فهرست مطالب

مطالعات فقه تربیتی - سال پنجم شماره 10 (پاییز و زمستان 1397)

مجله مطالعات فقه تربیتی
سال پنجم شماره 10 (پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید نقی موسوی صفحات 7-28

    مطالعه، پایش و ارزیابی ایده‎های تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میان‎‎رشته‎ای و به عنوان شاخه‎ای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیت‎پژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی می‎کند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورت‎بندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقه‎بندی شد که عبارت‎اند از: 1. بی‎فایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیب‎زا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مولف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیب‎شناسی» و «آینده‎شناسی» نکاتی ارائه شده است.

    کلیدواژگان: تربیت اسلامی، فلسفه فقه تربیتی، تجویزات تربیتی، اجتهاد تربیتی
  • علیرضا اعرافی، سید عنایت الله کاظمی* صفحات 29-52

    دست یابی به حکم فقهی آموزش حفظ قرآن در مهدکودک ها بر مبنای روش استنادی و تحلیلی با تاکید بر روش استنباط فقهی، موضوع این نوشتار است. آموزش حفظ قرآن یعنی واداشتن کودک پیش دبستانی به حفظ قرآن درحالی که شرعا مرفوع القلم است و حکم تکلیفی بر او بار نمی شود، استنباط حکم فقهی را با چالش مواجه می سازد. اما با تتبع در ادله رفع قلم، به دست می آید که این ادله انصراف به افراد بالغ داشته و موضوعا شامل نابالغ نمی شود، اما شمول و عدم شمول این ادله در مرتبه احکام الزامی است. ازاین رو استنباط حکم استحبابی حفظ قرآن برای متربیان پیس دبستانی بی اشکال است. با توجه به عدم تعیین سن خاص برای شروع آموزش حفظ قرآن در روایات و نیز گرایش ذاتی کودک به معنویت و قدرت حافظه او دست کم به لحاظ عقلی و عرفی مانعی از آموزش حفظ قرآن برای کودکان پیش دبستانی وجود ندارد. همچنین با تنقیح مناط از دلالت روایاتی که آموزش قرآن را حق فرزند بر والدین معرفی کرده، می توان دست کم استحباب آموزش حفظ قرآن را استنباط نمود. ازاین رو اجبار و الزام آنها به فراگیری قرآن جایز نیست و چنانچه این امر موجب تنفر از قرآن شود یا اسباب انحراف کودک در آینده را فراهم آورد، حرام است.

    کلیدواژگان: سن آموزش، کودک ممیز، مرفوع القلم، تعلیم اجباری، ویژگی های فردی مربی
  • اکبر ترابی شهرضایی* صفحات 53-76

    دین اسلام برای نجات بشر از گمراهی، از ظلمت و جهالت آمده است. اساس این دین بر تربیت بشر و هدایت او به سوی سعادت و کمال است. پرورش استعدادهای مادی و معنوی انسان و خارج کردن آنها از حالت بالقوه و استعداد به فعلیت، تربیت نام دارد. با تامل در مضامین بلند آیات و روایات معصومین در تمام موضوعات، احکام و معارف آن، می‎بینیم که در تمام ساحات تربیتی نه تنها بیان و سخن دارد بلکه راهکارهای متعددی ارائه داده است. فقها باید با ارائه تحلیل تربیتی از احکام و مباحث فقهی و تبیین و توصیف جنبه‎های تربیتی فقه، پویایی آن را به رخ بکشند. با نگاه تربیتی به باب قضا و شهادات و حدود و تعزیرات، به دستور العمل‎هایی از سوی شارع مقدس در صفات و شرایط قاضی، کیفیت حکم دادن، اجرای شهادت شهود و... دست یافتیم؛ که نیاز به بازخوانی مجدد فقه در این ابواب را با رویکرد فقه تربیتی و نقش آفرینی آنها در تحصیل سعادت انسان در زندگی فردی، اجتماعی و دنیوی و اخروی روشن می‎کند.

    کلیدواژگان: فقه تربیتی، قاضی، بلوغ، عقل، ایمان
  • مجید طرقی*، علی همت‎بناری، محمدقاسم رجایی صفحات 77-110

    تربیت جسمانی به مفهوم فراهم کردن زمینه‎های رشد جسمی و تامین نیازهای طبیعی و مادی کودکان، از ساحت های مهم تربیتی به شمار می آید. یکی از اقداماتی که زمینه رشد و سلامت بدنی کودک را فراهم می کند، بهداشت جسمی است که به مثابه یکی از اقدامات تربیتی والدین در راستای استیفای حق سلامت کودک، انجام می شود. در این نوشتار کودکان پیش از تولد، در دو مبحث گزینش همسر و بهداشت دوران بارداری، با استناد به ادله فقهی (روایات و دلیل عقل)، بررسی شده است. در فرضی که همسر آینده دارای بیماری های ژنتیکی باشد برای پیش‎گیری از بیماری ها و ضعف جسمی فرزندان آینده، ازدواج اغترابی (ازدواج با غیرخویشاند) رجحان استحبابی دارد. چنان که برای پیش‎گیری از به دنیا آمدن فرزندان کم توان ذهنی، ازدواج با افرادی که دارای این ویژگی، مکروه تلقی می شود.

    کلیدواژگان: بهداشت جسمی، تربیت جسمانی، کودکان، اقدامات بهداشتی، ازدواج اغترابی
  • علیرضا اعرافی، تقی مهری رمی* صفحات 111-136

    در تعلیم و تربیت ارزش های عبادی، مربیان با اصول و روش های مختلفی می توانند ارزش ها را انتقال داده و نهادینه نمایند. یکی از مسائل مهم در این عرصه، مدارا و رفتار نرم و ملایم از سوی والدین است. اهمیت این مسئله زمانی دوچندان خواهد شد که والدین به جهت مسئولیت وجوبی خویش در امور عبادی فرزندان، به تربیت آنها همت گمارند. بررسی روش مدارا در تعلیم و تربیت ارزش های عبادی و تعیین مرزهای کاربست آن، می تواند با نگاه های روان شناسانه، جامعه شناسانه، فلسفی و... و نیز رویکرد اسلامی بررسی شود. پژوهش پیش رو به این موضوع از منظر فقه اسلامی پرداخته است. بررسی ها نشان می دهد که تکلیف تعلیم و تربیت ارزش های عبادی، برای والدین واجب بوده و نیز کاربست روش الزام و اجبار در این باره جایز است، ولی با توجه به تفاوت های فردی فرزندان و آسیب های احتمالی در آموزش و پرورش، رفق و مدارا از رجحان موکدی برخوردار است. البته مدارا در مقاطعی از تربیت ارزش ها، ممنوع بوده یا حداقل مطلوبیت ندارد و در مقابل، مواخذه و توبیخ متربیان واجب می باشد؛ چنان که تنبیه نیز در مواردی جایز می باشد.

    کلیدواژگان: مدارا، فرزندپروری، تعلیم و تربیت ارزش ها، فقه تربیتی، تربیت عبادی
  • علیرضا اعرافی، مجید طرقی، حسین مولودی* صفحات 137-162

    در تاریخ فقه، قواعد فقهیه به عنوان عام فوق در استنباط احکام شرعی به ویژه مسائل مستحدثه، نقش بی بدیلی دارند. فقه تربیتی نیز به عنوان فقه نوین نیازمند برخورداری از پشتوانه قواعد فقهی متناسب با خود است. این مهم هنگامی ضرورت می یابد که در بسیاری از مسائل تعلیم و تعلم ادله مصرحی وجود ندارد. قاعده فقهی علم نافع در تعلیم و تعلم، قابلیت تطبیق بر بسیاری از مسائل تعلیم و تعلم را دارد. مولف به شیوه اجتهاد جواهری که سنت پذیرفته شده حوزه های علمیه است وفادار بوده و با روش تحلیلی - توصیفی و انتقادی، ادله قول مشهور در رجحان تعلیم و تعلم علم نافع و مرجوحیت تعلیم و تعلم علم غیر نافع را از منظر فقهی بررسی کرده است. اولویت تعلیم و تعلم، علم دینی و علم نافع اخروی نسبت به علوم دیگر، استحباب تعلیم و تعلم علم نافع، مرجوحیت تعلم علم غیر نافع و اباحه تعلیم علم غیر نافع صرف نظر از عناوین ثانویه، از نتایجی است که این تحقیق به آن دست یافته است.

    کلیدواژگان: واعد فقهی، فقه تربیتی، علم نافع، تعلیم و تعلم
|
  • Sayyid Naqi Musavi * Pages 7-28

    It is essential to study, investigate and evaluate new ideas and disciplines. Educational jurisprudence is a branch of jurisprudence and a new field in educational research that is developing and expanding. It has an interdisciplinary identity that must be looked at and critically assessed. The present study has endeavored to identify, collect, formulate and then evaluate the criticisms regarding educational jurisprudence. Thus, the criticisms concerning educational jurisprudence have been sorted out under three categories: 1-the uselessness of educational jurisprudence; 2- the demerits of educational jurisprudence; 3- non-priority of educational jurisprudence. The author goes on to present the different narratives on each category and then assess and answer them. In the end, some points have been presented from pathological and futurological perspectives.

    Keywords: Islamic education (tarbiyah), philosophy of educational jurisprudence, educational prescription, educational ijtihad
  • Alireza A'rafi, Sayyid 'Inayatullah Kazemi * Pages 29-52

    This article seeks to draw out the juridical standpoint concerning memorization of the Quran in Kindergartens using references and analytical method with emphasis on jurisprudential deduction. Memorization of the Quran means that a preschooler is persuaded or made to memorize the Quran at a time when he is not duty-bound. Since he is not under any religious obligation, the deduction of a juridical ruling becomes challenging. However, by scrutinizing the arguments regarding people who have no obligation, it can be inferred that those arguments apply to adults and categorically do not include children below the age of maturity. When it comes to the arguments, a general instruction can be inferred regarding memorization of the Quran per se which means that it is recommended for preschoolers to memorize the Quran. Given the fact that the narrations have not specified an age for memorization of the Quran and also the natural tendency of the child to spirituality and his memory power, in the eye of reason and custom there is no objection about a preschooler memorizing the Quran. As well, by clarifying the criterion through analyzing the significations of the narrations according to which teaching the Quran to a child is among the rights of a child upon his parents, we can, at least, deduce the desirability of teaching the memorization of the Quran. It is therefore not permissible to force them to learn the Quran. In case, this leads to their aversion or deviation in the future, it is forbidden.

    Keywords: age of instruction, discerning child, unbound, forced education, tutor's personal traits
  • Akbar Turabi Shahrezai * Pages 53-76

    Islam has been revealed to save humanity from going astray, darkness and ignorance. This religion is based squarely on educating and guiding humanity to prosperity and perfection. The nurture of man's material and spiritual talents and then activating those dormant potentials are called 'tarbiyah' (lit. training). A look into the verses and traditions from the Infallibles (AS) in all areas pertaining to education will reveal to us the fact that not only do they have a say in every educational sphere but they have also presented multiple solutions and approaches. The jurists, however, engage in educational analyses of the juridical rules and issues explicating and elaborating on the educational aspects of jurisprudence as well as its dynamism. By studying from an educational perspective the different episodes of fiqh (jurisprudence) such as judicial procedures, testimony, penal and criminal rules, we come across divine instructions concerning qualifications and characteristics of a judge, method of passing judgments, bearing witness, etc which somehow demonstrate the need for restudying jurisprudence in these chapters with an educational approach so as to clarify their role in earning mankind happiness in their individual, social, worldly and other-worldly lives.

    Keywords: educational jurisprudence, judge, puberty, intellect, faith
  • Majid Toroghi*, Ali Hemmat Banari, Muhammad Qasim Rejai Pages 77-110

    Physical education in the sense of helping in the physical growth of children and meeting their natural and material needs is one of the important educational areas. Among the measures that promote the growth and bodily health of a child is physical health as one of the parenting measures to assert the right to child health. This article examines prenatal children in two areas of spouse selection and prenatal health, based on jurisprudential arguments (traditions and reason). Assuming that the future spouse has genetic diseases, to prevent future illnesses and physical weakness of the future offspring, marriage to a biologically unrelated person is preferred and recommended. Marriage to people with this feature is considered reprehensible and is disapproved only to prevent the birth of children with mental disabilities.

    Keywords: physical health, physical education, children, hygiene, marriage to an unrelated person
  • Alireza A'rafi, Jawadi Ibrahimi * Pages 111-136

    In teaching and instilling devotional values, instructors can use different principles and methods to inculcate and transfer or institutionalize values. One of the important issues in this area is tolerance and gentle behavior of parents. The importance of this issue is doubled when parents try to educate their children about their responsibilities. Investigating the method of tolerance in the teaching and practice of devotional values and determining the boundaries of its application can be done through psychological, sociological, philosophical, and Islamic approaches. The present study deals with this subject from Islamic jurisprudential perspective. Studies show that it is obligatory upon the parents to teach devotional values to their parents. As well, the application of coercive methods is permissible in this regard. However, given the individual differences of children and the possible challenges in education and nourishment, tolerance is highly recommended. Indeed, in some stages of instruction and education, tolerance as a way of teaching values is forbidden or is, at least, undesirable. On the contrary, punishing the learners becomes obligatory just as it becomes permissible under certain circumstances.

    Keywords: Tolerance, parenting, values education, educational jurisprudence, devotional education
  • Alireza A'rafi, Majid Toroghi, Hussein Mowludi * Pages 137-162

    In the history of Fiqh, the principles or rules (qawa'ed) of fiqh are considered general rules that serve as instruments for derivation of Islamic laws especially with regard to current legal issues. The educational jurisprudence also, as a modern area of jurisprudential studies, stands in need of jurisprudential principles consistent with it not to mention the fact that there is no explicit proof in most issues regarding teaching and learning. The jurisprudential principle of beneficial knowledge in teaching and learning is applicable to most issues concerning teaching and learning. The author is faithfully committed to the Jawaheri method which is an accepted traditional method in the seminaries. He has, from a jurisprudential perspective, studied through critical descriptive analytical method the arguments associated with the famous standpoints concerning desirability of teaching and learning beneficial knowledge and the undesirability of teaching and learning nonbeneficial knowledge. The preference of teaching and learning religious beneficial knowledge over other knowledge, the desirability of teaching and learning beneficial knowledge and the undesirability of learning unbeneficial knowledge and the mere permissibility of teaching unbeneficial knowledge are among the conclusions drawn in this study.

    Keywords: principles of jurisprudence, educational jurisprudence, beneficial knowledge, teaching, learning