به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Islamic World » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید ابراهیم معصومی*
    کشورهای اسلامی در زمان سید جمال به دلیل استعمار و استبداد دچار عقب ماندگی شده بودند. بدین خاطر سید جمال تلاش بسیاری جهت برون رفت جهان اسلام از عقب ماندگی کرد. ایشان با مطالعه جهان اسلام، علل عقب ماندگی را دو سطح داخلی(استبداد، مسخ دین ، فقدان همبستگی اجتماعی، خرافات و جهل، جدایی دین از سیاست، وابستگی به غرب) و خارجی (استعمار) می داند و راه کارهایی را نیز برای برون رفت از این چالش ها در دو بعد (نظری و عملی) ارائه کرده است. مقاله حاضر با الگوی نظریه بحران اسپریگنز (بررسی وضعیت موجود و مطلوب، تشخیص علل مشکل و ارائه راه حل) راه کارهای سید جمال برای برون رفت از این چالش را مورد بررسی قرار داده و درنهایت برای راه کار نظری از اندیشه سیاسی خود سید جمال: مبارزه با خودکامگی مستبدان، مجهز شدن به علوم و فنون، بازگشت به اسلام نخستین، وحدت مسلمانان، دمیدن روح جهاد و مبارزه در کالبد جامعه اسلامی، مبارزه با خودباختگی در برابر غرب، مشارکت و همبستگی مردم و برای راه حل عملی: برخورد با دربار برای مبارزه با استبداد، آگاهی دادن به مردم و مردمی کردن جریان استبدادستیزی، تربیت نیروهای جوان و نهادینه کردن تفکر ضداستبدادی در آن ها، آگاه ساختن علمای بلاد از اوضاع ایران و منسجم نمودن آنان برای مقابله با استبداد، عدم مشروعیت حکومت استبدادی  را استخراج کرده است.
    کلید واژگان: سید جمال, استعمار, استبداد, جهان اسلام, نظریه اسپریگنز}
    Ebrahim Masoumi *
    During the time of Seyyed Jamal, Islamic countries were backward due to colonialism and tyranny. By studying the Islamic world, he identified the causes of backwardness on two internal levels (tyranny, distortion of religion, lack of social solidarity, superstitions and ignorance, separation of religion from politics, dependence on the West) and foreign (colonialism) and has also presented solutions to overcome these challenges in two dimensions (theoretical and practical), the present article is based on the model of Spriggan's crisis theory (examination of the current and desired situation, identification of the causes of the problem and presenting the solution) examined Seyyed Jamal's solutions to overcome this challenge and finally for the theoretical work of Seyyed Jamal's political thought: fighting the autocracy of autocrats, equipping with science and technology, returning to the first Islam, The unity of Muslims, instilling the spirit of jihad and fighting in the body of the Islamic society, fighting self-defeat against the West, the participation and solidarity of the people and for a practical solution: dealing with the court to fight tyranny, informing the people and popularizing the process of tyranny, training forces. Young people and institutionalizing anti-authoritarian thinking in them, informing the scholars of Balad about the situation in Iran and uniting them to confront the tyranny, has extracted the illegitimacy of the authoritarian government.
    Keywords: Seyed Jamal, Colonialism, Tyranny, Islamic World, Spriggans Theory}
  • محمد داوند*
    در ارتباط با هستی شناسی راهبردهای شهید سلیمانی در جهان اسلام دیدگاه های متفاوتی ارائه می گردد. از یک طرف، طراحان محافل نظام سلطه معتقدند: راهبردهای شهید سلیمانی ناشی از توسعه طلبی ایران برای نفوذ بیش از پیش در دنیای اسلام است. سویه دیگر این دوقطبی که از سوی اندیشمندان بومی در جهان اسلام در حال نشر است، بر این اصل پای می فشرد که راهبردهای شهید سلیمانی نه برای نفوذ؛ بلکه برای وحدت جهان اسلام در برابر نظام سلطه و نهایتا استقلال کشورهای مسلمان از قیود ناشی از رابطه سلطه و سلطه پذیری است. لذاتبیین روش راهبردهای سیاسی- نظامی شهید سلیمانی در جهان اسلام است (مسئله)؛ نوشتار حاضر؛ تبیینی- تحلیلی است. نوع این پژوهش؛ کیفی و شیوه گردآوری اطلاعات؛ اسنادی است (روش)؛ به دلیل پیوستگی دو مولفه آنتولوژی و متدولوژی، این فرض مطرح است که روش اصلی راهبردهای شهید سلیمانی در جهان اسلام، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم بوده است. دراین روش برخلاف نظریه رئالیسم، هدف کسب منفعت نیست، بلکه هدف تامین سعادت کشورهای اسلامی (استقلال) در برابر نظام سلطه است. بنابراین، در مکتب شهید سلیمانی، حمایت از مظلوم (روش) به موازات هدف (وحدت جهان اسلام) و به عبارتی هستی راهبردها، اهمیت دارد (یافته ها).
    کلید واژگان: روش شناسی, هستی شناسی, شهید سلیمانی, راهبرد, جهان اسلام, نظام سلطه}
    Mohammad Davand *
    In connection with the ontology of Martyr Soleimani's strategies in the Islamic world, different views are presented. On the one hand, the supporters of the Neo-conservative system believe: Martyr Soleimani's strategies are due to Iran's expansionism to penetrate the Islamic world. The other side of this bipolarity, which is being published by native thinkers in the Islamic world, is based on the principle that the strategies of Martyr Soleimani are not for influence; Rather, it is for the unity of the Islamic world against the Neo-conservatism system (problem); (Study Plan). This article follows the descriptive-analytical method (Method). The Oppression Front (the system of domination) has tried to reverse this Islamic-Iranian method and the most important tool to achieve this goal is to draw the attention of the Islamic world to the ontological issues of Shahid Soleimani's strategies (providing a distorted interpretation of the strategies). Therefore, the most important thing for indigenous thinkers is to make the syntax of these strategies more visible (Findings).
    Keywords: Methodology, Cosmology, Martyr Soleymani Strategy, Islamic World, The System Of Domination}
  • سید اصغر جعفری*، حمید کلانی
    هدف
    ایجاد سازمان پیمان دفاعی به مثابه شکلی از «دفاع جمعی»، موجب حداکثرسازی قابلیت راهبردی کشورهایی می شود که در برابر تهدیدهای فراگیر و گسترده قرار می گیرند. کشورهای اسلامی به دلیل موقعیت ممتاز سرزمینی و جغرافیایی همواره مورد طمع سیاستمداران و کشورهای سلطه گر بوده اند؛ از این رو، ایجاد سازمان پیمان دفاعی کشورهای اسلامی به عنوان یک همگرایی امنیتی خاص در جهان اسلام، حیاتی است. بنابراین هدف کلی این پژوهش شناسایی ظرفیت ها و چالش های ایجاد سازمان پیمان دفاعی کشورهای اسلامی غرب آسیا است.
    روش
    روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش کتابخانه ای و با مراجعه به منابع معتبر، کتب و مقالات گردآوری شده است.
    یافته ها
    کشورهای اسلامی با وجود داشتن چالش هایی از قبیل رقابت در باورها و طرز تفکر، اختلافات سرزمینی و قومی- قبیله ای، دارای ظرفیت های متعددی از قبیل ایدئولوژی واحد، تهدیدهای مشترک، منابع انسانی و قدرت نظامی گسترده برای ارتقای قدرت خود و تشکیل یک سازمان پیمان دفاعی هستند.
    نتیجه گیری
    نتیجه کلی، دلالت بر این دارد که کشورهای اسلامی می توانند با تمسک به مشترکات با محوریت قرآن، تقویت همبستگی، اهتمام به دیپلماسی دفاعی و ائتلاف در مبارزه با تروریسم در جهت تشکیل سازمان پیمان دفاعی گام های موثری بر دارند.
    کلید واژگان: سازمان پیمان دفاعی, دفاع, کشورهای اسلامی, همگرایی, جهان اسلام}
    Seyed Asgher Jafari *, Hamid Kalani
    Objective
    The Formation the Defense Treaty Organization as a form of "collective defense" is considered to maximize the strategic capability of countries that are faced with extensive threats. Islamic countries have always been coveted by politicians and world powers due to their privileged territorial and geographical position. Therefore, the Formation the Defense Treaty Organization among Islamic countries is important as a security convergence. The general purpose of the current research is to identify The Capacities and Challenges of Formation the Defense Treaty Organization of the Islamic Countries of West Asia
    Method
    This research is descriptive-analytical in terms of method. The required information has been collected using the library method and referring to books and articles.
    Results
    Islamic countries, despite having challenges such as competition in beliefs and ways of thinking, territorial and ethnic-tribal differences, have many capacities such as single ideology, geopolitical scope, human resources and extensive military power to a Formation the Defense Treaty Organization.
    Conclusion
    The general result indicates that Islamic countries can take effective steps to form a Formation the Defense Treaty Organization by adhering to commonalities, strengthening solidarity, paying attention to defense diplomacy and coalition in the fight against terrorism.
    Keywords: The Defense Treaty Organization, Defense, Islamic Countries, Convergence, Islamic World}
  • محسن عابدی درچه*

    روند سریع و رو به رشد کلان شهرها در مسیر مبدل شدن به شهرهای جهانی و جهان شهرها متاثر از هم افزایی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی جغرافیای سیاسی شهر می باشد. شهرها به مثابه یک موجود زنده در مسیر تکاملی خود از نوزادشهر به مادرشهر، کلان شهر، شهر جهانی و جهان شهر تبدیل می شوند. کلان شهرها در این فضای رقابتی می کوشند تا سطح رقابت پذیری خود را با رقبا ارتقا ببخشند. در این پژوهش محقق با شاخص سازی برای شهرهای جهانی براساس نظر اندیشمندان جغرافیای سیاسی در زمینه مطالعه پیرامون شهرهای جهانی، عملکرد دو کلان شهر تهران و استانبول را از بین کلان شهرهای جهان اسلام برپایه معیارها و کارکردهای شهرهای جهانی مقایسه تطبیقی کرده تا بررسی نماید هر یک از این دو شهر در چه جایگاهی از رتبه بندی شهرهای جهانی قرار دارند. به همین منظور با استفاده از نرم افزار ArcMap نقشه های مربوطه تهیه و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شاخص ها و معیارهای عددی موجود پرداخته شده است. با تحلیل های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که در اکثر شاخص ها عملکرد شهر استانبول نسبت به تهران از موقعیت بهتری برخوردار است و به شکل مناسبی در جامعه شبکه ای و فضای جریانی شهرهای جهانی قرار گرفته است که البته به دلایل مختلف نظیر موقعیت ژئوپلیتیکی، فضای باز اقتصادی و سایر شاخص ها است. نتایج بررسی تطبیقی وضعیت این دو کلان شهر، باعث طراحی مناسب تر چشم انداز آتی این شهرها توسط مدیران در راستای تحقق شهر جهانی می باشد.

    کلید واژگان: شهرهای جهانی, جهانی شدن, جهان اسلام, تهران, استانبول}
    Mohsen Abedidorcheh*

    The rapid and ongoing trend of metropolises transitioning into global cities and world cities is influenced by the increasing political, economic, cultural, and scientific dimensions of the urban political geography. Cities, as dynamic entities, evolve from new cities to mother cities, metropolises, global cities, and ultimately world cities. In this competitive environment, metropolises strive to enhance their level of competitiveness vis-à-vis their counterparts. In this study, the researcher compares the performance of Tehran and Istanbul, two metropolises in the Islamic world, based on the criteria and functions of world cities. The researcher employs an index developed by political geography scholars who specialize in studying world cities. The objective is to determine the ranking of these cities among world cities. To accomplish this, relevant maps have been prepared using ArcMap software, and numerical indicators and criteria have been analyzed in a descriptive-analytical manner. The analysis reveals that Istanbul outperforms Tehran in most indicators and occupies a strong position in the network society and flow space of global cities. This can be attributed to factors such as geopolitical location, an open economic environment, and other indicators. The results of this comparative study can guide city administrators in designing a more suitable future landscape for these cities, ultimately leading to achieving global city status.

    Keywords: Global Cities, Globalization, Islamic World, Tehran, Istanbul}
  • فاطمه عطارد، مهدی مطهرنیا*، محمد ترابی
    هدف پژوهش حاضر ارائه مبانی نظری و الگوی تحلیلی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران برای حضور حداکثری در جهان اسلام است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مبانی نظری دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سه اصل عزت، اخوت و وحدت در جهان اسلام می باشد و الگوی تحلیلی دیپلماسی عمومی ایران براساس چارچوب قدرت نرم، در بخش فرهنگ در سه مقوله زبان فارسی، عید نوروز و دیپلماسی هنر؛ در بخش ارزش ها در قالب حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان، حمایت از نهضت های آزادی بخش، وحدت در جهان اسلام، مردم سالاری دینی، مقابله با تروریسم، مقابله با نظام سلطه، میانجی گری میان کشورهای متخاصم و اقدامات بشردوستانه، و در بخش سیاست ها در قالب دیپلماسی فرهنگ، دیپلماسی رسانه، دیپلماسی گردشگری، دیپلماسی عمومی نظامی، دیپلماسی شهروندی و دیپلماسی ورزش ارائه می شود.
    کلید واژگان: دیپلماسی عمومی, جمهوری اسلامی ایران, جهان اسلام, قدرت نرم}
    Fateme Atarod, Mehdi Motaharnia *, Mohamad Toraby
    This research aims to present the theoretical foundations and an analytical model of public diplomacy of the Islamic Republic of Iran for maximum presence in the Islamic world. The research method is descriptive-analytical, and the results show that the theoretical foundations of public diplomacy of the Islamic Republic of Iran are based on three principles: dignity, fraternity, and unity in the Islamic world. The analytical model of Iran's public diplomacy is based on the soft power framework, focusing on cultural aspects in three areas: the Persian language, the celebration of Nowruz, and artistic diplomacy. The values section includes supporting the oppressed and Muslims worldwide, supporting freedom-seeking movements, unity in the Islamic world, religious democracy, counterterrorism, opposition to the authoritarian regime, mediation between warring countries, and humanitarian actions. The policy section encompasses cultural diplomacy, media diplomacy, tourism diplomacy, public military diplomacy, citizen diplomacy, and sports diplomacy.
    Keywords: Public Diplomacy, Islamic Republic of Iran, Islamic world, soft power}
  • حدیث باقری نیا *، محمدباقر مکرمی پور، محمدسجاد شیرودی، زهره محمدی

    نقش ظرفیت های اجتماعی در شکل گیری و استحکام و قدرت یافتن گفتمان مقاومت و مجموعه امنیتی محور مقاومت از نقش برجسته ای برخوردار می باشد که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران و ارزش و هنجارهای ناشی از آن است. بسیاری از شاخص های فرهنگ سیاسی حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران ماهیت هویت گرا، عدالت جویانه و شالوده شکن داشته است. این امر نقش موثری در شکل گیری جنبش های مقاومت اسلامی از جمله جنبش های اسلامی در لبنان و فلسطین ایفا کرده است و همین ساختارشکنی بین المللی، اقتدار و امنیت بین المللی مورد نظر غرب و کشورهای محافظه کار عربی را در مجموعه امنیتی غرب آسیا با تهدید روبرو ساخته است. در این راستا هدف پژوهش پیش رو شناخت وجه اشتراک ایران با کشورهای محور مقاومت(مطالعه موردی عراق، یمن، فلسطین) است. از این رو سوال نوشتار حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که «مهمترین وجه اشتراک ملی ایران، با کشور عراق، یمن، فلسطین چیست؟ یا ظرفیت های اجتماعی این کشورها چه اثری بر جبهه مقاومت دارد؟». این پژوهش با روش تحلیلی- تطبیقی و شیوه گردآوری داده ها مبتنی بر منابع کتابخانه ای است. یافته های پژوهش براین است که، به نظر می رسد وجه اشتراک ملی ایران با کشور عراق، یمن و فلسطین، وجود مولفه هایی همچون؛ مسلمان بودن اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشو، مذهب، زبان، فرهنگ مشترک است. در واقع همانطور که در ایران اکثرا دین و مذهب، فرهنگ و زبان مشترکی وجود دارد، از این جهت عناصر گفته شده برای کشورهای مذکور نیز صدق می کند.

    کلید واژگان: ظرفیت های اجتماعی, وجه اشتراک ملی, ایران, جهان اسلام, جبهه مقاومت}
    Hadis Bagheri Nia *, Mohammad Bagher Mokaramipour, Mohammad Sajad Shiroodi, Zohreh Mohammadi

    The role of social capacities in the formation and strengthening of the discourse of resistance and the security complex of the resistance has a prominent role, which is influenced by the Islamic revolution of Iran and the values and norms resulting from it. Many of the indicators of the political culture ruling the Islamic Revolution and the Islamic Republic of Iran have had an identity-oriented, justice-seeking and foundation-breaking nature. This has played an effective role in the formation of Islamic resistance movements, including Islamic movements in Lebanon and Palestine, and this international deconstruction, the international authority and security desired by the West and conservative Arab countries in the security complex, West Asia is facing a threat. In this regard, the aim of the research is to identify the common ground between Iran and the resistance axis countries (case study of Iraq, Yemen, and Palestine). Therefore, the question of the present article seeks to answer the question, "What is the most important national commonality of Iran with the countries of Iraq, Yemen, and Palestine?" Or what effect does the social capacities of these countries have on the resistance front?” This research is based on analytical-comparative method and data collection method based on library sources. The research findings are that, it seems that Iran's national commonality with the countries of Iraq, Yemen and Palestine is the presence of components such as common religion, language, and culture. In fact, as Iran mostly has a common religion, culture, and language, the aforementioned elements also apply to the mentioned countries.

    Keywords: Social Capacities, National Commonality, Iran, Islamic World, Resistance Front}
  • سید حسن شبیری زنجانی*، رضا سلطانی

    با وجود اینکه عموم پژوهش های مطرح در زمینه حقوق مالکیت فکری به منظور تکامل و توسعه این شاخه از علم حقوق بر فناوری ها و دستاوردهای فکری کم سابقه و بی سابقه بشر متمرکز شده اند لیکن بدون وجود درک صحیحی از فراز و فرود های مسیری که در دستیابی به نظام حقوقی فعلی پشت سر گذاشته شده، طراحی مسیر آینده امری خطیر خواهد بود. ضعف ها و کاستی های عملکرد گذشتگان و رنجی که در اثر این کاستی ها متحمل شدند می تواند تا اندازه زیادی ما را در پرهیز از تکرار همان اشتباهات و طراحی یک نظام حقوقی کارآمد یاری رساند. به همین جهت در این پژوهش نظری برآن شدیم تا با بررسی موشکافانه عملکرد کشورهای شاخص در زمینه حقوق مالکیت ادبی-هنری در دو جهان اسلام و غرب در زمینه حقوق مالکیت ادبی هنری، عملکرد این دو نظام حقوقی را در ترازوی تاریخ نهاده و با سنگ محک اصول حقوقی نوین مورد سنجش قرار دهیم. الگو های حاصله از این پژوهش به ما اثبات نمود آثار عمیق و گسترده حقوق مالکیت ادبی هنری بر تمامی جنبه های حیات انسان نیاز به طراحی یک نظام حقوقی متناسب با عقاید، فرهنگ، اقتصاد و صنعت هر ملت دارد.

    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, مالکیت ادبی هنری, جهان اسلام, غرب, پیشینه حقوق مالکیت ادبی هنری}
    Seyyed Hassan Shobeiri Zanjani*, Reza Soltani Veshare

    While most research in the field of intellectual property rights has primarily focused on modern technologies and intellectual advancements to drive the evolution and development of this legal discipline, it is crucial to have a comprehensive understanding of past shortcomings in order to chart a future path effectively. Studying the deficiencies in the approaches employed by our predecessors and the consequent challenges they faced can greatly assist in avoiding the repetition of previous mistakes and designing an efficient legal system. Therefore, this theoretical research aims to meticulously examine the performance of prominent countries in the realm of copyright in both the Islamic and Western worlds, and assess the positions of these two legal systems through the lens of history. By utilizing them as benchmarks, we can evaluate new legal principles. The findings derived from this research demonstrate the profound and extensive influence of literary and artistic properties on all facets of human life, emphasizing the necessity of designing a legal framework tailored to the beliefs, culture, economy, and industry of each nation.

    Keywords: Intellectual Property Rights, Literary & Artistic Property, Islamic World, West}
  • حبیب الله بابایی*

    سکولاریسم گزینه ای، سکولاریسم برآمده، نه از حذف دین، بلکه از قبول دین به مثابه یک گزینه در کنار هزاران گزینه دیگر است. گوناگونی و تکثر گزینه های دینی و شبه دینی و غیردینی - در مقام نظر و در مقام زیست فردی و اجتماعی - نوع جدیدی از سکولاریسم را در جهان امروز و نیز در جهان اسلام رقم می زند که مواجهه با آن بسیار متفاوت است از سکولاریسم به معنای حذف دین از قلمرو زندگی اجتماعی و سیاسی. سکولاریسم گزینه ای در یک فرایند روان شناختی و فرهنگی رخ می دهد؛ درحالی که سکولاریسم کلاسیک در یک فرایند فلسفی و گاه سیاسی واقع می شود. حال پرسش این است که آیا تحلیل چارلز تیلور در عصر سکولار را می توان درباره تحولات عرفی شدن در جهان اسلام نیز پی گرفت؟ نگارنده در این مقاله، با تمرکز بر متن خوانی عصر سکولار تلاش می کند با طرح امکان سکولاریزاسیون گزینه ای در تحولات فرهنگی جهان اسلام، به تفاوت های دنیای اسلام و دنیای غرب در این نوع از سکولارشدگی تاکید کند و دشواری های سکولاریزاسیون در جهان اسلام را برشمارد. از این منظر، دین و دین داری در جوامع اسلامی نه یک فرایند سهل و آسان بلکه فرایندی پیچیده، ریشه ای، و بسیار تودرتو را طی می کند؛ به گونه ای که عرفی کردن آن در عرصه های فردی و اجتماعی بسیار دشوار و گاه ناممکن به نظر می رسد.

    کلید واژگان: چارلز تیلور, سکولاریسم گزینه ای, ایمان, جهان اسلام}
    Habibollah Babaei *

    Alternative secularism is a version of secularism that does not seek to eliminate religion but rather embraces it as one among many alternatives. The diversity and plurality of religious, pseudo-religious, and non-religious options, both in theory and in individual and social life, give rise to a new form of secularism in today’s world and within the Islamic world. This version of secularism differs from the traditional concept, which aims to exclude religion from the social and political domains. Alternative secularism emerges through psychological and cultural processes, while classical secularism is rooted in philosophical and sometimes political processes. The question arises whether Charles Taylor’s analysis in A Secular Age can be applied to secularization developments within the Islamic world. In this article, I undertake a textual analysis of A Secular Age to explore the potential for alternative secularization in the cultural developments of the Islamic world. I highlight the distinctions between Islamic and Western approaches to secularization and enumerate the challenges facing secularization in the Islamic context. From this perspective, religion and religiosity in Islamic societies are not straightforward processes but rather complex, deeply rooted, and highly convoluted, making their secularization in individual and social dimensions exceedingly difficult and sometimes impossible.

    Keywords: Charles Taylor, alternative secularism, Faith, Islamic World}
  • سیاست دفاع نرم در مواجهه با جریان های تکفیری جهان اسلام
    حسین کوهساریان*، محمد طایر، عین الله اکبرپور
    هدف

    پژوهش حاضر به تبیین سیاست دفاع نرم جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جریان های تکفیری جهان اسلام می پردازد. هدف اصلی پژوهش تبیین سیاست دفاع نرم در مواجهه با جریان های تکفیری جهان اسلام است.

    روش شناسی: 

    روش تحقیق توصیفی است یعنی گروه پژوهشی با روش کتابخانه ای و ابزار کتب، ا سناد، مدارک و سخنرانی های امامین انقلاب اسلامی به واکاوی رابطه متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش می پردازد.

    یافته ها

    ریشه شناسی تاریخی جریان فکری تکفیری از اهمیت برخوردار است، بنابراین مبانی اندیشه ای، ریشه شناسی ساخت اجتماعی و ریشه شناسی مدرن جریان فکری تکفیری مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرد. از آنجا که صورت بندی دفاع نرم مبتنی بر حفظ چارچوب نظری تقابل اسلام ناب محمدی مورد نظر انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) در ایران با اسلام مورد نظر جریان های تکفیری است، بنابراین مقاله حاضر نقطه عزیمت دفاع نرم را این رهیافت از اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)قرار می دهد. تجزیه تحلیل پژوهش و تبیین رابطه متغیرها کیفی و با استدلال منطقی و استقراء است.

    نتیجه گیری

    همچنین نتایج پژوهش به ارائه راه کاهایی مبتنی بر اندیشه اسلام ناب جهت مقابله با جریان های تکفیری جهان اسلام است. دفاع نرم مطلوب از دیدگاه مقاله حاضر خشونت پرهیز و مبتنی بر آموزه های اخلاقی و انسانی اسلام است. این الگوی دفاع، جریان فکری عقلانی در اندیشه سیاسی اسلام وعقلانیت و توسعه را مبنای مبارزه با جریان های تکفیری قرار می دهد. پایان بخش مقاله نیز ارائه راه کارهای عملی جهت دفاع نرم در مقابل جریان های تکفیری جهان اسلام است.

    کلید واژگان: دفاع نرم, جریان فکری تکفیری, جهان اسلام, اسلام ناب محمدی}
    The policy of soft defense in the face of the excommunicative currents of the Islamic world
    Hossein Kohsarian *, Mohammad Tayer, Eainolla Akbarpour
    Objective

    The main goal of the research is to explain the policy of soft defense in the face of the takfiri currents of the Islamic world.

    Method

    The research method is descriptive, that is, the research group analyzes the relationship between the independent and dependent variables of the research with the library method and the tools of books, documents, documents and speeches of the Imams of the Islamic Revolution.

    Findings

    The historical etymology of Takfiri thought flow is important, so the ideological foundations, etymology of social construction and modern etymology of Takfiri thought flow are analyzed. Since the formulation of soft defense is based on maintaining the theoretical framework of the confrontation between the pure Muhammadan Islam desired by the Islamic Revolution and the movement of Imam Khomeini (RA) in Iran with the Islam desired by point of soft defense from this approach of Imam's political thought.

    Conclusion

    Also, the results of the research provide solutions based on pure Islamic thought to deal with the , the desired soft defense is non-violence and is based on the moral and humane teachings of Islam. This model of defense makes rational thought flow in Islamic political thought and rationality and development the basis of fighting against takfiri currents. The final part of the article is to provide practical solutions for soft defense against the takfiri currents of the Islamic world.

    Keywords: Soft Defense, Takfiri Thought Flow, Islamic World, Pure Mohammedan Islam}
  • عبدالرضا عالیشاهی*

    درعملیات 7 اکتبر 2023، جنبش حماس با گذار از رویکرد پدافندی به آفندی که برای نخستین بار در تاریخ مبارزات با رژیم صهیونیستی به وقوع می پیوست، بسیاری از معادلات سیاسی، امنیتی و نظامی منطقه را تحت الشعاع خود قرار داد. این موضوع گذشته از تعمیق بحران برای صهیونیست ها، پیامدهای بسیاری نیز برای جهان اسلام به طور اعم و جبهه مقاومت به طور اخص داشته است به نحوی که می توان از این اقدام به مثابه یک الگوی نوین مبارزه و مقاومت برای سایر جوامع اسلامی در مبارزه با صهیونیزم قلمداد نمود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، الگوسازی عملیات طوفان الاقصی به مثابه یک پارادایم نوین مقاومت برای جوامع اسلامی با استفاده از روش فراترکیب است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، توسعه ای؛ از لحاظ رویکرد، کیفی و بر اساس فراترکیب انجام می شود. بر این اساس، جامعه آماری پژوهش، شامل مجموعه مقالاتی است که در بازه زمانی سال های 2020 تا 2023 میلادی و با موضوعیت صهیونیزم، جهان اسلام، فلسطین و جبهه مقاومت به چاپ رسیده اند. نویسندگان با جستجو در میان پایگاه های علمی مطرح داخلی و خارجی 71 مقاله را از میان 376 مقاله برگزیدند و پس از تحلیل محتوای آنها، مقوله ها و مفهوم ها استخراج شده و اولویت سنجی آنان نیز با بهره گیری از روش آنتروپی شانون انجام شد. براساس یافته های پژوهش، 49 مفهوم در قالب 8 مقوله شناسایی و در قالب دو دسته عوامل جبهه بیرونی و جبهه داخلی تفکیک شدند. بازسازی روابط راهبردی کشورهای اسلامی (تنش زدایی راهبردی)، افول پروژه عادی سازی با رژیم صهیونیستی، اقدام تاکتیکی محدود، شکنندگی ژئوپلیتیک، ضعف عمق استراتژیک، بحران های داخلی رژیم صهیونیستی، مهاجرت معکوس و بحران نیروی انسانی به ترتیب دارای بیشترین ضریب اهمیت بودند. به نظر می رسد با کاربست چنین مولفه هایی بتوان به یک الگوی عملگرا در مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی برای سایر کشورهای اسلامی دست یافت.

    کلید واژگان: طوفان الاقصی, جبهه مقاومت, رژیم صهیونیستی, جنبش حماس, جهان اسلام}
    Abdolreza Alishahi *

    This study uses the hybrid method to design a Toofan Al Aqsa operation model as a new paradigm of resistance for Islamic countries. The current research is developmental in terms of its purpose; In terms of approach, it is done qualitatively and based on meta-synthesis. Based on this, the statistical population of the research includes a collection of articles that have been published from 2020 to 2023 on the subject of Zionism, the Islamic world, Palestine, and the resistance front. The authors selected 71 articles out of 376 by searching among domestic and foreign scientific databases, and after analyzing their content, categories, and concepts were extracted and their prioritization was done using Shannon's entropy method. Based on the findings 49 concepts were identified in the form of 8 categories and were separated in the form of two categories of external front and internal front factors. Reconstruction of the strategic relations of Islamic countries (strategic de-escalation), decline of the normalization project with the Zionist regime, limited tactical action, geopolitical fragility, weak strategic depth, internal crises of the Zionist regime, reverse migration, and manpower crisis had the highest coefficient of importance, respectively. It seems that with the application of such components, a pragmatic model can be achieved in the struggle and resistance against the Zionist regime in other Islamic countries.

    Keywords: Toofan Al-Aqsa, Resistance Front, Zionist Regime, Hamas Movement, Islamic World}
  • رسول نوروزی فیروز*
    جهان اسلام در دو قرن اخیر همنشین «آشوب» بوده است. ناامنی، بی نظمی و بحران مداوم اصلی ‎ترین نشانگان آشوب در جهان اسلام است. تمرکز پژوهش حاضر بر مقوله نظم در جهان اسلام است (مسیله). پژوهش حاضر به این پرسش می ‎پردازد که اگر نظم در گستره یک منطقه‎ جغرافیایی مشخصی- نظیر غرب آسیا و یا یک گستره وسیع ‎تر نظیر جهان اسلام- را با استفاده از سطح تحلیل تمدن مورد ارزیابی قرار دهیم، چه صورت‏ بندی از مقوله «نظم» ارایه می ‎دهد؟ (سوال) به نظر می رسد سطح تحلیل تمدنی در سیاست بین ‎الملل در تقسیم مناطق جهان، طرح جدیدی ارایه می دهد و آن را از دوگانه سطح تحلیل جهانی و سطح تحلیل منطقه ‎ای عبور می دهد (فرضیه). از این رو پویش های درون نظام بین الملل را بر اساس ارایه صورت ‎بندی جدیدی از نظم، قواعد شکل گیری آن و منابع موثر در تشکیل آن تبیین می کند. در این پژوهش بر اساس روش تحقیق بنیادی و سطح تحلیل تمدنی (روش)، نظم در جهان اسلام را با توجه به ظهور اشکال مختلف تمدن های اسلامی (و یا جریان های تمدنی) در درون جهان اسلام تحلیل کرده و پویش های رفتاری (همگرا/ واگرا) را بر اساس تقسیم بندی هایراراشیک تمدنی در جهان اسلام تبیین می کند (یافته ها).
    کلید واژگان: سطح, تحلیل, تمدنی, بحران, نظم, جهان اسلام}
    Rasool Norowzi *
    The Islamic world has been a companion of "chaos" in the last two centuries. Insecurity, disorder and constant crisis are the main symptoms of chaos in the Islamic world. The focus of the research is on the category of order in the Islamic world. The research deals with the question that if we evaluate the order in the scope of a specific geographical region - such as West Asia or a wider scope such as the Islamic world - using the level of civilization analysis, what formulation of "order" dose it provide? (question) It seems that the level of civilizational analysis in international politics presents a new plan in the division of world regions and passes it through the double level of global analysis and the level of regional analysis. Therefore, it explains the campaigns within the international system based on presenting a new formulation of the order, the rules of its formation and the effective sources in its formation (hypothesis). Therefore, it explains the campaigns within the international system based on presenting a new formulation of the order, the rules of its formation and the effective sources in its formation. The level of civilizational analysis analyzes the order in the Islamic world according to the emergence of different forms of Islamic civilizations (or civilizational currents) within the Islamic world and behavioral dynamics (convergent/divergent) based on the hierarchical division of civilization. It explains in the Islamic world (Findings).
    Keywords: level of civilizational analysis, Crisis, order, Islamic world}
  • سید رزاق مقیمی، داوود کیانی*، مهدی جاودانی مقدم
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مولفه های موثر بر سیاست روسیه نسبت به کشورهای اسلامی خاورمیانه، پس از انقلاب های عربی است. در این راستا، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چه عواملی روسیه را به سمت اتخاذ سیاست متوازن نسسبت به کشورهای اسلامی خاورمیانه از سال 2011-2020 سوق داده است؟ همچنین پژوهش بر این فرضیه استوار است که در فاصله سال های 2011-2020 میلادی، روسیه از یک سو در مبارزه علیه تروریسم تکفیری، به همکاری با گروه های شیعی به رهبری ایران روی آورد و از سوی دیگر، با هدف جلوگیری از تحریک بنیادگرایی دینی در جمهوری های مسلمان نشین خود، به گسترش روابط با کشورهای اسلامی سنی مذهب پرداخت. در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و در قالب چارچوب نظری سازه انگاری، تحلیلی نسبتا متمایز از ماهیت روابط روسیه با کشورهای اسلامی خاورمیانه در مقطع پس از انقلاب های عربی ارایه گردید. نتایج حاکی از آن است که با وقوع انقلاب های عربی در سال 2011 میلادی و شکل گیری دسته بندی های جدیدی در سطح منطقه ای و بین المللی در خاورمیانه، به ویژه پیرامون بحران سوریه که آغازگر مقطع تازه ای در روابط روسیه با جهان اسلام بود، مسکو با هدف دفع خطر جریان افراط گرایی اسلامی، تلاش کرد با اتخاذ سیاست متوازن نسبت به کشورهای اسلامی خاورمیانه، ضمن پرهیز از ایجاد تنش با آنها، به تقویت روابط با آنان بپردازد. لذا انتظار می رود، نقش اسلام در سیاست خارجی روسیه افزایش یابد و دولتمردان روسی، تمایل بیشتری به تعامل سازنده با کشورهای اسلامی خاورمیانه پیدا نمایند.
    کلید واژگان: انقلاب های عربی, کشورهای اسلامی, خاورمیانه, روسیه, ایران, عربستان, سوریه, سیاست خارجی, روابط بین الملل, جهان اسلام, افراط گرایی}
    Sayed Razzagh Moghimi, Davoud Kiani *, Mahdi Javdani Moghaddam
    The purpose of the present research is to study effective criteria on Russia’s policy towards Islamic countries in the Middle East after Arab revolutions. In this regard, the main research question of the current study is: what factors have led Russia to adopt a balanced policy towards Islamic countries in the Middle East during 2011-2020? Moreover, the research relies on the hypothesis that during that the above time period, Russia, on the one hand, assisted Shi’ite groups led by Iran to fight against excommunication (Takfiri) terrorism, and on the other hand, expanded its relations with Sunni Muslim countries in order to prevent stimulation of religious fundamentalism in its Muslim republics. The current study which was conducted by a descriptive analytic method in the theoretical framework of constructivism, presents a rather distinctive analysis of the essence of Russia’s relations with middle eastern Islamic countries after Arab revolutions. The results indicate that since Arabic revolutions in 2011 and formation of new groups in the regional and international level in the Middle East, especially the Syrian crisis that initiated a new stage in Russia’s relations with the Islamic world, Moscow has attempted to adopt a balanced policy towards Islamic countries in the Middle East to remove the danger of Islamic extremism, avoid tension with those countries and reinforce relationship with them. Therefore, it is expected that Russia highlights the role of Islam in its foreign policy and that Russian politicians show more interest in constructive collaboration with middle eastern Islamic countries.
    Keywords: Arabic revolutions, Islamic Countries, Middle East, Russia, Iran, Saudi Arabia, Syria, Foreign policy, international relations, Islamic World, extremism}
  • عبدالمجید سیفی*، محمود علیپور گرجی
    موج بیداری اسلامی که از ابتدای دهه 2010 بخش گسترده ای از جهان اسلام را دربرگرفت، سبب شد تا الگوهای جدید حکمرانی در کشورهای اسلامی توسط جریان های مختلف ارایه شود. متصلب ترین الگوی حکمرانی توسط جریان نوسلفی ارایه شده که پیامد رشد این دیدگاه بسط خشونت گرایی در کشورهای اسلامی بوده است. این خشونت گرایی آثار متفاوتی بر ابعاد مختلف امنیت در کشورهای اسلامی در عصر بیداری اسلامی داشته است که می توان آن را در قالب مفهوم امنیت انسانی مورد بررسی قرار داد. در این چارچوب، پرسش اصلی این پژوهش مطرح می شود که گسترش نوسلفی گری در دوران بیداری اسلامی چه تاثیری بر امنیت انسانی در کشورهای اسلامی داشته است؟ (مسیله) پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و داده ها به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است (روش). یافته های پژوهش نشان می دهد که با گسترش فعالیت جریان های نوسلفی در کشورهای اسلامی پس از خیزش های بیداری اسلامی وجوه مختلف امنیت انسانی در این کشورها در زمینه های اقتصادی، سلامت، امنیت فردی، امنیت سیاسی و امنیت زیست محیطی تضعیف شده است. از این رو رشد نوسلفی گری را می توان عنصر مهمی در تقابل با بیداری اسلامی و در قالب «پادبیداری اسلامی» مفهوم بندی کرد (یافته ها).
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, نوسلفی گری, امنیت انسانی, جهان اسلام, خشونت}
    Abdolmajid Seifi *, Mahmood Alipour Gorji
    The recent wave of Islamic awakening, which has covered a large part of the Islamic world since the beginning of the 2010s, caused new models of governance in the Islamic countries. The most rigid model of governance has been presented by the Neosalafi movement, which has resulted in the development of violence in the Islamic countries. This violence has had different effects on different dimensions of security in the Islamic countries in the age of Islamic awakening, which can be analyzed in the form of the concept of human security. In this context, the main question of this research is that what effect did the spread of NeoSalafiism during the Islamic awakening have on human security in Islamic countries? (Issue). The research method in this research is descriptive-analytical and library and internet information collection tool (method). The results of the research show that the expansion of the activities of Neosalafi currents in Islamic countries after the Islamic awakening, various aspects of human security in these countries have been weakened in the fields of economy, health, personal security, political security and environmental security. Therefore, the growth of Neoalafiism can be conceptualized as an important element in weakening of Islamic awakening (Findings)
    Keywords: Islamic awakening, Neosalifism, Human Security, Islamic world, Violence}
  • غلامحسین رضایت، حسین اکبری، علی اکبر احمدیان، سید محمد جولایی*
    هدف این پژوهش شناسایی اهداف استکبار جهانی از ایجاد جنگ های مذهبی در جهان اسلام، براساس تجربه تاریخی جنگ های سی ساله اروپا در قرن هفدهم میلادی است. این پژوهش نوعی تحقیق کاربردی - اکتشافی است که با روش پژوهش ترکیبی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه «خبرگان علمی» «کارشناسان مسایل سیاسی» و «کارشناسان مسایل دفاعی-امنیتی» است. روش نمونه گیری، در مرحله کیفی، روش نمونه گیری هدفمند و در مرحله کمی، روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی بود. حجم نمونه در مرحله کیفی 18 نفر بود که به دلیل دستیابی به اشباع نظری تا سیزده نفر ادامه یافت همچنین حجم نمونه در مرحله کمی 24 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها در مرحله کیفی، مصاحبه عمیق و در مرحله کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از داده های حاصل از مرحله کیفی ساخته شد. برای تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا و برای اعتباریابی یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه ها از روش دلفی استفاده شد، برای این منظور یافته های حاصل از مصاحبه ها درقالب یک پرسشنامه محقق ساخته، سازماندهی و برای مصاحبه شوندگان ارسال شد و پس از دو مرحله رفت و برگشت، نتایج حاصل توسط آزمون دوجمله ای مورد تحلیل قرارگرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اهداف استکبار را می توان در قالب چهار دسته شامل «اهداف سیاسی» «اهداف اقتصادی» «اهداف نظامی - امنیتی» و «اهداف فرهنگی- اجتماعی» طبقه بندی نمود.
    کلید واژگان: استکبار جهانی, جنگ مذهبی, جنگ های مذهبی سی ساله اروپا, جهان اسلام}
    Gholamreza Rezayat, Hosein Akbari, Ali Akbar Ahmadian, Joulaei Seyyed Mohammad *
    The purpose of this research is to identify the goals of The Global Arrogance of creating religious wars in the Islamic world, based on the historical experience of the Thirty Years' War in Europe in the 17th century. This research is a kind of applied-exploratory research that was done with the combined research method. The statistical population of the research includes three groups: "scientific experts", "political experts" and "defense-security experts". The sampling method, in the qualitative stage, was the purposeful sampling method and in the quantitative stage, the proportional stratified sampling method. The sample size in the qualitative stage was 18 people, which continued to thirteen people due to reaching theoretical saturation, and the sample size in the quantitative stage was 24 people. The tool of data collection in the qualitative stage was in-depth interview and in the quantitative stage, a researcher-made questionnaire was created using the data obtained from the qualitative stage. The content analysis method was used to analyze the qualitative data from the interviews, and the Delphi method was used to validate the findings from the interviews. For this purpose, the findings from the interviews were made in the form of a researcher questionnaire, organized and sent to the interviewees, and then went through two stages. And back, the results were analyzed by binomial test. The findings of the research showed that the objectives of the domination system can be classified into four categories including "political objectives", "economic objectives", "military-security objectives" and "cultural-social objectives".
    Keywords: Global Arrogance, religious war, Thirty Years of Religious Wars in Europe, Islamic world}
  • اسماعیل خان احمدی*، احمد صدرای

    اقیانوس ها و دریاها از دیر باز به دلائلی چون: انتقال فرهنگ، توسعه تکنولوژی، تسریع در تجارت، سرعت در تحمیل اراده و جلوگیری از تحمیل اراده، منابع غنی و... همواره مورد توجه خاص نظام های سیاسی بوده است. لذا چشم انداز رهبران نظام های سیاسی، تقویت و توسعه نیروی دریایی با رویکرد راهبردی جهت بهره گیری حداکثری از این ظرفیت لایتناهی است. نظام سیاسی اسلام با توجه به اهداف متعالی متصور، به این ظرفیت همواره توجه ویژه و نگاه خاص داشته و دارند. براین اساس نوشتار حاضر با هدف احصاء مضامین ضرورت تشکیل و توسعه نیروی دریایی راهبردی از مبانی ارزشی و آموزه های دین مبین اسلام انجام شده است. در این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام گرفته؛ با استفاده از روش شبکه مضامین روش تحلیل مضمون پنج مضمون: عمق بخشی داخلی، عمق بخشی خارجی، مقابله با تهدیدات نرم، مقابله با تهدیدات نیمه سخت، مقابله با تهدیدات سخت به عنوان مضامین فراگیر ضرورت تشکیل و توسعه نیروی دریایی راهبردی از منظر میانی ارزشی ارائه شده است. نیروی دریایی راهبردی براساس مضامین فراگیر امنیت پایدار با پنج رویکرد: اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی دفاعی- امنیتی را برای نظام اسلامی محقق می سازد که در مبحث نتیجه گیری به آن اشاره شده است.

    کلید واژگان: مبانی ارزشی, نیروی دریایی راهبردی, مضامین, جهان اسلام}
    Ismail Khanahmadi *, Ahmad Sadraee

    Review: Oceans and seas have existed for a long time for reasons such as: culture transfer, advanced technology, speeding up trade, speeding up the delivery of will and preventing the delivery of will, rich food resources, etc. due to the special political systems. Therefore, the most important vision strategies of the leaders of political systems is to strengthen and develop the navy with a strategic approach to make the most of this infinite capacity. The political system of Islam has always paid special attention to this capacity according to the sublime goals. Accordingly, the present article has been done with the aim of enumerating the themes of the necessity of forming and developing a strategic navy based on the value principles and teachings of the religion of Islam. In this research, which has been done with a qualitative approach; Using the Theme Network Method Theme Analysis Method The five themes: Internal Depth, External Depth, Soft Threats, Semi-Hard Threats, Hard Threats as overarching themes The need to form and develop a strategic navy from an intermediate value perspective And the teachings of the religion of Islam are presented. The Navy realizes strategic security based on the comprehensive themes of sustainable security with five approaches: doctrinal, economic, socio-cultural, military-disciplinary and political for the Islamic system, which is mentioned in the conclusion.

    Keywords: Values Of Islam, Strategic Navy, Threats, Opportunities, Islamic World}
  • آرش سعیدی راد*، سید محمدمهدی میرجلیلی

    بیش از یک دهه از بهار اسلامی یا بیداری اسلامی (2023-2011) در غرب آسیا می گذرد، اما این منطقه همچنان با بحران هایی روبرو است و می توان اذعان نمود که بحران ها همواره یکی از جدی ترین چالش های پیش روی دولت های این منطقه است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این پرسش می باشند که چرا بحران های جهان اسلام با گذشت یک دهه از بیداری اسلامی هنوز ادامه دارد؟ فرضیه مقاله این است که عدم تمایل دولت ها به تغییرات سیستمی قدرت منجر به گسترش بحران های جهان اسلام از زمان شکل گیری بیداری اسلامی تا کنون (در چهار کشور) شده است. نتیجه کلی مقاله نشان می دهد آنچه باعث شده بحران ها بیش از ده سال در منطقه پایدار باشند، عدم تغییرات دگرگون کننده ای در روابط دولت و جامعه می باشد. در واقع مشکلات اجتماعی که منجر به بحران های گسترده در منطقه شده، هنوز در بیشتر کشورها وجود دارد و از طرف دیگر دولت ها نمی خواهد قدرت خود را با مردم تقسیم کنند و این سیر تحولات فراخوان هایی برای بحران های اجتماعی در این منطقه فراهم کرده است. شیوه جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای، استفاده از مجلات تخصصی و منابع معتبر اینترنتی بوده است.

    کلید واژگان: غرب آسیا, بحران های اجتماعی, بیداری اسلامی, جهان اسلام, ویروس کرونا}
    Arash Saeedi Rad *, Mohammahmehai Mirjalili

    A decade has passed since the Arab Spring or Islamic Awakening (2011-2023) in West Asia, but this region is still facing social crises, and it can be acknowledged that crises are always one of the most serious challenges facing the governments of this region. This article with a descriptive-analytical method seeks to answer the question of why the crises of the Islamic world are still going on after a decade of Islamic awakening? The hypothesis of the article is that the unwillingness of governments to change the system of power has led to the spread of crises in the Islamic world since the formation of the Islamic awakening until now (in four countries). The general result of the article shows that what has caused social crises to be stable in the region for more than ten years is the lack of transformative changes in the relations between the government and the society. Social problems that have led to widespread crises in the region still exist in most countries besides, governments do not want to share their power with the people, and this course of developments has provided calls for social crises in this region. The method of data collection was library, using specialized magazines and reliable internet sources.

    Keywords: West Asia, social crises, Arab Spring, Islamic awakening, Islamic world, Coronavirus}
  • یونس مسعودیان*
    در عصر کنونی و باتوجه به گسترش روز افزون علوم مختلف تعریف مفهومی به نام آینده پژوهی جایگاهی خاص را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که اسلام دینی جهان شمول می باشد، پرداختن به آینده ی سیاسی آن و کشورهای اسلامی امری اجتناب ناپذیر است. پرداختن به این مهم از آن رو دارای اهمیت است که دشمنان اسلام در داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی ممالک اسلامی به این گروه ها و فعالیت آنان چشم دوخته اند. این دیدگاه باعث شده است تا سوال اصلی مقاله بر این پایه استوار گردد که بحران پژوهی گروه های تکفیری چه تاثیری در آینده ی سیاسی جهان اسلام خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال فرضیه عنوان کرده است که پیش بینی تحرکات گروه ها و فرقه های تکفیری می تواند از خطرات جدی آن ها به منظور ضربه زدن بر پیکره ی سیاسی و فرهنگی اسلام جلوگیری کرده و فضای سیاسی در عرصه ی بین الملل را به نفع جهان اسلام تغییر دهد. روش پژوهش مقاله فوق بر اساس توصیفی - تحلیلی با تکیه بر متون کتابخانه ای و استفاده از منابع معتبر در بستر فضای مجازی می باشد. یافته های تحقیق حکایت از آن داردکه استفاده از تجربیات تاریخی اسلام در مقابله با گروه های تکفیری و تلفیق آن ها با نظریات نوین از جمله بحران پژوهی و آینده پژوهی در کنار تیوری هایی همچون آشوب، ستیز، بازی ها و پیچیدگی؛ جهان اسلام را در زمینه ی پیشگیری از آسیب چنین فرقی در امان نگاه داشته و باعث پیشرفت ممالک مسلمان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و... خواهد شد.
    کلید واژگان: بحران پژوهی, آینده پژوهی, روابط سیاسی, گروه های تکفیری, جهان اسلام}
    Younes Masoudian *
    In today's era and due to the increasing expansion of various sciences, the definition of a concept called futurism has taken a special place. Since Islam is a universal religion, dealing with its political future and Islamic countries is inevitable. Addressing this issue is important because the enemies of Islam inside and outside the geographical borders of Islamic countries are watching these groups and their activities. This point of view has caused the main question of the article to be based on what effect will the study of the crisis of Takfiri groups have on the political future of the Islamic world? In response to this question, the hypothesis states that predicting the movements of takfiri groups and sects can prevent their serious dangers in order to attack the political and cultural body of Islam and the political atmosphere in the arena. to change the international for the benefit of the Islamic world. The research method of the above article is descriptive-analytical based on library texts and the use of reliable sources in the context of virtual space. The findings of the research indicate that using the historical experiences of Islam in dealing with takfiri groups combining them with modern theories such as crisis research and future research, along with theories such as chaos, conflict, games and complexity; It will keep the Islamic world safe in the field of preventing the harm of such a difference and will cause the progress of Muslim countries in various political, economic and... dimensions.
    Keywords: Research crisis, Future Studies, Political Relations, takfiri groups, Islamic world}
  • زهره محمدی*، ایوب نیکونهاد، حدیث باقری نیا
    درچند سده اخیر در جهان اسلام مبارزات بیداری اسلامی در برهه های مختلف زمانی توسط اصلاح گرایان و ملت های مسلمان منجر به وقوع جنبش ها و حرکت های عظیمی شده است. وقوع بیداری اسلامی از اواخر سال 2010 که نقطه آغاز آن کشور تونس و سرنگونی نظام دیکتاتوری آن زین العابدین بن علی بود سبب شد که بسیاری از نظام های سیاسی دیکتاتوری عرب در جهان اسلام به صورت دومینو وار دستخوش دگرگونی و فروپاشی شوند. در بعضی از کشورها این قیام ها با سرکوب خشونت بار نظام های سیاسی همراه گردید و در بعضی دیگر از کشورها با وجود مهیابودن شرایط برای به نتیجه رسیدن مطلوب این قیام ها این جنبش ها به هدف غایی خود که همانا تغییر به نفع ملت ها و حاکم شدن نظام های مردم سالار بود منجر نگردید. یکی از دلایل ناکامی بیداری اسلامی، منازعات و واگرایی های هویتی است که ریشه آن به مسایل تاریخی و جامعه شناسانه در جهان اسلام برمی گردد. پژوهش پیش رو با رویکرد توصیفی-تحلیلی در نظر دارد به این پرسش ها پاسخ دهد که ریشه منازعات و واگرایی های هویتی در جهان اسلام از منظر جامعه شناسی تاریخی چیست و چگونه این منازعات بر انحراف بیداری اسلامی در یک دهه اخیر در جهان اسلام تاثیرگذار بوده است. فرضیه پژوهش این است که قرایت های متحجرانه از دین و رشد افراط گرایی دینی، قومیت و فرقه گرایی عربی، نفوذ اندیشه های بیگانه در جهان اسلام و رشد تفکرات التقاطی، ضعف عقلانیت در ایجاد یک هویت مشترک دینی و وجود تعارض در میان وفاداری های ملی و دینی از مهم ترین ریشه ها و عوامل تاثیرگذار در منازعات هویتی و انحراف در بیداری اسلامی به شمار می روند.
    کلید واژگان: جهان اسلام, منازعات هویتی, بیداری اسلامی, افراط گرایی دینی, قومیت و فرقه گرایی عربی}
    Zohreh Mohammadi *, Ayyub Nikunahad, Hadis Bagherinia
    In the last few centuries in the Islamic world, Islamic awakening campaigns have led to huge movements at different periods of time by reformists and Muslim nations.  Since 2010 Islamic awakening which is the starting point Tunisia and the overthrow of its dictatorial system by Zain al-Abdin bin Ali caused many of the Arab dictatorial political systems in the Islamic world to undergo domino-like transformation and collapse. In some countries, these uprisings were accompanied by violent suppression of political systems, and in some other countries, despite the presence of conditions for the desired outcome of these uprisings, these movements did not reach their ultimate goal, which is to change for the benefit of nations and establishment of democratic systems. One of the reasons for the failure of the Islamic awakening is the identity conflicts and divergences, the roots of which go back to historical and sociological issues in the Islamic world. The present study, with a descriptive-analytical approach, intends to answer these questions, what are the roots of identity conflicts and divergences in the Islamic world from the perspective of historical sociology; how these conflicts have affected the deviation of Islamic awakening in the last decade in the Islamic world. The research results show the petrified readings of religion and the growth of religious extremism, Arab ethnicity and sectarianism, the influence of foreign ideas in the Islamic world and the growth of eclectic thinking, the weakness of rationality in creating a common religious identity and existence conflict between national and religious loyalties, etc. are among the most important roots and influential factors in identity conflicts and deviation in Islamic awakening.
    Keywords: Islamic world, identity conflicts, Islamic awakening, Religious Extremism, Arab ethnicity, sectarianism}
  • علی ناز لطفی

    تحقیق درباره ی حرکت اربعین که یک رویکرد جدید شیعی است، دشوار و یافته های بسیاری فرا روی جامعه پژوهان قرار می دهد، زیرا بر خلاف سبک سنتی، این تحول اجتماعی عهده دار کشف لایه های پنهان و متنوعی است که به راحتی نمی توان آن ها باز شناخت چرا که از یک زاویه حرکت اربعین زاده عصر مدرن است و از منظر دیگر ضد مدرنتیه. این قلم بر مبنای همین رویکرد، ضمن بیان نکات فراملی و فرامذهبی بودن همایش، به مولفه هایی که پویایی جهان اسلام و شیعه نشان می دهد اشاره کرده تا ضمن بیان نکته عطف در قرن پانزدهم هجری و شکل گیری اربعین حسینی بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، زبان، وضعیت جغرافیایی، ارمغانی که برای جهان اسلام، شیعه به وجود آورده بیان نماید. آنچه در این تحقیق مورد توجه است ابعاد فرا ملی بودن حرکت اربعین و نه سختی ها و ابعاد معنوی آن است.

    کلید واژگان: اربعین حیینی, فراملی بودن, جهان اسلام, وضعیت جغرافیایی}
    Ali Naz Lotfi

    Researching the Arbaeen movement, which is a new Shiite approach, is difficult and presents many findings to the research community, because unlike the traditional style, this social evolution is responsible for discovering hidden and diverse layers that cannot be easily opened. Knowing why, from one point of view, the movement of Arbaeen Zadeh is the birth of the modern age, and from another point of view, it is anti-modernity. Based on this approach, while expressing the transnational and transreligious aspects of the conference, this article has pointed out the components that show the dynamics of the Islamic and Shiite worlds, in addition to expressing the turning point in the 15th century of Hijri and the formation of Hosseini's Arbaeen without considering State the race, religion, language, geographical situation, the contribution that Shia has brought to the Islamic world. What is of interest in this research is the transnational dimensions of the Arbaeen movement and not its difficulties and spiritual dimensions

    Keywords: Arbain Hosseini, transnationality, Islamic world, geographical situation}
  • هادی ویسی*
    جهان اسلام که سابقه تاریخی تمدن درخشان در چارچوب دولت یکپارچه اسلامی دارد، در دوره معاصر با فروپاشی نظام خلافت و در مواجه با مدرنیته و نظام دولت ملت، دچار تجزیه و ملی‏گرایی شد. در سده اخیر، برخی مصلحان و فعالان سیاسی اسلامی متاثر از آموزه «امت واحده»، اتحاد جهان اسلام را برای بازساخت و نوزایی تمدن اسلامی و مقابله با قدرت های سلطه گر غربی مطرح کردند. علیرغم برخی اقدامات انجام شده تاکنون هیچ گونه دستاورد مهمی از اتحاد و همگرایی کشورهای مسلمان مشاهده نشده است. هدف این پژوهش، بررسی ریشه ها و زمینه های اصلی واگرایی کشورهای مسلمان و پاسخ به چرایی ناکامی اندیشه وحدت اسلامی است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و استفاده از داده های کتابخانه ای انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ابهام مفهومی جهان اسلام، عدم هم تکمیلی اقتصادی کشورهای اسلامی، وابستگی به جهان خارج از اسلام، رقابت و تضادهای ایدیولوژیکی درون جهان اسلام و دخالت قدرت های فرامنطقه‏ای و جهانی، باعث غلبه قاطع نیروهای واگرا بر نیروهای همگرا شده است.
    کلید واژگان: جهان اسلام, کشورهای اسلامی, همگرایی, واگرایی, امت واحده}
    Hadi Veicy *
    In the first Islamic centuries experienced a glorious civilization in a convergent and synergistic manner within the framework of a unified Islamic government. In the contemporary period, the Islamic world, after the decline and collapse of the Islamic caliphate order and in the face of modernity and the political system of the nation-state of Western civilization and nationalism has been fragmentation. Accordingly, it is divided into many small and medium-sized nation states. In the last century, some reformers and Islamic political activists, influenced by the early history of Islam and the Qur'an teaching of the “United Ummah” or "Islamic Ummah", have proposed the unity and solidarity of the Islamic world to rebuild and revitalize Islamic civilization and confront the dominating Western powers. In the new era, although many efforts have been made, but so far no tangible achievements of unity and convergence have been observed in the Islamic world. Therefore, the main question is what are the main problem and root causes of lack of convergence and domination of divergent forces over convergent elements in the Islamic world and why the idea of Islamic unity has failed. In this research, has attempted to explain the roots and fundamental causes of divergence in the Islamic world. The results show that the conceptual ambiguity of the Islamic world, economic non-complementarity of Islamic countries, dependence on the world outside Islam and competition and ideological contradictions of regional powers in the Islamic world have caused divergent Islamic countries.
    Keywords: Islamic world, Islamic Countries, Convergence, Divergence, Islamic Ummah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال