به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یادداری » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یادداری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید سلطان آبادی*، محمد ابراهیمی دباغ، علی سعیدی
    کاربرد فراوان گوشی های هوشمند، تبلت و رایانه در زندگی امروزه، فرصتی برای یادگیری اثربخش به کمک فناوری های نوین ایجاد کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی و تولید کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک و بررسی میزان تاثیر آن بر یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک بود. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با استفاده از طرح پس آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه موردپژوهش تمام دانش آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول شهرستان خوشاب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 44 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. این افراد در دو گروه کنترل و مداخله گمارش تصادفی شدند. بعد از تدوین کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک، گروه آزمایش سه جلسه با استفاده از کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک آموزش دیدند و اعضای گروه کنترل نیز سه جلسه به صورت متداول (کتاب غیرتعاملی) مورد آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پس آزمون-های محقق ساخته ی یادگیری و یادداری و کاربرگ نظرسنجی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری تی تک نمونه ای و تی با دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه مداخله و کنترل در یادگیری مفاهیم فیزیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند ولی در یادداری، تفاوت بین نمرات دو گروه معنادار بود. با توجه به این نتایج می توان از قابلیت های کتاب های الکترونیکی پویا و تعاملی در جهت افزایش یادداری و نیز تقویت انگیزش یادگیرندگان در فرآیند آموزش و یادگیری مفاهیم فیزیک استفاده کرد.
    کلید واژگان: کتاب پویا, کتاب الکترونیکی, کتاب تعاملی, آموزش فیزیک, یادگیری, یادداری}
    Majid Soltanabadi *, Mohammad Ebrahimi Dabbagh, Ali Saeedi
    The widespread use of smartphones, tablets in everyday life has created an opportunity for effective learning with the help of new technologies. The aim of this study was to design and produce an interactive and dynamic physics e-book and to investigate its impact on learning and memorizing physics concepts. The research method is experimental using post-test design with intervention and control groups. The study population was all eighth grade female students , which was selected as a research sample . the experimental group was trained for three sessions using the interactive and dynamic physics e-book, and the members of the control group were trained in the usual way . Researcher-made learning and memorization post-tests were used to collect data. To analyze the data, t-test were used. The results showed that the two groups of intervention and control in learning the concepts of physics were not significantly different from each other, but in memory, the difference between the scores of the two groups was significant. According to these results, the capabilities of dynamic and interactive e-books can be used to increase retention and also strengthen the motivation of learners in the process of teaching and learning the concepts of physics.
    Keywords: Dynamic Book, E-Book, Interactive Book, Physics Education, Learning, Memorization}
  • امیر سبزی پور*، گلاویژ قادریان، کبری احمدی پارسا
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات طرح شبه آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ی چهارم ابتدایی شهر پاوه در سال 1401 بود. نمونه آماری شامل 36 دانش آموز(18 دختر و 18 پسر) پایه ی چهارم ابتدایی شهرستان پاوه بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بود. همچنین دو رویکرد آموزش الکترونیک(6 جلسه 45 دقیقه ای در هفته ای سه بار) و رویکرد تدریس کارگاهی(6 جلسه 45 دقیقه ای هفته ای سه بار) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل کوواریانس چند متغیره و تی مستقل استفاده گردید. نتایج نشان داد که محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی اثر معنادار دارند. و با توجه به یافته های پژوهش و نقش محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی پیشنهاد می گردد این دو شیوه آموزشی در تدریس درس علوم توسط معلمان به کار گرفته شود.
    کلید واژگان: محتوایی الکترونیکی, تدریس کارگاهی, یادگیری, یادداری, علوم تجربی}
    Amir Sabzipour *, Gelavizh Ghaderian, Kobra Ahmady Parsa
    AbstractThe current research was conducted with the aim of investigating the effect of electronic content and workshop teaching on learning and memorization of the fourth grade experimental science course. The research method in terms of practical purpose and in terms of information gathering method was a pre-test-post-test quasi-experimental design with a control group. The statistical population of this research included all fourth grade students of Paveh city in 1401. The statistical sample consisted of 36 students (18 girls and 18 boys) of the fourth grade of Paveh city, who were selected by available sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire for learning and memorization of the fourth grade experimental science course. Also, two approaches of electronic education (6 sessions of 45 minutes three times a week) and workshop teaching approach (6 sessions of 45 minutes three times a week) were implemented on the experimental group. To analyze the data, multivariate covariance analysis and independent t tests were used. The results showed that electronic content and teaching in the workshop method have a significant effect on learning and memorization of the fourth grade experimental science course. And according to the findings of the research and the role of electronic content and workshop teaching in learning and memorization of the fourth grade experimental science lesson, it is suggested that these two educational methods be used by teachers in teaching science lessons.
    Keywords: electronic content, workshop teaching, Learning, Memory, Experimental science}
  • سمیه نخعی *، اعظم صفت گل

    این پژوهش با هدف تاثیر آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر زابل در سال تحصیلی 14001399 بود که از بین آنها سی دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک دوره هشت جلسه ای نود دقیقه ای آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه شرکت کردند. برای گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه بر یادگیری و یادداری درس فارسی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر زابل موثر است؛ به طوری که اندازه اثر بر یادگیری دانش آموزان 57/0 و بر یادداری دانش آموزان 64/0 بود. ازاین رو می توان گفت که با به کار بستن برنامه کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه می توان یادگیری و یادداری دانش آموزان را افزایش داد.

    کلید واژگان: آموزش کاهش استرس مبتنی بر حضور پویای در لحظه, یادگیری, یادداری}
  • نسیمه دکالی*
    با توجه به پیرفت تکنولوژی در عصر کنونی ،عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیده اند. اطلاعاتی که درمدت زمان اندکی دو برابر و حتی چندین برابر می گردد. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژ دوره های آموزشی باید به گونه ای طراحی گردند که پاسخگوی نیازهای رو به گسترش جامعه باشد. با توجه به مطالب بیان شده هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر اصل کاربرد مریل بر یادگیری یادداری و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان می باشد و سوال اصلی این پژوهش این است که آیا اصل کاربرد مریل بر یادگیری و یادداری و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان اثر گذار است؟روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه دبستان شهرستان خاش می باشد ، که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند. تعداد دبستان هایی که در شهرستان خاش پایه دبستان وجود دارد 4 دبستان را دارند و به طور تقریبی مجموع 500 دانش آموز در مقطع دبستان مشغول به تحصیل اند و جامعه آماری در دسترس مجموع 50 دانش آموز ، می باشد. و مطابق نتایج بدست آمده حاصل از این پژوهش بین میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه ابتدایی که مطابق با اصل الگوی مریل آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند، آموزش دیده اند ، تفاوت معنی داری وجود دارد.
    کلید واژگان: یادداری, یادگیری, انگیزه تحصیلی, الگوی مریل}
    Nasimi Dcali *
    Due to the advancement of technology in the current era, the current era has been called the information era. Information that doubles or even multiplies in a short period of time. According to the speed of technological progress, educational courses should be designed in such a way that they respond to the growing needs of the society. According to the stated content, the purpose of this research is to investigate the effect of Merrill's principle of application on learning, memorization and academic motivation of learners, and the main question of this research is whether the principle of Merrill's application has an effect on learning, memorization, and academic motivation of learners.The current research method is a quasi-experimental research with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research is all primary school students of Khash city, who were studying in the academic year 1400-1401. There are 4 elementary schools in Khash city, and approximately 500 students are studying in elementary school, and the available statistical population is a total of 50 students. And according to the results obtained from this research, there is a significant difference between the learning and memorization of primary school students who were trained according to the principle of the Merrill model and students who were trained in a traditional way.
    Keywords: memorization, Learning, Academic motivation, Merrill', s model}
  • شیما خدری*

    هدف از انجام دادن پژوهش حاضر تعیین تاثیر تدریس به روش معکوس در درس علوم تجربی بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان دوره اول متوسطه پایه هفتم شهر اصفهان است پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء، پژوهش های کاربردی و از لحاظ اجرا از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه پایه هفتم اصفهان در سال تحصیلی 1401- 1400 تشکیل می دهند. 68 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه پایه هفتم از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده کرده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میزان یادگیری دانش آموزانی که به روش معکوس آموزش دیده اند نسبت به گروهی که به روش سنتی آموزش دیده اند بهبود بیشتری پیدا کرده بود. همچنین میزان یادگیری دانش آموزان آموزش دیده بر اساس روش معکوس در مقایسه با گروه آموزش دیده به شیوه معمول بیشتر بوده است.

    کلید واژگان: یادگیری, یادگیری معکوس, یادداری}
  • رحیم مرادی*، حسن ملکی، سیروس منصوری
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غنی شده با نقشه مفهومی و روش سنتی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانش آموزان کم توان ذهنی در درس علوم تجربی انجام شده است.

    روش

    روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. از بین تمام دانش آموزان کم توان ذهنی پایه سوم ابتدایی شهر تهران تعداد 30 نفر از آنها از راه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برای هر گروه، نخست پیش آزمون یادگیری اجرا، سپس در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را (مباحث انواع مواد، اندازه گیری مواد، آب ها) به طور کامل به دانش آموزان ارایه داد و سپس از نقشه مفهومی به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده شد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم درس علوم به روش مرسوم خود ادامه داد. در پایان، پس آزمون یادگیری و بارشناختی و پس از سه هفته، آزمون یادداری انجام شد.

    یافته ها

     نتایج نشان داد که بین یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (007/0 >P). همچنین بین یادداری آنها با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (004/0 >P). از نظر بارشناختی تحمیل شده بر حافظه دانش آموزان نیز، بارشناختی کمتری بر حافظه دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل وارد شد (001/0 >P).

    نتیجه گیری

    استفاده از راهبرد آموزشی نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله مبتنی بر فراشناخت می تواند باعث افزایش یادگیری و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی و در نتیجه کاهش بارشناختی وارد شده بر حافظه این دانش آموزان شود.

    کلید واژگان: نقشه مفهومی, یادگیری, یادداری, بارشناختی, کم توان ذهنی}
    Rahim Moradi*, Hasan Maleki, Siros Mansori
    Objective

    The main purpose of the current study was to compare the effectiveness of education of using conceptual map and traditional methods on learning, retention and cognitive load of mental retardation students in Experimental science course.

    Method

    has been quasi-experimental with pretest- posttest outline with control group. Statical community of this study includes all third-grade intellectual disable students in Tehran that 30 of them were selected through random sampling were located in two test and control groups. For each group, first, the pretest learning run, then in test group, the teacher presented subjects (issues of materials, measurements of materials, water) to students completely and use conceptual map as a complement for educational concept. But the teacher, in the control group, continued his own conventional methods for teaching concepts in science lesson. At the end, learning & cognitive load posttest and after three weeks, the retention test was run. As well as, to measure the cognitive load on memory, mental method was used (using questionnaires).

    Results

    showed that there is significant difference between student's learning in test and control groups (0/007) and there is significant difference between their retention (0/04).

    Conclusion

    In terms of, cognitive load imposed on student's memory, less cognitive load imposed on students in test group compared to control group (0/001).

    Keywords: CConceptul Map, Learning, Retention, Cognitive Load, Mental Retardation}
  • فاطمه ناصری، محمد جوادی پور*، محمد موحدی
    پیشینه و اهداف

    هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مدرسه فرهنگ در شهر قم بود.

    روش ها

    روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده است. لازم به ذکر است که در پژوهش حاضر روش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی (در دسترس و داوطلبانه) بوده و روش جایگزینی دانش آموزان در گروه های آزمایش به صورت تصادفی بوده است. بر همین اساس، از طرح پژوهش نوع پیش آزمون-پس آزمون استفاده شده است. و داده های تحقیق از طریق آزمون محقق ساخته ، یادگیری و یادداری در درس فارسی را مورد مطالعه قرار داده و تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS22 صورت پذیرفت.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد که در پیش آزمون بین میزان گروه کنترل پیشرفته چرخشی یادگیری دو گروه آموزش حضوری و مجازی تفاوت معناداری مشاهده نمی شود، ولی در پس آزمون بین میزان یادگیری گروه حضوری با میزان یادگیری گروه مجازی تفاوت معناداری مشاهده می شود. به همین ترتیب بین میزان یادداری گروه مجازی با میزان یادداری گروه حضوری تفاوت معناداری مشاهده می شود.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت گه یادگیری مجازی به شرط اجرای درست می تواند بر میزان یادگیری تاثیر مثبتی بگذارد.

    کلید واژگان: یادگیری یادگیری مجازی, یادگیری حضوری, یادداری, آموزش حضوری, آموزش مجازی}
    Fatemeh Nasseri, Mohammad Javadipour *, Mohammad Movahhedi
    Background and Objectives

    The purpose of this research is the comparison of the impact of the face-to-face and the virtual education methods on learning and retention of primary school male students in Farhang School.

    Methods

    The present research method is quasi-experimental.It is worth mentioning that in the present study, the sampling method was non-random (available and voluntary) and the method of replacing students in experimental groups was random. The research data were studied through a researcher-made test, learning and retention in Persian lessons and the data were analyzed using SPSS 22 software.

    Findings

    Accordingly Pre-test, post-test research design was used.The results show that in Pre-test there is not significant difference between Rotational learning of advanced control group of both face to face and virtual education but in Post-test there is significant difference between learning of face to face group and virtual group.Similarly, there is a significant difference between the retention rate of the virtual group and the retention rate of the face to face group.

    Conclusion

    According to the findings it can be concluded that virtual learning when implemented properly can have a positive effect on learning rate.

    Keywords: learning, virtual learning, face to face learning, Retention, virtual education}
  • مهسا اکملی*، اسماعیل زارعی زوارکی، سعید پورروستایی اردکانی
    هدف از انجام پژوهش حاظر تاثیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده در یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه هفتم در درس زبان انگلیسی می باشد. در این پژوهش جامعه آماری؛ کلیه دانش آموزان پایه هفتم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 98-1397در دبیرستان های دوره ی اول آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. روش اجرای این پژوهش شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد نمونه در این پژوهش 30 نفر انتخاب گردید که به صورت تصادفی 15 نفر آن ها در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون محقق ساخته زبان انگلیسی استفاده شد. این طرح به این صورت بود که ابتدا پیش آزمون یادگیری بر روی اعضای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. سپس گروه آزمایش در مقابل متغیر مستقل یعنی آموزش از طریق نرم افزار واقعیت افزوده و گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار گرفتند. در انتها این دو گروه در مقابل پس آزمون یادگیری قرار گرفتند. بعد از گذشت دو هفته از آموزش نیز آزمون یادداری اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شده است. طبق یافته های پژوهشی بین میانگین یادگیری، یادداری در گروه های شاهد و آزمایش اختلاف معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان بیان کرد که استفاده از فناوری واقعیت افزوده در یادگیری، یادداری دانش آموزان پایه هفتم در درس زبان انگلیسی تاثیرگذار است.
    کلید واژگان: واقعیت افزوده, یادگیری, یادداری, دانش آموزان, زبان انگلیسی}
    Mahsa Akmali *, Esmaeil Zarei Zavareki, Saeed Pourrostaei Ardakani
    The purpose of this study is to investigate the effect of using augmented reality technology on learning and retention of seventh grade students in English language course. Statistical Society; All seventh grade students were from one of the high schools in Tehran in the academic year of 1397-98. Statistical sample was selected using available sampling method. This experimental study was a pre-test-post-test with a control group. The number of samples in this study was 30 people, 15 of whom were randomly assigned to the experimental group and the other 15 to the control group. To collect information about this research, a researcher-made questionnaire based on Heidari (2017) research was used, which included 20 questions. The validity of the questionnaire was confirmed by 12 professors and experts in the Department of Educational Sciences and the reliability coefficient of the learning and retention questionnaire was obtained using Cronbach's alpha test of 0.94 and 0.91, respectively. After collecting data using descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance), the results were analyzed and showed that the use of augmented reality technology in learning and retention of seventh grade students in English is effective.
    Keywords: Augmented Reality, learning, Memorization, Students, English}
  • پروانه علوی نامور، سید محمدکاظم واعظ موسوی*، مهدی نمازی زاده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری چند تکنیک پایه فوتبال بر مهارت های ادراکی-شناختی در محیط میدان بود. 58 شرکت کننده  (45 دانشجوی زن مبتدی کارشناسی دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تبریز و 13 فوتبالیست ماهر زن باشگاهی) با میانگین سنی  08/3 ±30/22 به صورت داوطلبانه و در دسترس و براساس معیارهای ورود به مطالعه، در پنج گروه (شناختی-نزدیک، شناختی-دور، حرکتی، کنترل و ماهر) انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی و طرح آن پیش آزمون-یادداری بود. ابتدا از تمامی گروه ها ، پیش آزمون میدانی به عمل آمد. بلافاصله، مرحله اکتساب برای گروه میدانی و تمرین برای گروه های آزمایشگاهی آغاز و در نهایت، پس از یک هفته، آزمون یادداری از گروه ها به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره، با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد. میزان مهارت پیش بینی-تصمیم گیری در محیط میدان در گروه حرکتی و گروه ماهر به طور معنی داری بیشتر از دو گروه تکالیف آزمایشگاهی بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر گروه در سطح احتمال 99 درصد معنی دار می باشد (001/0=p، 50/0=مجذور اتا، 77/12=(53.4)F). به نظر، تمرین مهارت های پایه در ترکیب با یادگیری مشاهده ای موجب درگیری مضاعف فرایند حل مسیله و بهبود مهارت پیش بینی-تصمیم گیری می گردد.

    کلید واژگان: اکتساب, پیش بینی, تصمیم گیری, اس اس جی, یادداری}
    Parvaneh Alavinamvar, Mohamadkazem Vaez Mmousavi *, Mehdi Namazizadeh

    The purpose of this study was to determine the effect of learning some basic soccer techniques on perceptual- cognitive skills on the field. Fifty-eight female participants including 45 students of Azad University of Tabriz branch and 13 skilled soccer club players with a mean age of 22. 30 ± 3.08 years old were selected based on the inclusion criteria and then, were purposefully assigned to five groups [cognitive (near) cognitive (far), control and skilled]. The research method was quasi-experimental studies and its design was pretest-retention. First, a field test was performed on all groups. Then, the acquisition phase for the field group and the practice for the laboratory groups began and finally, after a week, a retention test was performed on the groups. Multivariate analysis of variance test was performed to analyze the data using SPSS 21. The level of anticipation and decision-making skills in the field environment in the motor group and the skilled group was significantly higher than the two groups of laboratory tasks. The results of analysis of covariance revealed that the effect of the group was significant at the level of 99% probability (F (53. 4)) = 12. 77. P = 0.001. Eta coefficient = 50). It seems that, practicing basic skills in combination with observational learning leads to a double engagement of the problem-solving process and improves anticipation and decision-making skills

    Keywords: acquisition, Anticipation, decision-making, Small-sided game, retention}
  • محسن باقری*، رضا طلیمی
    هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیط زیست دانش آموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش به صورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 52 نفر از آنها به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 26 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. دانش آموزان در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت تاثیر آموزش مبتنی بر گیمفیکیشن قرار گرفتند درحالی که در گروه کنترل روش آموزش به شکل معمول صورت گرفت. جهت گردآوری داده ها از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده گردید. روایی این آزمون توسط مدرسین درس و متخصصین در حوزه آموزش مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 20 مقدار 0.82 گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان تاثیر داشته است (p <0.001). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود اصول گیمیفکیشن در آموزش مفاهیم محیط زیست مورداستفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان: گیمیفیکیشن, یادگیری, یادداری, مفاهیم محیط زیست}
    Mohsen Bagheri *, Reza Talimi
    The aim of this study was to investigate the effect of instruction using gamification on learning and retention of environmental concepts of 11th grade students. The research method was quasi-experimental and the pre-test-post-test research design was selected with a control group. The statistical population also included all 11th grade male students in Arak who were studying in the academic year 1398-99, of which 52 were selected as the convenience sampling and were randomly divided into two groups of 26 controls and experiments. Students in the experimental group were taught by gamification-based training for 12 sessions, while in the control group the training method was performed as usual. A researcher-made learning test was used to collect data. The validity of this test was confirmed by the instructors and experts in the field of education and also its reliability was reported to be 0.82 using the Koder-Richardson 20 method. Repeated measurement Anova was used to analyze the data. Findings showed that education using gamification had a significant effect on students' learning and retention in environmental concepts(p < 0.001). According[1] to the research results, it is suggested that the principles of gamification be used in teaching environmental concepts.
    Keywords: Gamification, Learning, retention, Environmental concepts}
  • علیرضا بادله*، عبدالجلال توماج، مسلم قبادیان
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت افزوده بر یادگیری و یادداری دانش آموزان رشته تجربی پایه دوازدهم متوسطه در درس ریاضی 3 سال تحصیلی 98-97 است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با سه گروه یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی شهرستان گرگان به تعداد 726 دانش آموز است که حجم نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، از بین 22 دبیرستان شهرستان گرگان، به طور تصادفی دبیرستان مصطفی خمینی انتخاب شد. سپس از بین رشته های پایه دوازدهم این مدرسه، به طور تصادفی رشته تجربی انتخاب شد که دارای 3 کلاس به تعداد 90 دانش آموز بود. از بین این دانش آموزان، آنان که دارای معدل بالای 17 بوده و از نظر انضباطی در سطح مطلوبی قرار داشتند. 60 دانش آموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون محقق ساخته 30 سوالی با رعایت سطوح مختلف حیطه شناختی بلوم است که ضریب تمییز و دشواری تک تک سوالات بررسی و مطلوب گزارش شد. به منظور ارزیابی روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد که به ترتیب 60/0 و 86/0 به دست آمد نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روش های آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت افزوده تاثیر مثبت و معناداری بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دارند و روش آموزش مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده نسبت به سایر روش های آموزش مبتنی بر بارشناختی و روش سنتی تاثیر بیشتری بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دارد.
    کلید واژگان: آموزش, بارشناختی, فناوری واقعیت افزوده, یادگیری, یادداری, درس ریاضی}
    Alireza Badeleh *, Abdoljalal Toomaj, Moslem Ghobadiyan
    The purpose of the present study was to investigate the effect of cognitive Load and augmented reality technology methods on the learning-retention of 12th grade students of experimental sciences field in the mathematics 3 course in the academic year of 2018-2019. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test with three groups: one control group and two experimental groups. The statistical population of the study consisted of all 12th grade students of experimental sciences field of Gorgan city that were 726 students. Mustafa Khomeini high school was selected by cluster sampling method from 22 high schools of Gorgan as the sample. Then, from the 12th grade students of this school, the experimental sciences field was selected which consisted of 3 classes with 90 students. Among these students, those students who had average above 17, and who were discipline-desirable were selected. Finally, according to the criteria set, 60 students were selected as research sample. The research instrument consisted of a 30-questions researcher-made test with different levels of Bloom's cognitive domain. The coefficient of distinction and difficulty of each question was reported and was desirable. The results showed that cognitive Load and augmented reality technology methods have a positive and significant effect on students' learning and retention. And augmented reality-based teaching methods have a greater impact on students' learning and retention than other cognitive-based teaching methods and traditional methods.
    Keywords: education, cognitive load, Augmented Reality Technology, retention, Students}
  • اسماعیل زارعی زوارکی، فرحناز دلاوریان*، پرویز شریفی درآمدی، داریوش نوروزی، علی دلاور

    هدف از پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی در درس زبان انگلیسی بود. این پژوهش یک پژوهش کاربردی بود که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.  جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر کم توان ذهنی استان کرمان بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه هفتم مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها تعداد 28 دانش آموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی یک ماه در کنار آموزش سنتی معلم، از آموزش آنلاین و آفلاین نیز بهره مند شدند اما گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی انگیزش پیشرفت تحصیلی ولایتی (1395)، آزمون محقق ساخته یادگیری و آزمون محقق ساخته یادداری بود که برای  هر دو گروه یکبار قبل از شروع کار و یکبار پس از پایان کار انجام شد. داده های گردآوری شده با روش تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل های آماری نشان دادند آموزش مبتنی بر فناوری به طور معناداری موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش و همچنین بهبود و رشد یادگیری و تداوم یادداری آنها در درس زبان انگلیسی شده است.

    کلید واژگان: فناوری, انگیزش پیشرفت تحصیلی, یادگیری, یادداری, زبان انگلیسی, کم توان ذهنی}
    Esmaeel Zaraii Zavaraki, Farahnaz Delavaryan*, Parviz Sharifi Daramadi, Daryoosh Noroozi, Ali Delavar

    The purpose of this study was to examine the impact of a technology-based instructional program on academic achievement motivation, learning, and retention of  students with intellectual disability in English language lesson. It was an applied study that was carried out in semi-experimental method in test-retest way. The study population was all female mentally retarded students in Kerman province who were busy studying at seventh grade in 1397-98, from which a sample of 28 students were selected on a purposeful basis, and placed in two experiment and control group randomly. During a month, the experiment group was taught using online and offline teaching other than traditional teaching. Collecting data tools were Velayatichr academic achievement motivation questionnaire (1395), researcher-made learning test, and researcher-made retention test which was performed twice: before starting the experiment and after finishing it. The collected data were analyzed in mult-variable MANCOVA method. The results of statistics analysis showed that the technology-based instruction has caused  a meaningful increase in academic achievement motivation of experiment group students and also the development and improvement of their learning and retention in English Language Lesson.

    Keywords: Technology, Academic achievement motivation, Learning, Retention, English language, Mentally retarded}
  • Saeed Shahhosseini *, Tooraj Sepahvand

    The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test on 20 male and 20 female participants between 20-27 years old. The samples were randomly categorized into two groups. Both groups had an equal number of participants who did not have any earlier  environmental activities and their majors were not related to environment and natural resources studies. They were from a variety of educational backgrounds. The groups were homogenous in terms of GPA, too. Firstly, the pre-test was administered to both groups. One group watched a narrative documentary on environmental and natural resources for 8 weeks, while the other group watched the non-narrative version of the same film for the same period. Then, a learning and retention test was given to both groups. The MANCOVA test was administered on the data and the findings showed a significant difference between the two groups in terms of learning and retention. It was concluded that narrative films can have a more significant effect on the learning and retention of the variables.

    Keywords: Narrative Films, Non-Narrative Films, Environment, Learning, retention}
  • علیرضا بادله*
    مقدمه

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نرم افزار آموزشی حوادث طبیعی (زلزله، سیل و آلودگی هوا) بر یادگیری و یادداری مقابله با حوادث طبیعی کودکان پیش دبستانی عضو جمعیت هلال احمر در شهر تهران بود.

    روش

    به منظور تحقق هدف و آزمون فرضیه های این پژوهش از طرح شبه آزمایشی (با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، غنچه های هلال احمر شامل دانش آموزان پیش دبستانی شهر تهران در سال 1395، در حدود 2500 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 8 کلاس (تعداد 120 نفر) انتخاب گردید و افراد به دو گروه آموزش به شیوه نرم افزار آموزشی حوادث طبیعی و آموزش به شیوه سنتی (هر گروه شامل 30 دختر و 30 پسر) تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای، تحت آموزش نرم افزار آموزشی آشنایی کودکان با شیوه های مقابله در برابر حوادث طبیعی (زلزله، سیل و آلودگی هوا) قرار گرفتند. اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش آزمون محقق ساخته استاندارد شده بود که پایایی آن از طریق روش ضریب آلفای کرونباخ 71/0 محاسبه گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره  در سطح معنی داری (05/0p<) تجزیه و تحلیلشدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد میانگین نمرات گروه آزمایش به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0>p). بنابراین بر مبنای این پژوهش می توان نتیجه گرفت، که برنامه نرم افزار آموزشی حوادث طبیعی، موجب افزایش یادگیری کودکان پیش دبستانی عضو جمعیت هلال احمر در برابر حوادث طبیعی (زلزله، سیل و آلودگی هوا) می شود. همچنین این روش آموزشی موجب پایداری آموخته ها (پس از گذشت 15 روز) در این گروه از دانش آموزان شد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان گفت که  استفاده از نرم افزارهای آموزشی استاندارد شده می تواند به عنوان یک ابزار آموزشی مفید در یادگیری و یادداری حوادث طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: نرم افزار آموزشی, یادگیری, یادداری, جمعیت هلال احمر, حوادث طبیعی}
    Alireza Badeleh*
    Introduction

    The purpose of this study was to investigate the effects of natural disaster software (earthquake, flood and air pollution) on learning and retention of the natural disasters knowledge of Preschool children of Red Crescent Society in Tehran.

    Method

    A quasi-experimental design (pre-test, post-test, and control group) was used to achieve the goal and test the hypotheses of this research.The statistical population of this research, was the Red Crescent's pre-school students in Tehran in 2016, including 2500 students. Out of this number, by the use of multi-process cluster sampling, 8 classes were selected with 60 students instructed by educational software (30 girls and 30 boys), and 60 students were instructed by traditional method (30 girls and 30 boys). The experimental group was trained for 8 sessions and 45 minutes in each session, by children's familiarity training software, with coping strategies against natural disasters (earthquake, flood, and air pollution). But the control group did not receive any interventions. The data collection tool was researcher-made standardized test. Its reliability was measured by Chronbach’s Alpha Coefficient as 0.71. The data were analyzed by the use of SPSS version 20 software and ANCOVA test (co-variance analysis) with significance level (p>0.05).

    Results

     The results showed that the average value of the scores in the experimental group was significantly higher than the control group (p˂0.001). Therefore, on the basis of this survey, it can be concluded that the plan of natural disaster training software has led to increase in the learning of preschoolers who were members of the Red Crescent Society against natural disasters (earthquake, flood and air pollution). Also, this training method has led to retention of learning (after 15 days) in this group of learners. It can be concluded from this survey that standardized training software can be used as a useful educational tool in learning and retention of natural disasters.

    Keywords: Training software, Learning, Retention, Red Crescent Society, Natural disasters}
  • سمیه عبدلی، محسن باقری*، سعید موسوی پور

    هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار بر یادگیری و یادداری دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 170 دانشجویان رشته علوم تربیتی-گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک و نمونه تحقیق دانشجویانی بودند که درس آموزش مبتنی بر سیستم ها را انتخاب کرده بودند به منظور انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد حجم نمونه 30 نفر بود که به صورت تصادفی در دو کلاس 15 نفره جای گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون یادگیری و یادداری محقق ساخته بود، روایی محتوایی و صوری از طریق اساتید و متخصصین در حوزه علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن نیز با فرمول کودر-ریچاردسون 20، 0/54 به دست آمد. این آزمون ها با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل برای هر دو گروه در شرایط یکسان اجرا شد. برای تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر (Repeated measure ANOVA) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی موج وار بر یادگیری و یادداری دانشجویان تاثیر معنادار داشته است (p<0/05).

    کلید واژگان: اصول اولیه آموزش, راهبرد تکلیف محور, مدل موج وار, یادگیری, یادداری}
    Somayyeh Abdoli, Mohsen Bagheri *, Saeed Moosavi Pour

    The aim of this study was to investigate the effect of education based on Pebble in the Pond instructional design model on learning and retention of the students. The research population in this study included 170 students of Educational Sciences oriented in Educational Technology at Arak university, and the study samples were students who have chosen the system- based instruction course. Purposive sampling was used for selecting the samples.Total sample size was 30 subjects randomly divided into two 15-person classes. The researcher-made instrument used in this study was learning and retention test. The validity of test consist of formal, content validity was confirmed by professors of the education sciences and its reliability with Kuder-Richardson 20 Formula was measured as 54%. This test used pretest and posttest and it was conducted for both experimental and control groups in the same condition. For data analysis, repeated measure ANOVA was used. The results showed that the method of teaching based on Pebble in the Pond instructional design model had significant effect (p <0/05) on learning and retention of the students.

    Keywords: First principles of instruction, task-center strategy, pebble in the Pond model, learning, retention}
  • رامین نوظهوری، اسکندر فتحی آذر*، یوسف ادیب، حسن بافنده

    هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مغز بر میزان یادگیری و آمادگی زبانی نوآموزان پیش دبستانی بوده است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. جامعه آماری شامل همه نوآموزان دوره پیش دبستانی شهر تبریز است. آزمودنی های 40 نوآموز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (دو کلاس 20 نفره) قرار گرفتند. به مربی گروه آزمایش طی 9 جلسه و به اولیای نوآموزان طی دو جلسه آموزش مبتنی بر مغز آموزش داده شد. محیط یادگیری بر اساس مولفه های تاثیرگذار بر مغز (نور، تغذیه، اکسیژن، رنگ، موسیقی و آب) تغییر یافت. سپس در گروه آزمایش، آموزش ها با توجه به اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز به مدت 4 ماه ارائه شد. برای هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمونی با توجه به محتوای فعالیت های در نظر گرفته شده در دوره پیش دبستانی اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس و تی (t) تحلیل شد. یافته ها حاکی از آن بود که آموزش مبتنی بر مغز بر افزایش میزان یادگیری و پایداری یادگیری و نیز آمادگی زبانی آنان تاثیر معنی دار دارد.

    کلید واژگان: دوره پیش دبستانی, آموزش مبتنی بر مغز, یادگیری, یادداری, آمادگی زبانی}
    Ramin Nozohouri, Eskandar Fathiazar *, Yousef Adib, Hasan Bafandeh

    The purpose of this study was to determine the effect of brain-based education on preschoolers level of learning and their linguistic preparedness. This research was carried out using quasi-experimental design with pre-test and post-test design. The subjects were 40 students who were selected by multistage cluster sampling and were divided into experimental and control group (two classes of 20 people). The pre-school educator of experimental group was trained in 9 sessions moreover two sessions of brain education were given to children's parents. The learning environment was changed based on the components affecting the brain (light, nutrition, oxygen, colour, music, and water). Subsequently, in the experimental group, training was provided for four months based on the principles of the brain-based curriculum. For both groups, pre-test and post-test were performed according to the content of the activities planned for the preschool education. Data were analyzed using covariance and T tests. The findings indicated that brain-based education has a significant effect on increasing the level of learning and its sustainability as well as their linguistic preparedness.

    Keywords: Pre-school education, Brain based education, learning, Learning sustainability, linguistic preparedness}
  • مریم لطفی*، جعفر محمدی، حسن محمدزاده، مهدی سهرابی
    هدف
    هدف از این پژوهش بررسی اثر پسخوراند مهارخود و فراوانی آن بر یادگیری بوده است.
    روش
    در این تحقیق 48 آزمودنی به تولید یک نیروی معین به وسیله نیروسنج پرداختند. دانش آموز براساس امتیازات پیش آزمون در آزمایش اول برحسب نوع کنترل، پسخوراند مهارخود و جفت شده (غیر مهارخود) به دو گروه 12 نفری همگن تقسیم شدند و در آزمایش دوم براساس وضعیت فراوانی پسخوراند، فراوانی پسخوراند 30 % و فراوانی پسخوراند آزاد در دو گروه 12 نفری همگن قرار گرفتند. آزمودنی ها در 6 سری 10کوششی به تولید نیروی معینی پرداختند. آزمون های یادداری و انتقال، 24 ساعت بعد از مراحل تمرینی به عمل آمد. روش های تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و t مستقل برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد در هر دو آزمایش در مرحله اکتساب همه گروه ها پیشرفت داشته اند. در آزمون اکتساب در آزمایش اول و دوم تفاوتی مشاهده نشد. در هر دو آزمایش در آزمون یادداری اثر معناداری مشاهده شد و برتری با گروه های مهارخود و مهارخود با فراوانی آزاد بود. همچنین، در آزمون انتقال در آزمایش اول گروه مهارخود و در آزمایش دوم گروه مهارخود فراوانی آزاد عملکرد بهتری داشتند.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان می دهد که پسخوراند مهارخود باعث بهبود عملکرد می شود. همچنین، اعمال محدودیت در پسخوراند مهارخودی به میزان 30 درصد به بهینه شدن عملکرد کمکی نمی کند.
    کلید واژگان: پسخوراند مهارخود, تولید نیرو, فراوانی پسخوراند, یادداری, انتقال}
    Maryam Lotfi *
    Objective
    The aim of this study was to investigate the effect of self-controlled feedback and its frequency on motor learning in children with hearing impairment.
    Methods
    Forty-eight individuals with hearing impairment participated in this study and produced a certain force by a dynamometer. In the first experiment, participants were divided into two homogenous groups (n=12 each) based on pretest scores in terms of the type of feedback control (self-controlled group/yoked group). In the second experiment, they were divided into two homogenous groups (n=12 each) according to the frequency of feedback (30% feedback/free feedback). The participants produced a certain force in 6 blocks of 10 trials. Retention and transfer tests were performed 24 hours after the practice phase, and data were analyzed using repeated-measures ANOVA and independent samples t-test.
    Results
    The results indicated that all groups showed progress in the acquisition phase of both experiments. No significant difference was observed in the acquisition test between the two experiments. However, a significant effect was found on the retention test in both experiments, and the ‘self-controlled’ and ‘self-controlled with free feedback’ groups showed a superior performance. The ‘self-controlled’ group in the first experiment and the ‘self-controlled with free feedback’ group in the second experiment demonstrated a better performance in the transfer phase.
    Conclusion
    This study showed that self-controlled feedback improves performance. Moreover, limiting self-controlled feedback up to 30% does not optimize performance.
    Keywords: Force production, Frequency of feedback, Learning, Retention, Self, controlled feedback}
  • موسی پیری *، حمزه عزیزی، جواد مصرآبادی
    هدف این پژوهش تعیین اثربخشی نقشه مفهومی بر یادداری و درک مفاهیم برنامه درسی علوم تجربی و مطالعات اجتماعی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش شامل 120 نفر (60 نفر گروه آزمایشی و 60 نفر گروه کنترل) از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر اشنویه در سال تحصیلی 94 -1393 بودند که به روش تصادفی خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند و به شیوه گمارش تصادفی در هر یک از گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمون درک مفاهیم و یادداری علوم تجربی و مطالعات اجتماعی توسط آزمودنی ها تکمیل شد. برای تهیه آزمون معتبر از روایی صوری و محتوایی و برآورد پایایی از روش دو نیمه کردن استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از طریق نرم افزار spss و با بهره گیری از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش به روش نقشه مفهومی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز هم زمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه می دادند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمره های گروه آزمایش در پس آزمون درک مفاهیم و یادداری علوم تجربی و مطالعات اجتماعی بالاتر از گروه کنترل است؛ بنابراین، آموزش به روش نقشه مفهومی به افزایش درک مفاهیم و یادداری دانش آموزان منجر می شود. پژوهش حاضر برای معلمان دوره ابتدایی به ویژه پایه ششم ابتدایی کاربردهایی دارد که می توانند از این راهبردها برای پیشرفت درس های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی استفاده کنند.
    کلید واژگان: نقشه مفهومی, یادداری, درک مفاهیم}
    Moosa Piri *, Hamzeh Azizi, Javad Mesrabadi
    The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of concept map based instruction on concept retention and comprehension in science and social lessons in the elementary sixth grade. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with experimental and control groups. The participants included 120 sixth-grade elementary students (60 people experimental group and 60 people control group) from Oshnavieh city in 1393-94 academic years. The subjects were selected by multistage cluster random sampling method and they were randomly assigned to each of the experimental and control groups. The science and social studies lessons comprehension and retention academic tests were completed by the subjects. To provide valid tool, Face and Content Validity was used and to ensure reliability the method of split half was used. Analysis of research data through spss software And using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis test) was performed. The experimental group subjects received ten sessions of concept map based instruction while simultaneously the control group subjects was continuing their regular class program. The analysis of covariance (ANCOVA) showed that the treatment group's scores on the science and social studies’ comprehension and retention post-tests were higher than control group subjects. Therefore, it can be conclude the concept map based instruction increased student's comprehension and retention performance. The present research has some pedagogical applications for elementary school teachers- especially for those teaching for sixth grade- who can utilize these strategies for better achievement in science and social studies courses.
    Keywords: concept map, retention, comprehension}
  • علیرضا بادله *
    شبیه سازی های آموزشی به مثابه تکنیک یا رسانه ای در نظر گرفته می شوند که بعضی جنبه های رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیله رفتاری به شکل دیگری نمایش می دهند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه آموزش مبتنی بر شبیه سازی با رویکرد سازنده گرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان سال سوم رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای، در گروه تحصیلی کامپیوتر بوده و روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 60 هنرجوی رشته کامپیوتر هنرستان های فنی وحرفه ای در سال تحصیلی 94-95 شهر کاشان است که با روش نمونه گیری در دسترس و تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (40) و گروه کنترل (20) جای دهی شدند. شرکت کنندگان دو گروه آزمایشی، آموزش به روش شبیه سازی با رویکرد سازنده گرایی، روش شبیه سازی با رویکرد سیستماتیک و روش سنتی درس شبکه های کامپیوتری را طی 7 جلسه دریافت کرده اند. برای جمع آوری داده ها از آزمون محقق ساخته و برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل کوواریانس و برای طراحی محیط شبیه سازی شده از نرم افزار Cisco Packet Tracerاستفاده شده است. با توجه به یافته های پژوهش، دو گروه آزمایش در یادگیری و یادداری پیشرفت داشته اند؛ یعنی تفاوت معناداری بین یادگیری آن ها قبل و بعد از آموزش وجود داشت؛ اما در گروه اول که با شبیه سازی با رویکرد سازنده گرایی آموزش دیده بودند، میزان یادگیری و یادداری بیش از گروهی بود که با رویکرد سیستماتیک آموزش دیدند؛ یعنی در متغیرهای یادگیری و یادداری، نتایج به نفع گروه اول بود.
    کلید واژگان: شبیه سازی, رویکرد سازنده گرا, رویکرد سیستماتیک, یادگیری, یادداری}
    alireza Badeleh *
    Educational simulation is a technique or a type of media that tries to show some behavioral aspects of a physical or abstract system in a different way using a specific behavior. Therefore, objective of this survey was to compare education[1] based on simulation with a focus on manufacturer-orientation attitude and systematic attitude of third grade vocational students studying computer on their learning and retention. Research methodology was semi-experimental including pretest, posttest and control group. Sample size is included 60 students studying computer in the vocational schools of the city of Kashan in 2015-2016. They were selected by the use of convenience sampling and simple random sampling and were placed in two groups i.e. treatment (40) and control (20). Participants in the treatment group received computer network lessons through simulation with manufacturer-orientation method, systematic attitude, and traditional method in 7 sessions. Data was collected by the use of standardized researcher-made questionnaire (difficulty, distinguish, and validity indexes); and data was analyzed through statistical methods of covariance. In order to design the simulated environment, Cisco Packet Tracer software was used. According to findings, the two treatment groups had progresses in learning and retention i.e. there was significant difference between their learning before and after education, but in the first group that was educated through simulation focusing on manufacturer-orientation attitude, the level of learning was higher than the group that had experienced systematic attitude. It means that in the variables of learning and retention, the first group had better results.
    Keywords: simulation, manufacturer-oriented attitude, systematic attitude, learning, retention, students of vocational school}
  • فیروز محمودی*، راضیه برزگر
    پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و تاثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری در حوزه ی فعالیت های آموزشی انجام یافته و هدف آن بررسی تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه ی نهم است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه ی آماری پژوهش، تمام دانش آموزان دختر پایه ی سوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 93-1392 بوده و از این جامعه به طور تصادفی خوشه ایدو کلاس 25 نفره به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور سنجش آزمودنی ها، آزمون یادگیری و یادداری و پرسش نامه ی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM)*** به کار گرفته شد. برای روایی آن ها از نظرات استادان طراحی آموزشی، کارشناسان ذیربط و تعدادی از یادگیرندگان استفاده شد و ضریب پایایی آزمون یادگیری 83/0 و پرسش نامه ی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) 81/0 به دست آمد. در تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و با استفاده از نرم افزار SPSS24 مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد به کارگیری الگوی طراحی دیک و کاری در طراحی آموزشی درس علوم تجربی در مقایسه با شیوه ی سنتی باعث افزایش یادگیری و یادداری می شود اما از نظر انگیزش پیشرفت بین گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد.
    کلید واژگان: طراحی آموزشی, الگوی دیک و کاری, یادگیری, یادداری, انگیزش پیشرفت تحصیلی}
    Firouz Mahmodi *, Razieh Barzegar
    This study was conducted according to the importance and effectiveness of instructional design models specially that of Dick and Carey regarding the educational activities and its effectiveness for learning, retention and achievement motivation of experimental sciences at the third-grade. The type of research was quasi–experimental with pretest-posttest design with control group. Statistical population of the research was all female students of the third-grade of Ahar in the academic year 2014-2015. Using cluster random sampling method, first, a school was selected from which two classes of 25 students were chosen as the actual participants of the study. In order to obtain the needed data, a learning test, a retention test and an achievement motivation questionnaire (ISM), were used whose validity were attested by the instructional design experts, stakeholders and a number of learners. For the reliability of the learning test the split-half method was utilized (0.83) and the reliability of the Achievement Motivation Questionnaire (ISM) was calculated by Cronbach's alpha method (0.81). Chapters 12, 13 and 14 of the science book were taught based on Dick and Carey instructional model for 8 sessions (each lasted for 45 minutes) to the Experimental group while the control group underwent the traditional method of instruction. After data collection, the multivariate analysis of variance and a Bonferroni test were employed. The results showed applying Dick and Carey instructional design model for the experimental sciences increased learning and retention compared with the traditional instruction while there was no significant difference in achievement motivation between the two groups.
    Keywords: Instructional design models, Dick, Carey model, Learning, Retention, Achievement motivation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال