فهرست مطالب

پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی - سال دوازدهم شماره 54 (پاییز 1399)

نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
سال دوازدهم شماره 54 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • خلیل میرزایی*، مرجان سپه پناه، اعظم شکوری صفحات 9-29

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی مولفه‏های مدیریت آشوب گونه در نظام‏های مبتنی بر‏ کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی با رویکردی مقایسه‏ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل 925 نفر از زنان روستایی دهستان مفتح از شهرستان فامنین بودند که به طور مداوم مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی بودند. با استفاده از فرمول کوکران، 272 نفر از آن‏ها به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه سازمان‏یافته بود. تجزیه و تحلیل داده‏ها به‏وسیله نرم‏افزار SPSS/22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف معنی‏داری بین میانگین مولفه های مدیریت آشوب گونه میان دو نظام‏ کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی (تک کشتی) وجود دارد. به گونه ای که می‏توان گفت مدیریت آشوب گونه در نظام‏های کشت مخلوط نسبت به نظام سنتی (تک کشتی)، دارای میانگین بیش‏تری است. به عبارت دیگر، اثرات چهارگانه مولفه های مدیریت آشوب گونه که عبارتند از: اثرپروانه ای، خودمانایی، جاذبه های عجیب و سازگاری پویا، در نظام های چندکشتی (کشت مخلوط)، بیش تر از نظام کشت سنتی می باشد.

    کلیدواژگان: مدیرت آشوب گونه، اثر پروانه ای، خودمانایی، سازگاری پویا، چندکشتی
  • فاطمه سپهوند*، سعید کریمی صفحات 30-52
    < p>چکیده این تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی بوده و با روش و فن تحلیل پیشران ها انجام شده است و لذا دارای ماهیت تحلیلی و اکتشافی است. در مرحله نخست با مصاحبه با 20 نفر از کارشناسان مرتبط در اداره مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان همدان و نیز کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، اداره تعاون روستایی، اداره صنعت و معدن، مرکز خدمات فیروزان شهرستان نهاوند اطلاعات نخستین گردآوری شد و مولفه های کلیدی(با تاکید بر نقش مولفه های آموزشی) که در این شهرستان می تواند در آینده بر توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی در راستای توسعه شغل های خانگی، تاثیرگذار باشند شناسایی شد. نتایج به دست آمده 17 مولفه کلیدی بود. در گام دوم برای شناسایی پیشران ها از بین 17مولفه بیان شده، پرسشنامه تاثیر های متقابل طراحی شد. وزن دهی این پرسشنامه به صورت مقایسه ای زوجی و میزان ارتباط مولفه ها با همدیگر با اعداد بین صفر تا سه صورت گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه توسط جامعه آماری، از نرم افزار میک مک برای تحلیل استفاده شد. نتایج نشان داد که" برگزاری کارگاه ها برای معرفی توان زنان روستایی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی خانوارها برای اعضای خانواده و مردان روستا" از یک سو می تواند برتوان و خلاقیت زنان روستایی بیافزاید و از سویی دیگر با معرفی این توان ها و قابلیت ها به دیگر افراد روستا و حتی اعضای خانواده بتوان مسیر ورود زنان را به عرصه فعالیت های کاری و اقتصادی بیشتر باز کند. همچنین " مداخله گری موثرتر مروجان کشاورزی برای ارایه نمایشگاه های دستاوردهای زنان روستایی به طور منظم در مناسبت های خاص به موازات آموزش برای افزایش کیفیت تولیدات برای ارایه در نمایشگاه " می توانند موثر باشد. این پیشران ها سبب "تقویت مهارت های استفاده از بازاریابی مجازی برای توسعه شغل های خانگی زنان " روستایی می شوند و نیز در "افزایش سطح مهارت زنان در ایجاد شغل ها" تاثیر مستقیم و موثری دارند؛ همچنین سبب افزایش تبادل تجربه ها در زمینه کاری زنان روستایی خواهد شد.
    کلیدواژگان: توانمندسازی اقتصادی زنان، کسب وکارهای خانگی، شغل های روستایی
  • طیبه چراغی، رویا اشراقی*، علیرضا پورسعید، مرجان واحدی، محمدباقر آرایش صفحات 53-66
    عشایر سهم بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارند. اگر به اشتغال و پایداری معیشت جامعه های عشایری پرداخته نشود، امنیت غذایی دیگر قشرها به خطر خواهد افتاد. از جمله راهبردها برای تحقق امنیت شغلی در منطقه های عشایری آموزش و ترویج است. این پژوهش با دیدمان آمیخته و با هدف ارزشیابی میزان یادگیری و بررسی تاثیر آموزش کشاورزی در اشتغال و پایداری معیشت عشایر ایلام انجام شده است. بخش کیفی تحقیق به روش نظریه پایه ور و بخش کمی به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی 24 تن از یاریگران ترویج عشایر استان ایلام بودند. روش نمونه گیری مورد استفاده گلوله برفی بود و اطلاعات از عشایر به روش مصاحبه گرد آوری شد. یافته ها در فرآیند کد گذاری در قالب مفهوم ها طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد عامل های موثر بر پایداری معیشت عشایر استان ایلام شامل شش مولفه می باشند که آموزش های ترویجی نقش بسزایی در این راستا ایفا می کنند. در بخش کمی برای ارزشیابی میزان یادگیری و تاثیر آموزش بر اشتغال و پایداری معیشت، از بین 60 تن از یاریگران ترویج عشایر استان ایلام 40 تن با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در سال 1398 انتخاب شدند که21 تن از آنان در کارگاه آموزشی و20 تن دیگر که تجربه کاشت موفق گیاهان دارویی را در سال های گذشته داشتند به عنوان گروه شاهد در پژوهش بررسی شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه پیش آزمون - پس آزمون استفاده شد. پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از نظر کمیته راهنما تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و از آزمون Scheffاستفاده شد. نتایج نشان داد آگاهی و توانمندی عشایر برای انجام فعالیت های اقتصادی در پیش و پس از برگزاری آموزش تولید گیاهان دارویی تفاوت معنی داری کرده است.
    کلیدواژگان: عشایر، معیشت پایدار، کارگاه آموزشی، یاریگران ترویج
  • امیرحسین علی بیگی*، سحر شمشیری صفحات 67-85
    تغییر اقلیم اکثر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این پدیده در بخش کشاورزی ایران نیز تاثیر گذار است. به طور قطع، دانش و ادراک صحیح مروجان کشاورزی از این موضوع می تواند در ارتقای تاب آوری کشاورزان نسبت به آثار تغییر اقلیم موثر باشد. پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی دانش و ادراک مروجان امور کشاورزی از تغییرات اقلیمی و عوامل موثر بر آن در شهرستان کرمانشاه انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق تمامی مروجان امور کشاورزی شهرستان کرمانشاه (N= 180) بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 118 تن به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه مورد تایید پانل متخصصان رشته های ترویج کشاورزی و سنجش و اندازه گیری قرار گرفت و به منظور سنجش پایایی پرسش نامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شد که مقدار قابل قبولی به دست آمد. بر اساس نتایج، دانش تغییر اقلیم مروجان قابل قبول بود (میانگین83/12 از 20) و تحلیل رگرسیون نشان داد چهار متغیر سن، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی، سابقه کار و آموزش تاثیر مثبت و معنی داری بر دانش آن ها دارد. به منظور بررسی تاثیر دانش تغییر اقلیم بر ادراک مروجان از تحلیل رگرسیون استفاده شد که نشان داد این متغیر تاثیر مثبت و معنی داری بر ادراک مروجان از تغییر اقلیم داشته است .
    کلیدواژگان: تغییرات اقلیمی، مروجان امورکشاورزی، دانش، ادراک
  • حمید موحد محمدی*، فاطمه اسکوهی، امیر علم بیگی، محمد رضا پارسا نژاد، احمد رضوانفر صفحات 86-105
    انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال موثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینه های تولید ازطریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شود و امکانات و منابع مالی بیشتری رادر اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار داده و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد. در این مطالعه با استفاده ازنرم افزار MAXQDA10 فرآیند کدگذاری صورت گرفت و مقوله های اصلی و فرعی استخراج شدند. سپس وظایف وکارکردهای مشترک و دارای اهمیت بیشتر از میان پژوهش ها گزینش شد. در مجموع، 24 وظیفه و کارکرد برایدفاتر و مراکز انتقال فناوری در قالب پنج وظیفه اصلی شامل: ثبت و مدیریت مالکیت فکری، توانمندسازیپژوهشگران، شبکه سازی و ارتباط با جامعه، ترویج و جامعه نگری، امکان سنجی و خدمات مالی شناسایی شدند.این تعامل، سبب شناخت نیازهای صنعت، انطباق مباحث درسی و پژوهش ها با نیازهای صنعت، ایجاد دوره هایکارآموزی برای دانشجویان، شناسایی توانایی ها و ایده های برتر و در نهایت، افزایش انگیزه و توانایی ایجاد کسبوکار جدید در دانشجویان و عدم وابستگی آن ها به کارهای دولتی می شود.
    کلیدواژگان: زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی، انتقال فناوری، دفاتر انتقال فناوری، آموزش کشاورزی
  • سید ابوالقاسم برآبادی*، علی شمس صفحات 106-119

    شبکه​های اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیام​های آموزشی، جایگاه بالایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکه​ها می​تواند به روش​های مختلف و بر جنبه​های مختلف نظام آموزشی تاثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکه​های اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نموده​اند. این مطالعه در پی مشخص کردن عامل های تاثیرگذار بر استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی است. جامعه آماری 111528 تن دانشجویان دانشکده​های کشاورزی دولتی سراسر کشور در سال تحصیلی 98-1397 بود که از بین آن ها با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه​گیری چندمرحله ای تصادفی، 400 تن دانشجویان از هشت دانشگاه کشور گزیده شدند. داده​ها با استفاده از طیف لیکرت و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی شکلی آن توسط شماری از اعضای هییت علمی رشته​های ترویج کشاورزی و ادبیات فارسی بررسی شد و روایی محتوایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (AVE بین 64/0 تا 73/0 برای متغیرهای مختلف) و پایایی نیز با استفاده از تتای ترتیبی (Ɵ بین85/0 تا 92/0 برای متغیرهای مختلف) تایید شد، جمع آوری گردید. برای بررسی تاثیر متغیرها بر عملکرد تحصیلی دانشجویان برحسب مورد از آماره های t، f و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و یافته ها نشان دادند که بیشترین کاربرد شبکه​های اجتماعی در بین دانشجویان مربوط به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است. بین میزان استفاده آموزشی از این شبکه​ها توسط دانشجویان دختر و پسر و نیز بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معنی​داری وجود دارد ولی در بین گرایش​های مختلف اختلاف معنی​داری مشاهده نشد. همچنین مشخص گردید که میزان استفاده آموزشی از شبکه​های اجتماعی در بین دانشجویانی که از این شبکه ها با اهداف آموزشی استفاده می کردند، تاثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی آنان دارد، لذا پیشنهاد می​شود مدیران و برنامه​ریزان آموزشی و اساتید دانشگاه​ها توجه بیشتری در خصوص گنجاندن این رسانه​ها در برنامه​های درسی داشته باشند

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، عملکرد تحصیلی، آموزش کشاورزی، دانشجویان کشاورزی
  • فاطمه رحیمی فیض آباد*، مسعود یزدانپناه صفحات 120-136
    < p class="a" dir="RTL">یکی از مهم ترین هدف های ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از راه برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی است. ارزیابی پیوسته ی این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن می باشد. یکی از راه های ارزیابی کلاس های آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از راه بررسی رضایت کشاورزان می باشد. چرا که آموزش ترویج زمانی موثر خواهد بود که کشاورزان از این کلاس ها راضی باشند. از این رو، هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان از کلاس های آموزشی ترویجی شهرستان الشتر می باشد. این تحقیق از شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری به عنوان چارچوب نظری تحقیق و از تحقیق علی - ارتباطی به عنوان روش تحقیق استفاده نمود. جامعه ی آماری، کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در سال 1394 در کلاس های آموزشی ترویجی شرکت کرده بودند (220 تن).  بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای 140 تن از این کشاورزان برای تحقیق انتخاب شدند. داده های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت گردآوری شد. روایی پرسشنامه از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتای ترتیبی استفاده شد (95/0- 78/0=θ). برای تعیین عامل های موثر بررضامندی کشاورزان ازمدل معادله های ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافته ها نشان دادند، متغیر ارزش درک شده بالاترین تاثیر مستقیم را بر رضامندی کشاورزان از کلاس های آموزشی ترویجی دارد و انتظار درک شده دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم بر رضامندی کشاورزان از کلاس های آموزشی ترویجی می باشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، انتظار بالاترین تاثیر را بر رضامندی کشاورزان از کلاس های آموزشی ترویجی دارد.
    کلیدواژگان: رضامندی کشاورزان، سنجش رضامندی، ترویج کشاورزی، کلاس های آموزشی ترویجی
  • ابراهیم فرمانده، غلامحسین زمانی، راضیه نامدار* صفحات 137-159
    مسئولیت‏پذیری به عنوان یکی از جنبه‏های اخلاق، به معنای این است که فرد، وظیفه و عمل اخلاقی را با رضایت خود انجام داده و در قبال آن پاسخگو باشد. مسئولیت پذیری، طیف گسترده ای از ابعاد را در بر می گیرد. هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین سطوح مسئولیت‏پذیری و تمایل دریافت مشاوره شغلی با استفاده از ترجیح مراتب مسئولیت‏پذیری(زمحس) در بین دانشجویان کارشناسی رشته‏های کشاورزی دانشگاه شیراز است. جامعه آماری این تحقیق شامل 875 تن از دانشجویان کارشناسی کشاورزی در حال تحصیل در نیمسال اول 98-97 بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با توجه به رعایت تعداد نمونه معتبر شناخته شده توسط تی‏استودنت، 330 تن از آنان به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏بندی شده دومرحله‏ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه نیمه ساختارمند استفاده گردید. روایی شکلی پرسشنامه با نظر گروهی از اعضای هییت علمی بخش ترویج و آموزش کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و پایایی سازه ابزار تحقیق نیز با آزمون آلفای کرونباخ (95/0) ارزیابی شد و برای پردازش داده‏ها از نرم‏افزار SPSS استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی نشان داد مسئولیت‏پذیری فردی دارای رابطه مستقیم و ضعیفی با تمایل به دریافت مشاوره شغلی است. اما بین مسئولیت‏پذیری اجتماعی عام و مسئولیت‏پذیری دینی رابطه مستقیم و قوی وجود دارد.
    کلیدواژگان: مشاوره شغلی، دانشجویان کارشناسی کشاورزی، مسئولیت‏پذیری
  • غلامحسین عبدالله زاده، محمدشریف شریف زاده* صفحات 160-175

    یکی از گزینه های اساسی پاسخگویی جامعه برای کاهش خطرهای ناشی از دگرگونی های آب و هوایی و اثرهای آن، سازگاری با دگرگونی های آب و هوا است. از آنجایی که برنامه سازگاری با کم آبی دارای ذی نفعان مختلفی می باشند، شناخت این ذی نفعان و تحلیل انتظارهای آنان یک تعیین کننده مهم موفقیت برنامه خواهد بود. این تحقیق با هدف تحلیل انتظارهای ذی نفعان و شناسایی مداخله گران برنامه ای در رویه های راهبردی و علمیاتی باتاکید بر برنامه سازگاری با کم آبی در استان گلستان نگاشته شده است. از گروه کانونی و اسناد مرتبط برنمه ملی سازگاری با کم آبی و برنامه اولیه سازگاری با کم آبی استان گلستان برا گردآوری داده های مورد نیاز استفاده شد. سپس ماتریس علاقه - قدرت به منظور دسته بندی ذی نفعان با توجه به قدرت تاثیر گذاری و سطح علاقه نسبت به برنامه به کار گرفته شد. چهار گروه ذی نفع شامل: مصرف کنندگان / آب بران ، مجیران / نتظیم کنندگان ، تدبیر کنندگان/ تصمیم گیرندگان و تسهیل گران / تاثیر گذاران که هر یک دارای علاقه و قدرت متفاوتی بودند، شناسایی شدند. فزون بر این ، 15 نیاز و انتظار مانند: استفرار سازه مدیریت یکپارچه منبع های آب گلستان (بانک آمار و اطلاعات آب استان)، آموزش تحصصی و بهره برداران کشاورزی در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب و بهره گیری از ظرفیت اهداگران بین المللی برای توسعه طرح های سازگاری با کم آبی، شناسایی شد که به تفکیک چهار گروه ذی نفعان گفته شده تحلیل شدند. در نهایت اقدامات مدیریتی برای سازگاری با کم آبی در استان گلستان ارائه شد.

    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، ماتریس علاقه - قدرت، تحلیل دست اندرکاران، ذی نفعان آب
  • سعید محمد زاده*، آمنه سواری ممبنی، حامد ایزدی صفحات 176-191
    تحلیل کیفیت دستاوردهای درس های عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستان های کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از هنرجویان هنرستان فوق الذکر به شمار 76 هنرجو بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 63 نفر تعیین گردید و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (77/0= AVE) تایید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای ترتیبی استفاده شد (84/0=α). نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که علاقه به مشاغل کشاورزی و طبیعت مهمترین عامل انتخاب رشته کشاورزی بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. معدل پایین و عدم امکان انتخاب رشته های دیگر عامل مهم دیگر در این انتخاب بوده است. نتایج شاخص فاصله انحراف معیار از میانگین (ISDM) نشان داد کیفیت دستاوردهای دروس عملی از دیدگاه هنرجویان در کل نسبتا مطلوب بوده است. تحلیل عاملی اکتشافی دستاوردهای دروس عملی را در سه عامل کسب مهارت های شناختی، کسب مهارت های عاطفی و کسب مهارت های حرفه ای خلاصه نمود. در این بین  عامل کسب مهارت های شناختی به عنوان عامل اول با مقدار ویژه 43/6 به تنهایی تبیین کننده  32/24 واریانس کل می باشد. سه عامل مستخرج در مجموع 43/58 درصد کل واریانس را تبیین نموده اند.
    کلیدواژگان: کیفیت تدریس عملی، آموزش کشاورزی، آموزش فنی حرفه ای
|
  • Khalil Mirzayi *, Marjan Sepahpanah, Azam Shakori Pages 9-29

    TThe purpose of this research was to Comparing Chaotic Management Indicators in intercropping and the Traditional Cropping System in Hamadan. The population has consisted of 925 farmers from Mofteh village of Famenin city who were engaged in agricultural activities. The sample size was 272 that selected by the Cochran formula. The research tool was a questionnaire consisting of two parts. The first part is the demographic characteristics of rural women and the second part is a questionnaire with 54 items on a five-choice Likert scale (1 to 5). It was used AVE (0.51) and CR (0.72) for validity and reliability respectively. Also, it was used SPSS/22 software for processing. Statistical tests in this study were: independent t-test and content analysis to identify common identification points between the two systems studied. The results show that there was a significant difference in chaotic management and its components mean at intercropping and traditional systems. On the other hand, it shows that management chaos in mixed cropping systems was higher than the traditional system. Therefore, in multicast systems Butterfly, selfishness, strange attractions, and dynamic adaptation have the most impact on traditional systems.

    Keywords: chaos management, Butterfly effect, self-control, dynamic adaptation, Systematic approach
  • Fatemeh Sepahvand *, Saeed Karimi Pages 30-52
    < p >Abstract This is an applied and exploratory research and has been done by the method of drives analysis. In the first stage, information was collected through interviews with 20 experts. The results were 17 key Concepts. In the second step, a interaction questionnaire was designed. The weighting of this questionnaire was done in pairwise comparisons with numbers between 0 and 3. Then Mikmak software was used for analysis. The results showed that "holding workshops to introduce the potential of rural women to family members and rural men" on the one hand can increase the empowerment and creativity of rural women. It is also possible to facilitate the entry of women into economic activities by introducing these abilities and capabilities to other villagers. Also, "more effective intervention of agricultural promoters to present exhibitions of rural women''''s achievements on a regular basis along with training to increase the quality of products to be presented at the exhibition" can be effective. These drivers drive "strengthening the skills of using virtual marketing to develop rural women''''s home-based jobs" and also have a direct and effective effect on "increasing the level of women''''s job-creating skills"; It will also increase the exchange of experiences in the field of rural women.
    Keywords: Women'''', s Economic Empowerment, Home Business, Rural Jobs
  • Tayebeh Cheraghi, Roya Eshraghi *, Alireza Poursaeed, Marjan Vahedi, Mohammad Bagher Arayesh Pages 53-66
    Nomads make a significant contribution to the country's economic prosperity.One of the strategies for achieving job security in nomadic areas is education and extension.This study is conducted with a mixed perspective and with the aim of evaluating the level of learning and examining the impact of agricultural education on employment and livelihood sustainability of Ilam nomads. The qualitative part of the research was done by the basic theory method and the quantitative part was done by the quasi-experimental method.The statistical population in the qualitative section were 24 helpers promoting nomads in Ilam.The sampling method used was snowball and information from nomads was collected through interviews.Findings in the coding process were classified into concepts.The results showed that the factors affecting the sustainability of nomadic livelihood in Ilam province include six components that extension training plays a significant role in this regard.In a quantitative section to evaluate the amount of learning and the effect of education on employment and livelihood sustainability, among 60 nomadic promoters in Ilam, 40 were selected using purposive sampling in 1398,of which 21 in the workshop and another 20control group in the study.A pre-test-post-test questionnaire was used to collect data.The reliability of the test was determined using Cronbach's alpha and its validity was determined using the opinion of the steering committee.For data analysis, spss21 software and Scheff test were used.The results showed that the knowledge and ability of nomads to carry out economic activities before and after the training of medicinal plants production was significantly different.
    Keywords: Nomads, sustainable livelihood, training workshop, extension assistants
  • Amirhossein Alibaygi *, Sahar Shamshiri Pages 67-85
    Climate change has affected most countries in the world. This phenomenon has also had negative effects on Iran's agricultural sector. Certainly, the knowledge and perception of agricultural extension agents about climate change can be effective in farmers' resilience to this issue. Due to this issue, this descriptive-correlation study was conducted to investigate the knowledge and perception of agricultural extension agents toward climate change and the factors affecting it. The statistical population of the study was all agricultural extension agents in Kermanshah Township (N = 180) from which 118 people were randomly selected as a sample. The validity of the questionnaire was confirmed by panel of experts and Cronbach's alpha coefficient was used in order to assess the reliability of the research tool. Based on the results, the climate change knowledge of the extension agents was acceptable (mean 12.83 out of 20) and four variables of age, information sources, work experience and education had a positive and significant effect on their knowledge. Regression analysis showed that the effect of climate change knowledge on extension agents' perception is positive and significant. The results of this study can raise the sensitivity of agricultural extension planners to the issue of climate change and providing in-service training for agricultural extension agents in this field.
    Keywords: Climate change, Agricultural Extension Agents, knowledge, Perception
  • Hamid Movahed Mohammadi *, Fatemeh Oskohi, Amir ALAMBEIGI, Mohammadreza Parsanejad, Ahmad Rezvanfar Pages 86-105
    Technology Transfer from university to industry with the nature of commercialization of academic research findings is considered as an economic development strategy and it is based on the synergistic connection of science, technology and their exploitation. Proper use of technology and its effective transfer from university to industry in the context of university entrepreneurial ecosystem, can increase productivity, efficient use of resources, increase product diversity, reduce production costs by increasing innovation and creativity in doing things and increase capacity be competitive and provide more facilities and financial resources to academic researchers and improve the technology transfer process. In this study, the coding process was performed using MAXQDA10 software and the main and sub-categories were extracted. Then, common and more important tasks and functions were selected from among the researches. In total, 24 tasks and functions were identified for offices and Technology Transfer centers in the form of five main tasks including: registration and management of intellectual property, empowerment of researchers, networking and communication with the community, promotion and sociability and feasibility and financial services. This interaction leads to recognizing the needs of industry, adapting courses and research to the needs of industry, creating internships for students, identifying superior abilities and ideas, finally, increasing the motivation and ability to create new business in students and their independence to government affairs.
    Keywords: University-based Entrepreneurial Ecosystem, Technology Transfer, Technology Transfer Offices, Agricultural education
  • Seyed Abolghasem Barabadi*, Ali Shams Pages 106-119

    Social Network Sites (SNSs), as a tool for conveying educational messages, have a high position in the agricultural education system. The use of SNSs can affect different aspects of the educational system. Numerous studies have examined the relationship between the use of SNSs and various variables of educational system outputs. This study seeks to identify the factors affecting the educational use of social media and academic performance of agricultural students. The statistical population was 111,528 students of public agricultural colleges across the country in the academic year 2018-2019, of which 400 students were selected from eight universities in the country using Morgan table and multi-stage random sampling method. Data were collected by a researcher-made questionnaire using Likert Scale whose morphological validity was confirmed by a number of professors in the field of agricultural extension and Persian literature, and its content validity was confirmed by Average Variance Extracted (AVE between 0.64 and 0.73 for different variables) and reliability was confirmed using sequental theta (Ɵ between 0.85 and 0.92 for different variables). To investigate the effect of variables on students’ academic performance, t, f and Pearson correlation coefficient were used, respectively, and the findings showed that the most common use of SNSs among students is related to communicating with friends and family. There is a significant difference between the educational use of these networks by male and female students and also between students of different educational levels, but no significant difference was observed between different disciplines. It was also found that the rate of educational use of social networks among students who used these networks for educational purposes, has a positive effect on their academic performance, so it is suggested that educational administrators and planners as well as university professors pay more attention to the inclusion of these media in the curriculum.

    Keywords: Social network sites, Academic performance, Agricultural education, Agricultural students
  • Fatemeh Rahimi *, Masoud Yazdanpanah Pages 120-136
    < p >One of the most important goals of agricultural extension is informal education of farmers through extension educationclasses. Continuous evaluation of this educational tool is an effective factor in its success. One way to evaluate extension educationclasses is to evaluate it by the farmers themselves by assessing the farmers'' satisfaction. Because extension educationclasses will be effective when farmers are satisfied with these classes. Therefore, the aim of this study is to investigate the factors affecting farmers'' satisfaction with extension educationclasses in Aleshtar township. This study used the Norwegian Customer Satisfaction Index as a theoretical framework of the research and the causal - correlation research method as the research method. The statistical population of this study was the farmers of Aleshtar township who had participated in extension educationclasses in 2015 year (220 people). Based on Krejcie and Morgan table, a sample of 140 these farmers were selected for the study. The data required for the research were collected using a questionnaire. The validity of the questionnaire was reviewed and confirmed by a group of experts and theta reliability coefficient (θ= %78- %95) was used to determine the reliability of different parts of the questionnaire. Structural equation modeling was used to determine factors influencing farmers’ satisfaction through AMOS20. The results showed that the perceived value variable has the highest direct effect on farmers ''satisfaction with extension educationclasses and the perceived expectations have the highest indirect effect on farmers'' satisfaction with extension educationclasses. Also, in general, direct and indirect impact, expectations have the highest impact on farmers'' satisfaction with extension educationclasses
    Keywords: Farmers'' Satisfaction, Satisfaction Measure, agricultural extension, Extension Education Classes
  • Ebrahim Farmandeh, Gholamhosein Zamani, Raziyeh Namdar * Pages 137-159
    Responsibility as one of the aspects of morality, means that a person performs her moral duty and action with her own consent and is accountable for it. Responsibility encompasses a wide range of dimensions. The present study aimed to determine relationship between the levels of responsibility (Zamhos), and intention to receiving career counseling towards Shiraz university undergraduate agricultural students. The research population includes 875 undergraduate agricultural students were studying in the first semester of 2018-2019 academic year. According to Morgan’s table and to reach the number of valid samples (T. Student), 330 subjects were selected by two-stage stratified random sampling. For gathering information use semi-structured questionnaire. Validity of questionnaire was confirmed by panel of experts of agricultural extension and education and the reliability was confirmed by Cronbach’s alpha coefficient (0.95) and SPSS software used for data analysis. The results showed that personal responsibility has a direct and weak relationship with intention to receiving career counseling. Although general social responsibility has a direct and strong relationship with religious responsibility.
    Keywords: Intention to receiving career counseling, Undergraduate agricultural students, responsibility, Zamhos
  • Saeed Mohammadzadeh *, Ameneh Savari Mombeni, Hamed Izadi Pages 176-191
    Analyzing the quality of practical courses outcomes it plays a pivotal role in improving the quality of education in agricultural vocational schools and the process of training experienced personnel in the agricultural sector. Thus the main purpose of this study was to analyze quality of practical courses outcomes at Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek, Khuzestan province. Research method in terms of purpose and in terms of data collection, it is survey. The statistical population consisted of all students of Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek township (N=76). Based on Krejcie and Morgan's table of sample size, 63 students were selected through simple random sampling methodology. Its validity was confirmed using the extracted mean variance (AVE = 0.77), in addition the reliability as measured by ordinal coefficient alpha (α = 0.84). The results of descriptive statistics indicated that students interest in agricultural careers and natural environment was first ranked factor to enroll in vocational agriculture school. Low grade point average (GPA) and lack of chance for studying in other fields was the second ranked factor in the enrollment. The results of the standard deviation from the average index (ISDM) showed that the quality of the achievements of practical courses from the students' point of view was relatively good in general. Exploratory factor analysis summarized the achievements of practical courses in three factors: acquisition of cognitive skills, acquisition of emotional skills and acquisition of professional skills. Among these, the factor of acquisition of cognitive skills is the first factor with a specific value of 6.43 alone. 32.24% of the total variance. The three extracted factors totally explained 58.43% of the total variance.
    Keywords: quality of practical courses, Agricultural education, technical, vocational education