به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسطوره » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید محمدحسین هاشمیان*، سیدصابر رضایی
    استعاره ها و اسطوره ها همواره به عنوان مقولاتی مرتبط با دانش های ادبی، زبان شناسی یا نشانه شناسی مورد توجه و کاوش قرار گرفته اند و کمتر به نقش های این مقولات در شکل گیری مسائل اجتماعی یا در تصویر راهبردهای عملیاتی حل مسئله توجه شده است. «مدل تحلیل لایه ای علت ها» (CLA) ازجمله روش هایی است که با تاکید بر نقش استعاره ها و اسطوره ها در شکل گیری پدیده ها و مسائل اجتماعی، آنها را به عنوان عمیق ترین لایه های علت ها قلمداد کرده است که با لایه های بالاتر علی (لیتانی، علل اجتماعی، علل گفتمانی) در تعامل هستند. پژوهش حاضر که بر مبنای تحلیل لایه ای علت ها انجام شده، درصدد است تا بر اساس آن، نقش استعاره و اسطوره های موثر در شکل گیری مسائل بینشی مبلغین دینی را تبیین کند. در این پژوهش، بر پایه مطالعه کتابخانه ای و با تکیه بر روش تحلیل مضمون بازتابی، از بیانات رهبر معظم انقلاب دو مسئله بینشی به عنوان مضمون اصلی استخراج شده و برپایه مصاحبه با فرهیختگان تبلیغی حوزه علمیه و یافته های شخصی نگارنده، لایه های علی آن تحلیل شده است که در نتیجه آن 7 عامل استعاری و 5 عامل نمادین (اسطوره ای) در رابطه با مسائل بینشی مبلغان دینی، شناسایی گردید. در این پژوهش افزون بر تبیین موارد مزبور، به بیان راهبردهای متناسب با آنها نیز پرداخته شده است.
    کلید واژگان: استعاره, اسطوره, تحلیل لایه ای علت ها (CLA), مبلغین دینی, تبلیغ, مسائل بینشی, ضعف بینش سیاسی, فرعی انگاری}
    Seyed Mohammad Hossein Hashemian *, Sayed Saber Rezaiee
    Metaphors and myths have always been considered and explored as categories related to literary, linguistic, or semiotic knowledge, and less attention has been paid to the roles of these categories in shaping social issues or in visualizing operational strategies for problem-solving. The "Causal Layered Analysis" (CLA) model is one of the methods that, by emphasizing the role of metaphors and myths in the formation of social phenomena and issues, considers them as the deepest layers of causes interacting with higher causal layers (litany, social causes, discursive causes). This research, conducted based on Causal Layered Analysis, aims to elucidate the role of effective metaphors and myths in shaping the cognitive issues of religious preachers. In this study, through a library study and reflective thematic analysis method, two cognitive issues were extracted from the statements of the Supreme Leader of Iran as the main themes. Based on interviews with scholarly preachers from Islamic seminary and the author's personal findings, the causal layers were analyzed, identifying seven metaphorical factors and five symbolic (mythical) factors related to the cognitive issues of religious preachers. In addition to explaining these factors, the research also presents appropriate strategies corresponding to them.
    Keywords: Metaphor, Myth, Causal Layered Analysis (CLA), Religious Preachers, Preaching, Cognitive Issues, Political Insight Weakness, Marginalization}
  • موسی رحیمی، سحر صمدی*

    حماسه و اسطوره پیوندی استوار دارند؛ چنان که گاه حماسه را برآمده از بطن اسطوره دانسته اند. بسیاری از داستان های کهن عامیانه و حماسی زیربناهایی اساطیری دارند. شخصیت ها، موجودات و حوادث این گونه داستان ها اغلب در لایه ای اساطیری پیچیده شده اند تا موثرتر واقع شوند. هر دو داستان سام نامه و گرشاسب نامه آثاری برآمده از مواریث اساطیری، تاریخی و فرهنگی ایران باستان هستند که کمابیش با جهان بینی توحیدی سرایندگان خود درآمیخته اند. با بررسی تطبیقی میان نشانه های اساطیری موجود در این دو اثر و آن چه به عنوان ویژگی متن حماسی شناخته می شود، جایگاه این متون را در میان متون حماسی و اساطیری بررسی می کنیم. با این بررسی مشخص می شود که روند حوادثی که قهرمانان در گرشاسب نامه با آن مواجه می شوند تا حدودی در جهت اهداف ملی و قومی و کاملا مطابق با ویژگی های متون حماسی است، اما در سام نامه همه چیز حول محور عشق شخصی سام می گردد و با وجود استفاده استعاره گونه ای که سراینده آن از اساطیر کرده است، می توان سام نامه را در ردیف متون نیمه حماسی- نیمه غنایی طبقه بندی کرد.

    کلید واژگان: اسطوره, حماسه, سام نام, گرشاسب نام}
    Mousa Rahimi, Sahar Samadi *

    Epic and myth own strong boundries, and notion of epic is being considered as emerging from the heart of the myth in some cases. Numerous ancient folk and epic stories have mythological foundations and their characters, creatures, and events are often wrapped in a mythological layer to make them more effective. Both Samnameh and Garshasabnameh are works arising from the mythological, historical, and cultural heritage of ancient Iran. Precisely, they are more or less mixed with the monotheistic worldview of their authors. By comparing the mythological signs in these two works and what is known as the characteristic of the epic text, the origin of these texts among epic and mythological texts can be examined. With this analysis, it is clear that the sequence of the events that heroes face in Garshasbnameh is, to some extent, towards national and ethnic goals, and is completely in accordance with the characteristics of epic texts. However, in Samnameh everything revolves around Sam's personal love, despite the use of metaphors by its composer. From the mythological viewpoint, this work can be classified in the category of semi-epic-semi-lyrical texts.

    Keywords: Myth, Epic, Samnameh, Garshasabnameh}
  • فضل الله رضایی اردانی*، غلامرضا هاتفی اردکانی

    ق نام سوره ای با موضوع معاد است. ق در پهلوی کوف و با واژه قفقاز در ارتباط است. گذشتگان ذهنیت داشته اند که: قاف زمین را احاطه کرده و آسمان بر آن قرار دارد و منشاء پیدایش کوه هاست. گاهی آن را قرارگاه فرشتگان و اجنه، جایگاهی از طلا، نقره و مشک، غروب، آب حیات و محل سکونت سیمرغ پنداشته اند. زرتشتیان، آن را البرز و جایگاه ایزد مهر می شمردند. شهرت برخی کوه ها از جمله جودی، صفا، مروه، طور سینا، زیتا و حرا و... به علت ارتباطی است که با پیامبران داشته اند. از نظر ایرانیان باستان، کوه عامل ارتباط انسان و خداوند است و در اساطیر ایرانی، البرز، مکان سنجیدن اعمال نیکان و بدان، است. در متون صوفیه، ترکیباتی که یک بخش آن قاف است مثل قاف حیرت، معرفت، صبر و... قاف به معنای مرحله است و بعضی مانند قاف قهر، ذوالجلال، قدرت، و... صفات خداوند، هستند. از تشابه البرز و قاف، می توان گفت که: انگاره بالندگی کوه، از اسطوره ایرانی البرز، به روایات اساطیری قاف، راه یافته است و اصالتا اندیشه ای ایرانی است و دگردیسی البرز ایرانی در قاف و ادامه زندگی اساطیری آن، با پذیرش دین اسلام از سوی ایرانیان، بعضی جنبه های فرهنگ ایران اسلامی، از بدنه فرهنگ ایرانیان حذف نشدند بلکه به لایه های عمیق تر، پیوستند. تاثیر این دو کوه بر تزکیه پیامبران، بزرگان و ارتباط آن با انسان و خداوند، نگارندگان را بر آن داشت تا در قالب مقاله ای با روش توصیفی و تحلیلی، به واکاویی ویژگی ها و دیدگاه های مختلف درباره این دو کوه بپردازند.

    کلید واژگان: ق, البرز, اسطوره, عرفان, مشابهت, ویژگی ها.}
    Fazlollah Rezaei Ardani *, Gholamreza Hatafi Ardakani

    "Q" is a surah with the theme of resurrection. It is on the side of "Kov" and is related to "Caucasus". "Qaf" surrounds the earth and is responsible for the creation of mountains, and they consider it to be the place of angels and elves, gold, silver and musk, the sunset, the water of life and the abode of Simorgh. Zoroastrians considered it "Alborz" and the place of "Izd Mehr". The fame of mountains such as Jodi, Safa, Marwah, Tor Sina, Zita and Hara is due to their connection with the prophets. Ancient Iranians considered the mountain to be the link between man and God, and Alborz was the place to measure good deeds and knowledge. Compounds whose part is "Qaf" such as "Qaf of astonishment, knowledge, patience and..." Qaf means "stage" and some such as "Qaf of anger, glory, power, and..." are the attributes of God. From the similarity of Alborz and Qaf, the "highness" of the mountain, from the myth of Alborz, to the mythological stories of Qaf, and it is an Iranian idea, and the change of Alborz in Qaf with the acceptance of Islam by Iranians, some aspects of Islamic culture, from the body of Iranian culture. They were not removed, but joined to deeper layers. The influence of these two mountains on the cultivation of the prophets and its relationship with man and God made the authors to investigate the characteristics of these two mountains in a descriptive article.

    Keywords: Q, Alborz, Myth, Mysticism, Similarity, Characteristics}
  • ندا یوشعی نوبر *، سید محمد فدوی

    مساجد ایران در طول تاریخ دارای وجوه باطنی و ظاهری مبتنی بر عناصر اربعه در معماری خود بوده اند و در ماهیت خویش، از جنبه های معنایی و اسطوره ای برخوردار هستند. هدف پژوهش حاضر تبیین اسطوره شناسی عناصر اربعه در فضای مساجد ایران در دوره تیموری (مساجد جامع اصفهان و گوهرشاد) است. روش تحقیق پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. در مرحله اول از روش توصیفی- تفسیری و در مرحله رویکرد تحقیق از رویکرد کیفی، در مرحله استدلال از روش کل به جزء و در مرحله تفسیر معنایی عناصر اربعه و اجزاء بنا در مساجد جامع اصفهان و گوهرشاد از روش پدیدارشناسی بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد که در مساجد منتخب، به اتکای فهم اسفار اربعه، سیر از خاک به آب، هوا و آتش و عبور از دنیا به سمت برزخ و آخرت، در تطبیق با عناصر اربعه، دریافت های حسی فضاها، تصاویر مثالی عناصر و اجزا و تناسبات و حرکت به سمت عالم خیال به نحوی آگاهانه به کار برده شده است که بازنمایی اسطوره آفرینش و مرگ، در گذار از توالی فضاها قابل ادراک و فهم است. به اتکای قضایای حضور در فضا، ادراکات معلومات و محسوسات و ادراک فضا مبتنی بر پدیدارشناختی ذهن در استدلال منطقی در بحث، معرفت شهودی ادراک فضا، رفتاری کهن الگویی را در کاربران ایجاب می کند که هدف آن توجه به عالم ماورا و ادراک امر قدسی است.

    کلید واژگان: اسطوره, عناصر اربعه, دوره تیموری, مسجد گوهرشاد, مسجد جامع اصفهان}
    Neda Yosheei Nobar *, Seyed Mohammad Fadavi

    Throughout history, Iranian mosques have embodied both esoteric and exoteric aspects rooted in the four elements within their architectural design, and they possess inherent symbolic and mythological dimensions. The present study aims to elucidate the mythology of the four elements in the spaces of Iranian mosques during the Timurid period, focusing on the Jameh Mosque of Isfahan and Goharshad Mosque. The research employs a qualitative methodology based on a phenomenological approach. Initially, a descriptive-interpretative method is used, followed by a qualitative approach in the research stage, a holistic-to-particular method in the reasoning stage, and a phenomenological method in the interpretation of the four elements and components of the structures in the Jameh Mosque of Isfahan and Goharshad Mosque. The results demonstrate that in the selected mosques, grounded in the understanding of the four journeys, the progression from earth to water, air, and fire, and the transition from the physical world towards the intermediate and afterlife worlds, in alignment with the four elements, sensory perceptions of spaces, archetypal images of elements and components, and proportions and movement towards the realm of imagination are consciously employed. This conscious application enables the representation of the myth of creation and death, which can be perceived and understood through the sequential transition of spaces. Based on the principles of spatial presence, the perception of knowledge and sensory experiences, and the phenomenological understanding of space, inlogical reasoning within the discussion, intuitive knowledge of spatial perception necessitates an archetypal behavior in users, with the goal of directing attention towards the metaphysical realm and perceiving the sacred.

    Keywords: Mythology, Four Elements, Timurid Period, Goharshad Mosque, Jameh Mosque Of Isfahan}
  • معصومه وطن پرست، منوچهر تشکری *، محمود رضایی دشت
    هدف و زمینه

     بهار دانش از افسانه های عامیانه و کهن هندی، نوشته عنایت الله کنبوه لاهوری(1088ه.ق.)، فصل مشترک داستانهای عامیانه و ادبی به شیوه داستان پردازی هندی و داستان در داستان است. پیکرگردانی(انسان به انسان، انسان به حیوان، انسان به موجودات وهمی، حیوان به حیوان و...) یکی از بنمایه های تکرارشونده در قصه های این کتاب است که با درونمایه هایی چون تغییر شکل، طلسم و جادو، تجسد در حالت تغییر شکل، آگاهی به علم خلع بدن و نقل روح از کالبدی به کالبد دیگر در سراسر فضای داستانها پدیدار است. تنوع فرهنگی حوزه وسیع ادبیات آیینی در هند، باعث پیدایی مجموعه ای غنی از داستانهای عامیانه شده که وقوع امور خارق العاده در آنها امری رایج است؛ لذا در افسانه ها با موجوداتی مواجهیم که ناگهان دگرگون میشوند، دگردیسی میکنند، به اموری فراتر از قدرت طبیعی انسان میپردازند و همانند آینه ای آمال دست نیافتنی توده مردم هند را آشکار میسازند. انواع پیکرگردانی در افسانه های عامیانه بهار دانش، با هدف واکاوی و تحلیل کارکرد صورت گرفته است.

    روش مطالعه

     این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و بر مبنای چهارچوب نظری تحقیق و با استفاده از روش گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای انجام پذیرفته است.

    یافته

     انواع پیکرگردانی در افسانه های عامیانه بهار دانش، دایره ای وسیع از استحاله انسان، جانوران، دیوان، پریان و اعمال و گفتار آنان را در بر میگیرد بویژه درگونه هایی که عنصر خیال و وهم در هم آمیخته، ایده دگردیسی انسانها را مطرح میکند، رهیافتی بسوی ظرفیتهای غنی خیال پردازی در تقابل با پدیده های طبیعی قابل تصور است.

    نتیجه گیری

     درحکایات بهار دانش، بخش بزرگی از باورهای اسطوره ای، اعتقاد به حلول و تناسخ، رگه هایی از آیین ودا، نیروهای جادویی ارباب معرفت و برهمنان هندی در روایات عامیانه آنان به زبان فارسی، در آن بازتاب یافته است.

    کلید واژگان: پیکرگردانی, هند, اسطوره, بهار دانش, افسانه های عامیانه}
    Masoume Vatanparast, Manouchehr Tashakori *, Mahmoud Rezaei Dasht
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Bahar Danesh is one of the folk and ancient Indian legends, written by Inayatullah Kanabwe Lahori (1088A.H.), it is a joint chapter of folk and literary stories in the style of Indian storytelling and stories within stories. Transfiguration (human to human, human to animal, human to illusory beings, animal to animal, etc.) is one of the recurring themes in the stories of this book, with themes such as shape-shifting, spells and magic, incarnation in a state of change. The form, the awareness of the science of taking off the body and transferring the soul from one body to another is evident throughout the space of stories. The cultural diversity of the vast field of ritual literature in India has led to the discovery of rich collections of folk tales in which the occurrence of extraordinary things is a common thing; Therefore, in legends, we are faced with creatures that suddenly change, metamorphose, do things beyond the natural power of man and reveal the unattainable hopes of the mass of Indian people like a mirror. Various types of personification in Bahar Danesh folk tales have been done with the purpose of analyzing and analyzing the function.

    METHODOLOGY

     This research was carried out in a descriptive-analytical way and based on the theoretical framework of the research and using the method of collecting information in a library.

    FINDINGS

     The types of transformation in the folk tales of Bahar Danesh include a wide range of transformation of humans, animals, divan, fairies and their actions and speech, especially in those types where the elements of imagination and illusion are mixed together, it presents the idea of transformation of humans, an approach towards capacities Ghani"s imagination can be imagined in contrast with natural phenomena.

    CONCLUSION

     In the tales of Bahar Danesh, a large part of mythological beliefs, belief in dissolution and reincarnation, traces of Vedic religion, magical powers of the lord of knowledge and Indian Brahmins in their folk narratives in Persian language have been reflected in it.

    Keywords: Transformation, India, Myth, Spring Of Knowledge, Folk Tales}
  • فرهاد رحمانی تالاندشتی، میرزا محمد حسنی*، مرتضی حصاری

    یکی از ویژگی های مهم ایران در آغاز فرمانروایی ساسانیان اتحاد نزدیک میان دین و دولت برای حفظ یگانگی کشور بود تحکیم پایه های قدرت توسط دین و توسعه دین با کمک نیروی سیاسی و نظامی از ارکان تفکر بنیان گذاران ساسانی می باشد. در آن روزگار دین و رهبری مذهبی در بسیاری از جریانهای سیاسی و فرهنگی و حتی هنری دخالت عمده داشتند. هنرمندان ساسانی با الهام از دانش موبدان زرتشتی و کتاب اوستا که همواره دین و اسطوره در آن ترکیب یافته است در طراحی و نقش پردازی کتیبه ها و نقش برجسته های ساسانی سمبل های اسطوره ای را با تصاویر تاریخی درهم آمیختند و نهایت دقت را در نظرداشتند که ترکیب دین و اسطوره در شکل نماد و نشان در نقش برجسته ها تجلی یابد.این رابطه تنگاتنگ چه از لحاظ هنری و ظاهری و چه از دیدگاه فرهنگی و معنوی تعلق بزرگی به اسطوره های کهن ایرانی دارد. سوالی که در این پژوهش مطرح است این است که؛ ایزد مهر، ایزد وای و ایزد بهرام بخشایندگان فر ایزدی چگونه در نمادها و نشان های تاق بستان در بخشیدن فر به شاهنشاه ساسانی تجسم یافته اند؟ نمادهایی مانند هلال ماه، دو فرشته در اهتزاز، روبان های مواج در باد،طرح ها و سمبل های نقش بسته بر لباس شاهنشاه و دو گیاه حجاری شده در پای تاق بزرگ تاق بستان چگونه با ایزد مهر و دیانت میترا و بخشش فر ایزدی در ارتباطند؟

    کلید واژگان: اسطوره, تاق بستان, فر, نقش برجسته, ساسانیان}
    Farhad Rahmani Talandashti, Mirza Mohamad Hasani *, Morteza Hesari

    One of the important features of Iran at the beginning of the Sassanid rule was the close alliance between religion and the state to maintain the country's unity. Consolidation of the foundations of power through religion and the development of religion with the help of political and military force are the pillars of the Sasanian founders' thinking. In those days, religion and religious leadership were heavily involved in many political, cultural and even artistic trends. Inspired by the wisdom of Zoroastrian priests and the Avesta book, which always combines religion and mythology, Sassanid artists mixed mythological symbols with historical images in the design and engraving of Sassanid inscriptions and reliefs. And they considered the utmost care that the combination of religion and myth should be manifested in the form of symbols and signs in the reliefs. This close relationship, both from an artistic and physical point of view, as well as from a cultural and spiritual point of view, is a great connection to the ancient Iranian myths. has it.The question raised in this research is that; How are Izad Mehr, Izad Wai and Izad Bahram, the bestowers of the Yazidi fur, embodied in the symbols and emblems of Taq-Bostan in giving the fur to the Sassanid emperor? Symbols such as the crescent moon, two waving angels, wavy ribbons in the wind, patterns and motifs on the emperor's clothes, and two plants carved at the foot of the large tower of Taq-Bostan, how do they relate to Izad Mehr, Mitra's religion, and Fer's grace. Are they related to Yazidi?

    Keywords: Myth, Taq-E Bostan, Farr, Relief, Sasanian}
  • زهرا (ماندانا) طلایی، مهدی حمیدی پارسا*

    سفر قهرمان تعبیری است که بسیاری از پژوهشگران عرصه‎ی هنر در پژوهش‎های خود از آن استفاده می‎کنند. کریستوفر ووگلر براساس نظریه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی تک اسطوره‎ی کمبل و اینکه همه‎ی اسطوره ها از اشکال واحد کهن الگوها تبعیت می کنند که در هر زمان و مکان در قالبی ویژه نمود می یابند، الگوی «سفر قهرمان» را ارائه داد. این مقاله با رویکرد توصیفی-تحلیلی و به شیوه اسنادی و کتابخانه ای در نظر دارد زندگی حضرت یونس% را به روایت قرآن براساس الگوی سفرنویسنده کریستوفر ووگلر بررسی نماید. قهرمانی که قوم خود را با یک نفرین ترک می‎کند و بعد از طی کردن سفر، بازگشتی دوباره به سوی قوم خود دارد. قهرمانی که در دل ماهی می‎رود و در کام ماهی شدن ایشان، ما را به یاد ژرف‎ترین غار ووگلر می‎اندازد. در نهایت این قهرمان و داستان زندگی او اکسیری برای آیندگان شد. قهرمانی که دو سفر بیرونی و درونی را با موفقیت پشت سر می‎گذارد. داستان به دریا زدن یونس و در کام ماهی شدن ایشان در کتب تاریخی و تفسیری و حتی در ادبیات فارسی آمده است. با این حال جای این داستان و این قهرمان بزرگ در فیلمنامه‎ها و نمایشنامه‎ها خالی است و جا دارد با نگاهی نو از داستان این پیامبر یاد شود.

    کلید واژگان: سفرقهرمان, اسطوره, کمبل, ووگلر, یونس}
    Zahra (Mandana) Talaie, Mahdi Hamidi Parsa *

    The hero’s journey is a symbolic paradigm that many researchers in the field of art utilize. Christopher Vogler, based on Joseph Campbell’s theory that all myths adhere to ancient archetypal patterns, introduced the concept of the “hero’s journey.” This article, using a descriptive-analytical approach and relying on documentary and library sources, aims to explore the life of Prophet Jonah (peace be upon him) as narrated in the Quran, following the hero’s journey pattern proposed by writer Christopher Vogler.The hero, who curses his own people and embarks on a journey, eventually returns to them after overcoming challenges. He dives into the belly of a fish, reminiscent of Vogler’s deepest cave. Ultimately, this hero’s life story becomes an elixir for future generations. Successfully completing both external and internal journeys, the tale of Jonah’s sea voyage and transformation into a fish is found in historical, interpretive texts, and even Persian literature. Finally, this hero and his life story became an elixir for future generations. A hero who successfully completes both external and internal journeys. The story of Yunus being thrown into the sea and being caught in the mouth of a fish is mentioned in historical and commentary books and even in Persian literature, however, the place of this story and this great hero is empty in screenplays and plays, and there is a place with a look The story of this prophet should be mentioned again.

    Keywords: Hero's Journey, Myth, Campbell, Vogler, Younes}
  • رامین محرمی *، ثریا کریمی

    متون حماسی، کارنامه ی ادبی ملت ها و اندیشه اسطوره ای مردمان سرزمین های مختلف است که به تعبیر یونگ «ضمیر ناخودآگاه جمعی» ملت خوانده می شود. برخی از ابزارهای اسطوره ای در متون حماسی علاوه بر کارکرد اصلی خود، ویژگی هایی فراتر از سرشت طبیعی خود و نقشی نمادین دارند. در این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، کارکرد اسطوره ای عصا در متون حماسی ایران و جهان بررسی و تحلیل شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که عصا در متون حماسی ملی ایران به عنوان یکی از لوازم بایسته پادشاهی نقش زیادی ندارد در حالی که در نگاره های شاهان ایران باستان، نماد قدرت و مشروعیت آن ها قلمداد می شود. به نظر می رسد: گرز در شاهنامه همان کارکرد عصا را دارد. برخلاف حماسه های ملی ایران در متون حماسی ملل جهان، عصا یا چوبدستی شاهی یکی از ابزارهای نمادین خدایان و الهگان، پادشاهان، پهلوانان، قاضیان و کاهنان به شمار می رود و در آیین بار و سوگند کارکرد بنیادین و اسطوره ای دارد. عصا در حماسه ها خاصیت جادویی هم دارد و الهه ها با عصا به تبدیل صورت و پیکر می پرداختند. خاصیت نیرو بخشی، پیشگیری از نبرد، کمک به پیروزی در نبرد، نشان دادن قدرت و کمال پختگی از موارد دیگر کاربرد عصا در حماسه های ملی ایران و جهان است.

    کلید واژگان: اسطوره, عصا, حماسه های ملی, حماسه های جهان}
    Ramin Moharrami *, Soraya Karimi

    Epic texts are the literary record of nations and the mythical thought of people of different lands, which is called the "collective unconscious conscience" of the nation in Jung's interpretation. In addition to their main function, some mythological tools in epic texts have features beyond their natural nature. In this research, the mythical function of the scepter in the epic texts of Iran and the world is investigated and analyzed by descriptive-analytical method. The results of this research show that the scepter does not play a role in the national epic texts as one of the necessary accessories of the kingdom, while in the paintings of the ancient kings of Iran; it is considered a symbol of their power and legitimacy. Unlike the national epics in the epic texts of the nations of the world, the royal scepter is one of the symbolic tools of gods and goddesses, kings, warriors, judges, and priests, and it has a fundamental and mythological function in the ceremony of oaths and oaths. In the epics, the wand has magical properties and the goddesses used the wand to transform their faces and bodies. The property of invigorating, preventing battle, helping to win the battle, showing strength and maturity are other cases of the use of canes in the national epics of Iran and the world.

    Keywords: Myth, Staff, National Epics, World Epics}
  • بهنام طیبی، سیما منصوری*، مسعود پاکدل، فرزانه رحمانیان
    زمینه و هدف

    در این مقاله ماهیت چهار عنصر سازنده گیتی (آب، باد، خاک و آتش) در نگاه ایران باستان و اساطیر ایرانی بررسی گردیده و با توجه به باور دوینی (اهریمن و اهورمزدا) نهفته در چهار عنصر؛ جایگاه طبقاتی خاص این عناصر نیز بررسی شده است. در این جستار، بر پایه خوارداشت مادینگی؛ همچنین تصریح متون اساطیری و پهلوی بر مادینگی دو عنصر فرودین آب و خاک در برابر نرینگی عناصر باد و آتش با بازتاب های این باور در حماسه ملی و در خلال داستان های شاهنامه استخراج شده است و بر آن اساس بخشهای نمور، تاریک، کثیف و جرمانی و دارای ویژگیهای نامطلوب با عناصر فرودین که مادینه پنداشته شده اند مرتبط شده و جلوه های اهریمنی به شمار آمده اند. چهار عنصر با توجه به دوری و نزدیکی از اهورمزدا و اهریمن، جایگاه شریف و وضیع دارند و به عناصر نرینه اهورایی و مادینه و پست اهریمنی تقسیم شده اند.

    روش مطالعه

    در این تحقیق، شیوه توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر فیش برداری به روش کتابخانه ای عمل شده است.

    یافته ها

    چهره دوینی این عناصر به سه شکل در شاهنامه فردوسی تجلی یافته است شامل چهره اهورایی، چهره دو جنبه ای و چهره اهریمنی. این مقاله هر سه شکل و سه چهره متفاوت این عناصر را از خلال اشعار شاهنامه فردوسی استخراج کرده و به نمایش گذاشته است.

    نتیجه گیری

    مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته که هر سه چهره اهریمنی، اهورایی و دو جنبه ای چهار عنصر در شاهنامه وجود دارد.

    کلید واژگان: اسطوره, دیویازی, خاک, آب, باد, آتش (حماسه ملی چارگهر)}
    Behnam Tayyebi, Sima Mansouri *, Masoud Pakdel, Farzane Rahmanian
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    In this article, the nature of the four elements that make up Giti (water, wind, earth, and fire) is examined in the view of ancient Iran and Iranian mythology, and according to the belief of the divine (Ahriman and Ahuramzda) hidden in the four elements; The specific class position of these elements has also been investigated. In this essay, on the basis of masculinity; Also, the clarification of the mythological and Pahlavi texts on the femininity of the two lower elements of water and earth against the masculinity of the elements of wind and fire has been extracted with the reflections of this belief in the national epic and in the stories of the Shahnameh, and based on that, the parts of Nemur are dark, dirty and German and have Undesirable features are associated with inferior elements that are considered feminine and are considered demonic manifestations. According to the distance and proximity from Ahuramzda and Ahriman, the four elements have a noble position and are divided into male Ahurai, female and lower Ahrimani elements.

    METHODOLOGY

    In this research, a descriptive-analytical method based on the library method has been used.

    FINDINGS

    The dualisme face of the elements is manifested in three forms in Ferdowsi"s Shahnameh including divinity face ,dualisme face and devilish face .This paper has extracted all three different forms and faces of these elements through the poems of Fersowsi Shahnameh .

    CONCLUSION

    The present paper has concluded that there are all three faces of the four element including divinity ,devilish and dualisme face in shahnameh.

    Keywords: Water, Wind, Soil, Fire, Devil, Shahnameh, Ahuramazda}
  • کوثر دانش، عبدالحسین فرزاد *، احمد خاتمی
    زمینه و هدف

    جریان ادبی در حوزه ادبیات، نوعی همگرایی را نشان میدهد که ضمن متمایز کردن خود، با نمایندگی از نوعی فکر و اندیشه مشخص، آن را در قالبهای ادبی بیان میکند. جریان شناسی دارای رویکرد معنا محورانه و موضوع شناسانه است و منظور از آن صرفا قالب یا سبک نیست. در جریان شناسی «بسامد برتر» مورد توجه است که در هر جریان میتواند نمایانگر موضوع و مسئله آن جریان باشد. از این طریق میتوان مشخص کرد که هر جریان ادبی در عین حال که نوعی همگرایی فکری را شکل داده است، بر چه موضوع و مسئله ای تاکید بیشتری دارد.

    روش مطالعه

    این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و توجه به دوره بندی تاریخی (1368 1384)، داده های خود را از اسناد کتابخانه ای گردآوری کرده و از رویکرد جریان شناسی ادبی بهره گرفته است.

    یافته ها

    دو جریان کلی ادبی درباره دفاع مقدس قابل شناسایی است: جریان «ارزش محور» و «غیرارزش محور» که زیرشاخه های گوناگون در ادبیات داستانی همراه با آثار شاخصی دارند. البته برخی آثار این دو جریان، مرزهایی مشترک با یکدیگر دارند. اصلی ترین رویکرد در ادبیات داستانی دفاع مقدس، طی دوره 1368 1376، رئالیسم الست. جریان فرعی اسطوره نیز در دوره 1376 1384، دوره نمایان و با توجه به تحولات ادبی و نظری، گرایش به فر مها و سبکهای جدید داستان نویسی، موجب عمیقتر شدن رویکرد رئالیستی میشود و شاهد آثاری با ر گه های ناتورالیستی هستیم.

    نتیجه گیری

    آثار دهه 1370 سبکهای مدرن روایی و واقعگرایی را دنبال و جنبه های ذهنی، روانکاوانه، و مضامینی چون ترس از مرگ، ناامیدی و... در آنها نمایان است. طی دهه 1380 سبک روایی آثار، مدرن و پست مدرن است. نگاه انسانی پررنگ و مضامین مرگ، ترس، مسائل شخصی و... در آنها به چشم میخورد که با زبان و واژه هایی روشن و صریح به توصیف وقایع هولناک جنگ همراه با دیدگاهی خاکستری میپردازد.

    کلید واژگان: جریان شناسی, ادبیات دفاع مقدس, جریان ارزش محور, رئالیسم, اسطوره, ناتورالیسم}
    Kausar Danesh, Abdulhossein Farzad *, Ahmad Khatami
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The literary flow in the field of literature shows a kind of convergence that, while differentiating itself, represents a certain type of thought and expresses it in literary forms. Streamology has a semantic and thematic approach, and it does not mean only format or style. In flow science, "higher frequency" is of interest, which can represent the topic and problem of that flow in each flow. In this way, it is possible to determine which issue and problem each literary stream emphasizes more while forming a kind of intellectual convergence.

    METHODOLOGY

    This research has collected its data from library documents by using the descriptive-analytical method and paying attention to historical periodization (1384-1368) and using the approach of literary flow.

    FINDINGS

    Two general literary currents can be identified about the sacred defense: "value-oriented" and "non-value-oriented" currents, which have various sub-branches in fiction literature with significant works. Of course, some works of these two currents have common boundaries with each other. The main approach in the fictional literature of Holy Defense, during the period 1376-1368, is realism. The side stream of myth also in the period of 1384-1376, a visible period and due to the literary and theoretical developments, the trend towards new forms and styles of story writing deepens the realist approach and we see works with naturalistic streaks.

    CONCLUSION

    The works of the 1370s follow the modern styles of narrative and realism, and mental, psychoanalytic aspects, and themes such as fear of death, despair, etc. are visible in them. During the 1380s, the narrative style of the works is modern and postmodern. A bold human look and the themes of death, fear, personal issues, etc. can be seen in them, which describe the horrific events of the war with a gray perspective with clear and explicit language and words.

    Keywords: Streamology, Sacred Defense Literature, Value-Oriented Stream, Realism, Myth, Naturalism}
  • عباس حیدری(نوروزی)، امیدوار عالی محمودی *، امیدوار مالملی

    اسطوره و عرفان پیوندهای ریشه ای و قابل مطالعه دارند. نظریه یونگ درباره کهن الگوها و نظریه عرفان درباره انسان کامل نمونه جالبی از این پیوند است که در این مقاله به آن پرداخته می شود. در داستان زال، کهن الگوی پرواز به شیوه ای کامل پیوند اسطوره و عرفان را بروز می دهد. انسان کامل چون زال و رستم باید هفت خان شهر عشق را با جدال دشوار پشت سر بگذارد تا به نور برسد. در این مقاله به شیوه کتابخانه ای و با استناد به منابع دست اول به تحلیل مقایسه کهن الگوهای اساطیری داستان زال و انسان کامل در عرفان رفته و نشان داده می شود که ارتباط معنایی در بین آن ها بسیار فراوان است و آنچه در شاهنامه برای معرفی یک قهرمان مانند زال به چشم می خورد از ویژگی های مشترک اسطوره و عرفان است که در قالب کهن الگوهای یونگ قابل جمع آوری می باشد. نتیجه این تطبیق به ریشه واحد فرهنگ بشری در صورت های مثالی اولیه است که اگرچه در حوزه های متفاوتی در فرهنگ های مختلف یا ادیان در ظاهر جداگانه مطرح گردیده است در اساس از منبعی واحد سرچشمه می گیرد که مثالی برای سرچشمه واحد ادیان و عرفان و اساطیر نیز می باشد. 

    کلید واژگان: عرفان, اسطوره, کهن الگو, انسان کامل, شاهنامه, پیر خردمند}
    Abbas Heydari, Omidvar Aali Mahmudi*, Omidvar Malmoli

    Mythology and mysticism have deep and studyable links. Jung's theory about archetypes and the theory of mysticism about the perfect human being is an interesting example of this connection, which is discussed in this article. In Zal's story, the archetype of flight perfectly reveals the link between myth and mysticism. A perfect human being like Zal and Rostam must overcome the seven khans of the city of love with a difficult struggle to reach the light. In this article, in a library manner and citing first-hand sources, the comparison of the mythological archetypes of the story of Zal and the perfect human in mysticism is analyzed and it is shown that the semantic connection between them is very abundant and what is seen in the Shahnameh to introduce a hero like Zal is one of the common features of myth and mysticism, which can be collected in the form of Jungian archetypes. The result of this adaptation is the root of the unity of human culture in the primary examples which, although it has been presented in different fields in different cultures or religions in appearance, it originates from a single source, which is also an example for the origin of the unity of religions, mysticism and mythology.

    Keywords: Mysticism, Myth, Archetype, Perfect Human Being, Shahnameh, Old Man}
  • عباسعلی احمداوغلو*

    رمان »اویونوم- اویونوم « چهارمی ن رمان محقق، زبان شناس، نویسنده و داستان نویس آذربایجانی، ناص ر منظور ی است که در مارس 2023 در تهران منتشر شده است. آخرین رمان او بر اساس خاطراتی نوشته شده است که او هنگام گفتگو با م. فرزانه درباره می رزا باقر حاجی زاده بازیگر فقید آذربایجانی که در تفلیس گرجستان ب ازیگر ی و کارگردانی خوانده بود یادداشت کرده است. میرزا باقر حاجی زاده فرزند یکی از ثروتمندترین بازرگانان تبریز بود. پدرش او را مجبور کرده بود که پزشک شود، اما او رویاهای خود را دنبال کرد و به موفقیت در حرفه خود در تفلیس رسید. خبر بیمار ی شدید پدرش او را مجبور کرد که همسر محبوبش ماریا را در آنجا ترک کند، علیرغم ممنوعیت بازگشت دوباره او به اتحاد جماهیر شورو ی او به زادگاهش بازگشت و سعی کرد بازیگری را در تبریز دنبال کند. اما در آن زمان بازی به زبان ترکی )ترکی آذربایجانی(کامال ممنوع بود. پس مجبور شد برای دنبال کردن رویاهایش به تهران برود. اما بسیار ی از سالهای عمر خود را در زندان گذراند. ن. منظوری کوشی ده است از یک داستان زندگینامه ای-تاریخی پرهیز کند. در عوض، او سعی کرده است یکی از محبوب ترین بازیگران کشورش را از طریق داستانی عمدتا روانکاوانه و اسطوره ای جاودانه کند. سبک ادبی او نه تنها منحصر به فرد و بدیع است، بلکه وال ی بی نظیر ادبیات ترکی است. نگارنده این مقاله سعیکرده است اولی ن مقاله انتقاد ی را بر ای ن رمان ارزشمند بنویسد

    کلید واژگان: اویونوم اویونوم, رمان, داستان, اسطوره, نقد, منظور ی}
    Abbassali Ahmadoghlu *

    “Oyunum-oyunum” is the fourth novel published by the Azerbaijani researcher, linguist, author and novelist, Nasir Manzuri in Tehran in March 2023. He is mainly famus for his original studies on language, especially “sound-signify”. His latest novel has been written based on memories which he had taken their notes while talking to M. Farzana about late Azerbaijani actor who studied acting and directing in Tiblisi in Georgia. Mirza Baghir Hajizada was the son of one of the richest merchants in Tabriz. His father had forced him to becom a physician, but he followed his dreams to the picks of success in his career in Tiblisi. The news of his father’s serius illness forced him to leave his beloved wife, Maria there, in spite of banning him to return to the USSR then. He came back to his hometown and tried to pursue his acting career in Tabriz. However, acting in Turki (Azerbaijani Turkic) was completely forbidden then. So he had to move to Tehran to follow his dreams. But he spent lots of his life in prisons. N. Manzuri has tried to avoid a biographical-historical fiction. Instead, he has tried to immortalize one of his nation’s most favorite and popular actors through a mainly psychoanalytical and mythological fiction. His literary style is not only unique and original, but also the incomparable sublime of Turkic literature. The writer of this paper tried to write the first critical paper on this worthy novel.

    Keywords: “Oyunum-Oyunum”, Novel, Fiction, Myth, Criticism, Manzuri}
  • لطفعلی برقی*

    اومای، زن ایزدی است در باورهای ترکان، مرتبط با نقش تولید که شباهتهایی به سیمرغ اوستا و شاهنامه دارد. نخست بار حسین فیض اللهی وحید به صورتی گذرا به این شباهتها اشاره و سیمرغ را همان اومای دانست، ولی این نظر توسط سجاد آیدنلو نقد شد. ما در این مقاله به مقایسه این دو بوده اسطوره ای پرداخته ایم و با اشاره به شباهتهای این دو خصوصا در نسبتی که با پرندگی و علی الخصوص ارتباط و اشتراکی که با عقاب دارند، به این نتیجه رسیده ایم که این دو موجود اساطیری اصلا تجسمی از پریان هستند که موجوداتی مرتبط با نقش تولید و البته خودشان هم صورتی از باور مام ایزد باستانی بوده اند و به صورتهای مختلف از جمله پرندگان تجسم می یافته اند. به باور ما اومای که در واقع همان پرنده هماست و همچنین سیمرغ پرنده هم دو مورد از تجسم های همین پریان هستند. در ادامه به بررسی انواع هیئت های مختلفی که پریان در آن تجسم می یافته اند پرداخته ایم و برخی از مهمترین نمونه های آن را در باورهای ترکان و خصوصا در شاهنامه نشان داده ایم.

    کلید واژگان: زن ایزد اومای, پری, اسطوره, دده قورقود, شاهنامه}
    Lutfali Bargi *

    Umay is a female deity in the beliefs of turks who is related to the role of production and reproduction. umay also has similarities with simorgh in avesta and shahnameh. for the first time hossein feizollahi vahid pointed out these similarities and introduced simorgh as umay. but his opinion was criticized by sajjad aydenloo. we have examined in this article the similarities between these two mythical creatures, and considering the similarities between these two creatures in being birds and especially their relationship with the eagle, we came to the conclusion that these two mythical creatures are an embodiment of fairies, which were creatures related to the role of production and have appeared in the form of a bird. and umay, which actually, is the homa bird, as well as the simorgh, just two of the incarnations of these fairies. in the following, we have examined the various forms in which fairies are embodied, and we have presented examples of them in the beliefs of the turks and in the shahnameh.

    Keywords: Umay, Fairies, Myth, Dede Korkood, Shahnameh}
  • یحیی معروف*، سمیه بختیاری، تورج زینی وند، علی سلیمی
    میراث هر کشوری نشان از اصالت و هویت آن کشور دارد؛ بسیاری از شاعران با پرداختن به میراث گذشتگان، نقش ارزنده ای در جهت حفظ آن داشته اند. در این میان، شاعران زن، دوشادوش مردان به این امر توجه داشته و با آنان همنوا شده اند. سیمین بهبهانی و بشری بستانی، به دلیل شناخت فراوانی که در حوزه ادبیات و تاریخ دارند، توانسته اند در بهره گیری از میراث گذشته خویش موفق عمل کنند. آنها اگرچه از دو اقلیم متفاوت هستند اما در به کارگیری میراث ملی و دینی، اشتراکات فراوانی دارند. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی و بر اساس مکتب آمریکایی، به تطبیق میراث در اشعار این دو شاعر پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بهره گیری از مفاخر گذشته در اشعار آنها به روشنی منعکس شده است؛ به طوری که سیمین از پادشاهان ساسانی، حافظ و سعدی سخن می گوید و بشری از پادشاهان عراق، متنبی و ابوتمام نام می برد که این امر بیانگر تسلط دو شاعر به فرهنگ غنی خویش است. از آنجا که دو شاعر حوادث مشترکی همچون جنگ را تجربه کرده اند، بنابراین ظلم ستیزی، از مظاهر بارز شعر آنهاست. بشری افزون بر اسطوره های عربی از اسطوره های روم و یونان استفاده کرده است در حالی که نگاه سیمین بیشتر به اسطوره های ایرانی است.
    کلید واژگان: سیمین بهبهانی, بشری بستانی, میراث, اسطوره, مکتب تطبیقی آمریکایی}
    Yahya Marof *, Somayeh Bakhtiary, Tooraj Zinivand, Ali Salimi
    The originality and identity of any country represents the heritage of that country. A high quantity of poets have played a prominent role in preserving the legacy of the past. In the meantime, female poets, alongside men, have devoted a great deal of attention to this matter and have been in harmony with them. Behbahani and Bostani, with respect to their extensive knowledge in the field of literature and history, have been able to succeed in taking advantage of their heritage. In spite of being originated in diverse regions, they have many commonalities in the use of national and religious heritage. This research, via applying a descriptive-analytical approach and based on the American school of thought, has dealt with the adaptation of heritage in the poems of these two poets. As it has been indicated by the results, the use of past glory is clearly reflected in their poems, so that Simin talks about the Sassanid kings, Hafez and Saadi, and Boshra mentions the kings of Iraq, Motanabi and AbuTamam, which shows the mastery of the two poets in their rich culture. Having stated that the two poets have experienced common events such as war, anti-tyranny is one of the prominent manifestations of their poetry. 
    Introduction
    The word of “heritage” means something that has been inherited from the past and is subdivided into two major parts of material (tangible) and spiritual (intangible). The first division, which is material heritage, includes objects and places, and the second part, which is marked as spiritual heritage, includes cultural heritage, including language, religious beliefs, traditions, history, archetypes, myths, and customs of each nation. This is referred to as a reminder of the national identity of that country and their intermediary with the past. Simin Khalili (1998), known as Simin Behbahani, is known as a prominent contemporary poet and writer. She was selected as a nomitnated woman by the International Foundation for Women's Research, and, in addition, she was able to record dozens of scientific and academic awards in the field of poetry, especially sonnet, in her literary career. Precisely, she was given the title of “Lady of Sonnets” and “Half of Sonnets”. She is one of the poets whose poems have been translated into multiple languages ​​all over the world. Boshra Hamdi Albostani (1985) is a professor of Arabic literature, criticism and text analysis at the faculty of Literature of Mosul University and has several collections of poems and books in the field of criticism and fiction Some of her works have been translated into several languages. These two poets from two different lands have always been guardians of the ancient heritage of their land, and this influence is evident in their poems.
    Method
    In this research, emplying a descriptive-analytical approach and based on the American school of thought, a comparative study of heritage in the poems of Simin Behbahani and Boshra has been provided. The writers have tried to present the common and different aspects of the thought of these two poets by processing the reflection of heritage in the poems of these two poets and explaining it as a new window to the rooted heritage of the past.
    Results and Discussion
    As the results of this research indicates, Simin Behbahani and Boshra Bostani, as two intellectual and committed poets, have been able to succeed in exploiting their past heritage due to their extensive knowledge and mastery in the field of literature and history. Simin, having a nationalistic tendency, believes that; If the Arabic language has distinguished pioneers, their origins and race are Iranian, while humanity continues to be proud of the ancient and deep-rooted Arab past, and both of them have spoken of their roots with full force. Since the birthplaces of two poets are Iran and Iraq, and these two countries are neighbors of each other, and both of them have shared events such as; have experienced war and occupation; Therefore, anti-tyranny (fight against tyranny and suffocation) and criticism of the society's situation are among the prominent manifestations of these two critical poets. The use of poets' names and past heritage is clearly visible in their poetry; Simin speaks of the Sassanid kings, Anushirvan, Hafez, Saadi and Jami, and Boshra mentions the kings of Iraq, Motanabi and Abu Tamam. In his poetry, besides Arabic myths, Boshra has used myths of other nations such as Rome and Greece, while Simin is more inclined towards Iranian myths. Also, Simin's influence of ancient heritage in the form of vocabulary is more than structural antiquity in human poetic language. The religious outlook and thinking formed in the existence of these two poets has caused them to look at the divine and religious values ​​with respect, but Quranic intertextuality is more prominent in Bostani's poetry than in Simin's.
    Conclusion
    The results of this research indicate that Simin Behbahani and Boshra Bostani, as two intellectual and committed poets, have been able to succeed in exploiting their past heritage due to their extensive knowledge and mastery in the field of literature and history. In her poetry, besides Arabic myths, Boshra has used myths of other nations such as Rome and Greece, while Simin is more inclined towards Iranian myths. Also, Simin's influence of ancient heritage in the form of vocabulary is more than structural antiquity in human poetic language, in terms of using the ancient Arab heritage, Boshra does not tie her poem to the audience's gaze, through pointing to the presence of the enemy in his country, which, according to his interpretation, jumps around like a viper. She tries to make the reader to wakes up the sleeplessness and indifference towards the past heritage. In contrast, Simin makes the audience excited and hopes for the future by saying again, "Misazamat-ei Watan".
    Keywords: Simin Behbahani, Boshra Bostani, Heritage, myth, American comparative school}
  • سیده فرخنده پور نصرانی، نرگس ذاکر جعفری*
    سهم بیشتر نیروی کار مرتبط با شالی کاری در استان گیلان، مربوط به زنان روستایی است که از دانش تجربی زیادی در حیطه کاری خود برخوردارند و از این رو حضور آن ها اهمیت ویژه ای دارد. زنان آداب شالی کاری یعنی کاشت، داشت و برداشت را در آیین های نمایشی مانند رقص قاسم آبادی نشان می دهند که علاوه بر جذابیت بصری، بیانگر پیوند معنوی و اسطوره ای با طبیعت هستند. بر همین اساس پرسش پژوهش حاضر در راستای نقش شاخص زنان در رقص قاسم آبادی و اجرای آداب شالی کاری مطرح شده و هدف از آن پاسخ به اهمیت حضور زنان در رقص قاسم آبادی براساس آیین شالی کاری است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، نظری و از لحاظ ماهیت و روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی با استفاده از روش مردم نگاری در منطقه، مشاهده، مصاحبه، ثبت و ضبط اطلاعات انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد زنان در رقص قاسم آبادی به کمک انواع مهارت های یدی، قواعد شالی کاری و سپاسگزاری از برکات آن را نمایش می دهند. به عبارتی، رقص قاسم آبادی آینه تنوع فرهنگی و اندیشه های انسانی است. زنان در قالبی شاد، مفهوم الگوهای حرکت در شالی کاری را نشان می دهند و به همین دلیل این مفاهیم جایگاه اسطوره ای پیدا می کنند. از این رو به عنوان یک الهه مادر همتای ایزدبانوی اناهیتا، مادر انسان و مادر زمین محسوب می شوند و مورد پرستش قرار می گیرند. به عبارت دیگر، تداوم و تمدید حیات و زنده بودن نقش زنان در ناخودآگاه آدمی به منظور انتقال برکت بخشی، پیونددهندگی و شفابخشی تجسم می شود.
    کلید واژگان: اسطوره, رقص قاسم آبادی, زنان روستایی, شالی‎کاری, نقش زن}
    Seyedeh Farkhondeh Pournasran, Narges Zaker Jafari *
    The majority of the labor force engaged in rice cultivation within the province of Guilan consists of rural women who possess extensive practical expertise in their respective fields; thus, their presence assumes particular significance. Women show the rituals of rice farming, i.e. planting, planting and harvesting, in performing rituals such as the Ghasemababdi dance, which, in addition to visual appeal, express a spiritual and mythological bond with nature. The purpose of this study is to provide an answer to the question of the significance of women's presence in Ghasemababdi dance in relation to rice farming rituals, which is raised in light of the crucial role that women play in this dance and the implementation of rice farming customs. The current research is theoretical in nature and methodology, with a descriptive and analytic approach serving its purpose. The method of data collection is library and field using the method of ethnography in the region, observation, interviews, registration, and the recording of information. Research indicates that women perform Ghasemababdi dance while demonstrating gratitude for the blessings of rice cultivation and adherence to its principles through the use of a variety of manual skills. In other words, the Ghasemababdi dance serves as a reflection of cultural diversity and human thought. It is through this form of movement that women joyfully demonstrate the concept of cereal making patterns; thus, they have acquired a legendary status. Therefore, as a mother goddess equivalent to Anahita, the mother of man and the mother of the earth, they are considered and worshiped. In other words, the continuation and extension of life and the aliveness of the role of women is embodied in the unconscious of a person in order to transmit blessing, bonding and healing
    Keywords: Mythology, Ghasemabadi Dance, The Role Of Woman, Rural Women, Rice Farming}
  • شیما اسدی، منوچهر اکبری*
    زمینه و هدف

     واقعیت همان چیزی است که در زندگی روزمره خود تجربه میکنیم که میتواند شامل موضوعاتی فردی و یا در سطحی اجتماعی باشد. واقع نگری اجتماعی در آثار کهن میتواند ما را در زندگی امروز متاثر از آیین و رسوم گذشتگان نماید. از این رو در این پژوهش با بررسی واقع نگری اجتماعی که در داستانهای شاهنامه انجام گرفته است به این هدف مهم دست خواهیم یافت که سراینده شاهنامه فردوسی چه پیوندهایی بین اسطوره ها و واقعیت برقرار کرده است چون در ظاهر عامل رویدادها و کنشها فراطبیعی است و غیر واقعی جلوه مینماید در حالیکه اکثر روایتهای شاهنامه بر پایه واقعیات زندگی ساخته و پرداخته شده است که نگارنده در این پژوهش نیز وقایع اجتماعی را از منظر زندگی اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی در شاهنامه مورد بررسی قرار داده است.

    روش پژوهش:

     پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است که بشیوه پژوهش کتابخانه ای انجام گردیده است. محدوده و جامعه اصلی مورد مطالعه شاهنامه فردوسی، آثار و تارنماهای مرتبط با مطالب پژوهش بوده است که پس از مطالعه این آثار، تحلیل و نظرات نگارندگان درج گردیده است.

    یافته های پژوهش: 

    در این پژوهش در می یابیم که زیربنای اکثر آثار ادبی بر اساس واقعیت زندگی است و ارتباط و شباهت مظاهر واقعی مندرج در شاهنامه با واقعیت اجتماعی زندگی ما مطابقت دارد. با اینکه بخش اعظم و هنرمندانه شاهنامه ذکر ماجراهای فراانسانی است و ظاهرا در نگاه اول با واقعیت و منطق زندگی انسانی ما جور در نمی آید.

    نتیجه گیری

     پذیرش بسیاری از داستانهای شاهنامه در زندگی ملموس بشری سخت باور است. شاهنامه فردوسی با اینکه ظاهری اسطوره ای افسانه ای و غیرواقعی دارد؛ اما در بطن خود ریشه های واقعیت را حفظ کرده است. میتوان گفت، شاهنامه بر پایه واقعیات زندگی و نه تنها واقعیات زندگی جماعت ایرانی که واقعیات زندگی بشری شکل گرفته است.

    کلید واژگان: شاهنامه, اسطوره, واقعیت اجتماعی, حماسه, افسانه, واقع نگری}
    Shima Aadi, Manouchehr Akbari*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Reality is what we experience in our daily life, which can include personal or social issues. Social realism in ancient works can affect us in today"s life by the rituals and customs of the past. Therefore, in this research, by examining the social realism that has been carried out in the stories of the Shahnameh, we will achieve this important goal, which links the author of the Shahnameh, Ferdowsi, established between myths and reality, because on the surface, the cause of the events and actions is supernatural and unreal. It is said that while most of the narratives of the Shahnameh are based on the facts of life, the author in this research also examined the social events from the perspective of social, religious, political and cultural life in the Shahnameh.

    METHODOLOGY

    The present research is a theoretical study that was conducted as a library research. The main scope and society of the study was Ferdowsi"s Shahnameh, works and websites related to the research contents, after studying these works, the analysis and comments of the authors were included.

    FINDINGS

    In this research, we find that the foundation of most literary works is based on the reality of life, and the connection and similarity of the real manifestations contained in the Shahnameh corresponds to the social reality of our lives. Although the most artistic part of the Shahnameh is the mention of superhuman adventures, and apparently, at first glance, it does not fit with the reality and logic of our human life.

    CONCLUSION

    It is hard to believe the acceptance of many stories of the Shahnameh in concrete human life. Although Ferdowsi"s Shahnameh has a mythical and unreal appearance; But in its heart it has preserved the roots of reality. It can be said that the Shahnameh is based on the facts of life, and not only the facts of the life of the Iranian community, but the facts of human life.

    Keywords: Shahnameh, Myth, Social Reality, Epic, Legend, Realism}
  • منوچهر تشکری*، معصومه وطن پرست

    پیشینه ادبی، تنوع فرهنگی حوزه وسیع ادبیات آیینی در هند، باعث پیدایی مجموعه ای غنی از داستان های اساطیری شده است که بسیاری از این اساطیر، هزاران سال به شکل شفاهی منتقل شده اند. از سویی، بیشتر اساطیر هندی، تنها در سطح فرهنگ شفاهی وجود دارند که باید ثبت شوند. برخی از این اساطیر، معرف سنت ها و روایت های ایزدان بزرگی اند که بخش اعظم ایزدان امروز هند را تشکیل می دهند و وقوع امور خارق العاده در آن ها، امری رایج است؛ بنابراین در افسانه ها با موجوداتی مواجه می شویم که ناگهان دگرگون می شوند و از جماد به حیوان، از حیوان به انسان، پیکرگردانی می کنند و به کارهایی خارج از محدود ه طبیعی انسان می پردازند. از سوی دیگر، این پیکرگردانی ها به عنوان آینه آمال و آرزوهای دست نیافتنی مردم آن دیار، ساخته و پرداخته شده اند؛ بنابراین هدف از این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و بر مبنای چارچوب نظری تحقیق، واکاوی و تحلیل کارکرد انواع پیکرگردانی در اسطوره ها و افسانه های هندی است که دایره ای وسیع از استحاله انسان، جانوران، فرشتگان، ایزدان، دیوان، پریان و اعمال، رفتار و حتی سخن گفتن ها و دگردیسی هایشان را دربرمی گیرد. این مقاله نشان می دهد، پیکرگردانی های موجود در اساطیر و افسانه های هندی، معرف بخش بزرگی از آرزوها و آیین های مردم هند است که در شخصیت و اعمال ایزدان امروز آن دیار نیز بازتاب یافته است.

    کلید واژگان: پیکرگردانی, هند, اسطوره, افسانه, آیین بودا}
    Manoochehr Tashakori *, Massoma Vatanpatast

    The history of ancient Indian literature, the diversity of cultures and religious kinds of literature in India have led to the emergence of complex, rich, and voluminous collections of mythical stories. many of which have been transmitted orally for thousands of years. On the other hand, most Indian mythology, exists only at the rural level and oral culture, which must be recorded. These myths are also ancient, and popular traditions and folk myths, and many of them are the myths that make up the bulk of today's gods in India. In addition, the occurrence of extraordinary things in myths and legends are common and fundamental. Therefore, we encounter creatures that suddenly change from solid to animal, from animal to human, and from human to angels, transform and eventually and doing things that are beyond the natural and innate limits of man. For this reason, it seems that these configurations have been created and addressed as a mirror of the aspirations and unattainable aspirations of those people. this study is to investigate and analyze the functioning of various forms of reincarnation in Indian myths and legends, which are human, animal, angelic, God, divan, fairy and even speech and metamorphosis. Includes them.

    Keywords: Reincarnation, India, Legend, Myth, Buddhism}
  • حفیظه مهدیان*
    فریب، یکی از مضامین اخلاقی و اجتماعی مهم است که در جامعه ما به مساله تبدیل شده است. از آنجا که رسانه در ساخت اجتماعی معنا موثر است، این مقاله سعی دارد با واکاوی آثار یکی از نخبگان سینمای ایران که در آثارش بر مساله فریب تمرکز کرده، به این مساله بپردازد که رسانه چه بازنمایی از فریب در جامعه دارد؟ از منظر بارت، رسانه، اسطوره ساز است و مسائل ایدئولوژیک را به مثابه اموری طبیعی بر جامعه تحمیل می کند. رویکرد برساختی در نظریه بازنمایی استوارت هال نیز قائل است، رسانه بازتاب واقعیت نیست و امر اجتماعی را بر مبنای ایدئولوژی شخصی برمی سازد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی، درصدد است تا ببیند فرهادی در آثارش چه اسطوره هایی از فریب و دروغ در جامعه ایرانی می سازد. تحلیل محتوای کمی نشان داد، فرهادی از بین 6مولفه فریب، بیش از همه بر «دروغگویی» و «پنهان کاری» در فیلم هایش تمرکز دارد. تحلیل محتوای کیفی نشان داد «شرایط فرهنگی- اجتماعی در ایران»، «مذهب و شریعت مداری»، و «نوع حکومت مداری»، از مولفه هایی است که در آثار وی تکرار شده اند و به عنوان عوامل فریب، بازنمایی شده اند.
    کلید واژگان: اسطوره, بازنمایی, فریب, فرهادی, سینما}
    Hafizeh Mahdian *
    Deception is one of the important moral and social themes that has become a problem in our society. Because media is effective in social construction of meaning, this article attempts to examine what the media has to say about deception in society by examining the works of an Iranian cinema elite who has focused on the deception issue. From Barth's perspective, the media is mythical and imposes ideological issues on society as natural matters. The rigid approach to Stuart Hall's theory of representation also holds that the media is not a reflection of reality and that the social is based on personal ideology. Using qualitative and quantitative content analysis, this article seeks to see what myths and deceptions Farhadi is creating in Iranian society. Quantitative content analysis revealed that Farhadi, of the six components of deception, focuses mostly on "lying" and "secrecy" in his films. Qualitative content analysis showed that "socio-cultural conditions in Iran", "religion and law", and "type of governance" were among the components that were repeated in his works and represented as deceitful factors.
    Keywords: Myth, Representation, Deception, Farhadi, Cinema}
  • شهناز طهماسبی، قاسم صحرائی*، علی حیدری
    منظومه های فولکلوریک کردی که از آنها با عنوان «بیت» یاد می شود، کهن ترین بخش ادبیات کردی هستند. برخی از این آثار که سرشار از مفاهیم عشقی و حماسی هستند، عناصر و مفاهیم اسطوره ای قابل توجهی را در لابلای ابیات خود بازگو کرده و به نوعی رنگ باستانی خویش را حفظ کرده‎ اند. قهرمان این منظومه ها کنش ها و آیین هایی را پیش رو دارد که جنبه اساطیری دارند و در دیگر روایت های اساطیری ایران و دیگر ملل جهان نیز روی داده اند. شاخص ترین این منظومه ها عبارتند از: «خج و سیامند»، «لاس و خزال»، «مم و زین»، «صیدوان»، «شیخ فرخ و خاتون استی» و «شیخ مند و شیخ رش». پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی، آیین ها و کنش های اساطیری را در این منظومه ها بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که برخی از کنش ها و آیین های اساطیری که جنبه جهان شمول دارند، در منظومه های شفاهی کردی نمود یافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد تولد خارق العاده، اژدهاکشی، پسرکشی، آیین گذر و تشرف که با تحمل رنج ها و مشقت های فراوانی همراه است، در این منظومه ها بازنمایی شده و بیانگر آن است که بسیاری از نیازهای اصلی بشر در همه جا و هر زمان، همسانی های فراوانی با هم دارند.
    کلید واژگان: اسطوره, آیین های اساطیری, کنش های اسطوره, فولکلور, منظومه های کردی}
    Shahnaz Tahmasbi, Ghasem Sahraei *, Ali Heydari
    Kurdish folk poems, known as Kurdish verses, constitute the oldest part of Kurdish literature. Within these works, rich in themes of love and epic tales, are depictions of important mythological elements that have maintained their ancient essence. The protagonist of these poems encounters actions and rituals imbued with a mythological essence, mirroring similar occurrences found in the mythological narratives of Iran and other cultures worldwide. The most prominent of these poems are: "Khaj and Siamand," "Las and Khazal," "Mam and Zain," "Saidavan," "Sheikh Farkh and Khatun Asti," and "Sheikh Mand and Sheikh Rash." Using a descriptive-analytical approach, this study examines the mythological rituals and actions presented in Kurdish oral poems. The findings suggest that certain mythological actions and rituals, with universal significance, are depicted in Kurdish oral verses. The findings of the research show that extraordinary birth, dragon killing, son killing, rite of passage, and initiation, which are associated with enduring many sufferings and hardships, are represented in these poems, and it shows that many of the basic human needs everywhere and at any time are very similar to each other. The research findings reveal that themes such as miraculous births, dragon killing, son killing, rites of passage, and initiations involving trials and tribulations are portrayed in these poems. This demonstrates the universal similarity of basic human experiences across different cultures and eras.
    Keywords: Myth, Mythological Rituals, Myth Actions, Folklore, Kurdish Poetry}
  • اسماعیل بنی اردلان، شاهرخ امیریان دوست*

    از فرهنگ پیشاتاریخی ایران قدیم ایران پیش از شکل گیری امپراتوری هخامنشیان ادوات منقوش بسیاری باقی مانده است. اینگونه به نظر می رسد که بخشی از آن ادوات و نقوش با کارکرد آیین و مناسک فرهنگی_اسطوره ای پیشاتاریخ در ارتباط باشد. در این میان نگاره های تصویرسازی شده ای از نقوش انسانی با شمایل، وضعیت، موقعیت و در حال انجام حرکات و اعمال خاص آیینی و حماسی چشم گیر است. ارتباط جویی نظام کارکردگرای اسطوره ای با تصاویر منقوش بر روی آن ادوات و نگاره ها مسئله بنیادین این مقاله خواهد بود. پرسش اساسی در این زمینه این است که کیفیت ارتباط ادوات منقوش و نگاره های مزبور با نظام آیین_اسطوره، در دریافت و انتقال معانی آشکار (صریح) و نهانی (ضمنی)، چگونه بوده و قابل تفسیر است؟ این مهم را پژوهش در رابطه جویی ماهیت اسناد باقی مانده از ادوات و تصویر_نگاره های آیینی_حماسی آن فرهنگ پیشاتاریخی با چهار کارکرد آیین_اسطوره مطرح شده توسط جوزف کمبل جستجو می کند. مقاله در جهت نائل آمدن به کارکردگرایی ماهیتی این آثار، به تفسیر رابطه میان آن نقوش با کارکردگرایی اسطوره ای، باور و جهان بینی فراروایت گرای فرهنگ پیشاتاریخ ایران قدیم می پردازد. نگارندگان با اتکاء به آراء صاحب نظران حوزه های فرهنگی_اجتماعی و اسطوره-شناختی این امر را محقق می کنند. جستار جهت تحقق این مهم از رویکرد تفسیری پوزیتویسیتی استفاده می کند. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و شیوه کاربردی پژوهش توصیفی_تحلیلی است. داده های پژوهش با روش تاریخی و مطالعات کتابخانه ای تهیه شده است. نتیجه پژوهش آشکار می کند ادوات و تصاویر منقوش آیینی_حماسی فرهنگ پیشاتاریخی ایران، پیام صریح آیینی_فرهنگی و پیام ضمنی فرهنگی_اسطوره ای مرتبط با نظام کارکرد آیین_اسطوره ای آن فرهنگ را محمول دارند.

    کلید واژگان: فرهنگ پیشاتاریخی ایران قدیم, نگاره های آیینی, حماسی, کارکرد آیین, اسطوره}
    Esmaeil Bani Ardalan, Shahrokh Amirian Doost *

    Most of the ancient prehistoric cultures of Iran remain. The prehistoric criterion of Iran is before the formation of the Achaemenid Empire. It seems that some of these stained devices are not unrelated to cultural-mythical rituals. Meanwhile, depicted images of human figures with icons, status, position, and performing specific ritual and epic movements and actions are also impressive. The relationship between the mythical functional system and the images on those devices and drawings will be the fundamental issue of this article. The fundamental question in this regard is how is the quality of the relationship between the stained devices and drawings with the ritual- mythical system in receiving and transmitting explicit (explicit) and hidden (implicit) meanings and is interpretable? This is important research exploring the relationship between the nature of the surviving documents of the instruments and the ritual-epic images of that prehistoric culture with the four ritual-mythic functions proposed by Joseph Campbell. In order to achieve the functionalism of the nature of these works, the paper interprets the relationship between those motifs and mythical functionalism, belief and worldview of the post-narrative culture of ancient Iran. Authors make this happen by relying on the opinions of experts in the cultural-social and mythological domains. To realize this important essay, the essay uses a positivity-interpretive approach. The research method is qualitative and applied research is descriptive-analytical. Research data is prepared by historical method and library studies. The result of the research reveals that the devices and images of the ritual-epic drawings of the prehistoric culture of Iran are the explicit religious-cultural message and the implicit cultural message-myth related to the ritual-mythical system of that culture.

    Keywords: The Prehistoric Culture Of Iran, Ritual-Epic Movements, Ritual-Myth Function}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال