فهرست مطالب

سیاست پژوهی تحول در علوم انسانی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1402)

نشریه سیاست پژوهی تحول در علوم انسانی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • هاشم کارگر، آرزو صفری* صفحات 9-28

    مدیران سازمان های امروزی با چالش های زیادی روبرو هستند، اما شاید یکی از مهمترین و اساسی ترین آنها؛ افزایش عملکرد کارکنان باشد. توانایی افزایش بهره وری و تقویت اثربخشی سازمانی به جنبه های بسیاری بستگی دارد. در این زمینه، اهمیت سلامت روان و هوش هیجانی در کارمندان را نمی توان نادیده گرفت، زیرا مطابق مطالعات انجام شده این دو عامل به عنوان عوامل محوری در تلاش برای بهبود عملکرد شغلی شناخته می شوند و سازمان ها می توانند با تمرکز بر توسعه و ارتقاء این مولفه های حیاتی، راه را برای دستیابی به اهداف و آرزوهای کلی خود هموار کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گری هوش هیجانی بر رابطه سلامت روانی و عملکرد شغلی کارکنان انجام شده است. داده ها از بین نمونه ای به تعداد 100 نفر از کارکنان اداره آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و با استفاده از پرسشنامه استاندارد، جمع آوری شده و آزمون فرضیه ها نیز با استفاده از نرم افزار SmartPLS و مبتنی بر معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی صورت گرفته است. نتایج حاصل حاکی از آن است که هوش هیجانی رابطه بین سلامت روانی و عملکرد شغلی کارکنان آموزش فنی و حرفه ای استان همدان را تعدیل میکند. علاوه بر آن نشان داده شد که رابطه مثبت و معناداری بین سلامت روانی و عملکرد شغلی کارکنان آموزش فنی و حرفه ای استان همدان وجود دارد؛ از اینرو در پایان پیشنهاداتی در راستای بهبود این مولفه ها ارائه گردید.

    کلیدواژگان: سلامت روانی، هوش هیجانی، عملکرد شغلی، توانمندسازی روان شناختی
  • علی دارابی* صفحات 29-47
    منطق فازی به مثابه ابزاری نوین در تجزیه و تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی مفهوم و رهیافتی است که به تازگی وارد علوم سیاسی شده است. این رهیافت به همراه خود مفاهیم جدید دیگری از قبیل عدم قطعیت، نسبیت پذیری، درجه صدق، امکان پذیری(دربرابر محتمل بودن) و... را نیز وارد این علوم کرده است. این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به رشته تحریر در آمده است ضمن تبیین مفهومی و چیستی منطق فازی در علم سیاست تلاش دارد تا چرایی و چگونگی کاربست مراحل و مهارت های لازم برای انجام چنین تحلیلی را در حوزه علم سیاست با تحلیلگران پدیده های سیاسی و اجتماعی در میان بگذارد. یافته ها و نتایج بیانگر آنستکه منطق تحولات اجتماعی و سیاسی، تک خطی نیست و همیشه متغیرهای مختلفی در رویدادها نقش دارند و از آنجائیکه پدیده های سیاسی اجتماعی امور ارادی انسانی اند و عدم قطعیت و دخیل بودن متغیرهای فراوان در این گونه امور و پدیده ها نقش دارند؛ منطق فازی با وجود شاخصه هایی چون عدم قطعیت، نسبیت و کثرت متغیرها بنیان نظری مناسبی برای تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی است که می تواند از یک سو این امور و فرایندها را به لحاظ زیربنایی تبیین کند و از سوی دیگر، چهارچوبی منطقی برای دستیابی به نتایج صحیح در تجزیه و تحلیل های سیاسی فراهم آورد.
    کلیدواژگان: منطق فازی، منطق کلاسیک، تحلیل سیاسی، پدیده سیاسی، روش شناسی
  • حسین میرچراغ خانی* صفحات 49-75
    تئوری های علمی در مواجه با مسائل جامعه از منطق مشخصی پیروی می کنند. تحلیل عملکرد نظریه های علوم انسانی نسبت به مسائل جامعه هدف این مقاله است. اینکه نظریه های علوم انسانی بر اساس چه منطقی با مسائل جامعه مواجه می شوند پرسش اصلی مقاله است. در پاسخ این پرسش از مبنای فلسفی اتحاد علم، عالم و معلوم استفاده گردید. یافته های مقاله که با روش توصیفی و تحلیلی بدست آمد نشان می دهد که تحلیل چهار رکن عملکردی نظریه ها یعنی؛ 1 شناخت عملکرد نظریه در فهم مسائل جامعه 2 شناخت عملکرد نظریه در شرح مسائل جامعه 3 شناخت عملکرد نظریه در پذیرش مسائل جامعه 4 شناخت عملکرد نظریه در حل مسائل جامعه، منطق مواجهه نظریه را به تصویر می کشد. هر کدام از ارکان چهارگانه مذکور سه اصل یا سه پرسش اصلی را مطرح می کند که در مجموع هر نظریه در معرض دوازده پرسش کلیدی قرار می گیرد، نوع پاسخ به این دوازده پرسش نشان دهنده عملکرد و منطق مواجه نظریه با مسائل است. شناخت منطق مذکور که تحلیلی روشمند از عملکرد و نوع مواجهه نظریه با مسائل را ارائه می دهد « روش تحلیل تئوری» نام گرفت. این روش ظرفیتی مناسب برای ارزیابی عملکرد و میزان صلاحیت نظریه های علوم انسانی موجود برای حل مسائل جامعه است.
    کلیدواژگان: روش، روش تحلیل تئوری، نظریه، علوم انسانی، مسائل جامعه
  • علی فرهادی، ابراهیم رشیدی* صفحات 77-96

    در جهان به شدت پیچیده و متحول شونده کنونی و منابع محدود موجود، بدون نگاه به آینده و سیاست گذاری و برنامه ریزی درست نمی توان به سر منزل مقصود رسید و چه بسا جوامعی که به دلیل بی توجهی به آینده نگری و دچار روزمرگی شدن به سرنوشت نافرجامی مبتلا شدند. سیاست گذاران نیازمند تدوین سیاست هایی برای آینده های ناشناخته و دارای عدم قطعیت هستند و محققان حوزه آینده سهم به سزایی در این فرایند دارند، اما اغلب از تحقیقات آینده پژوهانه به عنوان یک عنصر سیاست گذاری چشم پوشی می شود. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از روش اسنادی و کتابخانه ای ،هدف اصلی اش بررسی ارتباط آینده پژوهی و سیاست گذاری و بهبود ارتباط بین تحقیقات در حوزه آینده و سیاست گذاری و بررسی امکان ایجاد ارتباط بین این تحقیقات و تحلیل سیاست از طریق نوع شناسی عدم قطیعت ها است.در این مقاله چارچوب مفهومی برای ارتباط بین تجزیه و تحلیل سیاست، سیاست گذاری و حوزه آینده پژوهی پیشنهاد شده است تا آنها به طورمتقابل بتوانند از یک رویکرد و ابزار مشترک بهره مند شوند. این چارچوب یکپارچه برای هدایت تحلیلگران سیاست در استفاده مناسب از رویکردهای آینده پژوهی در نظر گرفته شده است تا آنها بتوانند تحلیل های خود را ارتقاء داده و در سیاست های بهتر مشارکت کنند. همچنین، فعالان حوزه آینده پژوهی ترغیب می شوند که رویکردهای خود را با نیازهای تحلیلگران سیاست هم راستا کنند و از این طریق منجر به افزایش جذب کارهای آینده پژوهی در تحلیل سیاست شود.

    کلیدواژگان: آینده پژوهی، سیاست گذاری، تحلیل سیاست، عدم قطعیت
  • سید احمد موسوی، لیلا حاجی آقایی*، فیض الله نوروزی صفحات 97-118

    پژوهش حاضر در صدد یافتن رابطه بین سبک زندگی سلامت محور و سلامت اجتماعی می باشد. در چارچوب نظری از نظریات  بوردیو سایر نظریات مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است. روش پیمایشی و از پرسشنامه به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را جوانان شهر زنجان که بین سن 15 تا 29 سال بوده اند. حجم نمونه باستفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین گردیده است. یافته های تحقیق نشان داده است که:  متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی بر اساسی مدل نظری بر سبک زندگی سلامت محور جوانان موثر فرض شدند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون رگرسیون از آنجایی که سطح معناداری بدست آمده  برابر 0.000 بدست آمده و این عدد کمتر از 0.05 بوده بنابر این مدل رگرسیون در کل معنادر بوده است. مورد بررسی، تنها متغیر سرمایه اجتماعی تاثیر معناداری بر سبک زندگی سلامت محور نگذاشته و مابقی متغیرها تاثر معنادار بر سبک زندگی سلامت محور داشته اند. ضریب همبستگی چندگانه برابر 0.592 بوده و ضریب تعیین 0.351 بدست امده است. بر اساس ضریب تعیین، متغیرهای در مدل مانده به میزان حدود  35 درصد تغییرات سبک زندگی سلامت محور  را توضیح می دهد. بر اساس ضرایب بتای بدست امده سرمایه اقتصادی و رضایت از زندگی با ضریب بیتای حدود 0.350 بیشترین تاثیر را بر سبک زندگی سلامت محور داشته  است.

    کلیدواژگان: سلامت، سبک زندگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی
  • عبدالله غلامی، سید ابوالفضل موسوی زاده*، پریوش بابا خانی صفحات 119-136
    در بیانیه گام دوم، رشد معنویت و اخلاق نیازمند همراهی حکومت ها دانسته شده، اما بااین حال تصریح شده است که این دو، با دستور و فرمان به دست نمی آید. همچنین تاکید شده است که دستگاه های مسئول حکومتی و همچنین اشخاص و نهادهای غیر حکومتی، باید برنامه های کوتاه مدت و میان مدت جامع برای جلوگیری از فعالیت های ضد معنوی و ضد اخلاقی تنظیم و اجرا کنند موضوع اخلاق و اصول آن موضوع بسیار مهمی است پیام انقلاب اسلامی برای جهان و بشریت، پیام معنویت، اخلاق، توجه به خدا و واردکردن این عنصر کمال فردی و اجتماعی در زندگی است. با توجه به این مهم، پرسش اصلی این است که آیا می توان اصول اخلاقی بیانیه گام دوم را از قرآن کشف و تبیین کرد؟ و اصول اخلاقی بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس آیات قرآن کریم کدامند؟ نتایج تحقیق نشان داده است، که بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری مولفه هایی همانند: اهداف بیانیه گام دوم و مهمترین اصول اخلاقی آن را بر اساس قرآن کریم بیان کرده که عبارتند از: اصول اخلاقی اعتقادی، شامل توکل و ایمان، اصل تقوا و تهذیب نفس، اصل اخلاص، اصول اخلاقی رفتاری شامل راستگویی، شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس و اصول اخلاقی اجتماعی شامل خیرخواهی ، گذشت، کمک به نیازمندان.در این تحقیق با روش کتابخانه ای - اسنادی به تبیین و بررسی آن پرداخته است.
    کلیدواژگان: اصول اخلاقی اعتقادی، اصول اخلاقی رفتاری، اصول اخلاقی اجتماعی، مستندات قرآنی
  • امیرعلی کتابی*، سید محمود اسلامی صفحات 120-144

    انقلاب حرکتی پویا در راستای تغییر بنیادی و مقابله با ایستای است و انقلاب اسلامی بزرگترین انقلاب قرن حاضر است که در حین پویایی توان تاثیر و تحول در علوم انسانی را داراست و از طرف دیگر در راستایی پویایی بیشتر انقلاب اسلامی چاره ای نداریم جز حرکت در تحول علوم انسانی و این مهم علارقم تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری که متاسفانه در اجرا و پیاده سازی این فرامین موفقیت چندانی نداشته ایم و این خود دلیلی است برای الزام به پژوهش و تحقیق بیشتر در این خصوص؛ تا ضمن کارآمدتر نمودن شورای انقلاب فرهنگی با برنامه ریزی بر ارتقاء علوم سیاسی و تعمیم آن بر سایر علوم شاهد پیشرفت و پویایی بیشتر انقلاب عزیز خود باشیم. در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی با گزاره های علمی فطرت،کرامت انسانی وفضایل اخلاقی و علوم برگرفته از فرهنگ دینی و ملی معیارهای متناسب بازشناسی شده و از از ایستایی تفکرات اثبات گرایی دانشگاهی عبور کنیم و به پویش تحول دانش محور و ارزش مدار برای حل مسائل کشور در راستای پیشرفت می پردازیم.

    کلیدواژگان: علوم انسانی، تحول، انقلاب اسلامی، علوم سیاسی
|
  • Hashem Kargar, Arezoo Safari * Pages 9-28

    Managers of today's organizations face many challenges, but perhaps one of the most important and basic of them is; increase the performance of employees. The ability to increase productivity and strengthen organizational effectiveness depends on many aspects. In this context, the importance of mental health and emotional intelligence in employees cannot be ignored, because according to studies, these two factors are known as central factors in the effort to improve job performance, and organizations can focus on development and promotion. These vital components pave the way to achieve your overall goals and dreams. The present research was conducted with the aim of investigating the moderating role of emotional intelligence on the relationship between mental health and job performance of employees. The data was collected from a sample of 100 employees of the Technical and Vocational Education Department of Hamadan province using a standard questionnaire and the hypotheses were tested using SmartPLS software and based on structural equations with a partial least squares approach. There have been. The results indicate that emotional intelligence moderates the relationship between mental health and job performance of technical and vocational education workers in Hamadan province. In addition, it was shown that there is a positive and significant relationship between mental health and job performance of technical and vocational education staff in Hamadan province; Therefore, at the end, some suggestions were presented in order to improve these components.

    Keywords: mental health, Emotional intelligence, job performance, Psychological Empowerment
  • Ali Darabi * Pages 29-47
    Fuzzy logic as a new tool in the analysis of political and social phenomena is a concept and approach that has recently entered political science. This approach has introduced other new concepts such as uncertainty, relativity, degree of truth, feasibility (vs. probability) etc. into these sciences. This article, which has been written with a descriptive analytical method, while explaining the concept and what is logical in the science of science, searching in this field to why and how to apply the steps and skills necessary to perform such an analysis in the field of political science with analysts of phenomena Political and social. The results show that the logic of social and political developments is not linear, and different variables always play a role in events, and since socio-political phenomena are voluntary human affairs and the uncertainty and involvement of many variables play a role in such affairs and phenomena; Fuzzy logic, despite its characteristics such as uncertainty, relativity and multiplicity of variables, is a suitable theoretical foundation for the analysis of political and social phenomena, which can explain these affairs and processes in terms of infrastructure on the one hand, and on the other hand, provide a logical framework for achieving It provided correct results in political analysis.
    Keywords: Fuzzy logic, classical logic, Political Analysis, Political Phenomenon, methodology
  • Ali Farhadi, Ebrahim Rashidi * Pages 77-96

    In today's extremely complex and evolving world and limited available resources, without looking to the future and making policies and planning correctly, it is not possible to reach the destination, and perhaps societies that, due to neglecting the future and suffering from everyday life, are doomed to fate. They were infected with failure. Policymakers need to formulate policies for unknown and uncertain futures, and futures researchers have a significant contribution to this process, but futures research is often overlooked as a policy-making element. This writing with descriptive analytical method and using documentary and library method, its main goal is to examine the relationship between future research and policy making and to improve the relationship between future research and policy making and to examine the possibility of establishing a relationship between this research and policy analysis. It is the way of typology of indeterminacy. In this article, a conceptual framework is proposed for the relationship between policy analysis, policy making and the field of future research so that they can mutually benefit from a common approach and tool. This integrated framework is intended to guide policy analysts in the appropriate use of futures research approaches so that they can improve their analysis and contribute to better policy. Also, activists in the field of future studies are encouraged to align their approaches with the needs of policy analysts and in this way lead to an increase in the absorption of future studies works in policy analysis.

    Keywords: futures studies, Policy making, Policy analysis, Uncertainty
  • Abdollah Gholamy, Seyyed Abulfazl Mousavizadeh *, Parivash Babaghany Pages 119-136
    In the statement of the second step, the development of spirituality and ethics is considered to require the support of governments, but it is stated that these two cannot be achieved by orders. It has also been emphasized that responsible governmental bodies as well as non-governmental individuals and institutions should prepare and implement comprehensive short-term and medium-term programs to prevent anti-spiritual and anti-moral activities. The issue of ethics and its principles is a very important issue, the message of the Islamic Revolution to the world and Humanity is the message of spirituality, ethics, paying attention to God and bringing this element of personal and social perfection into life. Considering this importance, the main question is whether it is possible to discover and explain the moral principles of the statement of the second step from the Qur'an? And what are the moral principles of the declaration of the second step of the revolution based on the verses of the Holy Quran? The results of the research have shown that according to the Supreme Leader's point of view, he stated such components as: the goals of the second step statement and its most important moral principles based on the Holy Quran, which are: the moral principles of belief, including trust and faith, the principle of piety and refinement Self, the principle of sincerity, moral principles of behavior including truthfulness, courage, humility and self-confidence and social moral principles including benevolence, forgiveness, helping the needy.
    Keywords: Belief moral principles, behavioral moral principles, social moral principles, Quranic documents
  • Amirali Ketabi *, Seyed Mahmoud Eslami Pages 120-144

    The revolution is a dynamic movement in the direction of fundamental change and confronting the static, and the Islamic revolution is the greatest revolution of the current century, which during its dynamics has the power to influence and transform the human sciences, and on the other hand, in the direction of the greater dynamics of the Islamic revolution, we have no choice but to move in The transformation of humanities and this important issue is the result of the great emphasis of the Supreme Leader that unfortunately we have not been very successful in implementing these orders, and this in itself is a reason for requiring more research and research in this regard; In order to make the Cultural Revolution Council more efficient by planning on the promotion of political science and generalizing it to other sciences, we can see the progress and dynamism of our beloved revolution. In this research, by using the descriptive and analytical method with the scientific propositions of nature, human dignity and moral virtues and sciences derived from the religious and national culture, appropriate standards have been recognized and we can overcome the stagnation of academic positivist thinking and move towards the evolution of knowledge. We focus on solving the problems of the country in the direction of progress.

    Keywords: humanities, Transformation, Islamic Revolution, Political Sciences