به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آزادی های عمومی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آزادی های عمومی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • روح الله رهامی *، فاطمه محسنی جیهانی

    طی نیم‌‌قرن اخیر، بسیاری از قوانین که با نام اخلاق عمومی از استانداردهای سنتی جامعه حمایت می‌‌کرده‌‌اند با چالش مواجه شده‌‌اند. جرم‌‌زدایی از قوانین مربوط به اخلاق مشترک جوامع، به عنوان یکی از مهم‌‌ترین وجوه حقوق کیفری نوین، ریشه در دعوای متفکرانی چون جان استوارت میل و جویل فاینبرگ بر سر حدود مداخله دولت‌‌ها در آزادی‌‌های افراد داشته است. این اندیشمندان با تدوین اصول مشروعیت‌‌بخش آزادی از نوعی جرم‌‌‌‌انگاری حداقلی در حوزه اخلاقیات دفاع کرده‌‌اند. نظام حقوق بین‌‌الملل بشر نیز در تلاش برای ایجاد تعادل میان احترام به تنوع فرهنگی دولت‌‌ها از یک سو و ارزش‌‌های جهان‌‌شمول حقوق‌‌بشری از سوی دیگر، از ابتدای تصویب اسناد، اخلاق عمومی را به عنوان یکی از محدودیت‌‌های مجاز بر آزادی‌‌های غیرمطلق مدنی-سیاسی مورد تایید قرار داده است. در مواجهه با تحولات عملکرد دولت‌‌ها در زمینه جرم‌‌زدایی از قوانین مربوط به اخلاق عمومی در عمل و تحول اصول جرم‌‌انگاری حاکم بر آن در نظر، محاکم قضایی و شبه‌‌قضایی این نظام با تفسیر اسناد به این تحولات پاسخ گفته‌‌اند. در حقیقت پس از تحولات عملکرد دولت‌‌ها در حوزه اخلاق عمومی، نظام حقوق بین‌‌الملل بشر در تلاش بوده است تا با ارایه تفسیری مترقی از اصول حاکم بر جرم‌‌انگاری و رد ضمنی الزام قانونی اخلاق، از نوعی جرم‌‌انگاری حق‌‌مدار برای حمایت از اخلاقیات دفاع کند که حافظ حقوق و آزادی‌‌های اقشار آسیب‌‌پذیر است.

    کلید واژگان: آزادی های عمومی, اخلاق عمومی, الزام قانونی اخلاق, حقوق بشر, جرم انگاری}
    Roohollah Rahami *, Fatemeh Mohseni Jeihani

    Many codes advocating public morals have been challenged during recent years. The decriminalization of immoral acts, as one of the most important aspects of modern criminal law, has been rooted in the arguments of scholars such as John Stuart Mill and Joel Feinberg on the state intervention in individual liberties. These scholars by developing freedom restricting principles have advocated a kind of minimalist criminalization in the sphere of public morality. Moreover, the international human rights law system, in an effort to balance cultural diversity and universal values, has endorsed public morality as one of the permissible restrictions on unrestricted civil-political liberties. In fact, following developments in the performance of governments in the field of public morality, the international human rights system, by providing a progressive interpretation of the principles governing criminalization, reject the legal moralism has attempted to defend a kind of rights-oriented criminalization that protects the rights and freedoms of vulnerable people.

    Keywords: Criminalization, Enforcement of morals, Human Rights, public freedoms, Public morals}
  • نوربخش ریاحی*
    نظم عمومی از اصطلاحات رایج نظام های حقوقیغرب بوده و هدف آن از یک  سو سامان بخشی به زندگی اجتماعی از طریق صیانت از حقوق و آزادی های شهروندان و از سوی دیگر حفظ اقتدار دولت ها به منظور تحدید عمل حقوق و آزادی های شهروندان بوده است. از این رو در تعارض آزادی ها و اقتدار دولت ها، تبیین تیورینظم عمومی و شناسایی چالش های احتمالی نظم عمومی امری ضروری است. حال پرسش اصلی این است که آیا نظم عمومی داخلی در حقوق ایران متضمن حقوق و آزادی های شهروندیو یک تیوری منسجم حقوقی است؟این تحقیق به روش توصیفی  تحلیلی بر این فرضیه استوار است که نظم عمومیداخلی در ایران مفهومی سطحی و سیال است و دارای معانی، مبانی، منابع، عناصر و موارد گنگ و متغیر است. در نتیجه، نظم عمومی، حقوق و آزادی های شهروندی را با ابهام مفهومی پردامنه ای مواجه می سازد. لذا یافته تحقیق، حذف واژه نظم عمومی از لسان حقوقی است.
    کلید واژگان: آزادی های عمومی, حقوق شهروندی, حکومت, نظم عمومی}
    Nourbakhsh Riahi *
    Public order is a common term in Western legal systems and aims to regulate social life on the one hand by protecting the rights and freedoms of citizens and on the other hand to maintain the authority of governments to restrict the practice of citizens' rights and freedoms. Therefore, in the conflict between the freedoms and the authority of states, it is necessary to explain the theory of public order and identify the possible challenges of public order. Now the main question is whether the internal public order in Iranian law guarantees civil rights and freedoms and a coherent legal theory? This research is based on a descriptive-analytical method on the hypothesis that internal public order in Iran is a superficial and fluid concept and has vague and variable meanings, principles, sources, elements and items. As a result, public order, civil rights and freedoms are confronted with a broad conceptual ambiguity. Therefore, the research finding is the removal of the word public order from the legal language.
    Keywords: Public Freedoms, Civil rights, Government, Public Order}
  • محمدصادق داریوند*

    رکن مهم و اساس هر حکومتی، حضور و مشارکت مردم در عرصه اداره کشور است و این حضور منوط به رعایت حقوق و آزادی های مردم در عرصه های فردی و اجتماعی است و مکتب اسلام نه تنها از این امر مهم غفلت نکرده بلکه در دل ارزش های والای خود، تاکید فراوانی بر رعایت حقوق و آزادی های شهروندی امت مسلمان از سوی زمامداران اسلامی دارد و بر حاکمان اسلامی واجب می داند که این نوع حقوق و آزادی ها را به رسمیت شناخته و تمام کوشش خود را معطوف به عملیاتی کردن آنها بنمایند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رحمت الله علیه)، افقی نو و ویژه بر روی مردم گشود تا حقوق و آزادی های شهروندی خود را مطالبه کنند زیرا حضور مردم از ارکان بنیادی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و این امر مهم توسط منتخبان مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی پیگیری شد تا جایی که فصل سوم این قانون به نام حقوق ملت نام گذاری شد. در این میان شهید بهشتی به عنوان نایب رییس این مجلس نقشی برجسته در تصویب اصول مربوط به حاکمیت ملی، نقش مردم در اداره حکومت و به رسمیت شناختن و رعایت حقوق و آزادی های شهروندی آنها داشته است. پرسش اصلی مقاله این است که آراء و اندیشه های شهید بهشتی به عنوان یکی از مهمترین رهبران فکری انقلاب اسلامی در زمینه حقوق و آزادی های شهروندی مردم ایران با تکیه بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ در پژوهش و تحقیق حاضر سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش پاسخ داده شود.

    کلید واژگان: آزادی های عمومی, انقلاب اسلامی ایران, حقوق شهروندی, شهید بهشتی, قانون اساسی}
    Mohammad Sadiq Darivand *

    the main pillar of any government is the presence and participation of people in the arena of the country and this presence is subject to the observance of the rights and freedoms of the people in the individual and social arenas and The school of Islam does not only neglect this important matter, but rather in the heart of its high values, there is a great emphasis on the observance of citizenship rights and freedoms of muslim nation by Islamic authorities and it is obligatory for Islamic rulers to recognize this type of rights and obligations and to make their efforts to operationalize them. the victory of the Islamic revolution of iran led by imam khomeini opened a new and special horizontal position on the people to demand their citizenship rights and freedoms because the presence of the people was one of the fundamental pillars of the victory of the islamic revolution of iran and this important issue was pursued by Elected representatives of the people in the Assembly of Experts for Constitution until the third chapter of this law was named as the nation's rights. meanwhile, martyr beheshti as deputy chairman of this Assembly has a prominent role in approving the principles of national sovereignty, The role of the people in running the government and recognition and observance of their citizenship rights and freedoms. the main question of this article is that what are the views and thoughts of martyr beheshti as one of the most important intellectual leaders of Islamic revolution in the field of citizenship rights and freedoms of iranian people by relying on the principles of constitution of Islamic republic of iran.

    Keywords: Public Freedoms, the Islamic Revolution of Iran, Citizenship rights, martyr beheshti, The Constitution}
  • سیدمحمدهادی حسنی
    بررسی نظرهای دست اندر کاران تدوین و نهادینه کردن یک انقلاب، که در واقع، بنیان گذاران فکری آن انقلاب اند، همواره در جهت شناخت صحیح از اصول آن انقلاب موثر است. در این میان، بررسی نظرات شهید بهشتی، به عنوان مدیر اصلی اداره جلسات خبرگان قانون اساسی، با توجه به نقش ویژه ایشان در تدوین این قانون، از اهمیت فراوانی برخوردار است، تا جایی که می توان از این رویکرد، در جهت تفسیر قانون اساسی بر اساس کشف مراد نویسندگان بهره برد.
    پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و ابزار کتاب خانه ای، به بررسی اندیشه حقوق اساسی شهید بهشتی می پردازد. از جمله یافته های این تحقیق، می توان به نظام فکری خاص شهید بهشتی در عرصه حقوق اساسی مشتمل بر ویژگی های خاص قانون اساسی در نظر ایشان، نظریات عمیق درباره شورای نگهبان، نگاه ویژه به شرط رجولیت رئیس جمهور، جایگاه ویژه قوه قضاییه و همچنین حق اظهارنظر نمایندگان در منظومه فکری ایشان، و نیز رویکرد خاص این عالم و متفکر اسلامی به نظام«امامت-امت» و البته آزادی های مشروع در قانون اساسی اشاره کرد، که نگاه ایشان به مقوله قانون اساسی از دیگران را ممتاز می گرداند.
    کلید واژگان: اندیشه, حقوق اساسی, شهید بهشتی, آزادی های عمومی, ولایت فقیه, نظام امامت و امت}
    Seyyed Mohammad Hadi Hasani
    Analyzing the views of the practitioners and founders of the formulation and institutionalization of a revolution is always effective in understanding the principles of that revolution.
    Meanwhile, analyzing the views of Shahid Beheshti, as the main director of the meetings of the Assembly of Experts for Constitution, is of great importance considering his special role in drafting this law so that this approach can be used to interpret the constitution based on discovering the purpose of the writers. Using a descriptive-analytical and desk-research method, this paper analyzes Shahid Beheshti's thought of basic rights. Among the findings of this research, one can refer to the particular intellectual system of Shahid Beheshti in the field of basic rights including the specific characteristics in terms of constitution, deep insights on the Guardian Council, special attention to the condition of the President in terms of being male, special status of the Judiciary, freedom of speech for Members of the Parliament, a special approach to the leadership-nation system "Imamate-Ummah" and, of course, legitimate freedoms in the constitution, which distinguishes his view of the constitution than the others.
    Keywords: thought, basic law, Shahid Beheshti, public freedoms, Guardianship of the Islamic Jurist, the leadership-nation system}
  • عباس میرشکاری*، مرضیه مختاری، سید جواد فراهانی
    در این مقاله سعی شده ارزیابی حقوق شهروندی زنان در بستر پیوند قانون اساسی و معاهدات حقوق بشری در نظام قانونی ایران صورت پذیرد تا هم تنسیق قواعد حقوق بشری در نظم حقوقی داخلی (در ارتباط با مباحث شهروندی زنان) امکان سنجی شود و هم ترسیم افق های آینده و نوآوری های تفسیری در چارچوب نظم قانونی مهیا گردد. هرچند منبع پایه ای نظام شهروندی ، قانون اساسی است و علی الاصول وضعیت حقوق،تعهدات و امکان مشارکت زنان به عنوان شهروندان برابر باید در چارچوب آن بازنمایی شود، اما اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و میثاقین بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر کنوانسیون های حقوق بشری را نیز (که مورد تصویب، الحاق یا امضاء دولت ایران رسیده است و موجب تعهدات بین المللی برای دولت می باشد) می توان از جمله ی منابع قانونی به شمار آورد و در صورتبندی نظام حقوق شهروندی به طور عام و شهروندی زنانه به طور خاص پیش چشم داشت.روزنه های گشوده ی قانون اساسی به سوی معاهدات جهانی حقوق بشر از یک سو و سیاق عبارت بندی عام قانون پیش گفته از سوی دیگر(که امکان کاربردپذیری نظریه های شهروندی را به عنوان ابزار تفسیر اصول قانون اساسی فراهم می نماید) پتانسیل های همیشه تازه ای هستند تا خواست ها، تجربیات زیستی، دغدغه ها و دل مشغولی های زنان را به یک زبان حقوقی برگردان کنند و نو به نو امکان مطالبه ی تضمینات مربوط به شناسایی، اجرا، احترام و تضمین حق ها و آزادی های شهروندی برای زنان را طبق قانون اساسی فراهم نمایند .از این منظر هم چنین می توان نسبت حقوق شهروندی و حقوق بشر را نیز دست کم در ارتباط با مسائل زنان شفاف نمود.
    کلید واژگان: حقوق زنان, حقوق شهروندی, حقوق بشر, قانون اساسی, آزادی های عمومی}
    Abas Mir Shekari*, Marzieh Mokhtari, Seyed Javad Farahani
    This article tries to review the concept of women’s citizenship rights in context of the theory of the relationship between the Constitution and human rights treaties under Iranian legal system; both to apply the human rights rules at domestic law and legal order (specially related to issues about women’s citizenship) and also to provide new possibilities for creative interpretation of domestic codes and regulations and propose new solution about women’s concerns. Despite of the fact that the Constitution shall be considered as the main source and basic code about all citizenship issues and considering the fact that the rights, responsibilities and also any kind of possibility for each woman as e free and independent citizen for social and political participations, shall be recognized and construed under the Constitution, but we still believe that human rights declaration and both international civil and political rights covenant and international economic, social and cultural rights covenant and all other international human rights conventions, -which have been approved and ratified by the Iranian government following constitutional arrangements and practices, and therefore resulted to international responsibilities of Iranian government-shall be considered as important part of legal sources and we can highlight these legal documents to clarify the structure of Iranian citizenship rights system and its various aspects(specially about women’s legal issues). The flexibilities and possibilities to accept international treaties in domestic order under the constitution arrangements and also basic principles of the constitution to recognize women’s rights as equal as men are potential legal instruments to represent women’s concerns, experiences, challenges and wishes by legal wording. Women can always use these measures and principles to ask the legal system to recognize, respect, execute and protect their rights and freedoms under the constitutional law. This approach even can clarify the relationship between human rights and citizenship rights about the women’s issues.
    Keywords: Women's rights, Citizenship rights, Human rights, Constitutional law, Public freedoms}
  • حمیدرضا گرامی پور*
    این مقاله به تحول مفهوم آزادی های عمومی بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه تطبیقی با قبل از آن و دوران شاهنشاهی می پردازد. سوال اصلی اینست که آیا اساسا تحولی در این مفهوم بعد از انقلاب اسلامی واقع شده است؟ و اگر آری؛ این تحول چه بوده و کدام عوامل و تغییرات نظری و عملی سبب این تحول و تغییر بوده است؟ روش ما در این پژوهش، روش توصیفی - تحلیلی است؛ به این نحو که مفهوم آزادی های عمومی را از منبع اصلی دانش حقوق یعنی قانون اساسی قبل و بعد انقلاب اسلامی استخراج و توصیف کرده و ویژگی های آن را در رویکردی تطبیقی نسبت به قبل و بعد از انقلاب اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که با پیروزی انقلاب اسلامی؛ توجه به نگرش رهبران و واضعان قانون اساسی به مفاهیم بنیادین انسانی و حقوقی از جمله آزادی در بعد نظری، و شکل گیری و تحول نهادها و ساختار حکومت بعد از انقلاب اسلامی در بعد عملی؛ معرف تحول عمیق، وسیع و مثبت مفهوم آزادی های عمومی در نظام اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی بوده است که نمود آن خصوصا در فصل حقوق ملت مشهود است.
    کلید واژگان: آزادی های عمومی, حقوق ملت, انقلاب اسلامی, قانون اساسی, متمم قانون اساسی مشروطه}
    Hamidreza Geramipour *
    This article deals with the evolution of the concept of public freedoms after the Islamic Revolution in a comparative comparison with before and during the imperial period. The main question is whether there has been a fundamental change in this concept after the Islamic Revolution? And if yes, What was this change? And what factors and theoretical and practical changes have caused this change? Our method in this research is descriptive-analytical method; In such a way that the concept of public freedoms from the main source of legal knowledge that is, the constitution was extracted and described before and after the Islamic Revolution and its characteristics in a comparative approach to before and after the Islamic Revolution we analyze and study. The results of this study show that with the victory of the Islamic Revolution; Paying attention to the attitude of the leaders and legislator of the constitution to basic human and legal concepts including freedom in the theoretical dimension, and the formation and evolution of institutions and the structure of government after the Islamic Revolution in the practical dimension it represents the deep, wide and positive evolution of the concept of public freedoms in the Islamic system and the constitution of the Islamic Republic its manifestation is especially evident in the chapter on the rights of the nation.
    Keywords: Public Freedoms, Law of the Nation, Islamic revolution, Constitution, Constitutional Amendment Conditional}
  • سیده لطیفه حسینی*
    حقوق بشر مجموعه حق هایی را تداعی می کند که همه انسان ها صرفنظر از تعلقات عارضی از آن برخوردارند در این میان آزادی های عمومی نیز از جمله مصادیق حقوق بشر تلقی می گردد که لازمه برخورداری از چنین آزادی هایی پیش بینی نظام حقوقی و قانونی است که در قالب آن این آزادی ها تضمین گردد و امکان مطالبه آن از طرف دارندگان فراهم گردد اما از آنجایی که برخورداری از آزادی های عمومی برای همه افراد در یک جامعه پیش بینی شده است کلیت جامعه و آزادی دیگران نیز اهمیت می یابد و در عمل افراد در اعمال آن آزادی مطلق ندارند. از آنجایی که معیار تحدید آزادی های عمومی ممکن است از نظامی به نظام دیگر تفاوت می یابد در این مجال معیارهای تحدید آزادی های عمومی در دیدگاه اسلامی و نظام بین المللی حقوق بشر مطمح نظر است.
    کلید واژگان: آزادی های عمومی, محدودیت ها, نظام اسلامی, نظام بین المللی}
    Seyede Latifeh Hosseini*
    Human rights are the rights which human being has them without distinction of any kind. Public freedoms are regarded as an instance in human rights; and they are indispensable for such freedoms that are predictable in legal system and rules and are guaranteed the freedoms. Hence, they can be demanded by the freedom owners. But since public freedoms for all individuals in a population are predicted, the whole society and the freedom of others are also important; however, practically people don’t practice the absolute freedom. As a criterion of limiting public freedoms may vary from system to system, this article is intended to focus on the restricting public freedoms in the Islamic perspective and International human rights system.
    Keywords: Public freedoms, Limitations, Islamic system, International system}
  • علی بهادری جهرمی *، علی فتاحی زفرقندی
    آزادی های عمومی از طریق مجموعه مقررات الزام آور حقوقی به دنبال تضمین مجموعه امتیازاتی برای بشر می باشد که ذاتی انسان است و از خصوصیات طبیعی او محسوب می گردد و برخی اسناد حقوق بین الملل و حقوق داخلی نیز به بیان آن ها پرداخته اند. قواعد حقوق داخلی در ضمن بیان ضمانت اجراهای حقوق و آزادی های اجتماعی برای آن محدودیت هایی قائل می شوند. از جمع بندی اسناد مرتبط با حقوق و آزادی های عمومی می توان به دو محدودیت آزادی دیگران و منافع عمومی اشاره نمود. بر همین اساس مطالعه ی تفاوت محدودیت های آزادی های عمومی در حکومت اسلامی و حکومت های سکولار ضروری به نظر می رسد. بر همین اساس این مقاله، ابتدا به بررسی مفهوم حقوق بشر و آزادی های عمومی می پردازد و سپس به اثبات اصل وجود محدودیت برای آزادی های عمومی در حکومت های گوناگون اقدام می نماید. پس از آن به مطالعه تطبیقی آزادی های دیگران و منافع عمومی به عنوان محدودیت های حقوق و آزادی های عمومی در حکومت های سکولار و حکومت اسلامی خواهد پرداخت. به نظر می رسد در ضابطه های محدودیت آزادی های عمومی میان حکومت های اسلامی و حکومت های لیبرال تفاوتی وجود ندارد بلکه تفاوت در تعریف آزادی و منافع عمومی است که از عرصه علم حقوق خارج می باشد و نظام های حقوقی مبتنی بر ارزش های حاکم بر حکومتها از آثار تعاریف اصطلاحات مذکور در راستای ایجاد الزام حقوقی استفاده می نماید.
    کلید واژگان: آزادی های عمومی, محدویت آزادی, حکومت اسلامی, منافع عمومی, آزادی}
    Ali Bahadori Jahromi *, Ali Fattahi Zafarqandi
    Public freedoms are, through a set of obligatory legal regulations, sought to guarantee the inherent body of human privileges which are considered as natural characteristics of mankind, and dealt with in some international legal documents and municipal law. In municipal law, while expressing the sanctions of rights and social freedoms, some restrictions are imposed on them. Referring to the international documents concerned to public rights and freedoms shows that there are two kinds of limits: respecting others freedom and public interests. There are some differences between Islamic and secular governments in this field which studied in the present article. Accordingly, at first, we review the concept of human rights and public freedoms, and then go on to prove the principle of the existence of restrictions on public freedoms in various governments. Subsequently, the freedoms of others and the public interests as tow main restrictions on the rights and public freedoms will be studied comparatively. It seems that there are no differences in the norms of the restriction of public freedoms between Islamic government and liberal governments, but the difference is in the definition of “freedom” and “public interests”, that is not a subject of legal science, and the legal systems based on the ruling values of governments, use those conceptions and definitions in order to create a legal obligation.
    Keywords: Public freedoms, freedom restrictions, others rights, public interests, Islamic government secular government}
  • احمد مومنی راد، آرین پتفت*
    آزادی مطبوعات در نظام حقوقی ایران، اولین بار در قانون اساسی مشروطیت به رسمیت شناخته شد و بعد از آن، مانند نظام حقوقی انگلستان، از طریق وضع قانون محدودیت های قانونی بر این آزادی اعمال شد. در نظام حقوقی کامن لا، با توجه به نبود قانون اساسی نوشته و مدون و عرفی انگلستان، سند تضمین کننده آزادی مطبوعات را می توان کنوانسیون اروپائی حقوق بشر دانست. الزامات اولیه ممنوعیت های انتشار، و نیز چارچوب های خاص در هر یک از دو کشور ایران و انگلستان وجود دارد که به صورت قواعدی الزام آور حقوقی، آزادی مطبوعات را محدود به موازین قانونی کرده اند. در این مقاله به تفصیل به این موضوع پرداخته می شود تا شناخت کاملی از آزادی مطبوعات و چارچوب های آن در دو نظام حقوقی به دست آید و هم با بررسی تطبیقی این موضوع ویژگی های حقوقی دو نظام بیشتر نمود پیدا کند.
    کلید واژگان: آزادی مطبوعات, نظام حقوقی ایران, نظام حقوقی انگلستان, آزادی بیان, آزادی های عمومی, محدودی تهای آزادی مطبوعات}
    Ahmad Momenirad, Arian Petoft*
    Press Freedom in Iran’s legal system, was first recognized in the constitution then, such as the British legal system, imposed legal restrictions on this freedom by legislation. At common law, there is no written constitution, document of the European Convention on Human Rights guarantees freedom of the press. There are the basic requirement and publication bans, as well as frameworks in which Iran andBritain by legally binding rules, that freedom of the press are limited by those. In this Paper this issue will consider in details comparatively to understand freedom of the press and its frameworks and also find its features in both legal systems.
    Keywords: Freedom of the press, Iran legal system, Britain legal system, freedom of expression, public, restrictions on press freedom}
  • خیرالله پروین*

    شناسایی حقوق«اولیه و اساسی»و تعیین چهارچوب قانونی آن توسط قانون اساسی از اوایل دهه شصت میلادی،مفهوم حقوق و آزادی های اولیه و اساسی،در فقه و احکام قانون اساسی آلمان مورد استعمال قرار گرفت و با انتقال حمایت از حقوق و آزادی ها توسط دادگاه عادی به دادگاه قانون اساسی به شکل اصولی و اساسی همراه بود که از طریق نظارت بر روند اصول مند سازی و قانونمند بودن قوانین که می توانست به شکلی موجه آزادی های مشروع و مورد حمایت را نقض کند،صورت پذیرفته است. درست است که نگرشی قوی در دادگاه های قانون اساسی در این کشورها و دادگاه استراسبورگ (یعنی دادگاه اروپایی مسیول حقوق بشر اروپا) برای ایجاد نوعی آمیختگی؛هماهنگی و هم سانی میان حقوق اصولی قانونی و حقوق اساسی اروپا به منظور حفظ آن از دخالت و نقض دو قوای قضاییه و مجریه،بدون اینکه مورد حسابرسی و سوال و جواب قاضی قانون اساسی یا اروپایی قرار گیرد،وجود دارد. قانونگذار خود به تنهایی دارای صلاحیت لازم برای ترجیح دادن و برتر نمایاندن یک حق بر دیگری است،آن گاه که میان حقوق و آزادی های اولیه تضادی به وجود می آید یا این که بین این حقوق و اهداف عام المنفعه برخوردی حادث شود و از آن جایی که مساله مربوط به آزادی اولیه و اساسی است،دیگر قانون نمی تواند فعالیت های خود را در این خصوص تنظیم کند،مگر به هدف فعال تر کردن و افزودن بر تضمین و ضمانت آن یا این که میان آن ها و اصول و مبادی ارزشمند قانونی همسانی و هماهنگی ایجاد کند.دادگاه قانون اساسی و آزادیها وحقوق عمومی یا اساسی قسمتی از کتاب "الوسیط فی القانون الدستوری لبنان" است که توسط آقای دکتر زهیر شکر رییس دانشگاه لبنان به رشته تحریر در آمده است، قسمتی از کتاب ایشان توسط صاحب این قلم به فارسی برگردانده شده است. مقاله حاضر که بخش کوچکی از کتاب ایشان است جهت استفاده دوستداران علم حقوق تقدیم می گردد.

    کلید واژگان: دادگاه قانون اساسی, آزادی های عمومی, حقوق عمومی}
  • محمد صالح مفتاح
    مجازات حبس بارها و از ابعاد مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است و صاحب نظران به دنبال ارائه ی راهکارهایی برای جایگزینی حبس بوده اند تا مجازاتی را اعمال کنند که علاوه بر عبرت آموزی واقعی، بتواند فرد بزهکار را اصلاح و او را برای بازگشت به زندگی صحیح و سالم راهنمایی کند. از سوی دیگر حقوق شهروندی به عنوان پایه و اساس تضمین کرامت انسانی راه دیگری در برابر ما گشوده است. حقوقی که انسا را به دلیل فطرت و ذات با کرامتش، صاحب حق و نیز مختار و کمال جو فرض می کند...
    کلید واژگان: تعارضات حقوق شهروندی و زندان, حقوق شهروندی, مجازات زندان, آزادی های عمومی, اصل شخصی بودن مجازات ها}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال