به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ارث » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ارث» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا السادات مکی*، اسماعیل کشکولیان، اکرم السادات مکی

    فرزندخواندگی در نظام حقوقی ایران از طریق دو قانون اصلی، یکی مصوب 1353 و دیگری اصلاح شده در سال 1392، موردتوجه قرارگرفته است. قانون 1353 باهدف حمایت از کودکان بدون سرپرست تدوین شد و رابطه ای شبه نسبی بین فرزندخوانده و والدین سرپرست ایجاد نمود. بااین حال، برخی نواقص در این قوانین، به ویژه در زمینه حقوق ارث و ازدواج فرزندخوانده نیاز به بازنگری داشت. در سال 1392، قانون گذار با اصلاح قانون پیشین تلاش کرد تا حمایت بیشتری از کودکان بی سرپرست فراهم کند و به چالش های موجود پاسخ دهد. این اصلاحات شامل گسترش دایره شمول فرزندخواندگی به کودکان بد سرپرست، تقویت حقوق فرزندخوانده در مورد ارث و ازدواج و همچنین ایجاد تدابیر حمایتی بیشتر برای تضمین منافع عالیه کودک بود. این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تغییرات و اصلاحات انجام شده در قانون 1392 پرداخته و اثرات آن ها را بر حقوق و وضعیت فرزندخوانده در خانواده های سرپرست موردمطالعه قرار می دهد. بررسی ها نشان می دهد که قانون جدید توانسته است تا حد زیادی به نیازهای حقوقی و اجتماعی کودکان بدون سرپرست پاسخ دهد، اما همچنان در برخی حوزه ها نیازمند اصلاحات و تدابیر موثرتر است. در این میان، پیشنهاد ها این پژوهش شامل اصلاحات قانونی بیشتر و تقویت نظام حمایتی کودکان و نوجوانان بی سرپرست در راستای ایجاد تعادل میان حقوق فرزندخوانده و سرپرست است.

    کلید واژگان: فرزندخواندگی, حقوق اطفال, ولایت, ارث, ازدواج}
    Zahra Makki *, Esmaeil Kashkoulian, Akram Makki

    AbstractOne of the essential needs of every family is the presence of a child who warms the heart of the family. Despite this, some families are deprived of the blessing of having children, and on the other hand, there are children who have been left without a guardian due to natural and unnatural reasons. This is where adoption comes into play. In Iran's legal system, with the approval of the law on the protection of Unsupervised and poorly supervised children and adolescents In 2012, the institution of adoption underwent changes and the basis of adoption was placed in Iran's legal system. The purpose of this research is to investigate the approach of the Iranian legal system towards the institution of adoption and its effects and the way it is carried out. It has created support for orphaned children, but it has not been able to create the effects of a real child in relation to an adopted child.

    Keywords: Foster Child, Iran's Legal System, Children's Rights, Family Law}
  • روح الله نجفی*
    آیات سه گانه سوره نساء متکفل تشریع تفصیلی احکام ارث است. پیشینه شناسی ارث در فضای نزول، در فهم این آیات، نقشی مهم دارد. در عرف عرب قبل از اسلام، مردانی که مستقیم یا به واسطه مردانی دیگر با متوفا نسبت خونی داشتند، وارثان وی بودند و خویشاوند نزدیک تر، دورتر را محروم می کرد. آیات ارث در چنین فضایی نزول یافت؛ با این هدف که، برای فاقدان بهره از ارث، سهمی تعیین شود؛ بدین ترتیب، قرآن قانون ارث را در دفتری سپید و نانوشته ننگاشته است؛ بلکه ساختاری عرفی بر مسایل ارث حاکم بوده و قیود اصلاحی قرآن، ناظر بدان پیش زمینه است. این پیشینه فرهنگی آشکار می سازد که از چه رو در آیات ارث، برخی خویشان، کسرهای معینی از ترکه دارند و برخی دیگر کسر معینی ندارند. از دیگر سو، اختصاص کسرهایی از ترکه برای فاقدان ارث در عرف پیشین، به امکان محرومیت وارثان فاقد کسر و نیز فزونی جمع کسرها بر عدد یک منتهی شده است. به نظر می رسد برای حل این چالش ها بایستی به جای نسبت سنجی سهام وارثان با ترکه، نسبت سهام آنان با یکدیگر را معیار قرار داد.
    کلید واژگان: ارث, عرف, فضای نزول, احکام قرآن, مخاطبان قرآن, تفسیر تاریخی}
    Ruhallah Najafi *
    The threefold verses of Sūrah ʾAl-Nisā provide a detailed legislative framework for the laws of inheritance. In understanding these verses, it is important to have an understanding of the history of inheritance as well. In the tradition of Arabs before the advancement of Islam, men who were blood relatives of the deceased directly or via other men, were considered his/her heirs. Closer relatives would deprive more distant ones of their inheritance rights. Inheritance verses were revealed in such a context, with the purpose of determining a share for those who were deprived of inheritance. Therefore, the Quran has not written the rules of inheritance in vacuum, but rather in accordance with the existing norms and as corrective measures. This cultural background reveals the reason why some relatives have specific shares of the inheritance while others do not have that. On the other hand, the allocation of certain shares from the inheritance to non-heir members in the pre-Islamic custom could lead to the deprivation of those without a share or the excess sum of shares beyond each other. It seems that in order to solve these challenges, one should use the proportion of the heir’s shares in comparison with each other instead of proportioning the shares of heirs to estate.
    Keywords: inheritance, Norms, context of revelation, Quranic rulings, Quranic audience, historical interpretation}
  • قدرت الله نیازی*

    ازجمله مقررات مهم مالی، ارث بردن انسان ها از یکدیگر درصورت وجود شرایط است که همواره در بین ملل و پیروان ادیان آسمانی رایج بوده است. در شریعت اسلامی با تشریع احکام دقیق، مراتب و طبقات ارث بران و سهم هرکدام تبیین شده است. بر پایه عموم آیات ارث، همه افراد واجد شرایط، صرف نظر از وابستگی دینی، از یکدیگر ارث می برند. این عمومات، به اتفاق فقهای فریقین، با ادله ای قطعی، یعنی روایات دال بر ارث نبردن کافر از مسلمان، تخصیص خورده است؛ ولی درباره ارث بری مسلمان از کافر، میان فقهای مذاهب اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. اکثر فقهای عامه معتقدند مسلمان از کافر ارث نمی برد. فقهای امامیه و برخی از عامه معتقدند مسلمان از کافر ارث می برد. نکته اساسی این است که فقهای امامیه به طور یکپارچه معتقدند باوجود وارث مسلمان، وارث کافر از ارث مورث کافر محروم می شود، هرچند مسلمان از طبقات دورتر و کافر از طبقات نزدیک تر باشد. در این پژوهش، مسیله حجب مسلمان از وارث کافر به روش توصیفی تحلیلی و سندکاوی مورد بررسی قرار گرفته، برخلاف عقیده مشهور، این نتیجه حاصل شده که ادله حجب، ناتمام است و وارث کافر در قالب مقررات کلی ارث، از مورث کافر ارث می برد.

    کلید واژگان: ارث, حجب, مسلمان, کافرحربی, کافر ذمی}
    Ghodratullah Niazi *

    One of the most important financial rules is the inheritance of people from one another if the condition exists, which has always been prevalent across the nations and followers of holy religions. In this regard, Islamic Sharīʿa has provided precise legislations that determine the ranks and levels of heirs and their shares. According to most inheritance āyahs, all eligible individuals, regardless of their religious relations will inherit from one another. These general rules, supported unanimously by Farīqayn juriconsults are established with conclusive evidence; including reports indicating that non-believers will not inherit from Muslims. However, Islamic sects disagree whether Muslims inherit from non-believers or not. The majority of common juriconsults (Fuqahā-yi ʿĀmmih) believe that Muslims don’t inherit from non-believers. On the other hand, Imāmīya juriconsults and a few of the common juriconsults assert that Muslims do inherit from non-believers. The key point is that Imāmīya juriconsults unanimously believe that in case of the existences of a Muslim heir, the non-believing heir will be deprived of inheriting from a non-believer, even if the Muslim belongs to a more distant rank and the non-believer is closer in rank. The present research investigates the issue of the Muslim’s disinheritance from a non-believing heir, using the descriptive-analytical method and document analysis. Contrary to popular belief, the study concludes that arguments in favor of disinheritance are incomplete and the non-believing heir will inherit from the non-believer according to the general rules of inheritance.

    Keywords: inheritance, disinheritance, ḥarbī non-believer, dhimmī non-beliver}
  • سودابه طاهری، ناصرعلی افضل نژاد*، حسن اسدی
    زمینه و هدف

    باروری مصنوعی از جمله موضوعات چالش برانگیز حقوقی، پزشکی و اخلاقی در دوره معاصر بوده است. با در نظر داشتن مخالفان این شیوه از باروری، موافقان این شیوه از نظر فقهی و حقوقی نیز قایل به حقوق اقتصادی برای کودکان متولد شده از این روش هستند که در این پژوهش به آن پرداخته خواهد شد.

    مواد و روش ها

    روش مقاله حاضر تحلیلی و توصیفی و ابزار انجام تحقیق نیز کتابخانه ای است. 

    ملاحظات اخلاقی: 

    در نگارش مقاله حاضر، اصول اخلاقی ارجاع دهی و استناد به منابع مورد توجه نویسندگان است. 

    یافته ها

    حقوق کودکان متولد شده از باروری مصنوعی در فقه و حقوق اسلامی برای کسانی که از شیوه های علمی و مشخص بودن سرپرست و صاحب نطفه و یا با رعایت حقوق صاحب رحم در بحث رحم جایگزین است، محفوظ است. مهم ترین حقوق، بهره مندی از ارث، تامین نیازهای اقتصادی و برابری با سایر شهروندان است.

    نتیجه

    کودکان متولد شده از باروری مصنوعی در حالتی که صاحب اسپرم مشخص باشد، از وی ارث می برند. اما اگر اسپرم از سوی فرد بیگانه باشد، رابطه ارثی و تامین نیازهای اقتصادی وی از صاحب اسپرم قطع و کودک از مادر ارث می برد و تامین نیازهای اقتصادی وی بر عهده مادر است.

    کلید واژگان: باروری مصنوعی, حقوق اقتصادی, ارث, فقه و حقوق اسلامی}
    Soudabeh Taheri, Naserali Afzalnezhad *, Hassan Asadi
    Background and Aim

    artificial insemination has been among the challenging legal, medical and ethical issues in the contemporary period. Keeping in mind the opponents of this method of fertility, the supporters of this method from the point of view of jurisprudence and law also consider economic rights for children born from this method, which will be discussed in this research. 

    Materials and methods

    The method of this article is analytical and descriptive and the research tool is library.

    Ethical considerations:

     In writing this article, the ethical principles of referencing and quoting sources are of concern to the authors. 

    Results

    The rights of children born from artificial insemination are reserved in jurisprudence and Islamic law for those who follow the scientific methods and the specificity of the guardian and the owner of the fetus or by respecting the rights of the owner of the womb in the matter of surrogate womb. The most important rights are benefiting from inheritance, meeting economic needs and equality with other citizens. 

    Conclusion

    Children born from artificial insemination will inherit from him if the owner of the sperm is known. However, if the sperm is from a stranger, the inheritance relationship and the provision of his economic needs are cut off from the owner of the sperm, and the child inherits from the mother, and the provision of his economic needs is the responsibility of the mother.

    Keywords: Artificial Fertility, Economic Rights, inheritance, jurisprudence, Islamic law}
  • سودابه حسن پور اصیل*، فریبا حاجیعلی
    در عصر حاضر به علت رشد روز افزون فناوری و ارتباط بیشتر ملت ها، مالکیت فکری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و پدیده های فکری نه تنها به عنوان یک دانش، بلکه به عنوان سرمایه نیز لحاظ می شوند، لذا با توجه به ارزش اقتصادی و منبع درآمد بودن آن ها، به تبع نقل و انتقال این حقوق نیز جز لاینفک مباحث حقوقی می باشد.  در این تحقیق سوال اصلی عبارت است از اینکه حقوق مالکیت فکری از منظر فقیهان مذاهب خمسه و حقوق ایران شامل چه حقوقی بوده و آیا این دسته از حقوق قابلیت ارث بری دارند یا خیر؟ لذا در تحقیق حاضر ضمن بررسی معنای حقوقی و فقهی حقوق مالکیت فکری و ماهیت و آثار این حقوق با تمسک به روش توصیفی، تحلیلی به بیان نظریات و مستندات فقیهان شیعه و اهل سنت و همچنین حقوق دانان پرداخته شده است. از مصادیق اصلی این نقل و انتقالات، انتقال قهری این حقوق است که به سبب فوت پدید آورنده به وجود می آید، درحالی که در مباحث قانونگذاری با سکوت قوانین در این زمینه روبه رو هستیم و تنها در خصوص محدوده زمانی مورد استفاده وراث در قوانین بحث شده است. این موضوع در بین فقیهان در حوزه مسایل مستحدثه و استفتایات به آن پرداخته شده است؛ با تدقیق در نظریات بیان شده ملاحظه می شود که اغلب فقیهان اعم از شیعه و اهل سنت، بر مشروعیت حقوق مالکیت فکری اذعان داشته و به استناد اینکه این حقوق در زمره حقوق مالی و منافع هستند و مورد پذیرش عرف می باشند، آن را قابل انتقال به وراث می دانند.
    کلید واژگان: مالکیت فکری, ارث, حق, انتقال قهری, فقه مقارن, حق مالی}
    Soodabe Hasanpour Asiel *, Fariba Hajiali
    In the present century, due to the increasing technology and communication of more nations, intellectual property is very important and intellectual phenomena are considered not only as a knowledge, but also as capital. Therefore, considering their economic value and source of income, consequently, the transfer of these rights is also part of the legal issues. In the present study, while examining the legal and jurisprudential meaning of intellectual property rights and the nature and effects of these rights, the views and documents of Shiite and Sunni jurists as well as jurists have been expressed. One of the main examples of these transfers is the forced transfer of these rights, which occurs due to the death of the creator. But among the jurists, this issue has been addressed in the new issues and referendums; Examining the theories expressed, it can be seen that most jurists, both Shiites and Sunnis, have acknowledged the legitimacy of intellectual property rights and, based on the fact that these rights are among the financial rights and interests and are accepted by custom, it can be transferred to The heirs know.
    Keywords: intellectual property, inheritance, the jurisprudence of about twenty years ago, right}
  • امکان سنجی توسعه عوامل توارث
    سید حامد حسین حسینی*، امیررضا دهقانی نیا، شیرین شاهی

    تحقیق حاضر با عنوان"امکان سنجی توسعه عوامل توارث"، به این موضوع پرداخته است که آیا امکان توسعه موجبات ارث به واسطه نقش اراده در عوامل توارث وجود دارد یا خیر؟پاسخ به این سوال از طریق تبیین نقش اراده درعوامل توارث و بررسی الغاء خصوصیت و نصوص معارض با توسعه عوامل توارث بیان شده است.توسعه عوامل توارث از طریق دو دیدگاه مطرح شده است. دیدگاه اول با نگاه مطلق ارادی و اصل ارادی بودن در اعمال بدین نحو حاصل می شود که ما درعقود که حاصل توافق اراده ها است، می توانیم شرط ارث بری را قراردهیم و بر مبنای دیدگاه دوم که ولاء ضمان جریره را یک عقد حمایتی و مسیولیتی معرفی می کند و این ولاء را از موجبات توارث می داند، هیچ خصوصیتی نداشته، لذا قابل الغاء خصوصیت است و می توان از این طریق حمایت را از موجبات توارث دید و سبب توسعه عوامل توارث شد. در این خصوص مواردی نیز وجود دارد که مصداق این ولاء هستند، ازجمله عقد فرزندخواندگی و فرزند ناشی از اهدای گامت است. در همه این مصادیق نوعی حمایت و مسیولیت دیده می شود. بنابراین درصورت عدم وجود رابطه خویشاوندی امکان درج شرط ارث بری در آنها وجود خواهد داشت.

    کلید واژگان: اراده, ارث, عوامل توارث, ضمان جریره}
    Feasibility study of the development of hereditary factors
    Seyedhamed Hoseini *, Amirreza Dehghani Nia, Shirin Shahi

    The present study has addressed the issue of whether it is possible to develop the causes of inheritance due to the role of will in hereditary factors or not? The answer to this question is expressed by explaining the role of will in hereditary factors and examining the abolition of characteristics and texts that are in conflict with the development of hereditary factors, whose development has been proposed through two perspectives. The first view is obtained by the absolute view of voluntariness and the principle of voluntariness in actions in such a way that we can make the condition of inheritance in contracts that are the result of agreement of wills, and the second view introduces the Ḍimān Jarirah Guardianship as a contract of protection and responsibility and considers this guardianship as a cause of inheritance that has no characteristics, so its characteristic can be revoked. So, there are some cases that are examples of this guardianship, such as adoption and child contract derived from gamete donation. In all these cases, there is a kind of support and responsibility. Therefore, in the absence of kinship relationship, it will be possible to include the condition of inheritance in them.

    Keywords: will, Inheritance, factors of inheritance, Ḍimān Jarirah}
  • حمید مسجدسرائی، حسن پورلطف الله، رضا الهامی

    قتل موصی توسط موصی له در وصیت تملیکی، در عین حال که چالش برانگیز و فاقد پیشینه تحقیقاتی است، شایبه این مسیله را مطرح می سازد که آیا چنین قتلی می تواند محرومیت موصی له از تملک موصی به را فراهم نماید؟ طبق بررسی های صورت گرفته، سه دیدگاه فقهی در این زمینه قابل احصاء است که مطابق نظر مشهور، قتل موصی توسط موصی له، تاثیری نسبت به تملک موصی به نداشته و موصی له همچنان مالک موصی به شمرده می شود. اما دو دیدگاه دیگر با اندکی تفصیل، مبتنی بر این است که قتل موصی توسط موصی له، همچون باب میراث، موجب حرمان موصی له از موصی به می شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، ضمن تحلیل و ارزیابی نقادانه مبانی فقهی دیدگاه های مطرح و نیز با بهره گیری از مستندات و مویدات موجود، دیدگاه خلاف مشهور را قابل دفاع دانسته و حرمان موصی له از موصی به را از نقطه قوت بیشتری برخوردار می داند؛ با این استدلال که از سویی، هیچ دلیل و مستندی وجود ندارد که بر عدم مانعیت قتل از وصیت تملیکی تصریح نماید، و اطلاق آیات و روایات و اصل به عنوان عمده دلیل دیدگاه مشهور، هر کدام از جهاتی قابل خدشه بوده و صلاحیت اثبات دیدگاه مشهور را ندارد. از سوی دیگر، مستنداتی چون اقتضای عرف و اراده عموم، بهره گیری از حکم حرمان قاتل از میراث مورث با شیوه تنقیح مناط و الغای خصوصیت و بلکه فحوی الخطاب این حکم، حرمان موصی له از موصی به را موجه و معقول می نماید. با این مبنا، تعمیم مفاد ماده 880 قانون مدنی به باب وصیت تملیکی نیز به قانون گذار عرفی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: وصیت تملیکی, قتل, حرمان, ارث, موصی, موصی له}
    Hamid Masjedsaraie, Hasan Porlotalah, Reza Elhami

    The murder of the testator by the heir in testamentary disposition (testament for disposition of personal property), while challenging and lacking in research background, raises the question of whether such a murder can deprive the legatee of taking possession of the bequest (legacy). Three jurisprudential views based on the investigations can be considered in this regard that the murder of the testator by the legatee has no effect on taking position of the legatee according to the famous view and the legatee is still the owner of the bequest (legacy). However, two other views, in a little detail, are based on the fact that murdering a testator by the legatee as in the case of inheritance would prevent the legatee from the bequest (legacy). The present article considers the famous theory acceptable by using a descriptive-analytical method and using library resources, while critically analyzing and evaluating the jurisprudential fundamentals of the proposed views and also considers the prevention of the legatee from the bequest more acceptable by arguing that on the one hand, no evidence that stipulates the prevention of murdering from testamentary disposition (testament for disposition of personal property) and the absoluteness of verses, traditions and principle as the main reason for the famous point of view, each of them can be undermined in some ways and does not have the authority to prove the famous point of view.

    Keywords: Testamentary disposition (testament for disposition of personal property), Murder, Prevention, Inheritance, Testator, Legatee}
  • عباس کلانتری خلیل آباد*
    ارث گاهی به قرابت است و گاه به سبب. حال اگر میت دارای وارثی باشد که دو موجب ارث داشته باشد، فقهای امامیه قایلند این فرد سهم هر دو را می برد؛ خواه این دو یا چند موجب، برخی سببی باشد و برخی نسبی و یا هر دو یا همه نسبی و یا سببی باشد؛ مشروط به این که هیچ کدام مانع دیگری نباشد والا فقط از موجب مانع ارث می برد. در این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی اثبات می شود که بر اساس ادله، ارث بردن وارث از هر دو موجب مختص مواردی است که یک موجب نسبی و دیگری سببی باشد، اما در مواردی که هر دو موجب نسبی است، در صورتی از هر دو ارث می برد که از نظر عرف مجزا شمرده شود.
    کلید واژگان: ارث, سبب ارث, موجب ارث}
    Abbas Kalantari Khalil Abad *
    Inheritance is sometimes by kinship and sometimes through relation by marriage (sabab). However, the Imamiyyah jurists believe that if a dead person has an heir who enjoys two reasons for inheritance, this person can take both of the shares, no matter whether these two or more reasons are relation by marriage or by kinship, or both or all the reasons are either kinship or marriage, provided that none of the reasons is preventing the other. Otherwise, the heir would only inherit based on the reason which prevents other possible reasons. In this paper, an analytical-descriptive method is used to prove that according to the existing evidence, inheritance of the heir for two reasons is specific to those cases in which one reason is relation by marriage and the other is by kinship. However, in cases where both reasons are by kinship, the heir would inherit both shares only in case the relations by kinship are considered as conventionally separate and distinctive.
    Keywords: Inheritance, cause of inheritance, reason for inheritance}
  • شیرین شاهی، سحر کریمی، سید حامدحسین حسینی

    موضوع ارث نوه ها در صورت فوت ابوین و وجود بطن اول، از مواردی است که علی رغم اهمیت بالای آن، به ویژه در جلوگیری از ایجاد مشکلات خانوادگی و مالی، مورد غفلت قانون گذار قرار گرفته است. در حال حاضر، بر اساس قاعده الاقرب، زمانی که فردی زودتر از والدین خود فوت نماید، در صورتی که هنگام فوت وی، هریک از خواهر یا برادر او زنده باشند، فرزندانش از ارث پدربزرگ یا مادربزرگ محروم خواهند ماند. سوالی که مطرح می شود، این است که با توجه به اینکه فقه امامیه برای توارث نوادگان، قایل به قایم مقامی است، آیا می توان گفت که این امر در صورت وجود بطن اول نیز ممکن است. با بررسی و تامل در آیات و روایات و منابع فقهی، روشن شد که هیچ یک از مواردی که به نظر می رسید با فرض قایم مقامی نوه به جای پدر یا مادر متوفی خود در صورت وجود بطن اول، معارض باشد، در واقع تعارضی ندارند و می توان این قایم مقامی را برای نوه در این حالت نیز در نظر گرفت. همچنین در رفع تعارض با قاعده الاقرب باید گفت که اعمال قاعده قایم مقامی بر اعمال قاعده الاقرب اولویت دارد. در نتیجه می توان با اولویت بخشیدن بر اعمال قاعده قایم مقامی نسبت به قاعده الاقرب، ابتدا نوه ها را قایم مقام پدر یا مادر متوفی خودشان قرار داده، سپس بر اساس قاعده الاقرب، به ارث بری این نوه ها در کنار سایر فرزندان متوفی، یعنی بطن اول، حکم کرد.

    کلید واژگان: ارث, نوه, قائم مقامی, اولاد, قاعده الاقرب, اجماع}
    shirin shahi, Sahar Karimi, seyed hamed hosseini

    The issue of grandchildren's inheritance in case of grandparent's death and the existence of the first heir is one of the cases that has been neglected by the legislator despite its high important especially in preventing family disputes and financial problem. Currently, based on the rule of closer relative, when a person dies earlier than her/his parents, her/his children will be deprived of their grandparents' inheritance if the grandparents have any other children which are alive at the time of their death. Although Imāmī jurisprudence accepts the inheritance of grandchildren as the successors of their parents or Qaem Maqam, In order to respond this question whether Qaem Maqam is being able to inherit in case of the existence of their aunts or uncles, this research has been done based on, hadiths and jurisprudential sources and indicated that none of the evidence cannot be in the contrary with the assumption of avoidance of grandchildren's inheritance along with the other heirs, in case of the death of one of their parents. Therefore, such inheritance could be considered for them.

    Keywords: inheritance, grandchild, Qaem Maqam (successor), children, rule of closer relatives, consensus}
  • عزیزه بهلولی، احمدرضا خزایی*، جمشید معصومی
    زمینه و هدف

    رانت فرزندخواندگی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در نظام های حقوقی مختلف به آن توجه ویژه ای شده است. هدف از مقاله حاضر بررسی تعهدات مالی سرپرستان در قبال فرزندخوانده در پرتو فقه و حقوق موضوعه ایران است.     

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نوع نظری و به صورت توصیفی-تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات آن به صورت کتاب خانه‏ ای و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.                                                                                                  

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که رویکرد فقه به وضعیت فرزندخوانده، رویکردی سنتی و بر اساس اصل حسن نیت است؛ در حالی که با توجه به تحولاتی که در سطح جوامع صورت گرفته است، قانون گذار در قبال تعهدات مالی سرپرستان حساسیت بیشتری نشان داده است. دلیل اصلی این امر به تفاوت مبنای اصلی فرزندخواندگی در فقه و نظام حقوقی ایران بازمی گردد.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.                                        

    نتیجه گیری

    مبنای اصلی فرزندخواندگی در درجه اول در فقه، اصل احسان و مبنای احکام آن عمدتا در چارچوب عبادات قرار دارد. در حقوق ایران، به واسطه سوء استفاده هایی که در عمل ممکن است در حق فرزندخوانده انجام گیرد، مبنای اصلی فرزندخواندگی در درجه اول، حمایت از فرزندخوانده و عدم توجه به اصل احسان از سوی سرپرستان است.

    کلید واژگان: فرزندخوانده, ارث, تعهدات مالی, حقوق ایران, فقه}
    Azizeh Bohloli, Ahmad Reza Khazaei *, Jamshid Masoumi
    Background and Aim

    Adoption is one of the most important issues that has received special attention in all legal systems. The purpose of this article is to examine the financial obligations of guardians towards the adopted child in the light of jurisprudence and Iranian law.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Findings

    The findings of the present study show that the approach of fiqh to the situation of the adopted child is a traditional approach and considering the principle of good faith, However, due to the changes that have taken place at the community level, the legislator has become more sensitive to the financial obligations of guardians. The main reason for this is the difference between the main basis of adoption in fiqh and Iranian legal system.

    Ethical Considerations:

     In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Conclusion

    The main basis of adoption in the first place in fiqh, the principle of benevolence and the basis of its rules are mainly in the framework of worship; Whereas in Iranian law, due to the abuses that may be committed against the adopted child in practice, the main basis of adoption in the first place is the protection of the adopted child and the lack of attention to the principle of benevolence by the guardians.

    Keywords: adopted child, inheritance, financial obligations, Iranian Law, Fiqh}
  • عباس تولیت*

    در فقه امامیه تصریح شده است که تا زمانی که موصی له رد یا قبول خود را نسبت به وصیت اعلام نکند، ورثه موصی نمی توانند در موصی به تصرف کنند. ملاک ممنوعیت از تصرف، تسلطی است که موصی نسبت به ثلث مال خود دارد و می تواند تسلط خود را به این نحو اعمال نماید که تا زمان رد یا قبول وصیت، وراث او از تصرف در مال مورد وصیت ممنوع و محروم شوند، مطابق مبنایی که وراث موصی را به مجرد موت موصی مالک مال، مورد وصیت می داند، همین حکم جاری است، زیرا آنچه مانع مالک از تصرف می شود، شرط ضمنی لزوم ابقای عین و عدم تصرف ناقل یا متلف می باشد، با این هدف که موصی له فرصت قبول و تملک موصی به را داشته باشد، از این رو تصرف ورثه با مقصود ذاتی موصی، منافات دارد. بدین ترتیب منع وراث از تصرف، ریشه در اعمال تسلیط موصی و درنتیجه تحدید تسلیط وراث دارد.

    کلید واژگان: وصیت تملیکی, ارث, تسلیط تام, تصرف منافی}
    Abbas Toliat

    In a taking possession will, heirs of testator are forbidden to possess property that is subject of a will. There is no distinction, based upon different foundations, among reasons for such prohibition and under different foundations like transferring, appearance, and no need for an acceptance, the result is forbidding heirs from possession of property. The reason for above point is that a testator has an especial right over one- third of his property, therefore, till the time of rejection or acceptance of the will his legal heirs are not permitted to use the testator’s property. For such a limitation, there is no difference either the testator die or his property transferred to his residuary. Under this foundation that after dying a person his legal heirs becomes owner of the testator’s property, so it is possible to accept such a result for them in the case under discussion, since there many examples that a testator unable to transfer his ownership upon his property to a third person residuary. In all those cases, like conditional sale contracts and mortgage, a common factor for forbidden a testator is an implying conditions to save property or destroying it by the owner; and a seller would be able to recover the same property or has a right to return it to him by a buyer as well as a mortgager would be able to recover his money by selling the mortgage. In all those cases mentioned in above, a person who is obliged to keep a property itself or has no right to possess it. Because, possession of a property is a matter that is inconsistent with the main purpose of doing legal activities namely a passion either in a form of transferring or destroying it, or condition for saving a property directly or by implication. Under the “Imamiyyah” Jurisprudence, it is admitted that until the time of rejection or acceptance of a will by a residuary, those who are testators of a will have not any right to possess the property of a dead person; of course, this is not a rule that easily to accept it since it is in contradiction to rules of ownership and right of rejection to accept a will. In this article, it is tried to support a reason (s) for a prohibition of possession of a testator’s property against those above rules.

    Keywords: Ownership will, inheritance, total ownership, inconsistent possession}
  • محمدحسین شاکر اشتیجه، محمدرضا رحمت

    شارع مقدس در برخی رفتارهای مجرمانه علاوه بر مجازات اصلی، برخی کیفرهای تبعی را نیز برشمرده است. قتل حسب عمدی یا غیر عمدی بودن به ترتیب به عنوان مانعی برای ارث بردن از تمامی اموال مقتول یا تنها از دیه می‌گردد. مانعیت قتل در انتفاع قاتل از وصیت همانند آنچه در ارث بدان حکم شده، نیازمند بررسی و تحلیل فقهی و حقوقی است. این موضوع فاقد تصریح در منابع روایی و مواد قانونی بوده، لذا با بررسی موضوعات مشابه از جمله وارث قاتل، صحت مفاد وصیت در صورت ارتکاب خودکشی توسط موصی یا عبد مدبر که قاتل مولی خود بوده، سعی در اصطیاد مذاق شارع شده و از نهاد حقوقی روح قانون نیز در کشف نظر برتر در دکترین حقوقی بهره مند شده است. تفصیل بر اساس زمان وصیت نسبت به رفتار کشنده ظالمانه و عامدانه و نیز بر اساس توانایی تغییر وصیت پس از رفتار کشنده، ما را به این نتیجه می رساند که در صورت بودن رفتار کشنده موصی‌له، پس از وصیت و عدم توانایی و فرصت موصی برای تغییر مفاد وصیت پس از رفتار کشنده، موصی‌له، محکوم به محرومیت از وصیت می‌گردد.

    کلید واژگان: وصیت, منع انتفاع, قتل, ارث, مذاق شارع, روح قانون, اصل تناسب}
    mohammadhossein shaker ashtijeh, mohammadreza rahmat

    For some criminal acts, the Holy Legislator (God as the law-giver) has mentioned some ancillary punishments in addition to the principal punishment. Murder is considered as an impediment to inheriting anything out of the estate of the murdered person if it is deliberate or out of their blood money(Diyah) if it is not deliberate, i.e. manslaughter. The idea that murder prevents a murderer, just like the case of inheriting, from being a beneficiary of the murdered person’s will is in need of jurisprudential and legal analysis. The issue lacks any explicit statement in our sources of Islamic narrations and legal articles, hence it was tried to find the taste of the legislator by examining similar subjects such as the murderer heir, the validity of the content of a will in case of suicide committed by the testator, or a liberated slave who is the murderer of his/her master and the spirit of the law was utilized for discovering the superior opinion in legal doctrine. Detailed examination based on the chronological order of making a will and the oppressive intentional deadly act, as well as detailed inspection based on the ability to modify the will after a deadly act, leads us to this conclusion that in case of any deadly act by the legatee after a will is made and also of the inability of the testator or his/her lack of opportunity to modify the content of the will after the deadly act, the legatee is sentenced to testamentary deprivation.

    Keywords: will, obstruction of will, murder, inheritance, taste of the legislator, spirit of the law, principle of proportionality}
  • مهرویه شجاع سنگچولی*

    دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی، همواره توجه ویژه ای به جایگاه انسان و حفظ کرامت انسانی دارد. در اسناد معتبر اسلامی و فقهی، طبق سفارشات انجام شده در قرآن کریم، انسان از زمان تشکیل و انعقاد نطفه همانند انسانی بالغ از حقوق مادی و معنوی برخوردار است و موجودی دارای حق حیات و محترم دانسته شده است. قانونگذار در قوانین داخلی به پیروی از دین اسلام با الگو برداری از اسناد معتبر اسلامی جنین را دارای حقوق می داند و از زمان انعقاد نطفه با صدور حرمت سقط جنین و وضع ضمانت اجرا مختص عاملان این عمل از حیات جنین حمایت نموده و در پی اعطای این حق، او را محق در سایر حقوق همچون حق سلامت و حق مالی می داند. این در حالی است که در کنوانسیون حقوق کودک به عنوان سند جامع در زمینه به رسمیت شناختن حقوق کودکان، با عدم اشاره به جنین و دوران حمل، صرفا در بند نخست ماده 6 همین سند کشورهای عضو را ملزم شده اند تا حق ذاتی تمام کودکان را به رسمیت بشناسند. در سایر اسناد بین المللی همچون: مقدمه اعلامیه جهانی حقوق کودک، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دوران حمل و جنین اشاره شده است اما نصی به جهت اعطای حقوق مالی یا مادی به جنین و یا به رسمیت شناختن حق حیات وی وجود ندارد و تدوین گران این اسناد تنها به حمایت از کودک جهت جلوگیری از مرگ و مرده متولد شدن او پرداخته اند.

    کلید واژگان: حقوق جنین, کنوانسیون حقوق کودک, حق حیات, وصیت, ارث}
    Mahrouyeh Shoja Sangchouly *

    The religion of Islam, as the most perfect divine religion, always pays special attention to the status of man and the preservation of human dignity. In authentic Islamic and jurisprudential documents, according to the instructions made in the Holy Quran, human beings have material and spiritual rights from the time of sperm formation and coagulation as an adult, and a creature is considered to have the right to life and respect. The legislator in domestic law, following the religion of Islam by modeling valid Islamic documents, considers the fetus to have rights, and from the time of fertilization of the sperm by issuing the sanctity of abortion and issuing a performance guarantee for the perpetrators of this act, supports the life of the fetus and, after granting this right, considers him entitled to other rights such as the right to health and the right to money. However, in the Convention on the Rights of the Child, as a comprehensive document on the recognition of the rights of the child, without mentioning the fetus and the period of pregnancy, only in the first paragraph of Article 6 of this document, member states are required to recognize the inherent right of all children. Other international instruments, such as the Introduction to the Universal Declaration of the Rights of the Child, the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, refer to the period of pregnancy and the fetus. However, there is no text to grant financial or material rights to the fetus or to recognize her/his right to life, and the authors of these documents have only supported the child to prevent her death and stillbirth.

    Keywords: The rights of the fetus, The Convention on the Rights of the Child, the right to life, will, inheritance}
  • محمد نکوئی*
    ماهیت حقوقی وجوهی که طبق مقررات به وراث قانونی مستخدم متوفی پرداخت می شود، از حیث محسوب نشدن آنها به عنوان جزیی از ماترک متوفی و در نتیجه، خروج از شمول احکام مربوط به ارث یا تلقی آنها به عنوان جزء ماترک و درنهایت تبعیت از مقررات ارث و آثار مترتب بر آن، محل بحث است. در این مقاله به این سوال پاسخ داده می شود که کدام یک از وجوه پرداختی به بازماندگان مستخدم متوفی ماهیتا جزء ماترک نبوده، از شمول احکام مربوط به ارث خارج است و بر اساس مقررات قانون استخدام کشوری به صورت مساوی و برحسب ضوابط قانون تامین اجتماعی به نسبت مقرر به بازماندگان واجد شرایط متوفی تعلق می گیرد و کدام یک از آنها ماهیتا جزء ماترک محسوب شده، برابر مقررات ارث بین وراث تقسیم می گردد. یافته های پژوهش نشان می دهدکه بخشی از وجوه پرداختی به بازماندگان متوفی مانند حقوق وظیفه، پاداش پایان خدمت و وجه بیمه عمر، جزء ماترک نبوده و خارج از احکام مربوط به ارث است و بر اساس قوانین مربوط به طور مساوی یا به نسبت مقرر به بازماندگان واجد شرایط متوفی تعلق می گیرد. بخشی از وجوه پرداختی نیز مانند وجوه مربوط به مطالبات مالی مستخدم در ایام خدمت و حیات وی، شامل وجوه اضافه کار، تشویقی، کارانه، حق ماموریت و وجوه مرخصی های استحقاقی ذخیره شده، ماهیتا ترکه و تابع احکام خاص ارث بوده و برابر مقررات ارث بین وراث تقسیم می گردد که این موضوع در مقاله حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی و با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: ارث, بازماندگان متوفی, قانون استخدام کشوری, قانون تامین اجتماعی, ماترک, مستخدم متوفی, وجوه پرداختی}
    Mohammad Nekouie *
    The legal nature of the funds paid to the legal heirs of the deceased employee in accordance with the regulations, in terms of not considering them as part of the deceased's estate and consequently excluding the provisions related to inheritance or considering them as part of the deceased's estate and consequently following the inheritance rules and the effects on it are debatable in terms of the ability to seize against the debt of the deceased employee. In this article, the answer to the question of which of the funds paid to the survivors of the deceased employee is not inherently part of the estate and is excluded from the provisions related to inheritance and according to the rules, equally or as predicted belongs to the eligible survivors of the deceased and which of them is inherently part the deceased's estate and divided according to the rules of inheritance, is expressed. Research findings show that part of the payments to the survivors of the deceased employee, such as salary, end of service reward and life insurance, which is not part of the deceased employee's estate is excluded from the provisions related to inheritance and according to the relevant laws, equally belongs to the surviving eligible survivors. Part of the payments, like the funds related to the financial demands of the employee during his / her service and life, includes overtime, incentive funds, productivity rewards, mission fee and reserved leave of absence funds, is inherently estate and subject to special inheritance provisions. This issue is examined in the present article using library and documentary sources and by descriptive and analytical methods.
    Keywords: estate, deceased employee, legal heirs, salary, end of service reward, life insurance, Financial demands of the employee, Social Security Act}
  • عبدالجبار زرگوش نسب، راضیه میرمحمدی

    حق قصاص از جمله حقوقی است که در اثر جنایت عمدی به وجود می آید و از آن جا که جنایت بر مجنی علیه وارد شده است، حق قصاص برای خود او به وجود می آید اما مقتول به سبب موت نمی تواند از این حق استفاده کند؛ از این رو این حق جزء ما ترک به وراث مقتول به ارث می رسد. اصل این است که هرکس از اموال متوفی ارث می برد، از حق قصاص هم ارث می برد و زوجین جزء وارثان هستند. در مقابل بسیاری از فقها قایل به محرومیت زوجین از حق قصاص شده اند. مهم ترین دلیل این ها، اجماع است. ماده 351 قانون مجازات اسلامی نیز مقرر می دارد: «ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه او که حق قصاص ندارند». در این پژوهش ضمن بررسی و نقد ادله دیدگاه محرومیت زوجین از حق قصاص، به دلایلی استناد شده که نظر ارث بردن زوجین از حق قصاص را تقویت می کند.

    کلید واژگان: زوج, زوجه, حق قصاص, ارث}
  • احسان علی اکبری بابوکانی، سهند صادقی بهمنی، محمد امینی

    شیخ صدوق از فقهای قرن چهارم و در دوره ای که متصل به غیبت معصوم (ع) است، تقریبا در اکثر ابواب فقهی نظراتی خلاف مشهور فقهای امامیه دارد و این مهم با مشاهده کتاب من لا یحضره الفقیه ایشان، دانسته می‌شود. نگارندگان در این مقاله به بررسی فقهی آرای شاذ ایشان در باب ارث پرداخته و نشان می‌دهند که صدوق در پنج مورد از مبحث ارث که به ترتیب عبارتند از: 1- عدم ارث بری ولد ولد در صورت وجود ابوین متوفی. 2- مشارکت میان جد و فرزند فرزند در ارث بردن از ترکه متوفی. 3- ارث بری مادر متوفیه با فرض وجود زوج به میزان یک ششم به عنوان فرض و باقی مال به واسطه رد. 4- اگر تنها وارث زوج، زوجه وی باشد، زوجه در زمان حضور امام، یک چهارم از ترکه را به ارث می‌برد و در حال غیبت، تمام آنرا. 5- ارث بری عتیق (آزاد شده) از معتق (آزاد کننده)، فتوایی خلاف نظر مشهور در فقه دارد. رهاورد این پژوهش آن است که نشان دهد، آرای شاذ فقیهان از جمله شیخ صدوق نیز دارای پشتوانه های معتبر و متقن روایی است. لذا به نظر می‌رسد که آرای ایشان در برابر قول مشهور، توانایی ایستادگی را داشته و در حقوق موضوعه ایران می‌تواند واجد اثر شوند و چه بسا عاملی برای تغییر مباحث ارث قانون مدنی که عمدتا در بیان احکام از نظر مشهور پیروی جسته، باشد.

    کلید واژگان: صدوق, ارث, الفقیه, خلاف مشهور}
    Ehsan Aliakbari Babokani, sahand sadeghi bahmani, mohammad amini

    Jurisprudential analysis of the unpopular views of Sheikh Sadouq on inheritance Sheikh Sadouq is one of the fourth-century jurists in a period that is related to the absence of the Imam. Almost all jurisprudential fields have opinions contradictory to the famous Imamiyyah jurisprudence. The authors of this paper examined the legal jurisprudence of their subjects on inheritance and showed that Sadouq’s five cases of inheritances are: 1- Inheritance of not having child of child in the presence of a deceased parent. 2- Partnership between grandpa and grandchild in inheriting deceased property. 3- Inheriting the mother of a deceased woman by imagining one-sixth spouse as a share and the rest by return. 4- If the sole heir is his wife, the woman inherits a quarter of the property at the time of Imam's presence and, in absentia, will inherit all. 5- Inheritance freed from liberator. The result of this research is to show that the opinions of the not famous jurisprudents, including Sheikh Saduq, also have valid and reliable narrative support. Therefore, their views appear to be able to stand up to prominent promises and can be effective in Iranian law and may be a factor in changing the inheritance of civil law disputes, which have largely followed prominent pronouncements.

    Keywords: Sadouq, inheritance, not famous, the book of al-faqih}
  • علی طهماسبی*، علی شیرازی

    در مذاهب اسلامی و قوانین بسیاری از کشورها از جمله قانون مدنی ایران مساله حرمان وارث قاتل از میراث مورث مقتول محل تردید نیست و دامنه اختلاف تنها در مورد حدود و ثغور این حرمان و تسری یا عدم تسری آن به انواع قتل است، اما مساله محرومیت وارثی که در قتل مورث به نحو معاونت دخالت داشته، در فرض سکوت قانون و بسیاری از متون فقهی، محل اختلاف است؛ همچنین اینکه معاون در قتل عمد بتواند به عنوان بازمانده ی مقتول از صندوقهای بازنشستگی مستمری دریافت کند، نیاز به بررسی دارد؛ زیرا خلاف اصل بودن موانع ارث و لزوم عدم تسری آن به عناوین غیرقطعی از یک سو و معقول بودن تبعیت از حکمت حکم قانونگذار در باب حرمان قاتل و توسعه آن از سوی دیگر، ارایه نظری قاطع را دشوار کرده است. با وجود این دلایل و مستنداتی وجود دارد که با دقت در آنها می توان گفت مساله حرمان وی از ارث و دریافت مستمری، در این فرض هم معقول و مبانی تقویت این دیدگاه قویتر است. براین بنیاد نوشتار پیش رو در صدد است با بهره گیری از روش تحلیلی_انتقادی به بررسی موضوع و ارایه راهکار بپردازد.

    کلید واژگان: قتل, ارث, معاونت در قتل, مورث, مستمری}
    Ali Tahmasebi *, Ali Shirazi

    Islam and the law of many countries, including Iranian Civil Law, agree that the murderer is not entitled to the inheritance of the murdered heir. The scope of dispute is only about the limits of this deprivation and its extension or non-extension to the types of murder. But the issue of deprivation of the heir who was an accomplice in the murder, in the case of the silence of the law and many jurisprudential texts, is the place for stopping to give an opinion. In addition, it needs to be investigated whether the deputy in murder can receive a pension from the pension funds as the survivor of the victim or not. On the one hand, the exceptional character of the impediment to inheritance and the need not extend it to indefinite titles and on the other hand, the reasonableness of following the wisdom of the ruling on the deprivation of the killer and its extension has made it difficult to provide a conclusive opinion. However, there are reasons and documents in which we can state carefully that the issue of deprivation of inheritance and receiving a pension is also probable in this case, and the grounds for this conclusion are more solid. Thus, this paper aims to analyze the issue and provide a solution based on an analytical-critical approach.

    Keywords: Murder, inheritance, Abettor in Murder, Heir, Pension}
  • زهرا حسنوند، محمد بهرامی خوشکار*، علی بهرامی نژاد
    زمینه و هدف

    افراد می توانند از مقررات حقوقی که ابزار تنظیم روابط مردم هستند، در جهت تعرض به حقوق دیگران استفاده کنند. نهاد طلاق نیز یکی از این ابزارها می باشد. چنان چه زوج مبتلا به بیماری مشرف به موت باشد، این امکان وجود دارد که به قصد محروم ساختن زوجه از ارث، وی را طلاق دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این وضعیت می باشد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد که در فضای فقه امامیه و حقوق ایران، چنانچه مردی که مبتلا به بیماری مشرف به موت باشد، به دلیل بیم سوءاستفاده از حق، در صورت طلاق همسر، با وجود شرایطی، زوجه از وی ارث می برد.

    ملاحظات اخلاقی

    در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت-داری رعایت شده است.

    نتیجه گیری

    ارث بردن زوجه در شرایط ابتلای زوج به یک بیماری مشرف به موت، از نظر فقهی و حقوقی یک وضعیت استثنایی محسوب نمی شود؛ بلکه باید آن را در قالب یک قاعده ی کلی در نظر گرفت.

    کلید واژگان: ارث, نکاح, طلاق, زوجیت, حقوق مالی}
    Zahra Hassanvand, Mohammad Bahrami Khoshkar *, Ali Bahraminejad
    Background and Aim

    Individuals can use legal provisions, which are the tools of public relations, to infringe on the rights of others. Divorce is one of these tools. If the couple suffers from a terminal illness, it is possible to divorce the wife with the intention of depriving her of her inheritance. The purpose of this study is to investigate this situation.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Findings

    Findings show that in the field of Imami Fiqh and Iranian law, if a man suffers from a disease overlooking death, due to fear of abuse of the right, in case of divorce of the wife, despite the circumstances, the wife inherits from him.

    Ethical Considerations

    In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Conclusion

    Inheritance of the wife is not an exceptional situation in jurisprudential and legal terms in the case of the husband suffering from a disease leading to death; Rather, it should be considered as a general rule.

    Keywords: inheritance, Marriage, Divorce, matrimony, financial rights}
  • محمد سلطانیه*، عزیزالله فهیمی

    اموال اشخاص بعد از وفات، به ورثه وی می رسد، اما حقوق مالی متوفی نیز به ارث می رسد یا خیر. برای پاسخ، باید منشا حقوق مالی مشخص شود که یا قرارداد بین طرفین است، مثل حق شفعه، یا ایقاع است، مثل حق تحجیر، و یا قانون است، مثل حق تالیف. ضابطه تشخیص حقوق مالی از حقوق غیرمالی، قابل دادوستدبودن این حقوق و قابلیت تقویم (تبدیل به پول شدن) است. برخی از حقوق مثل حق شفعه، خیار و تالیف به اتفاق نظر، مثل اموال متوفی به ورثه منتقل می شود، اما درباره حقوقی مثل انتفاع و ارتفاق، بین فقها و حقوق دانان اختلاف است که به عنوان ماترک متوفی به ورثه می رسد یا خیر. مهم ترین دلیل به ارث رسیدن این حقوق بنای عقلا است. این پژوهش که با هدف فهم دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران درباره حقوق مالی قابل ارث تدوین شده، به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده و جمع آوری اطلاعات با روش فیش برداری کتابخانه ای است. مسئله دیگر آن است که در صورت پذیرش انتقال برخی از حقوق مالی به ورثه، آیا اعمال این حق باید توسط تمام وراث یک جا شکل گیرد یا برخی از آنان می توانند این حق را اعمال کنند. با توجه به تعدد اقوال، ظاهرا حق مالی حق واحد است و چنان چه تمام وراث اعمالش را بطلبند، قابل اعمال خواهد بود.

    کلید واژگان: حق مالی, ارث, اجتماع یا انفراد ورثه, منشا حقوق مالی}
    Mohammad Soltanieh *, Azizollah Fahimi

    The property of the person goes to his heir after his death, but the financial rights of the deceased will also be inherited or not? To answer, the source of the financial rights must be determined, whether it is a contract between the parties, such as a right of pre-emption, or an Iqa' (Unilateral act), such as a right of Tahjir (Revival of property), or a law, such as a right of copyright. The criteria for distinguishing financial rights from non-financial rights are the tradability of these rights and the ability of converting them to money. Some rights, including pre-emption rights, options and copyright, are transferred to the heir unanimously, such as the deceased's property. However, for rights such as benefit and tolerance, there is disagreement between jurists and legal experts that whether they can be passed to the heir or not. The most important reason for inheriting these rights is the reason. This present study, which has been compiled with the aim of understanding the view of Imamiyah jurisprudence and Iranian law on inheritable financial rights, has been done in a descriptive-analytical method and data has been collected through a library filing method. Another issue is whether the transfer of some financial rights to the heirs is accepted, should all the heirs together exercise this right or can some of them exercise this right? Given the multiplicity of viewpoints, the financial right is apparently a single right and will be enforceable if all the heirs request it.

    Keywords: Financial rights, inheritance, association or individual heirs, source of financial rights}
  • محمد سلطانیه

    به کارگیری روش‏های نوین بارداری مسایل زیادی را در زمینه حقوق طرفین به وجود آورده است که بررسی آثار تکلیفی آن، یکی از آنهاست. هدف این پژوهش فهم آثار فقهی تکلیفی اهدای جنین براساس نگرش شیعی و رفع ابهام ماده سوم قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور است. این مطالعه به صورت کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی و با تکیه بر کتب طراز اول فقه شیعه با واکاوی کلیدواژه‏های جنین، اهدا، نفقه، حضانت و ارث در ادله معتبر انجام گرفته است. با توجه به انتساب کودک به صاحبان نطفه، حقوق تکلیفی مثل حضانت، نفقه و ارث بین کودک و صاحبان نطفه برقرار است؛ اما قانون گذار در ماده سوم این قانون، «وظایف و تکالیف زوجین اهداگیرنده جنین و طفل متولدشده را از لحاظ نگهداری و نفقه و احترام، نظیر وظایف و تکالیف اولاد، پدر و مادر دانسته است»؛ درحالی که کودک منتسب به اهداکنندگان است و به موضوع مهمی مثل توارث اشاره نشده است. بنابراین باید قانون تغییر کند و نحوه تعیین وظایف برای گیرندگان اهدا را تبیین نماید.

    کلید واژگان: اهدای جنین, نفقه, ارث, حضانت, حکم تکلیفی, قانون اهدای جنین, نابارور}
    Mohammad Soltanieh

    The use of new methods of pregnancy has created many issues in the field of both parties' rights that the study of its obligatory effects is one of them.   The purpose of this study is to understand the obligatory jurisprudential effects of embryo donation based on Shiite attitude and remove the ambiguity of Article 3 of " the Law on How to Donate Fetus to Infertile Couples". This study has been done by collecting library data and with descriptive-analytical method and also by relying on first class Shiite books searched the key words such as embryos, donation, custody and inheritance in them. Due to the attribution of the child to the owners of the sperm, obligatory rights such as custody, alimony and inheritance are established between the child and the owners of the sperm; However, in Article 3 of this law, the legislator has "considered the duties and responsibilities of the couple who received fetus donating and the child born are the parents in terms of maintenance, alimony and respect, such as the duties and responsibilities of the children and the parents." While the child is attributed to donors and does not mention an important issue such as inheritance. Therefore, the law should be change and explain how to assign duties to recipients of fetus.

    Keywords: Fetus donation, alimony, inheritance, Custody, Duty sentence, Fetus donation law, infertile}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال