به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سقط درمانی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سقط درمانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد احسانی*
    «سقط جنین» از مسائل پچیده و دارای ابعاد مختلف فقهی، حقوقی، اخلاقی و تربیتی است که از هر بعدی، نیازبه بررسی مستقل دارد. فقه وتربیت اسلامی، باتکیه برآیات و روایات، به تمام پرسش ها در این زمینه پاسخ گفته وهمه زوایای آن را روشن کرده است. باوجود تعیین کیفرهای سنگین در فقه برای سقط کننده، شیوع «سقط جنین» از جمله مسائل مشکل آفرین در جامعه امروزی است. گزارش های آماری حاکی از افزایش این پدیده در جهان، کشورهای مسلمان وحتی جمهوری اسلامی ایران است. پیامدهای منفی فردی، خانوادگی واجتماعی این کار، بیش از آن چیزی است که در ذهن تبادر کند. هدف از بررسی احکام فقهی «سقط جنین» بارویکرد تربیتی، هدایت خانواده ها به سمت ریشه کن کردن آن، از جامعه دینی است که این کار، باروش استنادی-استنباطی، به سامان رسیده است. یافته های پژوهش نشان داد که در فقه اسلامی، از روش انذار و تنبیه در بیان احکام «سقط جنین» استفاده شده واگر این احکام در خانه و مدرسه حتی از سنین کودکی و نوجوانی به فرزندان ونسل جوان ارائه شود، در پیش گیری از این رویداد نامیمون به لحاظ فقهی وتربیتی تاثیری بسزا دارد.
    کلید واژگان: احکام, سقط جنین, فقه, تربیت, سقط جنایی, سقط درمانی}
    Mohammad Ehsani *
    "Fetal abortion" is a complex issue with various dimensions of jurisprudence, law, ethics, and education, all of which require independent examination from each aspect. Islamic jurisprudence and education, based on verses and traditions, have provided answers to all questions in this area and clarified all its aspects. Despite the severe penalties in jurisprudence for the one who performs the abortion, the prevalence of "fetal abortion" is one of the challenging issues in today's society. Statistical reports indicate an increase in this phenomenon worldwide, in Muslim countries, and even in the Islamic Republic of Iran. The negative consequences of ths act on an individual, family, and society are more than one can imagine. The purpose of examining the jurisprudential laws of "fetal abortion" with an educational approach is to guide families towards eradicating it from the religious community, which has been achieved through a methodical and deductive approach. The research findings have shown that in Islamic jurisprudence, the method of warning and punishment is used in explaining the laws of "fetal abortion," and if these laws are presented to children and adolescents in the home and school, it has a significant impact on preventing this event from a jurisprudential and educational perspective.
    Keywords: Laws, Fetal Abortion, Jurisprudence, Education, Criminal Abortion, Therapeutic Abortion}
  • حسن فکور*، فاطمه کوکبی سقی
    زمینه و هدف

    در دهه های اخیر، ایران یکی از موفق ترین کشورها در کنترل سریع جمعیت بوده است، لیکن بنا به نظر جمعیت شناسان از مرحله مطلوب گذشته و وارد مراحل بحرانی شده است. برای جلوگیری از عوارض مختلف اجتماعی و اقتصادی پیری جمعیت، سیاستمداران مصمم شده اند فرزندآوری را افزایش دهند. در این راستا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال 1400 تدوین شده است. در این قانون، وظایف متنوعی برای دستگاه های مختلف تعیین گردیده است. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل تاثیرات منفی این قانون بر حق سلامت تدوین یافته است.

    روش

    روش بحث در این مقاله توصیفی تحلیلی است و داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و مواد قانون فراهم آمده اند.

    یافته ها

    بخش قابل توجهی از استراتژی های تعریف شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همچون محدودیت دسترسی به لوازم تنظیم خانواده، ممنوعیت عقیم سازی داوطلبانه، ممنوعیت آموزش، مشاوره و توصیه به غربالگری و دشوارنمودن شرایط سقط درمانی مربوط به وزارت بهداشت بوده و بر سلامت اقشار مختلف و حق سلامت آنان موثر خواهد بود.

    نتیجه گیری

    محدودیت های قانونی می تواند زمینه ساز خطراتی برای سلامت افراد و جامعه باشد، لذا برای برآوردن حق سلامت مردم لازم است خدمات سلامت باروری و جنسی مجددا برقرار شوند و وسایل تنظیم خانواده در دسترس همگان قرار گیرد.

    کلید واژگان: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت, حق سلامت, حق بهداشت باروری و جنسی, سقط درمانی}
    Hasan Fakour*, Fatemeh Kokabi Saghi
    Background and Aim

    In recent decades, Iran has been one of the most successful countries in rapid population control, but according to experts, it has passed the favorable stage and entered the critical stage. To prevent various social and economic effects of population aging, politicians have decided to increase childbearing. In this regard, The Law on Family Support and Population Rejuvenation was compiled in 2021. In this law, various duties have been determined for different Organizations. This article was compiled with the aim of analyzing the negative effects of this law on the right to health.

    Method

    The research method in this article is descriptive-analytical and the data is provided using library resources and law articles.

    Results

    A significant part of the strategies defined in the The Law on Family Support and Population Rejuvenation, such as restricting access to family planning equipment, banning voluntary sterilization, banning education, counseling and recommending screening and making abortion treatment difficult, are related to the Ministry of Health and will be effective on the right to health of society.

    Conclusion

    Legal restrictions can create risks for the health of individuals and society; Therefore, in order to ensure people's right to health, it is necessary to re-establish reproductive and sexual health services and family planning tools should be made available to everyone.

    Keywords: The Law on Family Support, Population Rejuvenation, The Right to Health, The Right to Reproductive, Sexual Health, Therapeutic Abortion}
  • زهره حاجیان فروشانی*، محمدرضا حمیدی

    تولد نوزادان دارای معلولیت های جسمی و ذهنی در همه جوامع و همه زمان ها کم و بیش اتفاق می افتد. در زمان حاضر، به کمک آزمایش های پزشکی می توان برخی از این گونه بیماری ها را در زمان بارداری تا حد اطمینان بخشی تشخیص داد. دشواری پرورش چنین نوزادانی در کنار حرمت اولیه سقط جنین، روایی سقط جنین های معیوب را فراروی پژوهشگران فقه و حقوق قرار می دهد. بیشتر فقیهان معاصر، روایی سقط جنین معیوب را با کم و زیادهایی پذیرفته و آن را با استناد به قاعده «نفی حرج» مستدل کرده اند؛ نتیجه ای که در ماده واحده مصوب 1384، نمود حقوقی نیز یافت. در نوشتار حاضر، مسیله مستحدث یادشده از نظر فقهی مورد بررسی قرار گرفته و استدلال فقیهان در این زمینه از نظر صغروی (حرجی بودن ادامه بارداری)، کبروی (قابلیت قاعده لاحرج در مجاز کردن سقط جنین) و موضوع شناسی (ماهیت نباتی جنین) به چالش کشیده شده است. التزام به روایی سقط جنین در مورد یادشده، مبانی، توابع و الزاماتی دارد که حتی قایلان به آن نیز نمی توانند آن ها را مورد پذیرش قرار دهند.

    کلید واژگان: سقط جنین, سقط درمانی, جنین های معیوب, نفی حرج}
    Zohre Hajian Forushan, MuhammadReza Hamidi

    Some of these diseases in the present time, can be diagnosed at the time of pregnancy to a certain (reliable) extent with the help of medical tests. The difficulty of raising such babies, along with the primary prohibition of abortion, places the legality of incomplete abortion (defective abortions) before researchers of jurisprudence and law and most of the contemporary jurists have accepted the legitimacy of incomplete abortion to some extent and have justified it by referring to the rule of negation of impediment (Arabic: لا حرج, no difficulties) and the result that also obtained in the single-clause bill approved in 2014. The new mentioned issue has been examined from a jurisprudential point of view in this article, and the arguments of the jurists in this field are from the point of view of minor premise (the difficulty of continuing the pregnancy), major premise (the ability of the rule of impediment (Arabic: لا حرج, no difficulties) in allowing abortion) and thematology (vegetative nature of the fetus) is challenged and obligation to the legality of abortion in the mentioned case has foundations, functions and requirements that even those who say it cannot accept.

    Keywords: Abortion, Therapeutic abortion, Defective fetuses, Negation of impediment Arabic: لا حرج, no difficulties}
  • رضا پورصدقی*
    مسیله «اعتبارسنجی خوف حرج به مثابه طریق شرعی بودن برای حرج» از مسایلی است که آثار فقهی مهمی بر آن مترتب است. با این حال در منابع فقهی بحث مفصلی درباره آن صورت نگرفته است. از مواردی که امروزه به صورت اساسی این پرسش درباره آن مطرح است، جواز سقط در فرض خوف حرج است؛ اینکه خوف حرج، رافع تکلیف بوده، و در نتیجه سقط جایز است یا جریان قاعده لزوما نیازمند تحقق فعلی حرج بوده و سقط فاقد مجوز است، پرسشی است که این نوشتار درصدد پاسخ به آن است. شیوه تحقیق، تحلیلی-انتقادی و از منابع کتابخانه‎ای است. مطالعه موجود نشان می‏دهد دو دیدگاه در مسیله وجود دارد که طرفداران هر یک دلایل گوناگون قابل اتکایی برای اثبات دیدگاه خود دارند، اما پس از جرح و تعدیل، برایند دلایل این است که در فرض خوف حرج، با وجود دلایل روایی و مویدات گوناگون بر اعتبار قاعده حرج در فرض خوف، نوبت به دلایل عدم اعتبار نمی‏رسد، اما به دلیل وجود اصل احتیاط در دماء پس از ولوج روح، امکان سقط در فرض خوف از حرج ناشی از ناهنجاری جنین وجود ندارد و باید احتیاط کرد، ولی قبل از ولوج روح، با وجود خوف از تحقق حرج، قاعده حرج جاری و سقط درمانی جایز است.
    کلید واژگان: عسر و حرج, خوف حرج, سقط درمانی, جواز سقط}
    Reza Poorsedghi *
    The issue of "validation of the fear of difficulty as a way of difficulty as being Shar'ei (religiously legal)" is one of the issues that have resulted in important jurisprudential works. However, there is no detailed discussion about it in jurisprudential sources. One of the cases where this question is fundamentally raised today is the permissibility of abortion under the premise of fear of difficulty. The question that this paper tries to answer is whether the fear of difficulty is the fulfillment of the duty, and therefore abortion is permissible, or the flow of the rule necessarily requires the actual realization of difficulty and abortion is not permissible. The research method is analytical-critical and from library sources. The existing study shows that there are two views on the issue, and the supporters of each have various reliable reasons to prove their point of view. However, after examining and adjusting, for them, the reasons are that in the assumption of fear of difficulty, despite narrative and confirmative arguments for validity of the rule of difficulty in the assumption of fear, there are no reasons for its invalidity. Due to the existence of the principle of caution in the blood after the birth of the soul, there is no possibility of abortion in the assumption of fear of difficulty caused by the abnormality of the fetus, and caution should be taken but before the soul is released, despite the fear of the realization of difficulty, the rule of current difficulty and medical abortion is permissible.
    Keywords: Hardship, Difficulty, fear, hardship, abortion, therapy, permission of abortion}
  • طه زرگریان*، ایمان کاکاوند
    قانون گذار در ماده واحده سقط درمانی مقرر داشته که اگر بیماری مادر یا بیماری جنین حاصل شود، با تایید سه پزشک متخصص و اذن مادر، سقط درمانی ممکن خواهد بود. لکن از عبارت قانونی «سقط... با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود» معلوم می شود که صرف اذن مادر حامل برای سقط درمانی می تواند رافع مسئولیت دیه سقط از پزشک مباشر باشد. اما تقنین مذکور با تعارض های فقهی و قانونی مواجه است؛ زیرا جواز سقط درمانی به همراه عدم مسئولیت ضمان دیه در فقه امامیه منصرف است به فرض بیماری مادر و حفظ نفس مادر، نه فرض بیماری جنین. همچنین بر اساس تبصره ماده 718 ق.م.ا، عدم ثبوت دیه در سقط درمانی، منوط به انجام سقط برای بیماری مادر یا همان حفظ نفس مادر است. این در حالی است که «بیماری جنین» در ماده واحده سقط درمانی از جمله مجوزهای سقط به همراه عدم مسئولیت پزشک مباشر شناخته شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در مقام اثبات آن است که رضایت مادر در فرض «بیماری جنین» برای عدم مسئولیت پزشک مباشر به سقط کافی نبوده و سقوط دیه جنین از ذمه پزشک مباشر، به اذن پدر جنین هم نیازمند است.
    کلید واژگان: سقط درمانی, دیه سقط جنین, رضایت مادر, رضایت پدر}
    Taha Zargarian *, Imanka Kavandzaman
    The legislator stipulates in the single article on therapeutic abortion that if a maternal illness or fetal illness occurs, therapeutic abortion will be possible with the approval of three specialist doctors and the mother's permission. However, the legal statement "abortion ... is permitted with the consent of the woman and the punishment and responsibility will not be on the attending physician" shows that only the permission of the mother for therapeutic abortion can relieve the responsibility of the abortion Diya (blood money) from the attending physician. However, the mentioned legislation is facing jurisprudential and legal conflicts since the permission of therapeutic abortion along with the irresponsibility of guaranteeing diya in Imamiyah jurisprudence is limited to the assumption of the mother's illness and saving the mother's life, not the assumption of the fetus's disease. In addition, according to the note of Article 718 of the Islamic Penal Code, the failure to prove the diya in a therapeutic abortion is subject to abortion for the mother's illness or saving the mother's life. However, "fetal disease" is recognized in the single article of therapeutic abortion is one of the abortion licenses, along with the irresponsibility of the attending physician. The present study uses a descriptive-analytical method to prove that the mother's consent in the case of "fetal disease" is not sufficient for the physician's irresponsibility to have an abortion and the irresponsibility of fetus's diya for the attending physician, also requires the permission of the fetus's father.
    Keywords: Therapeutic abortion, Diya of abortion, mother's consent, father's consent}
  • دکترکامروز امینی*، فاطمه یاری نسب

    این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای میزان و علل صدور مجوز سقط جنین قانونی در زنان مراجعه کننده به پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد در سال 91تا 96 انجام گرفت. این تحقیق بصورت توصیفی - مقطعی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل همه ی زنانی که برای دریافت مجوز سقط درمانی در فاصله 91تا 96 به بخش معاینات زنان پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد مراجعه کرده بودند به تعداد 608 نفر به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. داده ها بر اساس اطلاعات موجود در پرونده های آنان جمع آوری و توسط نرم‌افزار SPSS21 و با استفاده از آمارهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین،‌ انحراف استاندارد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    608 نفر برای اخذ مجوز سقط به پزشکی قانونی مراجعه نمودند که 517 مورد (85%) مجوز سقط دریافت نمودند عوامل سقط جنین 480 مورد (2/92%) جنینی و 37 مورد (1/7%) مادری بوده است. از نظر صدور مجوز بر اساس علل مادری بیشترین علت، بیماری قلبی مادر 14 مورد (8/37%) و بر اساس علت جنینی، تالاسمی ماژور با 84 مورد (5/17%) و آنانسفال 75 مورد (6/15%)، بیشترین علت مشکلات جنینی بوده است. بیشترین فراوانی سنی مادران ارجاعی به پزشکی قانونی جهت اخذ مجوز سقط 173 مورد (5/28%) در گروه سنی 35-30 سال و 3/25% در زمان 18 هفتگی جنین بیشترین فراوانی را دارا بود. از نظر تحصیلات این زنان در سطح دیپلم 186 مورد (6/30%) و راهنمایی 126 مورد (7/20%) و خانه دار (8/91%) بوده اند که 1/67% در شهر و 9/32% در روستا سکونت داشته اند.

    نتیجه گیری

    اگر چه میزان مراجعه به پزشکی قانونی جهت اخذ مجوز سقط در سال 96 نسبت به سالهای قبل کاهش داشته اما موارد علل جنینی درخواست سقط درمانی به طور گسترده ای در حال افزایش است و نسبت سن مادران در زمان بارداری افزایش داشته است. همچنین اختلال تالاسمی ماژور همچنان بالاترین علت اختلال جنینی در استان محسوب می شود.

    کلید واژگان: سقط درمانی, علل جنینی, علل مادری, پزشکی قانونی}
  • رضا پورصدقی*، حسنعلی علی اکبریان
    سقط جنین اگرچه در شرع مقدس و جوامع بشری، عملی منکر و قبیح شمرده می شود ولی در موارد تزاحم بین سلامتی مادر و حیات جنین، از دیدگاه فقی هان بسیاری، مادر مختار است حفظ سلامتی خود را ترجیح دهد. باوجود مجوز برای عمل سقط، مسئولیت مدنی مربوط به سقط درمانی یکی از مسائل مطرح است. در این مسئله، قانونگذار به تبعیت از بعضی نظرات بزرگان به سقوط ضمان حکم داده است.
    بررسی اطلاقات روایات ضمان دیه سقط جنین از نکات بسیار حساس و مشکل این بحث است. نحوه اطلاق گیری و پذیرفتن یا نپذیرفتن اطلاق احوالی در این روایات از عمده مباحث تاثیرگذار در دلالت این ادله است. با بررسی ظهور ادله، اطمینان کافی برای اطلاق گیری از این روایات به دست نمی آید. اگرچه عدم دلالت آنها نیز اطمینان آور نیست، عدم ظهور برای عدم اثبات کافی است. تنها دلیل اصل عملی استصحاب و برائت است که اصل اولی در بحث دیات و ضمانات را تعیین می کند. این اصل می تواند دلیل اثبات عدم مسئولیت ناشی از سقط درمانی باشد.
    کلید واژگان: سقط درمانی, ضمان سقط, دیه جنین, مسئولیت مدنی سقط, خطر جانی مادر}
    Reza Poorsedghi *, Hasanali Aliakbarian
    Although abortion is regarded as an evil and indecent act according to the holy shariah and the human societies, but in cases of contradiction between a mother`s health and her fetus`s life, based on lots of the jurisprudents` opinion, the mother is authorized to prefer her health. In spite of permission for an destruction of fetus, civil liability of remedial abortion is a problematic question. In this regard, following some great scholars` outlooks, the lawmaker has issued an opinion of extinction of liability.
    Reviewing the absoluteness of the traditions in connection with the liability of diya for abortion is considered as one of most sensitive and difficult points of this subject. The method of taking absoluteness, accepting and refusing absoluteness of ahval (states) in these traditions is one of the prominent effective discussions in implication of these evidence. With analyzing appearance of the evidence, an enough assurance regarding taking absoluteness from these traditions will not be acquired. Though lack of their implication is not reliable, but lack of appearance is enough for disproving it. The only evidence is the practical principles of istishāb and barā`ah which determines the first principle in diyat and liabilities (blood moneys and zimānāt). This principle can be a proof of non- responsibility for remedial abortion.
    Keywords: remedial abortion, liability of abortion, diya of fetus, civil responsibility of abortion, risk of mother's life}
  • مریم ارباب، گلناز ناظری
    شتاب روز افزون دانش پزشکی و استفاده از فناوری های نوین باعث گسترش دامنه ی مسئولیت پزشکان گردیده که از جمله آن خطاهای پزشکی در قلمروی پدیده سقط درمانی است.
    سقط درمانی به ختم بارداری قبل از حیات مستقل جنین در خارج از رحم مادر به منظور حفاظت از سلامت مادر و یا بدلیل وجود پاره ای از نقایص و بیماری های دوران جنینی اطلاق میگردد.
    یکی از مواردیکه اصلاح آن ضروری مینماید رفع محدودیت های ماده واحده سقط درمانی مصوب 1384 میباشد. با رفع محدودیت های مزبور و گسترش حوزه شمول آن به سقط درمانی حاصل از زنا و تجاوز به عنف بعد از ولوج روح در جنین که مصداق حرج مادر بوده، بازنگری مقررات منطبق با واقعیات جامعه در راستای حقوق شهروندی ضروری میباشد. همچنین در زمینه سقط درمانی یکی از مواردیکه قابل بررسی میباشد بحث خطاهای پزشکی است که ممکن است در مراکز پزشکی قانونی رخ داده و منجر به صدور جواز سقط جنین خلاف مقررات گردد. که بررسی مصادیق و قلمروی این خطاها و نقش آن در مسئولیت پزشکان ضروری مینماید.
    از این رو مقاله پیش رو در پی آن است که با نقد و بررسی مباحث عمده سقط جنین درمانی با رعایت حقوق شهروندی به قلمرو خطاهای پزشکی در این زمینه پرداخته و در این راستا ماده واحده سقط درمانی مصوب 1384 محور اصلی مطالعه میباشد.
    کلید واژگان: سقط جنین, سقط درمانی, خطای پزشکی, سلامت مادر, حرج مادر}
  • زهره افشار قوچانی، محسن ایزانلو
    همیشه مرگ واقعه ناگواری نیست، بلکه گاه تولد نیز به حادثه ای نامبارک بدل می شود. در فرض تولد فرزند ناخواسته یا معلول در نتیجه تقصیر پزشکی، وجود مسئولیت و امکان مطالبه خسارت سال ها تردیدبرانگیز بوده است. اما هم اکنون در محاکم کشورهای مختلف این مسئولیت پذیرفته شده است. والدین به استناد مسئولیت قراردادی و فرزند معلول به استناد مسئولیت قهری قادر به مطالبه خسارت از پزشک خاطی هستند. در ایران پس از تصویب قانون سقط درمانی در سال 1384ش، مادر حق انجام سقط درمانی را با حصول شرایطی دارد و عقیم سازی نیز معمول و متعارف است. حال اگر پزشکی به این حقوق صدمه وارد کند، می توان با استناد به مواد قانون مسئولیت مدنی از وی مطالبه خسارت نمود. تعیین دیه و ارش در این دعاوی منطقی نیست و برقراری مستمری برای جبران خسارت زیان دیده معقول تر می نماید.
    کلید واژگان: سقط درمانی, عقیم سازی, فرزند معلول, فرزند ناخواسته, مسئولیت مدنی}
    Zohre Afshar Quchani, Mohsen Izanloo
    Death is not the worst accident but sometimes Birthday turns into a bad accident. In the problem of unwanted or disabled child as a result of medical fault، there have been doubts about the responsibility and opportunity to claim damages for years. But now the responsibility accepted by courts in different countries; parents according to contractual liability and disabled children according to the responsibility able to claim damages from the doctor guilty. In Iran by Therapeutic Abortion Act was passed in 1384 the mother has the right to therapeutic abortion by ensuring conditions and Sterilization is also normal. If the doctor harm these rights، according to the law of civil liability can claim for damages.
    Keywords: Civil liability, disabled children, sterilization, therapeutic abortion, unwanted}
  • زهره افشار قوچانی*
    اغلب کشورها در برهه های مختلف زمانی برخوردهای متفاوتی با مساله سقط جنین داشته اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز پس از سال ها، با تصویب ماده واحده ای در سال 1384 سقط درمانی مجاز اعلام شد؛ اما مصوبه مزبور از روشنی لازم برخوردار نیست و ابهاماتی دارد که تفسیر و حتی تصحیح آن را ضروری می سازد. از این رو نویسنده در مقاله حاضر، با شناسایی ابهامات قانون یاد شده مانند عدم تعریف عناوین و عباراتی مثل ناقص الخلقه، حرج و عدم شناسایی جایگاه رضایت پدر در انجام سقط، و با مطالعه و بررسی کتب، مقالات و پرونده های موجود در این زمینه، سعی در گشودن دریچه نوینی در سقط درمانی کرده است. یکی از مواردی که به عقیده وی اصلاح آن ضروری است، مشخص شدن هدف از وضع این ماده است. در این راستا پیشنهاد می کند، در فرضی که با وجود شرایط قانونی، زن راضی به سقط جنین نشود، مرد بتواند او را به این امر اجبار کند. همچنین بهتر می داند عبارت «بیماری مادر» از ماده حذف گردد و عبارت تهدید جانی مادر جایگزین آن شود یا به آن اضافه گردد.
    کلید واژگان: سقط جنین, سقط درمانی, ناقص الخلقه, عسر و حرج}
    Zohreh Afshar Ghoochani*
    At different frames of time, most countries have had different approaches to the issue of abortion. Also after some years, in the Islamic Republic of Iran, with the ratification of a single article in 1384, therapeutic abortion was announced as permissible; but the above mentioned article lacks the necessary clarification and has some ambiguities that make its interpretation and even correction a must. Hence, in this article by pointing out the ambiguities of the above mentioned law such as the lack of the definition of titles and terms like deformed, haraj (constriction) and absence of the role of father's consent in performing the abortion by reviewing existing books, articles and documents in this field, the author has tried to open new windows to therapeutic abortion. In her opinion one of the cases that should be corrected is clarifying the goal of this article. It is suggestsed that if under legal condition the woman dose not consent to an abortion; the husband can oblige her to do so. Also the writer believes it is better that the phrase “mother’s illness” be removed from this article and the phrase “a threat to the mother’s life” be replaced with or added to it.
    Keywords: Abortion, therapeutic abortion, deformed, osr, haraj (distress, constrictriction)}
  • زهره افشار قوچانی
    یکی از حقوق مسلمی که قانون گذار به موجب قانون سقط درمانی مصوب 1384 برای زنان در نظر گرفته، حق سقط درمانی است. به موجب این قانون زن می تواند با حصول شرایط مقرر، اقدام به سقط درمانی کند.
    فلسفه ایجاد حق سقط درمانی برای زن، حمایت از جان او و دفع عسر و حرج، از باب قواعد تزاحم، لاضرر، ترجیح اهم بر مهم، و بنای عقلاست، اما نباید به استناد این قانون از حق انحصاری زن سخن راند و عسر و حرج پیش روی مرد و حق تصمیم گیری وی در این باره را نادیده گرفت. مساله اساسی در این خصوص این است که اگر مادر جنین با وجود همه شرایط قانونی اقدام به سقط نکند، آیا پدر جنین می تواند در صورت ضرورت، او را مجبور به سقط درمانی کند؟
    نویسنده در این مقاله با بررسی مبانی فقهی موید سقط درمانی، قواعد فقهی موجود و دلایل تقنینی مربوط، مساله فوق را مورد پژوهش قرار می دهد و نتیجه می گیرد که اگر زن با علم به وضعیت جسمی خود یا جنین اقدام به سقط درمانی نکند، مرد بر اساس سهم سرپرستی خانواده باید بتواند او را بدین امر مجبور سازد. لذا ماده واحده سقط درمانی را باید تلفیقی از حق و تکلیف برای زن در نظر گرفت که اگر خود به اجرای حقش قیام نکند، مرد می تواند با اثبات عسر و حرج ناشی از حاملگی زن یا تولد فرزند ناقص و بیمار، اسقاط جنین را از او بخواهد.
    کلید واژگان: سقط درمانی, حق مادر, حق پدر, فقه, قانون, عسر و حرج, لاضرر}
    Zohre Afshari Ghoochani
    These days the protection of unborn lives falls in the forefront, however one of the fundamental rights of women which was ratified in the 1384 legislation, is therapeutic abortion. Accordingly as long as it is done for valid reasons it is acceptable.The philosophy behind the therapeutic abortion is to support the mother’s life when the continuation of pregnancy is endangering her life according to the rules of prohibition of hardship and difficulty (usr and harj), tazahum, the prohibition of loss (lazarar) leaving either the mother or fetus alive. Scholars argue that the mother is the origin of the fetus; therefore women’s right regarding the abortion of the fetus should not violate the man’s right and ignore his consent. The question which arises is that if the mother, despite all legal requirements does not consent to the abortion, does the father have the right to force the abortion? In this article while studying theological principles and legal reasoning regarding the above mentioned rights, the writer has come to the conclusion that if the mother neglects her physical crisis and insists on keeping the fetus, the father as the guardian of the family should be given the right to impose the abortion if the pregnancy is going to result in the birth of a sick baby or endanger the mother’s life.
    Keywords: Therapeutic abortion, mother's right, father's right, jurisprudence, law, usr, haraj (hardship, difficulty), lazarar (the prohibition of loss)}
  • اصغر عربیان*

    سقط جنین امروزه نه فقط به عنوان یک بزه، بلکه در مواردی یک ضرورت (حداقل از دیدگاه مرتکبین سقط) اجتماعی است که منشا آن اقتضائات فرهنگی اجتماعی یا تحولات سیاسی اقتصادی است. اما ضرورت اجتناب ناپذیر آن در حوزهی پزشکی و درمانی است که گاهی ادامه بارداری، جنین یا مادر و یا هر دو را در معرض تهدید جانی قرار می دهد. در صورت ولوج روح درجنین و تهدید سلامت مادر، فقهای شیعه و سنی بر جواز سقط جنین اتفاق نظر دارند و در صورت تحقق عسر و حرج شدید والدین، این امر از سوی عموم فقها جایز شمرده شده است. برخی از فقهایاهل سنت حتی قول به اباحه را اختیار کردهاند.اما در صورت ولوج روح در جنین (شروع حیات انسانی)، از قدمای شیعه و سنی، قول به جوازسقط اختیار نشده و امر موکول به قضای الهی گشته است. درعین حال برخی از متاخرین ومعاصرین با شرایطی قائل به جواز شده اند. نکته ی مورد توجه در این مقاله، توجه به موضوع سقط ازسوی مادری است که ادامه ی حیات جنین، جان وی را به مخاطره میاندازد. لذا موضوع در ظرف دفاع مشروع، قابل طرح خواهد بود که علاوه بر ادله ی شرعی، بنای عقلا نیز به جواز، بلکه وجوبدر فرض تخییر، « الاهم فالاهم » سقط حکم م یکند. در قول به تحقق تزاحم نیز با توجه به قاعده ی گزینه ی طبیعی مادری مبادرت به دفع خطر از خود و تقدم جان خویش است. به این ترتیب سقط در هر مرحله، توجیه شرعی و قانونی خواهد داشت و به تبع آن معاونین (پزشک و پرستار) صرفا درصورت تحقق معاونت (نه مباشرت) فاقد مسئولیت جزایی و مدنی خواهند بود. اگرچه برخی از فقهاقبل از ولوج روح، در موارد خاصی مانند ناهنجاری های شدید جنینی قائل به جواز شدهاند. اما درمقابل، گروهی با عبارات مختلفی حکم به جواز را نپذیرفته و در آن تردید جدی کردهاند. با اینوجود بنای عقلا برجواز سقط است.

    کلید واژگان: سقط, جنین, دفاع مشروع, سقط درمانی}
    Azghar Arabian *

    Abortion is considered both as a crime and a social necessity (atleast according to those committing the termination) which roots insocio-cultural and politico-economic conditions. However, abortionmight become medically inevitablety, since continuation of thepregnancy may hurt fetus, mother or both of them. Beforeensoulment, if the mother’s life is in dander, all Sunni and Shiafaqihs (jurisprudents) permit abortion. In case of hardship for themother, most of the faqihs allow it. Some Sunni faqihs have gone sofar as consider it mobah (halal).In case of ensoulment (beginning of human life in the fourthmonth), traditional Sunni and Shia faqihs do not permit abortion,while some of the contemporary ones authorize it in some specialconditions. My article will focus on the case of danger for mother,which, in my opinion, is permitted, as a case of legitimized selfdefense,by Sharia and common sense. In case of conflict betweentwo wajibs (obligations), mother has the right to protect herself. Soabortion in this case is authorized, and the physician and the nursewill have no civil and penal liability. Although some faqihs do notpermit abortion in such cases, some others, with special emphasison common sense, allow it.

    Keywords: Aboration, legitimized self-defense, MedicallyAboration}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال