به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « fantasy » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «fantasy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه طالبی، رضا شجری*، امیرحسین مدنی

    فانتزی یکی از گونه های داستان است که در سده های اخیر در ادبیات کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفته است. تسخیرشدگان جزیره بادیان رمانی در رده نوجوان به نویسندگی بدری مشهدی است. در پژوهش حاضر این داستان به روش تحلیلی توصیفی و کتابخانه ای، از نظر عناصر و ساختار فانتزی و ادبیات اقلیمی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش تعریف جدیدی از گونه فانتزی، تحت عنوان فانتزی اقلیمی ارائه و با بررسی رمان مذکور نشان داده شده است که داستان تسخیرشدگان جزیره بادیان یک فانتزی اقلیمی است. همچنین نویسنده با استفاده از ژانر فانتزی اقلیمی علاوه بر آنکه  به خلق داستانی گوتیک و ترس آور با فضایی بومی اقدام کرده است نه تنها نیاز به هیجان طلبی نوجوانان را برآورده ساخته، بلکه توجه نوجوان را از نمونه های مشابه خارجی به نمونه بومی و ایرانی معطوف کرده است. همچنین از گونه فانتزی اقلیمی برای آشنایی مخاطبان با فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم، خرافات و... یک منطقه خاص بهره گرفته است. بنابراین این داستان را می توان نمونه یک داستان فانتزی اقلیمی ایرانی قلمداد کرد.

    کلید واژگان: تسخیرشدگان جزیره بادیان, بدری مشهدی, رمان نوجوان, فانتزی, ادبیات اقلیمی, ساختار و عناصر فانتزی, فانتزی اقلیمی}
    Fatemeh Talebi, Reza Shajari*, Amirhossein Madani

    Fantasy is a type of story that has been noticed in the literature of children and teenagers in recent years. The Possessed of Badyan Island is a teenage novel and a fantasy story written by Badri Mashhadhi. In the present research, this story has been analyzed in terms of the elements and structure of fantasy and climate literature by analytical-descriptive and library method. In this research, a new definition of the genre of fantasy has been presented under the title of climatic fantasy, and by examining the mentioned novel, it has been shown that the story of The Possessed of Badyan Island is a climatic fantasy. Also, by using the climatic fantasy genre, in addition to creating a gothic and scary story with a local atmosphere, the author not only satisfied the need for excitement of teenagers, but also directed the attention of teenagers from similar foreign to local and Iranian examples. It has also used the climate fantasy genre to familiarize the audience with the culture, history, customs, superstitions, etc. of a specific region. Therefore, this story can be considered an example of an Iranian climatic fantasy story.

    Keywords: The Possessed Of Badyan Island, Badri Mashhadhi, Climate Fantasy, Teenage Novel, Fantasy, Fantasy Elements, Structure, Climate Literature}
  • حسین صرفی، محمدرضا نجاریان*، مجید پویان
    فانتزی های نوین، ادامه ی اساطیر و قصه های عامیانه اند که با تاثیرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم از چهره ها و حوادث قصه های کهن الهام گرفته اند. چهره هایی که از عالمی دیگر، از دنیایی که در چشم ما ناممکن جلوه می کنند، پا به دنیای واقعی مردم می گذارند و همانند چهره های اساطیری، رفتاری از آن ها سرمی زند که برای ما، دور از دسترس و ناشدنی می نماید. ویژگی ها و اعمالی از آن ها می بینیم که آرزوها و نیازهای حال و آینده ی ما را بازتاب می دهند، همچنان که اساطیر و حماسه ها پاسخگوی پرسش ها و بیانگر تشویش ها و آرزوهای نیاکان ما بودند. اژدها در رمان عینکی برای اژدها، اثر محمدهادی محمدی، نمادی از افسانه های رو به فراموشی است که نویسنده قصد دارد با این رمان اهمیت افسانه ها، حماسه ها، قصه های عامیانه و... را به نسل جدید یادآور شود. در این مقاله کوشش شده است که اژدهای این رمان با اژدهایان اساطیری و حماسی (به ویژه در اشعار شاهنامه) مقایسه شود، وجوه تشابه و افتراق آن ها بررسی گردد و  کارکردهای اجتماعی اژدهای فانتزی تبیین شود. همچنین به این پرسش پاسخ داده شود که اگر هدف از این فانتزی جلب توجه نسل جوان به افسانه هاست، چرا با وجود دو افسانه گوی فعال، یعنی بی بی ترنج و ننه اژدها، در کل رمان حتی یک بار هم افسانه ای از آن ها نمی شنویم؟
    کلید واژگان: آشنایی زدایی, اسطوره, رمان عینکی برای اژدها, فانتزی, معکوس سازی هویت.}
    Hossein Sarfi, Mohammadreza Najjariyan *, Majid Pooyan
    Modern fantasies are the continuation of myths and folk tales being directly or indirectly influenced and inspired by the characters and elements used in these genres. Characters from another world, which seem to us impossible, stepping into the real world of the people and their behaviours, like mythological characters, seem implausible and far from our access. The characteristics and actions of fantastic characters reflect our own dreams and desires, exactly like as the ancient myths and epics which have reflected our ancestors` concerns and wishes and answered their questions.In the novel Eyeglasses for the Dragon, by mohammadhadi mohammadi the author attempts to draw the attention of the new generation to the significance of legends, epics, folk tales, etc. In this article, an attempt has been made to compare the similarities and differences between the dragon in this novel and mythological-epic dragons (particularly the ones in the Shahnameh) and consequently answer this important question: if the purpose of the fantasy is drawing the attention of the young generation to fairy tales and the element of the dragon is supposed to appear in the fairy tale, why has the dragon not been mentioned even once in the whole novel despite the presence of the two story tellers in the novel, i.e. Bibi Torang and Naneh Ejdeha?
    Keywords: Defamiliarization, Myth, the Novel Eyeglasses for the dragon, Fantasy, Identity Change}
  • شیوا مسعودی*، نفیسه سعادت
    گوگول در میانه ی سنت ادبی رومانتیسم و ریالیسم داستان می نوشت. اگر فرض بر این باشد که خیال ویژگی رومانتیسم و واقعیت مبنای ریالیسم قلمداد می شوند، آثار گوگول می توانند در میانه ی خیال و واقعیت قرار گیرند که این حوزه  به باور تودوروف قلمروی فانتاستیک است. تودوروف اولین کسی بود که نظریه ی کامل و مدونی برای فانتزی  نوشت و دامنه ی معنایی فانتزی را از به دو سوی شگفت و غریب وسعت بخشید. از آنجایی که آثار گوگول می توانند در حوزه ی معنایی فانتزی قرار گیرند و در منابع فارسی کمتر به مفهوم فانتزی و آثار گوگول که پرداخته شده است، به نظر می رسد این بررسی امکان ایجاد معیارهایی برای سنجش یا خلق قلمرو فانتاستیک در ادبیات ایجاد خواهد کرد. این نوشتار سعی دارد ابتدا به مطالعه ی قلمرو فانتاستیک بر اساس آراء تودوروف پرداخته و در ادامه از این دیدگاه سه سطح فانتزی را به عنوان عناصر تحلیل انتخاب کرده و سپس در انتها ویژگی های این سطوح در داستان های بلوار نفسکی، دماغ و شنل گوگول را بازیابی کند. در سطح نحوی زبان و راوی، در سطح معنایی توصیف های جاندارانگارانه، توصیف جز از کل و موجودات خیالی و در سطح کاربردی میانه ی رویا و واقعیت و مداخله های راوی قلمرو فانتاستیک  خلق می کنند.
    کلید واژگان: فانتاستیک, تودورف, گوگول, بلوار نفسکی, دماغ, شنل}
    Shiva Massoudi *, Nafiseh Saadat
    Gogol wrote in the midst of the literary tradition of Romanticism and Realism. If fantasy is the characteristic of romanticism and reality is the basis of realism, Gogol's works can be placed between fantasy and reality, which, according to Todorov, is the realm of fantasy. In this article, by studying the realm of fantasy based on Todorov's views, three levels of fantasy are selected from his point of view as elements of analysis. Afterwards, The characteristics of these levels are retrieved in ‘Nevsky Prospekt’, ‘Nose’ and ‘The Overcoat’ stories. In syntactic level the narrator and Language, In Semantic level Animistic descriptions, Synecdoche and Imaginary creatures and in Pragmatic level the midst of dream and reality and narrator's intervention, create fantastic realm. This article explores how to achieve the realm of fantasy in Gogol's stories and introduces methods that have been retrieved according to the characteristics and elements of narrative of them. These methods can be used as a measure of the fantastic realm or a way to create it.
    Keywords: Fantasy, Todorov, Gogol, Nevsky Prospekt, Nose, The Overcoat}
  • عزت ملا إبراهیمی*، زهراء فاضلی
    اصبح استخدام الرمز من ابرز میزات ادب الطفل فی فلسطین. فالکاتب باستخدامه للرموز إنما یزید فی جمالیات روایاته من خلال إضفاء مسحه الغموض والعمق علی لغته القصصیه. ویعتبر محمود شقیر من ابرز الادباء الذین استخدموا الرمز فی روایاته الواقعیه، فکانت بعض روایاته مفعمه بالإبداع والتولید مثل روایات "انا وجمانه" و"کلام مریم" و"احلام الفتی النحیل"، مما جعلنا نتتبع الرمزیه فی اعماله الروائیه للطفل، فقد نهل شقیر من هذه الینابیع الثره واستقی محاوره الفکریه لیعبر عن واقع الطفل الفلسطینی، سواء واقعه الخارجی الذی یحیط به او واقعه النفسی وما یختلج فی ذاته من مشاعر واحاسیس وروی. کل ذلک لتعمیق تجربته الإبداعیه والإنسانیه والشعوریه، والتاثیر فی جماهیر الاطفال. تعتمد هذه الدراسه علی المنهج الوصفی- التحلیلی للکشف عن اهم مظاهر الرمزیه فی بعض اعمال محمود شقیر، وقد وصلنا إلی ان نتاجه القصصی یصور الواقع، واجتهد الکاتب فی التنویع والتمرد علی التنمیط المالوف فی الواقعیه. کما انه تاثر بالرمزیه، فکان الرمز ضروره فنیه فی ادب محمود شقیر، وقد لجا الکاتب لاستخدامه کوسیله للتعبیر عن آرائه نتیجه لکبت حریه التعبیر وفرض الحصار الثقافی، إذ تجاوز، من خلاله، قیود الاحتلال ورقابته الامنیه، ولقد اتخذ الادیب من الرمز وسیله فنیه ورکیزه من رکائز تصویره للواقع، وقد تنوعت وتشعبت مصادر رموزه فی ادبه الطفلی، منها التاریخیه والدینیه والطبیعیه والاسطوریه.
    کلید واژگان: الرمز, محمود شقیر, ادب الطفل, فلسطین, الواقعیه}
    Ezzat Mollaebrahimi *, Zahra Fazeli
    Mahmoud Shukair is considered one of the most prominent writers affiliated with realism, especially when the local conditions in Palestinian society matured, which led to the dominance of the realist trend in the Palestinian novel. These political circumstances and events did not leave a trace of romance in literature, but rather imposed positive realism on literature, so Mahmoud Shukair turned to his society, and the concerns and pain of his people’s children became one of his active themes and the main themes of his ideas. His writing became an objective extension of the real-life story, in its connection with the Palestinian child's concerns and suffering. Some of his novels were a reality full of creativity, such as "I and Jumana," "Maryam's Words" and "Dreams of the Skinny Boy". That made us trace three types of realism in it, most notably documentary realism, which tends to convey reality as it is, and realism and the symbol that came to a realistic necessity, which prompted the writer to use it as a means to express his views, as a result of the suppression of freedom of expression, and the imposition of cultural siege. The third form in the stories is "fantasy," which is represented in the way the writer seeks to stimulate and stimulate the imagination of the child and is embodied in the child's dream of transcending the time and spatial limits… to fly into a new reality. We have come to the conclusion that his fictional production depicts reality, and conveys it faithfully, to expose it and then to change it with his new means, such as fantasy and symbol. This is what distinguishes Shukair in his narrative construction. We have sensed solutions and proposals that call for changing the reality; this in itself is positive in the narrative construction, and is in harmony with the realists’ positions, values and calls to criticize and change reality.
    Keywords: Palestinian Children's Literature, Mahmoud Shukair, Documentary Realism, Symbol, Fantasy}
  • سپیده رجبی

    استفاده از تخیل در روایت های داستانی، موضوع اصلی فانتزی است. فانتزی گونه ای هنری است که سحر و جادو را در کنار ابزار فراطبیعی در آثار ادبی به کار می گیرد؛ اما با مرور زمان، ذهن انسان، دیگر پذیرای محتوای سنتی و تکراری آن نیست؛ به همین دلیل، فانتزی در داستان، برای انطباق با شرایط و غافلگیر کردن مخاطب، متحول شده و به اشکالی درآمده که جنبه ی تخیل بکر و جدید داشته باشند. پژوهش حاضر که به روش توصیفی- کیفی و بر اساس مدل تحلیل محتوا نگاشته شده در نظر دارد با استفاده از مطالعه در پنج داستان فانتزی و با توجه به مولفه های موجود، به دلایل استفاده از نمودهای سورریالیستی در پنج داستان بازنویسی شده فانتزی برای کودکان گروه سنی «الف» بپردازد. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که نمودهای سورریال از مسیر کتاب های مقدس به داستان های عامیانه و از آنجا به داستان های کودکان راه یافته اند. همچنین مولفه های ساختاری داستان های فانتزی علی رغم داشتن نام های مشابه معانی متفاوتی دارند.

    کلید واژگان: داستان های کودکان, فانتزی, سوررئالیسم, داستان های عامیانه}
    Sepideh Rajabi

    The use of imagination in fiction narratives is the main theme of fantasy. Fantasy is an artistic type that uses magic along with supernatural tools in literary works; But over time, the human mind no longer accepts its traditional and repetitive content; For this reason, fantasy in the story has evolved to adapt to the conditions and surprise the audience, and has become a form of pristine and new imagination. Although fantasy imaginations and its lane patterns are predetermined and clear, along with the evolution of literary schools, surrealist manifestations that lead to imagination with rebellion, breakdowns, and liberation from the law of nature, and their purpose is to repeat, fresh freshness. And reference to the inner dimension and apply the subconscious; It is seen in fantasy stories. The present study,

    Keywords: fantasy, Surrealism, folk rewritten stories, children's stories}
  • سارا چالاک*
    هدف این پژوهش، واکاوی قابلیت های فانتزی در بازنمایی رشد شخصیت نوجوان است. فانتزی مهم ترین و پرکشش ترین گونه ی ادبی کودک و نوجوان، ظرفیت های فراوانی برای بازنمایی و بازسازی روان نوجوان دارد. فانتزی قادر است ناخودآگاه شخص را در ساحتی خیالی بازنمایی کند. به این طریق اضطراب ها و هراس های واپس زده شده، در شکلی نمادین جلوه می کنند. در این پژوهش به روش تحلیل محتوای قیاسی، فرایند رشد شخصیت نوجوان و دستیابی او به اعتماد به نفس بررسی شده است. بدین منظور ضمن تحلیل ماهیت ناخودآگاه فروید، از نظریه ی «عقده ی حقارت» آلفرد آدلر استفاده شده است. رمان شاهزاده ی شنل تشتکی اثر مهدی رجبی دغدغه های یک نوجوان را بازگو می کند. او که از لکنت زبان رنج می برد و از طرف همسالان تحقیر شده است، به مرور منزوی می شود. جبران عقده ی حقارت، او را به مسیر بازیابی اعتمادبه نفس رهنمون می سازد. نوجوان در سفری خیالی با موانعی مواجه می شود و با هیولاهای ترسناک مبارزه می کند. هریک از عناصر وحشت آور دنیای فانتزی نماد یکی از ترس های اوست. در راه چیرگی بر ترس ها، کودک می آموزد که باید بدون گریز از ماهیت خویش، از نیروهای نهفته در درون خود یاری جوید. شنل تشتکی که در این رمان، نماد لکنت زبان اوست یکی از مهم ترین ابزارهای جادویی یاری گر او در این راه است. شمشیر جادویی ابزار دیگری است که سلاح او در این رویارویی است. شمشیری که در اصل وسیله ی بازی دوران کودکی او بوده و نماد نیروی سالم و چابک درونی اوست. سرانجام با پیروزی بر هیولاها، ترس ها را به سویی می نهد و خویشتن نیرومند و پرنشاط خود را بازیابی می کند.
    کلید واژگان: آدلر, تنش کودک و نوجوان, رمان نوجوان, عقده ی حقارت, فانتزی, نقد روان شناسانه}
    Sara Chalak *
    Novel is an important branch of children's and adolescents’ literature. The events resulting from the stages of growth, physical and mental maturity, crisis of individuality, love and various conflicts of this age are some of the topics raised in adolescents’ novels. In this particular literary genre, the conflict of the adolescent character in the story is depicted with the outside world or the world inside him, which is usually associated with the process of intellectual development. Eventually, the hero of the story must find a way to cope or overcome her/his crises. The fantasy novel is one of the most suitable ways to acquaint the adolescent audience with these external and internal conflicts. The importance of fantasy for adolescents is to communicate with their subconscious. Fantasy stories, without direct expression, in a symbolic context, makes the reader delve into her/his unconscious and confront her/his fears, anxieties and failures. Many characters, places and events in the fantasy world can arise from her/his conflicted psyche or repressed desires.From this point of view, fantasy can be measured with dreams and the rules governing the interpretation and the decoding of dreams can be applied to it, something similar to the work of psychotherapists. With this method, the author can introduce the injuries and tensions deposited in the subconscious of the character of the story. Fantasy can be called the dream of the waking world.
    Keywords: Psychological Criticism, fantasy, adolescents’ novel, Adler, inferiority ‎complex, child, adolescent tension}
  • حسین سلیمی، بشیر علوی

    بی تردید، جادو و جادوگری، تاریخی به قدمت تاریخ بشر دارد. فانتزی و فرایند آن از مباحثی است که در ادبیات قابل بررسی است. حماسه های ایران نیز دارای این چنین ابعادی هستند. به خصوص که رابطه ای تنگاتنگ با اسطوره ها، افسانه ها و حماسه دارند. ازجمله مولفه های رایج در متون وهم انگیز فانتزی، جادو و جادوگری ست. این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی نوشته شده است، کوششی است در پرداخت به نقاط تشابه و تفاوت کاربرد این مولفه در منظومه گرشاسپ نامه با فرامرز نامه و بانوگشسپ نامه. برای دست یافتن به نتیجه، تلاش شده است تا ابتدا تعریفی اجمالی از فانتزی ارایه شود و پس ازآن، مشخصات گرشاسپ و فرامرز و بانوگشسپ در منظومه های مذکور بررسی گردد. درنهایت نیز با ذکر شواهد، به مقایسه بسامد کاربرد جادو و علت برتری گرشاسپ نامه در ابعاد فانتزی جادو پرداخته شود. در مقایسه بسامد استفاده از این عناصر، نخست گرشاسپ نامه و سپس فرامرز نامه و در آخر نیز بانو گشسپ نامه قرار دارند. ازجمله دلایل این برتری در گرشاسپ نامه، می توان وجود سفر و انواع آن و ذهنیت سراینده و نیز نزدیکی او به سبک خراسانی نسبت به دو منظومه دیگر دانست.

    کلید واژگان: حماسه, فانتزی, گرشاسپ, بانو گشسپ, فرامرز}
    Hossein Salimi, Bashir Alavi

    Undoubtedly, magic and sorcery have a history as old as human history. Fantasy and its process are topics that can be explored in the literature. Iranian epics also have such dimensions. Especially since they have a close relationship with myths, legends and epics. Mandatory components in fantasy texts are magic, sorcery and sorcery. This article is an attempt to pay attention to the similarities and differences between the use of this component in the Garshaspnameh system with Faramarznameh and Banogshspnameh. To achieve the result, an attempt has been made to first provide a brief definition of fantasy, and then to examine the characteristics of Gershasp and Faramarz and Banu Gosps in these systems. Finally, by mentioning the evidence, the frequency of use of magic and the reason for the superiority of Garshaspnameh in the fantasy dimensions of magic should be compared. In comparing the frequency of use of these elements, first there are Garshaspnameh letters, then Faramarznameh letter, and finally Lady Gashsapnameh letter. Among the reasons for this superiority in the Garshaspnameh are the existence of travel and its types and the poet's mentality, as well as his closeness to the Khorasani style compared to the other two poems.

    Keywords: Epic, Fantasy, Garshasp, Lady Gashsep, Faramarz}
  • Джанолах Карими-Мотаххар, Сейеде Фаэзе Хоссейни Дарберази

    This article discusses the story of the modern Russian science fiction by Sergei Vasilievich Lukyanenko "The Road to Wellesberg". Unlike current writers, who pay very little attention to fantastic literature, Sergei Lukyanenko was able to take a special place among his contemporaries in this genre of literature. The story “The Road to Wellesberg” is one of the famous works of the author, in which the elements of fantasy are very obvious, and the author, with his modern techniques and methods, made his written language tangible for teenagers. Sergei Lukyanenko transforms the past and the future through fantastic literature. He believes that only in fantastic literature can the world be depicted in such a way that it seems believable and real, while being a fantasy. With his fantasy pen, the author well depicts the position of modern adolescents in society and the family. In addition, Sergei Lukyanenko sometimes mixes science and technology with fantastic literature and thus makes today's modern world more exciting.

    Keywords: Fantasy, Fantastic Literature, Sergei Lukyanenko, Technology, Today’s Teenagers}
  • مالک عبدی*، محمدرضا شیرخانی، سیده زینب فقیه

    ریالیسم جادویی از شاخصه های واقع گرایی است که با خیال در آمیخته و ساختارهای واقعیت را تغییر داده است. حسن کمال از جمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر مصر است که رمان «المرحوم» را به سبک ریالیسم جادویی نوشته و در آن به بیان درد و رنج دانشجویان پزشکی اتاق تشریح و جامعه انسانی پرداخته است. سبک نویسندگی وی موجب شد تا اثرش جنبه های اعجاب انگیزی از جمله کاربرد موفق عناصر ریالیسم جادویی داشته باشد. لزوم شناخت درون مایه و عناصر ریالیسم جادویی در «المرحوم»، ضرورت اصلی پژوهش است. در این پژوهش، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی به چنین نتایجی یست می یابیم: توصیف جزییات یک اتاق تشریح توسط محمود سلمان، استفاده از ریالیسم جادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی  موجود در جامعه، دوگانگی شخصیت درعالم ریال و خیال، نشان از وجود رنگی از خیال و جادو در بستر واقعی رمان «المرحوم» دارد که به کمک مولفه های ذکر شده می توان مشکلات جامعه مصر را به شیوه ای جدیدتر به خواننده نشان داد. اتاق تشریح نمادی از ساختار جامعه مصر است که کمال از این ژرفا به عنوان ابزاری برای نشان دادن رویدادهای پزشکی مصر بهره می گیرد. در این داستان مولفه های ریالیسم جادویی؛ مانند دوگانگی، کشمکش، رازگونگی، سکوت اختیاری، صدا و بو (در ابعاد مختلف آن) حضوری پررنگ تر و برجسته تر دارد. برجسته ترین این مولفه ها در «المرحوم» به کشمکش ذهنی محمود سلمان و جسد مرحوم و رازگونگی وی برمی گردد. تقابل جهان خیالی و واقعی در جای جای رمان مشاهده می شود. این در حالی است که دیگر مولفه ها را نمی توان نادیده انگاشت. هدف نهایی این پژوهش نیز آن است که به کنش مندی عناصر فعال ریالیسم جادویی در پردازش طرح واره های داستانی رمان المرحوم پی برده و نقش این نمادهای تلفیقی را در ارایه تصویری باورپذیرتر از مشکلات جامعه مصر برای خواننده تبیین نماییم

    کلید واژگان: جامعه مصر, رئالیسم جادویی, حسن کمال, رمان المرحوم, واقعیت و خیال}
    Malek Abdi *, Mohammad Reza Shirkhani, Sayyedeh Zaynab Faghih

    Realism means observing the realities of life as they are. The realists believed that "the reality presented in Romanticism is fleeting; Because they portray life as more adventurous and exaggerated than reality. This is while the realists show the ordinary life of people as it is and the reader acknowledges its truth ”(Shamisa, 1391: 78-77). A realist is an external or objective school in which the author does not express his feelings and emotions in the story. He sought to discover the facts so that the reader by reading the work to reach the conclusion that he has read and understood the reality (Hosseini, 1388: 159). Magical realism is a style in which unusual and unnatural phenomena occur and the writers combine ordinary and magical events without any justification and create a story. Hassan Kamal is one of the contemporary Egyptian writers who wrote the story of the "deceased" from the point of view of magical realism, in which he shows the audience strange and surreal events; Where a person named the deceased plots to infiltrate other corpses and complete the flow of unfulfilled deeds and aspirations. The novel "Almarhum" by Hassan Kamal is about two characters, one of whom is related to the world of the dead and in his opinion has a mission from God, and the second character is a writer and a doctor and tries to be the narrator of this person's life.

    Keywords: magical realism, Kamal Hasan, novel The almarhum, Arabic literature, reality, fantasy}
  • مهنوش وحدتی، فاضل اسدی امجد*

    مقاله حاضر، پژوهشی تطبیقی در باب تبیین علل عصیان و مرگ اندیشی در آثار دو شاعر معاصر، نصرت رحمانی و هنری چارلز بوکوفسکی، به کمک نظریات ژاک لکان در سه ساحت خیالی، نمادین و امر واقع است. هدف تحقیق، ابتدا آشکارسازی این موارد در اشعارآن دو و سپس یافتن دلایل روانی، اجتماعی آن است. یکی از اشکال عصیان‎گری در آثار این دو شاعر، بیان صریح اعتیاد راویان آن‎ها به مواد مخدر و الکل است. این عصیان و اعتیاد، راویان را به مرز مرگ، یاس و بدنامی کشانده است و در عین حال هیچ ‎یک از این پیامدها سبب ترک این فانتزی از طرف آن‎ها نمی‎شود. درواقع ژویسانس یا لذتی که با درد و گناه همراه است، آن‎ها را به سمت مرگ سوق می‎دهد. با بررسی عصیان‎گری و مرگ‎اندیشی در شخصیت‎های این دو شاعر، درخواهیم یافت که ریشه این معضلات، عواطف سرکوب شده‎ای است که در نتیجه تقابل سوژه‎ ها با دیگری بزرگ به وجود می‎آیند. درواقع آن‎ها اسیر چرخه‎ای در ساحت نمادین هستند که برای خاتمه دادن به آن چاره‎ای جز عصیان‎گری و مرگ‎اندیشی ندارند. با ورود به امر واقع و درک این فقدان، راویان دچار روان‎ضربه شده اند و با آرزوی بازگشت به ساحت خیالی مادر، سعی در تسکین آلام خود دارند.

    کلید واژگان: ژاک لکان, چارلز بوکوفسکی, نصرت رحمانی, ژوئسانس, فانتزی, دیگری بزرگ, روان ضربه}
    Mahnoosh Vahdati, Fazel Asadi Amjad *

    The present article is a comparative study of the causes of mutiny and morbidity in the works of two modern poets Nosrat Rahmani and Henry Charles Bukowsk in the light of Jacques Lacan's theories of three registers of Imaginary, Symbolic, and The Real. The research first explores these registers in these poets’ works and then analyzes their psychological and social motivations. One form of mutinous act in the poetry of Rahmani and Bukowsk is their persona’s explicit confession to their addiction in alcohol and drugs. Their insubordination has pushed the narrators’ to the threshold of ignominy, despair and death, yet still, none of these consequences seem enough to make them leave the world of fantasy. Jouissance, or pleasure associated with pain and guilt, pushes them towards death. The study concludes that the source of these issues is the repressed feelings that arise as a result of the subject's confrontation with the Big Other. The personas have been caught up in a symbolic cycle, and in order to bring it to an end, they have no choice but mutiny and morbidity. By entering into the Real order and recognizing the lack, they become traumatized and endeavor to retreat to the Imaginary realm of the mother to soothe their pains.

    Keywords: Jacques Lacan, Charles Bukowski, Nosrat Rahmani, Jouissance, fantasy, Big Other, Trauma}
  • عمران صادقی*، بیژن ظهیری ناو، مهدی رستمی

    اسطوره یکی از مهم ترین موضوعات بشر است که در سراسر فضای زندگی او جریان دارد. اسطوره امری پویاست و بازتاب این پویایی در تمام کارهای بشر به ویژه ادبیات جلوه گر است. ادبیات کودکان و نوجوانان نیز از این تاثیر برکنار نیست. گستره ی این بازتاب به ویژه در گونه ی فانتزی آشکارتر است. در این پژوهش در ابتدا تعریفی مختصر از اسطوره ارایه داده شده است؛ آن گاه ویژگی های بینش اسطوره ای بررسی شده و سپس درباره ی ویژگی های عناصر اسطوره ای و شیوه ی به کارگیری آن در داستان های منتخب کودکان و نوجوانان بحث شده است. جنبه های بررسی شده در این مقاله عبارتند از: ویژگی های انسان گیاهی، شخصیت های اساطیری مانند غول و پری، جادو، پیکرگردانی و آنیمیسم. بررسی این پژوهش نشان داد استفاده از عناصر اسطوره ای برای نویسنده ی داستان فانتزی یک هدف نیست؛ بلکه یک وسیله ی بسیار کارآمد است. او می تواند با این عناصر، دنیایی نو و سرشار از شگفتی را برای مخاطب خلق کند. زیرا کودک اسطوره زی است و هنوز لایه های ناخودآگاه ذهن او با جهان اسطوره ای و پیوندهای آن در ارتباط است؛ پس بیشترین لذت را از داستان خواهد برد.

    کلید واژگان: ادبیات کودکان, اسطوره, آنیمیسم, جادو, فانتزی}
    Emran Sadeghi *, BIJAN ZAHIRINAV, MAHDI ROSTAMI
    Introduction

      Myth is one of the original sources of children's stories. Every child's imagination contains all the experiences that human beings have had in their history. The scope of this reflection is especially evident in the fantasy genre. Fantasy also has an essential affinity with myth. The direction of both implies something beyond reality. Myth should be considered as a Minoan story, the origin of which is usually unknown, and is a description of a natural action, belief, institution, or phenomenon that is inextricably linked to religious mirrors and beliefs. In children's stories, elements of myth and fantasy are widely used. 

    Method

    The present study aims to investigate the connection between the fantasy stories of children and adolescents with myths in a descriptive-analytical way by studying the fantasy stories of the eighties. In our opinion, these aspects are the origin of fantasy stories. The aspects studied in this article are: plant-human characteristics, mythical characters such as giants and fairies, magic, the archetype of the hero's journey and sculpting, and animism. The stories studied in this research have been selected from the authors of the field of children and adolescent literature. DiscussionUsing mythical elements is not a goal for a fantasy writer, it is a very effective tool. With these elements, he can create a new world full of surprises for the audience. Because the child is a myth and the subconscious layers of his mind are still connected to the mythical world and its connections; So he will enjoy the story the most.The story of 6,000-year-old Green Man by Fariba Kalhor is based on the ideas of plant-human myths. This story is a description of a green human life that is six millennia old. He has been the companion of many people and scientists. Even the title of the eleventh chapter of the book is human-plant. The six-thousand-year-old green man, like the legend of Gil the Lost, seeks the mystery of immortality.Another story in which human-plant features are evident is the famous pea story of Qasemonia. This story is rooted in the Persian myth of the plant growing from tears. In chickpea stories, which have been rewritten based on ancient stories, we encounter the birth of a plant from human eyes.The story of the grove fairy by Hossein Fattahi uses mythical characters such as the fairy. In creating the unreal characters of the story, in addition to the capacities of those characters, the author has also paid attention to their mythological aspects, such as pigeons and crows. The important point is that the author pays attention to the ecology of the southern region. The author has chosen the characters of his story from the birds and plants of the same area. The grove fairy, who is one of the most important characters in the story, is originally a palm tree.   Animals are often used in children's stories; As we saw in this story or in the story of autumn on the train, written by Mohammad Kazem Mazinani, part of the story is based on the relationship of the child's character with animals.     The magic object expresses one of the most important human needs. Many fantasy stories are based on the pattern of the magical object, and we will confine ourselves to the story of the three magical whistles. In this story, too, the child character of the story takes refuge in a magical whistle in the face of danger and insecurity.The fantasy world is also a world of wonders. Some of these creations are in the form of animal-shaped sculptures in fantasy stories. The two stories of the boy who became a crow by Mohammad Kazem Mazinani and the wolves do not cry are written by Mohammad Reza Yousefi based on metamorphosis. Rebellion against oneself and against one's false traits can be the basis for writing a beautiful educational story. To do this, the author has resorted to symbolism, the wolf is a symbol of the ugly and predatory aspect of man.A large part of the texts produced for children and adolescents deal with the issue of animism in different forms, which, in addition to representing the mythical mentality of their creators and their audiences, in addition to poems, poems, anecdotes and poems. Are also important from an aesthetic point of view. The animation of objects is very evident in the story of autumn on the train. 

    Conclusion

    Mythology is the source of inspiration for children's stories. Because every child in his imagination provides the seeds of all the experiences that human beings have gone through in their history. The child discovers fire like a primitive human. There is no way that the early man walked and the child did not walk in his childhood world and his games. The subconscious layers of the child's mind are still connected to the mythical world and its connections, and therefore the poet and writer of children and adolescents in the moment of composing poetry for them, especially poetry in which the dominance of consciousness is less, inevitably Myths take refuge in their mentality and communicate with that audience through that part of their mind.   Many aspects of mythic insight are influential in children's stories, especially children's fantasy stories. But in the meantime, mythical characters, the re-creation of mythical stories, the archetype of the hero's journey, and animism have an undeniable effect. Applying myth to a fantasy writer is not a goal but a very effective tool. Using mythological elements, he can create a new world full of surprises for the audience. It can be said that any story that has benefited the most from the myth has been more welcomed by children and teenagers.    The space that pervades fantasy stories is highly dependent on mythological elements, especially animism and discernment. Diagnosis in fantasy stories is not cross-sectional; It can be seen throughout the text of the story. As it turns the story into a whole. The use of these recognitions has helped a lot in instilling a special fantasy space that is an expression of wonder.

    Keywords: Children's literature, fantasy, myth, magic, Archetype}
  • رضا ناظمیان، یسرا شادمان*

    فراواقع گرایی، ادبیاتی است که واقعیت را در اعماق امور غیر واقعی جستجو می کند. این واژه یکی از اصطلاحات انتقادی جدید است و به فراتر رفتن از مرز واقعیت  ومنطق به دنیای غیر واقعی و غیر منطقی اشاره دارد. فراواقع گرایی اصطلاحی گسترده است که به توصیف کتاب ها و بناهای تاریخی که حوادث غیرممکن و عجیب را ممکن و باورپذیر می کند؛ می پردازد. از جمله ویژگی های فراواقع گرایی در رمان می توان به منطق خاص روایت، منشا خودآگاهی، اصل جنبه زبانی، منشا نفوذ، روش های تخیل، سبک آزاد، و وحدت موضوعی و انسجام و ناگهانی بودن و پایان باز، و تکه تکه شدن ساختارها (ساختارشکنی)، بازی زبانی، ایجاد شرایط بازی و... اشاره کرد. احمد سعداوی رمان نویس و شاعر و نویسنده و فیملنامه نویس عراقی است، که رمان "فرانکنشتاین در بغداد" رکه برنده جایزه بوکر عرب در سال 2019 شد را نوشته است. در این رمان دیده میشود که نویسنده به دلیل اهمیت وحشت های خشونت آمیز (قتل عام های عراقیها) و ترس از مات و مبهوت شدن خواننده در ارتباط با فراواقع عگرایی و نرسیدن مخاطب به هدف و مراد نویسنده به تکنیک های ناخودآگاه  مانند  گفتگو با خود، نجوا و رویا و خیال متوسل شده است به گونه ای که احیانا به حدی رسیده است که تشخیص آن سخت و تا حدی ناممکن شده است. ومی بینیم که حقیقت واقع نویسنده را وادار می کند تا خواننده را در اتفاقات عجیب و فضاهای عجیب و غریب غرق نماید سپس با آگاهی کامل و از طریق روایت درونیات و وسوسه هایش را بیان می کند، بنابراین او داستان را با طرحی کاملا بررسی شده از قبل روایت می کند و از تکنیک های مدرن و فراواقع گرایی استفاده می کند و به خلق شخصیت غیر واقعی یا همان فرانکشتاین بسنده می نماید.

    کلید واژگان: الروایه العربیه المعاصره, الفانتازیا, احمد سعداوی, روایه فرانکشتاین فی بغداد}
    Reza nazemian, yosra shadman*

    Fantasia is the literature that discovers reality from the depths of what is not reality. Fantasia is a broad term describing the books and effects that make impossible and miraculous events possible and believable. Among the features of fantasy in the novel, we can refer to the logic of the private narrative, the origin of self-awareness, the origin of the linguistic aspect, the origin of penetration, methods of imagination, free style, unpredictability, surprise, open ending, fragmentation of structures, linguistic manipulation, creating game conditions and .. . This research may study; The relationship between fantasy in the novel "Frankenstein in Baghdad" by Ahmed Saadawi and the terrible events in Iraq, based on a descriptive-analytical method, extracting the elements of fantasy first and then applying them to the novel. It aims to highlight the features and dimensions of the miraculous and to show the relationship between the fantasy in Frankenstein's novel and the events in the Iraq war. One of the results of the research is that the writer in this novel has entered the valley of fantasy completely, because of the importance of violent horrors (mass massacres and booby-traps to kill Iraqis) and the fear of the reader’s astonishment in front of the fantasy technique and the failure to reach the writer’s goal. Najwa, dreams and visions may sometimes reach a degree that is difficult to define or become impossible, and we believe that the reality of reality makes the writer to implicate the reader in strange events and strange spaces and with full awareness expresses his obsessions and insides through this narration, so he tells the story with a plan studied before and uses modern techniques and fantasy and is satisfied Creating an unrealistic character.

    Keywords: Contemporary Arab Novel, Fantasy, Ahmed Saadawi, Frankenstein inBaghdad}
  • حکیمه صحابی*، حسین داداشی، نرگس اسکویی
    فانتزی تخیلی ترین گونه داستان است. در فانتزی نویسندگان با عبور از جهان واقع، جهانی ثانوی با قواعد نو خلق می کنند که سرشار از حوادث شگفت انگیز و موجودات خارق العاده است. صمد بهرنگی ازجمله نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که با استفاده از فانتزی، دنیای بزرگ سالی را با دنیای کودکی پیوند داده است. او با تکیه بر این شیوه، مفاهیمی از مسایل اجتماعی و فرهنگی و ایدیولوژیکی را برای مخاطب نوآموز خود به صورت ملموس تر بیان می کند. در این میان استعاره های شناختی، نقش مهمی در اینکه کودکان برخی مفاهیم و مضامین پیچیده و انتزاعی را بهتر درک کنند، برعهده می گیرند. مسئله اصلی نوشتار پیش رو، بررسی فانتزی و بهره گیری آن از استعاره های شناختی در داستان های صمد بهرنگی بوده تا نشان دهد که او چگونه با استفاده از ابزارهای فانتزی و پیوند آن با استعاره های شناختی به تحلیل تجربیات زیستی و اجتماعی برای مخاطب کم تجربه کودک و نوجوان پرداخته است؛ در پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی و تحلیل محتوای قیاسی انجام یافت نتایج ذیل به دست آمد: استعاره های مفهومی در داستان های فانتزی بهرنگی جمع گرایی و تناسب با شرایط و اعتقاد وی را به خواننده القا می کند. در مبحث استعاره های مفهومی تصویری بسامد طرح واره های حجمی و حرکتی در قالب الفاظ با طرح شاهد مثال هایی بیان شد و طرح واره قدرتی مربوط به نوع تفکر و موانع ستیزی بهرنگی و رسیدن به اهداف مورد نظر وی در داستان ها است. استعاره های ساختاری در داستان های بهرنگی، مقام نخست را دارند. بسامد استعاره های جهتی در داستان های فانتزی و واقعی بهرنگی یکسان است.
    کلید واژگان: فانتزی, استعاره های شناختی, بهرنگی, ادبیات کودک و ایدئولوژی}
    Hakimeh Sahabi *, Hossein Dadashi, Narges Oskouie
    Fantasy is the most imaginative genre of story. In the imaginative stories, the writers create a secondary world with new rules by passing beyond real world and breaching the cumbersome rules and frameworks. These worlds include amazing events and fantastic creatures. Samad Behrangi is one of the writers of child and adolescent literature that he connects the adulthood world to childhood world by using fantasy. By emphasis on this style, he expresses the social, cultural and ideological issues for novice readers in tangible way. In this regard, cognitive metaphors play an important role in better perception of some complicated and abstract concepts by children. This article has tried to examine fantasy and cognitive metaphors used in fantastic stories of Samad Behranghi in order to depict how this author, thoughtful and interested in the children and adolescent training, has analyzed the bio-social experiences for less experienced child and adolescent readers using cognitive metaphors. This descriptive and deductive content analytical research showed that the conceptual metaphors in Behranghi's stories imply collectivism and appropriation with socialism beliefs and conditions. Concerning the contextual metaphors, three volumetric, motor and power schemas were mentioned and power schema is related to thinking and eliminating obstacles by Behranghi in the considered goals in the story. The structural metaphors are in the first rank in his stories. The frequency of directional metaphors is the same in the fantasy and real stories
    Keywords: fantasy, cognitive metaphors, Samad Behranghi, Child, Adolescent Literature, Ideology}
  • محمدحسین رمضان کیایی*، سجاد مطهرنیا

    مقاله حاضر با اتخاذ رویکرد روانکاوانه لاکانی و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب ذیل مفهوم چهار گفتمان؛ به بررسی نمایشنامه شاه لیر شکسپیر می پردازد. پرسش اصلی مقاله چرایی جنون شاه لیر و بی نظمی متعاقب درگرفته در جامعه، پس از شرایط ثبات و نظم ابتدای نمایشنامه است. پژوهش حاضر نشان می دهد که چگونه به هنگامی که شاه لیر در مقام ارباب دال و جایگاه موضوع همان انگاری سوژه های خط خورده، از گفتمان حذف شده و حقیقت گفتمان ارباب برملا و پرده فانتزی گسیخته می شود، خدایگان و جامعه هر دو دچار جنون و آشفتگی می شوند. نخست، مفهوم گفتمان ارباب و اجزای آن شرح داده شده و تبیین می شوند و سپس با اتکا به شیوه واکاوی متن به پرسش های اصلی پژوهش پرداخته می شود.

    کلید واژگان: گفتمان ارباب, دال ارباب, سوژه ی خط خورده, فانتزی, جنون, ژاک لاکان}
    MohammadHosein Ramezan Kiaee *, Sajad Motaharnia

    The present study examines Shakespeare’s King Lear according to the Lacanian Psychoanalysis specifically in the light of the Lacan’s four discourses concept. The main question concerns the madness of King Lear and the subsequent turmoil ravaging society after the dominant stability and order in the beginning. The study shows that when King Lear as the master signifier and the locus of identification for the barred subjects, is removed from the discourse, the truth of discourse is going to be revealed, the veil of fantasy is torn apart, and the king and society find themselves in madness. The researchers first present a lengthy introduction mainly discussing the history of psychoanalytic criticism and showing how dramatically it is changed after the radical psychoanalytic innovations made by Jacques Lacan. The next part is totally allocated to explaining the theory of the discourse of master and its constituent components such as the master signifier, the other, the object petit a and the truth.

    Keywords: Discourse of master, Master Signifier, the barred subject, Fantasy, Madness, Jacques Lacan}
  • محبوبه خراسانی*، فریبا شمسی، شهرزاد نیازی

    قصه های عامیانه، مملو از ماجرا هایی است که ساختار روایی و داستانی مناسبی دارند و بیشتر عناصر دراماتیک و نمایشی مناسب جهت تبدیل به فیلم نامه و ساخت پویانمایی را نیز دارا هستند. در این پژوهش، با روش تحلیل محتوا، عناصر روایی و داستانی موجود در قصه های عامیانه و متن منتخب یعنی قصه های مشدی گلین خانم نشان داده شده-است؛ در این قصه ها انواع خاصی از شخصیت دیده می شود و عناصری از قبیل کشمکش، گفت وگو، بحران، گره-افکنی، تعلیق و فضاسازی های فانتزی و خیالی، نمود بارزی دارد و زمینه مناسبی را برای اقتباس فیلم نامه از آن فراهم می نماید؛ علاوه بر آن در مبحثی جادو و فانتزی و ارزش آن برای پویانمایی مطرح شده است. نیز دریافته ایم که عناصر فانتزی در این قصه ها فراوان است که باعث استفاده بهتر فیلم نامه نویس از این گونه خاص می شود و می توان با اقتباس از این قصه ها که مملو از مایه های فرهنگ کهن ایرانی است، بین پویانمایی و فرهنگ ایرانی ارتباط برقرار نمود.

    کلید واژگان: پویانمایی, قصه های عامیانه, گلین خانم, فانتزی, عناصر دراماتیک}
    Mahbobeh Khorasani *, Fariba Shamsi, Shahrzad Niazi

    Folk tales , It is full of adventures that have a proper narrative and story structure and Most of the dramatic elements are also suitable for converting to film and animation.In this study, using content analysis method, the narrative elements contained in folk tales and selected text means “Mashdi Galin Khanom” are shown.There are certain types of characters in these stories and Elements such as : conflict, parley, crisis, knot, suspension and imagery, Conflict, Conversation, The crisis, Knotty, Suspension and fantasy spaces, in these tales have an important effect and provides a good context for the adaptation of the script; In addition, it has been discussed in a magic and fantasy theme and its value for dynamic visualization; We find that fantasy elements are abundant in these stories that make the screenwriter better use of this particular kind.It is possible to communicate between animation and Iranian culture by adapting these stories filled with ancient Iranian culture

    Keywords: Animation, folk tales, Galin Khanom, Fantasy, Dramatic elements}
  • سمانه قدرت آبادی، کریم حیاتی آشتیانی*

    مقاله حاضر، پس از ارایه مقدمه‌ای از چگونگی پیدایش ریالیسم جادویی، ابتدا در آمریکای لاتین و سپس در اروپا، در پاسخ به سوال‌هایی همچون اینکه این سبک چه ویژگی‌های دارد یا چرا در رمان‌های ماری ایندیای، ماوراءالطبیعه در کنار واقعیات روزمره قرار می‌گیرد و هدف از تغییر افسانه‌ها و اسطوره‌ها در آثار وی چیست، به روش توصیفی‌تحلیلی، سه عامل مهم تشکلیل‌دهنده ریالیسم جادویی را بررسی می‌کند. ابتدا، نقش افسانه‌های پریان را در این نوع ادبیات مشخص می‌شود و فرایندی که خواننده با موجودات فراطبیعی انس می‌گیرد. در قسمت دوم به نقش اسطوره‌ها و به‌کارگیری آن‌ها برای تغییر فرهنگ و باورهای انسانی می‌پردازد و قسمت آخر به مولفه سوم ریالیسم جادویی یعنی فانتستیک اختصاص می‌یابد. پس از اشاره‌ای به انواع معانی آن و تفاوت‌هایش با ادبیات «شگرف»، به نقش آن در آثار این نویسنده فرانسوی و آنچه که در فضایی از تردید در ذهن خواننده اتفاق می‌افتد پرداخته خواهد شد. در این پژوهش که هدف اصلی آن بررسی این سه مولفه است، همچنین نشان داده خواهد شد چگونه نویسنده پیام‌هایی را که از طریق افسانه‌های پریان، اسطوره‌ها و متن فانتستیک انتقال می‌یابد در جهت شکستن الگوهای مردانه و فراهم آوردن استقلال زنان تغییر می‌دهد تا خوانشی جدید از آن‌ها به‌وجود آورد.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, افسانه های پریان, اسطوره, فانتستیک, ماری ایندیای}
    Samaneh Ghodratabadi, Karim Hayati Ashtiani*

    Providing an introduction to the formation of magical realism, first in Latin America and then in Europe, in response to questions regarding the characteristics of this movement, the reasons for the supernatural elements at the same level as the realities and the objective of the changes in the tales fairies and myths, we comparatively and analytically explored three main factors of magical realism in the Ndiayian's novels. First, we determined the role of fairy tales in this kind of literature and the process by which the reader becomes familiar with supernatural creatures. In the second part, we discuss the role of myths and their use in changing human cultures and beliefs. The third part is devoted to the third factor, namely the Fantastic. After discussing different definitions of this word and its differences with the Marvelous, we study its role in this French writer's work and explore what goes on in the reader's mind when doubting. In this article, whose main objective is to study these three factors, we also demonstrate how the author modifies messages transmitted through fairy tales and the fantastic to subvert paternal models and gives women independence to establish a new reading.

    Keywords: Magical Realism, Fairy Tales, Myth, Fantasy, Marie NDiaye}
  • T.Shafaq

    Shaukat Bukharai is one of the poets of the late Safavid period. His Divan consists of nine ode, lyric poems, quatrains, vocabulary, fragments of lyric poems, a piece and a chronogram. The most important feature of Shaukat's poetry is subtlety and imagination to the point of exaggeration. His mystical piety and admiration are evident in his poems. In fantasy, he has gone beyond other Indian poets, and sometimes this fantasy and the themes of his creations have taken his poetry away from understanding. To receive Shaukat's poems, one must find his imaginary world. Shaukat followed Saeb Tabrizi in poetry. In his Divan, besides Saeb, he also mentions Indian style poets such as Orfi Shirazi and Talib Amoli and Naziri Neyshabouri, but among the earlier poets, only the name of Hafez Shirazi is mentioned in his Divan. Although Shaukat is not well known in Iran, he had a large followers in Asia Minor and the Ottoman Empire. Among the Ottoman poets, three prominent poets are completely influenced by the style of Shaukat Bukharai. Shaukat's Divan has been translated and described into Ottoman Turkish several times. Today, most manuscripts of Shaukat's Divan are kept in Turkish libraries.

    Keywords: Shaukat Bukharai, Indian style, Ottoman poetry, fantasy, shaukats divan}
  • فاطمه برجکانی*

    تستخدم الروایه التاریخیه بشکل عام الاحداث والمواد التاریخیه کعمودها الرییس، وتحاول ان تختار شخصیاتها من بین الشخصیات التاریخیه. لکن یجب الا نعتبر کاتب الروایه عند خلق اثره مورخا، فهو ادیب قبل کل شیء، واثره اثر فنی بالدرجه الاولی. وباعتماده علی عنصر الخیال یحرر الشخصیات من إطارها التاریخی الضیق لیجعل منها نماذج فنیه. روایه "دروز بلغراد" روایه تاریخیه یحاول الکاتب فیها ان یجمع بین حالاته الذاتیه من جهه وبین الاحداث التاریخیه- الادبیه من جهه اخری. وهذا ما یغلب الوجه الادبی لحضور الکاتب علی الوجه التاریخی. وفی مقاربتنا للنص نعتمد المنهج البنیوی الذی یعتبره بنیه متکامله وکلا متکاملا. یرمی هذا المقال إلی إظهار الرویه الادبیه للروایی حیال سرد الاحداث التاریخیه فی الروایه المذکوره اعلاه. تبین النتایج ان الکاتب "ربیع جابر" لجا إلی الوظیفه الواقعیه للروایه من اجل إنشاء علاقه بین القاری والروایه التاریخیه.

    کلید واژگان: الروایه التاریخیه, السرد, التخییل, دروز بلغراد, دراسات فی السردانیه العربیه}
    Fatemeh Parchegani*

    Historical novels usually use historical events and materials and choose characters from historical figures. However, we should not confuse an author with a historian in terms of artistic production with is an imaginative process. In fictional texts, characters are freed from their specific historical era. Belgrade Druze is a historic novel in which the writer attempts to form an intertextual link between historical and literary events. This would outweigh the literary side against the historical side. This article attempts to show the novelist’s approach to the narration of historical events in the novel. The article finds that that Rabie Jaber, the writer, makes use of the real function of the novel to establish a relationship between the reader and historical events

    Keywords: Arabic Historical Novel, Narration, fantasy, Belgrade Druze, Studies in Arabic Narratology}
  • مزگان بیات کشکولی، علی اصغر حبیبی*، عبدالباسط عرب یوسف آبادی
    تمرکززدایی به توانایی ذهنی کودک اطلاق می شود که در آن از یک پدیده به پدیده دیگر گریز می زند و این گریز باعث شکسته شدن تمرکز وی می گردد. این پدیده که کنش های ذهنی را در پی دارد و باعث رشد شناختی وی و تقویت قدرت تفکر و خلاقیت او می شود، به واسطه شگردهای خاصی در ادبیات کودک جلوه می یابد. این شگردها در دو سطح متن و تصویر قابل بررسی است که سطح تصویر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از تصاویر آثار کودکانه علاوه بر تمرکززدایی، باعث انتظارشکنی مخاطب می گردد، بدین شکل که کودک با دیدن آن ها از حالت معمول خارج و غافلگیر می شود و این فرایند بر تمرکززدایی ذهن او تاثیرگذار است. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است که شگردهای تمرکززدایی انتظارشکن تصویری در ده داستان منتخب از یعقوب شارونی (1931-2017م) داستان نویس معاصر مصر، با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر داده های آماری، مورد بررسی قرار گرفته و چگونگی استفاده از تصاویر انتظارشکن در داستان ها تحلیل شوند. از مهم ترین شگردهای تصویری یافت شده در این داستان ها، می توان به تغییر ناگهانی پس زمینه (32%)، فانتزی سازی (18%) و کادرهندسی در تصویر (13%) اشاره کرد.
    کلید واژگان: داستان های کودکانه عربی, شگردهای تمرکززدایی تصویری, تمرکززدایی انتظار شکن, تغییر ناگهانی پس زمینه, فانتزی سازی}
    Mojgan Bayat Kaskkoli, Aliasghar Habibi *, Abdolbaset Arab Yosefabadi
    Decentralization refers to the mental ability of a child with which he or she jumps from one concept to another.  This often breaks one’s focus, but it promotes mental actions, encourages cognition and strengthens creativity. The phenomenon is manifested by certain techniques in children’s literature. These techniques are examined at the levels of text and image. Of these two, the image is of great importance. Some child-created pictures not only reflect decentralization but also break the anticipation of the audience. Thus, as a child sees such pictures, he or she is surprised and gets out of normal conditions, which causes the decentralization of his mind. In the present study, efforts are made to review the counter-anticipatory decentralization techniques in ten selected stories by Yaghoub Al-Sharoni (1931-2017), an Egyptian contemporary novelist. The stories are dealt with through a descriptive-analytic method and based on statistical data. The research addresses the manner of using unexpected images. The most important visual techniques found in the stories are the change of background, building up fantasies and introduction of geometry in the images.
    Keywords: Arabic children’s literature, Yaghoub Al-Sharoni, Image decentralization, Abrupt change of the background color, Fantasy}
  • بهزاد پورقریب*، همتا مهدوی نتاج، عبدالباقی رضایی تالار پشتی

    نویسندگان با توجه به نیاز های جهان جدید، در شیوه داستان پردازی واقع گرایی تغییراتی داده اند. برخی آثار ادبی پس از جنگ، با دوری از واقعیت و عالم واقع، بر پوچی زندگی امروزی صحه می گذارند. رودی راکر، مبدع تراواقع گرایی، در مانیفست خود اذعان داشت که در جنبش مذکور، خصیصه های فانتزی و علمی تخیلی، مبتنی بر مولفه های دنیای واقع، با هم ممزوج شده اند. اختراعات عجیب علمی، موجودات فضایی و ماورایی، جهان های موازی و حوادث غیرعادی ازجمله مواردی هستند که در این گونه آثار یافت می شوند. علاوه بر این، نقد اجتماعی، به واسطه طنز و به سخره گرفتن حماقت ها و نابخردی های بشر، از دیگر ویژگی های پراهمیت تراواقع گرایی است. فراداستان شیوه ای روایی در داستان های پست مدرن است و در آثار تراواقع گرایانه نیز یافت می شود. در این گونه روایت ها، نویسنده به مصنوع بودن داستان خود اصرار دارد. رمان گهواره گربهاثر کرت وانه گت مشحون از مولفه های جنبش تراواقع گرایی است. این رمان ماجرایی پایان دنیایی را به تصویر می کشد. کرت وانه گت از ویژگی های علمی تخیلی، فانتزی، و طنز و کنایه به مثابه ابزاری برای بیان سرکوب اقدامات ضدانسانی استفاده کرده است. پژوهش حاضر با بهره گیری از تراواقع گرایی، به بررسی رمان گهواره گربه می پردازد و بر این مهم تاکید می کند که نویسنده تراواقع گرا از یک طرف ویژگی های روایت واقع گرایانه را نمایش می دهد و از طرف دیگر، با به کارگیری ویژگی های روایت علمی تخیلی، فانتزی و پایان دنیایی، فضایی را ایجاد می کند که از مرز واقعیت دور می شود. این عوامل در روایت، موجب به وجود آمدن حالت خاص تعلیق در مرز واقعیت و غیرواقعیت می شود.

    کلید واژگان: تراواقع گرایی, روایت پست مدرن, رودی راکر, علمی تخیلی, فانتزی, کرت وانه گت}
    Behzad Pourgharib *, Hamta Mahdavinataj, Abdolbaghi Rezaei Talar Poshti

    Regarding realism as a non-significant and marginal movement of contemporary literature, the authors tried to modify it. Coined and introduced by Rudy Rucker, transrealism is a postmodern movement that consists of fantasy and science-fiction elements as well as realistic features, not to mention that the realism which is used in transrealism is not the sheer one. Time travel, new inventions, alternative worlds, aliens and supernatural elements can be observed in transrealistic works. Satire is another pivotal element of transrealism alongside the aforementioned features. It is employed in order to criticize society and mankind’s follies. Metafiction is considered as a method of narrative in postmodern stories which is also observed in transrealistic works. In metafiction the narrator tries to indicate that the story is artificial. Kurt Vonnegut’s apocalyptic novel, Cat’s Cradle, can be regarded as a transrealistic literary work. It indicates elements of science-fiction, fantasy, as well as satire, and employs them as tools for repressing inhuman deeds. Employing science-fictional, fantasy and apocalyptic literature features, the transrealist author provides a nonrealistic atmosphere. Synchronically, it represents realism. This dichotomy generates an ambiguity and a suspension on the border between the nonrealistic and realistic world. This paper intends to examine the features of transrealism and its objectives in Kurt Vonnegut’s Cat’s Cradle. Besides, it attempts to demonstrate the diversity and complexity of the contemporary narratology by highlighting the narrative features of the very novel.

    Keywords: Fantasy, Postmodern narrative, Rudy Rucker, Science-fiction, Transrealism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال