به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « punishment » در نشریات گروه « پزشکی »

  • علی بابا احمدی، سینا دوازده امامی*، محمد ولایت زاده
    زمینه و هدف

    حوادث شغلی یکی از مهمترین مشکلات در کشورهای در حال توسعه است. برای کنترل این حوادث و پیامدهای ناشی از آن، رعایت اصول ایمنی مبتنی بر رفتار ایمن، می تواند موثر باشد. از آنجا که رفتار ایمن در نتیجه تشویق و یا تنبیه گروه هدف رخ می دهد، بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رابطه سیستم های تشویق و تنبیه کارکنان با رعایت اصول ایمنی و کاهش حوادث در پالایشگاه گاز گورزین قشم انجام گردید.

    مواد و روش ها

    جامعه آماری شامل همه کارکنان پالایشگاه گاز گورزین قشم (300 نفر) بود. از بین آن ها از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران به روش تصادفی طبقه ای تعداد 169 انتخاب گردید و پرسشنامه های مورد نظر به آن ها جهت پاسخگویی داده شد که 109 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. متغیر تشویق و تنبیه به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر روابط سازمانی شامل رعایت اصول ایمنی و کاهش حوادث به عنوان متغیر وابسته تعیین شدند. جهت انجام مراحل میدانی تحقیق از پرسشنامه حساسیت به تنبیه و تشویق (SPSRQ) استفاده گردید.

    یافته ها

    بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین رعایت اصول ایمنی و کاهش حوادث (روابط سازمانی) و تشویق همبستگی معنی داری مشاهده نشد (r = 0.018, n =106, P =0.854). همچنین بین رعایت اصول ایمنی و کاهش حوادث (روابط سازمانی) و تنبیه همبستگی وجود دارد (r = 0.605, n =106, P =0). با توجه به تحلیل واریانس ANOVA میزان F مدل رگرسیون برابر 122/60 و احتمال معنی داری آن برابر صفر می باشد، بنابراین مدل رگرسیون با متغیر تنبیه معنی دار است.

    نتیجه گیری

    دو متغیر رعایت اصول ایمنی و کاهش حوادث (روابط سازمانی) و تشویق با یکدیگر ارتباطی ندارند، اما ارتباط بین روابط سازمانی و تنبیه مثبت است و متغیر تنبیه به صورت معنی داری روابط سازمانی را پیش بینی می کند.

    کلید واژگان: تشویق و تنبیه, اصول ایمنی, کاهش حوادث, رفتار ایمن, روابط سازمانی}
    Ali Baba Ahmadi, Sina Davazdah Emami*, Mohammad Velayatzadeh
    Background

    Occupational accidents are one of the most important problems in developing countries. To control these incidents and their consequences, compliance with safety principles based on safe behavior can be effective. Since safe behavior occurs as a result of encouraging or punishing the target group, this study was conducted with the aim of investigating the relationship between the systems of encouraging and punishing employees with compliance with safety principles and reducing accidents in Gorzin Gas Refinery, Qeshm.

    Methods

    The statistical population included all the employees of Gorzin Qeshm Gas Refinery (300 people). From among them, 169 were selected through Cochran's sample size formula by stratified random method, and the desired questionnaires were given to them to answer, and 109 people completed the questionnaire. The variables of encouragement and punishment were determined as independent variables and the variable of organizational relations, including compliance with safety principles and reduction of accidents, were determined as dependent variables. Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire or SPSRQ (Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire) was used to carry out the field research.

    Results

    According to the Pearson correlation test, no significant correlation was observed between compliance with safety principles and reduction of accidents (organizational relations) and encouragement (r = 0.018, n = 106, P = 0.854). There is also a correlation between compliance with safety principles and reduction of accidents (organizational relations) and punishment (r = 0.605, n = 106, P = 0). According to ANOVA variance analysis, the F value of the regression model is 60.122 and its significance probability is zero, so the regression model with the punishment variable is significant.

    Conclusion

    The two principles of safety and reduction (organizational relations) and communication with inter-organizational communication and punishment are positive and punishment significantly predicts organizational relations.

    Keywords: Encouragement, Punishment, Safety Principles, Accident Reduction, Safe Behavior, Organizational Relations}
  • فریدون جعفری، سید سجاد کاظمی*، حامد چگینی
    زمینه و هدف

    با پیشرفت های عدیده ای که در حوزه جراحی و امکان پیوند اعضاء طی سالیان اخیر اتفاق افتاده است مسئله مهمی در حوزه کیفرهایی مانند قصاص عضو و همچنین مجازات قطع عضو در سرقت مستوجب حد یا محاربه مطرح گردیده که آیا قربانی می تواند پس از رخداد جنایت اقدام به پیوند عضو موضوع جنایت نماید؟ همچنین است برای مرتکب که آیا این امکان و اجازه را دارد که پس از اجرای قصاص و یا قطع عضو مبادرت به پیوند عوض قطع شده به خود نماید؟

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر با هدف دستیابی به پاسخ هایی برای پرسش های فوق، با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به دنبال این است که با جستجو در منابع مختلف فقهی و حقوقی برای چالش هایی که در رویه قضایی پیرامون موضوع مطرح است پاسخ های مناسبی ارائه دهد.

    یافته ها

    از نظر پزشکی امروزه پیوند عضو به چند شیوه، انسان به انسان، حیوان به انسان و همچنین جسد به انسان قابل اعمال است. از نظر منابع فقهی نیز دلیل و استناد محکمی بر رد این اقدامات وجود ندارد و هریک از فقها در این خصوص نظرات مختلفی را ارائه داده اند لیکن مشهور فقها جواز به پیوند عضو در موارد فوق داده اند.

    نتیجه گیری

    پیوند عضو یکی از خدمات ارزشمندی است که در سایه پیشرفت های علم پزشکی برای بشر حاصل شده است. در کنار این دستاوردها ضروری است زمینه های فقهی و حقوقی پیوند عضو نیز به نحو صریحی مورد تقنین قرار گرفته تا افراد جامعه به احسن وجه بتوانند از این قبیل اقدامات در جهت درمان و حفظ جان خود بهره ببرند.

    کلید واژگان: کیفر, پیوندعضو, مجنی علیه, مرتکب, اعدام}
    F.Jafari, S. S. Kazemi *, H.Chegini
    Introduction & Objective

    With the many advances that have taken place in the field of surgery and the possibility of transplanting organs in recent years, an important issue has been raised in the field of punishments such as limb retribution and also the punishment of limb amputation in the case of robbery with the limit of Had or Moharebeh, whether the victim can transplant the limb after the crime has occurred. Make it a crime? It is also for the perpetrator, does he have the possibility and permission to replace the severed limb after execution of retribution or amputation?

    Materials & Methods

    With the aim of obtaining answers to the above questions, the present research seeks to provide appropriate answers to the challenges that arise in the jurisprudence surrounding the issue by searching in various jurisprudential and legal sources.

    Results

    From the point of view of medicine, organ transplantation can be applied in several ways, human to human, animal to human, and corpse to human. From the point of view of jurisprudential sources, there is no strong reason or reference to reject these actions, and each of the jurists have presented different opinions in this regard, but the famous jurists have given permission to organ transplantation in the above cases.

    Conclusions

    Organ transplantation is one of the valuable services that have been achieved for mankind in the shadow of the advances in medical science. In addition to these achievements, it is necessary that the jurisprudential and legal aspects of organ transplantation are explicitly legislated so that people in the society can benefit from such measures in order to treat and save their lives.

    Keywords: Punishment, Organ Transplantation, Victim, Perpetrator, Execution}
  • اقبال علی میرزایی*
    زمینه

    از آنجا که قواعد و شرایط مسیولیت کیفری و مدنی پزشک در حقوق کنونی ایران در قانون واحد، یعنی قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جمع شده است، در برخی نوشته‏ها میان قواعد مزبور آمیخته است. با وجود این، احکام مزبور مستقل از یکدیگرند و ملازمه‏ای بین آنها وجود ندارد. از این رو، ضرورت و اهمیت پژوهش حاضر مورد توجه قرار دارد. این تحقیق به ‏ویژه با تاکید بر ماهیت مشترک نهاد دیه این واقعیت را تایید می کند که بیشتر احکام دیه از قواعد مسیولیت مدنی پیروی می‏کند.

    روش کار

    پژوهش حاضر با روش تحقیق کیفی و تحلیل محتوی و با گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‏ای و مراجعه به قوانین و مقالات حقوقی تدوین شده است.

    یافته ها

    نتایج پژوهش حاکی از آن است که قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 هماهنگ با اصول حقوقی و مبانی فقهی در مقام تفکیک مرزهای دو نوع مسیولیت مدنی و کیفری پزشک در قبال بیماران برآمده است و تفکیک ماهیت و آثار اذن بیمار از شرط برایت پزشک و توجه به تفاوت مفهوم تقصیر در حقوق کیفری و مدنی از جمله نقاط قوت قانون است.

    نتیجه گیری

    با نقد و تحلیل اندیشه‏های حقوقی درباره مسیولیت قانونی پزشکان، به نظر‏می‏آید، پاره‏ای قواعد مسیولیت مدنی پزشکان با احکام مجازات‏ها آمیخته شده است. به‏علاوه، مقررات قانون در مواردی با نقص و ابهام روبه‏رو است: اعمال مجازات حبس در فرض فوت بیمار بر اثر قصور پزشکی در صورتی که سوء نیت پزشک و یا ارتکاب خطای جزایی محرز نباشد، قابل ایراد است. از این رو، اطلاق ماده 616 قانون تعزیرات مصوب 1375 منصرف از موارد تقصیر مدنی است و در این موارد تنها ضمان دیه ثابت می‏شود. به‏علاوه، نقص و ابهام مربوط به تعیین اعمال پزشکی نامشروع با تصویب قوانین خاص قابل رفع است.

    کلید واژگان: پزشک, مجازات, خسارت, رضایت, برائت, تقصیر}
    Eghbal Ali Mirzaei*
    Background

    Since the rules and conditions of the criminal and civil responsibility of the doctor in the current laws of Iran are collected in a unified law, i.e. the Islamic Penal Code approved in 2012, in some writings, the aforementioned rules are mixed. Despite this, the said rulings are independent of each other and there is no connection between them. Therefore, the necessity and importance of the present research is evident. This research, especially emphasizing the common nature of the institution of dowry, confirms the fact that most of the rulings of dowry follow the rules of civil liability.

    Methods

    The present research was compiled with the qualitative research method and content analysis and by collecting information from library sources and referring to laws and legal articles.

    Results

    The results of the research indicate that the Islamic Penal Code approved in 2013 is in harmony with the legal principles and jurisprudence foundations in the position of separating the boundaries of two types of civil and criminal responsibility of the doctor towards the patients: separating the nature and effects of the patient’s consent from the condition of the doctor’s acquittal. And paying attention to the difference in the concept of fault in criminal and civil law is one of the strengths of the law.

    Conclusion

    By criticizing and analyzing the legal thoughts about the legal responsibility of doctors, it seems that some of the rules of the civil liability of doctors have been mixed with the punishments. In addition, the provisions of the law are flawed and ambiguous in some cases: it is objectionable to apply imprisonment in the case of the patient’s death due to medical malpractice, if the doctor’s malice or the commission of a criminal offense is not evident. Therefore, the application of Article 616 of the Penal Law approved in 2006 is excluded from cases of civil fault and in these cases only the guarantee of ransom is established. In addition, the defects and ambiguity related to the determination of illegitimate medical practices can be resolved by passing special laws.

    Keywords: Physician, Punishment, Damage, Satisfaction, Acquittal, Fault}
  • میلاد مهربان، مهدی اسماعیلی*، حسن حاجی تبار فیروز جانی
    زمینه و هدف

     زوال قوه تمییز یا اراده در لحظه وقوع جرم، به موجب ماده 149 قانون مجازات اسلامی، موجب معافیت مرتکب از مجازات می شود؛ اما در عمل امکان اطمینان به این وضعیت وجود ندارد و لذا استفاده از این ماده قانونی ممکن نمی باشد.

    مواد و روش ها

     این پژوهش که به روش تحلیلی - توصیفی انجام شده، هدف از آن بیان دیدگاه های فقهای مذاهب اسلامی درباره اثر فقدان قوه تمییز و اراده در لحظه ارتکاب جرم و ادله اثبات آن، می باشد.

    نتیجه گیری

     فقهای مذاهب اسلامی به لزوم معافیت مجرمی که در لحظه وقوع جرم، فاقد قوه تمییز یا اراده است، اتفاق نظر دارند. با این حال تعریف اختلال روانی در مذاهب شافعی و مالکی بسیار کلی و شبیه نشانه های جنون دائمی می باشد. مذاهب حنفی و حنبلی امکان اثبات زوال لحظه ای قوه عقل به وسیله قسامه را ممکن دانسته اند. اختیار حاکم اسلامی به مجازات، تنها به تعزیر خفیف و دیه محدود بوده و این مهم در بیانات اکثریت فقها مشهود است. در عین حال جنبه های تادیبی و پیشگیرانه می بایست در مجازات های تبعی لحاظ گردد. از این جهت مجازات های حبس در بیمارستان روانی، الزام به درمان، پرداخت دیه و تبعید در این خصوص مورد اتفاق نظر جملگی فقها می باشد. فقهای امامیه به ادله اثبات زوال لحظه ای قوه تمییز اشاره ای نداشته و تنها مسئله جنون دائمی را مد نظر قرار داده اند. درخصوص نحوه اثبات این وضعیت نیز نیاز است که قانون گذار به تبعیت از نظر فقهای اسلامی، رویه مناسبی اتخاذ نماید تا امکان استفاده از ماده 149 قانون مجازات اسلامی فراهم گردد.

    کلید واژگان: عنصر روانی, اختلال روانی, مجازات, مذاهب اسلامی}
    Milad Mehrban, Mehdi Esmaili*, Hasan Haji Tabar Firouzjani
    Background and Aim

    According to Article 149 of the Islamic Penal Code, the loss of discernment or will when committing a crime exempts the perpetrator from punishment; but in practice, it is not possible to be sure about this situation and to use this legal article.

    Materials and Methods

    This analytical-descriptive research aims to express the jurists of Islamic religions’ views about the effect of the lack of discernment and will at the time of committing a crime and the evidence to prove it.

    Conclusion

    The jurists of Islamic religions agree on the necessity of exempting a criminal who lacks discernment or will at the time of committing a crime. However, the definition of mental disorder in the Shafi'i and Maliki religions is very general and similar to the signs of permanent insanity. It is possible to prove the momentary deterioration of the intellect throughQassamah from the point of view of Hanafi and Hanbali religions. The authority of the Islamic ruler to punish is only limited to mild ta'zir and diya, and this is evident in the majority of jurists’ statements.At the same time, disciplinary and preventive aspects should be included in the subsequent punishments. From this point of view, the punishments of imprisonment in a mental hospital, the requirement of treatment, payment of ransom, and exile are the subject of consensus among all jurists. The Imamiyyah jurists did not mention the proofs of the momentary deterioration of the faculty of discernment and only considered the issue of permanent insanity. About the way to prove this situation, it is also necessary for the legislator to adopt a suitable procedure in accordance with Islamic jurisprudence in order to provide the possibility of using Article 149 of the Islamic Penal Code.

    Keywords: Discriminating power, Will, Punishment, Imamiyyah jurisprudence, The four Sunni religions}
  • مهدی خاقانی اصفهانی*
    زمینه و هدف

    تبیین نحوه کاربست مفهوم اقتدار و تعیین مناسبات آن با حق ها و آزادی های بنیادین، تحلیل اقتدار در معناهای مضاف (اقتدارهای مضاف، مانند اقتدار حقوقی، اقتدار پزشکی، اقتدار سیاستگذاری عمومی و...) را میسر می کند و پرده از اقتدارگرایی های مغایر حقوق بشر در قلمروهایی نظیر سیاستگذاری سلامت برمی افکند، همچنانکه اقتدارگرایی پزشکی تعامل را تنها به هدف اقناع غیر صادقانه بیمار دنبال می کند، اقتدارگرایی حقوقی نیز به واسطه تمهیدات قانونی و با رسمیت دادن به اقتدار قهری حاکمیت با موجه نمایی عدالت کیفری، گاهی پشتوانه ناعادلانه تحدید آزادی ها با توجیهات سلامت عمومی قرار می گیرد. درمان به مثابه کیفر، نمود متقابلی از توجیهات پزشکی برای اقتدارگرایی کیفری است. هم آیندی اقتدارگرایی در دو قلمرو کیفری و پزشکی، بحران های پی آیند این دو را تشدید می کند. تحلیل سوءاستفاده متقابل امنیت گرایی کیفری و اقتدارگرایی پزشکی از یکدیگر، تبیین می کند که مبانی کنترل اجتماعی جرم که متاثر از ایدیولوژی های سیاسی غالب است بر راهبرد سیاستگذاری سلامت عمومی و ارایه پشتوانه حقوقی برای سیاست های سلامت و تعیین محدوده آزادی های فردی و قلمرو مداخلات حکومت تاثیر به سزایی دارد. اقتدارگرایی پزشکی در پی تدارک پشتوانه اقتدارگرایی حقوقی کیفری برای خود، موجب توسعه مداخلات کیفری و حقوقی زدگی دولت و توسل بی رویه از ابزار قهری با ادعای کنترل سلامت اجتماعی می شود.

    روش

    این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

    فقدان «پیوست سلامت» بر لوایح مرتبط با بازپروری بزهکاران، تشویش در نسبت دو نظام سیاستگذاری سلامت و سیاستگذاری جنایی از حیث تداخل فرایندهای این دو با هم، تبار تاریخی اقتدارگرایی در حکمرانی جزایی، تفسیر موسع برخی نهادهای سیاستگذار از «موقعیت اضطراری» که تعلیق هنجارهای حقوق بشری را با توجیهات درمانی کیفری صورت بندی می کند، از عوامل تلاقی ناشایست دو جریان «اقتدارگرایی پزشکی» و «امنیت گرایی کیفری» است.

    نتیجه گیری

    تدوین مقررات صنفی انتظامی جامع و تنظیم شیوه نامه های نظارتی در راستای پیشگیری وضعی از تخلفات پزشکی، به ویژه تخلفات در تعامل نهادهای پزشکی با مراجع قضایی کیفری که زندانیان و محکومان و بزه دیدگان را تحت الشعاع قصورهای پزشکی مبتنی بر سوء اجرای کیفرها قرار می دهد، بایسته است.

    کلید واژگان: سیاست جنایی تمامیت خواه, اقتدارگرایی پزشکی, کنترل حقوقی بدن, کیفر و درمان}
    Mahdi Khaghani Esfahani*
    Background and Aim

    Explaining the way of applying the concept of authority and determining its relationship with fundamental rights and freedoms enables the analysis of authority in additional meanings (additional authorities; such as legal authority, medical authority, public policy authority, etc.) and exposes authoritarianism. Violations of human rights occur in areas such as health policy. Just as medical authoritarianism pursues the interaction only for the purpose of dishonestly persuading the patient, legal authoritarianism, through legal provisions and by recognizing the coercive authority of the government with the justification of criminal justice, sometimes unfairly supports the limitation of freedom are placed with public health justifications and treatment as a punishment is a reciprocal manifestation of medical justifications for penal authoritarianism. The convergence of authoritarianism in the criminal and medical realms aggravates the subsequent crises of these two. The analysis of the mutual abuse of criminal securitism and medical authoritarianism from each other, explains that the foundations of social control of crime, which is influenced by the dominant political ideologies, have a significant impact on the strategy of public health policy and providing legal support for health policies and determining the scope of individual freedoms and the territory of government interventions. Medical authoritarianism seeks to provide the support of criminal legal authoritarianism for itself; a phenomenon that causes the expansion of the domain of criminal law and the legalization of the government and the indiscriminate use of coercive means with the claim of social health control.

    Methods

    This research is of a theoretical type, the research method is descriptive and analytical and the method of collecting information is library-based, referring to documents, books and articles.

    Ethical Considerations: 

    In all stages of writing the present research, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.

    Results

    The lack of "health annex" on the bills related to the rehabilitation of criminals, the concern about the relationship between the two systems of health policy and criminal policy in terms of the interference of processes, the historical descent of authoritarianism in criminal law governance, the extended interpretation of some policy-making institutions of the "emergency situation" that It formulates the suspension of human rights norms with medical-criminal justifications, all seems to be the inappropriate intersection factors of the two currents of "medical authoritarianism" and "criminal securityism".

    Conclusion

    It is necessary to enact comprehensive professional and disciplinary regulations as well as regulatory guidelines in order to prevent medical violations; Especially the violations that occur in the interaction of medical institutions with criminal judicial authorities, which puts prisoners, convicts, and victims under the shadow of medical malpractices based on criminal infractions.

    Keywords: Totalitarian Criminal Policy, Medical Authoritarianism, Legal Control of Body, Punishment, Treatment}
  • مائده سجادیان، حبیبه محمدی رفیع*، رقیه شهابی
    هدف

    در جوامع انسانی و به منظور تنظیم و قاعده مند نمودن روابط میان آحاد جامعه بر اساس هنجارهای حاکم و مورد قبول آن جمع، بایدها و نبایدهایی وضع می گردد. گاهی این بایدها و نبایدها از چنان درجه از اهمیتی برخوردار هستند که جامعه، فرد نقض کننده آن را تنبیه و مجازات می نماید. در راستای این اصل و مفهوم بدیهی در روابط انسانی، دین مبین اسلام و به طور خاص مذهب تشیع؛ در مقام داعیه دار و ارائه دهنده نظریه جامع و کامل در تنظیم روابط انسان از ما قبل از تولد تا بعد از فوت، جهت ترسیم مدینه فاضله اسلامی و در راستای رسیدن به کمال و تعالی هر فرد دارای برنامه می باشد. لذا هدف این مطالعه، آثار تربیتی منبعث از احکام جزایی دینی بر رفتار آحاد جامعه می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد که با استفاده از منابع فقه شیعه، اطلاعات آن جمع آوری و تحلیل گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد صرف نظر از مبحث اخلاقیات که ضمانت اجرای آن اخروی است، در کتب فقهی شیعه ذیل چهار بحث عبادات، معاملات، ایقاعات و احکام قواعد حاکم بر روابط انسانی بیان گردیده است. کیفر هایی که در چهارچوب حد، تعزیر، دیه و قصاص توسط شارع مقدس مقرر شده، در تربیت انسان نقش مهمی را ایفاد می نماید. هر چند در کتب فقهی احکام مجازات های اسلامی با نگاهی فقهی و اجتهادی به تفصیل بیان شده اما اهداف تربیتی آن مورد غفلت واقع شده است.

    نتیجه گیری

    به طور کلی می توان بیان داشت که در میان دستورات و قوانین شرعی مربوط به اثبات جرم و ویژگی های مجرم و کیفیت اجرای مجازات و عقوبت آنها نکات آموزنده اخلاقی و تربیتی وجود دارد که می تواند الگوی افراد و جامعه باشد، می بایست مجازات های اسلامی با این رویکرد نیز مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: تربیت, مجازات, حدود, تعزیرات}
    Maedeh Sajjadian, Habibeh Mohammadi Rafi *, Roghayeh Shahabi
    Purpose

    In human societies, dos and don'ts are established in order to regulate and regularize relations between members of the society based on the prevailing and accepted norms of that society. Sometimes these dos and don'ts are so important that the society punishes the person who violates them. In line with this principle and self-evident concept in human relations, the religion of Islam and specifically the religion of Shiism; As a claimant and provider of a comprehensive and complete theory in the regulation of human relations from before birth to after death, he has a plan to draw the Islamic utopia and to achieve the perfection and excellence of each person. Therefore, the purpose of this study is the educational effects of religious punishments on the behavior of members of the society.

    Materials and Methods

    This is a descriptive-analytical study that was collected and analyzed using the sources of Shia jurisprudence.

    Findings

    The results showed that regardless of the topic of ethics, whose implementation is guaranteed in the afterlife, in Shia jurisprudence books, the four topics of worship, transactions, rhythms and rulings governing human relations are stated. The punishments prescribed by the Holy Law in the framework of hadd, ta'zir, diya and qisas play an important role in human education. Although Islamic punishments are explained in detail in jurisprudence books with a jurisprudential and ijtihad perspective, their educational goals have been neglected.

    Conclusion

    In general, it can be said that among the Shari'a orders and laws related to the proof of the crime and the characteristics of the criminal and the quality of their execution and punishment, there are instructive moral and educational points that can be a model for individuals and society, punishment should be Islamic studies should also be taken into consideration with this approach.

    Keywords: Training, Punishment, limits, Punishments}
  • مائده سجادیان، حبیبه محمدی رفیع*، رقیه شهابی
    هدف

    در جوامع انسانی و به منظور تنظیم و قاعده مند نمودن روابط میان آحاد جامعه بر اساس هنجارهای حاکم و مورد قبول آن جمع، بایدها و نبایدهایی وضع می گردد. گاهی این بایدها و نبایدها از چنان درجه از اهمیتی برخوردار هستند که جامعه، فرد نقض کننده آن را تنبیه و مجازات می نماید. در راستای این اصل و مفهوم بدیهی در روابط انسانی، دین مبین اسلام و به طور خاص مذهب تشیع؛ در مقام داعیه دار و ارائه دهنده نظریه جامع و کامل در تنظیم روابط انسان از ما قبل از تولد تا بعد از فوت، جهت ترسیم مدینه فاضله اسلامی و در راستای رسیدن به کمال و تعالی هر فرد دارای برنامه  می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد که با استفاده از منابع فقه شیعه، اطلاعات آن جمع آوری و تحلیل گردید.

    یافته ها

    اسلام با برنامه های تربیتی و اخلاقی و عبادت و خودسازی، از سویی و اصلاح محیط سازنده، از سویی دیگر، موجبات جرم و گناه را از بین می برد و از وقوع جنایات، پیشگیری می کند. به این معنی که اکثر افراد در جامعه اسلامی یا از تربیت والای اسلام برخوردارند، و یا دست کم، تحت تاثیر محیط سالم قرار دارند، در عین حال باز هم عده ای خواهند بود که آزادانه اصلاح پذیر نیستند، و می خواهند از هر فرصتی سوءاستفاده کنند، و دست به خیانت و تجاوز به حقوق دیگران بزنند، اسلام برای قطع این علفهای هرزه جامعه، گذشته از مجازات و عقاب شدید اخروی، در همین دنیا، قوانین کیفری مقرر داشته، تا این عده، از بیم کیفر و مجازات، مرتکب جرائم و جنایات و خلاف قانون نشوند و در جامعه تجاوزها، ریشه کن و نظم و آرامش برقرار باشد.

    نتیجه گیری

    به طور کلی می توان بیان داشت مجازات های شرعیه در مرحله تشریع، اثبات و اجرا با استفاده از روش های تربیتی توبه و عبرت آموزی، انذار، تبشیر، اعطای بینش، مواجهه با نتایج اعمال، تغافل تادیب، نقش صیانت از امنیت و حیات جامعه ، و پیشگیری از بزه و دفع فساد و تادیب مجرمان بالقوه و بالفعل را ایفا می کنند.

    کلید واژگان: تربیت, مجازات, حدود, تعزیرات, قصاص, دیات}
    Maedeh Sajjadian, Habibeh Mohammadi Rafee *, Roghayeh Shahabi
    Purpose

    In human societies, dos and don'ts are established inorder to regulate and regularize relations between members ofthe society based on the prevailing and accepted norms of thatcommunity. Sometimes these dos and don'ts are so importantthat the society punishes the person who violates them. In linewith this principle and self-evident concept in humanrelations, the religion of Islam and specifically the religion ofShiism; As a claimant and provider of a comprehensive andcomplete theory in the regulation of human relations frombefore birth to after death, he has a plan to draw the Islamicutopia and to achieve the perfection and excellence of eachperson.

    Materials and methods

    This is a descriptive-analyticalstudy that was collected and analyzed using the sources of Shiajurisprudence.

    Materials and Methods

    This is a descriptive-analytical studythat was collected and analyzed using the sources of Shiajurisprudence.

    Findings

    The results showed that Regardless of the topic ofethics, which is guaranteed to be implemented in the afterlife,in Shia jurisprudence books, the rules governing humanrelations are stated under the four topics of worship,transactions, iqaaat and rulings. The punishments prescribedby the Holy Law in the framework of hadd, ta'zir, diya andqisas play an important role in human education. AlthoughIslamic punishments are explained in detail in jurisprudencebooks with a jurisprudential and ijtihad perspective, theireducational goals have been neglected.

    Conclusion

    In general, it can be said that there are instructivemoral and educational points among the Shari'a orders andlaws related to the proof of the crime and the characteristics ofthe criminal and the quality of their execution and punishment,which can be a model for individuals and society, Islamicpunishments should also be considered with this approach.

    Keywords: Education, Punishment, limits, Punishments}
  • لیلا بهاروند، محمد صافحیان*، محمود عبایی کوپایی
    هدف

    تجسم اعمال، ازجمله مباحثی است که درآیات و روایات مکررا به آن اشاره شده است و از مسائل مهم علم کلام است، این نظریه به بسیاری از ایراداتی که فلاسفه دین و متکلمان غرب در توجیه و تصحیح کیفر و عذاب اخروی وارد کرده اند پاسخ می دهد. به نظر می رسد، ازآنجایی که اولا تجسم اعمال از مسائلی است که درآیات و روایات در بحث مربوط به آخرین نقطه سیروسفر و پایان کار انسان، بهشت یا جهنم مورد تاکید قرارگرفته است و ثانیا امروزه نیز از مهم ترین مسائل علم کلام است که متکفل پاسخگویی به ایرادات و ابهامات و ارائه توضیحات به فلاسفه دین و متکلمین غرب در توجیه و تصحیح کیفر و عذاب اخروی و چگونگی پیدایش آخرین ایستگاه بشری یعنی بهشت و جهنم است و ثالثا وجود ایراد و شبهه درباره وجود جهنم و غایت و انگیزه آن و ناسازگاری ظاهری آن بارحمت ورافت الهی، عالمان متقدم و متاخر اسلامی را برانگیخته تا در مقام تصحیح و توجیه آن برآیند؛ بنابراین نظریه تجسم اعمال یکی از موفق ترین راه حل های بیان ملاک کیفر اخروی است و انگیزه تحقیق و تحلیل دقیق این نظریه را در میان متکلمان و فلاسفه مضاعف می کند. این مسئله از جنبه ی تربیتی نیز دارای اهمیت است چراکه انسان اگر بداند که هر فعل و عمل و نیتی که در دنیا انجام می دهد هرگز از او جدا نمی شود و همیشه با او هست، در انجام کارهای خود دقت بیشتری کرده و حساب شده عمل می کند.

    مواد و روش ها

    از اینرو نگارندگان در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی برآنند تا تجسم اعمال در آخرت را با توجه به عملکرد انسان در این دنیا از دیدگاه آیت الله جوادی آملی مورد شرح و تبیین قرار دهند.

    یافته ها

    و به این نتیجه دست یافته اند که نفس در عین وحدت، موجودی دارای مراتب مختلف است.

    نتیجه گیری

    اعمال انسان با نفس او هم سنخ و ازنظر وجود متحدند و روح با هر عملی که انجام می دهد در روز قیامت صورت همان کار برایش نمایان می شود و همین اعمال با تغییر در روز جزا تبدیل به عذاب یا ثواب می شود و این همان تجسم اعمال است.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, نظام جزا و پاداش, اعمال و نیات, جوادی آملی}
    Leila Baharvand, Mohammad Safehiyan *, Mahmoud Abai Kopaei
    Purpose

    The visualization of actions is one of the topics that are repeatedly mentioned in the verses and traditions and is one of the important issues of theology. This theory answers many of the objections that Western philosophers and theologians have made in justifying and correcting punishment and punishment in the afterlife. It seems, because firstly, the embodiment of actions is one of the issues that is emphasized in the verses and traditions in the discussion about the last point of the circle and the end of man's work, heaven or hell, and secondly, it is one of the most important issues of theology today, which is responsible for answering the objections and ambiguities and providing explanations to the philosophers of religion and Western speakers in justifying and correcting the punishment and punishment in the hereafter, and how the last station of mankind, i.e. heaven, will appear. It is hell, and thirdly, the existence of objections and doubts about the existence of hell, its purpose and motivation, and its apparent incompatibility with God's mercy and grace, provoked the early and late Islamic scholars to come to the position of correcting and justifying it; Therefore, the theory of the embodiment of actions is one of the most successful solutions to express the criterion of the afterlife punishment, and it doubles the motivation for the careful research and analysis of this theory among the theologians and philosophers. This issue is also important from the educational aspect, because if a person knows that every action and intention he does in the world is never separated from him and is always with him, he will be more careful and calculated in doing his work.

    Materials and methods

    Therefore, the authors of this research, using a descriptive-analytical method, aim to describe and explain the visualization of actions in the hereafter according to the human performance in this world from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli.

    Findings

    And they have reached the conclusion that the soul, while being one, is a being with different levels.

    Conclusion

    Man's actions are the same as his soul and are united in terms of existence, and the soul with every action he does will appear to him on the Day of Resurrection, and the same actions will change into punishment or reward on the Day of Judgment, and this is the embodiment of actions.

    Keywords: Visualization of Actions, Punishment, Reward System, Actions, Intentions, Javadi Amoli}
  • لطیف ماهری کهن، سمیرا گلخندان*، اکبر رجبی
    زمینه و هدف

    خودزنی نیروهای مسلح در دو نظام حقوقی ایران و آمریکا، جرم انگاری شده است و خودزنی در این دو کشور در حالات متعددی، جرم است، در حالی که اصل جرم انگاری خودزنی نیروهای مسلح، مورد انتقاد است، در نظام حقوقی ایران در مواردی مجازات های سنگینی برای خودزنی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.

    روش

    این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی است و بر مبنای جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و با مراجعه به اسناد،کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی:

    در تحقیق حاضر، اصل امانتداری، صداقت، بی طرفی و اصالت اثر رعایت شده است.

    یافته ها

    نگاه به مقوله تناسب در دو نظام حقوق کیفری ایران و ایالات متحده آمریکا نسبت به خودزنی، تفاوت های اساسی دارد. عنصر تناسب از این جهت مهم ترین عنصر است که خودزنی در جامعه جرم تلقی نمی گردد و همین عمل در نیروهای مسلح می تواند شدیدترین مجازات را که اعدام و صلب است، به همراه داشته باشد، حتی در ایالات متحده آمریکا هم مجازات ده سال حبس و محرومیت از کلیه حقوق و مزایا و اخراج به مدت ده سال مجازات نامتناسبی محسوب می شود.

    نتیجه گیری

    در مقایم مقایسه و از این جهت که در ایالات متحده آمریکا به تمامی ابعاد خودزنی در نیروهای مسلح توجه شده است و یک مجازات ترکیبی که شامل اخراج از کار برای مدتی و محرومیت از حقوق و مزایا برای مدت و در نهایت حبس برای مدتی می باشد، می توان گفت که عنصر تناسب در تعیین مجازات در این کشور بهتر رعایت شده است. مواد 83 و 134 قانون متحدالشکل عدالت نظامی 2016 تناسب در تعیین مجازات را با رعایت حداقل و حداکثر رعایت کرده اند، ماده 51 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح 1382 نیز به جز در مورد محاربه این تناسب را رعایت کرده است.

    کلید واژگان: خودزنی, نیروهای مسلح, مجازات, محارب, تناسب}
    Latif Maheri Kohan, Samira Golkhandan*, Akbar Rajabi
    Background and Aim

    Self-mutilation of the armed forces is criminalized in the two legal systems of Iran and the United States and self-mutilation is a crime in many cases in these two countries. While the principle of criminalizing self-mutilation of the armed forces is criticized, heavy punishments for self-mutilation of the armed forces have been considered in Iran's legal system.

    Method

    This research is of a theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of collecting information is library-based and by referring to documents, books and articles.

    Ethical Considerations:

    In this research, the principles of trustworthiness, honesty, neutrality and originality of the work have been respected.

    Results

    There are fundamental differences in looking at the proportionality category in the two criminal law systems of Iran and the United States of America regarding self-mutilation. The element of proportionality is the most important element because self-mutilation is not considered a crime in society and the same act in the armed forces can bring the most severe punishment, which is death and punishment, even in the United States of America, the punishment is ten years in prison and deprivation of all rights. And benefits and dismissal for ten years are considered a disproportionate punishment.

    Conclusion

    In comparison and due to the fact that in the United States of America, all dimensions of self-harm in the armed forces have been taken into account and a combined punishment that includes dismissal from work for a period of time, deprivation of rights and benefits for a period of time and finally imprisonment for a period of time, can be He said that the element of proportionality in determining the punishment is better observed in this country. Articles 83 and 134 of the Uniform Law of Military Justice 2016 have respected the proportionality in determining punishment by observing the minimum and maximum, Article 51 of the Armed Forces Crimes Punishment Law 1382 has also observed this proportionality, except in the case of combat.

    Keywords: Self-Mutilation, Armed Forces, Punishment, Combatant, Proportionality}
  • جمال بیگی *، مهرداد تیموری
    زمینه و هدف

     قصاص قاتل در قتل مجنون یکی از مسایل بسیار مهمی است که فقهای اسلامی، نظریه ها و احکامی را با دلایلی خاص درباره این مسیله بیان نموده اند. هرچند عدم قصاص قاتل در قتل مجنون در آیات قرآن مورد تصریح قرار نگرفته؛ اما روایت ابی بصیر از امام باقر (ع) در این باره موجود است. هدف از این پژوهش مقایسه و تطبیق حکم قتل مجنون از دیدگاه فقهای اسلامی و چالش های حقوقی آن می باشد.

    مواد و روش ها

     این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است. بر همین اساس، ضمن تعریف جنون از منظر فقهی، حقوقی و پزشکی، به بررسی کیفر قتل مجنون از دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی پرداخته و چالش های حقوقی کیفر قتل مجنون مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    نتیجه گیری

     نتایج پژوهش حاکی از این است در موردی که عاقل مجنونی را به قتل برساند، بنابر دیدگاه مشهور فقهای امامیه و با استناد به روایت ابی بصیر از امام باقر (ع) و معنای عبارت «لا قود لمن لا یقاد منه» قاتل قصاص نمی شود. این امر برخلاف دیدگاه مشهور فقهای اهل سنت است که معتقدند در قتل مجنون، قاتل عاقل قصاص می شود. اختلاف مذکور در کیفر قتل مجنون در میان فقهای امامیه و اهل سنت ناشی از مبانی فقهی و اصولی بین این مذاهب می باشد و از آنجا که تعریف قتل عمدی بر مورد بحث مسلم است؛ بنابراین با وجود مقتضی و عدم مانع، عدم قصاص عاقل به خاطر قتل مجنون منحصر در مورد حمله و تهاجم مجنون می شود.

    کلید واژگان: قاتل, قتل عمد, مجازات, مجنون}
    Jamal Beigi *, Mehrdad Teymouri
    Background and Aim

     Retribution of the murderer in the insane murder is one of the very important issues that Islamic jurists have expressed theories and rulings about it with specific reasons. Although non-retribution of the murderer in the insane murder is not specified in the verses of the Quran, but there is a narration by Abi Basir from Imam Baqir (AS) about this. The purpose of this research is to compare and apply the verdict of insane murder from the point of view of Islamic jurists and its legal challenges.

    Materials and Methods

     This research was done with a descriptive analytical method and information collection was done in a library manner. Based on this, while defining insanity from a jurisprudential, legal and medical point of view, the punishment of insane murder has been investigated from the perspective of jurists of Islamic religions, and its legal challenges have been evaluated.

    Conclusion

     The results indicate that in a case where a sane person murder an insane person, according to the well-known Imami jurists and citing the narration of Abi Basir from Imam Baqir (a.s.) and the meaning of the phrase "La Qawda Leman La Yoqadu Minho" the murderer is not been revenge. This is contrary to the Sunni jurists’ famous opinion, who believe that in the murder of an insane person, a sane murderer will be revenge. This difference in the punishment for the murder of the insane among the Imamiyyah and Sunni jurisprudents is due to the jurisprudence and principles between these religions, and since the definition of intentional murder is certain on the subject of the discussion; therefore, despite the necessity and lack of obstacles, the non-retribution of a wise man for the insane murder becomes exclusive in the case of an insan’s attack and aggression.

    Keywords: Medical Figh, Insane, Premeditated Murder, Iranian Regulations, Criminal Punishment. Murderer, Murder, Punishment}
  • حمید عسکری پور، محمدعلی مهدوی ثابت*، محمد آشوری، هوشنگ شامبیاتی
    زمینه و هدف

    اهمیت روزافزون رفتار پزشکان در تحقق سلامت بیماران، یکی از مهم ترین مباحث حقوق کیفری، یعنی تعدد جرم و جنبه های مختلف آن را شایسته بررسی می سازد. از یکسو اهمیت جرایم پزشکان به دلیل آنکه از یک رفتار پزشک، گاه نتایج مختلف مجرمانه آسیب بدنی جبران ناپذیری در گونه های مختلف در پی دارد و این سوال مهم را مطرح می کند که قواعد پاسخ دهی با سایر جرایم مشابهت دارد یا خیر. از سوی دیگر، پیش بینی تعدد نتیجه در قانون مجازات اسلامی 1392 (با آخرین اصلاحات آن به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 ش.) نظام حقوقی ناظر به جنبه های حقوقی مجازات دهی به این رفتارها را شایسته اشاره واکاوی می سازد.

    روش

    روش به کاررفته در پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی می باشد و جمع آوری اطلاعات با ابزار اسنادی کتابخانه ای صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در تمام مراحل پژوهش حاضر نویسندگان تلاش نموده اند تا صداقت علمی و ارجاعات توام با اصالت را رعایت نمایند.

    یافته ها

    در این قالب دامنه و مصادیق رفتارهای مجرمانه پزشکان در تعدد نتیجه غالبا در قالب مصداق جنایات وارد بر اعضای بدن و داخل در برحث دیات مطرح می نماید و از این حیث اساسا امکان تسری کیفر و آثار تعدد نتیجه با ابهام جدی مواجه است. نکته دیگر آنکه معیار تعدد نتایج برخاسته از جرایم و تخلفات پزشکان، در قانون سازمان نظام پزشکی مصوب 1383 نیامده و رجوع به عمومات قانون مجازات اسلامی پاسخگو و تامین کننده پاسخ دهی افتراقی به رفتارهای صاحبان حرف پزشکی نمی باشد.

    نتیجه گیری

    نتایج متعدد گاهی عنوان مجرمانه دارند و گاهی عنوان تخلف و گاهی نیز تخلف منتج به جنایت و مشمول عنوان کیفری می گردد که خود فروعات مهمی دارد. این مباحث فنی در کنار دوگانگی نهادی در مجازات دهی به این رفتارها، خود نشانگر اهمیت مضاعف پرداختن به بحث تعدد نتایج مجرمانه و رفتار صاحبان حرف پزشکی است.* استخراج مقاله از رساله دکتری و عنوان رساله: تعدد مادی جرم با تاکید بر تعدد نتایج رفتار مجرمانه واحد در حقوق موضوعه ایران و فرانسه.

    کلید واژگان: تعدد نتیجه, صاحبان حرف پزشکی, مجازات دهی}
    Hamid Askaripour, MohammadAli Mahdavisabet*, Mohammad Ashouri, Hooshang Shambayati
    Background and Aim

    The increasing importance of the behavior of doctors in realizing the health of patients makes one of the most important topics of criminal law, that is, the multiplicity of crimes and its various aspects, worthy of investigation. On the one hand, the importance of the crimes of doctors is because a doctor's behavior sometimes leads to different criminal results of irreparable bodily harm in different ways, and it raises the important question of whether the rules of response are similar to other crimes or not. On the other hand, the prediction of multiple consequences in the Islamic Penal Code of 2012 (with its latest amendments according to the law on reducing the punishment of penal servitude approved in 2019) makes the legal system regarding the legal aspects of punishing these behaviors worthy of mention and analysis.

    Method

    The method used in the present research is descriptive-analytical and data collection was done with library documentation tools.

    Ethical Considerations: 

    All stages of the current research, the authors have tried to observe scientific honesty and original references.

    Results

    In this format, the scope and examples of the criminal behavior of doctors in the multiplicity of results are often presented in the form of examples of crimes against the body and internal organs in the discussion of diet and from this point of view, the possibility of the spread of punishment and the effects of the multiplicity of results are faced with serious ambiguity. Another point is that the criterion of multiple results arising from the crimes and violations of doctors is not included in the law on the organization of the medical system approved in 2013 and referring to the generality of the Islamic Penal Code is not responsive and does not provide a differential response to the behaviors of medical professionals.

    Conclusion

    Many results are sometimes criminal and sometimes violation and sometimes the violation results in a crime and is included in the criminal title, which itself has important ramifications. These technical discussions, along with the institutional duality in punishing these behaviors, show the double importance of discussing the multiplicity of criminal results and the behavior of medical professionals.* Extracting the Article from the Ph.D. Thesis and the Title of the Thesis: The Multiplicity of Crimes with Emphsis on the Multiplicity of the Results of a Single Criminal Behavior in Iranian and French Law.

     

    Keywords: Multiplicity of Results, Medical Professionals, Punishment}
  • احسان طاهری*، فرهاد طارمیان، بهروز دولتشاهی، نسرین سپهرنیا
    مقدمه

    خودجرحی بدون قصد خودکشی، آسیبی مستقیم و عمدی به بافتی از بدن، بدون قصد مرگ تعریف شده است. این رفتار می تواند پیامدهای منفی جسمانی، روان شناختی، و اجتماعی برای فرد ایجاد نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای باور داشتن به استحقاق درد و تنبیه و دسترسی به تداعی های ذهنی مرتبط با خودجرحی در دانش آموزان دارای سابقه ی خودجرحی بدون قصد خودکشی و دانش آموزان عادی انجام شد.

    روش کار

    نمونه پژوهش شامل 223 نفر از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان در مدارس دولتی استان تهران بود که 63 دانش آموز را افراد مبتلا به رفتارهای خودجرحی و 160 دانش آموز دیگر را افراد عادی تشکیل می دادند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند که افراد در دسترس بودند انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه آسیب به خود عمدی، مقیاس حالت های تنبیهی و آزمون تداعی های ضمنی با خودجرحی، گردآوری شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که بین دو گروه در میانگین متغیر باور به استحقاق درد و تنبیه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p)، اما در متغیر تداعی های ذهنی مرتبط با خودجرحی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.

    نتیجه گیری

     براساس نتایج پژوهش، میانگین نمره ی خود تنبیهی و باور به استحقاق درد و تنبیه در افراد خودجرح به طور معنی داری بیشتر از افراد غیرخودجرح است و می تواند رهنمود جدیدی برای طراحی برنامه های پیشگیری و درمانی رفتار خودآسیب رسان فراهم کند.

    کلید واژگان: خودجرحی بدون قصد خوکشی, باور به استحقاق درد و تنبیه, تداعی های ذهنی مرتبط با خودکشی, نوجوانان}
    Ehsan Taheri*, Farhad Taremian, Behrooz Dolatshahee, Nasrin Sepehrnia
    Introduction

    No suicidal self-injury is defined as direct and intentional damage to body tissue without intent to die. This behavior can have negative physical, psychological, and social consequences for the person. The aim of this study was to compare believing in deserving of pain and punishment and access to self-harm-related mental associations in students with no suicidal self-injury and normal students.

    Methods

    The study sample consisted of 223 students studying in high school in public schools of Tehran province that 63 students were self-injured and 160 students were non-self-injured. Subjects were selected by the purposive sampling method. Data were collected using Self-Punishment Scale (SPS), and self-injury Implicit Association Test (SI-IAT).

    Results

    The results showed that there was a significant difference between the two groups, in believing in deserving of pain and punishment (p<0.05), But there was no significant difference between the two groups in the variable of mental associations related to self-injury.

    Conclusion

    Based on the results of this study, the mean score of self-punishment and believing in deserving of pain and punishment in self-injured people was significantly higher than non-self-injured people and can provide a new guideline for designing prevention and treatment programs for self-harming behavior.

    Keywords: No suicidal self-injury, Believing in deserving of pain, punishment, Access to self-harm-related mental associations, Adolescents}
  • حسن مهدوی ‏فر، سید عسکری حسینی مقدم، عباس عرب خزائلی
    زمینه و هدف

    با دقت در قواعد بنیانی حاکم بر کیفرها، به راحتی می‌توان فهمید که اسلام با توجه به مصلحت‌های جامعه، بر اساس کرامت به شخصیت بزه‌کار نیز توجه خاصی داشته است؛ در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که اصل کرامت انسانی چه نقشی در به کارگیری مجازات‌های جایگزین حبس دارد.

    مواد و روش‌ها

    این تحقیق از نوع نظری است، ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‌باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‏ای است که با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی

     در نگارش پژوهش حاضر، ضمن توجه به اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته‌ها

    چالش‌های مجازات حبس برای افراد انسانی فقط از جنبه ماهیت آن و تعارض با حق آزادی که جلوه اصل کرامت انسانی است، نخواهد بود، بلکه تبعات مختلفی برای کیفر حبس وجود دارد که تبعات مزبور نیز به نوبه خود، می تواند زمینه نقض کرامت انسانی را فراهم آورد.

    نتیجه‌گیری

    با توجه به اینکه کرامت ذاتی انسان قابل سلب نمی‌باشد، اصل بر این است که آثار آن از جمله آزادی‌های انسان نیز قابل سلب نباشد. به بیان ساده‌تر، سلب آزادی انسان‌ها حتی در ارتباط با مجازات‌ها یک امر استثنایی و خلاف اصل می‌باشد، در نتیجه در راستای اعمال مجازات در مواردی که شارع صراحتا و در قالب حدود، مجازات حبس تعیین نکرده است، به نظر می‌رسد که قضات با در نظرگرفتن اصل کرامت و احترام به شخصیت انسانی باید مجازات‌های جایگزین حبس را مطمح نظر داشته باشند.

    کلید واژگان: حقوق بشر, کرامت انسانی, مجازات, فقه, فقه امامیه, مجازات های جایگزین حبس}
    Hassan Mahdavifar, Seyed Askari Hosseini Moghaddam, Abbas Arab Khazaeli
    Background and Aim

    By paying attention to the basic rules governing punishments, it can be easily understood that Islam, according to the interests of society, has also paid special attention to the personality of the criminal on the basis of dignity. In the present study, we seek to answer the question of what role the principle of human dignity plays in the application of alternative punishments to imprisonment.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type. The research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Ethical Considerations

     In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Findings

    The challenges of imprisonment for the human persons are not only in terms of its nature and conflict with the right to liberty that precedes the principle of human dignity. Moreover, there are various consequences for the punishment of imprisonment, and these consequences themselves can provide the basis for violating human dignity.

    Conclusion

    Given that the inherent dignity of man cannot be taken away, its effects and consequences, including human freedoms, can not be taken away. To put it simply: deprivation of human liberty, even in relation to punishment, is exceptional and unprincipled. Consequently, in order to impose punishment in cases where the Shariah has not determined the punishment of imprisonment explicitly and in the form of "hudud", it seems that judges should apply alternative punishments to imprisonment, taking into account the principle of dignity and respect for human personality.

    Keywords: Human Rights, Human Dignity, Punishment, Fiqh, Fiqh of Imamiyya, Alternative Punishments to Imprisonment}
  • سلمان قاسمی فلاورجانی، غلامحسین مسعود، احمدرضا توکلی
    زمینه و هدف

    تعیین مجازات و اتخاذ قوانین کیفری با شیوه‌ها و رویکردهای مختلفی همراه می‌شود. با توجه به برجسته‌شدن نقش اخلاق در قوانین کیفری اجتماع‌گرایانه و انسان‌محورانه، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش اصول اخلاقی در تعیین مجازات است.

    مواد و روش‌ها

    روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و شیوه تحلیل داده‌ها نیز به صورت استنباطی است. جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای و با استفاده از منابع حقوقی انجام شده است.

    ملاحظات اخلاقی

    در مقاله حاضر جنبه های اخلاقی تحقیق ضمن معرفی منابع مورد استفاده و امانتداری علمی رعایت شده است.

    یافته‌ها

     اعمال اصول اخلاقی بر مبنای توجه به رویکردهای حبس‌زدایانه، بازپروری و اصلاح مجرمان، روش‌های جایگزین مجازات و همچنین دفاع از روش‌های تامینی و تربیتی، کمک شایانی به مجرمین، نهاد خانواده و افرادی که به اشکال مختلف با مجرمان و بزه‌کاران در ارتباط هستند، می‌کند. قانون مجازات اسلامی نیز رویکرد اخلاقی را بر مبنای زندان‌زدایی و کمک به مجرمان و بزه‌کاران در جرایم غیر عمد در نظر گرفته است.

    نتیجه‌گیری

    گذر از رویکرد عدالت سنتی و حرکت به سمت الگوهای انسانی و اخلاقی، کمک به مجرمان غیر عمد و جرایم کوچک، ترویج روش‌های جدید جایگزین مجازات و همچنین توجه به مشارکت مردم در ساماندهی امور قضایی، جلوه‌های مداخله اخلاق در تعیین مجازات و قوانین کیفری هستند که نیازمند توجه بیشتری می‌باشند.

    کلید واژگان: اصول اخلاقی, مجازات, قوانین کیفری, اخلاق}
    Salman Ghasemi Falavarjani, GholamHossein Masoud, AhmadReza Tavakkoli
    Background and Aim

    Determining punishment and adopting criminal laws are applied in different ways and approaches. Given the importance of the role of ethics in socialist and humanistic criminal law, the present study seeks to investigate the role of ethical principles in determining punishment.

    Materials and Methods

    The present research is descriptive-analytical and the method of data analysis is argumentative. Data collection was done in a library method using legal sources.

    Ethical Considerations

     In this article, the ethical aspects of the research have been observed while introducing the resources used along with scientific fidelity.

    Findings

    Ethical principles based on attention to removing of imprisonment approaches, rehabilitation and correction of offenders, alternative methods of punishment as well as defense of preventive and training methods, provides significant assistance to offenders, families, and individuals who interact with criminals and delinquents in various ways. The Islamic Penal Code also provides an ethical approach based on removing of imprisonment and assistance to criminals and delinquents in unintentional crimes.

    Conclusion

    Moving away from traditional justice approach and moving towards humane and ethical models, along with assisting unintentional criminals and minor crimes, promoting new alternatives to punishment, as well as paying attention to public participation in organizing judicial affairs, are manifestations of ethical intervention in determining punishment and criminal law, which need more attention.

    Keywords: Ethical Principles, Punishment, Criminal Law, Ethics}
  • مریم قاضیان، علیرضا میرکمالی، اکبر رجبی
    زمینه و هدف

     حقوق جنایی اخلاق زیستی به مجموعه حقوق حاکم بر حقوق جنایی اطلاق می‌گردد که متکی بر اصول محوری اخلاق زیستی است. یکی از مقوله‌هایی که در حقوق جنایی باید متکی بر اصول اخلاق زیستی باشد، تناسب جرم و مجازات است که این پژوهش از جهت یادشده، اهمیت به سزایی دارد و در واقع، هدف اصلی پژوهش حاضر، معرفی مبانی و ملاک‌های مقوله تناسب در حقوق جنایی اخلاق زیستی است.

    مواد و روش‌ها:

     این مطالعه با روش توصیفی تحلیلی، در ابتدا دو اصل مهم اخلاق زیستی را اصول بنیادین پژوهش قرار داده و ارتباط این اصول با مقوله تناسب را بررسی نموده است؛ سپس به تحلیل مفهومی و مبنایی مقوله تناسب جرم و مجازات در حوزه مورد بحث پرداخته و در نهایت ملاک‌های تناسب در امور کیفری را مورد بررسی قرار داده است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در انجام این تحقیق، موازین مربوط به اخلاق در پژوهش و امانتداری در ارجاعات پژوهش، رعایت گردیده است.

    یافته‌ ها: 

    ممنوعیت مجازات‌های نامتناسب یکی از مسایل بسیار مهم در حقوق کیفری است که امروزه اصل حاصل از آن اصل تناسب جرم و مجازات نامیده می‌شود. حمایت کیفری از اخلاق همواره محل تاکید فلاسفه اخلاقی بوده است، اما این پژوهش به حمایت اخلاق و مولفه‌های آن از کیفردهی می‌پردازد. بر این مبنا، ممنوعیت مجازات‌های نامتناسب که ریشه‌ای اخلاقی و حقوقی دارند، باید مورد تحلیل اخلاقی و حقوقی قرار گیرند تا کیفردهی مدرن به منصه ظهور برسد.

    نتیجه‌ گیری:

     این پژوهش به بررسی اخلاقی و حقوقی ممنوعیت مجازات‌های نامتناسب در حقوق کیفری با تاکید بر دو مولفه اخلاقی عدالت و کرامت انسانی پرداخته و به این نتایج دست یافته است که مطابق با مبانی اخلاقی کرامت انسانی و اجرای عدالت کیفری و پایه‌های تقنینی، کیفردهی باید متناسب با جرم ارتکابی باشد و لزوم رعایت اصل تناسب در حقوق کیفری بر پایه‌های حقوقی و اخلاقی در دو مرحله قانونگذاری و کیفردهی امری بدیهی و ضروری است. اصل احترام به اشخاص و ضررنرسانی نیز به عنوان اصول مهم اخلاق زیستی با برقراری تناسب جرم و مجازات، حقوق جنایی اخلاق‌مداری را شکل می‌دهد که محقق‌کننده سیاست کیفری عادلانه و حکیمانه است.

    کلید واژگان: تناسب جرم و مجازات, کرامت انسانی, حقوق جنایی اخلاق زیستی, اصل احترام به اشخاص, اصل ضررنرسانی}
    Maryam Ghazian, Alireza Mirkamali, Akbar Rajabi
    Background and Aim

    Bioethical criminal law refers to the set of rights that govern criminal law, which is based on the central principles of bioethics. One of the categories that should be based on the principles of bioethics in criminal law is the proportionality of crime and punishment, which this study is very important in this regard. the main purpose of this article is to introduce the principles and criteria of proportionality in bioethical criminal law.

    Materials and Methods

    This descriptive-analytical study first considers two important principles of bioethics as the basic principles of research and examines its relationship with the category of proportionality, then analyzes the concept and basis of the category of proportionality of crime and punishment and in the last speech the criteria Proportion is examined in criminal matters.

    Ethical Considerations:

     In order to organize this research, criteria related to research ethics and fiduciary in research references have been observed.

    Findings

    Prohibition of disproportionate punishments is one of the most important issues in criminal law, which is now called the principle of proportionality of crime and punishment. Criminal protection of morality has always been the focus of moral philosophers, but this study deals with the protection of morality and its components from the category of punishment. Prohibition of disproportionate punishments that have moral and legal roots must be analyzed morally and legally in order to emerge modern punishment.

    Conclusion

    This study, examines the moral and legal prohibition of disproportionate punishments in criminal law with emphasis on the two moral components of justice and human dignity. Results show that in accordance with the moral principles of human dignity and the implementation of criminal justice and based on legislative foundations, punishment must be commensurate with the crime committed and the need to observe the principle of proportionality in criminal law on legal and moral grounds in both the legislative and criminal stages is obvious and necessary. The principle of respect for persons and non-harm as important principles of bioethics, by establishing the proportion of crime and punishment, forms the criminal law of ethics, which is the creator of a just and wise criminal policy.

    Keywords: Proportionality of Crime, Punishment, Human Dignity, Criminal Law, Bioethics, Principle of Respect for Persons, Principle of Non-Harm}
  • فاطمه شوری، عباس کلانتری خلیل آباد*، نفیسه متولی زاده نائینی، سید کاظم کاظمینی

    تعیین مجازات عادلانه، مستلزم در نظر گرفتن تمام عوامل تاثیرگذار بر ارادهی بزهکار است. یکی از این عوامل، ممکن است سوءمزاج حاد باشد، زیرا احتمال دارد به تزلزل اراده منجر شود و بیمار را به سمت ارتکاب جرم سوق دهد. در مقاله پیشرو که به روش توصیفی تحلیلی تدوین شدهاست با بررسی آیات نورانی قرآن این نتیجه حاصل میشود که خداوند صرفا به تشریع میزان کیفر نپرداخته است بلکه در بسیاری از موارد با توجه به ملاکهای عقلایی، کمیت و کیفیت مجازات را به صورت کلی بیان نموده است تا بر حسب شرایط، اوضاع و احوال مجرمین در زمانهای مختلف بتوان مجازات متناسب را تعیین کرد. از این رو میتوان گفت توجه به مزاج مجرمین در تعیین و اجرای مجازات، در نزدیک شدن جامعهی اسلامی به عدالت کیفری و بازگشت مجرم به ذات و فطرت حقیقی خود تاثیر بسزایی دارد.

    کلید واژگان: سوء مزاج, بزهکار, مجازات, آیات قرآن}
    Fatemeh Shouri, Abbas Kalantari Khalilabad *, Nafiseh Motolizadeh Naeini, Seyed Kazem Kazemini

    Determining a just punishment requires taking into account all the factors that affect the will of the offender. One of these factors may be acute malaise, as it is likely to cause willpower to falter and lead the patient to commit a crime. In the present article, which has been compiled in a descriptive-analytical method, by examining the luminous verses of the Qur'an, it is concluded that God has not only legislated the amount of punishment, but in many cases, according to rational criteria, the quantity and quality of punishment in general. Has been done to determine the appropriate punishment according to the circumstances, circumstances and circumstances of the perpetrators at different times. Therefore, it can be said that paying attention to the temperament of criminals in determining and executing punishment has a great effect on the approach of Islamic society to criminal justice and the return of criminals to their true nature.

    Keywords: Bad Temper, Delinquent, Punishment, Quranic Verses}
  • احمد زمانی پهمدانی، بیت الله دیو سالار*، فخرالله ملائی کندلوس
    هدف

    امکان تغییر نحوه اجرای قصاص، یکی از مباحث مهم در حوزه فقه جزایی است.

    مواد و روش ها

    در مورد تغییر روش اجرای قصاص، دو موضوع قابل طرح است؛ استیفای قصاص با استفاده از روش ها و ابزارهای جدید و حکم استفاده از داروهای بیحس و بیهوش کننده به هنگام اجرای قصاص. درباره به کارگیری روش ها و ابزارهای جدید در قصاص، دو دیدگاه وجود دارد که به نظر می رسد دیدگاه راجح، قول آن دسته از فقیهانی است که می گویند به کارگیری ابزارها و روش های نوینی که آسانتر از شمشیر، ازهاق روح را حاصل می کنند شرعا واجب است و حکام اسلامی باید در جریان قصاص جانیان آن را به کار بگیرند. همچنین درباره جواز استفاده از داروهای بیهوش و بیحس کننده به هنگام استیفای قصاص به نظر می رسد بهترین دیدگاه، اناطه جواز به کارگیری این داروها به اذن و رضای مستحق قصاص (اعم از ولی دم یا مجنی علیه) است.

    یافته ها

    این دیدگاه همخوانی بیشتری با ادله شرعی و روح شریعت دارد و بیش از سایر دیدگاه ها با مقاصد تشریع قصاص سازگار است.

    نتیجه گیری

    نتایج این تحقیق نشان از آن است که این مساله به صورت کلی، قابلیت طرح را دارد و فقها ابعاد مختلف آن را تبیین کردهاند. نکته بسیار مهم در مورد این مساله آنکه مصادیق آن مستحدث هستند و تنها در عصر اخیر و با تغییرات و پیشرفتهای علمی حاصلشده طرح شده اند.

    کلید واژگان: قصاص, روش اجرا, تغییر, مجازات, استیفا}
    Ahmad Zamani Pahmadani, Baitullah Div Salar*, Fakhrullah Mollae Kandellus
    Purpose

    The possibility of changing the manner of retribution is one of the important issues in the field of criminal jurisprudence.

    Materials and Methods

    There are two issues that can be raised regarding the change of the method of retribution; Execution of retribution using new methods and tools and the order to use anesthetics and anesthetics during retribution. Regarding the use of new methods and tools in retaliation, there are two views that seem to be the preferred view, according to those jurists who say that the use of new tools and methods that make the soul easier than the sword is legally obligatory, and Islamic rulers They should use it during the retribution of criminals. Also, it seems that the best view regarding the permission to use anesthetics and anesthetics when retribution is used is to allow the use of these drugs with the permission and consent of the person deserving of retribution (whether the guardian or the victim).

    Findings

    This view is more in line with the Shari'a arguments and the spirit of Shari'a and is more compatible with the purposes of retribution legislation than other views.

    Conclusion

    The results of this study show that this issue can be proposed in general and jurists have explained its various dimensions. A very important point about this issue is that its examples are new and have been proposed only in the recent era and with the changes and scientific advances that have been achieved.

    Keywords: Retribution, Method Of Execution, Change, Punishment, Resignation}
  • احمد زمانی پهمدانی، بیت الله دیو سالار*، فخرالله ملائی کندلوس
    هدف

    امکان‌پذیری تغییر روش اجرای حدود ازجمله مسایل مهم در باب احکام جزایی اسلامی است که بیشتر مصادیق و جزییات آن مستحدث است.

    مواد و روش ها

    امکان تغییر روش اجرای حدود غالبا متعلق به دو مبحث ابزارهای به‌کارگرفته شده جهت اجرای حد و تشریفات انجام‌شده در حین اجراست.

    یافته ها

    مبتلی‌به بودن معظم مباحث مربوط به این باب، اهمیت ویژه‌ای به آن بخشیده است. استفاده از داروهای بیهوش و بیحس‌کننده به هنگام اجرای حدود، تغییر روش استیفای حدود مشتمل بر قتل و به کارگیری روش های نوین، تغییر مجازات رجم به سایر روش های قتل و ممانعت از حضور مردم در هنگام اجرای حدود، مهمترین مصادیق و مباحث این مساله است.

    نتیجه گیری

    به صورت کلی فقها امکان تغییر روش اجرای حدود را پذیرفته‌اند اما درباره جزییات آن اختلافات قابل توجهی دارند. سنت، دلایل عقلی، مصلحت، قیاس و عرف از جمله مستندات اصلی دیدگاه‌های موجود در این باب است.

    کلید واژگان: حدود, مجازات, روش اجرا, استیفا, تغییر, امکان}
    Ahmad Zamani Pahmadani, Beittullah Divsalar, *Fakhrullah Mallie Kandellus
    Purpose

    The possibility of changing the method of enforcing the limits is one of the important issues in Islamic penal provisions, most of the examples and details of which are new.

    Materials and Methods

    The possibility of changing the method of enforcing the limits is often related to the two topics of the tools used to enforce the limits and the formalities performed during the implementation.

    Findings

    The greatness of the issues related to this chapter has given it special importance. The use of anesthetics and anesthetics during the implementation of the limits, changing the method of enforcing the limits including murder and using new methods, changing the punishment of stoning to other methods of murder and preventing the presence of people during the implementation of the limits, are the most important examples and issues.

    Conclusion

    In general, jurists have accepted the possibility of changing the method of enforcing the limits, but they have significant differences about its details. Tradition, rational reasons, expediency, analogy and custom are among the main documents of the existing views in this regard.

    Keywords: Limits, Punishment, Procedure, Enforcement, Change, Possibility}
  • امیرهوشنگ فتحی، سیدحسین هاشمی*، شهرداد دارابی

    توبه به مثابه یکی از تاسیسات ارفاقی در حقوق جزای اسلامی می تواند واجد کارکرد کیفرزدایی در حقوق جزای عرفی باشد. به رسمیت شناختن این تاسیس اسلامی در حقوق جزای موضوعه موجب می گردد تا نظام کیفری از یکسو محمل موجهی را برای مواردی که مجرم نادم گردیده و اصلاح وی محرز می باشد، جهت سقوط کیفر یا اعطای تخفیف مجازات دارا باشد و از سوی دیگر با توجه به ضوابط توبه که حدود و ثغور آن رامشخص می سازد سیاست تقنینی در جهات سقوط مجازات از اتخاذ رویکردهای متشتت و صلاحدیدی مصون بماند. در همین راستا نگارنده می کوشد تا در وهله نخست مبانی و گونه شناسی توبه را از منظر موازین فقه جزایی تبیین نموده و سپس از رهگذر مطالعه نحوه سیاستگذاری قانونگذار در قانون مجازات اسلامی جدید، جایگاه توبه و چگونگی تاثیرگذاری آن بر مجازات را مورد واکاوی قرار دهد. بی تردید اتخاذ هر گونه رویکرد ضابطه مند پیرامون توبه در امور کیفری جز از رهگذر قرائت فقهی از این تاسیس اسلامی در راستای جهت دهی صحیح به سیاست کیفری تقنینی میسر نخواهد بود.

    کلید واژگان: توبه, موازین فقه جزایی, سقوط مجازات, تخفیف مجازات, تظاهر به توبه, حقوق بشر}
    Amirhoshang Fathi, SeyedHossein Hashemi*, Shahrdad Darabi

    Repentance as one of the most effective institutions in the Islamic Penal Law can serve as a punishment for punishment in customary law. Recognizing this Islamic founder in the criminal law will cause the criminal system, on the one hand, to justify the punishment for cases where the offender has not been prosecuted and his correction is punishable for the purpose of the abolition of punishment or the granting of a rebate, and, on the other hand, according to The rules of repentance, which determine the limits and limits of the law, will remain immune in the direction of the fall of the penalty of adopting approaches and discretion. In this regard, the author attempts to first explain the foundations and typology of repentance in terms of the rules of the criminal law and then, by studying how the legislator's policy in the New Islamic Penal Code is introduced, examines the place of repentance and how it affects punishment. Certainly, the adoption of any normative approach to repentance in criminal affairs, except through a jurisprudential reading of this Islamic establishment, will not be possible in the direction of the correct orientation to the legislative criminal policy.

    Keywords: Repentance, Criminal Law, Punishment, Pretense of Repentance, Human Rights}
  • علی محمدزاده ابراهیمی *، طیبه رحیمی پردنجانی
    زمینه و هدف
    نظریه حساسیت به تقویت در حیطه های مختلفی نظیر شخصیت، هیجان و آسیب شناسی روانی اهمیت و کاربرد دارد. پرسشنامه تجدیدنظر و تصریح شده حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش به منظور سنجش این نظریه و مرتفع ساختن مشکلات ابزارهای قبلی، ساخته شد. پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگی های روان سنجی SPSRQ-RC در جامعه ایرانی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد در نیم سال اول تحصیلی 96-1395 بودند که از بین آن ها 485 نفر، به عنوان نمونه پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های تجدیدنظر و تصریح شده حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش (Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire-Revised and Clarified یا SPSRQ-RC)، مقیاس سیستم بازداری رفتاری/ فعال سازی رفتاری (Behavioral Inhibition System/Behavioral Activation scale یا BIS/BAS Scale)، مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه (Positive Affect and Negative Affect Schedule یا PANAS) منفی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از ضریب Cronbach,s alpha و ضریب همبستگی Pearson، ضریب باز آزمایی، تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی، تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    تحلیل مولفه های اصلی با روش چرخش واریماکس، منجر به استخراج دو عامل زیر بنایی حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش برای SPSRQ-RC شد. مدل دو عاملی شناسایی شده 51/38 درصد از واریانس داده ها را تبیین کرد. ده ماده از SPSRQ-RC بر روی عامل اول یعنی حساسیت به تنبیه و ده ماده بر روی عامل دوم یعنی حساسیت به پاداش دارای بار معنی دار بودند. شاخص های مدل تحلیل عامل تاییدی نشان داد مدل دو عاملی از برازش مطلوبی برخودار است. کلیه ماده های مربوط به هر یک از عوامل حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش دارای بار عاملی بالایی بودند و ساختار عاملی SPSRQ-RC را تائید کردند. نتایج بررسی اعتبار SPSRQ-RC با استفاده از روش های همسانی درونی و بازآزمایی نشان داد این ابزار از اعتبار مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج نشان داد SPSRQ-RC از روایی همگرا و افتراقی مطلوبی برخوردار است.
    نتیجه گیری
    SPSRQ-RC از ویژگی های روان سنجی مطلوبی در جامعه ایرانی برخوردار است و ارزیابی مناسب تری برای سنجش نظریه حساسیت به تقویت فراهم می کند.
    کلید واژگان: حساسیت به تنبیه, حساسیت به پاداش, روان سنجی}
    Ali Mohammadzadeh, Ebrahimi *, Tayebe Rahimi, Pordanjani
    Aim and Background
    The reinforcement sensitivity theory (RST) is important and useful in various areas such as personality, emotion and psychopathology. Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire-Revised and Clarified (SPSRQ-RC) was developed to measure this theory and address the problem of Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire (SPSRQ). The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of SPSRQ-RC.
    Methods and Materials
     This was a descriptive-correlative study. The statistical population was University of Bojnord students that 485 of whom were selected as the research sample using stratified random sampling method. Data were collected using SPSRQ-RC, Behavioral Inhibition System/Behavioral Activation Scales (BIS/BAS Scales), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). The collected data were analyzed through Cronbach’s alpha, Pearson correlation coefficient, test-retest method, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis.
    Findings
    The principal components method by Varimax rotation led to the extraction of two factors; the sensitivity to Punishment (SP) and sensitivity to Reward (SR) for SPSRQ-RC. The two-factor model explained 38.51 percent of the data variance. 10 items of SPSRQ-RC on the first factor (sensitivity to Punishment) and 10 items on the second factor (sensitivity to Reward) have the significant factor load. All items belonging to each of the sensitivity to punishment and sensitivity to reward factors had a high factor load and confirmed the SPSRQ-RC factor structure. The results of the SPSRQ-RC reliability using internal consistency and test re-test showed that this tool is reliable. Also, the results showed that SPSRQ-RC has a convergent and divergent validity.
    Conclusions
    SPSRQ-RC has good psychometric properties in Iranian society and provides a more appropriate assessment for RST.
    Keywords: Sensitivity, Punishment, Reward, Psychometrics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال