به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "انقلاب اسلامی ایران" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «انقلاب اسلامی ایران» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن سراج*، انسیه باصری

    مصالح اصلی این پژوهش شناخت نقش مفهوم «مسئله ملی» در اندیشه رهبران سازمان چریک های فدایی خلق در حضور و کنش این سازمان در غائله گنبد و کردستان است و تلاش بر آن است که این مصالح را بر اساس روش فهم درونی و همدلانه از انگیزه ها و کنش سازمان در این دو غائله و با تاکید بر درک مفهوم «مسئله ملی» در اندیشه جبهه کمونیسم بین الملل و رسوب آن در اندیشه و مشی مبارزاتی گروه ها و احزاب چپ ایرانی به خصوص سازمان چریک های فدایی خلق، تحلیل کند؛ و چرایی حضور ایشان در دو غائله مرزی با پی رنگی جدایی طلبانه با فهمی درونی از اندیشه های تئوریک ایشان را تبیین نماید. فرضیه پژوهش بر این اصل استوار شده است که انگیزه و الگوی اصلی عمل سازمان چریک های فدایی خلق در دو غائله گنبد و کردستان بر پایه آموزه حل «مسئله ملی» در اندیشه چپ جهانی، در کشورهای «کثیرالمله» بوده و سازمان بر اساس این راهبرد که راه رسیدن به رهایی کامل خلق ها از حل «مسئله ملی» می گذرد، به کارزار گنبد و کردستان وارد شده و ایفای نقش نمود.یافته های پژوهش حاکی از آن است که سازمان چریک های فدایی خلق که خود را در گرفتن سهم مناسبی از قدرت سیاسی پس از ساقط کردن حکومت پهلوی ناکام می دیدند، غائله کردستان و گنبد را به مثابه فرصتی طلایی در جهت رسیدن به قدرت سیاسی با ایجاد خودمختاری در این مناطق یافته و در این راه بازتاب نظریات لنین استالین در مورد «مسئله ملی» به عنوان اصلی ترین ایدئولوژی و نقشه راه در عملکرد سازمان در غائله کردستان و گنبد بوده است.

    کلید واژگان: مسئله ملی, سازمان چریک های فدایی خلق ایران, انقلاب اسلامی ایران, غائله گنبد, غائله کردستان
    Mohsen Seraj *, Enseieh Baseri

    The main problem of this research is to know the role of the concept of "national Question" in the thought of the leaders of Guerrillas Fadaei Khalgh Organization in the presence and action of this organization in Gonbad and Kurdistan’s Rebellion and the effort has been that this problem is based on the method of internal and empathetic understanding of the motivations and actions of the organization in these two Rebellions and with an emphasis on understanding the concept of "national Question" in the thought of the International Communist Front and its deposition in the thought and struggle policy of the Iran's left groups and parties, especially the Guerrillas Fadaei Khalgh Organization, should be analyzed and why their presence in these rebellions with a separatist background can be explained with an inner understanding of their theoretical thoughts.The hypothesis of this research is also based on the principle that the main motivation and model of action of the Guerrillas Fadaei Khalgh organization in Gonbad and Kurdistan is based on the doctrine of solving the "national Question" in the global leftist thought, in the “Multi-national” countries and the organization is based on this doctrine that “the way Achieving the complete liberation of the peoples requires the solution of the "national Question", entered and played a role in the struggle of Gonbad and Kurdistan.The Result of This Research Shows that this Organization, which Failed to Get a Proper Share of Political Power After Overthrowing the Pahlavi Government, Saw the Sedition of Gonbad and Kurdistan as a Golden Opportunity to Achieve Political Power by Creating Autonomy in These Regions and in this Way, the Reflection of Lenin-Stalin's Views on the "National Question" has been the Main Ideology and Road Map in the Operation of This Organization in the Sedition of Gonbad and Kurdistan.

    Keywords: National Question, Fadaiyan Khalq Guerrillas Organization, Iran's Islamic Revolution, Gonbad Rebellion, Kurdistan Rebellion
  • سید محمود سادات بیدگلی*، حمید نجار

    شایعه به عنوان یکی از ابزارهای موثر در عملیات روانی در زمان انقلاب ها و ناآرامی ها استفاده می شود. در انقلاب اسلامی ایران، انقلابیون از شایعات برای اهداف خود استفاده کردند. این پژوهش با استفاده از روش تاریخی و تحلیلی، مستند به اسناد مرکز بررسی اسناد تاریخی به صورت سندخوانی و سند پژوهی نحوه استفاده از شایعات در مبارزات انقلابی علیه دستگاه امنیتی حاکمیت پهلوی را بررسی می کند. پرسش پژوهش این است که شیوه بهره گیری و استفاده از شایعه در بستر مبارزات انقلابی علیه دستگاه امنیتی  و حاکمیت پهلوی چگونه بود؟ یافته ها نشان می دهد که انقلابیون در استفاده از شایعات برای ایجاد هراس در نیروهای امنیتی و برانگیختن جامعه موفق تر بودند. انقلابیون با ایجاد باور «ایران بدون شاه» در جامعه و ایجاد هراس در نیروهای نظامی و انتظامی، از شایعات بهره بردند. آن ها با استفاده از فن هایی مانند عددسازی تعداد معترضین، شایعات را ایجاد کردند  که در نهایت موجب فروپاشی پهلوی و  پیروزی انقلاب  شد.

    کلید واژگان: شایعه, انقلاب اسلامی ایران, ساواک, جنگ روانی, دوره پهلوی
    Seyyed Mahmood Sadat Bidgoli *, Hamid Najar

    Rumors are used as one of the effective tools in psychological operations during revolutions and unrest. In the Iranian Islamic Revolution, revolutionaries used rumors to achieve their goals. This historical and analytical research, through document reading and document analysis and based on documents from the Center for Historical Documents Survey, examines how rumors were used in revolutionary struggles against the security system of the Pahlavi government. The research question is how rumors in the context of revolutionary struggles against the security system and the Pahlavi government were used. The findings show that revolutionaries were more successful in using rumors to create fear among security forces and stimulate the society. The opponents took advantage of rumors to create a belief in "Iran without Shah" in society and to instill fear in military and enforcement forces. They created rumors using techniques such as inflating the number of protesters, which ultimately led to the collapse of Pahlavi and the victory for the revolution.

    Keywords: Rumor, Iranian Islamic Revolution, SAVAK, Psychological Warfare, Pahlavi Period
  • مهشید سادات اصلاحی*

    انقلاب اسلامی یکی از وقایع مهم سیاسی تاریخ ایران است که در 22 بهمن 1357 ه. ش با مشارکت اکثریت اقشار جامعه به ثمر نشست. این حرکت مهم و بنیادین به صورت پیوسته، مستمر و با تکیه بر رهبری امام خمینی صورت گرفت. بازارها به دلیل مرکزیت قطب اقتصادی شهر توانستند در فعالیت ها و به ویژه مبازات انقلابی نقش مهمی را ایفا کنند. به علاوه اصناف و بازاریان با ایجاد روابط اقتصادی و پیوند با روحانیت بستر مناسبی را جهت تداوم مبارزات خود فراهم نمودند. درواقع نقش یاری گرایانه آنان در پیوند با مردم رقم خورد و همین عامل سبب شد تا اصناف و بازاریان در این مبارزات نقش داشته باشند. این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سوال است که اصناف و بازاریان از چه ابزار و شیوه هایی برای مبارزه با حکومت پهلوی استفاده می کردند؟ و نقش یاری گرایانه آن ها چه تاثیری در پیروزی انقلاب ایران داشت؟ روش کار در این پژوهش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخان ه ای، اسناد و مصاحبه های تاریخ شفاهی از کسبه و بازاریان اصفهان می باشد. فرض مهم آن است که نهاد بازار اصفهان به دلیل پیوند سنتی با مردم نقش یاری گرایانه ای در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران داشته است. به گونه ای که حامی و پشتیبان مردم در این نهضت شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که بازاریان و اصناف اصفهان ضمن حمایت از انقلاب اسلامی به شیوه ی اعتصاب سراسری کسبه، شرکت در مجالس و منابر، پخش اعلامیه مضره و شعارنویسی و دستگیری و شکنجه بازاریان با رژیم پهلوی مبارزه کردند.

    کلید واژگان: رژیم پهلوی, نهاد بازار, اصناف, شیوه های مبارزه, انقلاب اسلامی ایران
    Mahshid Sadat Eslahi *

    The Islamic revolution was one of the important political events in Iranian society, which took place on 22 Bahman 1357 AH with the participation of the majority of the society. This important and fundamental movement was continuous, continuous and based on the leadership of Imam Khomeini (RA) in order to be able to establish Islamic values with a conscious choice. Markets as an institution and public places had various functions in historical developments. In fact, the markets were able to play an important role in the activities and especially the revolutionary battles due to the centrality of the city's economic pole. In addition, guilds and marketers provided a suitable platform for the continuation of their struggles by establishing economic relations and connecting with the people. In fact, their helpful role was established in connection with the people, and this factor caused the people to play a role in these struggles along with the guilds and marketers.

    Keywords: Pahlavi Regime, Market Institution, Guilds, Methods Of Struggle, Islamic Revolution Of Iran
  • شیدا صابری*
    با گذشت زمان، منابع تاریخ نگاری گسترده و متنوع شده اند و این تغییر با یافته های جدید و مهم تر از آن تغییر نگرش به تاریخ نویسی و منابع آن، به وجود آمده است. انقلاب اسلامی ایران که با پشتوانه ای سیاسی و اجتماعی در بهمن 1357 ش به وقوع پیوست بیش از هر رویداد تاریخی در دوران معاصر ایران منابعی از تاریخ مکتوب و شفاهی را بازتولید کرده است. بخشی از آن اسناد، عکس ها و نامه ها و گفت وگوهای افراد مختلفی است که در این رویداد سهیم و یا شاهد و راوی این اتفاق بوده اند. دیوارنوشته ها یکی از منابع مهم برای تحلیل و شناخت ماهیت مبارزات و رخداد انقلاب اسلامی به شمار می روند که به جای تولید نوشته های تحلیلی، شامل نوشته ها و تصاویر کوتاه می باشند و بررسی آنها به مثابه بازتاب ایدیولوژی، نگرش سیاسی و اجتماعی مبارزات مردمی، کنشگری احزاب و تبیین ماهیت انقلاب اسلامی، مسیله مقاله حاضر است. در واقع بررسی نوشته های دیواری به عنوان منبعی شفاهی و مکمل تاریخ نگاری دوره معاصر که براساس روش توصیفی تحلیلی تدوین گردیده است، موضوع و شیوه مقاله پیش روست. همچنین این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که دیوارنوشته ها که در دوران منتهی به انقلاب در تمام شهرهای ایران فراگیر شدند، چگونه پیام انقلاب را از سوی گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی انتقال دادند؟ ضمن اینکه تاکید مقاله بر دیوارنوشته ها و مضامین آنهاست که براساس تصاویر موجود در مجموعه عکس های جمع آوری شده عکاسان و منابع آرشیوی و اسناد از طریق صفحات الکترونیکی آنها قابل دسترسی و مشاهده بوده است.
    کلید واژگان: دیوارنوشته, تاریخ نگاری, انقلاب اسلامی ایران, دیدگاه مردمی
    Sheida Saberi *
    With the passage of time, the sources of historiography have become wide and diverse, and this change has come about with new findings and, more importantly, a change of attitude towards historiography and its sources. Iran's Islamic revolution, which took place with political and social support in February 1979, has reproduced sources of written and oral history more than any historical event in contemporary Iran. A part of it is documents, photos, letters and conversations of various people who participated in this event or were witnesses and narrators of this event. Wall writings are one of the important sources for analyzing and understanding the nature of struggles and events of the Islamic Revolution, which instead of producing analytical writings, include short writings and images, and examining them as a reflection of the ideology, political and social attitude of popular struggles, party activism, and explaining the nature of the revolutionary Islam is the issue of the present article. In fact, the study of wall writings as an oral and complementary source of historiography of the contemporary period, which is compiled based on the descriptive and analytical method, is the subject and method of this article. Also, this article seeks to answer the question that how did the graffiti that spread in all the cities of Iran during the period leading to the revolution, convey the message of the revolution from different social and political groups? In addition, the emphasis of the article is on graffiti and their themes, which are accessible and viewable based on the images in the collection of photographs collected by photographers and archival sources and documents through their electronic pages.
    Keywords: Graffiti, Historiography, Islamic Revolution of Iran, popular view
  • محمد جعفربگلو

    در این پژوهش، با شیوه جمع آوری کتابخانه ای - اسنادی و روش توصیفی - تحلیلی به بررسی مواضع آیت الله سید محمدحسین طباطبایی و نسبت او با نهضت انقلابی امام خمینی در سال های 1340 تا 1357 پرداخته ایم. آیت الله طباطبایی در نخستین ماه های شروع نهضت اسلامی، با امام خمینی همراه شد. در این مقطع، امضای او پای چند بیانیه دیده می شود. بعد از تبعید امام از ایران، او در عین توجه و تمرکز به مسایل علمی، با مبارزان سیاسی ارتباط داشت. حمایت از مجاهدان فلسطینی و بی توجهی به خواسته های حکومت پهلوی برای همکاری با آن، ازجمله مواضع سیاسی آیت الله طباطبایی در این دوره بود. در ایام منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نیز وی همراهی خود را با جریان نهضت اسلامی نشان داد و پس از اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینی در 17 دی 1356، به حمایت از امام خمینی پرداخت. آیت الله طباطبایی همچنین با تربیت شاگردانی چون آیت الله بهشتی، مطهری و مصباح یزدی در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بود.

    کلید واژگان: علامه سید محمدحسین طباطبایی, انقلاب اسلامی ایران, حکومت پهلوی, حوزه علمیه قم
  • سید محمدجواد قربی

    در این مقاله به بررسی حمایت های عملی و نظری آیت الله سید محمدباقر صدر (1359-1313) از انقلاب اسلامی ایران پرداخته ایم. او از اندیشمندان دینی معاصر در جهان اسلام بود که در دوران حیات خویش فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی گسترده ای انجام داد. محمدباقر صدر ارتباط نزدیکی با انقلاب اسلامی ایران و رهبر آن، امام خمینی، داشت و برای تحقق انقلاب و ترویج اندیشه های حکومتی امام خمینی تلاش کرد. او ضمن استفاده از ظرفیت های عراق برای تبلیغ و گسترش انقلاب اسلامی، در بعد نظری هم برای ترویج اندیشه های سیاسی امام خمینی، شاگردان خود را به حضور در کلاس های امام در نجف و تبعیت از ایشان تشویق می کرد. صدر با اقدام هایی مانند برپایی تظاهرات، سخنرانی های پرشور، پرورش شاگردان انقلابی، حمایت از رهبر تبعیدی ایران در نجف و صدور پیام های اعتراضی علیه حکومت پهلوی با انقلاب اسلامی ایران همراهی داشت. بعد از انقلاب نیز با اقدام هایی چون ارسال پیام تبریک به مردم ایران و تهیه پیش نویس اولیه قانون اساسی جمهوری اسلامی همراهی خود را با انقلاب اسلامی تحکیم بخشید. آیت الله صدر در این مسیر با فشارهای سیاسی، دستگیری و شکنجه مواجه بود و در نهایت نیز به دست حکومت بعثی عراق، حدود یک سال بعد از انقلاب اسلامی ایران، به شهادت رسید.

    کلید واژگان: آیت الله سید محمدباقر صدر, انقلاب اسلامی ایران, اندیشه سیاسی اسلامی, قانون اساسی ایران
  • فاطمه نظری

    سید ابوالحسن بنی‌صدر نخستین رییس‌جمهور ایران بود که تجربه ناموفقی را از خود به یادگار گذاشت و از این طریق درس‌آموز دولتمردان بعد از خود شد. در مقاله حاضر، زندگی اجتماعی و سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر در دو دوره متفاوت قبل و بعد از انقلاب بررسی شده است. او در پیش از انقلاب و از آغاز جوانی با جبهه ملی همکاری داشت و با افزایش فعالیت مبارزاتی نیروهای مذهبی با آنها نیز همراهی داشت. این روابط، موجب ورود او به حلقه اطرافیان امام در پاریس شد و از آنجا توانست در تحولات سال‌های نخست بعد از انقلاب به چهره‌ای مطرح تبدیل شود. بنی‌صدر که از همان آغاز سودای ریاست بر دولت را داشت، برنامه‌ریزی‌شده به پیش رفت و بعد از ورود به شورای انقلاب و نیز نقد دولت موقت بازرگان، توانست در نخستین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و به پیروزی برسد. عدم سازگاری و هماهنگی بنی‌صدر با جریان‌ها و نهادهای مختلف در نهایت مسیر سیاسی او را به بن‌بست کشانید؛ و او پس از استیضاح در آخرین روز بهار 1360، از مقام خود عزل شد و اندکی بعد از ایران به فرانسه گریخت.

    کلید واژگان: جبهه ملی, کنفدراسیون دانشجویان ایرانی, اتحادیه انجمن اسلامی, انقلاب اسلامی ایران, قانون اساسی, انتخابات, دفتر هماهنگی رئیس جمهور با مردم
  • وحید ذوالفقاری*، سعید ذوالفقاری

    حدوث پدیده های سیاسی و اجتماعی با قرایت های مختلفی به بحث گذاشته می شود؛ اما تفاسیر متکثر لزوما بیانگر واقعیت های گوناگون نیست. طبق این فهم، هر نوع پردازشی از این پدیده ها، گزینشی خواهد بود. وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به مثابه یکی از تحولات سیاسی قرن بیستم، با خوانش های نظری گوناگونی مورد تحلیل رفتارشناسان، سیاست پژوهان و علمای اجتماعی قرار گرفت. با وجود تعدد روایی، نقش شناسه های سیاسی و اجتماعی بومی ایران در این تحلیل ها مغفول واقع شد. نظریه نوسازی و انقلاب برینگتن مور هم در این راستا قابل ارزیابی است. طبق این امر، تلاش برای تحلیل قابلیت ها و ظرفیت های نظریه نیومارکسیستی مور جهت درک انقلاب ایران، اهتمام اصلی نگاشته جاری است. طبق فرضیه پژوهش، انقلاب اسلامی ایران نه تنها از نظر بنیان ها و پایه ها با نقش تعیین کننده طبقات و نیروهای اجتماعی و الگوهای انباشت سرمایه برینگتن مور تطابق ندارد؛ بلکه از نظر چگونگی تکوین، جهت گیری و نتایج آن هم کاملا متفاوت است. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- تطبیقی و نظریه جامعه شناسی تاریخی، درصدد آزمون فرضیه جاری است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, فاشیسم, کمونیسم, نئومارکسیسم, طبقات اجتماعی
    Vahid Zolfaghari *, Saeid Zolfaghari

    The rise of political and social phenomena is discussed with different readings; But multiple interpretations do not necessarily reflect different facts. According to this understanding, any kind of processing of these phenomena will be selective. The occurrence of the Islamic Revolution of Iran in 1978, as one of the political developments of the twentieth century, was analyzed by behaviorists, political scientists, and social scholars with various theoretical readings. Despite the multiplicity of narratives, the role of Iranian indigenous political and social identities in these analysis was neglected. Brighton Moore's theory of modernization and revolution can also be evaluated in this regard. Accordingly, the attempt to analyze the capabilities and capacities of Moore's neo-Marxist theory to understand the Iranian revolution is the main concern of the current writing. According to the research hypothesis, the Islamic Revolution of Iran, not only in terms of foundations, does not correspond to the determining role of classes and social forces and patterns of capital accumulation in Brighton Moore; But is also completely different in terms of  its development, its orientation and its results. The present article tries to test the current hypothesis using  an analytical-comparative method along with a historical sociological theory.

    Keywords: Islamic Revolution of Iran, Fascism, Communism, neo-Marxism, Social classes
  • سیروس عباس زاده

    هم‌زمان با تحولات نظام بین الملل و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، چهره ی تازه ای از زن به دنیا معرفی شد که علاوه بر دین‌داری و حفاظت از آرمان های انقلاب اسلامی، توانست با آگاهی و مسئولیت پذیری، به عنوان زن انقلابی گر شیعی، پویا و فعال در عرصه های گوناگون علمی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... قدم‌های موثری بردارد. در چارچوب نظری دیدگاه اسلام گرایان بر این نکته تاکید دارد که زنان مسلمان شیعی با تکیه بر دانش اسلامی، تحولات عظیم و قابل توجهی را برخلاف دیدگاه روشن‌فکران و سلطنت گران داشته است. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از اسناد و متون موجود، کتاب‌خانه و اینترنت به بررسی این موضوع بپردازد. در این راستا، ابتدا ویژگی های یک زن انقلابی را برشمرده و سپس با ذکر نمونه هایی از زنان انقلابی گر شیعی به عمل‌کرد آنان پرداخته می شود. یافته ها حاکی از آن است که زنان انقلابی، زنانی هستند که از قالب یک زن سنتی و صرفا خانه نشین بیرون آمده و در عرصه های گوناگون ایفای نقش کرده و در چارچوب اسلام و تشیع، تبدیل به زنانی انقلابی گر، پویا و اجتماعی شدند.               

    کلید واژگان: زن, انقلابی, تشیع, زنان انقلابی گر شیعی, انقلاب اسلامی ایران, اسلام گرایان
    Sirous Abbaszadeh

    In line with the huge changes in international systems and the success of Islamic Revolution in Iran, a new image of women was introduced to the world. The woman, in addition to religiosity and maintaining the ideals of Islamic revolution could have, as a revolutionary, active and effective Shiite woman, an undeniable role in different social, academic, political, and economic fields. The Islamists’ perspective which was used as a framework, in contrast with intellectuals and monarchists, emphasizes that Shiite women with an emphasis on Islamic knowledge, have made huge changes. A descriptive-analytical method was applied and library resources were used for gathering the data. At first, characteristics of revolutionary women were described and then some Shiite revolutionary women were mentioned as examples. The study showed that revolutionary women are those who distance from traditional women and mere housewives and play role in different aspects of society. These women are revolutionary, active and socialist whitin the limitations of Islam and Shiism.

    Keywords: Woman, Revolutionary, Shiism, Revolutionary Shiite Women, Islamic Revolution of Iran, Islamists
  • سید محمد موسوی*، محمدتقی کمر روستا

    سوال اصلی پژوهش را این گونه می توان مطرح ساخت که انقلاب اسلامی ایران در گسترش شیعه در اندونزی چه تاثیری داشته است؟ بر این اساس با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی مبتنی بر نظریه پخش با توضیح مختصری در خصوص پیشینه تاریخی پیدایش شیعیان در اندونزی، معرفی سازمان ها و موسسات مرتبط با شیعیان، به وضعیت شیعیان اندونزی، موافقان مذهب شیعه و روابط خاص آن ها بین خود و همچنین با دیگران و تاثیرات یکی از رویدادهای مهم قرن بیستم یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر گسترش و نشر تفکر شیعی در اندونزی را مورد بررسی قرار می دهیم. یافته های پژوهش نشان می دهد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان اندونزی شاهد شور و شوق مذهبی چشمگیری در میان شیعیان و طرفداران این مذهب بودند که این امر، گسترش ادبیات شیعی را در برداشت. با تغییرات ایجاد شده، موسسات مبتنی بر تفکر شیعی نظیر مدارس اسلامی، ناشران و انجمن ها روند رو به افزایشی داشته اند. در نتیجه، انقلاب اسلامی ایران، بر میزان گسترش و نفوذ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شیعیان اندونزی از طریق: 1. جذب دانشجویان اندونزیایی در حوزه علمیه قم 2. ایجاد موسسات و سازمان های وابسته به شیعه 3. پر رنگ شدن نقش علمای دینی به ویژه مراجع تقلید در حوزه های فرهنگی، سیاسی و مذهبی 4. ظهور شیعیان و ترغیب به انجام فعالیت های فقه شیعه در اندونزی در دانشگاه و گروهاستاد، تاثیرات قابل توجهی داشته است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, اندونزی, نظریه پخش, اسلام, شیعیان
    Seyed Mohammad Mosavi *, Mohammad Kamarrosta

    The main question of this research can be asked as to what effects the Islamic Revolution of Iran had on the spread of Shiism in Indonesia? Accordingly, using a descriptive-analytical research method based on diffusion theory with a brief explanation of the historical background of the origin of Shiites in Indonesia, introduction of Shiites-related organizations and institutes, the situation of the Shiites in Indonesia, proponents of the Shiite religion and their special relationships among themselves and  others and the effect of one of the important events of the twentieth century, the victory of Islamic Revolution of Iran, on the spread and promotion of Shiite thinking in Indonesia, are studied. Results show that after the victory of Islamic Revolution, significant religious enthusiasm among Shiites and adherents to this religion were observed that led to the spread of Shiite literature. With these changes, institutions based on Shiite thought, such as Islamic schools, publishers and forums, were on the rise. There for, Islamic Revolution of Iran had significant impacts on the Shiites' cultural, social and political spread and influence in Indonesia by: 1.attracting Indonesian students in the seminary of Qom 2.establishment of Shiite affiliated institutions and organizations 3.Making the role of religious scholars, especially imitators, more important 4.the rise of Shiites and the encouragement of Shiite jurisprudence activities in Indonesia.

    Keywords: : Islamic Revolution of Iran, Indonesia, Diffusion Theory, Islam, Shiites
  • علی باقری دولت آبادی*، مهدی بیگی

    بیش از سه دهه از آغاز به کار و فعالیت حزب الله لبنان بعنوان یک جنبش اسلامی در جنوب لبنان می گذرد. در طی این سه دهه این جنبش توانسته به خوبی خود را در فضای سیاسی لبنان تثبیت نماید. این موفقیت درحالی حاصل شده است که از همان ابتدا مخالفت های بسیاری از سوی برخی کشورهای منطقه و قدرت های فرامنطقه ای نسبت به فعالیت آن وجود داشت. بررسی جایگاه کنونی حزب الله در لبنان و منطقه ما را با دو سوال اساسی مواجه می سازد: نخست اینکه راز ماندگاری و موفقیت حزب الله لبنان با وجود این مخالفت ها چیست؟ و دوم اینکه انقلاب اسلامی ایران چگونه موجب الهام بخشی برای حزب الله لبنان شده است؟ فرضیه اصلی این پژ‍وهش برای پاسخ به سوال های فوق بر مولفه های قدرت نرم حزب الله و الگوگیری آن از ایران تاکید دارد. برای انجام پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد تکیه بر عنایات الهی، ولایت فقیه، حضور روحانیت شیعه در هسته اولیه مقاومت اسلامی،گسترش نماد گرایی شیعه(فرهنگ مقاومت، جهاد و عملیلات شهادت طلبانه)، صبر و پایداری و شجاعت از مهمترین مولفه های قدرت نرم حزب الله است که از انقلاب ایران الگوبرداری شده است.

    کلید واژگان: قدرت نرم, مقاومت اسلامی, حزب الله, اسرائیل, انقلاب اسلامی ایران
    Ali Bagheri Dolatabadi*, Mehdi Beigi

    It has been more than three decades since the Lebanese Hezbollah began operating as an Islamic movement in southern Lebanon. During these three decades, this movement has been able to establish itself well in the Lebanese political climate. This success has been achieved at a time when there has been much opposition to its activities from the very beginning by some countries in the region and supra-regional powers. Examining the current position of Hezbollah in Lebanon and our region raises two fundamental questions: First, what is the secret of the survival and success of Hezbollah in Lebanon despite these oppositions? And second, how did the Islamic Revolution of Iran inspire Hezbollah in Lebanon? The main hypothesis of this study to answer the above questions emphasizes the components of Hezbollah's soft power and its patterning from Iran. Descriptive-analytical method has been used to conduct the present research. Findings show that reliance on divine blessings, Velayat-e-Faqih, the presence of Shiite clergy in the core of the Islamic Resistance, the spread of Shiite symbolism (culture of resistance, jihad and martyrdom practices), patience and perseverance and courage are the most important components of the Hezbollah party's soft power. Who has been patterned based on the Iranian revolution.

    Keywords: Soft Power, Islamic Resistance, Hezbollah, Israel, Islamic Revolution of Iran
  • علی جان مرادی جو*

    بررسی نقش نیروهای اجتماعی در تحولات سیاسی از موضوعات مهم و اساسی در جامعه شناسی سیاسی است. طبقات اجتماعی ازجمله نیروهای متمایز اجتماعی محسوب می شوند که در تحلیل عملکرد نیروهای اجتماعی ایفای نقش دارند. در بین تقسیمات طبقات اجتماعی همواره نقش طبقه متوسط سنتی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران مورد توجه قرار داشته است. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش طبقه متوسط سنتی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به رشته تحریر درآمده است. این مقاله، به لحاظ روش شناسی از نوع مطالعه توصیفی - تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است. چهارچوب نظری انتخابی برای تحلیل طبقه متوسط سنتی، نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو است کهسعی کرده اند ارتباط انواع سرمایه را با طبقه اجتماعی مورد توجه قرار دهند. نتایج تحقیق نشان می دهد که طبقه متوسط سنتی در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی ایران از طریق بهره برداری مناسب از سرمایه های متنوع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نمادین توانست بر دیگر رقیبان پیروز شود و نقش هژمونیک در ساختار قدرت سیاسی پیدا کند.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, بازاریان, پیر بوردیو, روحانیون, طبقه متوسط سنتی
    Alijan Moradi Jou *

    The study of the role of social forces in political developments has been generally accepted as an essential part of political sociology. Social classes are categorized as distinct social forces playing a role in analysis of the performance of social forces. Among different social classes, the role of traditional middle class has always been outstanding in social and political developments in Iran. This paper intends to study the role of traditional middle class in Iran’s political developments during Islamic Revolution’s period of establishment. As far as methodology is concerned, this study is a descriptive-analytical work that has used library and documentary method. The theoretical framework for analysis of the traditional middle class is Pierre Bourdieu’s theory of capital and class distinction, who has tried to argue the relation between various capitals and social classes. Findings of this paper indicate that the traditional middle class in Iran during the establishment of Islamic Revolution could defeat other classes through appropriate use of various economic, social, political, cultural and symbolic capitals to enjoy a hegemonic role in the country’s political power structure.

    Keywords: Islamic Revolution of Iran, bazaar merchants, Pierre Bourdieu, clerics, traditional middle class
  • شهناز شعبانی پور، عباس احمدوند*، سینا فروزش

    پهلوی اول (حک. 13041320ش) به دنبال مدرن سازی تمام ارکان و اجزای جامعه بود. وقف یکی از اجزای جامعه و مهم ترین منبع درآمد روحانیان به شمار می آمد. رضاخان با انجام اقداماتی همچون تغییر تولیت اوقاف، تغییر در روش های اداره، نظارت، بهره برداری و در مواردی، تصرف عین موقوفات، در پی تسلط بر اوقاف بود. با روی کارآمدن پهلوی دوم (حک. 13201357ش)، سیطره بر اوقاف در سطحی کلان و با شتاب بیشتری پی گرفته شد. به این ترتیب حکومت پهلوی به تضعیف مالی روحانیان پرداخت و در مقابل روحانیان نیز به مقاومت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در برابر حکومت پهلوی روی آوردند. سوال اصلی پژوهش این است که سیطره حکومت پهلوی بر اوقاف چه تاثیری در روابط علما با حکومت داشته است؟ پژوهش حاضر با بهره گیری از روش تاریخی و به شیوه کتابخانه ای و اسنادی، بر آن است تا با بررسی متغیر وابسته اوقاف، تصویری جامع از چالش های حکومت پهلوی با روحانیان، در عرصه اقتصاد و دگرگونی کارکردهای وقف، ناشی از مدرن سازی به دست دهد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد گسترش سیطره دولت بر اوقاف، کاهش درآمد سالانه حوزه های علمیه و ازدست رفتن زمین های بعضی از علمای صاحب زمین در جریان اصلاحات ارضی، سبب محرومیت نسبی اقتصادی و نارضایتی علما شد. این سیاست پهلوی و تنگنای اقتصادی روحانیان موجب موضع گیری آنها در مقابل حکومت پهلوی شد. در نهایت به نظر می رسد اتحاد طیف های مختلف روحانیان با دیگر نیروهای اجتماعی، موجب شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی شد.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, اوقاف, پهلوی اول, پهلوی دوم, سلطنت پهلوی
    Shahnaz Shabanipour, Abbas Ahmadvand*, Sina Forouzesh

    First Pahlavi period (1304-1320 SH) sought to modernize all pillars and components of the society. The endowment considered as one of the components of society and the most important sources of income for the clergy. Reza Khan tried to dominate the endowments by changing the mastery of endowments, changing the managing methods, supervision, exploitation and in some cases, seizing endowments. By the rise of the second Pahlavi period (1320-1357 SH), domination over the endowments pursued to a greater level and with more acceleration. Therefore, Pahlavi dynasty weakened the clergy financially, and in return, the clergy also resisted politically, culturally and socially against the Pahlavi dynasty. The main question of the study is what effect the Pahlavi dynasty domination over the endowments had on relationships of the clergy with the government? The present study by using historical method and library and documentary approach tries to show a comprehensive picture from the challenges between Pahlavi dynasty and the clergy in economy and transformation of endowment functions due to modernization by examining the dependent variable of endowments. The results of this study indicate that the increase of government domination over endowments, reduction of annual incomes of the seminaries and the loss of lands of some of the clergy during the land reform, caused relative economic deprivation and dissatisfaction of the clergy. This policy of Pahlavi and the economic bottleneck of the clergy made them take a stand against the Pahlavi dynasty. Eventually, it seems that the union of different groups of the clergy with other social forces has led to the formation of the Islamic revolution under the leadership of Imam Khomeini in Iran.

    Keywords: Iran Islamic revolution, Endowments, First Pahlavi period, Second Pahlavi period, Pahlavi dynasty
  • سیدعبادالله هاشمی*، محمد آگاه

    نقش های افراد برجسته در موفقیت پدیده های سیاسی و اجتماعی موثر بوده است. اهمیت این نقش ها کم و بیش متاثر از علائق مذهبی، هنجارها، ارزش ها، محیط و توانایی در ایجاد ارتباط می باشد. در فرآیند انقلاب اسلامی، افراد مهمی نقش موثر داشته اند؛ که در راس همه، امام خمینی رهبر انقلاب بوده است. در کنار این رهبری، افرادی برجسته که به لحاظ مذهبی در جهت فکری انقلاب قرار داشته اند به انحاء مختلف نقش ایفا کرده اند. یکی از اینان امام موسی صدر است که کمتر به اهمیت حضور و نقش وی توجه شده است. وی با استفاده از موقعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی خویش توانست در برخی جهات از قبیل ایجاد ارتباط با افراد صاحب نفوذ در سطح منطقه ای و جهانی و هموارسازی راه برای فعالیت انقلابی امام خمینی، زمینه های تداوم حرکت انقلاب را فراهم می سازد. پژوهش حاضر در صدد است تا با برجسته سازی این نقش با یک رویکرد تاریخی، به تحلیل یکی از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بپردازد.

    کلید واژگان: امام موسی صدر, امام خمینی, انقلاب اسلامی ایران, نقش
    Seyed Ebadollah Hasemi, Mohammad Agah

    The roles of prominent people have been effective in the success of political and social phenomena. The significance of these roles is more or less affected by religious interests, norms, values, environment and ability to connect. In the process of the Islamic Revolution, important people played an effective role; at the head of all, Imam Khomeini was the leader of the revolution. Along with this leadership, prominent people who have been religiously minded for the revolution have played a role in different ways. One of them is Imam Musa Sadr, who is less concerned with the importance of his presence and his role. Using his socio-political and cultural status, he was able to convey the continuation of the revolution in some ways, such as establishing contacts with influential individuals at the regional and global levels and paved the way for revolutionary activity of Imam Khomeini. The present study seeks to analyze one of the effective factors in the victory of the Islamic Revolution by highlighting this role with a historical approach.

    Keywords: Imam Musa Sadr, Imam Khomeini, Islamic Revolution of Iran, role
  • حامد نظری، سید جواد امام جمعه زاده*، علی علی حسینی

    هدف اصلی این مقاله حرکت بر ریل تحولات جامعه شناسی سیاسی جدید ، چرخش پسامدرن وسپس استفاده از مقولات هویت و نظریه گفتمان لاکلایو و موفه، جهت تحلیل انقلاب اسلامی ایران می باشد.در این راستا ابتدابه نقصان نظریه های انقلاب درتببین دلایل پیروزی انقلاب های گوناگون و دلیل نقص آنها اشاره ای شده و سپس سعی گردیده است ، الگویی در زمینه نظریه های انقلاب ارایه گردد که دارای قابلیت توضیحی بالاتری برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات مطرح در انقلاب باشد.در پژوهش حاضرجهت رسیدن به این الگو ، به ترکیب مباحث مربوط به هویت و گفتمان پرداخته شده و از این منظردلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحلیل گردیده است.ازآن جایی که درجامعه شناسی سیاسی جدید،گفتمانها آیینه ی تمام نمایی برای بازنمایی ستیزودگرگونی هویت ها می باشنددرآستانه سال 1357 گفتمان انقلاب اسلامی ایران توانست با برجسته سازی هویت اسلامی وافزودن دالهای انقلابی به آن ، موجبات به حاشیه رفتن گفتمان های رقیب و هویت های ناشی از آنها را پدیدآورد.

    کلید واژگان: گفتمان, جامعه شناسی سیاسی جدید, چرخش پسامدرن, انقلاب اسلامی ایران, هویت
    Hamed Nazari, Seyed Javad Emamjomehzadeh *, Ali Alihosseini

    The main purpose of this article was to move on the course of new political sociological developments, postmodern turn and then to use categories of identity through discourse theory of Laclau and Mouffe to analyse the Islamic revolution in Iran. In this regard, the shortcomings and the reasons for the shortcomings of revolutionary theories in explaining the success of various revolutions have been pointed out, and then an attempt has been made to provide a model in the field of revolutionary theories to have a higher explanatory power to answer questions and to remove ambiguities. In the present study in order to achieve this model, the issues related to identity and discourse have been combined and from this perspective the reasons for the victory of the Islamic revolution of Iran have been analyzed. Since in the new political sociology, discourses are the mirrors for the representation of conflict and transformation in identities, on the eve of 1979, the discourse of the Islamic revolution of Iran was able to marginalize all other discourses by emphasizing on Islamic identity and revolutionary signs.

    Keywords: Discourse, New political Sociology, postmodern turnaround, Islamic Revolutionary of Iran, Identity
  • علی جان مرادی جو *
    بی تردید، مولفه فرهنگی، بنیادی ترین مولفه قدرت نظام برآمده از انقلاب اسلامی ایران بوده و هست؛ چنانکه اینک پس از گذشت سه دهه از انقلاب، فرهنگ همچنان بارزترین و برجسته ترین چهره نظام به شمار می رود؛ اما باوجود ابتنای نظام بر مولفه قدرت فرهنگی، پس از انقلاب (به ویژه پس از دفاع مقدس) آسیب هایی متوجه آن شده است که انقلاب را در رسیدن به اهداف و آرمان های ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری با کندی و در جاهایی این مولفه برجسته در تولید و بازتولید فرهنگی به حالت سکون در آمده است. در این پژوهش با نگاهی درون گرایانه ضمن توجه به اهداف، آرمان ها و ماهیت انقلاب اسلامی ایران، آسیب هایی که از لحاظ فرهنگی، انقلاب اسلامی و مبانی اساسی آن را تهدید می کنند و روند و حرکت انقلاب اسلامی را کند می نمایند، به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده اند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ناآگاهی و غفلت از تهاجم فرهنگی، نبود بینش آینده نگری، عدم تمدن سازی فرهنگی و توقف در عرصه سیاسی و اجتماعی، تداخل وظایف و فعالیت های موازی نهادهای فرهنگی و به روز نبودن نهادهای فرهنگی و...؛ از مهم ترین تهدیدها و آسیب های فراروی انقلاب اسلامی می باشند.
    کلید واژگان: آسیب شناسی, فرهنگ, انقلاب اسلامی ایران, آسیب شناسی فرهنگی, مقام معظم رهبری
    Ali jan moradi joo *
    Undoubtedly, the cultural component is the most fundamental component of the power of the system derived from the Islamic Revolution of Iran, as now, after three decades of revolution, culture is still the most prominent and the most highlighted figure of the system, but despite the existence of the system on the component of cultural power, After the Revolution (especially after the sacred defense), this prominent component has been damaged which made slow down in the revolution successes in order to achieving the goals and ideals drawn up by the Supreme Leader, especially in some places in the production and reproduction of culture that made it in a state of stagnation. In this research, while paying attention to the goals, aspirations and nature of the Islamic Revolution of Iran, the damage that is threatening the Islamic revolution and its fundamental principles within the process and movement of the Islamic revolution, has been studied in Descriptive-analytical method with an internal perspective. The results of the research indicate that the ignorance and neglect of cultural invasion, and the lack of vision for the future, along with the lack of acculturalization has led the halt in the political and social arena, with the interference of the tasks and parallel activities of cultural institutions and the lack of cultural institutions, etc..; which are the most important threats and injuries for Islamic Revolution.
    Keywords: Pathology, Culture, Islamic Revolution of Iran, Cultural Pathology, Supreme Leader
  • علی فلاحی *
    در تحقیق حاضر برای اینکه نگاه چندبعدی و کامل تری به انقلاب اسلامی داشته باشیم از روش واقع گرایی انتقادی و چارچوب نظری الگوی تحولی کنش اجتماعی استفاده شده است. مبحث نظری این تحقیق به روی بسکار تعلق دارد که تلاش دارد در فهم و تبیین پدیده های اجتماعی از هر دو رهیافت ساختارمحور و کارگزارمحور توامان بهره ببرد. بر اساس روش مذکور و انطباق آن با انقلاب اسلامی در مبحث ساختاری به ساختارهای سیاست داخلی، نظام بین الملل، ساختار اقتصادی– اجتماعی و ساختار فرهنگی توجه شد و در مبحث کارگزاری سه گروه کلی چپ، ملی- مذهبی و روحانیت مورد توجه قرار گرفت. در این تحقیق تاکید شده است که در هر دو سطح ساختاری و کارگزاری عوامل پدیدآورنده از نقش واحدی برخوردار نیستند و مثلا در حوزه کارگزاری نقش روحانیت بسیار عمیق تر از دو گروه دیگر بوده است.
    کلید واژگان: واقع گرایی انتقادی, الگوی تحولی کنش اجتماعی, ساختار, کارگزار, انقلاب اسلامی ایران
  • عبدالکاظم مجتبی زاده*
    پس از شکل گیری جریان های فکری-سیاسی مذهبی و ملی گرا در تاریخ معاصر ایران، فعالیت هایی درجهت مقابله با نفوذ بیگانگان و تغییر در ساختار سیاسی کشور انجام شد. در این روند، نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران حرکتی برجسته بود. این نهضت با هم گرایی دو جریان مذهبی و ملی گرا برضد استعمار خارجی و استبداد داخلی به وقوع پیوست.
    پرسش اصلی این پژوهش این است که نقش جریان مذهبی در ملی شدن صنعت نفت ایران چه بوده و این تجربه چه تاثیری در روند شکل گیری انقلاب اسلامی ایران داشته است؟
    روش تحقیق این پژوهش، تبیین و تحلیل براساس منابع کتابخانه ای و اسنادی است.
    براساس یافته های این پژوهش، جریان مذهبی در شکل گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت نقشی محوری و اساسی داشته است و به نظر می رسد که بدون حضور و فعالیت این جریان احتمال وقوع این نهضت بسیار ضعیف بوده است. امام خمینی (ره) نیز در آغازین سال های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران از تجربیات جریان مذهبی در ملی شدن صنعت نفت، بهره برداری کرد.
    کلید واژگان: جریان مذهبی, نهضت ملی شدن, صنعت نفت ایران, انقلاب اسلامی ایران, امام خمینی (ره)
    Abudulkazem Mojtabazadeh *
    Upon formation of intellectual, political, religious, and nationalist movements in the history of Iran, certain activities were staged to confront foreign influence and change in the political structure of the country. In the meantime, Nationalization of the Iranian Oil Industry was an outstanding movement, which took place upon integration of two religious and nationalist movements against foreign colonialism and domestic despotism.
    The principal question of this paper revolves around the role of religious movement in nationalization of the oil industry and on what the impact of this experience was on formation of the Islamic Revolution in Iran.
    The methodology of this research paper is descriptive-analytical based on library sources and documents.
    Based on the findings, the religious movement had had a pivotal role in formation of the Islamic Revolution in the country. It seems that without the influence of this movement, the probability of the occurrence of nationalization of oil industry movement would be low. In early years after the culmination of the Islamic Revolution in Iran, Imam Khomeini enjoyed the experiences of the religious movement in nationalization of oil industry.
    Keywords: Religious Movement, Nationalization of Oil Industry in Iran, Islamic Revolution of Iran, Imam Khomeini
  • شیده شادلو*، جلیل روشندل
    هدف
    هدف این نوشتار بررسی عواملی است که سبب تحریک احساسات قوم گرایانه در مناطق عرب نشین جنوب ایران شده و در برهه ای از تاریخ به شکل جنبش های تجزیه طلبانه خودنمایی کرده است.
    روش
    این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای و با روش اسنادی-تاریخی نوشته شده است.
    فرضیه: مقاله بر این فرضیه متکی است که سلسله عواملی عینی و انتزاعی مانند عوامل داخلی (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) از یک سو و مداخلات خارجی ازسوی دیگر سبب تحریک تمایلات و احساسات پان عربیسم شده است. در این مقاله پان عربیسم در ایران متغیر وابسته است و عوامل عینی و انتزاعی متغیر مستقل اند.
    نتیجه
    نتیجه اصلی به دست آمده این است که عوامل داخلی نقشی مهم تر در پان عربیسم داشته اند.
    برای حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی تاحدامکان باید تلاش شود که عوامل داخلی موثر در پان عربیسم -به عنوان متغیر مستقل- کاهش یابند تا پان عربیسم به عنوان متغیر وابسته محدود شود.
    کلید واژگان: قوم گرایی, پان عربیسم, عوامل عینی, عوامل انتزاعی, انقلاب اسلامی ایران
    Shideh Shadloo *, Jalil Roshandel
    Objective
    This paper intends to explore and analyze factors stirring ethnic sentiments in Arab settlements in southern Iran that have escalated into separatist movements in some epochs of history.
    Methodology
    The research paper has been developed based on library sources and through documental-historical methodology.
    Hypothesis: This paper hypothesizes that a set of abstract and concrete factors in domestic level (political, social, cultural and economic) on one hand, and foreign intervention on the other hand, have stirred Pan Arabic tendencies and sentiments. In this paper, Pan Arabism is dependent variable while the abstract and concrete factors are independent variables.
    Findings
    The domestic factors have played a more important role in Pan Arabism. To safeguard national unity and territorial integrity, it is required to diminish in influence the domestic factors (independent variables) stirring Pan Arabism in order to curtail Pan Arabism as dependent variable.
    Keywords: Ethnocentrism, Pan Arabism, abstract factors, concrete factors, Islamic Revolution of Iran
  • علی مشهودی، فاطمه محمودزاده*، محمد فلاح
    تداوم انقلاب اسلامی ایران الگویی مناسب پیش روی مسلمانان قرار داده و آنان را به حرکت درجهت تغییر فضای موجود متمایل کرده است. امروزه پس از گذشت سه دهه از انقلاب ایران شاهد اعتراضات و خیزش های مردمی در منطقه و شمال آفریقا هستیم.
    هدف
    پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر موج سوم بیداری اسلامی داشته است؟
    روش
    روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است.
    فرضیه پژوهش
    فرض بر این است که تاسیس نظام سیاسی براساس مذهب و خدامحوری در ایران الگوی قیام های مردم منطقه برای پیاده کردن نظام های سیاسی مبتنی بر اسلام شده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش مبین آن است که موج بیداری اسلامی پایه های حکومت های موروثی و استبدادی و دست اندازی قدرت های بیگانه را هدف قرار داده و فریادهای آزادی خواهانه سراسر منطقه از تجربه موفق جمهوری اسلامی الهام گرفته است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, بیداری اسلامی, هویت اسلامی, مصر, یمن
    Ali Mashhoudi, Fateme Mahmoudzadeh *, Mohammad Falah
    The Islamic Revolution of Iran has presented an appropriate model for the world Muslims, motivating them to take steps toward changing their political status quo. Today, four decades after the victory of Islamic Revolution, the world is observing public uprising and protests in the Middle East and North Africa.
    Objective
    This research study intends to find an appropriate response to this question: How has the Islamic Revolution in Iran affected the third wave of Islamic awakening?
    Methodology
    This study is based on a descriptive-analytical method.
    Hypothesis
    It is hypothesized that the establishment of political system based on religion and theocentrism in Iran has served as a model for the regional people to rise against their despotic regimes and to establish the political systems based on Islam.
    Findings
    The findings of this research work indicate that the wave of Islamic awakening has targeted the pillars of monarchical and despotic regimes as well as foreign interference in the region. Moreover, the freedom movements across the region have been inspired by the successful experience of the Islamic Revolution
    Keywords: Islamic Revolution of Iran, Islamic awakening, Islamic identity, Egypt, Yemen
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال