به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رنگ » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رنگ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ناهید جلیلی مرند*، شراره چاوشیان

    پژوهش حاضر که با روشی تحلیلی و کتابخانه ای انجام شده به تحلیل نقش های مختلف رنگ ها در اصطلاحات فرانسه و فارسی پرداخته است. از یک سو، این اصطلاحات در زمینه زبانشناسی خصوصا از لحاظ واژگان و ساختار نحوی، و از سوی دیگر نماد های پنهان و آشکار آن ها از دیدگاه بینا فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند. در واقع، نویسندگان جهت آگاهی از اشتراک و افتراق نقش رنگ ها دراصطلاحات مورد نظر دو زبان و ایجاد نظم و انسجام در متن مقاله، آنها را به ابتکار خود در شش گروه بدین ترتیب طبقه بندی کرده اند: استعاره مفهومی، اصطلاحات با ساختار صفت و موصوف، مجاز، عرصه سیاست، مفاهیم انتزاعی و اصطلاحات با ساختار مصدر فعل. قابل ذکر است که با مراجعه به کتاب ها و فرهنگ های تخصصی، پیکره پژوهش متشکل از اصطلاحات واجد شرایط برای هر گروه جمع آوری  و برای هر یک از آنها معادل یابی در زبان مقصد انجام گرفته است. علاوه بر بررسی هراصطلاح، مولفین مقاله با استناد به نقطه نظرهای زبانشناسان، مطالعه تحلیلی از مثال ها ارائه داده اند. همچنین، با مراجعه به کتاب ضرب المثل: به سوی یک تعریف بر اساس زبان شناسی (2012)  اثر سونیا گومز-ژوردانا فراری ساختار نحوی مثال های پیکره پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: امثال و تعبیرات, بینافرهنگی, رنگ, زبان و فرهنگ, نماد}
    Nahid Djalili Marand*, Sharareh Chavoshian

    The present article, realized by using analytical method and library research, has discussed the different roles of colors in French and Persian terms. On the one hand, these terms have been studied in the field of linguistics, especially in terms of vocabulary and syntactic structure, and on the other hand, their hidden and obvious symbols have been analyzed by the intercultural point of view. In order to be aware of the commonality and differentiation of the colors’ role in the terms of both French and Persian languages and to create order and coherence in the text of the article, the authors have categorized them into six groups, according to their own initiative: Conceptual metaphor, terms structured by noun and adjective, metonymy, political domain, abstract concepts and terms based on infinitive. It is noteworthy that by referring to specialized books and dictionaries, the body of research consisting of qualified terms for each group has been conceived and for each of them, equivalent has been chosen in the target language. In addition to examining each term, the authors of the article have provided an analytical study of the examples, citing the views of linguists. Also, by referring to the book Le Proverbe : Vers une définition linguistique (2012) by Sonia Gomez-Jordana Ferari, the syntactic structure of the examples of the research body has been examined.

    Keywords: Color, Intercultural, Language, Culture, Proverbs, Expressions, Symbol}
  • زهرا اسحقی، احمد فروزانفر*، الهام ملکیان

    نماد و نمادگرایی نقش بسزایی در تصویر آفرینی و انتقال معانی ایفا می کند. رنگ، یکی از اجزای مهم صور خیال و برجسته ترین عنصر حوزه محسوسات و بخش مهمی از زبان نمادین شاعران و نویسندگان ادبیات را تشکیل می دهد. ایرانشاه ابن ابی الخیر از شاعران حماسه پردازی است که از عنصر رنگ در منظومه کوش نامه بهره برده است. در این جستار از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که پربسامدترین رنگ ها به ترتیب سیاه، زرد، سفید، سبز، سرخ، بنفش، آبی، لاجوردی، ارغوانی، کبود است. رنگ سیاه به عنوان نماد ضخامت، سیه روزی، زیبایی معشوق و رنگ زرد با نماد و مرگ، ضعف و ناتوانی، خیانت، قدرت، یاس و رنگ سفید با نماد روشنایی و پاکی و قداست، تقابل سیاه و سپید و رنگ سبز با نماد سلامتی، امید، مقاومت و رنگ سرخ با نماد شور و هیجان برای انتقام گیری، محرک انتقام گیری، معنای عادی، خون، آمادگی برای رزم و پیکار، آگاهی بخشی، علم و معرفت، رویش گیاهان و رنگ بنفش نماد پرچم و درفش در صحنه های جنگ و رنگ آبی نماد پاکی و زلالی و رنگ لاجورد نماد آسمان، توصیف خورشید، آیین و رنگ کبود نماد آمادگی برای جنگ و رنگ ارغوانی نماد مسرت و شادمانی است.

    کلید واژگان: نماد, رنگ, ایرانشاه, کوشنامه}
    Zahra Shaghi, Ahmad Forouzanfar *, Elham Malekian

    Symbols and symbolism play a significant role in creating images and conveying meanings. Color is one of the important components of imagination and the most prominent element in the realm of sensations. It forms an important part of the symbolic language of poets and literary writers. Iranshah Ibn Abi al-Khair is one of the epic poets who incorporated the element of color in the Kushnameh poem. The essay utilizes a descriptive-analytical method. The findings of the research indicate that the most frequent colors are black, yellow, white, green, red, purple, blue, azure, and violet. Black color symbolizes thickness, darkness, the beauty of the beloved. Yellow color represents death, weakness, incapacity, betrayal, power, jasmine.White color signifies brightness, purity, holiness, contrast fight, raising awareness, science,  knowledge, growth of plants. Purple  color symbolizes the flag, cover  in war scenes. Blue is a symbol of purity, clarity, preparation for war. Azure symbolizes the sky, describes the sun, religion. Purple represents joy, happiness.

    Keywords: Symbol, Color, Iranshah, Kush-Nameh}
  • طاهره سیدرضایی*، فرشته محجوب

    رنگ ها بر درک انسان از پدیده های هستی اثرگذارند. گرایش ذهنی به رنگ و استفاده از طیف های آن، بازتاب کنش های گوناگون روانی است. هر رنگ اثری ویژه بر جسم و روح انسان بر جای می گذارد که به وسیله دو دانش فیزیولوژی و روان شناسی قابل اثبات است. شاعران به سبب نگاه حسی و دگرگونه دیدن جهان، دریافت عمیق تری از رنگ ها دارند که بازتاب آن در شیوه های گوناگون تصویرسازی از تشبیه و استعاره تا حس آمیزی، آشنایی-زدایی و نمادپردازی مشهود است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی شعر سیمین بهبهانی و گلرخسار صفی آوا، دو شاعر زن معاصر از ایران و تاجیکستان را از منظر نظریه رنگ ماکس لوشر واکاوی کرده است. هر دو شاعر به گذر از سنت و نوآوری در شعر متمایل اند و بسیاری از تصاویر اعماق و اتفاقی شعر آنان به وسیله رنگ و آفرینش رنگ واژه های بدیع حاصل شده است. مضمون و موتیف غالب شعر بهبهانی زنان و جایگاه آنان و در سروده های صفی آوا، وطن و دغدغه های مرتبط با آن است و در نوشتار حاضر تحلیل روان شناسی رنگ ها نیز اغلب در همین راستا صورت گرفته است. حاصل آنکه هر دو به جهت غلبه روحیه اندوهگین و ناامید از رنگ سیاه بیش از هر رنگ دیگری استفاده کرده-اند اما با استفاده از قرمز و سبز آن را تلطیف کرده و مخاطب را به بهبود اوضاع امیدوار کرده اند. با این وجود در این حیطه اشعار بهبهانی در قیاس با صفی آوا به دلیل مهارت او در تکنیک پردازی، استفاده همه جانبه از ابزارهای فرهنگی، روان شناسی، وسایل ارتباط جمعی و کهن الگوها دارای بسامد،

    کلید واژگان: رنگ, رنگ واژه, ماکس لوشر, شعر, سیمین بهبهانی}
    Tahereh Seyedrezai*, Fereshteh Mahjoub

    Colors affect human understanding of the phenomena of existence. The mental tendency towards color and the use of its spectrums is a reflection of various psychological actions. Each color leaves a special effect on the human body and soul, which can be proven by the two sciences of physiology and psychology. Poets have a deeper understanding of colors due to their sensual and different view of the world, which is reflected in various ways of illustration, from simile and metaphor to sensibility, defamiliarization and symbolism. The present research has analyzed the poetry of Simin Behbahani and Golrokhsar Safi Ava, two contemporary women poets from Iran and Tajikistan tradition and innovation in their poetry, and many of the deep and incidental images in their poetry have been achieved through the use of color and the creation of innovative words. As a result, both of them have used the color "black" more than any other color in order to overcome, from the perspective of Max Loescher's color theory. Both poets tend to go beyond the sad and hopeless spirit; Nevertheless, in this area, Simin's poems have more frequency, variety of spectrum and more meanings in comparison with Golrokhsar, and its application takes on a realistic and descriptive form.

    Keywords: Color, Color-Word, Max Loescher, Poetry, Simin Behbahani, Golkhsar SafiAva}
  • جهاندوست سبزعلیپور*
    نام های جغرافیایی از بخش های قدیمی هر زبان هستند. جای نام شناسی علم بررسی نام مکان های جغرافیایی است و هدفش بررسی نام های جغرافیایی به قصد دست یابی به ریشه، معنا و ساختار آن ها است. در نام های جغرافیایی ایران رنگ واژه هایی هم چون سفید (آق)، سرخ، سبز، کبود، زرد (زرین)، سیاه (قره) و مانند آن پربسامد هستند. چگونه ممکن است درخت سیاه باشد و چشمه زرد و خاک سفید؟ پرسش این تحقیق آن است که رنگ واژه ها در ساخت جای نام های ایران چه نقشی دارند؟ پیکره نام هایی که در این تحقیق بررسی شده اند، اغلب از در گاه ملی آمار ایران و در مواردی اندک از منابع دیگر به دست آمده اند. نتیجه بررسی نشان می دهد که یکی از ویژگی های پرتکرار در ساخت جای نام ها استفاده از رنگ واژه ها است. رنگ خاک، یا بستر زمین، رنگ گیاهان و گل ها و نیز جلوه های مختلف آن ها از دور (همانند رنگ تیره یا سبز دریا از دور) رنگ فلزات و کانی ها و مواردی از این قبیل باعث شده که مردم هر جامعه ای برای بار اول از ویژگی ظاهری هر مکان برای اشاره به آن استفاده کنند. روش به کار رفته در این تحقیق قیاسی است؛ به این صورت که جای نام استان های مختلف با زبان ها و گویش های مختلف، باهم مقایسه می شوند.
    کلید واژگان: توپونیمی, جای نام شناسی, رنگ, رنگ واژه, نام های جغرافیایی}
    Jahandoost Sabzalipour *
    Toponymy is the science of studying the names of geographical places, and its purpose is to investigate geographical names in order to find their origin, meaning and structure? In the geographical names of Iran, color-words such as: white (Aq), red, green, blue, yellow (Zarin), black (Qara), are common. How is it possible that the tree is black and the spring is yellow and the soil is white? The question of this research is, what is the role of color-words in the construction of Iranian place names? The corpus of names that have been examined in this research are mostly obtained from the national statistics portal of Iran and in few cases from other sources. The result shows that one of the most frequent features in the construction of place names is the use of color words. The color of the soil, or the surface of the land, the color of plants and flowers, as well as their different effects from a distance (such as the dark or green color of the sea), the color of metals and minerals, have caused the people of each society to consider the appearance of each for the first time to name it. The method used in this research is comparative, That is, the names of different provinces with different languages and dialects have been compared with each other.
    Keywords: Toponymy, Color, Geography, Iran. Name, Place}
  • یدالله نصراللهی*، عاطفه جنگلی
    از مسایل و موضوعات تامل برانگیز مربوط به شاهنامه، بحث نقش درفش ها و رنگ آن هاست؛ این که هرکدام از پهلوانان و شاهان در شاهنامه برای بیان هویت و شخصیت خود نقش و رنگ خاصی در درفش داشته اند؛ معنی یا تاویل  و یا رمز و راز این درفش ها در چیست؟ و چگونه می توان به مذاق امروزی آن ها را تحلیل کرد؟ به نظر می رسد که انتخاب رنگ خاص درفش، با ویژگی های روحی و روانی هر پهلوان یا شخص، ارتباط دارد. رنگ های اصلی در شاهنامه، رنگ بنفش، سرخ و زرد است. این تاکید برای این سه رنگ، می تواند نشان دهنده این امر باشد  که انتخاب رنگ درفش ها بر سبیل تصادف نبوده است. این رنگ ها در پس پرده الفاظ به  معانی و اعتقاداتی اشاره می کنند که تامل درباره، مارا به باورهای دینی و اساطیری مربوط به اهورامزدا، میترا، آناهیتا، دین زردشتی و دیگر عناصر باستانی رهنمون می سازد. شخصیت پهلوانان شاهنامه، بارنگ درفش آن ها مطابقت دارد؛ رنگ و نقش درفش رستم و بیژن، مرتبط است با ایزد ستاره بهرام که نماد قدرت است و عشق ورزی . رنگ درفش و تحلیل روانشناسی آن ها، پس زمینه های اعتقادی توتم، ناخودآگاه و خصوصیات شخصی پهلوانان را در شاهنامه نشان می دهد. روش تحقیق این مقاله به شیوه توصیفی، تحلیلی و تطبیق آن با نظریات نوین علم روانشناسی رنگ هاست و شیوه گردآوری مطالب آن، اسنادی، فیش نویسی و کتابخانه ای بوده است.
    کلید واژگان: درفش, رنگ, تحلیل اساطیری روان شناختی, رستم, بیژن}
    Yadollah Nasrollahi *, Atefeh Jangali
    This article aims at examining the subject of colors in The Shahnameh, enumerating the reasons for the choice of colors used in the pivotal and important banners of this great poem. Violet, red and yellow have the highest frequency in The Shahnameh because the sage poet’s selection of the used colors in the banners has not been random. In other words, pondering over these colors which are pregnant with meanings and beliefs could guide us to know their belief in Ahura Mazda, Mitra, Anahita and other ancient elements and Zoroastrianism. On the other hand, the heroes’ personalities match the colors of their banners. The present paper examines and discusses the color and the inscription of Rostam and Bijan’s banners. This survey not only shows personality dimensions of the heroes psychologically, but also from mythological perspective expresses the relation between that friend and lord Bahram that is representative of power and adoration. Meanwhile, it has been proven that after ages how the collective unconscious of a nation moves and travels to reflect their beliefs in the coming periods through the clear mirror of poetry and literature and to see its lucid reflection in various languages like the repeated story of love. Colors and the psychology of the banners’ colors are expressive of Totem, the unconscious and personal characteristics of a hero in The Shahnameh. This article has employed the method of description and analysis, using the new theories of psychology of colors in The Shahnameh.
    Keywords: Banners, Color, Mytho-Psychological Analysis, Rostam, Bijan, Violet, Red}
  • سکینه پیرک

    در روان شناسی مدرن، رنگ ها یکی از معیارهای اصلی برای سنجش شخصیت افرادند. رنگ ها نوعی انرژی ارتعاشی و اصوات قابل مشاهده اند که تاثیر خاصی در روح و جسم هر فرد باقی می گذارند و می توانند منبع غنی و مفیدی برای خوانش های  ذهنی و تحلیل ویژگی های روحی و روانی هر قوم و ملتی باشند. در این مقاله ضمن بررسی خصوصیات زیباشناختی بایاتی های آذری، به بررسی و تحلیل رنگ های به کار رفته در آن ها بر اساس هشت رنگ کارکردی آزمایش ماکس لوشر پرداخته شد و از زبان سرایندگان گمنام این ترانه ها، برخی از ویژگی های روحی و روانی مردم منطقه مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. در این جستار از مجموع 3600 بایاتی که به عنوان جامعه آماری بررسی شد، در 226 بایاتی، انواع رنگ به کار رفته بود. بر اساس یافته های این پژوهش، طیف رنگ های استفاد ه شده در بایاتی ها، هرچند به صورت نسبی، بیانگر خصوصیات روحی- روانی مردم منطقه، برای بیان احساسات، اعتقادات، حساسیت ها، شادی ها، ناکامی ها و منعکس کننده محیط زندگی فردی و اجتماعی پر فراز و نشیب این اقوام است. روستاییانی که در شرایط سخت کوهستانی و معیشتی به سر می برند اما شیوه زندگی و روحیه قوی اشان از آن ها افرادی سخت کوش، مقاوم، فعال و نیرومند ساخته است که درپی بهبود شرایط زندگی خود برآمده اند.

    کلید واژگان: بایاتی, اقوام آذری, رنگ, روان شناسی, ماکس لوشر}
    Sakineh Pirak

    In modern psychology, colors are one of the main criteria to evaluate personality. Colors are a kind of quivering energy and visible sounds that leave special effects on the body and soul of each individual. They can be a rich and useful source for mental studies and analysis of spiritual and psychological characteristics of any ethnicity and population. While studying the aesthetic attributes of Azeri Bayatis, this article also studies and analyses the colors incorporated in them based on Max Lüscher’s eight practical color test, and some spiritual and psychological qualities of people in the region were studied through the works of anonymous poets of these songs. The research methodology was descriptive-analytic and the data collection method was library research. 3600 collections of Bayatis were used as the statistical population and in 226 of them different colors were used. Based on the findings of the research, the spectrum of the colors used in the Bayatis partially demonstrates the spiritual and psychological qualities of the people in the region in communicating their feelings, beliefs, sensibilities, happiness, failures and reflecting their individual and social living environment which was full of ups and downs. Villagers live in harsh mountain and subsistence conditions, but their way of life and strong spirits have made them hard-working, resilient, active, and strong individuals that have tended to improve their living conditions.

    Keywords: Bayati, Azerbaijan folks, Color, Psychology, Max Luscher}
  • سلیمه دارائی، تقی امینی مفرد*، کبری نودهی
    رنگ ها بیانگر احساسات و عواطف است و ویژگی های درونی افراد را منعکس می نماید. گاه هنرمندان از رنگ ها و عناصر رنگین در تصویرسازی های عاشقانه خویش بهره برده، تجربیات عاطفی و ادراکات ذهنی خود را  به کمک صنایع ادبی و شیوه های بلاغی همچون تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز و غیره به گونه ای هنری و گیرا ارایه می دهند. سعدی نیز از این گونه های بیانی بهره های فراوان برده است. جستار حاضر به تبیین تصویر رنگ در غزلیات سعدی به شیوه توصیفی _ تحلیلی پرداخته و تصاویر مربوط به رنگ و تشبیهات و استعارات مربوط بدان ها را در سیصد و شصت غزل سعدی بررسی نموده است. دستاورد این پژوهش نشان می دهد که از میان پنج رنگ سیاه، سفید، سرخ، زرد و سبز که تصاویر معانی و دقایق ذهنی شعر سعدی را بهتر می نمایاند، رنگ سرخ بالاترین بسامد و رنگ سبز کمترین کاربرد را داشته است. هم چنین، شاعر با استفاده غیرمستقیم از رنگ های اشیاء رنگین و رنگ پدیده ها در ارایه تصویر رنگ بهره برده است. این تصاویر رنگین بیانگر قدرت کلام، نگاه زیبابین و توانایی سعدی در بهره گیری از صورخیالی مانند تشبیه و استعاره در ایجاد تصاویر است که سبب دلنشینی، فصاحت، تاثیر و جذابیت کلامش می شود.
    کلید واژگان: تصویر, غزل, رنگ, سعدی, توصیف}
    Salimeh Daraei, Taqi Amini Mofrad *, Koobra Nodehi
    Colors express feelings and emotions and reflect the inner characteristics of people. Sometimes artists use colors and colorful elements in their romantic illustrations, presenting their emotional experiences and mental perceptions with the help of literary devices and figures of thought such as similes, metaphors, ironies, pun, etc. in an artistic and appealing manner. Saadi has also benefited a lot from this kind of expression. The present article explains the image of color in Saadi's sonnets in a descriptive-analytical manner and examines the images related to color and the metaphors and similies related to them in three hundred and sixty of  Saadi's sonnets. The result of this research shows that among the five colors black, white, red, yellow and green that best illustrate the meanings and mental moments of Saadi's poetry, red has the highest frequency and green has the least use. Also, the poet has indirectly used the colors of colorful objects and the color of phenomena in presenting the color image. These colorful images express the power of speech, the poet’s aesthetic perception and his ability to use imaginary forms such as similes and metaphors in creating images, which makes his speech eloquent and pleasant, and the effect and charm of his words.
    Keywords: image, sonnet, Color, Saadi, description}
  • الهام کریمی، رحیمه چولانیان*، سهاد جادری

    عناصر اساسی در تصاویر ادبی و صور خیالی همچون استعاره، تشبیه، کنایه، مجاز، مطابقت حواس و غیره، به رنگ ها بستگی دارند، رنگ جایگاه مهم و برجسته ای دارد؛ زیرا  به کلمات ادبی بعد، جهت و عمق می بخشد و نیز تاثیر فراوان آن در زندگی و روحیات ما نمایان است، شاعران از این عنصر برای عینیت بخشیدن به مفاهیم ادبی خود بهره می جویند. تاثیر وافر رنگ ها، بسیاری از محققین را به بررسی اثرات و ابعاد آن ها، چه مثبت و چه منفی تشویق نموده و هر یک از آن ها به گونه ای سعی در نشان دادن این تاثیرات به دیگران هستند. در این مقاله تلاش شده است تا با شیوه توصیفی- تطبیقی به بررسی رنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی و مهم در ادبیات معاصر، به ویژه در اشعار آدونیس و قیصر امین پور، و نیز به ارزیابی اشعار این دو شاعر سوری و ایرانی پرداخته شود. بارزترین دستاورد این پژوهش آن است که این دو شاعر شش رنگ سیاه، سفید، آبی، سبز، قرمز و زرد را با کمیت های مختلفی جهت انعکاس و بیان مقاصد و مضامین مختلفی که اغلب ناشی از شرایط اجتماعی جامعه بود، به کار بردند و از کاربست نمادین آن ها جهت افزدون به غنای اشعار خود بهره بردند.

    کلید واژگان: رنگ, ادبیات تطبیقی, ادبیات معاصر, قیصر امین پور, آدونیس}
    Elham Karimi, Rahimeh Choulanian *, Sohad Jaderi

    The basic elements in literary images and imaginary forms, such as metaphor, simile, irony, metaphor, matching of the senses, etc., depend on colors; color has an important and prominent place; Because it gives literary words dimension, direction and depth and also its great impact on our lives and spirits is evident, poets use this element to give objectivity to their literary concepts. The abundant effect of colors has encouraged many researchers to study their effects and dimensions, both positive and negative, and each of them is trying to show these effects to others. In this article, an attempt has been made to study color as one of the main and important elements in contemporary literature, especially in the poems of Adonis and Qaisar Aminpour, by descriptive-comparative method, and also to evaluate the poems of these two Syrian and Iranian poets. The most obvious achievement of this research is that these two poets used six colors of black, white, blue, green, red and yellow with different committees to reflect and express different intentions and themes that were often due to the social conditions of the society. Their symbolic use was used to add to the richness of their poems.

    Keywords: Color, comparative literature, contemporary literature, Qaisar Aminpour, Adonis}
  • طاهر جعفری، غلامرضا حیدری*، لیدا نامدار، جواد طاهری

    یکی از مهمترین عناصر، در بروز خلاقیت های هنری به کارگیری رنگ است. در واقع رنگ از عناصر ویژه ای است که می توان از طریق شناخت ویژگی ها و تاثیرات آن، از بسیاری از رمزها پرده برداری کرد و به رازهای پنهان بسیاری دست یافت. شاعران به عنوان زیباشناسان جهان هستی، از رنگ ها در تصاویر شعری خود استفاده کرده اند و گاه از آن در تبیین مفاهیم بیان ناشدنی و فضای نمادین اشعار خود بهره برده اند .در این پژوهش که به روش کتابخانه ای انجام شده است، ضمن ارایه شواهد شعری از اشعار فردوسی طوسی و بشاربن برد به عنوان شاعران مورد مطالعه که به نحوی از رنگها استفاده کرده اند، به تحلیل شگردها و چگونگی کاربرد ادبی، نمادین و بلاغی آنها از رنگ (خصوصا از رنگ سیاه و سفید) در القای پیام به مخاطب پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رنگهای سیاه و سفید در این اشعار فردوسی و بشاربن برد بسامد بالایی را نسبت به دیگر رنگها دارند. فردوسی و بشاربن برد، از ظرفیت عظیم رنگ ها، برای انتقال اندیشه ها، مقاصد و پیام های خود در حوزه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی در فضای واقعی، کنایی، نمادین و اسطوره ای به مخاطبان خود، به خوبی بهره برده اند.

    کلید واژگان: رنگ, فردوسی, شاهنامه, بشار بن برد}
    Taher Jafari, Gholamreza Heydari *, Lida Namadar, Javad Taheri

    One of the most important elements in the emergence of artistic creativity is the use of color. In fact, color is one of the special elements that can reveal many secrets and achieve many hidden secrets through knowing its characteristics and effects. Poets, as aestheticians of the universe, have used colors in their poetic images and sometimes used them to explain the inexpressible concepts and symbolic space of their poems.In this research, which has been carried out using a library method, while presenting poetic evidence from the poems of Ferdowsi Toosi and Bashar Ben Bard as the studied poets who have used colors in some way, analyzing the methods and how they use color in literature, symbolism and rhetoric (especially of black and white color) in inducing the message to the audience.The results of the research show that black and white colors in these poems of Ferdowsi and Basharban have a high frequency compared to other colors. Ferdowsi and Bashar Ben Bard have made good use of the huge capacity of colors to convey their thoughts, intentions and messages in various social, cultural, religious and political fields in a real, ironic, symbolic and mythological space to their audience.

    Keywords: Color, Ferdowsi, Shahnameh, Bashar Bin Bard}
  • رضا رفیعی راد*

    رنگ به عنوان یک عنصر بصری در حوزه هنرهای تجسمی، از دیرباز در ادبیات نیز کاربردهای فراوان داشته است. پژوهش ها نشان می دهند که ادیبان فارسی، در استفاده از رنگ ها در اشعارشان، دو رویکرد متفاوت از خود نشان داده اند. برخی از آنان در کاربست رنگ در اشعارشان، دقت بیشتری نشان داده ولی برخی دیگر، نوعی کور رنگی در تشخیص و استفاده از رنگ ها در شعرشان داشته و رنگ های محدودی را به کار می برند. به نحوی که هنگام ارایه ی تصویر و در صور خیال، از همین رنگ های اندک نیز بهره ی کافی برده نشده و معمولا رنگ در شعر ایشان، کلماتی ناتوان و ضعیف است و فقط برای پر کردن وزن می آید. هدف مقاله حاضر، بررسی مفهوم کنایی رنگ ها در ادبیات کنایی فارسی است. پرسشی که مطرح می شود این است که مفاهیم رنگ ها در ادبیات کنایی، چیست؟ این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی، از طریق جمع آوری کنایات موجود در سه دایرهالمعارف توصیف پدیده طبیعی (گیاه، حیوان، طبیعت)، توصیف وضعیت جسمانی انسان، توصیف رنگ معجزه و توصیف پدیده های ایده ی توصیف پدیده طبیعی سبز شدن گیاهان و حیات و زندگی و توصیف پدیده های ایده آل در بهشت یعنی لباس بهشتیان و رنگ کبود برای توصیف وضعیت معنوی انسان که این رنگ را به چشم نسبت داده و بر بدحالی و سیه روزی و غم و اندوه دلالت دارد. همچنین رنگ سیاه در توصیف وضعیت معنوی انسان هم در دنیا و هم در قیامت استفاده شده مانند دیوان سیاه کردن، سیاه کار، سیاه نامه و روسیاه به کار رفته اند.

    کلید واژگان: : ادبیات ایران, ادبیات کنایی, کنایه, رنگ}
    Reza Rafiei Rad *

    Color, as a visual element in the field of visual arts, has also been used in literature for a long time.Research shows that Persian writers have shown two different approaches in using colors in their poems. Some of them have shown more precision in the use of color in their poems, but others have a kind of color blindness in recognizing and using colors in their poems and use limited colors. In such a way that when presenting the image and in imaginary images, even these few colors are not used enough and usually the color in his poetry is weak and weak words and only comes to fill the weight. The purpose of this article is to investigate the ironic concept of colors in Persian ironic literature. The question that is raised is, what are the concepts of colors in Ironic literature? This research was carried out with a descriptive-analytical method, using library and internet resources, by collecting allusions found in three encyclopedias "Dehkhoda", "Amid" and "Persian allusion culture". The findings show that colors in Persian allusions have been investigated in four semantic meanings of color, i.e. description of natural phenomena (plant, animal, nature), description of human physical condition, description of miracle color and description of ideal phenomena in heaven. In Persian allusions, colors are sometimes used to express obviousness and appearance, as well as to describe a place or object, as well as to express an action. The white color, in an allusive sense, refers to the morning light, blindness and the miracle of Moses, the yellow color to describe natural phenomena such as the moon, the earth, the sun, the world, and the sky in allusions, to express the dawn and the sun, to describe the natural phenomenon of the greening of plants and Life and description of the ideal phenomena in heaven, i.e. the clothes of heavenly beings and the blue color to describe the spiritual condition of man, which attributes this color to the eyes and indicates misery, gloom and sadness. Also, the color black is used to describe the spiritual state of man both in this world and in the resurrection, such as black court, black work, black writing, and Russia.

    Keywords: Iranian literature, ironic literature, irony, color}
  • بهمن آقازاده، عبدالاحد غیبی*، مهین حاجی زاده، حسن اسماعیل زاده
    بررسی نشانه های زبانی و ساختار دلالتی یکی از شیوه های نسبتا نوین در مطالعه متون ادبی است که کنش های درونی، پیام ها و اغراض پنهان در لایه های ثانویه متن را بیان می کند. یکی از الگوهای مناسب برای نقد نشانه شناسی آثار ادبی، نظریه پیرس است که نشانه را به سه جزء بازنمون، موضوع و تفسیر تقسیم می کند. بر اساس این نظریه، مفهوم نشانه از ارتباط معنایی میان این سه جزء پدید می آید و واژگان، دلالت های ضمنی بسیاری در خود نهفته دارند که بازنمایی آن ها، مدلول و پیام اصلی شاعر را نمایان می کند. محمد آدم از شاعران نوگرای مصری است که عنصر رنگ در اشعار او بازتاب گسترده ای دارد و هر کدام از این رنگ ها دارای دلالت های شعری و بار معنایی متنوعی هستند که علاوه بر معنای حقیقی خود، معانی مجازی و شاعرانه بسیاری در خود پنهان داشته اند. این پژوهش در تلاش است تا بر اساس نظریه پیرس، فرایند شکل گیری نشانه ها در شعر محمد آدم را بررسی و داده های پنهان در رنگ ها را بیان نماید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نشانه های مربوط به رنگ سفید، سیاه و آبی احساساتی همچون اندوه، افسردگی، حس بیهودگی، ترس، بدبینی و سرگردانی را بیان می کنند. رنگ قرمز دیدگاه متناقض آدم نسبت به مقوله مرگ را نشان می دهد که بیانگر تغییر احساسات و نگرش شاعر نسبت به زندگی در دوره های مختلف عمرش است. همچنین مفهوم نشانه در اشعار آدم، در نتیجه پیوستار معنایی میان بازنمون، موضوع و تفسیر به وجود می آید.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, رنگ, محمد آدم, نظریه پیرس}
    Bahman Agazadeh, Abdolahad Gheibi *, Mahin Hajizadeh, Hasan Esmailzade
    The study of linguistic signs and semantic structure is a relatively new way of studying literary texts that expresses the inner actions, messages, and intentions hidden in the secondary layers of the text. One of the suitable models for criticizing the semiotics of literary works is Pierce's theory, which divides the sign into three parts: representation, subject, and interpretation. According to this theory, the concept of sign arises from the semantic connection between these three components, and words have many implicit meanings whose representation displays the concept and the main message of the poet. Muhammad Adam is one of the modern Egyptian poets with poems in which color element is widely reflected and each of these colors has various poetic meanings and semantic loads that in addition to their true meaning, have many virtual and poetic meanings hidden in them. This research tries to study the process of formation of signs in Mohammad Adam's poetry based on Pierce's theory and to express the hidden data in colors. The research data indicate that the signs in the colors show the special and sometimes unique attitude of Mohammad Adam towards concepts such as love, death, life, aging, and nihilism. The concept of sign in Adam's poems arises as a result of the semantic continuum between representation, subject, and interpretation
    Keywords: color, semiotics, Mohammad Adam, Pierce theory}
  • زینب مسعودی، فهیمه زارع زاده*

    رنگ به دلیل دارا بودن نقشی مهم و پویا در حیات زیستی و آفرینش های زیبایی شناختی انسان، پیوسته از دوران باستان، مسیله ای انگیزشی و مورد تدقیق فلاسفه، خاصه در سرزمین-های ایران و یونان بوده است. مسیله ای که پژوهش حاضر نقطه عطف تاثیر و تاثر آنها از یکدیگر در صدور نظریه حول محسوسات هستی پنداشته و برآن شده تا بدین پرسش پاسخ دهد که: فلاسفه این دو سرزمین کهن، فرآیند دریافت و رویت رنگ را چگونه تبیین نموده و وجوه تشابه و تمایز آراء آنها در این باب چیست؟ نتایج حاصله از تحلیل های تطبیقی نشان می دهند که: هرچند دایره رنگ های اصلی (سپید، سیاه و سرخ) از سوی فلاسفه مورد بحث، چه در همنشینی به صورت سلسله مراتب طولی یا عرضی، تقریبا یکسان و برگرفته از نشانه های هستی در نظر گرفته شده اند؛ لیکن فلاسفه ایرانی مبتنی بر حس فاهمه و شهود انواع رنگی معتقد بوده که رنگ به سبب دریافت ادراکی انسان امکانی را می یابد تا دارای بارهای معنایی و محتوایی نمادینی گردد. در حالیکه فلاسفه یونانی با استدلا ل های فیزیکی، رویت انواع رنگی را از طریق حس باصره دانسته که به واسطه احساس دریافت می گردند و این قابلیت را دارند تا در ترکیباتی بدیع، پدیدآورنده دیگر رنگ ها نیز باشند. کلید واژه ها: رنگ، رویت، نور، فلاسفه، ایران و یونان باستان

    کلید واژگان: رنگ, رویت, نور, فلاسفه, ایران و یونان باستان}
    Zeinab Masoudi, Fahimeh Zarezadeh *
    Introduction

    From an expert's perspective, color and form are human visual perception's most significant visual elements. Nowadays, a significant number of theories have been proposed in the field of color recognition, and the advancement of science and research experiences have paved new ways for feeling and perceiving it. Ethan, the author of "The Art of Color", claims A physicist studies the energy and particles in light, the composition of colored lights, the spectrum of elements, and the frequency and wavelength of colored rays. The molecular structure of pigments is of high importance for a chemist. A biologist examines the distinct impacts of light and color on the visual system and how the eye adjusts to them. The psychologist considers the effect of color on the psyche and mental understanding of colors. Artists are interested in color aesthetics and weigh on the representation of it in artworks. Thus, all these sciences were historically regarded as a subset of philosophy. Therefore, the most comprehensive theories on color were considered a tangible quality issued by philosophers. However, a lack of familiarity with these theories has recently made colorology a new science, concomitant with Newton's experiences and experiments. It is assumed that its origin goes back to the era of specialization of sciences. Historically, philosophers in Iran and Greece have paid attention to the issue of color regarding light, and unknown secrets are written with the source of conceptual or visual sensory perceptions. 
    Therefore, these writings continued with the emergence of Islam, influenced by the Arabic translation movement in the Abbasid era, and were closely related together; they framed the mind of Muslim philosophers by creating developments and new perspectives and the foundation of the philosophical school of illuminationism by Sheikh Shahabuddin Suhravardi at the height of this interaction in the following centuries. 

    Methodology

    Similarly, this study tries to analyze its philosophical data about colors comparatively and to extract the similarities and differences in their opinions about the perception of this visual element based on light. It is assumed that: Therefore, in all of their comments, the philosophers of Iran and ancient Greece explained the same color by taking the model of light; the perception of this element, a combination of conceptual and visual perception has been manifested. Zoroaster and Mani, in Iran, were regarded as the philosophers and wise people to accept or reject these hypotheses. While describing their religious-knowledge system, they have explicitly or implicitly referred to color manifestations in a written or visual manner. The thoughts of Empedocles, Democritus, Socrates, Plato, and Aristotle were studied in Greece.

    Discussion

    Analyzes of the common and distinct aspects of various visions of philosophers suggest that color in their opinions is not only a mixture of the two conceptual and visual senses; each has only stressed one of these two. Thus:Colors emerge in the form of lights with a metaphysical and spiritual nature either in the stand of the soul and its darkness or in the stand of God's manifestation and approaching to Him, and can carry a meaningful quality for humans and finally provide the basis for symbolic spiritual interpretations. Iranian philosophers paid extensive attention to seeing this visual element in the conceptual sense. They perceptually and intuitively substantiated the perception of color and defined ranges of pure and raw colors between white and black. In this range, they valued content and the concept of colors.
    Likewise, Greek philosophers heavily emphasized seeing this visual element in their vision. Colors that regularly emerge in the shape of various lights with physical nature can potentially convey the tangible quality of the object and the form in isolation as well as in combination with each other for humans and finally form the basis for the sensory interpretations. Therefore, perception of color and its context leads to the emotional and tangible substantiation of its existence by the power of vision, the three components of the object's essence, the way the light shines, and the condition of the eye state. 
    Everybody has considered the existence and the human reaction to their perception certain and expressed comprehensive comments focusing on how to view this visual element. However, should we profoundly consider the thoughts and ideas of these philosophers as the final point, we will find out the correspondence of their opinions with colors and their conversion and combination, which God has created in nature. Ironically, this has been the turning point in their effect on each other and building common interests. It means they spiritually contemplate God's signs, whether in a perceptible or over-perceptible world. The contrast between white and black and various colors between these two are shared among Iranian and Greek philosophers; the red color is also formed by the combination of white and black, whether physically or metaphysically. Greek philosophers emphasized the tangible quality of colors and immediate and direct feeling. On the other hand, Iranian philosophers heeded attention to the mental perception of colors by their mythical and symbolic functions. The functions are based on a stable mental process and are considered the reason for viewing various colors without a sensory organ. According to the belief of Iranian philosophers, the nature of light and color are not separated, and their difference and how color is affected by light is not considered in viewing various colors. The Greek philosophers believed that the difference in how light is affected by colors caused the eyes to see the colors differently. Greek philosophers have expressed some conditions in their ideas to realize the color vision and the perception of it beyond the vision power.  However, Iranian philosophers considered human efforts the condition for the light seeker in symbolic transit from darkness and the evils to brightness and the goods in the evolution of the soul. In the scope of Greek philosophy, color is a material element and the product of the dissociation of light to reveal several defined objects from which the primary colors are taken, and from the combination of them, the secondary colors are produced.  However, light is synonymous with the existence and manifestation of God’s infinite nature from which various colors are produced in Iranian philosophy. It is the cause of the realization and emergence of colors in the realm of human existence. From Iranian philosophers’ point of view, white and black colors are created based on how much they benefit from the source of God’s grace; thus, they have semantic and symbolic value.  Nevertheless, these colors are created based on the extent to which the physical radius of light increases or decreases.

    Conclusion

    Unlike Socrates, who briefly and concisely proposed his thoughts on how he sees colors, other philosophers in these two countries have pointed out the details of the emergence of colors based on light and its different types. The difference is that Iranian philosophers studied the classification of colors and the Greek philosophers examined their combinations. The former have always considered colors in the longitudinal hierarchy and the latter in the transverse hierarchy. Although the Greek philosophers' opinions are distinct from each other, i.e., Empedocles and Democritus studied colors based on the movement of light particles, Socrates reviewed them based on eye frictions with light rays, Plato considered the outcome of the exit of the radius, and Aristotle examined them based on their impressions. Thus, they have proven all these topics based on the visual sense. On the other hand, Zoroaster and Mani saw colors from another angle of view and considered the intuition of the human soul in gaining the grace of Ahura as evidence for different colors. 
    The Greek philosophers believed that the difference in how light is affected by colors caused the eyes to see the colors differently. They believe that the nature of light and color are not separated, and the difference and how color is affected by light are not considered in viewing various colors. Therefore, they explained the perception of this visual element regardless of the arguments of physical logic about the perception of colors based on conceptual sense.

    Keywords: Color, Seeing, Light, Philosophers, Ancient Iran, Greece}
  • سکینه صارمی گروی*، رقیه مهماندوست کتلر
    در ادبیات امروز، نمادها نقش مهمی در تصویرآفرینی و انتقال معانی ایفا می کنند. یکی از این نمادها که به شکلی هوشمندانه از سوی شاعران مورد استفاده قرار می گیرد، عنصر رنگ است. از همین روی شاعران مقاومت با بکارگیری رنگ های مختلف سعی در بیان آرمان ها و خواسته های خود دارند. به عنوان نمونه قیصر امین پور در ادبیات فارسی و عمرابوریشه در ادبیات عربی با بکارگیری نمادها در آثار خود، تداعی های پر رمز و رازی در حوزه های تمثیلی با زمینه های گوناگون فرهنگی، آیینی و تاریخی آفریده اند. عنصر رنگ یکی از اجزای مهم صورخیال و یکی از عناصر برجسته زبان نمادین این دو شاعر که در خدمت بیان مفاهیم موردنظرشان قرار گرفته است.. نقد و بررسی و تحلیل رنگ سرخ که بیش ترین بسامد کاربردی را در اشعار این دو شاعر داشته است، موضوع اصلی این مقاله را تشکیل می دهد. روش کار به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان می دهد که هر دو شاعر از رنگ سرخ نماد کمال، شهادت، اعتراض و قیام بهره برده اند.
    کلید واژگان: ادبیات پایداری, رنگ, نماد, عمر ابوریشه, قیصر امین پور}
    Roghayh Mhmandos
    In today's literature, symbols play an important role in depicting and conveying meanings. One of these symbols that is cleverly used by poets is the element of color. Therefore, resistance poets try to express their ideals and desires by using different colors. As an example of Qaisar Aminpour in Persian literature andBy using symbols in their works, Omar Aburisheh has created mysterious associations in allegorical fields with various cultural, ritual and historical backgrounds. The element of color is one of the important components of the imaginary and one of the prominent elements of the symbolic language of these two poets, which has been used to express their intended meanings. This article forms. The method is descriptive-analytical and the results show that both poets have used red as a symbol of perfection, martyrdom, protest and uprising.. The method is descriptive-analytical and the results show that both poets have used red as a symbol of perfection, martyrdom, protest and uprising.
    Keywords: Sustainability literature, Color, symbol, Omar Abu Risheh, Qaisar Aminpour}
  • علی حیدری، محمدرضا شیرخانی*، پیمان صالحی

    از دیرباز تاکنون، شاعران و نویسندگان در آثار خویش، به صورت نمادین یا صریح، عاطفه و احساس خود را با رنگ به تصویر می‎کشند؛ به گونه ای که با نگاهی روان شناسانه به آثار آنان‎ می‎توان پیرامون شخصیت ایشان، به نتایج قابل توجهی دست یافت. در همین راستا، پژوهش مذکور تلاش کرده است با دو رویکرد توصیفی- تحلیلی و آماری، کاربرد رنگ‎ها را در اسکندرنامه نظامی و مقامات حریری مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. نتایج، حکایت از آن دارد که نظامی در اسکندرنامه 380 بار از رنگ‎ بهره برده است، 261 بار به طور مستقیم و 119 بار به شکل غیر مستقیم و با واژه ‎هایی مانند تیره، روشن، قیرگون و... در این اثر، رنگ سیاه و مشتقات آن با 107 بار تکرار، 57 مورد مستقیم و 50 مورد غیر مستقیم، بیشترین بسامد را دارد. کاربرد رنگ، اغلب به صورت تشبیه، استعاره و کنایه برای تعبیر از حالات درونی انسان بوده است که با نظرات روان شناسان معاصر پیرامون رنگ‎های مختلف، مطابقت بسیار دارد. حریری نیز در مقامات خود، 37 بار به رنگ‎های گوناگون اشاره کرده است که رنگ زرد با 14 بار تکرار، بالاترین بسامد را دارد. برخلاف اسکندرنامه، کاربرد رنگ در مقامات، بیشتر جنبه نمادین و کنایی دارد که اغلب از طبیعت رنگ‎ها سرچشمه گرفته است؛ مانند دلالت سپیدی بر امید و سیاهی بر نومیدی و سیه‎بختی یا رنگ زرد ممکن است در جایی نماد اندوه و بیماری و مرگ باشد و در جایی دیگر نمادی از شادی و سعادت. افزون بر این ها نوشتار پیش رو با ارایه نمودار، بسامد رنگ‎ها را در این دو اثر، به‎نمایش گذاشته است.

    کلید واژگان: رنگ, روان شناسی, نظامی گنجوی, حریری, اسکندرنامه‎, مقامات}
    Ali Haidari, MohammadReza Sherkhani *, Payman Salehi

    Poets and writers, for a long time, have figuratively or explicitly uttered their emotions and feelings in their works through various colors, in such a way that significant results can be achieved regarding their personality traits if their works are examined psychologically. The present study was an attempt to analyze the use of colors in Nizami-Ganjavi’s Eskandar-Nameh and al-Hariri’s Maqamat, recruiting descriptive-analytical approaches. The results revealed that Nizami-Ganjavi had exploited colors by 380 times in Eskandar-Nameh, namely, 261 times directly and 119 times indirectly, using words such as dark, light, pitch-black, and the like. Accordingly, black and its derivatives with 107 repetitions, respectively with 57 and 50 direct and indirect cases, had the highest frequency. The use of colors had been typically employed as a simile, a metaphor, and an irony to account for the inner states of humans, which was to a great extent in agreement with the views of contemporary psychologists about different colors. Al-Hariri had also referred to 37 colors in his Maqamat, with yellow having the highest frequency (14 repetitions). In contrast to Eskandar-Nameh, the use of colors in Maqamat had been more symbolic and ironic, often stemming from the nature of colors; for example, white signifying hopefulness, black representing despondency and misfortune, or yellow indicating sorrow, ailment, and demise in one place and a symbol of delight and exhilaration in another. Additionally, the frequency of the colors in these two works is illustrated in diagrams.

    Keywords: Color, Psychology, Nizami-Ganjavi, al-Hariri, Eskandar-Nameh, Maqamat}
  • شفیع الله سالک*، مهسا رون، سید علی قاسم زاده

    نمادها در تصویرآفرینی و انتقال مفاهیم شعری نقشی ویژه دارند. رنگ ها نیز در شعر گاه برای بیان احساسات و عواطفی همچون خشم، ترس، عشق و... وجهی نمادین می یابند. شاعران، در معناآفرینی گاه رنگ ها را در معنای واقعی و برای بیان زیبایی های حسی به کار می گیرند و گاه، نظر به وجه نمادین آنها، مفاهیم انتزاعی را ترسیم می کنند. در جریان شعر سوسیالیستی افغانستان نیز شاعران، با نگاهی عمیق به پدیده های هستی و آگاهی از مفاهیم متنوع و نمادین رنگ ها، در بیان آرمان ها و خواسته های خویش از رنگ های مختلف بهره برده اند. در پژوهش حاضر، تلاش شده تا به روش توصیفی تحلیلی جایگاه نمادین رنگ در جریان شعر سوسیالیستی افغانستان واکاوی شود. نتایج نشان می دهد کاربرد نمادین رنگ ها در این جریان شعری برجسته است؛ چنانکه رنگ سرخ نماد بارز آزادی و اندیشه کمونیستی و سیاه نماد خفقان و استبداد حاکم بر جامعه است و شاعران این جریان راه برون رفت از نماد سیاه را در رنگ سرخ جسته اند. رنگ سفید نیز در این جریان شعری نماد بارز صلح و پیروزی است. رنگ های دیگر همچون سبز، آبی و زرد نیز که در زمره رنگ های اصلی بیشترین بسامد را دارند در کنار سایر رنگ ها، از عناصر مهم نمادآفرینی در جریان شعر سوسیالیستی به شمار می روند.

    کلید واژگان: شعر معاصر افغانستان, جریان سوسیالیستی, رنگ, نماد}
    Shafiullah Salik *, Mahsa Rone, Seyed Ali Qasemzade

    The Symbols manifest role in creating images and conveying poetic concepts. Colors find a symbolic form in poetry to express emotions viz, anger, fear, and love. Poets use colors in the real sense to sensualize beauty. Sometimes, considering their symbolic aspects, they draw abstract concepts. The movement of socialist poetry in Afghanistan, poets, with a deep look at the phenomena of existence and awareness of the diverse and symbolic concepts of colors, have used different colors to express their ideals and desires. Present study, actualizes descriptive-analytical method to analyze the symbolic position of color in the said movement. The results show that the symbolic use of colors is prominent in this poetic movement. The color, red: is a clear symbol of freedom and communist thought; black is a symbol of suffocation and tyranny ruling the society. Poets of this realm have found a way out of the black symbol in red color. The white color is a clear symbol of peace and victory while other colors such as green, blue, and yellow, which have the highest frequency among the main colors along with other colors, are considered important elements of symbol creation in the movement of socialist poetry.

    Keywords: Contemporary poetry of Afghanistan, Socialist movement, color, Symbol}
  • شهین یزدان پناه، یوسف عالی عباس آباد *، علی محمد پشتدار، بهناز پیامنی
    زمینه و هدف

    بیدل، شاعر پرآوازه سبک هندی، شاعری مضمون‌پرداز و تصویرساز است که عنصر رنگ را از حوزه معنایی خاص خود خارج کرده و با ذهنی خلاق و ترکیب‌ساز، آن را به صور گوناگون و دلنشین تبدیل کرده ‌است و با همین کلمه ساده شبکه تداعی بسیار وسیعی را بوجود آورده ‌است. هدف این پژوهش آن است که برخی از تصویرسازیها و نوآوریهای بیدل با موتیو «رنگ» از منظر بلاغی و زبانی بررسی و تحلیل شود و ارتباط آن با عقاید و اندیشه های وی تبیین گردد.

    روش مطالعه

    پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای انجام شده ‌است. منبع اصلی کار، دیوان بیدل دهلوی به تصحیح اکبر بهداروند بوده که انتشارات نگاه آن را منتشرکرده ‌است.

    یافته ها

    در دیوان بیدل بیش از هفتصد بار از واژه رنگ استفاده شده ‌است، تاآنجاکه افزون بر عنوان «شاعر آینه ها» که شفیعی کدکنی به وی نسبت داده ، میتوان او را «شاعر رنگ» نیز نامید. رنگ در اشعار بیدل، گاه بصورت زبانی و گاه در ساختار ادبی و بلاغی بکار رفته ‌است؛ گاه معنای لفظی و گاه مجازی و غیرواقعی از آن اراده شده است. به این ترتیب، این عنصر سهم قابل توجهی در شکل‌گیری معنا و صورت اشعار او داشته است.

    نتیجه گیری

    از منظر بلاغی، بسامد چشمگیر استعارات نو و دور از هنجار با عنصر رنگ، بر ابهام و غنای سخن بیدل افزوده ‌است. تصاویری که بیدل با واژه رنگ ساخته ، بیشتر در راستای عقاید عرفانی اوست و در مفهوم دگرگونی، نابودی و فنا خلاصه میشود که آن را در قالب استعاره های کمیاب، تشبیهات و کنایات بکر و تازه بکار برده و جهانی دور از ذهن، درهم‌‌‌ریخته و سورریالیستی را بنمایش گذاشته ‌است. از منظر زبانی، ترکیبات اضافی ساخته شده با رنگ، بالاترین بسامد را داشته ‌است، بخصوص ترکیباتی چون «شکست رنگ» و «گردش رنگ» که با عرفان وحدت جودی شاعر مرتبط است.

    کلید واژگان: بیدل, رنگ, بلاغت, زبان, سبک هندی, تحلیل}
    Shahin Yazdanpanah, Yousef Aali Abbasabad *, Ali Mohammad Poshtdar, behnaz payamani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Biddle Dehlavi,a famous Indian poet, is a poet and illustrator who took the word “color” out of its specific meaning and turns it into various and pleasant forms with a relative and compositional mind and with that word, the network has created a very wide association. The purpose of this researches to study and analyze some of Biddle’s illustrations and innovations with color motifs from a linguistic and to rhetorical perspective and to explain and clarify its connection with his ideas and thoughts.

    METHODOLOGY

    The present research has been done by descriptive- analytical method and library method. The main source of the work was Bidel Dehlavi’s Divan, edited by Akbar Bahdarvand, which was published by Negah Publications.

    FINDINGS

    In Biddles Divan, the word “color” has been used more than seven hundred times, so much so that in addition to the “poet of mirrors” attributed to him by Dr. Shafiee Kadkani, he can also be called “poet of color”. color is used in Biddeles poems sometimes linguistically and sometimes in literary and rhetorical structure. Sometimes it is intended in the literal sense, and sometimes in the virtual and unreal meaning. Thus, this element has played a significant role in shaping the meaning and form of his poems.

    CONCLUSION

    From a rhetorical point of view, the remarkable frequency of new and abnormal metaphors with the element of color has added to the ambiguity and richness of Biddles speech. The images that Biddle made with the word color are more in line with his mystical beliefs and are summarized in the concept of transformation, destruction and annihilation, which he used in the form of rare metaphors, similes and pristine and fresh allusions and it shows a world far from the mind, chaotic and surreal. From linguistic point of view, additional compounds made with “color” have the highest frequency, especially compounds such as “color circulation” which are related to the mysticism of the poet’s existential unity.

    Keywords: Biddle, color, rhetoric, language, Indian style, analysis}
  • آزاده منتظری

    امپرسیونیسم در واقع نخستین جنبش مدرن در هنر اروپایی، و وارث به حق ریالیسم است که در نیمه دوم قرن نوزدهم نخست در هنر نقاشی ظهور کرد و سپس به هنر ادبیات راه یافت. رابطه نقاشی با ادبیات، رابطه ای است دیرپای که منتقدان ادبیات از گذشته تا به امروز بدان اذعان داشته اند و بی جهت نیست که نقاشی را شعر صامت و شعر را نقاشی گویا نام نهاده اند. در جریان فکری امپرسیونیسم، نگاه و برداشت لحظه ای هنرمند از  پدیده های طبیعت و شواهد اطرافش، تحت تاثیر میزان نور و تفاوت و نوع تابش نور در حالت های مختلف روز جایگاه ویژه ای دارد، مضافا بر اینکه هنرمندان امپرسیونیستی به بازی رنگ و نور علاقه فراوان داشتند و این ویژگی در آثارشان به خوبی نمایان شده است. ابن خفاجه (451-533ق)، شاعر بنام اندلسی، که به شاعر طبیعت نیز شهره شده، با الهام از چشم اندازهای زیبای طبیعت اندلس، تصویرهایی پویا، سیال و در نوع خود منحصر به فرد خلق کرده است. وی هر چند در قرون معاصر نزیسته، اما شاید بتوان گفت که در آثارش ویژگی هایی مشهود است که چندان با آثار هنری امپرسیونیسم در قرون معاصر بیگانه نیست. این نوشتار حاصل پژوهشی است با روش توصیفی - تحلیلی که اشعار ابن خفاجه را با هدف بررسی و تحلیل ویژگی های بصری آن طبق نگاه امپرسیونیسمی مورد کنکاش قرار داده است. از مهم ترین نتایج حاصل آمده از این پژوهش می توان به تاثیر شدید و انکارناپذیر نور در خلق تصاویر شعری ابن خفاجه و به تبع آن تداعی شکل ها و رنگ هایی متنوع و متفاوت در ذهن شاعر و گاهی دور از واقعیت اشاره داشت که حاکی از برداشت های لحظه ای شاعر تحت تاثیر نور و احساسات خود او دارد. همچنین کاربست قابل توجه رنگ های خالص و ناب در خلق این تصاویر نیز از ویژگی های دیگر اشعار ابن خفاجه است که با هنر امپرسیونیست ها مشابهت دارد.

    کلید واژگان: امپرسیونیسم, نور, رنگ, شعر, ابن خفاجه}
    Azade Montazeri

    Impressionism is in fact the first modern movement in European art, and the successor to realism, which first appeared in the second half of the nineteenth century in the art of painting and then in the art of literature; because the relationship between painting and literature is a long-standing relationship that literary critics have affirmed from the past to the present time, and it is not unreasonable to refer painting as "silent poetry" and poetry as "illustrative painting". In Impressionist thought, the artist's momentary view of natural phenomena and the evidence around him, under the influence of the amount of light and the difference and type of light radiation in different modes of the day has a special place, in addition Impressionist artists had interest in color and light which this feature is well reflected in their works. Ibn Khafajah (451-533 AH) as one of the most famous poets of Andalusia also known as “The poet of nature” created the dynamic, fluid and unique images that are somewhat similar to the works of Impressionist painters inspired by the beautiful landscapes of Andalusia nature. This paper is the result of a research with a descriptive-analytical method that has explored and researched Ibn Khafajah's poetry with the purpose of acquiring a modern attitude toward old poem as well as studying and analyzing the visual features of his poetry according to the Impressionism view.

    Keywords: Impressionism, light, color, poetry, Ibn Khafajah}
  • حمید طاهری*، مریم هادیان
    با توجه به پیشرفت روزافزون علوم، در قرن بیستم میلادی، برای اولین بار اعضای شورای پژوهشی در علوم اجتماعی اصطلاح میان-رشته ای را به کار بردند. این رویکرد بین رشته های مختلف که در حال گسستگی بود، تلفیق ایجاد کرد و خودمداری های علمی را به همکاری های علمی بدل نمود. از آنجا که ادبیات از ذهن و روان آدمی نشات می گیرد و شامل قلمرو وسیعی است، در علوم مختلف از جمله روانشناسی ریشه دارد. این علم به شناخت روان می پردازد و چون امکان مطالعه مستقیم روان وجود ندارد، نمود خارجی آن یعنی رفتار را بررسی می کند. یکی از رفتار - هایی که ما را به شناخت بیشتر ذهن بشر سوق می دهد، نوشتن است که با ادبیات پیوند مستقیم دارد. در روانشناسی رنگها (که شاخه ای از علم روانشناسی است) انتخاب رنگ، تمایل و تنفر نسبت به آن، به شخصیت فرد مرتبط می شود و ما را به درکی از وضعیت روحی فرد رهنمون می سازد. این پژوهش به بررسی اشعار حمید مصدق واحمدشاملو از منظر «روانشناسی رنگ» می پردازد و نه تنها اسامی رنگها، بلکه واژه های القاگر رنگ را بررسی می کند تا از زاویه ی رنگها نیز شناختی دیگر از اشعار و جهان بینی شاعر و ویژگی های شخصیتی آن ها حاصل آید. با توجه به این که عنصر رنگ در شعرهر دو شاعر کارکرد نمادین دارد و با نظر به اشتراک دیدگاه دو شاعر در موارد متعدد، در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، اشعار دو شاعر از منظر کارکرد رنگ ها مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش رنگ در شعر حمید مصدق واحمد شاملو،کارکرد خاصی دارد و حکایتگر تناسب اندیشه و احساسات و عواطف خاص شاعران با حیات اجتماعی و سیاسی و مقتضیات روزگار آن دوست و در میان رنگها، رنگ سیاه وسپید بسامد بالایی دارند واین رنگها تناسبی دقیق با احوال زمانه وتاثیر آن برعالم درون هر دو شاعر دارد.
    کلید واژگان: رنگ, روانشناسی رنگ, لوشر, حمید مصدق, احمد شاملو}
  • ندا یانس، کامران پاشایی فخری

    یکی از موثرترین ابزارهای آفرینش هنر ادبی، رنگ است؛ با آن که حضور این عنصر در گذشته ادبیات فارسی، گوناگونی امروزه را دارا نبود؛ اما همواره نقشی مهم و تعیین کننده، در القای مفاهیم به مخاطب و تصویرسازی های ادبی؛ به‏ویژه در حوزه شعر داشته‏است. بررسی میزان و نحوه کاربرد انواع رنگ در شعر سبک هندی، کوششی است راه‏گشا برای ورود به دنیای عواطف و اندیشه های شاعران این سبک و نیز آگاهی از کیفیت چیرگی آن ها در استفاده از شگردهای ادبی و هنری؛ براین اساس، هدف این پژوهش، تحلیل کارکرد انواع رنگ ها در اشعار «صایب تبریزی»، از برجسته ترین نمایندگان سبک هندی است. بررسی غزل های وی از این منظر، می تواند به شناسایی بخش مهم دیگری از ذهنیات و ویژگی های شعری اش بینجامد. در شعر صایب عمدتا از رنگ های سرخ، سیاه، سفید و سبز سخن رفته‏است که استفاده از رنگ ها گاه مستقیم است و از خود رنگ نام برده‏می شود و گاه نیز لوازم آن جلوه گر می شوند. براساس این پژوهش، رنگ یکی از عوامل مهم در آفرینش های هنری است که برخاسته از جنبه های اجتماعی و روان‏شناختی اوست.

    کلید واژگان: رنگ, روان شناسی رنگ ها, سبک هندی, صایب تبریزی}
  • ابو الحسن اسدی، منصوره تدینی، ابوالقاسم امیر احمدی

    یکی از انواع جدید نقد متون ادبی، نقد کهن الگویی متون می باشد که مبتنی بر نقد روان شناختی بوده و بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ، روان شناس معروف و معاصر سوییسی شکل گرفته است. یونگ، فرآورده های ناخودآگاه جمعی را، نمونه های اولیه، کهن الگو می نامد که مظاهر مختلفی مانند مادر، پیر خردمند، قهرمان، آنیما، آنیموس، تولد مجدد، سایه و نقاب دارد. بر اساس نظر یونگ صور مثالی به تنهایی محتوایی ندارند بنابراین خود را در قالب نمادهایی در رویا و اساطیر به ظهور می رسانند. امروزه کهن الگو از مباحث اصلی نقد ادبی و به ویژه نقد اسطوره ای است و جست وجو در نمادهای کهن الگویی، از مسایل مورد علاقه پژوهشگران ادبیات عرفانی به شمار می آید. از آنجایی که مولانا عارفی است که دارای ذهن نمادگرا بوده و «مثنوی» را در قالب یک اثر رمزی سروده است که پهنه بیکران نمادهای کهن الگویی است و دارای قابلیت بررسی کهن الگویی است، لذا در این تحقیق، نمادهای کهن الگویی «مثنوی معنوی» مولانا در طبقه کهن الگوی فرعی و در زیرشاخه رنگ مورد بررسی قرار گرفت.

    کلید واژگان: کهن الگو, مثنوی, مولوی, یونگ, رنگ}
    AbuAlHassan Asadi, Ali Eshghi, AbuAl Qasim Amir Ahmadi

    One of the new types of literary criticism is the archetypal critique of texts, which is based on psychological critique and it is based on the theories of the famous and contemporary Swiss psychologist Carl Gustav Jung. Jung calls the collective unconscious products, prototypes, archetypes that have various manifestations such as mother, wise old man, hero, anima, animus, rebirth, shadow and fraud. According to Jung, images have no content alone, so they manifest themselves in the form of symbols in dreams and myths. Today, archeology is one of the main topics of literary criticism, especially mythological criticism, and the search for archetypal symbols is one of the favorite topics of mystical literature researchers. Since Movlana is a mystic who has a symbolic mind and has composed "Masnavi" in the form of a cryptic work that has an infinite range of archetypal symbols and has the ability to study archetypal, so in this study, the archetypal symbols of Movlavi's "Masnavi Manavi" in the class of archetype was examined in the sub-category of color.

    Keywords: Archetype, Masnavi, Movlavi, Jung, Color}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال