به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اینترنت » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اینترنت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاتح حبیبی*، قادر حسین زاده
    بازاریابی الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیند کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت های زیادی در جهان به کار گرفته شده است. امروزه گسترش تجارت الکترونیک، مراجعه حضور به دفاتر آژانس های مسافرتی و گردشگری را کاهش داده است. بازاریابی الکترونیک می تواند منجر به بهبود فروش خدمات مسافرتی و گردشگری شود. هدف از این تحقیق بررسی و ارزیابی وب سایت های آژانس های مسافرتی و گردشگری ایران می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل آژانس های مسافرتی و گردشگری شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و سنندج می باشد. نتایج حاصل از ارزیابی های آژانس های مسافرتی و گردشگری و مقایسه آنها با شهر تهران نشان می دهد که فقط آژانس های شهر مشهد با 7/60 درصد در مقایسه با شهر تهران با 5/27 درصد در بخش یک از مرحله دوم قرار دارند. همچنین در بخش 3 از مرحله دوم فقط آژانس های شهر اصفهان با 7/66 درصد در مقایسه با شهر تهران با 5/47 درصد در سطح بالاتری قرار دارند. بقیه آژانس های شهر های دیگر در مراحل مختلف در سطح پایین تری قرار دارند.
    کلید واژگان: گردشگری, اینترنت, آژانس های مسافرتی, مدل (Emica)}
    Fateh Habibi *, Ghader Hosseinzadeh
    Electronic marketing has been used by many organizations and companies in the world as one of the most important aspects of innovation in doing business. Today, the expansion of e-commerce has reduced to visit the offices of travel and tourism agencies. E-marketing can lead to improved sales of travel and tourism services. The purpose of this study is to review and evaluate the websites of travel and tourism agencies in Iran. The statistical population of this study includes travel and tourism agencies in Tehran, Isfahan, Shiraz, Tabriz, Mashhad and Sanandaj cities. The results of the evaluations of travel and tourism agencies and their comparison with the city of Tehran show that only the agencies of Mashhad city with 60.7% compared to Tehran with 27.5% are in the first Layer of the second stage. Also, in the Third layer in second stage, only the agencies of Isfahan city with 66.7% are at a higher level compared to Tehran with 47.5%. The rest of the agencies in other cities are at a lower level in different stages.
    Keywords: Tourism, Internet, Travel Agencies, Emica Model}
  • فراتحلیل رابطه تحولات هویتی با میزان استفاده از شبکه های مجازی و اینترنت
    فرزاد پرهوده *، فریاد پرهوده

    هدف تحقیق، فراتحلیل مطالعات انجام شده در زمینه میزان استفاده افراد از شبکه های اجتماعی و اینترنت و رابطه آن با تحولات هویتی در خانواده، بوده است. روش تحقیق مطالعه حاضرفراتحلیل بوده است.جامعه آماری،شامل کلیه پژوهش های موجود طی دو دهه اخیر بوده است که به «نقش فضای مجازی،شبکه های اجتماعی مجازی و اینترنت در رابطه با تحول هویت و ارزشهای خانواده» توجه داشته و درنهایت ، تعداد 15 مورد از مطالعاتی که با موضوع مورد تحلیل تطابق داشته،وارد تحلیل شده است. به منظور تدوین خروجی نتایج و تحلیل از نرم افزار 'CMA2'استفاده است. یافته ها و نتیجه گیری؛ با توجه به یافته های خروجی شاخص Q کوکران و سطح معناداری (0.000) و رد فرض صفر (H0) ناهمگنی مطالعات تایید و برای ادامه فرایند تحلیل از مدل اثر تصادفی استفاده شده است. میزان اندازه اثر کل در مدل اثر تصادفی (0.169)بوده است. با توجه به نقاط برش شاخص کوهن،این مقدار در سطحی ضعیف رو به متوسط برآورد شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که، هرچند معناداری رابطه بین میزان استفاده از شبکه های مجازی و اینترنت و تحول در هویت و ارزش های خانواده،در سطح اطمینان 0.95 درصد،با فاصله حداقل(0.030) و حداکثر(0.301) تایید می شود،اما میزان همبستگی این سطح از معناداری (0.169)با توجه به معیار کوهن مقداری ضعیف رو به سمت متوسط برآورد می شود. همچنین با توجه به مقادیر شاخص رگرسیون اگر(4.274) و مقدار P(معنادری)مرتبط(0.138 – 0.276) به عنوان مهمترین شاخص سوگیری فراتحیل و نمودار قیفی، تقارن پراکندگی و عدم سوگیری انتشارمطالعات مورد بررسی، با سطوحی از کمترین انحراف استاندارد در سطحی نسبی تایید شده است.

    کلید واژگان: خانواده, هویت, شبکه مجازی, اینترنت, فراتحلیل}
  • سید فرامرز عبدالتاجدینی *، امین الله قاسمی

    یکی از دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد مدارس هوشمند است. در مقایسه با مدرسه معمولی، یک مدرسه هوشمند از فناوری و تجهیزات پیشرفته برای ارایه یادگیری بهتر برای دانش آموزان استفاده می کند. کلاس های درس به سطح پیشرفته ای رسیده اند و در آن ها دیگر تدریس به صورت یک جانبه نیستند وبیشتر بر اساس تجارب یادگیری تعاملی کار می کنند. تاریخچه مدرسه هوشمند به اروپا برمی گردد؛ سروکله مدارس هوشمند، اولین بار در سال 1984 در تحقیقات دیوید پرکینز، پژوهشگر، محقق و استاد دانشگاه هاروارد در مورد جدیدترین و بهترین شیوه های آموزشی پیدا شد. این طرح اولین بار سال 1996 در انگلستان در چند مدرسه اجرا شد، بازخوردهای خوبی دریافت کرد و به کشورهای دیگر هم رسید و اجرا شد. تاثیر مدرسه در زندگی فردی و اجتماعی افراد به حدی پررنگ است که در شکل گیری شخصیت و پرورش افراد دخیل است. بنابراین انتخاب یک مدرسه مناسب، یکی از مهم ترین چالش ها و دغدغه های والدین است. نسل جدید مدرسه ها که بر اساس تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت اداره می شوند، یکی از پرطرفدارترین طرح ها در سرتاسر جهان بوده اند. نحوه تدریس معلم در مدارس هوشمند به صورت مشارکتی با دانش آموزان است. یعنی دانش آموز می تواند با حضور در کلاس های هوشمند و مشاهده تدریس ، خود تولید دانش کند و در روند تدریس سهیم باشد. همچنین این مدارس به معلم امکان می دهند برای مطرح کردن هر مبحث بتواند نمونه های مختلفی را به صورت ویدیو یا صدای ضبط شده برای دانش آموزان ارسال کند. با این اوصاف لازم و ضروری است به بررسی و تبیین شناختی دلایل تاسیس و روآوری به مدارس هوشمند با نگاهی به مراحل هوشمندسازی مدارس بپزدازیم و نگاهی کلی تر به ویژگی ها، دلایل تاسیس و مراحل هوشمندسازی مدارس داشته باشیم.

    کلید واژگان: مدارس هوشمند, دانش آموزان, هوشمندسازی مدارس, پیشرفت تکنولوژی آموزش, اینترنت}
  • محسن سقط فروش*
    هدف

    در دنیای تجارت، مجموعه فعالیت هایی که به طور مستقیم در جهت کسب، مصرف و دور انداختن کالاها و خدمات صورت می گیرد، رفتار مصرف کننده نامیده می شود. این فعالیت ها فرایندهای تصمیمی را شامل می شوند که قبل و بعد از این اقدام ها انجام می پذیرند. با توجه به پیشرفت فناوری، این رفتارها تحت تاثیر رسانه های اجتماعی نیز قرار می گیرد. رسانه های اجتماعی مجموعه ای از نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت اند که بر اساس بنیان های ایدئولوژیکی و تکنولوژیکی از وب 2 استوارند و تولید و تبادل محتویات تولید شده توسط کاربران را میسر می کنند. هدف از پژوهش تبیین آثار شبکه های اجتماعی بر تطابق یا تشابه رفتار خرید پوشاک لوکس در میلنیال ها یا نسل Y است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. داده های مورد نیاز این پژوهش با استفاده از مدل های تصمیم گیری چندمعیاره و مدل AHP و ANP با رویکرد فازی جمع آوری شده است. برای تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده، از محیط نرم افزار تحلیل اکسل و کدنویسی متلب استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، در برگیرنده تمامی خبرگان در دو دسته، اعم از خبرگان حوزه رسانه و بازاریابی و خریداران کالاهای لوکس در گروه سنی 18 تا 35 سال است که دست کم در دو شبکه اجتماعی از میان فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و تلگرام حضور دارند.

    یافته ها

    نتایج این پژوهش نشان می دهد که متغیر حساسیت به کیفیت کالا، بر متغیر میزان استفاده از تبلیغات توصیه ای شبکه های اجتماعی با اطمینان 99 درصد، تاثیر مثبت و معناداری دارد. متغیر حساسیت به کیفیت، بر متغیر نگرش به خرید آنلاین تاثیر منفی دارد. متغیر حساسیت به قیمت، بر میزان استفاده از تبلیغات توصیه ای شبکه های اجتماعی تاثیر منفی می گذارد. متغیر حساسیت به قیمت، بر نگرش به خرید آنلاین با اطمینان 99 درصد تاثیر مثبت و معناداری دارد. متغیر حساسیت به مدروز بودن کالا، بر میزان استفاده از تبلیغات توصیه ای شبکه های اجتماعی با اطمینان 99 درصد تاثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت، متغیر حساسیت به مدروز بودن، بر نگرش به خرید آنلاین تاثیر منفی می گذارد.

    نتیجه گیری

    هر چقدر کاربران در شبکه های اجتماعی، از یک نام تجاری تعریف و تمجید کنند و درباره ویژگی های خاص آن محصول نظرهای مثبت بدهند، در تصمیم گیری مصرف کنندگان به آن برند و حساسیت آن ها تاثیر مثبت و مستقیم می گذارد. رابطه میان متغیرهای حساسیت به برند کالا، نگرش به خرید آنلاین، خرید آنی و میزان استفاده از تبلیغات توصیه ای بدین گونه است: میان دو متغیر حساسیت به برند کالا و نگرش به خرید آنلاین و دو متغیر خرید آنی و میزان استفاده از تبلیغات توصیه ای شبکه های اجتماعی رابطه منفی وجود دارد. متغیر خرید آنی نیز بر نگرش به خرید آنلاین اثر منفی می گذارد؛ زیرا مقدار آماره t و ضریب مسیر دو متغیر عدد 86/0- و 04/0-  است.

    کلید واژگان: رفتار خرید, شبکه های اجتماعی, اینترنت, مصرف کننده}
    Mohsen Saghatforoush *
    Objective

    The primary objective of this research was to delve into the intricate relationship between social media usage and millennials' purchasing behavior, employing Analytic Hierarchy Process (AHP) and Analytic Network Process (ANP) methods. The study aimed to uncover the multifaceted influences of social media on the decision-making processes of millennials when it comes to making purchases. By employing these sophisticated methods, the research sought to provide a nuanced understanding of the hierarchy and interconnections among various factors affecting millennials' consumer choices in the digital age.

    Research Methodology

    The research adopted a quantitative approach, utilizing AHP and ANP methods to systematically analyze the effects of social media on millennials' purchasing behavior. AHP was employed to establish a hierarchical structure of key factors influencing millennials' decision-making, allowing for the prioritization of these factors based on their significance. On the other hand, ANP was utilized to capture the intricate relationships and dependencies among these factors, providing a more holistic perspective on the decision-making process.The study involved a carefully selected sample of millennials, ensuring diversity in demographics, social media usage patterns, and purchasing habits. Participants were surveyed to gather data on their social media engagement, preferences, and the impact of online content on their purchasing decisions. The collected data was then processed using AHP and ANP methodologies to generate comprehensive insights into the complex web of influences shaping millennials' consumer behavior.

    Findings

    The findings of this research highlighted the profound impact of social media on millennials' purchasing behavior. AHP analysis revealed that factors such as online reviews, influencer recommendations, and social media advertising significantly influenced millennials' decision-making processes. Interestingly, the study identified that the perceived authenticity of content and the trustworthiness of influencers played pivotal roles in shaping preferences.ANP analysis further elucidated the interconnected nature of these factors, emphasizing the dynamic relationships between social media content, brand perception, and purchasing decisions. The study unveiled that the influence of social media onmillennials' consumer behavior extends beyond individual factors, creating a complex network where each element interacts with others in a synergistic manner. For instance, the perceived authenticity of online reviews was found to enhance the impact of influencer recommendations, creating a cumulative effect on purchasing choices.Additionally, the research identified that social media platforms themselves played a crucial role in shaping millennials' brand perceptions. The interactive nature of platforms allowed for direct engagement with brands, influencing how millennials perceived and interacted with products or services. AHP and ANP methods provided a nuanced understanding of the hierarchy and interdependencies among these factors, offering valuable insights into the intricate dynamics at play in millennials' purchasing decisions in the digital landscape.

    Discussion & Conclusion

    In conclusion, this research employed AHP and ANP methods to comprehensively explore the effects of social media on millennials' purchasing behavior. The findings underscored the multifaceted nature of these influences, highlighting the interconnected relationships and hierarchies among various factors. The study demonstrated that social media, through a combination of influencer recommendations, online reviews, and platform engagement, significantly shapes millennials' consumer choices.Understanding the dynamics uncovered in this research is crucial for marketers and businesses seeking to target the millennial demographic. The study emphasized the importance of authenticity and trust in social media content, urging brands to prioritize genuine connections with their audience. Moreover, the interactive nature of social media platforms emerged as a powerful tool for brand engagement, emphasizing the need for strategic and authentic online presence.By leveraging AHP and ANP methodologies, this research provided a comprehensive framework for understanding the intricate web of influences shaping millennials' purchasing decisions in the digital age. Moving forward, businesses can utilize these insights to tailor their marketing strategies, fostering genuine connections with millennials and enhancing their brand perception in the dynamic landscape of social media.

    Keywords: Purchasing Behavior, Social Media, Internet, Consumer}
  • اصغر افتخاری
    زمینه و هدف

    در دنیای کنونی آموزش مجازی یکی از مهم ترین ارکان در آموزش به شمار می رود. تحقیق حاضر با هدف ارایه الگوی آموزش مجازی کاربران آزمایشگاه آنالیز و تشخیص مواد مخدر فراجا اجرا شد.

    روش

    روش تحقیق حاضر، آمیخته و از نوع اکتشافی بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی پژوهش شامل 15 نفر خبرگان آگاه به موضوع (اساتید آشنا به حوزه فناوری با سابقه تدریس بر بستر اینترنت) که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و رعایت اصل اشباع نظری و در بخش کمی تحقیق شامل تمامی کارشناسان آزمایشگاه های آنالیز مواد مخدر فراجا و دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم انتظامی امین و به تعداد 76 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 64 نفر به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسش نامه محقق ساخته روا با پایایی قابل قبول 84/0 بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی استفاده از مدل معادلات ساختاری بود. از نرم افزار MAXQDA برای تحلیل داده های کیفی و از نرم افزار Smart-Pls برای تحلیل داده های بخش کمی استفاده گردید.

    یافته ها: 

    کدگذاری محوری و گزینشی در سه حوزه علی، زمینه ای و مداخله گر اجرا، که منجربه شناسایی 37 مضمون سازمان دهنده و 8 مضمون فراگیر در جهت تدوین الگوی تحقیق گردید. یافته ها نشان داد که آموزش و پژوهش 32%، انگیزش 34%، تغییر نگرش 55%، حمایت  آموزش مجازی در فراجا را تبیین می کنند.

    نتیجه گیری:

     نتایج منجر به تدوین الگوی آموزش مجازی کاربران آزمایشگاه آنالیز و تشخیص مواد مخدر شده که الگوی نهایی موفق به تبیین بیش از 68 درصد از تغییرات کل آموزش مجازی گردید.

    کلید واژگان: فناوری, اینترنت, آموزش, مجازی, فراجا, آزمایشگاه آنالیز}
    asghar eftekhari
    Background and purpose

    In today's world, virtual education is one of the most important elements in education. The current research was carried out with the aim of providing a technology-based model for the virtual training of users of Faraja's drug analysis and detection laboratory.

    Method

    The present research method was mixed and exploratory. The participants in the qualitative part of the research include 15 experts who are knowledgeable about the subject (professors familiar with the field of technology with experience in teaching on the Internet platform) using the purposeful sampling method and observing the principle of theoretical saturation, and in the quantitative part of the research including all the laboratory experts. narcotics analysis students of Faraja and laboratory science students of Amin University of Police Sciences and there were 76 people, using Cochran's formula and the available sampling method, 64 people were selected as members of the statistical sample. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured questionnaire, and in the quantitative part, it was a researcher-made questionnaire with an acceptable reliability of 0.84. The method of data analysis in the qualitative part of the foundation data theory and in the quantitative part was the use of the structural equation model. MAXQDA software was used for qualitative data analysis and Smart-Pls software was used for quantitative data analysis.

    Findings

    Axial and selective coding in three causal, contextual and intervening areas of implementation, which led to the identification of 37 organizing themes and 8 inclusive themes in order to formulate the research model. Research showed that education and research 32%, motivation 34%, attitude change 55%, support 42%, technological infrastructure 33%, skill and ability 26%, culture and ethics 47% and structure and policy 60% of the changes. They explain virtual education in Faraja.

    Results

    The results have led to the formulation of a virtual education model based on modern technology in Faraja, and the final model succeeded in explaining more than 68% of the total changes in virtual education based on technology in Faraja..

    Keywords: virtual education, new technology, space, laboratory}
  • الهام محمدی زوراب

    آموزش از راه دور عبارت است از نوعی فرایند آموزشی که در آن تمامی یا بیشتر آموزش از طریق یاددهنده نسبت به فرد یادگیرنده فارغ از زمان و مکان انجام می گیرد، بدین مضمون که تمامی یا بخشی از ارتباط بین آموزگاران و آموزنده ها از طریق یک رسانه مصنوعی، خواه الکترونیک، خواه چاپی صورت می پذیرد. بنابرتعریف، در آموزش از راه دور ابزار نرمال یا اصلی ارتباط، فناوری است. شاید در دهه‌ های قبل، سیستم استادمحوری و حضور فیزیکی در کلاس درس، تنها راه ممکن برای ادامه تحصیل در هشت مرکز آموزش عالی بود اما حالا با وجود توسعه روزافزون دنیای آموزش مجازی، آموزش‌های سنتی در دانشگاه‌ها با یک رقیب قدرتمند روبه‌رو شده است. آموزش از راه دور با بهره‌گیری از جهان اینترنت برای انتقال مفاهیم آموزشی به دانشجو یا دانش آموز، هم‌اکنون به عنوان یک روش علمی و موثر در سیستم آموزشی ما شناخته می‌شود که روزبه‌روز نیز هواداران آن در حال افزایش است. این سیستم آموزشی موجب می‌شود دانش آموز یا دانشجوی مجازی، وقت و انرژی کمتری برای یادگیری صرف کند و بسته‌های آموزشی را از طریق پست الکترونیکی، بهره‌گیری از آموزش و کلاس‌های مجازی و استفاده از کتابخانه الکترونیکی دریافت کند اما آموزش از راه دور  در ایران با مولفه‌های استاندارد دانشگاه‌های جهان فاصله زیادی دارد؛ به نحوی که می‌توان گفت آموزش‌های از راه دور  ایران در مقایسه با آموزش‌های مجازی در کشورهای توسعه‌یافته، شبیه کودکی است که نه‌تنها هنوز یاد نگرفته به درستی راه رود، بلکه زمین زیر پای او برای حرکت هموار نیست. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم به بررسی ویژگی ها، عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور در سیستم آموزشی ایران بپردازیم.

    کلید واژگان: آموزش از راه دور, آموزش مجازی, اینترنت, تعلیم و تربیت, آموزگار}
  • علی کریم زاده *، وحیدرضا ابراهیمی

    امنیت در فضای سایبری تابع دو عنصر کلیدی انسان و فضای سایبر است. کنش و تعامل کنشگران این دو عامل، موجب شکل گیری فضای تهدیدزایی شده که ابعاد گسترده و متنوعی را در حوزه امنیت شکل می دهد. در این میان پرداختن به موضوعات مربوط به فرهنگ در فضای سایبری نقشی اساسی در افزایش آگاهی های عموم مردم و بالا بردن امنیت روانی در جامعه دارد. مقاله حاضر به منظور بررسی تاثیر فضای سایبری بر امنیت روانی دانشجویان به عنوان قشری مهم و تاثیرگذار در جامعه انجام گرفت. نمونه آماری این پژوهش که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه امنیت روانی مازلو و پرسشنامه ای محقق ساخته انجام گرفت، 149 نفر از دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می داد. به منظور پاسخگویی به سوال های پژوهش داده های حاصل از تحقیق بر اساس روش توصیفی پیمایشی و به کمک نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های t تک نمونه و آنالیز واریانس و نمودارهای هیستوگرام مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتیجه تجزیه وتحلیل یافته ها ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی فضای سایبری بر امنیت روانی تاثیر دارد.

    کلید واژگان: فضای سایبری, امنیت روانی, فرهنگ, اینترنت}
    Vahidreza Ibrahimi *

    Security in cyberspace is the f unction of two key elements: human and cyberspace. The actions and interactions of these two factors lead to the creation of a threatening environment that constitutes a wide variety of dimensions in the field of security. Meanwhile, dealing with the issues related to culture in cyberspace has a key role in raising public awareness and enhancing psychological security in the community. Hence, the present study has been conducted to examine the impact of cyberspace on the psychological security of college students as an important and influential stratum in the society. The research sample included 149 students from Islamic Azad University and the instruments were the Maslow psychological security questionnaire and a researcher-made questionnaire. The utilized statis tical analyses were one-sample t-test, analysis of variance and histograms which were conducted using the SPSS software. Based on the results, the political, economic, cultural and psychological dimensions of cyberspace impact on psychological security.

    Keywords: Cyberspace, Psychological Security, culture, the Internet}
  • مریم ذوالفقار، آمنه خدیور*، فاطمه عباسی

    تنوع دستگاه هایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا می کنند و از سامانه های مبتنی بر وب استفاده می کنند، روز به روز زیادتر می شود. کاربران انتظار دارند که سامانه ها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاه های مختلف (از دسکتاپ تا تلفن های همراه هوشمند در اندازه های مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این پژوهش نیز طراحی سامانه اینترنت بانک واکنش گرا است. برای این منظور ضمن مطالعه پیشینه پژوهش و توجه به مفاهیم اینترنت بانک، عوامل پذیرش آن و مفهوم واکنش گرایی و تجربه کاربری و نیازهای یک سامانه (از نظر کسب و کاری و فنی) به طراحی اینترنت بانک واکنش گرا بر اساس مراحل روش " علم طراحی" پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر، طراحی سامانه ای واکنش گرا را ارایه می دهد که می تواند مورد استفاده همه بانک ها و موسسه های مالی قرار گیرد. طراحی پیشنهادشده به گونه ای است که سامانه روی دستگاه های مختلف در اندازه های مختلف به شکل مناسب و سازگار با انداره دستگاه نمایش داده می شود. بر اساس نتایج این پژوهش، تجربه کاربری که شامل مواردی چون واکنش گرایی، سادگی استفاده و قابلیت یادگیری است، بسیار مورد توجه کاربران است و اینترنت-بانک هایی که این عوامل را همراه با امنیت و کارایی در اختیار کاربران می گذارند، بیشتر مورد اقبال واقع می شوند.

    کلید واژگان: اینترنت بانک, واکنش گرا, علم طراحی, تجربه کاربری, اینترنت}
    Maryam Zolfaghar, Ameneh Khadivar *, Fatemeh Abbasi

    Technology progress, during the recent decades, has influenced the banking industry. Banks have moved from traditional banking to online banking. Users expect to view systems on different browsers or different devices without disrupting the overall/page due to the small size of the display on some devices such. This expectation is responsiveness which is one of the factors influencing the user experience. Responsiveness means that the contents of a web-based system are displayed correctly and clearly on all devices and browsers, regardless of screen size. The purpose of this article is also to design a responsive Internet Banking system based on design science. It has been designed, based on the study of the scientific background and considering the concepts of Internet Banking, its adoption factors, responsiveness and user experience and the system requirements, from a business and technical point of view.The present study provides a system design that can be used by all financial institutions. It can also be applicable for universities and higher education institutions, as it describes, step by step, how to practically use the research method in a real system.Considering the results of this study, user experience, including issues such as responsiveness, ease of use and learnability, is much interesting for users, and the Internet banks that provide these factors along with security and performance are very attractive and are highly appreciated.

    Keywords: Internet Bank, Responsive, design science, User Experience, Internet}
  • سمیه شاه حسینی*، حبیب مروت، زهرا قائمی

    رشد چشمگیر تجارت الکترونیکی بین المللی در چند سال اخیر بیانگر اهمیت نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت در رشد این نوع تجارت و به طور کل تجارت بین الملل می باشد. بر این اساس در این مطالعه نقش اینترنت بر تجارت دوجانبه ایران و شرکای عمده تجاری آن بررسی خواهد شد. با توجه به ماهیت متفاوت بخش های عمده اقتصادی و کالاها و خدماتی که ارایه می دهند، اینترنت می تواند نقش متفاوتی در گسترش تجارت هریک از بخش ها ایفا نماید. لذا در این مطالعه تلاش شده است تا نقش اینترنت بر تجارت کشور با شرکای عمده خود در سه بخش کشاورزی، غیر کشاورزی (صنعت) و خدمات در طی سال های 1995 تا 2015 مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که نوآوری پژوهش حاضر نسبت به مطالعات پیشین می باشد. در این راستا از مدل جاذبه تعدیل شده و داده های تابلویی برای مدل سازی تجربی و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده خواهد شد. در میان سه مدل برآورد شده، تنها متغیرهای دسترسی به اینترنت و نرخ ارز در کشور صادرکننده در همه مدل های نهایی معنی دار شده اند و توان توضیح جریانات تجاری را دارد که به نوعی می تواند حاکی از تغییر الگوی تجارت در بین کشورهای جهان نیز باشد. نکته بعدی اینکه در میان مدل های مختلف، در مدل تجارت کالاهای غیر کشاورزی (صنعتی) هم چنان متغیرهای سنتی قدرت توضیح دهندگی بیشتری برای توضیح جریانات تجاری دارند و در مقابل در مدل خدمات به هیچ وجه متغیرهای سنتی توانایی توضیج جریانات تجاری را ندارند.

    کلید واژگان: تجارت دوجانبه, مدل جاذبه, اینترنت, تجارت الکترونیکی, تجارت بینالملل}
    Somayeh Shahhosseini *, Habib Morovat, Zahra Ghaemi

    The significant growth of international e-commerce in the recent years illustrates the important role of information and communication technology and the Internet in international trade. Therefore, the aim of this paper is to examine the role of the Internet on Iran’s bilateral trade with its major trading partners. Due to the differing natures of the major economic sectors, the Internet can play a different role in expanding the trade in each sector. In this srudy the role of the Internet on Iran’s trade with its major partners in the three sectors of agriculture, non-agriculture (industry) and services during years 1995-2015. For this purpose, the modified gravity model and panel data were used for experimental modeling and data analysis. In all the three estimated models, only the variables of internet access and exchange rate in the exporting country are significant this indicates a change in the patterns of trade between the countries. The next point is that, among the three models, in the non-agricultural (industrial) commodity model, traditional variables still have more explanatory power to explain the trade flows and, in contrast, in the service model, traditional variables cannot explain the trade flows in any way.

    Keywords: Bilateral Trade, Gravity Model, Internet, E, commerce, International Trade}
  • محمد برادران *، عباس طلوعی اشلقی، محمدعلی افشار کاظمی، محمدرضا معتدل

    حمل‌ونقل هوشمند به‌عنوان یک ضرورت و راه‌حل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حمل‌ونقل هوشمند طراحی و پیاده‌سازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیاده‌سازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد تحلیل و پیاده‌سازی گردید. در سناریو چهارم؛ فرآیند پایش خودروها در هنگام نقص فنی خودرو و اطلاع‌رسانی هوشمند سیستم امداد خودرو طراحی و پیاده‌سازی شد. در سناریو پنجم؛ سیستم امدادرسانی در حوادث و تصادفات و اطلاع‌رسانی هوشمند به مرکز اورژانس طراحی و پیاده‌سازی گردید و در سناریو ششم؛ سیستم هوشمند پایش خودرو و اطلاع‌رسانی و ارسال پیام به مالک و نیروی انتظامی، در حین و پس از سرقت خودرو در جهت پیشگیری و مکان‌یابی خودرو مسروقه طراحی و پیاده‌سازی شد. فرآیند ارسال پیام به‌صورت پوشش کامل در محدوده شهر هوشمند به‌ نحوی‌ پیاده‌سازی گردیده که در صورت لزوم علاوه بر مرکز، کلیه خودروهای موجود در فرآیند حمل‌ونقل هوشمند پیام را دریافت نمایند. جهت انجام فرآیند پیاده‌سازی از یک نقطه دسترسی که وظیفه‌اش ارسال پیام است استفاده شد. اولین چالش این پژوهش، انتخاب گره‌های ثابت هدف بود که با استفاده از الگوریتم برنامه‌ریزی آرمانی رتبه‌بندی شده فازی، طراحی و پیاده‌سازی گردید. پس از حل چالش اول، با توجه به مشکل برد ارتباطی در شبکه خودرویی چالش مسیریابی پیام از نقطه دسترسی به گره ثابت هدف مطرح شد که با استفاده از روش الگوریتم Dijkstra برطرف شد. پس از شبیه‌سازی، نتایج به‌دست‌آمده با الگوریتم eTGMD ازنظر پارامترهای نرخ تحویل پیام، تاخیر تحویل، تعداد مخابره‌های بسته مصرفی و تعداد گره‌های هدف ثابت مقایسه شد. نتایج الگوریتم پیشنهادی، بهبود مناسب و بهینه‌ای را نسبت به الگوریتم eTGMD نشان داد.v

    کلید واژگان: حمل ونقل هوشمند, شبکه خودرویی, ارسال پیام, اینترنت, الگوریتم برنامه ریزی آرمانی, شبکه عصبی}
    Mohammad Baradaran *, Abbas Tolouei Ashlaghi, Mohammad Ali Afshar Kazemi, Mohammad Reza Motadel

    Smart transport is an indispensable necessity in today's smart cities. In this thesis, six scenarios were implemented based on intelligent transportation. In the first scenario, the speed control process was implemented. In the second and third scenarios, the process of traffic planning was even and odd. In the fourth scenario, the vehicle relief system was implemented. In the fifth scenario, an emergency relief system was implemented. In the sixth scenario, the message was executed at the time of the car theft.
    The message delivery process has been fully implemented in the smart city area so that all vehicles in the smart transport process receive the message. An access point is called an access point whose task is to send a message. Given that the number of messages sent to the network decreases, there are two advantages to the low cost of sending messages as well as full coverage. So instead of sending the message directly to each car individually, the messages are sent to the roadside equipment and then sent to the vehicles passing the road through the roadside equipment. This roadside equipment is called fixed nodes. Certainly, sending messages to all these fixed nodes is not optimal and has two major drawbacks. The first disadvantage is that a car may cross several fixed target nodes and receive all of these fixed target nodes of the message. Also the second problem is that the number of messages received creates terrible statistics and imposes a computational overhead. So the solution to this problem is to select some of these fixed nodes as the target constant node. Only send the message to fixed target nodes and send it to the cars passing by. The first challenge of this thesis is the selection of these target constant nodes, which is implemented using the fuzzy ranked idealized programming algorithm. After solving the first challenge due to the communication board problem in the car network, the challenge of routing the message from the access point to the fixed node is raised. The solution to this challenge is computed using the Dijkstra algorithm and compared with the eTGMD algorithm in terms of message delivery rate, delivery delay, number of packets used, and number of fixed target nodes. The results of the proposed algorithm show a good and optimal improvement over the eTGMD algorithm.

    Keywords: Intelligent Transportation System, VANET, message sending, ITS}
  • یگانه خراط*، فاطمه کمالی نژاد، مهران بهرام ارجاوند، علی کلانتری

    با پیشرفت اینترنت ، فناوری وب روز به روز به سرعت درحال پیشرفت است. نسخه سنتی وب با نام وب 1.0تنها،توانایی نمایش اطلاعات راداشت وکاربران نمیتوانستند تغییر در ان بوجود بیاورند. با ورود وب2.0 شکل جدیدی از اینترنت مبتنی بر تعامل به وجود امد که امکان ارتباط با وبسایت ها را فراهم اورده بود این موضوع باعث شده بود بستر وب از حالت ایستا به حالت پویا تغییر پیدا کند. نسل سوم اینترنت با نام وب3.0 ظهورکرده است تافضای اینترنت را به یک پایگاه داده بزرگ تبدیل کند.از آنجایی که امکان دارد وب نسل سوم برای بسیاری از افراد مفهومی جدید و ناشناخته باشد این مقاله سعی دارد نگاهی به وب 2.0 و وب 1.0 بیانداز و سپس به ویژگی هی وب3.0،ساختار و روند های فناوری برای  وب3.0 ، ارتباط ان با بلاکچین ها و چگونگی تغییر نحوه ی کسب و کار ها بپردازد تا ماهیت وب3.0 را بیشتر و بهتر درک نماییم.

    کلید واژگان: وب 2.0, وب3.0, اینترنت, فناوری, وب معنایی}
    Yegane Kharat *, Fatemeh Kamalinejad, Mehran Bahram Arjavand, Ali Kalantari

    With the advent of the Internet, web technology is advancing rapidly day by day. The traditional version of the Web, called Web 1.0 only, had the ability to display information and users could not change it. With the advent of Web 2.0, a new form of Internet-based interaction emerged that allowed websites to interact with websites. This changed the Web platform from a static to a dynamic state. The third generation of the Internet, called Web 3.0, has emerged to turn the Internet into a large database. This article tries to compare Web 3.0 and Web 2.0, the structure and type of Web 3.0 activity and its future forecast.

    Keywords: Web 2.0, Web 3.0, Internet, technology, Semantic Web}
  • فریده انوری، محسن علیزاده*، میثم شیرخدایی، محمد ولیپور خطیر

    براساس آمار منتشر شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، شرکت اینترنتی علی بابا با 693 میلیون کاربر فعال در سال 2019، ازجمله موفق ترین شرکت های این حوزه در سطح جهان معرفی شده است. پژوهش حاضر با رویکردی ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمی است. در آغاز با مرور مبانی نظری درزمینه عوامل موفقیت کسب و کارهای اینترنتی، چهار بعد اصلی بازاریابی، فناوری اطلاعات، عوامل زیرساختی و فرهنگی در این نوع کسب و کارها شناسایی شدند. سپس در مرحله کیفی با تحلیل محتوای مستندات از سال 1999 درمورد شرکت علی بابا، 17 فعالیت این شرکت در ذیل این چهار بعد اصلی استخراج شد. در مرحله کمی با بهره گیری از نظرات خبرگان تجارت الکترونیک و بازاریابی، این عوامل با استفاده از تکنیک دیمتل فازی اولویت بندی شدند. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از سازگاری درونی تایید شده و روایی آن از نوع روایی محتوایی است. باتوجه به یافته های پژوهش در بین ابعاد، فناوری اطلاعات بیشترین اهمیت را در موفقیت کسب و کار اینترنتی شرکت علی بابا دارد و بعد از آن به ترتیب ابعاد بازاریابی، زیرساختی و فرهنگی قرار گرفتند. برمبنای فعالیت های شناسایی شده در موفقیت شرکت علی بابا، سایر مدیران کسب و کار های اینترنتی نیز می توانند با الگوبرداری مناسب در راستای تعالی کسب و کار خود گام بردارند.

    کلید واژگان: علی بابا, اینترنت, فناوری اطلاعات, دیمتل}
    Farideh Anvari, Mohsen Alizadeh Sani*, Meisam Shirkhodaee, Mohammad Valipour Khatir

    Alibaba Internet Company, with 693 million annual active users from the 12-month period ended september 2019, has been listed as one of the most successful companies in this field in the world, according to the data released in the internet business field. This study is based on a mixed-method approach which consists of two qualitative and quantitative stages. First, by reviewing the theoretical foundations of Internet business success factors, four main criteria including: marketing, information technology, infrastructure and cultural factors, were identified as success factors of these types of businesses. Then, in the qualitative step, 17 factors were extracted as sub-criteria, by analyzing the documents content about Alibaba Company, since 1999.  Subsequently, these factors, in a quantitative stage, were prioritized using the fuzzy DEMATEL technique by the experts' views in the fields of e-commerce and marketing. The reliability and validity of the research tool, has been confirmed using internal consistency and content validity, respectively. According to the findings, among the criteria, the information technology, has the highest impact on the success of Alibaba's electronic businesses. Based on the factors identified in Alibaba's success, Internet business executives can take steps toward excellence in their businesses.

    Keywords: Identifying the Success Factors of Alibaba Internet Company}
  • تقی بختیاری*، غلامرضا رضایی
    زمینه و هدف
    دشمن در جنگ نرم درصدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی ازطریق استحاله ارزش ها است و از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند، نیروی انتظامی می تواند با اجرای برنامه های آموزش همگانی در جامعه، از آسیب های اجتماعی ناشی از اقدامات نرم دشمن پیشگیری کند. این پژوهش باهدف بررسی میزان تاثیر شیوه های آموزش همگانی در پیشگیری از تهدیدات نرم دشمن با تاکید بر اینترنت و ماهواره انجام شد.
    روش
    روش پژوهش، توصیفی و شیوه گردآوری داده ها پیمایشی است. با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر حجم نمونه از بین جامعه آماری 80 هزار نفری شهروندان الیگودرز شامل دانش آموزان و نمازگزاران به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (846/)، و روائی آن براساس نظر خبرگان و صاحب نظران تایید شد. برای تحلیل داده ها، از آزمون های تحلیل واریانس آنوا و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
    یافته ها
    سطح معناداری برای کلیه متغیرهای پژوهش، کمتر از 05/0 به دست آمد و نشان دهنده وجود رابطه واقعی بین آنها است و ضریب همبستگی به دست آمده، نشان دهنده همبستگی بسیار بالای آنها است. ضریب تعیین محاسبه شده، نشان دهنده تاثیر حدود 79 درصدی متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته پژوهش بود.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد بکارگیری آموزش همگانی در پیشگیری از تهدیدهای نرم (اینترنت وماهواره) موثر است و آموزش همگانی به ترتیب اولویت در قالب اطلاعیه های نوشتاری، حضوری، فیزیکی و آموزش ازطریق برنامه های تلویزیونی در پیشگیری از تهدیدهای ناشی از آسیب های ماهواره و اینترنت موثر هستند. همچنین نیروی انتظامی با کمک سازمان های مرتبط می تواند با استفاده از آموزش همگانی تهدیدهای ناشی از اینترنت و ماهواره را کاهش دهد.
    کلید واژگان: آموزش همگانی, اینترنت, پلیس, پیشگیری, تهدید نرم, ماهواره}
  • بهرام بیات *، علی قنبری برزیان
    مقدمه
    رسانه های جمعی، به منزله شاه راه اطلاعاتی جوامع و نقش آن ها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، به ویژه هویت ملی، موردتوجه صاحب نظران علوم انسانی- اجتماعی قرار گرفته است. با توجه به روند تحولات بسیار سریع در حوزه فناوری رسانه ای در سال های اخیر، می توان تاثیر این رشد چشمگیر را بر هویت ملی مشاهده کرد. با توجه به موارد فوق، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر رسانه های ارتباط جمعی بر هویت ملی و نیز چگونگی رابطه بین متغیرهای فوق در بین جوانان دانشجوی عرب زبان اهوازی در سال 1395 است.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از دانشجویان جوانان عرب زبان اهوازی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 400 نفر از دانشجویان، 215 دانشجوی پسر و 185 دانشجوی دختر است. روش مورداستفاده، میدانی و از فن پرسشنامه به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. اعتبار متغیرها با استفاده از اعتبار عاملی (سازه ای) و صوری و روایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و با توجه به نتایج 86/0 تایید شده است. آزمون های مورداستفاده در این تحقیق شامل همبستگی پیرسون است.
    یافته ها
    نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین دیدن موسیقی تصویری، فیلم سینمایی و برنامه جنسی از ماهواره و استفاده از اینترنت، چت، ایمیل، وبلاگ، سایت های (سراچه های) خبری، علمی، اجتماعی و فرهنگی با هویت ملی رابطه معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    داده های این پژوهش نشان می دهند که دانشجویانی که از رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی بیشتر استفاده کرده اند دارای هویت قومی قوی تری هستند و به عبارتی، استفاده بیشتر از فضای مجازی و رسانه های جمعی سبب برجستگی هویت قومی در برابر هویت ملی شده است.
    کلید واژگان: هویت ملی, هویت قومی, رسانه, اینترنت, ماهواره}
  • علی رزمی *، آرین قلی پور، علی پیران نژاد
    سایبرلوفینگ اپیدمی نسبتا جدیدی در سازمان‏ها و اثر جانبی فناوری‏های جدید است؛ این پدیده، با کاهش بهره‏وری کارکنان، هزینه‏های سازمانی را افزایش می‏دهد. محققان سازمانی علاقه‏مندند تا با یافتن پیشایند‏های سایبرلوفینگ آن را کاهش دهند. هدف از این پژوهش نیز بررسی پیشایند‏های موثر بر سایبرلوفینگ است. نگرش‏های شغلی، حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت، سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران، طفره‏روی غیراینترنتی، و خودکارآمدی اینترنتی به‏عنوان پیشایندها بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی‏‏- همبستگی انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطه رفتار سازمانی و منابع انسانی قرار می گیرد. جامعه پژوهش کارکنان یک شرکت پتروشیمی است که 296 نفر از کارکنان شرکت نمونه آماری را تشکیل داده‏اند. برای جمع‏آوری اطلاعات از پرسش‏نامه و برای تحلیل داده‏ها نیز از رگرسیون گام‏به‏گام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل نهایی نشان می‏دهد که متغیرهای طفره‏روی‏ غیر‏اینترنتی (371/0=β ،0. 00p<) ، خودکارآمدی اینترنتی (296/0=β ،0. 00p<) ، نگرش مثبت به سایبرلوفینگ (172/0=β ،0. 00p<) ، و سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران (133/0=β ،0. 00p<) پیش‏بینی‏کننده‏های معناداری برای سایبرلوفینگ‏اند. این مطلب موید آن است که مشارکت‏کننده‏هایی که درگیر رفتارهای سایبرلوفینگ‏اند خودکارآمدی اینترنتی و طفره‏روی ‏غیر‏اینترنتی بسیار زیادی دارند و همچنین نگرش مثبت به سایبرلوفینگ داشته و سایبرلوفینگ را به‏منزله هنجار عمومی سازمانی پذیرفته اند.
    کلید واژگان: اینترنت, اینترنت غیرکاری, پیشایند‏ها, سایبرلوفینگ, نگرش}
    ali razmi*, Ariyan Gholi pour, Ali Pirannejad
    Cyberloafing as one of the widespread phenomenon in workplace ‎has been brought many consequences such as reducing HR productivity ‎and raising organizational costs. Many scholars have interested in ‎exploring its antecedents to address this issue. To this, current study is ‎aimed to examine effective cyberloafing antecedents including job ‎attitudes (job and intrinsic involvements), managerial support for use of ‎internet, perceived cyberloafing of coworkers, non-internet loafing and ‎internet self-efficacy. We conduct our research based on descriptive- ‎correlation method.‎
    ‎ Our data were collected through designed questionnaire from 296 ‎employees in Tabriz Petrochemicals Company who have been access to ‎Internet. To analyze gathered data we used Stepwise Regression. Results ‎elicited by Regression test showed that non-Internet loafing (‎β‎=0.371, ‎p
    Keywords: Cyberloafing, Internet, Attitudes, Non work internet, Antecedents}
  • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی بین المللی شرکت های صادراتی ایران
    ناصر یزدانی*، احسان شریفی، محمدحسن یزدانی موحد
    یکی از مهم ترین قابلیت های اینترنت آسان تر کردن ورود به بازارهای بین المللی می باشد. اینترنت به دلیل ارزان بودن و گسترده بودن قدرت تاثیر از مهمترین عوامل اصلی نفوذ در بازار است. در این بین شناسایی عواملی که بازاریابی اینترنتی را  موثرتر می نماید حائز اهمیت می باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در شرکت های صادراتی کشور می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها و ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی دسته بندی نمود. جامعه آماری در این پژوهش شرکت های صادراتی کشور است که با استفاده از پرسشنامه داده های مرتبط جمع آوری شده و توسط پرسشنامه مقایسات زوجی اولویت بندی عوامل صورت گرفت. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش تحلیل سلسله مراتبی فازی می باشد. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی در پنج گروه اصلی که هرکدام دارای زیرمعیارهای مربوط به خود می باشند تقسیم بندی می شوند. رتبه بندی عوامل اصلی نشان داد که عوامل مرتبط به 1. استراتژی بازاریابی در رتبه نخست و 2. عوامل مرتبط بین المللی و کانال های توزیع، 3. عوامل مربوط به مشتریان، 4. عوامل داخلی و تحقیقات بازاریابی و 5. عوامل مرتبط به طراحی وب سایت در رتبه های بعدی از نظر اهمیت در موفقیت بازاریابی اینترنتی شرکت های صادراتی ایران قرار دارند.
    کلید واژگان: بازاریابی اینترنتی, شرکت های صادراتی, موفقیت صادرات, اینترنت, بازارهای بین المللی}
  • سجاد پاشایی *، پریسا محمودپور، محمدرسول خدادادی
    مطالعه حاضر با هدف، بررسی نقش میانجی گری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با کاهش افسردگی نوجوانان منطقه آزاد ماکو، انجام شد. جامعه آماری پژوهش به صورت تصادفی ساده و به تعداد 265 نفر از بین نوجوانان منطقه آزاد ماکو که حداقل سه جلسه در هفته ورزش می کردند، انتخاب شد. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد. روایی (محتوی، همگری، واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسش نامه ها در حد قابل قبول و خوب بودند (α= %94). روابط میان متغیرها با به کارگیری مدل سازی معادله ساختاری ایموس و با استفاده وزن های رگرسیونی عادی و استاندارد شده به روش برآورد حداکثر درستنمایی تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد، ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی (اینترنت، موبایل و شبکه های مجازی) باعث افسردگی نوجوانان می شود همچنین مشارکت ورزشی می تواند به عنوان متغیر میانجی اثر منفی ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی بر افسردگی نوجوانان را کاهش دهد؛ بنابراین استفاده از اینترنت، موبایل و شبکه های مجازی به دلیل جذابیت های کاذبی که برای کاربران ایجاد می کند، سبب از بین رفتن ارتباطات رو در رو شده و باعث درون گرا شدن افراد می شود به این ترتیب افراد کم کم از ارتباطات مستقیم دوری می کنند، درنهایت عامل افسردگی و تنهایی آن ها می شود.
    کلید واژگان: اینترنت, اینستاگرام, افسردگی, تلفن همراه, تلگرام, منطقه آزاد ماکو}
    Sajede Pashaei *
    The aim of this study was to evaluate the mediating role of the sport participation in explaining the relationship between the uses of communication tools of information technology (Mobile Phone, Internet, Instagram, Telegram) by reducing the depression of adolescents in the Maku Free Zone. The population of the study was selected in simple random way and 265 teenagers were selected from among those who were doing exercise three sessions per week. This study was a solidarity descriptive survey. A questionnaire was used to collect data. The validity (content, convergence, divergence) and reliability (factor loadings, reliability of supplies and alpha coefficient) questionnaires were well within acceptable limits (α= %94). Relations between variables were found by using AMOS20 structural equation modeling and were analyzed by using ordinary regression weights and were standardized by the maximum likelihood estimation method. The results showed that information and communication tools (Internet, Mobile and Virtual Networks) cause depression in teenagers, and sports participation as a mediator variable can reduce the negative impact of information and communication technology tools on teenagers’ depression. Therefore, the use of Internet, mobile and virtual networks causes loss of face to face communication because of the creation of false appeal to users and causes people to be introspective. Therefore, people will stay away from direct communication, and finally this will result in depression and loneliness.v
    Keywords: Internet, Instagram, Depression, Mobile, Telegram, Maku Free Zone}
  • نرگس تنکمانی *، مجید صفاری نیا، مهری محمدی چری
    امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می کنند؛در صورت وجود اعتیاد به اینترنت در افراد به ویژه در دانشجویان می تواند خسارتهای جبران ناپذیری در برداشته باشد. هدف از این مطالعه نقش استفاده آسیب زا ازفضای مجازی در پیش بینی کیفیت زندگی (سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت محیط) بود.
    روش پژوهش: توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شهر ری می باشد که از این جامعه به تعداد 110 نفر نمونه انتخاب گردید. دانشجویان به دو پرسشنامه اعتیاد اینترنتی کیمبرلی یانگ و پرسشنامه کیفیت زندگی وول برف (WHOQOL-BREF)پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و بخش استنباطی (روش همبستگی پیرسون) استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 1-بین اعتیاد به اینترنت و کیفیت زندگی دانشجویان ارتباط معکوسی وجود دارد.2- بین اعتیاد به اینترنت و سلامت جسمانی دانشجویان ارتباط معکوسی وجود دارد.3- بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان ارتباط معکوسی وجود دارد. 4- بین استفاده اعتیاد به اینترنت با سلامت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.5- بین اعتیاد به اینترنت با سلامت محیط زندگی رابطه معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با برگزاری کارگاه های آموزشی و فراهم کردن فضای مناسب در خانواده و کلاس هایی برای اوقات فراغت جوانان، می توان از کیفیت زندگی افراد مبتلا به اعتیاد اینترنتی را بهبود و افزایش بخشید.
    کلید واژگان: اینترنت, استفاده آسیب زا از اینترنت, کیفیت زندگی, دانشجویان}
    Narges Tankamani *, Majid Saffarinia, Mehri Mohammadi Cherri
    Today the huge crowds use of internet in the world.In the case of Internet addiction in people, can incur irreparable damage especially the students. The aim of this study was Use traumatic virtual role in predicting quality of life( Physical health , mental health , social health , and environment ).
    Methods
    This is descriptive correlational. The study population included all students of PNU on center downtown Rey. A total of 110 patients were selected from the community.student's responded with Internet addiction and wool Quality of life questionnaire (WHOQOL-BREF).In order to analyze the data descriptive statistics ( mean and standard deviation ) and inferential statistics ( Pearson correlation coefficient ) was used.
    Results
    The results showed that there is an inverse relationship between internet addiction and quality of life of students. There is an inverse relationship between internet addiction and physical health of students. There is an inverse relationship between internet addiction and mental health. There is a significant relationship between internet addiction and social well.There is a significant relationship between internet addiction and the health of the environment.
    Conclusion
    with holding workshops and provide sufficient space for family and free time classes for youth ,it can improve and enhance the quality of life of people with Internet addiction.
    Keywords: Internet, over-use of the Internet, quality of life, Students}
  • علی کریم زاده، حمیدرضا ابراهیمی
    امنیت در فضای سایبری تابع دو عنصر کلیدی انسان و فضای سایبر است. کنش و تعامل کنشگران این دو عامل، موجب شکل گیری فضای تهدیدزایی شده که ابعاد گسترده و متنوعی را در حوزه امنیت شکل می دهد. در این میان پرداختن به موضوعات مربوط به فرهنگ در فضای سایبری نقشی اساسی در افزایش آگاهی های عموم مردم و بالا بردن امنیت روانی در جامعه در بر دارد. لذا مقاله حاضر به منظور بررسی تاثیر فضای سایبری بر امنیت روانی دانشجویان به عنوان قشری مهم و تاثیرگذار در جامعه انجام گرفت. نمونه آماری این پژوهش که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه امنیت روانی مازلو و پرسشنامه ای محقق ساخته انجام گرفت 149 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد را تشکیل می دهد. به منظور پاسخگویی به سئوال های پژوهش داده های حاصل از تحقیق براساس روش توصیفی– پیمایشی و به کمک نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های t تک نمونه و آنالیز واریانس و نمودارهای هیستوگرام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتیجه تجزیه و تحلیل یافته ها ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی فضای سایبری بر امنیت روانی تاثیر دارد.
    کلید واژگان: فضای سایبری, امنیت روانی, فرهنگ, اینترنت}
    Ali Karimzadeh, Hamid, Reza Ebrahimi
    Security in cyberspace is the function of two key elements: human and cyberspace. The actions and interactions of these two factors lead to the creation of a threatening environment that constitutes a wide variety of dimensions in the field of security. Meanwhile, dealing with the issues related to culture in cyberspace has a key role in raising public awareness and enhancing psychological security in the community. Hence, the present study has been conducted to examine the impact of cyberspace on the psychological security of college students as an important and influential stratum in the society. The research sample included 149 students from Islamic Azad University and the instruments were the Maslow psychological security questionnaire and a researcher-made questionnaire. The utilized statistical analyses were one-sample t-test, analysis of variance and histograms which were conducted using the SPSS software. Based on the results, the political, economic, cultural and psychological dimensions of cyberspace impact on psychological security.
    Keywords: Cyberspace, psychological security, culture, the Internet}
  • بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان در سازمان های خدماتی ارائه دهنده سرویس اینترنت
    مریم اخوان خرازیان، امیر حاتمی، مریم احمدی طاهری
    هدف از این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر رضایت مشتریان سازمان های خدماتی ارائه دهنده سرویس اینترنت است. این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا کیفیت خدمات ارائه شده در سازمان های خدماتی ارائه دهنده سرویس اینترنت سبب رضایت مشتریان این سازمان ها شده است؟ روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این راستا پس از بررسی مبانی نظری تحقیق مدل ای کوال برای سنجش سطح کیفیت خدمات انتخاب شده و تاثیر آن بر رضایت مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این راستا بر اساس موارد مذکور پرسش نامه ای طراحی و روایی و پایایی آن تایید شد. جامعه آماری این تحقیق تمامی افرادی هستند که از خدمات سرویس اینترنت سازمان های مذکور استفاده می کنند. در این راستا دو شرکت ارائه دهنده خدمات سرویس اینترنت شاتل و پارس آنلاین انتخاب شده و پرسش نامه در میان مشتریان آن ها در شهر تهران توزیع شد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری توسط فرمول جامعه نامحدود کوکران به میزان 384 نمونه برآورد شد و پرسش نامه در میان نمونه آماری توزیع شد. داده های جمع آوری شده با تکیه بر رویکرد معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. شاخص های برازش مدل مطلوب گزارش شد و نتایج تحلیل مسیر نشان داد که کیفیت خدمات الکترونیک در سطح معنی داری مطلوب بر متغیر رضایت مشتری تاثیر مثبت دارد.
    کلید واژگان: کیفیت, خدمات الکترونیک, رضایت مشتریان, اینترنت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال