به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قصیده » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قصیده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمیله اخیانی*

    قصاید خاقانی از دشوارترین و دیریاب ترین اشعار فارسی است و از دیرباز تاکنون شروح فراوانی بر آن ها نوشته شده است. درباره عوامل این دیریابی و آنچه موجب دشواری فهم دقیق اشعار او شده است، بسیار گفته شده و تلاش های فراوانی برای رفع این دشواری ها انجام گرفته است. با وجود این و علی رغم تلاش های ارزشمند شارحان و خاقانی پژوهان، همچنان گره برخی از ابیات قصاید خاقانی ناگشوده مانده است و معانی ارائه شده از سوی شارحان برای این ابیات، قانع کننده به نظر نمی رسد. بخشی از این ابهام ها مربوط به شیوه خاص خاقانی در ساختن واژه ها و ترکیب ها و برخی دیگر مربوط به شیوه خاص وی در به کار بردن واژه ها، فعل ها و عبارت ها و... است که طرزی غریب به وجود آورده است؛ اما ابهام برخی دیگر از ابیاتش، ناشی از خوانش نادرست آن هاست. در مقاله حاضر کوشیده ایم با کمک شواهدی از ادب فارسی و شعر خاقانی و در یک بیت استفاده شده در یکی از متون توصیفی موازی، ابهام برخی از ابیات قصاید وی را برطرف کنیم. بر این اساس به توضیح و تشریح چند بیت که با وجود توضیحات شارحان معنای آن ها همچنان مبهم مانده است، می پردازیم. نیز با اصلاح خوانش یک بیت که از رهگذر بدخوانی دچار ابهام شده است، می کوشیم معنای قابل قبولی برای آن ارائه کنیم.

    کلید واژگان: خاقانی, قصیده, شرح, بدخوانی}
    Jamileh Akhyani *

    Khaghani's poems are one of the most difficult and the most complex Persian poems, and many commentaries have been written on these poems since long ago. Much has been said about the Factors of this complexity and what has caused the difficulty of understanding his poems accurately, and many efforts have been made to solve these difficulties. Despite this and despite the valuable efforts of commentators and Khaghani scholars, the knot of some verses of Khaghani's poems remains unsolved and the meanings provided by commentators for these verses do not seem convincing. Some of these ambiguities are related to Khaghani's special way of making words and combinations, and others are related to his special way of using words, verbs, phrases, etc., which has created a amazing style but the ambiguity of some of his other verses is due to their incorrect reading. In this article, we have tried to resolve the ambiguity of some verses of his poems with the help of evidence from Persian literature and evidence from Khaghani's poetry and in one verse by using one of the using one of the parallel descriptive texts. Based on this, we are going to explain some verses whose meaning remains unclear despite the explanations of the commentators. Also, by correcting the reading of a verse that has become ambiguous due to misreading, we try to provide an acceptable meaning for it. 

    Keywords: Khaghani, Ode, Explanation, Bad Reading}
  • فرزانه شاهرودی، حسین حاجی زاده *، ژیلا صراطی
    زمینه و هدف

     توصیف نوعی از کنش زبانی است که در بسیاری از گفتمانها از جمله شعر میتواند حضور و بروز داشته باشد. شاخصه ها و ویژگیهای ظاهری توصیف این امکان را بخوبی فراهم می آورد که شاعر بتواند از گزاره های توصیفی بخوبی در شعر خویش بهره بگیرد. هدف اصلی این جستار نشان دادن انواع توصیف دستوری و بلاغی در قصاید امیری فیروزکوهی میباشد.

    روش مطالعه

     این جستار گزارشی است از یک تحلیل بنیادین، نظری و اسنادی بروش توصیفی تحلیلی که بر مبنای مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. در این پژوهش کوشش شده تا شواهد و نمونه های کافی از قصاید امیری فیروزکوهی مورد استناد و تحلیل قرار گیرد.

    یافته های پژوهش:

     در قصاید امیری فیروزکوهی با انواع توصیف از شرایط جامعه محیط پیرامون، اوضاع اجتماعی، روحیات شاعر، توصیف دوستان و بستگان در کنار گزاره های توصیفی بلاغی و دستوری مواجه هستیم. شاعر از این گونه توصیفات نه تنها بمنظور تزیین کلام، بلکه در جهت هنری ساختن آن بهره گرفته است.

    نتیجه گیری

     امیری فیروزکوهی در میان انواع گزاره های توصیفی، توصیف امور انتزاعی چون غم، اندوه، درد و آلام بیماری، مرگ عزیزان، یادکرد دوستان و همراهان و فقدان آنها را بیشتر از وصف طبیعت مورد توجه قرار داده است. در میان امور توصیفی از نوع دستوری کاربرد انواع صفت، جمله های موصولی و قیدها در مقام توصیف مورد توجه شاعر میباشد و از میان دو کارکرد بلاغی اصلی تشبیه و استعاره، توجه بیشتر شاعر به تشبیه مفصل، موکد، بلیغ و تشبیه محسوس به محسوس است. استعاره چندان شاخصه توصیفی حائز اهمیتی در قصاید شاعر نمیباشد.

    کلید واژگان: امیری فیروزکوهی, بلاغت توصیف, دستور, قصیده}
    Farzaneh Shahroudi, Hossein Hajizadeh*, Zhila Sarati
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Description is a type of linguistic action that can be present and manifested in many discourses, including poetry. The external features and characteristics of the description provide the possibility that the poet can use the descriptive sentences well in his poem. The main goal of this essay is to show the types of grammatical and rhetorical descriptions in the poems of Amiri Firouzkohi.

    METHODOLOGY

    This essay is a report of a fundamental, theoretical and documentary analysis of a descriptive-analytical approach based on library studies. In this research, an effort has been made to cite and analyze sufficient evidence and examples of Amiri Firouzkohi"s poems.

    FINDINGS

    In the poems of Amiri Firouzkohi, we are faced with various descriptions of the conditions of the surrounding society, social situation, poet"s mood, description of friends and relatives, along with descriptive rhetorical and grammatical sentences. The poet has used such descriptions not only to decorate words, but also to make them artistic.

    CONCLUSION

    Among the types of descriptive statements, Amiri Firouzkohi has paid more attention to the description of abstract things such as grief, sorrow, pain and pain of illness, the death of loved ones, the memory of friends and companions and their loss, rather than the description of nature. Among descriptive matters of the grammatical type, the use of adjectives, relative clauses and adverbs in the position of description is of interest to the poet, and among the two main rhetorical functions of simile and metaphor, the poet pays more attention to detailed, emphatic, eloquent simile and tangible to tangible simile. Metaphor is not an important characteristic of the poet"s poems.

    Keywords: Amiri Firouzkohi, Rhetoric Description Order An Ode}
  • حشمت قیصری
    زمینه و هدف

     ادیب الممالک فراهانی از شاعران بزرگ دوره مشروطه است که تا کنون قصاید او از دیدگاه سبک شناسی مورد پژوهش قرار نگرفته اند. هدف از این مقاله بررسی ویژگیهای سبک شناسی پنجاه قصیده منتخب از دیوان ادیب الممالک فراهانی است که در آن ویژگیهای سبکی قصاید در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفته تا خوانندگان با ساختار شعری و شخصیت ادبی این شاعر بیشتر آشنا شوند.

    روش مطالعه

     در این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و فیشبرداری و روش تحلیلی-توصیفی به بررسی و تحلیل دقیق پنجاه قصیده منتخب از قصاید ادیب الممالک در سه حوزه زبانی،ادبی و فکری پرداخته شده است.

    یافته ها

     از جمله ویژگیهای زبانی در قصاید ادیب الممالک آن است که آرایه جناس بیشترین سهم را در ایجاد موسیقی درونی دارد. افعال ساده چندین برابر افعال مرکب و پیشوندی هستند. کاربرد لغات و اصطلاحات و افعال کهن و همچنین کاربرد کلمات و ترکیبات عربی از بسامد بسیار زیادی برخوردار است. در حوزه بلاغی بیشترین بسامد را به ترتیب کنایه های فعلی، استعاره مکنیه و تشبیهات مرکب تشکیل میدهند و در میان صنایع بدیعی نیز ابتدا تلمیحات تاریخی و سپس تلمیحات دینی و مراعات نظیر بیشترین بسامد را دارند.

    نتیجه گیری

    بسامد زیاد لغات و ترکیبات عربی نشان از تسلط و مهارت شاعر در استفاده از متون معتبر عربی و دیوانهای شاعران عرب دوره جاهلیت و همچنین احاطه به امثال و سایره عرب دارد. بسامد افعال ساده در برابر افعال مرکب نشان از آن است که شاعر از افعال ساده بیشتر به منظور بیان صریح افکار و هیجانات درونی خود بهره برده است. بسامد زیاد لغات و اصطلاحات کهن نیز نشانگر علاقه فراوان شاعر به سبک خراسانی میباشد. بزرگترین مضمون موجود در قصاید شاعر، وطن دوستی و آگاهی بخشی مردم میباشد و بعد از آن مضامین دینی و مذهبی و مسایل تربیتی و اخلاقی در اشعار وی فراوان دیده میشود.

    کلید واژگان: سبک شناسی, شعر, ادیب الممالک فراهانی, قصیده}
    Heshmat Gheisari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Adib al-Mamalek Farahani is one of the great poets of the constitutional period, whose poems have not been studied from the point of view of stylistics. The purpose of this article is to examine the stylistic characteristics of 50 selected poems from Farahani"s Diwan Adib al-Mamalek, in which the stylistic characteristics of the poems are examined on three levels: linguistic, literary, and intellectual, so that readers can get to know more about the poetic structure and literary personality of this poet.

    METHODOLOGY

     In this research, based on library studies and data collection and using descriptive analytical method, a detailed analysis of the stylistics of 50 selected poems of Adib al-Mamalek in three linguistic, literary, and intellectual fields has been done.

    FINDINGS

     One of the language features in the poems of Adib al-Mamalek is that puns play the greatest role in creating inner music. Simple verbs are many times compound verbs and prefixes. The use of old words and terms and verbs, as well as the use of Arabic words and compounds, have a very high frequency. In the rhetorical domain, the most frequent are current allusions, metaphorical metaphors, and compound similes, and historical allusions, followed by religious allusions and observances, are the most frequent among creative arts.

    CONCLUSION

     The high frequency of Arabic words and compounds shows the mastery and skill of the poet in using authentic Arabic texts and divans of Arab poets of the Jahilit period, as well as her surroundings with Arab proverbs and others. The frequency of simple verbs compared to compound verbs shows that the poet has used more simple verbs to express her inner thoughts and emotions. And the high frequency of old words and terms also shows the great connection of the poet to the Khorasani style. The biggest theme in the poet"s poems is patriotism and raising people"s awareness, and after that religious themes and educational and moral issues can be seen a lot in her poems.

    Keywords: Stylistics, poetry, Adib al-Mamalek Farahani, Qaside}
  • امید جهان بخت لیلی*، قهرمان فرشته پور

    مبحث میدان های معنایی و بافت از زیر مجموعه های علم معناشناسی است. میدان های معنایی به مجموعه واژگان همگرا در فراگرد متن گفته می شود که ذیل واژه ای فراگیر گرد می آیند و از این طریق، شبکه ای از معنا را پدید می آورند؛ نظریه بافت نیز ناظر به دگردیسی و انعطاف معنایی واژگان و چگونگی کاربرد آنها در موقعیت های مختلف و زاییده شدن معنا به واسطه انواع ترکیب ها و کاربردهاست. این دو نظریه می توانند رهیافتی مناسب برای واکاوی مقاصد ادیبان قلمداد شوند. لذا با عنایت به آن، پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی به دنبال خوانش جهان بینی بدر شاکر سیاب و کشف مفاهیم نهفته در شعر «فی السوق القدیم» بوده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که نظریه میدان های معنایی، واژگان این شعر را به طور هدفمند در هندسه های معنایی گوناگون دسته بندی کرده و این دسته ها نگاه نوستالژیک شاعر را به صورت مماس با یکدیگر بیان کرده اند؛ نظریه بافت نیز با عنایت به دگردیسی و تعمیم معنایی واژگان با توجه به فضای عاطفی این شعر و حالات درونی شاعر، علاوه بر اثبات و تایید مفاهیم نوستالژیک استنباط شده از طریق میدان های معنایی، نمادهای دیگری از جهان بینی و اندیشه شاعر را در بافت های زبانی و عاطفی روشن نموده است؛ ضمن آن که از ترکیب واحدهای واژگانی هر یک از مفاهیم مستخرج از شعر نظیر احساس غربت، اندوه، نفرت از تزاحم، سرگشتی و عشق به میهن، این هسته معنایی و مفهوم شاعرانه حاصل گردید که "غربت به غم می اندازد و سرگشته و گوشه گیر می کند و تنها راه نجات و حیات، عشق است".

    کلید واژگان: معناشناسی, میدان های معنایی, بافت, قصیده «_ فی السوق القدیم», انتقال معنا}
    Omid Jahanbakht Layli *, Ghahreman Fereshtehpour
    Introduction

    The knowledge of semantics deals with meaning and its study, and in general, the purpose of this science is to discover the relationship between word and meaning. Among these, context theories and semantic fields are the main and applied theories in this science; Texture theory changes the meaning of words in different situations and the birth of meaning in a variety of applications. This theory is divided into four types: linguistic, emotional, situational and cultural. The theory of semantic fields also deals with a set of words that are semantically related to each other and are in the category of a general and comprehensive title; Like the word "color" which includes all maps such as: red, blue, white, etc. By analyzing the application of these two theories, it is possible to analyze literary works and gain a deep understanding of the intentions and concepts considered by the authors. The present study intends to analyze the poem "Fi Al-Suq Al-Qadim" by Badr Shakir Al-Sayyab from the perspective of these two theories and through them to reach the semantic layers and concepts hidden in this poem. Therefore, the questions that we will answer in this article are:How can the combination of two theories of context and semantic fields lead to the opening of the meanings hidden in the poem "In the Old Market"?What are the concepts derived from the processing of context theory and semantic fields in the poem?The difference between this article and the research that has been done so far is that this research combines two theories to extract meaning and study the concepts in the poem in order to achieve a comprehensive analysis of the poet's menus and emotions. Examining the words one by one and their relationship with each other in the form of lexical links, as well as analyzing their meanings in different combinations in the sentence, will help to objectify the concepts hidden in the depth of the text.

    Methodology

    In this article, an attempt is made to examine the concepts desired by the poet as well as the mechanisms of their reflection through semantic fields and context theory. It is worth mentioning that in the analysis of this poem, the relationship between words is first studied in the framework of semantic field theory, then the relationship between the same words and the reason for their use is discussed through the context and general space of the poem. The concepts that are examined in this article from the perspective of context theory and semantic fields are: the emergence of pervasive grief, hatred of aggression and mental confusion, mental loss and confusion of thought, eagerness to return home, fascination and respect. Homeland, the constant feeling of homesickness.

    Results

    The findings of the study of the poem "In the Old Market" show that by applying the two theories of context and semantic fields, it is possible to read different literary works and obtain hidden layers of their meanings. Together with each other and by expanding the analysis of a literary text and presenting other aspects of the hidden meanings, these two theories provide a new manifestation of the discovery of the content of literary texts, and this makes It can be considered an approach to enjoy more reading a text. By examining the propositions and words analyzed by semantic contexts and fields, the presence and emergence of new concepts was realized; The use of words with different semantic domains and their classification based on the type of emotion, mood and also based on the language and structure of the text, leads to concepts such as bewilderment, homelessness, incompatibility with groups of people and life in between. They and the occurrence of unlimited grief resulting from these matters, because the words and their use due to the linguistic context of the text, indicate the inflexible personality and the poet's dependence on the former homeland; However, in the midst of all the misery and hardship, an window of enlightenment and hope has appeared, and that is the desire to return to the homeland again, and this is due to the fascination with the motherland and the creation of belonging from the same interest that the thought of returning. It is full of color in its institution; Therefore, from all the above statements, it was concluded that the holes of light and illumination should be sought in the heart of darkness, and the two terms "belonging" and "possibility of resurrection" cause hope to survive in the midst of spiritual hardships and bad conditions. It is external.

    Keywords: semantics, semantic fields, Context, ode, in the old market, meaning transfer}
  • مریم منوچهری*، اسماعیل شفق
    خاقانی شاعری است خود ستا؛ به طوری که کمتر شعری را می توان یافت که او سخن از برتری خود نگفته باشد. یکی از دلایل خودستایی های خاقانی را عقده حقارت بیان کرده اند. در روزگاران گذشته، سطح اجتماعی و اقتصادی خانواده در تعیین جایگاه افراد در جامعه، موثر بوده است. از آن جا که خاقانی خانواده ای ثروتمند نداشته مورد بی توجهی واقع می شده است؛ بنابراین یکی از دلایل خودشیفتگی او، عقده حقارت است. دلیل دیگر، وجود رقیبانی است که از شاعر بدگویی می کرده اند در نتیجه شاعر مجبور به بیان شایستگی های خود بوده است. نظریه استعاره مفهومی که با آراء لیکاف و جانسون آغاز شد، ثابت کرد که استعاره در تفکر نیز نمود می یابد. نظام مفهومی که بر اساس آن می اندیشیم و عمل می کنیم ماهیتی استعاری دارد. محیط زندگی، حوادث زندگی، تجربه، فرهنگ و غیره بر افکار و احساسات انسان تاثیر گذاشته در کلام او منعکس می شود؛ بنابراین با مطالعه آثار یک شاعر یا نویسنده می توان به اندیشه های آن شاعر یا نویسنده دست یافت. در این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است، ضمن معرفی نظریه استعاره مفهومی، نگاشت های استعاری مربوط به خودستایی استخراج شده است. شاعر برای عینی کردن مفاهیم مربوط به خودستایی از مفاهیم حوزه های زیر به ترتیب بسامد بهره گرفته است: مفاهیم حوزه خانواده و نظام اجتماعی (31 مورد)، پادشاهی (19 مورد)، طبیعت (16 مورد)، حوزه دین (15 مورد)، حوزه نجوم (4 مورد)، حوزه پزشکی (4 مورد)، حوزه پیشه وری (4 مورد)  و... .
    کلید واژگان: خاقانی, قصیده, استعاره, خودستایی, استعاره مفهومی}
    Maryam Manouchehri *, Esmaeil Shafagh
    Khaqani is a self-congratulatory poet; So that you can hardly find a poem where he did not talk about his superiority. One of the reasons for Khaqani's self-praise is the inferiority complex. In the past, the social and economic level of the family was effective in determining the position of people in the society. Since Khaqani did not have a rich family, he has been neglected; Therefore, one of the reasons for his narcissism is his inferiority complex. . Another reason is the existence of rivals who spoke ill of the poet, as a result, the poet had to express his merits. Conceptual metaphor theory, which started with Lakoff and Johnson's opinions, proved that metaphor is also seen in thinking.  The conceptual system based on which we think and act has a metaphorical nature. In the traditional approach, they look at metaphor as a decorative tool, but in the new approach, they look at metaphor as a translinguistic tool that is not only in language; Rather, it is current in human thought and action. Therefore, in the new approach, metaphor is not an aesthetic tool for poets and writers; Rather, all people use it in their daily speech. According to the cognitive linguistic theory of metaphor, in metaphor, we understand one conceptual domain through another conceptual domain; That is, we use the tangible domain to objectify the abstract domain. According to the cognitive linguistic theory of metaphor, many abstract concepts have a metaphorical structure, although they may not be revealed at the level of language. Despite this, metaphors dominate the concepts. Metaphor in its cognitive sense is a bridge to understand abstract or less tangible concepts. Lakoff and Johnson have divided metaphors into three types: 1. Ontological metaphors: existential metaphors are metaphors in which abstract concepts are considered as an entity. 2. Structural metaphor is one concept is organized in the framework of another concept. 3. Directional metaphor is a type of conceptual metaphor in which concepts are conceptualized based on physical directions.The living environment, life events, experience, culture, etc. have an impact on human thoughts and feelings and are reflected in his words; Therefore, by studying the works of a poet or writer, one can reach the thoughts of that poet or writer. In this research, which was carried out in a descriptive-analytical way, while introducing the theory of conceptual metaphor, metaphorical maps related to self-praise were extracted. To objectify the concepts related to self-praise, the poet has used the concepts of the following areas in order of frequency: Concepts of family and social system (31 items), kingdom (19 items), nature (16 items), religion area (15 items), Astronomy field (4 cases), medical field (4 cases), professional field (4 cases) and.
    Keywords: Khaqani, ballade, Metaphor, Ode, Self-Praise, Conceptualization, conceptual metaphor}
  • قادر پریز، ابوالفضل محبی

    قصیده منطق الطیر خاقانی یکی از نمونه های درخشان ادب فارسی است. این قصیده همچنین از نمونه های قابل توجه زبان و سفر مرغان است. شماری پرنده در فصل بهار گرد هم آمده و هریک ستایش گر گلی هستند و درباره برتری گل مورد نظر خود استدلال می کنند. در این پژوهش کوشیده ایم بر پایه نظریه بینامتنیت و با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مطالعات اسنادی، از زاویه تازه ای به بررسی این قصیده بپردازیم. نظریه بینامتنیت یکی از شیوه های بررسی متن است که توسط ژولیا کریستوا و تحت تاثیر نظریه منطق مکالمه میخاییل باختین شکل گرفته است. اساس این نظریه چنین است که متن را بر پایه مکالمه و تعامل با دیگر متن های پیش و پس از خود تبیین معنایی می کند؛ زیرا معنا نتیجه گفت وگوست و گفت وگو شیوه های مختلفی دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که این متن (قصیده) محل تلاقی گفتمان های گوناگون اعم از گفتمان موسیقی، عرفانی فلسفی، حماسی، دینی، تاریخی و ادبی است. تمامی این گفتمان ها همچون تکه های پازل در شکل گیری این متن (قصیده) دخالت دارند و سرانجام همگی در فرم شعر به وحدت رسیده اند.

    کلید واژگان: بینامتنیت, گفتمان, خاقانی, قصیده, منطق الطیر}
    Ghader Pariz, Abolfazl Mohebbi

    Mantiq Al-Tir Khaqani's ode is one of the brilliant examples of Persian literature. This ode is also one of the remarkable examples of the language and journey of the birds. A number of birds have gathered in the spring season and each one is praising a flower and arguing about the superiority of the flower in question. In this research, we have tried to examine this ode from a new angle based on the theory of intertextuality and with a descriptive-analytical approach and relying on documentary studies. The theory of intertextuality is one of the methods of examining the text, which was formed by Julia Kristeva, under the influence of the theory of conversational logic of Mikhail Bakhtin. The basis of this theory is that it explains the meaning of the text based on the conversation and interaction with other texts before and after it; Because meaning is the result of conversation and conversation has different ways. The findings of this research show that this text (ode) is the meeting place of various discourses, including musical, mystical-philosophical, epic, religious, historical and literary. All these discourses have been involved in the formation of this text (ode) like pieces of a puzzle, and finally they have all reached unity in the form of poetry.

    Keywords: intertextuality, discourse, Khaqani, Ode, Mantiq Al-Tayr}
  • مریم مشرف

    هدف از نوشتن این مقاله غور در شگردهای سنایی در خلق زبان تعلیمی در قصاید اوست. ازاین رو، بعد از مقدمه ای کوتاه در مورد «بلاغت خطابی» و طرح چشم اندازی نظری در این مورد، به طرح برخی شگردهای نحوی سنایی در ایجاد «زبان خطابی» و بلاغت تعلیمی می پردازیم. بی شک، هنر سنایی در کاربرد الگوهای نحوی خلاصه نمی شود و از طرفی، طرح تمام الگوهای نحوی سنایی مجال گسترده ای می طلبد، اما در اینجا به بعضی الگوهای نحوی به ویژه کاربرد جملات شرطی و ساختار جمله های پایه و پیرو در قصاید او می پردازیم که شاکله زبان خطابی و آرایش موسیقایی بسیاری از قصاید او به شمار می رود. سنایی از طریق جمله های شرطی و ساختار جمله های پایه و پیرو، آمریت خود را در مقام واعظ اخلاق به نمایش می گذارد. گذشته از این، این ساختارها در موسیقی شعر او نیز نقش موثری دارند. ازاین رو، با تمرکز بر چند قصیده سنایی تلاش می شود الگوهای نحوی که سنایی برای ایجاد اقتدار در زبان وعظ و افزایش تاثیر کلام به کار گرفته است، معرفی شود.

    کلید واژگان: سنایی, قصیده, ساختار نحوی, بلاغت}
    Maryam Mosharraf Almolk

    The purpose of writing this article is to explore the techniques of Sana'i in creating didactic language in his poems. Hence, after a short introduction about "oratorical rhetoric" and a theoretical perspective on this matter some syntactic tricks of Sana'i in creating "oratorical language" and didactic rhetoric will be discussed. Sana'i has used certain syntactic patterns in order to shape didactic language in his moral poetry. Certainly, Sana'i art is not limited to the use of syntactic patterns, and on the other hand, the design of all Sana'i syntactic patterns requires a wide scope. But here we will discuss some syntactic patterns, especially the use of conditional sentences and the structure of combined sentences in his poems, which form the rhetorical language and musical arrangement in many of his didactic poems. Through conditional sentences and the structure of combined sentences, Sanai displays his command as a moral preacher. Apart from this, these structures also play an effective role in the music of his poetry. Therefore, by focusing on some odes of Sana'i, I try to introduce the syntactic patterns that Sana'i used to create authority in the language of the sermon and increase the effect of the preach.

    Keywords: Sana'i, Didactic Poetry, Syntactical Structure, Rhetoric}
  • مجید عزیزی هابیل، علی نوری*، علی حیدری، سعید زهره وند
    در این پژوهش بر آنیم که مقوله ایهام و چندوچون استفاده از آن در قصاید خاقانی و غزلیات حافظ را بررسی کنیم. مقوله ایهام در این جستار، منحصر به ایهام چندمعنایی است و شامل زیرمجموعه های دیگر آن، از جمله ایهام تناسب، ایهام ترجمه، ایهام ترادف، ایهام تبادر و... نمی شود. مبنای تعریف ایهام، علاوه بر پیشینه آن در کتاب‎های بلاغی، تعاریف تازه تر خواهد بود که زیرمجموعه های این تعاریف تازه را می توان چنین برشمرد: ایهام واژگانی (قاموسی، نام واژه ای، اصطلاحی) ایهام مجازی، ایهام کنایی، ایهام ساختاری، استخدام، ایهام اضافی و ایهام چندگانه خوانی. نتیجه به دست آمده گویای آن است که حافظ در همه گونه های ایهام به جز استخدام، بر خاقانی پیشی گرفته است و یکی از وجوه تفاوت کاربرد ایهام در دیوان دو شاعر این است که حافظ توجه ویژه ای به ایهام پردازی با واژگان عربی داشته است و نیز ایهام ساختاری که حاصل اشراف شاعر بر ظرفیت های مختلف زبان است در دیوان او برتری چشمگیری دارد.
    کلید واژگان: ایهام, خاقانی, حافظ, چندمعنایی, قصیده, غزل}
    Majid Azizi, Ali Noori *, Ali Haidari, Saeed Zohre Vand
    In this research, we intend to investigate the category of amphibology and how and why it is used in Khaghani's Elegies and Hafez's lyric sonnets. The category of amphibology in this article is limited to ambiguous amphibology and does not include its other sub-categories, such as: balanced amphibology, translation amphibology, synonymous amphibology, evolutionary ambiguity, and so on. The basis of the definition of amphibology, in addition to its background in rhetorical books, will be newer definitions that subsets of them can be listed as follows:  Lexical amphibology, Metaphorical amphibology, Structural amphibology, Recruitment, additional amphibology and Poly-dimensional amphibology. The result obtained shows that Hafez has taken precedence Khaghani in all forms of amphibology, except application, and one of the differences between the use of amphibology in works of the two poets is that Hafez paid special attention to amphibology with Arabic words and also The structural amphibology that results from the poet's nobility over the various capacities of language has a significant advantage in his divan.
    Keywords: amphibology, Khaghani, Hafez, Polysemy, Sonnet, Elegy}
  • فاطمه سادات طاهری*
    مقاله حاضر نقش رتوریکی صناعات ادبی در قصاید ناصرخسرو را بررسی می کند. از میان عوامل موثر بر فرایند ارتباط، تاکید بر پیام موجب ایجاد نقش شعری و ادبی زبان می شود؛ ازاین رو گاهی برخی از شاعران برای انتقال پیام و اندیشه خود از زبان شعر استفاده می کنند؛ چنانکه ناصرخسرو با تبیین حقایق عقلی و اعتقادات مذهبی خود در قصاید خطابه مانند خویش، درپی انتقال پیام و اقناع مخاطب است. نگارنده با رویکردی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر قصاید ناصرخسرو می کوشد با پاسخ دادن به این پرسش بنیادی که اگر طبق نظر صاحب نظران، ناصرخسرو برای ایجاد ارتباط با مخاطب و اقناع و انتقال اندیشه های خویش، زبان شعر را به کار گرفته، کاربرد فراوان بعضی از صناعات ادبی در اقناع مخاطب ناصرخسرو چه نقشی دارند و شاعر برای رسیدن به این هدف از چه آرایه هایی استفاده کرده است؟ ناصرخسرو با به کارگیری انواع آرایه های ادبی، به ویژه اقسام تکرار، تلمیح به آیات و روایات، اقتباس، تضاد، تشبیه های متعدد محسوس به محسوس و استعاره های زودیاب مبتنی بر تشبیه های بلیغ مصراع یا بیت قبل از خود به اقناع مخاطب و تقویت و تکمیل پیام رسانی خویش می اندیشد نه آرایش و زیبایی اشعارش؛ حتی می توان گفت اهمیت پیام و اقناع مخاطب، خود مایه دشواری زبان، جابه جایی های نحوی، سنگینی وزن و کاربرد آرایه های ادبی در شعر ناصرخسرو شده است.
    کلید واژگان: رتوریک, اقناع, ناصرخسرو, قصیده, صناعات ادبی}
    Fatemesadat Taheri *
    This article discusses the persuasive function of literary figures in Nasir-i-Khusraw’s odes. Among the factors influencing the communication process, the emphasis on the message creates poetic and literary role of the language; therefore, some poets such as Nasir-i-Khusraw use poetry to convey their message and thought. Nasir-i-Khusraw poetry is an attempt to persuade his audience by explaining his rational facts and his religious beliefs. The present article uses a descriptive-analytical approach, to answer this fundamental question, that if, according to the scholars, Nasir-i-Khusraw used the language of poetry to communicate with the audience and convey his thoughts what would be his purpose of abundant use of a variety of literary figures in his odes? The article seeks to prove that Nasir-i-Khusraw is using various literary figures, especially verbal figures, such as repetitions, allusion to Quran and Hadith, adaptation, contradiction, tangible similes and understandable metaphors looks for persuading his audience and for reinforcing and completing its message and not to seek to adorn his poetry.
    Keywords: rhetoric, persuasion, Nasir Khusraw, Odes, Figurative Images}
  • محتشم محمدی*، عبدالله ولدی جهان آباد

    الگوهای معاصر در مطالعات ادبی حجت های روشنی برای اظهار نظر در باب موضوعات ادبی هستند. یکی ازین الگوها، الگوی انسجام هلیدی-حسن است که مدتی پس از انتشار توسط خانم رقیه حسن بازنگری و کمی بعد توسط هلیدی و حسن به شکل نهایی ارایه شد. چند دهه است که مطالعات شکلی بر اساس این الگو اهمیت روزافزون یافته است. از سویی اهمیت و توفیق خاقانی در شعر فارسی همواره مطرح بوده است. در این پژوهش با استفاده از نظریه تکامل یافته انسجام هلیدی و حسن (1985) در زبانشناسی نقشگرا به تحلیل و انسجام و پیوستگی در ابیاتی از قصیده خاقانی پرداخته شده تا مشخص بنا به الگوی هلیدی نیز از انسجام  بالایی برخوردار است.اگر چه استحکام ساختار شعر شود که در این قصیده ارتباط معنایی زنجیره های انسجامی چگونه محقق گردیده است. بر اساس این نظریه، انسجام روابط میان عناصر، سازنده متن است اما صرف دست یافتن به عوامل انسجام در متن آن کافی نیست؛ بلکه پس از نشان دادن این عوامل، بررسی پیوستگی متن مورد نظر برپایه هماهنگی انسجام، ضروری است. این پژوهش در پی دستیابی به عوامل انسجام و پیوستگی متن قصیده، منتهی شد به این نتیجه که ابیات خاقانی خاقانی محتاج تایید این گونه مدل ها نیست اما برهان قاطع و حجت موجهی ست که نشان می دهد الگوهای مورد پسند پژوهشگران امروزی نیز انسجام کلام بزرگان ادب پارسی را نیز تایید می کند.

    کلید واژگان: انسجام, خاقانی شروانی, قصیده, هلیدی- حسن}
    Mohtasham Mohammadi *, Abdollah Valadi Jahan Abad
    Introduction

    The factor of textual coherence and sentence relation are divided into three categories according to Halliday and Hasan:
    A) Lexical factor: including repetition, synergy and semantic domains.
    B) Grammatical factors: including referral, replacement and deletion.
    C) Connective factors: including conjunctions (Yahaghi and Fallahi, 2011, p. 331).
    New linguists, in the course of their early studies, have relied only on the description of less linguistic units and have not paid attention to the study and analysis of disciplines beyond such as in the critique of these research approaches (De bougrand and Dressler, 1981, p. 21). Gradually, with the development of linguistic research and the development of new theories, Noam Chamsky's rotational method, became a concept between sentences, and the basic need for study was concentrated within the organization of the text so that the text could be studied by linguists as a larger linguistic unit. (Ibid 104-130).As a result, it led to the discovery of semantic relationships between elements of language which arise from the function of elements of coherence in the text.

    Methodology

    Since from the end of 20th century, a more detailed study of speech has been opened especially with patterns such as the pattern of cohesion and on the other hand, Khaghani in Persian poetry is a symbol of the strength and stability of poetic speech in the form of Ode.
    One should examine to see if the pattern of coherence confirms the coherence of Khaghani's speech. In the prevalence of some fascinations, it seems necessary to see and explore the magnificent Persian text from new perspectives in order to show their originality' strength and coherence.

    Discussion

    In 1976 Halliday and Hasan divided English text cohesion tools into three categories: Grammatical tools including “referral”, “substitution” and “deletion”. Link tools including conjunctions; and lexical tools including repetition. In 1985 they expanded this division into another joint work.
    It is the coherence consistency and integrity of the text that keeps the components of the text together; That is the meaning of lexical units within each sentence depends on the other units within the same sentence (Taki, 1999, p.73-81).Text coherence refers to the set of links and relationships that exist between the components of the text. These links and relationships distinguish the text from randomly stacked sentences and turn it into a coherent whole (Lotfipur, 1995, p. 110). Vocabulary coherence based on the relationship that lexical units of language have with each other in terms of the content of their meanings and the text trough these relationships can be continuous and coherent (Mohajer & Nabavi, 2014, p. 64). Word has no meaning in isolation. The meaning of a simple or compound word is related to other words in the language. The main task of semantics is the clarify words and determine these semantic relations (Tarask, 2001, p. 18).Recursion has the highest value among the elements of other words and increase the musical level of the poem, the stability of the words, the unity of the subject or the embodiment images and poetic emotions and feelings and the single theme and solidarity of the verses and connect them with chains (yavari, 2000). Recursion comes in several forms: repetition, contradiction, semantic inclusion, synonym.One of the factors of the lexical coherence in the text is the factor for repetition. According to Halliday, repetition is the most obvious type of lexical coherence. The cohesive factor of repetition includes all morphological construction of a word (yavari, 2018, p. 163-192).In Khaghni's view like the formalists, the word has a special importance to the extent that various literary techniques such as: prosody, repetition of sounds, repetition of syllable in words, etc. As a tool to draw the reader's attentions to the word element (Alavi Moghaddam, 1995). The thirst for word choice is clearly evident in Khaghani's words (Tajlil & Musavi, 2014).In this Khaghani's poem, 41 words are repeated more than once. The most commonly used word is morning (It is the most frequent word in this poem). Khaghani has been called the poet of morning. Maybe that is why he pays attention to the morning and sunrise in his poems.

    Conclusion

    Contemporary patterns in literary studies are clearly arguments for commenting on literary topics. One of these models is the model of Halliday and Hasan cohesion, which was reviewed by Hasan sometime after its publication and was finally presented by Halliday and Hasan shortly after. For decades, formal studies based on this model have become increasingly important. On the other hand, the importance and success of Khaghani in Persian has always been raised. In this research, using the evolved theory of coherence of Halliday and Hasan (1985) in role-oriented linguistics; analysis, coherence and continuity in verses of Khaghani's poem have been done to determine how the semantic connection of cohesive chains has been realized in this poem.
    According to this theory, the coherence of the relations between elements is the constructor of the text, but it is not enough just to achieve the coherence factors in the texts; rather after showing these factors, it is necessary to examine the coherence of the text, based on coherence coordination. This study, following the achievement of coherence of the factors and coherence of the text of the poem, led to the conclusion that Khaghani's verses have a high coherence according to Halliday model. Although the strength of the structure of Khaghani's poetry does not need to be confirmed by such models but it is a conclusive argument and a valid argument that shows that the patterns favored by modern scholars also confirm the coherence of the words of the greats of Persian literature.
    According to the collected analysis materials, the following contents were obtained. Repetition and reference have the highest frequency in the issue of coherence of Khaghni's logic poem. In the topic of repetition, the highest frequency of words, revolved around the following axes:
    Topics related to religion: God, Guidance, Baggage, futurity, Clerics.
    Topics related to nature: Morning, sky, night, sun, moon.
    3.Vocabulary related to war: Cousin, dagger, armor, razor, ring, punch, kidnapping.
    4.Topics related to clothing: Cloaks, robes, masks, hats.
    It is as if Khaghani wants to sing the epic of the sultan of religion instead of the epic of sultan of the time and show us a deep alternative. In this axis, he combines all the elements of nature to achieve his goal. The method of Haliday and Hasan in the Latin articles that are available and in the Persian articles that have been published in prestigious academic journals in the last 35 years is the first case study- Khaghani's poem- is translated into text and then into words. and are checked. This method is very accurate in this regard and according to this model, we can speak with certainty about the coherence of Khaghani's speech.
    Also, in response to the questions of expression of the problem, it was found that new patterns for examining the ancient texts are not prohibited and there is no problem and the firmness of Khaghani's speech, which is clear for Persian literature elites, was proved by this pattern. It was also answered that the use of modern patterns is not a problem for the study of ancient texts. This pattern which has good accuracy and detail, is suitable for the study of Khaghani's poem.

    Keywords: cohesion, Haliday, Hasan, Khaghani Sharvani, Ode}
  • حسین سلیمی*، بشیر علوی
    دیوان حکیم سنایی غزنوی با بیش از سیزده هزار بیت، مشتمل است بر سروده هایی در قالب های قصیده، ترکیب بند، ترجیع بند، مسمط، غزل، قطعه و رباعی. سرودن تغزل و گرایش به مجادله های عاشقانه و جاذبه های آن، گاه و بی گاه، شاعر را به خود مشغول می دارد. مقدمه قصاید مدحی سنایی که به توصیف معشوق پرداخته است، هرچند که ازلحاظ شمار ابیات، یکدست نیست و غالبا بین 7 تا 29 بیت است ولی جایگاهی درخور در قصاید مدحی وی به خود اختصاص داده است. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اجمالی جنبه های مختلف توصیف معشوق از قبیل؛ ساحت اباحی و معنوی یا گزارشگر صورت و تشبیهات حسی و عقلی و...، سیمای معشوق سنایی با تاکید بر تحول فکری شاعر، بررسی و تحلیل شود؛ بنابراین، ابتدا مهم ترین و ویژه ترین رویکردهای سنایی در ترسیم سیمای معشوق، استخراج و در هشت گروه، دسته بندی شده است. سپس با مطالعه و بسامد یابی واژه ها و ارایه نمودار، اهمیت، چگونگی کاربرد، جایگاه آن ها و نحوه تحول فکری در تصویرآفرینی سنایی از سیمای معشوق، در تغزلات قصاید مدحی وی تحلیل شده است. حضور مشخصه های سبک خراسانی و رگه هایی از تحولی که بعدها چراغ راه شاعران درزمینه پرداختن به معشوق می شود، از برجستگی های تغزلات قصاید مدحی سنایی است که در این پژوهش به آن پرداخته می شود. روش پژوهش، توصیفی و تحلیلی با ارایه نمودارهای آماری است.
    کلید واژگان: توصیف, تغزل, قصیده, معشوق, سنایی}
    Hosein Salimi *, Bashir Alavi
    The Ghaznavid divan of Hakim Sanai, with more than thirteen thousand verses, consists of poems in the form of ode, composition, preference, mesmat, lyric, piece and quatrain. Composing a lyric and tending to romantic controversies and its attractions, the poet occasionally preoccupies himself. Introduction to Sanai's hymns which describe the beloved, although not uniform in number of verses and is often between 7 and 29 verses, but has a place in his hymns. In this article, while briefly introducing various aspects of the description of the beloved, such as; The field of immorality and spirituality or the reporter of the face and sensory and intellectual similes, etc, the image of the beloved Sanai with emphasis on the poet's intellectual evolution, should be examined and analyzed; Therefore, first, the most important and special approaches of Sanai in drawing the image of the beloved have been extracted and classified into eight groups. Then, by studying and finding the frequency of words and presenting diagrams, their importance, how they are used, their place and the way of intellectual development in Sanai's depiction of the beloved's image are analyzed in the lyric poems of his praise poems. The presence of characteristics of Khorasani style and traces of change that later become the beacon of poets in the field of dealing with the beloved, is one of the highlights of the lyric poems of Sanai praise that are addressed in this study. The research method is descriptive and analytical with statistical charts.
    Keywords: description, lyric, ode, beloved, Sanai}
  • پروین بخردی، سیروس شمیسا*، عبدالرضا مدرس زاده

    ظهیر فاریابی از شاعران قرن ششم است که در فاریاب (نزدیکی بلخ) زاده شد و پس از مهاجرت به نیشابور و چند شهر دیگر سرانجام در سال 598 ه.ق در تبریز درگذشت. آغاز زندگی ظهیر، همزمان با فتنه غزان بود. غزان بارها بلخ و دیگر شهرهای خراسان از جمله نیشابور را مورد حمله قراردادند. شاید مهاجرت ظهیر به جز کسب علم و ادب، دوری از فتنه ها باشد. آن زمان همچنین عصر کشمکش خاندان هایی از خوارزمشاهیان، سلاجقه عراق و اتابکان بود. خاندان هایی که شکوه و بزرگی غزنویان و یا اقتدار سلجوقیان اول را نداشتند، شاعر برخوردار از صله هایی به مانند شاعران پیشین نبود و این موضوع بر شعر او سایه افکنده است. دیوان ظهیر 3790 بیت است که 2292 بیت آن از 81 قصیده است و 1498 بیت از دیگر قالب های شعری اوست. این پژوهش با بررسی قصاید از سه دیدگاه زبانی، ادبی و فکری و به روش توصیفی-تحلیلی انجام یافته است.

    کلید واژگان: سبک شناسی, شعر فارسی, قرن ششم, قصیده, ظهیرالدین فاریابی}
    Parvin Bekhradi, Siroos Shamisa *, Abdolreza Modarreszadeh

    Zahir Faryabi, was a sixth century A.H. poet born in Faryab(near Balkh) who immigrated to Neishabour and several other cities before his death in 598 AH in Tabriz. The beginning of Zahir's life coincided with the sedition of Ghoz that attacked Balkh and other cities in Khorasan. Thus Faryabi's immigration was not only due to a desire to seek literary knowledge but also for safety. That time there was families of Kharazmshahian, Iraqi Salajeghe and Atabakan who were not at all as powerful and glory as Ghaznavian and 1st Saljoughian, and poets had no honor and no reception. This was a matter which overshadowed poem’s of Zahir. Zahir ’s collection of poems consists of 3790 couplets of which 2292 couplets appear as 81 qaside (odes) and the remaining 1498 in other poetic forms. This article examines the texts from three perspectives: linguistic, literary, and intellectual by way of descriptive-analytical method.

    Keywords: stylistics, Persian Poem, 6th Century A.H, Qaside, Zahir Faryabi}
  • پروین گلی زاده*، مختار ابراهیمی، مریم اشکانی
    مسیله در این پژوهش نشان دادن تاثیرپذیری زبانی و اندیشگی پروین اعتصامی از حافظ است. روش تحقیق توصیفی   تحلیلی و بر مبنای رویکرد بینامتنیت ژنت است. بینامتنیت بر اثرپذیری و اثرگذاری متون بر یکدیگر استوار است. بر مبنای این رویکرد، هیچ متن یگانه، اصیل و منحصربه فردی وجود ندارد. همه متون از متون پیش از خود تاثیر پذیرفته اند و بر متون پس از خود تاثیر می گذارند و این امر ناظر بر ویژگی گفت وگومندی متون است. ژولیا کریستوا اصطلاح بینامتنیت را در اواخر دهه شصت میلادی مطرح کرد. ژرار ژنت ازجمله نظریه پردازانی است که بینامتنیت را به گونه ای کاربردی بدل کرد و آن را ترامتنیت نامید. نتایج حاصل از بازخوانی قصاید پروین اعتصامی، بیانگر وجود روابط بیش متنی و فرامتنی قصاید این شاعر و غزلیات حافظ از میان اقسام پنج گانه روابط بینامتنی ژنتی (بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، سرمتنیت و بیش متنیت) است. روابط فرامتنی میان برخی از ابیات پروین و حافظ نشان دهنده پایبندی پروین به اصول فکری و فرهنگی ادبیات کلاسیک فارسی و موضع انتقادی حافظ در این امور است.
    کلید واژگان: بینامتنیت, ژنت, پروین اعتصامی, حافظ, قصیده}
    Parvin Golizadeh *, Mokhtar Ebrahimi, Maryam Ashkani
    The purpose in this research is to show the influences of Hafez on Parvin Etesami in terms of thought and language. The method of research is based on Gérard Genette’s rather descriptive and analytical, but actually intertextual approach. Intertextuality relies on discovering influences and effects of texts upon other texts. Based on this approach there are no unique, pure, or all- inclusive texts. All texts are influenced by texts that existed before and will influence other texts in the future and such relation is present in the conversations that exist among texts (Genette). The terminology of intertextuality was first introduced in the late 1960s by Julia Kristeva. Gérard Genette is among theorists that utilized intertextuality in a practical manner and called it transtextuality. Our reading of Parvin’s Qasidahs and Hafez’s Ghazals reveals to us the presence of metatextuality and paratextuality from Genette’s five categories of Intertextuality, Paratextuality, Metatextuality, Hypertextuality, and Architextuality. The relations of metatextuality in some of the poetry by Parvin & Hafez are telling of Parvin’s adherence to cultural and intellectual principles of Persian classical poetry and Hafez’s critical positions on these matters.
    Keywords: Hafez, Parvin Etesami, intertextuality, Genette, Qasidah}
  • علی درویشی، رضا صادقی شهپر*، شهروز جمالی
    لحن عبارت از نگرش و احساس گوینده و مهم ترین عامل فضاسازی و تاثیرگذاری بر مخاطب در شعر است و در شناخت و فهم هر متنی، شناختن زبان و لحن آن نقش مهمی دارد. زبان و لحن حماسی برآیند انتخاب کلمات، ترکیبات، صورخیال، صنایع بدیع و انتخاب وزن متناسب با نوع حماسه است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر در ایجاد زبان و لحن حماسی در قصاید فرخی سیستانی است که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای انجام شده است. فرخی سیستانی با بهره گیری از موسیقی درونی و بیرونی، گزینش واژگان و ترکیبات حماسی، استفاده از آرایه های سازگار با حماسه مانند مبالغه و اغراق و تشبیه و اشارات متعدد به نام پهلوانان و شخصیت های حماسی و اساطیری ایرانی، به قصاید خویش لحن و فضایی حماسی بخشیده است. نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که شاعر ذهنی حماسی اندیش دارد و آن در صورخیال و واژگان و ترکیبات به کاررفته در قصایدش نمود یافته است و این نوع ذهنیت و تخیل با جامعه قرن پنجم و باورها و اندیشه های حاکم بر فرهنگ و ادب آن دوره در پیوند و البته متاثر از آن است.
    کلید واژگان: لحن, حماسه, سبک خراسانی, قصیده, فرخی سیستانی}
    Ali Darvishi, Reza Sadeghi Shahpar *, Shahrooz Jamali
    The tone is the speaker's attitude and feeling The most important factor is to create an atmosphere and influence the audience in the poem. Knowing the language and its tone plays an important role in understanding any text. The language and tone of the epic are the results of the choice of words, combinations, imagery, novelty, and the choice of weight to suit the type of epic. The purpose of this study is to investigate the effective factors in creating epic language and tone in Farrokhi Sistani's poems using descriptive-analytical methods, it has been done in a library way. Farrokhi Sistani has given his poems an epic tone and atmosphere by the use of internal and external music, vocabulary selection, and epic combinations, and using epic arrays such as exaggeration, metaphor, and numerous references to Iranian heroes, and epic and mythological characters. The results of the studies show that the poet has an epic, thoughtful mind, and it is reflected in the forms, words, and combinations used in his poems. This kind of mindset and imagination is linked to the society of the fifth century and the beliefs and ideas that govern the culture and literature of that period and of course it is effective.
    Keywords: tone, Epic, Khorasani style, ode, Farrokhi Sistani}
  • محتوای سبکی، شعری و خطی محمد بن باقر در قرن سیزدهم
    عباس نجفی آذرخوارانی*، عفت شاملی، محدثه داستانی حسین آبادی

    یکی از بهترین راه ها برای شناخت و حفظ فرهنگ و هویت هر ملت توجه خاص به میراثی است که از گذشتگان آن ملت بر جای مانده است. بر همین اساس، باید این میراث را حفظ کرد و در اختیار همگان قرار داد. نسخه خطی یا دست نویس در اصطلاح به کتاب های قدیمی گفته میشود که از آثار پیشینیان است و چاپی نیستند؛ همچنین در ادبیات کتابداری، دست نویس به نوشته هایی میگویند که تک نسخه بوده و توسط نویسنده تولید شده است. دست نویس ها یا نسخه های خطی به سبب ارزش بالای پژوهشی و آرشیوی حایز اهمیت بسیار هستند. اما آن چه در ادبیات فارسی به آن نسخه خطی گفته می شود، کتاب هایی است که معمولا دردوران قبل از رواج صنعت چاپ در ایران و کشورهای اسلامی تولید می شدلازم به ذکر است که تهیه ویرایش انتقادی، تصحیح و تولید فهرست آن ها یکی از مهم ترین پژوهش های ادبی در ایران و سایر کشورهای اسلامی بوده است نسخ خطی که دست نوشته ای از آثار پیشینیان است؛ مهم ترین یادگاری است که شایسته است در حفظ و نگهداری و در تصحیح آن کوشید.. متاسفانه اطلاعات دقیق و کاملی از این شاعر پارسی گوی در دست نیست. شاعر مذکور اشعار خود را بیشتر در قالب غزل و قصیده با مضمون عرفانی و مذهبی و مدح سروده شده است.

    کلید واژگان: تصحیح, نسخه خطی, دیوان باقر, غزل, قصیده}
    Stylistic, poetic and calligraphy content of Muhammad bin Baqir in the 13th century
    Abbas Najafi Azar Khavarani *, Effat Shameli, Mohaddese Dastani Hosein Abadi

    One of the best ways to know and preserve the culture and identity of any nation is to pay special attention to the heritage left by the ancestors of that nation. Accordingly, this heritage should be preserved and made available to everyone. In the term, manuscripts or manuscripts are old books that are the works of predecessors and are not printed; Also, in the library literature, manuscripts are called writings that are a single copy and produced by the author. Manuscripts or manuscripts are very important due to their high research and archival value. But what is called a manuscript in Persian literature is the books that were usually produced in the era before the spread of the printing industry in Iran and Islamic countries. The most literary researches in Iran and other Islamic countries have been manuscripts, which are manuscripts of the works of predecessors; It is the most important monument that deserves to be preserved and corrected. Unfortunately, there is no accurate and complete information about this Persian-speaking poet. The mentioned poet wrote his poems mostly in the form of sonnets and odes with mystical, religious and praise themes.

    Keywords: Correction, manuscript, Divan Baqir, lyric, Ode}
  • حمیدرضا طاهری پارسا، بهرام پروین گنابادی*، زهرا قرقی
    زمینه و هدف

    سبک شناسی بعنوان دانشی که به بررسی قلمروهای مختلفی از یک اثر و پدیدآورنده آن میپردازد با تکیه بر امور عینی و واقعی موجود در متن اهمیت ویژه ای دارد. این دانش هنگامی ارزشهای خود را نشان میدهد که اثر موردمطالعه ازلحاظ تازگی حضور و یا قدمت تالیف نیز مورد توجه قرار گیرد و چون بسیاری از آثار تالیف شده در عصر صفوی تاکنون فقط بعنوان نسخه خطی شناخته شده و جایگاهی فراتر از «فهرستگانها» نیافته اند، با معرفی و تصحیح و بیان ویژگیهای سبکی در لایه های مختلف آن، دربرگیرنده شاخصه های فرهنگی مهمی ‌میشوند که راهگشای پژوهشهای بین متنی و دیگر دانشهای ادبی است. علاوه براین گاه جلوه هایی از نظرگاه هایی تاریخی و اجتماعی را نیز آشکار میگرداند. شیخ علاء بن علی دانیالی شاعری ناشناخته از میان انبوه شاعران عصر صفوی است که نه تنها وی که آثارش نیز ناشناخته باقی مانده اند. در این پژوهش ضمن معرفی نسخه خطی کتاب «جواهر الادراج و زواهر الابراج»، قصیده ای را که در پایان این نسخه سروده شده است، از نظرگاه های مختلف سبک شناسی مورد بررسی قرار داده ایم تا خوانندگان ضمن شناخت شاعر، تطور قصیده قرن دهم را با ادوار متاخر مقایسه کنند.

    روش مطالعه

    قصیده سروده شاعر در این پژوهش، در حوزه های مختلف سبک شناسی (زبانی، ادبی و فکری) بررسی شده است. این قصیده که در 137 بیت سروده شده از دیدگاه سبک شناسی ساختگرا موشکافانه مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها

    در بررسیهای آوایی مشخص میشود که وزن قصیده دچار تغییری نشده و طبق پربسامدترین اوزان قدیم قصیده سروده شده است. موسیقی شعر حالتی طبیعی دارد و واژگان بیش از آنکه توجه مخاطب را به امور عرفانی معطوف کند، به طبیعتگرایی سوق میدهد. اصطلاحات عرفانی صرفا بعد نظری دارند و شاعر براساس اطلاعات و اندوخته های خویش از آنها بهره برده است. ازآنجاکه دوره شاعر دوره تسلط دین و شریعتمداری است، مدیحه ها درباره پیامبر (ص) و علی (ع) است؛ تنها با این تفاوت که در این قصیده ممدوح حضور ندارد و به اصطلاح در قید حیات نیست؛ پس شریطه آن چنانکه در قصاید ادوار پیشین بکار میرفته، در این قصیده یافت نمیشود.

    نتیجه گیری

    بسامد کلمات محسوس و عینی نشان میدهد که شاعر علیرغم بکار بردن اصطلاحات عرفانی، شاعری برونگراست. بسامد بالای واژگان مربوط به طبیعت نشان از علاقه شاعر به طبیعت و عناصر آن دارد، کاربرد فعل "است" در ردیف نشان از ایستایی شعر و بسامد بالای افعال اسنادی، نشان از اخباری بودن جملات و افعال امری نشانگر توجه شاعر به مقوله وعظ و اندرز دارد. او شاعری مخالف با سیاستمداران است و روش آنان را در این قصیده به نقد و داوری میکشد.

    کلید واژگان: دانیالی, نسخه خطی جواهر الادراج و زواهر الابراج, قصیده, سبک شناسی, عرفی شیرازی}
    Hamidreza Taheri Parsa, Bahram Parvin Gonabadi*, zahra Ghoroghi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Stylistics is of special importance as a science that examines the different domains of a work and its creator, relying on the objective and real issues in the text. This knowledge shows its values ​​when the studied work is also considered in terms of the presence or antiquity of the author, and because many works written in the Safavid era are known only as a manuscript and a place beyond the "catalogs". Have not been found or the introduction and correction and expression of stylistic features in its various layers include important cultural features that pave the way for cross-textual research and other literary sciences. In addition, it sometimes reveals historical and social manifestations. Sheikh Allameh ibn Ail Danieli is an unknown poet among the many poets of the Safavid era who not only he but also his works have remained unknown. In this study, while introducing the manuscript of the book "Jawahar al-Adraj and Zawahir al-Abraj", we have examined the ode at the end of this poem from different stylistic points of view so that readers can compare the evolution of the tenth century ode"s poem with later periods.

    METHODOLOGY

    In this research, the poet ode"s poem has been studied in different fields of stylistics (linguistic, literary and intellectual).

    FINDINGS

    In phonetic studies, it is revealed that the weight of the ode has changed drastically and has been composed according to the most frequent weights of the ode. The music of the poem has a natural state, and the words lead the ode to the poet"s naturalism rather than to the audience"s attention to mystical matters. Mystical terms have only a theoretical dimension and the poet has used them based on his information and resources. Since the period of the poet is the period of the domination of religion and Shari"a, the existence of praises which is one of the principles of the ode is about the Prophet (PBUH) and Ali (AS) with the only difference that he is not present in this ode and is not alive. Its condition is not found in this poem as it was used in the poems of previous periods.

    CONCLUSION

    The frequency of tangible and objective words shows that the poet, in spite of using mystical terms, is a bold poet and seeks to make tangible and tangible things perceptible by using objective words. The high frequency of words related to nature indicates the poet"s interest in nature and elements. He is a poet who opposes politicians and criticizes and judges their oppression in this story.

    Keywords: Danieli, Manuscript of Jawahar al-Adraj, Zawahar al-Abraj, ode, stylistics, Orfi Shirazi}
  • سمیرا تیموری، میرجلال الدین کزازی، خلیل بیگ زاده

    پژوهش حاضر کنش‌‌های گفتاری در پرسش‌‌های قصاید سلمان ساوجی را به روش توصیفی-تحلیلی کاویده ‌است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌‌دهد میان زبان سلمان و اندیشه وی پیوندی منسجم برقرار است؛ یعنی شاعر با توجه به موقعیت مخاطب و وجهه او، از زبانی متناسب با جایگاهش استفاده می‌‌کند. سلمان در قصیده، بیشترین پرسش‌‌ها را در کنش اظهاری به کار برده است. شاعر نخست، در پی اقناع مخاطب و جلب مشارکت و تایید وی است و برای بیان عقاید خویش و کسب تایید و موافقت ممدوح از این پرسش‌‌ها بهره می‌‌جوید؛ دوم، در پی اغراق، برجسته‌‌سازی و موکد کردن محتوای کلام است که با بافت قصیده، توصیف‌‌ها، اغراق‌‌ها و ستایش‌‌های خیال‌پردازانه چکامه‌‌های مدحی تناسب دارد. سلمان در کنش ترغیبی به منظور رعایت جنبه تعلیمی کلام و نیز حفظ شان والای ممدوح، از طرح مستقیم خواسته خویش اجتناب می‌‌کند تا از طریق تضعیف معنای الزامی و توبیخی کلام، با مخالفت کمتری مواجه شود. کنش‌‌های عاطفی معمولا مفاهیمی نزدیک و درهم‌‌آمیخته دارند. این قرابت مفهومی موجب ایجاد شبکه‌‌ای گسترده از مفاهیم درهم تنیده یا «هاله‌‌های مفهومی» می‌‌شود تا از طریق تقویت غنای عاطفی کلام، احساس مخاطب را در خوانش متن درگیر کند و تاثیر دلخواه را بر وی بگذارد. کلام گوینده در کنش تعهدی، صریح و بدون ابهام است؛ لذا با توجه به ویژگی چندلایه بودن متون ادبی این کنش در شعر جایگاه چندانی ندارد.

    کلید واژگان: سلمان ساوجی, جملات پرسشی, کنش گفتار, قصیده, جان سرل}
    samira Teymoori, Mirjalaleddin Kazzazi, Khalil Baygzade

    The present study has investigated the speech acts in the interrogative sentences in Salman Savoji's poetry in a descriptive-analytical method. The research findings show that there is a coherent link between Salman's language and his thought i.e. the poet uses language appropriate to his audiences’ position and social status. Salman has used the most questions in his expressive acts. First, he seeks to convince the audience and attract their participation and approval. Salman uses these questions to express his views and gain the approval of the person who is eulogized. Second, he seeks to exaggerate, highlight, and emphasize the content of the speech which corresponds to the texture of the ode, the descriptions, exaggerations and imaginative praises of a eulogy. To observe the didactic aspect of his poetry, and also to maintain the high dignity of the eulogized person, Salman, in the persuasive acts, avoids the direct asking of his request. Doing so, he lowers the obligatory and reprimanding connotation of his words resulting in the audience’s lack of willing to oppose him. Expressive acts usually have close and intertwined meanings. This conceptual affinity creates a vast network of intertwined concepts or "conceptual auras." Therefore it becomes possible to engage the audience's feelings in reading the text and strengthen the desired effect by reinforcing the emotional richness of the words. The speaker's words are explicit and unambiguous in commissive acts, so due to the multi-layered nature of literary texts, this act has little place in poetry.

    Keywords: Salman Savoji, interrogative sentences, speech acts, ode, john searle}
  • محمدحسین اسماعیلی، محمد خاکپور*، ابراهیم رنجبر

    صفت هنری (Epithet) به صفت جانشین موصوف یا موصوف و صفتی اطلاق شده است که اغلب در متون حماسی برای برجسته کردن ویژگی ها، خصایص و توانایی های خاص قهرمانان با ارایه جزییاتی از احساسات و موقعیت آن ها در صحنه های گوناگون داستان استفاده می شود. جزییاتی مانند منشا، ظاهر، مهارت، نسب، موقعیت و توانایی شخصیت های داستان از طریق صفت هنری ارایه می شود که این جزییات، خواننده را در عمق بخشیدن به مفهوم و معنای حوادث و شکل گیری هویت شخصیت ها یاری می کند. در پژوهش حاضر با ارایه تعریفی دقیق تر از این اصطلاح و با در نظر گرفتن قصاید خاقانی، به این نتیجه دست یافته ایم که صفت هنری می تواند در سایر متون داستانی (غنایی، عرفانی و...) و غیرداستانی نیز کاربرد و مصداق داشته باشد. برخلاف برخی اظهارنظرها، صفت هنری باید کارکردی «هنری» داشته و نقش آن در خلاقیت های شاعرانه یا معرفی خصوصیات قهرمان متون داستانی و غیرداستانی برجسته باشد. در اشعار خاقانی از صفت هنری برای ایجاد استعاره، تشبیه، تکرار، کنایه، تلمیح، ایهام، اغراق، هم آوایی، پارادوکس، تشخیص، حسن تعلیل و جناس استفاده شده است که پربسامدترین این شگردهای ادبی در استعاره است. در اغلب استعاره های ترکیبی خاقانی، صفت هنری به کار رفته است و بسامد صفت هنری به صورت ترکیبات وصفی، بیشتر از نوع «صفت جانشین موصوف» است. بدون تردید یکی از عرصه های تنوع گرایی و نبوغ خاقانی، در کاربرد صفت هنری است.

    کلید واژگان: خاقانی شروانی, صفت هنری, صفت جانشین موصوف, کارکردهای بلاغی, قصیده}
    MahammadHossein Esmaeli, Mahammad Khakpour *, Ibrahim Ranjbar

    Epithet is an adjective or adjective substitute that is often used in epic poetry to highlight the characteristics and special abilities of heroes by depicting their feelings and states in different scenes. Details such as origin, appearance, skill, lineage, position and ability of the characters in the story are provided through epithet. These details help us to deepen the meaning and significance of the events and the formation of the characters' identities. In the present study, with a more precise definition of this term and through Khanghani’s odes, we have reached this conclusion that epithet can be used in other fictional texts (lyrical, mystical, etc.) and non-fiction. Contrary to some observations, an epithet should have an "artistic" function, and its role should be prominent in poetic creations and introducing the characteristics of the hero of fiction and non-fiction texts. In Khaghani's poems, Epithet has been used to create metaphor, simile, repetition, irony, allusion, ambiguity, exaggeration, harmony, paradox, personification, syllogism and pun. The most frequent of these literary techniques is in "metaphor". In most of Khaghani's mixed metaphors, the epithet is used and it is most frequently employed in the form of descriptive compounds than "adjective substitute". Undoubtedly, one sign of diversity and genius in Khaghani lies in his use of epithets.

    Keywords: Khaghani Shervani, epithet, adjective substitute, rhetorical functions, ode}
  • سید محمدهادی حسینی*، محمدیوسف نیری


    سنایی غزنوی شاعر قرن ششم، از مهم ترین شخصیت های فرهنگ آفرین به شمار می آید. آنچه از او به دوران سازی سنایی یاد می شود، معلول آفرینش زمینه هایی در شعر فارسی است که پیش از سنایی چندان برجسته نبوده است و پس از او نیز بسیاری وامدار نگاه وی هستند. ازاین منظر فرهنگ آفرینی سنایی در قلمرو معنوی ایران به سبب تاثرات عدیده ی او در ذهن و ضمیر شاعران پس از خود آشکار است. یکی از بارزترین وجوه فرهنگ آفرینی سنایی در قلمرو شعر قلندرانه و مغانه است، به گونه ای که غالب بن مایه های قلندری سنایی در اشعار شاعران تبیین و پرورده می شوند. برخلاف نگاه رایج به قالب قصیده که عموما آن را محملی برای زهدیات و اندرز و مدح می دانند، سنایی از قالب قصیده به سبب فضای توصیفی آن، برای بیان آموزه های قلندری خود استفاده کرده است. پس از بررسی تمام قصاید سنایی ازمنظر زمینه های قلندری و خراباتی، به این نتیجه رسیده ایم که مولفه های قلندری که سنایی جهان بینی معنوی- ادبی خود را در ساحتی سمبلیک بر آن استوار داشته است، عبارت اند از: تعارض پارادایم های مقدس با پارادایم های کفرآمیز و خراباتی، نقد و طرد عرفیات و تابوها، شطح و طامات به مثابه ی قلندریات، دفاع از ابلیس، ارزشمندی کفر همچون ایمان، تکیه بر ملامتی گرایی، رندی نمون الگوی قلاشی و آفرینش معشوقی در شمایل قلندرانه و لاابالی گرایانه. فرهنگ آفرینی سنایی در ساحت قلندری ازآن جایی آشکار شد که با تحلیل آثار شاعران معاصر و نیز شاعران پس از او مانند عین القضات همدانی، عطار، مولانا، حافظ و عراقی به این مطلب رهنمون شدیم که اینان از مولفه های چندگانه ی قلندری سنایی به گونه ای الهام گرفته اند.

    کلید واژگان: سنایی, عرفان, قصیده, قلندری, فرهنگ آفرینی}
    Seyed Mohammad Hadi Hosseini *, Mohammad Yousef Nayyeri

    Sanai Ghaznavi, is considered one of the most important cultural creators in Iran. The reason why Sanai is called the epoch-maker is the creation of backgrounds in Persian poetry that were not so prominent before him and many after him owe it to him. Sana'i's influence has been manifested in the minds and consciences of the spiritual thinkers after him, in various fields, such as his literary-poetic themes and his special mystical way. Attar, Rumi, Najmuddin Dayeh, Roozbehan Baqliashirazi, Shahabuddin Suhrawardi, Jami and many others have been influenced by Sanai. Most of the mystical works of the sixth century, especially the mystical interpretation of Kashf al-Asrar Wa-Uddt al-Abrar, despite its contemporaneity with the poet, have used Sana'i poetry more than any other work in various mystical fields. From this perspective, Sanai's cultural creation in the spiritual realm of Iran is obvious due to his many influences in the minds and consciences of the poets after him. Cultural creation is a rare and elusive category and arises from individual wisdom and a special historical capacity. In this sense, Sanai can rightly be called a cultural creator; Because not only did he add a new atmosphere to Iranian thought and poetry, but he also devised a new design in the ode and established and valued themes such as the critique of the lord of power and the poetry of Qalandar and Moghaneh. Of course, Sanai's approaches in terms of creating a new school and his wide-ranging influence on his later works bring him closer to the field of culture creating. One of the most prominent aspects of Sanai's cultural creation in the realm of poetry is Qalandar and Moghaneh, so that most of the themes of Sanai Qalandar are explained and nurtured in the poems of the poets after him. Contrary to the common view of the form of the ode, which is generally considered to be a vehicle for asceticism, admonition and praise; Sanai has used the ode of the poem to express his Qalandar teachings due to its descriptive atmosphere. After analyzing all the odes of Sanai from the perspective of Qalandar and Kharabat contexts, we have come to the conclusion that the components of Qalandar on which Sanai has based its spiritual-literary worldview in a symbolic field; are: Conflict of sacred paradigms with blasphemous and Kharabati paradigms; Criticism and rejection of traditions and taboos; Shatah and Tamat as Qalandariyat; Defending the devil; The value of disbelief as faith; Relying on Blamefulness; The creation of a lover in the image of Qalandar and improvidence. The culture creation of Sanai in Qalandari was revealed by analyzing the works of contemporary and post-Sanai poets, such as Ein al-Qudat Hamedani, Attar, Maulana, Hafez and Iraqi, and led them to the fact that they are derived from the various components of Qalandar. The background of this research can go back to the days of Sanai and his infamy. Sanai's effectiveness dates back to his own time, and to this day, Sanai scholars have looked at it from a variety of perspectives. From the Ayn al-Quzat Hamadani and Rumi Balkhi to the present day when Professor Mohammad Reza Shafiei Kadkani (1372) in the book Whips of conduct and Dr. Reza Ashrafzadeh (1374) in the book Ab-e-Atash-e-Furuz and Dr. Mohammad Jafar Yahaghi and Dr. Mehdi Zarghani (1397) In the preface to the correction of Hadiqah al-Haqiqah, there are clear references to the extent of Sana'i's literary influence, but the present article has been compiled only in the field of odds, focusing on culture creating and relying on Qalandar concepts. The presentation of mystical symbolism with the presence of the first Qalandari paradigms, including Sana'i creations and cultural creations in the field of Iranian thought. Sanai culture-creation is also evident in world literature; As some scholars believe, Dante was influenced by Sir al-'Abbad Sanai in the Divine Comedy. Like Masnavi and Ghazal, Sanai's odds have been influential in the field and time after him, both due to their critical approach and critique of the lord of power, and due to its special mystical discourse, and many poets have welcomed him. One of the most important subjects that has a special prominence in Sanai's odds and in a way, has a prominent role in his culture creation; Qalandari look, with all its dimensions. Although Qalandar's approach to Sufism existed before Sanai, a comprehensive poetic view of it and the symbolic establishment of this field of Iranian mysticism occurs for the first time in Sanai's poems; To the extent that many scholars believe that the transformation of Qalandaran's image into transcendent examples and the creation of the first Qalandari backgrounds in mystical poetry has been studied from the perspective of Sanai's pioneering and cultural creation. By examining Sanai's odds, it can be seen that Sanai is the initiator of a style with characteristics such as infidelity, sabotage, blame, randy, Qalandari and in general, which are reflected in many poems of poets after him such as Saadi, Attar, Mowlan , Iraqi, Hafez, etc. are repeated and evolved. Pre-Sanai's odds were mostly used to express the themes of praise and admonition, but Sana'i's culture creation in the ode is due to the fact that he breathed new life into it and promoted the teachings of Qalandar and Muganeh. Sanai has also used the capacity of the ode to reflect the image of the Qalandariyyah and the creation of the ideal state resulting from this frequent motif, in all its dimensions - from the themes of ruin to the teachings of blasphemy. A careful analysis of Sanai's poems reveals that one of his most important (if not the most important) poetic themes is his thoughts of Mallamati and Qalandari; In this way, the semantic field of other teachings has been constructed around this macro-narrative. The analysis of Sanai's odds has led us to the fact that the components of Qalandar literature in his view are formed in several main axes, which are: the beauty and behavior of the beloved is Qalandar and Negligence; Sacred paradigms are intertwined with blasphemous and destructive paradigms; Mystics and taboos have been criticized and rejected; Shatah and Tamat look like Qalandariyat; Defending the devil is the basis of Sanai's Qalandari thought; The essence and truth of religion and Islam, infidelity, reproach, is the basic element of Sanai and Randy Qalandari thought is an example of Qalashi model and Qalandari.

    Keywords: Sanai, mysticism, Ode, Qalandari, cultural creation}
  • خدیجه محمدی، پارسا یعقوبی جنبه سرایی*
    قصیده، قالب اصلی ادبیات مدحی، یکی از رایج ترین ابزار تبلیغاتی و ایدیولوژیک دستگاه قدرت در جهان کلاسیک فارسی بوده است. در ادبیات فارسی قدیم، قصیده مدحی در چارچوب یک روایت منظوم سعی می کند به پشتوانه گفتمان/ اندیشه سیاسی ایران شهری که اقتدار و مشروعیت شاه را با وجهی کاریزماتیک یا فره مند بازنمایی می کند، وی را جانشین خدا اعلام کند و هویت سوژه «شاه ممدوح» را همسو با اقتدار مفروض چونان امری تکین و خدای گونه بنمایاند. در این نوشتار، به قصد تبیین کارکرد ایدیولوژیک قصیده مدحی، چگونگی بازنمایی هویت شاه ممدوح در مقام موجودی «ابرانسان» با تکیه بر نشانه شناسی سبک زندگی وی سلیقه و مصرف در قصاید فرخی سیستانی دلالت یابی و تفسیر شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد راوی قصاید فرخی در روایت های منظوم مدحی خود، سبک زندگی شاه ممدوح و طبقه نیابتی وی را به صورت سه نوع سرمایه «بدنی»، «تملیکی» و «نهادینه شده اجتماعی فرهنگی» و در دو سطح، مصرف «مستقیم» و «نیابتی» بازنمایی می کند. برایند این بازنمایی شکل گیری هویت سوژه شاه ممدوح در سه سطح تکین نمایی «بی عیبی نامیرایی»، «دارندگی ناتمامی» و «عدالت انضباط» است. موارد مذکور در مقام ویژگی های مفروض شاه برگزیده یا آرمانی، «تمنا توقع» سیاسی قدسی اغلب شاه ممدوحان آن زمان به ویژه شاهان غزنوی بود که قصاید فرخی بنابه قصد یا رسالت هژمونیک خود، بخشی از آن را برآورده است.
    کلید واژگان: قصیده, فرخی سیستانی, اندیشه سیاسی ایران شهری, اصل برگزیدگی, شاه ممدوح, سلیقه شاهی}
    Khadijeh Mohamadi, Parsa Yaghoobi Janbeh Saraei *
    Ode as the main form of praise literature is one of the most common propaganda and ideological tools of the power apparatus in the classical Persian world. In ancient Persian literature, Farrokhi's poems, within the framework of a poetic narrative, try to support the political discourse/ thought of Iranshahri, which represented the authority and legitimacy of the Shah in a charismatic or cultured way; he is the successor of God, the identity of the subject of "king - praised" representing the supposed authority as a singular and divine concept. In this paper, the representation of the king- praised as being "superman" has been investigate focusing on the semiotics and lifestyle -taste- consumption in Farokhi Sistani's odes. The result shows that the narrator of Farrokhi's odes, in his praiseworthy narratives, describes the life style of the "king -praised" and his vicarious class as three types of capital: "physical", "possessive", and "institutionalized social-cultural", and at two levels representation "direct" and "vicarious" consumption. The result of this representation is the formation of the identity of the king- praised subject on three singular levels of "innocence-immortality", "possession-incompleteness", and "justice-discipline". These cases, as the presumed characteristics of the chosen or ideal king, were the political-sacred "desire-expectation" of most of the "king - praised" of that time, especially the Ghaznavi kings, in which the ode has fulfilled a part according to its hegemonic intention or mission.
    Keywords: ODE, Farrokhi Sistani, political thought iranshahri, principle of selective, king – praised}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال