به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Algeria » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • زینب احمدوند*، محسن مومنی، هیوا عبده عزیز
    با نگاهی به تاریخ یکصد سال گذشته کشور عراق مشخص می شود که کردهای عراق در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور در جایگاه مناسبی نبوده اند. پس از استقلال عراق و استقرار نظام پادشاهی در این کشور، بعضا دولت عراق، خواسته های کردها را نادیده می گرفت. این امر چندین جنبش نظامی را علیه دولت های وقت عراق از سوی کردهای این کشور ایجاد کرد؛ مانند جنبش ایلول در 11 سپتامبر 1961 که به نهضت یازده سپتامبر یا جنبش ایلول معروف شد و مدت 14 سال ادامه یافت. در این دوره، چندین رژیم مختلف در عراق روی کار آمدند و چندین کودتای نظامی رخ داد؛ اما هیچیک از این رژیم ها نتوانستند مشکل کردها و خواسته های آنها را حل نمایند. جنبش یازده سپتامبر نقاط قوت و ضعف بسیاری را تجربه کرد و در پایان این نهضت، کمک و حمایت های دولت وقت ایران به کردهای عراق افزایش چشمگیری پیدا کرد که به نوعی باعث شد دولت عراق وارد قرارداد الجزایر شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی جایگاه کردهای عراق در قرارداد 1975م. الجزایر و تاثیر این قرارداد بر سرنوشت سیاسی آنان انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که قرارداد 1975م. الجزایر میان ایران و عراق با وجه المصالحه قرار دادن کردها توسط هر دو طرف در کوتاه مدت برای هر دو کشور دستاوردهایی به همراه داشت؛ اما برای کردهای عراق منجر به نابودی جبهه یازده سپتامبر و آواره شدن تعداد زیادی از ساکنان کردستان عراق به ایران و سایر کشورهای همسایه گردید، همچنین منجر به انشعاب احزاب سیاسی کرد در داخل کشور عراق شد. علاوه بر این با کوچ دادن کردها و عرب سازی مناطق کردنشین، مشکلات زیادی برای کردها در این منطقه به وجود آمد.
    با نگاهی به تاریخ یکصد سال گذشته کشور عراق مشخص می شود که کردهای عراق در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور در جایگاه مناسبی نبوده اند. پس از استقلال عراق و استقرار نظام پادشاهی در این کشور، بعضا دولت عراق، خواسته های کردها را نادیده می گرفت. این امر چندین جنبش نظامی را علیه دولت های وقت عراق از سوی کردهای این کشور ایجاد کرد؛ مانند جنبش ایلول در 11 سپتامبر 1961 که به نهضت یازده سپتامبر یا جنبش ایلول معروف شد و مدت 14 سال ادامه یافت. در این دوره، چندین رژیم مختلف در عراق روی کار آمدند و چندین کودتای نظامی رخ داد؛ اما هیچیک از این رژیم ها نتوانستند مشکل کردها و خواسته های آنها را حل نمایند. جنبش یازده سپتامبر نقاط قوت و ضعف بسیاری را تجربه کرد و در پایان این نهضت، کمک و حمایت های دولت وقت ایران به کردهای عراق افزایش چشمگیری پیدا کرد که به نوعی باعث شد دولت عراق وارد قرارداد الجزایر شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی جایگاه کردهای عراق در قرارداد 1975م. الجزایر و تاثیر این قرارداد بر سرنوشت سیاسی آنان انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که قرارداد 1975م. الجزایر میان ایران و عراق با وجه المصالحه قرار دادن کردها توسط هر دو طرف در کوتاه مدت برای هر دو کشور دستاوردهایی به همراه داشت؛ اما برای کردهای عراق منجر به نابودی جبهه یازده سپتامبر و آواره شدن تعداد زیادی از ساکنان کردستان عراق به ایران و سایر کشورهای همسایه گردید، همچنین منجر به انشعاب احزاب سیاسی کرد در داخل کشور عراق شد. علاوه بر این با کوچ دادن کردها و عرب سازی مناطق کردنشین، مشکلات زیادی برای کردها در این منطقه به وجود آمد.
    کلید واژگان: ایران, عراق, الجزایر, قرارداد 1975م, کردهای عراق, سرنوشت سیاسی}
    Zienab Ahmadvand *, Mohsen Momeni, Hewa Abda Aziz
    Looking at the history of the last hundred years of Iraq, it is clear that Iraqi Kurds have not been in the right place in the political, economic, and social structure of this country. After the independence of Iraq and the establishment of the monarchy in this country, the Iraqi government sometimes ignored the demands of the Kurds. This created several military movements against the governments of Iraq at the time by the Kurds of this country, such as the Aylul movement on September 11, 1961, which became known as the September 11 movement or the Aylul movement and continued for 14 years. During this period, several different regimes came to power in Iraq, and several military coups took place, but none of these regimes could solve the problem of the Kurds and their demands. The September 11 movement experienced many strengths and weaknesses. At the end of this movement, the help and support of the Iranian government at the time to the Iraqi Kurds increased significantly, which, in a way, made the Iraqi government enter into the Algiers agreement. The present research has been done by descriptive-analytical method with the aim of investigating the position of Iraqi Kurds in the 1975 Algiers agreement and the effect of this agreement on their political destiny. The findings show that the 1975 Algiers agreement between Iran and Iraq, with the scapegoat being the Kurds by both sides, brought achievements for both countries in the short term. However, for the Iraqi Kurds, it led to the destruction of the September 11 front and the displacement of a large number of Iraqi Kurdistan residents to Iran and other neighboring countries. It also led to the division of Kurdish political parties inside Iraq. In addition, with the migration of Kurds and the Arabization of Kurdish areas, many problems arose for Kurds in this region.
    Keywords: Iran, Iraq, Algeria, 1975 Agreement, Iraqi Kurds, Political Destiny}
  • زهرا سیاه سر، علی اکبر امینی*، عبدالرسول حسنی فر
    یکی از مشکلاتی که توسعه با آن مواجه است این است که برنامه های توسعه کور جنسیتی است و به مقوله جنسیتی (زنان) توجه نمی شود. به دلیل عدم توجه به ملاحظات جنسیتی در برنامه های توسعه، اجرای این برنامه ها منجر به افزایش نابرابری ها و حتی فقر در میان زنان شده است. بنابراین امروزه فقر به یک مقوله زنان تبدیل شده است. علیرغم اینکه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، انتظار می رود این قدرت بزرگ با حضور فعال در بسیاری از فعالیت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطابق با مردان، چرخ های جامعه را به حرکت درآورد. با این حال اغلب در طول تاریخ، فرصت ها و فرصت های اجتماعی زنان به گونه ای تقسیم نشده است که بتوانند به راحتی در سناریوهای زندگی مشترک با مردان ظاهر شوند و بدون محدودیت جنسیتی ایفای نقش کنند، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تظبیقی نقش و مشارکت زنان در ‍‍ انقلاب الجزایر و اسلامی ایران است. نتایج تحقیق نشان می دهد که موانع و مشکلات بر سر راه مشارکت سیاسی زنان را می توان به دو دسته محدودیت ساختاری و محدودیت های غیر ساختاری تقسیم کرد. . در مورد موانع ساختاری می توان به نظام سیاسی، عوامل فرهنگی و دلایل آموزشی اشاره کرد. محدودیت های تحصیلی زنان نیز مهم ترین مانع غیر ساختاری است.
    کلید واژگان: زنان, الجزایر, ایران, انقلاب, مشارکت سیاسی}
    Zahra Siyahsar, Ali Akbar Amini *, Abdolrasol Hasanifar
    One of the problems with development is that the development programs are gender blind and that they do not pay attention to gender (women). Due to the lack of attention to gender considerations in development programs, the implementation of these programs has led to increased inequality and even poverty among women. So today poverty has become a category of women. Although women make up half of the world's population, this great power is expected to move the wheels of society by active in many economic, political, social and cultural activities in accordance with men. However, throughout history, women's social opportunities and opportunities have not been distributed in such a way that they can easily appear in the scenarios of living together with men and play a role without gender restriction, so the purpose of the present study is a profound role and participation. Women in the Algerian and Islamic Revolution are Iran. The results of the study show that obstacles and problems for women's political participation can be divided into two categories of structural limitations and non -structural constraints. . Structural barriers include the political system, cultural factors, and educational reasons. Women's academic constraints are also the most important non -structural obstacle.
    Keywords: Women, Algeria, Iran, Revolution, political participation}
  • Panos Kourgiotis *
    This article examines the intricate dialectics between colonialism, Salafism and the first glimpses of an Algerian nation throughout the interwar period. Founded in 1931, the Association of the Muslim Algerian Ulama (AMAU) embarked on defining the – French dominated – ummah [nation] on cultural and religious terms. By the same token, it aspired to reform the intellectual conditions of the Sunni populace via schools and weekly journals for the steadily growing Arabic-speaking readership. It is against such backdrop, that an old/new fault line was brought in the foreground of the Algerian salafī/iṣlāḥī discourse: the ‘authenticity’ of the scripts as opposed to the ‘heterodox’ ritualism and superstitions of Sufism. By applying the lens of postcolonial theory, it is suggested that the anti-Sufi content of the Association’s journals, reflected the cultural re-codifications of the French ‘Mission Civilisatrice’, albeit in the shape of a restored Islamic orthodoxy coupled with the ambitious ethnoreligious reconstruction of Algeria.
    Keywords: Algeria, colonialism, Salafism, Sufism, ulama, Mission Civilisatrice}
  • مجید منهاجی*، منصور طرفداری
    احزاب سیاسی از مظاهر دموکراسی و بازتاب واقعیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند. الجزایر و مغرب به دلیل قرارگرفتن در همسایگی یکدیگر، هم نژادی و حضور استعمار فرانسه در آنجا، اشتراک های متعددی با یکدیگر دارند. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، وضعیت احزاب سیاسی در الجزایر و مغرب را از استقلال آن ها (1962-1956) تا حوادث موسوم به «بهار عربی» (2009-2011) از نظر تاریخی بررسی می کنیم. به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که دلایل پیدایش احزاب در الجزایر و مغرب و نقش آن ها در استقلال این کشورها چیست؟ چه سناریوهایی فراروی احزاب سیاسی در الجزایر و مغرب وجود دارد؟ در این پژوهش به این نتایج رسیدیم که ریشه های تاریخی پیدایش احزاب سیاسی در الجزایر و مغرب به دوران استعمار باز می گردد، اما پس از استقلال، آن ها متفاوت به نظام حزبی نگریستند. الجزایر ابتدا اساس نظام حاکمیتی خویش را تک حزبی سوسیالسیتی قرار داد و سپس از سال 1989 به این نظام پایان داد و اساس چندحزبی را ایجاد کرد. مغرب نیز نظام چندحزبی را در پیش گرفت. الجزایر و مغرب برای درامان ماندن از موج انقلاب و اصلاحات سیاسی و اقتصادی سال 2011 تدابیری اندیشیدند؛ الجزایر به بالکان سازی احزاب سیاسی پرداخت و احزاب و پارلمان را به مرکزی برای قانونمندسازی اهداف و تصمیمات دولت تبدیل کرد. در مغرب، دربار به تضعیف احزاب و برجسته سازی خویش در افکار عمومی پرداخت، اما همچنان به دلیل نگرانی از اقتدار احزابی همچون استقلال، به نظام چندحزبی رضایت داد. از نقاط مشترک در زمینه احزاب در الجزایر و مغرب پس از سال 2011، رشد احزاب اسلام گرا در دوره ای خاص و تضعیف آن ها به طور هم زمان است.
    کلید واژگان: احزاب سیاسی, الجزایر, بهار عربی, شمال آفریقا, مغرب}
    Majid, Menhaji *, Mansour, Tasari
    Political parties are a mechanism for enriching political life and providing a suitable environment for political procedures within the framework of democracy and consciousness. They are one of the manifestations of democracy and a reflection of political, social, and economic reality. Parties in Africa, especially in North Africa, are one of the pillars of the political process. Due to the many commonalities between Algeria and the Maghreb, including being in North Africa, neighboring France, sharing a colonial history, and even in terms of the emergence and scenarios of the parties, they have many similarities with each other. The objective of this study is to investigate the emergence and scenarios of political parties in Algeria and Morocco.
    Research Methods and Questions: This descriptive-analytical study comparatively examines the emergence and scenarios of political parties in Algeria and the West. The most important questions of this study are: What are the reasons for the emergence of parties in Algeria and Morocco? What is the role of political parties in the independence of Algeria and Morocco? What are the scenarios for the emergence of political parties in Algeria and Morocco?
    Findings
    The historical roots of the emergence of political parties in Algeria and the Maghreb date back to the colonial era. After independence, the two political systems viewed the party system differently. In Algeria, after years of a one-party system, it ended the socialist system and established a multi-party system in 1989. Morocco also adopted a multiparty system. In order to survive the wave of the revolution known as the "Arab Spring," the Algerian and Maghreb regimes devised measures.
    Algeria and Morocco share many similarities, such as being located in North Africa, having common racial, religious, and linguistic affiliations, and both being former French colonies. The historical roots of the emergence of political parties in Algeria and the Maghreb date back to the colonial era and are among the aspects of resistance and the demand for the rights of the two nations. After independence, the two political systems in Algeria and Morocco viewed the party system differently. In Algeria, after years of a one-party system, it ended the socialist system and established a multi-party system in 1989. Morocco also adopted a multiparty system. The Maghreb achieved independence in 1956, and Algeria achieved independence in 1962, but the relationship between the two countries has been tense ever since. In 1976, their diplomatic relations were severed for 12 years until 1988. Although the two neighboring countries have diplomatic relations, the level of these relationships is not the same. The Polisario Front and the issue of the Western Sahara and the export of narcotics from the Maghreb are among the main causes of the dispute between the Maghreb and Algeria.
    This article comparatively examines the emergence and scenarios of political parties in Algeria and Morocco. The most important approach of this research is that the historical roots of the emergence of political parties in Algeria and the Maghreb date back to the colonial era. After independence, the two political systems viewed the party system differently. In Algeria, after years of one-party rule, it ended the socialist system and established a multi-party system in 1989. The Maghreb also adopted a multiparty system. In order to survive the wave of the revolution known as the "Arab Spring" or "Islamic Awakening," the Algerian and Maghreb regimes devised measures. The Algerian government builds political parties in the Balkans; hence, it became only the central parties and parliament to legitimize the goals and decisions of the government. In the West, too, the court weakened its parties and publicized itself. But due to concerns about the authority of parties such as Esteghlal, it has given in to the multiparty system. One of the commonalities between the parties in Algeria and the Maghreb is the growth of Islamist parties in a particular period and their weakening at the same time. The central policy of Algeria and Morocco from the emergence of political parties that could threaten national unity and sow the seeds of discrimination and racism among the people; also abuse freedom of expression; is worried. Hence, they were constantly updating the rules. The year 1996 was a decisive turning point in the process of political transformation of the two countries. It can be said that this process is the beginning of political success after the suspension of the election process. It is also the beginning of the reconstruction of institutions related to the category of political parties. On the other hand, we are witnessing political factionalism in the Maghreb, which led to a consensus and ended a long period of disagreement and the exchange of accusations and hypocrisy against each other.
    Keywords: Political Parties, North Africa, Algeria, Morocco}
  • روح الله حسینی*، مهیار آشوری
    استعمار و پیامدهای آن، افزون بر ایجاد تغییر در ساختارها و مرزبندی های سیاسی، نقشه فرهنگی و اجتماعی جهان را نیز دگرگون ساخته است، اما اولویت مبارزه با استعمار، اغلب پرداختن به مسایل سیاسی است، و بحث پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن کمتر به میان آمده است. برخی تحلیلگران و اندیشمندان بر فواید استعمار و انتقال پیشرفت های مدنی و فناوری از اروپا و در نتیجه ارتقای سطح زندگی در کشورهای استعمارزده و برخی دیگر به ویژه به خطرپذیری همسان سازی های فرهنگی با غرب و تاثیر آن بر ساختارهای اجتماعی مستعمره ها اشاره کرده و استعمار را نکوهش کرده اند. با وجود مشابهت های اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور الجزایر و مراکش، علل پیامدهای متفاوت استعمار فرانسه در این دو کشور چگونه تبیین شدنی است؟ در فرضیه استدلال می شود که دو عامل ویژگی جغرافیایی و پیشینه تمدنی، سبب بروز وضعیت های متفاوتی برای الجزایر و مراکش در رویارویی با استعمار فرانسه شده اند. امروزه که اثربخشی تضادهای جهانی سازی- در ادامه استعمار و همانند آن- الگوها و ساختارهای اجتماعی- فرهنگی کشورهای در حال توسعه را دستخوش تغییر می کند، و همانند دوران استعمار این پرسش پیش می آید که با در نظر گرفتن دو دیدگاه متضاد موافق و مخالف، چگونه می توان در مورد دیروز استعمار و امروز جهانی شدن به قضاوت درستی دست یافت. در این مقاله، ضمن بهره گیری از چارچوب مفهومی جهانی سازی و نوگرایی و نظریه پسااستعماری، با رویکردی موردی مقایسه ای و استفاده از روش تحلیل رویدادهای تاریخی و تحلیل مفهومی اسناد دولتی مانند قانون اساسی، تاثیر استعمار در مراکش (حمایت شده) و الجزایر (مستعمره) ارزیابی خواهد شد تا نشان داده شود که چگونه دو رویکرد متفاوت استعماری از سوی فرانسه در این دو کشور، به پیدایش واکنش هایی متضاد در آنها منجر شده است.
    کلید واژگان: استعمار فرانسه, الجزایر, مراکش, نوگرایی, جهانی سازی}
    Rouhollah Hosseini *, Mahyar Ashouri
    The impact of French colonization in Africa has been subject to scholarly debates for a long time. Some have cast light on the advantages of colonization by emphasizing the transfer of civic and technology improvements as well as the improvement in living standards. In contrast, critics have been concerned with the occurrence of cultural assimilation with the West and its effects on the colonies’ social structures. The contradictions of modernism over the non-occidental countries, particularly the ones that have been colonized, are akin to what one can find in today’s controversy over the implications of globalization on the developing countries ‘cultural patterns and structures. Hence, the contradictions of colonialization vis-à-vis globalization, as well as the interaction between the two, are chosen as the core concepts of this article. In order to expand the discussion, the impacts of the globalization process on two former parts of France, i.e., Morocco (as a protectorate) and Algeria (as a colony), are compared in detail. By this comparison, this research demonstrates the different consequences of colonization considering the domestic elements such as geography and social structures which provided different conditions for the mentioned countries in confronting the French colonization. These conditions will be investigated within the framework of globalization, modernism and post-colonialism, followed by adopting a comparative analysis and implementing the content analysis method. This aims to underscore French colonization’s influence on shaping the current understanding concerning modernism and globalism.
    Keywords: French Colonization, Algeria, modernisme, Globalization, Morocco}
  • مجید منهاجی*

    شرق شناسی فرانسوی از مهم ترین و برجسته ترین مکاتب شرق شناسی است که درخشش اصلی دستاوردهای آن در عصر استعمار الجزایر (1930-1962م) مشهود است. شرق شناسان فرانسوی در راستای تثبیت و پیشبرد اهداف استعماری فرانسه گام های راهبردی در آن جا برداشتند. این مقاله با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی نهادها و زمینه های مطالعاتی شرق شناسان فرانسوی در الجزایر (1830-1962م) می پردازد و می کوشد تا به این مساله که نهادها و زمینه های مطالعاتی شرق شناسان فرانسوی در الجزایر کدامند و اهداف و انگیزه های شرق شناسان فرانسوی از مطالعه جامعه، دین، تاریخ و... الجزایر چیست، پاسخ دهد. الجزایر یکی از مهم ترین تجارب شرق شناسی اروپایی- فرانسوی به شمار می رود. شرق شناسان چندسال پیش از اشغال الجزایر، مطالعات مقدماتی و آماده سازی نظامیان و سیاست مداران را آغاز کردند. از منظر آن ها، الجزایر مرکزی راهبردی و دروازه ورود به سه عرصه یعنی آفریقای مرکزی، منطقه مغرب عربی و شرق الجزایر بود. شرق شناسان و کلیسا هدف واحدی به ویژه در زمینه گسترش مسیحیت ایفا می کردند. آن ها در سه مرحله، موفقیت های بسیاری را نصیب دولت متبوع خویش ساختند؛ مرحله نخست (1830-1879م) یعنی عصر شرق شناسان نظامی؛ دوره دوم (1879-1930م) گسترش فعالیت های شرق شناسان فرانسوی اعم از تاسیس مدارس جدید، برگزاری کنفرانس های شرق شناسی به ویژه چهاردهمین کنفرانس شرق شناسی در الجزایر که این دوره، مهم ترین دوره توسعه و اجرای سیاست های فرهنگی استعماری فرانسه در الجزایر است. مرحله سوم (1930-1962م) که در این مرحله و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم نقش شرق شناسان کم رنگ شد و بار دیگر نقش نظامیان پررنگ و حایز اهمیت گردید.

    کلید واژگان: اسلام, الجزایر, استعمار, فرانسه, شرق شناسی, آمازیغ}
    Majid Menhaji *

    French Orientalism is one of the most important and prominent schools of Oriental studies. The main brilliance of French Orientalism in the era of French colonialism can be seen in Algeria, which took strategic steps to establish and advance the goals of colonialism in Algeria. The collection of French Orientalists includes a number of translators, writers, and artists who are ultimately pluralistic, but must be found in a single orbit. This article uses a descriptive-analytical method to study and analyze the institutions and fields of study and practice of French orientalists in Algeria (1830-1962). The main questions of this article are: What are the institutions and fields of study and practice of French orientalists in Algeria? Findings Algeria is one of the most important Orientalist experiences, especially after its occupation by France in 1830. Orientalists began preliminary studies and training of the military and politicians a few years before the occupation of Algeria. In three stages, French orientalists achieved great success for their respective governments. The first stage (1830_1879) is mostly witnessed by military orientalists. But the second period (1879_1930) saw the expansion of the activities of French Orientalists, both with the establishment of new schools for teaching the Arabic language and with the holding of Orientalist conferences. This period is the most important period of development and implementation of French colonial cultural policies in Algeria. The third stage (1930_1962) the role of orientalists faded. Orientalists and the Church also served a common goal, especially in the spread of Christianity.

    Keywords: Algeria, Colonialism, France, Oriental studies, Amazigh, Islam}
  • مهران نجفی حاجیور*
    احساس گرایی، تخیل و رویاپردازی، درون نگری، غم گرایی، عشق و فردگرایی را می توان مبانی اساسی رمانتیسم به شمار آورد. حال اگر نویسنده ای رمانتیک با ویژگی هایی که ذکر شد بخواهد به محیط، اجتماع، ملت، میهن، مردم و مقولاتی از این قبیل توجه نشان دهد، شاخه ای از رمانتیسم با نام رمانتیسم اجتماعی شکل خواهد گرفت. ادبیات عربی به عنوان یکی از حوزه های پویا در عرصه ادبیات جهان، همواره شاهد تغییرات متنوعی در طول دوره های مختلف بوده است. در دوره معاصر نیز، پابه پای تحولات جهانی هرچند با تاخیر، پذیرای آموزه های مکتب رمانتیسم شد. مولفه های رمانتیسم در راستای بیان مضامین اجتماعی در ادبیات داستانی تا امروزه ادامه داشته است تا جایی که نویسنده ای چون احلام مستغانمی را باید به حق یکی از سرآمدان این مکتب ادبی دانست. «ذاکره الجسد» یکی از موفق ترین آثار داستانی این نویسنده زن الجزایری است. این پژوهش با روشی تحلیل محتوا به بررسی و تحلیل دقیق مولفه های رمانتیسم اجتماعی در رمان «ذاکره الجسد» پرداخته است. مستغانمی با استفاده از چهارچوب رمانتیسم و با به کارگیری شیوه های زبانی هوشمندانه توانسته است دردها و دغدغدغه های اجتماعی خود و جامعه را به عنوان یک روشنفکر معاصر به مخاطب ارایه دهد. او در رمان «ذاکره الجسد»، ملی گرایی، مسایل اجتماعی-سیاسی، نابرابری، فساد دستگاه سیاسی حاکم بر الجزایر، فقر اقتصادی و فرهنگی موجود در جامعه، سرخوردگی از انقلاب استقلال طلبانه الجزایر و امید نداشتن به نسل بعد از انقلاب را با تصاویر و توصیف هایی عاشقانه و غنایی به تصویر می کشد و از آن جا که همه این مولفه ها را در سیر روایی عاشقانه ای به خواننده القاء می کند، می توان ذاکره الجسد را نمونه ای عالی از تلفیق احساس و اجتماع به حساب آورد.
    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی رمان, الجزائر, ذاکره الجسد, احلام مستغانمی}
    Mehran Najafi Hajivar *
    Romanticism, imagination and dreaming, looking insight, sadness, love, and individualism can be considered as the fundamental elements of romanticism. Thus if a romance writer with all the above-mentioned features wants to pay attention to matters such as environment, society, nation, country, and people, a new branch in romanticism as social romanticism will be created. Arabic literature as a dynamic field in the world literature always has experienced a variety of changes through different periods. Also in the current era keep up with the changes of the world and with a bit of delay received the instructions of romanticism school. The elements of romanticism remain in the fiction till now, to declare social concept, so we can consider Ahlam Mostaghanemi as pioneers of this literary school. “Body memory” is one of the most successful stories of this Algerian female writer. This study uses an analysis - documentary method to check and analyze the elements of social romanticism in “Body memory”. Mostaghanemi as a contemporary intellectual used the framework of romanticism and new methods of fiction such as settings, characters, choosing a smart point of view to express all those pains and concerns which belong to her and society in this novel to an audience. She illustrated nationalism, social and political issues, inequality, the corruption in the ruling political system of Algeria, and disappointment in the next generation of revolution in the “Body memory” novel with the rich and romantic images and descriptions and since she expresses all these elements to an audience in a romantic narration, we can consider “Body memory” as an ideal example of a combination of sense and society.
    Keywords: social romanticism, Body memory, Ahlam Mostaghanemi, novel, Algeria}
  • فرشته افضلی*

    رمان های فرانسوی زبان الجزایر، بیانگر نبردهای سلحشوران و رنج های مردم این کشور در زیر یوغ استعمار و نیز جنایت های فرانسوی هاست. رمان «الثلاثیه» اثر محمد دیب یکی از رمان های برجسته حوزه ادبیات پایداری کشور الجزایر به زبان فرانسه، ولی با روح و اندیشه جامعه عربی است که با عنوان «خاطرات ملت الجزایر» پرآوازه است. الدار الکبیره که بخش نخست این رمان است، از زندگی مردم الجزایر در دوران آغاز بیداری ملی تصویر روشنی می دهد و این خانه، رمز حرکت دهنده بذرهای مقاومت و انقلاب است. این جستار که رهیافتی توصیفی - تحلیلی دارد، در پی آن است که نحوه بازنمایی جنگ استقلال الجزایر را در این رمان بررسی کند و به کنکاش درباره مولفه های جنگ، اوضاع استعمار در مناطق محروم الجزایر و شیوه اشغال استعمارگران فرانسه بپردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که موضوع وطن، خفقان و استبداد، انتقاد از اوضاع پریشان سیاسی و اقتصادی، نیروهای مردمی مبارز، دعوت به استقامت و تشویق به مبارزه، جنگ و امید به آینده از مهم ترین بارقه های مبارزه با استعمار در این رمان است و محمد دیب نشانه های کشورهای استعمارزده و بیداد را به تصویر درمی آورد: وجود مداوم نیروهای پلیس در محله دار سبیطار، هراس افکندن در دل پیر و جوان و دستگیری آنها بدون بازگشت، پریشانی و بحران اقتصادی و سیاسی جامعه، اجیر کردن کارگران الجزایری با دستمزدهای پایین، هراس مردم از شورش و نگرانی های جنگ و...

    کلید واژگان: جنگ استقلال, الجزایر, رمان, محمد دیب, الدار الکبیره}
    Fereshteh Afzali *

    Algerian French Novels are representative of the battles of warriors and sufferings of the people of this country under the yoke of colonialism, as well as the crimes of the French. Al-Tholasiyah is one of the splendid novels in the field of Algerian resistance literature in French, while the spirit and thought of the Arab society known as the "Memories of the Algerian Nation" is obvious. “Al-Dar Al-Kabira” as the first part of this novel, represents a clear picture of the life of the Algerian people during the beginning of the national awareness and this house is the motivating mystery of resistance and revolution seeds. This research as a descriptive-analytical approach is supposed to investigate the Algerian War of Independence in this novel, and to explore the components of war, the colonialism situation in the deprived areas of Algeria, and the occupation device of French colonialists. The results of this study show that fatherland, suffocation and tyranny, criticism of political and economic distress, forces of fighting people, calling for perseverance and encouragement to struggle, war and hope for the future are among the most important sparks in the fight against colonialism in this novel. Mohammad Deeb reveals the signs of colonized and tyrant countries, for instance the constant presence of police forces in the Darsbitar neighborhood, intimidation of young and old people and their arrest without return, distress, economic and political crisis of society, hiring of Algerian workers with low wages, people’s panic of riot and war anxieties and so on.

    Keywords: Independence (fight against colonialism) war, Algeria, novel, Muhammad Deeb, “Al-Dar Al-Kabira”}
  • مجید منهاجی*

    لاله فاطمه نسومر چهره برجسته مبارز در مقاومت اسلامی الجزایر در ابتدای سال های استعمار محسوب می شود. وی به سازماندهی و فرماندهی عملیات های مختلف نظامی در برابر اشغالگران فرانسوی در بین سال های1851-1857م. پرداخت، که از مهم ترین نبردهای ایشان، «نبرد تاشکیرت» است. مساله این پژوهش عبارت است از: لاله فاطمه نسومر چه نقشی در مبارزه با استعمار فرانسه در الجزایر ایفا کرد؟ (مسیله) این مقاله با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی جنبش مقاومت اسلامی لاله فاطمه نسومر و مقاومت اسلامی در سال های ابتدای استعمار فرانسه می پردازد.(روش) از اهداف این پژوهش، بررسی تحلیلی و معرفی شخصیت لاله فاطمه و مقاومت مردم الجزایر در سال های ابتدای استعمار(1830-1863م) است.(هدف) از یافته های این پژوهش این است که، جنبش لاله فاطمه آخرین حرکت مقاومتی مناطق قبایلی در برابر استعمارفرانسه است و پس از جنبش مقاومتی وی، همه الجزایر زیر سلطه استعمارفرانسه قرار گرفت؛ همچنین وی به شدت متاثر از طریقت صوفیانه است، که برخلاف دیگر طریقت های صوفیانه در الجزایر همچون تیجانیه، صرفا یک طریقت تهجدگرا به شمار نمی رفت؛ بلکه زاویه آنها عرصه مقاومت در برابر استعمار فرانسه بود.(یافته)

    کلید واژگان: الجزایر, فرانسه, استعمار, مقاومت اسلامی, لاله فاطمه نسومر}
    Majid Menhaji *

    Laleh Fatemeh Nasomer is a prominent figure in the Algerian Islamic Resistance at the beginning of the colonial years. She organized and commanded various military operations against the French occupiers between 1851-1857 AD. Payment, one of his most important battles is the Battle of Tashkent. The issue of this research is: What role did Laleh Fatemeh Nasomer play in the struggle against French colonization in Algeria? (question) This article examines the Islamic Resistance Movement of Laleh Fatemeh Nasomer and the Islamic Resistance in the early years of French colonialism with a descriptive-analytical approach. (method) One of the aims of this research is to analyze and introduce the character of Laleh Fatemeh and the resistance of the Algerian people in the early years of colonialism (1830-1863 AD). (objective) One of the findings of this study is that the Laleh Fatemeh movement is the last resistance movement of the tribal regions against French colonialism, and after her resistance movement, all Algeria came under the domination of French colonialism; She is also strongly influenced by the Sufi sect, which, unlike other Sufi sects in Algeria, such as Tijania, was not merely a Tahajjist sect; Rather, their angle was the arena of resistance to French colonialism.(findings)

    Keywords: Algeria, French, Colonial, Islamic Resistance, LIIa Fatma Nsoumeur}
  • Ben Khalifa Ahmed *, Hamza Baali

    This study aims to identify the role of information and communication technology in improving electronic payment methods. The descriptive-analytical approach has been applied. We have learned about the concepts of ICT and electronic payment methods and the impact of ICT on these methods. On the applied side, an El Oued was distributed to a staff sample in the Directorate of the Algeria Poste unite of the State of El-Oued and several its postal institutions. The El Oued included two main axes: the first focuses on the reality of ICT in the organization. We discussed the electronic payment methods and the control procedures on their system on the second axis. Also, the challenges and risks which they face, the study revealed a statistically significant relationship between the variable of ICT and the means of electronic payment through the influence of some dimensions in the first axis on the dimensions of the second axis.

    Keywords: Information, communication technology, Electronic payment methods, Algeria}
  • مجید منهاجی*

    موضوع جریان‌سلفی‌وهابی یکی از پیچیده‌ترین موضوعات‌فکری در عرصه‌پژوهش است، که در سایه پیوند باحکومت آل‌سعود، گسترش فزاینده‌ای در جهان ازجمله شمال‌آفریقا پیدا کرد. وهابیت در الجزایر پیشینه‌ای متمایزتر نسبت به‌کشورهای‌همجوار همچون تونس و مغرب دارد و بیش از یک قرن پیش از آن‌کشورها وارد الجزایر شده‌است.جریان‌سلفی‌وهابی درالجزایر همواره و در طول‌دهه‌های‌مختلف با فراز و نشیب‌های‌مختلفی روبروست.وهابیت درالجزایر به‌دلایل‌مختلف ازجمله اقدامات عبدالحمیدبن‌بادیس، پیش از دیگر کشورهای همجوار خود، ترویج و گسترش یافت.جریان‌های‌سیاسی‌اسلام گرا پیوسته از نفوذ سیاسی–اجتماعی بالایی درجامعه‌الجزایر برخوردار بوده‌اند و عملکرد این‌جریان‌ها به‌ویژه پس از استقلال‌الجزایر(1962م)، فراز و نشیب‌های زیادی داشته-است. مهم‌ترین عامل‌ایجاد و توسعه فزاینده جریان‌وهابی‌سلفی درالجزایر را باید درحمایت‌های بی‌شمار مادی و لجستیکی عربستان‌سعودی به‌ویژه پس ازسال1973م.به‌دلیل افزایش درآمدهای‌نفتی دانست. ازسوی‌دیگر سیاست‌های‌سرکوب‌گرایانه دوره بومدین و اتخاذرویکردهای سختگیرانه وی، موجب رشدزیرزمینی آنها را فراهم آورد. پرسش‌های اصلی این‌مقاله عبارتنداز:دلایل پیدایش وهابیت در الجزایر چیست؟پیامدهای اقدامات وهابیت در الجزایر به‌ویژه در بین سال‌های1962 تا1990م. چیست؟ ازیافته‌های این‌پژوهش می‌توان‌گفت حضور وهابیت در الجزایر پیامدهای متعددی در برداشته است؛ ازجمله پیدایش القاعده مغرب اسلامی به‌وسیله دروکدل. همچنین بحران1990 تا2005 الجزایر ریشه در اقدامات و بسترسازی‌های جریان‌های سلفی درالجزایر دارد. عمده فعالیت‌های‌جریان‌های‌سلفی در دوره شاذلی است؛ زیرا در دوره تقریبا طولانی‌مدت بومدین، همه فعالیت‌های‌جریان-های‌سلفی سرکوب و کنترل می‌شد. این مقاله بارویکردی‌توصیفی-تحلیلی، به‌بررسی و نقد بسترها و پیامدهای حضور وهابیت در الجزایر بین از سال1962 تا1990م، می‌پردازد.

    کلید واژگان: الجزایر, وهابیت, سلفیه, جریان های اسلام گرا, عبدالحمید بن بادیس, شاذلی بن جدید}
    Majid Menhaji*

    The subject of the Wahhabi Salafi current is one of the most complex intellectual topics in the field of research, which,due to its connection with the government of Al-Saud, has become increasingly widespread in the world, including North Africa. Wahhabism in Algeria has a more distinct history than neighboring countries such as Tunisia and the Maghreb, and entered Algeria more than a century ago.The Wahhabi Salafi movement in Algeria has always faced various ups and downs over the decades. The study of political Islam in general and its internal attitudes in particular is constantly a controversial topic.Among these views, the issue of the Wahhabi Salafi movement is one of the most complex intellectual issues in the field of research,which, thanks to its connection with the Al-Saud government, has become increasingly widespread in the world, including North Africa. Wahhabism in Algeria was promoted before other neighboring countries for various reasons,including the actions of Abdelhamid Ben Badis. The main activities of Salafi currents in the Shazli period are the new Ben; Because during the almost long period of Boumediene, all the activities of the Salafi currents were suppressed and controlled.This descriptive-analytical article analyzes the content and critiques the contexts and consequences of the presence of Wahhabism in Algeria after independence from1962 to 1990; The main question is: what are the conditions and reasons for the emergence of Wahhabism and the perspective of Wahhabism in Algeria?

    Keywords: Algeria, Wahhabism, Abdelhamid Ben Badis, Salafism, Chadli Bendjedid}
  • اصغر مولائی، عشقعلی کریم پور

    این مقاله به بررسی نقش حقوق در فرآیندهای تحول اجتماعی در دو کشور پسااستعماری الجزایر و کنیا می پردازد. در این مطالعه، شباهت ها و تفاوت های میان این دو کشور در استفاده از نظام های حقوقی برای مقابله با چالش های اجتماعی، نابرابری های اقتصادی و تقویت نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر مورد بررسی قرار می گیرد. الجزایر و کنیا هر دو پس از استقلال از نظام های حقوقی استعماری که عمدتا به نفع قدرت های استعماری طراحی شده بودند، تلاش کردند تا نظام های حقوقی بومی و مستقل ایجاد کنند. در این مسیر، قوانین جدیدی در زمینه های مختلف مانند اصلاحات ارضی، حقوق زنان و اقلیت ها، و مبارزه با فساد تصویب شد. مطالعه تطبیقی نشان می دهد که با وجود شباهت های تاریخی و اجتماعی، تفاوت های فرهنگی و حقوقی منجر به نتایج متفاوتی در فرآیندهای تحول اجتماعی در این دو کشور شده است. این مقاله با استفاده از روش های تطبیقی و تحلیل های نظری، به بررسی دقیق تر تاثیرات حقوق بر تحولات اجتماعی در الجزایر و کنیا پرداخته و پیشنهاداتی برای سیاست گذاران و پژوهشگران در این حوزه ارائه می دهد.

    کلید واژگان: حقوق, تحول اجتماعی, کشورهای پسااستعماری, مطالعه تطبیقی}
    Asghar Molaei, Eshghali Karimpour

    This article examines the role of law in the processes of social transformation in two post-colonial countries, Algeria and Kenya. The study explores the similarities and differences between these two countries in their use of legal systems to address social challenges, economic inequalities, and the strengthening of democratic institutions and human rights. Both Algeria and Kenya, after gaining independence from colonial legal systems primarily designed to benefit colonial powers, sought to establish indigenous and independent legal frameworks. Along this path, new laws were enacted in various areas such as land reform, women's and minority rights, and anti-corruption measures. The comparative study reveals that despite historical and social similarities, cultural and legal differences have led to different outcomes in the social transformation processes of these two nations. Utilizing comparative methods and theoretical analyses, this article delves into the impacts of law on social transformations in Algeria and Kenya and offers recommendations for policymakers and researchers in this field.

    Keywords: Social Transformation, Law, Post-Colonial Countries, Algeria, Kenya, Comparative Study}
  • تورج زینی وند*، عاطفه پورشمس
    کشور الجزایر، مدت ها در استعمار فرانسه بود که با مقاومت و مجاهدت مردان و زنان توانست از سلطه استعمارگران رهایی یابد. زنان مبارز در عرصه انقلاب الجزایر نقش بسزایی داشتند. از جمله این زنان، می توان به «جمیله بوحیرد» (1935م/1353ق) اشاره کرد که آوازه این زن مجاهد در سراسر کشورهای عرب طنین انداز شده است؛ نه تنها شعرای الجزایری، بلکه برخی از شاعران در سرزمین های عربی (عراق، سوریه، مصر، سودان، فلسطین و عربستان) با ظرافت و زیبایی خاصی به ستایش او پرداخته اند. در این پژوهش، تصویر شخصیت و مجاهدت های این زن مبارز در شعر برخی از شاعران معاصر عربی از جمله: بدر شاکر السیاب، نازک الملایکه، نزار قبانی، احمد عبدالمعطی حجازی، راشد حسین، محمد فیتوری و حسن عبدالله القرشی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش، بیانگر این است که شاعران عرب با تصویرکشیدن مجاهدت های وی در برابر دشمن توانسته اند از ایشان به عنوان الگویی برای گسترش بینش سیاسی و انقلابی در سرزمین های عرب بهره ببرند.
    کلید واژگان: ادبیات مقاومت (پایداری), الجزائر, زنان انقلابی, جمیله بوحیرد, شعر معاصر عرب}
    Touraj Zainivand *, Atfhe Porshams
    The appearance of Jamila Buhird, the zealous and yevolotionaryb lady of Algerian, in Arabic confemporary poetry Abstract Algeria has been along time in the French colonial, that resistance and struggles of men and women, could get rid of colorial domination. Femal warriors in the Algerian revolution epoch, played a prominent role. Among these women, we can refer to Jamile Buhird (1935 AD), that the reputation of this zealous woman, across the Arab countries, has been reverberative. Not only Algerian poets,but also some poet in the Arabic land (Iraq, Syria, Egypt,sudan, Palestine and Saudi Arabic) with the special elegance, to paris her. In this study, the image of character of this women warrior, in poetry of some Arabic contemporary poets, such as Badr Shakir al-Sayyab, Ahmad Abdol_moti Hejazi, Nazekal_Malaekeh, Nazar Qabani, Rashed Hossein, Hassan Abdollah Qrashi and mohammad feitouri, has been studied. The findings that the Arab poets, by depict his struggles against the enemy, could benefits from her as a model for the expansion of political and revolutionary insight in Arabic lands. Key words: resistance literature, Algeria, Algerian women, Jamila buhird, Arabic contemporary poetry.
    Keywords: Resistance Literature, Algeria, Algerian women, Jamila buhird, Arabic contemporary poetry}
  • مجید نجف پور *

    مرزها ضمن آنکه عامل جداکننده دو واحد سیاسی هستند، درگذر تاریخی میان دو ملت همواره نقش صلح و جنگ را ایفا می کنند، ایران که با برنامه ریزی نظام سلطه در تاریخ معاصر خود متحمل انعقاد قراردادها و معاهدات مرزی زیان باری بوده است، در باب اختلافات مرزی همواره عامل تهدیدکننده ای از سوی همسایگان به شمار می رفته است. تحقیق حاضر در جهت دستیابی به شناخت کامل و درک بهتر شاخص های موثر در اختلافات مرزی ایران با کشور همسایه غربی خود یعنی عراق باهدف تبیین فرایند و زمینه های قراردادهایی است که در یک صد سال گذشته میان دو کشور به امضاء رسیده است. درگیری های مرزی ایران و عراق میراث اختلافات مرزی ایران و عثمانی است، اختلافات و درگیری هایی که در مقاطع مختلف جنگ و صلح با انعقاد عهدنامه ها و قراردادهای مرزی همسو با نقش استعمارگران شرق و غرب با تکیه بر همان جدال های مرزی همراه با نزاع های اعتقادی و مذهبی دو کشور (ایران و عثمانی) نقش میانجی و واسطه را در تعیین حدودوثغور مرزی بر عهده داشتند و با توجه به نقش و واسطه گری بیگانگان هرگز این معاهدات نتوانست پایان بخش درگیری حامیان دو ملت باشد. با موجودیت یافتن کشور عراق که به دنبال تجزیه کشور عثمانی درنتیجه جنگ جهانی اول شکل گرفت تنش ها و اختلافات مرزی با ایران نه تنها پایان نیافت بلکه این منازعات با تکیه بر مشاجرات مذهبی و قومی (عرب و عجم) که از سوی دولت بعثی عراق مطرح می شد، نهایتا به جنگ هشت ساله میان دو کشور منجر گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی و مدارک سیاسی و پروتکل های مرزی دو کشور با شیوه مطالعات کتابخانه ای و آرشیو مراکز اسناد است. این پژوهش در پی پاسخ به این سوالات است که کدام نقطه مرزی در اختلافات ایران و عراق بیشترین تاثیر را در تیرگی روابط و برخوردهای نظامی داشته است؟ نقش عهدنامه های مرزی و مخصوصا شاخص ترین آن قرارداد 1975 الجزایر چه تاثیری در دوران صلح و جنگ میان ایران و عراق داشته است.؟ یافته های پژوهش همچنین نشان می دهد که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چگونه ابرقدرت های شرق و غرب درراه حفظ منافع خود با تحریک دولت بعثی عراق به بهانه اختلافات مرزی با همسایه شرقی خود جنگ هشت ساله ای را بر دولت و ملت ایران تحمیل کردند.

    کلید واژگان: اختلافات مرزی اروندرود, قرارداد 1975 م, الجزایر, جزایر سه گانه, جنگ ایران و عراق}
    majid najafpour *

    Borders, while separating the two political units, have historically played the role of peace and war in the historical transition between the two nations. Iran, having suffered damaging treaties and border treaties in its contemporary history with regard to boundary disputes and treaties, has been a threatening factor from its neighbors. The present study aims to fully understand and better perception of the effective indicators of Iran's border disputes with its western neighbor, Iraq, with the aim of explaining the processes and contexts of contracts signed between the two countries over the past hundred years. Iran-Iraq Border Conflicts are a legacy of Iran-Ottoman border disputes and conflicts at various stages of war and peace by concluding border treaties and conventions in line with the role of the colonists of the East and the West, relying on the same border disputes with religious beliefs and disputes. Iran and the Ottomans played the role of mediators in determining the border and boundaries and due to the role and mediation of foreigners, these treaties could never have ended the conflict of supporters of the two nations. With the emergence of Iraq following the disintegration of the Ottoman Empire in the wake of World War I, tensions and border disputes with Iran did not end only with the religious and ethnic (Arab and Persian) disputes raised by the Iraqi Ba'athist government. It led to an eight-year war between the two countries. The research method is descriptive-analytical and data gathering is done through documentary method and political documents and border protocols of the two countries through the method of library studies and archive of document centers. This study seeks to answer the question of which boundary point in the Iran-Iraq conflict has had the greatest impact on the strain of military relations and clashes. What effects did the role of the border treaties, and especially the most prominent of the Algerian 1975 treaties, have on the peace and war era between Iran and Iraq? The findings also show how the East and West superpowers imposed an eight-year war on the Iranian government and nation with the provocation of the Iraqi Ba'athist government on the pretext of border disputes with their eastern neighbor.

    Keywords: Border disputes, Arvand Rud, 1975 Treaty, Algeria, The Three Islands, The Iran-Iraq War}
  • مصطفی قاسمی
    سیاست خارجی هر کشوری در نظام بین الملل، برآیند متغیرهایی در داخل و خارج از مرزهای آن کشور می باشد. در مورد کشورهای شمال آفریقا نیز این مهم قابل انطباق است. عمق فرهنگ ضد صهیونیستی در میان جوامع مسلمان شمال آفریقا و ریشه دار بودن فرهنگ مقاومت برخاسته از مبارزات ضد استعماری، باعث شده است توجه به مسئله فلسطین و گروه های مقاومت، یکی از مهم ترین ویژگی های این جوامع و سیاست خارجی این کشورها باشد، اگرچه تاثیر برخی مولفه ها، آنها را از این مسیر دور نموده است.
    سوال اصلی این است که موضع کشورهای شمال آفریقا (سودان و الجزایر) در مسئله حمایت از مقاومت و مولفه های موثر بر آن چه می باشد؟ با توجه به سوال اصلی، هدف این نوشتار نیز بررسی مواضع، سیاست ها و مولفه های موثر بر سیاست خارجی کشورهای شمال آفریقا در حمایت از گروه ها و محور مقاومت می باشد. در این مقاله، سیاست خارجی کشورهای سودان و الجزایر به عنوان مورد مطالعاتی، بررسی خواهند شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که به رغم عمیق بودن فرهنگ ضد صهیونیستی و حمایت از گروه های مقاومت در کشورهای شمال آفریقا، به میزانی که این کشورها ضعف و وابستگی اقتصادی دارند به همان میزان، سیاست خارجی آنها در عرصه های مختلف به ویژه حمایت از محور مقاومت، متغیر است. در این مقاله تلاش می شود با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و بهره گیری از منابع الکترونیکی، سوال این مقاله پاسخ داده شود.
    کلید واژگان: شمال آفریقا, سیاست خارجی, الجزایر, سودان, گروه های مقاومت, محور مقاومت}
    Mostafa Ghasemi
    The foreign policy of any country in the international system is the outcome of variables inside and outside the borders of that country. This is also relevant for the countries of North Africa. The depth of anti-Zionist culture among Muslim communities in North Africa and the root of the culture of resistance derived from anti-colonial struggles has made attention to the issue of Palestine and resistance groups one of the main features of these societies and foreign policy of these countries, although the influence of some components Has removed them from this path.
    The main question is that what is the position of the North African countries (Sudan and Algeria) in supporting resistance and its components? According to the main question, the purpose of this paper is to examine the positions, policies and components that affect the foreign policy of North African countries in supporting groups and the axis of resistance. In this article, the foreign policy of Sudan and Algeria will be examined as a case study. Research findings show that, in spite of the deepening of the anti-Zionist culture and the support of resistance groups in North African countries, to the extent that these countries have weakness and economic dependence, their foreign policy in various fields, in particular support for the axis Resistance is variable. In this paper, we try to answer the question of this article by using a descriptive-analytical method and library tools and internet resources.
    Keywords: North Africa, foreign policy, Algeria, Sudan, resistance groups, resistance axis}
  • تورج زینی وند *، روژین نادری
    پیدایی و شکوفایی ادبیات تطبیقی در الجزایر با فراز و فرودهای گوناگونی همراه بوده است: با ورود فرانسویان به خاک الجزایر در سال (1830)، این کشور صحنه تاخت و تازهای استعماری آنان قرار گرفت و اولین تلاش آنان، تغییر زبان و فرهنگ مردم آن مرز و بوم بود. لذا، غالب پژوهش های تطبیقی نیز تحت تاثیر این شرایط، به زبان فرانسوی نگاشته شدند. سرانجام در سال (1962) الجزایر با انقلاب مردم به بهار سیاسی راه یافت و با «تعریب» زبان در حوزه پژوهش های تطبیقی، اهتمام به بازخوانی تصویر الجزایر در آثار اروپاییان از جمله فرانسویان و آلمانی ها، تخصیص واحدهای دانشگاهی به ادبیات تطبیقی و مکاتب این شاخه ادبی و برگزاری همایش ها و کنفرانس های بین المللی از جمله گام های تطبیقگران الجزایری در پیشرفت و به روزرسانی ادبیات تطبیقی در این کشور است. لذا مقاله حاضر، با رویکردی توصیفی- تحلیلی، در صدد آن است تا سیر تاریخی ادبیات تطبیقی را در الجزایر با تقسیم تاریخ معاصر آن کشور به دوره استعمار و پسااستعماری بررسی کند.
    کلید واژگان: الجزایر, ادبیات تطبیقی, استعمار, بهار سیاسی, زبان فرانسوی و عربی}
    Toraj Zeynivand *
    The appearance of comparative literature in Algeria has been influenced by different risings and fallings after entering French men to Algeria in 1830, this country involved in the colonizing movements, at first, they tried to change people’s language and culture, hence most of comparative studies have been influenced by this condition, therefore, they were written in French. Finally, it was in 1962 that this country entered the political spring after people’s revolution, therefore, Arabic language entered comparative studies by re-examining Algeria in European works such as French and Germany people, there were found some universities in comparative literature and other literary branches and international conferences, in order to develop the comparative men in Algeria in developing comparative literature analysis in the survey of comparative literature in Algeria by classification of contemporary history into colonization and post-colonization. literature in Algeria by classification of contemporary history into colonization and post-colonization.
    Keywords: Algeria, Comparative Literature, Colonization, Political Spring, French and Arabic Language.
    Keywords: Algeria, Comparative Literature, Colonization, Political Spring, French, Arabic Language}
  • عباس برومند اعلم، هادی جوهری
    فرایند تسلط عثمانی بر الجزایر، محصول تجاوزگری اسپانیایی ها در قرن شانزدهم به سواحل این سرزمین بود؛ از این رو امیرنشین الجزیره به منظور بیرون راندن اسپانیایی ها، از برادران مشهور بارباروس استمداد کرد. خیرالدین بارباروس با کمک ارتش ینی چری در سال 1529م. الجزیره را فتح کرد و با حمایتی که از سلطان عثمانی دریافت کرده بودند، الجزائر را به صورت یک پایگاه نظامی درآورده و با اقتدار بر نواحی شرقی مدیترانه مسلط شدند. آنها غنائم فراوانی از طریق راهزنی دریایی به دست می آوردند. اما در قرن هفدهم با اعطای امتیازات کاپیتولاسیون به اروپائیان توسط عثمانی، درآمدهای کلان ناشی از غارت کشتی های تجاری اروپایی که بر اساس معاهده کاپیتولاسیون منع شده بود، متوقف شد و مهم ترین منبع درآمد الجزائر دچار مشکل گردید. پیامد این کاهش درآمد، از یکسو کمبود مواجب سپاه بود که موجب شورش لشکریان می شد و از سوی دیگر، فشار بیشتر برای اخذ مالیات از مردم بود که آن نیز موجب شورش قبایل محلی می شد؛ این روند در کنار عوامل دیگر به ضعف روز افزون الجزائر منجر شد و سرانجام در 1830م. الجزائر اشغال شد. در این مقاله روند تحقق این عامل به عنوان یکی از عوامل زوال الجزائر بررسی شده است.
    کلید واژگان: دولت عثمانی, کاپیتولاسیون, الجزائر, دزدی دریایی, ینی چری}
    Abbas Borumand Aalam, Hadi Jowhari
    The domination of Ottomans on Algeria was resulted by Spanish invasions to the shores of this land during the 16th century. So the Algeria emirate appealed to famous Barbarossa brothers. Supported by the Ottoman Sultan, Hayreddin Barbarossa conquered Algiers in 1529 and changed it to a military base and dominated the eastern Mediterranean areas powerfully. They ensured the development of Ottoman rule over Algeria using many trophies earned through piracy. But in 17th century when Ottoman Empire granted capitulation grants to Europeans, the huge revenues of European merchant ships stopped due to the capitulation treaty and Algeria's main source of income was in problem. The result of this income reduction was the deficiency of army's wage from one hand that led to rebellion of troops, and a more pressure on people for a rising in taxes on the other hand that led to rebellion of local tribes. This process, along with other factors, led to continued weakness of Algeria, and Algeria was ultimately occupied in 1830. Thus the terms of capitulation became one of the main causes of decline and dependence of Algeria. Realization of this factor, as one of the causes of decline of Algeria is what is going to be analyzed in present research.
    Keywords: Ottoman Government, Capitulation, Algeria, Piracy, Janissary}
  • عیسی متقی زاده، سید إسماعیل حسینی اجداد، حامد پورحشمتی
    إن الادب مقوله رقیقه تتناسب مع طبع البشر حیث مثل خلال التاریخ دورا کبیرا فی الثورات والحرکات الاجتماعیه لقصد الاستقلال او الحریه، وهو یتفرع إلی ما یصنع ادب المقاومه الذی هو ادب جیاش لایقبل الثبوت والیاس إذ یعمد إلی الدفاع عن المجتمعات رافضا الهیمنه القهریه، وبوصفه سلاحا مانعا یتیح مجال الخلود الثقافی للمجتمعات المهجومه، محاولا ان یحیی لهیب الرجاء فی قلوب الشعوب؛ فشانه یرتبط بساحه الفکر المعاصر وهو فی الشعر منهج مساعد علی فهم الجوده الشعریه ومشهد من المشاهد العظیمه المستنهضه، عزز الشعوب ضد إراده الطغاه الذاهبین فی تصرفاتهم إلی الکبت والعنجهیه؛ فیوخذ بعین الاعتبار مجرد سلاح لبعض الشعراء المقاومین مثل فرخی یزدی ومفدی زکریا اللذین بذلا جهدا ریادیا فی مقاومه الادبین الإیرانی والجزائری. ومن هذا المنطلق تحاول هذه المقاله بمنهج وصفی- تحلیلی، وبالاعتماد علی المدرسه الامریکیه والسلافیه للادب المقارن، دراسه ومقارنه بین الشاعرین، مفدی زکریا وفرخی یزدی، وهی تغض الطرف عن ضرب الثورتین عند البلدین. تدل حصیله البحث علی ان الشاعرین یشترکان فی الهدف العام ویختلفان فی المنهجیه؛ فتصطبغ مقاومه فرخی بالصبغه العنیفه المتمایله إلی طریقه العتاب لشعبه، والصراخ علیهم بدلا من ان یوجه الملامه إلی الاستبداد والاستعمار وفی المقابل ینهج مفدی زکریا نهجا تشویقیا لشعبه فی مسیره المقاومه حیث یعتز بشعبه فیقوم بوصف بطولالتهم حتی یزید هکذا من روح المقاومه لدیهم.
    کلید واژگان: المقاومه, شعر الثوره الدستوریه الإیرانیه, الشعر الجزائری, مفدی زکریا, فرخی یزدی, المقارنه}
    Eisa Motaghi, Zadeh, Sayed Ismaiel Hoseini, Ajdad, Hamed Poor, Heshmati
    Literature has always been proportional to the taste of humanity and played a prominent role in revolutions and social movements to achieve independence and freedom during history. Resistance literature as a branch of literature, has made a roaring literature that there is no way of stop and hopelessness to it, and has defended societies by putting aside repressive force, it has acted like a deterrent weapon to provide eternal cultural background of attacked societies, and wants to provoke the flame of hope in the hearts of nations. An approach to study poetry from the perspective of resistance literature, helps to understand its quality. One of the effects of this literature is to arouse the nation's will against demands of oppressors who believe in suppress and oppress. Resistance literature is the only weapon which some poets such as Moufdi Zakaria and Farokhi Yazdi by using it; had done a pioneering effort in Iran and Algeria's resistance poetry. Therefore this research investigates a comparative study between two poets; Moufdi Zakaria and Farokhi Yazdi, by descriptive-analytic method, without considering the two types of revolutions in both countries and emphasize on American and Sulaf School in comparative literature. Result of the study indicates that both poets have a common general goals and different methods. Since the resistance in Farokhi Yazdi is an aggressive one, instead of blaming autarchy and colonization, he pays attention to quarrel and awareness of his own nation due to negligence and uninformed domination over them, while Moufdi Zakaria takes an encouraging method toward his own people in resistance procedure and prefers to be proud of them and narrate their valor and courage in order to increase the spirit of resistance in them.
    Keywords: Resistance, constitutional poetry, Algeria, Moufdi Zakaria, Farokhi Yazdi, compare}
  • حمزه احمد عثمان، مسعود باوان پوری، نرگس لرستانی، حدیثه متولی*
    مساله فلسطین، مساله ای جهانی است که در شعر معاصر نمود و جلوه ی ویژه ای یافته است و انسانهای دردمند از درد تلخ استعمار و اشغالگری در گوشه و کنار جهان، توجه خاصی به آن داشته اند. آزادیخواهان از کشورهای مختلف و با زبان های مختلف از ستم و آزارهای غاصبان سرزمین زیتون سخن گفته و بدان اعتراض نموده اند. شاعران الجزایری، که خود طعم تلخ استعمار را چشیده اند، در دواوین شعری خویش توجه خاصی به فلسطین داشته اند. عزالدین مهیوبی یکی از این شاعران است که با مطالعه ی اشعارش می توان جنبه های مختلفی از مساله فلسطین را مشاهده کرد. شاعر به شهادت مظلومانه کودکان فلسطینی با دیدی انتقادی نگریسته است. وی قدس را سرزمین خویش دانسته و کوکان شهید فلاخن را همیشه زنده پنداشته است. مقاله حاضر برآنست با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از دیوان" قرابین للمیلاد الفجر" به تبیین و بررسی و تحلیل اشعار این شاعر الجزایری درباره فلسطین پرداخته و التزام وی به شعر را تبیین کند.
    کلید واژگان: التزام سیاسی, فلسطین, الجزایر, شعر معاصر عرب, عزالدین مهیوبی, دیوان قرابین للمیلاد الفجر}
    Hamze Ahmed Osman, Masoud Bavan Puri, Narges Lorestani, Hadiseh Motevalli *
    Palestine problem is a global problem which has had a special manifestation in the contemporary poetry and people suffering pain of the bitter colonization and occupation around the world, have paid special attention to it. Libertarians and freedom fighters from different countries and with different languages have spoken about the oppression and persecution of the usurpers of the olive land and have protested against it. Algerian poets, who have tasted the bitterness of colonialism themselves, have paid special attention to Palestine in their poems. Izz al-Din Mahyoubi is one of these poets whom various aspects of Palestine Issue could be observed in his poems. He has considered critically the Palestinian children martyrdom is. He considers Qods as his own homeland and has always considered the children sling martyrs alive. Using descriptive-analytical approach, this paper attempt to explain and analyze the poems of this Algerian poet on Palestine and his commitment on it by reviewing Court "Gharabin Lilmilad Al-Fajr"  .
    Keywords: Arab contemporary poetry, political commitment, Palestine, Algeria, Izz al-Din Mahyoubi, The Court Gharabin Lilmilad Al-Fajr}
  • مصطفی قاسمی*
    شمال افریقا یکی از مهم ترین مناطق رشد و توسعه سلفیت است و گروه های سلفی متعددی در کشورهای این منطقه بنا به شرایط داخلی و فکری، رشد و توسعه یافته اند. در این میان سلفی های جهادی با توجه به روش خشونت بارشان، همواره توجه کشورهای منطقه و سایر کشورها را به خود جلب کرده اند. این نوع سلفیت در سطح منطقه ای فراگیر است و به کشورهای خاص محدود نمی شود. به ویژه پس از اشغال افغانستان و عراق، بعد بین المللی کنش این نوع سلفی گری آشکارتر شد و به صورتی گسترده تر مورد تاکید قرار گرفت. تحولات سال های اخیر در منطقه نیز باعث رشد و احیای مجدد سلفیت شده است؛ به طوری که علاوه بر شمال افریقا در سایر کشورهای خاورمیانه مانند سوریه و عراق در قالب گروهک هایی مثل جبهه النصره و داعش حضوری پررنگ دارند.
    با توجه به اوضاع داخلی کشورهای شمال افریقا و شرایط منطقه ای و فرامنطقه ای، در آینده نیز شاهد ادامه حضور و گاه گسترش فعالیت سلفی های جهادی در این منطقه خواهیم بود.
    کلید واژگان: سلفی گری, سلفی های جهادی, شمال افریقا, مصر, لیبی, تونس, الجزایر}
    Mostafa Ghasemi*
    North Africa is one of the most important areas of development Salafists and Salafi groups in several countries in the region, according to local circumstances and intellectual growth and developed.The Salafists jihad according to violent methods, have attracted the attention of the region and other countries. This kind of salafie expands and dont limit to special country at regional level special after occupy Afghanistan and Iraq. The international aspect, action this kind of Salafism becomes more obvious and more generally emphasize.In addition, development in recent years is causes growth and revival again in region, so that, in addition South African the others middle east countries have a strong presence like Syria and Iraq with in the groups like ISIS and Al-nosre.With respect to internal situation of South Africa countries and the situation of regional and trans-regional, in in the future in this region see the salafi jihadi expansion.
    Keywords: Salafism, Jihadi Salafi, North Africa, Egypt, Libya, Tunisia, Algeria}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال