جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نقد ساختاری" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نقد ساختاری» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از برجسته ترین نظریه پردازان روسی، میخائیل باختین، در قرن بیستم، با ارائه نظریه منطق مکالمه ای، در ژانر رمان، در پی اثبات عدالت گفتمانی در میان نگارنده و سایر نقش پردازان داستان بوده است و وی مولفه هایی برای بررسی چندآوایی در رمان ارائه داده است؛ از جمله آنان: بینامتنیت، کارناوال، شخصیت ها، انواع گفت وگو، گروتسک و تعدد زاویه دید است. این نوشتار با روش توصیفی_تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، در پی واکاوی داستان کوتاه نون از مجموعه داستانی «نون و قصص اخری» اثر جمال زکی القواسمی، نویسنده معاصر فلسطینی، بر پایه نظریه چندآوایی باختین بوده است تا به میزان تطبیق داستان با انگاره چندصدایی واقف شود و مصادیقی از آنان را در این داستان ارائه نماید؛ و نتایج حاصل از آن نشان می دهد این رمان در رسته رمان های چندصدایی قرار می گیرد و عناصر موجود در انگاره باختین مشاهده می شود و دموکراسی مکالمه در آن قابل مشاهده است.
کلید واژگان: نقد ساختاری, داستان کوتاه, منطق گفت وگویی باختین, جمال القواسمی, نون و قصص اخریEach individual has a unique worldview and ideology, which is conveyed to others through discourse and forms the basis of social relationships and the formation of beliefs. One of the prominent Russian theorists, Mikhail Bakhtin, presented the theory of dialogic logic in the genre of the novel to demonstrate the justice discourse among the author and other characters. He provided elements for examining multiplicity in the novel, including heteroglossia, carnival, characters, and types of dialogue. This paper uses a descriptive-analytical approach to explore the short story "Nun" from the collection "Nun and Other Stories" by Jamal Zaki Al-Ghwasmi, a contemporary Palestinian writer, based on Bakhtin's theory of multiplicity to understand the extent of the story's alignment with dialogic multiplicity and present examples from it. The results show that this novel falls into the category of multi-voiced novels, exhibiting elements of Bakhtin's dialogic theory and showcasing democracy of dialogue within it.
Keywords: Structural Criticism, Short Story, Bakhtin's Dialogue Logic, Jamal Al-Qawasmi, Noon, Other Stories -
دستور زبان علمی است که به بررسی قواعد و نظم حاکم بر روابط همنشینی و جانشینی کلمات در یک زبان میپردازد. یکی از فواید نگارش دستور زبان، کمک به یادگیری یک زبان به غیرگویشوران آن است. در خصوص آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان نیز کتاب های زیادی نوشته شده است. این کتاب ها عموما به خاطر عدم تسلط و تخصص نویسندگان آنها دچار خطاهایی ساختاری و محتوایی شده اند که موجب سردرگمی زبان آموزان خواهد شد. از این روی، مقاله حاضر می کوشد کتاب آموزش زبان فارسی نعمت ییلدریم را از لحاظ ساختار و محتوای براساس چارچوب ارزیابی کک و کیم (ارزیابی «کم») مورد تحلیل قرار دهد. نتیجه این بررسی نشان می دهد این اثر به خاطر تقلید از سبک نگارش دستورنویسان سنتی ایران مانند انوری و گیوی، خیامپور و خانلری از حیث ساختاری و ارائه مباحث دستوری به سطح زبان آموزان عنایتی نداشته است و مباحث دستور تاریخی زبان فارسی نیز در آن راه یافته است. در مقوله بندی مباحث دستوری با دستور زبان های فارسی در مباحث مربوط به «ضمیر» و «حروف» متفاوت است. همچنین، ارائه تقسیم بندی های متنوع از اقسام کلمه و بسامد زیاد اصطلاحات دستوری بر دشواری کتاب افزوده است. علاوه بر این، از لحاظ محتوایی، نقص در تعاریف، شاهد مثال های نادرست، استفاده از جملات غیرکاربردی، درآمیختگی با دستور زبان عربی و دستور زبان تاریخی، کاربرد اصطلاحات پیچیده و غیرضروری در این اثر مشاهده میشود. در نهایت باید گفت عدم استفاده از قواعد دستوری در قالب مکالمه از کاربرد آموزشی این کتاب کاسته است
کلید واژگان: ارزیابی کم, آموزش دستور زبان, نقد ساختاری, نقد محتوایی, کک و کیمGrammar is a science that examines the rules and order governing the relations of association and substitution of words in a language. One of the benefits of writing a grammar is to help non-speakers learn a language. Many books have been written about teaching Persian to non-Persian speakers. These books generally have structural and content errors due to the lack of mastery and expertise of their authors, which will confuse students. Therefore, this article tries to analyze the structure and content of the Persian grammar book written by Nemat Yıldırım, which is used to teach non-Persian speakers in Turkey based on Keck and Kim (KM). The result of this study shows that in terms of the structure of this book, first of all, it did not take care of the level of language learners. Secondly, the organization of grammatical topics is different from Persian grammar in topics related to "pronouns" and "letters". Thirdly, the presentation of various divisions of word types and the high frequency of grammatical terms have added to the difficulty of the book. In addition, in terms of content, there are defects in definitions, false examples, use of non-practical sentences, mixing with Arabic grammar and historical grammar, and the use of complex and unnecessary terms in this work. Finally, it should be said that the non-use of grammatical rules in the form of conversation has reduced the practical aspect of this book
Keywords: Structural Criticism, Content Criticism, Persian Language Teaching, Keck, Kim -
ذهن نظام مند پراپ پیوسته در پی ساختارمند کردن داستان ها و قرار دادن آن ها در یک چارچوب معین بود که پس از مطالعه داستان های پریان روسی توانست به این دغدغه ذهنی خود پاسخ درخور توجهی بدهد. پژوهش حاضر بر آن است تا داستان کوتاه ید فی القبر از مجموعه داستانی القمیص المسروق اثر غسان کنفانی را در چارچوب نظریه ریخت شناسی پراپ مورد ارزیابی قرار دهد و آن را تحلیل و تبیین کند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که از 31 کارکرد معرفی شده از سوی پراپ، 16 مورد آن را می توان در این داستان مشاهده کرد. خویشکاری های مقدماتی و نقطه اوج داستان که معمولا پایان آن را هم رقم می زند، مهم ترین طرح کنفانی برای ایجاد ساختار واحد و یکسان در این داستان است. توالی یکسان کارکردها، وجود تفاوت بسیار اندک و کم اهمیت در پی رنگ و ساختار داستان، طرح کلی و مشابه در سراسر حکایت، از مهم ترین مشخصه های این داستان از دیدگاه ریخت شناسی است.
کلید واژگان: داستان کوتاه, نقد ساختاری, کنفانی, ریخت شناسی پراپ, ید فی القبرThe story can play an influential role in conveying various political, social, cultural, economic concepts. Contemplation in stories and accuracy in the sequence of events in it helps the audience to better understand its concepts. Examining the narrative structure of the short story will reveal the hidden relationships in its infrastructure and reveal the structure and form of the story better. One of the prominent methods of examining fictional texts is the analysis of the structure of stories from the morphological point of view of Vladimir Propp - a famous Russian anthropologist and linguist. Although Propp has defined certain functions for fairy tales, this model can be adapted to other types of stories. What, Propp's systematic mind was constantly seeking to structure the stories and put them in a certain framework. The current research aims to evaluate and analyze and explain the short story.
Keywords: Short story, structural criticism, prop morphology, Konfani, Yad fi al-Qabar -
یکصد منظومه عاشقانه فارسی نوشته حسن ذوالفقاری، یکی از جامع ترین و مقبول ترین کتاب ها در حوزه داستان های عاشقانه فارسی است که پس از گذشت حدود هفت سال از اولین چاپ خود، اکنون به چاپ سوم رسیده است. هدف مقاله حاضر نقد و بررسی این کتاب است. برای این منظور، ضمن معرفی مختصری از کتاب، در سه بخش نقد ساختاری، نقد محتوایی و نقد منابع، با ذکر شواهد و مستندات، به بررسی اشکالات و نواقص آن پرداخته شده است. عدم انطباق کامل عنوان با محتوای کتاب، اشکال در تبویب کتاب، نداشتن رویه واحد در انتخاب عناوین مداخل، مدخل قراردادن بعضی از نظیره ها و منظومه هایی که اطلاعات کافی از آنها موجود نیست، عدم پایبندی به ساختار پیش بینی شده برای هر مدخل، اشکالات نگارشی و ضعف تالیف در بعضی مواضع (اشکالات ساختاری)، قرار دادن منظومه های عاشقانه ذیل نوع غنایی و نمایشی، اشکال در ریخت شناسی داستان های عاشقانه، بعضی اظهارنظرهای غیردقیق و نیازمند تامل، گزارش ناقص/ اشتباه بعضی داستان ها، بعضی داده های نادرست (اشکالات محتوایی)، ندیدن بعضی از منابع و بعضی آشفتگی ها در فهرست منابع و ناهماهنگی آن با ارجاعات، ایراداتی است که برطرف شدن آنها در ویراست دوم، اعتبار و مقبولیت کتاب را افزون تر خواهدکرد.
کلید واژگان: داستان های عاشقانه, یکصد منظومه عاشقانه فارسی, حسن ذوالفقاری, نقد ساختاری, نقد محتوایی, نقد منابعOne Hundred Persian Love Verses by Hassan Zolfaghari is one of the most comprehensive and popular books in the field of Persian love stories, which has now reached its third edition, about seven years after its first publication. The purpose of this article is to review this book. For this purpose, while briefly introducing the book, in three sections of structural critique, content critique and critique of sources, by mentioning the evidence and documents, have examined its flaws and shortcomings. Incomplete compliance of the title with the content of the book, problems in book chapters, lack of a single procedure in selecting titles of entries, inclusion of some imitations and stories from which there is not enough information, non-adherence to the structure provided for each entry, writing flaws and poor writing (structural flaws), putting love stories under lyrical and dramatic genre, problems in the morphology of love stories, some inaccurate and thought-provoking comments, incomplete/ wrong reporting of some stories, some incorrect data (content problems), the absence of some sources and some confusions in the list of sources and its inconsistency with references are the problems that will be solved in the second edition, will increase the credibility and acceptability of the book.
Keywords: Love stories, One Hundred Persian Love Verses, Hassan Zolfaghari, structural critique, content critique, critique of sources -
جریان ساده نویسی در شعر دهه 1380 واکنشی بود در برابر جریان شعری دهه 1370 که به پیچیدگی، دشواری و مخاطب زدایی دامن می زد؛ از این رو شاعران این جریان در جهت جذب مخاطب بیشتر شعر را از هر گونه پیچیدگی دور می دارند. در این مقاله به بررسی این جریان شعری با دو رویکرد ساختاری و محتوایی پرداخته شده است. نتیجه آنکه این جریان شعری از وجوه زیباشناختی شعر به دور است و هرچند سعی در جذب مخاطب دارد ولی مخاطب گزینی ملاک و معیاری برای برتری شعر و یا هنر نمی تواند بود. از سوی دیگر این جریان نوگرایانه چیزی بر دفتر شعر و ادب پارسی نیفزوده است و ظرفیت های زبانی و زیباشناختی و هنری شعر را توسعه نبخشیده است. همچنین این جریان شعری را نمی توان ادامه جریان شعر سهل و ممتنع در ادوار گذشته شعر فارسی قلمداد کرد.کلید واژگان: زیباشناختی شعر, شعر ساده نویسی, نقد ساختاری, نقد محتوایی, مخاطب گراییThe trend of simple writing of poetry in the decade of 1380 was a reaction to that of 1370 focusing mainlyom complicity and difficulties and ignoring the audience. Thus, the poets of this trend tried to be for away from complexities to attract more audience to poetry. The present article tries to study this trend while using the Structural and content approaches. The result is that this poetic trend is devoid of poetical aesthetics, though it attempts to attract the addressees. However, the choice of addressee cant be a proper criterion for the preference of poetical or artistic works. On the other hand, this modernist trend has had no benefit for the poetry and Persian literature or it hasnt developed the aesthetic and linguistic capacity of the poetry. Moreover, this poetical trend cant be considered as the continuation of the poetic simple writing in the past eras in Persian poetry.Keywords: Poetical aesthetics, Poetic Simple Writing, Structural Critics, Content Critics, Audience, Centered Approach
-
ساختار داستانی ماهیتی دارد که با تاثیر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی می پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری مانند: طرح و نقشه، زاویه ی دید، کشمکش، بحران، نقطه ی اوج و گره گشایی، ساختاری داستانی را پی می ریزد. نگریستن به آثار ادبی گذشته از زاویه نظریات معاصر راهی است برای کم کردن فاصله ها با چنین آثاری تا ارزش و راز ماندگاری آن ها بیش از پیش آشکار شود. هم از این رو در این جستار پس از طرح مباحث نظری در باب ادبیات داستانی و هر یک از عناصر سازنده داستان، به تحلیل این عناصر در ماجرای جنگ هفت گردان در شاهنامه پرداخته می شود؛ و پس از تحلیل داده ها به این نتیجه می رسد که، - بدون در نظر گرفتن پاره ای سستی ها- فردوسی در پردازش این داستان توانسته است، به خوبی عناصر داستان را در پیشبرد حوادث به کار بگیرد و طرحی منسجم و استوار مبتی بر روابط علی و معلولی را پی ریزی کند. کنش-ها و گفت گوهای شخصیت ها در این داستان نتیجه ی طیعی حوادث است و متن داستان، با ساختاری تقریبا پیوسته، مبنی بر شروع از وضعیت پایدار و تغییر وضعیت به سوی موقعیت پایداری متفاوت با وضعیت اول پیروی می کند.
کلید واژگان: فردوسی, نقد ساختاری, عناصر روایی, جنگ هفت گردانThe author uses the story of the formation and consolidation of the story itself deals Story elements such as plot, point of view, event, action, climax, conflict, story structure helps.In this paper, we examine the structure of the Shahnameh story Kavus paid.So, the definition and structure of the story is told,The review will examine the elements of the story.Ferdowsi processing this story has managed to make good use of the elementsAnd stories with good structure, advance For this reason, the story ends with the beginning of the appropriate causality and ends.The author uses the story of the formation and consolidation of the story itself deals Story elements such as plot, point of view, event, action, climax, conflict, story structure helps.In this paper, we examine the structure of the Shahnameh story Kavus paid.So, the definition and structure of the story is told,The review will examine the elements of the story.Ferdowsi processing this story has managed to make good use of the elementsAnd stories with good structure, advance For this reason, the story ends with the beginning of the appropriate causality and ends.Keywords: Story, structure, character, dialogue, time, place, Kavus -
نقد ساختاری طرح روایی در داستان، روشی برای نقد داستان است. در این مقاله، ابتدا تعریف روایت و ساختمان آن ارائه شده و سپس تمایز آن با عناصر زبانی مطرح می شود. روایت، عنصری از داستان است که در حیطه زبان قرار ندارد و به عنوان جوهره و اساس داستان، قصه، نمایش نامه و دیگر قالب های ادبی مربوط، ساختار محوری اثر هنری را تشکیل می دهد. طرح روایی شامل مواردی از عناصر داستان می شود که در بررسی ساختمان روایت اهمیت به سزایی دارند. طرح روایی در ساختارشناسی داستان بسیار اهمیت دارد و در اینجا به منظور تحلیل طرح روایی و ساختار آن، عناصر طرح بررسی می شوند. ساخت شناسی روایت موتیف های هنری داستان را آشکار می سازد و نحوه ارتباط مخاطب با داستان و روایت از این دیدگاه مطرح خواهد شد. در پایان، روش و شیوه این نقد به صورت مستقل و کاربردی ارائه می شود و اهمیت و ارزش این روش بررسی می گردد.
کلید واژگان: روایت, داستان, ساخت شناسی, نقد ساختاریStructural criticism of narrative sketch in story is a method to story criticism. In this article, first the definition of narrative and its construction is proposed and then its discrimination with linguistic elements is provided. Narrative is a story element which is not in the domain of language and as the essence and base of story, tale, fiction, drama, and other related literary forms, creates the main structure of an artistic work. Narrative sketch includes some elements of story which are significant in reviewing the structure of narrative. The role of narrative sketch is very significant in story morphology and to review the narrative sketch and its structure, we should review its sketch elements. Narrative morphology reveals artistic motifs of story and the kind of addressee relation with story and narrative would be proposed from this perspective. In last part, the method and technique of this criticism would be proposed independently and functionally and the significance and value of this method would be reviewed.Keywords: Narrative, Story, Morphology, Structural Criticism -
یدالله رویایی سال ها قبل، به دلیل تاکید بر جنبه های شکلی شعر، در زمره شاعران پیشرو و از موسسان جریان شعر حجم به شمار می رفت. در این مقاله، نوع روایت به کار رفته در شعر او مورد بررسی قرار می گیرد. ابزار این بررسی نشانه شناسی است که از ابزارهای مهم در نقد ساختاری به شمار می رود. در این مقاله، شعر «سکوت دسته گلی بود» از دفتر دریایی ها مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که روایت در شعر حجم، روایتی پنهان است و عوامل روایت ساز به طور کامل در آن به کار گرفته نمی شود. روایت سازی در شعر رویایی، از طریق تکرار فضاسازی هایی است که در سطرهای کوتاه انجام می شود. به این ترتیب، شعر رویایی از سمبولیسم و رمانتیسم رایج آن روزگار فاصله گرفته، به نوعی فرمالیسم گرایش پیدا کرده است.
کلید واژگان: نقد ساختاری, روایت شناسی, روایت پنهان, نشانه شناسی, شعر حجم, یدالله رویاییRoyaee invented and introduced a style in Persian poetry which he named Spacement Poetry. His poetry renewed debate about the relative value of form and context in modern Persian Poetry. The present article is a semiotic study of narration in his poem named “Sokoot Daste Gol-I Bood” (Silence seemed a bouquet of flower in my larynx), from his Sea Poems. The findings of the research show that he has employed an implied narration; narration occurs using repetitive spacements in short lines, without using any explicit narrative elements. This differentiated his poetry from the prevailed poetry of the time- symbolism, and romanticism. -
در این مقاله چهار داستان سیاوش و سودابه از ادبیات ایرانی، کوناله و تیشیرک شیتا از ادبیات ختنی، یوسف و زلیخا از ادبیات سامی و فدر و هیپولیت از ادبیات غربی برای تحلیل انتخاب، و مطابق الگوی تحلیل روایی تودوروف بررسی شده است . در هر چهار داستان به قضیه ها و گزاره های اصلی و فرعی یکسانی می توان رسید؛ یعنی تمام حوادث پیرامون سه شخصیت پیش می آید و در هر چهار داستان، زن شاه به پسر دل می بندد ولی پسر به شاه، وفادار م ی ماند و از عشق زن سر باز م ی زند و مورد اتهام قرار می گیرد و سرانجام، واقعیت آشکار می شود. گزاره های این داستانها از نهاد، کشش و صفت یکسانی پدید آمده، و در هر چهار داستان عینا تکرار شده است؛ ه م چنین با توچه به دیدگاه تودوروف، وجوه پنجگانه اخباری، الزامی، تمنایی، شرطی و پیش بین در این چهار داستان بررسی شده است و این امر بر مشابهت ساختار روایی داستانها تاکید بیشتری می کند.
کلید واژگان: نظریه تودوروف, نقد ساختاری, ادبیات مقایسه ای, داستان سودابه و سیاوش, کوناله و تیشیرک شیتا, داستان یوسف و زلیخا, داستان فدر وهیپولیتIn this article, four anecdotes i.e. Siyavush and Sodabeh from Persian literature, Konaleh and Tishirak Tshita from Scythian literature, Yousef and Zulekha from Semitic literature and Phedre and Hippolyte from western literature selected and have been studied based on the content analysis of Todorov. In all these four anecdotes, actual and incidental circumstances and proposition can be reached in the similar fashion. In other words, all peripheral incidents show three personalities and in each of these anecdotes, queen falls in love with a boy but the boy remains faithful to the king, uncovers woman’s love and charged with and at last, the fact is revealed. The propositions of these stories emerge identical with the situation, traction and adjective. With reference to the viewpoints of Todorov, existence of five-dimensional aspects i.e. predictive, prerequisite, supplicating, conditional and foresighted have been studied in these four stories and these matters emphasize more on the similarity of permissible structure of the stories.
Keywords: Theory of Todorov, Structural Criticism, ComparativeLiterature, Story of Siyavush, Sodabeh, Story ofKonaleh, Tishirak Tshita, Story of Yousef, Zulekha, Story of Pherde, Hippolyte -
از شکل گیری نشانه شناسی چند دهه ای بیش نمی گذرد. این دانش دارای ظرفیت های فراوانی برای خوانش و نقد آثار ادبی است و اگر به مباحث نقد و تحلیل ادبیات نزدیک شود؛ امکانات علمی دقیق تری، از آنچه تاکنون به عنوان نقد ادبی شناخته شده است، در اختیار منتقدان قرار می دهد. نشانه شناسی، نشانه ها و رمزگان را در چارچوب هایی مشخص و متمایز طبقه بندی می کند و این طبقه بندی، ماده خام اولیه ای برای نقد ساختاری متون ادبی خواهد بود. «افسانه»ی نیمایوشیج، اگرچه اولین شعر غیرسنتی ایران نیست و اگرچه تا رسیدن به قالب اصلی شعر نیمایی هنوز فاصله زیادی دارد، به دلیل پاره ای نوآوری ها؛ بخصوص نوآوری های محتوایی، اغلب به عنوان اولین شعر نو فارسی تلقی می شود. افسانه در واقع، یکی از نخستین شعرهای روایی نیما است که از دو روایت کامل و تعدادی پاره روایت تشکیل شده است. در این تحقیق، جنبه های روایی این منظومه مورد بررسی قرار می گیرد. ابتدا دو روایت اصلی نشانه شناسی می شوند؛ یعنی نوع نشانه ها و رمزگان موجود در آن دو روایت مورد شناسایی و تحلیل قرار می گیرد و سپس با استناد به این تفکیک، میزان فراوانی و نوع عملکرد آن ها، وضعیت روایی شعر تحلیل می شود.
کلید واژگان: نشانه شناسی, نشانه, رمزگان, نقد ساختاری, روایت, پاره روایتSemiology is a new science and its history returns to several decades ago. This science has a great capacity for reading and criticism of literary works. If this science approaches to literary analysis and critism, it will provide a great deal of precise scientific possibilities for the critics. Semiology classifies signs and codes into distinguished frameworks and this classification is the raw material for structural criticism of literary works. Although Nima Youshij’s “Afsaneh” is not the first non-traditional Iranian poem and has a long way to its original structure, but because of some innovations (especially in content), it can be considered as the first Persian Free Verse. Indeed, "Afsaneh" is one of the narrative poems of Nima that comprises two narratives and some partial narratives. In this study, the narrative aspects of this epopee will be considered. At first, two main narratives are analyzed semiologically, i.e. the type of signs and codes are recognized and, then, according to this distinction, their frequency and functions, the narrative state of poem will be analyzed. -
فصلنامه نقد ادبی، پیاپی 5 (بهار 1388)، صص 73 -107آثار فارسی عبدالرئوف فطرت بخارایی (1886-1938م) در ماوراءالنهر از نخستین نمونه های نظم و نثر نوین فارسی تاجیکی در این منطقه است. مناظره مدرس بخارایی با یک نفر فرنگی در هندوستان درباره مکاتب جدیده، معروف به مناظره (استانبول، 1328ق/1910م)، علاوه بر آنکه نخستین اثر منثور و روایی این نویسنده و شاعر ماوراءالنهری است، اولین اثر مستقل نوشته شده به زبان فارسی در ادبیات نوین فارسی تاجیکی در این منطقه نیز به شمار می رود که در قالب رمان کوتاه/ داستان بلند به تبیین جدال «سنت و تجدد و قدیم و جدید» با یکدیگر پرداخته است. این کتاب از نظر محتوا در زیرمجموعه رمان های رسالتی، یعنی رمان انتقاد اجتماعی قرار می گیرد.
در این مقاله، مناظره از منظر ساختار و عناصر داستانی نقد و تحلیل، و نقش برجسته آن در بنیان گذاری ادبیات نمایشی و نیز شکل دهی و تثبیت زبان و ادبیات نوین فارسی تاجیکی در بخارای آغاز قرن بیستم بررسی شده است.
کلید واژگان: رمان نویسی نوین تاجیک, رمان انتقاد اجتماعی, فطرت بخارایی, مناظره, نقد ساختاریLiterary Criticism, Volume:2 Issue: 5, 2009, PP 73 -107The Persian works of Abdalrauf Fitrat-e Bukharaie (1886-1938) in Transoxania (mā wara` an-nahr) are of the first new prose and poetry instances of Tajiki Farsi in this region. The Monäzere (Debate) of Modarres-e Bukharaie with a European in India on the new schools, known as Monäzere (Istanbul, 1910), in addition to be the first prose and narrative work of this writer and poet of Transoxania, is the first independent Tajiki Farsi work in new Tajiki Farsi literature in this region, that describes the conflict between modernity and tradition in the form of short novel/long short story. This book is classified under thesis novels, i.e. problem novels so far as content is concerned. The present article tries to criticize and analyze the Monäzere from the view point of structure and story elements and further explore its outstanding role in founding dramatic literature and forming or establishing the new Tajiki Farsi literature in the Bukhara in the early twentieth century.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.