به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سوره طور » در نشریات گروه « معارف اسلامی و علوم قرآنی »

  • دکتر سید محمدرضا علاءالدین

    مساله ای که در این پژوهش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است« مبانی، روش وقواعد تفسیری امام خامنه ای درتفسیرسوره کوثر » است، بررسی ها حکایت از آن دارد که روش وگرایش تفسیری امام خامنه ای(مد ظله العالی) در تفسیر سوره مبارکه کوثر، روشی اجتهادی همراه با روش های قرآن به قرآن وروایی است وگرایش برجسته در این تفسیر، گرایش اجتماعی وخانوادگی با جهت اخلاقی وتربیتی است ونکات ادبی وکلامی در آن مشاهده می شود. روش تحقیق در این پژوهش بررسی تحلیلی وتوصیفی نظریات تفسیری امام خامنه ای در سوره کوثر می باشد. نو آوری پژوهش حاضر بررسی تحلیلی گرایشات اجتماعی وخانوادگی سوره کوثر با رویکرد اخلاقی وتربیتی است در این تفسیر به دشمن شناسی ومقابله با ترفند های تبلیغی وروانی انها وتعیین مصداق وشخصیت پژوهی با توجه به الگو دهی پرداخته شده است. مزیت این پژوهش پردازش سوره کوثر بر اساس مبانی وقواعد تفسیری از جمله فضای اجتماعی وفرهنگی نزول سوره وشان نزول ها ونشان دادن تاثیر آنها در فهم صحیح سوره واعتبار سنجی وکشف غرض اصلی سوره می باشد. همچنین تحلیل دقیق روایات مرتبط با سوره، طرح مباحث جامعه شناسی وارایه موضوعات مستقل همراه با نوآوری ها وتبیین درس ها وپیام های قرآنی سوره ونقد روایات مجعول وترجمه های ضعیف می باشد. دستاورد این پژوهش، معرفی روش تفسیری امام خامنه ای است که باتکیه بر قواعد تفسیری همانند: ممنوعیت تفسیر به رای و پرهیز از پیش داوری، لزوم مراجعه به منابع لغوی و عدم تکیه بر ذهنیات، ضرورت توجه به قاعده سیاق، تفسیر قرآن بر پایه مستندات و قراین معتبر، لزوم رعایت اصول محاوره عرفی و عقلایی و توجه به پیوستگی و ارتباط بخش های مختلف متن قرآن، به نقد هدفمند اندیشه های تفسیری سایر مفسران پرداخته و با ارایه تحلیل روشمند، آراء تفسیری برخی از مفسران را از ساحت قرآن ناسازگار دانسته و آن را مورد ارزیابی و نقد قرار داده و گزینه مناسب را ذیل آیات سوره کوثر، تفسیر و تبیین کرده است.

    کلید واژگان: امام خامنه ای, روش تفسیری, سوره کوثر}
  • سید محمدرضا علاءالدین

    در عصر ما نگاه دوباره به موضوع خانواده و رفتارهای خانوادگی رونقی فوق العاده یافته و همه رسانه ها و بنگاه های توسعه سخن بدنبال معرفی الگوهای متعددی هستند که بعضا با فطرت انسانها و نهاد خانواده همخوانی نداشته بلکه سراب های فریبنده ای هستند که خانواده های عطشناک باورهای ناب اعتقادی، اخلاق ومعنویت را به بیراهه می برند قرآن کریم که کتاب همه عصرها ونسل هاست با زیبایی هرچه تمام به معرفی خانواده قرآنی و رفتارهای آنها پرداخته است یکی از بهترین راه های تشخیص خانواده قرآنی راستین از مدعیان دروغین آن، بررسی رفتار آنها می باشد. با توجه به روشن بودن ابعاد مختلف زندگی خانواده قرآنی، به بررسی رفتار خانواده قرآنی می پردازیم که به نوعی اثبات ارزش ها و کمالات ایشان نیز می باشد. ما دراین نوشتار براساس آیات سوره انسان به تبیین رفتارشناسی رفتارهای ارزشمند خانواده قرآنی پرداخته و آنگاه به اثبات این رفتارهای انسان ساز برای خانواده قرآنی براساس نظرات مفسرین، ومحدثین شیعه واهل سنت پرداخته ایم.

    کلید واژگان: رفتار شناسی, خانواده قرآنی, سوره انسان, سبب نزول}
  • حجه الاسلام دکتر محمدهادی قهاری کرمانی

    از آموزه های اهل بیت(ع) در بیان معارف قرآن، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت(ع) می باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت(ع) به عنوان عدل قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت(ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تاویلی سوره انفال چه نوع تاویلاتی مرتبط با امیرمومنان(ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی سوره انفال درباره امیرمومنان(ع) از بین روایات تفسیری آن استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهارنوع تاویل در این روایات وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اطلاق یا عموم آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل, روایت تاویلی, سوره انفال}
  • حجه الاسلام دکتر سید محمدرضا علاءالدین

    مساله ای که در این پژوهش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است کشف فرآیند «تربیت اعتقادی» درسوره مومنون به عنوان هفتاد و پنجمین سوره مکی به ترتیب نزول است، بررسی ها حکایت از آن دارد که سوره مومنون پس از سوره های ابراهیم(ع) وانبیاء سیر تربیت اعتقادی قرآن را با طرح موضوعاتی همچون مسیله توحید و خداباوری و طرح توحید در خالقیت ، مسیله معاد و نشانه های قیامت ، کیفر کافران، نعمت های بهشتی و مواهب الهی، نبوت انبیاء و رفتارهای اعتقادی رسول الله (ص) به پیش برده است. روش تحقیق در این پژوهش با بررسی آموزه های اعتقادی سوره مومنون وبا توجه «نگرش وبینش اعتقادی » و «رفتار اعتقادی » اعم از هدف ومورد انتظار و با کمک منابع تفسیری وبا دسته بندی گزاره های یافت شده وتحلیل تربیتی شکل گرفته است.نو آوری پژوهش حاضر بررسی تحلیلی اضلاع چهارگانه« نگرش وبینش هدف»،«رفتارهای هدف»،«نگرش وبینش مورد انتظار» و«رفتارهای مورد انتظار» در سوره مومنون برای فهم بهتر زحمات وتلاشهای خالصانه رسول الله(ص) در رسالت وابلاغ ایات قران ، هدایتگری وتربیت مردم ودرک مطلوبتر نقش قران به عنوان معجزه الهی در درمانگری، تغییر ، تحول ورشد مردم می باشد. مزیت این پژوهش توجه به تغییر وتحول نگرش وبینش هدف ورفتارهای هدف به نگرش وبینش مورد انتظار ورفتارهای مورد انتظار برای دست یابی به نقش پیامبر وقران و توجه به شیوه های بیان آموزه های اعتقادی از طریق بیان قاطعیت در موضوع، شناخت آفرینی، جدال احسن، تحدی کردن ، مطرح کردن پرسش برای تفکر و واکنش مناسب در برابر تهمت های مکذبین (توحید، معاد و رسالت) است. دستاورد این پژوهش، ارایه طرح برنامه قرآن در نهادینه کردن آموزه های اعتقادی در سیر تربیت اعتقادی به ترتیب نزول به صورت فرازمانی و فرامکانی وارایه روشی نوین برای فهم بهتر زحمات وتلاشهای خالصانه رسول الله(ص) در رسالت وابلاغ ایات قران ، هدایتگری وتربیت ونقش قران به عنوان معجزه الهی در درمانگری، تغییر ، تحول ورشد مردم می باشد وجه سوم دست آورد پژوهش ارایه رفتارهای مومنانه در مراحل (اقدام، اشاعه واقامه) با هدف ایجاد تغییر و تحول مومنانه در جامعه و ارایه تاثیرات آن بر خود سازی، دیگر سازی، خانواده سازی، جامعه سازی وتمدن سازی می باشد.

    کلید واژگان: سوره مومنون, آموزه های اعتقادی, بینش اعتقادی تربیت اعتقادی, رفتارهای اعتقادی}
  • دکتر محمدعلی زکی

    ازآنجاکه قرآن کتاب هدایت است،عنایت خاصی به تقویت بینش تاریخی مسلمانان داشته است.قصص قرآنی نشان برجسته بینش تاریخی قرآن بوده است.بخش اعظمی از آیات و معارف قرآن اختصاص به داستان پیامبران دارد.یکی از شیوه‏های ظریف و متنوع در فهم و بیان معارف قرآن کاربرد«قصه‏های قرآنی» است. بدون شک ، قصص قرآنی یکی از وجوه برجسته اعجاز قرآنی تلقی شده وهم چنین یکی از جالب‌ترین مباحث علوم قرآنی است.اهداف قرآن را می‌توان در قصص نیز مشاهده نمود.قرآن خود، هدف از بیان داستان‌ها را درس گرفتن انسان‌ها معرفی کرده و درآیات فراوانی، به تامل در سرگذشت پیشینیان، سفارش کرده است. داستان‌های قرآنی،بر اساس آموزه‌های قرآن واقعیت‌هایی هستند که خردمندان از آن‌ها عبرت می‌گیرند و موجب هدایت مومنان می‌شود.براین اساس هدف مقاله حاضر بررسی نقش قصص قرآنی در معرفی صفات پیامبران (با تکیه‌بر سوره انبیاء)خواهد بود. نتایج پژوهش درباره هدفمندی سوره انبیاء بر اساس تفسیر المیزان معرف آن بوده که غرض سوره «گفتگو پیرامون مسیله نبوت است که مسیله توحید و معاد را زیربنای آن قرار داده است».از بیست‌وپنج پیامبری که نام آن‌ها در قرآن آمده، نام هفده پیامبر در این سوره ذکرشده‌اند:حضرت موسی(ع)،هارون،ابراهیم،لوط، اسحاق، یعقوب، نوح، داود، سلیمان، ایوب، اسماعیل، ادریس، ذوالکفل، یونس(ذوالنون)، زکریا، یحیی.افزون براین از پیامبر اسلام (ص) و حضرت عیسی (ع)نیز بدون ذکر نام سخن رفته است.در این سوره بیشترین نام پیامبران گزارش‌شده است،به همین دلیل این سوره را «انبیاء» نامیده‌اند.نتایج نهایی پژوهش نشان داده که 40آیه به«قصص پیامبران(نبوت عامه) » و19آیه به «پیامبر اکرم(ص)(نبوت خاصه)»پرداخته‌شده است.اختصاص53 درصد سوره انبیاء به موضوع «نبوت (عامه و خاصه) »معرف تناسب غرض سوره بر اساس تفسیر المیزان (موضوع نبوت) با قصص قرآنی بوده است.سوره انبیاء مصداق نقش قصص قرآنی در معرفی صفات پیامبران الهی است.ماهیت مباحث قصص قرآنی آن از نوع « معرفی صفات پیامبران الهی» بوده و کمتر به مباحث حوزه گفتمان بین پیامبران و اقوام مربوطه پرداخته‌شده است. درمجموع 20صفت پیامبران شناسایی‌شده که در دودسته صفات(منتسب به خداوند و منتسب به خود پیامبران) سنخ شناسی شده‌اند. پنج ویژگی که بیشترین صفات معرفی‌شده پیامبران در سوره انبیاء بوده‌اند عبارتنداز ازصالحین بودن،مشمول رحمت الهی شدن،نجات خداوندی،استجابت خداوندی و ندای پیامبران باخداوند.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, تفسیر المیزان, نبوت, تفسیر موضوعی سوره ای, سوره انبیاء}
  • حجه الاسلام والمسلمین دکتر احمد فعال اصفهانی

    تاثیرگذاری علوم شناختی بر ارتباطات انسانی و راهکارهای تربیتی دین با توجه به این علوم برای تصحیح و حل چالش های ارتباطی بین انسان ها در دوره کنونی مسیله بسیار مهم و اساسی است که می توان به تغییر سرنوشت ملت ها نیز منجر شود در دوره‌ای که عصر ارتباطات نام نهاده شده است انسان بیش از پیش به اهمیت علوم شناختی پی برده است و پژوهشگران عرصه علوم شناختی روانشناسان جامعه‌شناسان فلاسفه و متخصصان مغز و اعصاب با توجه نمودن به توانمندی‌های انسان در حوزه فکر و اندیشه توانسته‌اند دولت ها و گروه های سیاسی و اجتماعی فعالان حوزه علوم شناختی و طراحان و برنامه ریزان عصر کنونی را به این نکته رهنمون سازند که با تسلط بر علوم شناختی میتوان زیرساختی معتدل و قوی مرا برای فکر و اندیشه خود آماده ساخته و زمینه ساز تسلط بر دیگران نیز شد.

    کلید واژگان: تربیت دینی, علوم شناختی, سوره یوسف}
  • محمدهادی قهاری کرمانی

    یکی از آموزه‌های اهل‌بیت(ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه‌ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آن‌ها استفاده می‌شود، دارای تاویل‌اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل‌بیت(ع) می‌باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل‌بیت(ع) به‌عنوان همتای قرآن به‌شمار می‌روند. در بسیاری از روایات اهل‌بیت(ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته‌شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تاویلی سوره اعراف چه نوع تاویلاتی نسبت به امیرمومنان(ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام‌علی(ع) از بین روایات تفسیری سوره اعراف استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این‌روایات درباره آن حضرت(ع) وجود دارد که عبارت‌اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اطلاق یا عموم آیه. همچنین در روایات یادشده، دو ‌نوع دیگر تاویل قرآن یعنی تحقق مفاد آیه و معنای حقیقی آیه متشابه مشاهده نشد.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل قرآن, روایت تاویلی, امیرمومنان(ع), سوره اعراف}
  • دکتر محمدعلی زکی

    بخش اعظمی از آیات و معارف قرآن اختصاص به قصص و داستان پیامبران دارد.قصص قرآن یکی از روش‌های اثربخش و کارآمد تربیتی در تبیین وعده‌های الهی و هم‌چنین سنت‌های اجتماعی بوده است. بیان سنن حاکم بر تاریخ یکی از درون‌مایه‌های قصه‌های قرآنی است. یکی از اهداف قصص قرآنی، بیان و معرفی سنت‌های اجتماعی خداوندی بوده است.ازآنجاکه قرآن کتاب هدایت است، عنایت خاصی به تقویت بینش تاریخی مسلمانان داشته است. بینش تاریخی قرآن محصول سه عنصر قصص قرآنی، تکیه‌بر آیه5 سوره قصص بر اساس تفسیر المیزان خواهد بود. پژوهش دریافت که ذات باری‌تعالی از طریق قصص قرآنی و با تاکید بر روش مقایسه‌ای، سعی بر آن داشته تا مسلمانان بر اساس مقایسه شرایط خود با اقوام گذشته خصوصا قوم بنی اسراییل به جنبه‌های مختلف عوامل شکست و پیروزی آن‌ها وقوف یافته و از تجارب تاریخی گذشتگان برای ترسیم زندگی سیاسی،اجتماعی خود بهره‌مند گردند. علامه طباطبایی نخستین مفسر شیعی بود که در تفسیر خود به اهداف و مقاصد سوره‌های قرآن توجه کرد.غرض سوره قصص،بیان وعده جمیل به مومنین است، مومنینی که در مکه قبل از هجرت به مدینه گروه کوچک وعده اندکی بودند که مشرکین و فراعنه قریش ایشان را ضعیف و ناچیز می‌شمردند. علاوه بر آن،غرض سوره قصص، بر اساس روش و شیوه مقایسه‌ای(مقایسه قصه موسی (ع)با مقام رسالت(ص)صورت گرفته است. خدای تعالی در این سوره به ایشان وعده می‌دهد که به زودی بر آنان منت نهاده و پیشوایان مردم قرارشان می‌دهد، و آنان را وارث همین فراعنه می‌کند، و در زمین مکنتشان می‌دهد، و به طاغیان قومشان آنچه را که از آن بیم داشتند نشان می‌دهد. پژوهش نشان داده که آیه5 سوره قصص علاوه بر اینکه سنت الهی مبنی بر حاکمیت صالحان را بیان می‌کند، فرجام و سرنوشت تاریخ را پیروزی ایمان و عمل صالح در تمام زمین بیان می‌نماید. سه جهت‌گیری تفسیری از سوی قرآن‌پژوهان درباره آیه 5 سوره قصص گزارش‌شده است:الف)تنزیل آیه فوق مربوط به قوم بنی‌اسراییل است(نظر مفسران فریقین)
    ب)تاویل آیه فوق مربوط به انقلاب مهدی(عج)است(نظر مفسران شیعه)
    ج)علامه طباطبایی علاوه بر دو جهت‌گیری فوق،مصداق آیه را وعده الهی به مومنان صدر اسلام دانسته و جری و تطبیق و مصداق آیه را در آینده برای ظهور امام زمان دانسته‌اند.این جهت‌گیری با تاکید بر دوره حیات پیامبر و یاران ایشان اختصاص به نظر علامه طباطبایی دارد.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, تفسیر المیزان, سنت الهی, مستضعفان, سوره قصص, امام مهدی(عج)}
  • حجه الاسلام دکتر محمدهادی قهاری کرمانی

    یکی از آموزه‌های اهل‌بیت(ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه‌ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می‌شود، دارای تاویل‌اند و بهترین راه دست‌یافتن به تاویل ‌قرآن از طریق اهل‌بیت(ع) می‌باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل‌بیت(ع) به‌عنوان عدل قرآن به‌شمار می‌روند. در بسیاری از روایات تفسیری اهل‌بیت(ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته‌شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تفسیری سوره نساء چه نوع تاویلاتی نسبت به امام‌ علی(ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، روایات تاویلی مرتبط با امام‌ علی(ع) از بین روایات تفسیری سوره نساء استخراج گردید و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این‌روایات درباره آن حضرت(ع) وجود دارد که عبارت‌اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اتم اطلاق یا عموم آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, انواع تاویل, روایت تاویلی, امام علی(ع), سوره نساء}
  • حجه الاسلام دکتر سید محمد رضا علاءالدین

    قرآن در آیات خود، بینش ونگرش  رابر دو وجه مومنانه ومشرکانه می داند. انسانی که در پرتو بعثت نبوی(ص) وآیات قرآن، ایمان می آورد بینش ونگرشی مومنانه او شکل می گیرد وکسی که به انکار خدا ومعاد ونزول قرآن وبعثت نبوی(ص) و ولایت معصومین(علیهم السلام) می پردازد بینش ونگرش او مشرکانه است. از جمله باورهایی که ایمان یا کفر به آن موجب پیدایش رفتارهای مومنانه یا مشرکانه می شود باور به معاد روز قیامت است.سوره ماعون، نگرش وبینش مشرکانه را در سیمای رفتارهای مشرکانه نشان می دهد.سوره ماعون، تقابل رفتاری بین دو نگرش کفر وایمان  را تبیین می کند.تکذیب عملی قیامت از سوی اهل  کفر، بازتاب های رفتاری دارد. بی اعتنایی به  ایتام وگرسنگان،بی اعتنایی به نماز وبندگی خدا، بی تفاوتی نسبت به نیازهای ضروری مردم نشانه ضعف ونبود  اعتقادات دینی  وباور به معاد است، رفتارهای نیک فاقدین ایمان به توحید ومعاد فاقد بصیرت در حسن فاعلی و نیت است و این رفتارها ناقص و ناتمام بوده و نمی تواند موجبات رشد شخصی و یا جمعی شود و تاثیری مثبت یا کاملی بر جای گذارد.این پژوهش با  محوریت سوره ماعون به اثبات نقش بینش ونگرش در پیدایش رفتار می پردازد ورابطه تنگاتنگ میان اعتقاد ورفتار را نشان می دهدو چگونگی بازتاب های رفتاری فاقدین ایمان به توحید ومعاد را تبیین می کند.

    کلید واژگان: بینش ونگرش, رفتار, معاد, سوره ماعون}
  • سید محمد رضا علاءالدین

    از موضوعات محوری و مهم سور مکی «تربیت اعتقادی» است سوره طور که در سیر نزول، هفتاد و ششمین سوره مکی است، سیر تربیت اعتقادی قرآن را با طرح موضوعاتی همچون مسئله توحید و خداباوری و طرح توحید در خالقیت با سوگند به پدیده ها و آفریده ها، مسئله معاد و نشانه های قیامت و روز قیامت و عذاب الهی، آتش دوزخ و کیفر کافران، نعمت های بهشتی و مواهب الهی، نبوت رسول الله (ص) و رفتارهای اعتقادی رسول الله (ص) نظیر صبر و استقامت، تسبیح و حمد پروردگار و امیدواری به وعده و حمایت الهی را استمرار بخشیده است. این پژوهش به تحلیل سیر تربیت اعتقادی قرآن در سوره مبارکه طور پرداخته است مزیت این پژوهش توجه به شیوه های بیان آموزه های اعتقادی از طریق بیان سوگند، قاطعیت در موضوع، شناخت آفرینی، جدال احسن، تحدی نمودن، مطرح کردن پرسش برای تفکر و واکنش مناسب در برابر تهمت های مکذبین (توحید، معاد و رسالت) است. برآیند این پژوهش، طرح برنامه قرآن در نهادینه کردن آموزه های اعتقادی در سیر تربیت اعتقادی به ترتیب نزول به صورت فرازمانی و فرامکانی می باشد.

    کلید واژگان: سوره طور, تربیت اعتقادی, آموزه های اعتقادی, رفتارهای اعتقادی}
  • محمد جواد صفا، نجمه سادات علاءالدین، حجت الاسلام سید محمد رضا علاءالدین

    آنچه در این پژوهش ارائه می شود تبیین روش وگرایش تفسیری مفسر مدقق حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) در تفسیر سوره مبارکه کوثر است. روش ایشان در تفسیر سوره کوثر روشی اجتهادی همراه با روش های قرآن به قرآن وروایی است. گرایش برجسته در این تفسیر، گرایش اجتماعی وخانوادگی با جهت اخلاقی وتربیتی است ونکات ادبی وکلامی در آن مشاهده می شود در این تفسیر به دشمن شناسی ومقابله با ترفند های تبلیغی وروانی انها وتعیین مصداق وشخصیت پژوهی با رویکرد الگو دهی پرداخته شده است که این پردازش بر اساس مبانی وقواعد تفسیری از جمله فضای اجتماعی وفرهنگی نزول سوره وشان نزول ها ونقش آنها در فهم صحیح سوره واعتبار سنجی وکشف غرض اصلی سوره از کلمات کلیدی می باشد. از زمره ویژگی های تفسیری مفسر در سوره کوثر تحلیل دقیق روایات مرتبط با سوره، طرح مباحث جامعه شناسی وارائه موضوعات مستقل همراه با نوآوری ها وتبیین درس ها وپیام های قرآنی سوره ونقد روایات مجعول وترجمه های ضعیف می باشد .

    کلید واژگان: مبانی, روش, قواعد, ویژگی های تفسیری, سوره کوثر, سید علی خامنه ای}
  • محمدعلی زکی
    هدفمندی سوره های قرآن، امروزه یکی ازمباحث مهم و تاثیرگذار قرآن پژوهی معاصر شناخته می شود. ازسوئی دیگر، قرآن‏پژوهان دردو دهه اخیر از زاویه دیگری به تفسیرقرآن نگریسته‏اند و معتقدندکه این روش نوکمک شایان توجهی به درک مفاهیم قرآن کریم می‏کند. این روش که به تفسیر ساختاری قرآن شهرت یافته سبک جدیدی در تفسیر قرآن است. دو رویکردهدفمندی و ساختاری براین باورندکه هر"سوره"بسان جامعیت و یک کلیت واحدتلقی شده ومجموعه ای منظم بوده ودارای شخصیت وروحی مستقل است که درکالبدتمام آیات آن جریان داردوچگونگی رابطه آیات با غرض اصلی سوره مطالعه می گردد.
    علامه محمدحسین طباطبائی نخستین مفسرشیعی بوده که درتفسیرخودبه اهداف ومقاصدسوره هاوبلکه به ساختارسوره هاتوجه کرده است. وی با گشودن فصلی درابتدای هرسوره باعنوان"بیان"هدف وغرض اصلی سوره رامورد بررسی قرارداده ودرلابلای تفسیرخودمبانی نگرش ساختاری به قرآن رااستوارنموده است. کار سترگ علامه طباطبائی نشان ازآثارمثبت وماندگارنگرش هدفمندبه سوره هاداشته وهم چنین تاثیرشگرف مطالعه ساختاری سوره رادرکشف نکات بدیع وکارآمدرابه همگان اثبات کرده است. هدف مقاله حاضربررسی توصیف قرآن درسوره ابراهیم ازنگاه علامه طباطبایی درتفسیرالمیزان بوده است.
    نتایج تحقیق نشان داده که غرض وهدفمندی سوره ابراهیم درتفسیرالیمزان پیرامون"اوصاف قرآنی"است که برپیغمبر اسلام (صلوات الله علیه) نازل شده،آیت،معجزه ونشانه رسالت آن جناب است تامردم راازظلمت ها به سوی نورخارج کرده،وبه راه مستقیم خداوندعزیزوحمیدراهنمائیشان کند. سوره‏ای که تنهابانام"ابراهیم" خوانده می‏شود. ساختارسوره ابراهیم،براساس تفسیرالمیزان به پنج بخش تقسیم شده وبه بررسی هدف ونقش قرآن درهدایت ودعوت بشربه راه خداوندعزیزوحمیدپرداخته شده است. هدف اصلی سوره ابراهیم مبنی بر"توصیف قرآن"،درتمامی بخش های پنج گانه آن به مثابه بخش های مختلف پیوسته ومرتبط با یکدیگر تبیین شده که معرف رویکرد پیوستگی وتناسب آیات ازمنظرعلامه طباطبایی درسوره ابراهیم بوده است.
    در پایان مقاله، نکات تکمیلی تفسیرسوره ابراهیم درپنج بخش ارائه گردیده است: فضائل،مقامات و دعاهای هفتگانه حضرت ابراهیم،انواع اسلوبهای پنج گانه دعوت اسلامی،قرآن شناسی دوآیه اول وانتهایی سوره ابراهیم درزمینه تناسب ابتداوانتهای سوره ابراهیم وجامعیت قرآن،اصول معارف قرآن (توحید،نبوت ومعاد) درسوره ابراهیم،شناخت وبیان عظمت انسان ودانش"فاصله آیات"،جایگاه ونقش آن درتفسیرسوره ابراهیم درالیمزان.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, تفسیر المیزان, هدفمندی, ساختارمندی سوره ها, شناخت قرآن, سوره ابراهیم}
  • محمدعلی زکی
    انسجام سوره های قرآن در سه حوزه ، علوم قرآنی، اعجاز قرآنی و تفسیر قرآنی خود را نمایش داده است. قرآن‏پژوهان در چند دهه اخیر از زاویه دیگری به تفسیر قرآن نگریسته‏اند و معتقدند که این روش نو کمک شایان توجهی به درک مفاهیم قرآن کریم می‏کند. این روش که به تفسیر ساختاری قرآن شهرت یافته سبک جدیدی در تفسیر قرآن است، هر سوره به منزله یک کلیت واحدتلقی شده و چگونگی رابطه آیات با غرض اصلی سوره مطالعه می گردد. این روش بر نگرش جامع‏گرایانه به معانی سوره های قرآن استوار است. در سالهای اخیر، نگرش ساختارمند و جامع گرایانه به سوره های قرآن در بین مفسران و محققان قرآنی در ایران جای خود را باز کرده ، به گونه ای که در مجلات علمی قرآنی طی بیست سال گذشته بیش از 29پژوهش منتشر گردیده است.
    هدف مقاله حاضربررسی ساختاروهدفمندی سوره سباءازنگاه علامه طباطبایی درتفسیر المیزان بوده،براین اساس رویکردهای سه گانه نظری وهم چنین سه بخش سابقه تحقیق بررسی شده اند. نتایج تحقیق نشان داده که هدف وغرض اصلی سوره سباءدرتفسیر المیزان موضوع اصول سه گانه دین (به ترتیب معاد، توحید و نبوت) است. سوره سباء درچهاربخش به تبیین مبانی اصول دین اسلام پرداخته است. هدف اصلی سوره سباءدرتمامی بخش های چهارگانه آن به مثابه بخش های مختلف مرتبط با یکدیگر تبیین شده که نمایگر تفسیرساختارمندعلامه طباطبایی درسوره سباءبوده است. سوره سباءیکی ازسوره های قرآن بامحوریت تببین وبررسی ابعاد گوناگون اصول سه گانه دین اسلام بوده و این نتیجه معرف اهمیت سوره سباء می باشد.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, تفسیر المیزان, تفسیر ساختاری, سوره سباء}
  • مریم سلیمانی میمند
    قرآن کریم این عظیم ترین سند الهی که باطل در آن راه ندارد در آیات متعددی از بالاترین مرتبه ای که امام حسین(ع)در نزد خداوند متعال به آن دست یافت با شیوایی بسیار سخن می گوید.این مقاله به معرفی سوره ای(سوره فجر)می پردازد که شان نزولش به سومین سپهر ولایت و امامت بر می گردد.ابتدا به هدف خلقت اشاره و سپس سیمای امام حسین(ع)به تصویر کشیده می شود و در ادامه به تحقق رسیدن هدف نهایی خلقت و اتم مطلوب خداوند نیز اشاره می گردد.
    کلید واژگان: سوره فجر, هدف خلقت, امام حسین(ع)}
  • محمدعلی محمدی
    این مقاله به بررسی مفهوم و مدلول واژه قرآنی بقیه الله (هود، آیه 86) از منظر مفسران شیعی و سنی می پردازد. این ترکیب در کلیت آیه مذکور مفهوم اقتصادی دارد و به معنی سود حلال است، اما از آنجا که در میان شیعیان امام زمان(عج) به بقیه الله تعبیر و تفسیر شده است، تقریبا مفهوم و مدلول اصلی این واژه و کارکرد اقتصادی آن در میان ما فراموش شده است. در این مقاله ضمن بررسی موضوع در آثار تفسیری شیعه و سنی، به سیر ورود معنای ثانوی یا فرعی واژه بقیه الله در آثار شیعی نیز اشاره شده است.
    کلید واژگان: بقیه الله, امام زمان(عج), سود حلال, سوره هود, گران فروشی}
    Mohammad Ali Mohammadi
    This article surveys the concept and context of the specific key term known as Baqiatallah in Chapter Houd, verse No.86 from point of view of both the Shiite and Sunni interpreters. The mentioned term holds an economical concept within the general verse, relating to a religiously accepted profit. But since among the Shiites, Imam of our time is interpreted and known as Baqiatallah, in most cases the original concept and reference of this term has been forgotten and therefore its economical function has been neglected. While this article surveys this topic in the interpretive Shiite and Sunni works and texts, it also points to the path through which it has found a second or minor meaning within the Shiite works.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال