به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « quran » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «quran» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نجمه مصلایی پور یزدی، رضا بنی اسدی*

    جوانی از جهاتی بهترین دوره زندگی انسان است و همان طور که پایه گذاری بسیاری از کمالات مادی و معنوی در این دوره صورت می گیرد شروع بسیاری از انحرافات مادی و معنوی انسان نیز در همین دوره آغاز می شود. از این رو تربیت صحیح دوره جوانی از اهمیت به سزایی برخوردار است و در این میان انس با قرآن و مقاهیم متعالی آن نقش منحصر به فردی در رشد و شکوفایی جوان ایفا می کند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی بوده و در صدد است تا با بیان آثار انس با قرآن در سلامت روان جوانان گامی در راه تربیت بهتر جوانان بردارد تا به این وسیله هم از مهجوریت قرآن در میان جوانان بکاهد و هم با ایجاد سلامت روانی ایشان مقدمات وصول به کمالات مادی و معنوی ایشان را فراهم آورد.

    کلید واژگان: قرآن, انس با قرآن, سلامت روان, جوانان}

    In some ways, youth is the best period of human life and just as the foundation of many material and spiritual perfections takes place in this period, the beginning of many material and spiritual deviations of man also begins in this period. Therefore, the correct upbringing of youth is of great importance and in the meantime, Anas plays a unique role in the growth and prosperity of young people with the Qur'an and its sublime teachings. This research is a descriptive and analytical method and aims to take a step towards better education of young people by expressing the effects of Anas and Quran on the mental health of young people In order to reduce the abandonment of the Qur'an among the youth, and to prepare them for their material and spiritual perfection by creating their mental health.

    Keywords: Quran, relationship with Quran, mental health, youth}
  • سلمان نعمتی*، مسعود جان بزرگی، محمدمهدی صفورایی پاریزی

    پژوهش حاضر با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسش‌نامه عوامل آرامش‌زا- آرامش‌زدای خانواده براساس قرآن انجام شد. ابتدا عوامل آرامش‌زا- آرامش‌زدای خانواده براساس قرآن به روش تحلیل محتوا استخراج شدند. موافقت 97 و 95 درصدی خبرگان، در مقایسه با عوامل و گویه‌ها، روایی محتوای این پرسش‌نامه را نشان می‌دهد. ارزیابی روایی و پایایی پرسش‌نامه به روش پیمایشی با انتخاب نمونه دردسترس 488 نفری انجام شد. در این پژوهش برای بررسی روایی مقیاس، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. یافته‌های بخش کمی پژوهش نشان می‌دهد عوامل شناسایی‌شده بار عاملی بالا و معناداری دارند. در این میان عامل سلامت روانی-بیماری روانی با شاخص نیکویی برازش تعدیل‌شده (99/0)، موده-بی‌توجهی (96/0)، تدبیرمعیشت-بی‌تدبیری در معیشت (97/0)، تامین نیازهای اولیه- تامین‌نشدن نیازها (96/0)، لباس‌بودن همسران برای یکدیگر-لباس‌نبودن (96/0)، رحمت-غضب (91/0)، حسن معاشرت-سوء‌معاشرت (9/0)، ایمان-ضعف در ایمان (91/0)، رشدیافتگی-رشدنایافتگی (91/0)، انس-اعراض (9/0) نقش و مرز شفاف و مشخص-ابهام و اغتشاش در نقش و مرز (85/0) به‌ترتیب بیشترین میزان برازش را نشان دادند و برای کل الگو این شاخص 91/0 بود. به‌‌منظور بررسی پایایی پرسش‌نامه از روش همسانی درونی به‌کمک آلفای کرونباخ استفاده شد و آلفای کرونباخ 98/0 به دست آمد. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت این پرسش‌نامه دارای روایی و پایایی بالایی است و عوامل منسجمی از آن به دست می‌آید که می‌توان با کاربرد آن، عوامل آرامش‌زا- آرامش‌زدای خانواده را براساس قرآن مطالعه کرده و در پژوهش‌های آتی و همچنین در تشخیص و درمان مسایل خانواده از آن استفاده کرد.

    کلید واژگان: پرسش نامه, خانواده, عوامل آرامش زای خانواده, عوامل آرامش زدای خانواده, قرآن}
    Salman Nemati *, Massoud Janbzorgi, MohammadMehdi Safurai Parisi
    Research Aim

    The aim of the present study was to design a model of sedative-depressant family factors in the Qur'an and to investigate its fit.

    Research method

    In this developmental study, mixed research method (qualitative-quantitative) and exploratory strategy were used. In the qualitative part of the research, content analysis method was used. Then, based on the identified factors, the conceptual model of the research was designed and a scale was prepared to measure the relaxing-relaxing factors of the family. Based on this model, it was prepared and validated. To evaluate the reliability of the questionnaire, the internal consistency method using Cronbach's alpha coefficient was used.

    Findings

    Data analysis in the qualitative part of the research led to the identification of 242 open source 53 sub-factors and 13 main factors as family peace factors. Cronbach's alpha coefficient in the experimental and final implementation stage was 0.88 and 0.98, respectively, and the alpha coefficient of 13 factors were all above 0.69 and for most factors was more than 0.80. The findings of the quantitative part of the study showed that the identified factors have a high and significant factor load and the obtained pattern shows a high fit to show the factors affecting family peace.

    Conclusion

    Factors affect the formation of family peace but have not been given the necessary attention. More attention to the calming and calming factors of the family based on Islamic culture is necessary for any action in the field of family.

    Keywords: questionnaire, Family- Family Comfort Providing Factors, Family Comfort Eliminating Factors, Quran}
  • محمد شتا بدرا*، مریم شیری

    تحریف متون و منابع دینی در طول تاریخ همواره ابزار حاکمان مستبد و صاحبان قدرت و ثروت بوده است که از آن برای رسیدن به اهداف خود و برای نگه داشتن مردم در جهل استفاده می کردند و این تحریف تا امروز در زندگی بشر ادامه دارد؛ از این رو پرداختن به موضوع تحریف متون دینی در ادیان الهی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) موضوع مهمی است که نشان می دهد این متون تا چه حد معتبر هستند و می توان به آنها مراجعه کرد. با توجه به این ضرورت بحث، در پژوهش حاضر سعی شد با رویکرد کیفی از نوع بررسی اسناد و تحلیل محتوا و با توجه به نقش آن در زندگی بشر، به تبیین و بررسی موضوع تحریف در ادیان الهی و تبیین دلایل پرداخته شود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تحریف لفظی در قرآن کریم امکان‌پذیر نیست؛ اما از نظر معنوی، تفسیری و باطنی، قرآن نیز مانند هر متن دیگری امکان تحریف دارد. در عین حال، موضوع تحریف در عهدین با توجه به دستکاری بشر در متون مقدس و نوع دسترسی به متون مقدس به مقوله دیگری اشاره دارد. بر این اساس در عهدین باید مسئله جعل مورد توجه قرار گیرد و موضوع فراتر از تحریف مطرح شده است. نشانه ها و قراین مسله حاکی از آن است که تورات و انجیل اصلی توسط انسان ها و در طول زندگی بشر دستکاری شده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, عهدین, تحریف, مصونیت قرآن کریم, زندگی بشر}
    Mohammad Sheta Badra *, Maryam Shiri

    Throughout history, distortion of religious texts and sources has always been the tool of authoritarian rulers and those in power and wealth, who used it to achieve their goals and in order to keep people in ignorance, and this distortion continues to today in human life. Therefore, addressing the issue of distortion of religious texts in the Abrahamic religions (Islam, Judaism, Christianity) is an important issue that shows how authentic these texts are and can be referred to them. Due to this necessity of discussion, in the present study, an attempt was made with a qualitative approach such as Document review and content analysis and given its role in human life, to explain and examine the issue of distortion in the Abrahamic religions, explain the reasons that prove that the Quran is far from distorted. The research findings indicated that distortion in the Holy Quran is not verbal possible; but in terms of spiritual, interpretation and esoteric interpretation of the Quran, like any other text, it is possible; at the same time, the issue of distortion in the Testaments refers to a further issue, given the human manipulation of sacred texts and the type of access to sacred texts. Accordingly, in the Testaments, forgery must be considered, and the issue is raised beyond distortion. The signs is that the original Torah and the Bible were manipulated by humans and throughout human life.

    Keywords: Quran, Testaments, Distortion, Immunityof the Quran, Human Life}
  • حسین اژدری زاده*

    موضوع این مقاله درحقیقت، «تعین فرهنگی اجتماعی معرفت از منظر قرآن» است. محتوای اصلی این عبارت پرسش از تاثر و تشخصی است که معرفت های مختلف از عوامل فرهنگی اجتماعی می پذیرد و در آیات قرآن بدان اشاره شده است. به کمک برخی روش ها، ازجمله روش های تحلیل محتوای کیفی و تفسیری، از دلالت ها و التزامات آیات قرآن در زمینه معرفت شناسی و جامعه شناسی در راستای ساخت یک چهارچوب معرفتی اجتماعی بهره گرفته شده است. بر این اساس، عوامل اثرگذار بر معرفت متعدد و به ترتیب اولویت طولی عبارت است از: خداوند، انسان، عوامل غیبی، طبیعت و اجتماع. اثرگذاری خداوند متعال بر معرفت حتمی است. اراده تکوینی الهی درخصوص اعمال اختیاری، از مسیر اراده انسان می گذرد؛ بنابراین، مسیولیتش نیز با انسان است. در درجه دوم، انسان و فطرت انسانی قرار دارد و اراده انسانی در این میان شاخص است. در درجه سوم، باید از اثرگذاری موجودات غیبی، نظیر فرشتگان و شیطان یاد کرد؛ فرشتگان در راستای هدایت (معرفت صادق) و شیطان، در راستای ضلالت (معرفت کاذب) انسان می کوشند. در درجه چهارم اثرگذاری، عوامل طبیعی و فرهنگی اجتماعی قرار دارند؛ محیط طبیعی تاثیر بسزایی در وضع روانی مردم دارد. همچنین، عوامل «اجتماعی» اثرگذار بر معرفت را می توان بر محور کنش های انسانی و ساختارهای اجتماعی تنظیم کرد؛ زبان، گفتار و دیگر کنش های انسانی ازجمله عوامل اجتماعی است که تعامل غیرقابل انکاری با شناخت ها و روحیات وی دارد؛ به علاوه، ضرورت زندگی اجتماعی انسان ها را کنار هم قرار می دهد و هویت های جدیدی (فرهنگی اجتماعی) به وجود می آورد. شاید اولین قدم عملی برای ایجاد چنین هویت هایی خانواده باشد. غیر از خانواده، در سطح متوسط، از پیوندهای مبتنی بر دوستی و هم نشینی می توان سخن به میان آورد. همچنین، از پیوندهای در سطح کلان، دو عامل ثروت و قدرت بسیار اهمیت دارند. این هویت های جمعی در ایجاد معرفت های جمعی نقش بسزایی دارند. تاثیر این عوامل به شکل علیت ناقص است، حتمی نیست و در چهارچوب اختیار و فطرت انسان شکل می گیرد. البته همه این اثرگذاری ها در پرتو احاطه و حضور باری تعالی است: « و الله من ورایهم محیط» (بروج: 20): «و خدا از هر سو برایشان محیط است‏».

    کلید واژگان: قرآن, تعین, اجتماع, معرفت های بشری}
    Hossein Azhdarizadeh*

    In this study (cultural social determination of knowledge in Quran), the relationship between knowledge and society, in Quran, is considered. The main question is: "Is there a theory about the relationship between epistemological and sociological arguments in Quran?" We address the question, with the help of qualitative content analysis and … , employing the implications of the words of the Quran on ontology, epistemology, anthropology, and sociology. The results of this paper are as follows:The effective factors on knowledge are, in length, God, Man, Occult beings (angels and Satan), and Earth and Relationship. Any of them affect man’s knowledge and morals, differently. High God, by far, has definite and decisive influence on all knowledge. In terms of man’s willful act, God’s genetic will passes through man’s will and, therefore, man is responsibe for these acts. The second effect is that of man and human will. His will is very significant. The matters, such as language, speech and action, their interaction with knowledge and morals are relevant, here. In the third place, occult beings, such as angels and Satan have sensible roles in mans’social reactions. The impact of natural and social factors ( based on human relations ) are in the fourth place: One of the most interesting scientific problems in Quran and Imam Ali’s words is taken into consideration, the effect of the natural environment ( salt water, proximity to water , dirt and water to adjacent land and groove and smelly earth, and the like), in the state of mind of the people. The effective social factors on knowledge range from the matters, such as manchr('39')s language, speech and action to his relationships. In Quran, in addition to the human dimension, there is another dimension to man that arises from his social interactions. Various human needs generate necessity of social life, and brings humans together, creating new identities. Perhaps, the first practical step to create such links, is family. Besides family, on the average, we can speak of the bonds of friendship and companionship. Also, two factors, among the links at the macro level, are important: power and wealth. The kind of human relationships has a great impact on human mind. The effect of these cases, however, is not certain. All the impacts are made under the domain of God and all of the above factors are the light of the Holy God: "and Allah surroundeth them "(Borooj: 20).

    Keywords: Quran, Determination, Society, Human knowledge}
  • Dr. Tahere Mohseni (Iran), Dr. Khadijeh Ahmadi Bighash (Iran) *, Dr. Sofia Koutlaki (Wales)
    The Holy Quran and narratives, rejecting the invisible beings of the pseudonymous genius, reject the beliefs and beliefs of the falsehood, and by explaining the truth of the existence of the gens, the path to the arrival and prevalence of any religious and practical deviation among the Muslims is closed about this creature. Although the elements of the existence of the Jinn are different with man, the purpose of the creation of man and the Jinn is one and the most similar creatures are introduced to man; therefore, the explanation of the true characteristics of the genius from the perspective of the Quran and the Hadith, in order to recognize the false, false and distorted beliefs, It is necessary and necessary. Jinn has sex, genitals, authority, perception, responsibility, and duty, and therefore has groups of believers and infidels and different religions and sects, and because of the totality of these blessings, they have resurrection, publishing, and Account will be. Jinn from the perspective of the Quran and narratives are the most similar beings to humans; But because the original element of thecreation of the Jinn is different with humans, there are differences with humans. They were created from the fire before the human being created from the soil. For this reason, they benefit from certain features such as impurity and speed; Because of their power, they can appear in different forms in the sky and in the earth; But they are human beings. An inventory has authority, perception, science, responsibility and duty.
    Keywords: Jinn, Quran, narrations}
  • محمود درویشی*، حسن رضا رفیعی

    این پژوهش با هدف تبیین مدیریت زمان در آموزه‎های دینی و راهکارهای به کارگیری آن در ناجا انجام شد. در راستای ارزش و اهمیت وقت و مدیریت، مطالب مبسوطی گرد آوری شد و به دنبال پاسخگویی به دو سوال اصلی برای تحقق بود که  عبارتند از: «1- مصادیق مدیریت زمان بر اساس آموزه‎های اسلامی کدامند ؟2-  راهکارهای به کارگیری مدیریت زمان در ناجا کدامند؟»این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات، توصیفی- تحلیلی است. روش گرد آوری یافته‎ ها در بخش نظری، کتابخانه ای و مراجعه به اسناد و مدارک و یاداشت برداری است و در بخش آگاهی از راهکارهای به کارگیری مدیریت زمان در ناجا، با مصاحبه غیر حضوری (پرسش با پاسخ باز) از 30 نفر از  مسیولان فرماندهی انتظامی استان همدان بوده است که با استفاده از روش تحلیل مضمون یافته‎ ها طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شده‎اند. یافته‎های به دست آمده ازکل این پژوهش برای استفاده در ناجا عبارتند از: « 1) برنامه ریزی  برای تعیین هدف و داشتن نظم  برای تحقق اهداف 2) گذشت با شتاب و برگشت ناپذیری زمان و برتری بعضی وقت ها نسبت به زمان های دیگر 3) وقت شناسی 4) محدود بودن فرصت‎ها و غنیمت شمردن آنها 5) ثبات در برنامه  6) استفاده از امکانات و فن‎آوری الکترونیکی در ارایه خدمات 7) استفاده از اتوماسیون اداری و حذف مکاتبات دستی 8) تقسیم کار و اولویت‎بندی وظایف 9) حذف جلسات و کارهای زاید 10) استفاده از شیوه های مدیریتی نوین11) برگزاری جلسات تعامل و هماهنگی بین ناجا و سایرسازمان ها 12) استفاده از ابزارهای تشویق برای سرعت انجام کارها 13)تشکیل جلسات کارشناسی برای ارتقای آموزش تخصصی کارکنان است.

    کلید واژگان: مدیریت زمان, قرآن, روایات اسلامی, ناجا}

    The purpose of this study was to explain time management in religious doctrines and ways to apply it in NAJA. Regarding to value and importance of time and management, an extensive content was collected. This study intends to answer two key questions for realization, which are: "1- What are the examples of time management based on Islamic teachings? 2- What are approaches to apply time management in NAJA? " This research is a descriptive-analytical research in terms of purpose. In the theory section, the method of gathering the findings through referring to libraries, documents and notes has beeb described and in the section related to knowledge of time management approaches in NAJA,  open-ended questioning has been used for 30 provincial police officers. The findings were classified and analyzed using thematic analysis method. Findings from this study for using in the field are as follows: 1) Planning to set a goal and having order to attain the goals 2) Accelerated and irreversible passage of time and superiority of some times  to other times 3) Timeliness 4) Opportunity constrained and spoilage 5) Program stability 6) Use of electronic features and technology in service delivery 7) Use of office automation and manual correspondence elimination 8) Division of tasks and prioritization of tasks 9) Eliminate excessive meetings and tasks 10) Use of modern management practices 11) Interaction and coordination meetings between NAJA and other organizations 12) Use of tools of encouragement to get things done 13) Conducting expert meetings to promote specialized training for the staff.

    Keywords: Time Management, Quran, Islamic Traditions, Naja}
  • عیسی عیسی‏ زاده*

    از آنجا که سیر تکاملی نظام جمهوری اسلامی در دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو شناخت دقیق چالش ‏های پیش رو و عوامل انقراض و نابودی تمدن‏ هاست و خداوند نیز در قرآن بر عبرت ‏آموزی از سرگذشت امت‏ های پیشین تاکید کرده است، در پژوهش حاضر تلاش می‏ شود با بهره گیری از آموزه های وحیانی، عوامل سقوط و انقراض تمدن ها همچون ظلم، بی‏توجهی به مسیولیت اجتماعی، اتراف و اشرافی‏ گری، کفران نعمت، تکذیب آیات و پیامبران الهی، گناه و فساد اخلاقی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد؛ زیرا قرآن تنها چراغ فروزانی است که تمسک به آن می تواند انسان‏ ها را در دستیابی به یک زندگی متمدن و سعادتمند به سرمنزل مقصود هدایت کند.

    کلید واژگان: تمدن اسلامی, قرآن, عوامل سقوط, انقراض, جوامع}
    Isa Isa Zadeh

    As the sucsess of Islamic Republic system in achieving the modern Islamic civilization is inexrticably bounded with the understanding of the future possible challenges and the reasons of civilizations' destroyment, this paper attempts to investigate the underlying factors contributing to this by the use of relevated lessons.

    Keywords: Islamic Civilization, Quran, collapse factors, extinction, societies}
  • عباس کوثری

    تعاریف گوناگونی از اصطلاح «تمدن» شده است که جامع ‏ترین آن تمدن را این‏گونه تعریف کرده است: «مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی بشر در یک منطقه، کشور یا عصر معین یا حالات پیشرفته و سازمان‏ یافته فکری و فرهنگی هر جامعه که نشان آن پیشرفت در علم و هنر و ظهور نهادهای اجتماعی و سیاسی، برقراری نظم و امنیت و آبادانی و عمران در ساختار دولت و ایجاد حاکمیت است». مقصود از تمدن اسلامی نیز «مجموعه افکار، عقاید، قوانین، اخلاق، اقتصاد، علوم، هنرها، اقتدار سیاسی و نظامی، صنایع و سبک زندگی است که با الهام از آموزه های دینی توسط مسلمین پدید آمده است». دانشوران تاریخ، اسلام را طی پنج قرن (از سال 81 تا 597 هجری قمری) از لحاظ نیرو، نظم، بسط قلمرو حکومت، تصفیه اخلاق و سطح زندگانی پیشتاز جهان دانسته ‏اند؛ به گونه ‏ای که تنها کتاب های علمی که در دانشگاه های اروپا تدریس می شد، همان کتاب هایی بودند که از زبان عربی به لاتین ترجمه شده بودند. حال این سوال مطرح است که رابطه تمدن اسلامی با آیات قرآن و سنت معصومین(ع) چیست؟ در پاسخ به این سوال لازم است با رجوع به متن قرآن کریم و سنت، رمز و راز آن را دریابیم. مسیله دیگر شناخت مبانی تمدن اسلامی در قرآن و تمایز آن از تمدن‏ های دیگر است. از سوی دیگر باید ارکان تمدن اسلامی و عناصر تاثیرگذار آن را از منظر قرآن مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا راه و مقصد اصلی را بشناسیم. مهم‏تر این است که بدانیم برنامه‏ ها و قوانین اسلام و قرآن در همه زمان‏ ها قدرت انطباق دارد و در عصر کنونی هم اگر به اسلام واقعی باز گردیم، می‏ توانیم پایه‏ گذار تمدن نوین اسلامی باشیم که به فرموده رهبر انقلاب، این تمدن دارای دو بخش است: یکی، ابزاری همانند علم و اختراع و دیگری، متنی و اساسی که پیشرفت در سبک زندگی است. در مقاله حاضر سعی شده است موضوعات یادشده در حدی که نوشتار اجازه دهد، بررسی شود.

    کلید واژگان: تمدن, قرآن, مبانی, امنیت, اقتصاد}
    Abbas Kosari

    This essay discusses the main areas in which Quran has contributed to the development and flourish of Islamic civilization.

    Keywords: Civilization, Quran, principles, Security, Economy}
  • Sayeda Huda Batool Moosavi, Mehdi Islami
    The pure life is what the majority of the souls, living on the universe, are trying to achieve. Each of them is having or insisting on his or her own definition from the pure life. In the Muslim society, it has been observed, as, eliminating soul illness as one of the tools which will reach to a pure, life, that is the reason of human, creation, but in this path recognition of the soul illness is easy but healing, it, is sometimes taking for granted
    Keywords: Soul, Purification, Muslim, Quran}
  • رسول رضوی*، محمد پارچه باف دولتی، ایمان روشن بین

    امروزه بحث تاریخ فکر به یکی از دغدغه های محققان تبدیل شده و رویکرد غالب نگرش فلسفی در فضای دانشگاهی درباره باور امامت شناختی، تاریخی است و کمتر منازعات کلامی را برمی تابند. به عبارت دیگر دنیای مدرن، بیشتر تمایل دارد ماهیت تشیع را با رویکرد تاریخی بشناسد. ازاین رو برای اثبات اصالت تاریخی یک باور امامتی، نخستین ادوار تاریخی شیعه از مهم ترین بخش های شناخت و تحلیل این مکتب به شمار می آید. در طول تاریخ، قدرت حاکم و گفتمان غالب، متعلق به پیروان مکتب خلفا بوده و لذا شواهد پرشماری وجود دارد که تاریخ نگاری در منابع اولیه، تحت تاثیر باورهای کلامی و تعلقات سیاسی و قومی مورخان سنی مذهب بوده است. ازاین رو در نقل گزارش های تاریخی بین عامه و خاصه و گاه بین خود عامه با اختلاف در محتوا روبه روییم. نکته مهم آن است که این اختلاف ها در محتوا، مستندی برای باورهای غلط می شود و یا باورهای غلط را ایجاد می کند. از سوی دیگر نقل نادرست گزارش تاریخی، شواهد موجود تاریخ بر باورهای کلامی را از بین می برد و سبب ایجاد شبهات کلامی با پوشش تاریخی می شود.بنابراین باید روش و الگویی ارایه داد تا با گردآوری گزارش های تاریخی قرآن و سنت به عنوان متقن ترین و قطعی ترین تاریخ مکتوب وحیانی و با تکیه بر باورهای کلامی شیعه و مطالعات تطبیقی میان منابع تاریخی و رمزگشایی از گفتمان غالب، به تاریخ قطعی دست یابیم؛ تاریخی که اصالت تاریخی باور امامیه را از میان نخستین ادوار به اثبات رساند و مبین باورهای شیعی باشد. به چنین پژوهشی «تاریخ پژوهی مبتنی بر آیات و روایات و اصول کلامی امامیه» گفته می شود که بازگوکننده تاریخ درخور اعتماد و اتکایی است و بررسی آن گویای شواهدی بر باورهای کلامی شیعی است و مطالعه اش حاوی استخراج مستندات باورهای کلامی امامیه و تحلیلش مبین باورهاست. همچنین این تاریخ قطعی، به خودی خود منبعی برای باورسازی به صورت مستقل خواهد بود. این مقاله به دنبال پاسخ به چیستی، چرایی و چگونگی «الگوی تاریخ پژوهی مبتنی بر آیات و روایات و اصول کلامی امامیه» است.

    کلید واژگان: الگوی تاریخ پژوهی, قرآن, سنت, اصول کلامی امامیه, عقل, رمزگشایی منابع عامه}
    Rasool Razavi*, Mohammad Parchebaf Dolati, Iman Roshanbin

    Nowadays, the discussion of thought history has become one of the concerns of researchers and the dominant philosophical attitude in the academic world is about the belief in cognitive, historical, and less verbal conflicts. In other words, the modern world is more inclined to recognize the nature of Shiite with a historical approach. Therefore, in order to prove the historicity of the belief in Imati, the first historical Shiite period is considered as one of the most important parts of the knowledge and analysis of this school. Throughout history, dominant power and dominant discourse belonged to followers of the caliphschr('39') school, and therefore there are numerous evidence that historiography in the early sources has been influenced by verbal beliefs and ethnic and political affiliations of Sunni historians. Therefore, we encounter differences in the content of the historical and public history reports, sometimes between the public. The important point is that these differences in content are documentary for false beliefs or false beliefs. On the other hand, misrepresentation of the historical report eliminates the existing evidence of history on verbal beliefs and provokes verbal doubts with historical cover.  This treatise seeks to answer what is, why and how "the pattern of history is a research based on verses, narrations and theological principles of the Imam". Why the need for this pattern has been stated in the story and in what it should be said that this history is a reliable and reliant history that its examination reveals evidence of the Shichr('39')i theological beliefs and its study contains the extraction of the documents of the Imāmhichr('39')s verbal beliefs and its analysis. Beliefs Also, this definitive history will never be a source of believing independently. In this template it should be stated that by compiling the historical reports of the Qurchr('39')an and Sunnah as the most reliable and definitive written record of the revelation and relying on the Shichr('39')i theological beliefs and comparative studies between historical sources and the decoding of the dominant discourse, to the definitive date We find that historical authenticity proves the belief of the Imam from the first period and reflects Shiite beliefs.

    Keywords: Pattern of research history, Quran, tradition, Imam's theological principles, reason, decoding public resources}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال