به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جهان اسلام » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جهان اسلام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن عابدی درچه*

    روند سریع و رو به رشد کلان شهرها در مسیر مبدل شدن به شهرهای جهانی و جهان شهرها متاثر از هم افزایی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی جغرافیای سیاسی شهر می باشد. شهرها به مثابه یک موجود زنده در مسیر تکاملی خود از نوزادشهر به مادرشهر، کلان شهر، شهر جهانی و جهان شهر تبدیل می شوند. کلان شهرها در این فضای رقابتی می کوشند تا سطح رقابت پذیری خود را با رقبا ارتقا ببخشند. در این پژوهش محقق با شاخص سازی برای شهرهای جهانی براساس نظر اندیشمندان جغرافیای سیاسی در زمینه مطالعه پیرامون شهرهای جهانی، عملکرد دو کلان شهر تهران و استانبول را از بین کلان شهرهای جهان اسلام برپایه معیارها و کارکردهای شهرهای جهانی مقایسه تطبیقی کرده تا بررسی نماید هر یک از این دو شهر در چه جایگاهی از رتبه بندی شهرهای جهانی قرار دارند. به همین منظور با استفاده از نرم افزار ArcMap نقشه های مربوطه تهیه و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شاخص ها و معیارهای عددی موجود پرداخته شده است. با تحلیل های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که در اکثر شاخص ها عملکرد شهر استانبول نسبت به تهران از موقعیت بهتری برخوردار است و به شکل مناسبی در جامعه شبکه ای و فضای جریانی شهرهای جهانی قرار گرفته است که البته به دلایل مختلف نظیر موقعیت ژئوپلیتیکی، فضای باز اقتصادی و سایر شاخص ها است. نتایج بررسی تطبیقی وضعیت این دو کلان شهر، باعث طراحی مناسب تر چشم انداز آتی این شهرها توسط مدیران در راستای تحقق شهر جهانی می باشد.

    کلید واژگان: شهرهای جهانی, جهانی شدن, جهان اسلام, تهران, استانبول}
    Mohsen Abedidorcheh*

    The rapid and ongoing trend of metropolises transitioning into global cities and world cities is influenced by the increasing political, economic, cultural, and scientific dimensions of the urban political geography. Cities, as dynamic entities, evolve from new cities to mother cities, metropolises, global cities, and ultimately world cities. In this competitive environment, metropolises strive to enhance their level of competitiveness vis-à-vis their counterparts. In this study, the researcher compares the performance of Tehran and Istanbul, two metropolises in the Islamic world, based on the criteria and functions of world cities. The researcher employs an index developed by political geography scholars who specialize in studying world cities. The objective is to determine the ranking of these cities among world cities. To accomplish this, relevant maps have been prepared using ArcMap software, and numerical indicators and criteria have been analyzed in a descriptive-analytical manner. The analysis reveals that Istanbul outperforms Tehran in most indicators and occupies a strong position in the network society and flow space of global cities. This can be attributed to factors such as geopolitical location, an open economic environment, and other indicators. The results of this comparative study can guide city administrators in designing a more suitable future landscape for these cities, ultimately leading to achieving global city status.

    Keywords: Global Cities, Globalization, Islamic World, Tehran, Istanbul}
  • هادی ویسی*
    جهان اسلام که سابقه تاریخی تمدن درخشان در چارچوب دولت یکپارچه اسلامی دارد، در دوره معاصر با فروپاشی نظام خلافت و در مواجه با مدرنیته و نظام دولت ملت، دچار تجزیه و ملی‏گرایی شد. در سده اخیر، برخی مصلحان و فعالان سیاسی اسلامی متاثر از آموزه «امت واحده»، اتحاد جهان اسلام را برای بازساخت و نوزایی تمدن اسلامی و مقابله با قدرت های سلطه گر غربی مطرح کردند. علیرغم برخی اقدامات انجام شده تاکنون هیچ گونه دستاورد مهمی از اتحاد و همگرایی کشورهای مسلمان مشاهده نشده است. هدف این پژوهش، بررسی ریشه ها و زمینه های اصلی واگرایی کشورهای مسلمان و پاسخ به چرایی ناکامی اندیشه وحدت اسلامی است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و استفاده از داده های کتابخانه ای انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ابهام مفهومی جهان اسلام، عدم هم تکمیلی اقتصادی کشورهای اسلامی، وابستگی به جهان خارج از اسلام، رقابت و تضادهای ایدیولوژیکی درون جهان اسلام و دخالت قدرت های فرامنطقه‏ای و جهانی، باعث غلبه قاطع نیروهای واگرا بر نیروهای همگرا شده است.
    کلید واژگان: جهان اسلام, کشورهای اسلامی, همگرایی, واگرایی, امت واحده}
    Hadi Veicy *
    In the first Islamic centuries experienced a glorious civilization in a convergent and synergistic manner within the framework of a unified Islamic government. In the contemporary period, the Islamic world, after the decline and collapse of the Islamic caliphate order and in the face of modernity and the political system of the nation-state of Western civilization and nationalism has been fragmentation. Accordingly, it is divided into many small and medium-sized nation states. In the last century, some reformers and Islamic political activists, influenced by the early history of Islam and the Qur'an teaching of the “United Ummah” or "Islamic Ummah", have proposed the unity and solidarity of the Islamic world to rebuild and revitalize Islamic civilization and confront the dominating Western powers. In the new era, although many efforts have been made, but so far no tangible achievements of unity and convergence have been observed in the Islamic world. Therefore, the main question is what are the main problem and root causes of lack of convergence and domination of divergent forces over convergent elements in the Islamic world and why the idea of Islamic unity has failed. In this research, has attempted to explain the roots and fundamental causes of divergence in the Islamic world. The results show that the conceptual ambiguity of the Islamic world, economic non-complementarity of Islamic countries, dependence on the world outside Islam and competition and ideological contradictions of regional powers in the Islamic world have caused divergent Islamic countries.
    Keywords: Islamic world, Islamic Countries, Convergence, Divergence, Islamic Ummah}
  • هادی ویسی*

    جهان اسلام گستره جغرافیایی وسیعی است که شامل منطقه جنوب غرب آسیا، آسیای مرکزی، شمال افریقا و بخشهایی از جنوب و جنوب شرق آسیا می شود. بیشینه ساکنان این محدوده وسیع جغرافیایی، پیروان دین اسلام هستند و بر اساس آموزه قرآنی «امت واحده» یا «امت اسلامی» از سایر مناطق جهان متمایز می شوند. جهان اسلام که در سده های نخستین اسلامی در شکل دولت یکپارچه اسلامی به شکلی همگرا و هم افزا، قدرت و تمدن بزرگ و درخشانی را تجربه کرده بود؛ در سده های اخیر، دچار استعمار، ضعف، انفعال، وابستگی، چند دستگی و افتراق شد و با جریانهای ملی گرایی و قوم گرایی در قالب نظام دولت ملت کاملا تجزیه و دچار واگرایی و گسیختگی سیاسی فضایی شده است. در دهه های اخیر، برخی اندیشمندان، مصلحان و فعالان سیاسی جهان اسلام بر مبنای نظریه امت واحده به فکر همگرایی و وحدت کشورهای اسلامی بوده اند. مساله اصلی پژوهش این است که آینده های بدیل و سناریوهای مختلف برای همکاری و همگرایی کشورهای اسلامی چیست؟ پاسخ به این مساله در چارچوب آینده پژوهی و با روش سناریوپردازی اکتشافی و استفاده از تجمیع آراء نخبگانی انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار سناریو برای کشورهای اسلامی قابل ارایه است که سناریو همگرایی کامل و تشکیل دولت یکپارچه اسلامی به عنوان آینده مطلوب، سناریو همگرایی کشورهای اسلامی در قالب کنفدراسیون اسلامی به عنوان آینده مرجح، سناریو همگرایی و تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی به عنوان آینده محتمل و سناریو ادامه وضع موجود و سازمان همکاری اسلامی به عنوان آینده ممکن خواهد بود.

    کلید واژگان: همگرایی, واگرایی, جهان اسلام, کشورهای اسلامی, سناریوپردازی}
    Hadi Veicy *

    The Islamic world is a vast geographical area that includes Southwest Asia, Central Asia, North Africa and parts of South and Southeast Asia. Most of the residents of this vast geographical area are followers of Islam and are distinguished from other regions of the world based on the Quranic doctrine of "One Ummah" or "Islamic Ummah". The Islamic world, which had experienced great and brilliant power and civilization in the first centuries of Islam in the form of a unified Islamic state in a converging and complementary way; In recent centuries, it suffered from colonialism, weakness, passivity, dependence, fragmentation, and division, and with the currents of nationalism and ethnocentrism in the form of the nationstate system, it was completely disintegrated and suffered politicalspatial divergence and rupture. In recent decades, some thinkers, reformers and political activists of the Islamic world have thought about the convergence and unity of Islamic countries based on the theory of a single nation. The main issue of the research is what are the alternative futures and different scenarios for the cooperation and convergence of Islamic countries? The answer to this problem has been done in the framework of future studies and with the method of exploratory scenario development and the use of aggregation of elite opinions. The results of the research show that four scenarios can be presented for Islamic countries, which is the scenario of complete convergence and the formation of a unified Islamic state as a desirable future, the scenario of convergence of Islamic countries in the form of an Islamic confederation as the preferred future, the scenario of convergence and the formation of a union of Islamic countries as a possible future, and the continuation scenario. The current situation and the Organization of Islamic Cooperation will be possible in the future.

    Keywords: convergence, Divergence, Islamic world, Islamic state, scenario planning}
  • کیومرث یزدان پناه درو*، رضا دولتی، سعید براهوئی
    سابقه ی گروهای سیاسی و احزاب سیاسی در جهان اسلام، به خصوص در منطقه ی خاورمیانه، ریشه در اندیشه های اسلامی و تعلقات این اندیشه ها در چند صدسال اخیر دارد به طوری که پس از دوره ی عثمانی شاهد تبدیل این اندیشه ها و دگرگونی شان در قالب احزاب و گروه های سیاسی هستیم. مهم ترین بخش تحولات خاورمیانه در جهان اسلام رخ می دهد، جهان اسلام در عمل مناطقی از شمال افریقا تا خاورمیانه و آسیای مرکزی را شامل می شود که کشورهای اسلامی هستند، کشورهای اسلامی موجود در منطقه در قبل از قرارداد سایکس-پیکو و پایان جنگ جهانی اول در 1918 تا قرارداد لوزان در 1921، عملا بخشی جدانایی پذیر از امپراتوری عثمانی بودند. ولیکن با ورود اندیشه های ناسیونالیستی و مفاهیم جدید ازجمله دولت-ملت، کشور، حزب و... به جهان اسلام روندی جدید در تکامل فکری مسلمانان شکل گرفت. روشنفکران اسلامی و گروه های فکری ناسیونالیستی موجود در خاورمیانه بااینکه شکل گیری شان از هر دو نظر عقیدتی و سازمان دهی وابسته به غرب بود ولیکن باعث شد برای اولین بار جهان غرب متوجه شود که جهان اسلام چیزی فراتر از امپراتوری عثمانی است. در ادامه شکل گیری اخوان المسلمین در مصر و گروه های اسلامی در ترکیه، عربستان و ایران نشان داد که جهان اسلام در حال دگرگونی است. ازاین روی در این مقاله سعی شده با تبیین از تکامل ساختاری و کارکردی جریانات فکری و سیاسی آسیب شناسی در قالب یک مدل مفهومی صورت پذیرفته و در ادامه تصویری از عملکرد ژیوپلیتیک این احزاب و جریانات فکری در آینده امنیت منطقه ای ارایه شود.
    کلید واژگان: امنیت, احزاب سیاسی, خاورمیانه, ژئوپلیتیک, جهان اسلام}
    Kiuomars Yazdanpanah Dero *, Reza Dolati, Saeid Barahoei
    The history of political groups and political parties in the Islamic world, especially in the Middle East, is rooted in Islamic thought and its affiliations over the past few hundred years, so that after the Ottoman period we see these ideas and their transformation into political parties and groups. The most important part of the developments in the Middle East takes place in the Islamic world. From 1918 to the Treaty of Lausanne in 1921, they were practically an integral part of the Ottoman Empire. However, with the arrival of nationalist ideas and serious concepts, including the nation-state, the country, the party, etc., a new trend in the intellectual development of Muslims was formed. Islamic intellectuals and nationalism intellectuals and groups in the Middle East While the formation of both ideology and organization was affiliated to the West, However, these events for the first time made the Western world realize that the Islamic world is something beyond the Ottoman Empire. The formation of the Muslim Brotherhood in Egypt and Islamic groups in Turkey, Saudi Arabia and Iran showed that the Islamic world in the Middle East is changing. Therefore, in this article, with a descriptive-analytical and quasi-Delphi approach, it is explained the structural and functional evolution of the intellectual and political currents of the region and pathology in the form of a conceptual model.
    Keywords: Security, Political Parties, Middle East, Geopolitics, Islamic world}
  • علی حایک، احمد رمضانی*، مریم مرادی، سید باقر میر عباسی، محمد صادقی
    تروریسم تفسیری تنگ نظرانه و محدود از قواعد و اصول در قلمرویی جغرافیایی به نفع گروهی خاص و بر علیه دیگران است. تروریسم در خلاء اتفاق نمی افتد بلکه فضامند بوده و در معنای کلاسیک در یک واحد جغرافیایی محلی ملی و یا منطقه ای دست به وحشت آفرینی می زند. پدیده تروریسم و گستره و جغرافیای آن هم در جهان اسلام و هم در غرب تاریخچه و پیشینه طولانی ای دارد. از طرف دیگر منابع حقوق اسلامی و قواعد حقوق بین الملل نیز هر کدام با ادبیات متفاوت به پدیده تروریسم نگریسته اند. سوال اصلی مقاله حاضر این است که قلمرو جغرافیایی تروریسم در جهان اسلام و غرب در چه مناطق و کشورهایی بوده و این که آموزه های اسلامی و قواعد حقوق بین الملل این پدیده را چگونه تفسیر کرده اند؟ روش تحقیق مقاله توصیفی تحلیلی است که در آن سعی خواهد شد با استفاده از مقالات علمی و پژوهشی و نیز منابع کتابخانه ای به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته شود. نتایج مقاله نشان می دهد که پدیده تروریسم بر خلاف ادعای رسانه های غربی هم در غرب و هم در جهان اسلام به کم و بیش فراوانی داشته و آموزه های اسلام و حقوق بین الملل نیز هر چند با ادبیات متفاوت این پدیده را محکوم و مجازات هایی را برای عاملان در نظر گرفته اند؛ بنابراین تروریسم محصول فرهنگ و جغرافیایی خاص نیست و این که فتنه ها و سوء استفاده عوامل خارجی بیشتر از انگیزه های داخلی در خیزش آن نقش داشته است.
    کلید واژگان: تروریسم, تحلیل جغرافیایی- حقوقی, جهان اسلام, حقوق بین الملل}
    Ali Hayek, Ahmad Ramazani *, Maryam Moradi, Seyed Bagher Mir Abbasi, Mohammad Sadeghi
    Terrorism is a narrow-minded, narrow interpretation of religious and legal rules in a geographical area, it is for the benefit of a particular group and against others. Terrorism does not happen in a vacuum rather, it is space-based, and in the classical sense it terrorizes in a local, national or regional geographical unit. The phenomenon of terrorism and its extent and geography have a long history and history both in the Muslim world and in the West. On the other hand, Islamic law sources and international law rulesEach has looked at the phenomenon of terrorism with different literatures. The purpose of this article is the geo-legal analysis of terrorism in the West and in the Islamic world according to Islamic teachings and the rules of international law. The main question of this article is thatIn what areas and countries was the geographical scope of terrorism in the Islamic world and the West? And how have these Islamic teachings and the rules of international law interpreted this phenomenon? The research method is descriptive-analytical will try using scientific and research articles as well as library resources analyze and explain the research topic. The results of the paper show that the phenomenon of terrorism, contrary to the claims of the Western media, both in the West and in the Muslim world was equally abundant and the teachings of Islam and international law however, with different literature they have condemned this phenomenon and considered the perpetrators punishable.
    Keywords: Terrorism, Geo-Legal Analysis, Islamic world, International Law}
  • یاشار ذکی، حسن کریمی*، محمدباقر قالیباف، جواد اطاعت

    اخوان المسلمین نام جنبشی سیاسی اجتماعی است که در سال 1928 م. حسن البناء آن را در شهر اسماعیلیه مصر تشکیل داد. با وجود آنکه این جنبش، یک سازمان مصری است، جوهر و ماهیت آن که بر یک قلمرو، یک امت و حاکمیت الهی مبتنی بود، آن را واجد انگیزه های فراملی در مقیاس منطقه ای و جهانی کرد. اخوان برای اینکه بتواند به هدف غائی خود عمل کند، به قلمروسازی در جغرافیای سیاسی جهان اسلام پرداخت و در سال های پایانی دهه 1930 رابطه ای با علاقه مندان به اسلام گرایی در جهان عرب و اسلام برقرار کرد. در این پژوهش توصیفی تحلیلی، اطلاعات از منابع مکتوب و اینترنت جمع آوری شده است. در پاسخ به این پرسش که قلمروسازی اخوان المسلمین در جغرافیای سیاسی جهان اسلام ناشی از چه چیزی بود، می توان آن را ناشی از باورهای ایدئولوژیک این جنبش اسلامی برای بیداری امت اسلامی و دفاع از عظمت اسلام و مسلمانان دانست. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که فروپاشی خلافت عثمانی، سلطه استعمارگران بر کشورهای اسلامی، ظلم و ستم آنان در حق مسلمانان، تاسیس رژیم صهیونیستی و استبداد سیاسی در کشورهای اسلامی از عواملی است که به شدت اخوان المسلمین را متاثر و آنان را نسبت به اوضاع آشفته جهان اسلام به واکنش واداشته است؛ بنابراین قلمروسازی اخوان المسلمین در جهان اسلام را می توان در راستای بیداری اسلامی و اتحاد و همگرایی در جهان اسلام براساس آموزه های اسلام سلفی سید جمال الدین اسدآبادی قلمداد کرد.

    کلید واژگان: اخوان المسلمین, ایدئولوژی, جهان اسلام, قلمروسازی, مسلمانان}
    Yashar Zaki, Hasan Karimi *, M.B Ghalibaf, J. Etaat

    The Muslim Brotherhood began as a political-social movement in 1928 by Hasan al-Banna in Egypt. Despite the fact that the Muslim Brotherhood is an Egyptian organization, the essence of this ideology, based on territory, a nation, and divine sovereignty, gave it transnational motives on a regional and global scale. In order to be able to achieve its ultimate goal, the Brotherhood sought to build a territory in the political geography of the Islamic world, and thus, in the late 1930s, it began to establish ties with Islamist enthusiasts in the Arabic and Islamic world. Using a descriptive-analytic research design, this study aimed to determine factor motivating the territory building activities by the Muslim Brotherhood in the political geography of the Muslim world. The results indicated that such activities were motivated by the ideological beliefs of this Islamic movement to awaken the Islamic Ummah and defend the greatness of Islam and Muslims.The findings of this study also indicated that the collapse of the Ottoman caliphate, the domination of the colonialists over the Islamic countries, their oppression to the Muslims, the establishment of the regime of Israel, and also political tyranny in Islamic countries were among the factors that strongly influenced the Muslim Brotherhood and forced them to react to the turbulent conditions of the Islamic world. Therefore, the territory building activities by the Muslim Brotherhood in the Muslim world can be considered in the context of Islamic awakening movement and unity and convergence in the Muslim world based on the teachings of Salafi Islam promoted by Seyyed Jamal al-Din Asadabadi.IntroductionAt the end of the First World War, the Ottoman Empire collapsed and Britain and France began to divide the Ottoman Empire among themselves, each dominating a part of Southwest Asia. Aside from Iraq, Jordan and Palestine, which were occupied by the Britain, and Syria and Lebanon that were given to France, the rest of the Ottoman territories, including Egypt, have become the focal point of rivalry among the colonial powers. Apart from the colonial powers and governments, which have always been a constant force for the territory building in the Muslim world, ideologies are among other actors motivating the territory building activities. One of these actors is the "Muslim Brotherhood" that was established by Hassan al-Banna in 1928, and has been taking considerable efforts for the territory building, especially in the West and Southwest Asia, despite its failure in Egypt (2013). This study was motivated by the role of this ideology in the territory building and regional competitions, because the Turkish government is now using this ideology in line with its “Neo-Ottomanism” tendencies.MethodologyA descriptive-analytical method was employed in this study. The data were collected using a library method from different books, articles, first hand and Internet resources in three phases: first, identifying relevant and relevant resources, identifying and extracting important materials by note taking, and finally collecting and processing them. And set. By examining the role, the presence, and influence of the Muslim Brotherhood's ideology on different national scales, the main question addressed in this study is: What factors have motivated the territory building activities by the Muslim Brotherhood in the political geography of the Muslim world? Based on the methodology taken in this study and according to the theory of territory building, it seems that such activities can be attributed to ideological beliefs of this Islamic movement to defend the greatness of Islam and Muslims.Results and discussionWith the collapse of the Ottoman caliphate, colonial powers dominated Islamic countries. The rulers of the Islamic countries did not have a strong will not handle the affairs of their country, and the colonial countries treated the people as they wished. The cruelty and oppression of the colonialists against peoples of the Islamic nations were so intense that the anger of Muslim people and intellectuals was provoked. One of these Muslim intellectuals was Hasan al-Banna from Egypt. He believed that the whole world of Islam is a single homeland, all Muslims, a nation that must be based on the rule of divine law. In 1928, al-Banna established the Muslim Brotherhood in response to the oppression of French companies against Egyptian workers. After a while, the Brotherhood became a widespread ideology in Egypt. This movement had some clash and conflicts with Israel, Gamal Abdel Nasser, Anwar Sadat, and Hosni Mubarak. With the advent of the Arab Spring which was followed by the Egyptian Revolution (2011), Mubarak was overthrown and the Brotherhood rose to power after years of struggle, but their rule was short and they were overthrown in 2013. The Brotherhood’s dominance has been developed on a regional and global scale. But their territory building activities were not uniform and concurrent outside the borders of Egypt. In the early 1930s, the Muslim Brotherhood established the “International Organization of the Muslim Brotherhood”. This organization, beyond the Islamic world, sought to spread its influence in Europe. After the dissolution of the Brotherhood by Nasser, this organization played an important role in connecting the Brotherhood branches.ConclusionThe Muslim Brotherhood was founded in response to the developments in the Islamic world. This movement also developed its power beyond national borders in pursuit of their goals such is the Islamic awakening and the defense of the greatness of Islam and Muslims, and launched a territory building campaign on a regional scale. The Brotherhood also sought a sphere of influence on a global scale to advance its goals and plans. Therefore, the Muslim Brotherhood established the International Organization of the Muslim Brotherhood in the 1930s to create and enhance coordination and communication between the branches of the Muslim Brotherhood. Therefore, the territory building activities by the Muslim Brotherhood in the Muslim world can be considered in the context of Islamic awakening movement and unity and convergence in the Muslim world based on the teachings of Salafi Islam promoted by Seyyed Jamal al-Din Asadabadi.

    Keywords: Muslim Brotherhood, Ideology, territory building, Muslims, the Islamic world}
  • محسن اسلامی، محمدحسین جمشیدی، محمد داوند
    تاریخ معاصر جهان اسلام با خشونت، بی ثباتی سیاسی، مداخله قدرت های بزرگ ، حضور نامشروع اسرائیل، سرکوب آزادیخواهی و استقلال طلبی مواجه بوده است (مسئله). گذشته از ریشه یابی این مهم در خارج از جهان اسلام، قدرت های منطقه ای از جمله عربستان سعودی نقش به سزایی در ایجاد و نگه داشت این وضعیت داشته اند که ضرورت بحث و استدلال برای اثبات آن را فراهم می سازد (ضرورت). یکی از مصداق های این مدعا که مقصود اصلی این پژوهش است؛ تلاش های آل سعود به منظور جلوگیری از پخش راهبردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت بازسازی نظم موجود در ژئوکالچر جهان اسلام است (هدف). لذا، این سوال قابل طرح است که محدودیت های مزبور چیستند؟ و چرا پادشاهی سعودی مانع از پخش و سرایت راهبردهای فرهنگی ایران در ژئوکالچر دنیای اسلام می شود؟ (پرسش) گرچه بسیاری از تحلیلگران در پاسخ به این پرسش اختلاف شیعه و سنی را مطرح می نمایند (پیشینه)، نویسنده در پی اثبات این فرضیه است که راهبردهای فرهنگی ایران برخاسته از نقش ام القری بودن آن در ژئوکالچر جهان اسلام می باشد و بر این اساس، تغییر وضعیت موجود در صدر برنامه های آن قرار دارد (فرضیه). این مسئله فراتر از پشتبانی از شیعیان و غفلت از اهل تسنن است و مصداق سیاست وحدت جهان اسلام می باشد (نوآوری). بنابراین، عربستان سعودی با توسل به انواع سازوکارها از رواج وهابیت گرفته تا ایران هراسی و تفرقه بین شیعه و سنی، می کوشد مانع از وحدت جهان اسلام و تحقق ام القری بودن ایران شود (دستاورد). نوع تحقیق حاضر نظری- کاربردی و شیوه تحلیل اطلاعات، کتابخانه ای، اینترنتی و اسنادی است (روش).
    کلید واژگان: جهان اسلام, ایران, عربستان, ژئوکالچر, ام القری, محافظه کاری, راهبردهای فرهنگی}
    Mohsen Eslami, Mohammad Hossain Jamshidi, Mohammad Davand
    In the Contemporary era, world of Islam is faced with violence, instability and suppression of freedom. Saudi Arabia plays a very important role in maintaining these conditions. Saudi prevents the spread of Iranian cultural strategies in the Muslim world. Therefore, the question arises why the Saudis are trying to prevent the spread of Iran cultural policies in geo-culture of the Islamic world? Many to answer the question highlight the differences between Shia and Sunni. But we will prove that Iran's cultural strategies arising from its role as Umm al-Qura and based on this role, Iran wants to change the status quo the Muslim world. So, one of the main duties of Iran is supporting of all the Muslims to create unity in geo-culture of the Islamic world. For this reason Saudi Arabia is trying to prevent the unity of the Islamic world through actions such as the spread of Wahhabism and Iran phobia.
    Keywords: World of Islam, Iran, Saudi Arabia, Geo-Culture, Umm Al- Qura, Cultural Strategy}
  • سید یحیی صفوی
    مجموعه کتابهای جهان اسلام به مطالعه تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان اسلام به ویژه مناطق استراتژیکی همچون شمال آفریقا، غرب آسیا، آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا در سالهای 2010 به بعد، پرداخته است. هم اکنون، بیش از یک سال از نهضتهای بیداری اسلامی ملتهای مسلمان و شجاع و کهن مصر، لیبی، یمن و بحرین میگذرد و عموم مردم جهان، اطلاعات کاملی از خصوصیات نظام سیاسی و مسائل فرهنگی، اقتصادی این کشورها ندارند. حتی در برخی از کنفرانسهای برگزار شدهی بین المللی و منطقهای با شرکت مسئولان کشورهای اسلامی، آنها نیز در اظهارنظرشان نگاه جامع و راهبردی به توانمندی های عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی و فرصتها و چالش های پیش روی جهان اسلام در زمان حاضر نداشتهاند. لذا مجموعه کتابهای جهان اسلام با درک این نیاز و واقعیت، به رشته تحریر درآمده است. در این مقاله، به کشور «مراکش» یکی از کشورهای مورد بحث در کتاب اول از مجموعه جهان اسلام پرداخته شده است.
    کلید واژگان: جهان اسلام, تحولات اجتماعی, تحولات سیاسی, تحولات اقتصادی, آفریقا, مراکش}
    Seyed Yahya Safavi
    The Islamic World book series have studied social, political and economic changes and transitions in the Islamic World, especially in strategic areas like Northern Africa, Western Asia, Central Asia, South Western Asia in 2010 and afterward. Now, more than a year has passed on the Islamic Awakening movements of the brave, ancient and Muslim nations of Egypt, Libya, Yemen and Bahrain, and people of the world generally do not have comprehensive information about the political system, cultural and economic issues of these countries. Even in some internationally and regionally held conferences with the presence of authorities in Islamic countries, they did not have a comprehensive and strategic view of the huge capabilities of Islamic culture, and the opportunities and threats facing the Islamic World. Therefore, the Islamic World book series are written with an understanding of this needs and reality. The present article investigates “Morocco” which is among the countries discussed in the first book.
    Keywords: Islamic World, social changes, political changes, economic changes, Africa, Morocco}
  • جواد رحیمی مقدم *، سیده راضیه موسوی
    گردشگری پدیده ای است کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج در طی مراحل تاریخی مختلف به موضوعی فنی، اقتصادی و اجتماعی- اکولوژیکی کنونی خود رسیده است. گردشگری تاثیر زیادی بر زندگی انسانها می گذارد که کشورهای اسلامی هم تا حدی از این امر تاثیر می گیرند. کشورهای اسلامی، برای رسیدن به وحدت باید به مشترکات دینی و فرهنگی خود بیندیشند و فارغ از تفاوت های مذهبی، قومی، نژادی و زبانی به فکر رسیدن به مشترکات بیشتری در این زمینه باشند و در امور رفاهی و گردشگری استانداردهایی را مطابق با توان و توانمندی های موجود در نظر بگیرند.
    گردشگری اسلامی، روشی مناسبی برای تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای جهان اسلام است. کشورهای اسلامی می توانند با از میان برداشتن چالش هایی که با آن روبرو هستند و متنوع ساختن گردشگری و تکیه بر نقاط قوت خود، شاهد رشد چشمگیری در پیشرفت گردشگری خود باشند.
    کلید واژگان: گردشگری, کشورهای اسلامی, گردشگری اسلامی, جهان اسلام}
    Javad Rahimi Moghaddam*, Seyedeh Razie Mousavi
    Tourism is an old phenomenon that has been existed from past periods in human societies and gradually over several historical stages it has reached to its current technical, economic and social - ecological issue. Tourism is affecting human life and Islamic countries are influenced by tourism to some extend. Islamic countries should think of common religious and cultural features to achieve unity and regardless of religious, ethnic, racial and linguistic differences they should think of more common features in this area and in the welfare affairs and Tourism matters they should consider the standards according to the existing strength and potentials. Islamic Tourism is an appropriate way for cultural, economical and social exchanges between the countries of Islamic world. Islamic countries can witness significant growth in their tourism development by eliminating the facing challenges, diversifying tourism and relying on their strengths.
    Keywords: tourism, Islamic countries, Islamic Tourism, Muslim world}
  • محمدرضا حافظ نیا، سید هادی زرقانی
    جهان اسلام به‎اصطلاح به سرزمین‎هایی گفته می شود که بیشینه‎ی مردمان آن پیرو دین اسلام باشند. جهان اسلام در حال حاضر سرزمینی با ترکیبی متنوع از نظر ویژگی های انسانی و بسترها و شرائط طبیعی را شامل می‎شود. اگرچه به‎لحاظ اشتراک دینی و منابع انسانی و طبیعی، جهان اسلام دارای قابلیت‎های فراوانی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‎ای در عرصه نظام ژئوپلیتیک جهانی است؛ اما به‎دلیل وجود برخی عوامل و زمینه های بروز اختلاف و واگرایی از جمله گسیختگی فضای جغرافیایی، تفاوت‎های مذهبی، قومی، اندیشه و نظام سیاسی، عدم استقلال و وابستگی های سیاسی و اقتصادی، تعارضات سرزمینی، رقابت داخلی قدرت‎های برتر جهان اسلام، وجود پیمان‎های سیاسی امنیتی با قدرت‎های بزرگ و بازیگران فرامنطقه‎ای و... متاسفانه تاکنون از این پتانسیل عظیم استفاده شایسته‎ای نشده است. گفتنی است در کنار عوامل واگرایی، عوامل و زمینه هایی چون اشتراکات دینی و تمدنی، تجانس و همگونی ساختاری و کار کردی، منافع و نیاز‎های مشترک، احساس تهدید مشترک و... وجود دارند که می‎تواند در جهت وحدت و همگرایی جهان اسلام نقش موثری ایفا کند. این مقاله تلاش دارد تا با رویکردی توصیفی تحلیلی مهم‎ترین چالش‎های ژئوپلیتیکی همگرایی در جهان اسلام را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.
    کلید واژگان: چالش ژئوپلیتیکی, وحدت, همگرایی, واگرایی, جهان اسلام}
    M. R. Hafeznia, S. H. Zarghani
    Extended Abstract Introduction Islamic world is a term applied to the countries in which the majority of populations are Muslims. At the present time, The Islamic world is combination of territories with variety of human and natural variations. Thanks to human and natural resources, strategic position, and common beliefs, the Islamic World is capable to play a role as regional power actor in world geopolitical order; but due to some factors and disagreements, such as religious and ethnic fragments, different political attitudes and political system, lack of independency, political and economic dependency to big state, territorial conflicts and etc, these potentials have unfortunately not been used appropriately so far. It should be mentioned that in spite of disintegrations caused by diversification among Islamic World, there is a context for Convergence and structural and functional incorporation, common interests and needs, common threats and so on which can lead to unity and combination in Islamic World. This article investigates and analyzes the most significant geopolitical challenges for Islamic world Convergence. The Islamic World covers some vast lands in Asia, Africa and some part of Europe and considering the important geopolitical, geostrategic and geo-economic capabilities it enjoys, this land has many potentialities to become a power in the global geopolitical system. According to the experts, the Muslim countries can achieve their real status in the global power system through the convergence and unity and as the result the ground will be prepared to meet the interests of all Muslim countries via establishing «Islamic Countries Union». Methodology This article investigates and analyzes the most significant geopolitical challenges for Islamic world Convergence such as lack of independency, political and economic dependency to big state, religious and ethnic fragments, different political attitudes and political system, territorial conflict and so on which can lead to divergence and schism in Islamic World. This study employs the analytical-descriptive research method using documentation and literature review. Results and Discussion There are factors in the way of Muslim countries’ unity such as religious and civilization similarities, structural and practical homogeneity and similarity, common interests and requirements, and the common sense of being threatened that can play role as the main base of convergence. On the other side, unity and convergence in the Islamic World is also faced with some substantial barriers and challenges. The followings are some of the main factors which create distance, separation and divergence among the Muslim nations and governments: The main reason which prevents from the Islamic World categorizing and as the result the regional convergence is the geographical detachment and lack of the land integrity, in such a way that the Islamic World could be categorized into some 11 geographical areas. The other factor is the religious and ideological differences as well as different interpretations of Islam that mostly emphasize their legitimacy and accept the others less and unfortunately some of them accuse the others of being infidel. So, cultism is an important barrier in the unity of Muslim World and the Muslims. The third factor is border and land conflicts between the Muslim countries. Existence of such conflicts especially when they become ideological and political is another main factor of divergence and conflict in the Islamic World. Too much difference in the income and social-economic development of the Muslim countries is one of the other factors led to divergence in the Islamic World and make some big barrier in cooperation of the Muslim countries. Existence of the poles of power with almost the same geopolitical status in the Islamic World and the competition and conflict between them is the other barrier in terms of convergence in the Islamic World. In addition, the Muslim countries’ political, martial, economical, and technological dependence to the world powers in the past and at the present has laid the ground for their interference and also for increasing the gaps and separations in the Islamic World and led to aggravating the conflicts and tensions among the Muslim countries. Finally, the economic structures of Muslim countries including both production and consumption sectors is the other barrier for convergence in the Islamic World. Given that most of the Muslim countries export the raw materials, mineral materials, agricultural products etc on one side and on the other side they import industrial products and foodstuffs from the non-Muslim countries, instead of complementing each other, the Muslim countries are the rivals of each other in the field of trade. These are the main barriers which prevent from the convergence in the Muslim countries and aggravate divergence in them. Conclusion In analyzing the divergent and convergent forces in the Islamic World, it seems that the divergent forces act more efficiently than the convergent ones both in terms of the power and number. In other words, despite existence of proper ground for the convergence, it could be said that the convergence process in the Islamic World faces serious challenges and barriers. There is no doubt that removing the barriers in the way of convergence and unity or reducing their role and significance requires conducting comprehensive and scientific studies by the Muslim scientists and preparing precise and realistic strategies. The obvious point is that today’s world requires convergence and unity in the economic, political, cultural and social fields urgently and the globalization trend has led the nations toward the regional and global convergence. In such circle, the Islamic World should relies on the Islam-based convergence more than before.
    Keywords: Integration, Convergence, Islamic World, Divergence, Geopolitical Challenges}
  • سید یحیی صفوی

    جهان اسلام گستره وسیعی از ساحل غربی اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی تا حد سواحل غربی اقیانوس آرام در قاره ‏ی آسیا را دربرگرفته است. وسعتی که بیش از 22 درصد از مجموع خشکی‏ های جهان را در برمی‏ گیرد و بخش ‏های وسیعی از دو قاره‏ ی آسیا و آفریقا و بخش‏ های کوچکی از قاره ‏ی اروپا و امریکا را شامل می‏ شود. ظرفیت‏ های نهفته در فضای ارزشی دین مبین اسلام زمینه‏ ی اتصال سرنوشت هریک از کشورهای اسلامی را به دیگر کشورهای مسلمان مهیا می‏ سازد. اتصال سرنوشت کشورهای اسلامی به یکدیگر، مزیت‏ های نسبی، فرصت‏ ها و افق‏ های روشنی را به منظور رشد، توسعه و اقتدار هر یک از کشورهای اسلامی خلق می‏ کند. ویژگی‏ های جمعیتی جهان اسلام، یکی از مهمترین عوامل توانمندساز برای دستیابی به وحدت است. جمعیت کشورهای اسلامی 725،015،426،1 نفر می‏ باشد. میانگین تراکم نسبی جمعیت در کشورهای اسلامی حدود 114 نفر در هر کیلومترمربع می ‏باشد. به دلیل شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی تمرکز جمعیت یکسان و اغلب مردم در مناطق ساحلی مرطوب و زمین‏های حاصل‏خیز تمرکز یافته‏ اند.

    کلید واژگان: جهان اسلام, ویژگی های جمعیتی, مسلمانان, ممالک اسلامی, دین, مذهب, جمعیت}
    Sayyed Yahya Rahim Safavi

    The Islamic World covers a wide range, extending from western Atlantic coast in South America to the western coasts of the Pacific Ocean on the Asian continent. An area that accounts for more than 22 percent of the world's drylands and includes vast sections of two continents, Asia and Africa, and small parts of the continents of Europe and America. The latent capacities of the value-centered environment of the Islamic religion provide the context for connecting the fate of each Islamic country to other nations. The connection of the destiny of Islamic countries to each other creates relative advantages, opportunities and clear horizons for the growth, development and authority of each Islamic country. The demographic characteristics of the Islamic world are one of the most important factors enabling the achievement of unity. The population of Islamic countries is 725,015,426.1. The average relative density of population in Islamic countries is about 114 people per square kilometer. Due to climatic conditions and geographical position, the concentration of the population is almost homogenous, and most people are concentrated in wet coastal areas and fertile lands.

    Keywords: Islamic world, demographic features, Muslims, Muslim nations, Religion, population}
  • تحلیل عوامل توسعه دموکراسی در قلمرو اسلام
    ارسلان قربانی شیخ نشین
    این مقاله با بررسی متغیرهای دموکراسی، تنگناها و موانع تحقق آن در جهان اسلام نشان می دهد که در جهان اسلام دموکراسی محدود به یک فرهنگ ویژه مانند فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب نیست و فرهنگ های مذهبی و هویتی نیز باید مورد توجه خاص قرار گیرد. علاوه بر این برای تحقق دموکراسی در جهان اسلام، ارتباط درون وابستگی بین دموکراسی و حقوق بشر یک ضرورت است و هر نوع نقیصه در اجرای حقوق بشر، باعث تهدید دموکراسی در جهان اسلام می شود. در آغاز قرن بیست و یکم، انعطاف موثر در قبال تحولات جدید بین المللی، الهامات مردمی و برداشت واقع بینانه از دموکراسی در اسلام باید کاملا مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.
    کلید واژگان: جهانی شدن, جهان اسلام, دموکراسی و حقوق بشر}
  • رضا سیمبر
    حاضر کنکاشی درباره دیدگاه های مختلف راجع به علل بروز خشونت علیه دنیای غرب می باشد. رخداد 11 سپتامبر به عنوان نقطه عطفی بنیادین دراین موضوع محسوب می شود. در بسیاری از تحلیلها این رخداد ترجمان تقابل جهان اسلام و نظام غرب دانسته می شود که در سالهای اخیر نظام بین الملل را به شدت تحت تاثیر قرارداده است. دنیای غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا با متمسک قراردادن این رخدادها و عمده کردن پدیده تروریسم در موضعی تهاجمی واقع شد و به واکنشی نظامی و خشونت آمیز علیه بسیاری از گروه ها و کشورهای اسلامی دست زد که به نوبه خود عکس العملهایی را به وجود آورد. این کنش و واکنشهای متقابل موجد چرخه ای از خشونت در صحنه جهانی شده است که به نوبه خود صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره انداخته است. بسیاری از مسلمانان در کشورهای غربی به همین بهانه مورد تعرض، بازجویی، تعقیب وتهمتهای گوناگون قرار گرفته اند.
    نوشتار حاضر به بررسی پنج دسته از تحلیلها و دیدگاه های گوناگون در این باره می پردازد که عمدتا از جمع بندی نوشته ها و نظرات ارایه شده در مطبوعات و مکتوبات غربی و بعضا غیر غربی حاصل آمده است. این نظرات عبارتند از نظریه امپریالیسم، واکنش معکوس، کاهش نقش دولتها، اسلام گرایی و برخورد تمدنها که پس از توصیف و تشریح هریک، عمده انتقاداتی که بر آنها وارد است نیز مورد بررسی قرار می گیرند. ایده مقاله حاضر این است که تحلیلگران غربی نتوانسته اند به یک رهیافت جامع و کامل درباره علل بروز خشونتها بپردازند. در عین حالیکه هرکدام از آنها می توانند گوشه ای از دلایل مربوط به وقوع این رخدادها باشند. مجموع این دیدگاه ها می تواند توسط دانشگاهیان و صاحبنظران مورد استفاده قرار گیرد تا با ترکیب مناسب متغیرهای مختلف در رشته های گوناگون و مرتبط از آن برای توضیح چرایی وقوع خشونتها استفاده شود.
    کلید واژگان: تروریسم, جهان اسلام, امپریالیسم, واکنش معکوس, کاهش نقش دولتها, اسلام گرایی, برخورد تمدنها}
    Dr. R. Simbar
    This paper argues different viewpoints about the outbreak of violence against Western countries.Terrorist action on September 11, 2001 against the American State supposed to be a vocal point. Many Western analysts believe that there is a serious confrontation between the West and Islam. The Western countries, specially the US, with reference to these terrorist attacks, have executed violent and military responses against many Islamic groups and Islamic countries. In turn, these operations created counter-attacks against the US and some other Western allies.This article presents five different perspectives which want to explain the incidents. These perspectives which are mainly collected from Western sources, include Imperialism, counter- response, decreasing the role of States, Islamism and the clash of civilizations. All of them would be explained and criticized. The paper argues that the West has failed to reach a comprehensive and conclusive theory; but each prespective provide some explanation for the violent incidents.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال