به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imamate » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «imamate» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • منصور رستمی*

    «اهل حق» مجموعه عقاید و باورهای آیینی را «سر مگو» و «سر کس نزان»، یعنی اسرار ناگفتنی و سر نهان می داند. بر این پایه، یارسانیان در طول تاریخ درخصوص بیان اسرار آیینی، رازداری و رازورزی پیشه کرده اند. امامت و ولایت، ازجمله مصادیق «سر مگو»ست که در اندیشه اهل حق به دوره مظهریت ذات و صفات تحریف شده است. در این نگرش، پایه و اساس پیدایش آیین اهل حق با مظهریت انسان شکل گرفته است. دوره های ظهور مظهریت در هر صد یا سیصد سال تکرار می شود و به این طریق، تحولاتی در نگرش این آیین رخ می دهد. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی و تطبیقی و در مواردی انتقادی، با رمزگشایی از متون اهل حق به تبیین مفاهیم و مصادیق «سر مگو» پرداخته است. ازآنجاکه متون اهل حق به گویش های مختلف زبان کردی و در قالب نظم و با بیانی خاص توسط پیران و پیشوایان سروده شده است، لذا سرایندگان متون یادشده با ایما و اشاره به مفهوم و مصادیق «سر مگو» اشاره کرده اند و پژوهشگران به دلیل شرایط خاص و پیچیدگی رموز منابع اهل حق، از شناخت ماهیت این اسرار ناکام مانده اند. بنابراین این موضوع تاکنون مورد بررسی علمی پژوهشی قرار نگرفته است و موضوع این مقاله مسبوق به سابقه نیست. این نوشتار با تکیه بر متون اولیه و اصلی اهل حق نشان داده است که «سر مگو» ناظر به خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و مظهریت انسان و امامت است. علت گرایش بعضی از گروه های اهل حق به سمت اندیشه امامیه، وجود شرایط پیرامونی و دورن آیینی در دوره های ظهور (مظهریت) ذات و صفات بوده است.

    کلید واژگان: امامت, مظهریت, سر مگو, اهل حق, امامیه}
    Mansor Rostami *

    "Ahl al-Haq" considers the set of religious beliefs to be "sere-mago" and "sere-kas-nzan", that is, unspeakable and hidden secrets. On this basis, throughout the history, Yarasanians have practiced secrecy and mystery regarding the expression of ritual secrets. Imamate and governorship are among the examples of "unspeakable secrets" which have been distorted in the thought of Ahl al-Haq to the period of manifestation of Essence and attributes. In this attitude, the foundation of the Ahl al-Haq tradition has been formed with the manifestation of man. The periods of appearance of manifestation are repeated every hundred or three hundred years and, in this way, changes occur in the attitude of this ritual. Using the descriptive-analytical and comparative method and in critical cases, by deciphering the texts of Ahl al-Haq, this article explains the concepts and examples of "sere magu". Since the texts of Ahl al-Haq are written in different dialects of Kurdish language and in the form of order and with a special expression by the elders and leaders, therefore the composers of the mentioned texts have referred to the concept and examples of "sere magu" with gestures and references, and the researchers due to the special conditions and complexity of the verses Ahl al-Haq sources have failed to recognize the nature of these secrets. Therefore, this issue has not been studied scientifically and the subject of this article is not unprecedented. Based on the primary texts of Ahl al-Haq, this article has shown that "sere magu" refers to theology, cosmology, anthropology and the manifestation of man and imamate. The reason for the tendency of some Ahl al-Haq groups towards the Imamiyyah thought was the existence of surrounding and contemporary conditions during the periods of emergence (manifestation) of essence and attributes.

    Keywords: Imamate, Manifestation, Sere Magu, Ahl Al-Haq, Imamiyyah}
  • امید ایزانلو*، حمیدرضا طیبی نسب

    موید فی الدین شیرازی به عنوان رسانه تبلیغ مذهبی فاطمیان، تلاش می کند تا در کنار آموزه های اسماعیلی با اهرم شعر، گستره حامیان مذهب اسماعیلی را افزایش دهد. اینکه او چگونه بر این مسیر گام برداشته، با بررسی توصیفی - تحلیلی اشعار می توان بدان پاسخ داد. موید نشان می دهد که او در بسیاری از اشعار خود با پرداختن به زوایای مختلف مسیله امامت، سعی دارد ضرورت وجود امام را اثبات کند. او در اشعار خود با انتساب فاطمیان به پیامبر و حضرت علی به صراحت آنان را خلیفه مسلمین می داند. در شعر موید، خلیفه فاطمی علم به باطن دارد، لذا به تاویل قرآن آگاهی داشته و توان تشخیص حق از باطل را دارد. از این رو، آنان چراغ هدایت هستند و مردم برای نجات از گمراهی و هدایت به رستگاری باید از آنان پیروی کنند؛ زیرا بر اساس عقاید اسماعیلیه، هیچ دوره ای نمی تواند خالی از امام باشد. در شعر موید، فاطمیان به واسطه انتساب به پیامبر و حضرت علی، پرچمدار اسلام بوده و وظیفه راهبری مسلمانان را بر عهده دارند و آیات قرآنی که در خصوص اهل بیت نازل شده، به نحوی شامل فاطمیان نیز می شود.

    کلید واژگان: امامت, اسماعیلیه, الموید فی الدین, وصایت, وراثت}
    Omid Izanlo *, HamidReza Tayyebi Nasab

    Al-Mu’ayyad fi’l-Din Al-Shirazi, as a religious preacher of the Fatimids, tries to increase the followers of the Ismaili denomination with the help of poetry, along with Ismaili teachings. A descriptive-analytical study of his poems can answer the question of how he has taken this path. Al-Mu’ayyad tries to address the issue of Imamate in many of his poems and from different dimensions to prove the existence of an Imam in society. In his poems, by explicitly attributing the Fatimids to the Prophet and Imam Ali, he clearly considers them the caliphs of the Muslims. In Al-Mu’ayyad’s poetry, the Fatimid caliph has knowledge of the inside, so he is aware of the interpretation of the Qur’an and is able to distinguish right from wrong. They are the beacon and people should follow them to be saved from misguidance and be guided to salvation because according to Ismaili beliefs, no period can be empty of the Imam. In Al-Mu’ayyad’s poems, the Fatimids are responsible for leading the Islamic world and Muslims, by attributing them to the Prophet and Imam Ali. The Qur’anic verses that were revealed about the Ahl al-Bayt also include the Fatimids.

    Keywords: Imamate, Ismaili Denomination, Al-Mu’ayyad fi’l-Din, guardianship, inheritance}
  • مرتضی علی بهمنی، مهدی گلجان*، محبوبه شرفی

    بنی عباس از طریق نفوذ در شبکه داعیان هاشمی و کیسانی و درنهایت به دست گرفتن امور در خراسان، به دستیاری نظامی ابومسلم خراسانی شورش هایی راه اندازی کردند که منجر به تضعیف و درنهایت سقوط بنی امیه شد. در این راستا گروهی از نیروهای نظامی ابومسلم مشهور به «راوندیه» کمک شایانی به عباسیان انجام دادند. البته بعد از رسیدن عباسیان به قدرت، یک پشتوانه ایدیولوژیکی برای توجیه انتقال امامت و رهبری از هاشمیان به عباسیان، ضروری بود که در این جهت نیز راوندیان به کمک آمدند و روند انتقال امامت از محمد حنفیه به ابراهیم امام و از وی به عباسیان را تسریع بخشیدند؛ درنهایت با دیدگاه های خاص خود، امامت را به طریق وراثت از پیامبر (ص) به عبدالله بن عباس ترسیم نمودند. بر اساس منابع تاریخی، حتی برخی راوندیان که به غلات مشهور و از عقاید تندی برخوردار بودند و منصور عباسی را خدای خویش می دانستند، بعد از واقعه هاشمیه نیز همچنان در کنار منصور عباسی حضور داشته اند که این امر اهمیت راوندیان در نظر خلفای عباسی را نمایان می کند. این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است نشان می دهد راوندیان هم در قیام سیفی هم در ارایه نظریات عقیدتی، اولا در انتقال قدرت به عباسیان و ثانیا در تثبیت آن نقش پراهمیتی را ایفا کرده اند

    کلید واژگان: راوندیه, امامت, ابومسلم, عبدالله راوندی, ابوهاشم, عباسیان, خراسان}
    Morteza Ali Bahmani, Mahdi Goljan *, Mahbubeh Sharafi

    The Abbasids infiltrated the network of Hashimite and Kaysanite activists, eventually seizing power in Khorasan. With the military support of Abū Muslim al-Khurāsānī, they incited riots that undermined and ultimately led to the downfall of the Umayyad dynasty. A key faction within Abū Muslim's military forces, known as the "Rāwandiyya," played a pivotal role in assisting the Abbasids. However, upon assuming power, the Abbasids needed ideological support to justify the transfer of Imamate and leadership from the Hashimites to the Abbasids. The Rāwandiyya actively contributed to this endeavor, expediting the process of transferring the Imamate from Muḥammad Ḥanafiyya to Ibrāhīm al-Imām, and subsequently to the Abbasids. With their distinctive perspectives, the Rāwandiyya portrayed the Imamate and leadership by tracing the Abbasid genealogy back through the Prophet to ʿAbd Allāh b. ʿAbbās. According to historical sources, there were individuals among the Rāwandiyya who held extremist views and were referred to as exaggerators. These individuals believed that al-Manṣūr al-ʿAbbāsī (Al-Mansur the Caliph) was their deity. Despite these beliefs, the Hashimites remained aligned with al-Mansur, underscoring the significance of the Rāwandis in the eyes of the Abbasid caliphs. This research employs a descriptive-analytical approach to demonstrate that the Rāwandis made substantial contributions, both in military engagements and by providing doctrinal views. Consequently, they played a pivotal role in facilitating the transfer and consolidation of power within the Abbasid dynasty.

    Keywords: Rāwandiyya, Imamate, Abū Muslim, ʿAbd Allāh al-Rāwandī, Abū Hāshim, Abbasids, Khorasan}
  • محمدحسن نادم*، سید مهدی بهشتی
    ناصر القفاری، از منتقدان معاصر شیعه، مهم ترین مسیله ای که در کتابش، اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه: عرض و نقد، آورده، فقدان نص بر امامت امام علی (ع) است. او می گوید نصوص موجود برساخته علما و شیوخ شیعه است، و بر فرض وجود نصی صحیح، به مصداق و فرد خاصی مربوط نمی شود. قفاری برای اینکه مدعایش بر فقدان نص بر امامت امام علی (ع) را اثبات کند شبهات ده گانه ای را مطرح کرده است. این جستار بر آن است که با استناد به سخنان دیگر علمای اهل سنت: 1. شبهات او را پاسخ گوید؛ 2. نشان دهد که نصوص موجود برساخته علمای شیعه نیست، بلکه در منابع اهل سنت نیز انعکاس دارد؛ 3. بنا به اعتراف نصوص متخذ از منابع اهل سنت اتفاقا مصادیق نصوص نیز مشخص شده است که بنا به عللی، از دیرباز تاکنون، امثال قفاری چشم بر آنها بسته اند.
    کلید واژگان: امامت, نص, انتصاب, انتخاب, شبهات, قفاری}
    Mohammad Hassan Nadem *, Seyed Mahdi Beheshti
    The most important issue that Naser Ghaffari, one of the contemporary critics of Shia, mentioned in his book "Principles of Twelver Shiism: Review and Critique" is the lack of text on the Imamate of Imam Ali (AS). He states that the current texts are made by Shia scholars and Sheikhs, and assuming the existence of a correct text, it is not related to a specific person. In order to prove his claim about the lack of text on the Imamate of Imam Ali (AS), Ghaffari raises ten doubts. Citing the words of other Sunni scholars, this article aims to 1. Answer Ghaffari's doubts 2. Show that the existing texts are not made by Shia scholars, but are also reflected in Sunni sources 3. According to the texts taken from Sunni sources, the meaning of the texts has also been determined, which, for some reasons, has been overlooked by the likes of Ghafari since long ago.
    Keywords: Imamate, text, appointment, Selection, doubts, Ghaffari}
  • سعدی مویدی*، عباس همامی
    علی رغم انقراض بیشتر فرقه های غالی شیعه، بعد از دوران زندگی ایمه اطهار (ع) آثار جهان بینی آنها، که بر تاویل شریعت و تکوین مبتنی بود، به صورت رگه های نامریی و مسموم عموما بر پیکره اسلام، و خصوصا بر بعضی فرق اسلام، مثل شیعه و صوفیه، باقی ماند و برخی آموزه ها را منقلب یا مستحیل کرد؛ آثاری که از سویی به دلایلی مثل غفلت مسلمانان آن را نامریی نامیدیم و از سویی هجمه مطالعات مستشرقان در قرون اخیر در این عرصه، واکاوی شان را ضروری می کند. از این رو، در این نوشتار با روش مقایسه ای تحلیلی محوری ترین دیدگاه کلامی غلات، یعنی امامت، را برای اولین بار از منظر تاثیرگذاری بر جهان بینی صوفیه، مثل دفاع از ابلیس یا تاویل معاد بررسی می کنیم، تا هم با تمایز شیعه از غلات شیعه برخی اتهامات به شیعه را، که ناشی از خلط معنایی شیعه با غلات شیعه است، رد کنیم و هم علت ابهام و غرابت برخی آموزه های صوفیه را، که به ریشه داشتن در جهان بینی غلات شیعه و نبود آشنایی کافی با آنها برمی گردد، ذکر کنیم.
    کلید واژگان: غلات شیعه, جهانبینی, تاویل, صوفیه, امامت}
    Saadi Moayedi *, Abbas Hemami
    Despite the extinction of most of the Ghali (exaggerating) Shia sects after the lifetime of the Infallible Imams (AS), the influence of their worldview, which was based on the interpretation of Sharia and creation, remained as invisible and poisonous veins on the body of Islam in general, and in particular on some sects of Islam, such as Shiism and Sufism. In addition, their worldview distorted or rejected some doctrines, the effects that we call invisible due to reasons such as the neglect of Muslims on the one hand, and on the other hand, their examination is necessary because of the onslaught of orientalist studies in this field in recent centuries. Therefore, in the present article, with a comparative analytical method, we examine Imamate, the most central theological perspective of Gholat (exaggerators) for the first time in terms of influencing the Sufi worldview, such as the defense of Satan or the interpretation of resurrection. The purpose of this paper is to reject some accusations against Shia by distinguishing Shiites from Shia Gholat, which are caused by confusing the meaning of Shiites with Shia Gholat and also to explain the reason for the ambiguity and strangeness of some Sufi teachings, which are rooted in the worldview of Shia Gholat and the lack of familiarity with them.
    Keywords: Shia Gholat, Worldview, interpretation, Sufism, Imamate}
  • سید جواد موسوی، سید حسین سید موسوی*، ایوب اکرمی

    امامت و جانشینی پیامبر9 از دیرباز محل منازعه کلامی بین شیعه و سنی بوده است. در این میان، سکوت امیرالمومنین7در مواجهه با ابوبکر و پرهیز ایشان از قیام مسلحانه از دلیل هایی است که اهل سنت به نفع خود به کار می گیرند. حکیم ترمذی در قرن سوم هجری قمری با تکیه بر همین دلیل، ردیه ای بر دیدگاه شیعه نگاشته است. او سکوت امیرالمومنین7 در برابر ابوبکر را نشانه رضایت ایشان می داند و قیام نکردن ایشان در عین برخورداری از قدرت و شجاعت را دلیل مشروع دانستن خلافت ابوبکر می داند. پس از او سید حیدر آملی در قرن هشتم هجری قمری، دلیل حکیم ترمذی را در رساله ای به نقد کشیده است. او با رویکرد کلامی، به معناشناسی شجاعت و قدرت می پردازد و اثبات می کند که سکوت امیرالمومنین7 از روی رضایت نبوده است. نگارنده در این مقاله، مدعای حکیم ترمذی را نقد و بررسی کرده و پاسخ سید حیدر آملی درباره معناشناسی شجاعت، تهور، جبن، قدرت و عجز را تقریر نموده؛ و به نقد استدلال حکیم ترمذی در رساله «الرد علی الرافضه» پرداخته و در نتیجه روشن ساخته است که سکوت امام منافاتی با اصل قدرت و اصل شجاعت امام ندارد.

    کلید واژگان: امامت, جانشینی پیامبر (ص), شجاعت, قدرت, عجز, الرد علی الرافضه, سکوت امیرالمومنین (ع)}
    Seyed javad Mosavi, Sayyed Hossain Sayyed Mosavi *, Ayyob Akrami

    Imamate and successorship to the Prophet has been the subject of theological disputes among the Shiites and Sunnites since long ago. Meanwhile, Imam Ali's silence in facing with Abu Bakr and his avoiding armed uprising are among reasons adduced to by the Sunnites in their arguments. In the third century AH, Hakim Termezi used the same reasoning to write a rejection to the Shiite view. He considered Imam Ali's silence as a sign for his consent and regarded his avoiding uprising – while enjoying power and bravery – as a sign for his legitimizing Abu Bakr's caliphate. After him, Sayyid Heydar Amoli, in the eight century, criticized Hakim Termezi's reasoning in a treatise. He used a theological approach to semantically investigate bravery and power and proved that Imam Ali' silence was not out of his consent. In the present article, the author reviews and investigates Hakim Termezi's claim and explains Sayyid Haydar's answer regarding the semantic study of bravery, valor, cowardice, power and inability. He reviews Hakim Termezi's argument in his treatise entitled al-Radd Ala-l-Rafiza, clarifying that Imam Ali's silence was not inconsistent with the principle of bravery and power.

    Keywords: Imamate, successorship to the Prophet, bravery, power, inability, al-Radd Ala-l-Rafiza, Imam Ali's silence}
  • علی اکبر عالمیان *

    دیدگاه مستشرقان به مسئله جانشینی امام یازدهم شیعیان را می توان به سه رویکرد تقسیم کرد. برخی از آنان معتقدند که امام حسن عسکری(ع) فرزندی نداشته است و به همین خاطر معتقدند که ایشان جانشینی ندارد. عمده تکیه این رویکرد بر مدار شبهه عقیم بودن امام یازدهم برمی گردد. رویکرد دوم به جانشینی جعفربن علی معروف به جعفر کذاب اشاره دارد. رویکرد سوم اما به بحثی پردامنه در اندیشه سیاسی شیعه می پردازد که بسیار مورد توجه خاورشناسان واقع شده است. این رویکرد به اصل مسئله مهدویت می پردازد و عمدتا نگاهی انتقادی و نادرست به آن دارد. این رویکرد، مهدویت به عنوان اصل جانشینی امام یازدهم را دارای ریشه اسطوره ای و سیاسی دانسته و منشعب از سایر ادیان می داند. از حیث روشی، روش پردازش داده ها در این پژوهش، توصیفی _ تحلیلی و نیز تحلیل محتوا است.

    کلید واژگان: مستشرقان, امام حسن عسکری(ع), مهدویت, امامت, غیبت}
    * Ali Akbar Alemian

    Orientalists' view on the issue of the succession of the Eleventh Shiite Imam can be divided into three approaches. Some of them believe that Imam Hassan Askari (AS) had no children and therefore believe that he has no successor. The main reliance of this approach is on the suspicion of infertility of the Eleventh Imam. The second approach refers to the succession of Ja'far ibn Ali known as Ja'far the liar. The third approach, however, deals with a wide-ranging debate in Shiite political thought that has received much attention from orientalists. This approach deals with the essence of the issue of Mahdaviat and has a mainly critical and incorrect view of it. This approach considers Mahdaviat as the principle of succession of the Eleventh Imam has mythical and political roots and is branched from other religions. In terms of method, the data processing method in this research is descriptive-analytical and content analysis.

    Keywords: orientalists, Imam Hassan Askari (AS), Mahdaviat, Imamate, Absence}
  • بهروز محمدی منفرد *

    نوشتار حاضر در پی تدقیق مفهوم شناسی «منجی گرایی شیعی» و جایگاه «معنای زندگی فراطبیعت گرایانه الهی» در معرفت به آن مفهوم است. این پژوهش می کوشد به روش تحلیل مفاهیم و نگاهی پدیدارشناسانه به این پرسش پاسخ دهد که حقیقت معنای زندگی فراطبیعت گرایانه الهی چه نقشی در مفهوم «منجی گرایی شیعی» دارد؟ در پژوهش حاضر سه اصل «باور به امامت منجی موعود»، «باور به اصل انتظار صحیح ظهور منجی موعود» و «تصور غایت متعالی ظهور منجی» به عنوان داده هایی به شمار می آیند که مفهوم و معنای اساسی منجی گرایی شیعی را سامان می دهند، به این معنا که معرفت به حقیقت منجی گرایی شیعی بدون کمک باورهای سه گانه فوق محقق نمی شود. اما نکته اساسی این است که هر یک از باورهای سه گانه فوق _ به طور مستقل _ پیوند وثیقی با معنای زندگی فرد دارند. یعنی در تفکر شیعی هر یک از آنها بدون ارتباط و پیوند با معنای زندگی فراطبیعت گرایانه الهی ماهیتی ندارند. در مجموع هدف این پژوهش کمک به تحقق نظامی منسجم در حوزه مفاهیم معطوف به اندیشه مهدویت است. همچنین درک دقیق هر یک از مفاهیم مهدوی و نسبت آنها با دیگر باورهای دینی به برون رفت از بسیاری چالش های حوزه مهدویت کمک می کند. نتیجه بحث این است که مفهوم «منجی گرایی شیعی» بدون «معنای زندگی فراطبیعت گرایانه الهی» قابل ادراک نیست و معنای آن سامان نمی یابد.

    کلید واژگان: منجی گرایی شیعی, معنای زندگی, امامت, انتظار, عصر ظهور}
    Behrooz Mohammadi Monfared *

    The present article seeks the semantics of "Shiite saviorism" and the role of "the meaning of divine supernatural life" in the knowledge of that concept.This research tries to answer the question of what is the role of the truth of the meaning of divine supernatural life in the concept of "Shiite saviorism" by analyzing the concepts and phenomenological view? In the present study, with the help of the three principles of "believing in the Imamate of the Promised Savior", "Believing in the principle of correct expectation of the advent of the Promised Savior" and "imagining the transcendent end of the advent of the Savior", the basic meaning of Shiite saviorism can be understood. In the sense that knowledge of the truth of Shiite saviorism cannot be realized without the help of the above three beliefs. But the bottom line is that each of these beliefs - independently - is inextricably linked to the meaning of one's life. That is, in Shiite thought, each of them has no nature without connection with the meaning of the divine supernatural life. In general, the purpose of this study is to contribute to the realization of a coherent military in the field of concepts focused on the idea of Mahdaviat. Also, a precise understanding of each of the Mahdavi concepts and their relation to other religious beliefs helps to overcome many of the challenges in the field of Mahdaviat. The result of the debate is that the concept of "Shiite saviorism" is incomprehensible without the "meaning of the divine supernatural life."

    Keywords: Shiite saviorism, Meaning of life, Imamate, Waiting, Age of Advent}
  • حمیده عراقیان*، اردشیر اسدبیگی، شهربانو دلبری
    «امام کاظم» (علیه‎السلام) در ابتدای امامت، با چالش هایی روبه رو بوده اند که این چالش ها موجب شده است تا اقدامات ایشان به عنوان قرینه فعلی علاوه بر دلایل نقلی مورد توجه باشد. اهداف اصلی تحقیق، چگونگی و دلایل امامت امام موسی بن جعفر (علیه‎السلام) و نیز اقدامات ایشان در اثبات این موضوع با استفاده از منابع شیعه و اهل سنت است. سوال اصلی این تحقیق نیز بدین شرح است که «مهمترین اقدامات امام کاظم (علیه السلام) در راستای اثبات امامت ایشان با توجه به چگونگی و دلایل امامت ایشان در منابع شیعه و اهل سنت چیست؟» این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی، به این نتیجه دست یافت که برای انتخاب امام، شرایطی مانند «وصیت، علم خاص، ودایع و سن» به عنوان ملاک تعیین شده که بنا به دلایل قدرمتیقن، مشخص می شود که امام کاظم (علیه‎السلام) شرایط امامت را داشته است. علاوه بر احادیث و دلایل منقول در قبال امامت ایشان، مهمترین اقدامات ایشان که عبارت است از وارستگی مادی و سیاسی، شفاف سازی در غصب حکومت شیعیان، مقابله علمی با جریان های انحرافی و فرقه های مختلف شیعه، مناظره با خلفای عباسی و انتخاب رویکرد تقیه، گویای این است که طرز فکر امام کاظم (علیه السلام) طرز فکر یک «ولی، امام و زعیم» امت است؛ زیرا از یک سو جامعه شیعیان را از طریق تقیه و وکالت مدیریت کرده و از طرفی، برای اثبات حقانیتشان از طرق مختلف مانند مناظره و شجاعت در بیان، تلاش نموده و ازنظر علمی و فرهنگی نیز با بزرگ ترین چالش زمان خود، مقابله نموده و خط مشی آگاهانه ای را بنیان گذاری نموده اند.
    کلید واژگان: امامت, امام کاظم (علیه السلام), خلفای عباسی, شیعه, اهل سنت}
    Hamide Araqian *, Ardeshir Asadbigi, Shahrbano Delbari
    In his early Imamate, Imam Kazem (PBUH) was facing challenges that caused his measures to be considered as actual evidence along with transmitted evidences. The main goals of this study are the reasons for Imam Mūsā bin Jaʿfar's imamate and the measures he took in proving this using the Shiite and Sunnite sources. The main question of the study is as follows: "What are the most important measures taken by Imam Kazem for proving his imamate in view of the evidences for his imamate in the Shiite and Sunnite sources?" This study was conducted in a "descriptive, analytical and comparative" method and found that for choosing an Imam, there are preconditions such as "testament, special knowledge, deposits, and age" as the criteria; and according to certain reasons, it is clarified that Imam Kazem enjoyed the preconditions for imamate. In addition to hadiths and transmitted evidences regarding his imamate, the most important measures he took were as follows: material and political stoicism, clarification regarding the usurpation of the Shiite right to government, scientific confrontation with deviated movements and various Shiite sects, debates with the Abbasid caliphs and adopting the reservation and religious dissimulation (taqiyya) approach. These show that Imam Kazem's mentality was that of "an authority, Imam and potentate", because he managed, on the one hand, the Shiite society through taqiyya and wikala (representation) and, on the other hand, he attempted to prove his rightness through various ways such as debates and bravery in stating the truths. He also struggled with the greatest challenge of his age scientifically and culturally, and established a conscious policy.
    Keywords: Imamate, Imam Kazem, Abbasid Caliphs, the Shiites, the Sunnites}
  • مهدی نوروزی*، سید حمید جزایری، حسین رجبی
    در طول تاریخ تفکر اسلامی، سال ها و بلکه قرن های متوالی این مسئله مطرح بوده که اسلام طرفدار اصالت جهاد است یا صلح. در این مقاله، دو نظریه در تفکر امامیه و اهل سنت بررسی شده و دیدگاه های مذاهب و فقهای آنها مطرح و واکاوی شده است تا راهکارهای مناسب بر اساس قواعد مشخص ترسیم شود. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی آیاتی را که ظهور در اصل اولی جهاد دارند، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که آنها در مقام مقابله با کفار حربی هستند. برای تایید این مطلب به سیره و سنت پیامبر k و همچنین آیاتی استناد شده که به صلح دوستی و اعتزال اشاره دارد. بنابراین، نظریه ای که در این پژوهش مطرح و تقویت می شود، این است که اصل اولی در روابط با کفار صلحی مقتدرانه بوده، که البته باید در آن، شرایط سیادت و استقلال اسلامی لحاظ شود.
    کلید واژگان: اصالت صلح, اصالت جهاد, صلح مقتدرانه, امامیه, اهل سنت}
    Mahdi Norouzi *, Seyyed Hamid Jazayeri, Hoseyn Rajabi
    Throughout the history of Islamic thought, for years and even centuries, the question has been raised whether Islam advocates the originality of jihad or peace. In this article, two theories in Imami and Sunni thoughts are studied and the views of denominations and their jurists are mentioned and analyzed in order to provide appropriate solutions based on specific rules. This article examines the verses that indicate the first principle of jihad with a descriptive-analytical approach and concludes that they are in the position to confront koffar harbi (infidels against whom war can be waged). To confirm this, the practice and tradition of the Prophet (S) as well as the verses that refer to the peace and seclusion are cited. Therefore, the theory proposed and strengthened in this study is that the first principle in relations with infidels is authoritative peace, in which, of course, the conditions of Islamic sovereignty and independence must be taken into account
    Keywords: Originality of Peace, Originality of Jihad, Authoritative Peace, Imamate, Sunni}
  • عیسی عیسی زاده*

    افضل بودن و برتری امیرمومنان علی× بر دیگران بجز پیامر اسلام| از دلایل مهم شیعه بر حقانیت امامت حضرت علی  (ع) و جانشینی ایشان پس از رسول خدا| می باشد؛ اما فخر رازی یکی از مفسران و متکلمان اهل سنت در کتاب الاربعین فی اصول الدین دلایل افضل بودن امیر مومنان علی× همچون آیه مباهله، سبقت ایمان، اعلم بودن، جهاد و شجاعت حضرت علی (ع) و دیگر روایت های دلالت کننده بر امتیازات آن حضرت بر دیگران را نقد کرده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است با بهره گیری از آرای اندیشمندان شیعه، به روش توصیفی و تحلیل محتوا، برخی از شبهه ها و اشکالات فخر رازی در این باره بررسی و نقادی گردد. نتیجه این بررسی ها نشان می دهد هیچ کدام از ایرادهای ایشان بر دلایل افضل بودن امیر مومنان علی× وارد نمی باشد.

    کلید واژگان: افضل بودن, امامت, امام علی×, فخر رازی}
    EISA EISAZADEHOTAGHSARAEI *

    One major reason offered by the Shi‘a for Imam ‘Alī’s rightfulness for imamate and immediate succession of Prophet Muhammad is his superiority over all people except the Prophet. Fakhr al-Rāzī, a Sunni exegete and theologian, has in his book, Al-arba‘īn fī uṣūl al-dīn (The Forty in the principles of the religion), criticized the reasons for Imam ‘Alī’s superiority, such as al-Mubāhala Verse, being the first Muslim, being more knowledgeable, jihad, courage, and other hadiths implying his virtues. In this article, I deploy the views of Shiite scholars and adopt a descriptive and analytic method to consider Fakhr al-Rāzī’s objections. I conclude that none of his objections to the reasons for the superiority of Imam ‘Alī over others is valid.

    Keywords: superiority, Imamate, Imam ‘Alī, Fakhr al-Rāzī}
  • غلامحسین زینلی*

    یکی از روایات متواتر رسول خدا6 که بر امامت بلافصل علی بن ابی‌طالب7 دلالت دارد، حدیث «علی ولی کل مومن بعدی» است. این حدیث را که رسول خدا6 در جریان سپاهیان یمن بیان داشته‌اند، بیش از ده نفر از صحابه از آن حضرت نقل کرده‌اند، و در منابع دست اول امت اسلامی ثبت شده است. قید «بعدی» یا «من بعدی» در این حدیث موجب شده تا دانشمندان اهل‌سنت نتوانند کلمه «ولی» را در این حدیث بر معنای محبت و نصرت حمل کنند. از آن‌جا که سایر معانی «ولی» نیز با این حدیث تناسب ندارد، تنها راه باقی مانده آن است که کلمه «ولی» را در این حدیث بر معنای سرپرستی، تصرف در امور، و امامت حمل کرده، و روایت را دلیل امامت بلافصل امام علی بن ابی‌طالب7 قرار دهیم، و این حقیقتی است که برخی از عالمان اهل‌سنت نیز به آن اذعان کرده‌اند.

    کلید واژگان: حدیث, ولایت, ولی, امامت, علی}
    Qulamhosain Zeinali*

    One of the assertive narrations of the Messenger of God (Sa) which indicates the direct Imamate of Ali ibn Abi Talib (As) is the hadith "علی ولی کل مومن بعدی "(Ali is the leader of every believer after me) This hadith, which was stated by the Messenger of God (Sa) among the Yemen armies , has been narrated by more than ten of his companions, and has been recorded in first-hand Islamic sources. The adverb "after me" or "من بعدی" in this hadith has made it impossible for Sunni scholars to carry the word "ولی" in this hadith to mean help and friendship. Since the other meanings of "ولی" do not fit with this hadith, the only way left is to carry the word "ولی" in this hadith to mean leadership, taking into command, and Imamate, and to consider the hadith as a reason for the immediate Imamate of the Imam Ali ibn Abi Talib (As), and this is a fact that some Sunni scholars have also admitted.

    Keywords: Hadith, Wilayah, Wali(imam), Imamate, Ali (As)}
  • محمد معینی فر *، لیلا سادات داودی
    آیه مباهله یکی از مهمترین آیات قرآنی است که موضوع آن مباهله مسلمانان با مسیحیان نجران است. در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، آیه مباهله به روش توصیفی - تحلیلی از دیدگاه امامیه و اشاعره بررسی شده است و از مهمترین یافته های آن این است که اشاعره و امامیه بر حضور حسنین ، حضرت فاطمه و علی (علیهم السلام) در مباهله و دلالت «ابنائنا » برحسنین و«نسائنا» بر فاطمه زهرا(س) اذعان دارند. همچنین امامیه واکثر علمای اشاعره مصداق «انفسنا» را علی(ع) می دانند ولی بعضی اشاعره آنرا سبب افضلیت ایشان نمی دانند و درمورد افضلیت امام دو دسته شده اند :1- تقدیم در خلافت، تقدم در فضیلت است زیرا تقدیم مفضول برافضل محال است .2-تقدم در خلافت دلیل بر افضلیت نیست و به همین دلیل مجبور شده اند که قائل به جواز تقدیم مفضول بر فاضل شوند و دلایلی را برای آن ذکر کرده اندکه همه ناتمام می باشد.
    کلید واژگان: آیه, مباهله, امامت, شیعه امامیه, اشاعره}
    lailasadat davodi, Mohammad moeini *
    The Verse of Mubāhala (prayer curse) is one of the most important Quranic verses, concerning a Mubāhala meeting between Muslims and Najran Christians, which demonstrates Prophet Muhammad’s truthfulness and the sublimed place of his household (Ahl al-Bayt). Thus, many scholars and exegetes from different Islamic denominations have discussed the verse. Given the importance of the issue, in this paper we consider the views of Imāmīyya and Ash’aris with a descriptive-analytic approach. One of the most important findings of the research is that both Ash’aris and Imāmīs acknowledge the presence of al-Ḥasan, al-Ḥusayn, Fāṭima, and 'Alī in the event of Mubāhal, suggesting that “our sons” in the verse refers to al-Ḥasan and al-Ḥusayn, and “our women” refers to Fāṭima al-Zahrā. Moreover, Imāmīs and the majority of Ash’aris believe that “our souls” in the verse refers to ‘Alī, although some Ash’aris deny that this would assign any superiority to ‘Alī. Ash’aris are divided as regarding Imam 'Ali’s superiority: (1) priority for caliphate amounts to superiority in virtues, because it is impossible to make a less virtuous person prior to a more virtuous person, and (2) priority for caliphate is not evidence for superiority in virtues. The latter group acquiesced to the view that it is permissible to make a less virtuous person to a more virtuous person. They tried to support their view with objectionable arguments.
    Keywords: Verse of Mub?hala, Imamate, Im?m? Shi’a, Ash’aris}
  • سید محمد مهدی حسین پور، عبدالحسین خسروپناه
    در میان دیدگاه ها درباره خلافت و امامت به عنوان یکی از چالشی ترین مسائل اسلام، آرای شاه ولی الله دهلوی، یکی از مهم ترین نظریه پردازان مسلمان اهل تسنن شبه قاره هند، به دلیل نوآوری های خاصی که دارد، از جایگاه خاصی برخوردار است. دهلوی در زمینه خلافت و امامت با ارائه تعریفی جدید آن را واجب کفایی دانسته و سپس همسو با امامیه، البته با دلایلی دیگر، خلافت و امامت را جزو اصول دین بر می شمارد. با این حال، اشکال ها و نقدهای متعددی بر دیدگاه های او وارد است؛ برای نمونه، تعریف وی جامع همه وظایف دینی خلیفه نیست؛ افزون بر آنکه مقید کردن آن به وجوب کفایی، برخلاف نظر قاطبه اهل تسنن و همسو با سلفیه است. از سوی دیگر، هرچند اعتقاد وی بر قرارگرفتن این مسئله در اصول دین موافق با امامیه است، مستندات و دلایل وی، صبغه علمی ندارد، بلکه واجد تناقض های بسیاری است و بیشتر دیدگاه های او برخلاف ادعایش مسبوق به سابقه است.
    کلید واژگان: شاه ولی الله دهلوی, امامت, اصول دین, واجب کفایی, نوآوری}
    Sayyed Muhammad Mahdi Hosseinpour, Abdolhossein Khosropanah
    Of views about Caliphate and Imamate as most challenging issues in Islam, the views of Shah Walīyyullāh Dihlawī, as an important Sunni Muslim theoretician in the Indian Peninsula, are of special significance because of their innovations. Dihlawī provides a new definition of Caliphate and Imamate and takes them as collective obligations (wājib kifā’ī), and then along with the Imami view, and for different reasons, he takes Caliphate and Imamate as principles of the religion. However, a number of objections can be made against his views. For instance, his definition does not cover all religious obligations of a Caliph. Moreover, taking Caliphate to be a collective obligation is in conflict with the view of the majority of Sunni Muslims and is along with the Salafis. Furthermore, although his consideration of Imamate as a principle of religion is in agreement with the Imami position, his evidence and reasons for the view do not meet scholarly criteria. In fact, they involve many contradictions, and contrary to his own claim, most of his views have precedents.
    Keywords: Shah Walīyyullāh Dihlawī, Imamate, principles of religion, collective obligation, innovation}
  • رحمان عشریه، حسن رضایی هفتادر، محمدعلی اسماعیلی
    فلسفه وجودی امام مهدی را در دو حوزه «تشریعی» و «تکوینی» می توان مورد مطالعه قرار داد؛ حوزه تکوینی نیز شامل حوزه های هستی شناسی، معرفت شناسی و مانند اینها می شود. با توجه به ضرورت واکاوی مسئله مهدویت _ به مثابه شاخه ای از مسئله امامت _ از یکسو و نهادینه بودن اندیشه منجی گرایی در نهاد همه انسان ها از سوی دیگر، در نوشتار حاضر به تبیین کارکرد هستی شناسانه امام زمان پرداخته شده است. از ره گذر این جستار، مشخص می شود که در روایات اهل بیت در تبیین جایگاه حجت الهی در منظومه هستی، علاوه بر شئون اجتماعی به تبیین شئون هستی شناسانه حجت الهی در عالم امکانی نیز پرداخته شده و تحلیل ارائه شده در حکمت متعالیه و عرفان نظری از مسئله ولایت و انسان کامل با منظومه روایات امامیه سازگاری زیادی دارد. حجت الهی در منظومه عالم امکان از سه کارکرد هستی شناسانه مهم، شامل وساطت در فیض الهی، علیت غایی و مظهریت اسماء و صفات الهی برخوردار است.
    کلید واژگان: امام زمان (عج), امامت, کارکرد هستی شناسانه, حجت الهی, حکمت متعالیه}
    R. Oshryeh, H. Rezaei, Ma. Esmaeili
    The existential philosophy of Imam Mahdi (AS) can be studied in the two fields of "religious" and "developmental". The field named as developmental includes the fields of ontology, epistemology, and the like. Regarding the necessity of studying the issue of Mahdaviyyat as a branch of the issue of Imamate on the one hand and the institutionalization of the concept of salvation in the institution of all human beings, on the other hand, the present paper explains the ontological function of the Imam of Time (aj) . It is clear from this passage that in the narrations of the Ahl al-Bayt (as) in explaining the position of divine authority in the system of being, in addition to social affairs, the explanation of the ontological significance of divine authority in the world of thought is also discussed and the analysis presented In transcendental philosophy and mysticism. The notion of the providence and the perfect man is compatible with the system of Imams. Divine power in the worldly universe has the potential of three important ontological functions, including mediation in divine grace, ultimate causation, and manifestation of divine names and attributes.
    Keywords: Imam of time (aj), Imamate, ontological function, divine authority, transcendental wisdom}
  • علی فتحی*، علی صفر تیموری کیا
    از جمله مهم ترین مباحث و اختلاف های بین تشیع و دیگر مذاهب، مسئله ضرورت عقلی وجود امام معصوم بر اساس برهان لطف است. منشا انکار وجوب لطف بر خداوند و لطف بودن امام، خلط بین لطف مقرب مقسمی و لطف مقرب قسمی است که در ذهن برخی ایجاد اشکال کرده است. در این نوشتار، با مراجعه به کلام علما معنای مورد نظر آنان از لطف، لطف بودن امام و وجوب لطف بررسی شده و آن چه در این مقاله به دست آمده، این است که ایمان و عمل مردم به لطف بستگی دارد و امامت نیز از مصادیق و یا مقدمه لطف به شمار می رود. همچنین غیبت امام یا پیامبر در گذشته نیز بوده است و فرقی بین امام غایب و حاضر نیست. امام غایب هم فواید مختلفی دارد؛ از جمله علم به حفظ شریعت و این که اعتقاد به وجود او، از ارکان ایمان است.
    وجوب لطف بر خداوند هم به معنای این است که ذات خداوند و صفات کمالی خداوند، مقتضی وجوب است، نه این که کسی بر خداوند واجب کرده باشد و دلیل این وجوب نیز حکمت وجود، کرم و لزوم تناقض در صفات است.
    کلید واژگان: امامت, لطف مقرب, لطف محصل, لطف ممکن, وجوب}
    Dr. Ali Fat, Hi*, Ali Safar Teimourikia
    Among the most important issues and differences between Shiites and other religions is a rational necessity for the Infallible Imam, on which argument of ‘favour’ proof is based. The source of such denial can be rooted in doubting the necessity of favour by God and favour by the Imam, or the confusion between 'Moghasemi favor’ and ‘Ghesmi favour’ which means the favor by god and the favor by archangel.
    In this paper, with reference to the Islamic Scholars, their intended meaning of the favor by god and necessity of Imam as favor is reviewed. And what is obtained in this paper is that people of faith and practice will depend on the favor by god and Imamate leadership is also an introduction and one of the instances of the favor by god. The Absence of Imam or prophet has occurred in the past and the present and there is no difference between the favor of the Imam, Hidden or present. Hidden Imam also has several benefits, including that he provides the hope and knowledge to uphold religion and that belief in him is a pillar of faith.
    The obligation of favor on God does not mean that anyone could make it incumbent upon god to have favor, but in that it is in the nature of God and God's attributes of perfection and avoid inconsistency in traits. Thus, such necessity is appropriate because of nature. This necessity also brings about wisdom and compassion and.
    Keywords: Imamate, favor by Archangel, favor by the reception, the possible favor, the necessity (of favor)}
  • اسدالله مصطفوی*
    از دیدگاه اندیشمندان امامیه، راز خاتمیت را در جامعیت دین اسلام باید جست؛ بدین معنا که دین اسلام دینی است که از نظر وضع قوانین و تشریع احکام، به همه خواسته های انسان ها جامه عمل پوشانده و پاسخ گوی نیازهای بشر در همه عرصه های زندگی مادی و معنوی است. از سوی دیگر، فلسفه تئوری امامت در اندیشه شیعی، وجود همیشگی شارح و مفسری معصوم در کنار کتاب الهی است که به عنوان شاخص و معیار برای شناخت حق از باطل مطرح باشد و بتواند تفسیری معصومانه از قرآن و دین الهی ارائه کند. با توجه به این نکته، رابطه امامت و مهدویت با خاتمیت، رابطه تلازمی است؛ یعنی لازمه ختم نبوت وجود امام معصوم در کنار کتاب الهی است که دلایل عقلی و نقلی بر این مطلب دلالت دارند. از نگاه عقل، برای ماندگاری یک مکتب، دو چیز لازم و ضروری است: 1. کتاب و متن مورد نیاز؛ 2. معلم و مربی.
    قرآن کریم به عنوان متن مورد نیاز برای هدایت مردم از سوی خداوند فرستاده شده است. از دیدگاه امامیه، با رحلت رسول خدا(ص)، امام به عنوان مربی و معلم همواره در کنار قرآن و کتاب الهی بوده است که هم تفسیر و تبیینی معصومانه از آن ارائه کند و هم آن را از تحریف حفظ نماید.
    از نگاه دلیل نقلی نیز هم می توان به قرآن و هم به احادیث و روایات استشهاد کرد و با تبیین نقش های امامت در حوزه دین، می توان بر سازگاری امامت با خاتمیت تاکید نمود و به شبهه ناسازگاری این دو با همدیگر پاسخ گفت.
    کلید واژگان: خاتمیت, امامت, مهدویت, سازگاری و ناسازگاری, جامعیت, کمال}
    Dr. Asadollah Mostafavi*
    From the perspective of Shiite scholars, the secret of the ultimate of the prophethood of the Mohammad is to be found in the comprehensiveness of Islam. This means that Islam is a religion of laws and legislation provisions, to all human that fulfilled human life in all spheres of material and spiritual wants and needs. On the other hand, in the philosophy and theory of Imamate in Shiite thought, there is always an exponent of God's book. The innocent Imams and the final Mahdi serve as the index raised to know right from wrong and can provide innocent interpretation of the Quran and the religion of God. Correlation is thus in the relationship between them, which means binding the prophecy in the book of God is infallible Imam. There are intellectual and narrative arguments and reasons that imply this. In the eyes of reason, for protecting a school, two things are required: 1. It requires text books; 2. It requires teachers and coaches. Holy Quran is the text as needed to guide the people of God (which all Islamic sects agree) that has been sent by God. Of the Shiite perspective, after the demise of the Prophet, the Imam serves as a coach and teacher that has always been on the side of the Quran, the Holy Book, who innocently explained that and provided and protected it from distortion.
    From the perspective of evidence from hadith and traditions, Imamate can also be cited in the Quran and the sayings and traditions. By explaining the roles of leadership in the field of religion, it can be compatible with the finality or ultimate prophet and emphasize that leadership and answers the questions and doubts about the incompatibility of the two together.
    Keywords: Finality, Imamate, Mahdism, compatibility, incompatibility, completeness, perfection}
  • محمود احمدنژاد، نعمت داورپناه
    بیعت یکی از مفاهیم شاخص در فرهنگ اسلامی است. نگاهی به بارزترین حوادث سیاسی اجتماعی صدر اسلام با توجه به اندیشه و حجت های هر گروه، گویای نهادینه بودن باور وفاداری به بیعت در میان آن هاست. در میان عالمان اسلامی تقریبا این اتفاق وجود دارد که مشروعیت حاکمیت معصومین نتیجه نص است و نه بیعت. این مقاله ضمن مفهوم شناسی واژه بیعت، با اشاره به سیر تاریخی آن در صدر اسلام به مصادیق گوناگون آن و نقش آن در موضوع امامت در فرهنگ شیعی می پردازد.
    کلید واژگان: بیعت, حکومت, دموکراسی, امامت, عهد}
    Dr. Mahmud Ahmad, Nejad, Nemat Dawar, Panah
    Allegiance is one of the preeminent concepts in Islamic culture. A look at the most prominent political-social events of early Islam, considering the thoughts and arguments of each group, shows the institutionalization of commitment to allegiance among them. Among Islamic scholars, there is almost a consensus that legitimacy of sovereignty of Infallible Imams is the result of the [religious] texts, not allegiance. The present article, while studying the concept of allegiance, mentions its historical course in early Islam, dealing with its instances and its role in Imamate in Shiite culture.
    Keywords: allegiance, government, democracy, imamate, covenant}
  • Dr. Ali Sayyadani
    The present study analyzes the poems composed by Andalusian poet, Ibn Hani from the religious and doctrinal viewpoint. Ibn Hani, Andalusian Shiite poet, used his poems to express his belief and religion, using it as a tool to show his religious beliefs. The present study shows that imamate is a major principle in the Shiite doctrinal principles; and in his eulogistic odes, Ibn Hani expresses this fact. The main pillars of imamate can be shown as follows: a) the necessity to know imam; b) Imam's knowledge of invisible world, c) imam's intercession, d) leadership of the society, e) imam's justice, f) the spiritual essence and the virtues of the purified imams, g) the rightness of infallible imams and their verification in in the Quran and other celestial books, h) the necessity to have imams, i) imam's knowledge of interpreting the Quranic verses.The writer uses a descriptive and analytical method to explain the views of this poet on the principle of imamate and the doctrinal principles regarding it.
    Keywords: Ibn Hani, imamate, Shiism, Andalusia}
  • سید مرتضی حسینی
    غدیر خم، بر اساس مستندات تاریخی، بی شک یکی از مهم ترین و مسلم ترین حوادث تاریخ صدر اسلام و دوران رسالت پیامبر اکرم(ص)، و روز اکمال دین و اتمام نعمت است. طی سالیان متمادی، اندیشمندان جهان اسلام به ذکر، بررسی و واکاوی زوایا و ابعاد متعدد این واقعه عظیم پرداخته اند. بزرگان شیعه، بر قطعیت وقوع و دلالت آن بر امامت و خلافت بلافصل علی(ع) تاکید کرده اند؛ اما نویسندگان اهل سنت مواضع متفاوتی گرفته اند.
    آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده، بیان دیدگاه ها و موضع گیری های مورخان برجسته اهل سنت در قبال این رویداد قطعی و سرنوشت-ساز تاریخی، و بررسی و نقد آن است. با مراجعه به منابع معتبر تاریخی عامه، به رویکردهای متفاوت آنها در قبال موضوع غدیر خم برمی خوریم: برخی واقعه غدیر را پذیرفته، اما با عقیده شیعه در دلالت آن بر خلافت و امامت حضرت علی مخالف اند؛ عده ای فقط به ذکر حدیث غدیر یا احتجاج و مناشده مولا علی(ع) با تنی چند از صحابه که در غدیر حضور داشتند، بسنده کرده و درباره چگونگی و کیفیت وقوع آن، مطلبی نگفته اند؛ گروه دیگر، یا کاملا سکوت اختیار کرده و از غدیر سخنی به میان نیاورده اند، یا حتی صراحتا آن را انکار کرده اند.
    کلید واژگان: غدیر خم, منابع تاریخی اهل سنت, علی (ع), ولایت و امامت}
    Dr. Sayyid Murteza Husseini
    Based on the historical evidences, Ghadir is undoubtedly one of the most important and the most definite events in the early Islam and under the Prophet. It is the day of the perfection of religion and completion of God's blessings. For long years, the Muslim thinkers have mentioned, investigated and explored different angles of that great event. The great Shiite scholars have stressed the definiteness of that event and its denoting Imam Ali's immediate imamate and caliphate after the Prophet. The Sunnite authors, however, have taken various positions. Here we have mentioned the views and positions of the Prominent Sunnite historians about the decisive historical event of Ghadir to study and review them. By referring to the authentic historical sources, we find their various approaches to Ghadir. Some have accepted that event, but disagree with the Shiites about its denoting Imam Ali's imamate and caliphate. Some others have only mentioned the hadith of Ghadir and Imam Ali's referring to it in arguing with his companions; they have not referred to how Ghadir incident happened. Still another group has just been silent or even has frankly denied it.
    Keywords: Ghadir Khom, The Sunnite's historical sources, Imam Ali, authority, imamate}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال