به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « umayyad » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «umayyad» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه نیری، مهدی عزتی*، روح الله بهرامی

    خراسان در سده های اول اسلامی شاهد حضور گروه های سیاسی، قومی و مذهبی بود. خوارج یکی از گروه های نسبتا تاثیرگذار در خراسان بودند. آنان بیشتر در نقاطی نفوذ و رخنه پیدا کردند که ضعف حاکمیت امویان و عباسیان در آنجا به چشم می خورد. خراسان از این جهت دارای زمینه های مساعدی برای حضور و بروز فعالیت های آنان به شمار می رفت. مهمترین مسئله این پژوهش تبیین زمینه ها و عواملی است که موجب حضور خوارج در خراسان و تاثیر آنها بر ظهور جنبش ها و قیام های ضد اموی و عباسی شد. این پژوهش با تکیه بر منابع اصیل تاریخی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی سامان یافته است. یافته های مقاله نشان می دهد که عواملی چون مهاجرت قبایل عرب به خراسان، فشارحاکمان اموی بر خوارج در عراق، نزدیکی خراسان به کانون های فعال خوارج در جنوب شرقی ایران، دوری از مرکز خلافت اسلامی و نارضایتی مردم خراسان از حاکمان اموی و عباسی زمینه حضور و شکل گیری برخی جنبش های خارجی مذهب در خراسان را فراهم کرد. همچنین به نظر می رسد حضور خوارج در خراسان در سقوط امویان و تضعیف اقتدار عباسیان در خراسان تاثیرگذار بوده است.

    کلید واژگان: امویان, خراسان بزرگ, خوارج, عباسیان}
    Fatemeh Nayeri, Mehdi Ezati*, Rohulla Bahrami

    Khorasan witnessed the presence of political, ethnic and religious groups in the first Islamic centuries. Kharijites were one of the relatively influential groups in Khorasan. They found influence and prevalence mostly in places where the weakness of the Umayyad and Abbasid rule is visible there. Therefore, Khorasan had favorable conditions for their presence and activities. The most important issue of this research is to explain the contexts and factors that caused the presence of Kharijites in Khorasan and their influence on the emergence of anti-Umayyad and Abbasid movements and revolts. This research is based on original historical sources and is organized with a descriptive-analytical method. The findings of the article show that factors such as the migration of Arab tribes to Khorasan, the pressure of the Umayyad rulers on the Kharijites in Iraq, the vicinity of Khorasan to the Active foci of the Kharijites in the southeast of Iran, the distance from the Capital of the Islamic Caliphate and the dissatisfaction of the people of Khorasan with the Umayyad and Abbasid rulers caused the formation of some Kharijites movements in Khorasan. It also seems that the presence of the Kharijites in Khorasan was influential in the fall of the Umayyad and the weakening of the authority of the Abbasids in Khorasan.

    Keywords: Greater Khorasan, Kharijites, Umayyad, Abbasids}
  • بهروز چوکان، محمدنبی سلیم*، میرزا محمد حسنی

    یکی از دلایل گرایش اعراب مسلمان برای فتح ماوراءالنهر و خوارزم این بود که آنان در اوایل فتوحات قادر به فتح طبرستان نبودند و چون متوجه شدند که ازطریق فرارود، چینی ها با طبرستان در ارتباط هستند و نیز، حضور ترکان در نواحی شمال شرق طبرستان و جنوب خوارزم تا ماوراءالنهر سختی فتوحات را دوچندان می کند،بر آن شدند تا به جهت ممانعت از پیشروی چینیان و ترکان ،ناحیه سوق الجیشی طبرستان را تصرف کنند. ولی شرایط جغرافیایی این خطه همچون: صعب العبور بودن، متراکم بودن جنگل ها و باتلاقی بودن منطقه، رطوبت بالا و بارندگی های مداوم و نیزمقاومت اهالی ،کار فتح را دشوار می کرد.این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای، درصدد است تا به این پرسش پاسخ دهد که فرایند تصرف مناطق شمال و شمالشرق فلات ایران بر اساس چه فرایندی رخ نمود؟ مطالعات نشان میدهد که با توجه به تهدید نفوذ اقوام غیرمسلماندر مناطق استراتژیک ایران و ضرورت اتصال نواحی مفتوحه به خط سیر فتوحات و تاکید بر تمامیت ارضی ایران، خلافت اسلامی از طریق اعزام نیروهای متعدد و جلب اهالی مناطق هدف، توانست نواحی فرارود و طبرستان را تقریبا در یک بازه زمانی متقارن به تصرف درآورد . هرچند، با وجود لشکرکشی های امویان، ثمره استیلای طبرستان را عباسیان به دست آوردند و سرنوشت این خطه را به خراسان و ماورالنهر گره زدند.

    کلید واژگان: ماوراءالنهر, طبرستان, فتوحات, دوره اموی و عباسی, اوضاع سیاسی}
    BEHROZ CHOKAN, Mohammadnabi Salim *, Mirzamohammad Hasani

    One of the reasons for the tendency of the Muslim Arabs to conquer Trans-Nahar and Khwarizm was that they were not able to conquer Tabaristan in the beginning of the conquests, and when they realized that the Chinese were connected with Tabaristan through Farad, and also, the presence of the Turks in the northeastern and southern regions of Tabaristan. Khwarazm doubled the difficulty of the conquests, they decided to seize the area of ​​Suq al-Jishi of Tabaristan in order to prevent the advance of the Chinese and Turks. But the geographical conditions of this region, such as: impassability, dense forests and swampy area, high humidity and continuous rains, as well as the resistance of the people, made the work of conquest difficult.This research, using the descriptive-analytical method and relying on library studies, tries to answer the question that the process of occupying the north and northeast of the Iranian plateau took place based on what process? Studies show that due to the threat of non-Muslim influence in strategic areas of Iran and the necessity of connecting the conquered areas to the route of conquests and emphasizing the territorial integrity of Iran, the Islamic Caliphate was able to control Fararod and Tabaristan areas by sending numerous troops and attracting the target areas. In a symmetric time frame, he took possession. However, despite the Umayyad campaigns, the Abbasids gained the fruits of their conquest of Tabaristan and tied the fate of this region to Khorasan and Mavarlanhar.

    Keywords: Trans-Nahr, Tabaristan, Conquests, Umayyad, Abbasid period, Political situation}
  • محمد آزغ، فریدون اللهیاری*، علی اکبر کجباف
    جنبش عباسیان یکی از نقاط عطف تاریخ اسلام در قرن دوم قمری می باشد. جنبش های اجتماعی بحثی اساسی در نظریه های انقلاب اند که به سبب همین اهمیت، نظریه های مختلف کوشیده اند آنها را توضیح دهند. یکی از مهم ترین این نظریه ها، نظریه «محرومیت نسبی» می باشد. ورود اسلام به ایران و شعارهای برابری خواهانه سطح انتظارات ارزشی مردم را بالا برد. این در حالی بود که پس از مدتی، به خصوص در دوره بنی امیه سطح توانایی ارزشی مردم تغییر چندانی نکرد. بنابراین می توان محرومیت نسبی، یعنی فاصله گرفتن انتظارات ارزشی و توانایی های ارزشی را زمینه ای مهم در ایجاد سرخوردگی و نارضایتی مردم و یکی از دلایل اصلی پیوستن طبقات مختلف، به خصوص طبقات میانی و فرودست به جنبش عباسیان دانست. نگارندگان مقاله حاضر کوشیده اند با تمرکز بر جنبش عباسیان و با بهره گیری از روش تحلیل تاریخی و جامعه شناختی و همچنین بررسی محتوای آثار تاریخی، در پرتو نظریه محرومیت نسبی به بررسی زمینه ها و علل پیوستن طبقات مختلف به این جنبش بپردازند.
    کلید واژگان: محرومیت نسبی, امویان, طبقات, جنبش, عباسیان}
    Mohammad Azagh, Fereydoon Allahyari *, Aliakbar Kajbaf
    The Abbasid movement was one of the turning points in the history of Islam in the second century AH. Social movements are a fundamental argument in theories of revolution. Because of this importance, various theories have attempted to explain them. One of the most important of these theories is the theory of relative deprivation. With the advent of Islam in Iran and the slogan of equality, people's values increased, But, after a while, especially during the Umayyad period, the level of people's values did not change significantly. Therefore, relative deprivation, i.e., the gap between valuable expectations and valuable capabilities, can be considered as an important factor in creating people's frustration and dissatisfaction and as one of the main reasons for various classes, especially the middle and lower classes, to join the Abbasid movement. The authors of this article have tried to focus on the Abbasid movement and using the method of historical and sociological analysis and reviewing the content of historical , In light of the theory of relative deprivation, Examine the correlations and reasons  for the joining of different classes to this movement.
    Keywords: relative deprivation, Umayyad, Floors, movement, Bani Abbas}
  • کورش صالحی*
    تبیین شکاف های اجتماعی جامعه ایرانی در عصر انتقال و خلافت اموی، و به دنبال آن ظهور پدیده گریز از کانون خلافت، نیازمند تحقیقی غیرروایی و کارکردگرایانه است. با سپری شدن ایام فتوح، و عدم جذب عملی ایرانیان در جامعه جدید عرب اسلامی و عدم تحقق تصورات ایرانیان برای تغییر کلی وضعشان، نه تنها شکاف های اجتماعی گذشته از بین نرفت، بلکه عملا با گسترش نظام قبایلی و قرار گرفتن موالی در پایین ترین قسمت این ساختار، ایرانیان به عنوان اقشار فرودست از فضای جدید بهره ای نبردند. این تحقیق به روش تاریخی و بین رشته ای و در چارچوب نظریه جامعه شناختی شکاف و گریز در پی پاسخ به این پرسش است که شکاف های اجتماعی موجود در بین ایرانیان در قرن اول هجری چه تاثیری بر روند گریز آنان داشت؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که شکاف های اجتماعی موجود در نظام اموی و ساختار قبیله ای آن زمینه های گریز لایه های متعدد جامعه ایرانی را از کانون قدرت فراهم نمود. سیاست های تبعیض آمیز امویان و وجود طبیعی شکاف های اجتماعی در جامعه ایرانی قرن اول منجر به تحقق نظریه گریز شد و این جامعه را به امید فردای بهتر آماده پذیرش دعوت عباسی کرد.
    کلید واژگان: شکاف اجتماعی, امویان, گریز اجتماعی, موالی, شعوبیه}
    Kurosh Salehi *
    Explaining the theory of social gap in the Iranian society of the Umayyad transition period, and the subsequent emergence of asociality as a phenomenon in this society from the center of the caliphate can be examined by functionalist analysis. After the Islamic conquest of Iran, the new Arab-Islamic society failed to absorb Iranians. Iranians’ expectations about the improvement in their general situation did not become materialized and their former social gaps not only did not disappear but with the expansion of the tribal system and their status as Mawalis in the lowest stratum, they became an underprivileged society. Using the historical method and an analytical interdisciplinary approach to the theories of social gap and asociality in sociology, the present research aims to explain the role of the social gap within Iranian society in the asociality of the first century A.H.. According to the findings of the research, the existing social gaps in the Umayyad society and asociality within Iranian social strata were caused by the Umayyad political structure. Furthermore, Umayyad discriminatory policies and the existence of social gaps within Iranian society initiated asociality and paved the way for the Abbasid reception in the hope of a better future.
    Keywords: Social gaps, Umayyad, Social Escape, Mawali, Shu', abiya}
  • فاطمه حق شناس*

     
    برخلاف نگاه اموی و عباسی، آموزه های راستین اسلام که از طریق روایات معصومان (ع)  به دست ما رسیده است، بر حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی تاکید دارد. زنان مسلمان به عنوان نیمی از جامعه اسلامی، ظرفیت بالایی در تحولات در میان امت اسلامی داشته اند. آنان در برهه هایی از تاریخ، نقش فعالی ایفا کرده و در یاری رساندن به دین خدا و دستیابی به اهداف تعیین شده توسط امامان کوشیده اند. یکی از دوره های مهم تاریخ اسلام، عصر قدرت گیری امویان تا اواخر قرن اول هجری است که دوره امامت امام حسن، امام حسین و امام سجاد (ع) است. اخبار حاکی از تلاش زنان یاریگر ولایت در این دوره، کم بوده و توجه به نقش زنان یاریگر در این زمان، اندک است. این تحقیق درصدد پاسخ به این پرسش است که زنان یاریگر ولایت و همراهان امام در این دوران، چه فعالیت هایی داشته و چگونه از امام خود حمایت می کردند؟ به نظر می رسد زنان در چند عرصه از جمله مواجهه فکری و اعتقادی، حضور مستقیم در صحنه مقابله، همکاری در قصاص قاتلان کربلا، مشارکت در آیین ها و پناه دادن به شیعیان اهل بیت (ع)  نقش فعالی داشتند و نام برخی از ایشان در تاریخ ثبت شده است.

    کلید واژگان: زنان, وافدات, امامان اهل بیت (ع), قرن اول, بنی امیه}
    Fatemeh Haghshenas

    Contrary to the Umayyad and Abbasid views, the true teachings of Islam, which have reached us through the narrations of the Infallibles (PBUH), emphasize the active presence of women in the social arena. As half of the Islamic community, Muslim women have had a high capacity for making change among the Muslim ummah. in some periods of history, They have played an active role and have tried to help God’s religion and achieve the goals set by the Imams.in the Islamic history, one of the most important periods is the era of the Umayyads gaining power until the end of the first century AH, which is the period of the Imamate of Imam Hassan, Imam Hussein and Imam Sajjad (AS). There are few reports of women helper’s efforts during this period, and little attention is paid to the role of women helpers at this time. This study seeks to answer the question of what activities the women who helped the Imams had during this period and how they supported their Imam. Women seem to have played an active role in several areas, including intellectual and doctrinal encounter, direct presence in the confrontation scene, cooperation in the retribution of Karbala’s murderers, participation in rituals and sheltering the Shiites of Ahl al-Bayt (AS). The names of some of them are recorded in history.

    Keywords: Women, Wafedat, Imams, Ahl al-Bayt (AS), First Century, Umayyad}
  • اسلام کرامتی، فریناز هوشیار*، فیض الله بوشاسب گوشه

    در تبیین مولفه های رفتاری اقتصادی به واکاوی اعمال و کنش های هوشیارانه ی امویان جهت دستیابی به اهدافی انتخاب شده پرداخته می شود. در رفتارشناسی اقتصادی انسان اقتصادی و ویژگی های رفتاری او مورد توجه قرار داده می شود. هدف از این پژوهش بررسی و تبیین مولفه های رفتارهای اقتصادی امویان در خراسان و ماوراءالنهر است که از مناطق مهم خلافت اسلامی بود. یافته های پژوهش حاضر که به شیوه ی توصیفی تحلیلی صورت گرفته است، نشان می دهد هدف امویان کسب حداکثری منافع مالی و تصرف سریع منابع اقتصادی مناطق یاد شده بود. کنش های اقتصادی آنان رفتارهایی از طیف خشونت طلبی تا اصلاح گرایی را در بر می گرفت که شامل قوم گرایی، منفعت طلبی، خشونت گرایی و رفتارهای اصلاحی حمایتی جهت کاستن از نارضایتی و شورش-های عمومی می شد. رفتارهای اقتصادی امویان حاصل عدول از ارزشهای اسلامی، تغییر احکام مالی و به کارگیری شیوه های عرفی، سنتی و قبیله ای بود.

    کلید واژگان: خراسان, ماوراءالنهر, امویان, رفتارشناسی, اقتصاد}
    Eslam Keramati, Farinaz Hooshyar *, Fezola Boshasbgoshe

    AbstractIn explaining the components of economic behavior, the actions and conscious actions of the umayyads to achieve the selected goals are analyzed. In economic behaviorism, economic man and his behavioral characteristics are considered. The purpose of this study is to investigate and explain the components of Umayyad economic behavior in khorasan and Transoxiana, which was one of the important areas of the Islamic Caliphate. The findings of the present study, which are descriptive_ analytical, show that Umayyads aimed to maximize financial benefits and quickly seize the economice resources of the region. Their economic activities ranged from violence to reformism. Along with aggression and looting, collective action, exploitation of available financial resources were some of the main components of the Umayyad economic behavior in khorasan and transoxiana. Corrective actions are seen to reduce public discontent and riots. The Umayyad economic behavior was the result of deviating from Islamic values, changing financial rules, and applying customary, traditional, and tribal practices.

    Keywords: Khorasan, Transoxiana, Umayyad, Praxeology, Economy}
  • شکرالله خاکرند*، پروین دخت جهان کهن

    امویان و عرب های مسلمان از طریق فتوح پا به درون جامعه ی ایرانی گذاشتند، درحالی که خود هنوز نتوانسته بودند تفکراتی جاهلی را که قبلا با آن خو گرفته بودند، به کلی کنار بگذارند. بنابراین مردم این جامعه را از هر طبقه و گروه موالی خواندند. با محروم کردن بسیاری از آنها از بخش های از حقوق مدنی و اجتماعی خود  که در اسلام مورد تصریح قرار گرفته بود زمینه به وجود آمدن گروهی ابتدا ناراضی و سپس منتقد و مساوات طلب، سرانجام معارض ضدعرب تحت عنوان شعوبیه را به وجود آوردند. این گروه با فعالیت های ادبی و سیاسی، و پنهان شدن در لفافه مرام و مسلک های گوناگون، امکان تعامل و حضور طبقات فرادست و فرودست ایرانی را درحرکت های مخالف دولت اموی چون قیام حارث بن سریج، قیام ابن اشعث، خوارج... فراهم آورد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی و شیوه ی جمع آوری داده ها از منابع تاریخی، نقش شعوبیه را در برانگیختن و حضور طبقات ایرانی(فرادست و فرودست) ایرانی در حرکت هایی که به مخالفت با دولت اموی شکل گرفت، مورد مطالعه قرار داده است.

    کلید واژگان: فرادست, فرودست, طبقات, شعوبیه, امویان}
    Shokrollah Khakrand *, Parvin Dokht Jahankohan

    The Umayyad and the Arabs, unable to put aside the Jahiliyyah’s thoughts thoroughly, entered Iran’s society via their conquests. As a result, they called the Iranian, of all classes and groups, Mawali. By depriving the nation of their social civil rights, they contributed to the formation of a criticizing and then conflicting group, i.e. Shu'ubiyya. Through their literal and political practices, and also disguising themselves in a variety of ideologies and manners, they were able to assist the Iranian underprivileged and wealthy groups to interact and attend in movements against Umayyad government, like Al-Harith ibn Surayj’s uprising, Al-Ash'ath ibn Qays’s uprising, and Khawarij. This study tried to investigate the role played by Shu'ubiyya in interaction and presence of Iranian underprivileged and wealthy classes in movements against Umayyad government by studying primary resources and using a historical research.

    Keywords: underprivileged, classes, Shu'ubiyya, Umayyad}
  • محمدعلی محمدی*

    مختار بن ابی عبیده ثقفی یکی از افراد مشهور تاریخ است که در باره او مطالب متفاوتی نقل شده .عده زیادی از دانشمندان شیعه او را ستوده و غالب دانشوران اهل سنت او را قدح کرده اند.برخی از مورخان بزرگ نقل کرده اند که وی مدعی نبوت بود. مسئله این تحقیق، «بررسی و نقد گزارش های ادعای نبوت مختار» است. روش تحقیق در این مقاله، تحلیلی- انتقادی و فرضیه مقاله این است که گزارشات مبنی بر ادعای نبوت بوسیله مختار، دور از صواب است و مختار مدعی دریافت وحی و نبوت نبوده و قرآنی نیز ارایه نکرده است؛ ولی از آنجا که همزمان با بنی امیه و آل زبیر در حال ستیز بود، غالب گزارشات یاد شده از سوی این دو گروه بویژه زبیریان منتشر شده است. در این نوشتار، پس از نگاه کوتاهی به زندگی نامه مختار، گزارشات و دلایل ادعای نبوت و برخی از متونی را که به عنوان قرآن مختار به او نسبت داده می شود بررسی و نقد خواهد شد.

    کلید واژگان: مختار, ادعای نبوت, تحدی, قرآن, زبیریان}
    Mohammad Ali Mohammadi *

    Mukhtar ibn abi ubaydah saghafi was one of the celebrities. He ،was an early Islamic revolutionary based in Kufa, Iraq who led an abortive rebellion against the Umayyad Caliphs in vengeance for the death of Emam Husayn ibn 'Ali at the Battle of Karbala There is different topics about him . Some of the great historians said he waz claims prophecy .The issue of research Is: "Mukhtar's claim of prophethood" In this article these reports can be criticized . In this article research methodology Is : "Analytical and critical." The hypothesis here is that: reports claim of prophethood mokhtar Is false. He was not claimed to be a prophet He did not provide false quran. He was a good muslim but he slandered. Because he fought with: umayyad and with: Ale-Zubair We at this article first, read biography, and then we review reports about claim of prophethood Mokhtar's at hand.

    Keywords: Mukhtar ibn Abi Ubayd saghafi, Prophet, Quran, Umayyad}
  • ابوذر خسروی*
    در قرن اول هجری، اختلافات سیاسی و تشتت آراء میان مسلمانان منجر به ظهور فرقه های مختلفی از جمله خوارج در قلمروی خلافت اسلامی شد. خوارج با اندیشه های دینی که صبغه سیاسی داشت و با رویکردی نظامی به رویارویی با قدرت حاکم پرداختند. برخورد قهر آمیز خوارج ازارقه در مخالفت با سیاست های خلافت اموی، گروه هایی از ایرانیان را به دلیل انگیزه مشترک با خوارج ازارقه در مخالفت با امویان، ترغیب کرد که به آنان بپیوندند. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش اساسی می باشد که بسترهای نفوذ و پیامدهای سیاسی- امنیتی حضور خوارج ازارقه در کرمان چه بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش این پژوهش تلاش دارد تا به روش تاریخی و با تکیه بر منابع اصلی به واکاوی زمینه های نفوذ و پیامدهای سیاسی - امنیتی ناشی از حضور ازارقه در کرمان بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد، کرمان از زمان فتوح اعراب مسلمان به دلیل پایگاه مستحکم سنت های بومی و امید به بقای حکومت ساسانی، دستخوش طغیان ها و شورش هایی علیه دستگاه خلافت بوده است. در دوره فترت خلافت اموی، بی ثباتی سیاسی، موقعیت جغرافیایی کرمان و دوری از مرکز خلافت، سلوک مناسب ازارقه با اهل ذمه مهم ترین زمینه های نفوذ و حضور ازارقه در این ایالت بوده است. از بین رفتن امنیت شهرها و گسترش ناامنی ایالات، ارتباط ازارقه با خوارج عمان و باقی ماندن ازارقه تا قرن چهارم در کرمان از پیامدهای حضور خوارج در کرمان بوده است.
    کلید واژگان: خوارج, ازارقه, کرمان, امویان, مهلب بن ابی صفره}
    Abuzar Khosravi *
    In the 1st AH century , the political conflicts and disagreements among Muslims led to the emergence of various sects such as Khavarej in the Islamic caliphate territory. Khavarej with religious thoughts who had political implications and a military approach confronted with the ruling power . The conflicts between Khavarej Azareghe with  Umayyad caliphate policies encouraged a few groups of Iranians to join them due to the common motivation with Khavarej Azareghe that is Umayyad opposition.The present paper is an answer to this basic question that what was the bases of influence and political _security consequences of the presence of Khavarej Azareghe in Kerman? To answer this question this research aims to examine the bases of influence and political _security consequences of the presence of Khavarej Azareghe in Kerman in a historical method relying on the main resources. The research findings showed that since the Muslim Arabs conquest , Kerman has been subjected to revolts and rebellions against caliphate system due to the stable base of indigenous traditions and the hope for SasanI government survival.  During Umayyad caliphate the most important backgrounds of the presence and influence of Azaraghe  in this area included the political instability,Kerman geographical position, being away from caliphate center and the suitable confrontation of Azaraghe with Ahl_ Alzemeh. Loss of security in the cities and  the expansion of insecurity in the Azaeaghe the link between Azaraghe and Oman Khavarej and the stay of Azareghe in Kerman up to the 4th century were some of the consequences of the  presence of khavarej  in Kerman.
    Keywords: Khavarej, Azareghe, Umayyad, Kerman, Mohalab Ibn Abi Safareh}
  • محمدحسن بیگی*، مجتبی حیدری

    تولید دانش در هر دوره تاریخی برآیند نقش آفرینی کنشگران در مناسبات قدرت است. از این رو بررسی نسبت دانش و قدرت اهمیتی اساسی در بازشناسی فضای گفتمانی دوره های تاریخی خواهد داشت. با فرض این که دانش دلالت بر هر آن چیزی دارد که کاربران یک جامعه به عنوان دانش تلقی می نمایند، در این مقاله نسبت دانش و قدرت در عصر اموی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چارچوب نظری مقاله، مدل میشل فوکو در تحلیل نسبت قدرت و دانش است. از کاربست این مدل چنین بر می آید که امویان فاقد مشروعیت دینی لازم جهت حکومت بر جامعه اسلامی بودند. از این روی نیازمند صورت بندی جدیدی از دانش بودند که بتواند با پر کردن خلا مشروعیت دینی، زمینه تنظیم رفتار اجتماعی مسلمانان در مناسبات جدید قدرت را فراهم کند. به همین سبب تلاش کردند تا از مهمترین منابع دانش در جامعه صدر اسلام یعنی حدیث، شعر و قصه پردازی به منظور ترمیم بحران مشروعیت دینی خود بهره ببرند. به این ترتیب با جعل احادیث، منع از روایت احادیث ناظر بر فضایل اهل بیت و سرودن شعر و قصه پردازی در بزرگداشت خود، دانشی تولید کردند که ضمن منحرف جلوه دادن اهل بیت از اصول عقاید اسلامی، زمینه به حاشیه راندن شیعیان از مناسبات قدرت و دست یابی خود به اقتدار لازم جهت تداوم حکومت را فراهم کنند.

    کلید واژگان: امویان, جعل حدیث, داستان سرایی, میشل فوکو, نسبت دانش و قدرت}
    MohammadHassan Beigi*, Mojtaba Heydari

    Knowledge production at any moment in history is the result of the powerful historical agent’s role. Therefore, considering the proportion of knowledge and power would have a fundamental significance in the historical period’s discourse atmosphere recognition. According to the assumption that knowledge implies everything that users of a community deem as knowledge, this article considers the proportion of knowledge and power in the Umayyad period. The theoretical framework of the article is Michel Foucault’s model in analyzing the proportion of power and knowledge. Using this model indicates that the Umayyad lacked the necessary religious legitimation to rule the Islamic society. Therefore, they needed a new form of knowledge to regulate the social behavior of Muslims in new power by filling the religious legitimation vacancy. For this reason, they tried to take advantage of knowledge most significant sources in the early Islamic Society that is Hadith, poetry, and storytelling to recover their religious legitimation crisis. Hence, by forging the hadiths, prohibiting the narration of hadiths on the virtues of Ahl al-Bayt, and composing poetry and storytelling to their honor, they produced a knowledge that while showing Ahl al-Bayt to became deviated from Islamic beliefs principles, provides a background to marginalize the Shiites from power to achieve the necessary authority to sustain the government.

    Keywords: Umayyad, Hadith forging, Storytelling, Michel Foucault, The proportion of knowledge, power}
  • مهرناز بهروزی *
    یکی از مهارت های قابل توجه نزد مسلمانان، ترجمه بود. نیاز جامعه ی اسلامی به فراگیری علوم و فنون، توجه خلفا و خاندان های علاقه مند به فرهنگ و دانش، وجود کتابخانه های بسیار، ارزانی کاغذ و... از دلایل توجه مسلمانان به فن ترجمه بود. این توجه موجب انتقال میراث ملل به جهان اسلام و سپس غرب شد. بدین گونه هدف این پژوهش، بررسی ترجمه در خلافت اسلامی (عصر اموی و عباسی) و انتقال آن به سرزمین های غربی است. مسلمانان پس از سال ها پیشرفت علمی – به ویژه در زمان هارون الرشید و مامون عباسی- به تدریج مبانی علمی خود را به سرزمین های غربی منتقل کردند. اما خود، کم کم دچار رکود و رخوت علمی شدند. حال به نظر می رسد باتوجه به نیاز مسلمانان به بیداری و رشد علمی، این پژوهش با پاسخگویی به این پرسش که چگونه ترجمه در خلافت اسلامی، موجب انتقال علوم به سرزمین های غربی شد، قصد تبیین توانایی علمی مسلمانان در گذشته را دارد. نگارنده مسئله ی مزبور را با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوه ی مطالعه ی کتابخانه ای مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه دست یافت: در رویارویی میان مسلمانان و مردم سرزمین های مفتوحه، نهضت ترجمه پا گرفت و بسیاری از کتب سرزمین های مختلف به عربی ترجمه شد. از سوی دیگر غرب نیز از موهبت ترجمه مسلمانان بهره برد و بدین گونه راه را برای رنسانس فرهنگی خود گشود.
    کلید واژگان: ترجمه, خلافت اسلامی, اموی, عباسی, سرزمین های غربی}
    Mehrnaz Behroozy *
    Translation was indubitably one of the eminent skills of Muslims. The tendencies of society for acquiring science and craft, great attention of caliphs and fond-of-science families, the very existence of numerous libraries, cheap price of paper and etc., were of the reasons of Muslims’ overall attention to translating skills. Such attention led to the transition of past nations’ legacies to Islamic nations and from there to west. But what consequences has been this transition between the Western and Islamic nations? The purpose of this research is to consider the consequences of the transition of science to Islamic and west lands and nations. For this research, descriptive-analytical research method is followed and study method is library-based and such conclusion was reached: the confrontation of Muslims with the people of defeated lands, translation movement began to start and numerous books of different languages were translated into Arabic. On the other hand, west too, benefited from the advantages of translation and its own and other nations’ cultural transition which smoother the path for the arrival of Cultural Renaissance.
    Keywords: Translation, Islamic Caliphate, Umayyad, Abbasid, Western lands}
  • محمد احمدی منش *
    در مقاله پیش رو، جریان ارجاء در دوره اموی را از چشم انداز گفتمانی بررسی می کنیم تا از این رهگذر تناقض نماهای موجود در مجموعه گرایش ها و رویکردهای آن را برطرف نماییم. چنانکه نشان خواهیم داد گفتمان ارجاء اگرچه گره گاه یا هسته ثابتی داشت، ولی آغازگاه و همچنین معنا و دلالت های آن در عراق، فرارود/خراسان و شام متفاوت بود. این گفتمان به طور عمده دربر دارنده دیدگاهی ویژه درباره ایمان و رابطه آن با کردار بود و در کنار آن از چند اصل سیاسی پیروی می کرد. در این نوشتار بسترهای اجتماعی و سیاسی گوناگون شکل گیری گفتمان ارجاء مورد توجه ویژه قرار گرفته است. آنچه در این نوشتار بر آن تاکید می شود، این است که چگونه از بسترهای گوناگون سیاسی- اجتماعی در فرارود/خراسان، عراق و شام، نگرشی کمابیش همسان درباره ایمان سر برآورد و پیدایش ایستارهای سیاسی گوناگون از جمله در برابر دولت اموی را سبب گردید. همچنین خواهیم گفت که قضاوت و موضع گیری سیاسی درباره حکومت امویان و نیز اراده این دولت به رغم اهمیت یافتن مناسبات میان امویان و مرجئه بسان یک عامل اصلی و انحصاری در شکل گیری گفتمان ارجاء نقش تعیین کننده ای نداشته است.
    کلید واژگان: ن, ان, ان, اق, ارود, م}
    Mohammad Ahmadimanesh *
    In this paper, the ‘irjā’ movement will be analyzed from a discursive perspective in order to rethink some paradoxes in its approaches and tendencies. It will be shown that the discourse of ’irjā’ had one core, but different origins, meanings, and significations in Iraq, Transoxiana/Khurāsān, and the Levant. This discourse generally followed a special perspective regarding faith, and its relationship with deeds, as well as some political principles. This paper seeks to uncover the different social and political contexts of this discourse. A major objective is to see how the different social and political contexts in Iraq, Transoxiana/Khurāsān, and the Levant gave rise to a mostly singular view on faith, and the emergence of different political stances against the Umayyads. It will be also demonstrated that political stances against the Umayyads and the will of the state - despite its relationship with the movement -- was not the only determining factor in the formation of the ’irjā’ discourse.
    Keywords: Discourse, Irj? Movement, Faith, Umayyad, Iraq, Transoxiana, Levant}
  • سید محمد علی ایازی، سید محمد علی میرصانعی
    قلمرو اسلامی در دوران امویان و عباسیان، بسیاری از مناطق مسیحی نشین کلیسای شرق را در بر می گرفت. مردم این سرزمین ها دارای دانشمندان برجسته و کلیساهای سازمان یافته ای بودند، و به تدریج برخی از آنان توانستند به دربار خلفا راه یابند. در این دوران بسیاری از اطبای دربار، مسیحیانی بودند که میراث کهنی از دانش پزشکی داشتند. همچنین برخی از شعرا، مترجمین، منجمین وجاثلیق های مسیحی نیز توانستند ارتباط تنگاتنگی با خلفا و نزدیکان ایشان پیدا کنند، و حتی به عنوان مشاور در کنار حاکمان مسلمان، ایفای نقش کنند. در این میان، برخی از خلفا بودند که تمایل به ارتباط با مسیحیان نداشتندو با وضع احکام سخت گیرانه ای بر ضد آنان، کوشیدند تا مسیحیان را از جامعه مسلمانان متمایز کنند، و محدودیت هاییدر انجام مناسک عبادیو فعالیت های اجتماعی آنان به وجود آورند؛ لیکن با بررسی گزارش های تاریخی این دوره می توان دریافت که حکومت های اموی و عباسی، مسیحیان را مجبور به تغییر کیش و روی آوردن به اسلام نمی کردند.
    کلید واژگان: مسیحیان, حاکمان مسلمانان, امویان, عباسیان}
    Mohamadali Ayazi, Mohamadali Mirsaneei
    Islamic territory under the Umayyad and Abbasidageswas including many Christian areas of the Eastern Church. The People of these territories have scientists and organized churches, and gradually some of them were able to reach the caliph's courts. During this period, many court physicians were Christians who had ancient legacy of medical knowledge. As well as, some of the poets, translators, astronomers and Christianpatriarch were able to connectwith caliphs and their relatives, and they were even as adviser to the Muslim rulers. In the meantime, some of the caliphs were not tend to associated with the Christians, and tried to differentiate Christians from the Muslim community by imposition of harsh sentences against them, and limited their devotional ceremoniesand social activities. But we can see, byreview of historical reports, that the governments not forced Christians to converted and entered to Islamin the Umayyad and Abbasid periods.
    Keywords: Christians, Muslim rulers, Umayyad, Abbasid}
  • حمیدرضا مطهری، صدرالله اسماعیل زاده
    کشاورزی به عنوان مهم ترین راه تامین نیاز غذایی بشر همواره مورد توجه جوامع و حکومت ها بوده است. امویان نیز با توجه به فواید فراوانی که از طریق کشاورزی نصیب آنان می شد به این مهم توجه داشتند و در ساختار اقتصادی آنان، کشاورزی نقش مهمی ایفا می کرد. آنان پس از تثبیت قدرت و جایگاه خویش به اقداماتی در نظام زمین داری و کشاورزی دست زدند. این نوشتار برآن است تا به این پرسش پاسخ دهد که سیاست امویان در زمینه کشاورزی و نظام زمین داری چه بوده است؟ برای پاسخ به این مهم انواع زمین داری و اقدامات امویان در این باره و برای گسترش کشاورزی در عراق و شام را بررسی کرده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد امویان بواسطه درآمد هنگفت مالیات از زمین ها و محصولات کشاورزی، گونه های مختلف زمین داری را در پیش گرفته، به فراهم ساختن مقدمات توسعه کشاورزی، همچون توسعه سدها، حفر نهرها و قنات و مساحی زمینها و اقطاعات آن روی آوردند.
    کلید واژگان: کشاورزی, امویان, زمین داری, خراج, اقطاع}
    Hamidreza Motahari, Sadrolloh Esmaeilzadeh
    Agriculture, as the main way of attaining nutrition for humankind has been always regarded highly by different societies and governments. Umayyad dynasty also realized the great benefits of agriculture and its crucial role in their economic structure. After stabilizing their rule, Umayyad caliphs made efforts to improve the conditions of agriculture and farming. The present paper will answer the raised question here: What were the policies of Umayyads in the aspect of agriculture and land-holding system? In order to answer the question, different types of land-holding system of Umayyads and their actions on expansion of agriculture in Iraq and Sham are analyzed in this paper. The finding represent Umayyads earn huge income through taxes on land-holding and agricultural products and they exercised different types of land-holding systems. These actions led to preparation of situations for expansion and improvement of agriculture, damns, streams, qanats as well as lands measuring and land tenancy.
    Keywords: Agriculture, Umayyad, Land-holding, Tax, Land tenancy}
  • Husayn Qarechanlu, Morteza Rezaei*
    Conquest of Northern African territories is regarded among historical important events in the first century of Islam; while conquering Andalusia in Europe was a significant achievement. The conquest of Andalusia established a civilization which included European, African and Asian characteristics and formed a new identity through Islamic culture, which was spread and endured in European countries. However the process of the conquest and the role of Musa ibn Nusayr were never analyzed separately. The present paper will analyze his role and his activities considering political and military aspect. (Question) Wisdom of Musa ibn Nusayr, supports of Umayyads, supports of Northern African people and also a number of European people and rulers were the reasons behind the conquest of Andalusia. (Hypothesis) The present paper tries to represent a clear and true picture of the conquest of Andalusia which was based on developing Islam and achieving financial benefits. (Goal) A descriptive - analytical study will be applied in order to achieve the answer to the raised question. (Methodology) Being far away from the capital of Umayyad dynasty caused internal differences and challenges for power over conquered territories of Musa ibn Nusayr in Andalusia.
    Keywords: Musa ibn Nusayr, Tariq ibn Ziyad, The Conquest of Andalusia, Africa, Umayyad}
  • حسین مفتخری*
    با مرگ معاویه بن یزید (64 ه. ق) خلافت اموی دچار چالشی جدی شد که آن را تا آستانه انقراض پیش برد. در هر گوشه از قلمرو خلافت، مدعیانی قدرتمند همچون شیعیان، زبیریان و خوارج سر بر آوردند، اما با قدرت گیری مروانیان و ظهور عبدالملک بن مروان در عرصه سیاسی و به کارگیری امرایی قدرتمند همچون حجاج بن یوسف ثقفی، امویان توانستند بار دیگر قدرت از دست رفته را احیاء نمایند.
    حجاج با اعمال سیاست های خشن، تمام هم خویش را مصروف سرکوب مخالفان نمود و حجاز و عراق را که کانون اعتراضات بود، آرام کرد و با گسترش فتوحات در شرق جهان اسلام، درآمد لازم را برای حکومت امویان فراهم نمود. در مقاله حاضر با تدقیق در زندگی و حیات سیاسی حجاج، نقش وی را در تثبیت و تحکیم دوباره خلافت اموی بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: امویان, مروانیان, عبدالملک بن مروان, حجاج بن یوسف ثقفی, ابن زبیر, خوارج}
    Hossein Moftakhari*
    After the death of Moăviah bn Yazid, (64 AH/ 683 AD) the Umayyad Caliphate faced a serious challenge that brought it to the verge of extinction. Powerful claimant such as Shiites, Zobairids and Khawărij rose in every corner of Caliphate realm, But with the Mrvanieds rise to power and emergence of Abdolmalik ibn Marvăn in the political sphere and using Their powerful rulers as Hjjăj ibn Yŭsof Thaqafi, The Umayyad managed to restore lost power once again. Hajjăj, using the violent policies, involved all in his power for suppressing the dissents, and tranquilized the center of protest (Hijăz and Iraq) and by developing the conquests in eastern parts of Islamic world, obtained the necessary revenue for Umayyad government. This essay tries to survey Hajjâj’s rule in reconsolidation and stabilization of Umayyad Caliphate, with reference to his life and political carrier.
    Keywords: Umayyad, Mrvanieds, Abdolmalik ibn Marvăn, Hjjăj ibn Yŭsof Thaqafi, Ibn Zobair, Khawărij}
  • سیدعلی خیرخواه علوی*
    جریان های سیاسی عثمانیه و شیعه که پس از مرگ عثمان در سال 35 شکل گرفتند در قرون نخستین اسلامی به عنوان افکار غالب و تاثیرگذار در جامعه اسلامی، ادامه حیات دادند. تقابل این دو جریان سیاسی که به تدریج به دو جریان اعتقادی تبدیل شدند، سبب شد تا این جریان ها از تغییرات یکدیگر متاثر شوند. از سوی دیگر ظهور نظریه «تربیع» در قرن دوم هجری و اوج گیری آن در قرن سوم هجری موجب گردید تا تفکر عثمانیه رو به افول رود و در برابر آن پیروان سیاسی تفکر شیعی رشد یافتند. این مقاله کوشیده است با استناد به منابع نزدیک به دو قرن نخست هجری، این تحول را با رویکردی تاریخی مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: شیعه, عثمانیه, بنی هاشم, بنی امیه, علی(ع), عثمان}
    Seyed Ali Kheirkhah Alavi*
    Othmanid and Shiite trends being developed following the death of Othman in 35 after hijrah were ongoing as the dominant and effective thoughts in the Islamic community in the first Islamic centuries. The contradiction of these two political trends which gradually changed into two belief trends provided the ground for them to be aware of the changes of one another. On the other hand، the advent of theory of “Tarbee’” in the second century and its climax in the third century led to the failure of othmanid thought and against it، the enlargement of political followers of Shiite thought. This article is to study this change utilizing a historical approach and referring to resources in the first two centuries
    Keywords: Shiism, Othmanism, Hashemite, Umayyad, Ali PBUH', Othman}
  • سجاد دادفر
    فتح اسپانیا و پیروزی های بعدی مسلمانان در این منطقه از جهان، که در تاریخ فتوح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسپانیا اولین منطقه از اروپاست که مسلمانان موفق شدند در زمان کوتاهی آن را تسخیر نمایند. هدف این نوشتار، بررسی و تحلیل این پیروزی به لحاظ اوضاع داخلی اسپانیا در آستانه ورود مسلمانان و تاثیر احتمالی این اوضاع در موفقیت نیروهای فاتح می باشد. از این رو ضمن بیان مختصری از تاریخچه فتوح در منطقه شمال آفریقا، اوضاع داخلی اسپانیا به عنوان یکی از فرضیه های احتمالی در فتح این سرزمین توسط مسلمانان مورد بررسی قرارگرفته است.
    کلید واژگان: اسپانیا, اندلس, فتوح, ویزیگوت ها, امویان و طارق بن زیاد}
    Sajjad Dadfar
    Muslim's conquest of Spain and their subsequent victories in this region are of special importance in the history of Muslim's conquests. Spain was the first country in Europe that Muslims could conquer within a short time. However, an area of research about this topic can be an analysis of this victory in the form of a review of the domestic conditions of Spain with arrival of Muslims in this country the potential effects of these conditions on the success of the conquering forces. Therefore, the present research seeks to offer a brief account about the history of Muslims conquests in North Africa and review Spain's domestic climate as a potential hypothesis for Muslim's conquest of this land.
    Keywords: Spain, Andalusia, Visigoths, Umayyad, Tariq b. Ziyad}
  • عباسعلی آذرنیوشه*
    هنگامی که اعراب بادیه نشین مسلمان در آغاز قرن هفتم میلادی از صحرای جزیره العرب به عنوان جهاد دینی به اطراف پراکنده شدند، غیر از آیین جدیدشان، چیزی که مخصوص خود آنان باشد به همراه نداشتند؛ از فنون معماری چیز زیادی نمی دانستند، شهرهایشان جز توده هایی از کلبه های گلی ابتدایی و روستاهایشان جز جوخه هایی از سیاه چادر یا آلونک هایی از نی نبود و تنها عبادتگاهی که داشتند، کعبه در مکه بود که به هیچ یک از درجات هنر ساختمان ارتباطی نداشت. با این وجود، چند دهه پس از این مهاجرت، به کمک اقوام و ملل مغلوب و امکانات ذاتی آنان جنبشی را آغاز کردند که از آن به «جنبش عمران و شهرسازی» می توان یاد کرد؛ زیرا پس از مدت کوتاهی به برپایی شهرهایی چون کوفه، بصره، واسط و بغداد در شرق و فسطاط و رام الله در غرب اقدام کردند. هدف از این پژوهش با اتکا به منابع و شواهد تاریخی پاسخ بدین سوال است که چه عواملی اعراب صحراگرد را بر آن داشت تا به درک تاریخی ضرورت چنین پدیده ای نائل شوند.
    کلید واژگان: شهرسازی, اعراب, مسجد, بازار, عباسی, اموی, قصور}
    Abbasali Azarniusheh*
    When Muslim Nomad Arabs were scattered around as a religious jihad from Arabian Peninsula at the beginning of the seventh century AD, they had nothing of their own except their new religion; they did not know much about architectural techniques, their cities were just piles of primary mud cottages and their villages were just squads of tents or straw huts. Their only place of worship was Kaaba in Mecca which had relationship with none of the art degrees of buildings. However, a few decades after this emigration, they began a movement with the help of the defeated nations and their inherent facilities which could be called “Urbanization and development movement”; such being the case, after a short period of time, they began to build cities such as Kufa, Basra, Wasit, Baghdad on east and Fustat and Ramallah on west. Relying on the historical sources and evidences, this study aims at answering the question of the factors for such an understanding by the nomad Arabs and its historical necessity.
    Keywords: urbanization, Arabs, Mosque, market, Abbasid, Umayyad, negligence}
  • مصطفی معلمی*، مجتبی اسفندیاری
    با ظهور و گسترش اسلام علاوه بر اعراب، مردمانی از دیگر نژادها و ملل به اسلام گرویدند. تعصبات و گرایش های قومی و قبیله ای و پیوندهای خونی در میان عرب جاهلی از یک سو و ظهور اسلام در میان اعراب از سوی دیگر موجب شد تا پس از اسلام این اندیشه در میان عرب پدید آید که گویا مسلمانان عرب تبار شهروند برتر و درجه یک بوده و غیرعرب یا عجمان شهروند فروتر و درجه دو هستند. این اندیشه که حتی زمان حیات پیامبر| نیز در رفتار برخی مسلمانان تجلی نمود، موجب رخداد مشکلات فراوانی برای مسلمانان غیرعرب شد. عواملی چند در تشدید این مشکلات و تداوم این اندیشه دخیل بوده اند و برخی از آنها نسبت به بعضی دیگر تاثیرگذارتر بوده اند؛ اما کمتر در تحقیقات و پژوهش های معاصر بدانها پرداخته شده است. این مقاله درصدد است تا اندکی واکاوی بیشتر در مسئله انجام داده و نگاهی به وضعیت مسلمانان غیرعرب به ویژه ایرانیان بیندازد.
    کلید واژگان: اسلام, عرب, عجم, موالی, الحمرا, بنی امیه, بنی عباس}
    Mostafa Moalemi*, Mojtaba Esfandiari
    With the advent and spread of Islam, in addition to Arabs, people from other races and nations turned to Islam. Prejudices, ethnic and tribal affiliations, and blood ties among the pre-Islamic Arabs, on the one hand and on the other hand, the advent of Islam among Arabs brought about this idea among the Arabs after Islam that it appears that Arab Muslims were superior and first-class citizens while Non-Arab or Ajam people were inferior and second-class citizens. This opinion that was manifested in some Muslims’ behavior even during the prophet’s lifetime, posed a lot of problems for the Non-Arab Muslims. Several factors, some being more effective than the others, were involved to intensify this opinion; it, however, has been neglected to some extent in the contemporary studies. The paper attempts to have a deeper analysis of the problem and to point out to the Non-Arab Muslims’ situation, especially to Iranians’.
    Keywords: Islam, Arab, Ajam, Mawali, Alhamra', Umayyad, Bani Abbas}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال