به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « falsification » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • امامعلی شعبانی*، حمیده مهرعلی تبار

    حکومت های ایرانی سده های میانه اسلامی (قرون 4 تا 9ق) با انواعی از نیازها و در عین حال چالش های سیاسی مواجه بودند. از این رو، سلاطین و متفکران پیرامونی شان از هر وسیله ای برای حفظ و تحکیم پایه های قدرت و غلبه بر موانع سیاسی و مشکلات احتمالی بهره می بردند. در همین زمینه رویا و تظاهر به خواب دیدن به عنوان ابزار برقراری ارتباط با مبدا غیب و الهام از عالم قدسی ماورایی و در قالب پیشگویی مورد توجه آنان بود. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش بنیادین است که میان نقش پیشگویانه رویا و مشروعیت در سده های چهارم و پنجم هجری چه رابطه ای وجود دارد؟ یافته های پژوهش نشان می دهند مواجهه با چالش های مشروعیتی یکی از دغدغه های اساسی حکومت های ایرانی در این مقطع بوده و در همین زمینه القا و تبلیغ پیشگویی آینده سیاسی حکومت ها و رهبران آنان از راه الهامات غیبی و در قالب رویا در دستور کار صاحبان قدرت و متفکران قرار داشته است. تولد و در عین حال زنده ماندن رهبران آن هم در میان انبوهی از تردیدها، نیل ناباورانه به قدرت و تاسیس و تداوم حکومت و فرمانروایی، توسعه قلمرو، سرکوب و حتی سقوط دشمنان و نیز برخورداری از عمر طولانی براساس تقدیر و سرنوشت و مطابق قضا و قدر الهی محتوای این رویاها با مضمون پیشگویانه بود. بسیاری از رویاها به آغاز شکل گیری حکومت حاکمان می پردازند که خود از دیدگاه توجیه قدرت گیری قابل تحلیل است. تعدادی نیز درباره اواخر حکومت ها و از منظر توجیه زوال آنان مطرح هستند. ضمنا برای رفع هر گونه تردید و در عین حال اثرگذاری بیشتر بر اذهان عمومی، استفاده از نمادهای پرمفهوم و در عین حال موید مفاهیم نهفته پیشگویانه در رویا در دستور کار قرار داشته است که البته با توجه به اشتراک قابل توجه رویاها در کاربست این نمادها، می تواند نشانی بر جعلی بودن آنها باشد.

    کلید واژگان: رویا, جعل, مشروعیت, پیشگویی سیاسی, تاریخ ایران, سده های میانه}
    Emamali Shabani *, Hamideh Mehralitabar

    Iranian governments during the medieval centuries used visions and prophetic dreams to set a connection with the transcendent and divine realm and pretended to be inspired by the sacred-spiritual world. Through a descriptive-analytical approach, the research addressed the fundamental question of the relationship between prophetic dreams function with political legitimacy during the 4th and 5th centuries AH Iran. It showed that dealing with legitimacy challenges was a key concern for Iranian governments during this period. Propagating future political events through prophetic inspiration in the form of dreams was integral to the agenda of those in power and surrounding elites. The birth and survival of leaders amid doubts, achieving seemingly implausible power, establishing and sustaining governance, territorial expansion, suppression of enemies, and even the downfall of their rule were all encompassed in the content of prophetic dreams during these centuries. Additionally, to dispel doubts and have huge impacts on public perception, using symbols with profound meanings embedded with prophetic concepts in dreams was a part of the agenda. However, given the significant overlap of applying these symbols in dreams, it is indicative of their forgery.

    Keywords: Dream, Falsification, Legitimacy, Political Prophecy, History Of Iran, Medieval Centuries}
  • علی اکبر عبدالاحدی مقدم*، افلاطون صادقی، محمدحسین مهدوی نژاد

    مسیله این تحقیق بررسی کاربست ابطال پذیری پوپر جهت توجیه گزاره های دینی و موفقیت احتمالی این کاربست می باشد. فلسفه علم پوپر به دلیل درهم شکستن اقتدار پوزیتویسم که معیار تجربی و استقرایی را برای تمییز علم از غیرعلم تعمیم داده و آن را تبدیل به معیاری کلی برای معناداری نموده بود، مورد توجه متکلمان و الاهی دانان مسیحی قرار گرفته و ایشان به فراخور از نظرات او در فلسفه علم و معرفت شناسی برای توجیه گزاره های دینی و یا ابطال نظرات علمی که برخلاف آموزه های دینی بودند، استفاده کرده اند. در این تحقیق که با روش تحلیلی - انتقادی، نگاشته شده، ضمن بررسی کاربست نظریه ابطال پذیری در توجیه گزاره های الاهیاتی توسط متکلمان مختلف مسیحی، ایرادات وارد بر این کاربست در دو ساحت مبنایی و بنایی ارایه شدند. یافته های تحقیق نشان می دهند علی رغم قابلیت های ابطال پذیری جهت توجیه عقلانی گزاره های دینی، ایرادات مبنایی همچون کل گرایی، فقدان معیار مشخص برای معرفت و ایردات بنایی مانند منطق شک گرایی حاکم بر ابطال پذیری و عدم امکان تعلیق معارف دینی تا حصول معرفت جدید، مانع از آن است که ابطال پذیری بتواند، از حقیقت دین و امر دینی دفاع کند و در نهایت آن را به ورطه نسبی گرایی سوق خواهد داد.

    کلید واژگان: الاهیات, گزاره های دینی, توجیه, فلسفه علم, ابطال پذیری, کارل پوپر}
    AliAkbar Abdolahadi Moghaddam *, Aflatoon Sadeghi, Mahdavinejad Mohammad Hosein

    The problem of this research is to investigate the application of Popper's falsifiability to justify religious propositions and the possible success of this application. Popper's philosophy of science has attracted the attention of Christian theologians and theologians due to the fact that he considers metaphysics to be a rational matter, and they have used his opinions in the philosophy of science and epistemology to justify religious propositions or refute scientific opinions that were against religious teachings. . In this research, which was written with analytical-critical method, while examining the application of falsifiability theory in justifying theological propositions by various Christian theologians, objections to this application were presented in two basic and constructive areas. The findings of the research show that despite the capabilities of falsifiability for the rational justification of religious propositions, basic defects such as totalism, the lack of a specific criterion for knowledge, and structural defects such as the logic of skepticism that governs falsifiability and the impossibility of suspending religious knowledge until new knowledge is obtained, prevent falsifiability from being able to, defend the truth of religion and religious matters and will ultimately lead it to the abyss of relativism.

    Keywords: Theology, Religious propositions, Justification, philosophy of science, falsification, Karl Popper}
  • داریوش مطلبی*
    هدف

    هدف پژوهش حاضر، شناسایی میزان آگاهی اعضای هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهر ری با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار پژوهشی و ارایه راه کارهایی برای کاهش آن است.

    روش پژوهش: 

    پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجراء، پیمایشی است. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی پرسش نامه به وسیله جمعی از استادان متخصص تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 788/. محاسبه شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری، که به صورت تمام وقت با این واحد دانشگاهی همکاری دارند، است. با توجه به کثرت اعضای هییت علمی، نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران به تفکیک حوزه تخصص اعضای هییت علمی محاسبه و با توجه به ماهیت مسیله و فرضیه های پژوهش، از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کروسکال والیس) با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس. ویرایش 20 صورت گرفت.

    یافته ها

    بر اساس یافته ها، میزان آگاهی اعضای هییت علمی با مفاهیم و مصادیق سوء رفتار علمی (جعل، تحریف، سرقت علمی و ادبی) بالاتر از حد متوسط و در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد؛ اما از میان این سه مولفه، آگاهی شان نسبت به مفهوم جعل نسبت به دو مولفه دیگر کمتر بود. بر اساس یافته ها، تفاوت معناداری بین شناخت مفاهیم و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی (جعل، تحریف، سرقت علمی-ادبی) با حوزه های تخصص و رتبه علمی و دانشگاهی اعضای هییت علمی وجود ندارد.

    نتیجه گیری

    افزایش میزان آگاهی اعضای هییت علمی از مصادیق سوءرفتار علمی، نه تنها به کاهش رفتارهای غیرعلمی در میان اعضای هییت علمی منجر می شود، بلکه جایگاه ایران در سطح بین المللی در این حوزه را که در سال های اخیر با مشکلاتی همراه بوده، ارتقاء می دهد. مهمترین راهکار پیشنهادی برای کاهش سوءرفتار علمی، راه اندازی و برگزاری دوره های آموزشی اجباری برای آشنایی اعضای هییت علمی و دانشجویان با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار پژوهشی می دانند.

    کلید واژگان: سوءرفتار علمی, سرقت علمی, جعل داده ها, تحریف, اعضای هیئت علمی, دانشگاه آزاد اسلامی}
    Dariush Matlabi *
    Objective

    The purpose of this study is to identify the level of awareness among the faculty Members of Islamic Azad University, Yadgar Imam Khomeini Branch, with the concepts and examples of scientific misconduct.

    Methods

    The method of this research is descriptive, survey in terms of execution, and practical in terms of purpose. Research data was collected using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was verified by a group of expert professors and its reliability was confirmed with Cronbach's alpha of 0.788 Calculated. The statistical population includes all faculty members of Islamic Azad University, Yadgar Imam Khomeini Branch, who work full-time with this branch. Due to the large number of faculty members, the studied sample was calculated using Cochran's formula according to the expertise of the faculty members, and according to the nature of the problem and the research hypotheses, it was selected using stratified-random sampling method. Data analysis was done in two parts: descriptive statistics and inferential statistics (Kruskal-Walli’s test) using SPSS version 20 software.

    Results

    Based on the results, the level of knowledge of faculty Members with the concepts and examples of Scientific misconduct (fabrication, falsification and plagiarism) is above average and in a relatively favorable condition. However, among these three components, their awareness of the concept of fabrication was less than the other two components.

    Conclusions

    Based on the results, there is no significant difference between the knowledge of the concepts and examples of research misconduct (Fabrication, falsification, plagiarism) with the specialty, scientific and academic rank of faculty members; and the most important proposed solution to reduce scientific misconduct is to create and holding mandatory training courses to familiarize faculty members and students with the concepts and examples of research misconduct.

    Keywords: scientific misconduct, Plagiarism, Falsification, Fabrication, Faculty Members, Islamic Azad University}
  • محمدعلی طباطبایی*، عبدالهادی مسعودی، محمدعلی مهدوی راد

    در میان آیاتی که معمولا برای اثبات تحریف تورات بدان ها استناد می شود، دو دسته آیات خاص وجود دارند که بسیاری از محققان مسلمان و قرآن پژوهان غربی آن ها را حاکی از وقوع «تحریف لفظی» در تورات (و یا انجیل) قلمداد کرده اند. یکی آیاتی که در آن ها از «تبدیل» سخن به میان آمده و دیگری آیه 79 بقره که از «نوشتن کتاب با دستان» توسط یهودیان سخن می راند. پژوهش حاضر با تکیه بر دانش های معناشناسی و کاربردشناسی و با استناد به روابط بینامتنی تلاش می کند به بررسی این آیات بپردازد. این بررسی نشان می دهد که بر اساس کاربردهای قرآنی، «تبدیل» صرفا موضوعی مربوط به فضای شفاهی است و هیچ ارتباطی با تورات یا سایر کتاب های مقدس ندارد؛ بلکه تنها ناظر به تبدیل سخن خاصی است که در قرآن صراحتا به آن اشاره شده است. «نوشتن کتاب با دستان» نیز، برخلاف دیدگاه رایج نزد مفسران که آن را دال بر تحریف تورات یا جعل کتابی در کنار تورات می دانند، تنها اشاره به یک دیدگاه غلوآمیز یهودیان درباره چگونگی کتابت متن تورات دارد و بنابراین کاملا بی ارتباط با موضوع تحریف است.

    کلید واژگان: تحریف, تبدیل, کتابت, تورات, قرآن, معناشناسی}
    MohammadAli Tabataba’I *, Abdolhadi Masoudi, MohammadAli Mahdavi-Rad

    Among the Quranic verses which are cited to demonstrate the falsification (taḥrīf) of the Bible according to the Quran, there are two types of expressions; first, the verses speaking of “substitution” (tabdīl), plus the verse referring to “inscription of the Book” by Jews. Using the methods of Semantics and Pragmatics on the ground of intertextuality, this paper aims to analyze these verses. This survey shows that there is no meaningful relationship between “substitution” verses and Biblical falsification, because the former is solely related to an oral subject, and hence irrelevant to the written scriptures, such as the Bible. Nor “inscription” could be considered as referring to taḥrīf, because of grammatical obstacles. A close analysis shows that the “Book” mentioned in this verse is the Torah, rather than a spurious book forged by Jews, and the verse speaks of a Jewish belief regarding the inscription of Moses’ Tablets by the finger of God. Hence, it can be concluded that neither verse admits the idea of Biblical falsification.

    Keywords: Falsification, Substitution, Inscription, the Bible, The Quran}
  • سید مجید حسینی، یحیی میرحسینی*، علی محمد میرجلیلی

    پزشکی و طب در زندگی بشر، جایگاه ارجمندی دارد. حال اگر این امر به باورهای اعتقادی پیوند خورد و گزاره های حوزه پزشکی و سلامت به پیشوایان دینی انتساب یابد، دین داران با اقبال بیشتری بدانها می نگرند. در این صورت، گزاره های پزشکی از جملاتی دنیوی فراتر رفته و رنگ وبوی الهی به خود خواهند گرفت. لذا آگاهی از خسارات ورود گزاره های برساخته طبی به درون متون دینی و نیز بررسی پیشینه ساخت روایات مجعول و گستردگی و کمیت این دست از روایات، امری ضروری است.مروری بر میراث حدیثی نشان می دهد موضوع طب و بهداشت، بخش قابل توجهی از روایات را به خود اختصاص داده است و بسامد روایات طبی جعلی راه یافته به میراث حدیثی، قابل اعتناست. به طور کلی می توان آسیب وارده از ناحیه روایات جعلی در حوزه طب را متوجه دو حوزه شریعت و سلامت دانست؛ مهمترین آسیب ها در حوزه سلامت باید به تجویز غلط و طولانی شدن دوره درمان، ایجاد بیماری با توصیه نادرست و حتی تلف شدن آدمی اشاره کرد. در ساحت باورها و اعتقادات نیز می توان به آسیب هایی همچون زشت نمایی چهره زیبای شریعت، تردید در صحت آموزه های صحیح دینی و خدشه دار کردن اعتقادات دین داران اشاره داشت.

    کلید واژگان: روایات طبی, سلامت, دین, نقد حدیث, جعل}
    Sayyed Majid Hossaini, Yahya Mirhoseini *, Ali Mohammad Mirjalili

    Medicine has an important place in human life. If this field is linked to religious beliefs or medical and health issues are attributed to religious leaders, they will be of more interest and acceptability to religious people. In this case, medical statements will go beyond worldly statements and take up a divine identity. Nonetheless, it is necessary to be aware of the damages of including medical statements in religious texts and to avoid fabricated health narrations by examining the history and truthfulness of those statements as well as controlling their quantity. A review of the Ḥadīth heritage shows that the topics in medicine and health make up a significant part of traditions, or religious narrations, and the frequency of fabricated medical statements that have slipped through traditions is considerable. In general, the damage caused by fabricated medical narrations can be viewed in the two areas of Sharī’a (religious law) and health. The most important health damages stem from wrong prescriptions and prolonged treatment periods. Incorrect advice may cause the illness or even the death of a person. As for religious beliefs and convictions, one may refer to damages such as disfiguring the beautiful face of Sharī’a, casting doubts on the validity of correct religious teachings, and damaging the beliefs of religious people.

    Keywords: Medical Narrations, Health, Religion, Ḥadīth criticism, Falsification, forgery}
  • حسین روحانی*
    واقعیت آن است که هندسه معرفتی سروش ملغمه ای از مکاتب و فلسفه های غربی و شرقی است و همین امر کار را برای ارزیابی کارنامه فکری او دشوار می کند. سروش در دوره اول فکری خویش به جنگ مارکسیزم می رود و در ادامه حیات فکری خویش متاثر از اندیشه های فیلسوفان علم تیوری قبض و بسط تیوریک شریعت را صورتبندی می کند و دست آخر با ارایه نظریه «بسط تجربه نبوی» و «صراط های مستقیم»، گسست کامل خویش را از کتاب و سنت به مثابه دورکن رکین منابع دینی اعلام می کند و با توشه گیری از آراء غزالی و دیدگاه های متفکران هرمنوتیک و فلسفه علم به جنگ تز ایدیولوژیک کردن دین و اسلام فقاهتی می رود که ما حصل این تتبعات، رویکرد همدلانه او به سکولاریزم است. فرضیه مقاله بیان می دارد که نحله روشنفکری دینی به پیش قراولی سروش با دل کندن از متن مقدس و بهره گیری از منابع برون دینی دچار نوعی گسست از منابع درون دینی شده و به ظن قوی می توان گفت که روشنفکری دینی در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی، رویکردی سکولار داشته و هویت خویش را در تقابل با دین و سنت شکل بخشیده است.
    کلید واژگان: پذیری, بسط تجربه نبوی, قبض و بسط تئوریک شریعت, معرفت دینی}
    Hossein Roohani *
    Soroush's epistemic construction is an amalgamation of Western and Eastern schools of thought and philosophies, making it difficult to evaluate his intellectual career. In his early intellectual life, Soroush fights with Marxism and in the rest of his intellectual era, influenced by the thoughts of the philosophers of science, he formulates the “expansion and reduction theory of religion”. Finally, by presenting the theory of "expansion of prophetic experience" and "straight paths", he declares his complete break from the Holy Book (Quran) and the Tradition as two pillars of religious sources. Feeding from Ghazali's opinions and the views of hermeneutic thinkers and philosophy of science, he fights with the thesis of ideologicalizing the religion and jurisprudent Islam, which result in his empathetic approach to secularism. The research hypothesis states that the development of religious intellectualism forerun by Soroush by separating from the Holy Book and using extra-religious sources has suffered a kind of break from religious sources. So, it can be said that religious intellectualism in the second and third decades of the Islamic Revolution has a secular approach and has shaped its identity in opposition to religion and Tradition.
    Keywords: Falsification, expansion of prophetic experience, expansion, reduction theory of religion, Religious knowledge}
  • اکرم حسین زاده*، محمد شریفی، سید محسن موسوی

    جعل حدیث از پدیده های آشکار در روایات اسلامی است. برخی از روایات جعلی از طریق شناسایی راویان آن مشخص می گردد. سند روایاتی که زنجیره افراد آن را وضاعان تشکیل داده اند، نشان از جعلی بودن حدیث است. ابن جوزی در الموضوعات به این افراد اشاره داشته و روایات مربوط به اینگونه افراد را نقل موضوعه به نام ثقات دانسته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی ضمن معرفی دو تن از افرادی که به نقل احادیث وضعی از ثقه معروفند، به بررسی روایات آنان پرداخته است. سلیمان بن ارقم متهم به وضع روایات از عایشه، ابوهریره، زهری، حسن بصری است. این افراد از دیدگاه شیعه توثیق نشده اند. محمد بن یونس نیز به نقل موضوعه از ثقات متهم است که سند احادیث وی بیشتر به معصومین منتهی می گردد. شرایط و عوامل محیطی رجالیان در وضاع و کذاب نامیدن راویان موثر است. نقل احادیث بدون بررسی، موجبات ضعف ابن ارقم و محمد بن یونس را در زمان خویش فراهم نموده در حالی که واضع حدیث نبوده اند. برخی از این احادیث با داشتن سند صحیح، به دلیل برخی شواهد مانند وجود «حدیث معارض»، «عدم سازگاری با علم»، «شبیه نبودن به کلام معصوم»، «متناسب نبودن با اعتقادات شیعه»، جعلی و موضوع دانسته شده اند. بنابراین امکان ورود روایات منتقله از اهل سنت به شیعه از طریق جعل سند صحیح نیز وجود داشته است.

    کلید واژگان: سلیمان بن ارقم, محمد بن یونس, احادیث موضوعه, روایات منتقله, تدلیس}
    AKRAM HOSSEINZADEH*, MOHAMMAD SHARIFI, SEYYED MOHSEN MUSAVI

    Forgery of hadith is one of the obvious phenomena in Islamic traditions. Some fake narrations are characterized by identifying their narrators. The document of the narrations, which are made up of a chain of individuals, shows that the hadith is fake. Ibn Jawzi has referred to these people in the subjects and has considered the narrations related to such people as quoting a subject called trustworthiness. The present study has descriptive-analytical method while introducing two people who are famous for quoting the hadiths of a state of trust, and has studied their narrations. Suleiman ibn Arqam is accused of narrating from Aisha, Abu Hurayrah, Zohri, Hassan Basri. These people are not authenticated from the Shiite point of view. Muhammad ibn Yunus is also accused of quoting the subject from the trustworthiness that the document of his hadiths leads more to the infallibles. The environmental conditions and factors of the rijals are effective in calling the narrators liars. The narration of hadiths without examination has caused the weakness of Ibn Arqam and Muhammad ibn Yunus in their time, while they were not the authors of the hadith. Some of these hadiths, having a correct document, have been considered fake and subject due to some evidences such as the existence of "opposing hadith", "incompatibility with science", "dissimilarity to infallible words", "inconsistency with Shiite beliefs". Therefore, it was possible for Sunni narrations to be transmitted to the Shiites by forging a correct document.

    Keywords: Sulayman ibn Arqam, Muhammad ibn Yunus, hadiths on the subject, narrations narrated, falsification}
  • مختار ابراهیمی*، نصرالله امامی، قدرت قاسمی پور، رسول کردی
    «اغراض السیاسه فی اعراض الریاسه» تالیف ظهیری سمرقندی به دلیل داشتن آموزه های سیاسی، اجتماعی، حکمی، تعلیمی، اخلاقی، آداب مملکت داری و شیوه های حکمرانی در میان متون کهن نثر فارسی ممتاز و برجسته شده است. آموزه های گوناگون وکاربردی این کتاب سبب شده است این اثر بارها به دست کاتبان نسخه نویسی شود و در نتیجه این امر تصحیفات و تحریفات بسیاری به متن آن راه پیدا کرده است. جعفرشعار با در اختیار داشتن چهار نسخه خطی از «اغراض السیاسه»، اما بدون استفاده از همه آن ها (به ویژه نسخه خطی مشکوه) به تصحیح و چاپ آن اقدام و در بسیاری از موارد اختلاف نسخه ها را نیز ذکر کرده و مسامحه در امانت داری نسبت به نسخه های خطی به ویژه نسخه اساس، شتاب زدگی در تصحیح و چاپ این اثر و همچنین ضعف و سهل انگاری در حروف چینی، تصحیفات، تحریفات و لغزش های دیگری را به متن این کتاب وارد کرده است. نگارندگان در این مقاله از طریق مقابله متن چاپ شده اغراض السیاسه با نسخه اساس و نسخه مشکوه و به مدد مقایسه جملات و عباراتی از آن با آثار دیگر ظهیری سمرقندی (سندبادنامه و به ویژه اثر ناشناخته غره الالفاظ و نزهه الالحاظ) وهنجارهای سبک شناختی نویسنده به بررسی و تصحیح چند تصحیف، تحریف و لغزش در متن چاپ شده اغراض السیاسه می پردازند.
    کلید واژگان: ظهیری سمرقندی, اغراض السیاسه, نسخه های خطی, تصحیف و تحریف, ویژگی های سبکی و تصحیح}
    Mokhtar Ebrahimi *, Nasrollah Emami, Ghodrat Ghasemipour, Rasool Kordy
    Aghraz Al-Seyasah Fi A'araz Al-Reyasah, authored by Zahiry Samarghandy has become one of the excellent and outstanding old prose texts, because of containing technical, political, social, philosophical, didactic, and ethical teachings and addressing governance practices. These practical and miscellaneous teachings have led to frequent transcriptions and insertion of significant distortions and falsifications into the text of the mentioned book. Jaafar Sheảr by having in hand four manuscripts of Aghraz Al-Seyasah but without benefitting all of them (specially Meshkảt᾿s transcript) has corrected and printed it in many cases mentioned the manuscript᾿s differences. Furthermore, negligence in trusteeship towards manuscripts, especially the base manuscript, hastiness in correction, and the weakness and indifference in typesetting have inserted some other distortions, falsifications, and errors in the aforesaid book. This study has tried to countercheck the printed copy of Aghraz Al-Seyasah with the base and Meshkảt᾿s manuscript, and then by comparing some phrases of it with the other works of Zahiry Samarghandy (Sandbadnameh and Ghorrat–al-Alfaz wa Nozhat-al-Alhaz) and writer᾿s stylistic norms analyze and correct some distortions falsifications and errors in the printed text of Aghraz Al-Seyasah.
    Keywords: Zahiry Samarghandy, Aghraz Al-Seyasah, manuscripts, distortion, falsification, stylistic norms, emendation}
  • زهرا نصیری شیراز*، سجاد دهقان، نصرالله امامی
    اشعار شاعران پارسی زبان به ویژه شعر شاعران حوزه ی خراسان، با توجه به این که در کتاب های لغوی، بلاغی، تذکره ها، و نیزنسخه های خطی از جمله: جنگ ها، سفینه ها و...  با تعدد ضبط و صورت های متفاوت همراهند، باید با احتیاط  خاصی، بررسی  شوند. از جمله ی این شاعران، رودکی سمرقندی است که مصححان و گردآورندگان اشعار وی، با استفاده از منابع متعدد، به تعداد اندکی از اشعار و ابیات پراکنده ی این شاعر، دست یافته اند. باوجود این، در برخی از چاپ های دیوان رودکی به ویژه چاپ دوم محیط زندگی و احوال و اشعار رودکی از نفیسی، برخی ابیات بنابه نظر مصحح یا دلایل دیگر، با صورت های دوگانه یا چندگانه ضبط شده، که اغلب نتیجه ی تصحیف و تحریف کاتبان و مولفان منابع مستند اشعار رودکی هستند.این صورت های چندگانه ی ابیات، علاوه بر آن که نیازمند تصحیح انتقادی مجدد هستند، از آنجا که به عنوان ابیاتی مستقل وارد دیوان رودکی شده اند، می باید دوباره واکاوی و تبیین شوند. نگارندگان این  پژوهش، سعی دارند پس از بررسی مجدد منابع مستند اشعار رودکی، با استفاده از منابع چاپی و خطی متعدد، ریشه ی تعدد در صورت های مختلف این ابیات را نشان دهند؛ سپس ایراد ورود برخی از این ابیات را به عنوان یک بیت مستقل از  رودکی در چاپ های مختلف دیوان وی به ویژه تصحیح نفیسی، برطرف سازند.
    کلید واژگان: رودکی, دیوان, نفیسی, تصحیف, تحریف, فرهنگ های لغت}
    Zahra Nasiri Shiraz *, Sajjad Dehghan, Nasrollah Emami
    The Persian poems by khorasani-style poets in different literary sources, including manuscripts, are required to be addressed with caution due to the variants associated with some of them. One of these poets is Rudki Samarqandi whose poems are collected by a number of editors. Yet, in some collections of his works (in particular, the 2nd edition by Saeed Nafisi) some verses have been included in variant forms- a practice rooted in inaccurate citation or negligence on the part of the editors. Now, because such poems are included in his collections as indepent and reliable poems, they need to be re-examined in a scholarly way. The present researchers have done their best (upon careful study of valid copies) to find the main cause/causes of existence of such variations; this has been followed by suggesting a number of ways to avoid any future inclusion in the next publications.
    Keywords: : Rudaki, divan, Nafisi, Falsification, distortion, dictionaries}
  • کیوان الستی*، محمدمهدی هاتف، مسعود افشار

    سوء رفتارهای علمی در کلی ترین مفهوم، تخطی از هنجارهای روشی و اخلاقی به صورت عمدی و به قصد فریب دیگران است. برخی تحریف، جعل و سرقت ادبی از آثار علمی را از مصادیق اصلی سوء رفتار قلمداد کرده اند. در سال های اخیر، به واسطه گزارش های ارایه شده در ایران، توجه به این مسئله و ریشه یابی آن ضرورت یافته است. فرض بر این است که حداقل یکی از عوامل موثر در میان دانشگاهیان را باید در دوران تحصیلات، از جمله تحصیلات آموزش عالی، ریشه یابی کرد. از این رو، در این پژوهش به این پرسش پاسخ داده شد که آموزش های دوران تحصیل، مقدماتی یا عالی، در شناخت هنجارهای اخلاقی، مهارت یابی در استدلال و ایجاد انگیزه برای انجام دادن عمل اخلاقی پژوهشگران چه نقشی خواهند داشت؟ برای پاسخگویی به این پرسش از روش نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شد. در این پژوهش با 15 نفر از استادان، دانشجویان و دانشگاهیان و همچنین متخصصان اخلاق و تربیت مصاحبه عمیق صورت گرفت و همزمان تحلیل داده های به دست آمده با کدگذاری اولیه، فرعی، محوری و گزینشی انجام و مدل نهایی استخراج شد. راهکار نهایی به تقویت آموزش ضمنی از طریق ارتباط سینه به سینه استاد و شاگرد و در جهت انتقال روال های علمی اخلاقی، بازاندیشی مداوم در ملاک های سنجش علمی و تطبیق دایمی ملاک های سنجش با موضوع اصلی و ارزشمند سنجش و درنهایت، تقویت محیط های کوچک اخلاقی در شرایطی منجر شد که هنجارهای یک اجتماع علمی همراه با شفافیت و انتقادپذیری، به رسمیت شناختن آزادی و تفاوت های افراد در آن وجود داشته باشد.

    کلید واژگان: سوء رفتار علمی, آموزش اخلاقی, آموزش دوران تحصیل, رابطه استاد و شاگرد, تخلف علمی, سلامت علمی}
    Keyvan Alasti*, Mehdi Hatef, Masood Afshar

    The study of the role of education in controlling scientific misconduct in Iran: using Grounded TheoryScientific misconduct in the most general sense is a deliberate violation of methodical and moral norms with the intention of deceiving others. Falsification, fabrication and plagiarism formally had been considered as the main examples of scientific misconduct by some researchers. In recent years, due to the reports presented, it has become necessary to examine the main misconduct cases and find its causes. It is assumed that at least one of the influential factors among academics should be rooted in the period of education, including higher education. Therefore, in this study, the following question was answered: What is the role of education, elementary education or higher education, in recognizing ethical norms, finding skills in reasoning and motivating researchers to perform ethical practice? to answer the question, the Grounded Theory method was used. In this study in-depth interviews with 15 faculty and students including researchers in ethics and education studies were done. Simultaneously, the obtained data were analyzed with primary, secondary, axial and selective coding and the final model was extracted. The final solution is to strengthen the implicit learning through the teacher-student  face to face relationship in order to transfer the scientific-ethical behaviors, continuous rethinking of the criteria of scientific assessment, and continuous application of the criteria of assessment and the main and valuable subject of assessment and finally strengthening small "ethical environments" in a society that follows the norms of a scientific community including transparency and critique, freedom and differences of individuals.

    Keywords: Scientific misconducts, Ethical education, Teaching during education, Plagiarism, Faculty, student relation, Fabrication, Falsification}
  • بی بی مهدیه طباطبایی، هادی صمدی*
    اندیشمندان و متفکران ایرانی با اظهارنظر درباره اثبات یا ابطال نظریه تکامل زیستی مورد نظر داروین، به نحو کلی درباره آن داوری کرده اند. دو دسته از ایضاح ها می تواند اظهار نظرهای آتی را دقت بخشد: نخست توجه به اینکه این ادعا متشکل از چندین زیر نظریه است: «خود تکامل»، «انتخاب طبیعی»، «نیای مشترک»، و «تدریجی گرایی» به نظر می رسد، در نوشته های برخی از نویسندگان ایرانی به مقدار زیادی با هم خلط شده اند. عموم متفکران ایرانی مانند اصفهانی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، مطهری، یدالله سحابی، مکارم شیرازی، مصباح یزدی،  سبحانی،  مشکینی، عبدالکریم سروش به مسئله انتخاب طبیعی و نیای مشترک  اشاره کرده اند و دلیل رد یا ابطال این نظریه را بر اساس این دو مولفه می دانند. همچنین لازم است به هنگام سخن گفتن از شان اثباتی یا ابطالی یک نظریه به تحلیل هایی که در گذشته و در فلسفه علم نسبت به ابطال یا اثبات نظریه علمی ارایه شده است، توجه شود. در این مقاله نشان داده می شود که برخی اظهارنظرهای نویسندگان ایرانی کمتر ناظر به این دو نکته بوده است و البته به برخی استثناها اشاره خواهد شد. یافته های نویسندگان در این مقاله دو نکته است: نخست اینکه نظریه انتخاب طبیعی به عنوان یک اصل، قابلیت اثبات ریاضیاتی دارد و بنابراین ابطال ناپذیر است. دوم اینکه سایر بخش های نظریه تکامل ابطال ناپذیر و اثبات ناپذیرند، اما اصلاح پذیرند. به همین دلیل بخش های زیادی از نظریه، از زمان داروین تاکنون ابطال یا اصلاح شده اند.
    کلید واژگان: تکامل, انتخاب طبیعی, اثبات, ابطال, ایرانی}
    Bibi Mahdiye Tabatabae, Hadi Samadi *
    Those Iranian authors who have commented on the verification or falsification of the theory of evolution have approached it in very general way. Two types of explications can make future comments more accurate: first, noticing the fact that this theory consists of several sub-theories:  It seems that ‘evolution-as-such’, ‘natural selection’, ‘common ancestor’, and ‘gradualism’ are largely confused in the writings of some Iranian writers. Most Iranian thinkers (Isfahani, Allameh Tabatabai, Allameh Jafari, Motahhari, Yadollah Sahabi, Makarem Shirazi, Mesbah Yazdi, Sobhani, Meshkini, and Abdolkarim Soroush) point to the issue of natural selection and common ancestor and believe that the reason for refutation or falsification of this theory is based on these two sub-theories. When considering the verification or falsification of a theory, it is necessary to pay attention to the analyses that have been made in the philosophy of science over the last century about the refutation and proof of a scientific theory. The present paper shows that the majority of Iranian writers' comments are based on these two sub-theories, though there are some exceptions. The authors' findings in this paper are twofold: first, the theory of natural selection as a principle is mathematically provable and therefore not subject to falsification. Second, other parts of the theory of evolution are falsifiable and unprovable, but subject to modification. That is why, many parts of the theory have been refuted or modified since Darwin.
    Keywords: Evolution, natural selection, verification, falsification, Iranian}
  • مختار ابراهیمی*، نصرالله امامی، قدرت قاسمی پور، رسول کردی

    واژه ها در متون ادب فارسی به دلایل متفاوتی مانند نسخه نویسی های فراوان، رسم الخط های گوناگون نسخه ها، نسخه های ناخوانا از یک اثر و دخل و تصرف کاتبان به تصحیف و تحریف دچار می شود. آثار یک نویسنده یا شاعر و ویژگی های سبکی او، دیوان های دیگر شاعران، علاوه بر نسخه های خطی یک اثر، می تواند در تصحیح آن اثر نقش موثری داشته باشد. اغراض السیاسه فی اعراض الریاسه تالیف ظهیری سمرقندی نیز از متونی است که در گذر زمان دچار تصحیفات و تحریفات فراوانی شده است. جعفر شعار با در اختیار داشتن یک نسخه خطی و سه نسخه عکسی از اغراض السیاسه، ولی بدون بهره گیری از همه نسخه ها، به تصحیح این اثر اقدام کرد و آن را در سال 1349 برای نخستین بار به چاپ رساند. استفاده نکردن از نسخه خطی مشکوه در تصحیح و مسامحه در امانت داری نسبت به آثار عکسی اغراض السیاسه، شتاب زدگی در تصحیح و ضعف حروف چینی متن نیز سبب ایجاد لغزش هایی در متن این کتاب شده است. نگارندگان در این مقاله می کوشند تا با بررسی شماری از ضبط های اغراض السیاسه به ویژه نسخه خطی نویافته موجود در کتابخانه خانقاه احمدی شیراز و با مراجعه به آثار دیگر ظهیری سمرقندی (سندبادنامه و غره الالفاظ) و دیوان های برخی از شاعران، چند لغزش در متن چاپ شده اغراض السیاسه را بررسی و تصحیح کنند.

    کلید واژگان: ظهیری سمرقندی, اغراض السیاسه, سندبادنامه, غره الالفاظ, نسخه نویافته, تصحیف, تحریف, تصحیح}
    Mokhtar Ebrahimi *, Nasrallah Emami, Ghodrat Ghasemimpur, Rasoul Kordy

    The words in the Persian literary texts have been distorted because of various reasons such as multiple duplications, different orthographies, and illegible manuscripts. The works of a writer or a poet and his/her stylistic attributes, Divans (collections) of other poets, in addition to different manuscripts of a work can have effective roles in their corrections. Aghraz Al-Seyasah Fi A'araz Al-Reyasah written by Zahiri Samarghandi is also among books which have been distorted over time. Jaafar Sheảr by using four manuscripts (one in written, and three in pictorial formats) of Aghraz Al-Seyasah, without taking advantage of all of them, has corrected and published the printed version of the book for the first time in 1349 (AH). Negligence in using the written version in the correction and trusteeship towards pictorial versions of Aghraz Al-Seyasah, hastiness in correction and weaknesses in typesetting have yielded some errors in the book. In the present paper, the authors, by studying the available manuscripts of Aghraz Al-Seyasah Fi A'araz Al-Reyasah, particularly the newly-discovered manuscript in the library of Khangah-e Ahmadi (Shiraz) and referring to other works written by Zahiri Samarghandi (including Sandbad nameh and Ghorrat–al-Alfaz) and Divans of the other poets, have tried to analyze and correct some distortions and falsification errors in the published text of Aghraz Al-Seyasah.

    Keywords: Zahiri Samarghandi, Aghraz Al-Seyasah, Sandbad nameh, Ghorrat–al-Alfaz, New manuscript, Distortion, falsification, Correction}
  • محمد صادق بخشی جویباری

    گذر زمان و مشکلات پدید آمده در کتابت و استنساخ نگاشته های حدیثی آسیب هایی را دامن گیر اسناد روایات کرده است. ارسال و افتادگی و حذف واسطه در زنجیره سند، ازجمله آن است. این نوشتار می کوشد تا با تکیه بر سندهای روایات کتب اربعه شیوه های شناخت ارسال خفی، چرایی و نشانه های آن در سند روایات کتب اربعه را کشف، تحلیل و بررسی نماید، سوال اساسی اینکه چه عوامل یا نشانه هایی سبب ارسال خفی در سند روایات شده است؟ چه شیوه و راهکاری برای برون رفت معضل مربوط به ارسال در سندهای روایات وجود دارد؟ برای رسیدن به این هدف، روش هایی مانند طبقه شناسی و مقایسه اسناد همگون، تخریج سند و متن حدیث در دیگر مصادر روایی، اختلاف نسخه ها و دیگر قراین اجتهادی با نمونه هایی از آن در سندهای روایات کتب اربعه بررسی و در بخش دوم به چرایی و نشانه های ارسال خفی مانند؛ تصحیف در سند، قلب در نام راوی یا راویان در سند، همنامی برخی راویان در سند روایات کتب اربعه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: ارسال خفی, ارسال, تصحیف, تخریج, طبقه شناسی}
    Mohammad sadeg Bakhshi

    Passing of time and problems in writings and copying of hadith's writings caused damages for documents of narrations. Transmitting, dropping and omitting of intermediary in the chain of documents are among them. This writing tries with emphasizing on documents of narrations of The Four Books, to discover, study and analyze recognizing methods of hidden transmission, reason and evidences of them in narrations of The Four Books. The basic question is what factors or evidences led to hidden transmission in documents of narrations? Which methods and approaches are there for dealing with the dilemma of transmission in documents of narrations? For achieving this goal, we analyzed methods like taxonomy and comparison of similar documents, Takhrij(process of tracking the hadiths in various collections) of documents and text of hadith in other narrative sources, difference in versions and other Ijtehadic evidences with samples of that in documents of The Four Books, and in second chapter, dealt with reasons and evidences of hidden transmission such as: falsification in document, alternation in name of the narrator or narrators in documents and similar names of some narrators in documents of The Four Books.

    Keywords: Hidden transmission, transmission, Falsification, Takhrij(process of tracking the hadiths in various collections, taxonomy}
  • محمدعلی طباطبایی*، عبدالهادی مسعودی، محمد علی مهدوی راد
    انگاره محرف بودن کراسه های یهودی مسیحی امروزه چنان بدیهی به نظر می رسد که شاید باورنکردنی به نظر برسد که زمانی چنین انگاره ای در میان مسلمانان رایج نبوده باشد. این پژوهش در پی آن است تا با استفاده از روش پژوهش در «تاریخ انگاره ها» (History of Ideas) تاریخ پیدایش و تکامل این انگاره را به شکلی تطبیقی در تفاسیر شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار دهد. طی این بررسی مشخص می شود که این انگاره در هر یک از دو جریان تفسیری سرگذشتی متفاوت را پشت سر گذاشته است؛ اما هر دو تقریبا در یک زمان به یک نقطه مشترک رسیده و در همان جا تثبیت شده اند. شکل کلی این مسیر را می توان با استفاده از الگوی سکوت زمزمه همهمه پارادایم تحریف باوری ترسیم کرد؛ اما جزییات این مسیر، شامل تاریخ پیدایش هر یک از مراحل، چرایی انتقال از یک مرحله به مرحله بعدی و حتی تعداد مراحل در دو جریان تفسیری شیعی و سنی یکسان نیست. این مقاله با ارایه تصویری جزیی نگر از این مراحل، به مقایسه این دو تصویر با یکدیگر می پردازد.
    کلید واژگان: تحریف, تورات, انجیل, تفسیر, شیعه, سنی, تاریخ انگاره تطبیقی}
    Mohammad Ali Tabataba&Amp, #, I *, Abdolhadi Masoudi, Mohammad Ali Mahdavi, Rad
    The idea of Biblical falsification is so widespread among Muslim scholars that it seems believable that once it had not been at existence at all. This paper aims to survey the history of the genesis and development of this idea in the Shi'ite and Sunnite exegeses by using the research method of "history of ideas". This survey shows that this idea has had two different stories in two traditions, but in both of them it has reached a common point simultaneously. The overall image of this path may be explained by the pattern of "silence-murmur-new paradigm", though the details -- including the history of genesis of each level, the reason of transmission from a level to the next, and even the number of levels -- differ in each tradition. This paper tries to compare these two different paths of historical development of the idea depict a detailed image of the story.
    Keywords: falsification, Bible, Exegesis, Shi'ite, Sunnite, comparative history of ideas}
  • محسن رفعت
    بازتاب مقتل الحسین(ع) در کامل بهایی با وجود مشابهت هایی که با دیگر گزارش های عاشورایی دارد، دارای تفاوت هایی با دیگر مقتل ها است که واکاوی و بازخوانی آن را ضروری می سازد. از آنجا که کامل بهایی جنبه ای ردیه نویسی دارد، مولف مطالب زیادی از خود بیان کرده و مطالب منقول از دیگران را هم چندان مستند نکرده است. برخی روایات این کتاب نیز بن مایه ای قابل توجه را در شخصیت سازی یا داستان پردازی ایفا کرده است که در عصر حاضر همواره جزء روایات مشهور و قابل اتکا به شمار می رود. اخبار منفرد این کتاب درباره عاشورا، در برخی موارد با وقایع حتمی و گزارش های تاریخی ناسازگار است و در مواردی دیگر، گزارش هایی خدشه پذیر درباره شان امام معصوم(ع)و خاندان ایشان در آن وجود دارد که اساسی برای سخن علمای شیعی و یا سنی در قرن های بعد شده است. در این مقاله تلاش می شود با روش کتا ب خانه ای و رویکردی تحلیلی انتقادی، پس از ارزیابی شخصیت نویسنده و توضیحاتی درباره کتاب وی، گزارش هایی که نخستین بار در این کتاب آمده است، واکاوی شوند.
    کلید واژگان: عمادالدین طبری, کامل بهایی, امام حسین(ع), روایات عاشورایی, تحریف}
    Mohsen Raf&#, At
    Sheikh Baha al-Din al-Amili's book al-Kamil contains certain scenes of Ashura. Its hardcore is the same as those included in other maqtals, yet it is rather dissimilar to others. The athor added somethings based on his own judgment, yet he quoted many things from here and there, without documenting them. The present paper with its author's attitudes and phrasing.
    Keywords: Imad al-Din Tabari, Baha al-Din's al-Kamil, Imam al-Husayn, Ashura-oriented reports, falsification}
  • محمدعلی طباطبایی*، عبدالهادی مسعودی، محمدعلی مهدوی راد
    آیات بسیاری در قرآن به صراحت حاکی از تصدیق تورات و انجیل هستند. این آیات معمولا در تضاد با آیاتی قرار می گیرند که ظاهرشان دلالت بر تحریف تورات و انجیل می کند. معمولا عالمان مسلمان توجی هاتی درباره چگونگی رفع این تعارض ارائه کرده اند که پذیرش هرکدام از آنها با چون وچراهایی همراه است؛ اما در سال های اخیر بسیاری از قرآن پژوهان مسلمان و غیرمسلمان با استناد به تحلیل متنی آیات تحریف استدلال کرده اند که قرآن اصولا هیچ سخنی راجع به وقوع تحریف لفظی در تورات و انجیل نگفته است. پژوهش حاضر، در راستای تایید این نظریه، نقطه تمرکز تحلیل ها را از آیات تحریف به آیات تصدیق منتقل می کند و تلاش می کند نشان دهد که اگر با استفاده از روش های پیشنهادشده در زبان شناسی کاربردی به بررسی این دسته از آیات بپردازیم، به لایه های پنهانی دست می یابیم که خود به تنهایی برای اثبات دیدگاه فوق، یعنی عدم اعتقاد قرآن به تحریف تورات و انجیل موجود در عصر نزول، کفایت می کند.****
    کلید واژگان: تحریف, تصدیق, تورات, انجیل, قرآن, آیات بین یدین}
    Mohammad Ali Tabataba&#, I *, Abdolhadi Masoudi, Mohammad Ali Mahdavi Rad
    Many Quranic verses speak explicitly of confirmation (taṣdīq) of the Bible by the Quran. These verses are usually seen as in contrast to other verses implying Biblical falsification (taḥrīf). Some explanations have been suggested by Muslim scholars to resolve this contrast, most of which are facing with further reservations. The most recent response given by some scholars, who have tried to analyze the supposedly taḥrīf verses, is that nothing has said in the Quran regarding the falsification of the Bible. This paper aims to transfer the point of concentration from taḥrīf verses to taṣdīq verses. It will be shown, therefore, that the linguistic methods of pragmatics help us to find a way to the hidden layers of these verses and to find out the more accurate interpretation of them and actual position of the Quran regarding the Bible. The paper confirms the recent contributions that reject a Quranic tendency to the idea of Biblical falsification.
    Keywords: Confirmation, falsification, the Bible, the Qoran}
  • امیر اعتمادی بزرگ، محمدرضا آرام، جعفر حسن خانی*
    واژه «پیشرفت علم» اولین بار در قرن 19 توسط ویلیام وول (William Whewell) مطرح شده است. سوال اصلی این مقاله این است که دیدگاه پوزیتیویستی، دیدگاه «تقرب به واقعیت» و دیدگاه توماس کوهن درباره «پیشرفت علم» چیست؟ و چه نقدهایی بر این دیدگاه ها وارد است؟ و از سوی دیگر اسلام چه نظری درباره پیشرفت علم دارد؟ پوزیتیویست های منطقی برای علم، خصلتی انباشتی قائل بودند سرانجام پیشرفت علم را به اتحاد علوم و تقلیل آن به فیزیک ختم کردند. پوپر اما منطق استقرایی پوزیتیوست ها را بر نمی تابد و طبق منطق قیاسی، روش حدس و ابطال را معرفی می کند. بدین صورت که فرضیات علمی مطرح و نقد می شوند؛ رشد و پیشرفت علم هم در مسیر نیل به واقعیت رخ می دهد. کوهن معتقد است که نظریات قبل و بعد از انقلاب علمی، نظریه های کاملا متفاوتی اند که به طور بنیادی با نظریه متقدم خود تفاوت دارند. این تفاوت آنچنان زیاد است که نمی توان دو پارادایم را با یکدیگر قیاس کرد؛ بنابراین تکیه کردن بر پیشرفت بی مورد است. البته کوهن بعدها این رویکرد خود را اصلاح کرد. از منظر معرفت شناسانه، اسلام حقیقت گرا است و تن به نسبی گرایی یا واقع نمایی نمی دهد. در نگاه اسلامی حرکت مبتنی بر شناخت و تکاملی است؛ لذا با رویکردهای پوپری و کوهنی متفاوت است. اسلام از وجود حقیقت عدول نمی کند اما از سوی دیگر منابع معرفت قایل دسترس مانند حواس را نیز برای تحصیل حقیقت کافی نمی داند.
    کلید واژگان: پیشرفت علم, پوپر, کوهن, پوزیتیویسم, ابطال گرایی, واقع گرایی علمی, اسلام}
    Amir Etemadi Bozorg, Mohmmad Reza Aram, Jafar Hasankhani
    The term " Progress of science" belongs to the contemporary era and was first introduced by William Whewell in the 19th century. The main question of this article is that what is the positivist viewpoint, the "Approach to the Truth" and Thomas Kuhn's view of " Progress of Science "? And what are the criticisms of these views? And on the other hand, what is Islam's theory of the progress of Islam? The logical positivists for science have accumulated an accumulation of character, eventually culminating in the Progress of Science to the unity of science and its reduction to physics and its globalization. Popper, however, does not neglect the inductive logic of positivists, and, according to deductive logic, introduces the guessing and annihilation method in explaining the progress of science. As scientific hypotheses are raised and criticized, the growth and development of science occurs both in this context and in the path to truth and reality. Cohen believes that the prior and theories of the scientific revolution are completely different theories that differ fundamentally from their earlier theory. This difference is so great that it is impossible to compare the two theories, so relying on progress. Kuhn later, of course, corrected this approach.
    In the religious view, given that truth exists as an environment, it is hierarchical, and the world tries to enter the realm of reality by plotting the theory and moving towards the truth
    Keywords: Progress of Science, Popper, Kuhn, Positivism, Falsification, Scientific Realism, Islam}
  • سید حسن فاطمی (موحد)
    از معضلاتی که دامان واقعه ی بزرگ عاشورا را گرفته، سخنان بی پایه و اساس درباره ی آن است. توجه زیاد به واقعه ی عاشورا، ورود افراد غیر متخصص در بیان وقایع، پر گفتن و پر نوشتن، صرفا نگاه حزن آمیز داشتن بسیاری از ناقلان و... زمینه ی تحریفات زیاد در این عرصه را پدید آورده است.
    واقعه ی جان گداز شهادت حضرت علی اصغر(ع) به دلیل حزن زاتر بودن نسبت به بسیاری از حوادث عاشورا، ناراستی هایی را متوجه آن ساخته است. این نوشته می کوشد پاره ای تحریفات در مورد این شهید گران قدر را نشان دهد؛ ناراستی هایی که به صورت مکتوب ثبت شده اند.
    کلید واژگان: امام حسین(ع), حضرت علی اصغر(ع), تحریف, عاشورا}
    Sayyid Hasan Fatemi (Mowahhed)
    There have been several untrue statements about the tragic martyrdom of Ali al-Asghar in a variety of maqtal texts. They have appeared owing to baseless statements, texts written and speeches made by uneducated people, the desire to write and talk on the subject as much as possible, and focusing There have been several untrue statements about the tragic martyrdom of Ali al-Asghar in a variety of maqtal texts. They have appeared owing to baseless statements, texts written and speeches made by uneducated people, the desire to write and talk on the subject as much as possible, and focusing only on the tragic scenes, all of which that have led to several false and unreliable statements.
    Keywords: Imam al-Husayn, Ali al-Asghar, falsification, Ashura}
  • اکبر حیدریان *، سید جواد مرتضایی
    دیوان خاقانی به جهت دیریابی و دشواری و نیز به سبب اشتمال بر قصاید استوار و غرا، از دیرباز موردتوجه شارحان بوده و ایشان کوشیده اند تا با حل مشکلات لفظی و معنوی، به عوالم خیال شاعر راه یابند. در میان قصاید خاقانی، قصیده ترسائیه از اهمیت خاصی برخوردار است. این قصیده به دلیل ذکر اصطلاحات مسیحیت که نظیر آن در قصاید دیگر دیده نمی شود و نیز از این جهت که خوانندگان را با بسیاری از مراسم و آداب آن دین آشنا می سازد، همواره توجه شارحان را به طور خاص به خود معطوف داشته است. در این جستار، نگارندگان بر آن اند تا نگاهی دوباره به یکی از ابیات این قصیده داشته باشند و تفسیر و تاویل جدیدی از آن به دست دهند. نویسندگان، در پی آن هستند تا شکل های مختلف کلمه «عیشا» را در بیت معروف قصیده ترسائیه موردبررسی و مداقه قرار دهند و درنهایت، معنایی را که به نظر می رسد مطمح نظر خاقانی بوده است بیان کنند. بر اساس یافته های این پژوهش، «عیشا»، تصحیف کلمه «ایشا» است و خاقانی با به کارگیری این کلمه قصد دارد به اختلاف بین اناجیل اشاره کند.
    کلید واژگان: خاقانی, قصیده ترسائیه, تصحیف, تحریف, عیشا, ایشا}
    Akbar Heidariyan *, Seyyed Javad Mortezaei
    Poetical works of Khaqani has been always in the center of attentions of exegetes due to containing meaningful and rich odes and they have tried to go through the poet’s mind by eliminating the literal and spiritual obstacles.
    Among Khaqani’s odes, Tarsaeiyeh attracts much concern. Exegetes have cared a lot to this ode because it includes shortened Christian expressions which you cannot find in any other odes and it makes you familiar with rituals of that religion.
    In this writing, the author tries to review one of the verses of this ode and gives a new interpretation for it. The writer is to examine the word “Isha” in a famous verse of Tarsaeiyeh ode and finally interpret it in a way which Khaqani himself intended to.
    Keywords: Khaqani, Tarsaeiyeh, Distortion, falsification, Isha}
  • قدرت الله قربانی
    استقراء و تجربه از مسائل مهم فلسفه علم در جهان معاصر است که در فلسفه ابن سینا و پوپر همواره مورد توجه بوده است. ابن سینا با استناد به مواردی چون اخذ ذاتی، قاعده اتفاقی و قیاس خفی، تلاش نمود تا تجربه را از استقراء جدا کند و برای آن یقین و کلیت مشروط خاصی را لحاظ کند؛ ضمن اینکه تقسیم او از استقراء به تام و ناقص نیز اهمیت خاص خود را دارد. پوپر با نظر به مشکل عدم امکان استنباطات کلی در استقراء، تلاش نمود با طرح اصل انتقال و نشان دادن همسانی نگرش منطقی و روانشناسی گری، مشکل استقراء را حل کند و سپس با معرفی معیار ابطال پذیری، معیاری کلی و تجربی برای تایید نظریات علمی ارائه دهد. شباهت دیدگاه ابن سینا و پوپر، مواجهه نقادانه با مسئله استقراء و تجربه و تلاش برای تبیین ابعاد معرفتی آنها در علم و زندگی عملی بشر است، اما درنهایت ضمن اینکه هر دو، روش علمی را در تجربه و استقراء محدود نمی کنند، پوپر درحالی تجربه را بعنوان یکی از معیارهای تفکیک علم از غیر علم می داند که برای تجربه هیچ مبنای محکمی درنظر نمی گیرد، ولی ابن سینا تاکید دارد که تجربه از بدیهیات اولیه است و بنابراین در شکل گیری مجموعه معرفت بشری نقش مهمی دارد. در نوشتار حاضر، با تبیین و تحلیل تطبیقی دیدگاه های ابن سینا و پوپر درباب تجربه و استقراء، تلاش می شود توانمندهای رویکرد ابن سینا نشان داده شود.
    کلید واژگان: استقراء, تجربه, قاعده اتفاقی, اصل انتقال, قیاس خفی, ابطال پذیری}
    Qodrat Allah Qorbani
    Experience and induction are of the basic issues of contemporary philosophy of science that have been considered by Ibn Sina and Popper’s philosophies. Ibn Sina by referring to some principles including essential derivation, the accidental rule and the hidden syllogism, tries to separate experience from induction, and consider for experience a kind of conditioned certainty and universality. Moreover, his division of induction into complete and incomplete ones has its specific significance. Popper, by considering the problem of impossibility to obtain universal inferences through induction, tries to resolve the problem of induction by introducing the principle of transference indicating equality of logical approaching and the principality of psychology. He, then, through theory of Falsification, renders a universal and empirical criterion for testing empirical theories. Popper and Ibn Sina’s resemblance is their critical approach to the problems of experience and induction by struggling for explaining their epistemic aspects in sciences and practical human life. But finally although they both have not restricted scientific method to experience and induction, but some differences can be found among them. Popper, while, has regarded the experience as a criterion for separating science from non-science, but does not consider any authentic base for it. Ibn Sina, however, believes that experience is one of self evidences which played an effective role in growth of human knowledge. In this paper, by comparative explaining and analyzing Ibn Sina and Popper’s viewpoints concerning induction and experience, has been tried to show merits and efficacies of Ibn Sina’s points of view.
    Keywords: induction, experiment, accidental rule, principle of transition, hidden syllogism, falsification}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال