به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گرماس » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گرماس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میترا مرادی*، علی عباسی

    گرماس به عنوان مشهورترین نظریه پرداز "معناشناسی روایت" معتقد است که ساختار یک روایت همچون ساختار یک جمله، از دستور زبان خاص خود برخوردار است. وی با ارائه مدل هایی همچون الگوی کنشی، برنامه روایی، مربع معنایی و... سعی در ساختارمند کردن روابط میان نشانه های دلالت مند یک اثر دارد تا از این طریق با گذار از روساخت به ژرف ساخت، به درک ساختارهای درونی معناساز متن دست یابیم. در این بررسی برآنیم تا با بهره گیری از مدل های ارائه شده توسط گرماس به بررسی کارکرد روایی در رمان و اگر حقیقت داشتاثر نویسنده فرانسوی، مارک لوی، بپردازیم. در حقیقت با انجام این بررسی در پی یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که چگونه کارکرد روایی به عنوان اصل سازمان دهنده گفتمان به ایجاد معنا و بازتاب ارزش های موردنظر نویسنده کمک کرده است؟ پیش فرض ما در این پژوهش آن است که متن متشکل از مجموعه ای از عناصر نشانه-معناشناختی در سطح و عمق است که بین آن ها روابط معناسازی وجود دارد. لذا هدف از این بررسی، مطالعه الگوی کنشی، برنامه روایی و مربع معنایی در این رمان است تا مشخص شود چگونه این عناصر، گفتمان را معنادار می کنند. یافته های این بررسی نشان می دهند که در این داستان با مجموعه ای ساده از برنامه های روایی کاربردی مواجه نیستیم، بلکه شاهد مجموعه ای از برنامه های روایی هستیم که به موازات هم پیش می روند، این امر بیانگر پیچیدگی سیر روایی سوژه کنشی است. از بررسی مربع معنایی درمی یابیم که کنشگر اگرچه موقتا در موقعیت مرگ قرار می گیرد اما سرانجام از آن خارج شده و به زندگی برمی گردد؛ این بیانگر ارزش های مثبت اندیشی نویسنده است.

    کلید واژگان: کارکرد روایی, مربع معنایی, برنامه روایی, الگوی کنشی, گرماس}
    Mitra Moradi *, Ali Abbassi
    Introduction

    Greimas, as the most famous theoretician of "narrative semantics", believes that the structure of a narrative, like the structure of a sentence, has its own grammar. By presenting some models such as action pattern, narrative program, semantic square, etc., he tries to structure the relationships between the meaningful signs of a texte, so that we can understand the internal structures of the meaning of the text by transitioning from the surface structure to the deep structure. The narrativity is the main organizing principle of any discourse. Narrative semiotics aims to search for deep, inherent and stable structures in discourses that can be formally manifested at the surface of texts. In this research, by referring to Greimas's narrative semiotics and his famous models, we intend to examine the narrativity in the novel "If Only It Were True" by Marc Levy. Unlike other literary criticism approaches that search for meaning outside the text, the semiotic approach searches for the mechanism of meaning formation in the text itself and in the deep layers of the text.

    Background of study:

    In the field of semiotics, narratology and semantics, many studies have been done by researchers in the form of books and articles. Emphasizing the narrative aspect of Greimas's approach, Abbasi has analyzed Persian texts in the books "Samad: The Structure of a Myth" and "Applied Narrative". Sha'iri has done many and extensive studies in this field, among which the books "Semantic of Literature: The Theory and Method of Analyzing Literary Discourse" and several articles such as "From Structuralist Semiotics to Discourse-Semiotics", "A Study of Types of Discourse Systems From the Semiotic Point of View", "Semiotic Analysis of the Process of Recognition in Literary Discourse: A Case Study of Pacheh Khizak written by Sadegh Choubak ".Marc Levy's works have also been the subject of researches with different approaches of literary criticism, among them, we can mention the article by Hassan Zokhtareh and Martine Boyer-Weinmann entitled "A Study of Literary Success in the Contemporary Media Age, Case Study: She and He by Marc Levy". The authors of this article examine the reasons for the success of best-selling novels and successful authors. Ali Abbassi and Mitra Moradi have studied the beginning and end parts of Levy's novel in the article entitled "The Study of the Incipit and the Closure in All Those Things We Never Said by Marc Levy".

    Methodology

    In this research, using the models presented by Greimas, we intend to investigate the narrativity in the novel "If Only It Were True", by the French author, Marc Levy. By conducting this study, we are looking for an answer to the question "how the narrativity as the organizing principle of the discourse has helped to create meaning and reflect the author's desired values". Our hypothesis in this research is that the text consists of a set of semiotic-semantic elements at the surface and deep structures, between which there are meaningful relationships. Therefore, the purpose of this researche is to study the action pattern, narrative program and semantic square in this novel in order to determine how these elements make the discourse meaningful.

    Conclusion

    The findings of this study show that in this novel we are not facing a simple set of narrative programs, but there is a set of narrative programs that go in parallel to each other, this indicates the complexity of the narrative course of the action subject. By examining the semantic square, we learn that although the actors are temporarily in the position of death, they eventually come out of it and return to life; This reflects the author's positiviste values.

    Keywords: Narrativity, Semantic Square, Narrative Program, Action Pattern, Greimas}
  • مجید هوشنگی*، عارفه حجتی

    در دوره نقد نو و با شکل گیری روش های جدید در روایت شناسی، الگوهای متعددی در زمینه شناخت و نقد روایت ظهور کرد. دراین میان، الگوی گرماس با الهام از روایت شناسی پراپ، و با تکیه بر اصل فلسفی تقابل، سعی داشت روایت ها را برمبنای نیروهای کنشگر شش گانه فاعل/ مفعول (هدف)، یاری رسان/ بازدارنده، فرستنده/ دریافت کننده در یک نظام نوین تحلیل متن بررسی کند. ازسویی، سهروردی به سبک و روش پیش متنی و با تکیه بر داده های فلسفی خود، از زبان روایت و تمثیل در جهت تبیین و تشریح اندیشه های خود به گونه ای بهره جسته است که می توان برخی روایات او را از منظر گرماس تحلیل و بررسی کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی ساختار تقابل ها را در رساله فی حاله الطفولیه بررسی کرده است. طبق یافته ها، شاکله این روایت، به صورت لایه ای و تودرتو، برخاسته از مشخصه های فکری و الگوهای مسلط بر ذهن سهروردی است و حضور کنشگرها در این روایت کامل است و در برخی خرده روایت ها در قالب سیالیت نقش ها مشاهده می شود. ازسویی دیگر، با وجود حضور هر سه پی رفت در روایت کلان و خرده روایت ها، پی رفت غالب را می توان میثاقی دانست که در جذابیت روایت نسبت به دیگر رسایل سهروردی نقش دارد. درنهایت، همسویی مفعول/ هدف در روایت کلان و چهار خرده روایت دیگر، به برجستگی این هدف یعنی «رسیدن به آرامش» در نظام فکری او خواهد انجامید.

    کلید واژگان: روایت شناسی, گرماس, سهروردی, فی حاله الطفولیه}
    Majid Houshangi*, Arefeh Hojjati

    In the period of new criticism and with the formation of new methods of narratology, several patterns emerged in the field of narrative recognition and criticism. In the meantime, Greimas’s model, inspired by Propp’s narratology, and relying on the philosophical principle of contrast, tried to analyze narratives based on the six actants of subject/object (goal), helper/opponent, sender/receiver in a new text analysis system. On the other hand, Suhrawardi, in a pre-textual style, and relying on his philosophical data, used the language of narration and allegory to explain his thoughts in such a way that some of his narrations can be analyzed from the perspective of Greimas. Based on a descriptive-analytical method, this research has analyzed the structure of contrasts in Fi Halat al-Tufulliyah treatise. The results indicated that the structure of this narrative is in a layered and nested form, arisen from the thought characteristic and dominant patterns in Suhrawardi’s mind and the presence of actants in this narrative can perfectly be seen and in some micro-narratives it is in the fluidity of roles. On the other hand, despite the presence of all three action elements in the macro-narrative and micro-narratives, the dominant action element can be considered as a covenant that plays a role in the attractiveness of the narrative compared to that of other Suhrawardi’s treatises. Finally, the object/goal alignment in the macro-narrative and the other four micro-narratives would lead to the prominence of this goal i.e., “reaching peace” in his thought system.

    Keywords: Narratology, Greimas, Suhrawardi, Fi Hālat al-Tufulliyah}
  • مجید هوشنگی*، عارفه حجتی
    از رویکردهای مهم در شناخت ساختار روایت، تحلیل آنها براساس نظام تقابل های دوگانه گرماس است. او با بخش بندی عناصر کنشگر به سه تقابل دوتایی و تقسیم سه گانه پیرفت ها می کوشید به الگویی فراگیر در تحلیل داستان دست یابد. این پژوهش بر آن است که ساختار روایت را در سه رساله فارسی سهروردی با کاربست بن مایه نظری گرماس به صورت تطبیقی تحلیل کند. نتایج پژوهش بر عدم شکل گیری روایت کامل، براساس عناصر کنشگر الگوی گرماس، اشاره دارد. دلیل این امر، استیلای وجه معرفت افزایی به عنوان هدف اولیه بر فرم روایت پردازی به عنوان هدف ثانوی سهروردی است. از پیامدهای این استیلا می توان به تسری پیرفت انفصالی بر رسایل اشاره داشت که این امر نیز برخاسته از استیلای وجه گفتمان بر ساخت است. از دیگر نتایج پژوهش، شکل گیری فرم روایت پردازی یکسان از جهت نظام کنشگرها و نوع روایت پردازی لایه ای است. این سبک از پردازش داستان گویای نوع برداشت سهروردی از مفهوم افلاک نه گانه و ارتباط آن با نفس سلوک است. همسانی در کنشگر مفعول/هدف به عنوان امری مفهومی و همچنین ضعف در شاخصه های فرمی از یافته های دیگر این بررسی تطبیقی است.
    کلید واژگان: نقد ساختارگرایانه, گرماس, سهروردی, «روزی با جماعت صوفیان», «آواز پر جبرئیل», «رساله الطیر»}
    Majid Houshangi *, Arefeh Hojjati
    One of the major approaches to understanding the structure of narrative is its analysis based on Greimas’s system of binary oppositions. Greimas strived to achieve a comprehensive pattern in analysis of stories by dividing the actants into three binary oppositions and a tripartite division of events. This research aims to comparatively analyze the narrative structure in three Persian epistles of Suhrawardi by applying Greimas theoretical framework. The findings of the research point to the lack of formation of a complete narrative based on the actants in Greimas model. The reason is the dominance of knowledge-building, as the primary goal, over the narration form, as the secondary goal of Suhrawardi. As one of the consequences of this dominance, we can point to the spread of disjunctive progression across the epistles, which also arose from the dominance of discourse over structure. The research also reveals the formation of the same form of narration in terms of the system of actants and the type of layered narration. This style of processing the story indicates Suhrawardi’s understands of the concept of the nine planets and their connection with the soul. The similarity in the object/aim actant as a conceptual matter and the weakness in form indicators are other findings of this comparative study.
    Keywords: Structural criticism, Greimas, Suhrawardi, “Ruzi ba jama'at Sufiyaan” (A day with the community of Sufis), “Awaz-i par-i Jebrail” (The chant of Gabriel's wing), “Risalat al-tayr” (Epistle of the birds)}
  • سیمین علیزاده*، ناهید اکبری، رضا فرصتی جویباری
    تحلیل شخصیت در داستان، در دهه های اخیر به طور ویژه ای توجه ناقدان و تحلیلگران ادب داستانی را  جلب کرده است. شخصیت، بخشی از ساختار کلی یک روایت محسوب می شود و یکی از وجوه آن، کنشگری است. کنش در داستان و روایت، فعل شخصیت داستانی را رقم می زند. گرماس تحت تاثیر پراپ،  نظریه روایت شناسی خود را مطرح کرده است. الگوی کنشی وی در این نظریه، تقریبا در همه ژانرهای ادبی قابل اجراست و این ویژگی، نشان از میزان انعطاف پذیری و کاربردی بودن الگوی وی در بررسی مبانی ساختاری یک متن دارد. هدف و موضوع این پژوهش، بررسی شخصیت های رمان ارمیا از رضا امیرخانی بر اساس الگوی کنشی گرماس است. گرماس، مدلی را در بررسی کنش های شخصیتی داستان طراحی کرده است که از سه الگوی دوتایی: «کنشگر/ هدف»، «کنش گزار/ کنش پذیر» و «کنش یار/ ضدکنشگر» تشکیل شده است. نتایج مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی تدوین شده، حاکی از آن است که شخصیت های این رمان، دارای تقابل های ارزشی بارزی هستند (جنگ و ضدجنگ). طبق الگوی کنشی گرماس، ارمیا به عنوان شخصیت کنشگر در ساحت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، در راه رسیدن به هدف خویش حرکت کرده، کنش داستانی را رقم زده و سایر مولفه های این الگو را در مسیر نقش پذیری قرار داده است.
    کلید واژگان: رضا امیرخانی, رمان ارمیا, شخصیت, گرماس, الگوی کنشی}
    Simin Alizadeh *, Nahid Akbari, Reza Forsati Zjoybari
    Character analysis in fiction has received special attention from critics and analysts of fiction in recent decades. Personality is part of the overall structure of a narrative and one of its aspects is activism. The action in the story and narrative determines the verb of the narrative character. Influenced by Propp, Greimas proposed his theory of narratology. His model of action in this theory can be applied in almost all literary genres, and this feature shows the flexibility and applicability of his model in examining the structural foundations of a text. The purpose and subject of this research is to study the characters of Ermiah's novel by Reza Amirkhani based on Greimas' action pattern. Greimas has designed a model for examining the character's character actions, which consists of three dual patterns: "actor / goal", "actor / actionable" and "friend / counter-actor". The results of the descriptive-analytical article indicate that the characters in this novel have significant value contrasts (war and anti-war). According to Greimas' action of pattern, Ermiah, as an active character in the field of imposed war and holy defense, has moved towards achieving his goal and has figured out the action of the story and put the other components of this pattern on the path of role-playing.
    Keywords: Reza Amirkhani, Novel, Ermiah, personality, Greimas, Action pattern, Narrative}
  • نرجس قابلی*، سید احمد پارسا، عرفان رجبی

    یکی از شیوه های تحلیل متون ادبی بررسی ساختارگرایانه است. از شاخه های مورد توجه ساختارگرایان روایت شناسی است. گرماس، نشانه شناس لیتوانیایی، با توجه به تقابل های دوگانه و الگوی کنشی، به تبیین ساختار روایت و شخصیت های داستان پرداخته است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار حکایتی از مرزبان نامه با عنوان «ایراجسته و خسرو» و حکایتی از هفت پیکر با عنوان «فتنه و بهرام» با رویکرد ساختارگرایانه است که در ضمن پژوهش شخصیت ها و کنشگران حکایت ها و نیز تفاوت ها و شباهت های دو حکایت و نوع کنش ارزیابی می شود. نتیجه نشان می دهد دو حکایت از لحاظ روساخت همگون نیستند، ولی ژرف ساخت مشترکی دارند. کنشگر فاعل در حکایت «ایراجسته و خسرو» نقش مهمی در پیرنگ حکایت به عهده دارد، ولی در حکایت «فتنه و بهرام» مفعول (هدف) در جایگاه کنشگری فعال، فاعل یا قهرمان را به کنش ترغیب می کند.

    کلید واژگان: ساختارگرایی, گرماس, کنشگر, شخصیت, مرزبان نامه, هفت پیکر}
    Narjes Ghabeli*, Sayyed Ahmad Parsa, Erfan Rajabi

    Structural analysis is one of the methods for analyzing literary texts. A branch of interest to structuralists is narratology. Greimas, the Lithuanian semiotician, explains the structure of the narrative and the characters of the story using the dual contrasts and the actantial model. The aim of the current study is to investigate the structures of a story from Marzbān-nāma entitled “Irajasteh and Khosrow” and another story from Haft Peykar entitled “Fitnah and Bahram” using a structuralist approach. The characters and actors in the stories and the similarities and differences of the two stories and the type of actions are evaluated. The result shows that while the two stories have a common deep structure, they are not homogeneous in terms of their surface structure. The subject actor in the story of “Irajasteh and Khosrow” plays an important role in the plot of the story, while in the story of “Fitnah and Bahram” as an active actor, encourages the subject or the hero to act.

    Keywords: Structuralism, Greimas, Actor, Character, Marzbān-nāma, Haft Peykar}
  • هادی کریمخانی، ماه نظری*
    ارزش هر داستان در پیوند بین دو رویه سطح و ساختار است. بنابراین، شناخت ساختار روایی داستان و توصیف و تشریح شخصیت های داستانی، یکی از مهم ترین نکته ها در بحث از متون ادبی شناخته شده است. شخصیت از عناصر کلیدی هر روایت است با اعمال و گفتار خود نقش آفرینی می کند. گرماس، ازجمله صاحب نظرانی است که در بررسی شخصیت های داستان، الگوهای کنشی را طراحی کرده است. مقاله حاضر، به شیوه تحلیلی - توصیفی، به بررسی شخصیت در رمان «سلحشور» اثر عبدالحسین صنعتی زاده می پردازد. نتایج حاصل از بازتاب الگوی گرماس بر این اثر داستانی، حاکی از آن است که این الگوی کنشی کاملا در این رمان قابل تطبیق است. این رمان تاریخی دارای شخصیت های متعددی است که می توان آن ها را طبق الگوی کنشی گرماس، با عناوین کنش یار، کنشگر، ضد کنشگر، کنش گزار و کنش پذیر طبقه بندی کرد و هدف را مبنای این طبقه بندی قرار داد.
    کلید واژگان: سلحشور, عبدالحسین صنعتی زاده, گرماس, الگوی کنشی, شخصیت}
    Hadi Karimkhani, Mah Nazari *
    Valuable value is in the joints of the surface-structures. Therefore, recognizing the structure of narrative history, describing the nature of the historiography, is one of the most commonly used notices in the analysis of literary texts. The personality of the key element is a rosary with its acts and speech. Germas is one of the experts who has designed the action patterns in reviewing the characters of the story. The question is: is a warrior novel adaptable to the actor's model of the actor? The present article, in an analytical-descriptive manner, has examined the personality in the novel "Salahshoor" by Abdolhossein Industrialzadeh. The results of reflecting the pattern of Grams on this fictional effect suggest that this pattern of action is quite comparable in this novel. The historical novel has several characters that can be classified according to the actor's model of action, with actors, actors, actors, actors, actors, and actors acting in action. In this research, we try to model with the actor of Gremos, Find out the characters in the novel.
    Keywords: novel, warrior, german, acting pattern, personalit}
  • مرتضی بابک معین*

    در بحث های تخصصی مربوط به نشانه شناسی مکتب پاریس، به صورت معمول از دو گرماس صحبت می شود: گرماس یک که بینشی سفت وسخت و ساختارگرا دارد و خود را در اثر معناشناسی ساختارگرا آشکار می کند و گرماس دو که به بینش پدیدارشناسی می گراید و کتاب درباب نقصان معنا تجلی این بینش است. اساس اندیشه روایی گرماس بر منطق لوگوسانتریسم استوار است که خود مبتنی بر مفهوم اکونومی یا مرکزگرایی است؛ یعنی گردش موضوعات ارزشی در دستان سوژه ها در یک نظام بسته. در این نظام بسته، ارتباط هستی شناختی سوژه و موضوعات ارزشی درحد تعامل مبتنی بر «مالکیت» تقلیل پیدا می کند. به تدریج گرماس به سوژه نه صرفا به عنوان «مفهوم ناب دستور زبانی»، بلکه به مثابه سوژه ای هستی شناختی نظر می کند؛ سوژه ای که درگیر خود جهان است و با آن به جای ارتباطی با فاصله و استعلایی، ارتباطی هم عرض برقرار می کند. در این مقاله ضمن اثبات این ادعا که اندیشه روایی گرماس بر منطق لوگوسانتریسم مبتنی بر اکونومی بنا گذاشته شده، به این مهم پرداخته شده که چگونه گرماس از باور به «ارتباط استعلایی و مالکیتی» سوژه دکارتی با جهان به گرماسی که به ارتباط پدیدارشناختی مبتنی بر «هستی در جهان» سوژه باور دارد، گذر می کند.

    کلید واژگان: لوگوسانتریسم, پدیدارشناسی, ساختارگرایی, گرماس}
    Morteza Babak Moin *

    In the specialized discussions of semiotics of the Parisian school, two Greimas are commonly spoken: the first Greimas, who has a rigid vision of structuralism, and reveals himself as a structuralist semantics, and the second Greimas, who tends to see phenomenology. And the book imperfection of meaning is the crystallization of this vision. We believe that the basis of Garmas's narrative thought is based on the logic of logocentrism, which is itself based on the concept of economics or centralism, that is, the rotation of value issues in the hands of subjects in a closed system. In this system, the ontological connection of the subject and value issues is reduced to the level of interaction based on "ownership". Gradually, Greimas treats the subject not only as a "pure concept of grammar," but also as an ontological subject, a subject that engages with the world itself and communicates with it instead of with distance and transcendence. In this paper, while proving that Greimas’s narrative thinking is based on the logic of econometric-based logistics, we will focus on how Greimas believes in the "transcendental and proprietary " relation of Descartes' subject with the world in the heat of a phenomenological relation, based on the "being-in-the-world" of the subject.

    Keywords: Logocentrism, On imperfection of meaning being In t he World, Greimas}
  • طیبه سیفی*، زهرا ناظمی
    گرماس ناقد ساختارگرای فرانسوی در مقام معناشناس، با مطالعه و بررسی معنا و ساختارهای معنایی، فرضیه مدل کنشی را مطرح کرد تا نقش شخصیتها در روایت بهتر آشکار شود. در این فرضیه سه رابطه با هم ترکیب می شوند، رابطه خواست، پیام رسانی و کنشی که از سه الگوی دوتایی: کنش گزار/ کنش پذیر، کنشگر/ هدف، کنش یار/ ضد گنشگر تشکیل شده است. رمان «مصابیح اورشلیم» علی بدر از جمله بهترین رمانهای معاصر عراق است که مساله درگیری اعراب و اسراییل را به شکل کامل دربردارد و دوره طولانی از تاریخ فلسطین را شامل می شود ونویسنده متناسب با طرح رمان، شخصیات ها را از میان جامعه علمی و فرهیختگان معاصر جهان عرب انتخاب کرد که نشان از آگاهی وحساسیت وی در این گزینش دارد. هدف از این نوشتار، واکاوی این رمان و تحلیل شخصیت ها و کنش های آن بر مبنای نظریه کنشی گرماس به روش توصیفی تحلیلی است تا نحوه تولید معنا و شکل گیری رویدادهای رمان بدست این شخصیت ها وکنشگران تبیین شود، علاوه بر این مخاطب نقش ادوارد سعید، شخصیت اصلی و قهرمان حقیقی در سراسر رمان در کنار دیگر کنشگران در پیشبرد روایت به سمت اهداف وخواسته های نویسنده را دریابد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بحران هویت و جستجو برای یافتن هویت ملی، طرح اصلی و هسته مرکزی رمان است که چالش عمده شخصیت ها و کنشگران و محور و محرک کنش آنهاست و نویسنده در بستر تقابل میان شخصیت هایی با یک ملیت یا ملیتی متفاوت
    کلید واژگان: ساختارشخصیت, نظریه کنشی, گرماس, علی بدر, مصابیح اورشلیم}
    Tayyebeh Seyfi *, Zahra Nazemi
    Abstract French structuralist critic Garmas, as a semantist, studied the meaning and structures of semantics and proposed the hypothesis of an action model in order to better reveal the role of the characters in the narrative. In this hypothesis, three relations are combined, the relation of desire, message and action, which consists of three binary models: actor / doable, actor / goal, action / antagonist. Ali Badr's novel "The Jerusalem's lantern" is one of the best contemporary novels in Iraq, which deals with the issue of the Arab-Israeli conflict in its entirety and covers a long period of Palestinian history. He chose the scholars and contemporary intellectuals of the Arab world, which shows his awareness and sensitivity in this selection. The purpose of this article is to analyze this novel and analyze its characters and actions based on Garmas theory of action in a descriptive-analytical method to explain how the production of meaning and formation of novel events by these characters and actors, in addition The audience will understand the role of Edward Saeed, the main character and the real hero throughout the novel, along with other actors, in advancing the narrative towards the author's goals and aspirations. Findings show that the crisis of identity and the search for national identity is the main plot and the core of the novel, which is the main challenge of the characters and actors and the axis and motivation of their actions. The author is in the context of confrontation between characters with
    Keywords: : Ali Badr, Jerusalem Lantern, Personality Structure, Garmas Action Theory}
  • فاطمه بیات فر*، داوود اسپرهم

    کنش در متون عرفانی تحت تاثیر عواملی رخ می دهد که فضای مناسبی برای بیان عرفانی فراهم می آورد. این عوامل می توانند درنتیجه فرآیندهای القایی، تجویزی، رخدادی و یا زاده و زاینده نظام های تنشی و شوشی باشند. سرچشمه این عوامل به تقابل های دوگانه بازمی گردد که نظام تفکر انسان بر آن استوار شده است و بحث پیرامون آن از زمان ارسطو آغاز و در مطالعات ساختارگرایانه و نشانهشناسانه کسانی چون سوسور، فروید، پیرس، موریس، گرماس و... در قرن بیستم ادامه پیدا کرده است. بر پایه همین تقابل ها در رویکردی از علوم نشانه- معناشناسی می توان به سازوکارهای تولید معنا در نظام گفتمانی با ابعاد مختلف حسی- ادراکی، شناختی و زیبایی شناختی اثر پرداخت. در این مقاله با بررسی «نظام های گفتمانی» داستان «پیر چنگی» به مثابه نمونه ای از داستان های منظوم مثنوی معنوی مولانا، جایگاه نظام کنشی، شوشی، تنشی و بوشی در آن مشخص و گذر شخصیت اصلی «پیر چنگی» از حالت نابسامان اولیه به حالت بسامان پایان داستان بیان شده است. نتیجه تحلیل، بیانگر نقش پررنگ نظام شوشی در جهش اصلی داستان است؛ چنانکه در پی یک «لحظه- بارقه»، پیر چنگی شخصیتی به باور رسیده می یابد. جذابیت این داستان برای خوانش مکرر، همانگونه که خود مولانا در آخر داستان اشاره می کند، وامدار حضور سوژه بوشی است.

    کلید واژگان: پیر چنگی, نظام گفتمانی, گرماس, تنش, بوش}
    Fatemeh Bayatfar *, Davood Esparham

    Action in mystical texts occurs under the influence of factors that provide a suitable space for mystical expression. These factors can be the result of inductive, prescriptive, incidental processes or the offspring of tension and state systems. The origin of these factors goes back to the binary oppositions on which the human system of thought is based, and the discussion about it dates back to the time of Aristotle and has continued in the 20th century in the structuralist and semiotic studies of scholars such as Saussure, Freud, Pierce, Morris, Greimas, etc. Therefore, it is based on these oppositions that in a semantic-semiotics approach, we can study the mechanisms of meaning production in discourse systems with different sensory-perceptual, cognitive and aesthetic dimensions. In the present paper, the author examines the discourse systems of the story “Pirchangi” as an example of poetic stories of Masnavi-i Ma’navi by Jalal al-Din Muhammad Balkhi (Rumi), in order to clarify the position of action, tension, existence and state systems in it and to show the transition of the main character from the initial disorder to the organized state at the end of the story. The result of the analysis indicates the prominent role of the state system in the main leap of the story in which the character moves into a state of belief through an “epiphany”. The attractiveness of this story for repeated reading, as Rumi himself points out at the end of the story, owes to the presence of the existential subject.

    Keywords: pirchangi, discourse system, Greimas, Tension, existence}
  • رضا قنبری عبدالملکی*، آیلین فیروزیان پور اصفهانی
    بررسی ساختارهای روایی پایه که در میان فرمالیست ها و ساختارگرایان، در قرن بیستم به طور منسجم دنبال شد، در پژوهش های ادبی، از اهمیتی ویژه برخوردار است. در میان فرمالیست ها، می توان نظریه ولادیمیر پراپ را که در کتابی با عنوان ریخت شناسی قصه منعکس شد، اولین تلاش به منظور نظریه پردازی روایت دانست که بعدها توجه روایت شناسان ساختارگرای فرانسوی را به خود جلب کرد. به کمک روش پراپ، آشکار شد که ساختار نهایی روایت را می توان کشف کرد. این روش که به نقش ویژه شخصیت ها در طرح روایی اهمیت می دهد، در آثار گرماس و برمون دگرگون شد. گرماس با مطالعه ساختارهای معنا و ادامه پژوهش های پراپ، توانست فرضیه مدل کنشی را ارایه دهد. برمون نیز که اساس کارش بر آثار پراپ استوار بود، نظریات خود را بر مبنای تکمیل و بازبینی تیوری پراپ پایه گذاری کرد. در جستار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، بین آرای گرماس و برمون در باب روایت، با نظریات پراپ در این باره مقایسه انجام شده، نشان داده می شود که چگونه گرماس و برمون، آرای پراپ را دست مایه نظریه های جامع تر خود قرار داده اند.
    کلید واژگان: ساخت گرایی, روایت, پراپ, گرماس, برمون, نقش ویژه}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki *, Ailin Firoozian Pouresfahani
    The investigation of basic narrative structures which were followed regularly between formalists and structuralists in twentieth century, has a salient role in literary researches. Among formalists, Vladimir Propp’s theory, manifested in the book “Morphology of Folktale”, can be mentioned as the first attempt in theorizing narration that later attracted French narrative structuralists' attention. By utilization of Propp method, it was revealed that final narrative structure could be determined. This method in which the functions of narrative design were taken into consideration, was changed in Greimas’s and Bremond’s works. By studying structural semantics and continuing Propp’s researches, Greimas could present actantial model. Also Bremond whose works were based on Propp’s view, completed and revised his opinion according to Propp’s theory. In the present study, by using descriptive-analytical method, Greimas’s and Bremond’s narrative viewpoints will be compared with Propp’s opinion. Then it will be represented how Greimas and Bremond, applied Propp’s perspective as a source for reflecting their comprehensive theories.
    Keywords: structuralism, Narration, Propp, Greimas, Bremond}
  • محمدحسین جواری *، نعیمه کریم لو
    هدف ساختارگرایی اولویت بخشیدن به یک نظام منسجم و جهان شمول از پیوند ها و روابطی است که در بین عناصر مختلف زبانی، اجتماعی ، اقتصادی و غیره وجود دارد. بر همین اساس، تحلیل ساختاری آثار روایی نیز بدنبال آن است که امکان دستیابی به الگوهای فراگیر و ساختاری روایت را فراهم نماید. ساختارگرایانی چون « ولادیمیر پروپ» ، «کلود برمون» ،«تزوتان تودوروف» و «ژولین گرماس» بر اساس پیوندهای واحدهای روایی، نوعی روش های تحلیلی را ابداع کردند که کم و بیش، قابل انطباق به تمام آثار ادبی می باشد. به منظور شناخت بهتر نظریات این ساختارگرایان، در این مقاله سعی برآن شده است تا حکایتی از «فرآنسوا بوناوانتور» با نام دختر بی دست را که از ساختاری نسبتا غنی و در عین حال ساده برخوردار است با تکیه بر نظریات این ساختارگرایان تجزیه و تحلیل نماییم. در حقیقت، علاوه بر آشنایی با چهار نوع تحلیل ساختاری حکایت، در این مقاله، نگاهی قیاسی خواهیم داشت به نکات اشتراک و افتراق نظریات این نظریه پردازان که نتیجه ی آن علم به درجه و چگونگی تطبیق هر کدام از این نظریه ها با حکایتهاست.
    کلید واژگان: ساختارگرایی, روایت شناسی, پروپ, برمون, گرماس, تودوروف}
    Mohammad Hossein Djavari *, Naime Karimlou
    Le structuralisme vise à privilégier un système cohérent et universel des relations qui se trouvent entre différents faits linguistiques, sociaux, économiques et etc. De même, l’analyse structurale des œuvres narratives a pour objectif d’accéder aux modèles globales et structurés de la narration. Certains structuralistes comme «Vladimir Propp», «Claude Brémond», «Tzvetan Todorov» et «Julien Greimas», ont inventé des méthodes analytiques basées sur la relation des unités narratives et plus ou moins applicables à toutes les œuvres littéraires. Afin de mieux connaître les théories de ces structuralistes, nous allons les appliquer dans cet article, à un conte écrit par Jean-François Bonaventure Fleury; La Fille sans mains qui possède une structure riche, néanmoins simple et convenable pour être adapté aux méthodes analytiques de ces structuralistes. En fait, en outre de connaître quatre types de lanalyse structurelle des contes, dans cet article, nous aurons un regard comparatif sur les points de concordances et divergences dopinions de ces théoriciens, dont le résultat est de savoir le degré et la manière de la mise en pratique de ces théories avec des contes.
    Keywords: structuralisme, narratologie, Propp, Brémond, Greimas, Todorov?}
  • علی عباسی، میترا مرادی
    آلژیرداس ژولین گرماس، معناشناس فرانسوی، در حوزه نشانه معناشناسی نوین تلاش های فراوانی را در جهت ارائه الگویی منسجم به منظور مطالعه روایت به کار بسته است. به زعم وی آنچه در شناخت متون ادبی اهمیت دارد، تحلیل مکانیکی اثرادبی نیست؛ بلکه باید به بررسی سیر تولید متن تا انتقال و دریافت معنا بپردازیم. یعنی باید نظام های ی گفتمانی متن را که شامل سه گونه هوشمند، احساسی و رخدادی می شوند مورد مطالعه قرار دهیم. دراین بررسی برآنیم تا بر اساس الگوی مطالعاتی گرماس با تحلیل نشانه معناشناسی رمان «و اگر حقیقت داشت» نوشته مارک لوی، رمان نویس معاصر فرانسوی، به بررسی نحوه تولید معنا در نظام های ی گفتمانی روایی حاکم بر آن پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم که: چگونه کنش، شوش و جریانات نامنتظر باعث شکل گیری گفتمان در رمان «و اگر حقیقت داشت» شده و انواع نظام های هوشمند، احساسی و رخدادی را ایجاد کرده اند. این رمان را به سبب منطق روایی حاکم بر آن می توان از دیدگاه نظام های گفتمانی هوشمند،احساسی و رخدادی مورد تحلیل قرار داد.
    کلید واژگان: گرماس, نظام گفتمانی - کنش - شوش, معنا}
    Ali Abasi, Mitra Moradi
    Algirdas Julien Greimas, French semanticist, had made a lot of efforts to provide a coherent model for studying the narration. According to him, what is important in recognizing literary text, is not an effective mechanical analysis, but we must look at the process of producing the text up to the transfer and reception of meaning. That is, we should study the discourse systems of the text, which include three types of intelligent, emotional and eventional. In this study, we will examine the process of producing the meaning in the narrative discourse systems based on the model of the study of Greimas by analyzing the semantics of the novel “and if it was true” written by contemporary French novelist Marc Levy, and we are going to answer the question: How action, state and unexpected flows create the discourse of “and if it was true” and create a variety of intelligent, emotional and eventional systems. This novel, due to it’s narrative logic,can be analyzed from the point of view of intelligent, emotional and eventional discourse systems.
    Keywords: Greimas, discourse system, action, state, meaning}
  • ملیحه رشیدی*

    از دیرباز، داستان، گستردگی و شکل گیری آن در ادبیات ملل گوناگون جایگاه و اهمیت ویژه ای داشته و همواره یکی از دغدغه های محققان ادبی، جمع آوری و طبقه بندی آن براساس معیارهای مختلف ادبی بوده است. این پژوهش به بررسی ساختار رمان به هادس خوش آمدید، نوشته بلقیس سلیمانی، برمبنای نظریه روایی و ساختاری ژپ لینت ولت و گرماس پرداخته است. با قرار گرفتن درمقابل یک گفته، متن یا داستان می توان آن را از زوایای متفاوت همچون خیال پردازی های ناب، طرح بدیع داستان (پی رنگ)، شخصیت شناسی (الگوی کنشی)، زاویه دید متفاوت و... بررسی کرد و به این نتیجه رسید که نویسنده چگونه برای تولید معنا در داستانش از عناصر ساختاری مذکور سود برده است. در این پژوهش، پس از تعریف چهار عنصر ساختاری روایت و نشانه- معناشناسی، به تحلیل این عناصر در ساختار داستان پرداخته و جایگاه آن ها در رمان نام برده با شاهدمثال بررسی شده است.

    کلید واژگان: روایت, ژپ لینت ولت, گرماس, به هادس خوش آمدید, بلقیس سلیمانی}
  • خیریه عچرش، حسن دادخواه طهرانی، صادق سیاحی، علی عدالتی نسب *
    تحلیل گفتمان، گرایشی بین رشته ای در مجموعه دانشهای علوم انسانی و علوم اجتماعی است که از اواسط دهه 1960م تا 1970م، ظهور کرده است. این اصطلاح را نخستین بار زلیگ هریس به کار گرفته و بر انواع مختلفی از روایی، قدرت و انتقادی اطلاق می شود. در تحلیل گفتمان تولید یا تقویت یک ایدئولوژی خاص، بررسی سطوح بالاتر جمله، نگاه علمی و کاربردی به متون، قدرت و غیر آن مورد نظر است.این پژوهش بر مبنای تحلیل گفتمان روایی بر اساس الگوی کنشی و مربع معناشناختی گرماس ونظریه تحلیل گفتمان قدرت میشل فوکو تدوین شده است. بر این اساس ابتدا با توجه به الگوی کنشی گرماس، ساختار داستان و ارتباط بین ساختار و متن بررسی و تبیین شد و سیر تحول در فرآیند داستان بر این اساس تبیین و مربع معناشناختی آن تدوین شد و سپس با توجه به نظریه گفتمانی فوکو موضوع قدرت و بررسی ارتباطات ساختاری و کلامی آن در متن تبیین شد. نتایج حاکی از آن است که نویسنده بر مبنای ساختار و پیرنگی دقیق سیر تحول در داستان را به اشکال متنوعی بیان کرده و سیر فعالیت کنشگران با توجه به اهداف پیش روی آنها مشخص شده است. در سیر فعالیت کنشگران و مسیر تحول آنها از یک سو و مربع معنایی رمان از سوی دیگر قدرت نقشی اساسی دارد. در این رمان همچنین نویسنده به مناسبات قدرت، قدرت و مردم و ارتباطات بین آنها، نقش قدرت بر مردم و کنترل آنها پرداخته و با متنی انتقادی بر علیه قدرت حاکم بر مصر به پا خواسته و با محکوم کردن نگاهی قدرتمندانه به مردم عادی و مشکلاتشان از آنها دفاع کرده است.
    کلید واژگان: گفتمان, گفتمان روایی, گرماس, میشل فوکو, رمان اجنحه الفراشه, محمد سلماوی}
    Kheyriyeh Echresh, Hasan Dadkhah Tehrani, Sadegh Sayyahi, Ali Edalati Nasab
    Critical Discourse analysis is a new definition of discourse analysis its an important branch of discourse analysis. This approach emphasizes the need for a more comprehensive analysis of discourse Among the interesting aspects of critical discourse are producing or strengthening an ideology, understanding texts in their wider context, and using pragmatic and scientific approach to the text analysis. because analysis of new contexts especially novel have an important role in cultural and social evolution in contemporary world, analysis of contexts in this basic is necessary in contemporary literature.This study codified on the basis of validity discourse analysis, active pattern, Grema's semantic square, and Michel Foucault's discourse analysis theory of power. So on the basis of Grema's active pattern, the structure of the novel and the relationship between the structure and content investigated. Then changeability in the novel process and its semantic square codified. The results showed that the researcher has stated the changeability in the novel on the basis of exact structure and a plot in different ways and the work of activists has been defined as for the aims specified. In this study, the researcher considered the power relations, power and people, and the relationship between them, the role of power in the sexuality problem and its control. The researcher also arise against the Egyptian governor with the critical content and defended women and their gender by condemning the authority view of sexuality problem.
    Keywords: Discourse, Validity Discourse, Gremas, Michel Foucault, Ajnahatulfarashat, Mohammad Salmavi}
  • سمیرا شفیعی*، حسینعلی قبادی، حمیدرضا شعیری
    نشانه–معناشناسی روایی بر دو اصل کنش و تغییر استوار است. کنشگران در این نظام اغلب بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده پیش می روند تا به معنایی مطلوب دست یابند. به نظرمی رسد که در بافت داستان های اسطوره ای گفتمان غالب، گفتمان منطقی-روایی است. در این جستار، داستان «ضحاک و فریدون» از شاهنامه فردوسی را از منظر نشانه–معناشناسی به روش توصیفی-تحلیلی واکاوی می کنیم تا نشان دهیم که تمامی مولفه های روایی داستان به سوی تغییر شرایط معنایی پیش می روند. نتایج حاکی است که این گفتمان پویاست و در انتهای داستان وضعیت اولیه به گونه ای به وضعیت ثانویه تغییر یافته که شرایط آن گونه که در ابتدا بوده نیست. مراحل تحول کلامی این گفتمان در چهار مرحله عقد قرارداد، توانشی، کنشی و ارزیابی خلاصه می گردد. ارزش مطرح برای هر دو شخصیت اصلی این داستان، مادی است. ضحاک در پی تاج و تخت و فریدون در پی نابودی حکومت ضحاک است. نظام کنشی–معنایی این گفتمان بر اساس شناسه مکانی به مکان های خودی، کنشی و واسطه ای قابل تقسیم است.
    کلید واژگان: نشانه, معناشناسی, گرماس, ضحاک و فریدون, گفتمان روایی}
    Samira Shafiee*, Hoseinali Ghobadi, Hamidreza Shairi
    The narrative Semiotics is based upon the two facts of action and change. Actors often go on by predetermined programs in this field until they reach appropriate meanings. It seems that the dominant discourse is a logical and narrative phenomenon underlying the structure of mythic stories. In this inquiry, we will study the story of the Zahak and Fereydoun from the Shahname composed by Ferdosi from a semiotic perspective and a descriptive-analytic approach to showing that all narrative components of the story go to alter the semantic features. The results showed that the discourse is dynamic, and at the end, the elementary situation changes to a secondary situation. Zahak wishes to attain the throne while Fereydoun wishes to destroy this government: The stages of language transition are described in the four stages of contract, potential, passive, and analytic. The passive-semantic structure of this discourse is dividable into personal, passive and intermediate places according to their locality.
    Keywords: Semiotics, Geremas, Zahak, Fereydoun, narrative discourse}
  • مسعود آلگونه جونقانی*
    مربع نشانه شناختی به مثابه الگویی که مبانی دلالت را طرح و تبیین می کند نخستین بار توسط گرماس طراحی شد. این الگو که بر نحو اولیه دلالت استوار است و حاصل بسط منطقی تقابل های دوگانی به شمار می رود، در آغاز، برای تحلیل ساختار روایت به کار گرفته شد، اما بعدها گرماس، راستیه و برخی از اعضای مکتب پاریس آن را در حوزه نشانه شناسی شعر نیز به کار بردند. با وجود این، در پژوهش هایی که بر این اساس در ادبیات فارسی صورت گرفته است، این الگو عمدتا در تحلیل ساختار روایی حکایت های منظوم یا منثور استفاده شده است و تحقیق مستقلی که موضوع دلالتمندی شعر را بر اساس مربع نشانه شناختی توجیه و تبیین کند به چشم نمی خورد. بر این اساس، پژوهش حاضر می کوشد ضمن ارایه کلیاتی درباره این الگو، آن را در خوانش نشانه شناختی شعر به کار گیرد. بنابراین، پس از بررسی مولفه های اصلی مربع نشانه شناختی و نحوه ترکیب این مولفه ها، کوشیده شده است نحوه سازمان دهی درونی عناصر، به طور موردی، در غزلی از عطار، مولوی و حافظ بر این اساس بررسی و تحلیل شود. چنین پژوهشی علاوه بر اینکه امکان بررسی ساختاری غزل را از چشم انداز نشانه شناسی فراهم می آورد و برخی از تلقی های پنهان شعر را آشکار می کند، الگویی خواننده محور به دست می دهد که نشان می دهد یک خواننده توانمند چگونه مولفه های معناشناختی را، در راستای فهم شعر، شناسایی و طبقه بندی می کند.
    کلید واژگان: مربع نشانه شناختی, تقابل های دوگانی, دلالتمندی شعر, الگوی خواننده محور, گرماس}
    Masoud Algooneh Juneghani*
    Semiotic Square, as a model trying to analyze and explain the foundation of signification, was ýfirstly developed by Greimas. This model is the logical outcome of the development of binary ýoppositions, and is based on the primary structure of signification. It was first used in the ýstructural analysis of narratives. However, Greimas, Rastier and some other members of Paris ýschool applied it in the field of semiotics of poetry, as well. Nevertheless, researches using ýthis model in the field of Persian literature are mainly concerned with its application in the ýstructural analysis of either prose or verse narratives, and as a consequence, there is no ýcomprehensive research which analyses the process of signification in poetry according to this ýmodel. Hence, after providing the basic assumptions of semiotic model, the present article ýtries to apply it in a semiotic reading of poetry. Therefore, at first the basic components of ýsemiotic square and their combination methods is explained and afterwards the internal ýorganization of the components of a poem by Attar, Mowlavi, and Hafiz is respectively ýanalyzed. Such a research not only provides the possibility of the analysis of the poem's ýstructure, and brings forth some of its latent perspectives, but also offers a reader-oriented ýmodel which indicates how a potent reader recognize and categorize the semantic ýcomponents of the poem so as to arrive at a better understanding. ý
    Keywords: Semiotic Square, binary oppositions, poetic signification, reader, oriented model, Greimas}
  • روح الله قاسمی*
    تبلیغات همواره نقش غیر قابل انکاری در اقتصاد و توسعه صنعت ایفا می کنند. روش هایی که یک گرافیست از آنها بهره می گیرد تا خیل مشتریان را برای خرید کالایی قانع نماید بسیار متنوع و در عین حال حائض اهمیت هستند. در این روش ها، عمده ی تلاش گفته پرداز بر واقع نمایی از آن کالا متمرکز می گردد. به بیان دیگر، تبلیغی می تواند موثر باشد که هنر بیشتری در نزدیک کردن دنیای خیالی تبلیغات و دنیای واقعی داشته باشد. در حقیقت باید بتواند نشان دهد که دنیای مجازی تصویرشده در تبلیغات قابلیت تبدیل به دنیای واقعی ملموس را داراست. در این مقاله تلاش می شود تا با بهره گیری از روش های ارائه شده بوسیله کورتز و گرماس به تجزیه و تحلیل برخی از تبلیغات شرکت سامسونگ بپردازیم. با توجه به اینکه هر نوع آگهی تبلیغاتی در حقیقت نوعی گفته است در این مقاله از روش تجزیه و تحلیل گفتمانی بهره خواهیم برد.
    کلید واژگان: تبلیغات, گفته پردازی, نشانه معنا شناسی, کورتز, گرماس, مربع معنا شناسی}
    Ghassemi Rouhollah*
    Les spots publicitaires jouent un rôle indéniable dans le monde d’aujourd’hui et dans le développement des industries et de l’économie. Les méthodes persuasives dont pourrait profiter un énonciateur qui produit ces spots sont aussi importantes que variées. Mais elles cherchent majoritairement la vraisemblance; en d’autres termes, elles essaient de faire croire que le monde imaginaire qu’elles dessinent peut être réalisé dans l’univers vécu de l’énonciataire. Dans cet article nous tenterons d’analyser les spots publicitaires de Samsung en nous référant aux méthodes sémiotiques et en profitant des points de vue de Joseph Courtès et de Greimas. Etant donné que chaque spot publicitaire est un discours qui s’adresse à ses interlocuteurs pour leur transmettre un message, nous chercherons à appliquer dans cette recherche les méthodes qui sont utilisées pour l’analyse du discours. Le rôle des modalités est un facteur très important dans cette recherche, or, elles ont une position prioritaire dans notre analyse. Nous essayons donc de démontrer dans cet article les moyens et les stratégies utilisées par l’énonciateur qui cherche à créer une interaction active avec la clientèle (dans le cas présent) qui le conduirait vers persuasion.
    Keywords: Publicité, discours, sémiotique, modalités discursives, Courtès, Greimas}
  • حسین آقاحسینی*، پرستو حیدری
    داستان شیر و نخچیران از جمله داستان های بلند و پیچیده مثنوی است که ساختاری دو لایه دارد. این داستان تمثیلی، روساخت و ژرف-ساختی دارد که برای تحلیل آن به الگوهای ساختارشناسی نیاز است. در این پژوهش روساخت داستان که همان حکایت کوتاه کلیله و دمنه است، به روش پراپ بررسی شده و به این نتیجه رسیده است که داستان شیر و نخچیران از قصه های عامیانه ای است که از نظر ساختاری با قصه های پریان پراپ مطابقت دارد؛ اما بدان دلیل که این داستان در مثنوی فراتر از این روساخت ساده است و پیچیدگی-های خاصی دارد، روش پراپ نمی تواند به آن پاسخگو باشد؛ بنابراین ژرف ساخت داستان با الگوی ساختارشناسی تزوتان تودوروف و گرماس تحلیل شده است. بررسی این داستان با دو الگوی مذکور سبب شده تا علاوه بر مقایسه ساختار یک حکایت در دو اثر متفاوت، ویژگی ها و ظرفیت های دیگر این داستان نیز شناخته شود.
    کلید واژگان: داستان شیر و نخچیران, ساختارشناسی, پراپ, تودوروف, گرماس}
    Hossein Agha Hosseini*, Parastoo Heydari
    The tale of Nakhjīrān va shīr is one of the long and complicated stories of Masnavi which has a bilateral structure. This symbolic story has a surface structure and deep structure which demand structural patterns to be analyzed. Therefore, the surface structure of the story which is the very short tale of “Kalila and Damna” has been studied due to Propp’s method concluding to this fact that the story is folk which is comparable to that of Propp’s fairytales will be studied. Whereas this story is beyond a simple surface structure, there is some complications so much that Propp’s method is not able to be provided in it, therefore the deep structure of Tzvetan Todorov and Greimas are necessary. The analysis of this story due to two forementioned patterns cause to compare the structure of two different works, the features and other capacity of the story.
    Keywords: Propp, Todorov, Garmas, Structuralism, Tale of Nakhjiran, va, Shir}
  • یوسف گل پرور*، کامران کسایی، سیداسماعیل قافله باشی

    مکتب ادبی ناتورالیسم در نیمه ی دوم داستان «آداب سفر»، از تاثیرگذارترین داستان های مجموعه ی «طعم باروت»، است. این داستان به دلیل شیوه ی روایت و فضاسازی نمادین و بازتاب اندیشه های تعارض آمیز زنی که از آسیب های اجتماعی جنگ در امان نمانده است، قابلیت بازخوانی از نظرگاه نظریه های ادبی معاصر از جمله ساختارگرایی را دارد. مقاله ی حاضر، ضمن نگاه کلی به عناصر داستانی «آداب سفر»، به بررسی ساختار آن از منظر رمزگان های بارت میپردازد. این رمزگان ها عبارت است از رمزگان کنش های روایی، رمزگان اعتباری و اشاره به نوع روایت، رمزگان فرهنگی یا ارجاعی، رمزگان هرمونتیک، رمزگان نمادین و رمزگان معناشناسانه. در رمزگان کنش های روایی، از پیرفت گرماس و سه قاعده ی اصلی او (اجرایی، میثاقی و انفصالی) بهره گرفته شده است. در این مقاله، شاهدهای روشنی از داستان بر اساس نظریات بارت و گرماس ارائه شده و نشان داده شده است که داستان های کوتاه حوزه ی دفاع مقدس، به لحاظ فنی و ساختاری ظرفیت های خوبی دارند. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است و بر مبنای یادداشت برداری از کتب مختلف، مصادیق آن در داستان تحلیل شده است. سده ی نوزدهم میلادی در فرانسه

    کلید واژگان: آداب سفر, ساختار گرایی, عناصر داستان, بارت, گرماس}
    Usef Golparvar*, Kamran Kasraei, SayedEsmaeil QafeleBashi

    The short story of ‘Adab-e Safar’ is one of the most influential stories of the story collection of ‘Tam-e Baroot’. This work, on account of its narrative style, symbolic atmosphere and the fact that it reflects the conflicting thoughts of a woman who is not protected from the social damage of the war, is capable of being reviewed in perspective of contemporary literary theories, such as structuralism. This article, along with a general look into the narrative elements of ‘Adab-e Safar’, will analyze its structure from the view of Barthes’s codes concept. These codes   consist   of   proairetic,   hermeneutic,   connotative,   cultural   or referential, symbolic and semantic codes. In proairetic codes, the axioms of Greimas and its three principles, i.e. performative, convergent and divergent; are exploited. This articles, based on the theories of Barthes and Greimas, presents clear proofs that the sort stories of the Holy War are technically and structurally qualified. The method used for this research is descriptive analytical one, and through note taking from various tomes the instances are analyzed in the story.

    Keywords: Adab-e Safar, Structuralism, narrative elements, Barthes, Greimas}
  • محسن بتلاب اکبرآبادی*، احمد رضی
    ساختارگرایی با طرح ایده نظام، به بسط چشم اندازی فراگیر در تحلیل متون می پردازد که در طی آن همه اجزای درونی متن به یکدیگر مرتبط و کارکرد هر جزء، وابسته به نظام تلقی می شود. روایت به سبب بنیان علی و معلولی، انسجام و ظرفیت بالایی که در تحلیل ساختاری دارد، توجه بسیاری از روایت شناسان را به خود جلب کرده است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از آرای روایت شناسان ساختگرا، ساختار روایی سه منظومه الهی نامه، منطق الطیر و مصیبت نامه که دارای فرم روایی مشابهی هستند با روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد و قراردادها و قواعد حاکم بر روایت های عطار کشف و معرفی شود. این بررسی نشان می دهد که در ساخت صوری روایت، «سفر» عنصر مرکزی و انسجام بخش منظومه هاست. از این رو، کارکردها و کنشگران حول این عنصر پردازش می شوند. با انطباق این عنصر در مفهوم عرفانی منظومه ها، مشخص می شود که ساحت عرفانی و به تبع آن، مفهوم صیرورت و «شدن»، به نحو چشمگیری ساختار روایت منظومه ها را تحت تاثیر قرار داده است. ساختار روایی منظومه ها، ساختاری لایه لایه است که ساحت زبانی و صوری روایت، ارتباطی دیالکتیک با ساحت بطنی و تاویلی دارد و همین امر به روایت، جنبه ای ذهنی و درونی داده است.
    کلید واژگان: عطار نیشابوری, روایت, ساختارگرایی, سفر, گرماس, برمون}
    Mohsen Botlab Akbarabadi*, Ahmad Razi
    Structuralism extends an inclusive perspective in analysis of texts during which all intratextual components are linked to one another and the function of each component depends on the system. Due to its cause and effect basis, coherence and high capacity in structural analysis, narration has always drawn the attention of many narratologists. This paper attempts to study the narrative structure of three Elahi-nameh, Mantiq al-Tayr, and Musibat-nameh poetic works which have similar narrative forms, using the viewpoints of structuralistnarratologists and a descriptive-analytic method. The agreements and rules governing Attar’s narrations are discovered and introduced. This study shows that “journey” is he central and cohesive element of the poetry works in the formal structure of the narration. Thus, the functions and actions are processed within the framework of this element. By adjusting this element in the mystic concept of the poetic works, it is revealed that the presence of mysticism and therefore the concept of “becoming” have remarkably affected the structure of the narration of the poems. The narrative structure of the poems is a layered one in which the linguistic and formal features of the narration has a dialectic relation with allegorical features. This has given a mental and internal aspect to the narration.
    Keywords: structuralism, narration, Attar Neyshaboori, journey}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال