جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "aesthetic experience" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
هدف
پژوهش حاضر به جهت بررسی اثر میانجی کیفیت تجربه زیبایی شناختی بر رابطه بین هوش معنوی و رضایت از زندگی در معلمان انجام شد.
روشاین پژوهش، از نظر هدف کاربردی و روش مور استفاده توصیفی - همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل آموزش و پرورش استان قم در سالتحصیلی1402-1401 به تعداد (12549نفر) تشکیل می دادند. حجم نمونه 212 نفر بود که گزینش آن ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جمع آوری داده ها براساس سه پرسشنامه هوش معنوی SISRI24 کینگ (2008) و پرسشنامه تجربه زیبایی شناختی AEQ ونزر (2018) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS)داینر و همکاران (1985) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک دو نرم افزار25 SPSS و AMOS26صورت پذیرفت.
یافته هابین تمام مولفه های هوش معنوی و کیفیت تجربه زیباشناختی (59/0=r) و رضایت از زندگی (47/0=r) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین تجربه زیباشناختی و رضایت از زندگی رابطه معناداری وجود دارد (45/0=r). یافته های تحلیل مسیر نیز میانجی گری کیفیت تجربه زیبایی شناختی در رابطه هوش معنوی و رضایت از زندگی را تایید می کند.
نتیجه گیریدر نهایت می توان گفت هوش معنوی و کیفیت تجربه زیبایی شناختی از متغیرهای مهم در رضایت از زندگی معلمان هستند.
کلید واژگان: هوش معنوی, تجربه زیبایی شناختی, رضایت از زندگی, معلمان, معادلات ساختاریPurpsoe:
The present study was conducted to investigate the mediating effect of the quality of aesthetic experience on the relationship between spiritual intelligence and life satisfaction in teachers.
MethodologyThis study was practical in terms of purpose& in terms of method was descriptive-correlation with emphasis on structural equations. The statistical population of the research consisted of all teachers working in education in Qom province in the academic year of 1402-1401 in the number of (12549 people). To determine the sample size, Cochran's formula was used and 372 people were selected as a sample, which was selected using available sampling method. Data collection was based on three spiritual intelligence questionnaires, SISRI 24, King (2008), aesthetic experience questionnaire AEQ Wenzer (2018) and life satisfaction questionnaire (SWLS) Diener et al. (1985). Data analysis was done with SPSS25 and AMOS 26 software.
FindingsThere is a positive and meaningful relationship between all the components of spiritual intelligence and the quality of aesthetic experience and life satisfaction. There is also a significant relationship between aesthetic experience and life satisfaction. The findings of the path analysis also confirm the mediation of the quality of aesthetic experience in the relationship between spiritual intelligence and life satisfaction.
ConclusionFinally, it can be concluded that spiritual intelligence and the quality of aesthetic experience are important variables in teachers' life satisfaction.
Keywords: Spiritual Intelligence, Aesthetic Experience, Life Satisfaction, Teachers, Structural Equations -
هدف
توجه به زیبایی شناسی یکی از عوامل موثر بر ارتقای تجربه کاربری است. پژوهش حاضر بر آن است تا کدهای زیباشناختی «یک وبسایت» را بر پایه نظریه لایب نیتس شناسایی و بر اساس اهمیت آن ها، رتبه بندی و یک چارچوب مفهومی پیشنهاد نماید.
روش شناسی:
پژوهش، از روش مرور نظام مند از نوع فراترکیب با رویکرد تحلیل محتوای کیفی استفاده کرده است. جستجوی هدفمند کلیدواژ ای به صورت نظام مند در شش پایگاه گوگل اسکولار، امرالد، وب او ساینس، گنج ایرانداک، جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی جهان اسلام انجام شد. تعداد 1110 منبع بازیابی شدند و با رویکرد پریزما تعداد 64 منبع انتخاب و وارد مطالعه فراترکیب شدند. سپس ضریب اهمیت عوامل شناسایی شده با روش تحلیل محتوای کیفی آنتروپی شانون محاسبه شد. از نظریه زیبایی شناسی «لایب نیتس» و دو مطالعه عوامل زیباشناختی لاوای و ترکتینسکی(2004) و تحلیل وبسایت گو و هال (2009)، به عنوان مبنای کدگذاری کیفی بهره گرفته شد.
یافته هاتعداد 2 مقوله و 4 مفهوم و 75 کد زیبایی شناسی، با انجام فراترکیب حاصل شد. ضریب اهمیت برای کدهای «تایپوگرافی» و «نظم»در مفهوم زیبایی شناسی کلاسیک و مقوله زیبایی شناسی عینی، در رتبه اول و دوم قرار گرفت. تعداد چهل و سه کد زیبایی شناسی دارای ضریب اهمیت بیشتر از صفر مشاهده شدند. یک چارچوب مفهومی برای «زیبایی شناسی یک وبسایت» پیشنهاد شد.
نتیجه گیریتوجه به جنبه های عینی و ذهنی زیبایی شناسی یک وبسایت در کنار یکدیگر و مشارکت میان رشته ای در دو حوزه کامپیوتر و علوم اجتماعی در این زمینه توصیه می شود.
کلید واژگان: تعامل انسان و رایانه, پیچیدگی بصری, طراحی وبسایت, تجربه زیبایی شناختی, زیبایی شناسی محاسباتیIntroductionThe user experience is at a higher level than the user interface. Nielsen's checklist recommended in 1994, consists of ten factors, one of which is aesthetics, but the dimensions of beauty in the web environment, after thirty years, remain unknown and have not been accurately interpreted. The present study was designed in order to reduce the mentioned ambiguity. The current research aims to identify the aesthetic components of "one website" based on Leibniz's theory and rank them based on the importance of the criteria. Proposing a conceptual framework for the ''aesthetics of one website'', is done.
MethodologyIn this study, the systematic review method of meta-synthesis with Shannon's qualitative content analysis approach was used. A targeting keyword search was conducted in six databases: Google Scholar, Emerald, Web of Science, IRANDOC, ISC, and SID. The numbers of 1110 sources were retrieved. Then, the numbers of 64 documents were selected for meta synthesis study, according to the PRISMA statement. Leibniz's theory of aesthetics and two studies, aesthetic factors from Lavie and Tractinsky (2004) and website analysis from Guo and Hall (2009) used as the basis of qualitative coding. Then, for each aesthetic code identified, the importance coefficient was calculated based on Shannon's qualitative content analysis method introduced by Azar (2000). The mentioned method looks at each code in the sources as an exchanged message, and the resources are the interviewees or experts who answered the research question.
FindingsThe number of 2 categories 4 concepts and 75 aesthetic codes were obtained by performing meta synthesis. Two general levels of "objective aesthetics" and "subjective aesthetics" were obtained as the main categories of website beauty. The subjective level is related to the user and his perception (subject) and the objective level is related to the website design (object). Two main concepts were obtained for each category including "semantic aesthetics" and "classical aesthetics". The coefficient of importance for the codes of "typography" and "order" in the concept of classical aesthetics and the category of objective aesthetics were ranked first and second. In the category of subjective aesthetics, based on priority, the codes of "having an attractive color combination", "easy navigation" and "moderate visual complexity " in the concept of classical aesthetics, were obtained at the top of importance. The numbers of forty-three aesthetic codes for a website were identified with an importance coefficient greater than zero. A conceptual framework based on Leibniz, proposing for ''aesthetics of one website''. A number of 43 codes with an importance coefficient greater than zero were identified, which were ranked from 1 to 16. The other 32 codes (out of a total of 75 identified codes) that had a zero Shannon entropy significance coefficient (the number of 1 repetition in previous studies) were placed in the 17th rank of Shannon's significance. The top 12 codes, in order of priority, were "observance of typography techniques in website content design", "orderliness and cleanliness of website content", "observance of symmetry in website content design", "non-visual complexity", "attractive website color combination" From the point of view of the web user's mind", "Unity in website content design", "Easy navigation in website content from the standpoint of the web user's mind", "Observance of the organization through order and sequence and compliance with hierarchy during website design", "Complexity in Average limit (not too little and not too much) from the website user'sstandpoint", "Arousing the feeling of richness and variety from the website user's standpoint", "Website design with the approach of having a variety website content ", "Attractive and interesting And the non-boringness of the website from the standpoint of the web user". Adherence to the Gestalt principle, and adherence to the golden ratio in website design, are among the other identified codes.
ConclusionIt is appropriate for website administrators to pay attention to both the objective and subjective aspects of aesthetics to promote users. Several types of research have been conducted on the aesthetic factors of a website. But research such as the current one, which combines previous studies with a meta-synthesis approach and coding by Shannon’s entropy, is the first in Iran and also at the international level. In this field, interdisciplinary cooperation in the fields of computer sciences and social sciences is recommended.
Keywords: Human Computer Interaction, Visual Complexity, Website Design, Aesthetic Experience, Computational Aesthetic -
هدف از این پژوهش تبیین جایگاه صورت و ارتباط آن با معنا در هنر اسلامی از منظر متفکران این حوزه با ذکر نمونه از معماری دوران اسلامی است. در این پژوهش کیفی، امکانات صورت در تعالی هنر اسلامی، معیارهای زیبایی از منظر حکمای اسلامی و با نظر به عناصر صوری در معماری خانه طباطبایی ها توصیف و تحلیل شده است. نتایج برآمده از این پژوهش را می توان این گونه خلاصه کرد: از منظر فیلسوفان شناخته شده اسلامی اهمیت صورت در تعالی هنر اسلامی آنجایی است که مخاطب از طریق این هنر به تجربه معنوی نزدیک می شود. در تطبیق جایگاه صورت در زیباشناسی اسلامی با مفهوم فرم در تفکر زیباشناسی غرب، می توان گفت نقش صورت در کشف و شناخت رموز موجود در پدیده هاست و اهمیت این نقش، تنها در ارتباط صورت با معنای آن قابل شناسایی است. عناصر صوری چون مرکزگرایی وهندسه، نماد و رمز، نور و رنگ و انتزاع، شواهد آشکاری در میان آثار هنری چون هنر فرش، نگارگری، خوشنویسی، و معماری در دوران اسلامی دارد. در مطالعه موردی از خانه طباطبایی ها عناصری چون مرکز وهندسه، رمز و نماد، رنگ و نور و همچنین انتزاع؛ مفاهیم متعالی چون وحدت، خیر، کمال و زیبایی را به هم پیوند می دهد.
کلید واژگان: حکمت اسلامی, تعالی, خانه طباطبایی ها, صورت, هنر اسلامی, تجربه زیباشناختیJournal of Theosophical-philosophical foundations of Iranian art, Volume:2 Issue: 3, 2024, PP 217 -230The purpose of this research is to explain the role of the Islamic form and its relationship with meaning in Islamic art, from the perspective of thinkers in this field by citing examples of architecture in the Islamic era. In this qualitative research, the possibilities of form in the excellence of Islamic art, beauty criteria from the perspective of Islamic sages, and considering the formal elements in the architecture of the Tabatabaei family's house were described and analyzed. The results of this research can be summarized as follows; from the point of view of known Islamic philosophers, the importance of the form in the excellence of Islamic art is that the audience approaches the spiritual experience through this art. In comparing the position of the form in Islamic aesthetics with the concept of form in Western aesthetic thinking, it is evident that the role of the Islamic form is in discovering and recognizing mysteries in the phenomena, and the importance of this role can only be identified in the connection between the form and its meaning. Islamic formal elements such as centrism and geometry, symbol and code, light and color, and abstraction have clear evidence in artistic works such as carpet art, painting, calligraphy, and architecture in the Islamic era. In a case study of the Tabatabaei house, elements such as center and geometry, code and symbol, color and light, and abstraction connect sublime concepts such as unity, goodness, perfection, and beauty.
Keywords: Tabatabaei House, Islamic art, Transcendence, Form, Aesthetic experience -
براساس دیدگاه های صاحب نظران تعلیم وتربیت تجربه زیبایی شناختی و درک هنر جزء حیاتی یک زندگی شکوفاست. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تجربه زیبایی شناختی در تربیت کودکان است. برای رسیدن به این هدف اولین گام دفاع از ضرورت تربیت زیبایی شناختی برای کودکان براساس تحلیل توجیهات فلسفی موجود است که برای این منظور از روش پژوهش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. توجیهات فلسفی متعددی در ضرورت تربیت زیبایی شناختی طرح شده که ارزیابی انتقادی آن ها نشان می دهد تنها پاسخ مبتنی بر تجربه زیبایی شناختی است که این امکان را فراهم می کند که دفاع از هنر براساس ارزش متمایزش انجام شود؛ بنابراین تربیت زیبایی شناختی برای کودکان می تواند مستقل از کمک هنر به بیان گری و نقشش در ارتقای اخلاقی، قابل توجیه و ضروری باشد؛ چراکه تجربه زیبایی شناختی و درک هنر مولفه حیاتی در زندگی شکوفاست و قرار گرفتن در معرض تجربه زیبایی شناختی راه هایی را برای رشد انسان باز می کند که هیچ تجربه دیگری چنین قابلیتی را ندارد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که حتی اگر آموزش هنر به نوآوری و مهارت های بهبودیافته قابل اندازه گیری با روش های کمی نینجامد، می بایست جایگاه مهمی در مدارس و برنامه های درسی داشته باشد. برنامه درسی بدون تربیت زیبایی شناختی و ارزش گذاری مناسب برای هنرها از هدف ما برای پرورش انسان های شکوفا و شایسته تجارب زیبایی شناختی معنادار غافل است. همچنین تربیت زیبایی شناختی نباید به افراد و موضوعات محدود شود بلکه باید کل برنامه درسی را پوشش دهد؛ زیرا تجربه یادگیری اگر به تجربه زیبایی شناختی تبدیل شود خوشایند است.
کلید واژگان: تربیت زیبایی شناختی, آموزش هنر, تجربه زیبایی شناختی, زندگی شکوفا, کودکانAccording to the views of education experts, aesthetic experience and understanding of art is a vital part of a flourishing life. The main purpose of this research is to investigate the role of aesthetic experience in children's education. To achieve this goal, the first step is to defend the necessity of aesthetic education for children based on the analysis of existing philosophical justifications. For this purpose, the descriptive-analytical research method has been used. Several philosophical justifications have been proposed for the necessity of aesthetic education, whose critical evaluation shows that the only answer is based on aesthetic experience, which makes it possible to defend art based on its distinctive value. Therefore, aesthetic education for children can be taken as justifiable and necessary independent of art's contribution to expression and its role in moral promotion. This is because the aesthetic experience and understanding of art is a vital component in flourishing life, and being exposed to the aesthetic experience opens up ways for human growth that no other type of experience can do. The findings of this research indicate that even if art education does not lead to innovation and improved skills that can be measured with quantitative methods, it should have an important place in schools and curricula. A curriculum without aesthetic training and proper appreciation for the arts ignores our goal of raising flourishing human beings worthy of meaningful aesthetic experiences. Also, aesthetic education should not be limited to people and subject-matters, but should cover the entire curriculum.
Keywords: Aesthetic education, Art education, Aesthetic experience, Flourishing life, Children -
تربیت اخلاقی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان یک نظام تربیتی، سهمی عمده در جهت گیری آن نظام دارد از این لحاظ منظری که ما بر مبنای آن مواجهه با مسایل اخلاقی را برمی گزینیم، به صورت کاملا تعیین کننده ای نظام تربیتی را برمی سازد. از این رو تربیت اخلاقی فقط یک زمینه و ساحت تربیتی مشخص و منفک نیست، بلکه به یک معنا، عمق و جوهره ی نظام تعلیم و تربیت را نشان می دهد. در این میان اخلاق فضیلت گرا به عنوان بدیلی برای نظام های اخلاقی عمل محور، می تواند چشم انداز متفاوتی را در فهم ما از مسایل اخلاقی رقم زند و بنیاد تربیت اخلاقی را نیز دستخوش تحول بنیادین گرداند. هدف از این مقاله واکاوی و صورت بندی این نقش در نظام تربیتی کلان است تا مشخص گردد که تربیت اخلاقی فضیلت مند می تواند چارچوبی متفاوت برای کلیت نظام تربیتی باشد. در این مقاله تلاش بر این است تا اولا به صورت فلسفی و نظر یک به اخلاق فضیلت در ارتباط با تاثیرگذاری بر نظام تربیتی پرداخته شود و از سوی دیگر تنها جنبه خاصی از این نظام مورد توجه نباشد، بلکه تاثیر اخلاق بر کلیت نظام تربیتی مورد بررسی قرار گیرد. مقاله نهایتا با این رهیافت به پایان می رسد که: تربیت اخلاقی فضیلت مندانه در اساس نوعی نگرش متفاوت به ساحت تربیت اخلاقی را رقم خواهد زد، زیرا بسیاری از بنیان های تربیت اخلاقی در نظام رسمی تربیتی بر پایه رویکردی قاعده مدار و بیرونی استوار شده است که اجازه شکل گیری درونی شاکله های اخلاقی را از متربیان سلب می نماید. در تربیت اخلاقی فضیلت مند، هدف از تربیت اخلاقی دنبال نمودن کمال اخلاقی در ابعاد مختلف زندگی متربیان خواهد بود و نه پرداختن صرف به انجام تکالیف از سوی آنها.کلید واژگان: تربیت اخلاقی, فضیلت گرایی اخلاقی, تجربه زیبایی شناسانه, اخلاق فاعل بنیاد, تربیت یادگیرنده محورMoral education, as one of the most important elements of an educational system, has a major contribution in the direction of that system. The perspective based on which we choose to face moral issues, makes the educational system in a completely decisive way. Therefore, moral education is not only a specific field of education, but also shows the depth of the education system. In the meantime, virtuous ethics as an alternative to action-oriented moral systems can create a different perspective in our understanding of moral issues and make the foundation of moral education undergo a fundamental transformation. The purpose of this article is to analyze and formulate this role in the macro educational system to determine that quality moral education can be a different framework for the entire educational system. In this article, an attempt is made to first philosophically and theoretically address virtue ethics in relation to the impact on the educational system, and on the other hand, not only a specific aspect of this system should be considered, but the effect of ethics on the entire educational system should be investigated. The article finally ends with the approach that virtuous moral education will establish a different attitude to the field of moral education because many of the foundations of moral education in the formal education system are based on a rule-based and external approach that is allowed to form Internalization deprives educators of moral structures. In virtuous moral education, the goal of moral education will be to pursue moral perfection in various aspects of the life of educators, and not just to do their homework.Keywords: moral education, virtue ethics, Aesthetic experience, The ethics of the foundation, Learner-centered education
-
هرگاه معماری از تکیهگاههای عینی ساختمان به سمت محیط ناملموس ادراک و تجربهی انسانی حرکت میکند، پیشبرد درک تجربی زیباییشناسی دشوار میشود. چراکه ماهیت غیرملموس، زودگذر و هیجانی آن باعث میشود، سنجش درونی آن با خودآگاهی یا سنجش خارجی آن با مشاهده یا توسط ابزارها با مشکل روبهرو شود. ازاینرو یکی از راههای ممکن برای شناخت بهتر این نوع از ادراک، توجه به موضوع هویتمداری در آثار معماری و نقش آن در تشدید احساس زیباییشناسانه انسان از فضاست؛ لذا هدف از تهیه مقاله حاضر شناخت توانمندیهای زیباییشناسی در معماری ایران در پاسخ به نیازهای مخاطبان و کشف رابطهی میان ترجیحات آنها و انطباق آن با موضوعات هویتی مرتبط با ارزیابیهای عاطفی ناشی از تجربه حس خوشایندی فضاهاست. در این راستا این پرسش مطرح میشود، مولفههای تبیینکننده ارزیابی عاطفی فضا چه ارتباطی با حس هویتمداری و انطباق آن با ترجیحات زیباییشناسی کاربران مبتنی بر تجربه آثار معماری دارند؟ بر اساس مولفهها و معیارهای مرتبط باآنچه مستخرج از ادبیات نظری موضوع بود و با بهرهگیری از نمونه جامعه آماری 40 نفر زن و تکمیل پرسشنامه محققساخته در بازدید حضوری از سه ساختمان فرهنگی منتخب، دادههای حاصل از امتیازها (طیف پنج لیکرتی) با استفاده از تحلیل رگرسیونی ارزیابی شد. نتایج نشان داد؛ مولفه تبیینکننده ارزیابی عاطفی کاربران ابتدا از طریق مولفههای هیجانی به دو بعد اصلی 1- حالات هیجانی و 2- مبادله هیجانی، قابل تقسیمبندی است. حالت هیجانی که تجربهی عاطفی و احساسی کاربر را شامل میشود و از طریق مولفههای ادراکی، شناختی و انگیزشی تبیین میگردد، بیشترین ارتباط را با احساس هویتمندی آثار معماری نشان میدهند. مبادلهی هیجانی نیز مبتنی بر تعامل کاربر و تجربه فضایی اوست که نقش مولفههای حسی-حرکتی و رفتاری را بهعنوان عامل موثر بر تعامل هیجانی و ارزیابی عاطفی حاصل از آن معین میکند و بهصورت غیرمستقیم تحتتاثیر مولفههای شناختی بر شدت ترجیحات زیباییشناسی فضا موثر هستند.
کلید واژگان: هویت معماری, ارزیابی عاطفی, تجربه زیبایی شناسی, حالات هیجانی, مبادله هیجانیNational Studies, Volume:23 Issue: 3, 2022, PP 173 -195Whenever the architecture moves from the objective bases of the building to the intangible environment of human perception and experience, the experimental perception of the aesthetics becomes difficult since its intangible, transient, and emotional nature makes its internal evaluation by self-consciousness or external evaluation by observation and instruments difficult. Therefore, one of the possible ways to better understand this perception is to pay attention to the subject of identity in architectural works and its role in intensifying the human’s aesthetic experience of the space. Thus, the current study aims to recognize the aesthetic capabilities in Iranian architecture to respond to the users' needs, explore the relationship between their preferences, and adapt them to the identity subjects related to the emotional evaluations caused by the experience of space pleasantness. In this regard, the relationship arises between the determining components of space’s emotional evaluation and the sense of identity and adapting it to the user’s aesthetic preferences based on how the architectural works are experienced? Based on the components and their relevant criteria extracted from the theoretical literature, and using a statistical population including 40 female participants and a researcher-made questionnaire when visiting three select cultural buildings, the data obtained from the scores (Likert’s 5-scale) were analyzed by the regression analysis. The results indicated that the component determining the user’s emotional evaluation is first divided into two main dimensions: 1) emotional states and 2) emotional exchange. An emotional state includes the user's emotional and sensual experience, is determined by the perceptual, cognitive, and motivational components, and is most related to the sense of identity of the architectural works. The emotional exchange is also based on the user’s interaction with his/her spatial experience, which determines the role of sensory-motor and behavioral components as an effective factor in emotional interaction and evaluation resulting from it. This interaction is also indirectly effective on the intensity of space aesthetic preferences under the influence of cognitive components (identity symbol, rooted in tradition, cultural sign, etc.).
Keywords: Architectural Identity, Emotional Evaluation, Aesthetic Experience, Emotional States, Emotional Exchange -
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 38 (بهار 1401)، صص 616 -643کتاب «هنر به منزله تجربه» اثر دیویی را می توان به عنوان مانیفیست زیباشناسی پراگماتیستی قلمداد کرد که در آن دیویی با بهره گیری از بصیرت های نظریه تکامل داروینی و اصول پراگماتیستی خود، کوشش می کند که با توسل به مفهوم «تجربه» و پیوند تجربه زیباشناختی با آن، باردیگر هنر را به ساحت زندگی واقعی و روزمره آدمیان در جهان کنونی بازگرداند. گرچه برداشت دیویی از مفهوم تجربه در معنای عام آن، به عنوان تعامل میان انسان با محیطش، بنیادی داروینی دارد، ولی چنان که از تحلیل هایش خصوصا در تشریح تجربه زیباشناختی برمی آید، دلالت مفهوم تجربه فراتر از صرف برداشتی داروینی می رود و ابعاد فرهنگی و اجتماعی به خود می گیرد. در نوشتار حاضر ما ضمن مرور دلالت مفهوم تجربه در تفکر دیویی و نسبت تجربه زیباشناختی با مفهوم تجربه در معنای عام آن، با استناد به کتاب «هنر به منزله تجربه» می کوشیم نشان دهیم که چرا عمده مثال هایی که دیویی به عنوان مبنای تجربه های زیباشناختی ذکر می کند جزء تجربه های مثبت زندگی هستند و آیا دلیل غلفت او از تجربه های منفی و دهشتناک حیات به مبانی پراگماتیستی و داروینی فلسفه اش او بازمی گردد یا ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. مطابق آنچه از فحوای کتاب مذکور دیویی برمی آید، بخش عمده این غفلت به مبانی پراگماتیستی او بازمی گردد. هرچند از برخی عبارات دیویی زمینه برای اشاره به تجربه های منفی استنباط می شود، گرچه او به صراحت به مصادیق آن اشاره نکرده است.کلید واژگان: جان دیویی, تجربه در معنای عام, تجربه زیباشناختی, هنر و زندگی, هنر به منزله تجربهDewey's book "Art as Experience", can be considered as a manifesto of pragmatist aesthetics, in which Dewey uses the insights of Darwinian theory of evolution and his pragmatist principles through focusing on the concept of "experience" and aesthetic experience, to bring art back to the everyday life of human beings in today's world. Although, Dewey's view of experience in its general sense, as an interaction between human and his/her environment, has a Darwinian basis, but as Dewey's analysis shows, especially in his describing about the aesthetic experience, the concept of experience goes beyond the Darwinian conception and takes cultural and social dimensions. In this article, meanwhile reviewing the meaning of experience in Dewey's thinking and the relationship between aesthetic experience and the experience in its general sense, we try to show the connection between art and life by relying on Dewey's views in "Art as Experience". In addition, we attempt to demonstrate, most of the examples that Dewey cites as the basis of aesthetic experiences are positive life experiences, and by doing so, he unintentionality ignores negative experiences and reduces the circle of aesthetic experience to pleasant experiences.Keywords: Experience in the general sense, aesthetic experience, Art, life, Art as experience, John Dewey
-
ارتباط میان انفعال و عواطف انسانی با صور گوناگون هنر ازجمله مباحث موردتوجه در فلسفه اسلامی است و تخیل قوی و ایجاد عواطف نفسانی، دو مولفه اصلی لحاظ شده در تعاریف فلاسفه مسلمان از انواع هنر هستند. ابن سینا نیز ازجمله فلاسفه ای بوده که به این موضوع اهتمام داشته است. با عنایت به این مسیله، مقاله پیش روی با رویکرد توصیفی- تحلیلی نگاشته شده و پرسش اصلی مطرح شده در آن بدین شرح است که ازنظر ابن سینا در مواجهه با اثر هنری، چه انفعال نفسانی یا عواطفی در انسان ایجاد می شود. به دنبال آن، دو پرسش فرعی بدین شرح نیز در این پژوهش موردنظر بوده اند: چه عواملی باعث ایجاد این انفعالات نفسانی می شوند و چه ارتباطی میان انفعال نفس و حدوث عواطف یا احساس و ادراک اثر هنری وجود دارد؟ شایان ذکر است که در حکمت سینوی، حالاتی متفاوت مانند قبض و بسط، تعجب و حیرت، و نشاط و حزن از انواع انفعال نفس برشمرده شده اند و بررسی آثار ابن سینا نشان می دهد انفعال درنتیجه تعامل سه عامل صورت یا ترکیب بندی، محاکات و طبع انسان به وجود می آید. این عواطف درپی ادراک اثر پدید می آیند؛ از این روی، دارای ابعاد شناختی هستند و می توان آن ها را راهی برای شناخت معنا و حتی معیاری برای زیبایی اثر قلمداد کرد.
کلید واژگان: انفعال نفس, عواطف و احساسات, صور هنری, ابن سینا, تجربه زیباشناختیOne of the issues studied by Muslim philosophers is the effect and emotions in response to various forms of artwork. The nature of these experiences and specifically how emotions in the arts are perceived and represented on a subjective, bodily, and evaluative level is a heavily debated issue.To arouse emotions and imagination are the main features that define an artwork in Avicennian philosophy. Thus, through a comparative- descriptive study, we aim to address the raised questions: what kinds of emotions aroused in facing a work of art? What factors evoke emotions? How emotions interact with the perception and judgment of the artworks and their beauty? In his works, Ibn Sina mentions different types of emotion that work of art can elicit e.g. positive experience including joy and pleasure and negative emotions negative emotions of fear, anger or disgust as well as confusion and bewilderment, happiness, etc. Studying his works reveals that the collaboration of the three factors of form, imagination, and human nature evokes emotions. Moreover, emotions in the arts affect us on a subjective and bodily level which influences aesthetic evaluations emotions in concert with cognition are ways to understand the meaning and judge the beauty and value of a work of art.
Keywords: Effects, emotions, Artistic forms, Ibn Sina, Aesthetic experience -
هوسرل در جایگاه موسس پدیدارشناسی، روش پدیدارشناسی را برای تحلیل هنر و آثار هنری به کار نگرفت و جز اشارات کوتاهی در مقاله ی دایره المعارف بریتانیکا، چیزی در این حوزه ننوشت ولی راه پدیدارشناسی هنر را گشود وموجب گردیدکه بسیاری از پدیدارشناسان پساهوسرلی به هنر از منظری پدیدارشناسانه بنگرند.هدف مقاله ی پیش رو، نشان دادن کاربرد روش پدیدارشناسی در زیباشناسی و تحلیل آثار هنری است. برای رسیدن به این مقصود، نخست به اندیشه های «مایکل دوفرن» (که تا حدودی به سنت فکری هوسرل وفادار است) اشاره کوتاهی خواهیم داشت تا چگونگی پدیدارشناسی تجربه زیباشناختی به نزد وی آشکار شود و سپس آراء هایدگر را (که با فاصله بیشتری از سنت هوسرلی قرار دارد)، در تحلیل پدیدارشناسانه هنر بررسی خواهیم کردتا معلوم گردد که چگونه پدیدار شناسی هرمنویتیکی قادر است نسبت مغفول مانده میان حقیقت و هنر را بار دیگر برقرار کند که با توجه گستردگی مباحث هایدگر درباب هنر، این موضوع بیشتر در آراء وی دنبال شده است.کلید واژگان: پدیدار شناسی, روش شناسی, هرمنویتیک, هنر, حقیقت, هایدگر, دوفرنAs the founder of phenomenology, Husserl himself did not use phenomenology to analyze art and works of art. Except for a few hints in Encyclopedia Britannica's article, he did not write anything in this area. However, he paved the way for the phenomenology of art and led many post-Husserlian phenomenologists to look at art from a phenomenological perspective. This article aims to show the application of the phenomenological method in aesthetics and analysis of works of art. To achieve this, we will first refer briefly to the ideas of M.Dufrenne (who is somewhat faithful to Husserl's intellectual tradition) to reveal to him how the phenomenology of aesthetic experience. Then according to Heidegger's views (which are further from Husserl's tradition), we will examine in the phenomenological analysis of art to see how Hermeneutic phenomenology can re-establish the neglected relationship between truth and art.Keywords: Phenomenology, methodology, Hermeneutics, art, Truth, Heidegger, Dufrenne, Aesthetic Experience
-
در هنر معاصر، تشخیص ابژه ی زیباشناختی از ابژه ی غیرزیباشناختی، سخت و گاهی غیرممکن می شود. مونرو سی بیردزلی تلاش دارد با تعریف ابژه ی زیباشناختی بر این مشکل فایق آید. او تمام آثار هنری و ادبی را ابژه ی زیباشناختی محسوب می کند که برای تمییز آن ها کافی است منتقد از وقوع تجربه زیباشناختی مطمین شود. ایجاد تجربه ی زیباشناختی، کارکرد هنر است که با وجود وحدت، ترکیب و شدت در اثر هنری ایجاد می شود. بیردزلی، منتقد هنری می تواند دیدگاه عین باورانه و یا امپرسیونیستی داشته باشد، اما در هر حال، ارزش هنری، موضوع شناخت ابژه ی هنری است و آگاهی از آن برای منتقد شرط لازم است. هدف این نوشتار، بررسی معیارهای تشخیص ابژه ی زیباشناختی در نظریه زیباشناسی و نقد هنر بیردزلی است که می تواند ما را به اتخاذ رویکردی خاص در نقد هنر رهنمون کند. در این تحقیق، داده ها از طریق مطالعه کتابخانه ای و جست وجوی اینترنتی جمع آوری شده مطالعه و بررسی می شوند تا پس از تجزیه و تحلیل برای پی بردن به نقاط ضعف و قوت تعریف بیردزلی از ابژه ی زیباشناختی و کارآیی آن در نقد هنر استفاده شوند.
کلید واژگان: بیردزلی, ابژه ی زیباشناختی, تجربه ی زیباشناختی, نقد هنر, ارزش هنریIn modern times, with the avant-garde movement, recognizing the aesthetics object from a non- aesthetics object is difficult or impossible. Beardsley is one of the formalist philosophers who seeks to define the aesthetic object in order to make a difference between art and non-art. He first of all distinguishes aesthetic object from other aspects, such as paying attention to the artist''s intention or the author''s intention and audience’s perception, that the aspects are considered to be false inputs in the functionalist pattern and disrupt the aesthetic experience. According to this theory, the function of art is the make of aesthetic experience, which is characterized by features such as unity, complex and intensity. These features are followed by artistic value, the value that is the subject of the recognition of an artistic object, and the critic must be know it to use them in the evaluation of artwork that is content-centered. Because the aesthetic experience in art is its value and the only necessary condition for the work of art and is formed on the basis of a positive verdict, the purpose of this study is to identify the aesthetic object from the Beardsley view which can be defined by art. Our methodology, in terms of the nature of the research, is to collect materials through a library study and Internet search, then we examine and analyze them in order to obtain Beardsley’s definition of the aesthetic object and its status in art criticism
Keywords: Beardsley, aesthetic object, Aesthetic Experience, Aesthetic value, Formalism -
متفکران مسلمان ایرانی در سده های نخست هجری با برپاساختن نوعی عرفان، در جهت دریافت ادراک ایرانی از مفاهیم دینی حرکت می کردند و امام محمد غزالی از جریان سازترین این اندیشمندان است. یکی از تجربیات عارفانه که وی آن را راهی برای دریافت حقیقت برمی شمارد "سماع" است که درباره شرایط، انواع، حالات سماع کنندگان و درجات آن در کتاب احیاء علوم الدین، به تفصیل صحبت کرده است. این تجربه خاص عارفانه، نحوه ای از ادراک حقیقت است که با سیر اندیشه غربی متفاوت است. هانس گیورگ گادامر، فیلسوف معاصر نیز که با نقد سوبژکتیویسم در جهت ارایه رویکردی جدید از فلسفه باستان حرکت می کند، با بیان آنچه در فهم هنر رخ می دهد سعی می کند تا نحوه فهم و ادراک از راه هنر تاتر را شرح دهد. اگرچه مفهوم هنر به معنی امروزین در نزد فقیه مسلمان قرن ششم مطرح نبوده؛ اما هدف از این پژوهش که با توجه به رویکرد هرمنوتیکی گادامر و مقایسه توصیفی و تحلیلی این تجربیات زیباشناسانه با یکدیگر انجام شده، تلاش برای خوانشی جدید از اندیشه های یکی از برجسته ترین متفکرین ایرانی در مقایسه با یک فیلسوف معاصر است؛ زیرا شناخت همواره بر اساس مقایسه و تطبیق صورت می پذیرد.
کلید واژگان: غزالی, تجربه زیباشناختی, سماع, گادامر, هرمنوتیک, بین رشته ای, ادبیات تطبیقیIn the early centuries(A.H), Persian Muslim thinkers were proceeding(Their Philosophy) through inauguration some sort of mysticism in order to grasp an appreciation a Persian perception from religious concepts, and in that respect Imam Mohammad Al Ghazali was one of the most influential among those philosophers. One of the mystical experiences that he accounts which shall be a way in which the truth is taken is samaa,(singing and dancing) which he later talks in detail about the conditions, types, states of the listeners and its levels in his book Ahya al-Uloom al-Din. However This particular and mystical experience which to some extent is a way of perceiving truth is different and far away from the course of Western discipline;yet, Hans George Gadamer, a contemporary philosopher who critiques subjectivism in order to give presentation of a new approach to ancient philosophy, by delivering an expressivity of what will be happened when art is going to be understood tries to explain how art can be figured out through the art of theater. Though the concept of art in the modern sense has not been a problematic matter to sixth century Muslim jurists, but the purpose of this essay, which is based on Gadamer's hermeneutic account and performed in a descriptive and analytical comparison of these aesthetic experiences with each other, is to try to grasp a new reading of one of the most prominent Persian thinkers Compared to a contemporary philosopher; Because fulfillment of cognition is always based on analogy and comparison.
Keywords: al-Ghazali, aesthetic experience, sama, Gadamer, Hermeneutics -
بررسی تقاطع میان تجربه دینی و تجربه زیبایی شناختی، می تواند نسبت میان دین و هنر را بیش از پیش روشن کند. میزان اشتراکات و شباهت ها مشخص می کند که آیا منشا واحدی در کار است؟ آیا از هردو می توانیم نتیجه یکسانی انتظار داشته باشیم؟ نوشتار پیش رو در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و در استنتاج، از روش توصیفی- تحلیلی بهره برده است. زمینه های مشترکی همچون نهضت های فلسفی و ادبی در شکل گیری تجربه دینی و تجربه زیبایی شناختی نقش داشته اند. سوبژکتیویسم کانت بر هردو تاثیر جدی داشته است و از حیث معرفت شناختی تشابهات بسیارنزدیکی به هم دارند. پس از سوبژکتیویسم کانت و فروکاستن دین به تجربه دینی و زیبایی به تجربه زیبایی شناختی، بسیاری احساس کردند که رابطه میان دین و هنر به کلی منقطع شده است و اندیشه های دوران مدرن توانسته است این ارتباط وثیق دوران کلاسیک را از بین ببرد؛ اما بعد از مطالعه اشتراکات میان تجربه دینی و تجربه زیبایی شناختی، می توان احساس کرد به رغم پروژه کانتی در تفکیک دین و زیبایی، به قدری این دو به هم نزدیک هستند که برخی تجربه زیبایی شناختی را ادامه تجربه دینی با واسطه های متفاوت می دانند و بعد از کانت نیز، درهم تنیدگی زیبایی و دین از میان نرفته است.
کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه زیبایی شناختی, هنر, سوبژکتیویسم, کانتPhilosophy, Volume:19 Issue: 1, 2021, PP 219 -238Studying the intersection between religious experience and aesthetic experience can shed more light on the relationship between religion and art. Do similarities determine whether they have the same origin? Can we expect the same result from both? The present article has used library method in collecting information and descriptive-analytical method in inference. Common contexts such as philosophical and literary movements have played a role in shaping religious experience and aesthetic experience. Kant's subjectivism has had a serious impact on both, and they have very close epistemological similarities. After Kant's subjectivism and the reduction of religion to religious experience and beauty to aesthetic experience, many scholars felt that the relationship between religion and art had been severed altogether, and that modern thought has been able to break this close connection with the classical period; But after studying the commonalities between religious experience and aesthetic experience, it can be felt that despite Kant's project in the separation of religion and beauty, the two are so close that some consider the aesthetic experience to be a continuation of religious experience through different mediums. And after Kant, the link between beauty and religion has not disappeared.
Keywords: aesthetic experience, Art, Kant, Religious experience, subjectivism -
یکی از نقاط قوت رهیافت دیویی نسبت به هنر آن است که او نگاهی پویا به چیستی هنر دارد در نتیجه تقسیم بندی او از اشکال بیان هنری نیز امری است پویا و انعطاف پذیر. این پژوهش بر آن است با تبیین آفرینش اثر هنری مبتنی بر تجربه ی زیباشناختی در آراء دیویی، به پاسخی درخور در باب چرایی تکثر اشکال بیان هنری در دوران معاصر دست یابد. بدین منظور با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مولفه های بنیادین تجربه ی زیباشناختی ظهور در آراء دیویی و تبیین تکثر و دگرگونی های اشکال بیان هنری بر مبنای آن در دوران معاصر پرداخته شده است. از جمله یافته های پژوهش اثبات نقش عاطفه در آفرینش و ادراک اثر هنری است. آن چه معنای آثار را با این گستردگی برای مخاطب قابل فهم می کند، بهره گیری هنرمند از عنصری تاریخی و فرهنگی به نام عاطفه است. هنرمند با تبدیل عاطفه ی اولیه و خام به عاطفه ی پالوده، از نظام های نشانه ای و معنادار بهره گرفته و مخاطب را به تجربه ی زیست جهان اثر فرا می خواند. اثر هنری ابژه ای فراواقعی در جهان است که معنای آن به جهان همگانی تعلق دارد. در تجربه ی زیباشناختی گزینش و بهره گیری از معانی گذشته و نمادها فرم را غنی تر می کند. فرم هنری وحدت بخش عاطفه، عمل بیان، رسانه، نظام نشانه ای، شناخت و تعامل است. درجات تجمیع و پیوستگی این عوامل و هم چنین مولفه های ارتباطی و بافتاری برسازنده ی طیفی از فرم ها هستند و این گونه است که فرم اثر هنری در دوران معاصر از فرم مادی اش فراتر می رود.
کلید واژگان: جان دیویی, تجربه ی زیباشناختی, عاطفه ی زیباشناختی, خیال, فرم, معناOne of the points of strength of the approach of Dewey to art lies in the fact that he has a dynamic vision of the nature of art. The current essay seeks to provide an appropriate answer regarding the question of the diversity of forms of artistic forms in contemporary era based on the explication of creation of work of art focusing on the notion of aesthetic experience in the ideas of John Dewey. The nature of art it has a better capability as regards the explication of the diversity and evolutions of the forms of artistic expression in the contemporary era. What makes the meaning of the works with this extension understandable for the audience is the artist's taking advantage of the historical and cultural element called emotion. By changing the primary crude emotion into a refined emotion the artist takes advantage of the symbolic and meaningful systems and invites the audience to experience the life world. The work of art is an extra-real object in the world. In aesthetic experience selection and taking advantage of the past meanings and symbols enriches the form. Form unites the emotion, act of expression, media, and system of symbols, knowledge and interaction. Degrees of collection and connectivity of these factors and also communicative and contextual factors that constitute a spectrum of the forms and it is in this way that the form of work of art in the contemporary world goes beyond its material form
Keywords: John Dewey, Aesthetic Experience, Aesthetic Emotion, imagination, Form, Meaning -
به نظر هاچسون، به جز حواس پنج گانه احساس دیگری در بدن انسان وجود دارد که اندام ویژه ای برای آن نیست. این حس درونی با واکنش دربرابر ادراک «یک دستی در تنوع» نوعی تجربه طبیعی یا همان تجربه زیبا شناختی پدید می آورد که بهره مندی از آن به جای آموزش آکادمیک، ذوق خوب می خواهد . براین اساس، نمی توان گفت ابزار درک زیبایی حس بینایی یا شنوایی است. لذت حاصل از این تجربه متفاوت از سایر لذات حسی، نوعی لذت عقلی با منشا طبیعی و بی غرض است. برخی افراد قدرت شنوایی خوبی دارند؛ اما از شنیدن یک قطعه موسیقی، مثلا سمفونی، لذت نمی برند و این نشان می دهد لذت موسیقایی «گوش خوب» می خواهد ؛ زیرا برای ادراک زیبایی، ترکیب ذهنی تصورات لازم است. اجرای سکوت کیج با تغییر جهت در سبک موسیقایی و فلسفه زیبا شناسی، مورد مناسبی برای تحلیل نظر هاچسون است که به درستی، تقدم نظر بر عمل را در تمرکز بر ذوق خوب مخاطب نشان می دهد . به منظور تحلیل مبنای لذت زیبا شناختی ازنظر هاچسون با تمرکز بر لذت موسیقایی، داده ها ازطریق مطالعه کتابخانه ای و جست وجوی اینترنتی گردآوری و سپس توصیف و تحلیل می شوند تا درنهایت، بی ربطی شناخت و شاخص های فایده انگارانه در تجربه زیبا شناختی مشخص شوند .کلید واژگان: فرانسیس هاچسون, ذوق خوب, حس درونی, لذت زیبا شناختی, تجربه زیبا شناختی, لذت موسیقاییMetaphysic, Volume:12 Issue: 1, 2020, PP 31 -44For Hutcheson, the pleasure of beauty has a natural source like virtue. An aesthetic experience is a kind of intrinsic experience that has nothing to do with academic education, but reflection is a necessary condition for it. This view provides a way of getting rid of the objective tradition, for a kind of inner sense is responsible for the judgment of beauty which there is no specific organ for it. It is as real as the external senses. This sensation has nothing to do with cognitive and useful indicators. Good ear (or good taste) is necessary, most people have a good sense of hearing whiles they all do not enjoy the symphony. It shows that a healthy ear isn’t sufficient condition but we need a good ear. This research is a philosophical explanation for aesthetic pleasure, of course by explaining and expanding Hutcheson’s comment with considering Cage’s Silence. The purpose of this research is to identify the share of the audience and artwork in aesthetic pleasure through studying the basis of aesthetic pleasure by describing and analyzing the collected data through a library study and internet search.Keywords: Francis Hutcheson, Good taste, Internal sense, Aesthetic Pleasure, Aesthetic Experience, Musical pleasure
-
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 23 (تابستان 1397)، صص 175 -194شرح لایب نیتس از ادراک حسی برای درک سنت استتیک عقل گرایانه آلمانی در قرن هجدهم بسیار حایز اهمیت است. تاملات او در این باب چارچوبی دکارتی دارد و برای دیدگاه های او درباره تجربه استتیکی بسیار کانونی است. او با توجه به ماهیت واضح ولی مغشوش ادراک حسی، مفهوم کمال و لذت را تبیین می کند و از همین معبر ره به تعریف زیبایی می برد. کمال عبارت است از نیرو یا توانایی متحدساختن ویژگی های کثیر در یک ویژگی؛ لذت، از نظر او، عبارت است از احساس کمال در اشیا؛ زیبایی هم نزد او همانا تعمق یا تامل بر امری لذت بخش یا خوشایند، یا کمال شیء است. در این مقاله قصد داریم پس از بررسی اهمیت لایب نیتس در استتیک آلمان، ماهیت ادراک حسی نزد او، و سپس رابطه آن را با تجربه استتیکی، کمال، لذت و زیبایی در سپهر استتیک او بکاویم و در اخر هم نقد و نظری بر استتیک او داشته باشیم.کلید واژگان: لایب نیتس, ادراک حسی, تجربه استتیکی, کمال, لذت, زیباییLeibniz’s account of perception for understanding of German rationalistic aesthetic tradition in 18 century is very crucial and important. His account of sense qualities has a Cartesian framework and it is so central to his views on aesthetic experience. He explains the concept of perfection and pleasure based on the clear but confused nature of perception. Accordingly, he defines beauty as follows: perfection is the ability or power to unite multiple properties into one; pleasure is feeling perfection in things. Beauty, for him, is the contemplation or reflection upon the pleasurable, or perfection of things. Having investigated the importance of Leibniz in German aesthetics, we intend to figure out the nature of perfection and its relationship to aesthetic experience, perfection, and beauty in his aesthetics.Keywords: Leibniz, perception, aesthetic experience, perfection, pleasure, beauty
-
جان دیویی(1952-1859)، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی در مرحله ای از تاملاتش،درباره هنر و زیباشناسی تامل کرده که حاصل آن کتاب هنر به مثابه تجربه(1958)است.این اثر در فرمی تحلیلی و با محتوایی رمانتیک و با تکیه بر ساده ترین انگاره های زیستی برای به دست دادن تجربه ای اعلی از زیباشناسی تالیف گردیده است.
دیویی در به دست دادن مبانی عمل گرایانه اندیشه اش،تجربه گراست و تجربه شاه کلیدیست که درهای زیباشناسی را بر وی و از طرف وی برای همگان خواهد گشود.آن چنان که از عنوان اثر شناخته شده اش در این زمینه بر می آید برای وی هنر به مثابه نوعی تجربه است و زیبایی رخدادی است بر بستر ساده ترین روال طبیعی زندگی.این مقاله بر آن است تا در گستره هنر به مثابه تجربه ضمن نشان دادن این که دیویی چگونه پایه های زیباترین تجارب بشری را در جهان طبیعت می گذارد،نحوه نضج گیری و سپس سیر تحول تجربه هنر را در اندیشه وی روشن سازد و معلوم دارد که چگونه می توان دیویی را به عنوان فیلسوف زندگی بر مسند بیانگری درباره هنر و زیبایی نشاند.کلید واژگان: جان دیویی, هنر به مثابه تجربه, تجربه طبیعی, تجربه واحد, تجربه خام, تجربه زیباشناختیJohn Dewey, the American pragmatist philosopher, was an experimentalist when he introduced the pragmatic foundations of his thought. For him, experience is a key that opens the gates of aesthetics to him and all else. The telling title of his famous work, Art as Experience (1958), is evidence that for Dewey art is an experience while beauty is an event happening in the context of human life experiences. Focusing on Art as Experience, which is analytic in form and romantic in content, this paper seeks to explain how the experience of art developed and transformed in Dewey's thought. Then we illustrate how an aesthetic experience, by drawing on the possibilities the natural world and everyday life offer, can become accessible to human beings. Thus Dewy, as the philosopher of life, turns into a source of expression about art and beauty.Keywords: john Dewey, Art as Experience, Natural Experience, An Experience, Inchoate Experience, Aesthetic Experience -
جیمز آلفرد مارتین، فیلسوف و اندیشمند معاصر دین، با نگاهی به تجربیات دینی و زیبایی شناختی دوره های تاریخی و طرح نظریات مختلف به دنبال نشان دادن ارتباط تجربیات دینی و زیبایی شناختی در قرون مختلف است. این ارتباط در یک ساحت گفتمانی مورد بحث قرار می گیرد. این گفتمان علاوه بر پرداختن به مفهوم چیستی هنر و دین به این مساله می پردازد که تا چه اندازه دین می تواند در تعیین معیارهای زیبایی و هم چنین آفرینش آثار هنری نقش اساسی داشته باشد و هم چنین هنر چه نقش تعیین کننده ای در تجربیات دینی بشری داشته است. این پژوهش همچنین کوشیده تا با نگاهی به سیر تاریخی بحث به تئوری های مطرح شده از جمله اندیشه های فیلسوف آلمانی، شلایرماخر، پرداخته و تعاریف متفاوت او از چیستی دین، تجربه دینی و هنر و گفتمان میان این مفاهیم را بررسی کند.
در مقاله، در پاسخ به سوال ذکرشده، این مطلب مورد بحث واقع شده است که به نظر جیمز آلفرد مارتین، این گفتمان در نهایت به هدفی واحد می انجامد که همانا درکی از واقعیت حقیقی و راستین است. زیرا به همان میزانی که تجارب دینی بشری دارای بنیان های عمیق حسی است، تجارب زیبایی شناختی نیز منبعث از ادراک حسی مشارکتی مفهوم زیبایی بین مخاطب و اثر هنری است.کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه زیبایی شناختی, تقدس, جیمز آلفرد مارتین, زیبایی, ذوقJames Alfred Martin, a contemporary philosopher and thinker of religion, seeks to illustrate the connection between religious and aesthetic experiences in different centuries by reviewing these experiences in historical periods and proposing different theories. This connection is discussed in a discursive context. In addition to addressing the concepts of art and religion, this discourse deals with the extent to which religion can play a key role in determining aesthetic criteria and creation of works of art as well as the decisive role of art in human religious experiences. This study also examined the existing theories, including the thoughts of the German philosopher, Schleiermacher, and his various definitions of religion, the religious experience, art, and the discourse between these concepts by reviewing the history of the discussion.
To answer the aforementioned question, this study discussed that, according to James Alfred Martin, this discourse ultimately leads to a single goal, which is a perception of the true reality. The reason is, as much as aesthetic experiences are derived from participatory-sensory perception of beauty between the audience and the work of art, religious experiences of human beings have deep sensory foundations.Keywords: : Religious Experience, Aesthetic Experience, Holiness, James Alfred Martin, Beauty, Taste -
مفهوم زیبایی یکی از مناقشه برانگیزترین مفاهیم فلسفی در تاریخ اندیشه است. فیلسوفان بسیاری کوشیده اند این مفهوم را تعریف و صورت بندی کنند. در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربه زیباشناختی بودیم اما نمی خواستیم صرفا آن را از لا به لای متون فیلسوفان استخراج کنیم بلکه کوشیدیم به مفهوم زیبایی از خلال تجربه زیسته انسان ها دست یابیم. برای چنین پژوهشی، مکان و معماری را انتخاب کردیم تا افراد ادراک و تجربه زیباشناختی شان را از زیبایی یک بنای خاص- در این جا نقش جهان- توصیف کنند. بنابراین ما در این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش هستیم که معنای تجربه زیباشناختی مشارکت کنندگان از میدان نقش جهان چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش از روش «پدیدارشناسی» بر اساس الگوی «ماکس ون منن» استفاده کردیم. این پژوهش از دو بخش نظری و میدانی تشکیل شده است. ابتدا مطالعات نظری مفصلی درباره پیشینه پدیدارشناسی فلسفی، کاربرد آن در حوزه های مختلف از جمله مکان و معماری و پدیدارشناسی به عنوان روش پژوهش کیفی انجام دادیم. سپس در بخش میدانی به مشاهده و مصاحبه نیمه ساختار یافته و باز با 58 نفر مشارکت کننده پرداختیم. سپس گفت وگوها را خارج نویسی کردیم و بر اساس مبانی نظری تحقیق به طبقه بندی و تحلیل داده ها پرداختیم. در این مرحله به 30 مولفه دست یافتیم که سبب شکل گیری ادراک زیباشناختی مشارکت کنندگان از میدان نقش جهان می شود. در آخرین مرحله به جمع بندی و نتیجه گیری یافته های پژوهش پرداختیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تجربه زیباشناختی مشارکت کنندگان این پژوهش بر اساس تجربه زیسته شان در مکان مشخصی به نام نقش جهان دست کم به 16 مقوله اصلی وابسته است.کلید واژگان: پدیدارشناسی, تجربه زیسته, تجربه زیباشناختی, زیبایی, معماری, میدان نقش جهانThe present study attempts to investigate this concept through a phenomenological study of the lived experience of the visitors of Naghsh-e-Jahan monuments at summer time of 1393. Apart from a comprehensive review of literature on qualitative research methodology, and the architecture of the period, the theoretical foundations of phenomenology and its application in architecture were thoroughly reviewed. Using the phenomenological observation method of Max-Vanen & a semi-structured interview plan, 58 visitors of the historical monuments of Naghsh-e-Jahan were chosen as participants and were interviewed in depth. Then the recorded data were transcribed and analyzed and the findings indicated that 16 components were significantly effective in forming the esthetic perception of the participants. Therefore, as the result of the investigation, the following conclusions may be stated: The concept of beauty is not an absolute entity. The different concepts of beauty are formed on the basis of the lived experiences of the people.Keywords: phenomenology, Lived experience, Aesthetic experience, Beauty, architecture
-
تجربه دینی، تجربه منحصر به فردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله به واسطه رابطه والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه می گیرد. مسئله اساسی در اینجا چگونگی رابطه میان تجربه دینی و تجربه زیبایی شناختی(هنری) است. زبان هنری به عنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربه زیبایی شناختی به کمک تجربه دینی می آید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن آشکارکننده وجود است. از آنجاکه حقیقت دینی به زبانی رمزی بیان می شود، برای همه انسان ها فهم شدنی نیست. فرض هرمنوتیک گادامر برآن است که حقیقت در قاب تصویر یا بر روی صحنه نمایش و دیگر نمونه های هنری به صورت عریان و فارغ از پیچیدگی های زبانی (زبان مکتوب) برای مخاطب عرضه می شود و فهم عمیقی به شکل ساده و عریانی به دست می آید. لذا،آنجا که زبان پیچیده و رمزی دین سنگین به نظر می رسد، زبان هنری (شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی، تصویرسازی و...) این نقیصه را جبران می کند و مسیر انتقال مفاهیم دینی را هموار خواهد کرد. حال آنکه اثر هنری نیز با محتوای دینی، غنا و عمق دیگری می گیرد و لذا تجربه دینی و زیبایی شناختی در ساحت هرمنوتیک، در هم کنشی متقابل برقرار می کنند که به بسط وجودی منجر می شود.کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه زیبایی شناختی, زبان هنری, هانس, گئورگ گادامر, هرمنوتیک فلسفیReligious experience is the most distinctive experience among human existential experiences, and this is due to a transcendental relation which has its origin in an extraterrestrial and immaterial truth. The main problem here is how the relationship between religious experience and aesthetic experience (Artistic). Artistic language as a visible and understandable language to every human being, therefore, it how can within the aesthetic experience help to religious experience? Religious truth is an existential phenomenon; thus, its language is Revealing of Being. Since religious truth is expressed in coded language, not understandable for all human beings. Gadamer assume that truth is represented for audience in a pictorial frame or on display Scene and other artistic examples in a naked form regardless of linguistic complexities (written language) and the deepest and broadest range of understanding is achieved accordingly. So, Where complex and symbolic language of religion become heavy, artistic language (poetry, literature, theater, music, imaging, etc.) compensate that loss and paved the way for transferring religious concepts. The work of art receives richness and depth by religious content and therefor, the religious and aesthetic experience in the field of hermeneutics, establishes mutual interactivity that leads to an extension of existance.Keywords: artistic language, religious experience, Aesthetic Experience, philosophical hermeneutics, Hans-Georg Gadamer
-
هدف این پژوهش بیان وتحلیل دیدگاه های دیدگاه« ماکسین گرین (1981-1917)» در سه زمینه تجربه معنادار، تخیل و تربیت زیبایی شناختی است. این پژوهش با رویکردکیفی و روش توصیفی- اسنادی انجام و پس از مطالعه منابع در دسترس ، دیدگاه های تاثیرگذار او، درزمینه تحول در برنامه درسی و تربیت زیبایی شناختی، جمع آوری وتحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهدگرین با ایده رهاسازی تخیل رویکرد جدیدی را در تربیت زیبایی شناختی مطرح می-نماید،او تاکید دارد، تخیل که اغلب درنظام تعلیم وتربیت مورد غفلت قرار می گیرد، به عنوان ابزار انتقال ادراک، تجربه زیسته و بستر خلاقیت ،عاملی قابل تامل در فرایند یادگیری است. ایده اومبتنی برآزادگذاشتن فراگیردر تخیل فرصتهای ممکن، معنی دارکردن برنامه درسی براساس تجربیات فردی ودستیابی به فضاهای جدید است، این تجربیات در قالب، تجربه زیبایی شناختی، به آگاهی دقیق فراگیر برای دیدن پدیده ها به گونه ای متفاوت از شکل مرسوم و عادی آن ها منجر می شود.گرین از رویکرد پدیدار شناسانه تجربه زیبایی شناختی طرفداری می کند، از آن جهت که براساس آن قلمرو یا حیطه مشخصی از جهان تفسیر می شود. لذا تربیت زیبایی شناختی عملکردخاص تربیتی است که به توانایی فراگیر برای درک، تفسیر و داوری این حیطه منجر می شود ،که آن را سواد زیبایی شناختی می نامد.کلید واژگان: ماکسین گرین, رهاسازی تخیل, تجربه زیبایی شناختی, تربیت زیبایی شناختی, سواد زیبایی شناختیThe aim of this study was to analyze Maxine Greene's (1981-1917) views in three areas of significant experience, imagination and aesthetic education. It was a descriptive study with a qualitative approach. After reviewing the available sources, Greenes seminal views about developments in the field of curriculum and aesthetic education were collected and then analyzed . The results showed that Green's idea of releasing imagination has brought about a new approach to aesthetic education. In this approach, she emphasizes that imagination which was often neglected in the mainstream educational system, should be employed in the learning process as a means to transfer perceptions, a lived experience and an opportunity for creativity. Her idea is based on giving freedom to the students in the imagination of possible opportunities, making a curriculum meaningful based on individual experiences and accessing new areas. These aesthetic experiences will result in a comprehensive awareness to see the phenomena from a different perspective. Greene advocates a phenomenological approach to aesthetic experience because it is an interpretation based on a particular territory of the world .Therefore, aesthetic education is a specific educational function which results in the learners aesthetic literacy that is a comprehensive ability to understand, interpret, and judge.Keywords: Maxine Greene, Releasing the imagination, Aesthetic experience, Aesthetic education, Aesthetic literacy
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.