به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شهید صدر » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شهید صدر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا لشکری*، حسین بحرینی یزدی

    اقتصاد خرد و کلان در اصل این مبنا مشترک اند که بازار، زمینه مناسبی برای تحقق کارایی، حداکثر تولید و بالتبع حداکثر رفاه اقتصادی است. اقتصاد خرد، این مهم را با فروض رقابت آزاد در پیگیری منافع فردی و هماهنگی حداکثری این نفع شخصی با نفع جمعی به کمک دست نامرئی یا هماهنگ شدن توسط مداخلات حداقلی دولت دنبال می کند؛ ازاین رو نگرش کلان در اقتصاد خرد، کاملا تجمیعی است. کینز با انکار فروض فوق، اقتصاد کلان غیر تجمیعی را به عنوان نظریه اقتصادی مورد توجه فرد و دولت، پیشنهاد داد. شهید صدر; با ارائه مذهب اقتصادی اسلام، بازار را در چارچوب خاصی به رسمیت می شناسد؛ ولی با فروضی غیر از اقتصاد خرد نئوکلاسیکی و درعین حال پایه تفکر اقتصاد کلان را نیز استوار می سازد؛ البته نه با فرض تحلیل عدم کارایی بازار کینز بلکه با فرض تحقق توازن اجتماعی از طریق حداکثرسازی نفع جمعی دنیوی در قبال حداکثرسازی نفع فردی اخروی. با این دید، اقتصاد اسلامی حتما به رویکرد اقتصاد کلان نیاز دارد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به اسناد به گوشه ای از مبنا و ماهیت اقتصاد کلان متعارف و اسلامی و لزوم رویکرد کلان اسلامی بر اساس دیدگاه شهید صدر; می پردازد.

    کلید واژگان: اقتصاد کلان اسلامی, شهید صدر, هماهنگی میان نفع فردی و منافع جمعی}
    Alireza Lashkari *, Hussein Bahraini Yazdi

    Microeconomics and macroeconomics share the principle that the market is a suitable field for realizing efficiency, maximum production and, consequently, maximum economic welfare. Microeconomics pursues this by assuming free competition in pursuit of individual interests and maximum coordination of this personal interest with the collective interest with the help of the invisible hand or coordination by minimal government interventions. Therefore, the macroeconomic view in microeconomics is completely aggregated. By denying the above assumptions, Keynes proposed non-aggregative macroeconomics as an economic theory of interest to the individual and the government. By presenting the economic religion of Islam, Martyr Sadr recognizes the market, but with assumptions other than neoclassical microeconomics, and at the same time, he also accepts the need for macroeconomics, but not with the assumption of Keynes' analysis of the inefficiency of the market, but with the assumption of achieving social balance through the maximization of collective benefit. mundane for the maximization of otherworldly individual benefit. With this view, Islamic economy definitely needs a macro branch. This article pays attention to a corner of the basis and nature of conventional and Islamic macroeconomics and the necessity of Islamic macroeconomics based on the perspective of Shahid Sadr using a descriptive-analytical method and referring to documents.

    Keywords: Coordination between individual, collective interests, Martyr Sadr, Islamic macroeconomics, Macroeconomics}
  • هادی موسوی*
    بحث از کنش اقتصادی در مکاتب اقتصادی از حیاتی ترین مباحثی است که هر مکتب اقتصادی به ضرورت دیدگاهی ویژه نسبت به آن دارد. ازاین جهت، در یک بررسی مقایسه ای جایگاه این بحث را در مکتب اقتصادی سرمایه داری و اسلامی پی گرفته ایم. دراین راستا، هدف اصلی مقاله گزارش و تحلیل دقت های نظری و کیفیت نفی و اثبات گزاره های موردنیاز در اثبات نظریه کنش اقتصادی است. این بحث ما را با موضوع کلانی تحت عنوان پیش فرض های رویکردهای علمی مرتبط می کند که ابهامی روش شناختی در نحوه اثبات آنها در تاریخ علم وجود دارد. در این نوشتار با گزارش و سنجش نظریه پایه در مکتب اتریش و مکتب اسلامی شباهت ها و تفاوت های این دو نظریه را در سطح محتوایی و در سطح روشی نشان دادیم. در این بررسی روشن شد که این نظریه پایه در اقتصاد اسلامی هم ازنظر محتوایی و هم ازنظر روشی، ایدئال های معرفتی را برآورده می کند که در مکتب اتریش دسترسی بدان سطح معرفتی وجود ندارد. این توانایی نظری ناشی از وحدت روش شناختی و نگاه جهانی فراگیری است که رویکرد اجتهاد اسلامی نسبت به معرفت دارد. وحدتی روش شناختی که ابهام تاریخی علم درخصوص نحوه بررسی پیش فرض ها را نیز برطرف می کند.
    کلید واژگان: نظریه کنش اقتصادی, مکاتب اقتصادی, روش شناسی اقتصاد, اقتصاد اسلامی, شهید صدر}
    Hadi Mousavi *
    The discussion of economic action at the level of economic schools is one of the most vital topics that every economic school necessarily has a view on. For this reason, in a comparative study, we have traced the position of this debate in the capitalist and Islamic economic schools. In this regard, the main goal is to examine the theoretical accuracy and negation quality and to prove the propositions needed to prove the theory of economic action. This discussion connects us with the big issue under the title of presuppositions of scientific approaches that there is a methodological ambiguity in how to prove them in the history of science. In this article, by reporting and evaluating the basic theory in the Austrian school and the Islamic school, we showed the similarities and differences of these two theories at the content level and at the method level. In this review, it became clear that this basic theory in Islamic economics fulfills the epistemological ideals both in terms of content and method, which is not available in the Austrian school. This theoretical ability is a result of the methodological unity and comprehensive global view that the Islamic ijtihad approach has towards knowledge. A methodological unity that also opens up the historical ambiguity of science regarding the way of checking the assumptions.
    Keywords: action theory, economic schools, economic methodology, Islamic economy, Shahid Sadr}
  • علی سعیدی

    پیاده‌سازی اهداف و سیاست‌های اقتصاد اسلامی نیازمند آسیب‌شناسی و بازطراحی نظام تصمیم‌گیری اقتصادی است. غفلت از این امر باعث شده است که میان اصول و آرمان‌های اقتصادی از یک سو و تعینات اقتصادی از سوی دیگر، نسبت معناداری برقرار نباشد. در این مقاله تلاش می‌شود با استفاده از روش تحلیلی ضمن استخراج نگاشت نهادی نظام تصمیم‌گیری اقتصادی در ایران، اشکالات ساختاری آن مبتنی‌بر اندیشه شهید ‌صدر بررسی شود و نهایتا الگوی پیشنهادی شهید صدر با توجه به اقتضایات امروز کشور، بومی‌سازی شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که اولا نظام تصمیم‌گیری فعلی ارتباط منسجم و نظام‌مندی با نظریات اقتصاد اسلامی ندارد؛ ثانیا فقدان تفکیک حوزه سیاست‌گذاری و اجرا در نهادهای تصمیم‌گیر، باعث ایجاد تعارض منافع و همچنین ناهماهنگی‌های بین‌بخشی و بین‌منطقه‌ای شده است؛ ثالثا نادیده‌گرفتن نقطه شروع حکمرانی اقتصادی و غفلت از توزیع اولیه ثروت‌های طبیعی، منجر به بازتولید عدم‌توازن ساختاری و سیستماتیک شده است. شهید صدر ضمن تفکیک نظام اقتصادی به پنج حوزه توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع مبتنی‌بر نظریه اقتصاد اسلامی که هر کدام قواعد حکمرانی جداگانه‌ای را اقتضا می‌کند، ساختار تصمیم‌گیری سه سطحی را پیشنهاد می‌دهد که شامل نظریه، سیاست‌گذاری و اجرا می‌شود. با الهام از این الگو، تلاش شده است نظام تصمیم‌گیری اقتصادی کشور بازطراحی شود.

    کلید واژگان: سیاست گذاری اقتصادی, حکمرانی اقتصادی, اقتصاد اسلامی, شهید صدر}
  • محمدجواد قاسمی اصل، علی جابری*

    نگرش شهید صدر به دو موضوع «علم اقتصاد اسلامی» و «معرفت‌های موضوعی»، مسئله چالش‌برانگیز مطالعات اقتصاد اسلامی و معرفت‌شناسی است. کیفیت ارتباط این دو موضوع، از پرسش‌های بنیادین در روش‌شناسی علم اقتصاد اسلامی است. در این مقاله، با تحلیل کلام شهید صدر، سازوکار استفاده از معرفت‌های موضوعی در نظریه‌پردازی در علم اقتصاد اسلامی تشریح می‌شود. در نگرش شهید صدر، قواعد رفتاری اقتصادی در جامعه اسلامی، موضوع علم اقتصاد اسلامی است. قواعد رفتاری اقتصادی، شیوه‌های خاص رفتار اکثریت مردم در بیشتر موارد است که دارای ماهیت، علل یا آثار اقتصادی باشد. نظریه‌پردازی در علم اقتصاد اسلامی، به معرفت‌های موضوعی متکی است. معرفت موضوعی، شناخت‌های ناظر به واقعیات عینی است؛ شناخت‌هایی که تحقق تدریجی دارد و توان نفی نقیض خود را ندارند. منابع معرفت موضوعی عبارت‌اند از: محسوسات شامل دیدنی‎ها و شنیدنی‌ها، و شهود، یعنی تفاسیر مردم از دانش‌ها، گرایش‌ها و توانایی‌هایشان. معرفت حسی و شهودی، در شناخت قواعد رفتاری اقتصادی موجود در جامعه اسلامی کاربرد دارد. نظریه‌پردازی در علم اقتصاد اسلامی، مبتنی بر سازوکار اصولی استظهار، با استظهار مفاهیم رفتارهای اقتصادی محقق می‌شود.

    کلید واژگان: نظریه پردازی, علم اقتصاد اسلامی, معرفت موضوعی, سازوکار استظهار, قواعد رفتاری اقتصادی, شهید صدر}
    Mohammad Javad Ghasemi Asl, Ali Jaberi

    Martyr Sadr's attitude towards the two subjects of "Islamic economics" and "thematic knowledge" is a challenging issue in the Islamic economics and epistemological studies. The quality of the relationship between these two issues is one of the fundamental questions in the methodology of Islamic economics. Analyzing the views of Martyr Sadr, this paper explains the mechanism of using thematic knowledge in theorizing in Islamic economics. In Martyr Sadr's view, the rules of economic behavior in Islamic society are the subject of Islamic economics. Rules of economic conduct are specific behaviors of the majority of people in most cases that have an economic nature, causes, or effects. Theorizing in Islamic economics relies on thematic knowledge. Thematic knowledge is cognitions that observe objective facts; cognitions that have a gradual realization and cannot deny their contradiction. The sources of thematic knowledge, sensations, including visual, audible and intuitive sensations, that is, people's interpretations of their knowledge, inclinations, and abilities. Sensory and intuitive knowledge is used to understand the rules of economic behavior in Islamic society. Theorizing in Islamic economics, based on the underlying mechanism of istihaz (exposing), is realized by exposing the concepts of economic behaviors.

    Keywords: Theorizing, Islamic Economics, Thematic knowledge, Exposing mechanism, Economic behavioral rules, Martyr Sadr}
  • علی زاهد، محمد سلیمانی، محمدصادق ذوقی*
    در طول فرآیند تولید، عوامل مختلف انسانی و غیر انسانی دخالت داشته و بدون وجود آنها، شکل گیری و به ثمر نشستن تلاش هایی که در این راستا انجام می گیرد، ممکن نخواهد بود؛ اما مسئله قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد، میزان اختصاص سود عملیات تولید به هر یک از این عوامل است. در آثار فقهای مذهب تشیع و همچنین در لسان اصحاب اقتصاد، نظرات متفاوت و یا متناقضی در مورد مشارکت یا عدم مشارکت ابزار تولید در سود محصول یافت می گردد که هرکدام از آن آراء، مستند به ادله ای قابل تامل می باشند. بعضی فقها و متفکرین مانند شهید صدر و امام موسی صدر سهم ابزار تولید را تنها در اجاره بها می دانند. در مقابل عده ای دیگر، قایل به مشارکت ابزار تولید در سود محصول نیز می باشندو سهم ابزار تولید را در محصول تولیدشده می دانند. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال با تکیه بر آراء فقها به ویژه شهید صدر  است که بیش از سایرین از منظر فقهی به این مسئله پرداخته و نشان می دهد که می توان برای ابزار تولید، علاوه بر اجاره آنها، سهمی از سود محصول را در نظر گرفت.
    کلید واژگان: ابزار تولید, اجاره, مزارعه, سود ثابت, شهید صدر}
    Ali Zahed, Muhammad Soleimani, Muhammad Sadiq Zoqi *
    During the production process, various human and inhuman factors are involved, and without them there will be no way to formulate and work out the efforts made in this direction. But there is a significant issue in this regard, the amount of profit allocated to production operations to each of these factors. In the works of the Jurisprudents of the Shi'a religion, as well as in the language of the economy, there are different or contradictory views on the participation or non-participation of the means of production in the profit of the product, each of which are documented in considerations. Some people think that the share of the means of production is only rented, in contrast to others, in addition to rent, they also consider the participation of the means of production in the profit of the product. This article seeks to answer this question by relying on the opinions of the jurists, in particular the martyr Sadr (RA), who deals more with the jurisprudential aspect than others, and shows that it can be used for the means of production, in addition to renting The cost was considered as a share of the product's profit.
    Keywords: Production tools, Rent, Contract of Farm Letting, Fixed profit, Martyr Sadr}
  • فرشاد مومنی، امیر خادم علیزاده، حمید پاداش، رامینه سلیمانزاده*
    نشانه شناسی فرایند مطالعه نشانه هاست. بررسی ارتباط بین نشانه شناسی و سایر علوم از مباحث تقریبا جدید در دنیای علم است. کشف چگونگی این ارتباط می تواند هدف پژوهش های مختلف از جمله پژوهش حاضر باشد. مسئله اصلی این مطالعه، بررسی توسعه در چارچوب مکتب اقتصاد اسلامی با تمرکز بر دیدگاه های شهید مطهری و شهید صدر با اتخاذ رهیافت نشانه شناختی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین نشانه شناسی و رهیافت اقتصاد اسلامی به توسعه از چند طریق پیوند برقرار است:  نخست اینکه، از دیدگاه شهید مطهری، فهم درست و اتخاذ موضع صحیح در برابر عدالت اجتماعی، فناوری و سرمایه داری، بازنمونی است که به توسعه صورت خارجی می بخشد؛ دوم اینکه، از دیدگاه شهید صدر ، رعایت اصول مالکیت مختلط، آزادی اقتصادی در چارچوبی محدود و اصل عدالت اجتماعی موجب تحقق شرایطی در جامعه می شود که به دلالت نمایه ای به توسعه، به عنوان یک پدیده اجتماعی وجود (هستی شناختی) می بخشد؛ سوم اینکه، اصل عدالت اجتماعی در راستای بالا بردن سطح همکاری عمومی، توازن اجتماعی و اصلاح اوضاع توزیع و تولید، به دلالت نمایه ای به توسعه صورت خارجی می بخشد.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, توسعه, اقتصاد اسلامی, شهید مطهری, شهید صدر}
    Farshad Momeni, Amir Khademalizadeh, Hamid Padash
    This study examines the development within the framework of the Islamic School of Economics, focusing on the views of Shahid Sadr and Shahid Beheshti.The findings of this study indicate that the ideas of Shahid Sadr and Shahid Beheshti have been observing development in several ways.; first, in the distribution system before production, the equal distribution of facilities and in the post-distribution system, the struggle against the profitability of infertile capital Factors that indicate development. Second, the element of labor and the needs that are considered in Islamic economics is a sign of development, and their implication of development is that in eliminating inequality and its role in paying the cost of experiencing experiences, Creating social balances and fighting anti-development dependency are very influential. Third, in discussing production, preventing usurpation and imprisonment of money and wealth are symbols that will imply the development of a fair price for productive inputs and will accelerate the development process. Fourthly, in Islam, the boycotts of lucrative spending and invitations to consume as much as they need to reform the pattern of consumption and supportive development programs. Finally, attention to the critical role of the state, attention to the element of good and forbidding, are the attention to the increase in the skill and initiative of the symbols that signify the importance of developing a preventive program of corruption, social monitoring and tacit knowledge, indicating the level of development Will be the community.
    Keywords: development, Islamic economics, Sadr, Beheshti}
  • سید حسین میرمعزی، محمدتقی نظریان *

    شهید صدر در کتاب اقتصادنا از روش کشفی، برای تبیین مکتب اقتصادی اسلام بهره می گیرد. از آنجا که نظریه عدالت متمایز از نظریه مکتب است؛ می توان این سوال را پرسید که آیا روش کشفی، کارایی لازم جهت کشف نظریه عدالت را دارد؟ در این مقاله تلاش بر آن است تا به سوال فوق به عنوان سوال اصلی پژوهش پاسخ داده شود. در ادامه سعی بر آن بوده تا مبتنی بر روش تحلیل متن به ارزیابی جوانب مختلف روش کشفی ایشان، با لحاظ کردن اقتضائات موضوع عدالت، پرداخته شود و در پایان مبتنی بر نقدهای صورت گرفته در خصوص پاسخ سوال فوق قضاوت شود. نتیجه پژوهش این است که از یک سو موصوف نمودن نتایج برآمده از روش اکتشافی به صفت «اسلامی» در تردید قرار دارد و از سوی دیگر باید اذعان داشت که سنخیت تام با کارویژه و جایگاه عدالت ندارد؛ لذا نمی توان صرفا به استفاده از این روش بسنده کرد. پیشنهاد ما استفاده از روشی ترکیب شده از استدلال قیاسی و روش کشفی  است.

    کلید واژگان: شهید صدر, روش کشفی, عدالت, مکتب اقتصادی}
    Seyed Hossein Mirmoezi, Mohammadtaghi Nazarian*

    In his book Eghtesadona (our Economy), Shahid Sadr uses the discovery method to explain the economic school of Islam. Since the theory of justice is distinct from school theory, one may ask the question, "Does the discovery method work well enough to discover the theory of justice?" This article attempts to answer this question as the main research question.
    In the following, the article attempts to evaluate the various aspects of discovery method based on the textual analysis method, with associated matter of justice, and in the end judge the criticisms raised on the basis of the  answer the above question.
    The result of the research is that on the one hand, the results obtained from the discovery approach to the "Islamic" attribute are in doubt, and on the other hand, it must be acknowledged that there is no complete equivalence with the specificity and status of justice. So you can't just use this method. We propose using a combination of deductive reasoning and discovery.

    Keywords: Shahid Sadr, Discovery Method, Justice, Economic School}
  • احیاء عیوضی*

    در اقتصاد متعارف یکی از مسائلی که در آن صورت مساله ای به دلیل حل نشدن پاک و صورت  مساله ی جدیدی عنوان شده است، مساله توزیع است. ابتدا «توزیع تابعی درآمد» که مبتنی بر تعیین میزان سهم بری عوامل تولید (در سطح خرد) است مطرح بود، سپس به دلیل عدم دریافت پاسخ مناسب از اوایل قرن بیستم نظریات به سمت تبیین مفهوم جدید «توزیع مقداری درآمد» که مبتنی بر تقسیم درآمدبین خانوارو افراد (در سطح کلان) است، تغییر یافت. در واقع سوال مهمی که در توزیع تابعی درآمد به دنبال یافتن پاسخ صحیح آن هستیم سوال «صاحب ارزش اضافی یاهمان سود(مثبت و منفی) در تولید چه کسی است؟» است. شهید صدر به درستی اهمیت موضوع توزیع درآمد و ثروت را در پیشبرد جامعه اسلامی به سوی اهدافش یعنی عدالت درک کرده و در کتاب گرانقدر خود اقتصادنا، نظام «توزیع تابعی درآمد» همراه با پاسخ صحیح به آن والبته «توزیع مقداری درآمد» را مبتنی بر تعالیم دین اسلام استخراج کرده است.  در این نظام توزیعی تعاملات همگن نبوده و  مبنای سهم بری عوامل تولید، قرارداها و قواعد حاکم برآن است. قراردادهایی که مبتنی بر شرایط واقعی اقتصاد تنظیم شده اند. در این مقاله به روش کتابخانه ای وبه صورت تطبیقی به مقایسه مساله توزیع در اقتصاد متعارف و نظرات شهید صدر پرداخته شده است.

    کلید واژگان: توزیع تابعی درآمد, توزیع مقداری درآمد, شهید صدر, ارزش اضافی, عدالت}
    Ahya Eyvazi *

    In mainstream economics, "distribution" is one of the issues which is ignored because of being unresolved, and a new issue is propounded. First, the "functional distribution of income" was proposed, which is based on the determination of the share of production factors (at the micro level). Then, due to lack of proper response, from the early twentieth century, ideas changed to explain the new concept of "personal distribution of income" which is based on the income allocation among the households and individuals (at the macro level). In fact, the important question around the functional distribution of income which we are seeking to answer is "Who is the owner of the surplus value or the profit (positive and negative) in the production?". Shahid Sadr properly understood the importance of income and wealth distribution in leading the Islamic society towards its goals of justice. In his “Eghtesadona” book, he has extracted the system of "functional distribution of income," and the correct answer to this issue, in addition to the "personal distribution of income" based on the teachings of Islam. In this distributional system, interactions are not homogeneous and the basis for the share of factors of production is contracts and rules, which depends on real conditions of the economy. In this paper, the "distribution" issue in conventional economics is compared with the concepts developed by Shahid Sadr, using the comparative and library methods.

    Keywords: Functional Income Distribution, Personal Income Distribution, Shahid Sadr, Surplus Value, justice}
  • محمد جواد توکلی
    در اقتصاد متعارف مناقشاتی پیرامون تفکیک بین اقتصاد اثباتی و هنجاری وجود دارد. در این مقاله به بررسی انتقادی این تفکیک با تمرکز بر اندیشه شهید صدر می پردازیم. بنا به فرضیه مقاله، توجه به تحلیل شهید صدر در ایجاد ارتباط نظام مند میان مذهب و علم اقتصاد، به فهم بهتر ورود نظام مند ارزش ها در علم اقتصاد کمک می نماید. یافته های این پژوهش که به روش تحلیلی سامان یافته، نشان می دهد هرچند دوگان اقتصاد اثباتی هنجاری از جهاتی با دوگان پیشنهادی شهید صدر در تفکیک مذهب و علم اقتصاد متفاوت است، این دو قرابت خاصی دارند. در اندیشه شهید صدر، علم اقتصاد را می توان معادل اقتصاد اثباتی دانست. مذهب اقتصادی از این جهت که اقدام به ارزش داوری بر مبنای عدالت می پردازد به اقتصاد هنجاری یا اقتصاد ارزیابانه نزدیک است. البته مذهب اقتصادی به واسطه اشاره به ساختارهای نهادی مطلوب یا روش حل مشکلات اقتصادی از اصطلاح متعارف اقتصاد هنجاری فاصله می گیرد. صرف نظر از نقاط تشابه و تمایز دوگان مورد اشاره، تحلیل شهید صدر در ایجاد ارتباط بین تحلیل های علمی و مذهبی، به فهم بهتر چگونگی ورود نظام مند ارزش ها در اقتصاد اثباتی کمک می نماید. بر اساس تحلیل شهید صدر، تحلیل های علم اقتصاد عمدتا در یک چارچوب نهادی مورد تایید نظام های اقتصادی صورت می گیرد. این چارچوب نهادی باعث می شود که تحلیل های اثباتی نیز رنگ و بوی ارزشی بگیرند.
    کلید واژگان: اقتصاد اثباتی, اقتصاد هنجاری, اقتصاد دستوری, علم اقتصاد, مذهب اقتصادی, شهید صدر, اقتصاد اسلامی}
    Mohammad Javad Tavakoli
    In traditional economics, there are some disputes over the distinction between Positive and normative economics. The current paper criticizes this dichotomy with a particular view to the ideas of Shahid Sadr. Attention to Sadr's view on the connection of normative and positive economics contributes to the better understanding of the entry of values in economics. The results of the study, which is done by using an analytical approach, show that while the dual positive-normative dichotomy is different from the dual doctrinal-science dichotomy, there have some similarities. From Sadr's view point, economic science is equivalent with positive economics. Doctrinal economics looks like normative or evaluative economics in sense that it engages in evaluations on the base of justice. Doctrinal economics deviates from normative economics by addressing ideal institutional structures and policy making. Regardless of the similarities and differences of the dual dichotomies, Sadr's attention to the link between doctrinal and scientific studies contributes to the better understanding of the entry of values in positive economics. According to Sadr, scientific economic analyses are based on an institutional framework, which is supported by an economic system. Such an institutional framework causes the positive analyses to have a value flavor.
    Keywords: Positive-Normative Economics, Prescriptive Economics, Doctrinal-Scientific Economics, Shahid Sadr, Islamic Economics}
  • حمیدرضا مقصودی*، محمد نعمتی
    نگاه مرسوم این است که «نظریه اقتصادی» دارای ماهیت و مفهومی متعین است و اقتصاددانان مختلف نسبت به چیستی این ماهیت اجماع نظر دارند. در این نوشتار به منظور ارزیابی این مدعا، مروری تاریخی و تحلیلی بر مفهوم نظریه می شود.
    شیوه ی نگارش در این مقاله، تحلیلی فلسفی است. ابتدا به بررسی تاریخی نحوه پدیدار شدن این مفهوم در میان اقتصاددانان پس از دوران رونسانس پرداخته شده است. سپس این پرسش دنبال شده است که آیا می توان شاخصه های منسجمی را برای نظریه در اقتصاد متعارف یافت؟ در مرحله بعد نیز تلاش شده است ابعاد مختلف پاسخ به این پرسش به آراء شهید سید محمدباقر صدر ارجاع داده شود و منظر ایشان نسبت به این مفهوم استخراج شود.
    این که اقتصاددانان در طول تاریخ نسبت به مفهوم و ماهیت نظریه دارای اجماع بوده اند و این که تعریف مشخص و متعینی نسبت به ماهیت نظریه در اقتصاد وجود داشته باشد، امری مردود است. اما من حیث المجموع می توان شاخص هایی غیر اجماعی را معرفی کرد که بتوانند ابعاد مفهومی «نظریه» در اقتصاد را روشن سازند. ابتنا بر جزء نگری و فردگرایی روش شناختی، استقلال نظریه از روش و از نظریه پرداز(علمی بودن، واقع نمایی، و تبیینی بودن نظریه)، ابتنای نظریه اقتصادی متعارف بر عامل واحد، امکان استقلال شاخه های دانشی و تخصصی شدن نظریات، حاکمیت منطق ریاضی بر نظریات و حاکمیت روش تجربی بر نظریات اقتصادی از ویژگی های اساسی «نظریه اقتصادی» هستند که شهیدصدر هر کدام از این شاخصه ها را مورد انتقاد قرار می دهد.
    کلید واژگان: ماهیت نظریه, نظریه اجتماعی, نظریه اقتصادی, شهید صدر, اقتصاد متعارف}
    Hamidreza Maghsoodi *, Mohammad Nemati
    Conventional approach considers explicitly a concrete and precise concept for ‘theory’ insofar as you think all economists look at the clear concept. In order to evaluating this approach, we survey concept of ‘theory’ in historical and analytical perspectives.
    In this philosophical analytical article after historical survey around modality of ‘Theory’ appear among Renaissance economists, we follow the possibility of founding the coherent characteristics for Economic Theory. Then we referred our results to Sadr’s points of view. It is rejected that: economists have a consensus about nature of theory and there is a specific and clear definition for this word.
    But we can extract some nonconsensus characteristics that can show some dimensions of economic theory. Based on Methodological Individualism and Methodological Partialism, Independence of Theory from Method and From theorist (be Scientific, realistic and explanatory), based on unique analytical factor, possibility of independence of knowledge disciplines and theory specialization, mathematical logic governance on theories and empirical method governance on theories are basic affaires of Economic theories that Sadr criticize all of them.
    Keywords: Theory Nature, Social Theory, Economic Theory, Sadr, Conventional Economics}
  • ایمان باستانی فر*، محمدرضا حیدری، وحید مقدم
    مسئله خلق بدهی در نظام بانکداری متعارف از مسائل مهمی است که پس از بحران 2008م، به آن توجه بیشتری شد. یکی از مسائل اصلی در بانکداری اسلامی، مسئله خلق اعتبار است. در این باره دیدگاه های گوناگونی در میان اقتصاددانان وجود دارد. از دید شهید صدر; در عرصه بانکداری اسلامی، خلق اعتبار، مبتنی بر ضوابط شرعی، امکان پذیر است؛ اما آیا الگوی شکل گیری خلق اعتبار از دید وی با خلق اعتبار در نظام بانکداری متعارف یکسان است؟
    در تحقیق پیش رو، ضوابط شرعی متاثر از دیدگاه شهید صدر; درباره خلق اعتبار در بانکداری اسلامی، با روش تحلیلی تشریح و الگوی مفهومی از فرایند شکل گیری خلق پول معرفی و در چارچوب ضریب فزاینده پولی در قالب اثر شریعت، الگویی از خلق اعتبار در بانکداری اسلامی متاثر از اندیشه شهید صدر; ارائه می شود. فرضیه تحقیق گویای آن است که میان سازوکار شکل گیری فرایند خلق اعتبار از دید شهید صدر; با نظام بانکداری متعارف تمایز وجود دارد. نتیجه ها گویای آن است که اثر شریعت شامل بدهکاربودن متقاضی اعتبار، التزام به اجرای شرط قبض، اطمینان بانک به اطلاعات متقاضی وام، جواز و لزوم عقد قرض بر ضریب فزاینده خلق پول اثرگذار بوده و وجه تمایز الگوی خلق اعتبار از دید شهید صدر; با خلق اعتبار در نظام بانکداری متعارف است.
    کلید واژگان: قرض, بانکداری اسلامی, شهید صدر, اثر شریعت, ضریب فزاینده پولی}
    Vahid Moghaddam, Iman Bastanifar*
    The issue of debt creation in the conventional banking system is a major problem which has drawn much attention after 2008 crisis. One of the main issues in Islamic banking is credit creation, as well. The economists have different viewpoints in this regard. In the viewpoint of Martyr Sadr, credit creation, if in compliance with jurisprudential standards, is possible in Islamic banking. However, is credit creation model based on his thoughts the same as the model in the conventional banking system?
    In this research, adopting the analytical method and using a conceptual model of credit creation process, we have introduced the jurisprudential standards, in compliance with Martyr Sadr’s thoughts, about credit creation in Islamic banking, and in the framework of money multiplier in the context of Shariah’s effect, we have offered a model of credit creation in Islamic banking on the basis of his thoughts. The hypothesis, here, is that there is a difference between credit creation process in the viewpoint of Martyr Sadr and that of the conventional banking system. The results suggest that Shariah's effects, including credit applicant’s being debtor, the commitment to fulfill Qabz provision, bank’s trust in the information provided by the loan applicant, and Qarz contract’s being allowed and obligatory, affect the money multiplier and are the difference between credit creation model in the viewpoint of Martyr Sadr and that of the conventional banking system.
    Keywords: Qarz, Islamic Banking, Martyr Sadr, Shariah Effect, Money Multiplier}
  • امین رضا عابدی نژاد داورانی
    «سیاست های پیشرفت» یکی از مهم ترین لوازم اداره و رشد نظام اجتماعی به شمار می روند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی این سوال می پردازیم که سیاست های پیشرفت را چگونه می توان کشف کرد. بنا به فرضیه مقاله، کشف این سیاست ها منوط به توجه به مبانی، اهداف و احکام و گسترش روش کشفی شهید صدر است. یافته های تحقیق نشان می دهد که سیاست های پیشرفت، به عنوان قواعد تنظیمی یا مکتب، قواعد کلی، عملی و جامعی هستند که مبتنی بر نظام بینشی و ارزشی خاصی، نظام اجتماعی را برای رسیدن به اهداف مراتبی خود، سامان می دهند. در واقع سیاست ها، حد وسط میان اهداف نظام اجتماعی و احکام تفصیلی نظام اجتماعی به شمار می روند. مبانی، اهداف و احکام سه منبع اصلی برای استنباط سیاست های پیشرفت هستند. کشف اهداف، تفسیر اهداف، تفصیل اهداف، تجمیع احکام، تفسیر مفاهیم احکام، تحلیل احکام به عنوان گام های مراحل استنباط سیاست های پیشرفت می باشند. تفصیل سیاست های پیشرفت بر اساس تجمیع و تحلیل احکام شرعی صورت می پذیرد. برای حل مشکل انسجام و حجیت روش کشفی شهید صدر می توان به جای مراجعه به احکام، مستقیما از نصوص تشریعی به عنوان منبع استنباط سیاست های پیشرفت استفاده کرد. در این صورت حجیت قواعد کشف شده مستند به تواتر اجمالی است.
    کلید واژگان: پیشرفت, سیاست, شهید صدر, مکتب اقتصادی, روش شناسی اقتصاد اسلامی}
    Amin Reza Abedinezhad Davarani
    Development policies are among the most important means of the management and development of a social system. Using the analytical method, this paper deals with the question as to how these development policies can be discovered. According to the paper’s hypothesis, the discovery of these policies requires considering the principles, goals and rules and expanding martyr Sadr's discovery methodology. The findings show that development policies which represent the rules of a certain school, principles and general, practical and comprehensive rules based on a specific axiological and doctrinal system, contribute to developing a social system with the aim of achieving the hierarchical objectives. In fact, these policies are considered as intermediary between the objectives of social system and the detailed rules of the social system. The principles, objectives and rules are the three main sources for inferring development policies. Discovering, interpreting, explaining and aggregating the objectives, interpreting the concepts of rules, and analyzing the objectives are the stages through which of inferring development policies passes. Elaborating on the development policies requires the aggregation and analysis of the rules of Islamic law. In order to solve the problem of harmony and authority of Martyr Sadr's discovery method, one can, instead of referring to rules directly use legislative texts as a source for inferring development policies. Thus, the authenticity of the discovered rules is affirmed by the undifferentiated successive hadith transmission.
    Keywords: Development, Development policies, Martyr Sadr, Economic doctrines, Methodology of Islamic economics}
  • علی جابری*، محمد جواد قاسمی اصل اصطهباناتی
    یکی از مباحث مهم پیرامون روش کشفی شهید صدر، اثبات اعتبار این شیوه به عنوان روشی جهت دست یابی به نظریات مکتبی اقتصاد اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی رابطه بین دیدگاه شهید صدر در مورد استقراء و روش کشفی می پردازیم. فرضیه مقاله این است که اعتبار روش کشفی را می توان بر اساس دیدگاه منطقی شهید صدر در زمینه اعتبار و یقین زایی استقراء ناقص مستدل نمود. یافته های پژوهش نشان می دهد که نظریه استقراء ایشان از توانایی کافی برای اعتبار بخشی به روش کشفی برخوردار است. در روش کشفی حرکت استقرائی و جریان تجمیع قرائن مشهود است. تجمیع قرائن باعث ارتقاء رتبه احتمال نظریه مکتبی از ظن به یقین می شود؛ زیرا افزایش ارزش احتمالی در اثر تجمیع قرائن باعث افزایش ظن به ابتناء احکام بر نظریه مکتبی مورد نظر می شود. افزایش احتمال مزبور با توجه به دیدگاه شهید صدر در مورد حساب احتمالات موجب دستیابی به قطع و یقین می شود. روش استقرا می تواند به تقویت سایر ادله اعتبار روش کشفی از جمله نظریه فهم اجتماعی، ظهور مجموعی، انسداد و تفکیک نیز کمک نماید.
    کلید واژگان: روش کشفی, نظریه استقراء, روش کشفی, شهید صدر}
    Ali Jaberi*, Mohammad Javad Ghasemi Asl Estehbanati
    One of the main questions about Shahid Sadr’s method of discovery is proving the validity of this approach in advancing normative theories of Islamic economics. Using an analytical method, this paper investigates the relationship between induction and method of discovery according to Shahid Sadr’s view. This paper assumes that, according to Shahid Sadr’s logical view, the validity of method of discovery in the field of validity and conclusive induction can be found imperfect. The research findings show that his theory of induction has sufficient competence for validating the method of discovery. In the method of discovery, the use of induction and the process of accumulation of indications are very distinct. The accumulation of indications contributes to promoting the contingency of the rank of Islamic normative theory from being supposition to certainty, because the increase in the probable value which is caused by the accumulation of indication raises the doubt that the stated theory depends on certain rules. Considering Shahid Sadr’s view about the question of probabilities, the increase in the scale of the mentioned probability leads to dispelling any doubts. The method of induction can render absolute all the proofs supporting the validity of the method of discovery, including the theory of social understanding, collective appearance, blocking and detachment.
    Keywords: Method of discovery, Theory of induction, Shahid Sadr}
  • عادل پیغامی، حسین سرآبادانی تفرشی*، حمید ایزدبخش
    در ادبیات اقتصادی معاصر تعامل و روابط میان صاحبان عوامل تولید در قالب نظریه عاملیت مورد مطالعه قرار می گیرد. نظریه عاملیت به واسطه تمرکز بر تحلیل روابط کارفرما-کارگر یا مالک-عامل، زمینه بحث از تعیین مالک در نظریه توزیع درآمد را فراهم می نماید. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی این سوال می پردازیم که آیا بازخوانی نظریه توزیع درآمد شهید صدر بر اساس نظریه عاملیت می تواند به ارتقای آن کمک نماید. بنا به فرضیه مقاله، بازخوانی نظریه توزیع درآمد شهید صدر بر اساس مدل های مالک-عامل، باعث ارتقاء مباحث از سطح مباحث مکتبی و ایدئولوژیک به سطح مباحث نظری پیشرفته اقتصاد خرد می شود. یافته های مقاله نشان می دهد که در رویکرد شهید صدر، الگوی مالک-عامل به لحاظ پرسش از کیستی مالک یا رئیس، الگویی ناهمگن و دارای قواعد بازی متناسب با عقود مختلف قراردادی بین مالک و عامل است. بازخوانی نظریه توزیع درآمد شهید صدر بر اساس رویکرد عاملیت نشان دهنده تمرکز ایشان بر روابط عادلانه اجتماعی است. بر این اساس، نظریه عدالت شهید صدر، به جای توجه به عدالت توزیعی و پسینی، از برقراری عدالت فرآیندی و پیشینی در نظام روابط میان کارگر و کارفرما سخن می گوید.
    کلید واژگان: نظریه عاملیت, نظریه توزیع درآمد, شهید صدر, الگوی مالک, عامل, عدالت فرآیندی}
    Adel Peighami, Hassein Sarabadani Tafreshi*, Hamid Izad Bakhsh
    In the current economic literature, the interaction and relationships among the owners of production agents are studied within the framework of agency theory. Due to its concentration on analyzing the employer-employee relations, agency theory paves the way for investigating the basic question about the production owner in the theory of income distribution. Using an analytical method, this paper discusses the question whether or not Shahid Sadr’s theory about income distribution based on agency theory can contribute to its enhancement. According to the view reflected by the author of this paper, reviewing Shahid Sadr’s theory about income distribution based on the models of owner-operator contributes to promoting the level of discussions from scholastic and ideological to advanced theoretical discussion about microeconomics. The paper findings show that, when we consider the question raised about the identity of the owner or administer, the method of owner-operator in Shahid Sadr’s approach is heterogeneous and has the rules of a game which are consistent with the different contracts concluded between the owner and the agent. Reviewing Shahid’s theory about income distribution based on agency approach accounts for his emphasis on just social relationships. Therefore, Shahid Sadr’s theory of justice is not concerned with the distributive and posterior justice. Instead, it talks about procedural and anterior justice in the system of employee-employer relations.
    Keywords: Agency theory, Theory of income distribution, Shahid Sadr, Principal, agent model, Procedeural justice}
  • عبدالحمید معرفی محمدی*
    علی رغم اهمیت روش شناسی شهید صدر در پیشبرد اقتصاد اسلامی، مطالعات چندانی در زمینه تبیین ماهیت و جوهره آن صورت نگرفته است. این مقاله، با روش تحلیلی به تبیین منطق استدلال در این روش می پردازد. بنا به فرضیه مقاله، شهید صدر به دنبال استفاده از منطق متفاوتی برای استدلال بود. این منطق، با منطق سنتی فقهای سلف متفاوت است. این منطق مبنای معرفی روش کشف و تفکیک میان مکتب و علم اقتصاد قرار گرفته است. یافته های مقاله نشان می دهد که رویکرد ایشان شباهت بسیاری به روش شناسی کانت در به کارگیری قیاس های استعلایی برای تحقق شرایط امکان تجربه و وحدت سیستمی علم دارد. در این زمینه، شهید صدر مکتب اقتصاد اسلامی را به عنوان وحدت سیستمی، مجموعه ای از گزاره ها و به عنوان شرط امکان علم اقتصاد اسلامی بازسازی می کند. در این بازسازی، ایشان مجموعه احکام فقهی را به عنوان داده به کار می گیرد تا با مفروض گرفتن صدق این داده ها در یک روش بازگشتی به نام «قیاس استعلایی»، به اصول و قواعد مکتبی برسد؛ اصول و قواعدی که اقتصاد اسلامی در چارچوب آن امکان پذیر می شود.
    کلید واژگان: شهید صدر, روش شناسی, رویکرد استعلایی, اقتصاد اسلامی}
    Abdul Hamid Marefi Mohammadi*
    Despite the importance of martyr Sadr’s methodology for developing Islamic economics, there has been a paucity of research on the nature and essence of it.Using an analytical method, this paper explains the logic of reasoning in his methodology. According to the hypothesis of the paper, martyr Sadr sought to use a different logic for reasoning. This logic is different from the logic of traditional jurist's predecessors. This logic has been the basis for introducing the method of discovery and separation between Islamic Doctorine and Islamic economics. The research results show that Sadr’s approach is very similar to Kant's methodology in using transcendental syllogisms for meeting the conditions for the possibility of experience and the systemic unification of science. In this regard, martyr Sadr reconstructs the school of Islamic economics as a unified system, a set of propositions and as a condition for the possibility of Islamic economics. In this reconstruction, he applies a combination of jurisprudential decrees as data so that through hypothesizing the veracity of these data in a recursive method called "transcendental syllogism", he can reach ideological principles and tenets in whose framework Islamic economics is possible.
    Keywords: martyr Sadr, methodology, transcendental approach, Islamic economics}
  • حسین نمازی، علیرضا لشکری *

    در مباحث مرتبط با عدالت اجتماعی و اقتصادی، انتخاب نوع رویکرد به مقوله عدالت، تاثیری بسزا در جنبه های نظری و عملکردی دارد. این موضوع، اهمیت تبیین رویکرد اسلام درباره عدالت و توازن را دوچندان می کند. در این مقاله، به منظور تبیین رویکرد اسلام به مسئله توازن، به بررسی فرضیه سازگاری دیدگاه شهید صدر و شهید مطهری در این زمینه می پردازیم. یافته های این تحقیق که به روش کتابخانه ای انجام شده است، عبارت اند از: الف) در رویکرد شهید صدر، توازن متکی به دو محور کاهش نابرابری های شدید و کسب درآمد متناسب با معیشت آبرومندانه است؛ ب) نظریه توازن شهید مطهری متکی بر آرای ایشان در زمینه حقوق فطری و طبیعی است؛ ج) به رغم برخی ادعاهای مطرح شده، هیچ ناسازگاری ای بین نظریه توازن شهید صدر و شهید مطهری وجود ندارد.

    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, توازن, حق, آزادی, شهید صدر, شهید مطهری}
    Hussein Namazi, Ali Reza Lashkari

    In the discussions about social and economic justice, the criterion of choosing an approach is the effect which justice exerts on theoretical and practical aspects. This idea increases the importance of exploring Islam's approach to justice, and balance. The present paper examines the hypothesis of conformity in martyr Șadr and Motahhari's views on balance in order to make explicit Islam's approach to balance. The research which relies on a library method, comes up with three main

    Results

    first, according to martyr Sadr's approach, balance is based on two principles: reducing great inequalities and earning an income which ensures a respectable standard of living. Second, martyr Motahhari's approach represents his views on natural rights. Third, there is no inconsistency between martyr Sadr's approach and that of martyr Motahharis, in spite of some unfounded claims.

    Keywords: Social justice, Balance, Right, freedom, martyr Sadr, martyr Motahhari}
  • سید رضاحسینی
    مبانی، مفهوم، جایگاه، شاخص ها و راهکار های تحقق عدالت در مکتب های گوناگون فکری، متفاوت است. اندیشه وران مسلمان نیز این مسئله را در چارچوب اسلامی مورد بحث قرار داده اند. درباره عدالت توزیعی، نظریه شهید صدر از شهرت و مقبولیت بیشتری برخوردار بوده است. نگارنده باور دارد با عنایت به قواعد توزیع درآمد و ثروت در اسلام، معیارهای عدالت باید در سه سطح جداگانه معرفی شود:1. مبدا؛ عدالت در امکانات و فرصت های اولیه؛2. فرایند؛ عدالت در رابطه ها و فرایند تولید و توزیع؛3. نتیجه؛ عدالت در وضعیت نهایی و نتیجه عملکرد نظام اقتصادی.
    شهید صدر با اینکه در نظریه توزیع به قواعد توزیع در هر سه سطح پرداخته، اما در نظریه عدالت، فقط دو معیار «توازن عمومی» و «تامین اجتماعی» را در جایگاه ارکان عدالت اقتصادی معرفی می کند.
    مقاله حاضر بر این دیدگاه تاکید می کند که اولا این دو معیار فقط به ارزیابی وضعیت عادلانه در مرحله نتیجه ناظر است و تحقق آنها بدون توجه به تحقق عدالت در مرحله مبدا و فرایند، نشانگر تحقق عدالت اقتصادی نخواهد بود و ثانیا عدالت توزیعی در مرحله نتیجه، به صورت یک اصل حقوقی و الزام آور، با اتکاء به معیار واحد تامین اجتماعی قابل ارزیابی است. بنابر این معیار«توازن در سطوح مصرف جامعه» که به صورت معیار دوم عدالت اقتصادی مطرح شده را یا باید بیان دیگری از معیار نخست دانست یا ناظر به عدالت به صورت یک اصل اخلاقی تلقی کرد.
    کلید واژگان: عدالت, عدالت توزیعی, فقر, توازن درآمد و ثروت, سطوح مصرف, شهید صدر}
    Seyed Reza Hosseini
    The fundamentals, meaning, position, standards and implementation methods of justice, vary from one school of thought to another. Muslim scholars too have had this topic as a subject of their discussions, within the Islamic framework. In the area of Justice in Distribution [or Distributive Justice] Martyr (Shaheed) [al-] Sadr’s view has held immense popularity and acceptance. The author believes that keeping in view the principles of Distribution of Income and Wealth in Islam, the criteria of justice should be introduced separately for three stages:Origin; Justice in the primary resources and opportunitiesProcess; Justice in relations and process of production and distribution. Outcome; Justice in the culmination state and the output of an Economic System’s activities. Though Martyr [al-] Sadr (RA), in his opinion about distribution, has discussed the distribution principles in all the three stages, but in his view regarding justice only introduces two criteria, i.e. “General Equilibrium” and “Social Security”, as the constituents of economic justice. This paper emphasizes the view that: Firstly, these two criteria are only concerned with the evaluation of the just condition in the Outcome stage, and achieving them, without considering the achievement of justice in the stage of Origin and Process, do not reflect the achievement Economic Justice. Secondly, the ‘Justice in Distribution’ [or ‘Distributive Justice’] in the outcome stage, being a legal and obligatory principle, through reliance on the criterion of unit of social security, has the potential of being evaluated. Therefore, the criterion of “Equilibrium in different consumption classes of the society”, identified as another criterion of economic justice, should either be taken as a different phrase for the same reality, reflected by the first criterion, or should be interpreted in a way that views justice as a moral principle.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال