به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پیامبر (ص) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پیامبر (ص)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید حمیدی*

    شهرهای حجاز پیش از اسلام با چالش هایی همچون تمایز پذیری و شکل گیری هویت های سیال مواجه بود. لذا پیامدهایی نظیر عدم برخورداری متناسب شهروندان از امکانات عادلانه و خلق امتیازات متعصبانه و ناپایدار، موجبات عدم توافق اجتماعی را فراهم نمود.لیکن با تدوین راهکارهای محیط شهری پیامبر (ص) ضمن ایجاد فرصت برای تمرین زیست اجتماعی، وفاق و همگرایی از شاخص ترین قواعد حاکم بر حیات شهروندان گردید. بطوریکه بازکاوی مولفه های شهرنشینی دوران نبوی (ص)، با هدف تبیین عناصر کارآمد شهری از مهمترین حوزه های دین پژوهی محسوب میگردد.این پژوهش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ بدین سوال اصلی است که در سیاستگذاری محیط شهری پیامبر (ص) کدامیک از راهبردهای کارآمد در تحقق وفاق اجتماعی موثر واقع گردید؟ باستناد منابع کتابخانه ای نتایج نشان می دهد؛ ظهور ایده های نوآورانه و منتظم که منبعث از ذات اسلام بودند، توانست بن مایه های زندگی شهرنشینی پیش از اسلام را دگرگون نماید. بطوریکه راهکارهایی همچون مبارزه با باورهای اختلاف برانگیز و تاکید بر پایبندی به معاهدات، جامعه نو بنیان را در بالاترین سطح زندگی همگرایانه قرار داد. بعلاوه با عینیت یافتن وفاق به منزله طرح واره بنیادین، معیار جدید تابعیت برای شهروندان معین شد و در سایه هنجارهای مشترک مقبول، زیست مومنانه محقق گردید.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), سیاستگذاری محیط شهری, وفاق اجتماعی}
    Saeeid Hamidi *

    The pre-Islamic cities of Hijaz faced challenges such as differentiation and the formation of fluid identities. Therefore, consequences such as citizens' lack of fair facilities and the creation of bigoted and unstable privileges caused a lack of social agreement.However, with the beginning of the Prophet's urban environment policies, while creating opportunities for social life practice, harmony and convergence became one of the most prominent rules governing the lives of citizens, the re-examination of the components of urbanization in the Prophet's era, explaining the efficient urban elements, is considered one of the most important areas of religious research.Therefore, this descriptive-analytical research seeks to answer the main question, which of the Based on library sources, the results show; The emergence of innovative and guiding ideas, which originated from the essence of Islam, was able to transform elements of pre-Islamic urban life. So that solutions such as the abolition of discriminatory traditions put the newly founded Islamic society at highest level of harmonious life. In addition, with the objectification of consensus as a fundamental plan in social order, the sharing of interests between citizens became meaningful; And under the shadow of accepted religious norms, new life based on faithful life was realized.

    Keywords: Prophet, Urban Environment Policy, Social Harmony}
  • علینقی لزگی، جلال ترکاشوند، سید محمد حاجتی شورکی*

    واژه مجوس در منابع اسلامی اشاره به زرتشتیان دارد. این واژه در قرآن کریم، منابع حدیثی فریقین و اسناد و مدارک تاریخی فراوان به کار رفته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به استخراج و تحلیل مجوس در مصادر حدیثی اهل سنت می پردازد. تکیه نوشتار بر احادیثی است که از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است. از سایر معصومان (ع)، فقط یک عنوان حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) و دو حدیث از امام صادق (ع) نقل شده است. مجموع احادیث موضوعات مختلفی را شامل می شود که در ذیل شش عنوان کلی و سه عنوان جزیی گردآوری شده است. برخی روایات ناظر به مباحث اعتقادی، بعضی به آداب و رسوم مجوس و بیشتر موارد به مباحث فقهی مجوس اشاره دارد. احادیث گردآوری شده ناظر به زرتشتیان است و در آنها از زرتشت و دین وی یاد نشده است. از میان موضوعات حدیثی، عناوین تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل، شطرنج، قدریه و دوگانه انگاری امکان تطبیق با مضامین منابع زرتشتی داشت که این مقایسه صورت گرفت. در خصوص مضمون حدیث نسبت تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل به مجوس می توان گفت که در منابع زرتشتی شاهدی بر تقویت مضمون این حدیث یافت نشد، هرچند برخی اسناد تاریخی متقدم در تایید این فعل مجوس وجود دارد.

    کلید واژگان: زرتشتیان, احادیث, پیامبر(ص), اهل سنت, اهل کتاب}
    Alinaqi Lezgi, Jalal Torkashvand, Sayyid Mohammad Hajati Shooroki *

    The word Magus in Islamic sources refers to Zoroastrians. This word is used in the Holy Quran, hadith sources of Fariqin and many historical documents. This research, with a descriptive-analytical method, deals with the extraction and analysis of Magi in Sunni hadith sources. The text is based on hadiths that were narrated from the Prophet of Islam (PBUH). Among the other infallibles (a.s.), only one hadith from Amir al-Mu'minin Ali (a.s.) and two hadiths from Imam Sadiq (a.s.) have been narrated. The total of hadiths includes various topics, which are collected under six general and three partial titles. Some narrations refer to religious issues, some refer to the customs of Magi, and most of them refer to jurisprudence of Magi. The collected hadiths refer to Zoroastrians, and they do not mention Zoroastrian and his religion. Among the hadith subjects, the titles of shaving the beard and raising the mustache, chess, qadrieh and dualism had the possibility of matching with the themes of Zoroastrian sources, and this comparison was made. Regarding the content of the hadith about shaving the beard and raising the mustache of the Magi, it can be said that no evidence was found in the Zoroastrian sources to strengthen the content of this hadith, although there are some historical documents confirming this action of the Magi.

    Keywords: Zoroastrians, Hadiths, Prophet . Sunnis, People of the Book}
  • راضیه سیروسی*، مرتضی مزگی نژاد
    ظهور دین اسلام به عنوان ناسخ ادیان و شرایع پیشین، واکنش دیگر ادیان، به ویژه مسیحیت را که دین رقیبی می دانستند، برانگیخت. این واکنش ها و مواجهات به خصوص با ورود به عرصه استعمار فزونی یافت و در قالب گفت وگوها، مباحثه ها و نوشتن رساله ها در رد همدیگر خود را نشان داد. رد پادری، نوشته حسین علی شاه اصفهانی، یکی از ردیه های مهم در پاسخ به مدعای غربیان است. این ردیه، جوابیه ای در رد سخنان هنری مارتین، مشهور به پادری است که به عنوان مامور انجمن مبلغان مسیحیت، سفری به ایران داشت. در این کتاب، به مسایل مهمی همچون نفی اعجاز نبوی، اختلاف مسیحیت و اسلام و افترایاتی که به شخصیت پیامبر اسلام وارد شده، پاسخ داده شده است. در مقاله حاضر، پس از بررسی کوتاه زندگی سیاسی و تبلیغی هنری مارتین، روش کلامی اصفهانی بررسی شده است. همچنین، در تکمیل سخنان اصفهانی، یافته های دیگر اندیشمندان حوزه کلام و تاریخ ذکر شده است. نتایج نشان داد که اصفهانی، بر معتقدات طرف مقابل تاکید خاصی داشت و با تکیه بر براهین عقلی، استفاده از استدلال تمثیلی و قواعد کلامی، ایرادهای پادری را پاسخ گفته است، اما گاه تمامی جوانب را در نظر نگرفته، و استدلال های جدلی نیز در اثرش دیده می شود.
    کلید واژگان: پادری, پیامبر (ص), معجزه, مسیحیت, اسلام}
    Razieh Sirousi *, Morteza Mezginejad
    The emergence of Islam as an abrogator of previous religions provoked the reactions of other religions, especially Christians who considered Islam as a rival religion. These reactions and encounters increased particularly with the advent of colonialism and were revealed in the form of conversations, debates, and writing treatises against each other. The book "Refutation of Padori", written by Hoseyn Ali Shah Isfahani, is one of the important refutations in response to the claim of the Westerners. This refutation is an answer to the words of Henry Martin, known as Padori, who traveled to Iran as an agent of the Christian Missionaries Association. In this book, important issues such as the denial of the prophetic miracle, the differences between Christianity and Islam, and the slanders against the character of the Prophet of Islam have been answered. After a brief review of Henry Martin's political and preaching life, the present article examines Isfahani's theological method. In addition to Isfahani's words, this paper deals with the findings of other scholars in the field of theology and history. The results show that Isfahani had a special emphasis on the beliefs of the other party and answered Padori's objections by relying on rational arguments, using allegorical arguments and theological rules. However, sometimes he did not consider all aspects and hence controversial arguments can be seen in his work..
    Keywords: Padori, Prophet (S), miracle, Christianity, Islam}
  • حسن رضایی هفتادر*، مرضیه راجی، روح الله شهیدی
    حجاب، از آموزه های دینی است که از منظر مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است، از جمله مستشرقان که غالبا با نگاهی منفی، حجاب را به عنوان محدودیت زنان نگریسته اند. به باور ایشان، شخص پیامبر با آزادی و اختلاط زنان و مردان موافق بود، اما در پی شرایطی چون: نا امنی جامعه، آزار منافقان و اصرار برخی صحابه، هم چون خلیفه دوم، رسول خدا به پذیرش حکم حجاب برای همسران خود و زنان آزاد و جداسازی زنان و مردان مجبور شد. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی، نشان می دهد که جعل احکام الهی، تابع حکمت های شارع مقدس است نه متاثر از شرایط گذار، و پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن زنان جامعه، با میل و رغبت، اهتمام خاصی به رعایت پوشش داشته و حجاب از منظر آنان انزوا نبوده، بلکه با انتخاب رنگ سیاه برای پوشش خود، به دنبال حفظ عظمت بیشتر برای حضور اجتماعی فعال تر بودند.
    کلید واژگان: حجاب, مستشرقان, پیامبر(ص), آیات قرآن, روایات اسلامی}
    Hasan Rezayi Haftador *, Marziye Raji, Roohollah Shahidi
    Ḥijāb is one of the religious teachings which has been explored from various perspectives, including the Orientalists who oftentimes have negatively looked at Ḥijāb as a limitation for women. To them, the Prophet was in agreement with the freedom and mixture of women with men. However, following some certain conditions like the insecurity in the society, the harassment of the hypocrites, and the insistence of some Companions such as the second caliph, the Messenger of God was forced to accept the decree of Ḥijāb for his wives and the free women as well as the separation of women and men. With a descriptive-analytical approach, the present study shows making divine decrees follows the wisdom of the Saint Legislator, and is not affected by the transient conditions. The revered Prophet (s) and therefore the women of the society willingly showed great concern for covering. To them, Ḥijāb was not a retreat, but rather – with choosing the black color for their covering – they sought more dignity for a more active, social participation.
    Keywords: ḥijāb, Orientalists, history, The Prophet (s), verses of the Qur’ān, Islamic narrations}
  • سید محمدمهدی حسین پور*، عبدالحسین خسروپناه
    شاه ولی الله دهلوی از اندیشمندان مهم اهل تسنن هند در سده های اخیر است که با مطرح کردن مسایل بحث برانگیزی درباره موضوعات مختلف اعتقادی، به ویژه در حوزه نبوت پیامبر، تاثیر بسزایی در مکاتب فکری بعد از خود داشته است. وی برای اولین بار مسئله رویاپنداری وحی قرآن بر پیامبر را مطرح کرد، در حالی که این موضوع با هیچ یک از گزاره های تاریخی و تفسیری سازگاری ندارد و هیچ گاه پیامبر یا صحابه مدعی رویاپنداری وحی نبوده اند. در مسئله بعثت پیامبر دو نوع دعوت برای آن حضرت متصور است: بعثتی به سوی بنی اسماعیل و بعثتی برای همه جهانیان؛ در حالی که قاطبه علما به دعوت سری و سپس دعوت خویشاوندان و در نهایت دعوت عمومی معتقدند. در باب علوم پیامبر نیز دهلوی از کسانی است که به تمایز امور دنیوی و امور شرعی و اخروی در رفتار و حدیث نبوی باور داشت و در نهایت به سهوالنبی معتقد شد که اشکالات متعددی بر آن وارد است. در انتها، دهلوی با استناد به روایاتی ضعیف به اجتهاد پیامبر معتقد است و آن را در عوض وحی بر آن حضرت جایز می شمرد، در حالی که این مدعا مستلزم بی اعتمادی به سخنان آن حضرت، و در تضاد با صریح آیات قرآن است.
    کلید واژگان: دهلوی, وحی, بعثت, علم, اجتهاد, پیامبر (ص)}
    Seyyed Mohammad Mahdi Hoseynpur *, Abd Al-Hoseyn Khosropanah
    Shah Waliullah Dehlavi is one of the most important Sunni thinkers in India in the recent centuries who has had a great impact on later schools of thought by raising controversial issues on various doctrinal topics, especially in the field of prophethood of the Prophet (S). For the first time, he considered the Quranic revelation to the Prophet (S) to be a dream, while neither it was compatible with any of the historical and interpretive propositions nor the Prophet (S) or his Companions had claimed that Quranic revelation was a dream. Regarding the Prophet's appointment to prophetic mission, there are two types of invitations: a mission to Bani Ismail and a mission to the whole world, while the scholars believe in the secret invitation and then the invitation of relatives and finally the public invitation. As for the Prophet's knowledge, Dehlavi is one of those who believed in the distinction between worldly affairs and religious and otherworldly affairs in prophetic behavior and hadith. Moreover, he believed in the oversights of the Prophet (S), which has many drawbacks. In the end, Dehlavi, based on weak narrations, believed in the ijtihad (reasoning) of the Prophet (S) and considered it permissible in place of revelation, while this claim requires distrust of the Prophet's words, and contradicts the explicit verses of the Quran.
    Keywords: Dehlavi, revelation, Bethat (Prophet's Appointment to Prophetic Mission), Knowledge, Ijtihad (Reasoning), Prophet (S)}
  • سید محمود طیب حسینی، حامد شریفی نسب*

    دانشمندان علوم قرآنی همواره درباره موضوع توقیفیت ترتیب چینش آیات در سوره های قرآن کریم، بحث و بررسی کرده اند و این موضوع در طول تاریخ موافقان و مخالفانی داشته است. در این بحث که از مصادر تاریخی - روایی و گاه کلامی سرچشمه می گیرد، نقش روایات از جایگاه ویژه ای برخوردار است.  بررسی مستقل این روایات، شاید برای روشن شدن ابعاد مختلف این موضوع اثر شایان توجهی داشته باشد. پس در این نوشتار، بدون در نظر گرفتن سایر ادله مطرح میان مدعیان توقیفیت و منکران آن، تنها به گرد آوری و ارزیابی سندی و دلالی روایات مربوط به کیفیت ترتیب چینش آیات قرآن در دوره پیامبر اکرم (ص) پرداخته ایم و علاوه بر آن، روایات مربوط به چینش مصحف حضرت علی (ع) و موضع آن حضرت نیز بررسی و ارزیابی گردیده و در نهایت این نتیجه به دست آمده که از منظر روایات، ترتیب اصیل آیات قرآن همان ترتیب نزولی بوده و جابه جایی های صورت گرفته در ترتیب برخی از آیات، به فعل پیامبر (ص) مستند نیست.

    کلید واژگان: پیامبر (ص), ترتیب نزول, توقیفیت چینش آیات, حضرت علی (ع), روایات تغییر ترتیب آیات}
    Sayyid Maḥmūd Ṭayyib Ḥusaynī, Ḥāmid Sharīfīnasab *

    The topic of the Mawqūfiyyat of the verse order (i.e., their original, divine order) in the noble Qur’ān chapters has always been discussed by the scholars of the Qur’ān sciences and has had proponents and opponents during the history. In this discussion, which has roots in the historical-narrative and sometimes in the theological sources, the role of narrations is highly significant, and the independent examination of the related narrations might have a significant effect on the clarification of its various dimensions. Therefore, in this study we did not take into account the other evidences presented by the proponents and opponents of the originality of the verse order, and only collected and evaluated the chains of transmission and indications of the narrations related to the manner of ordering the qur’ānic verses during the lifetime of the noble Prophet (s). Moreover, the narrations about the ordering of the verses in Imām ‘Alī’s (a) manuscript and his stance to this issue are also examined. At the end, it is concluded that from the viewpoint of the narrations, the original order of the qur’ānic verses is their very revelation order, and the changes made in the order of some verses did not come from the actions of the Prophet (s).

    Keywords: The Prophet (s), Revelation Order, Originality of the verse order, Imām ‘Alī (a), Narrations on changing the order of the qur’ānic verses}
  • سمانه جعفری*، حسن شامیان

    شرح التعرف، از جمله آثار پدید آمده در حوزه عرفان تعلیمی به زبان فارسی است که مستملی آن را بر التعرف کلابادی نوشته است. وی در این اثر، جهت تبیین دیدگاه ‏ها و تشریح مبانی فکر و نظری خود، اثر خود را در پیوند بینامتنی با قرآن کریم قرار داده و از آیات و روایات قرآنی داستان انبیاء استفاده کرده است. داستان‎ها و روایات منسوب به پیامبر (ص) از برجسته ‏ترین موارد کاربردی در این اثر است که در بیشتر موارد به صورت تقابلی و مقایسه‏ای با داستان سایر پیغمبران آورده شده است. در این نوع کاربرد، مقایسه در دو حوزه کنش و مقام انجام شده که نوع مقابله مقامی با بسامد بیشتری در این اثر آورده شده است. نویسنده در التعرف، بسیاری از پیامبران را در نقطه مقابل پیامبر (ص) قرار داده که این میزان تقابل با این دامنه تنوع در این اثر تقریبا کم‏نظیر است. هدف نهایی مستملی در استفاده از این شیوه، بیش از آنکه به منظور تشریح و تبیین اصول و مبانی و اصطلاحات عرفانی باشد تاکید صریح یا ضمنی بر برتری و فضیلت حضرت محمد (ص) بر سایر پیامبران و در نتیجه برتری امت او بر دیگر امت‎ها است.

    کلید واژگان: شرح التعرف, مستملی بخاری, پیامبر(ص), مقابله مقامی, مقابله کنشی}
    Samaneh Jafari *, Hassan Shamian

    Sharh Al-Taarruf is one of the works created in the field of Islamic mysticism in Farsi, which was written by Mustamli on Kalabadi’s Al-Taaruf. In this work, in order to explain the views and to explain his principles of thought and theory, Mustamli has put his work in the intertextual link with the Holy Quran and used the Quranic verses and narrations of the prophets' story. The stories and narratives attributed to the Prophet Muhammad (PBUH) are among the most prominent applications in this work, which in most cases are in contrast and compared with the story of other prophets. In this type of application, the comparison is done in two areas of action and status, and the status comparing is more frequent in this work. The writer in Sharh Al-Taarruf is comparing many prophets with Prophet Muhammad (PBUH), which is almost unparalleled with this diversity. The ultimate goal of Mustamli in using this method is to emphasize explicitly or implicitly the superiority and virtue of Prophet Mohammad (PBUH) on other prophets, and thus the superiority of his nation over other nations, rather than to explain the principles and of mysticalism

    Keywords: Sharh Al-Taarruf, Mustamli Bukhari, Prophet Muhammad (PBUH), status comparing, action comparing}
  • صمد عبداللهی عابد*، سیفعلی زاهدی فر، سهراب چوبانی

    احمد صبحی منصور، از پژوهش گران معاصر مصر است که او را رهبر معنوی قرآنیان در آن کشور دانسته اند. وی سعی دارد تا با استناد به قرآن، کتاب خدا را تنها منبع تشریع معرفی کند و عدم حجیت «سنت» را اثبات نماید. او با استناد به آیاتی که ظاهرا خدا و قرآن را برای بشر کافی می دانند و قرآن را بیان گر همه چیز و پیامبر (ص) را به ظاهر، نسبت به شریعت بی طرف می دانند و نیز با ادعای شفاهی بودن حدیث، حجیت سنت پیامبر (ص) را زیر سوال می برد. وی در استناد به آیات، به سیاق آن ها توجه ندارد و آیاتی را که وظیفه پیامبر (ص) را تبیین قرآن می دانند، و آن حضرت را الگویی نیکو معرفی می کنند و متشابه و مجمل هستند، نادیده می گیرد و می کوشد تا برخی از این آیات را توجیه کند. قرآن، پیامبر (ص) را از هر پلیدی منزه می داند و با حصول برخی شرایط، خبر واحد را حجت می داند؛ چه برسد به احادیث معتبر. صبحی منصور بدون در نظر گرفتن این همه دلایل آشکار، سعی در اثبات مدعای خویش دارد.

    کلید واژگان: صبحی منصور, قرآن بسندگی, سنت, حدیث, پیامبر(ص)}
    Ṣamad Abdullāhī ‘Ābid *, Sayf‘Alī Zāhidīfar, Suhrāb Chūpānī

    Aḥmad Ṣubḥī Manṣūr is a contemporary Egyptian researcher who has been considered by some as the spiritual leader of the Qur’ānists in that country. Relying on the Qur’ān, he tries to introduce this divine book as the only source of legislation and prove the non-authoritativeness of the Sunna. Referring to the verses that seemingly consider God and the Qur’ān to be enough for the human, deem the Qur’ān as expressing everything, and regard the Prophet of Islam (s) seemingly indifferent to Sharī‘a, and claiming that Ḥadīth is oral, he questions the authoritativeness of the Prophet’s (s) sunna. In his references to the foregoing verses he does not take into account the linguistic context, ignores some of the verses that introduce the responsibility of the Prophet (s) to explain the Qur’ān and those that introduce the Prophet (s) as the best role model as well as the ambiguous (mutashābih) and inconclusive (mujmal) verses, and tries to justify some of these verses. The Qur’ān considers the Prophet (s) free from any vice, and provided that some conditions are met, deems a solitary narration as authoritative, let alone the authentic traditions. In order to prove his claims, Ṣubḥī Manṣūr ignores all these evident reasons.

    Keywords: Aḥmad Ṣubḥī Manṣūr, Qur’ānism, Sunna, Ḥadīth, Prophet (s)}
  • راضیه سیروسی*، محمدحسن الهی زاده
    در طول تاریخ، هم زمان پس از درگذشت رهبران مذهبی و سیاسی برجسته، افرادی ظهور کرده اند که خود را در جایگاه رهبر راستین قرار می دادند. چنین رویدادی در جزیره العرب به دلیل سلطه نظام قبیله ای و رسوبات فرهنگ جاهلی قریب الوقوع بود. متنبیان صدر اسلام، از باورهای عوام به سحر و جادو بهره می بردند و با انجام دادن برخی حرکات نمایشی و سخنان سجع آمیز سعی در اغفال مردم داشتند. نکته مهم، پیوند عمیق کهانت و به طور عام جادوگری با ریاست دینی است. این مقام در جزیره العرب بر عهده کاهنان بود که از آموخته ها و توانایی های خود در این حوزه برای تثبیت مقام نبوت استفاده کردند. در مقاله حاضر، پس از شناسایی ویژگی های جادو و کهانت، در صدد تطابق آن با گفتار و اعمال متنبیان برآمده ایم. نتایج نشان می دهد که سخن و عمل متنبیان بر دو محور اصلی کهانت، وابستگی و تزویر، تطابق کامل دارد.
    کلید واژگان: متنبیان, کهانت, جادو, پیامبر (ص), صدر اسلام}
    Razieh Sirousi *, Mohammad Hassan Elahi Zadeh
    Throughout history, when prominent religious and political leaders died, people emerged who claimed to be the true leaders. Such an event was likely in the Arabian Peninsula, because of the predominance of the tribal system and sediments of their Jāhilī (Ignorant) culture. False prophets in the early Islamic period exploited laypeople’s belief in magic and spell, and tried to deceive people with certain dramatic moves and rhymed words. What matters is the deep connection between soothsaying (kihāna), and magic in general, on the one hand, and religious headship, on the other. Such a position was occupied by kāhins (soothsayers) who drew upon their knowledge and powers to establish the position of prophethood. In this paper, we identify the features of magic and soothsaying, and then apply them to words and deeds of false prophets. The findings show that their words and deeds fully match two central features of soothsaying: dependence and deception.
    Keywords: false prophets, soothsaying, magic, Prophet Muhammad, early Islamic era}
  • هاشم اندیشه*
    وجود مبارک پیامبرخدا9 که علت غایی وجود عالم هستی است، پس از حق تعالی برترین و مهم ترین موضوع برای شناخت در عالم وجود است؛ به گونه ای که شناخت این شخصیت عظیم الشان، یکی از راه های خداشناسی قلمداد شده است.
    اکنون آنچه پیش روی شماست، تلاش وکاوشی در راستای پرداختن به «مقام محمود» پیامبرخدا(ص) است. در این نوشته، ابتدا به مقام محمود در لغت و اصطلاح می پردازیم و آنگاه، مقام محمود در آیات و روایات را مورد بررسی قرار می دهیم و در انتها مقام محمود در تفاسیر شیعه و سنی را به بررسی و پژوهش می گذاریم.
    کلید واژگان: پیامبر(ص), مقام محمود, شفاعت, آیات, روایات, تفاسیر}
  • سیدمحمود سامانی
    با ظهور دین مبین اسلام و انتشار دعوت رسول الله (ص) ، افرادی از اقوام و ملیت های گوناگون که به هر دلیلی در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره ساکن بودند، مسلمان شده و در زمره صحابه آن حضرت قرارگرفتند. شاید برخی تصورکنندکه از میان ایرانیان جز سلمان فارسی که رنج سختی های سفر را برای گمشده خود به جان خرید و در مدینه مسلمان شد و از پیامبر (ص) افتخار «سلمان منا اهل البیت» را گرفت، آن حضرت صحابه ایرانی دیگری نداشته است، اما با ملاحظه در برخی منابع سیره ا ی و صحابه پژوهی، به تعداد قابل توجهی از صحابه ایرانی تبار برمی خوریم که تا کنون شناسانده نشده و غالبا گمنام هستند. در این نوشتار به معرفی کسانی پرداخته شده که در برخی منابع با منشا و تبار ایرانی شناخته می شوند.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), صحابه, ایرانی, یمن, ابناء, بحرین}
  • قاسم بستانی، محمد جعفرنژاد
    حضرت علی(علیه السلام) شخصیتی فرامذهبی است که به مذهب و فرقه ای خاص اختصاص ندارد و این امر ناشی از اخلاق والا و کمال شخصیتی است که در وجود آن حضرت نهفته است; لذا عمده مذاهب و فرق اسلامی از شیعه و اهل سنت نسبت به ایشان ارادت خاصی نشان داده، در منابع حدیثی و کتب مذهبی خود از جایگاه ویژه و فضایل نامبرده بسیار یاد می کنند.
    این مقاله، به قصد آشنایی مختصر خوانندگان بر گوشه ای از این امر، به روش کتابخانه ای، سعی دارد جایگاه و مقام حضرت(علیه السلام) نزد اهل تسنن را با اتکا به منابع مختلف حدیثی، تفسیری و تاریخی معتبر نشان دهد.
    مقاله حاضر در سه بخش تنظیم شده است: بخش اول: آیاتی که در شان علی(علیه السلام) نازل شده است; بخش دوم: فضایلی که در شان علی(علیه السلام) وارد شده است; بخش سوم: امتیازات عملی علی(علیه السلام)، یعنی کارهایی که آن امام همام انجام داده اند.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), علی (ع), اهل سنت, فضایل}
    Dr Qāsim Bostāni, Mohammad Jaafar-Nijād
    Imam 'Ali's personality, virtues and piety has been acknowledged by all Muslim denominations, as his attributes have been mentioned in most hadith collection by various Muslim schools. This paper is an attempt to shed a light on Imam 'Ali's virtues on the basis of Sunni authorities of hadith. This article consists of three parts in each different aspects of Iman ‘Ali’s personality have be considered; first, the Quranic sura on 'Ali; second, virtues attributed to him; and finally, his deeds.
  • طاهره خوشحال دستجردی
    در بینش عطار نیشابوری عارف معروف قرن هفتم در سیر و سلوک نه تنها باطن و درون بلکه جسم (بدن) نیز دچار تغییر و تحول می شود و در مسیر روندی تکاملی قرار می گیرد. وی در آثار مهم خود از جمله اسرار نامه، الهی نامه و مصیبت نامه ضمن بحث درباره کمال معنوی و روحانی عارف تعالی و ترقی بدن را نیز مطرح می کند.
    به نظر عطار وقتی عارف با من نفسانی خود مبارزه کند و آن را محو گرداند نه تنها جان و یا روح روشن و تابان می شود، بلکه جسم مادی نیز شفاف و نورانی می شود و به مرز روح لطیف و فرامادی می رسد، او سپس به صفا و پاکی جسم پیامبر اشاره می کند و می گوید جسم یا بدن پیامبر پاک و شفاف و نورانی و دارای ویژگی ها و خواص روح فرامادی بود. به همین جهت همانند روح قابلیت عروج داشت و آن حضرت در شب معراج با جسم خود به آسمان ها و افلاک عروج نمود.
    هدف نگارنده در این مقاله این است که با توجه به شعر عطار نیشابوری تا حدودی روشن نماید که بر اثر ریاضت و جهاد با نفس مادی، روح به سرچشمه و منبع کمال مطلق می پیوندد و در این روند تکاملی جسم نیز دچار تغییر و تحول کمالی می شود و صفات و ویژگی های روح فرامادی را می یابد.
    کلید واژگان: عطار, پیامبر (ص), معراج, عروج جسمانی, اسرارنامه}
    According to the view of the famous mystic of the seventh century, 'Attār, in spiritual wayfaring not only the interior but also exterior or the body is transformed and put in an evolutional route. Discussing the spiritual perfection of a mystic he talks about the transcendence of body in his famous works such as Asrārnāmah, Elāhināmah, and Mosibatnāmah. In Asrārnāmah, he says that when a mystic fights his soul and causes it to reach the state of annihilation, not only the spirit but also the body will become pure, enlightened and illuminated so that the body goes beyond the border of matter. He, then, refers to the purity of the Prophet‘s body and says that it owns the characteristics of a spirit; That is why it has the capability of ascension and for this reason the Prophet ascended the heaven with his body in the night of ascension. One should know that bodily ascension is a divine miracle that belongs to the great divine prophets only and its secret is hidden from humans. The purpose of the writer in this article is to show that regarding 'Attār's discussion, spirit joins the source of absolute perfection by austerity and fighting the body. In this evolutional process the body also changes and takes the characters of a spirit. Of course this is something relative and of degrees and relates to God‘s will.
    Keywords: 'Attār, the Prophet, ascension, bodily ascension, Asrārnāmah}
  • قاسم بستانی
    پدیده وضع حدیث به هر علتی که باشد، پدیده ای است واقعی و غیر قابل انکار که ریشه های آن به صدر اسلام و حیات پیامبر(ص) برمی گردد. مسلم است که بزرگان دینی، بخصوص پیامبر(ص) و ائمه(ع)، نسبت به این پدیده موضع گیری کرده و با راهنمایی های خود سعی نموده اند مسلمانان را از آن برحذر بدارند. در حقیقت، پیامبر(ص) و امامان شیعه(ع)، از پیشوایان مبارزه سازنده در تعالیم اسلامی و منبع اصلی در حدیث صحیح می باشند. در این مقاله سعی می شود به اختصار به این موضع گیری ها و نیز ارشادات و راهنمایی این بزرگواران اشاره شود تا از سویی، نقش ایشان در ارشاد و راهنمایی امت بیش از پیش معلوم گردد و از سوی دیگر، به شبهاتی که شیعیان را متهم به اهمال در امر وضع حدیث می کنند، پاسخ داده شود.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), ائمه (ع), وضع حدیث, موضع گیری, راهنمایی و ارشاد}
    Dr Qāsem Bostāni
    Forging hadith is an undeniable fact which goes back to the early years of Islam and Prophet Mohammad's life. The Prophet and Imams, who are the sources of authentic and rightful hadith, have warned people not to get involved in forging hadith. In this paper, the Prophet's and Imam's teachings with regard to the issueof forging hadith are explained. The accusation that the Shiaare reluctant to denounce the issue of forging hadith is also responded to.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال