به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sharia » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مهدی موحدی محب*

    برپایه قوانین رایج، درشمار زیادی ازجرائم، از زمان توجه اتهام ومقدمات رسیدگی تا تکمیل پرونده قضائی برای صدور حکم نهائی، متهم تحت نظر قرارمی گیرد. این پرسش مطرح است که اقتضای مبانی شرعی واخلاقی درخصوص ملاقات آزادانه وی با افراد، ازجمله وکیل، چیست؟ پژوهش بنیادی حاضر، به روش توصیفی تحلیلی، به تحلیل اخلاقی مساله با ریشه های فقهی و بررسی تعارض های احتمالی برخی قوانین می پردازد؛ یافته ها حاکی از آن است که بامحک اخلاق وملاک اعتدال میان رعایت حال متهم وحفظ حریم جامعه، منع مطلق ملاقات، چه بسا غیراخلاقی، آسیب زا وناموجه بوده، جواز مطلق آن نیز ممکن است درتعارض با اخلاق، حکمت و قانون قرارگیرد. درواقع، هدف اصلی ازوضع چارچوب های متنوع درتدابیر سیاست مدن، تامین فضائل ومکارم اخلاق، چون، قسط،عدل،انصاف واعتدال درامور بوده که عامل اصلاح رعیت وبلاد دانسته شده است. نتایج، بیانگر آنست که اگر به تشخیص قاضی عادل، ملاقات بامتهم، فرایند کشف حقیقت را دچارتاخیر یاآسیب کند، مثل این که راه مجادله وگریز ازقانون را به او بیاموزد، بحکم عقل، فطرت واخلاق، باید تاسرحد تامین مصالح، آن را محدودکرد. ازسوی دیگر، ممکن است منع مطلق ارتباط متهم با دیگران، آسیب های روحی یاجسمی ناروا برای او یا بستگانش بدنبال داشته، درتعارض با حقوق شهروندی قرار گیرد. بنابراین، درمجموع، باید با لحاظ مبانی عقلی واخلاقی، راه اعتدال پیموده و درجهت تامین عدالت، ضمن به رسمیت شناختن حق ملاقات و حضور وکیل، بسته به چند وچون شواهد موجود علیه متهم، با تحدید یا نظارت برآن، باابزارهای نوین، راه تحریف حقیقت را تاسرحد امکان، بست؛ چه، یکسان پنداشتن متهمی که شواهد روشنی علیه او وجود دارد، اماهنوز حکم قطعی محکومیتش صادرنشده، با شهروند عادی غیرمتهم، درتنافی با ارتکاز عقلائی است.

    کلید واژگان: آزادی ملاقات با متهم, حقوق بشر, حقوق شهروندی, سنجه اخلاق و شریعت, عدالت}
    Mahdi Movahedi Moheb *

    Under existing law, the accused is considered in many crimes, from the time the charge is considered and the trial to the completion of the case for a final verdict. The question is, what is the opinion of the religious and moral principles regarding his free meeting with other people, including a lawyer? The findings indicate that by morality and knowing the criterion of establishing a balance between respecting the accused and maintaining the privacy of society, the absolute prohibition of meeting is irrational and unjustified, its absolute permission is also against morality and wisdom of the need for justice. The results indicate that if, at the discretion of the judge, the meeting with the accused is corrupt, delays or damages the process of discovering the truth, including teaching him the way to argue and evade the law, according to reason, nature and morality, he should the supply of materials prevented it. On the other hand, the absolute prohibition of the accused's communication with others may result in undue physical or mental harm to him or his relatives, and may be in conflict with the rights of citizens. Therefore, in terms of rational and moral principles, one should follow the path of moderation and in order to ensure justice, while recognizing the right to meet, by monitoring it, close the way of distorting the truth as much as possible; that is a delicate and sensitive task, by its nature.

    Keywords: Freedom To Meet With The Accused, Human Rights, Civil Rights, The Measure Of Morality, Sharia, Justice}
  • آیت مولائی*، محمدرضا مجتهدی، سید حسین ملکوتی هشجین، مائده سلیمانی دینانی

    در نظام حقوقی اسلامی، «شرع» در جایگاه منبع اصلی حقوق اساسی، فراتر از سند مکتوب قرار گرفته و به هنجارهای قانون اساسی محتوا می بخشد. ایده مشروطه اسلامی نه یک تبعیت صرف از اصول قانون اساسی و نه پایبندی فرمالیستی به نوشته های آن، بلکه درحقیقت همان التزام به روح حاکم بر قانون اساسی است. علاوه بر این، «اجتهاد» و «مصلحت» به عنوان دو عنصر پویای شرع برای استنباط احکام شرعی متناسب با ضروریات هر عصر تعبیه شده است. در این راستا، بررسی ماهیت شرع که می تواند به مثابه روح برتر و هنجار نانوشته نسبت به متن نوشته قانون اساسی، بر اصول و مفاهیم قانون اساسی چیره گردد و آن را تحت تاثیر قرار دهد، ضروری است. نگارندگان پژوهش حاضر با بررسی جایگاه شرع در نظم حقوقی اسلامی به عنوان ارزشی فرامتنی که هویت و اساس یک ملت را تحت انقیاد خود درآورده و نیز با تاکید بر عناصر پویای شریعت و تاثیر آن بر سرزندگی این هنجار برتر، در روشنگری هرچه بیشتر شرع و قانون اساسی نانوشته می کوشند.

    کلید واژگان: اجتهاد, روح قانون, شرع, قانون اساسی نانوشته, مصلحت}
    Ayet Mulaee *, MohammadReza Mojtehedi, Hossein Malakooti, Maedeh Soleymani Dinani

    In the Islamic legal system "sharia" as the main source of constitutional law goes beyond the written document and gives content to the norms of the constitution. The idea of ​​an Islamic constitution is neither a mere adherence to the principles of the constitution nor a formalist adherence to its writings, but in fact the same adherence to the spirit of the constitution. In addition, "Ijtihad" and “Maslahah” as two dynamic elements of sharia to deduce sharia rules; Built to suit the needs of each era. In this regard, the study of the nature of the Sharia, which can prevail and influence the principles and concepts of the Constitution as a superior spirit and unwritten norm, compared to the written text of the Constitution; It is essential. The present study examines the position of Sharia in the Islamic legal order as a Hypertext value that has subjugated the identity and foundation of a nation, and also by emphasizing the dynamic elements of the Sharia and their impact on the vitality of this superior norm, tries to clarify the relationship between sharia and the unwritten constitution.

    Keywords: Sharia, the spirit of the law, the unwritten constitution, Ijtihad, Maslahah}
  • مرتضی یوسفی راد*

    ابن‏ سینا به‏عنوان فیلسوفی سیاسی، از یک دستگاه منسجم فکری و فلسفی برخوردار است که با استفاده از آن، محیط بیرون از ذهن خود و مسایل آن را تحلیل کرده و متاثر از آن ها درصدد تجویز نظم مطلوبی برآمده است که در آن، انسان ازطریق دولت مطلوب خود به آرمان ها و آرزوهایش می‏رسد. پرسش اصلی این پژوهش آن است که دستگاه فلسفه ورزی بوعلی جهت دستیابی به آمال و آرزوها چه نوع دولتی را کارآمد می‏داند و در نیل به اهداف، چه سازوکارهایی را برای کارآمدسازی دولت به دست می‏دهد. به این پرسش می توان اجمالا چنین پاسخ داد که در فلسفه سیاسی ابن‏سینا کارآمدی دولت در استقرار دولت بر حاکمیت ریاست عادله نبوی و تدابیر مبتنی‏بر قوانین شریعت و بر مشارکت مدنی است تا از یک سو با بهره گیری از سازوکارهای بازدارنده، افراد جامعه را از خطر انحراف، ظلم و بی عدالتی بازدارد و از سوی دیگر، با استفاده از سازوکارهای جاری کننده عدالت، اعتدال و تعادل را در جامعه استقرار بخشد و بدین صورت، بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادهای کمالی افراد جامعه و دستیابی آن ها به آمال و آرزوهایشان فراهم شود. در این مقاله، از روش فلسفی، یعنی شیوه برهانی- استدلالی بهره می‏گیریم تا قابلیت های اندیشگی این فیلسوف در موضوع کارآمدی دولت بر بنیان های فلسفی و فلسفی سیاسی وی مبتنی شود. براساس یافته های پژوهش، کارآمدی دولت عبارت است از: پیشگیری از فساد جامعه، دولت و نظام سیاسی؛ وجودداشتن سیاست های راهبردی عدالت آور و تعادل زا، و حاکمیت قوانین سعادت آور دنیوی و اخروی؛ وجودداشتن مدیریت روزآمد (برگرفته از تجارب و دریافت نظر کارشناسان و اقتضاهای محیطی).

    کلید واژگان: اعتدال, ریاست نبوی, عدالت, فلسفه سیاسی ابن‏سینا, کارآمدی دولت, مشارکت مدنی}
    Morteza Yousefirad*

    Avicenna is a political philosopher with a coherent intellectual system. Utilizing this intellectual framework, he analyzed the issues prevalent in his society and subsequently prescribed an ideal order. The key question is: what type of state does his philosophical system deem efficient, and what mechanisms does he advocate for it? It is asserted that, in Avicenna's political philosophy, the state thrives on the governance of the just and prophetic leadership. On one hand, measures grounded in Sharia laws and civic participation are instituted to prevent societal members from the perils of deviation, oppression, and injustice, serving as a deterrent. On the other hand, moderation and equilibrium in society are established through the application of justice. This article employs a philosophical method, both probative and argumentative, to demonstrate Avicenna's intellectual prowess concerning the efficacy of government based on the tenets of his political philosophy. The research findings highlight that the efficiency of the state hinges on preventing corruption in society, the state, and the political system. Moreover, state effectiveness results from the implementation of strategic policies fostering justice and balance, along with the enforcement of laws that contribute to prosperity in both the present world and the hereafter. Lastly, the efficiency of the state is contingent upon contemporary management practices rooted in experiences, expert opinions, and current requirements.

    Keywords: Avicenna, state efficiency, justice, Sharia, prophetic leadership, civil participation, political philosophy}
  • داود نوجوان*، رضا اکبرنژاد، ابوالفضل نوجوان
    هدف

    جستار حاضر با هدف کنکاش چگونگی کاربست قواعد فقهی در بررسی های حقوقی (به طور کلی) و در بررسی فعالیت های داوطلبانه در کتابخانه ها (به طور ویژه)، به دنبال این است که نشان دهد قواعد فقهی را تنها با چارچوب خاصی می توان در این راستا مورد بهره برداری قرار داد.

    روش پژوهش: 

    اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای گردآوری و با منطق فقهی و حقوقی و بهره گیری متعادلی از ادراکات عقلی، مورد تحلیل قرار گرفته است. دامنه مطالعات حقوقی، محدود به حقوق ایران و دامنه مطالعات فقهی، محدود به فقه امامیه است.

    یافته ها

    «قاعده احسان» در باب فعالیت های داوطلبانه در کتابخانه ها، گویای این است که فردی که به چنین فعالیتی مبادرت می کند، به دلیل این که کارش محسنانه (خیرخواهانه) است، قابل مواخذه نیست. «قاعده اقدام» نیز بیانگر این است که چون وی بااراده خود استحقاق دستمزد را زایل کرده، کتابخانه مسئولیتی در باب آن نخواهد داشت.

    نتیجه گیری

    امکان کاربست دو قاعده فوق، مطلق نبوده و دارای دو چارچوب «شرعی» و «عقلی» است، چارچوب شرعی آن برگرفته از ادله روایی مربوطه است که به موجب آن، اگر کاربست این دو قاعده موجب ضرر شود، آن منتسب به قانون گذار شرعی نیست. چارچوب عقلانی آن نیز محصول ادراکات عقلانی است که اجازه نمی دهد تطبیق این دو قاعده، نتیجه غیرعادلانه ای در برداشته باشد. بنابراین، نمی توان در بررسی حقوقی فعالیت های داوطلبانه در کتابخانه های ایران با استناد به قواعد فقهی مذکور، به شکل مطلق مسئولیتی برای فاعل فعالیت های داوطلبانه از یک سو و نهاد کتابخانه از سوی دیگر، قائل نشد.

    کلید واژگان: فعالیت های داوطلبانه, کتابخانه ها, قواعد فقهی, قواعد حقوقی, چارچوب شرعی و عقلی}
    Davoud Nojavan *, Reza Akbarnejad, Abolfazl Nojavan
    Objective

    In spite that Iran's law has undergone changes throughout the history, its connection with jurisprudence is as strong as in the past, as it refers to jurisprudential rules in searching and processing legal rules. Due to the fact that voluntary activities in libraries are new topics, therefore, in the legal examination of it, the mentioned rules will definitely be referred to, but how to apply these rules in legal examinations in general and in the examination of voluntary activities in libraries in particular, has not been studied so far. The present research tries to show that jurisprudence rules can be used in legal examination only with a certain framework.

    Methodology

    The required data was collected using the library method and analysis with jurisprudential and legal logic and balanced use of rational perceptions. The scope of legal studies is limited to Iranian law and the scope of jurisprudence studies is limited to Imami jurisprudence.

    Findings

    The activity of the "rule of beneficence", was concluded that voluntarily activities in libraries means that a person who undertakes such an activity cannot be blamed for the results of these activities, since his work is beneficial. The "rules of action" indicates that since the person has denied the right of receiving salary with his own will, the library will not be responsible for the denial of salary entitlement.

    Conclusion

    Application of the two mentioned rules in the legal review is not absolute and includes religious and rational framework. Its religious framework is derived from the relevant rational that if these two rules cause harm, they are not attributed to the religious legislator. The rational framework is the result of rational perception that does not allow the application of these two rules to have unfair results. Therefore, it cannot be considered responsible for a person conducting voluntary activity in one hand and the library organization on the other hand in the legal review of voluntary activity in Iranian libraries, referring to the above jurisprudential rules. The lack of a framework for jurisprudential rules in their legal use, especially in new matters such as voluntary activities in Iranian libraries, causes their implementation without any restrictions, while this application and lack of restrictions may not be intended by the Sharia and customary legislators. It is not intended by the parties for voluntary activities in libraries and may cause violation of Sharia, moral, human and rational principles. If the mentioned framework is taken into consideration, we will not have any shari'a and moral inconsistency in the use of jurisprudential rules in legal review. Iranian law researchers believe that all dimensions of jurisprudential rules are predetermined and no longer require research. But the fact that, this is not the case, and an important matter such as how to use them and their frameworks has not been researched so far. The present research is the first research regarding the application of jurisprudential rules in Iran's legal reviews and the legal review of voluntary activities in Iranian libraries. Therefore, the continuation of research in this direction is strongly suggested.

    Keywords: Voluntary Activities, Libraries, Jurisprudential rules, Legal Rules, Sharia, Rational framework}
  • افشین محمدی دره شوری، امیررضا قانع*

    امروزه، دشمن با تکیه بر ابزار گوناگون، علی الخصوص در حوزه فضای مجازی، همواره به دنبال دستیابی به اهداف شوم خود، ازجمله تضعیف مسیله مهم حجاب در جوامع اسلامی است. قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران که ریشه در دین مبین اسلام داشته، این وظیفه مهم و شرعی را از واجبات شرعی قلمداد نموده و مخاطبین آن را مکلف به رعایت این مهم کرده است. شرایط حال حاضر کشور، از تلاش های متعدد دشمن در این خصوص حکایت دارد. متاسفانه، غالب خواهران نیز در این خصوص فریب بیگانه را خورده و تحریک به انجام این اهداف شوم خواهند شد. عدم رعایت حجاب شرعی در شرایط فعلی، ابتدا این تصور را به ذهن قضات رسیدگی کننده ایجاد می آورد که آیا فاعل عمل، صرفا از روی هیجان چنین اقدامی را انجام داده و یا اینکه ارتکاب عمل با سوءنیت و هدف قبلی و به جهت تشویق سایر هم جنسان و هم نوعان مرتکب به انجام عمل مشابه بوده است. این موضوع نیز خود موجبات اختلاف نظر بین قضات و علی الخصوص صدور آرای متضاد را فراهم آورده است. صرف نظر از صحت استدلال هر یک از قایلین به هر دو عقیده، به نظر می رسد در انتخاب نوع بزه و در امتداد آن، تعیین مجازات، می بایست شرایط حاکم بر کشور را نیز در نظر داشت چراکه تصمیم گیری به نحو مطلق در این خصوص، ناصحیح به نظر می رسد.

    کلید واژگان: تشویق, فساد, حجاب, شرع, عرف}
    Afshin Mohammadi Darrehshouri, Amirreza Ghaane *

    4In today's world, the enemy, especially relying on various tools in the virtual space, constantly seeks to achieve its sinister goals, including weakening the significant issue of Islamic hijab in Islamic societies. The Islamic Penal Code of the Islamic Republic of Iran, rooted in the Islamic faith, designates this important and religious duty as part of the religious obligations and obligates its recipients to adhere to this principle. The current conditions in the country indicate multiple efforts by the enemy in this regard, and unfortunately, many sisters have fallen for foreign deception and will be incited to pursue these sinister goals. Non-compliance with Islamic hijab in the present circumstances initially raises the question for the judges as to whether the actor has committed this act merely out of emotion, or whether it was, in fact, a deliberate act with a previous intention and for the purpose of encouraging others of the same gender to engage in similar actions. This issue has created differences of opinion among judges, especially resulting in contradictory rulings Regardless of the validity of the reasoning of either proponents of the two viewpoints, it seems that in choosing the type of punishment and, consequently, determining the penalty, the prevailing conditions in the country should also be taken into account, and making an absolute decision in this matter appears inappropriate.

    Keywords: encouragement, corruption, hijab, sharia, custom}
  • سید مجتبی حسینی الموسوی*
    اصل چهارم قانون اساسی تضمین حاکمیت شرع در نظام حقوقی ایران است. نظارت خودکار شورای نگهبان بر مصوبات مجلس پیش از پیش،اهمیت نسبت سنجی میان شرع و قانون را نمایان می کند.ابطال مقرره دولتی به دلیل مغایرت با شرع، خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری است.شورای نگهبان در برخی از استعلامات دیوان به جای آن که صریحا اظهار نماید تنها به این جمله "در صورتی که بر خلاف قانون نباشد، خلاف شرع نیست" بسنده و تصمیم گیری نهایی را بر عهده دیوان عدالت اداری گذاشته است. تحلیل درست این جمله،نگاه دادرس اساسی را به مفهوم قانون نشان می دهد.با وجود اختلاف نظر شدید میان فقهاء در مورد ماهیت قانون و دایره نفوذ آن،در مواردی که نص است.ارجاع شورا به قوانین مصوب دلالت بر این دارد که قانون بعد از اعلام عدم مغایرت با شرع در مقام حکم حکومتی است.خودداری از اظهار نظر صریح به ویژه در موضوعاتی که محصول دنیای مدرن می باشد مانند مالیات،تامین اجتماعی و... با پویایی فقه سازگار نیست. شفافیت در رای اعلامی از اصول مهم دادرسی به حساب می آید که امکان اقناع سازی و ممانعت از تصویب دوباره مقرره خلاف شرع را فراهم می آورد.
    کلید واژگان: دیوان عدالت اداری, شورای نگهبان, شرع, قانون, مقرره}
    Seyed Mojtaba Hosseinialmousavi *
    The fourth principle of the constitution is to guarantee the rule of Sharia in Iran's legal system. The automatic supervision of the Guardian Council on the approvals of the Parliament in advance shows the importance of proportionality between Sharia and the law. The annulment of a government regulation due to its contradiction with the Sharia is beyond the jurisdiction of the Court of Administrative Justice. It is enough to state clearly that "if it is not against the law, it is not against Sharia" and the final decision is left to the Court of Administrative Justice. The correct analysis of this sentence shows the basic judge's view on the concept of law. Despite the strong disagreement among jurists about the nature of the law and its sphere of influence, in cases where it is written. The Shura's reference to the approved laws indicates that the later law It is a declaration of non-contradiction with the Sharia as a government ruling. Refraining from expressing an explicit opinion, especially in matters that are a product of the modern world, such as taxes, social security, etc., is not compatible with the dynamics of jurisprudence. Transparency in the declaratory judgment is considered one of the important principles of the proceedings, which provides the possibility of persuasion and preventing the re-approval of the illegal provision.
    Keywords: Court of Administrative Justice, guardian Council, Sharia, Law, Decree}
  • نگاه نصر حامد ابوزید به نسبت جنسیت و سیاست در اسلام
    رویا محمدی پرفکر، سید اسدالله اطهری مریان*، حسن شمسینی غیاثوند

    یکی از مسایل مهم جوامع مسلمان چالش بر سر تعریفی امروزین از جایگاه اجتماعی  زن و زنانگی و نقش و کارکرد سیاسی - اجتماعی او در روابط و مناسبات حرفه ای و مشارکت های مدنی و حقوقی بویژه در عرصه کنشگری سیاسی است. در مسیر این مواجهه فکری و گفتمانی، اندیشوران جهان عرب بویژه نواندیشان دینی مسلمان در پی تبیین نظری مسیله و ارایه دیدگاه هایی رهگشا با تکیه بر بازخوانی روشمند و استناد و استنباط از متن قرآن و سایر منابع و متون دینی برآمدند. یکی از برجسته ترین این متفکران در جهان عرب نصر حامد ابوزید، قرآن پژوه نام آشنای مصری است که در این پژوهش نظرگاه وی در موضوع چیستی رابطه سیاست و جنسیت در اسلام واکاوی و بررسی شده است. یافته های تحقیق با تکیه بر مبانی فکری ابوزید مبتنی بر مولفه هایی مانند سکولاریزم، تاریخ مندی متون، تفاوت معنا و فحوا، هرمنوتیک فلسفی و رویکرد زبان شناختی این اندیشمند نونگر مسلمان حاکی از آن است که در بینش سیاسی اسلام گونه ای نسبت تساوی در امر زنانگی و مردانگی در مناسبات اجتماعی - سیاسی برقرار است. ابوزید در این معنا ضمن تلقی زنانگی به مثابه امری اجتماعی با خودداری از نقد گفتمان دینی، به نقد شرایط نابرابر سیاسی -جنسیتی حاکم بر جوامع عربی می پردازد که مردان در بستر دیرینه سلطه تاریخی خود بر فضای مناسبات اجتماعی در شرایطی نابرابر با به کارگیری ابزار قدرت سیاسی، نسبت سیاست و جنسیت را در عمل به سمت فراگیری هژمونی مردانگی بر حقوق سیاسی- اجتماعی زنان سوق داده اند. مساله ای که در واقع زنان را از موقعیت عاملیتی کنشگر و برخوردار از حقوق سیاسی و مدنی به تابعی منفعل مبدل نموده است. در این پژوهش بنحوی کیفی نگر، از رویکردی اسنادی - توصیفی برای گردآوری و تحلیل داده ها بر پایه مطالعه و واکاوی مهم ترین آثار و متون منتسب به ابوزید و مرور استنادی سایر منابع شارح و ناظر به بررسی آثار و افکار او استفاده شده است.

    کلید واژگان: نصر حامد ابوزید, هرمنوتیک, زنانگی و سیاست, سنت و شریعت, قرآن, سنت و مدرنیته}
    realation political and gender in Islam from the point of view of Naser Hamed Abu Zayd
    Roya Porfekr, Asadolah Athary*, Hasan Shamsini

    One of the important challenges of Muslim societies in the face of Western modernity is the situation of women and femininity because the role and position of women in a society is considered as one of the criteria for measuring the growth and development of countries. The text of the Qur'an came out, one of the most prominent of which is Nasr Hamed Abu Zayd Qur'an, a well-known Egyptian scholar whose research we analyze in this article. The main question here is the relation between gender and politics in Islam from his point of view. With a descriptive approach, documents based on the study of the most important works attributed to him and the use of analytical research methods with the aim of producing an excerpt from his political thought have been presented. The findings of this article indicate that from Abu Zayd's intellectual point of view, there is an equal  relationship between femininity and masculinity in the political vision of Islam. Their hegemony over women's political and social rights has increased.

    Keywords: Nasr Hamed Abu Zaid, hermeneutics, femininity, politics, tradition, sharia, Quran, modernity}
  • فردین مرادخانی*

    قانون از مهم ترین مفاهیم مشروطیت ایران و مورد توجه تمام متفکرین و روشنفکران آن عصر از جمله آخوندزاده بود. دیدگاه آخوندزاده در مورد قانون شامل چند بخش است: 1.اهمیت قانون و ضرورت وجود آن در ایران. 2.اهمیت انجام برخی امور مقدماتی لازمه قانون، که بدون آن نمی توان امید داشت تدوین قانون به نتیجه ای برسد. او در اقدامی مهم در خصوص نسبت بین قانون و شریعت جانب قانون را گرفت و از این حیث از همعصران خود متمایز شد. آخوندزاده بر این باور بود که قانون و شریعت دو مبنای نظری متفاوت دارند و نمی توان آن دو را از هم قیاس گرفت، شریعت را مبنای تدوین قانون قرار داد یا هر دو را یکی دانست. او در نقد مهمی بر کتاب یوسف خان مستشارالدوله مواضع خود را درباره این دو مفهوم مشخص کرد. در این مقاله کوشش شده است نگاه آخوندزاده به قانون و نسبت آن با شریعت با تکیه بر آثار وی مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: قانون, شریعت, آخوندزاده, محاکم, فقیهان}
    Fardin Moradkhani*

    Law as one of the most important concepts of Iran's constitutionalism was considered by all the thinkers of that era. Akhundzadeh, as one of the intellectuals, noticed this concept and thought about it. His discourse on the law consists of several parts. First, the importance of law and its necessity in Iran. Second, pay attention to the point that until some preliminary actions are done as required by the law, we cannot hope that the writing of the law will bring us the results we want. Akhundzadeh took the side of the law in an important action regarding the relationship between the law and the Sharia, and in this respect he was distinguished from his contemporaries. He believed that the law and the Sharia have two different theoretical bases and it is impossible to compare them and make the Sharia the basis for writing the law or consider both as the same. In his critical review of Mirza Yousuf Khan Mostashar al-Dowleh's book he specified his positions regarding these two concepts. In this article, an attempt has been made to examine Akhundzadeh's view of the law and its relationship with the Sharia by relying on his works.

    Keywords: Law, Sharia, Akhundzadeh, Courts, Jurists}
  • محمدتقی بوستان افروز، حامد عامری گلستانی*، مجید توسلی رکن آبادی
    یکی از نواحی کمترشناخته شده در «تجربه تجدد سیاسی در ایران»، کوشش هایی است که در زمینه «قانون نویسی» در عصر قاجار، تا پیش از تشکیل مجلس شورای ملی انجام شد. این کوشش ها، از یک سو بر اندیشه درحال گسترش قانون خواهی قرار داشت و از سوی دیگر به بسط آن کمک بسیاری می نمود. پژوهش حاضر، با در نظر گرفتن تحلیل گفتمان انتقادی، و تاکید بر «بافت» گفتمانی قانون خواهی، ضمن توجه به گونه «کانستیتوشنال» آن، به دنبال شناخت رویکردهای این گونه از قانون نویسی در نسبت با شریعت است. یافته های پژوهش نشان می دهد از آن جا که این رویکرد اهمیت بسیاری برای «آینده» نظام سیاسی داشت و «انتظار» متجددان ایرانی ایجادی یک نظامی سیاسی مبتنی بر «کونستیتوسیون» بود، از همان ابتدا به نسبت آن با شرع انور توجه ویژه ای شد و در این میان دو رویکرد مهم مورد نظر بود. یکی رویکرد «ایجابی» که بیش از همه در یک کلمه مستشارالدوله بحث شد و دیگری رویکرد «سلبی» بود که آخوندزاده در واکنش به نگارش این رساله دنبال می کرد و با نگرش او نیز هم خوانی کامل داشت. در رویکرد «ایجابی»، شریعت به مثابه ضابطه ای مهم برای درک بهتر از قانون نویسی ارائه می شود که در آن هیچ قانونی نوشته نخواهد شد، مگر در وجود نسبتی مشخص با شرع و البته در آن قانون مدرن که اساس آن از «کونستیتوسیون»های اروپایی برآمده اصل بود و شریعت مقوله ای بود که موید آن تلقی می شد. درعین حال، رویکرد سلبی، اساسا قانون نویسی را بر این مبنا نادرست و غیرمفید برای جامعه و دولت می دانست و به کلی آن را رد می کرد.
    کلید واژگان: شرع, عصر ناصری, قانون, قانون نویسی, کانستیتوشن}
    Mohammadtaghi Boostanafrooz, Hamed Ameri Golestani *, Majid Tavasoli Roknabadi
    One of the lesser-known areas in the "experience of political modernization in Iran" is the efforts that were made in the field of "law writing" in the Qajar era, before the establishment of the National Assembly. These efforts, on the one hand, were based on the expanding idea of legalism, and on the other hand, they helped a lot in its development. The present research, taking into account the analysis of critical discourse, and emphasizing the discursive "texture" of legalism, while paying attention to its "constitutional" type, seeks to know the approaches of this type of law writing in relation to Sharia. The findings of the research show that two important approaches were intended. One was the "positive" approach, which was discussed most of all in one word, and the other was the "negative" approach that Akhundzadeh followed in response to the writing of this treatise, and it was in complete agreement with his attitude. In the "positive" approach, Sharia is presented as an important rule for a better understanding of law writing, in which no law will be written, unless there is a clear relationship with Sharia, and of course in that modern law, which is based on European "constitutions". and Shariat was a category that was considered as its confirmation. At the same time, the negative approach basically considered the law writing on this basis to be incorrect and unhelpful for the society and the government and rejected it altogether.
    Keywords: Sharia, Nasseri Era, Law, Law-Codifying, Constitution}
  • Seyyed Ehsan Rafeei Alavi, Mohammad Hosseini *
    The principle of ‘rule of law’ in Muslim countries follows the epistemological foundation of theocracy and is classified under the model of legal rationalists. Implementing the plan of development from the eighteenth century in Muslim country has caused the pragmatism to affect the process of implementation of Sharia in Muslim countries gradually and changed the foundation of the principle of rule of law. In the present study, we have shown that the evolution based on the epistemological effect of pragmatism is founded on the epistemic basis of theocracy in implementing Sharia. The abovementioned effect has appeared first in the civil law and then in the public law and the theory of the state. Accordingly, implementing Sharia has faced a non-foundational attitude and its model has shifted from traditional natural law to modern natural law. The result of this change is giving principality to the human-like rationality in creating the legal rule. Supporting private ownership, human rights and civil rights are among the consequences of the effect of pragmatism in creating the legal rule. The epistemological effect of pragmatism is evaluable in the level of philosophy of law in the Muslims countries. Thus, the pragmatic approach considers the law as a type of perceptions of the practical intellect, and its epistemological foundation is on transition from Kant’s transcendental intellect and making use of instrumental intellect.
    Keywords: empiricism, epistemology, Pragmatism, sharia, political jurisprudence, the Sunnites}
  • MohammadTaghi Ghezelsofla, Mohsen Abbaszadeh Marzbali *

    The experiences of Islamism in the 20th and the early 21st centuries are associated with a variety of images: from fundamentalists’ radical Islam (like ISIS) to moderate Islamists` democratism (like the Ennahda Movement). As we have witnessed in the aftermath of Arab Spring, this variety is continuing to affect any speculation on the future hegemonies of Islamism. Which formations can one imagine about the future of Islamism, and what variables would be of great importance? The present research hypothesizes that there might still be two potential alternatives or, in the sense of Weber, Ideal types: civil Islamic state vs. religious one. The actualization of both ties with the way of interaction of intellectual variables and social conditions. At the intellectual level, the ‘approach to religion’ is the matter. It means while rational interpretation of the Sharia (Ijtihad) would pave the way for democracy promotion under a civil conception of an Islamic state, the mythical (Fundamentalist) one, especially in combination with instrumental rationality, will lead to Islamic totalitarianism under a religious conception of an Islamic state. However, the actualization of any imagined alternatives is determinately intertwined with the quality of some social variables such as economic development, national sovereignty, cultural atmosphere, and political opportunity structure. The paper maintains that the experience of various Islamist movements, from the early 20th century, provides facts to justify the hypothesis. To do so, it will articulate the collected data within a ‘comparative analysis’ framework concentrating on ‘the role of interaction between intellectual framework and the social condition’ in the practice of the main typical trends in Islamism: the moderates and the radicals. Ultimately, the paper seeks to highlight ‘the past’ for speculating the possible ‘future’.

    Keywords: sharia, Ijtihad, Salafism, globalization, Islamic Fundamentalism, Islamic Democracy}
  • دکتر مهدی دشتی

    ضرورت بررسی بن مایه های اعتقادی شعرا و ادبا در جهت رسیدن به عمق محتوایی آثارشان، بدیهی به نظر می رسد، لکن در دوره معاصر کمتر بدین موضوع توجه شده است. لذا پژوهش های ادبی غالبا حالتی یکنواخت و سترون یافته اند، بدین معنا که غالبا در فرم و صورت خلاصه شده و اگر هم به محتوا توجهی کرده اند، فارغ از توجه به ریشه های اعتقادی شاعر و جهان بینی او بوده است. در این میان، حتی اغراض بلاغی و موسیقایی و زبانیی هم که منبعث و متاثر از نحوه نگرش شاعر به خود، جامعه و جهان هستی بوده است، نادیده گرفته شده، گویی که از اصل نبوده اند یا ارزش بررسی نداشته اند. در نتیجه داوری هایی غیر واقعی به بار آمد، که به جای روشنی، بر تاریکی ها افزود و می افزاید. بدین سبب، در این مقاله کوشیده ایم تا تاثیر ریشه های اعتقادی دو شاعر بزرگ یعنی سنایی و مولوی را در جهت فهم بهتر آثارشان، نشان دهیم، به امید آنکه قدمی باشد برای دوری از جهان اوهام و خیالات و نزدیکی به دیار حقایق و روشنایی ها.

    کلید واژگان: سنایی, مولوی, شرع, وحی, تاویل, نقد ادبی}
    Mahdi Dehdashti

    Although the necessity of examining the fundamentals of belief of poets and writers in order to reach the depth of content of their works seems obvious, but in the contemporary period, less attention has been paid to this issue, and therefore literary researches have often found a uniform and monotonous state, which means that often in the form is summarized and if they paid attention to the content, it was without paying attention to the religious roots of the poet and his worldview. In the meantime, even the rhetorical, musical, and linguistic purposes that were emanated and influenced by the poet’s attitude toward himself, society, and the universe, have been ignored, as if they were not original or not worth investigating. As a result, they cause unreal judgments, which added to the darkness instead of light. For this reason, in this article, we have tried to show the influence of the religious roots of two great poets, Sanaei and Molavi, in order to better understand their works, hoping that it will be a step to get away from the world of illusions and fantasies and get closer to the land of truths and lights

    Keywords: Sanaei, Molavi, Sharia, revelation, interpretation}
  • مریم صمدیه*، علی صفرزاده ملکی

    پژوهش حاضر می کوشد با روش توصیفی-تحلیلی، متون ابن سینا و شهیدمطهری را در مورد رابطه ی حکمت عملی و شریعت مورد بررسی تطبیقی قرار دهد. بطورکلی آراء دو متفکر در دو حوزه مبدا و منشا حکمت عملی و تایید احکام حکمت عملی و شریعت توسط همدیگر و یا تعارض آن دو قابلیت بررسی و ارزیابی دارد. ابن سینا در خصوص مبدا و منشا حکمت عملی اظهارنظر دوگانه ای را اتخاذ کرده است. وی از یکسو در مباحث علم النفس به جایگاه عقل در حکمت عملی اشاره و آن را برگرفته از قوه نظری عقل انسان معرفی می نماید و از سوی دیگر در رساله ی عیونالحکمه برخلاف سایر آثار خویش، شریعت را مقسم و مبدا هر سه قسم حکمت عملی و تعیین کننده حدود آن بیان می کند؛ اما تحلیل مبانی فلسفی ابن سینا بیانگر این امر است که ایشان حکمت عملی را برگرفته از قوه نظری عقل انسان می داند. شهیدمطهری نیز معتقد است که حکمت عملی برگرفته از خرد انسان است واینکه خداوند به امور ناپسند دستور نمی دهد؛ به خاطر آن است که آن ها در ذات خود زشت هستند. علاوه بر این، هردو متفکر معتقدند که احکام حکمت عملی و شریعت نمی توانند مخالف هم باشند؛ چراکه هردو هدف واحدی (رساندن انسان به سعادت و کمال وجودی) را دنبال می کنند.

    کلید واژگان: ابن سینا, شهید مطهری, حکمت عملی, شریعت, عقل}
    Maryam Samadieh *, Ali Safarzadeh Maleki

    The present study tries to compare the texts of Avicenna and Motahari on the relationship between practical wisdom and Sharia with descriptive-analytical method. In general, the opinions of two thinkers in the two areas of the origin of practical wisdom and the confirmation of the rulings of practical wisdom and Sharia by each other or their conflict can be examined and evaluated. Avicenna has adopted a dual opinion regarding the origin of practical wisdom. On the one hand, he points out the place of intellect in practical wisdom in the discussions of psychology and on the other hand, in his treatise Ayun al-Hikma, unlike his other works, he states the Sharia the origin of each three types of practical wisdom. But the analysis of Avicenna's philosophical foundations shows that he considers practical wisdom to be derived from the theoretical power of human intellect. Shahid Motahari also believes that practical wisdom is derived from human intellect and that God does not command unseemly things; It is because they are inherently ugly. In addition, both of them believe that the rules of practical wisdom and Sharia cannot be opposite to each other; Because both of them follow the same goal.

    Keywords: Avicenna, Motahari, Practical wisdom, Sharia, Intellect}
  • مهدی قهرمان نوه سی*، حسین محمدزاده صدیق، رضا الهی منش
    یکی از ارکان طریقت بکتاشیه چهار درب معنوی است. چهار درب معنوی که عبارت است از شریعت، طریقت، معرفت و حقیقت در دیوان یونس امره در جایگاه یکی از پیشگامان ادبیات بکتاشیه جایگاه ویژه ای دارد. بیان ساده و عمیق یونس امره همراه با نفوذ معنوی و رواج اشعارش در تکیه های بکتاشی، نویسنده را بر آن داشت تا در مقاله حاضر به روش کتابخانه ای و تحلیلی به بررسی چهار درب معنوی بکتاشیه از نظر یونس امره بپردازد. وی وصول به غایت تصوف را منوط به گذر از این چهار درب معنوی بکتاشی کرده است. یونس امره شریعت را درب قانونی و قالبی برای حقیقت می داند. از نظر وی طریقت، داشتن پیوند عمیق با مرشد کامل و درب معرفت، مقام قلب و عشق است. او درب حقیقت را وصول به عالی ترین مرتبه انسان و درک توحید ناب می داند.
    کلید واژگان: بکتاشیه, یونس امره, چهار درب معنوی, شریعت, طریقت, معرفت, حقیقت}
    Mehdi Ghahramannavasi *, Hosein Mohammadzadeh Sadigh, Reza Elahimanesh
    One of the fundamental principles of the Baktashi Order is the concept of the four spiritual gates: sharia, the path (tariqa), knowledge (maʿrifa), and truth (ḥaqīqa). These gates hold significant importance in the diwan (poetry collection) of Yunus Emre, who is considered a pioneer of Baktashi literature. Yunus Emre's profound yet accessible language, combined with the spiritual impact and widespread presence of his poems in Baktashi takyas, motivated us to undertake a comprehensive exploration of his perspective on the four Baktashi gates. To accomplish this, we employed a library-based approach, coupled with analytical methods. According to Yunus Emre's perspective, the culmination of Sufism is achieved by traversing these four gates. He asserts that Sharia serves as the legal gateway, providing a framework for the truth. Tariqa, or the path, represents a unique connection with an enlightened guide or master. The gate of knowledge signifies the stage of the heart and love. Lastly, the gate of truth represents the highest level of humanity, at which pure divine unity is grasped
    Keywords: Baktashi Order, Yunus Emre, the four spiritual gates, Sharia, tariqa, Knowledge, Truth}
  • محمدداود عرفان، سید حسین اطهری، روح الله اسلامی، مهدی نجف زاده

    هرات یکی از کانون های مهم اندیشه مکتب خراسان است. این اندیشه در قرن دوم با طاهریان آغاز شد و در دوره تیموریان در قرن نهم به اوج رسید. در هفت قرنی که اندیشه هرات تکامل یافته است؛ اندیشمندان، شاعران و هنرمندان بزرگی در این خطه ظهور کردند و دو مکتب مشهور هنری و ادبی هرات را شکل دادند. در دوره تیموریان تعامل فقه، کلام، هنر، عرفان و شعر هرات تنها در حوزه اجتماعی محدود نماند و با عرفان سیاسی نقشبندیه ، وارد سامان سیاسی آن دوره شد؛ طوری که بده بستان اندیشه و قدرت، منجر به ظهور مکتب سیاسی هرات گردید. نورالدین عبدالرحمن جامی، به عنوان پیشوای این مکتب، نقش انکارناپذیری در رشد و تعالی مکتب سیاسی هرات داشت. جامی در هرات مرشد اندیشه ای بود که تعامل عرفان و سیاست را برای نخستین بار در تاریخ اسلام ممکن ساخت. دستگاه و دیوان قدرت تیموریان، متاثر از اندیشه جامی بود که در رفتار و کردار کارگزاران سیاسی در متن جامعه تبلور یافت. با وصف چنین اوضاع و احوالی، این مقاله درصدد پاسخ به این سوال بنیادین است که چه مولفه هایی در اندیشه سیاسی جامی وجود داشته که به شکل دهی مکتب سیاسی هرات کمک کرده است؟ به نظر می رسد که جامی متاثر از آموزه های اسلامی، عرفان نقشبندی و اندیشه سیاسی ایران باستان بوده است که این اندیشه ها در مفاهیمی چون عدل، شرع، عقل و اخلاق تبلور یافته است. این مقاله با چارچوب غایت- مشروعیت «جان مارو» و با روش هرمنوتیک تفسیری «کوینتین اسکینر» درصدد دریافت مهم ترین مفاهیمی است که اندیشه جامی تولید کرده و توسط او و شاگردان اش وارد سامانه سیاسی عصر او شده و رفتار سیاسی زمان وی را شکل داده است.

    کلید واژگان: جامی, عرفان سیاسی نقشبندیه, آموزه های ایران باستان, تیموریان, عدل و شرع}
    Mohammaddawood Erfan, Seyed Hossein Athari, Ruhollah Islami, Mahdi Najafzade

     Herat was formerly one of the important centers of Islamic thought and power withinthe Khorasan school. This city has been the place of emergence of great scientists and thinkers throughout the history. During the period of Timurids (14th century C.E.), connection of thought and power eventually led to the emergence of the political school of Herat. Abdur Rahman Jami, as the leader of this school, played an undeniable role in the growth and excellence of Herat's political school. Jami was an intellectual mentor who made the interaction of mysticism and politics possible for the first time in the history of Islam. The Timurid power system and court was soon influenced by Jami's thought and crystallized in the behavior and actions of political agents in the context of the society .This article seeks to answer the question of what constituted Jami's political thought that helped shape the political school of Herat? This article, with the goal-legitimacy framework of "John Murrow" and Quentin Skinner's interpretive hermeneutic method, aims to examine the most important concepts produced by Jami's thought thatentered into the political system of his era by him and his students.

    Keywords: Jami, political mysticism of Naqshbandiyya, teachings of ancient Iran, Timurids, justice, Sharia}
  • سید درید موسوی مجاب*

    لا شک ان الازدواجیه الشریعه والقانون من اهم التحدیات القانونیه والقضاییه فی القانون الجنایی للبلدان الإسلامیه. وبالرغم من التاکید الدستوری للغالبیه العظمی من بلاد العالم الإسلامی علی ان الإسلام هو الدین الرسمی وان مبادی الشریعه الإسلامیه هی المصدر الرییسی للتشریع فی الممارسه العملیه باستثناء عدد قلیل من البلدان الإسلامیه، بما فی ذلک إیران، لا توجد إشاره إلی الشریعه الإسلامیه. فی القوانین والانظمه الجناییه لبعض البلدان مثل مصر والعراق وسوریا والاردن ولبنان، لا یمکن العثور علی ای اثر للشریعه الإسلامیه فحسب، بل یمکن رویه تضارب خطیر فیها مع مبادی الشریعه الإسلامیه وخاصه القرآن والسنه. فی هذا الصدد، فإن شرح اهم اسباب الازدواجیه والتحقیق فیها هو الغرض الرییسی من هذه الدراسه التی تقوم بتبیین الاسباب والتبعات لازدواجیه الشریعه والقانون فی البلدان الإسلامیه بالاعتماد علی المنهج الوصفی - التحلیلی واستخدام المصادر المکتبیه، وتشیر نتایجها إلی انها من الاسباب المهمه والموثره فی إزدواجیه الشریعه والقانون فی البلدان الإسلامیه، هی احتلال بعض هذه البلدان من قبل الدول الاستعماریه وایضا تاثیر التیارات الفکریه والعلمانیه فی نظام التشریع الجنایی وعولمه القانون الجنایی وإغفال حق الله واقتصار علی حق الناس.

    کلید واژگان: الإزدواجیه, الشریعه, القانون الوضعی, البلدان الإسلامیه}
    Seyed Doraid Mousavi Mojab*

    Undoubtedly, one of the most important legal and judicial challenges in Islamic countries’ criminal law is the duality of Sharia and Law. Despite the Constitutions’ emphasis of the vast majority of Islamic countries that Islam is the official religion and the foundations of Islamic Law are the main source of legislation, in practice, except in a few Islamic countries, including Iran, there is no sign of Islamic Law.
       In criminal laws and regulations of countries such as Egypt, Iraq, Syria, Jordan and Lebanon, not only can no trace of Islamic Sharia be found, but also in them can be seen a serious conflict with the principles of Islamic Sharia, especially the Qurchr('39')an and Sunnah. In this regard, explaining the reason and investigating the most important causes of duality is the main purpose of this study.
       Findings of research in this article show that important and influential causes on the duality of Sharia and Law in Islamic countries are the occupation of some Islamic countries, the influence of intellectual and secular currents in the criminal law system, the globalization of criminal law and inattention to Haqq Allah (what is due to God/God’s right) and contentment with Haqq al-Nas (what is due to men/people’s right).
       This research which using descriptive-analytical method and using library resources, explains the reasons and consequences of the duality of Sharia and Law in Islamic countries.

    Keywords: Duality, Sharia, Statute Law, Islamic Countries}
  • حمید زینلی، نصرالله حکمت*
    از نتایج ضروری تکثرگرایی دینی مسیله مداراست و شخص تکثرگرا در اجرای احکام اجتماعی دین به سمت تساهل وتسامح می رود. ابن عربی در عین باور به تکثرگرایی به اجرای شریعت در تمام شیون ملتزم است. وی قایل است که اندیشه تکثرگرایی لوازمی دارد که مومنان و سالکان بایستی آن را بپذیرند تا درنهایت به حقیقت راه یابند. اما تکثرگرایی حقیقی شایسته انسان کامل است و هرکس از این تکثرگرایی بهره ای متناسب با خود دارد. ابن عربی برای رسیدن به مدارا و رواداری سازگار با اسلام دو راه را طی می کند. یکی از این راه ها طرح گونه ای جهان بینی عرفانی است که نشان می دهد هر عقیده ای به نحوی با حقیقت مرتبط است و، پس از اجرای حدود الهی در آخرت، اسم الرحمن همه را دربرمی گیرد و راه دیگر ترسیم نوعی سلوک عملی است که با پذیرش عقاید گوناگون منطبق است. بنابراین، ابن عربی در عین حفظ احکام شریعت تلاش دارد جامعه را به سمت مدارا و رواداری سوق دهد.
    کلید واژگان: مدارا, تکثرگرایی, ابن عربی, شریعت, فتوحات مکیه}
    Hamid Zeynali, Nasrollah Hekmat *
    One of the necessary results of religious pluralism is the issue of tolerance, and a pluralistic person goes towards tolerance in the implementation of the social rules of religion. While believing in pluralism, Ibn Arabi is committed to the implementation of Sharia in all matters. He believes that the thought of pluralism has elements that believers and wayfarers must accept in order to ultimately reach the truth, but true pluralism is worthy of a perfect Man and everyone has their own share of this pluralism. Ibn Arabi takes two ways to achieve tolerance compatible with Islam. One is the design of a type of mystical worldview that shows that every belief is somehow related to the truth and after the implementation of divine hudud in the hereafter, the name of the Most Merciful includes everyone. The other is to draw a kind of practical behavior that is consistent with the acceptance of various beliefs. Therefore, Ibn Arabi tries to lead the society towards tolerance while maintaining the rules of Sharia.
    Keywords: Tolerance, pluralism, Ibn Arabi, sharia, Al-Futuhat al-Makkiyya}
  • Seyed mohammadreza Ahmadi tabatabai

    The Constitutional Revolution that restricted political power for the first time in Iran can be considered as one of the turning points in the history of political developments in Iran and the growth of political thought based on Shiite religious teaching. In fact, although constitutionalism began in the West, it soon influenced Islamic states, including Iran, and challenged the authoritarian monarchies. Meanwhile, the support of religious and leading scholars of The Najaf Seminary, especially Akhund Khorasani and Allameh Naeini from this socio-political movement in Iran played an important role in the relative victory of the Constitutional Revolution, otherwise the signing of the constitutional decree and the establishment of parliament and emergence of a new form of political system in Iran didn’t seem possible. Accordingly, despite the dichotomy of muslim scholars in favoring and opposing the constitutional movement, the great influence of the top scholars of Najaf, especially Allameh Naeini in supporting and theorizing about the superiority of the constitutional government over the authoritarian monarchy, paved the way for the victory of this movement. This article, by direct reference to the important work of Allama Naini called “Tanbih al-Umma Wa Tanzih al-Milla" has been attemped to analyze the rational and narrative teachings that has caused him to the preference of the constitutional government instead of the absolute monarchy in the era of Absence.

    Keywords: constitutionalism, sharia, Allameh Naeini, political thought}
  • عبدالله حیدری*، محمدجواد ارسطا، حسنعلی علی اکبریان

    در بسیاری از قوانین اساسی کشورهای اسلامی، از جمله در اصل 4 قانون اساسی ایران، تصریح شده است که همه قوانین باید بر اساس موازین اسلامی باشد. مطابقت با موازین اسلامی، از راه مطابقت با منابع دینی و فتاوای عالمان دین، میسور است. ازاین رو این پرسش قابل طرح است که معیار در مطابقت قوانین با شریعت کدام فتواست؟ نظریات متعددی ابراز شده است. می توان به نظریه های مطابقت با فتوای اعلم، مشهور، ولی امر، و کارآمد اشاره کرد. این نوشتار دیدگاه دیگری را با عنوان «نظریه تخییر در قانون گذاری» مطرح کرده و بر آن است که مطابقت با شریعت از راه مطابقت با هر یک از فتاوای فقهای شیعی قابل تحصیل است و با وضع قانون، طبق فتاوای هر یک از مجتهدان صاحب نظر، مطابقت با شریعت حاصل می شود. با الزام چنین قانونی از سوی نهادهای مسیول، عمل به آن الزام آور است. طبق این دیدگاه، الزامی بر وضع قانون مطابق با فتوای اعلم یا کارآمد یا دیدگاه مشهور وجود ندارد. می توان گفت طرفداران این نظریه شخصیت های برجسته ای چون محقق نراقی و صاحب جواهر هستند و سعی شده دلایل این دیدگاه بیان و اشکالات آن در حد توان رفع شود. رهاورد این دیدگاه را می توان تخییر در مقام قانون گذاری، تخییر در انتخاب فتوا توسط قاضی در موارد خلا قانون، و تعیین معیار مخالفت با شرع شمرد؛ به این معنا که طبق این دیدگاه قانون گذار مخیر است بر اساس فتوای هر یک از فقیهان صاحب اعتبار وضع قانون کند و قاضی در صورت مواجهه با خلا قانون، طبق فتوای هر یک از فقهای شیعی، رای صادر کند. قانون و حکمی مخالف با شرع تلقی می شود که برخلاف حکم الزامی مورد اتفاق فقهای شیعی باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: تخییر, شریعت, فتوا, قانون, قانون گذاری}
    Abdullah Heydari *, MohammadJavad Arasta, Hassan Ali Ali Akbarian

    The constitution of many Islamic countries, including Iran, requires that all laws be based on Islamic rules. To comply with Islamic rules, religious sources and fatwa [religious decree] of religious scholars should be followed. The question, therefore, is which fatwa is the criterion by which legislative compliance with Sharia [Islamic law] can be achieved? Several theories have been expressed, such as the most knowledgeable scholar’s fatwa, the most famous fatwa, valiye amr [supreme leader]’s fatwa, and the most effective fatwa. This paper presents an alternative view, namely the theory of choice of fatwa for legislation. According to this theory, compliance with Sharia can be achieved by using any fatwa so long as it is issued by Shi'a jurists. Thus, enacting laws according to the fatwas of the mujtahids [Islamic jurists] will secure compliance with the Sharia. Based on this thesis, it is not necessary to enact laws according to the fatwa of the most knowledgeable scholar, or the most efficient or famous fatwa. Supporters of this theory are such prominent figures as Muhaqiq Naraqi and Sahib Javahir. In this research, the arguments for this theory have been stated and its problems have been resolved as much as possible. The adoption of this theory will offer a choice of fatwa in the legislative process, as well as a choice of fatwa by the judge in cases of non liquet. A law or judicial decision is considered to be contrary to Sharia when it is inconsistent with the consensus opinion of Shia scholars. The research method in this study is descriptive-analytical.

    Keywords: fatwa, decision, legislation, Law, Sharia}
  • سید علی هاشمیان بجنورد*، احمد خاتمی

    یکی از دغدغه های اصلی سنایی، وجوه تقابل و اشتراک میان عقل و شریعت است. اظهار نظرهای متنوع و گوناگون سنایی درباره عقل و شرع سبب شده است هم چنان که عده ای لقب حکیم بر وی نهاده اند، عده ای نیز او را شاعری متشرع به شمار آورند و حتی گاهی او را در زمره خردستیزان بدانند. به نظر می رسد دلیل اصلی این برداشت های متفاوت از دیدگاه سنایی نسبت به موضوع مذکور، توجه او به مراتب گوناگون عقل و شرع بوده است. پرسش اصلی این است که سنایی بیشتر چه معنایی از عقل و شرع را مدنظر داشته و تحت چه شرایطی عقل را بر شریعت یا شریعت را بر عقل ترجیح داده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای، تناقض های ظاهری کلام وی را در این موضوع توجیه نماییم. به نظر می رسد سنایی نه تنها خردورزی و دین داری را در تعارض نمی دیده است و این دو را مکمل هم می دانسته است، بلکه معتقد به اتحاد عقل و شرع در مرتبه ای فراتر از صوت و حرف بوده است.

    کلید واژگان: ادبیات فارسی, حدیقه سنایی, حکمت, شرع, تصوف و عرفان, فلسفه}
    Seyyed Ali Hashemian Bojnord *, Ahmad Khatami

    One of the most important concerns of Sanai is confrontation between reason and religion and their commonalties. Sana'i's varied opinions on reason and Sharia have led some to consider him a theologist, and some have called him a religiously devoted poet. In some cases, he has even been considered anti-rationalist. Seemingly, the main reason for these varied reactions to Sana'i’s views on these issues is his consideration of the various aspects of reason and religion. The main question is what reason and sharia meant to Sana'i and under what conditions he preferred reason to sharia and sharia to reason. In this article, adopting a library type of research, we try to explain the contradictions in his statements on this topic. The conclusion is that Sana'i did not see any conflict between rationality and religiosity. He rather considered the two to be complementary at a level that transcend linguistic expression.

    Keywords: Persian literature, Sanai’s Hadiqat al Haqiqa, Wisdom, sharia, Sufism, mysticism, philosophy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال