بررسی فراوانی ابتلا به COVID-19 در افراد دارای سابقه ابتلا به سل در جامعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دو پیک اول و دوم پاندمی

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در دسامبر 2019 مجموعه ای از موارد پنومونی با منشا ناشناخته در ووهان چین گزارش شد که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان COVID-19 نامگذاری شد. عوامل خطر ایجاد بیماری کووید-19 هنوز به خوبی شناخته شده نیست، اما شواهد نشان می دهد برخی عوامل از جمله بیماری های تنفسی مانند بیماری سل، از فاکتورهای خطر مهم در بیماری کووید-19 هستند. لازم به ذکر است، بیماری سل مانند SARS-COV-2، عمدتا از طریق تنفسی منتقل می شود و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هم چنین برخی مطالعات نشان می دهد که عفونت همراه با مایکوباکتریوم توبرکولوزیس سبب ایجاد علایم پنومونی با سرعت بیش تر و شدیدتر در کووید-19 و عامل عمده مرگ به علت بیماری شدید ایجاد شده می باشد. با توجه به این که، بیماری کووید-19 یک پاندمی نوپدید بوده و عوامل خطر مرتبط با بروز و شدت آن هم چنان در حال بررسی است و با توجه به این که بیماری سل از بیماری های عفونی قابل درمان است که می تواند بر سایر بیماری های تنفسی اثر گذار باشد، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی کووید-19 محتمل و قطعی در دو پیک اول و دوم پاندمی کرونا در بین مبتلایان با سابقه ابتلا به سل، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی، بوده است و جمعیت مورد مطالعه شامل بیماران با سابقه ابتلا به سل که تاریخ تشخیص آن ها در بازه زمانی 1394 الی 1399 بوده است. تعداد این نمونه ها برابر 1532 بوده است. روش نمونه گیری، سرشماری بوده است. زمان بررسی از نظر ابتلا به کووید-19 بعد از پیک اول و در طول و بعد از پیک دوم کرونا (از نیمه دوم اردیبهشت 1399 الی آبان 1399) بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست حاوی متغیرهای دموگرافیک و علایم کلینیکی مرتبط با کووید-19 بوده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه تلفنی و بررسی مستندات بود. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشگران آموزش دیده انجام گرفت. بدین منظور، ابتدا به پرسشگران آموزش لازم خصوص نحوه تکمیل چک لیست ارائه شد. ورود داده در نرم افزار اکسل انجام و جهت آنالیز به نرم افزار SPSS ver.16 انتقال داده شد. توصیف متغیرها بر حسب تعداد، درصد، میانگین، انحراف معیار و میانه ارائه شده است. مقایسه بین متغیرهای گروه بندی شده با ازمون کای اسکوئر انجام گرفت.

یافته ها

در این مطالعه، شیوع موارد کووید-19 محتمل و قطعی در بین بیماران با سابقه ابتلا به سل مورد بررسی، 5/5 درصد (85 نفر) و مورد مشکوک، محتمل و قطعی 6/15 درصد (239 نفر) گزارش شد. هم چنین ارتباطی بین گروه های سنی، جنسیت، محل سکونت، نوع بیماری سل، تاهل، دیابت، بیماری کلیوی و دیالیز، نقص ایمنی و بیماری کبدی با شیوع کووید-19 در بین بیماران با سابقه ابتلا به سل مورد بررسی مشاهده نشد. لازم به ذکر است، در این گروه از مبتلایان، بیماری قلبی، ریوی، سرطان و شیمی درمانی، فشارخون بالا و بیماری های مغز و اعصاب با شیوع کووید-19 مرتبط بود. هم چنین بیش ترین میزان فراوانی کووید-19 مشکوک، محتمل و قطعی در بین بیماران با سابقه سل تشخیص داده شده به ترتیب در سال 1399 با 5/38 درصد (25 از 65 مورد با سابقه بیماری سل)، سال 139 با 7/26 درصد (63 از 236 مورد با سابقه بیماری سل) و سال 1398 با 8/20 درصد (58 نفر از 279 مورد با سابقه سل) بوده است.

استنتاج

به نظر می رسد علی رغم محدودیت قرنطینه ای شدید در ابتدای پاندمی کووید-19 و احتمالا خود قرنطینه ای بالا در مبتلایان به سل به دلیل در معرض خطر بودن ازنظر سن بالا، ابتلا به بیماری های زمینه ای ابتلا مبتلایان به سل به کووید-19 نسبتا قابل ملاحظه بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2730981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!