به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « virtue » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محسن جبارنژاد، حمدالله اکوانی*، علی مختاری

    هدف اصلی پژوهش حاضر، ظرفیت سنجی فلسفه سیاسی اسلامی (مشخصا فلسفه سیاسی فارابی) در مواجهه با کارآمدی دولت از راه مداقه در بنیادهای کارآمدی است. امروزه کارآمدی دولت یکی از دغدغه های مهم اندیشمندان و جوامع محسوب می شود. معیار قضاوت عمومی درباره یک نظام سیاسی، منوط به میزان تحقق کارآمدی است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که فلسفه سیاسی، به ویژه فلسفه سیاسی اسلامی، در افقی فراتر از دانش های یادشده، ظرفیت های مناسبی جهت بحث در باب بنیادهای کارآمدی دولت دارد، که از این میان فلسفه سیاسی فارابی به عنوان یکی از رویکردهای مهم فلسفه سیاسی اسلامی، ظرفیت ویژه ای جهت ورود به بحث کارآمدی دارد. سوال اصلی پژوهش این است که ظرفیت های اساسی فلسفه سیاسی اسلامی، بویژه آراء و اندیشه های فارابی، در مواجهه با مفهوم کارآمدی دولت، به ویژه تمهید بنیادهای کارآمدی کدامند؟ فهم کارآمدی دولت در اندیشه فارابی، مستلزم ارائه یک بسته مفهومی یا شبکه مفاهیم مرتبط با کارآمدی در اندیشه این فیلسوف است که در پژوهش حاضر، کوشش شده با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، این مفاهیم و کدها از لابه لای آثار مهم فارابی استخراج شود. برخی از مهم ترین عناصر این شبکه مفهومی عبارتند از: سعادت، فضیلت، حکمت، نبوت، محبت و عدالت.

    کلید واژگان: دولت, کارآمدی, فلسفه سیاسی, فارابی, علم مدنی, فضیلت, حکمت, نبوت, سعادت, محبت, عدالت}
    Mohsen Jabbarnejad, Hamdallah Akvani *, Ali Mokhtari

    The main objective of the present research is to assess the capacity of Islamic political philosophy (precisely Farabi's political philosophy) to address the efficiency of government through a comparative analysis of its foundational principles. Nowadays, government efficiency is considered one of the significant concerns of intellectuals and societies. The general judgment criterion for a political system depends on the extent of governmental efficiency. This research is based on the hypothesis that political philosophy, especially Islamic political philosophy, beyond the mentioned sciences, has suitable capacities for discussing the foundations of governmental efficiency. Among these, Farabi's political philosophy, one of the significant approaches of Islamic political philosophy, has a unique capacity to engage in the discourse on efficiency. The main research question is: What are the fundamental capacities of Islamic political philosophy, especially Farabi's ideas and thoughts, in confronting the concept of governmental efficiency, especially in laying the groundwork for efficiency? Understanding government efficiency in Farabi's thought requires presenting a conceptual framework or network related to efficiency in this philosopher's thought. In this research, an attempt has been made to extract these concepts and codes from the essential works of Farabi using a descriptive-analytical method. Some of the most essential elements of this conceptual network include happiness, virtue, wisdom, prophecy, love, and justice.

    Keywords: Government, Efficiency, Political Philosophy, FARABI, Civil Science, Virtue, Wisdom, prophecy, happiness, Love, Justice}
  • نرجس تشکری*، زیبا برقی ایرانی

    پژوهش حاضر با هدف احصای رنج نیازسنجی معنوی زنان سرپرست خانوار انجام گرفت. این مطالعه کیفی به روش پدیدارشناختی انجام شد. جامعه آماری آن شامل زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده به مراکز مثبت زندگی شهرستان بندرانزلی بود. تعداد حجم نمونه تا اشباع داده ها ادامه یافت و سرانجام پس از پانزده مورد مصاحبه، داده ها به اشباع رسید. داده ها جمع آوری، کدگذاری و در مقوله های اصلی و فرعی طبقه بندی شدند. نتایج گویای آن بود که مهمترین نیازهای زنان سرپرست خانوار شامل نیازهای دینی، نیازهای مرتبط با فرزندان، نیازهای مرتبط با خانواده، نیازهای مرتبط با دوستان، نیازهای مرتبط با جامعه، نیازهای حمایتی و امنیتی، نیاز به زندگی سالم و شاد و نیازهای شخصیتی است؛ همچنین مهمترین رنج های زنان سرپرست خانوار، احساس غم و اندوه، قضاوت ناعادلانه اطرافیان و فقدان درک آنان، مشکلات اقتصادی، نگاه های شهوت آلود مردا ن، نگرانی از وضعیت کنونی و آینده فرزندان و فقدان منابع حمایتی و مراقبتی استخراج شد. اصلی ترین راهکار کاهش رنج آنان، مثبتاندیشی و امیدواری و اصلی ترین توانمندی آنان، حفظ ارزشمندی و عزتنفس ارزیابی شد. مهمترین منبع امیدشان پس از خداوند، ائمه معصوم، توسل به دعا و وجود فرزندانشان گزارش شد؛ بر این اساس اهمیت و توجه به نیازهای معنوی زنان سرپرست خانوار از سوی جامعه می تواند در کاستن رنج ها، آلام و بهبود شرایط آنان موثر باشد.

    کلید واژگان: رنج, معنوی, فضیلت, زنان, سرپرست خانوار}
    Narjes Tashakori *, Ziba Braghi Irani

    The present study was conducted with the aim of assessing the spiritual needs of female heads of households. This qualitative study was done by phenomenological method. The statistical population included female heads of households referring to positive life centers in Bandar Anzali city. The number of sample sizes continued until data saturation. Finally, after 15 interviews, the data reached saturation. Data were collected, coded and classified into main and subcategories. The results indicated that the most important needs of female heads of households include religious needs, needs related to children, needs related to family, needs related to friends, needs related to society, support and security needs, needs for a healthy and happy life, and personality needs. Also, the most important sufferings of the female heads of the household, the feeling of sadness, the unfair judgment of those around them and their lack of understanding, economic problems, the lustful looks of men, the worry about the current and future condition of the children, and the lack of support and care resources were extracted. The main solution to reduce their suffering; Positive thinking and hope and their main ability; Value preservation and self-esteem were evaluated. It was reported that the most important source of their hope, after God, the infallible imams, and resorting to their recommended prayers, is the existence of their children.

    Keywords: Suffer, Spirituality, Virtue, Women, Head Of The Household}
  • مهدی بهنیافر، فائزه خوش طینت*

    زمینه اصلی این پژوهش مشاوره فلسفی با تمرکز بر درمان منطق محور کوهن (روش ال. بی.تی) است و هدف آن مطالعه جایگاه فلسفه ارسطو به ویژه منطق و فلسفه اخلاق او در درمان منطق محور است. پرسش اصلی این است که درمان منطق محور به چه معنایی ارسطویی به حساب می آید و تعالیم ارسطو چه سهمی در اعتبار این رویکرد و تبدیل آن به پارادایمی مستقل در مشاوره فلسفی دارد.در این پژوهش با مطالعه ای تحلیلی و اسنادی به تبیین درمان منطق محور و مولفه های ارسطویی آن پرداخته ایم و این مولفه ها را عمدتا در سه محور منطق، فلسفه اخلاق و نظریه ارسطو درباره اراده بحث کرده ایم. این روش درمانی، احساسات و عواطف آدمی را واجد ساختارهای استنتاجی می داند که دچار شدن آدمی به شبه استنتاج های مغالطی در این عرصه، سلامت روان او را به خطر می اندازد. کلید درمان، جایگزینی فضایل به جای مغالطات است. در اینجا خوانشی از نسبت مغالطات کوهن با نظریه ارسطو درباره لغزش های منطقی و نیز نسبت فضایل جایگزین آن ها با اخلاق فضیلت ارسطو عرضه کرده ایم و راهکار درمان منطق محور برای تحقق و تثبیت این فضایل را در پرتو نظریه ارسطو درباره اراده تحلیل کرده ایم.براین اساس ضمن تبیین وجه پارادایمی درمان منطق محور به واسطه مبادی فلسفی و ارسطویی آن کوشیده ایم تا دو دسته از وجوه ارسطویی این روش درمانی را از هم تفکیک کنیم: وجوهی از این روش درمانی که هم به لحاظ مبادی و هم به لحاظ عناصر محتوایی ارسطویی است در کنار وجوهی از آن که آموزه هایی را صرفا بر پایه مبادی ارسطویی عرضه می دارند و البته وجه دوم در درمان منطق محور فربه تر است.

    کلید واژگان: ارسطو, الیوت کوهن, مشاوره فلسفی, درمان منطق محور, قیاس عملی}
    Mahdi Behniafar, Faezeh Khoshtinat *
    Introduction

    Eliot Cohen is one of the contemporary pioneers of philosophical counseling. He considers philosophical counseling as one of the branches of applied philosophy. His logic-based therapy (LBT) or his logic-based counseling and therapy is also a subcategory of this claim. His reason is that a philosophical counselor, especially a counselor with Logic-Base Therapy (LBT), empowers the skill of applying philosophy in everyday life, and this method provides his audience with a coherent, clear, and most importantly, methodical framework for applying philosophical ideas and methods in solving psychological problems (Cohen, 2015, p. 34). Cohen has always sought to develop logic-based therapy as an independent and reliable branch among philosophical counseling approaches. We can see this specific trajectory in his works from the very beginning of using philosophy in treatment.
    On the one hand, we know that Aristotle, as a systematic philosopher, in the practical dimensions of his philosophy, not only asked what happiness is in life, but also sought to realize it. Cohen was inspired by this issue and generally believes that applying Aristotle's philosophy in philosophical counseling leads to the "self-care" of clients (Cohen, 2003, p. 18). In his treatment system, he has used not only Aristotle's logic and especially his approach to fallacies and his theory of practical analogies, but also Aristotle's moral philosophy and the concept of virtue and its practical application.
    The main field of this research is philosophical counseling with a focus on Cohen's logic-based therapy (LBT method). Our main goal is to see how Cohen was able to use Aristotle's philosophy, especially his logic and moral philosophy, in philosophical counseling in his logic-based therapy system.

    Research Question(s)

    The main issue of this research is, in what sense Cohen's logic-based therapy should be considered Aristotelian. Answering this question requires answering at least two other questions: first, what is the contribution of Aristotle's moral and logical teachings in the establishment of logic-based therapy; secondly, how Cohen used the classical concepts and themes of Aristotle's philosophy during the establishment and development of this contemporary treatment method.

    Literature Review

    Following the development of philosophical counseling in recent years, and specifically about Cohen's method as one of the contemporary counseling and treatment methods, numerous articles and books have been written. Some of these researches have generally developed and described Cohen's LBT method, but none of them have directly addressed the influence and role of foundations and themes derived from philosophy and especially Aristotle's logic and methodology in the establishment and development of this method. However, the past valuable research about the LBT method will certainly help us in advancing the goals of this research.
    The article Metaphysics of logic-based therapy (LBT) in Cohen's view (Nazarnejad, 2021) is a research that overlaps with part of our research goal and explains Cohen's method and its theoretical foundations. But this article does not focus specifically on the Aristotelian foundations and Aristotelian methodology of logic-based therapy. Perhaps Cohen himself made the most review of the background of our research. In 2000, he published a book called Philosophers at Work, and in its seventh chapter, he discussed the role of Aristotelian logic in professions such as law and medicine. He also wrote a book titled What would Aristotle do? in 2003, where he discussed the role of Aristotle's philosophy in philosophical counseling. In fact, this book may have emphasized the importance of Aristotle in philosophical counseling among other important works of Cohen in his logic-oriented method, but so far, no independent or critical research has been published - especially by commentators - that simultaneously analyzes the effect of Aristotle's moral and logical foundations in logic-based treatment.

    Methodology

    Our philosophical method in this research is analytical, and as one of its aspects, we have analyzed documents. In this step of the analysis, we first collected the documents and then organized the claims and their content. Then, by explaining logic-based therapy (LBT) and searching for the obvious and hidden Aristotelian roots in this treatment method, we have presented our analysis and evaluation in connection with the Aristotelian foundations of logic-oriented therapy, especially based on the three aspects of the hypothesis proposed in the problem statement section.

    Conclusion

    In a comprehensive statement, from Cohen's point of view, the field of human feelings, emotions, and decisions has an inferential structure that is often hidden. What endangers a person's psychological health is the transformation of these internal conclusions into pseudo-inferences or so-called fallacies. It is for this reason that a person's will and then his words and actions fall into error, and therefore the relationship of a person with himself, others and the world around him becomes restless and confused.
    But at the same time, he believes in this Aristotelian teaching that human happiness depends on living according to virtues. The solution to this psychological confusion in logic-based therapy (LBT) is to identify and fix these fallacies by replacing them with appropriate virtues in the same field of thinking.
    Our analysis of the Aristotelian foundations of Cohen's logic-based therapy shows that: 1. In some subjects, Cohen has completely taken the basics of his discussion and his method from Aristotle; topics such as the Doctrine of the Mean, some types of fallacies and virtues, as well as the role of practice in establishing virtues in a person's existence. 2. However, in matters such as the deductive nature of human emotions, feelings and decisions, as well as being inspired by Aristotle's theory of "logical slips" and Aristotle's theory of practical analogies, Cohen only has an Aristotelian framework. This means that the foundations of Cohen's claims are Aristotelian, but when applied to LBT, new results were obtained. Overall, it seems that the scope of this second meaning is wider.

    Keywords: Aristotle, Elliot D. Cohen, Philosophical Counseling, Logic-Base Therapy (LBT), Fallacy, Virtue, practical syllogism}
  • زهره سعیدی*

    نظریه امید کانت معطوف به امیدواری به خیر کامل آدمی است، که شامل هم فضیلت و هم سعادت اوست. به گفته کانت افراد موظفند برای تحقق فضیلت و سعادت تلاش کنند و به اقتضای اخلاق و عدالت نهفته در آن باید به خیر کامل برسند. اما آیا امیدی به تحقق خیر کامل وجود دارد؟ کانت در رویکردی الهیاتی این نوید را می دهد که بشر در جهانی دیگر و به کمک خداوند به خیر کامل دست خواهد یافت؛ و در رویکردی سکولار این امید را مطرح می کند که نوع بشر به سمت خیر کامل در حرکت است و در حرکت تدریجی خود در طول تاریخ سرانجام به آن دست خواهد یافت. ادعای مقاله این است که رویکرد سکولار برای جبران نقص رویکرد الهیاتی - که برخی بیان داشته اند - مطرح نشده، بلکه هماهنگ با آن است، و کانت هر دو رویکرد را در ارتباط با هم و مکمل یکدیگر دانسته است. با این حال نقدی به آن وارد است مبنی بر اینکه در رویکرد سکولار، فرد انسان به نفع نوع انسان مورد غفلت قرار گرفته است که می توان از آن با عنوان شکاف عدالت یاد کرد.

    کلید واژگان: فضیلت, سعادت, امید غایت مندانه, امید تاریخی, کانت}
    Zohreh Saeidi *

    Kant's theory of hope focuses on the hope of the perfect good of man, which includes both his virtue and his happiness. According to Kant, individuals have a duty to strive for virtue and happiness, and they must achieve the highest good, in accordance with the morality and justice that lies within it. But is there any hope for highest good? In a theological approach, Kant promises that the human being will achieve highest good in another world with God's help. And in a secular approach he expresses the hope that mankind is moving towards highest good and will eventually achieve it in its gradual movement throughout history. The article claims that the secular approach was not proposed to compensate for the incompleteness of the theological approach - which some have stated - but rather it is in harmony with the theological approach and in accordance with Kant's philosophical system. However, it is criticized that in the secular approach, the human person has been neglected in favor of the human species. This critique can be described as the Gap of Justice.

    Keywords: Virtue, happiness, ultimate hope, historical hope, Kant}
  • فرشته ابوالحسنی نیارکی*

    ارسطو در تحلیل «فیلیا» در نیکوماخس، دیگرخواهی را به «روابط محبت آمیز فرد با خودش» مبتنی ساخته است و از شکوه خودخواهی در نیل به اودایمونیا سخن می گوید. مویدات دیگری نیز بر خوددوستی و شواهدی دال بر دگردوستی در نیکوماخس قابل رصد است. براین اساس کتاب هشتم و نهم، از حیث مساله خوددوستی یا نوع دوستی [؟] و فراتر از آن خودگروی یا دیگرگروی [؟] مورد توجه مفسران قرار گرفته است. خوددوستی در کلام ارسطویی صراحت آشکاری دارد؛ تنها این که انتساب خودگروی اخلاقی بر ارسطو به عنوان نظریه ای غایت انگارانه رد شده است. آنچه که در نظریه ارسطویی، اهمیت دارد مویدات دیگردوستی است که (1) از رابطه نوع دوستی با خوددوستی پرسش کنیم، سپس (2) درباب نوع دوستانه بودن دیدگاه وی داوری کنیم. دیگردوستی ارسطویی غایت فعل اخلاقی نیست، بلکه صفت رفتار است و می تواند جزء رفتارهای نوع دوستانه طبقه بندی شود. عنصر نوع دوستی با عبارت «خواستن خیر دیگری به خاطر دیگری» بیان می شود. دوستی امری ذومراتب است که تصویرسازی از کامل ترین وجه آن که دوستی بر اساس فضیلت است، نمایانگر جهان ایده آل محبت محور است و دوستی های منفعت نگر و لذت نگر، بالعرض دوستی نامیده شده اند. می توان الگوی نظریه فیلیا را چنین ترسیم کرد که شامل بر محبت به فضیلت است که فرد ابتدا در خود می یابد و دوستی، تسری این رابطه به دیگری است. اصطلاح خوددیگر، نمایانگر نیروی انگیزشی در برقراری دوستی است که به سبب اشتراک در جزء عقلانی، اهداف و پیامدهای نوع دوستانه را نتیجه می دهد؛ یعنی توجه به دیگری به خاطر دیگری که البته این توجه، برآمده و برآورنده فضایل در رابطه ای متقابل است.

    کلید واژگان: ارسطو, دوستی, خودخواهی, نوع دوستی, فضیلت}
    Fereshte Abolhasani Niaraki *

    In the analysis of "Philia", Aristotle has deriving friendship from self-love in Nicomachean Ethics, speaking the importance of selfishness on achieving eudemonia. Dose books VIII and IX provide for an altruistic or egoistic view of friendship? Self-love is evident in Aristotle’s words; although the attribution of Aristotle's theory to moral-egoism has been rejected as a teleological theory. Altruism is expressed by the phrase '(to want good things for another 'for his sake and not for one's own'). The theory of Philia is a pattern including love to virtue found by a person in his own self first, and then extends it to the other. , i.e., our feelings or attitudes of friendship are derived from attitudes towards ourselves. The term “another self” represents a motivation for friendship that leads to altruistic goals, That is, attention to the other for the sake of other which arises from the similarity of people in intellectual part (nous).

    Keywords: Aristotle, Friendship, Altruism, self love, Virtue}
  • جواد دانش*
    ماهیت، قلمرو و شرایط مسئولیت اخلاقی از مباحث پرمناقشه حوزه مطالعات اخلاقی است. به نظر می رسد بخش قابل اعتنایی از این مناقشات، برخاسته از ابهام مفاهیمی، چون مسئولیت اخلاقی و اراده آزاد بوده است. این پژوهش بر آن است تا در این میان با روش توصیفی_تحلیلی، به واکاوی مفهوم مسئولیت اخلاقی بپردازد. حوزه های معنایی متنوع و متکثر مفهوم این سنخ از مسئولیت، ما را با این پرسش مواجه می کند که انبوه اختلافات میان سازگارگرایان و ناسازگارگرایان با عطف نظر به کدام گونه از مسئولیت اخلاقی پدید آمده اند؟ آیا با این چالش مواجه نبوده ایم که در برخی پژوهش های دوسویه، یک طرف بر سازگاری وجوب علی و مسئولیت مبتنی بر نقش و وظیفه عامل اصرار می ورزد، طرف مقابل تلاش می کند که ناسازگاری و تعارض هرگونه تعین پیشین علی را با مسئولیت در مقام پاسخگویی نشان دهد؟ گرچه تاکید اولیه فیلسوفان اخلاق در مباحث مربوط به مسئولیت اخلاقی، گاه متمرکز بر سه نوع مسئولیت ناظر به علیت، وظیفه و الزام اخلاقی بوده است، در آثار متاخر، دو مفهوم مسئولیت ناظر به سزاوار سرزنش بودن و مسئولیت در مقام پاسخگویی مورد توجه قرار گرفته است، و به نظر می رسد که دقیق ترین مفهوم معادل مسئولیت اخلاقی انسان برابر الزامات اخلاقی همان «پاسخگویی» است.
    کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, قابلیت, فضیلت, پاسخ گویی, سلطه}
    Javad Danesh *
    The nature, scope, and conditions of moral responsibility are among the highly controversial issues in ethical studies. A significant portion of these controversies appears to arise from the ambiguity surrounding concepts like moral responsibility and free will. This research utilizes the descriptive-analytic method to analyze the concept of moral responsibility. The diverse semantic scope of the concept of moral responsibility prompts the following question: What notion of moral responsibility has led to so many disputes between compatibilists and incompatibilists? Have we not encountered the challenge where one party argues for the compatibility of causal necessity with responsibility based on the agent’s role and duty, while the other attempts to demonstrate the inconsistency and conflict between any causal predetermination and responsibility as accountability? While the initial focus of moral philosophers on issues of moral responsibility sometimes centers on three types of responsibility related to causation, duty, and moral requirement, recent works highlight two notions of responsibility concerning blameworthiness and accountability. It appears that the most precise concept of human moral responsibility towards moral requirements is "accountability."
    Keywords: Moral responsibility, competence, virtue, Accountability, domination}
  • اکرم عسکرزاده مزرعه*، سید علی علم الهدی

    رویکرد طبیعت گرایانه لیندا زاگزبسکی به شناخت، ورود خصایص فضیلت گرایانه انسان به حوزه معرفت شناسی را مجاز نموده است. فضایل و احساسات و عواطف از وجوه طبیعت آدمی هستند که از منظر زاگزبسکی در تشکیل معرفت سهم دارند. انگیزه برآمده از عواطف، باور را به سوی صدق، هدایت می کند. کاربست خصایص طبیعی در معرفت، مستلزم مهارتی خاص است که از نظر زاگزبسکی از مهارت به مثابه فن و استادی متمایز است. فضیلت، انگیزه و موفقیت از مهمترین اجزای طبیعت گرایانه شناخت از نگاه زاگزبسکی هستند. در کنار اجزای طبیعی یادشده، عناصر دیگری مانند آگاهی، اراده، وظیفه و غیره از سوی معرفت شناسان سنتی برای تشکیل معرفت معرفی شده اند.نویسندگان در تحلیل و نقد نگاه زاگزبسکی به سه جزء طبیعی معرفت یعنی عناصر فضیلت، انگیزه و موفقیت می پردازند. سه جزء نامبرده آن گونه که زاگزبسکی به آنها نقش می دهد، خالی از خطا نیستند و به کاربستن آنها در ساختار معرفت، مستلزم دقت در معنا، حدود و کارکرد است. برای مثال چنانچه تنها فضایل معرفتی رفتاری، فضایل موثر در شناخت برشمرده شوند، احتمال وقوع تزاحم فضایل و از دست رفتن ظرفیت فضایل طبیعی در معرفت و محدود شدن دامنه باورهای آسان یاب به وجود می آید. در این صورت، انحصار باورهای صادق به باورهای حاصل از انگیزه حقیقت یابی، به نادیده گرفتن باورهای صادق برآمده از دیگر انگیزه ها منتهی خواهد شد و فضیلت ندانستن مهارت ها، موجب زایل شدن فضیلت مستتر در فنون می شود.

    کلید واژگان: زاگزبسکی, معرفت شناسی, فضیلت, انگیزه, مهارت}
    Akram Askarzadeh Mazraeh *, Seyed Ali Alamolhoda

    Linda Zagzebski's naturalistic approach to cognition has made permissible the entry of human virtue-oriented characteristics into the field of epistemology. Virtues, feelings, and emotions are aspects of human nature that, from Zagzebski's point of view, contribute to the formation of knowledge (ma‘rifat). The motivation arising from emotions leads the belief towards the truthfulness. The application of natural characteristics in knowledge requires a special skill, which, according to Zagzebski, is different from skill as a technique and mastery. Virtue, motivation and success are among the most important naturalistic components of cognition from Zagzebski's point of view. Besides the mentioned natural components, other elements are introduced by traditional epistemologists for the formation of knowledge, such as awareness, will, duty, etc.In analyzing and criticizing Zagzebski's view, the authors deal with three natural components of knowledge, i.e. the elements of virtue, motivation and success. The three components, as proposed by Zagzebski, are not free from fault, and their application in the structure of knowledge requires precision in meaning, limits, and function. For example, if only epistemic and behavioral virtues are counted as effective virtues in cognition, there would appear a possibility of a conflict among virtues and the loss of the capacity of natural virtues in knowledge and the limitation of the scope of easy-to-find beliefs. In this case, the exclusiveness of true beliefs to the beliefs resulting from the truth-seeking motive would lead to neglecting the true beliefs arising from other motives, and the virtue of not having skills will cause the virtue hidden in techniques to disappear.

    Keywords: Zagzebski, Epistemology, Virtue, Motivation, Skill}
  • فرشاد مرادی*، علرضا فهیم
    زمینه

    یکی از مسایل اساسی در فلسفه اخلاق  رابطه میان معرفت و فضیلت اخلاقی است. برای تحلیل این موضوع از دیدگاه ملاصدرا، تحلیل نگرش صدرایی حرکت جوهری مراتب نفس انسانی (معرفت مثالی و عقلانی) با عوالم (مثالی و عقلانی) درباره ارتباط معرفت با فضیلت ذیل مبانی و نتایج این نظریه بسیار اهمیت دارد. در این مقاله با بررسی موضوع چگونگی معرفت انسانی در عالم مثالی و عقلانی ارتباط این معرفت با فضیلت اخلاقی نزد ملاصدرا و قرچغای خان بررسی شد.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان دادند که ملاصدرا برای تحلیل موضوع ارتباط معرفت با فضیلت از نظر منطقی به اقسام گزاره های اخلاقی توجه داشته و آن ها را ذیل معقولات ثانیه فلسفی مطرح کرده که در ادراک خیالی بصورت جزیی و معرفت عقلانی بصورت کلی مصداق می یابند. این امر در آراء قرچغای خان دیده نمی شود. اما از لحاظ هستی شناختی، هر دو متفکر ضمن همسنخ دانستن معرفت با فضیلت در مراتب نفس و عالم از این نظریه در جهت نتایج معادشناسی و معاد جسمانی انسان سود برده اند. بر اساس این نظریه فضایل و رذایل در مرتبه مثالی و عقلانی همسنخ با نفس و متحد با آن می شوند و به همین دلیل در قیامت بصورت لذت و عذاب برای انسان ظاهر می شوند.

    کلید واژگان: معرفت, فضیلت, گزاره های اخلاقی, عالم مثالی و عقلانی, ملاصدرا, قرچغای خان}
    Farshad Moradi*
    Background

    One of the basic issues in moral philosophy is the relationship between knowledge and moral virtue. To analyze this issue from Mulla Sadra's point of view, it is very important to analyze Sadra's view of the essential movement of the levels of the human soul (cognitive and rational) with the worlds (ideal and rational) about the connection between knowledge and virtue under the foundations and results of this theory. In this article, by examining the issue of how human knowledge of the world is in an example and rational way, the relationship of this knowledge with moral virtue was investigated by Mulla Sadra and Gharchghai Khan.

    Conclusion

    The results of the study showed that Mulla Sadra paid attention to the types of moral propositions in order to analyze the connection between knowledge and virtue from a logical point of view and put it under philosophical reasonings which are exemplified in imaginary perception in a partial form and rational knowledge in a general form. This is not seen in Qarchghai Khan's votes. But from the cognitive point of view, both thinkers have benefited from this theory in terms of the results of metaphysics and human physical mines, while considering knowledge to be the same as virtue in the levels of the self and the world. According to this theory, the virtues and vices in the exemplary and rational level are synonymous with the soul and accompany it, and for this reason, they appear in the form of pleasure and torment for humans in the Day of Resurrection.

    Keywords: Knowledge, Virtue, ethics, Scientific, rational propositions, Mulla Sadra, Qarchaghai Khan}
  • محمدمهدی ولی زاده*، علی اکبر عبدل آبادی

    «شجاعت» از دیرباز یکی از فضایل اخلاقی مهم و مشترک جوامع بشری گوناگون به شمار می رفته است. طی قرون متمادی فهم های مختلف و متنوعی از این فضیلت اخلاقی وجود داشته اند که به توسعه و تضییق قلمرو کاربرد آن در مرزبندی با رذایل و مفاهیم دیگر انجامیده اند. این اختلاف و تنوع فهم ها از فضیلت شجاعت در میان فیلسوفان یونان باستان نیز دیده می شود. ارسطو نیز در آثار اخلاق شناختی خود، به ویژه در کتاب مشهور اخلاق نیکوماخوسی، از این فضیلت اخلاقی به تفصیل بحث کرده است. کوشش برای یافتن مولفه های فضیلت شجاعت در سخنان پرظرافت ارسطو در آن کتاب ما را به حقیقت شجاعت رهنمون می سازد. ما در این مقاله کوشیده ایم که ابتدا مولفه های فضیلت شجاعت در اخلاق نیکوماخوسی را استخراج و بیان کنیم؛ سپس بر اساس مولفه های به دست آمده که بیست وپنج مورد در شش بخش اند، تحلیلی از نظرگاه کلی ارسطو درباره حقیقت شجاعت و شخص شجاع به دست دهیم و سرانجام به ارزیابی آرای ارسطو و مناسبات میان آنها بپردازیم.

    کلید واژگان: ارسطو, فضیلت, شجاعت, مولفه ها, اخلاق نیکوماخوسی, ترس}
    MohammadMahdi Valizadeh *, AliAkbar Abdolabadi

    “Courage” has long been considered one of the important and common moral virtues of various human societies. Over the centuries, there have been different and diverse understandings of this moral virtue, which have led to spreading and narrowing the scope of its application in relation with vices and the other concepts. This difference and diversity of understandings of this virtue can also be seen among the ancient Greek philosophers. Aristotle also discussed this moral virtue in detail in his ethical works, especially in his famous book Nicomachean Ethics. The effort to find the components of the virtue of courage in the very subtle words of Aristotle in that book leads us to the nature of courage. In this article, first we extract and express the components of the virtue of courage in Nicomachean Ethics.Then, based on the obtained components, we give an analysis of Aristotle’s general viewpoint about the nature of courage, and, finally, we evaluate Aristotle’s views in Nicomachean Ethics about the virtue of courage.

    Keywords: Aristotle, Virtue, Courage, components, Nicomachean Ethics, Fear}
  • سعید جهانتیغ، حسن قلاوندی*، محمد حسنی
    زمینه

    توسعه روزافزون آموزش عالی در سطوح ملی و بین المللی و گسترش همکاری های علمی و فناوری دانشگاه ها در ابعاد مختلف ضرورت دستیابی به زبانی مشترک درارتباط با رعایت اصول و موازین اخلاقی را اجتناب ناپذیر می نماید.

    روش

    این پژوهش، از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است. گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعات دقیق کتابخانه ای اسناد و مدارک و مطالعات میدانی (پیمایشی) انجام گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 132 نفر از کارکنان کارکنان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار است. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه آماری و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و برای اندازه گیری پایایی متغیرها از آلفای کرونباخ و جهت بررسی نرمال بودن داده های متغیرها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و شاپیرو- ویلک استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که متغیر شفافیت سازمانی بر متغیرهای فضیلت سازمانی و حسادت سازمانی به صورت غیر مستقیم تاثیر معنی داری داشته است. متغیر فضیلت سازمانی به صورت مستقیم بر متغیر حسادت سازمانی تاثیر معنی داری داشته است. اما متغیر شفافیت سازمانی به صورت غیر مستقیم و با میانجی گری متغیر فضیلت سازمانی بر متغیر حسادت سازمانی تاثیر معنی داری در میان کارکنان دانشگاه نداشته است.

    نتیجه گیری

    نتایج توصیفی تحقیق بیانگر آن است که فضیلت سازمانی و شفافیت سازمانی کارکنان از حد متوسط بالاتر بوده است. اما میزان حسادت سازمانی آنها از سطح متوسط پایین تر بوده است.

    کلید واژگان: شفافیت, حسادت, فضیلت, دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار}
    Saeed Jahantigh, Hassan Qalavandi *, Mohammad Hassani
    Background

    The increasing development of higher education at national and international levels and the expansion of scientific and technological cooperation between universities in various dimensions make the necessity of achieving a common language in relation to the observance of ethical principles and standards inevitable.

    Method

    This research is descriptive-survey in terms of nature and method. The information required for the research was collected through detailed library studies of documents and field studies (survey). The statistical population of this study includes 132 employees of Chabahar University of Maritime and Marine Sciences. In this study, stratified random sampling method is used in proportion to the size of the statistical population and to determine the sample size, Morgan table is used and to measure the reliability of variables, Cronbach's alpha is used and to evaluate the normality of variable data, Kolmogorov-Smirnov and Shapiro tests. Wilk is used.

    Findings

    The findings showed that the variable of organizational transparency had a significant effect on the variables of organizational virtue and organizational jealousy indirectly. The variable of organizational virtue has a direct effect on the variable of organizational jealousy. But the organizational transparency variable indirectly and mediated by the organizational virtue variable did not have a significant effect on the organizational jealousy variable among university staff.

    Conclusion

    The descriptive results of the study indicate that the organizational virtue and organizational transparency of employees was higher than average. But their level of organizational jealousy has been below average.

    Keywords: Transparency, Jealousy, Virtue, University, Chabahar Maritime, Marine Sciences University}
  • محسن جاهد*، رحیم دهقان سیمکانی
    مزاح در متون روایی اسلامی گاه عملی مذموم و گاه فضیلت قلمداد شده است و گاه توصیه شده است که این عمل «کمتر» انجام پذیرد. پرسش اصلی این تحقیق آن است که چگونه این احادیث با هم قابل جمع اند و چه تبیین معقولی از وجه جمع این متون روایی می توان ارایه نمود. پاسخ مسیله در حکمت عملی نهفته است. اگر مزاح و شوخی فضیلت تلقی گردد، لازم است فرد مزاح کننده با تکیه بر حکمت عملی که نوعی هنر موقعیت شناسی و بصیرت است، این مسیله را مورد سنجش قرار دهد که آیا این عمل در این موقعیت خاص، برای سعادت و زندگی خوب خود و انسان های مرتبط با این مزاح، مفید است یا خیر؟ حکمت عملی مستلزم نوعی شناخت و بصیرت نسبت به کل جهان و رابطه ی انسان با آن و نیز درکی درست از سعادت انسان است. از همین روی، شکل گیری و استقرار فضیلت حکمت عملی در آدمیان دشوار است و پس از ممارست بسیار و گذشت سالیان دراز در فاعلان اخلاقی شکل می گیرد و در بسیاری از افراد هرگز شکل نمی گیرد. به همین علت است که انجام فعلی اخلاقی همچون مزاح توسط بسیاری از آدمیان ممکن است محکوم به حکم رذیلت گردد و از همین روی، در روایات اسلامی توصیه شده این فعل «کمتر» انجام پذیرد.
    کلید واژگان: مزاح, فضیلت, حکمت عملی, بصیرت, سعادت}
    Mohsen Jahed *, Rahim Dehghan Simkani
    In Islamic texts, humor is sometimes considered a reprehensible and sometimes a virtue, and sometimes it is recommended to use this act “less often”. The problem is, how can these narrations be compatible with each other and what reasonable explanation can be given of these texts. The answer lies in practical wisdom. If creating humor is to be considered a virtue, it is necessary for the person creating it- relying on practical wisdom which is a kind of situational art and insight- to be evaluate whether this act in this particular situation is for happiness and a good life of the people related to this humor is useful or not. Practical wisdom requires a kind of knowledge and insight into the whole world and human’s relationship with it, as well as a correct understanding of human happiness. Therefore, it is difficult to form and establish the virtue of practical wisdom in people, and after a lot of practice and passage of many years, it is formed in moral actors, and it is never formed in many people. It is for this reason that performing a moral act such as creating humor by many people may be condemned as a vice, and for this reason, in Islamic traditions, this action is recommended to happen “rarely”.
    Keywords: Humor, Virtue, Islamic traditions, practical wisdom, happiness}
  • زهراسادات حسینی، دکتر عسگر صلاحی *، دکتر مسروره مختاری

    امروزه با گسترش مطالعات بینارشته ای مرزهای سنتی رشته های مختلف دانشگاهی تغییر کرده و بسیاری از آثارگذشتگان با استفاده از نظریات جدید بازکاوی و مورد مطالعه مجدد قرار گرفته است. روان شناسی مثبت که به تازگی مورد توجه روان شناسان قرار گرفته؛ مولفه هایی را عنوان می کند که با اصول عرفا بسیار نزدیک است. سلیگمن مولفه-های موثر در این حوزه را به شش قسمت تقسیم کرده است: خرد، شجاعت، عشق، عدالت، میانه روی و تعالی. این فضیلت ها در میان آثار عرفا مشهود است، از جمله تذکرهالاولیای عطار که به شرح اقوال عارفان پرداخته است. جستار حاضر با استفاده از روش تحلیلی– توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی اقوال جنید بغدادی و بایزید بسطامی پرداخته است. با بررسی زندگی این دو پیشوای بزرگ مشرب های عرفانی متفاوت و مهم یعنی «عرفان عابدانه» و «عرفان عاشقانه»، می خواهیم به نکاتی از زندگی و شخصیت آنها پی ببریم که با مولفه های روان شناسی مثبت گرا مطابقت بیشتری دارد. مولفه خرد اولین اصل مثبت گرایان است و مکرر در احوال این دو بزرگوار مشاهده می شود و یا تعالی، آخرین مولفه مثبت گرایان، تک تک اصولش بجز فضیلت شوخ طبعی مابقی با رفتار آنان مطابقت دارد. مولفه هایی نظیر عشق، عدالت و میانه روی نیز با آموزه های عارفان شباهت زیادی دارد، اما مولفه ای مانند شجاعت کمتر به آن توجه شده است.

    کلید واژگان: روان شناسی مثبت, فضیلت و قابلیت, تذکرهالاولیا, جنید بغدادی, بایزید بسطامی}
    Zahra Sadat Hosseini, Asgar Salahi*, Masrore Mokhtari

    Nowadays, with the expansion of interdisciplinary studies, the traditional boundaries of various academic fields have changed and many of the works of the ancients have been re-examined and re-studied using new theories. Positive psychology, which has recently received the attention of psychologists, describes components that are very close to the principles of mystics. Seligman has divided the effective components in this field into six parts: Wisdom, Courage, Love, Justice, Moderation, and Excellence. These virtues are evident in the works of mystics, such as Attar's Tazkira al-Awliya, which describes the sayings of mystics. The present essay has investigated the sayings of Junaid Baghdadi and Bayazid Bastami by using the analytical-descriptive method and library sources. By examining the lives of these two great leaders of different and important mysticism, i.e. "devotional mysticism" and "romantic mysticism", we want to find out the points of their life and personality that are more consistent with the components of positive psychology. The component of wisdom is the first principle of the positivists and it is frequently observed in the sayings of these two nobles or excellence, the last component of the positivists, each of its principles, except for the virtue of humor, is consistent with their behavior. Components such as love, justice, and moderation are also very similar to the teachings of the mystics, but a component such as courage has been given less attention.

    Keywords: positive psychology, virtue, ability, Tazkirat al-Awliya, Junaid Baghdadi, Bayazid Bastami}
  • حسین عبادتی*، سید احمد فاضلی

    ویلنبرگ در کتاب " ارزش و فضیلت در جهان بدون خدا" طبیعت گرایی را به عنوان یک روایت بی خدا از گیتی در مدنظر قرار داده است. او ابتدا بی معنایی زندگی در شرایط نبود خدا را با چهار روایت معرفی و سپس با استعانت از سه دیدگاه، آن را به چالش می کشد. در ادامه او سراغ راه های ابتنای وجودشناسانه اخلاق بر دین می رود و سعی دارد نشان دهد که این راه ها بن بست است. او در این کتاب دیدگاه جایگزین خود را روشن نساخته لیکن در کتاب" اخلاق نیرومند"، مشخص می شود او یک ناطبیعت گراست. او در پاسخ به این پرسش که چرا بایستی اخلاقی زیست؟ می خواهد نشان دهد فارغ از خدا هم امکان انگیزش اخلاقی هست هرچند خدا هم می تواند یک پشتیبان خوب برای اخلاق باشد. او در مقام معرفی فضایل در زیست بوم پیشنهادی خود، دیگر به صرف ارایه دیدگاه اثباتی بسنده نکرده و تلاش دارد نشان دهد برخی از فضایل در نبود خدا متولد می شوند و یا حداقل معنای ژرف تری دارند. مهمترین نقد وارد بر او یکسان انگاری خداباوری با مسیحی بودن است.

    کلید واژگان: معنای زندگی, ناخداباوری, فضیلت, واقع گرایی, نظریه امر الهی}
    Hossein Ebadaty *, SEYED AHMAD FAZELI

    In "Value and Virtue in a World Without God," Weillenberg considers naturalism as an atheistic account of the universe. He first introduces the meaninglessness of life in the absence of God with four narrations and then challenges it with the help of three perspectives. He then goes on to find ways to ontologically base morality on religion and tries to show that these ways are dead ends. In this book he does not clarify his alternative view, but in the book "Strong Ethics", it is revealed that he is a naturalist. In response to the question why should one live morally? It wants to show that there is a possibility of moral motivation apart from God, although God can also be a good supporter of morality. In introducing virtues into his proposed ecosystem, he is no longer content with merely presenting a positive view, and seeks to show that some virtues are born in the absence of God, or at least have a deeper meaning. The most important criticism of him is the identification of theism with being a Christian.

    Keywords: Meaning of life, atheism, Virtue, Realism, Divine command theory}
  • حمید ستوده*، علیرضا احمد خان بیگی
    هدف
    نگاه هر یک از مکاتب مهم بشری به مقوله «کرامت انسانی»، از مبانی نظری مهم و پایه ای آن مکاتب شمرده می شود و به روحی سیال می ماند که در تک تک باورهای این مکاتب جاری است. هدف از نگارش این پژوهش، تبیین ملاک ارزش و جایگاه انسان در نظام آفرینش از منظر مبانی نظری اسلام در مقابل اندیشه اومانیسم در جهان غرب است.
    روش
    این مقاله، با استفاده از داده های کتابخانه ای و اسنادی به روش توصیفی - تحلیلی به دسته بندی آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع)، درباره کرامت انسانی و خاستگاه و اقتضایات آن می پردازد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد که در نگرش برخاسته از قرآن و روایات، انسان دارای کرامت طبیعی (تکوینی) است که مربوط به نوع بنی آدم است، و همچنین می تواند با به فعلیت رساندن استعدادهای وجودی خویش در مسیر حق، از کرامت ارزشی (اکتسابی) بهره مند شود.
    نتیجه گیری
    تا زمانی که عنوان بنی آدم با مولفه های کرامت طبیعی مانند روح، عقل و اختیار بر انسان صادق است، از حقوق فطری، طبیعی و اجتماعی برخوردار خواهد بود؛ مگر آنکه خالق شارع، مجازات خاصی را برای ارتکاب عمل خاصی تعیین کند که البته، فرا رفتن از آن نیز موجب ظلم بر بزه کار و نقض کرامت او خواهد بود.
    کلید واژگان: کرامت انسانی, تفضیل, تقوا, عقلانیت, معنویت}
    Hamid Sotoudeh *, ALI REZA KHANBEIGY
    Purpose
    The view of each of the important humanistic schools on the category of "human dignity" is considered one of the important and basic theoretical foundations of those schools and remains in a fluid spirit that is current in each and every belief of these schools. The purpose of writing this research is to explain the criteria of human value. In the world, from the point of view of Islam, it is against the idea of ​​humanism.
    Method
    This article, using library data and documents in a descriptive-analytical method, categorizes the verses of the Qur'an and the hadiths of the Ahl al-Bayt (PBUH) about human dignity and its origin and requirements.
    Findings
    The findings of the research show that in the attitude derived from the Qur'an and hadiths, man has a natural (formative) dignity that is related to the type of humanity, and he can also realize his existential talents in the path of truth, from the value (acquired) dignity ) to benefit.
    Conclusion
    As long as the title of human being with the components of natural dignity such as soul, reason and free will is true for man, he will have natural, natural and social rights.
    Keywords: human dignity, Virtue, piety, rationality, spirituality}
  • زینب احقر، بخشعلی قنبری*، عبدالرضا مظاهری
    انواع عشق از دغدغه های غزالی و آگوستین است که بررسی آن گامی در عشق پژوهی است که با روش های توصیفی و مقایسه ای بررسی شده است. یافته ها نشان داد این دو، عشق را از منابع معرفت به شمار آورده و متعلق به حقیقت و غیرحقیقت (خدا و غیرخدا) دانسته اند. آگوستین عشق به حقیقت و هر چیزی در امتداد حقیقت را عشق به خدا می داند، اما عشق به غیرحقیقت، به جز عشق های هم راستا با عشق الاهی، را مردود می داند. در دید آگوستین، عشق به غیرحقیقت به دو نوع معطوف به خدا مانند عشق به همسایه و خود (نامساوی با خودپرستی) و غیرمعطوف به خدا تقسیم می شود. غزالی انواع عشق (الاهی و انسانی) را به مثابه عشق به حقیقت و فاقد قبله می داند و آن را به حقیقی، مجازی، مقبول و مردود تقسیم نمی کند. هر دو ضمن باور به اصالت عشق به حقیقت در نحوه آن اختلاف نظر دارند؛ غزالی، برخلاف آگوستین، مجاز را جزیی از حقیقت بلکه از عشق الاهی و امری تشکیکی می داند. در جریان عشق در هستی، آگوستین عشق را در درون انسان، دارای حیث التفاتی، جزء وظایف انسان، موجب سعادت، جزء توصیه های اولیا و کسبی می داند، و غزالی آن را در درون و بیرون، فاقد حیث التفاتی و فطری برمی شمرد. نیز غزالی خدا را عاشق و آموزگار نخستین عشق معرفی می کند. از دید آگوستین، فقدان عشق به خیر یا ترس از دست دادن، توجیه کننده آن است. نیز عشق به فضیلت مشروط به دوری از خودخواهی، عجب، امیال گناه آلود، اراده جاه طلبانه و حاکمیت غرور انسان است، اما غزالی فضیلت را مساوی علم (واصل به ساحل دریای عشق) و معرفت را استغراق در دریای عشق می داند
    کلید واژگان: عشق, حقیقت, خیر, فضیلت, آگوستین, احمد غزالی}
    Zeinab Ahghar, Bakhshali Ghanbari *, Abdol-Reza Mazaheri
    The types of love are one of the concerns of Ghazali and Augustine, the investigation of which is a step in the study of love, conducted with descriptive and comparative methods. The findings show that both scholars considered love as one of the sources of knowledge belonging to the truth and non-truth (God and non-God). Augustine considers the love of the truth and everything along the truth to be the love of God, but he rejects the love of non-truth, except for the loves that are in line with divine love. In Augustine's view, love for untruth is divided into two types; directed to God, such as love for neighbors and self (unequal to selfishness), and non-directed to God. Ghazali considers the types of love (divine and human) as love for the truth lacking Qiblah (direction towards the Kaaba) and does not divide it into real, virtual, accepted, and rejected. Both scholars, while believing in the authenticity of love for the truth, disagree on how it should be; Ghazali, unlike Augustine, considers the figure of speech to be a part of the truth but also of divine love and a non-uniform concept. Regarding the flow of love in existence, Augustine considers it to be inside man having the mode of intentionality and to be a part of human duties, a cause of happiness, a part of the advice of saints, and acquirable. Ghazali, however, considers it to be inside and outside lacking the mode of intentionality and nature. In addition, Ghazali introduces God as the lover and teacher of the first love. From Augustine's point of view, the lack of love for the good or the fear of loss is its justification. Moreover, the love of virtue is conditional on avoiding selfishness, self-admiration, sinful desires, ambitious will, and the rule of human pride, but Ghazali considers virtue to be equal to knowledge (connected to the shore of the sea of love) and knowledge to be immersed in the sea of love.
    Keywords: love, Truth, goodness, virtue, Augustine, Ahmad Ghazali}
  • علیرضا شفیعیون*، حسین کلباسی اشتری
    یونانیان به دنبال کسب تمامی فضایل فردی و جمعی و در نهایت نیل به نیک بختی بودند. در تعالیم سنتی ایشان تنها فضیلت های اسطوره ای ارزشمند شمرده می شد. اما ایشان به تدریج دریافتند که خدایان بدون دلایل موجه، معیار اخلاق و فضایل بوده اند. در نتیجه باورهای سنتی ایشان به تدریج شروع به تغییر کرد. در اثنای چنین تغییراتی، سوفیست ها خود را مربیان نسل جدید یونان معرفی کردند. سوفیست ها پایبندی به قوانین اسطوره ای را امری بیهوده می دانستند و معتقد بودند که نیک بختی و فضیلت آدمی با تکیه بر طبیعت انسانی و نیازهای طبیعی او در جهت تقویت قدرت سیاسی شکل می گیرد. اما نظام اخلاقی سقراط-افلاطون نه با نظام اخلاقی سوفیست و نسل جدید یونانیان و نه با تعاریف سنتی اخلاق، سازگاری داشت. سقراط و شاگرد او به خوبی نشان دادند که اگر نظام اخلاقی بر پایه حقیقت بنا نشود، تمامی اصول نظری و عملی در جامعه نادرست بوده و نه تنها منجر به نیک بختی انسان نمی شود بلکه نتایج زیان باری را در ابعاد فردی و اجتماعی رقم می زند. در نظام اخلاقی ایشان، فضیلت محدود به امور جزیی نیست و نوعی کمال انسانی است که علاوه بر امور سیاسی، در تمامی امور زندگی انسان، شان رشدیافته اوست. در نظر آن دو تمامی فضایل به جهت بهره مندی از ایده خیر سودمند بوده و پایه تمامی فضایل دانایی به ایده خیر است که به انسان توانایی تشخیص نیک و بد را داده و او را به نیک بختی می رساند.
    کلید واژگان: ایده خیر فضیلت, نظام اخلاقی سقراط, نظام اخلاقی سوفیست, نیک بختی}
    Alireza Shafieyoun *, Hossein Kalbasi Ashtari
    Greek society was in the search for virtues and prosperity, at the end. In their traditional teachings, only the virtues obtained from the gods' attention and related to society were cherished. However, they gradually found out that the gods were their paragon for morals and virtues for no rationale. On this ground, their traditional beliefs started to change gradually. During the course of these changes, Sophists introduced themselves as the tutors of the new Greek generation. In their opinion, adherence to necessities beyond individuals is pointless, and human virtuosity is meaningless; Humans' prosperity is formed due to their nature and their natural demand of political power reinforcement. Yet Socrates's point of view was adaptable neither to sophists and the new Greek generation's moral system nor to traditional definitions of morality. Socrates demonstrated that if a moral system is not built on truth, all of the principles in the society are incorrect, creating harmful results instead of resulting in humans' prosperity as the extremity of every moral system. In his ethical system, virtue is not limited to minor matters. Still, it is a kind of human maturity that contains humans' grown dignity in every aspect of life in addition to political issues. In his view, all of the virtues are lucrative due to taking advantage of the idea of goodness. He believes that the knowledge of the concept of goodness is the foundation of all virtues, giving the human the might to identify evil and virtuous and leads him to prosperity.
    Keywords: Sophist's moral system, Socrates-Plato Ethical system, virtue, prosperity, the concept of goodness}
  • Seyyed Abbas Kazemi Oskooei *
    Theological Voluntarism is the view according to which certain moral properties or statuses have to be explained in terms of God’s commands, will, or other voluntary states of God. In his God and Moral Law, Mark Murphy criticizes theological voluntarism in general and Adams’ divine command theory of the nature of moral obligations in particular. Furthermore, he puts forward the first sketches for a theory of moral obligation that is not voluntaristic. In this paper I will first introduce Murphy’s proposed theory and will show that it is implausible. Then, drawing on Adams’ views of the nature of goodness and virtue, articulated in Finite and Infinite Goods and A theory of Virtue, I will try to put forward the first sketches of a viable theory of moral obligations that does not appeal to divine commands in explaining moral obligations and explains them in terms of goodness/badness. An important feature of morality that voluntarists appeal to for motivating their view and criticizing views that explain obligations in terms of goodness is the existence of supererogatory actions, i.e., actions that are good but not required. I will focus on this feature of morality and try to show how a theory of moral obligation that explains the obligations in terms of goodness can accommodate this feature.
    Keywords: Moral Obligation, goodness, value, Theological Voluntarism, virtue, Supererogation, Robert Adams, Mark Murphy}
  • علیرضا حسن پور *

    خیر اعلا مهم ترین مفهوم در تفکر اخلاقی شلایرماخر است که در چهارچوبی الهیاتی، بدون اتکا به نظریه امر الهی، شرح و بسط یافته است. شلایرماخر برخلاف کانت، مفهوم سعادت را به علت ربط و نسبت آن با تمایلات حسی از مفهوم خیر اعلا حذف کرد و از این رهگذر بیش از کانت به مبرا ساختن فعل اخلاقی از انگیزه های مادی مبادرت ورزید. شلایرماخر در آرای متقدم خود، به مفهوم جامعیت برای تعریف خیر اعلا متوسل می شود که حاکی از این است که خیر اعلا در نظر او بسیار فراگیرتر از تلقی کانت و دیگران از آن است و اینکه حصول آن صرفا با اعمال ما ممکن نیست. این امر به دیدگاه متاخر او درباره خیر اعلا می انجامد که دیدگاه یونانی و مسیحی تشبه به خدا در آن نقش اساسی ایفا می کند. در اینجا نفس مندی طبیعت، نسبت مندی خیر اعلا و نقش فرد در نسبت با کل و درهم تنیدگی اجزای خیر اعلا مورد تاکید است. در نهایت، شلایرماخر به عنوان الهیدانی مسیحی، مسیح را شرط تحقق خیر اعلا تلقی می کند. این اعتقاد او با توجه به اینکه تفکر اخلاقی او حول تجربه دینی می چرخد عجیب نیست. اما از آنجا که دیندارن تجربه های دینی واحدی ندارند، خیر اعلا نیز امری ثابت نیست که یک بار برای همیشه تعریف شود و تحقق یابد بلکه امری است که به صورت سوبژکتیو تجربه می شود افراد در چهارچوب تجربه دینی خودشان آن را تفسیر می کنند. بنابراین پرورش احساس یا شهود حقیقتا دینی می تواند راهنمای عمل اخلاقی و تحقق خیر اعلا باشد.

    کلید واژگان: خیر اعال, فضیلت, سعادت, شلایرماخر, کانت}
    Alireza Hassanpour*

    The highest good is the most important concept in Schleiermacher's ethics, which is explained and developed within a theological framework without relying on the theory of the divine command. Contrary to Kant, Schleiermacher eliminated the concept of happiness from the concept of the highest good due to its relevance to sensory desires, and thereby he attempted to extricate the moral act from material motives more than Kant has done. In his earlier views about the highest good, Schleiermacher refers to the concept of inclusiveness to define the highest good, which indicates that the highest good in his opinion is much more comprehensive than what Kant and others imagined and that it cannot be achieved only through our actions. This leads us to his later view of the highest good, in which the Greek and Christian view of God-likeness plays a central role. Here the ensoulment of nature, relationality of the highest good and the role of the individual in relation to the whole and the intertwining of the components of the highest good are emphasized. Finally, as a Christian theologian, Schleiermacher considers Christ as a condition for the realization of the highest good. Unsurprisingly he holds this belief, given that his ethical thinking revolves around religious experience. But since religious people do not share a single religious experience, the highest good is not a fixed thing that can be defined and realized once and for all, but it is experienced subjectively, and people interpret it within the framework of their own religious experience. Therefore, developing a truly religious feelings or intuitions can lead to moral action and the realization of the highest good.

    Keywords: Highest Good, Virtue, Happiness, Ethics, Schleiermacher, Kant}
  • Omid Shafiei Ghahfarokhi

    The description and pursuit of human happiness and eudaimonia has been the claim of various schools and one of the conflicts between them. Considering the position of Martyr Motahhari in presenting and explaining the intellectual foundations of the Islamic Revolution of Iran, this article examines the idea of happiness in the foundations of the political philosophy of Mortaza Motahhari, or in other words, the philosophical politics of happiness in his view. Philosophical politics of happiness are fundamental questions that arise from existing schools and ideologies and have themselves developed under larger intellectual and cultural regimes. This policy, which is closely linked to the determination of the nature of happiness, is a reflective consideration of the questions of freedom, well-being, cohesion, and integration. It shows how individual and collective happiness are taken into account in any ideology, and whether government allowed to support any idea of happiness. This article reviews the ideas of Motahhari in this regard and by assuming an account of the relationship between individual, collective and otherworldly happiness, examines the place of justice, freedom and perfectionistic government in his view.

    Keywords: Happiness, Eudaimonia, Mortaza Motahhari, Good Life, Islamic Government, Virtue}
  • مهدیه سیدنورانی*

    فتوت گرچه در باورعامه با خصایل پهلوانی و عیاری آمیخته گشته است اما در نظر فتوت نامه نویسان، انسان صاحب فتوت انسان اخلاق مداری است که تمام تلاشش رسیدن به فضایل نفسانی و ترک رذایل آن است تا بتواند به مقصد اصلی خود یعنی قلب/فطرت دست یابد. او برای متصف شدن به این خصایل نیک آیین ها و آدابی را به جا می آورد.مساله اصلی پژوهش: ارتباط میان تعریف فتوت و آیین های نمادین آن در فتوت نامه ها با رسایل رمزی شیخ اشراق است و این که آیا شیخ اشراق در لابه لای رسایل تمثیلی و عرفانی خود برای فتوت جایگاه، تعریف و نمادهایی را قایل شده است؟روش تحقیق در این مقاله: روشی پدیدارشناسانه و تطبیقی است که با شیوه کتابخانه ای انجام گرفته. یافته های این پژوهش: برقراری پیوند میان رمزهای به کارگرفته شده در آثار سهروردی و فتوت ‎نامه ‎های اسلامی است و نتایج این پژوهش: این است که شاید با نظری اجمالی نتوان سهروردی را به عنوان فتوت‎نامه نویسی آشکار درنظرآورد اما با غور در نمادهای به کار گرفته شده در رسایل رمزی وی می توان شواهدی به دست آورد که او نیز از فتوت و جرگه فتیان آگاه بوده و از آن با نمادهایی پوشیده یاد می کند. هرچند وی اصطلاح فتی و جوان مرد را بیشتر برای عرفای متاله استفاده می کند اما سلسله مراتب رموز جوان مردی در آثار وی مشاهده می شود که با مطالعه تطبیقی آن با فتوت نامه های اسلامی رموز پنهان فتوت او آشکار می شود.

    کلید واژگان: فتوت وجوان مردی, فطرت, خصایل, کودک و داوطلب, استاد}
    Mahdiyeh Seyyed Nurani *

    Although in public belief, futuwwah is mixed with heroic and bandit traits, but in the opinion of futuwwah writers, a person with futuwwah is a moral person whose whole effort is to achieve spiritual virtues and abandon its vices so that he can reach his main destination, which is the heart/nature. In order to be attributed with these good qualities, he performs rituals and customs. The main issue of the research is the relationship between the definition of futuwwah and its symbolic rituals in the futuwahnamehs with the symbolic messages of Sheikh Ishraq, and whether Sheikh Ishraq has provided a place, definition and symbols for futuwwah in his allegorical and mystical texts? The method of this research is a phenomenological and comparative method that It was carried out in a library manner and The findings of this research: Establishing a link between the codes used in the works of Sohravardi and Islamic futuwwahnamehs and the results of this research: are that Suhrvardi may not be considered as an obvious Futuwwanameh’s writer with a brief opinion, but by considering the symbols used in his secret texts, we can get evidences that he also wrote Futuwwa and The Circle of Fetian is aware and mentions it with hidden symbols.Although he mostly uses the terms Fata and Young manliness for Theosis, the hierarchy of the secrets of Young manliness can be seen in his works, and the hidden secrets of his futuwwah are revealed by studying it in comparison with the Islamic Futuwwanameh.

    Keywords: Futuwwa &, Young manliness, Primal nature, Virtue, child, Master}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال