به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ماتریدیه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ماتریدیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین عارفی نیا*، مصطفی سلطانی، مسلم محمدی، سید لطف الله جلالی

    چگونگی پاسخ به شبهات معاد و اعتقاد راسخ به قیامت از مباحث مهم بین فرق و مکاتب اسلامی است. این پژوهش با جمع آوری اطلاعات به روش تحلیلی مقایسه ای در مقام پاسخ به شبهه آکل و ماکول و تناسخ است که آیا انسان بعد از خورده شدن توسط انسان یا موجودات دیگر چگونه حشر خواهد شد؟ و آیا نفس و روح بعد از جدا شدن از پیکر انسان، به بدن یا موجودات دیگر منتقل می شود یا نه؟ هدف مقاله، تطبیق و مقایسه دیدگاه اندیشمندان دو فرقه امامیه و ماتریدیه است. بر اساس یافته های این پژوهش، ادله قائلین به امتناع اعاده معدوم از «متکلمان فیلسوف مشرب امامیه و برخی از متکلمان ماتریدیه» مبنی بر «زوال عناصر عالم ماده و بقاء نفس و روح» دفع کننده شبهه آکل و ماکول و تناسخ بوده است، برخلاف قول قائلین به بقاء اجزاء اصلی انسان و قول قائلین به بقاء اجزاء اصلی و فرعی دفع کننده این دو شبهه نیست. ادله قائلین به جواز اعاده معدوم از «متکلمان ماتریدیه و برخی از امامیه» با توجه به معدوم و نیست شدن تمام خلایق عالم، شبهه آکل و ماکول و تناسخ، سالبه به انتفاء موضوع است، بر خلاف قول قائلان به تجمیع اجزاء پراکنده (قول تفصیل) که دفع کننده شبهه آکل و ماکول یا تناسخ نبود.

    کلید واژگان: آکل و ماکول, تناسخ, اعاده معدوم, امامیه, ماتریدیه}
    Hossein Arefi Niya *, Mostafa Soltani, Moslem Mohammedi, Seyyed Lotfullah Jalali

    How to respond to doubts about the resurrection and firm belief in the resurrection is one of the important topics between Islamic sects and schools. This research, by collecting information in an analytical-comparative way, is an answer to the question of eating and being eaten and reincarnation, how will a person return to the afterlife after being eaten by humans or other creatures? And after being separated from the human body, does the soul and soul transfer to the body or other beings or not? The purpose of the article is to compare and compare the views of the thinkers of the Imamiyya and Matridiyya sects. Based on the findings of this research, the arguments of those who refuse the return of nothingness from the "theologians of Mushreb-e-Imamiyyah philosophers and some Matridiyyah theologians" based on "the decline of the elements of the material world and the survival of the soul and spirit" have been repellent to the suspicion of being devoured and eaten and reincarnation. Contrary to the promise of those who believe in the survival of the main parts of man and the promise of the survival of the main and secondary parts, it does not dispel these two doubts. the arguments of those who believe that the return of nothingness is permissible from "Matridiyyah theologians and some of the Imamiyyah" regarding the annihilation of all the creations of the world, the doubt of eating and being eaten and reincarnation, is against the elimination of the issue, Contrary to the words of the sayings to collect the scattered parts (the word of detail), which did not repel the suspicion of eating and being eaten or reincarnation.

    Keywords: Ekl, Makool, Reincarnation, Return Of Nothingness, Imamiyyah, Matridiyyah}
  • عبدالمومن امینی*، سید لطف الله جلالی، مهدی فرمانیان، سید ابوالحسن نواب
    مسئله حیات برزخی و سماع موتی، از مباحث مهم و پرمناقشه اعتقادی در میان عالمان ماتریدیه و سلفیه است. در این جستار، با استفاده از منابع کلامی آنها این آموزه را بررسی می کنیم. ماتریدیان، زنده بودن اولیای الاهی را در برزخ عنصری، و تصرف صالحان در هستی را به اذن خدا مشروع می دانند. آنها بر آگاهی رسول خدا k از اوضاع امت در برزخ تاکید می کنند، و به طلب کمک از مردگان و ارتباطشان با اهل دنیا و سماع موتی اذعان دارند؛ اما سلفیان با ابطال حیات عنصری رسول خدا k و صالحان، حیات جسمانی شان را منحصر در زمان پرسش فرشتگان، و عرضه اعمال امت برای پیامبر k و دیگران به وسیله ملایکه می دانند. متکلمان سلفی با رد درخواست حاجت از پیامبر k در برزخ، وقوع کرامت از صالحان را فعل الاهی می دانند، با این حال، طلب کمک از آنها در کارهای نامتعارف را در حال ممات شرک می دانند. ابن تیمیه با اعتقاد به سماع موتی و ارتباط برزخیان با زایران، کمک خواستن را عملی شرک آمیز می داند؛ ولی اغلب سلفیان، ارتباط مردگان با اهل دنیا و سماع موتی را انکار کرده اند.
    کلید واژگان: ماتریدیه, سلفیه, حیات برزخی, سماع موتی, برزخ, عرضه اعمال امت}
    Abd Al-Momen Amini *, Seyyed Lotfollah Jalali, Mahdi Farmaniyan, Seyyed Abu Al-Hasan Nawwab
    Purgatory life and the hearing of the dead are important and controversial doctrinal issues among the Maturidi and Salafi scholars. In this article, we examine this subject using their theological sources. The Maturidis consider the life of the saints in Purgatory elemental, and legitimize the intervention of the righteous in the existence by the permission of God. They emphasize the awareness of the Messenger of God (S) about the situation of the community in Purgatory, and acknowledge the request for help from the dead and their hearing and connection with the people of the world. However, by refuting the elemental life of the Messenger of God (S) and the righteous, the Salafis consider their physical life to be limited to the time of the questioning of the angels, and the presentation of the deeds of the community to the Prophet (S) and others by angels. Salafi theologians, by rejecting the request from the Prophet (S) in Purgatory, consider the occurrence of miracles by the righteous as a divine act; however, they believe that asking for help from the dead righteous in unusual deeds is polytheism. Ibn Taymiyyah, believing in the hearing of the dead and their connection with the pilgrims, considers asking for help from them as a polytheistic act. But most Salafis have denied the hearing of the dead and their connection with the people of the world.
    Keywords: Maturidism, Salafism, purgatory life, hearing of the dead, Purgatory, Presentation of the Deeds of Community}
  • مهدی فرمانیان*
    دیوبندیه مدرسه ای است که در حدود دو قرن گذشته، از درون مذهب کلامی ماتریدیه برخاسته است. ادعای پیروی از کلام ماتریدیه مهم ترین شاخصه کلامی دیوبندیه است؛ اما تطبیق آرای کلامی نشان می دهد که دیوبندیه در مباحث توحید و شرک، دیدگاه متفاوتی اختیار کرده اند. بخشی از این مغایرت ها به مبنای روشی متفاوت دیوبندیان باز می گردد. در پاسخ به پرسش از میزان تحول دیوبندیه در موضوع تحقیق، این نتیجه حاصل شد که دیوبندیان بیشتر به روش نقلی گرایش داشته و بر تقدم نقل بر عقل، تفویض معنای صفات خبری (به جای تاویل در ماتریدیه) و قطعی بودن نصوص (در مقابل ظنی بودن نصوص به نگاه ماتریدیه) تاکید دارند. برخی دیگر از آرای کلامی، همچون تاکید بر تنزیه در فهم صفات خدا، نفی تشبیه و نفی تعطیل در معنای صفات الاهی، نزد ماتریدیان و دیویندی ها، از جهت مبانی روشی، مطابقت کامل دارد. تنها تفاوت این است که این مباحث در ماتریدیه به اجمال و در دیوبندیه به تفصیل بیان شده است.
    کلید واژگان: دیوبندیه, مبانی روش شناسی, ماتریدیه, توحید, شرک}
    Mahdi Farmanian *
    Deobandiyyah is a school that originated from the theological denomination of Maturidiyyah about two centuries ago. The claim of following Maturidi theology is the most important theological feature of Deobandiyyah. However, comparing theological opinions shows that Deobandiyyah took a different view on the issues of monotheism and polytheism. Some of these discrepancies go back to the different methodological foundations of the Deobandis. In response to the question of the extent of Deobandi's evolution, considered in the subject of research, it is concluded that Deobandis are more inclined to the narrative method and emphasize on such issues as prioritizing narrations over reason, delegating the meaning of God's narrative attributes to Him (instead of interpreting them as the Maturidis do) and the certainty of texts (in contrast to the skepticism of texts in Maturidiyyah's view). Some other theological views, for example the emphasis on exaltation in understanding the attributes of God, the negation of tashbih (anthropomorphism) and tatil (divesting God of His attributes) are quite similar between the Maturidis and the Deobandis in terms of methodological principles. The only difference is that the mentioned issues are summarized in Maturidiyyah and elaborated in Deobandiyyah.
    Keywords: Deobandiyyah, Methodological Principles, Maturidiyyah, Monotheism, Polytheism}
  • علی محمدی*، سید لطف الله جلالی

     از مباحث چالشی میان متکلمان مسلمان بحث صفات خبری ذاتی خداوند و اندیشه های متفاوت آنان در این مساله است. نوشتار حاضر می کوشد با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی تحلیلی اندیشه ی ابومنصور ماتریدی را با استفاده از دو اثر قطعی به جای مانده از وی و نیز تفکر پیروان مکتب ماتریدیه پیرامون معناشناسی این مساله بررسی و تحلیل نماید. ابومنصور ماتریدی و سایر ماتریدیان صفات خبری ذاتی خداوند را از متشابهات و یا دارای کاربرد مجازی دانسته، تمسک به ظاهر این دسته از الفاظ و عبارات را، به دلیل اینکه، منجر به تشبیه و تجسیم خداوند می شود جایز نمی دانند. ماتریدی گرچه در التوحید به جهت فضای فکری فرهنگی ماوراءالنهر که متاثر از جریان حدیث گرایی بود از اندیشه تفویض جانبداری کرده ، اما در تاویلات اهل السنه به سبب رویکرد عقل گرایی و تمایل حنفیان به رای و قیاس ، ظواهر الفاظ حاوی صفات خبری ذاتی خداوند را، بر اساس داده های عقلی، آیات محکم قرآنی و نظریات اهل لغت، تاویل نموده و از هر صفتی معنایی متناسب با توحید و یگانگی خداوند، اراده کرده است. ضمن آن که با تضعیف دقت نظر ماتریدی در التوحید، رویکرد تاویل نزد وی تقویت می شود. 

    کلید واژگان: صفات خبری ذاتی, ماتریدیه, ابومنصورماتریدی, تاویل, تفویض, معناشناسی}
    Ali Mohammadi *, Seyyed Lotfallah Jalali

    One of most important and challenging issues between the Muslim theologians is the topic of divine essential narrated attributes. There are different thoughts between them, even some of them are contrast with some other. This present paper analyzes and evaluates views of Abu Mansour Maturidi as founder of Maturidieh theology school about semantic this topic by using the tow important works of him that he has written certainly and other works that are written probably by him and his follower. In opining of Abu Mansour Maturidi and his followers topic of divine essential narrated attributes is an ambiguous issue (Mutashabih). They believe these attributes only have figurative usage. They don’t believe to words appearance of the attributes because that culminates in anthropomorphism (tashbīh and tajsīm (. Mutoridi in AL-Tohid advocates the thought of delegation because there are cultural and intellectual attitudes in Mavaro AL-Nahr influenced by traditionalism. Hanafian choose attitude of rationalism and prefer analogy which that lead him in Tavilat Ahl AL-Sunnah to interpret words appearance of the attributes base on rational dates, explicit verses (muÎkamāt) and views of linguists and from each attribute he interpret meaning of monotheism.

    Keywords: essential narrated attributes, Abu Mansour Maturidi, Interpreting, Delegation, Semantic}
  • سید لطف الله جلالی*

    ماتریدیه، مذهب کلامی منسوب به ابومنصور محمد ماتریدی سمرقندی (م 333ق)، از مذاهب کلامی کهن و گسترده اهل سنت است که در میان مسلمانان حنفی مذهب رایج است. ماتریدیان نیز همانند دیگر فرقه های اسلامی به جاودانگی انسان و حیات پس از مرگ که از مسایل بنیادین کلامی است باور دارند. یکی از موضوعات مربوط به حیات پس از مرگ، مسئله جاودانگی و نیز نوع استدلال های اقامه شده در این زمینه است. در این مقاله، به روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به آثار کلامی و تفسیری ابومنصور ماتریدی، در مقام بنیانگذار مذهب ماتریدیه، به بررسی این مسئله می پردازیم که وی چه تصویری از جاودانگی انسان ارایه داده و از چه استدلال هایی بهره برده است. ماتریدی به جاودانگی انسان به صورت ترکیبی از روح و جسم در آخرت باور دارد و در مقام استدلال، در کنار استدلال های نقلی، بیشتر از استدلال های عقلی بهره می برد؛ هرچند در منظومه کلامی ماتریدیه که جزو فرقه های عقل گرا شمرده می شود، در بحث از جاودانگی انسان، به طور عمده به استدلال های نقلی تمسک می شود و اساسا برخی از ماتریدیان مسایل مربوط به حیات پس از مرگ را «سمعیات» عنوان داده اند. با این حال، ابومنصور ماتریدی در تبیین و تفسیر این استدلال های نقلی، با در پیش گرفتن رویکرد کلی عقل گرایانه خود، برخی استدلال های عقلی نیز ارایه کرده یا دست کم به تبیین عقلی استدلال های نقلی پرداخته است.

    کلید واژگان: جاودانگی نفس, حیات پس از مرگ, ماتریدیه, ابومنصور ماتریدی, استدلال نقلی, استدلال عقلی}
    Sayyed Lotfollah Jalali *

    Maturidiyya is an Islamic theological school attributed to Abū Manṣūr Muḥammad Māturīdī Samarqandī (d. 333 AH/944). It is an old and widely advocated Sunni theological school, particularly supported by Hanafi Muslims. Just like other Islamic sects, Maturidiyya believe in human immortality and posthumous life, which is a fundamental theological problem. An issue concerning afterlife is the problem of immortality and its arguments. In this paper, I deploy a descriptive-analytic method and consult the theological and exegetical work of Abū Manṣūr al-Māturīdī, as the founder of the Maturidiyya school, to consider his picture of the human immortality and his arguments. Māturīdī believes in human immortality as a soul-body composite in the afterlife, and in addition to transmitted evidence, he presents rational arguments for his position, although in the theological system of Maturidiyya as a rationalist school evidence for the human immortality tends to be transmitted, rather than rational, and indeed, certain Maturidis have subsumed issues concerning afterlife under the category of “what is heard” (sam‘iyyāt). Notwithstanding this, Abū Manṣūr Māturīdī deploys a general rationalist approach in his explication and interpretation of the transmitted evidence, providing certain rational arguments or at least rationalist accounts of the transmitted evidence.

    Keywords: Immortality of the soul, Posthumous life, Maturidiyya, Abū Manṣūr Māturīdī, transmitted evidence, rational argument}
  • سید ابوالحسن نواب*
    ظهور تفکر و راه و رسم سلفی گری و افراط گرایی در جامعه معاصر افغانستان از جمله معضلات بزرگی است که دامنگیر بخش زیادی از جامعه شده است. این تفکر در میان بخشی از اهل سنت افغانستان، نوعی تقابل و تنش های فکری را در حوزه مباحث اعتقادی و آثار فقهی کشور و جامعه اسلامی افغانستنان به وجود آورده است. عالمان سلفی فرقه های صوفیه را که بیشتر اهل سنت افغانستان از پیروان این جریان های فکری به حساب می آیند، خرافه پرست و بدعت گذار در دین دانسته و با نفوذ در مراکز دانشگاهی و سران اقوام، افکار بسیاری از دانشجویان و پیروان مکتب ماتریدیه را تغییر داده و از تفکر عقل گرایی ماتریدی دور ساخته اند. شکل گیری جریان ها و گروه های دینی و سیاسی و احزاب تاثیرگذاری نظیر طالبان و افغان العرب در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز از پیامدهای برجسته این پدیده است. نگارنده در این مقاله در تلاش است به بررسی این پدیده و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن بپردازد.
    کلید واژگان: سلفیه, ماتریدیه, افغانستان, تصوف, طالبان}
    Abul, Hasan Nawab *
    The emergence of Salafism and extremism in contemporary Afghan society is one of the major problems that has engulfed much of the community. This thought, among some of the Sunnis of Afghanistan, has created some sort of conflict and intellectual tension in the area of ideological and jurisprudential issues of the country and the Islamic community of Afghanistan. Salafi scholars regard Sufi sects, whose trends of thought are followed by the majority of Afghan Sunnis, as superstitious and heretical in religion, who have, through their impact on academic centers and tribal leaders, changed the minds of many students and followers of Maturidi school of thought and pushed them away from Maturidi rationalism. The emergence of religious and political groups and influential parties such as the Taliban and Afghan Arabs in political and social spheres is also a prominent consequence of this phenomenon. In this article I seek to examine this phenomenon and its political and social consequences.
    Keywords: Salafism, Maturidiyya, Afghanistan, Sufism, The Taliban}
  • فرامرز یاوری*، باقر صدری نیا
    کتاب «شرح التعرف لمذهب التصوف»، اثر مستملی بخاری، ازجمله نخستین آثار صوفیانه فارسی است که صبغه کلامی، ابعاد عرفانی و صوفیانه آن را تحت الشعاع قرار داده است. علی رغم جایگاه بلند این اثر در میان متون طراز اول متصوفه، تاکنون درباره مبانی اعتقادی و جوانب کلامی آن پژوهش درخور اعتنایی به سامان نرسیده است. در این مقاله نشان داده ایم که وجهه نظر کلامی مولف و طرز استدلال و استنتاج وی در موارد متعدد - برخلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می رسد- با مبانی و معتقدات اشاعره قابل انطباق نیست و قراین و شواهد گونه گون متنی، تامل در جغرافیای تالیف کتاب و غلبه اعتقاد به مبانی و معتقدات کلامی ماتریدیه، در میان علمای ماوراءالنهر، موید آن است که مستملی در تالیف کتاب خویش، در عین استقلال رای، از دیدگاه کلامی ماتریدیه بیش از اشاعره متاثر بوده است.
    کلید واژگان: اشاعره, شرح التعرف, کلام, ماتریدیه, مستملی}
    Faramarz Yavari *, Bagher Sadri Nia
    Mostamli’s "Sharhe al-Ta’arrof" is one of the first Sufia mystical works in Persian literature. Its theological dimension overshadows the mystical one. Despite the high position of this work among the important Sufi texts, its basis dogmas and theological aspects has not been yet investigated fully and considerably.
    In this paper, we have shown that the author's Theological perspective and his Method of reasoning, contrary to prima faci, are not conformed to the foundations and beliefs of Asharites. A variety of textual texts, reflections on the geography of the book and dominance of the belief in the theological foundations and the theological views of Matoridites, among the Transoxiana's scholars, confirm that in the compilation of his book, Mostamli, in spite of being an independent author, has been influenced more from Matoridites than Ash’arites.
    Keywords: Sharhe al-Taarrof, Mostamli, theology, Matoridites, Asharites}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال