به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شالوده شکنی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شالوده شکنی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود خرم آبادی، علی اکبر افراسیاب پور *، علی فتح اللهی

    این مقاله با تحلیل عناصر شالوده شکنی از دیدگاه «دریدا» به تشریح این عناصر در مقالات شمس پرداخته و می کوشد تا تکثر معنایی را در خدشه دار کردن انگاره های متافیزیکی مطرح‎شده در فلسفه غرب بازسازی کند و به معناهایی تازه از متن دست یابد. مقالات شمس تبریزی این ظرفیت را دارد که با تعلیق-های پیاپی معنایی، دال ها و نشانه های بی شماری را برای معناهای متکثر حاصل کند. نویسندگان با روش توصیفی- تحلیلی بر اساس رویکرد شالوده شکنی دریدا، برخی از این انگاره ها مانند نفی تعریف واحد حقیقت، مرگ مولف، نشانه-شناسی پساساختارگرایی، ایدیولوژی غالب متن از طریق نفی تقابل ها و ارزش ها و... را تدقیق کرده‎اند. در مقالات شمس، در حوزه نفی تعریف حقیقت واحد، حقیقت، امری مطلق و واحد تلقی نمی شود، بلکه در حوزه بحث های تاویلی قرار می‎گیرد و هر کس دریافت خاص خود را از آن دارد. شمس برعکس دیدگاه های لوگوس محور افلاطونی، خرد و عقل گرایی را در راه حقیقت، کاملا ناقص معرفی می کند و آن را حجاب راه سالک می بیند. او نوشتار و گفتار یا حضور و غیبت را در تقابل با یکدیگر قرار نمی دهد، بلکه فراتر از این دو، به طور کلی سخن و حضور را حجاب می داند.

    کلید واژگان: شالوده شکنی, دریدا, نفی متافیزیک حضور, متون عرفانی و مقالات شمس تبریزی}
    mahmoud Khoramabadi, AliAkbar AfrasiabPour *, Ali Fatolahi

    This article deals with the analysis of the elements that break the foundation from the point of view of Derrida and the analysis of these elements in the articles of Shams and tries to reconstruct the pluralism of meaning in damaging the metaphysical ideas presented in Western philosophy and reach new meanings from the text. Shams Tabrizi's articles have the capacity to achieve countless signs and symbols for multiple meanings with consecutive semantic suspensions. The authors of this article, with descriptive-analytical method based on Derrida's foundation-breaking approach, examine some of these concepts such as the negation of the definition of the unit of truth, the death of the author, the semiotics of post-structuralism, the dominant ideology of the text through the negation of contrasts, values, etc. have done. In Shams's articles, in the field of negation of the definition of the single truth, the truth is not considered an absolute and single thing, but it is placed in the field of interpretive debates and everyone has their own interpretation of it. Contrary to the views of Platonic logos, Shams introduces wisdom and rationalism as completely incomplete in the path of truth and sees it as a veil for the seeker. He does not contrast writing and speech or presence and absence, but beyond these two, he generally considers speech and presence as a veil.

    Keywords: foundation-breaking, Derrida, negation of the metaphysics of presence, mystical texts, Shams Tabrizi's articles}
  • سارا فلاح، صفیه مرادخانی*، سعید زهره وند، طاهره صادقی تحصیلی
    شالوده شکنی که دریدا آن را در تقابل با فلسفه افلاطونی و گفتمان های غالب غرب قرار داد؛ به نفی متافیزیک حضور، لوگوس محوری، نفی تقابل های دوگانه منتهی شد. در این دیدگاه، اگرچه دریدا از نفی کلام محوری در مقابل نوشتار، غیاب در تقابل با حضور، حقیقت در تقابل با مجاز و... سخن می گوید، اما هدف او این نیست که نوشتار را بر گفتار، مجاز را بر حقیقت یا غیاب را بر حضور ترجیح دهد، بلکه می خواهد تکثر معنایی را در خدشه دار کردن این انگاره های متافیزیکی بازسازی کند و به معناهای تازه از متن دست یابد. داستان بازروبه رود اثر شهریار مندنی پور، انگاره های متافیزیکی بسیاری را در درون خود دارد که راوی در تلاش است این انگاره ها را در هم بشکند و با تعلیق های پیاپی معنایی، دال ها و نشانه های بی شماری ا برای معناهای متکثر حاصل کند. ما براساس روش توصیفی- تحلیلی در این مقاله برخی از این انگاره ها مانند نفی تعریف واحد حقیقت، مرگ مولف، نشانه شناسی پساساختارگرایی، ایدیولوژی غالب متن از طریق نفی تقابل ها و ارزش ها... را مورد بررسی قرار داده ایم. کلیدواژه: شالوده شکنی، نفی متافیزیک حضور، داستان کوتاه، شهریار مندنی پور، باز رو به رود.
    کلید واژگان: شالوده شکنی, نفی متافیزیک حضور, داستان کوتاه, شهریار مندنی پور, باز رو به رود}
    Sara Falah, Safiyeh Moradkhani *, Saeid Zohrevand, Tahereh Sadeghi Tahsili
    First forged in the writings of French philosopher Jacque Derrida, deconstruction undermines the Platonic philosophy and dominant Western discourses to negate the metaphysics of presence, logocentrism, and binary oppositions. In this standpoint, although Derrida subverts such dichotomies as speech/writing, absence/presence, and truth/virtuality, he does not aim to privilege writing, presence, and virtuality above their oppositions; instead, he seeks to overcome the limitations of textual meaning to reach pluralism in interpretation. Shahriar Mandanipour’s Again Facing the River bears abundant metaphysical assumptions which the narrator endeavors to undermine in order to present galore signifiers and signs by constantly deferring meaning to provide the ground for new interpretations of the text. Based on a descriptive-analytic approach, this article attempts to investigate such concepts as the rejection of ultimate truth, death of the author, poststructuralist semiotics, the dominant ideology of the text by negating binaries and values, and so on.
    Keywords: Deconstruction, the negation of the metaphysics of presence, short story, Shahriar Mandanipour, Again Facing the River}
  • مریم سلطان بیاد*، روحیه نظیری پور، محمدحسن برهانی فر

    دریدا در تلاش برای ارایه یک خوانش دموکراتیک از قرآن آن را کتاب مهمان نوازی و بخشودن بی قید و شرط نسبت به همه دیگری ها معرفی می نماید، اما پیامبر(ص) را از این قاعده مهمان نوازی و بخشودن بی قید و شرط مستثنی می داند. این خوانش دریدا تاکنون مورد بررسی تحلیل گران قرار نگرفته است. هدف این تحقیق بررسی چرایی این خوانش دریدا از قرآن و مستثنی دانستن پیامبر (ص) از آن است. در این روش توصیفی-تحلیلی- تطبیقی، مفاهیم مد نظر دریدا در متن قرآن مورد بررسی قرار گرفته و جایگاه شناخت شناسانه پیامبر بر مبنای خود متن تحلیل شده است. در این راستا از خوانش «هستی شناختی» به متن قرآن استفاده شده که متن را مستقل از خواننده و نویسنده در نظر می گیرد. این خوانش قابل مقایسه با خوانش «شالوده شکنانه» دریدا است زیرا شالوده شکنی از دل این رویکرد هستی شناسانه به متن بیرون آمده است. در عین حال این روش خوانش بسیار با رویکرد «قرآن به قرآن» علامه طباطبایی شباهت دارد و مناسب قرآن پژوهی است. برای اطمینان از صحت علمی یافته های این تحلیل از تفسیر عالمانه آیت الله جوادی آملی بهره گرفته شده تا از تقلیل متن قران به متن ادبی صرف و همین طور تفسیر به رای جلوگیری شود. یافته های این مطالعه نشان دهنده این امر بوده است که دریدا از شواهد بسیاری در متن که ناقض خوانش او است چشم پوشی نموده و در نتیجه عملکرد پیامبر (ص) را متضاد با قرآن یافته است.

    کلید واژگان: قرآن, پیامبر, آیت الله جوادی آملی, دریدا, خوانش هستی شناختی, شالوده شکنی}
    Maryam Sultanbeyad *, Rouhieh Naziripour, MuhammadHassan Borhanifiar

    To present a democratic reading of The Qur’an, Derrida introduces it as a book of hospitality and unconditional forgiveness. However, he considers The Prophet (PBUH) an exemption from this rule of hospitality. His reading of The Qur’an has not yet been examined by the scholars. The aim of this study is to investigate the reason for Derrida’s reading of The Qur'an and its separation from The Prophet (PBUH). In this descriptive-analytical- comparative method, the concepts considered by Derrida in the text of The Qur'an are examined and the epistemological status of The Prophet is analyzed on the base of the text itself. In this regard, "ontological" reading of the text of The Qur'an is used, which considers the text independent of the reader and writer. This reading is comparable to Derrida’s “deconstructive” reading since deconstruction emerged from ontological approach. This approach is similar to Allameh Tabatabai’s “Quran to Qur’an” approach which is suitable for Qur’anic studies. To avoid reducing the text of The holy Qur’an to a literary text the findings of the study in compared with the learned exegesis of Ayatollah Javadi Amuli. The findings of this study demonstrates that Derrida has ignored evidences in the text contradicting his reading, and as a result he has found the actions of The Prophet (PBUH) contrary to The Qur’an.

    Keywords: The Qur’an, prophet, Javadi Amuli, Derrida, Deconstruction, ontological reading}
  • سارا حسینی*

    شالوده شکنی، نخستین بار در اندیشه های ژاک دریدا و به عنوان روشی برای خوانش دوباره متون و مورد تردید قرار دادن پیش فرض های آن مطرح گردید. این نوع نقد با یافتن تقابل های دوگانه متن و در هم ریختن برتری و تسلط یکی از طرفین بر دیگری، به دنبال یافتن معانی جدید است و از سوی دیگر با واکاوی شکاف ها و گسست هایی که به رغم میل نویسنده در متن پدید آمده اند، کشف معانی نوین در خوانش های بعدی را با توسل به نشانه های درون متنی فراهم می سازد. کتاب رونق المجالس یکی از آثار تصوف اسلامی است که در این پژوهش سعی شده است با بررسی یکی از حکایت های آن و یافتن برخی از مدلول های محتمل برای دال های مطرح در متن، معانی دیگرگونه آن مورد بررسی قرار گیرد؛ معنایی که یکی از ده ها معنی محتمل برای متن است.

    کلید واژگان: شالوده شکنی, تقابل های دوگانه, ژاک دریدا, رونق المجالس, عرفان}
    Sara Hosseini*

    Deconstruction was first introduced in the thought of Jacques Derrida as a way of re-reading texts and questioning its presuppositions. This type of critique seeks to find new meanings by finding binary oppositions in the text and disrupting the superiority and domination of one side over the other, and on the other hand, by discovering gaps and discontinuities that have arisen in the text against the author's will, and discovering new meanings in later re-readings supported by in-text cues. The book of Ronaq al-Majalis is one of the works of Islamic Sufism which in this research, one of its anecdotes would be examined for finding some possible signifieds for the signifiers mentioned in the text and assigning them different meanings that are among dozens of possible meanings which the text might have.

    Keywords: Deconstruction, binary oppositions, Jacques Derrida, Ronaq al-Majalis, Mysticism}
  • شکوه سادات حسینی*، فاطمه قاسم محمد

    رمان به عنوان یکی از دست آوردهای مدرنیته در فرهنگ، توانسته است ابزار بیان ادبی مناسبی برای ساکنان فرهنگ های گوناگون باشد تا رویدادهای پیرامون خود را در فضایی متخیل و با زبانی استعاری بازنمایی کنند. مضمون رمان حرب الکلب الثانیه (جنگ دوم سگ) نوشته ابراهیم نصرالله، برنده جایزه بوکر عربی (2016) توحش مدرن است. نویسنده آینده بشریت را براساس تغییرات اجتماعی ای که در سده های اخیر در جهان رخ داده، به شکلی عجیب در رمان بازسازی نموده و در فرآیندی شالوده شکنانه همه چیز را به عکس خود تبدیل نموده است. نوشتار حاضر، رمان جنگ دوم سگ را به روش توصیفی-تحلیلی و از منظر نقد شالوده شکنانه مورد بررسی قرار داده و از طریق تقابل های دوگانه در درونمایه های رمان به طرح ایدیولوژیک متن و مضمون اصلی آن رسیده است. مهم ترین تقابلی که در این رمان مطرح شده تقابل همانندسازی/تمایز است. رخدادهای اکنون رمان در روندی تناقض آمیز، به سرعت پیش می رود و در آینده ای نه چندان دور تمامی نظم حاکم را بر هم ریخته، بشریت را به قهقرا می کشد. طرح واره ایدیولوژیک متن مبتنی بر گفتمان قدرت است که در خلال داستان فروشکسته و نابود می شود و ساختار کلی جهان برساخته نویسنده را نیز در هم می شکند.

    کلید واژگان: حرب الکلب الثانیه, ابراهیم نصرالله, تقابل های دوگانه, شالوده شکنی, رمان عربی}
    Shokooh Hosseini *, Fatemeh Ghasemmohammad

    As one of the achievements of modernity in culture, the novel has been able to be a suitable literary expression tool for the inhabitants of different cultures to represent the events around them in an imaginary space with metaphorical language. Ibrahim Nasrallah (Palestinian Author) won the 2018 Booker Prize for this novel: “Harb al-Kalb al-Taniyah” (The Second Dog war). This novel focuses on the human capacity for savagery. The strange events that take place in the novel are symbolic of the social changes that have taken place in recent centuries around the world, and provide us with an insight into the future of humanity. The novel uses the science fiction genre or magical realism to narrate its plot. The story line addresses the social anomalies and savagery of buying and selling human souls and the destruction of human and moral values, not only in the Arab world but also globally. In this paper, the novel is examined from the perspective of deconstructive critique using the descriptive-analytical method. Accordingly, after a preliminary presentation of the novel and constructivist theory, the conflicts within the novel are identified and analyzed.

    Keywords: “Harb al-Kalb al-Taniyah”, Ibrahim Nasrallah, conflicts, deconstruction, .Arabic Novel}
  • صلاح الدین عبدی*، اکرم ذوالفقاری

    شالوده شکنی در اواخر دهه شصت قرن بیستم میلادی، از بطن ساختارگرایی سربرآورد. نقد شالوده شکن با نقض متافیزیک حضور، توسط «ژاک دریدا» (1930-2004م) مطرح شد که در آن، سویه کلام محوری متن نقض شده و به تمام سویه های آن توجه می شود. هدف از همه جانبه نگری در این رویکرد نقدی، جستجوی معانی پنهان متن و ابعاد متافیزیکی آن است. مجموعه «دمشق الحرایق» از مجموعه داستان های کوتاه «زکریا تامر»، نویسنده سوری جهان عرب است. این مقاله با انتخاب دو داستان کوتاه «وجه القمر» و «موت الشعر الاسود» از این مجموعه، با بکارگیری رویکرد شالوده شکنی، با شیوه ای جدید به واکاوی متن آن پرداخته است. روش پژوهش، شالوده شکنی به شیوه توصیفی-تحلیلی است و پس از تحلیل مشخص گردید که مهمترین تقابل موجود در داستان ها میان امید/ناامیدی، عزت/ذلت، و اسارت/آزادگی می باشد همچنین از تحلیل این تقابل ها و شالوده شکنی آن ها چنین بر می آید که وجود وارونگی تقابل در داستان ها نشان دهنده عدم پذیرش قطب برتر توسط طبقه مظلوم است که می توان آن را عدم آگاهی آن ها یا عدم وجود قدرت برای مقابله با آن دانست.

    کلید واژگان: شالوده شکنی, وارونگی تقابل های دوگانه, زکریا تامر, دمشق الحرائق, نا آگاهی}
    Salah Al-Ddin Abdi *, Akram Zolfaghari

    The phenomenon of deconstruction emerged in the late sixties of the twentieth century from the point of view of structuralism. Associated with breach of the metaphysics of presence, deconstructing criticism was raised by Jacques Derrida, within which the verbal/parole aspects of the texts are violated. The purpose of this comprehensive outlook is to delve into the hidden meanings of the text and its metaphysical dimensions. Dimashq al-Ḥarāʼiq was written byZakaria Tamer, a well-known short story writer in the Arab world. This article deals with the collection of two short stories, "Mot al-Sha'r al-Asvad" and "vajh al-ghamar" by analyzing the text using the deconstruction approach. The research method is descriptive-analytic. After the text analysis, it emerges that the main contradictions in the stories are hope / despair, dignity / inferiority and captivity / freedom. By analyzing these contradictions and deconstructing them, it is concluded that the existence of contradictory inversion in the stories is due to the disapproval of the higher classes by the oppressed lower class, which is attributed to the lack of knowledge or the lack of power for confrontation.

    Keywords: deconstruction, inversion dual contradictions, Dimashgh al-Ḥaraegh, Zakaria Tamer, Lack of knowledge}
  • الهام شیروانی شاعنایتی، منیژه فلاحی *، رضا حیدری نوری

    منیرو روانی پور در رمان «کولی کنار آتش»، با تداخل جهان بیرون یا واقعی با جهان درون یا داستان، خواننده را غافلگیر کرده است. در این پژوهش، از دیدگاه نقد شالوده شکنانه به بررسی رمان «کولی کنار آتش» منیرو روانی پور پرداخته شده است. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریه دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقد ادبی به کار رفت. پایه نقد شالوده شکنی بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث بر سر آن ها برای یافتن موارد تناقض و در نهایت رد پیش فرض های پذیرفته شده است. نتیجه این جستجوها تردید در باورهای پذیرفته ای شده  منیرو روانی پور در رمان «کولی کنار آتش»، با تداخل جهان بیرون یا واقعی با جهان درون یا داستان، خواننده را غافلگیر کرده است. در این پژوهش، از دیدگاه نقد شالوده شکنانه به بررسی رمان «کولی کنار آتش» منیرو روانی پور پرداخته شده است. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریه دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقد ادبی به کار رفت. پایه نقد شالوده شکنی بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث بر سر آن ها برای یافتن موارد تناقض و در نهایت رد پیش فرض های پذیرفته شده است. نتیجه این جستجوها تردید در باورهای پذیرفته شده ای است که پیشاپیش بدیهی دانسته می شود. تقابل در رمان «کولی کنار آتش»، بر پایه تقابل بین دنیای بیرون/دنیای درون(داستان) است. گاهی در رمان، دنیای بیرون و گاهی دنیای درون نمایان می شود در نهایت و بر اساس نظریه شالوده شکنی دریدا، دو قطب جهان بیرون/جهان درون می تواند در کنار یکدیگر معنا پیدا کنند. گویی جهان بیرون و درون رمان نفوذپذیر می شوند، تا حدی که تمایز آن ها از یکدیگر ناممکن می گردد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر پایه مطالعه رمان و تحلیل و توصیف آن بر پایه نقد شالوده شکنانه دریدا ارایه می شود. ای است که پیشاپیش بدیهی دانسته می شود. تقابل در رمان «کولی کنار آتش»، بر پایه تقابل بین دنیای بیرون/دنیای درون(داستان) است. گاهی در رمان، دنیای بیرون و گاهی دنیای درون نمایان می شود در نهایت و بر اساس نظریه شالوده شکنی دریدا، دو قطب جهان بیرون/جهان درون می تواند در کنار یکدیگر معنا پیدا کنند. گویی جهان بیرون و درون رمان نفوذپذیر می شوند، تا حدی که تمایز آن ها از یکدیگر ناممکن می گردد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر پایه مطالعه رمان و تحلیل و توصیف آن بر پایه نقد شالوده شکنانه دریدا ارایه می شود.

    کلید واژگان: نقد ادبی, شالوده شکنی, ژاک دریدا, کولی کنار آتش, منیرو روانی پور}
    elham Shirvani Shaenayati, manijeh Fallahi *, Reza Heydarinoori

    Moniro Ravani Pour has surprised the reader via interacting between the outer (real) world with the inner world (story) in «The Gypsy by the fire »Novel. This essay has been attempted to survey Moniro Ravani Pour's «The Gypsy by the fire »Novel via anti-infrastructure critical point of view. Anti-infrastructure critique has been formed basis of Derrida's theory. Firstly it has been applied in philosophy then in literary criticism. Anti-infrastructure critique is based on bilateral confrontation and it has been discussed abut them to discover contradictions, eventually to reject accepted pre-assumptions.These searches lead to uncertainty of accepted believes that they already were certain. The confrontation in this novel is basis on the outer world (real world) with the inner world (story). Sometimes in the novel, the world outside and the inner world will appears eventually. According to antiinfrastructure Derrida's theory, bipolar inner/outer world mean together eventually.I seems that inner and outer world of novel become permeable To the extent that Distinction between them will be impossible. In this paper, the research methodology is a descriptive-analytic type , It is based on a study of the novel, its analysis and description that has been presented basis of a dramatic critique of Derrida.

    Keywords: Literary critique, anti-infra structure, Jacques Derrida, The Gypsy by the fire, Moniro Ravani Pour}
  • الهام شیروانی شاعنایتی، منیژه فلاحی، رضا حیدری نوری

    در داستان های هوشنگ گلشیری به دلیل رویکرد متفاوت، به مرگ و زندگی نکات قابل بحث بسیاری می توان یافت. این مقاله به بررسی داستان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری از دیدگاه نقد شالوده شکنانه پرداخته است. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریه دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقد ادبی به کار رفت. پایه نقد شالوده شکنی بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث بر سر آن ها برای یافتن موارد تناقض و در نهایت رد پیش فرض های پذیرفته شده است. نتیجه این جستجوها تردید در باورهای پذیرفته ای شده ای است که پیشاپیش بدیهی دانسته می شود. از نظر دریدا، معنای ثابت و قطعی برای کشف کردن متن وجود ندارد. آنچه در متن وجود دارد، یک بازی رو به گسترش از معانی است که واند ثابت و قطعی شود. تقابل در رمان «شازده احتجاب»، بر پایه تضاد بین مرگ / زندگی است. شازده با هرچه در ارتباط است به مرگ منتهی می شود و فخرالنساء با مطالعه و تلاش برای خودشناسی به دنبال زندگی است، در نهایت و بر اساس نظریه شالوده شکنی دریدا، دو قطب مرگ/ زندگی می تواند در کنار یکدیگر معنا پیدا کنند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.

    کلید واژگان: نقد ادبی, شالوده شکنی, ژاک دریدا, شازده احتجاب, هوشنگ گلشیری}

    There are discussable points Houshang Golshiri 's stories due to different approach to death and life. This essay has been attempted to survey" Shazdeh Ehtejab" Novel by Houshang Golshiri via anti-infrastructure critical point of view. Anti-infrastructure critique has been formed basis of Derrida's theory. Firstly it has been applied in philosophy then in literary criticism. Anti-infrastructure critique is based on bilateral confrontation and it has been discussed abut them to discover contradictions, eventually to reject accepted pre-assumptions. These searches lead to uncertainty of accepted believes that they already were certain. From Derridas point of view، there is not a constant and definite meaning to figure out the text، actually is just an expanding game of meaning that can be fixed and finalized and none is superior to the other. The confrontation in this novel is basis on Life and Death. Shazdeh leads to death with everything his related and Fakhroalnesa seeks life through her self-analysis. Eventually, according to anti-infrastructure Derrida's theory, these two pillars of death / life can be mean together.

    Keywords: Literary critique, anti-infra structure, Jacques Derrida, Shazdeh Ehtejab, Houshang Golshiri}
  • وحید مبارک*، نسیم کریمی

    شالوده شکنی خوانش داستان بر مبنای نشانه های درون متنی و بافت موقعیتی و جنبه های فرهنگی - اجتماعی است که با واسازی ساختارها معانی جنبی و نهفته متن را کشف می کند؛ زیرا ممکن است نویسنده معانی ای را به حاشیه براند یا حذف کند و تغییر دهد. شالوده شکنی اعتبار یکسان معانی (حاضر و غایب) و برتری نداشتن آنها را بر یکدیگر نشان می دهد. در این جستار توصیفی - تحلیلی به بررسی داستان زرگر و سیاح (باب الصایغ و السیاح) کلیله و دمنه پرداخته شده و در آن کوشیده ایم قابلیت واسازی و شالوده شکنی این داستان را در لفظ و ساختار و معنا نشان دهیم و راستی اندیشه دریدا را در مورد متن ادبی فارسی بیازماییم تا به این شکل نشان دهیم که علاوه بر متن نوشته شده، معانی دیگری در پیش و پس این متن وجود دارد که آن را به متن باز تبدیل کرده است. یافته ها نشان می دهد که نشانه ها در حوزه ساخت و لفظ با شکل قصه در قصه، تمثیل، ابهام، استناد به آیات و روایات، ارسال المثل، عبارت بندی افراطی، واژگان متضاد و تقابل های دوگانه ، تفاوت های کنشی و کارکردی، معانی پنهانی چون نگرش دینی، غلبه ارباب - رعیتی و... از متن را آشکار می کنند و در حوزه معنایی، دلالت های شمایلی و... به معانی و اندیشه های حاشیه ای مولف مثل شناخت خود از طریق شناخت دیگری، تقابل فقر و ثروت، توجه ویژه به معنا، گرامی داشت حیوانات و ریاضت، رابطه سودمند ایرانیان و هندیان راه می گشایند و با این کار، متن کلیله و دمنه را از یک متن بسته به یک متن باز و خوانا تبدیل می کنند.

    کلید واژگان: ژاک دریدا, شالوده شکنی, نشانه و دلالت, معانی نهان, باب زرگر و سیاح کلیله و دمنه}
    Vahid Mobarak *, Nasim Karimi

    The deconstruction reading of story due to the introspection, temporal context, and socio-cultural aspects reveals the structure of hidden, side meanings and non-textual public structures;because the author may underestimate, delete or change the meanings. The basis of deconstruction shows the same value meanings (absent and present) and their superiority over each other. In this descriptive-analytical study, the story of Zargrosi-e-Sayah (Babo al Saegh al Sayah) of Kelileh va Demneh is examined, I try to show the ability to create and shape this story in the form and structure of theose of Derida, in order to showin the written text, there is another meaning before and after this text that has been re-transformed by the text. Their findings show that the signs in the field of story construction and word formation in the story, allegory, ambiguity, quoting verses and narrations, sending proverbs, phrases, contradictory words and double opposites, functional and reactional differences in the work, hidden meanings ... such as religious attitude. They have two meanings, icons, etc., in the meanings and ideas of the author's marginal ideas, such as self-knowledge through other knowledge, the confrontation between the rich and the poor, special attention to meaning, respect for animals and suffering, all and all have changed Kelileh va Demneh into an open text.

    Keywords: Jacques Derrida, Deconstruction, Signs, Icons, Hidden Meanings, Ba Barzegar va Sayah, Kelileh va Demneh}
  • حافظ حاتمی*، نغمه شکرانه
    قصه ها میراث معنوی عامه مردم در حوزه های ادبی، فکری و فرهنگی اند که کارکردی توانمند و خلاق دارند. قصه ها را می توان نخستین و ارزشمندترین آفرینش های ذهنی و زبانی شمرد که در ژرفای خود، آموزه هایی برجسته اند. قصه پردازن با روایت حوادث، دغدغه ها و آرزوهای بشری قصه هایی خلق کرده اند که ساختار هنری و معنای چند بعدی آن ها کارکردی همه زمانی دارد. اقلیم یزد از این حیث جایگاه ویژه ای دارد. از سوی دیگر، اغلب پژوهش ها با رویکرد نظریه ساختارشناسی و معناشناسی قصه ها مبتنی بر تقابل های دوگانه است و چنین رویکردهایی به فروکاهی معنا از قصه ها منجر شده است. هدف از این پژوهش، نگرش شالوده شکنانه سازه رویارویی در قصه های عامیانه یزدی است که با شیوه توصیفی و اسنادی و البته مبتنی بر تجزیه و تحلیل صورت می گیرد. در چنین بازخوانی است که مشخص می شود تقابل های دوگانه در قصه های عامیانه، امکان وارونه سازی معنایی دارند و علاوه بر آن، از طریق واسازی، تکثیر معناهای دیگری متناسب با ذهن مخاطب و زمان خوانش میسر می شود.
    کلید واژگان: ادبیات عامه, قصه, نقد و نظریه, تقابل های دوتایی, شالوده شکنی}
    Hafez Hatami *, Naqmeh Shokraneh
    Tales are the heritage of the public in literary, intellectual and cultural contexts that have a powerful and creative function. They can be considered the first and most valuable subjective and linguistic creations that are highly prominent in their depths. The narrators have also created stories of events, human concerns and dreams benefiting from artistic structure and multi-dimensional meaning as a permanent function. Yazd area has a special place in this regard. Hence, the diversity of research based on binary opposition and structural analysis in the field of storytelling have reduced the meaning of folk tales. The purpose of this research is to examine the perverse basis of the confrontational structure in Yazdi's popular stories. Research methodology in this paper is descriptive- documentary and analytical. In such an approach, it is clear that the binary opposition in the folk tales have the potential for reversal of meaning, and through the notion of deconstruction, the reproduction of other meanings which corresponds to the mind of the audience and the reading time would be possible.
    Keywords: Public literature, Tale, Critique, Theory, Binary opposition, Deconstruction}
  • اکبر شایان سرشت *، حامد مهراد
    امروزه به تاثیر از عصر نوگرایی، نویسندگان در رمان هایشان صرفا به بازروایی اساطیر گذشته نمی پردازند، بلکه از آن ها الهام می گیرند، ساختارشان را دگرگون می کنند و با اساطیر دیگر درمی آمیزند. نویسندگان در ارتباط بینامتنی با اسطوره ها، هم به الگوی خدایان و قهرمانان نخستین دست می یابند و هم در برخورد با مضامین اسطوره ای، آن ها را به دلخواه تغییر می دهند و از اسطوره ای به اسطوره دیگر می پیوندند. نگارندگان در این مقاله بر آنند تا انواع تغییرات اسطوره و مبانی آن را در رمان فارسی نشان دهند. بر اساس یافته های پژوهش، شالوده شکنی ساختار و معنی اسطوره، انگاره های وجودی و بحث فردیت و نیز مبارزه با گفتمان های غالب جامعه، از مهم ترین مبانی و زمینه های گشتار اسطوره در رمان فارسی به شمار می رود. رمان نویسان ایرانی کوشیده اند تا با تلفیق اساطیر ملی و مذهبی، برهم زدن ساختار اساطیر و روایات اسطوره ای و نیز وارونگی آن ها، برخی از باورهای اجتماعی و فرهنگی جامعه معاصر را به چالش بکشند.
    کلید واژگان: اسطوره, ادبیات, رمان فارسی, شالوده شکنی, فردگرایی, گفتمان ایدئولوژیک}
    Akbare Shaian Seresht *, Hamede Mehrdad
    The story of the twentieth century is one of aggression, disasters and destruction. Nowadays, authors have been faked and retold the old myths but also have been inspired from them, deformed and mixed with other myths and even created new myths. Also these deformations have occurred in the works of some Iranian novelists. Iranian novelist changes myths and ancient narratives. Writers of this article have been studied reasons of myth usage and its transformation in Persian novels with the use of content analyzing method. In accordance with findings of this research, the most important reasons of changes in structure and usage of myths in new Persian novels are criticizing the metaphysical values, battle with dominant political discourse, individualism and struggle with the mythic thoughts in the society. Authors of these novels have been tried to challenge some political and cultural beliefs of Iran contemporary society by the method of myths deformation.
    Keywords: Myth, Literature, Persian Novel, Deconstruction, Individualism, Ideological Discourse}
  • علیرضا امامی، سید محمد صاحبی
    در این مقاله، پس از اشاره ای مقدماتی و اجمالی به مفهوم شالوده شکنی و طرح خلاصه ای از اندیشه های فلسفی، زبان شناسیک و ادبی دریدا، رهیافت شالوده شکنی با اشاره به خوانش او از دو متن ادبی غربی بررسی گردیده و در پایان، یکی از قصاید معروف خاقانی یعنی چکامه «در معارضه شیخ الشیوخ بغداد» براساس نظریه ها و رویکرد و رهیافت دریدا، شالوده شکنی گردیده است و نشان داده شده که خوانشی عمیق و شالوده شکن، باعث سردرگمی و حیرت خواننده در فهم موضوع و درک معنا و شناخت مخاطب شعر می شود. این خوانش با بررسی و تحلیل تضادها، واژه ها، طرز بیان، مضامین، روابط بینامتنی و برخی از صنایع ادبی، معنایی خلاف ظاهر یا حتی خلاف نیت مولف از شعر به دست داده است.
    کلید واژگان: شالوده شکنی, خوانش متن, دریدا, خاقانی}
    Alireza Emami, S. Mohammad Sahebi
    After a brief introductory reference to the concept of deconstruction and proposing a summary of philosophical, linguistic and literary thoughts of Derrida, the deconstructive approach has been studied on the basis of his reading two western texts, and finally, one of the famous odes of Khāghāni called" Dar Moareze-ye sheikh al-shoyukh-e Baghdād"(About the opposition of Baghdad's great sheykh) has been deconstructed upon the Derrida's approach to show that a deep and deconstructed reading results in confusion and surprise of reader to understand the issue, to realize the meaning, and to know the poem's audience. Analyzing the contrasts, words, mode of expression, themes, intertextual relations and some literary industries, this kind of reading provides a meaning contrary to appearances or even to the intention of the poet.
    Keywords: deconstruction, Text reading, Jacques Derrida, Khaghani}
  • عیسی امن خانی*
    مدتی است که کاربست نظریه های فلسفی/ادبی در ایران معمول گردیده، پژوهش های فراوانی بر اساس این نظریه ها انتشار یافته است؛ گسترش چنین پژوهش هایی دلایل متعددی مانند پیروزی تئوریک طرفداران کاربست نظریه ها بر سنت گرایان و... دارد. هرچند که نمی توان نوآوری برخی از این پژوهش ها را انکار کرد اما چشم پوشیدن بر ضعف ها وکاستی های چنین پژوهش هایی نیز پسندیده نیست. مقاله حاضر با نقد و بررسی پژوهش های شالوده شکنانه (یکی از نظریه هایی که با اقبال پژوهشگران مواجه شده است) به برخی از این کاستی ها اشاره خواهد کرد. ضعف و کاستی های پژوهش های شالوده شکنانه را (حداقل) می توان در ذیل سه عنوان قرار داد: الف: لغزش در درک مفاهیم شالوده شکنی (به عنوان نمونه برخی از تقابل های این پژوهش ها، تقابل های دریدایی و شالوده شکنانه نیستند و یا اینکه در برخی از آنها به عناصر برون متنی چون طبقه، تحصیلات و... توجه شده است حال آنکه از نظر دریدا و شالوده شکنان چیزی بیرون از متن وجود ندارد) ب: تقلیل و ساده سازی مفاهیم دریدایی مانند تقلیل مفهوم راز به عرفان پ: خلط شالوده شکنی با هرمنوتیک.
    کلید واژگان: نظریه های ادبی, شالوده شکنی, تقابل, متن, هرمنوتیک}
    Issa Amankhani*
    Application of philosophical / literarytheorieshas been customary after a short period of time and a lot of studies on these theories have been published; becoming customary such studiescanhave several reasons such as theoretical victory of fans of the application of theory on the traditionalists.Although some of the innovation of these studies cannot be denied, ignoring the weaknesses and shortcomings of such studiesare not acceptable.The aim of the present article is to review and study application studies of deconstruction (one of the theories that have been of interest to researchers) to some of these shortcomings. Weaknesses and shortcomings of the studies of deconstruction (at least) can be placed under three headings: A- slip on understanding the concepts of deconstruction(for example, some of the contrasts of these studies are not the contrasts of Derrida and deconstructionor that external elements such as text, class, education, etc. are considered in some of them while according to Derrida and the deconstructionists, there is no something out of the text; B- reduction and simplification of concepts of Derrida such as reduction of sense of mystery to mysticism and C- providing non-deconstructionist interpretations of stories.
    Keywords: literary theories, deconstruction, contrast, text, hermenotic}
  • علی نوری، احمد کنجوری
    حسین ‍‍منزوی، از غزل سرایان برجسته معاصر و جزو حلقه های اصلی نوآوری در غزل امروز است. به دلیل احاطه بر ادبیات کهن فارسی و آشنایی با اساطیر مختلف ایرانی و غیر ایرانی، شعر منزوی جلوه گاه تلمیحات متعدد و متنوع حماسی، عرفانی، مذهبی و... است. او با استفاده از تلمیحات گوناگون، سخن خود را عمیق، اثرگذار، چندمعنا و گسترده ساخته است. با توجه به ضرورتبررسی شیوه ها و شگردهای عمق بخشی و اثرگذاری و توسع فکری، معنایی و فرهنگی برای شناخت و درک بهتر آثار منزوی و نقش این عوامل در التذاذ ادبی از شعر وی، هدف اصلی این مقاله، بررسی و تحلیل واسازی ها و تاویل های شاعرانه تلمیحات در غزلیات منزوی بر پایه اصول مکتب شالوده شکنی، به روش تحلیل و توصیف متن است. منزوی در مواردی متعدد و گاه مکرر، در تلمیحات شالوده شکنی می کند و با شگردهایی چون مفهوم زدایی، مفهوم افزایی، تغییرطرح، واژگون سازی اولویت تقابل های دوگانه، تلفیق اساطیر و جزآن، در مقام بازآفرینی و تاویل اساطیر، تصاویری هنجارشکن، عادت ستیز و هنرمندانه ارائه می کند.
    کلید واژگان: منزوی, غزل, تلمیح, شالوده شکنی}
    Hossein Monzavi, is one of the outstanding, contemporary sonneteers and of basic innovators of today’s sonnet. Regarding his dominance over ancient Persian literature and knowledge of different Iranian and non-Iranian myths, Monzavi’s poetry is the exhibition of epic, spiritual and religiousallusions. He, by using of differentallusions, has made his own words deep, effective, multi-meaningful and deployed. The main aim of this research, by considering to necessity of analysis of methods and devices of making the word Deep and effective; and enlarging thought, meaning and culture, to more and better understanding of his Poems and role of this factors to Literary pleasure of his poems, is studying and analysis of Monzavi’s Poetic Deconstructions and interpretations of allusions based of principals of Deconstruction school, in a Text analysis and description method. Monzavi, deconstructs the allusions in numerous and sometimes repeated cases and presents artistic images using some devices such as subtracting meaning and adding meaning, changing the plot, reversing the binary oppositions, combining the myths, etc.
    Keywords: monzavi, sonnet, Allusion, Deconstruction}
  • احمد ذاکری، سامان خانی اسفندآباد *

    نقد بر پایه‎ی‎ معناشناسی و پذیرش چندگانگی معنا باعث پیوند ذهن خواننده با ابعاد مختلف زیبایی‎شناسی متن می‎گردد؛ این درک درست از متن، خواننده را ترغیب می‎کند تا بیشتر بخواند و بیشتر لذت ببرد، خوانش بیشتر نیز فرآیندی است دو سویه بین نویسنده و خواننده که نتیجه‎ی‎ آن جامعه‎ای‎‎ با فرهنگ بالاست که درست می‎اندیشد و نقد می‎پذیرد. در مقابل این نوع نگرش جدید، سنت‎های ادبی در پی مطلق گرایی معنا هستند، نگاهی تک بعدی که انسان مدرن، آن را بر نمی‎تابد و در صورت رواج  این گونه نقدها و متون ادبی، خواننده دچار بی میلی شده، منفعل می‎گردد؛ لذا مخاطب در صدد آنست که با‎ یادگیری مراحل نقد و با رعایت چهارچوب های علمی ‎آن، آثار بیشتری را بخواند و از لذت ادبی و زیباشناسانه بهره‎مند گردد. در صورتی که او با برخورد های احساسی و عدم لحن سالم نقد مواجه شود، به دنبال راهکارهای ساده‎تر و سریع تری برای‎ ایجاد لذت و سرگرمی‎ خواهد رفت و‎ این شکستی بزرگ برای فرهنگ و هنر‎ یک ملت است. در مکتب شالوده شکنی برای خواننده و نویسنده وظایفی تعیین شده که به پویایی تولید و خوانش آثار ادبی می‎انجامد و بی توجهی به آنها حاصلی جز جامعه‎ی‎‎ ادبی و هنری رو به افول نخواهد بود. در  این مقاله با روش تحلیلی سعی شده بی میلی مطالعه‎ی‎‎ آثار ادبی از منظر نقد ادبی علت شناسی گردد.

    کلید واژگان: نقد ادبیات, سرانه‎ی‎‎ مطالعه, لذت کتابخوانی, هرمنوتیک, شالوده شکنی}
    ahmad zakeri, Saman Khani Esfandabad*

    Criticism based on semantics and admission of meaning multiplicity results in a link between the reader’s mind and diverse aspects of a text aesthetics; this correct understanding of a text induces a reader to read more and enjoy more. More reading also is a two-way process between the author and the reader whose result is a society with an elevated culture that thinks correctly and admits criticism. Contrary to this new attitude, literary traditions look for meaning absoluteness, a one-dimensional view that modern human doesn’t tolerate it, and if this kind of criticisms and literary texts become popular, a reader becomes reluctant, and passive. Then, the reader seeks, through learning criticism stages and complying with its scientific frameworks, to read more works and enjoy aesthetic and literary pleasure. As the reader encounters with emotional conflicts and lack of a healthy criticism tone, he will search for simpler and quicker ways for enjoying and entertainment and this is a major failure for a culture and art of a nation. In deconstruction school, certain tasks have been determined for reader and author that result in dynamics of literary works production and reading and inattention toward them will result in nothing but the fall of a literary and art society. This article attempts analytically to identify causes of reluctance to read literary works through a literary criticism approach.

    Keywords: literature criticism, reading per capita, joy of reading, Hermeneutics, Deconstruction}
  • مریم شریف نسب
    داستان های عامه از بطن توده برآمده اند، به همین سبب آینه تمام نمای عادات، آداب و خلقیات مردم عامه اند و با بررسی آن ها می توان فرهنگ زیستی مردمان را بی نقاب و صورتک دید. یکی از روش های خوانش متون و ازجمله متون عامه، کشف تقابل های پنهان در متن است؛ زیرا با استخراج این تقابل ها می توان به لایه های مستتر در پس ظاهر متن دست یافت. این تقابل های درون متنی، به اعتقاد ژاک دریدا، سلسله مراتبی و پله کانی هستند؛ یعنی همواره یک جزء برتر از جزء دیگر پنداشته می شود و این برتری نه «بدیهی و طبیعی»، بلکه کاملا «فرهنگی» است؛ بنابراین با یافتن تقابل های درون هر متن و با تشخیص اینکه کدام جزء، ممتاز شمرده می شود، می توان به نکات مهمی درباره اندیشه ای که متن از آن حمایت می کند، دست یافت.
    در این مقاله دو داستان مشهور عامه، «شنگول و منگول» و «بلبل سرگشته»، بر اساس مشهورترین و مفصل ترین روایتشان از نظر تقابل های درون متنی بررسی شده اند. این بررسی نشان می دهد که داستان های عامه به عنوان متونی که پایان باز ندارند، بیشتر در تقابل های درونی خود صادق اند و با شناخت هر جزء تقابل، جایگاه و ویژگی جزء مقابل بهتر شناخته می شود. در این داستان ها راوی با بسیج کردن همه اجزای داستان، نتیجه مورد نظر خود را در اختیار مخاطب می نهد و با تحریک باورهای فرهنگی و فکری او، این نتیجه را برای مخاطب «بدیهی» و «منطقی» می سازد.
    کلید واژگان: داستان عامه, تقابل های دوگانه, دریدا, شالوده شکنی, شنگول و منگول, بلبل سرگشته}
    Maryam Sharif Nasab
    Folk stories have come from the ventricle of populace، because they are comprehensive mirror of habits، manners and tempers of populace. Then we could barely observe living culture of people. One of the ways for reading texts (among them folk texts) is the discovery of hidden reciprocities in the texts. Extracting reciprocities make the texts، hidden layers accessible. According to Drida، this oppositeness is in hierarchy and step – by- step form. In other words، one part is considered superior، and is not only “natural and apparent” but also totally “cultural”. Therefore، we could attain important points about supportive ideology of text through getting the inner reciprocities of any text and distinction of the superior part. In this essay، the inner texts of two folk and famous stories (Shangool and Mangool and Bewildered Nightingale) are contrastively considered on the base of the most famous and detailed narrations. This consideration indicates that folk stories are truthful to the inner contrasts، and recognizing each part of the contrasts leads to better comprehension of the opposite part positions and traits (for example، woman’s position against that of man or mother against stepmother، etc.). In these stories، the narrator mobilizes all story parts to provide the addressee with his desired result، and stimulate cultural and cogitative beliefs to make it evident and logical
    Keywords: Folk stories, Double contrasts, Drida, Deconstruction, Shangool, Mangool, Bewildered Nightingle}
  • فاطمه رضوی، مریم صالحی نیا
    بررسی آثار ادبی براساس رویکرد پساساختگرایی یکی از روش های نوین تحلیل متن است که، به منظور داشتن دیدگاهی انتقادی به دانش بدیهی انگاشته شده، به دنبال تناقض هایی درون متن می گردد تا بدین وسیله تقابل های دوگانه ای که متن را شکل می دهد شالوده شکنی کند و نشان دهد این تقابل ها بر بنیاد استواری قرار ندارد. بر اساس مطالعات بسیار گسترده-ای در گفتار و نوشتار زنان در سال ها و فرهنگ های مختلف، شاخصه هایی به عنوان سبک زنانه به آثار زنان نسبت داده شده است که، خارج از معنای ارزش گذارانه ای که در تقابل های دوگانه وجود دارد، سبک زنان را در تقابل با سبک سخن مردان قرار می دهد. این ویژگی ها عبارتند از: کاربرد فراوان صورت های بیانگر، صورت های مبهم زبان، کاربرد فراوان منادا، جملات معترضه و عاطفی، بسامد زیاد جملات ناتمام، گرایش به ساده نویسی و جزئی نگری، سخن گفتن از موضع ضعف و عدم اقتدارگرایی، کاربرد فرایندهایی که فعالیت ذهنی زیادی نمی طلبد. در این مقاله برآنیم بر اساس بررسی شالوده شکنانه سبک زنانه در خاطرات تاج-السلطنه که در شمار اولین روایت های تاریخی و داستان های زندگی نامه ای از زبان زنان محسوب می شود، و مقایسه آن با روایت زندگی نامه ای مردانه که در بافت و موقعیت یکسان توسط عزیزالسلطان نوشته شده (خاطرات ملیجک)، نشان دهیم که نسبت دادن برخی از این شاخصه ها به سبک زنانه اساس محکمی ندارد و با تغییر عوامل اجتماعی و فرهنگی تغییر می کند. شواهدی که ما را به این مهم رهنمون می شود عبارت اند از سخن گفتن از موضع قدرت، وجود صدای فعال، کاربرد پر بسامد فرایندهای پیچیده ذهنی در خاطرات تاج-السلطنه.
    کلید واژگان: شالوده شکنی, فمینیسم پسامدرن, نوشتار زنانه, خاطرات تاج السلطنه, خاطرات ملیجک (عزیزالسلطان)}
    Fatima Razavi
    Text analysis based on deconstructive approche is one of the new perspective to literary criticism. This view look for contradictions within the text Thereby deconstructing the binary oppositions founded the text and demonstrating that this oppositions do not have firm base. According extensive studies in women speech and writing in different years and cultures، some character are attributed to women as feminist style. in This opposition، regardless of rating، feminist style is in contrast to masculin’s. Feminine characteristics consists of Frequently used forms of expressive language، vague and imprecise language and intensifier، applications and prayers، hailing forms، sentences as opposed to rules of grammar and incomplete sentences، Frequently use of intonation، stop and stress، simple language، detailed writing، Speaking from a position of weakness and lack of authoritarianism and use of processes that do not require a lot of mental activity. this article demonstrates that attributing some of the features to feminine writing do not have solid base and alter within changing social and cultural factors، by analyzing the Memories of Taj-ol-Saltana as feminist narrative and comparing that with memories of Aziz-al-Soltan known by Malijak as masculine narrative which written in same context of Memories of Taj-ol-Saltana. Evidence that led us to this involved of writing from a position of strength، the active voice and use of complex mental processes.
    Keywords: deconstruction, postmodern feminism, feminine writing, Memories of Taj, ol, Saltana, memories Malijak (Aziz, al, Soltan)}
  • حمیدرضا سلیمانیان*
    بر اساس رابطه ی بنیادین هنر و عرفان در فرهنگ و تمدن اسلامی، بسیاری از متون منثور صوفیانه، رنگ و جلایی هنری نیز یافته اند. تمهیدات عین القضات همدانی از جمله آثاری است که شاید بتوان اظهار داشت اهمیت هنری آن هم ارزش محتوای عرفانی آن است.
    مبنای طریقت عین القضات، شکستن عادت ها و دمیدن روحی تازه و باطراوت در عرصه ی دین است. این کار از جهاتی عملا همان رسالت هنرمندان و مبارزه با روند اتوماتیزه شدن درک هستی و زندگی و شعار فرمالیست های روسی است.
    یقینا این هم سویی در نزد قهرمان آشنایی زدایی دینی عین القضات همدانی ورود به عرصه ی شعر را در آثارش بویژه تمهیدات در پی داشته است. بر مبنای همین عادت ستیزی، رگه هایی از نظرات ادبی معاصر را در سخنان او می یابیم. خواندن اثری به روش مبتنی بر ساخت شکنی که دریدا به عنوان یک روش یا استراتژی خواندن، مطرح می کند یا اندیشه های صورت گرایان و نشانه شناسان مبتنی بر محو معنای ازپیش تعیین شده در اثر ادبی، مسائلی است که هم خوانی های زیادی با سخنان این عارف بزرگ دارد.
    مقاله ی حاضر، حاصل نگرشی در این زمینه است. شماره ای که در ذیل هرکدام از شواهد متن ذکر شده، مربوط به شماره ی صفحات کتاب تمهیدات است که مشخصات کتاب شناسی آن در منابع پایانی یادداشت شده است.
    کلید واژگان: عین القضات همدانی, عادت ستیزی, فرمالیسم, شالوده شکنی}
    H. R. Soleimanian*
    Thanks to a basic relation between art and mysticism in Islamic culture and civilization, many of Sufi verse texts are artistically oriented. Tamhidat, by Ein al-Qozat Hamadani, is a work which can be claimed to have equally important artistic and mystic values. The basis of Ein al-Qozat Hamadani's approach is to break habits and to breathe new and fresh spirit into religion. This is somehow practically similar to the mission of artists to fight with the routinization of the understanding of life and universe and equal to the mottos of Russian formalists. Based on his defamiliaristic view, some traces of the theories of contemporary literature can be seen in his words. Derida's views and formalists and semiotician's ideas about the omission of predetermined meaning in a literary work have a lot in common with this great mystic's words.
    Keywords: Ein al Qozat Hamadani, defamiliarizatoin, formalism}
  • حمید عبداللهیان*، فرنوش فرهمند
    نجدی، داستان نویس صاحب سبک معاصر، ازجهات بسیار نویسنده قابل تاملی است. در داستان های او به دلیل رویکرد متفاوت به زندگی بشری و عناصر فرهنگ ایرانی نکات قابل بحث بسیاری می توان یافت. این مقاله سعی کرده است از دیدگاه نقد جدید شالوده شکنی به بررسی دو داستان از نجدی بپردازد. این دو داستان عبارت اند از: روز اسب ریزی و شب سهراب کشان. نقد شالوده شکنانه براساس نظریه دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقدادبی به کار رفت. پایه نقد شالوده شکنانه بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث برسر آن ها برای یافتن موارد تناقض و درنهایت رد پیش فرض های پذیرفته شده است. نتیجه این جستجوها معمولا تردید در مبانی فرهنگی و باورهای پذیرفته شده ای است که پیشاپیش بدیهی دانسته می شود. تقابل ها در داستان های نجدی معمولا برپایه تضاد بین انسان و حیوان؛ انسان و طبیعت؛ و انسان و تمدن است. در داستان روز اسب ریزی تقابل بین انسان/حیوان و آزادی/اسارت در درون مایه اصلی تناقض هایی ایجاد کرده است که از متن استخراج می شود. در داستان شب سهراب کشان تضاد بین دنیای خشن مردسالار و دنیای معصومانه کودکانه (تجربه/ناپختگی یا نقص/کمال) باعث ایجاد تضاد و تناقض می شود و در درون مایه داستان تردید ایجاد می کند.
    کلید واژگان: نقدادبی, شالوده شکنی, داستان معاصر ایران, بیژن نجدی, ژاک دریدا}
    Hamid Abdollahian*, Farnoush Farahmand
    Najdi is one of the outstanding contemporary writers due to his specific style. He has a different attitude towards human life and cultural elements of Iran, which makes his stories a good subject for discussion and research. In this article, two stories of Najdi are analyzed in the light of Deconstruction: “The Day of Asb-rizi” and “The Night of Killing Sohrab”. Deconstruction is mostly based on Derrida’s theory. It originated and was initially used in Philosophy and then it spread to literary criticism. The aim of Deconstruction is to find the binary oppositions, to analyze them in order to reveal the contradictory points and to deny the accepted assumptions. The results of this process is to doubt those beliefs that have been considered as axiomatic up to that time. In Najdi’s stories, the binary oppositions include man/animal, man/nature and man and civilization. In “The Day of Asb-rizi”, the opposition between man and animal, and, freedom and slavery causes some contradictions in the major themes of the story. In “The Night of Killing Sohrab”, the binary opposition is that of harsh patriarchal world/ innocent childish world, or, experience/inexperience.
    Keywords: Literary criticism, Deconstruction, Contemporary short story, Jacques Derrida, Bizhan Najdi}
  • محمدکاظم یوسف پور، نگین بی نظیر
    مثنوی متنی است قاعده گریز و ساختارشکن که در سطوح مختلف صوری، زبانی، روایی و معنایی، ساختارهای ذهنی و زبانی خواننده و پیش فرض های متعارف و مقبول او را برهم می ریزد. اولین نکته ای که در برخورد با جهان قصه های مثنوی توجه مخاطب را جلب می کند، ساختار نوآیین قصه هاست. این مقاله پس از نگاهی اجمالی به شالوده شکنی، ضمن مقایسه متن اصلی قصه ها و حکایات مثنوی با ماخذ آنها، بدون توجه به گریزها و گسست های راوی، به واکاوی و تبیین خوانش شالوده شکنانه مولوی از قصه ها می پردازد و در تحلیل چهار حکایت مثنوی، زدوده-ها و افزوده های مولوی و محورهای خوانش او از قصه ها را استخراج می نماید. در افق دید مولوی همه اشیا، اعیان و امور هستی در پیوند با امر متعالی و خالق هستی معنا و اعتبار می یابند. در این چشم انداز به نحوی از انحا، در لایه های عیان و نهان و ماحصل قصه ها، یکی از وابسته ها و ملحقات مفهومی جهان بینی مولوی رخ می نماید، مفاهیمی چون حرکت، فروریزی قطعیت ها، وقوع ناممکن ها و... که بسترساز خوانش متفاوت قصه ها و سبب زایش و پویایی معنا شده است.
    کلید واژگان: شالوده شکنی, مولوی, قصه های مثنوی, محورهای خوانش}
    Mohammad Kazem Yoosefpoor, Negin Binazir
    Mathnavi is a rule-rejecting and deconstructive text that destroys the accepted presuppositions of its readers about language, form, meaning and narrative of the text. The first impressive point about the tales is their innovative structures. The present article, after a brief review of the literary deconstruction, on the basis of the original version of tales and anecdotes and by disregarding the digressions and detachments of the narrator, investigates the deconstructive reading of tales by Mowlavi, trying to search for the additions and omissions of the poet in four selected tales in order to draw out the principles of his reading. In the world view of Mowlavi, all things and objects find their final meaning in relation to The Spiritual and The Creator, and at the same time they reveal all the explicit and implicit elements and concepts such as movement, collapse of absolutes and possibility of impossible, which are the sources of different readings of the tales as well as the reason for their dynamic and generative character.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال