به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آب » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید امیر منصوری*

    یزد حداقل در عصر ساسانی، در نقطه ای مرکزی در ایران در تقاطع دو راه اصلی کرمان-ری و فارس-خراسان پدید آمده است. ساختمان فلات ایران در این نقطه، یزد را در شمار شهرهای کم آب قرار می دهد. اگرچه با افزایش جمعیت و مصرف بیشتر، کم آبی یزد از مشکل به بحران تبدیل شده است. از شیرکوه که منبع آب یزد است تا شهر، 45 کیلومتر فاصله است. شهرهای تفت و مهریز چندین قرن پس از یزد در نزدیکی شیرکوه احداث شدند. یزد اما در ابتدا قلعه ای بوده برای حفاظت و تامین خدمات راه که تدریجا گسترده شد. وزن زندگی اقتصادی و نظامی وابسته به دو راه باستانی آن قدر بود که تا امروز، علی رغم دوری از سرچشمه آب، همچنان یزد نسبت به تفت و مهریز شهر بزرگتری است با شاخص های تمدنی و فرهنگی بالاتر از متوسط کشور. از جمله مظاهر تمدن باستانی ایران که در یزد مورد توجه جدی واقع شد و به نمونه های عالی خود دست یافت، آب بود. آب در یزد، این شهر آباد ولی بی آب، با دو معنا جایگاه یافت: آیه وجود و نماد خیر. از یک سو به عنوان مظهر وجود و کمال (افسانه آناهیتا) بود، و از سوی دیگر نماد صفات وجود کامل که در زمین جلوه گر می شد. بعد نازل و معقول نقش آفرینی آب نمایش های گوناگون برای جلب توجه مخاطب به صورت آب بود. نمادهایی که در عناصر طبیعی، نقوش هندسی، نقش های طبیعت، زبان، آداب و امثال آن به دست انسان ها ساخته و پرداخته شدند تا راوی چیستی های نافع و سودمند آب در زندگی مردم یزد باشند. این رویکرد ضرورت تداوم حیات در ناحیه کم آب و ابزار حفاظت آب است.بعد عالی و حسی نقش آب در یزد، ایجاد موقعیت های مواجهه با آب بود؛ خود آب. به نحوی که مخاطب بتواند جلوه های مختلف از آب را لمس کند. مواجهه حداکثری با موجودیت آب با صورت های گوناگون دستور کار توسعه ارتباط هستی شناسانه انسان با آب بود. شناخت ظرفیت های آب و ابعاد مختلفی که بتوان برای لمس و درک آن ها زمینه سازی کرد. ابداع فضاها و موقعیت هایی که ناظر بتواند از منظر آن ها به آب نظر کند.معماری یزد مظهر مشهوری از ظرفیت فرهنگی-تمدنی این شهر است که در عین بی آبی و قرارگیری در ناحیه ای خشک و بی آبان (بیابان)، توانسته به شاخص های برتر آبادانی دست یابد. رشد خانه های حیاط دار به مرکزیت آب نمایی که جوهر معماری خانه محسوب می شود از این سنخ است. در مسیر قنات هایی که از زیر زمین عبور می کردند، هرجا ممکن بود ارتباطی با آب برقرار شد تا در پایاب ها مردم حول آب گرد هم آیند. گودال باغچه ایی که زمین را می شکافت تا در عرصه حیاط، جریان آب را به مثابه جلوه عنصر مثالی پیش چشم ساکنان آورد. آب نمای عظیم باغ دولت آباد، در محیطی کم آب جز زمینه ای برای تاکید بر شکوه آب توجیهی ندارد. با دقت در پویش شکل گیری معماری در یزد می توان گفت معماری در این شهر بر اساس منظره پردازی از آب و مواجهه انسان ها با آب برپا شده است.عکس روی جلد از نگارنده مربوط به کوشک باغ پهلوانپور در مهریز نمونه ای از منظره پردازی با رویکرد حداکثری کردن مواجهه با آب و طبیعت است. حال خوبی که ناظر در این فضا به دست می آورد ناشی از غوطه وری در منظر از طریق مواجهه و لمس طبیعت است.

    کلید واژگان: یزد, آب, آبادانی, آیه وجود, خیر}
    Seyed Amir Mansouri *

    Yazd emerged at a central point in Iran at the intersection of two main roads, Kerman-Ray and Fars-Khorasan, at least in the Sassanid era. Due to the presence of the Iranian plateau at this point, Yazd turned into one of the cities with low water. However, with the growth in population and consumption, the water shortage in Yazd turned into a crisis. Yazd›s water supply was in Shirkuh, a city 45 kilometers away from Yazd. The cities of Taft and Mehriz were constructed several centuries after Yazd, in the vicinity of Shirkuh. Yazd was initially a fortress serving as a guard and providing road services but gradually expanded. Since huge economic and military activities have long been dependent on the two old roads, Yazd is still a larger city than Taft and Mehriz. It has stronger civilizational and cultural indices compared to the national average, even though it has been farther from the water source.Water, a manifestation of ancient Iranian civilization, received much attention in Yazd and outstandingly excelled. Water in Yazd, this prosperous but waterless city, was conceptualized in two ways: as a verse of existence and a symbol of goodness. It was a manifestation of existence and perfection (the legend of Anahita) and served as a symbol of perfect existence manifesting itself on Earth.The lower and more sensible aspects of water in various shows were an attempt to grab the attention of users using different forms of water. The man-made symbols in natural elements, patterns, characters of nature, language, manners, and the like were the narrators of the beneficial qualities of water in the lives of the people of Yazd. This approach is a necessity for the continuation of life in the water-scarce area and serves as a means of water conservation.The higher and emotional aspect of water›s role in Yazd was creating situations in contact with water and water itself so that users could experience different effects of water. The maximum exposure to the existence of water in various forms was the agenda of expanding the ontological relationship between man and water. The capabilities of water and its various aspects were tangible in spaces and situations where the observer could look at the water from their perspective.The architecture of Yazd is a well-known embodiment of the cultural-civilizational capacity of Yazd. Despite being a waterless city in an arid and barren area (desert), Yazd has been able to achieve superior development indicators. The growth of houses with courtyards centered on the water feature, which is the essence of the architecture of the house, is an example of this embodiment. In the path of the aqueducts passing underground, a connection with water was established wherever possible, so that people could gather around the water’s edge. The garden ditch splitting the ground of the courtyard to flow the water as an exemplary element in front of the residents is another example. The huge fountain in Daulatabad Garden has no justification in a water-scarce environment other than accentuating the glory of water. After carefully researching the formation of architecture in Yazd, it can be said that architecture in this city is based on water landscaping and human contact with water.The cover photo of the author related to the Pahlavanpur Garden Pavilion in Mehriz is an example of landscaping with the approach of maximizing exposure to water and nature. The good feeling that the observer experiences in this space is created by immersion in the landscape through encountering and touching nature.

    Keywords: Yazd, Water, Prosperous, Verse Of Existence, Symbol Of Goodness}
  • امیرحسین شیردل *، جمال الدین مهدی نژاد، سید حسین سید موسوی

    باغ ایرانی با قدمتی چندهزارساله به عنوان میراث ارزشمند ایران، تجلی تفکر و فرهنگ متعالی تمدن ایرانیان می باشد که با باورهای آیینی و دینی دوره اسلامی و پیش از آن پیوند عمیقی خورده است و تاکنون نیز ساختار فضایی آن به معانی و باورهای انسان تجسد بخشیده و باخلق فضایی، نیازهای فطری انسان را بر آورده ساخته و موجب دستیابی وی به آرامش می گردد. پژوهش حاضر به صورت تفسیری – تاریخی است که اطلاعات جمع آوری شده به روش توصیفی – تحلیلی ، تجزیه و تحلیل شده است و با بهره گیری از اسناد کتابخانه ای ، مطالعات میدانی و بررسی مقالات ، کتب این حوزه و نظریه اندیشمندان به کیفیت و عناصر شکل دهنده باغ ایرانی از جمله آب و تاثیرات آن در معماری پرداخته شده است و برای دستیابی بهتر به نتایج، باغ فین کاشان را به عنوان مورد مطالعاتی خود انتخاب نموده ایم، پژوهش حاضر گویای آن است که بهره گیری معماران ایرانی از آب، علاوه بر ایجاد نشاط و سرزندگی در باغ به آرامشی والا انسان را دعوت می کند، آرامشی که برگرفته از پارادایم های مشخصی است که معماران ایرانی از ویژگی های باغ های بهشتی که در منابع اسلامی آورده شده است، آموخته اند و آنها را به منزله اجرا در آورده اند، لذا در این نوشتار با تحلیل باغ ایرانی و عناصر شکل دهنده آن مشخص شد که باغ های ایرانی فقط یک معماری ساده نیست، بلکه هرکدام اجزای باغ، علاوه بر دارابودن کیفیت هایی شناخته شده، یک فرهنگ خاص را یدک می کشند و مجموعه ای از هنر، معماری، نظام گیاهی، نظام آبیاری، اعتقادات، سبک زندگی و زیبایی شناسی را به نمایش می گذارند، در این بین آب به عنوان سمبل نشاط، سرزندگی و مایه حیات نقش پر رنگی را در باغ سازی ایرانی ایفا می کند که به طور خاص در این پژوهش به آن پرداخته ایم.

    کلید واژگان: آب, باغ ایرانی, معماری اسلامی, حکمت اسلامی, باغ فین کاشان}
  • مژگان رضایی، آزیتا بلالی اسکوئی*، محمدعلی کی نژاد

    آب به مثابه ی سرچشمه و نماد حیات، ارزشی والا در زندگی بشریت، به ویژه جامعه اسلامی دارد. معهذا در دهه های اخیر مشمول بی مهری فراوانی شده است. این بی مهری، از یک طرف زمینه تهدید زندگی مادی را در سرزمین های اسلامی، که غالبا در مناطق کم آب قرار دارند، فراهم آورده است و از طرف دیگر جایگاه کارکردی و نمادین آن در معماری اسلامی-ایرانی را تضعیف نموده است. آب ماده ای زندگی بخش است که نه تنها در بعد حسی و تجربی بشری، وجودی ملموس دارد، بلکه بنا بر حکمت متعالیه با بعد باطنی انسان نیز در ارتباط بوده و در طی مراتب سعادت و کمال همیار اوست. معماری اسلامی که به دلیل غنای محتوایی آن با تجلیات معنوی، قدسی و عرفانی در آمیخته است، آب را چه در عالم ظاهر و چه در عالم باطن خود متجلی می نماید. آب در مفهوم باطنی با فضای قدسی معماری در هم آمیخته و در مفهوم ظاهری در حین آمیزش با فضای واقعی موجبات تنظیم و تعدیل شرایط اقلیمی محیط را فراهم می آورد. لذا آب یکی از باارزش ترین، جامع ترین، و ساختاری ترین عناصر معماری در جوامع اسلامی می باشد. آن گونه که می توان به استعانت از حرکت جوهری ملاصدرا آب را یکی از هسته های نمادین حرکت تکاملی زندگی دانست. در متن قرآن کریم بیش از 63 بار اشکال مختلف شاهد بودن و باشیدن آب تذکر داده شده است. تبلور این فرازهای کمی شهودگونه با تکیه بر مراتب ادراک صدرایی در سه نوع معرفت حسی، خیالی، و عقلی مورد ملاحظه قرار گرفته است. این ملاحظات آن گونه که در چارچوب مفهومی نشان داده شده است، قابلیت تعمیم ارزش های جامع حیاتی، قدسی، بیولوژیک، و فناورانه را در معماری و فضای شهری نمودار می کند. در همین راستا، زیبایی، سرزندگی، زندگی به طور عام، و زندگی در خداگونگی یافته های نهایی سنجش کارآمدی آب در معماری اسلامی است.

    کلید واژگان: آب, حکمت صدرایی, معماری اسلامی-ایرانی, ظاهر و باطن}
    Mozhgan Rezaei, Azita Balalioskuei*, Mohammad Ali Keynejad

    Water has a vital role in human life, as the source and symbol of life, particularly in the Islamic community. Poor management of water resources in recent decades has posed a serious threat to the physical aspect of life in Islamic countries, which are predominantly located in dry regions. Moreover, the weakness of functional and symbolic position of water in Islamic-Iranian architecture has been the consequence of this situation. Water have a tangible and essential role not only in the physical aspect of human life (external world), it is also closely connected with the spiritual aspect of life (inner world), assisting individuals in stages of felicity (sa'adah) and perfection (kamal) according to transcendent theosophy. With its richness linked with spiritual, sacred, and mystical manifestations, Islamic architecture represents water both in its external world (zahir) and inner world (batin). In terms of the former,issue water unites with the real space for the purposes of balancing and regulating the climate conditions; in terms of the latter, issue it merges with the sacred atmosphere of the architecture. Therefore, water is one of the most valuable, universal, and structural elements of Islamic architecture. In Mulla Sadra’s view, water can be considered as one of the symbolic cores of perfecting motion of life with regard to his doctrine of substantial motion. The Holy Quran mentions different forms of the role of water in witnessing and being of humanities more than 63 times. The manifestations of such intuitive quantitative instances were studied based on the stages of Sadrai perception, namely the sensory, the imaginary, and the intellectual. As shown in the theoretical framework, this analysis revealed the generalizability of universal vital, sacred, biological, and technological values to architecture and urban spaces. Accordingly, beauty, vitality, and life in the general sense and life in the sense of becoming Godliness were the ultimate findings of studying the function of water in Islamic architecture.

    Keywords: Water, Sadra-Ied Wisdom, Iranian Islamic Architecture, Inner- External Basis}
  • حسین عابددوست*، حمیدرضا باحقیقت منگودهی، زیبا کاظم پور

    تطورگرایی بر این اصل استوار است که هر پدیده فرهنگی حاصل زنجیره ای طولانی از تغییرات در طول یک خط زمانی  مکانی است. برمبنای اصول تکامل در این نظریه می توان تحولات تصویری نمادهای آب و گیاه را در محراب های دوره اسلامی بررسی کرد. پرسش اصلی تحقیق این است که چه ارتباطی میان نقش پردازی آب و گیاه در محراب های دوره اسلامی و الگوهای تصویری پیشین آن در هنر پیش از اسلام ایران وجود دارد و این ارتباط چه تغییراتی در طول زمان داشته است؟ روش تحقیق، توصیفی  تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای از طریق فیش برداری و تصویرخوانی می باشد و تجزیه وتحلیل داده ها به شیوه کیفی صورت گرفته است. با تکیه بر اصل اول تطورگرایی (یکسانی روانی) می توان وحدت باور مردم ایران نسبت به آب های حیات و درخت زندگی را بیان کرد. نمود آب و درخت در روایت های دینی پیش از اسلام و پس از آن در متن قرآن کریم، نمایانگر تطور این الگوی اسطوره ای به یک پدیده دینی است. به شکلی که بیان حقایقی از دین اسلام یعنی رستگاری و پیشرفت اخلاقی با نمادهای مقدس پیشین همراه شده است. آب و درخت که در اسطوره های کهن نماد امید به حیات جاوید بر زمین است با تاکید بر متافیزیک، جهش یافته و بهشت برین جایگاه نماد درخت و آب های جاویدان برای مومنین می گردد. تعالی این نمادها به نمادهای بهشتی و پیوستگی آن ها با رستگاری، از مهم ترین تغییرات این نمادها در متن قرآن و نقش پردازی محراب است. درخت های مقدس که در ترکیب های سه گانه با ایزدان و یا محافظان اسطوره ای در آثار کهن ایران حاضر بودند، به شکل درخت زندگی یا گیاهی گردان در مرکز محراب قرار می گیرند. گاه ستون های کناری محراب با آرایه های گیاهی تزیین می شوند که صورت استیلیزه ای از درخت است. نماد آب را می توان با حضور سبو در محراب ها و در بالا و پایین ستون ها مشاهده کرد که شکل انتزاعی و تطور یافته ای از الگوی بازنمایی سبو در آثار کهن ایران است.

    کلید واژگان: نماد, آب, درخت, محراب, ایران, دوره اسلامی, تطورگرایی}
    Hossein Abeddoost *, Hamidreza Bahaghighat Manghodehi, Ziba Kazempoor
    Introduction

    The altar is a symbol of a holy place. The tradition of decorating altars, which is repeated as a stylistic form in the Islamic period, is related to the religious philosophical concept that emphasizes the concept of this holy place. Based on symbolism, the center is the supreme example of holiness and pure reality  as all other symbols of pure reality (such as the tree of life, the fountain of youth, and so on.) are also located in the center. In this research, the concept of the decorative motifs of trees and vases in the altar is analyzed considering the sacredness of this place. The present analysis seeks to answer this question: what is the relationship between the symbols of water and plants represented in the altars of the Islamic period and their earlier visual patterns in the pre-Islamic art in Iran.

     Research Method

    This study is descriptive-analytical in terms of methodology. The data collection method is based on library review, and data analysis was done qualitatively. The principle of evolutionism is based on the fact that every cultural phenomenon should be considered the result of a long chain of changes along a time-space line.

    Research Findings

    The intellectual principles of evolutionary theory are based on a belief in an evolutionary line, a beginning, an end, and milestones that can be called moments of leap or fundamental change. In this approach, the shapes and their changes in the works were taken into consideration; it depicted how an art form spread on a territory or a historical aspect. This principle is noteworthy that some components of a certain culture and practices or customs may remain in the same culture for a long time after the transformation of other components. According to Taylor, two important laws about religion and culture exist. The first principle is the unity or the psychological sameness among human beings. The second principle is the pattern of human evolution or intellectual progress over time. The cultural and intellectual evolution of human and the basic homomorphism of the human mind are related to each other. The principles of evolutionism can be analyzed for the symbols of water and trees in Islamic altars. Persian myths have described the two symbolic elements of water and trees in the holy places and considered them to represent the center of the universe and the origin of life, respectively. In the verses of the Holy Quran, these symbolic trees are mentioned and described. The descriptions of the Tubi Tree, the Sidra al-Muntahi Tree, the olive tree along with the description of the paradises with flowing rivers show the place of these symbols in the holy book of the Quran. In these verses, the connection of faith, piety, and goodness with the symbols of water and the eternal tree is evident. In fact, these descriptions of the heavenly book in the form of an allegory, derived from the archetypes, are about the sacred tree and correspond to the evolutionary process of this symbol. The evolution of elements from the ancient texts (the pre-Islamic religious texts), i.e., the symbols of the tree and the water of life, can be seen in the text of the Qur'an, as the most recent religious text. They  have found an evolutionary and allegorical form and are continuous with the element of goodness and salvation. In this evolutionary process, a change in the meaning of symbols of the tree of life and the water of life can be seen: that is, a change from eternal life and immortality in the material world to immortality in connection with faith in the metaphysical world. In fact, the symbols have become sublime.

    Conclusion

    On the basis of intertextuality, there is no text without a pre-text, and on the basis of the theory of evolution, it can be emphasized that in the field of sacred water and plants, the oldest art forms have been established and continued from the past. These components of Iranian culture have been continued in their original form or along with evolutionary changes in the arts of the Islamic period, especially in altars. The tree of life appears with a tree and plant motif, and the water of life is represented by the symbol of a jar or cup. Based on these documents and the first principle of evolutionism, a mental and religious pattern related to the sanctity of natural elements can be identified in the minds of Iranian people. With the religious transition that happened in Iran after Islam and the domination of monotheism and monotheism, the idea of praising one God and the mystical view of the world, as the signs of the Lord, created the ground for the use of natural symbols of water and trees in altars. This common feature of respect for nature in pre-Islamic Iran, which bore many similarities with ancient civilizations, is a form of human psychological unity in accordance with the first principle of evolutionism. In Iranian altars, the sacred tree is located in the center of the altar, and sometimes it is wrapped in the form of an abstract plant motif on the pillars of the altar. The pot or jar is also at the bottom of the tree or column or on top of it. While the divine verses, which are the sources of blessing and life-giving, are revealed on it. In fact, the jar is the medium of receiving grace from heaven. The evolved forms of plant elements have evolved. Arabesques and khatais replaced the leafy trees of the Sassanid period with systematic rotations, and the jars, at the top and bottom of the columns were sometimes decorated with plant motifs. And this course of semantic and formal evolution in the design of water and tree symbols in the altar is in accordance with the second principle of evolutionism, which means progress and evolution over time. Continuity of prayer at the altar and communication with the Almighty God, accompanied by the symbols of the tree and the jar, is reminiscent of heavenly descriptions of believers’ connection with the heavenly trees, flowing streams, and the cups filled with pure wine from the heavenly streams.

    Keywords: symbol, Water, tree, altar, Iran, Islamic period, evolutionism}
  • عالمه صالحی بالادهی، فرزانه عربعلی، آتنا صالحی*

    بشر در طول حیات خود، هر از گاهی به دلیل نیاز یا محدودیت عنصری، به تقدیر و تقدس آن پرداخته است که با گذشت زمان این عناصر حرمت و اعتباری خاص یافته اند و اعتقادات و باورهایی در اطراف آن ها شکل گرفته است، آب نیز با پاکی و تقدسی که دارد یکی از این عناصر است. برای بشریت آب ماده حیاتی بوده و موجب رشد و شکوفایی تمدن ها می شود. مردم ایران، قبل از اسلام آناهیتا (الهه آب) و بعد از اسلام، حضرت فاطمه (س) را مظهر آب می دانستند. انتخاب چنین افراد پاک و الهی به عنوان مظهر آب نشانی از اهمیت و نقش آب در زندگی ایرانیان بوده است. در تفکر اسلامی آب، عامل تذکر، به عنوان یکی از اساسی ترین منابع شناخت و وحدانیت الهی است. بررسی مبانی تفکر اسلامی درباره این عنصر طبیعی نشان از توجه ویژه کتاب مقدس قرآن به آب دارد. آب در فلسفه اسلامی بن هستی محسوب می شود. "و جعلنا من الماء کل شی حی"(انبیاء، آیه 30) و در عین حال عامل تطهیر نیز هست. هدف اصلی این پژوهش ارایه مفاهیم آب و جایگاه آن در فرهنگ ایرانیان و فرهنگ بومی مازندران و بررسی عقاید و دیدگاه های گوناگون و بالاخص دیدگاه اسلام در رابطه با آن می باشد. یافته های حاصل از این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و تاریخی، با توجه به منابع کتابخانه ای می باشد و فرضیه به دست آمده نشان از اهمیت مفهوم آب از گذشته تا به امروز و به غیر از جنبه مادی، بعد معنوی که نمادی از زندگی می باشد دارد لذا احترام به آب و تکریم آن، به تمام اقوام و ملل و گیتی متعلق است و خاص یک قوم و ملت نیست. تقدس آب در شمار جهانی های فرهنگی انسانی است و در همه ی فرهنگ ها از جمله مازندران به شکلی و به درجه ای جایگاه اعتقادی دارد و نقش و تجلی آن فراوان بوده است.

    کلید واژگان: آب, فرهنگ ایرانی, دین اسلام, فرهنگ مازنی}
  • شهاب الدین قناطیر*
    بز از حیوانات بسیار تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن بشری بوده که در نقاط مختلف جهان ویژگی های خاص و متفاوتی را به او نسبت داده اند. این حیوان در نقوش ایران باستان به وفور ظاهر شده که نماد «هوشمندی، سیاس بودن، محافظ زمین و درخت زندگی و در ارتباط با آب، ماه و زنانگی» است. این مقاله با تاکید بر نقش و نگاره بز و پیوند او با دوگانه آب-درخت زندگی به معرفی و تحلیل اسطوره بز در ایران و جهان از طریق زبان شناسی به ریشه ها و تبارشناسی اسطوره پرداخته و واژه های šahāz در لری به معنی«بز پیشتاز گله»، ožka در لیتوانیایی «بز»، այծ در ارمنی «بز» را بررسی و در نقوش مذکور ردیابی کرده است. این پژوهش چگونگی روند ایجاد نشانه بز به عنوان نماد آب و نگهبان درخت زندگی را پیگیری می کند و روش آن تحلیلی با تکیه بر زبان شناسی بوده و به ارتباط ریشه واژه بز در اسطوره های جهان پرداخته و حضور پرتکرار این حیوان را در نقوش هنری بررسی کرده است. نتیجه آن است که ایجاد نشانه های اسطوره ای نزد بشر به دال هایی بسیار ساده و غیرانتزاعی بازمی گردد و در مورد بز شامل مفاهیمی از جمله «جست و خیز، جنگیدن، بوییدن، جوییدن» می شود.
    کلید واژگان: تبارشناسی, اسطوره, بز, آب, درخت زندگی}
    Shahabaldin Ghanatir *
    A goat is one of the most influential animals in human culture, and it has been given particular and distinct characteristics in different parts of the world. In Iranian motifs, this animal is represented as “intelligence, astuteness, the protector of the earth and the tree of life, and is associated with water, the moon, and femininity.” By highlighting the noteworthiness of the goat’s role and images as well as its relationship with both water and the tree of life, this article attempts to introduce and analyze the myth of the goat in Iran and the world through linguistics, describes the roots and genealogy of the myth. Also, this research investigated and traced the words šahāz in Lori meaning “a goat leading the herd”, ožka in Lithuanian and այծ in Armenian, meaning “goat”, in the aforementioned motifs. The primary purpose of the research is to determine the modality of the process of concocting the sign of the goat as a symbol of water and guardian of the tree of life accomplished.The analytical research method commensurate with linguistics was used to explore the links between the roots of the goat words and the myths of the world. Additionally, the frequent appearance of this animal in artistic motifs has been studied.In keeping with the findings of this scrutiny, it has been demonstrated that mythological symbols in mankind originate from straightforward and non-abstract signifiers that in goats encompassing “leaping, fighting, smelling, chewing”.
    Keywords: Genealogy, mythology, Goat, Water, Tree of life}
  • سید امیر منصوری*

    اینکه زندگی وابسته به آب است را همه می دانند. «من الماء کل شیء حی». حیات اما، وابسته به حرکت است. شیء ثابت را حیات مند نمی شناسند. حیات را با جان نیز یکی می دانند. جانداران آن هایی هستند که حیات و حرکت دارند. مفهوم حیات و حرکت برای گیاهان و حیوانات نسبتا قابل درک است. حیات نباتی و حیوانی، زندگی در عرض است. هرچه از ابتدا دارند، همان است که توسعه پیدا می کند. حرکت گیاه و حیوان که وابسته به آب است، حرکتی در عرض است که تفاوت موثری در رتبه وجودی آن ها ایجاد نمی کند.حرکت برای انسان به رشد او منجر می شود. رشد مفهوم عمیق تری از توسعه دارد. توسعه را می توان تحول استعداد درونی دانست که بالفعل می شود. رشد اما، توسعه ای است که بیرون از ظرفیت های ماده رخ می دهد. رشد، تولید مرتبه بالاتری از موجود است. زنبور عسل دارای ظرفیتی است که غریزه خوانده می شود. بالفعل کردن توان درونی زنبور از جنس توسعه است. امکانی مادی که وقوع پیدا می کند. زنبور با تحقق حرکت مادی خود شانی بالاتر از آنچه برای او پیش بینی شده بود نمی یابد. این حرکت در عرض است. تحقق صفت ها و استعدادهای نهفته موجود مادی.رشد منحصر به انسان است. انسان هم ظرفیت های خاص خود را دارد. هم امکاناتی که با حرکت در عرض و تحقق ظرفیت های مادی درونی او حاصل می شود و هم حرکت در طول که از طریق به کارگیری خلاقیت و آفرینشگری او در عرصه روحی به دست می آید.رشد انسان بخشی از حیات اوست. حیاتی که وابسته به آب است. ادله وابستگی توسعه مادی و حیات حیوانی انسان به آب پیداست. نکته آن است که حیات انسان با تحقق ظرفیت های مادی او پایان نمی یابد. پس از تحقق استعدادهای درونی، تمنای انسان حیات معنوی است که به آن رشد گفته می شود.ای برادر تو همه اندیشه ایمابقی خود استخوان و ریشه ای «مولوی»برای تحقق رشد نیز آب یک عنصر پایه ای است. تصور نقش عنصر مادی در تولید امر معنوی دشوار است. اما دقت در وابستگی روح انسان زنده به جسم او درک این رابطه را آسان می کند. انسان برای رشد خود دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی را پیش رو دارد. در مقیاس فردی، همنشینی با آب به حس طراوت و پاکی منتهی می شود. برای ایرانیان که آناهیتا، اسطوره بزرگ طهارت و باروری خود را در ربط با آب انگاشته بودند، مقام آب برای درک معانی کمال و تقدس به کار می آید. ادراکاتی که به وسعت روح و رشد انسانی می انجامد. بازنمایی آب در زبان، هنر و فرهنگ ایران نیز موید نقش پراهمیت آن در تحقق مفاهیم استعلایی است. «آبرو» به معنای ارزش معنوی انسان، آب به معنای ارزش در شعر مولوی:آب کم جو تشنگی آور به دستتا بجوشد آب از بالا و پست  و شعر سهراب سپهری:آب را گل نکنیم...نمونه هایی از جایگاه آب در ذهن انسان ایرانی است که آن را لازمه کمال و رشد می شمارد.رشد انسان در مقیاس جمعی داستان جذاب تری دارد. رشد فردی انسان تا سن بلوغ در محدوده خانواده میسر است. پس از آن ظرف مناسب رشد برای انسان، جامعه است. جامعه نیز از افراد انسانی تشکیل شده که کمال او وابسته به آن هاست. در نتیجه یک حرکت رفت و برگشتی رخ می دهد که رشد انسان وابسته به جامعه و کمال جامعه مشروط به رشد افراد آن است. لذا لازم می آید تا جامعه انسانی موقعیت هایی خلق کند که هم فرد و هم جامعه از خلال آن قوام یابد. طبعا این خلاقیت معطوف به فرهنگ و اندیشه هر قوم است. در ایران و جهان اسلام، آب بازیگر اصلی خلق فضاهای حیات بخش است. حیاتی که موجب تامل و ادراک حسی فردی و همبستگی اجتماعی است. در عین حال این بازیگر، اسطوره ای با قداست ذاتی است که به تایید هر دو فرهنگ ایران و اسلام رسیده است. اینکه شهرهای ایران بر مبنای تعامل با آب شکل بگیرند امر غریبی است. در فلات ایران که حداقل در هزاره اخیر دچار ندرت منابع آب است نمایش آب با حفاظت آن تنافر دارد. هر چیز گران بها جبرا از دسترس خارج می شود. آب اما، به اعتبار معنای عمیق و ارزش حیاتی آن برای تداوم زندگی شهری و روستایی، نه تنها به پستوی حفاظت برده نشد، بلکه به میانه زندگی خزید تا ضمن نمایش زیبایی، محل تعامل آحاد جامعه باشد. آن چنان که در کتاب «سه گانه منظر ایرانی» آمده، اساس شکل گیری بسیاری شهرها و روستاهای ایران بر منبع آبی گذاشته شده که در مرکزیت قلمرو آن ها و به شکلی نمادین آراسته شده است. در تصویری که بر جلد این شماره منظر نقش بسته نیز صحنه ای بهشتی در شهر کویری سمنان را مشاهده می کنیم که باشگاه اهالی است برای دیدار. جریان آب به کوچه ها شکل می دهد و در پی آن ها مرز محلات را تبیین می کند. اینجا آبی که از استخر ذخیره خارج می شود در هر چرخش خود، درنگی می کند تا بهانه ای باشد برای تجمع شهروندان و تحقق اجتماعی که ضامن رشد انسان است. آب، زیربنای ساخت محله به مثابه قلمروی تحقق اجتماع و رشد انسان است. سلیقه شهرداری سمنان در نامگذاری این کوچه به نام «انگار»، که بر ما روشن نیست نامی قدیمی است یا بدیع، جالب است. کوچه انگار، مکانی برای رویاپردازی و تخیلات کودکانه ای است که آینده انسان ها را می سازد.

    کلید واژگان: آب, محله, رشد, منظر, سمنان}
    Seyed Amir Mansouri *

    Everyone knows that life depends on water. “We made from water every living thing.» Life, however, depends on movement. A fixed object cannot be recognized as vital. Life has been considered to be the same as the soul. Organisms are those that have life and movement. The concept of life and motion for plants and animals is relatively explicable. Plant and animal life are accidental properties. Everything they have had from the beginning is what develops. The movement of plants and animals, which is dependent on water, is accidental and it does not make a significant difference in their order of existence. Movement leads to human growth. Growth has a deeper meaning than development. Development can be considered as the transformation of inner talent that becomes actual. Growth, however, is a development that occurs outside of matter›s capacities. Growth is the production of something of higher quality than what is already there. Bees have a capacity called instinct. Activating the inner power of the bee is a kind of development. It is a materialistic potential that will develop. The bee does not find any higher status than was foreseen for him by his material motion. This motion is an accident, actualizing latent material qualities and talents.Growth is unique to humans. Man also has his own capacities. He has also the potential that can be developed through accidental motions and the actualization of his inner materialistic capacities. The actuality of the potential also requires substantial motion through which he uses creativity in the spiritual realm. Man›s growth is a part of his life that is dependent on water. Evidence shows that human materialistic development and animal life depend on water. The point is that human life does not end with the actualization of potential materialism. After the realization of inner talents, human tends to experience a spiritual life, which is called growth.O brother, you are what you have on your mindThe rest is your bones and flesh «Rumi»Water is also a basic element for growth. It is difficult to imagine the contribution of the materialistic element to developing the spiritual aspect. But it is easy to understand this relationship when an association is made between the living soul and body. Man›s growth depends on his individual and social life. On an individual scale, companionship with water leads to a sense of freshness and purity. For the Iranians, who associate Anahita, their great myth of purity and fertility with water, the meanings of perfection and sanctity are perceived through the water. Such perceptions contribute to the growth of the human soul. The representation of water in the language, art, and culture of Iran also confirms its important role in the realization of transcendental concepts. «Face» in Persian « Aberu»  refers to the spiritual value of man. Water also stands for value in Rumi›s poetry:The low level of water barely causes the feeling of thirstMay water gush from above and belowSimilarly, in his poetry Sohrab Sepehri says: Let›s not mud the waterAll these examples show the mindset of Iranians about the importance of water and highlight its necessity for perfection and growth. Human growth on a collective scale has a more compelling story. Individual human growth is possible within the family at the age of puberty. After that, society turns into a suitable place for human growth. Society is also made up of human beings on whom its perfection depends. As a result, a reciprocal movement occurs in which human growth depends on society and the perfection of society depends on the growth of its individuals. Therefore, human society must create situations through which both the individual and society are consolidated. Naturally, this creativity is focused on the culture and thoughts of each nation. In Iran and the Islamic world, water plays a key role in creating life-giving spaces. A life evokes individual sensory reflection and social solidarity. At the same time, this actor is a myth whose inherent holiness has been confirmed by both Iranian and Islamic cultures. Strangely, Iranian cities are formed based on interaction with water. In the plateau of Iran, where water resources have been scarce for at least the last millennium, the display of water conflicts with its protection. Everything precious is set to be out of reach. However, due to its deep meaning and its vital value for urban and rural life, water not only has not been hidden but also crawled into the lives of people to gather them together while displaying its beauty. As stated in the book «Three Elements of the Persian Landscape», the formation of many cities and villages in Iran has been based on the water source, which is symbolically adorned in the center of their territory. In the picture on the cover of this landscape, a paradise scene can be seen in the desert city of Semnan, which is a hub for people to visit. The water flows into the alleys and then defines the boundaries of the Mahalleh. Here, the water running out of the storage pool is delayed at every turn to be an excuse for the gathering of citizens and the social realization that guarantees human growth. Water is the basis for building a neighborhood and serves as a realm of social realization and human growth. Naming this alley «Angar» by the authorities in Semnan Municipality is interesting, though it is not clear to us whether it is an old or new name. The alley seems to be a place for childish dreams and imaginations that shape the future of human beings.

    Keywords: Water, Neighborhood, growth, landscape, Semnan}
  • شهره جوادی*
    نقاشی روایتگر ایرانی که جلوه هایی از شعر و ادب این مرزوبوم را به تصویر کشیده، با سوژه هایی مردمی و شاهانه در دنیایی رنگین و مکان و منظری روح افزا، از گذشته های دور تا کنون فرهنگ و باور ایرانیان را ثبت نموده است. صحنه های گوناگون از روایات حماسی و مذهبی، شاعرانه و عاشقانه، شکار، رزم و بزم شاهان و تمامی آنچه در مینیاتور به تصویر درآمده، بازتاب زندگی جاری مردم بوده است که از لابه لای متون ادبی و اشعار انتخاب شده و به گونه ای ویژه با زیبایی شناسی هنرمندان نقش شده اند. فرهنگ و باور ایرانی در دل طبیعت خودنمایی می کند و آنچه در تمامی نقش ها حضور دایمی دارد، باغ و بوستان ایرانی با تمام عناصر و جزییات واقعی است، چنان که در عالم خارج و در واقعیت دیده می شود. باغ و باغ سازی هنر اصیل و دیرپای ایرانی است که از روزگار باستان با زندگی مردم عجین بوده و در تمام دوران اسلامی نیز تداوم یافته است. باغ مکان مقدسی بوده که نیایشگاه های کهن را در برداشته و مجموعه آب، گیاه و چارتاقی-معبد از دوران باستان تا کنون در جای جای ایران بوده (و هست) و برگرفته از باورها، دین و اعتقادات طبیعت گرای ایرانیان است. باغ-معبدهای کهن به باغ-مزارهای دوران اسلامی تبدیل شدند و الگوی باغ ایرانی-اسلامی در گذر زمان براساس بزرگداشت عناصر مقدس آب، گیاه و چارتاقی-کوشک در جوار آنان شکل گرفت.از آنجا که تا کنون نقاشی ایرانی-مینیاتور- با عالم خیال و مثال معرفی شده، ضروری است که این قول اشتباه اصلاح و جایگاه واقعیت و طبیعت گرایی در این هنر اصیل ایرانی مشخص شود و به گواهی آثار موجود ثابت شود که صحنه های مینیاتور بازتاب باغ و کوشک ایرانی و عناصر مقدس آن مانند آب و درخت و نمایش بوستان و طبیعت ایران است و ریشه در باورهای کهن مردم داشته است. این نوشتار برمبنای تحلیل آثار موجود و به روش استنتاجی تنظیم شده و به گونه غیرمستقیم به نقد آرای موجود در زمینه نقاشی ایرانی نیز پرداخته است. هدف از این پژوهش، نقد نظریات موجود در باب مینیاتور مبنی بر نگاه غیرمنطقی، احساسی و بعضا نادرست است که دیرزمانی است رایج شده است. از این رو بر این مهم تاکید شده است که هنر باغسازی ایرانی آشکارا در صحنه های مینیاتور جلوه گر شده و بنابراین نقاشی ایرانی طبیعت را در صحنه های واقعی از باغ و بوستان ترسیم نموده است.
    کلید واژگان: باغ, مینیاتور, طبیعت, آب, گیاه, تقدس}
    Shohreh Javadi *
    The art of Iranian narrative painting, which reflects the poetry and literature of Iran, has continuously recorded the Iranian culture and beliefs associated with popular and royal themes in a colorful world, and in an inspiring place and landscape from the distant past to the present. The various scenes from epic and religious narrations to poetic and romantic themes, preying moments, battles and feasts of kings, and some other various events, all are depicted in the Iranian art of miniatures by reflecting the people`s daily life which has been described in the literary texts and poems and have been represented perfectly in miniatures by the skillful artists. The Iranian culture and belief have represented themselves in nature; so what is constantly manifested in these images is the ‘Iranian Garden’ (Bagh) and orchards (Boostan), with all elements and details, comparable to the real world. The presence of gardens and the art of gardening is known as the original and long-lasting Iranian arts that have always been associated with the Iranian people's life since ancient times and it has continued in the Islamic era.The garden has always been recognized as a sacred place in ancient Iran where the early temples and a combination of ‘Water’, ‘Plants’ and ‘Chartaghi-Temples’ haves been presented all over this land since ancient times, which is rooted in the naturalistic beliefs and religions of Iranian people. The ancient ‘gardens-temples’ (Bagh-Mabad) have turned into the ‘garden- tombs’ (Bagh-Mazar) in the Islamic era, and the gardening pattern of the Iranian-Islamic was formed over time by incorporating the sacred elements of water, plants and the Chartaghi- Kushk/Kooshk (pavilion) next to them, Considering the Iranian miniature painting has always been associated with the world of ‘imagination’ or a kind of ‘Mundus Imaginalis’ so far, it is necessary to clarify and correct this false reference and to address its real naturalistic position in the original Iranian art. This study has tried to prove that the miniature scenes have always been a reflection of the real Iranian garden, Kooshk, and the other related sacred elements such as water and plant; it also represents the Iranian garden and the real nature of Iran, which is rooted in the ancient beliefs of the people. This research article is prepared based on the analysis of previous works, relying on the deductive method, which has indirectly criticized the ideas were available in the field of Iranian painting. The aim of this study is to evaluate the existing theories on miniatures which have mostly been grounded on the unreasonable and expressive basis, that are sometimes inaccurate views though they have been common for a long time. Therefore, it is important to emphasize that Iranian gardening has evidently manifested in miniature scenes. The Iranian paintings depict the natural aspects in real scenes inspired by the available real gardens of the ancient Iran.
    Keywords: Garden, Miniature, nature, Water, Plant, sanctity}
  • نسیم ایران منش*، محمدرضا پورجعفر، سید محمدرضا خطیبی، کرامت الله زیاری
    بیان مسئله

    کمبود آب به عنوان چالشی همیشگی در ایران وجود دارد. با وجود این اکثر شهرهای ایران سالیان دراز توسط برداشت از آب های زیرزمینی و به وسیله قنات دوام یافته اند و دارای ویژگی های خاصی در ریخت شناسی (مورفولوژی) شهری هستند. زیرساخت سنتی آبی در اکثر شهرهای ایران دارای اثر زیادی در شکل گیری بافت شهری بوده است و نمونه موردی شهر تاریخی قزوین است.

    هدف پژوهش

    پژوهش سعی بر شناساندن نقش آب در عناصر ریخت شناسی شهری است. به عبارت دقیق تر آب که خود در عامل بستر طبیعی شهر قرار دارد بر سه عامل دیگر شکل شهر یعنی نظام ارتباطی، نظام قطعات و نظام ساختمان تاثیر می گذارد. هدف این پژوهش میزان تاثیرگذاری آب بر این سه عامل است.

    روش تحقیق

    شهر تاریخی قزوین نمونه موردی این پژوهش است. اطلاعات مورد نیاز در خصوص عناصر شکل شهر تاریخی قزوین در دوره قاجار از طریق مشاهدات میدانی و بررسی مدارک و همچنین انجام مصاحبه با ساکنان قدیمی قزوین و متخصصان در این زمینه جمع آوری شد. سپس تحلیل داده ها هم از طریق تحلیل نقشه های به دست آمده از تحقیق و هم از طریق پردازش آمارهای منتج از مصاحبه ها توسط نرم افزارهای مربوط انجام گرفت.

    نتیجه گیری

    با بررسی نحوه حضور آب در چهار عنصر شکل شهر نتیجه شد که آب که خود عنصری متعلق به بستر طبیعی شهر است به عنوان یک عامل مستقل تاثیر زیادی بر شکل شهر یعنی نظام معابر و نظام ساختمان دارد و البته تاثیر عامل آب بر نظام قطعات از دو عامل دیگر کمتر است. به عبارت دیگر آب ابتدا تاثیر زیادی بر نظام ارتباطی و بعد نظام ساختمان و در آخر نظام قطعات شهر دارد و نادیده گرفتن این تاثیر در هنگام مداخله در بافت قدیم باعث می شود که تصمیم گیری جامع و کاملی در مورد بافت تاریخی صورت نگیرد و نتیجه کار واقعی و اصولی نباشد.

    کلید واژگان: آب, ریخت شناسی شهری, زیرساخت آبی سنتی, شهر تاریخی قزوین}
    Nasim Iranmanesh *, Mohammad Reza Pourjafar, Mohammad Reza Khatibi, Keramatollah Ziari
    Problem statement

    Even though the dearth of water has long been a permanent challenge in Iran, a large majority of Iranian cities have managed to survive by harvesting underground water through the Qanat system. All these cities share some special features in terms of urban morphology and their traditional water infrastructures have influenced their urban texture to a large extent. Of these cities, the historic city of Qazvin has been selected as a case study.
    Research

    objective

    This study attempts to examine the contribution of water to urban morphological elements. Since water as a natural element of the urban context determines urban forms (street, plot and building systems), this study seeks to identify such effects on these systems.
    Research

    method

    The historic city of Qazvin was selected as the research site. Data related to the elements of the urban form of this city in the Qajar era were collected through field observation and interviews with old citizens of Qazvin and experts. Also, relevant documents were examined and analyzed. For data analysis, related software programs were used.

    Conclusion

    Examining the presence of water in four elements of urban forms shows that water as an independent factor has had a large effect on urban morphology. It mainly affects street systems but this effect for building systems was much lesser. However, this effect on the plot systems has been very slight. Overlooking this effect while carrying out intervention in the historic urban texture might lead to some misunderstanding and result in an incorrect decision in the historic urban texture.

    Keywords: Water, Urban Morphology, Traditional Water Infrastructure, Historic City of Qazvin}
  • وحید حیدرنتاج*
    باغ ایرانی محصول نظم تحمیلی از سوی تفکر ایرانی بر طبیعت و عناصر طبیعی از جمله آب و گیاه است. در این بین آب و عناصر آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باغ ایرانی بدون حضور آب قابل تصور نیست به طوری که نقش اساسی در طراحی و ساماندهی فضای باغ دارد. از طرفی منظر عمیق به واسطه ایجاد محور مستقیم رکن اصلی در فضاسازی باغ ایرانی است. وجود آب در محور اصلی باغ و تلاقی دید با پهنه های آبی در انتهای مسیر از دیگر ویژگی های باغ است.باغ عباس آباد بهشهر که باغ تفریحی شاه عباس صفوی بود، یکی از زیباترین باغ های کرانه جنوبی دریای خزر است که در دامنه جنگلی بهشهر در 9 کیلومتری از آن واقع است. احداث باغ در زمینه کاملا طبیعی جنگل، حضور گسترده آب و دید دو طرفه به واسطه شیب دو طرفه در باغ از ویژگی های منحصر به فرد باغ است که این باغ را از سایر باغ ها برجسته کرده است. این مقاله ضمن معرفی باغ مزبور سعی در ارایه نقش دیدی و منظر و حضور آب در طراحی باغ دارد. مقاله در پی این پرسش است که فلسفه وجودی باغ در دامنه صعب العبور جنگلی چیست؟ و نقش آب و عناصر مختلف آبی در باغ عباس آباد چگونه است؟ استفاده از روش تحقیق تاریخی و نمونه موردی با روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و میدانی، تحقیق را به این نتیجه سوق می دهد که بهره گیری از دید و منظر دو طرفه (دریاچه سد و دریای خزر) و وجود آب فراوان سبب ایجاد شکل خاصی از باغ در محیط طبیعی و جنگل شده است.
    کلید واژگان: باغ عباس آباد, دید و منظر, عناصر طبیعی, آب, عناصر آبی}
    Vahid Heidar Nattaj *
    The Persian garden is the product of imposing Persian thoughts on nature and natural elements, including water and plants. From among the various elements, water plays such a significant role that the gardens are unimaginable without it. More specifically, water is a fundamental element organizing the gardens’ very green spaces. As one of the most beautiful gardens along the southern shores of the Caspian Sea, Abbas Abaad Garden, an entertaining site for King Abbas the Great, is located at the wooded slopes, 9 Km to Behshahr. Being built in woodlands, the water abundance and two-sided view created by the slopes are among unique characteristics of the garden. The present paper aims to present the role of landscape and water in planning the garden. It investigates the probable reasons for the construction of the garden on arduous wooded slopes as well as the roles played by water and the other elements in Abbas Abad. Using the historical field method and bibliographical approach, the author concludes that the two-sided view, landscape (Dam lake and the Caspian Sea), and water abundance created a unique form of garden in its natural environment.
    Keywords: Abbas Abad Garden, View, Landscape, Natural Elements, Hydraulic Elements}
  • آزیتا بلالی اسکویی*، فرناز نظرزاده عنصرودی، ائلناز نظرزاده عنصرودی

    قرآن کریم به عنوان کتاب هدایتگر و تعالی بخش انسان، شامل مجموعه ای از آیات الهی است که حقایق و اسرار بی شماری در آن نهفته شده و بزرگ ترین جلوه ظهور یک حقیقت در کالبد مادی به شمار می آید؛ به طوری که حقیقت بهشت در کالبد مادی و معماری باغ ظهور می یابد. برخلاف ظاهر ساده باغ ایرانی، پیچیدگی های ساختاری و معنایی حاصل از آمیختگی عناصر چهارگانه در باغ ایرانی، اقتباس شده از باغ بهشتی است؛ و در حقیقت تاثیرپذیری الگوی باغ از عنصر آب به عنوان اصلی ترین عامل وجودی آن و به دلیل تقدس این عنصر در اندیشه دینی ایرانیان به وضوح مشخص و از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به طوری که می توان گفت آب عنصری حیاتی در صیانت مقام و منزلت بهشت در تجلی و ظهور آن در باغ ایرانی است. روش این تحقیق تفسیری و بر اساس تحلیل محتوای آیات قرآن است. این پژوهش در پی یافتن تجلی صورت پذیرفته در مضمون عنصر آب در نظام کالبدی و کارکردی باغ ایرانی با تصویر آن در باغ بهشتی است. در این راستا با انطباق باغ ایرانی و باغ بهشتی از منظر قرآن کریم و با استناد به تفاسیر سوره آل عمران می توان دریافت که نظام کارکردی در باغ ایرانی با اسامی باغ بهشتی -که متناسب با درجه و مراتب آن است- متناظر بوده و عنصر آب در نظام کالبدی باغ ایرانی، حاصل نمود صورت های مختلف آب در کارکردهای باغ بهشتی است.

    کلید واژگان: آب, باغ بهشتی, باغ ایرانی, تجلی, نظام کالبدی و کارکردی, آل عمران}
    Azita Balali Oskoyi*, Farnaz Nazarzadeh Ansaroudi, Elnaz Nazarzadeh Ansaroudi

    The Holy Quran, as the guiding book of mankind, contains a collection of divine verses in which there are innumerable truths and mysteries, and is the greatest manifestation of the emergence of a truth in the material body. So that the truth of heaven appears in the material form and the architecture of the garden. Contrary to the simple appearance of Persian garden, the structural and semantic complexities resulted from the combination of four elements in the Persian garden are in accordance with the Paradise; in fact, the influence of water element as the main existential factor in the pattern of Persian garden and its sanctity in Iranian thoughts are evident and more important. So that water is a vital element in preserving the dignity of heaven in the manifestation and appearance of it in the Persian garden. An interpretative research methodology is adopted in this study, which is based on the analysis of contents of Quran verses. This study seeks to find out the manifestation of the water elemente in the physical and functional system of the Persian garden with its image in the Paradise. A comparison of Persian garden and the Paradise from the perspective of Holy Quran and the interpretations of Al-Imran Surah show that the functional system of Persian garden corresponds with the names of the Paradise, which are proportional to its rank and place, and the element of water in the physical system of Persian garden corresponds to different faces of water in the functions of the Paradise.

    Keywords: Water, Paradise, Persian Garden, Manifestation, Physical, Functional System, Al-Imran Surah}
  • شمیم شهلا

    آب به عنوان نماد زایش و زایندگی و نماد تطهیر، جایگاه والایی را در ذهن انسان از گذشته های دور به خود اختصاص داده است و به لحاظ حیاتی بودنش مقدس شمرده می شود. به گونه ای که از یکسو  نماد حیات و از دیگر سود نماد پالایش است. انسان زمانی پدیده ای را مقدس می شمارد که در زندگی او نقش و حضوری کارآمد داشته باشد و به همین دلیل است که باورها و اعتقادات بر پایه جهان بینی و نیازهای زیستی مردمان پدید می آید و در هر فرهنگ، در هر سرزمینی این باورها وسیله ای می شوند برای پاک کردن و سالم نگه داشتن فضای زندگی. آب به عنوان یکی از مهم ترین عناصر طبیعی موثر در زندگی انسان، روزگاران دراز از این رهگذر نگهداری شده، پاک مانده و تقدس پیداکرده است. واژه ی آب که در فرهنگ عمید به معنای رونق، درخشندگی و آبرو آمده است، اولین آفریده از آفریدگان هفت گانه است که اورمزد خلق کرده و آفرینش آن پس از آسمان در مدت پنجاه روز انجام گرفته است. علاوه نقش آب در زندگی روزمره، این عنصر در بروز حادثه ی کربلا و واقعه ی عاشورا نقش مهمی را ایفا کرده است. در آثار هنری اعم از فیلم، تیاتر، داستان، نقاشی، موسیقی و...از اهمیت حضور آب در کربلا یادشده است. تعزیه به عنوان یک نمایش دینی که در یک دوره ی زمانی مشخص در اکثر نقاط ایران اجرا می شود، اثری هنری است که هرساله حادثه ی کربلا و نقش آب در این واقعه در قالب یک نمایش مذهبی تکرار و یادآوری می شود. در دوره های زندیه، صفویه و قاجار سفرنامه نویسان غربی با حضور در ایران و با دیدن اجرای تعزیه به نقش آب در این واقعه ، اشاره کرده اند. همان طور که جامعه شناسان نقش آب در کربلا را مورد بررسی قرار داده اند. این پژوهش بر نقش و اهمیت عنصر آب در حادثه کربلا استوار است و به دنبال بیان نظرات و دیدگاه های متفاوت راجع به این عنصر در واقعه عاشورا است.

    کلید واژگان: آب, محرم, عاشورا, سقایی, تعزیه, کربلا}
  • سید امیر منصوری*

    صورت بخشی دشوارترین مرحله در فرایند خلاقیت است. صورت که پدید آمد، بعد از آن تغییراتش آسان است. این مرحله تکنیک و فن هنر است که در مدارس هنری آموزش داده می شود. ایجاد صورت اما، بی آنکه پیش از آن نمونه ای دیده باشی، عمیق ترین وجه آفرینش است. اگرچه برای انسان که در عالم ماده زندگی کرده، آفرینش، حداکثر دگرگونی یا ترکیب نوین صورت هایی است که دیده و تجربه کرده، اما فارغ از عناصر و اجزای صورتی که خلق می کند، کلیتی که می سازد بهره ای از حقیقت دارد. سه گانه ای که جوهر فضای ایرانی را تشکیل می دهد مرکب است از آب، درخت و چارتاقی. همنشینی این سه عنصر قدیم با یکدیگر اتفاقی نو بود که نه یکباره، که به تدریج و طی سده ها پدید آمد. شرح تاریخی و وصف چگونگی و چرایی سه گانه در کتاب «سه گانه منظر ایرانی» به تحقیق بیان شده است. این که مردمان ایران برپایی سه گانه در مرکز فضا را موجب حیات و قوام آن بدانند و سه گانه را دارای چنان قدرتی بشناسند که گسترش فضا را تا دوردست ها و کرانه های جدید تحت اثر خود حمایت کند و پیوسته به آن ارزش قدسی و کمالی ببخشد، به محصولات زندگی آنها هویتی خاص می دهد. این که معماری ایرانی، شهرهای ایران و منظر ایرانی همچون باغ، علی رغم تنوع صورت، دگرگونی های تاریخی یک هویت شناخته می شود، به دلیل وجود و تداوم صورت بخشی سه گانه بر تحولات فضاست. سه گانه اساس زیباشناسی فضا در ایران را تشکیل می دهد و هرجا و در هر زمان قرار بر ایجاد فضایی جدید با روحیه ایرانی باشد، سه گانه است که نقش اصلی را برعهده می گیرد. حتی در نمونه های مبتذل پارک سازی با تمنای باغ ایرانی و طراحی محله در شهرهای امروزی می توان نشانه هایی آگاهانه یا ناخودآگاه از عناصر سه گانه رادر تولید فضا دید. اینک که وجود سه گانه در جوهر فضای ایرانی کشف و معرفی شده، وقت آن است که به انواع ظهور و حضور آن در فضاهای شهری، معماری و طبیعی پرداخته شود و با تحقیقات بیشتر و عمیق تر دلایل موفقیت و پایداری آن در جهان متحول از چند هزار سال قبل تا امروز مطالعه شود. شاید برای تحلیل پایداری سه گانه در زیباشناسی فضای ایرانی در مقایسه با مرگ نمادهای زیبایی در هنر سایر اقوام ناگزیر باشیم تا سه گانه را، با رویکرد هستی شناسانه، نماد کلیتی وجودی به حساب آوریم و نمادگرایی تمدن های دیگر درکمال بخشی به فضا را اقدامی معرفت شناسانه و جزءنگر در حوزه صورت بدانیم. روی جلد این شماره نقاشی شهره جوادی است از سه گانه اصیل نیاسر کاشان که همچنان پابرجاست. نقاشی، با انتخاب زاویه خاصی از هم سرایی سه گانه، قاب ماندگاری از زیبایی صورت برآمده از کمال معنوی مستتر در ذهن ایرانیان ساخته است.

    کلید واژگان: فضای ایرانی: درخت, آب, چارتاقی, منظر}
    Seyed Amir Mansouri *

    Making an appearance, that is called visualizing is the most difficult step in the creative process. As soon as the appearance emerged, any changes after that will be easy . This stage is considered as an art technique that is taught in art schools; however, visualizing, without encountering with an exemplar, is the most profound aspect of creation.Although, for the human being who lives in material world, creation includes the highest level of verification or a new combination of appearances that the creator has faced with or experienced before, but apart from the components and elements of appearance, the whole entity of created object benefits from the truth.A trilogy that consists the essence of Iranian space, is composed of “Water”, “Tree” and “Chartaqi” [a structure with four arches]. The association of these three longstanding elements with each other was a new phenomenon that did not appear all at once, but gradually happened over the centuries. The historical explanation and description of “quality” and “quiddity” of this trilogy has been thoroughly reviewed and discussed in the book “The Thriology of Persian  Landscape”.There are features that give the Iranians life a special identity including: 1. The Iranian people`s beliefs on establishing a trilogy [structure] in the center of space as a reason for its survival and conformity; 2. Presuming a power for it that expands space to the new far distances and exteriors under its influence and 3. The continuous granting of holiness and perfection value to it.The fact that Iranian architecture, Iranian cities and spaces such as gardens still are known as a unique identity, in spite of having diversity in their appearances and historical developments, is the result of existence and continuity of this triple appearance on the space development. The trilogy forms the basis of the space’s aesthetics in Iran, and wherever and at any time it is supposed to create a new atmosphere with the Iranian preferences, it is the trilogy that plays the main role. Even in the low quality examples of “park building” with the desire for making an “Iranian garden” and designing neighborhood in today’s cities, the conscious or subconscious signs of the three mentioned elements in space production can be observed.After discovering and introducing the existence of this trilogy in the essence of Iranian space, it is time to pay attention to the types of its emergence and presence in urban spaces, and in architectural and natural environments; It is also required to study extensively and profoundly the reasons for its success and sustainability in the evolving world for thousands of years up to now. Perhaps in order to analyze the stability of this trilogy in the aesthetics of the Iranian space, in comparison with the demise of beauty symbols in the artworks of other civilizations, we might require to consider the trilogy, with an ontological approach, as a symbol of general existence, and to regard the symbolism of other civilizations, as an epistemological and detailed action in the territory of the appearance while making a perfect space.On the cover of this issue, is a painting work of Shohreh Javadi, that portrays one of the original trilogy of Niasar, Kashan that is still standing. The painting, by choosing a special view from the triple choreography, has created a lasting frame of aesthetic physiognomy, that emerges from the spiritual perfection hidden in the minds of the Iranian people.

    Keywords: tree, Water, Chartaghi, landscape, Space}
  • هادی کشمیری*، سارا روزگار، ساره پاکدل

    در سال های اخیر نگرش کمی به موضوع مسکن، رویکرد سودگرایانه نسبت به زمین، عدم توجه به معنا و کیفیت فضایی و غفلت از تاثیر گذاری محیط بر روان آدمی منجر به نادیده گرفتن بسیاری از نیازهای اساسی انسان از جمله ارتباط او با طبیعت شده است. این درحالی است که باور داریم انسان جزیی از طبیعت است و تدوام و پویایی زندگی او در گرو ارتباط نزدیکش با طبیعت می باشد. از سوی دیگر با نگاهی اجمالی به معماری گذشته شاهد ارتباط قوی میان طبیعت و معماری در اقلیم ها و نقاط مختلف جهان می باشیم که این ارتباط از طریق راهکارهای خلاقانه ای صورت پذیرفته که هم اکنون نیز نیاز به مطالعه و شناخت دارد. این ارتباط متوازن میان طبیعت و معماری در گذشته نه تنها حافظ محیط زیست بوده بلکه باعث کاهش خطرات و بلایای طبیعی بر زندگی انسان بوده است از این رو در این پژوهش بر آن شده ایم که با در نظر گرفتن چند فاکتور طبیعت اعم از گل ، آب، درختچه های سبز و چمن، به بررسی تاثیر کلی طبیعت بر طراحی مجتمع های مسکونی بپردازیم برای پرداختن به این بحث از پرسشنامه محقق ساخته 18 سوالی و توزیع آن بین 100 نفر از ساکنین مجتمع های مسکونی شهر شیراز و تحلیل داده های بدست آمده در نرم افزار spss بهره گرفته ایم. نتایج بدست آمده ناشی از تحلیل T تک متغیره و آزمون آنوا و توکی حاکی از آن است که طبیعت آب و گل بیشتر از طبیعت درختچه سبز و چمن تاثیر بهتر و بسزا تری در طراحی مجتمع های مسکونی شهر شیراز داشته اند.

    کلید واژگان: طبیعت, طراحی مجتمع مسکونی, آب, درختچه سبز, معماری}
  • شکیلا کریمی*

    هنر ایرانی بازتاب نمادین و رمزگونه واقعیات و حقایق است. فرهنگ اسطوره ای-نمادین ایران با طبیعت و عناصر زمینی و آسمانی آن پیوند تنگاتنگ دارد. از دیرباز شرایط زندگی کشاورزی در مرز و بوم ایران موجب وابستگی مردم به آب و در نتیجه تکریم این عنصر مقدس بوده است. حضور عناصر مرتبط با آب، مانند گیاه و پرنده، و به ویژه مرغابی، در ادوار مختلف تاریخ هنر ایران حاکی از پررنگ بودن باورهای مبتنی بر طبیعت نزد ایرانیان است از آنجا که نقش این پرنده در دوران ساسانی و اوج آناهیتاپرستی به وضوح در هنرها جلوه گر شده است می توان این فرضیه را مطرح کرد که مرغابی نمادی از آناهیتا، ایزدبانوی باروری، و آب های پاک باشد. از سوی دیگر، با توجه به گذشته های دورتر، مرغابی می تواند به منزله پرنده ای نقش شده باشد که در نی زارهای ایران فراوان بوده و پرنده بومی منطقه محسوب می شده است. نقش مرغابی بر ظروف و اشیا در هنرهای تزئینی و کاربردی ایرانیان دیده می شود و تداوم آن در هنر دوران اسلامی تا عصر صفویه نیز مشهود است. این نقش در تاریخ بارها تکرار شده است، اما چندان به چرایی حضور مداوم آن توجه نشده است. در این مقاله سعی شده است با نگاهی اجمالی، ضمن شناسایی نقش مرغابی در هر دوره، به این سوال پاسخ داده شود که معانی و فرم نقش مرغابی در هنر مردم ایران از دوران باستان تا دوران اسلامی چه تغییراتی کرده است. این پژوهش از نوع نظری و اکتشافی، و روش تحقیق توصیفی و تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای و الکترونیکی ای است که تصاویر تکرارشده مرغابی سانان را در هنرهای تزئینی و کاربردی ادوار گوناگون تاریخی شامل می شود. به نظر می رسد هنرمندان در ابتدا دیدی واقع گرا به مرغابی سانان داشته اند و آنچه در محیط خود مشاهده می کرده اند را به تصویر می کشیده اند و به مرور زمان نقش مرغابی به صورت نمادین درآمده و دارای بار معنوی و سلطنتی شده است تا آنجا که در اوج این فرایند مرغابی به صورت نمادی ایزدی نقش شده است. در نهایت با گذشت زمان و تحول باورهای مردمان به نقشی صرفا تزئینی افول می کند.

    کلید واژگان: نماد, هنر, ایران, آناهیتا, آب, نقش, مرغابی سانان}
    Shakila Karimi *

    Iranian art is a symbolic and mystical reflection of realities and truths. Mythological-symbolic culture of Iran is closely related to the nature and earthly and heavenly elements of it. Since time immemorial, the agricultural life conditions across Iran have always forced people to be dependent on water and as a result this has led to the consecration of this sacred element. Presence of the elements related to water, like plants and birds, and particularly ducks, in various eras of the history of art in Iran, bespeaks of the colorfulness of the nature-grounded beliefs by Iranians. Since the motif of this bird has become manifested in arts in the Sassanid era and in the heydays of worship of Anahita (Goddess of World Waters), one can raise the hypothesis that duck is a symbol of Anahita, the goddess of fertility and pure waters. On the other hand, given the historical past, duck could have been used as a motif representing a bird that was found in countless numbers in Iran’s canebrakes and considered to be an indigenous species in the region. The motif of duck can be seen on containers and objects in decorative and applied arts of Iranians and its continuation in the Islamic era to Safavid era is visible. This motif has been repeated in the history for several times but no independent study has yet undertaken the explanation of its continuous presence. In this article, after a short review and identification of the motif of duck in each era we have sought to answer the question what changes have been made to the meaning and form of motif of duck in the art of Iranian people from the ancient times up to the Islamic era. This study is of theoretical and exploratory type and it drew upon a descriptive and analytic method to analyze the data collected through library and electronic sources which contain the pictures of ducks in decorative and applied arts of various historical eras. It seems that artists have had a realistic view of the ducks in the beginning and they would picture what they saw in their surrounding environment and in the course of time the motif of ducks has turned to a symbol with a spiritual and royal content insofar as at the climax of this process the duck has been pictured as a goddess. Finally, after a while and following the developments occurred in the beliefs of people, it has declined to a mere decorative motif.

    Keywords: Symbol, art, Iran, Anahita, Water, Motif, Ducks}
  • اصغر مولائی*

    آب جایگاه و اهمیتی مقدس و حیاتی در ایران و توسعه مناطق و شهرهای ایرانی را داراست. دریای خزر منبعی مهم، استراتژیک برای ایران و کشورهای منطقه خزر به شمار میرود. مداخله در نظام طبیعت در قالب پروژه ها و طرح هایی همچون احداث تاسیسات انتقال آب از دریا به شهرهای کم آب و تاسیسات آب شیرین کنی، علاوه بر هزینه های اقتصادی و اجرایی، موجب بازتولید مسایل متعدد زیست محیطی و ایمنی و امنیتی در گذر زمان خواهد شد تحلیل طرح انتقال آب از دریای خزر به استان کم آب سمنان با توجه به نقش جدید این استان در تاسیسات آمایشی کشور و برعهده گرفتن بخشی از تراکم جمعیتی و اقتصادی منطقه از ابعاد مختلف زیست محیطی اقتصادی بین المللی سیاسی فنی و. . . با رویکرد پدافندغیرعامل، ضروری است. در این طرح در نظر گرفتن تهدیدها و آسیب پذیری مربوط به تبعات زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی، اختلال در شبکه انتقال حملات هوایی آلودگی آب در محدوده های حساس ساحلی، جنگلی، رشته کوه البرز، کویرسمنان نیز تاسیسات آب شیرین کنی ت.صیه میشود.

    کلید واژگان: پدافند غیرعامل, آب, دریای خزر, سمنان, طرح انتقال آب دریای خزر, محیط زیست}
    Asghar Molaei*

    Water has a sacred, vital, and strategic importance in Iran and the development of Iranian regions and cities. The Caspian Sea is an important strategic resource for Iran and the Caspian region. Intervention in the natural system in the form of projects and projects such as the construction of a water transfer facility from the sea to water and drainage cities, in addition to economic and administrative costs, has led to the reproduction of numerous environmental and safety issues with Time will pass. Analysis of the water lines transfer from the Caspian Sea to Semnan province, due to the new role of the province in the field facilities of the country and taking part in the demographic and economic densities of the region, from different dimensions of environmental, economic, international, political, technical and … with an overactive defense approach, is necessary. The plan considers threats and vulnerabilities related to environmental, economic, political and international consequences, disturbances in the transmission network, air strikes, water pollution in sensitive coastal areas, forests, Alborz mountains, Kavisermann It is also recommended to have a water treatment plant.

    Keywords: passive defense, water, Caspian Sea, Semnan, Caspian water transmission project, environment}
  • بهمن خسروی پور، مریم زنگنه، محمد خدامرادپور
    آب از نهاده های اصلی کشاورزی و رکن اساسی توسعه کشاورزی به شمار میرود. بحران آب چالشی بزرگ برای کشور ایران و تمام کشورهای جهان است. آب جایگاه ویژهای در توسعه پایدار کشاورزی دارد و مصرف نادرست آن موجب عدم دستیابی به پایداری در توسعه کشاورزی میشود. کشور ایران با قرار گرفتن در ناحیه ی گرم و کمبارش جهان نه تنها با معضل تامین آب مورد نیاز کشاورزی بلکه با تهیه و دسترسی به آب شرب بهداشتی هم رو به رو میباشد. عدم انجام تحقیقات لازم در بخش پیشبینی خشکسالی در سالهای گذشته و یا عدم توجه به تحقیقات به عمل آمده، موجب بروز بحران آب در کشور ایران شده است. این بی تدبیری و عدم توجه، ضربات بزرگ و جبران ناپذیری به تمام بخشهای اصلی کشور و زندگی روزانه مانند روند سریع بیابانزایی، پدیده ریزگردها، مهاجرت روستاییان، معضلات اجتماعی، کاهش تولیدات کشاورزی و غیره را به دنبال داشته است. در این تحقیق که به صورت مروری و با استفاده از منابع مکتوب کتابخانهای و سایتهای اینترنتی تهیه شده، مساله آب، بحران آب و بخش کشاورزی، توسعه پایدار و مدیریت بحران آب بررسی و راهکارهایی را در پایان ارائه مینماید.
    کلید واژگان: آب, کشاورزی, خشکسالی, بحران آب}
  • علیرضا باوندیان *
    معماری در فرهنگ های دینی و سنتی همواره مفاهیم باطنی خود را در قالب نماد ارائه داده است؛ زیرا اعتقاد براین بوده است که حقایقی در جهان وجود دارد که با زبان متعارف نمی توان آن را بیان داشت. درواقع زبان عبارت قاصر از تبیین حقایق وحیانی و معنوی است و زبان اشارت را باید در این وادی به کاربست. نماد، ابزاری است برای ابراز مفهومی است که از حیطه حواس ما غایب است. بیان نمادین به معنی ایجاد زمینه ای ادراکی برای انتقال برخی مفاهیم خاص است.
    درسنت خانه های ایران،حوض برای کاستن گرما وتامین رطوبت هوا، وضو ساختن، شستشو و ذخیره آب و آبیاری ساخته می شد. در حیاط های بزرگ معمولا حوض ها دربرابر اتاق ارسی یا پنجدری بود. غالبا حوض را در یکی از محورهای اصلی فضای خانه می ساختند، به طوری که طول حوض در امتداد طول خانه قرار گیرد. حوض ؛ افزون بر این ظرفیتی برای انعکاس زیبایی های خود ساخته و مصنوع پیرامون بود. برغم این همه حوض، کارکردی نمادین هم داشت. این مقاله که به روش مطالعات توصیفی تحلیلی به رشته نگارش درآمده در اندیشه تبیین وجوه دیگر حوض و نمایاندن خصایص مکتوم آن معماری سنتی ایران است.
    کلید واژگان: معماری سنتی ایران, حوض, اخلاق, آب, نماد}
    alireza bavandian*
    What is so- called spirituality in Islamic art and architecture has always been present and has guided artists and architects Towards perfection. The pool, in spite of various uses, also has symbolic dignity. Symbolism is a manifestation of human thought and he never separated from it. Symbols are the Possibilities that human beings can see within the hidden world. Human mind, inevitably, wants to cross the appearance to the hidden. And this important request never stops. In other words, he is always looking for reasons. This pursuit of the underlying causes If continues Brings up the man To the same main destination. As a matter of fact,He sees only one cause for all phenomena, and this is The religious perspective. Therefore, it is natural that religious art and architecture has a symbolic nature. The symbol always says something. The same things that can not be expressed in normal conditions by man.by the way; The symbol does not produce art but rather than this is human direction creates art. as the same way, Instability images reflected from the building in front of the Stagnant water hordes has a reminder aspects. And it is not just a reference to the transience of this world and the thought Annihilation everything other than the essence of the greatness of nature. The truth of excellence that does not change, does not die, and will not die. The shaky images Tell us that Everything is unstable except for God.
    In traditional and religious civilizations , Architecture has expressed its inner concepts as a symbol. Because that it was thought there were truths in a world that should only be to be expressed in transcendental language not Normal language. The language of the word can not express the hidden truths of this world and you have to hire sign language. The symbol is an instrument for expressing a concept that is absent from our senses. Symbolic expression means for creating a perceptual context for the transfer of Specific concepts. In the tradition of Iranian houses, the pool was constructed to reduce heat and humidity of the air, to abort, wash and store water and irrigation. Pool was ponds in the large courtyards commonly in front of the "Panjdari" is a large room that is often flanked to the main "Talar"(hall) of the house, and most often connected to a large balcony, where five large contiguous windows provide primary views to the main courtyard of the house. Often, architects built pool on one of the main axes of the home space, so that the length of the pool is along the length of the house. Moreover, The pool was a capacity to reflect the beauties of nature and surrounding buildings. In spite of all these words, The pool also has a symbolic function. This article that is written in descriptive and analytical research seeks to explain the hidden and symbolic aspects of the pool.
    Keywords: Iranian traditional architecture, pool, Ethics, water, symbol}
  • جواد جنت خواه *

    امروزه باوجود بیابانهای گرم و خشک در کشور یکی از دغدغه های مهم دولتمردان در راستای حفظ نباتات و محیطزیست تامین آب است. توجه به بحران آب در دهه های اخیر و تالش در جهت یافتن راه حل هایی برای مقابله با این مسیله مهم برای دستیابی به توسعه پایدار، مسیولین را با مشکالت عدیده ای روبرو ساخته است، لذا با توجه به اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی میگردد، آینده نگری و بهره برداری بهینه از منابع آبی و مدیریت از آن صحیح ها یک امر حیاتی به شمار می آید. به تازگی، استحصال آب از هوا به عنوان راه حلی کارآمد، پاک و پایدار جهت تامین آب شرب در مناطق گرم و مرطوب ارایه شده است. تکنولوژی تولید آب با استفاده از رطوبت موجود در اتمسفر جو، تقریبا هیچ گونه پساب مخرب زیست محیطی تولید نمیکند و از آن میتوان به عنوان راه حل نوین برای اجتناب از آلودگی زیست محیطی استفاده کرد. به طور کلی منابع مورد استفاده در استحصال آب برای تامین نیاز بشر عبارتند از آب های زیرزمینی، ابهای جاری و آب های موجود در هوا ، که در این تحقیق به بررسی موضوع تامین آب از سومین منبع، و بررسی تاریخچه و ابعاد آن می پردازیم.

    کلید واژگان: آب, رطوبت هوا, محیط زیست, شرب}
    Javad Jannatkhah*

    Today, despite the hot and dry deserts in the country, one of the important concerns of the government is to provide water to protect plants and the environment. Addressing the water crisis in recent decades and trying to find solutions to tackle this important issue for sustainable development has put officials at great risk, considering that environmental protection is a public duty Future prospects and optimal exploitation of water resources and management of the correct ones are vital. Recently, water extraction from the air has been presented as an efficient, clean and sustainable solution for providing drinking water in hot and humid areas. Water production technology uses atmospheric atmospheric moisture to produce almost no harmful environmental wastewater and can be used as a new way of avoiding environmental pollution. In general, the resources used to extract water to meet human needs are groundwater, current water and airborne waters, which explores the issue of water supply from the third source, and examines its history and dimensions.

    Keywords: Water, humidity, air, Environment, drinking}
  • عوامل موثر بر تاریخ معماری ایران با تاکید بر عنصر آب
    مسعود فرشیدنیا، فهیمه غزالی، منیره قائدی، ایرج بهزادی*، جلیل پورحسن دارابی، محمدرضا مطهری

    از زمانهای گذشته، عوامل متعدی بر تاریخ معماری ایران تاثیر گذار بوده اند، اما با توجه به شرایط خاص اقلیمی ایران و کمبود منابع آب و اهمیت ان، در بخش عمده ای از این سرزمین، موضوع کشف و تامین آب، جلوگیری از هدر رفتن آن و استفاده حساب شده از این پدیده زندگی بخش و آبادکننده، از دورترین زمانها، این ماده حیاتی مورد توجه بوده است. در تمامی زمینه ها و نمودهای زندگی مردم این سرزمین، از جمله باغ ها، موزه ها و معابد، قنوات و سایر فضاها، به روشنی می توان نشانه حیاتی بودن این مایده آسمانی را مشاهده نمود و پیوند ژرف آنرا با تمامی مظاهر فرهنگ، هنر و تمدن و معماری مردم این مرز و بوم لمس کرد. معماران و مهندسان ایرانی به پیروی از این فرهنگ عمومی از دیرباز دست به تجربه های چشمگیر و فراموش ناشدنی در زمینه کیفیت حضور اب در تاریخ معماری ایران، بهینه سازی مصرف آب و... زده اند.

    کلید واژگان: آب, معماری و هنر ایرانی, باغ, موزه, معابد, فرهنگ و تمدن}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال