به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شادی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرضیه صمیمی فر، سحر بهرامی خورشید*، صغری اکبری چرمهینی

    دوزبانگی بر بسیاری از فرایندهای شناختی و هیجانی تاثیرگذار است و پژوهش ها نشان داده اند که حالات برانگیختگی هیجانی نیز، زبان و مشخصا گزینش زبانی را تحت تاثیر قرار می دهند. این پژوهش شبه تجربی با هدف بررسی گزینش زبانی دوزبانه های ترکی فارسی در پردازش هیجان شادی صورت گرفت. بدین منظور، 20 فرد دوزبانه متوالی ترکی فارسی (میانگین سنی 26 سال) را از میان دانشجویان دانشگاه های تهران به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب کردیم. از شرکت کنندگان خواسته شد پس از تکمیل پرسش نامه های تاریخچه زبانی، سلامت عمومی، برتری دست و خلق سنجی، با شرکت در آزمون کامپیوتری طراحی‏شده جهت القای شادی، معناداری واژه های ترکی، فارسی و ناواژه ها را مشخص کنند. طبق بررسی عملکرد افراد در آزمون از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، این نتیجه حاصل شد که در موقعیت القای هیجان شادی در مقایسه با موقعیت عادی، افراد از لحاظ آماری به طور معناداری زمان بیشتری را صرف پاسخ به این کردند که آیا واژه نمایان‏شده در یکی از زبان‏های آن ها معنای مشخصی دارد یا خیر. همچنین، در ارتباط با مقایسه هر دو زبان به صورت مجزا در هر دو موقعیت، نتایج مقایسه زوجی نشان داد که زمان واکنش افراد به واژه‏های ترکی در موقعیت القای هیجان شادی به طور معناداری طولانی‏تر بود (05/0Ps<). درنتیجه، می‏توان گفت که افراد دوزبانه ترکی فارسی در موقعیت هیجانی و مشخصا هیجان شادی، درگیری بیشتری با زبان اول دارند و زبان ترکی بار هیجانی و تداعی‏های هیجانی بیشتر و عمیق‏تری برای آن ها دارد، و درگیری هیجانی آن ها در زبان مادری‏شان بیش از زبان دومشان است.

    کلید واژگان: دوزبانگی, هیجان, شادی, زمان واکنش, گزینش زبانی}
    Marzie Samimifar, Sahar Bahrami-Khorshid*, Soghra Akbari Chermahini

    Bilingualism affects many cognitive and emotional processes, and studies have shown emotional arousal statements influence language, specifically language selection. The present quasi-experimental research was accomplished with the aim of surveying the language selection of Turkish-Persian bilinguals at the time of processing happiness. For this purpose, using targeted sampling, we selected 20 Turkish-Persian sequential bilinguals (with an average age of 26) among university students of Tehran. Participants were first asked to fill language history, General Health, Handedness, and Positive and Negative Affect Schedule questionnaires; then they responded to a computerized task designed to induce happiness and determined the meaningfulness of Turkish and Persian words and non-words. By examining the performance of the participants in the test through repeated measures analysis of variance, it was revealed that individuals significantly spent more time on determining the meaningfulness of words in happiness inducing condition comparing to the normal one. Also, regarding the comparison of two languages in both conditions separately, paired comparison results demonstrated that participants’ reaction time to Turkish words in happiness inducing condition was significantly longer (Ps<0/05). As a result, it can be proposed that Turkish-Persian bilinguals are more involved with their first language in emotional states, especially happy state, and that Turkish has more and deeper emotional associations for them, and their emotional involvement is stronger for their native language than for their second language.

    Keywords: bilingualism, emotion, happiness, reaction time, language selection}
  • علی البرز، مریم جعفری *، محسن پورمختار
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر به بررسی عنصر شادی در اشعار فردوسی و مقایسه آن با اشعار فرخی سیستانی میپردازد و هدف از انجام آن، آشنایی با مضامین شادی در اشعار شاعران مذکور و مقایسه اجمالی دوره سامانیان با غزنویان از این حیث میباشد. انعکاس بسیار زیاد شادخواری و شاد زیستن توسط شاعران مذکور و ممدوحان آنها و توصیه مردم به شادی از اهم دلایل پرداختن به موضوع حاضر میباشد.

    روش مطالعه

    برای انجام این پژوهش ابتدا تمامی دیوانهای شاعران مذکور مطالعه و سپس تمام ابیاتی که در حوزه مورد مطالعه مربوط به شادی بود استخراج و برگه نویسی شد؛ سپس اشعار طبقه بندی شده و بر اساس ساختار محتوا با کمک منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تحقیق با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

    بسامد مضامین شادی در شاهنامه فردوسی بسیار بیشتر از مضامین شادی در دیوان فرخی است.

    نتیجه گیری

    در بررسی نماد شادی در شاهنامه فردوسی و تشابه آن با شعر فرخی، مضامین و مفاهیمی که بیشتر جنبه شادی بیرونی دارند قابل ملاحظه بود؛ اما شادی در شعر فرخی از نظر بعضی مفاهیم، بخصوص در زمینه مدح، با شادی در شاهنامه متفاوت است.

    کلید واژگان: سبک خراسانی, شادی, شادخواری, فردوسی, فرخی}
    A. Alborz, M. Jafari*, M. Poormokhtar
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The present study examines the element of happiness in Ferdowsi's poems and compares it with Farrokhi's poems, and the purpose of doing it is to familiarize with the themes of happiness in the poems of the mentioned poets and to briefly compare the Samanian period with the Ghaznavid period. The great reflection of happiness and living happily by the mentioned poets and their praisers and the advice of people to be happy is one of the most important reasons for dealing with the present topic.

    METHODOLOGY

    In order to carry out this research, in this thesis, firstly, all the divans of the mentioned poets were studied, and then all the verses related to happiness in the studied area were extracted and tabulated; Then the poems were classified and analyzed based on the content structure with the help of scientific sources related to the research topic. This research is represented by reference to library sources and descriptive-analytical method.

    FINDINGS

    The frequency of happiness in Farrokhi's poetry is much less than that of Shahnameh.

    CONCLUSION

    In examining the symbol of happiness in Ferdowsi's Shahnameh and its similarity with Farrokhi's poetry, it was noticeable that the themes and concepts that mostly had the aspect of external happiness; But happiness in Farrokhi's poetry is different from happiness in Shahnameh in terms of some concepts, especially in the context of praise.

    Keywords: Khorasani style, happiness, Ferdowsi, Farrokhi}
  • مولود شاگشتاسبی*، محمدحسن حسن زاده نیری

    یکی از اساسی ترین محورهای فلسفه و عرفان باستانی ایران، شادی و خوشبختی و توجه به احساسات وجد انگیز است. بنا بر منابع تاریخی، زرتشت تنها پیامبری است که خندان متولد شد و در اوستا، برخی کتیبه های باستانی ایران و متن های فارسی میانه، اهمیت شادی و سفارش به آن مشاهده می شود. در اوستا، واژه های حوزه ی معنایی شادی بیشترین بسامد را دارند. اهورامزدا پروردگار شادی بخش است، زرتشت خود پیامبری شاد و پیغام آور شادی است. مومنان در نمازشان با شادی سخن می گویند. ایزدان مهر، اشی، تیشتر، آناهیتا برای مردم شادمانی به ارمغان می آورند و نهایت آرزوها، آرزوی شادمانی (خوشبختی) است. در این پژوهش ضمن کاوش در مفهوم و ریشه ی دو واژه ی شادی (šādīh) و رامش (rāmišn) در اوستا، کتیبه های فارسی باستان، متن های مانوی و پهلوی زرتشتی، تلاش می کنیم، تصویری نزدیک به آنچه این متن ها از مفهوم شادی اراده می کنند به نمایش گذاشته و ضمن اثبات اهمیت این مفاهیم در جهان بینی ایرانی، یافته های جدیدی در این زمینه ارایه کنیم. به طور خلاصه شادمانی در این متن ها از گیتی آغاز می شود و به مینو می پیوندد. احساسی که با لذت های دنیوی، خرسندی و خردمندی، کار و خودشکوفایی، اندیشه ی نیک، فراوانی، صلح، راستی، مناجات و اعمال دینی و نهایتا سعادت پس از مرگ و جاودانگی در ارتباط است.

    کلید واژگان: شادی, رامش, خوشبختی, متن های باستانی}
    Molood Shagoshtasbi *, Mohammad Hasanzade Niri

    One of the most fundamental tenets of ancient Iranian philosophy and mysticism, especially in the Yazd-e-Masna religion, is happiness, bliss and attention to joyful and exciting emotions. In these texts, words within the 'semantic field' of ‘happiness’ have the highest frequency. Ahuramazda is a God of happiness, Zarathustra himself is a happy prophet and a messenger of happiness. Believers speak happily in their prayers. The gods Mehr, Ashi, Tishter, and Anahita bring happiness to the people and the ultimate wish is the wish of happiness. In this study, by providing an analysis of words that are semantically similar to ‘happiness’ and emphasizing the meanings and roots of the two Middle Persian words (šādīh) and (rāmišn) in Avesta, ancient Persian inscriptions, Manichaean and Middle Persian Zoroastrian texts, we will try to follow the concept of happiness in these texts and paint a vivid image of what these texts have to offer when it comes to ‘happiness’. In addition, by proving the importance and place of these concepts in ancient Iranian thought, we will present new findings regarding this topic. In short, happiness in ancient Iranian texts begins with the material world and ascends to heaven. It is a feeling that is associated with worldly pleasures, satisfaction and wisdom, working and self-actualization, good thoughts, plenty, peace, truth, benevolence, prayers and religious practices, and ultimately happiness after death and immortality.

    Keywords: šādīh, rāmīšn, happiness, Ancient Iranian texts}
  • فریده داوودی مقدم *
    زمینه و هدف

    شادی از جمله هیجانات و عواطفی است که امروزه در روانشناسی مثبت گرا، مورد توجه بسیار است و از دیرباز نیز حکیمان و عارفان در شناخت و چگونگی ارایه و به کارگیری آن در سخنان و آثار خویش سعی وافری کرده اند. به همین دلیل واکاوی و ارایه درست این دیدگاه ها از طریق بررسی متون و معرفی گزاره های دقیق آنها به مخاطبان، میتواند مسیرهایی را برای مثبت اندیشی و شاد زیستن روشن کند و از طریق تامل، تمرکز، تلقین و تفکر در مورد آموزه های به دست آمده از متون ادبی و عرفانی، راه شناخت را ابتدا در ذهن هموار کند و در نهایت با تکرار باورهای این تعالیم، بتواند به راهکاری شایسته برای رسیدن به شادی بینجامد. این پژوهش با همین هدف به واکاوی منظر شادی و پیوند آن با خودآگاهی در اندیشه مولانا در غزلیات وی میپردازد.

    روش مطالعه

    شیوه پژوهش تحلیل محتوای کیفی مضمونی و جامعه آماری تمامی غزلیات مولانا موسوم به غزلیات شمس است.

    یافته ها

    غزلیات مولوی در محورهای گوناگونی پیوند میان شادی و خودآگاهی را نشان میدهد. از جمله شناخت طرح ازلی انسان که ناظر به دریافت نقاط قوت و تواناییهای اوست؛ دریافت نسبت انسان با خدا و این جهان؛ تجربه عشق (مولوی عشق به خدا و دیگر انسانها را سبب شادی میداند)؛ دوری از خصومت و دشمنی و در مرحله عالی فهم لطیفه عشق، انسان را شادکام میکند؛ فهم و درک و ارتباط با طبیعت که گاهی منجر به نوعی این همانی از مقوله رویش و شادابی با موضوع خودآگاهی میشود (مولوی ریشه بسیاری از شادیها را در درون خود انسان میداند). خودی که باید از مراحل سطحی شناخت عبور کند و به خودآگاهی و باورمندی برسد.

    نتیجه گیری

    مولوی از جمله عارفانی است که توانسته است با بازنمایی پیدا و پنهان تصاویر شناختی شادی از طریق غزلیات خویش، مخاطبانش را به شاد زیستن و رهایی از تعلقات اندوهبار هستی دعوت کند. این امر با ترسیم مسیرهایی از خودآگاهی و شناخت انسان در جهان در بافتی ماهرانه و سرشار از رموز زیبایی شناسانه و ابعاد متعالی موسیقایی کلام در غزلیات او پدیدار شده است.

    کلید واژگان: شادی, خودآگاهی, غزلیات شمس, مولوی, مهارتهای زندگی}
    Farideh Davoudy Moghaddam *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Happiness is one of the emotions that have received a lot of attention in positive psychology today, and sages and mystics have made great efforts in understanding and how to present and apply it in their words and works. For this reason, analyzing and properly presenting these views through examining the texts and introducing their precise characteristics to the audience can clarify the paths for positive thinking and happy living and through reflection, concentration, indoctrination and thinking in the teachings obtained from the texts. Literary and mystic, first clear the way of knowledge in the mind and finally by repeating the beliefs of these teachings, it can lead to a suitable solution to achieve happiness. With the same aim, this research examines the view of happiness and its connection with self-awareness in Rumi"s thoughts in his sonnets.

    METHODOLOGY

    The method of research is to analyze the qualitative content of the theme and the statistical community of all the sonnets of Rumi known as sonnets of Shams

    FINDINGS

    Molavi"s sonnets show the connection between happiness and self-awareness in various axes. Among them: knowing one"s original scheme, which leads to understanding human defections and abilities. Realizing one"s relationship with God and this world, the experience of love, according to Molavi, love for God and other people is the cause of happiness. Staying away from hostility and enmity and understanding the tenderness of love at a high level makes a person happy. Understanding and communication with nature, which sometimes leads to growth and freshness with self-awareness. Molavi sees the root of many joys within the human being. The self that must go through the superficial stages of cognition and reach self-awareness and belief.

    CONCLUSION

    Jalaluddin Mohammad Molavi is one of the mystics who have been able to invite his audience to live happily and get rid of the sad dependencies of existence by representing the visible and hidden cognitive images of happiness through his sonnets. This has emerged by drawing paths of self-awareness and knowledge of man in the world in a skillful texture and full of aesthetic symbols and sublime musical dimensions of speech in Rumi"s lyrics.

    Keywords: Happiness, Self-awareness, Sonnets Shams, Molavi, Life skills}
  • ابراهیم مولوی، یونس غلامی*، راضیه کریمی آغچه

    امروزه صنعت گردشگری به یکی از بزرگ ترین صنایع خدماتی جهان از لحاظ درآمدزایی تبدیل شده است. گسترش صنعت گردشگری افزون بر تاثیر بسزایی که بر ابعاد وسیع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در جامعه دارد، به عنوان یک محرک توسعه شهری تلقی می شود که در شادی ساکنان از طریق افزایش رضایت از زندگی نقش دارد. نگارنده در پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی ابعاد توسعه گردشگری و اثرات آن بر شادی ساکنان شهر کاشان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش پژوهش توصیفی تحلیلی است. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از آزمون آماری T تک نمونه و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داده اند که شهر کاشان از نظر ابعاد توسعه گردشگری، از لحاظ رشد اقتصاد کلان، بعد اجتماعی اقتصادی، بعد فرهنگی، بعد محیطی، بعد اجتماعی در سطح پایداری قرار دارد. یافته های حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان دهنده این است که ابعاد توسعه گردشگری بر شادی با بار عاملی55/0 در سطح معنی داری 000/0 بوده است. بنابراین می توان گفت با اطمینان 99% ابعاد توسعه گردشگری بر مقیاس شادی ذهنی ساکنان شهر کاشان اثرگذار بوده است. سپس با تحلیل جزیی تر مشخص شد که عامل اجتماعی اقتصادی، بیشترین نقش را در تبیین اثرات توسعه گردشگری به خود اختصاص داده است. دیگر عامل مهم تحت تاثیر توسعه گردشگری، عامل فرهنگی و در درجه آخر عامل بعد اجتماعی است. وجود کمترین بار عاملی 68/0 نسبت به سایر ابعاد، گویای این امر است که بافت اجتماعی کاشان همچنان هویت محلی خود را حفظ کرده است.

    کلید واژگان: شادی, توسعه گردشگری, شهر کاشان, گردشگری شهری}
    Ebrahim Molavi, Yones Gholami *, Razieh Karimi Agcheh

    Tourism has turned into one of the most significant and influential industries in the world economy. In addition to its effects on the macroeconomic environment, this industry through its development has had variety of positive and negative effects, one of which is concerned with citizens’ levels of happiness. The purpose of the current research is to evaluate tourism development and its effects on the happiness level of residents in the city of Kashan. The research method is descriptive-analytical. One-sample T-test and a structural equation modeling were used to analyze the data of the questionnaire. The results, obtained from the one-sample T-test, showed the significance of macroeconomic indicators, cultural dimension, social dimension, economic-social dimension, environmental dimension, and the quality of life on the happiness levels of the residents of Kashan. The results of a structural equation modeling displayed that among the measured indicators the social-economic index has the highest factor loading with a weight of 0.91. The cultural and environmental factors are ranked second with the same factor loadings of 0.86. The factors such as macroeconomics, the social dimension, the quality of life, and happiness index are ranked next with factor loadings of 0.71, 0.58, 0.84, and 0.63 respectively. After a more detailed analysis of the indicators, the creation of job and the earning of income, among positive effects of tourism, have led to the well-being and happiness of residents as well as the improvement of their appearance and authenticity.

    Keywords: happiness, tourism development, Kashan, urban tourism}
  • نسرین محمودی برمسی، مریم ایرجی*، ژینوس شیروان
    مقاله پیش رو کوشیده است با جستجو در استعاره های مفهومی سه داستان از سه زبان که به شیوه جریان سیال ذهن نگاشته شده اند، نشان دهد که چگونه کارکردهای ذهنی، در میان سه زبان مشابهت های نسبی را در طرحواره های تصویری رقم می زند و نیز متقابلا چگونه فرهنگ های هر اقلیم بر ایجاد تفاوت های ساختاری در طرحواره های تصویری اثرگذار است. در پژوهش حاضر روش پیکره ای به کار گرفته شده است و استخراج داده ها با جستجوی کلیدواژه های مربوط به حوزه (مقصد) «شادی» و با توجه به بافت زبانی مرتبط صورت پذیرفته است. توصیف و تحلیل نمونه های دارای استعاره، برای بررسی حوزه های مبدا و نام نگاشت های موجود به شیوه مقایسه ای انجام گردیده است. داده های این تحقیق در سه داستان سنگ صبور، خشم و هیاهو و میرامار، با استفاده از فهرست طرحواره های تصویری ایوانز (2006) مشخص می کند که صادق چوبک (فارسی) از پنج طرحواره تصویری «حرکت، نیرو، وجود، حجم و فضا»، ویلیام فاکنر (انگلیسی) از چهار طرحواره تصویری «وجود، حجم، نیرو و حرکت» و نجیب محفوظ (عربی) از سه طرحواره تصویری «وجود، حجم و نیرو» برای بیان احساس «شادی» استفاده کرده اند. شباهت های موجود نشان دهنده جهانی بودن و تفاوت ها، بیانگر فرهنگ ویژه بودن طرحواره های تصویری مورد بحث است.
    کلید واژگان: استعاره مفهومی, طرحواره تصویری, شادی, سنگ صبور, خشم و هیاهو, میرامار}
    Nasrin Mahmoudi Barmasi, Maryam Iraji *, Jinuss Shirvan
    The present article has tried to study the conceptual metaphors of three stories from three languages which are written in the style of Stream-of-consciousness as a narrative device, to show how the mental functions establish relative similarities in the image schemas among these three languages, and also how these cultures create different image schemas. In this research, the extracting data from the corpus has been done by searching the keywords related to the domain of "happiness" and according to the relevant linguistic context. The description and analysis of metaphors have been done in a comparative way to examine the fields of source and existing mappings and at last the related image schemas. The data of this research shows that Sadegh Choobak (Sange Sabour in Persian) has used five image schemas, "Motion, Force, Existence, Volume and Space", William Faulkner (Sound and Fury in English) has used four image schemas, "Existence, Volume, Force and Movement", and Najib Mahfouz (Miramar in Arabic) has been used three image schemas, "Existence, Volume and Force" to express the feeling of " happiness ". The existing similarities show the universality of image schemas and differences indicate the culture-specific nature of image schemas.
    Keywords: : Conceptual metaphor, image schemas, happiness, Sange Sabour, Sound, Fury, Miramar}
  • علی حسن نژاد*

    غم و شادی از حالات و هیجانات آدمی است که ریشه در روان او دارد. بنا بردیدگاه های متفاوتی چون دین، فلسفه، عرفان، روانشناسی عوامل مختلفی در ایجاد این دو حالت روانی دخیلند. بر همین اساس، صاحب نظران بنابر رویکردهای متفاوت خود، تفسیرهای مختلفی را از آن ارایه مینمایند. افضل الدین خاقانی شروانی، شعر قرن ششم، که خود یکی از بزرگترین تجربت اندیشان در حوزهی علوم اخلاقی و ادبی است، در پرتو تجربیات کسب شده ناشی از حوادث به کام و ناکام مختلفی که در زندگی خود داشته، نگاه ویژهی به این دو پدیده دارد. در نظر او غم و شادی به دو دستهی کلی غم مطلوب و نامطلوب تقسیم میشود که غم مطلوب غمی است که از طرف معشوق به عاشق ارزانی میگردد. او در تبیین غم نامطلوب خود از رابطهی علی و غایی بهره میبرد. در این مقاله که با روش تحلیل محتوا صورت می گیرد، با بررسی ریشه های غم و شادی، با توجه به اشعار موجود در دیوان افضل الدین خاقانی، به عوامل ایجاد غم، عوامل برطرف کنندهی غم، نتایج و تاثیرات غم و نیز ساختشناسی مفهوم شادی پرداخته می شود. بنا بر نتایج این پژوهش، خاقانی غم های نامطلوبی که تحت شرایط و عوامل مختلفی چون هجران، دشمنان، جفای روزگار، بخت سیاه و...ایجاد می شوند. غمهایی اجتناب ناپذیر می داند. با این حال، او غم معشوق را بر هر شادی ترجیح می دهد. همچنین عواملی چون معشوق، زیبایی، وصال، دعا، دیدن طوس و...را عناصری می داند که حس شادی را در او بر می انگیزند.

    کلید واژگان: خاقانی, شعر, قرن ششم, غم, شادی}
    Ali Hassannezhad *

    Sadness and happiness are human states and emotions that are rooted in his soul. According to different points of view such as religion, philosophy, mysticism, psychology, different factors are involved in creating these two mental states. Accordingly, experts present different interpretations of it according to their different approaches. Afzaluddin Khaqani Sharvani, the poem of the sixth century, which is one of the greatest experiences of thinkers in the field of moral and literary sciences, has a special view on these two phenomena in the light of the experiences gained from various successful and unsuccessful events in his life. . In his opinion, sadness and happiness are divided into two general categories, desirable and undesirable sadness, which is the sadness that is given by the lover to the lover. In explaining his unpleasant grief, he uses a causal relationship. In this article, which is done with the method of content analysis, by examining the roots of sadness and happiness, according to the poems in Afzaluddin Khaqani's Divan, the causes of sadness, the factors that relieve sadness, the results and effects of sadness, and the construction of the concept of happiness are discussed. . According to the results of this research, Khagani is the unpleasant sorrows that are created under various conditions and factors such as migration, enemies, persecution of the times, black luck, etc. He knows that sorrows are inevitable. However, he prefers the sorrow of his beloved to any joy.

    Keywords: Khaqani, poetry, 6th century, sadness, Happiness}
  • مائده ختائی*
  • سارا اسدپور*، نسرین فلاح، ندا حسنی

    در طول تاریخ بشریت و در فرهنگ های گوناگون، انسان ها همیشه در جست وجوی شیوه های متفاوت ابراز شادی بوده اند. آیین ها، جشن ها، موسیقی، هنرهای گوناگون همه و همه راهکارهای ایجاد شادی به شمار می آیند؛ ازاین رو می توان گفت شادی یکی از نیازهای موجود، واقعی و عاطفی هر انسانی است و این مسیله جهانی و عمومی در نهاد بشر نهفته است. شادی اصولا سازنده و محرک است و آثار تربیتی فراوانی دارد؛ ازنظر اجتماعی موجبات رشد فکری و فرهنگی و اعتدال روحی مردم را فراهم می کند؛ از همین روی در ادبیات فارسی کمتر شاعر و نویسنده ای را می بینیم که مخاطب خود را به شادی و روی آوردن به موضوعات زندگی ساز ترغیب نکرده باشد. یکی از این آثار ادبی، قابوس نامه است. قابوس نامه یکی از آثار گران سنگ زبان فارسی است که امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس زیاری، آن را در چهل و چهار فصل برای آموزش و تربیت فرزند خود، گیلانشاه در قرن پنجم هجری تالیف کرد. عاطفه شادی در این اثر برجسته است و مولف در کاربرد و ترویج آن نیتی آگاهانه داشته است. با توجه به اهمیت موضوع شادی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی ماهیت شادی در قابوسنامه و نقش آن در تربیت اجتماعی است. روش های استفاده شده در این پژوهش تحلیل مضمون و روش استنتاجی است؛ به گونه ای که در ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون، کتاب قابوسنامه تحلیل و مضامین شادی استخراج و سپس با روش استنتاجی، اصول تربیتی مبتی بر هریک از این مضامین استنتاج شد. یافته های پژوهش نشان داد که مضامین شادی در قابوس نامه شامل سپاسگزاری، عدالت، هم نشینی با دوست خوب، نظم، موسیقی، کار، هدفمندی و مسافرت است که برپایه این مضامین، هشت اصل تربیت اجتماعی استنتاج شد. نتایج بر این امر تاکید دارند که شادی علاوه بر اینکه یکی از نیازهای روانی انسان است، یک ضرورت اجتماعی است و سهم بسیاری در تعامل و انسجام و اتحاد افراد، جامعه و فرهنگ ها دارد؛ نیز مقدمه رشد فکری و فرهنگی و اعتدال روحی مردم را فراهم می کند که همه اینها ابعاد تربیت اجتماعی هستند.

    کلید واژگان: شادی, قابوسنامه, عنصرالمعالی کیکاووس بن قابوس زیاری, تربیت اجتماعی, اصول تربیت اجتماعی}
    Sara Asadpour *, Nasrin Fallah, Neda Hasani

    Throughout the history of mankind and in different cultures, people have always been looking for different ways to express happiness. Rituals, celebrations, music, various arts are all ways to create happiness. Therefore, it can be said that happiness is one of the real and emotional needs of every human being and this universal and general issue lies in the human nature. Happiness is basically procreator and motivating, and it has many educational effects. From social point of view, it provides the intellectual and cultural development and spiritual moderation of people. Therefore, in Persian literature from the past until now, there are fewer poets and writers who did not encourage his audience to be happy and turn to life-making topics. One of these literary works is Qaboosnameh. Qaboosnameh is one of the valuable works of Persian language.  Amir Ansar al-Ma'ali Kikavus ibn Iskander ibn Qaboos Ziari wrote the Qaboosnameh in forty-four chapters to educate his son Gilanshah in the fifth century AH. The emotion of happiness was striking in this work and the author had a conscious intention in using and promoting it. The purpose of the present study is to investigate the nature of happiness in Qaboosnameh and its role in social education. The method of analysis in this research is analytical-inferential. After analyzing the content of Qaboosnameh and extracting themes related to happiness, the principles and methods of social education are inferred based on these themes. The findings showed that the themes of happiness in Qaboosnameh include gratitude, anger management, companionship with a good friend, order, music, work, purposefulness and travel. Based on these themes, eight principles of social education were deduced. The results emphasize that happiness, in addition to being one of the psychological needs of human beings, is a social necessity and it has a great contribution in the interaction, cohesion, and unity of the individuals and cultures. It also provides an introduction to the intellectual and cultural growth and spiritual moderation of the people. All of these are dimensions of social education.       The results emphasize that happiness, in addition to being one of the psychological needs of human beings, is a social necessity has a great share in the interaction and cohesion and unity of individuals and cultures. All of these are dimensions of social education

    Keywords: happiness, Qaboosnameh, Onsor al-Ma'ali, Social education, Principles of social education}
  • مسعود پرتوی نژاد فومنی، محمدرضا شاد منامن*، علی رضا نیکویی

    این مقاله برآن است که لذت و شادی را از منظر نمط هشتم اشارات و تنبیهات ابن سینا، دانشمند بزرگ ایران اسلامی و جهان (علم، فلسفه و منطق، طب و حکمت). با اشعار مولوی شاعر بزرگ ایران و دنیا به عنوان یک عالم عارف و اندبشمند متفکر در اندیشه اسلامی و حافظ، شاعر و غزل سرای بزرگ قرن هشتم بررسی و مقایسه نماید. با عنایت به اهمیت مسئله و تاثیر هر سه اندیشمند در بحث علم، فلسفه و عرفان اسلامی تحقیق در این مورد ضروری می نمود. با این فرضیه که زبان عرفان ابن سینا در نمط هشتم با زبان مولوی در دیوان شمس و مثنوی و غزلیات حافظ در دیوانش مشابهت معناداری دارد به این سوال مهم پاسخ می دهیم که آیا زبان مولوی و حافظ در اشعارشان با ابن سینا درباره لذت و شادی چگونه است؟ ما با آوردن مستندات به روش تحلیلی-توصیفی از نمط هشتم اشارات و تنبیهات ابن سینا و اشعار مولوی در دیوان شمس و مثنوی و غزلیاتی از دیوان حافظ به این نتیجه رسیدیم که اشعار مولوی در دو اثر بزرگ فوق الذکر و غزلیات حافظ با مفاهیم نمط هشتم اشارات و تنبیهات در مورد لذت و شادی و مترادفات آن تشابه معناداری دارد.

    کلید واژگان: لذت, شادی, ابن سینا, مولوی, حافظ}
    Masoud Partoynejad Fomani, MohammadReza Shad Mannamen *, Alireza Nikouei

    In this article we intend to bring joy and happiness form the perspective of the eighth method of references and punishments of ibn sina the great scientist of Islamic iran and the world ( science- philosophy and logic- medicine and wisdom) with the poems of rumi the great poet of iran and the world lets examine and compare him as a mystic and thoughtful scholar in Islamic thought and hafez the great lyric poet of the eighth century. Given the importance of the issue and the influence of all three nobles in the discussion of Islamic science philosophy and mysticism research in this regard is essential. Assuming that ibn sina mystical language in the eighth method is significantly similar to rumi language in divan shams and masnavi and hafez lyric poems in his divan we answer the important question of how rumi and hafez language in their poems with ibn sina about pleasure and happiness? We came to this conclusion by bringing documents form the eighth method of ibn sina allusions and punishments and rumi poems in divan shams and masnavi and lyric poems form hafez divan rumi poems are mentioned in two great works and hafez lyric poems have significant similarities with the concepts of the eighth method of allusions and punishments about pleasure and happiness and its synonyms.

    Keywords: pleasure, happiness, Ibn Sina, Hafez, Rumi}
  • سمیه بهرامیان، محمدعلی نادی*، فریبا کریمی، عبدالرضا مدرس زاده

    مطالعه حاضر با هدف ارایه الگوی مدرسه شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی به انجام رسید. روش پژوهش، تحلیل مضمون به عنوان یکی از روش های رویکرد کیفی است. داده های پژوهش شامل منابع و متون مرتبط با فرهنگ و ادبیات ایرانی است که از طریق تکنیک تحلیل متن و با توجه به فرایند تحلیل داده در روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش بیانگر این است که شادی در فرهنگ و ادبیات ایرانی درباره دو مضمون فراگیر اصلی شادی بیرونی (آفاقی) و شادی درونی (انفسی) قابلیت صورت بندی دارد. شادی بیرونی شامل زیست جهان شاد و به زیستن و شادی درونی دربرگیرنده ایستار، منش و پویش معطوف به شادی است. ارایه الگوی مدرسه شاد بر مبنای مضامین شادی در فرهنگ و ادبیات ایرانی مستلزم توجه به ابعاد و مولفه های شادی بیرونی و شادی درونی و لحاظ نمودن این ابعاد در رابطه با ارکان و مولفه های اصلی مدرسه است که در قالب برنامه درسی معطوف به شادی، کارکنان آموزشی و اجرایی مدارس به مثابه آموزشگران شادی، محیط مدرسه با نشاط و دانش آموزان شاد زیست نمود پیدا می کند.

    کلید واژگان: شادی, مدرسه شاد, ادبیات ایرانی, فرهنگ ایرانی}
    somayyeh Bahramian, Mohammadalli Nadi *, fariba karimi

    The present study was conducted to develop a happy school model by exploring happiness themes in Iranian culture and literature. The method used in this research is thematic analysis as a way of analyzing in the qualitative approach. The research data included sources and texts related to Iranian culture and literature, getting studied through techniques of text analysis and based on data analysis process in thematic analysis method. Findings of the study indicate that happiness in Iranian culture and literature is configured around two main themes of external happiness (objective) and internal happiness (subjective). External happiness includes living in a happy world and well-being, and internal happiness encompasses attitudes, nature, and the pursuit of happiness. Developing a happy school model based on happiness themes in Iranian culture and literature requires attention to both external and internal happiness. These two dimensions could be accompanied the elements and components of the school and be performed in the form of developing a curriculum focused on happiness, having educational staff and school administrators as happiness instructors, considering lively school environment, and working on the happiness of the students.

    Keywords: happiness, Happy School, Persian literature, Iranian culture}
  • مژگان زارع کهن، ملک محمد فرخ زاد

    با بررسی عوامل شادی در غزلیات مولانا به این نکته می رسیم که طلب و کشف حقیقت و کسب رضایت حق تعالی است که بر کمال طلبی و بندگی انسان در برابر معبودش دلالت دارد و فرح روحانی را در او پدید می آورد. نوع شادی مولانا انفسی و درونی است. در کنار هم بودن غم و شادی در جهان بینی مولانا با جلوه های موسیقایی و صور خیال پویا برای بیان مستی و شعف و شادی روحانی مولانا است که او را از عالم آفاق به انفس می رساند. می توان رویکرد مولوی را در وادی معرفت الهی، به ویژه در «دیوان کبیر»، مبتنی بر شور و نشاط، عنوان کرد؛ و در اثبات چنین مدعایی، ابیات قابل توجهی، در این اثر ارزشمند عرفانی، خودنمایی می کند. از طرفی غم و شادی در غزلیات حافظ نیز نقش پررنگی دارد؛ حافظ غم و شادی را دو روی زندگی می داند و نقش آن ها را در زندگی مورد تاکید قرار می دهد. مقاله حاضر، حاصل تامل و تعمق در برجسته ترین مضامین مربوط به شادابی در «کلیات شمس» و دیوان حافظ است.

    کلید واژگان: غم, شادی, غم گریزی, غم معاش, غم معاد}
    Mojgan Zare Kohan, Malek Mohammad Farrokhzad

    Examining the factors of joy in Movlavi's sonnets, we concluded that seeking and discovering the truth and gaining the satisfaction of the Almighty, which indicates the perfection and servitude of man to his god and creates spiritual joy in him. Movlavi's kind of joy is psychic and inner. The coexistence of sorrow and joy in Movlavi's worldview with musical effects and dynamic images to express Movlavi's drunkenness and joy and spiritual joy that brings him from the world of horizons to the soul. Movlavi's approach can be described in the area of divine knowledge, especially in the "Kabir Divan", based on enthusiasm; And in proving such a claim, significant verses appear in this valuable mystical work. On the other hand, sadness and joy also play a significant role in Hafez's sonnets; Hafez considers sadness and happiness as two sides of life and emphasizes their role in life. The present article is the result of reflection and contemplation on the most prominent themes related to joy in "Koliat Shams" and Hafez's Divan.

    Keywords: sadness, joy, sad aversion, sadness of livelihood, sadness of resurrection}
  • سید مجتبی آقایی*

    در موضوع چگونگی دین و آیین شاهان هخامنشی و مخصوصا چند پادشاه نخست این سلسله، گفتگوها و اختلاف نظرها در میان پژوهندگان و خصوصا مورخان و زبان شناسان بسیار است. برخی آنان را زرتشتی گفته اند و برخی رای مخالف داده و برخی هم در این معنا راه به دیانت هندوایرانیان برده اند. به طور کلی، آنچه در اینباره گفته و رانده اند، یا بر شواهد تاریخی تکیه دارد یا بر دلالت های زبان شناختی و چنین می نماید که در این عرصه، کسی به بررسی محتوا و مفاهیم موجود در کتیبه های هخامنشی نپرداخته است و آنها را بنا به رویکردی دین پژوهانه با مبانی آموزه ها یا جان مایه های دین زرتشت مقایسه ننموده است. این همه در حالی است که شعار اصلی و پربسآمد هخامنشیان که داریوش برای تبیین مبانی مشروعیت خود آن را بر کتیبه هایش به یادگار گذاشت و زمین و آسمان و مردم و شادی را آفریده اهورامزدا اعلام کرد، بر بنیانی عمیقا زرتشتی تکیه دارد.

    کلید واژگان: شادی, کتیبه های هخامنشی, داریوش, زرتشت, اهورامزدا, اهریمن}
    Mojtaba Aqaei *

    There are many discussion and disagreement between researchers especially linguistics and historians about what the religion and ethic of Achaemenid kings were, specifically those who were the first kings of this dynasty. Some of them believe they were Zoroastrian, some others disagree and others choose Indo-Iranian religion. Generally, everything they declare is based on historical evidence or linguistic implications and it seems nobody considers the existing content and concept of Achaemenid inscriptions and compares them based on religious scholarship or the doctrine of Zoroastrian religion nonetheless the Achaemenid’s main and frequency slogan which Dariush left behind on inscriptions to reinforce his legitimacy and introduces earth, sky, people and happiness as creations of Ahuramazda is profoundly based on Zoroastrianism.

    Keywords: happiness, Achaemenid inscriptions, Dariush, Zoroaster, Ahuramazda, Ahriman}
  • حمیده شریفی، سید محمود سیدصادقی *

    در این پژوهش پژوهنده، پیوند داد و بیداد با شادی و ارتباط آن با آسیب ها در داستان های شاهنامه را مورد بررسی قرار داده و نتیجه می گیرد که در جهان هستی نخستین شادی رسان ایزد یکتاست و انسان، برگزیده و نماینده تمام و کمال مخلوقات، باید صفات ایزد از جمله صفت دادگری را داشته باشد. داد در جایگاه تکوین عدل الهی مربوط به روح و درون است و بنابراین دیدگاه، انسان باید نخست داد را در وجود خود برقرار سازد چرا که همه آفرینش به وسیله نظم و سامانی که انسان به آن می دهد، منظم و به سامان و دور از آسیب، می چرخد و سعادت انسان را در پی دارد، در غیر این صورت تمام قاعده و نظم جهان به هم می خورد و حکومت غم و اهریمن بر شادی پیروز می شود و انواع آسیب ها پراکنده می شود . تحقق داد در یک جامعه که زندگی افراد به هم وابسته است و سود و زیان مشترک دارند، تنها راه تضمین زندگی آرام، رو به پیشرفت، موفق و ایده آل و دور از هرگونه آسیب برای افراد است، چرا که به هر میزان دادگری در جامعه کمتر و بیدادگری بیشتر باشد، جلوه های اهریمنی و ظلم و تجاوز وآسیب و هر چه که شادی و روشنایی ها و جلوه های اهورایی را تهدید می کند بیشتر و در نتیجه شادمانی ها کم و نابود می شود و حکومت غم و اهریمن وآسیب زا، بر حکومت شادی پیروز می شود و سعادت انسان به خطر افگنده می شود مانند جامعه ضحاک.

    کلید واژگان: ارتباط, شادی, دادگری, آسیب, شاهنامه}
    Hamideh sharifi, sayedmahmood Sayedsadeghi *

    n this research research, it has been linked and happily investigated and related to the damage in the stories of Shahnameh, and it is concluded that in the world of existence the first joy of divine religion is unique and man is the chosen and representative of the perfection of creatures, They must have Jewish characteristics, including adjudication. In the place of the development of divine justice, it is related to the soul and within, and in this view, man must create the first in himself, because all its creation is organized in a regular manner and in a manner that protects the body from harm. , Turns and brings happiness to man; otherwise, all the rules and order of the world will come together, and the rule of sorrow falls upon joy and various kinds of damage will be decomposed. ealized in a society where the lives of people are interdependent and have shared profits and losses, the only way to ensure a calm, progressive, successful and ideal life and prevent any harm to individuals is because of any degree of community justice. Less and more arrogance, the devilish and cruel, invading and harmful effects, and whatever threatens the joy and lightness of the Ahoorias, is more and less a result of the joy and destruction, and the rule of sadness Evil and harmful, wins the state of joy and human prosperity is endangered, such as Zehak society.

    Keywords: Communication, Happiness, Judgment, Damage, Shahnameh}
  • بی بی رضیه شاه چراغی، جواد مهربان*

    مایه های نشاط معنوی در سلوک عارفانه عطار و عشق و درد و غم و شادی و فراق و وصال است . آثار این عارف شوریده دل تا بدان حد به این عطیه های آسمانی آمیخته است که درد و عشق را باید بن مایه و جوهره ی شعر او نامید . عارفان ، آغاز آفرینش را با تجلی الهی و ظهور عشق توام می دانند و عطار از درد و غمی سخن می گوید که تنها وقف دل آدمی است . محوریت اندیشه ی عطار بر عشق و درد و غم و اشک و خون است او عشق را در گرو سه حالت می داند یکی اشک دوم آتش سوم خون فرشتگان را دارای عشق می داند ؛ اما درد را مختص انسان دانسته است . نگرش خاص شیخ به عشق که مقوله اصلی و پایه ای عرفان است ، سبب گردیده که در بسیاری از موضوعات عرفانی با دیگران متفاوت باشد وی در به کارگیری اصطلاحات عرفانی نیز شیوه ی خاص خودش را دارد . اوکه با مداقه در مبانی سلوک این منازل را به روشنی توصیف نموده ، در سرودهای خویش بارها به خاستگاه سلوک معنوی پرداخته است . و نتیجه ی تجربیات روحی و معنوی خود را با بیانی رسا و شیوا در اختیار مشتاقان و عاشقان دردمند قرار داده است .

    کلید واژگان: عشق, درد, غم, فراق, شادی}
  • Fatemeh Safarnejad*, Aniswal ABD. Ghani

    Metaphor is a linguistic element that can be found in different languages, and the scope of the present study is restricted to the metaphorical expressions of only the two concepts of Happiness and Sadness as presented in Persian and Malay languages. The study uses of Metaphor Identification Procedure (MIP) and the Conceptual Metaphor Theory (CMT) framework. In this study, two sets of data (Persian and Malay linguistic data) were examined. The Persian linguistic data were collected from the Persian novel ‘Suvashun’ written by Simin Daneshvar. The Malay linguistic data were gathered from the Malay novels written by Wan Osman Wan Awang. These emotive metaphorical expressions were compared to assess whether they were identical, similar, or different. The analysis of data showed that emotive metaphorical expressions of Happiness and Sadness are characterized by cognitive commonness and cultural variety. The findings show that the two languages have many metaphorical expressions of Happiness/Sadness that are based on common bodily experiences. Furthermore, the analysis of metaphorical expressions of Happiness and Sadness in the two languages showed that the metaphor is quite pervasive in expressions of emotional concepts, and it plays an essential role in our understanding and speaking. The results of this study suggest that the application of Metaphor Identification Procedure (MIP) offers a reliable and flexible method for identifying metaphorical expressions at the linguistic level and the Conceptual Metaphor Theory (CMT) provides a systematic instrument to identify the concepts of emotive metaphorical expressions behind the linguistic metaphors.

    Keywords: Metaphor Identification Procedure, Conceptual Metaphor Theory, Metaphorical Expressions, Happiness Metaphor, Sadness Metaphor}
  • عباس محمدیان، مجید فرحانی زاده *
    این پژوهش به بررسی استعاره هایی می‎پردازد که با محوریت احساس شادی در دیوان شمس به کار رفته اند. بنیان نظری پژوهش، نظریه استعاره های مفهومی است که استعاره را از حد ابزاری صرفا زیباشناسانه به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن اعتلا بخشیده است. مولانا در دیوان شمس برای تبیین بسیاری از ویژگی های شادی، از حوزه های «اشیا»، «جانور»، «خوراک»، «گیاه» و «بازار» مدد جسته و توانسته این مفهوم انتزاعی را ملموس و عینی جلوه دهد. پژوهش حاضر که با روشی توصیفی-تحلیلی انجام شده، سعی دارد ارتباط بین استعاره با بنیاد اندیشه و جهان فکری مولوی را کشف و تبیین کند. با تحلیل شناختی استعاره های شادی در غزلیات مولانا می توان دریافت که این احساس در نظام فکری وی چیزی دیدنی، لمس کردنی، چشیدنی، شنیدنی و تا حدودی بوییدنی است.
    کلید واژگان: مولانا, دیوان شمس, شادی, استعاره مفهومی, تحلیل شناختی}
    Abbas Mohammadian, Majid Farhanizadeh*
    This research deals with the metaphors that are used in Divan Shams based on happiness feeling. The theoretical basis of research is the conceptual metaphors theory that has expanded metaphor from a purely aesthetic instrumental to a worthy approach for understanding and thinking. Molana has gotten help from the "object", "animal", "food", "plant", "market", and "place" to explain many of happiness features in Divan Shams and he could make this concept concrete and objective. The present research which has been conducted through a descriptive-analytical method, attempts to discover and explain the relationship between metaphor with thought foundation and Molana's thinking world. By cognitive analysis of happiness metaphors in Divan Shams, we can find that this feeling in Molana's intellectual system is something spectacular, tangible, gustable, and audible and somewhat smoothie. Also, the statistical results used in this study indicate that the human being area and the function of sight sense with the highest frequency have the most role in the cognitive process of the happiness metaphors in the mentioned work.
    Keywords: Molana, Divan Shams, happiness, conceptual metaphor, cognitive analysis}
  • مهری روحی*، بلقیس روشن، آرزو نجفیان
    پژوهش حاضر به بررسی ساختار مفهومی شادی در سه زبان فارسی، کردی و گیلکی می پردازد. در این پژوهش تلاش شده با به کارگیری چهارچوب ارائه شده توسط کووچش (2008) داده های گردآوری شده از گویشوران سه زبان فوق مورد تحلیل قرارگرفته و استعاره های مفهومی آن استخراج گردند. سپس تلاش شده تا پربسامدترین نگاشت های استعاری و پربسامدترین حوزه های مبداء که در ساخت استعاره های شادی به کار می روند، تعیین گردد و در نتیجه مشخص شود که گویشوران سه زبان فارسی، کردی و گیلکی بیشتر از کدام نگاشت ها و حوزه های مبداء برای بیان مفهوم شادی بهره می برند. در نهایت نیز مقایسه ای میان استعاره های مفهومی حوزه ی شادی در این سه زبان و چند زبان ازجمله زبان انگلیسی انجام گرفت.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره ی مفهومی, شادی, فارسی, کردی و گیلکی}
    mehri rouhi *, belghis Rovshan, arezoo najafian
    The present research explores the conceptual metaphors of happiness in Persian, Kurdi and Gilaki languages within the framework of cognitive linguistics. Native speakers of these three languages were interviewed and conceptual metaphors were extracted and classified based on kovecses's framework (2008). Then, most frequently used metaphors were identified in each language and used source domains and mappings were recognized. Next step was comparing these used source domains and mappings in three investigated languages and comparing conceptual structure of happiness in them. Finally, conceptual metaphors of happiness were compared in these three Iranian languages and some other languages like English.
    Keywords: cognitive linguistics, conceptual metaphor, happiness, Farsi, Kurdish, Gilaki}
  • افشار عزیزی دولت آبادی*، فهیمه اسدی، علیرضا فاطمی، علی حسین رازانی
    از آنجا که قرآن کریم به شخصیت انسان و به ارزش اخلاقی او اهمیت می دهد ؛ به برخورداری از حقوق مادی و معنوی او نیز تاکید دارد ، لذا  به صراحت کرامت انسان را اعلام می کند : ولقد کرمنا بنی آدم وحملناهم فی البر والبحر ورزقناهم من الطیبات و...(اسراء آیه70) و از اینکه از روح خود در وی دمیده ، آسمان و زمین را مسخر او گردانیده و نعمات زادی را برای وی آفریده است ؛ همه و همه نشان از تکریم انسان است . به تبع آن بایزید بسطامی یکی از عرفای بزرگ ما هم در قرون اولیه اسلامی به امر تکریم مخلوقات از جمله انسان و جایگاه ارزشمند او ، به آزادی انسان و اهمیت برخورداری وی از حقوق اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی نیز ارج می نهد و شادی را به عنوان موهبتی که خاص اشرف مخلوقات خداوند است ، گرامی  می دارد . هدف از این پژوهش بررسی تکریم مخلوق و شادی از نگاه بایزید بسطامی است . تکریم مخلوق ، به ویژه انسان از ارزش های پسندیده و خصوصیات اخلاقی است که نه تنها در معارف دینی توجه ویژه ای به آن شده بلکه یکی از ویژگی های بارز در زندگی بایزید بسطامی است . او به عنوان یکی از بزرگان این مسلک ، تکریم مخلوق و شادی و خدمت به خلق را ارج و قربی والا می نهد ؛ که این جستار به تبیین آن خواهد پرداخت.
    کلید واژگان: بایزید بسطامی, تکریم مخلوق, شادی, خدمت به خلق}
    Afshar Azizydowlatabadi*, fahime asadi, alireza fatemi, alihosein razani
    Since the Holy Quran cares about human personality and moral value, he also emphasizes his material and spiritual rights, so he explicitly declares the dignity of man: Karman Bani Adam and the Humble of the Faithful and the Wisdom of Me Al-Taybat and ... (Asra 70) And because he blown his soul into him, he made the heavens and the earth blessed with him, and created for him a birth of blessings; all are all signs of the reverence of man. As a result, Bayazid Bastami, one of our great mystics, also honors human beings and the importance of enjoying his social, economic, cultural and religious rights in the early centuries of the Islamic republic, in honor of creatures including man and his worthy place. As a special blessing of Ashraf, he cherishes the creatures of God. The purpose of this research is to study the reverence of creature and happiness from the perspective of Bayazid Bastami. The reverence of the creature, especially human beings, is due to the values ​​and ethical qualities that are not only given special attention to religious teachings, but also one of the hallmarks of Bayazid Bastami's life. As one of the elders of this profession, he pays tribute to creature, happiness and service to the people, which will be explained in this essay.
    Keywords: 48, 5000 Bayazid Bastami, reverence for the creature, joy, service to the people}
  • زینب رضاپور*
    رضا از بزرگترین و والاترین مقامات سالکان و منزلی رفیع از منازل محبان است و بزرگان عرفان آن را از نهایات سلوک عرفانی دانسته و از فواید و برکات آن سخن رانده اند. در متون عرفانی، رضا به قضای الهی را نتیجه کمال محبت به خداوند می دانند و معتقدند هر کس بدین مقام واصل نشود، از لذت محبت چیزی نچشیده است. «شادی» نیز که از مباحث بسیار مهم در عرفان اسلامی است و در سیر و سلوک عارفان و نیل به مقصود نقش اساسی ایفا می کند، با رضا پیوندی ناگسستنی دارد؛ زیرا در عالی ترین مرتبه رضا که سالک نسبت به بلا و دردی که از جانب محبوب می رسد، احساس لذت و شادمانی کند، به حقیقت رضا نائل شده است. به دلیل اهمیت و بازتاب گسترده این موضوع در متون عرفانی، در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی رابطه رضا و شادمانی در عرفان اسلامی پرداخته می شود و عواملی که عارفان را در مرتبه رضا و در مواجهه با سختی ها و بلایا شادمان می سازد تبیین می گردد.
    کلید واژگان: رضا, شادی, عشق, بلا, متون عرفانی}
    Zeinab Rezapour *
    Satisfaction is one of the greatest and highest God seekers’ positions and a lofty house of the God’s lovers.. “Happiness” has an unbroken link with satisfaction. As a result, in the highest stage of satisfaction, the seeker feels happiness and pleasure in respect to the misfortune and pains received from the beloved (God) through which mystics would attain the reality of satisfaction. According to the significance and prevalent reflection of this subject in the mystical texts, this paper intends to analyze the relation between satisfaction and happiness in Islamic mysticism and also to explicate on the factors which make the mystics happy as they are encountered by hardships and misfortunes.
    Keywords: satisfaction, happiness, love, misfortune, mystical texts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال