به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « داستان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « داستان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مریم مقدمی*

    این مقاله درصدد است تا روابط جنسیت شخصیت های داستانی و مکان را در داستان کوتاه طعم گس خرمالوی زویا پیرزاد با تکیه بر نظریه نشانه شناسی مکان بررسی کند. در این داستان زندگی زنی سنتی روایت می شود که تا پایان داستان از پوسته کلیشه های جنسیتی خارج نمی شود. خانه (مکان) که در طعم گس خرمالو نقش محوری دارد، قلمرویی پر از نشانه هاست که به بخشی از هویت شخصیت زن مبدل می شود. درواقع خانه و فعالیتهای درون آن هویتی زنانه و بیرون و هرآنچه متعلق به آن است، هویتی مردانه می یابند. نتایج پژوهش نشان می دهد که طعم گس خرمالو در بازنمایی جنسیت (زن/ درون و مرد/ بیرون) با تکیه بر نشانه ها موفق عمل کرده است.

    کلید واژگان: داستان کوتاه و بازنمایی جنسیت, داستان, طعم گس خرمالو, تحلیل داستانهای زویا پیرزاد, مکان در داستان کوتاه معاصر}
    Maryam Moghaddami*

    The present article seeks to examine the relationship between the gender of fictional characters and place in Zoya Pirzad's The Acrid taste of Persimmon Short Story, based on the theory of place semiotics. In this story, the life of a traditional woman is narrated who does not leave the shell of gender stereotypes until the end of the story.The house (place), which plays a pivotal role in The Acrid taste of Persimmon, is a realm full of signs that become part of the identity of the female character. In fact, the house and the activities inside it find a feminine identity and outside and everything that belongs to it, they find a masculine identity.The results show that the Acrid taste of Persimmon has been successful in representing gender (female / inside and male / outside) by relying on symptoms.

    Keywords: Short Story, Representation Of Gender, Story, The Acrid Taste Of Persimmon, Analysis Of Zoya Pirzad's Stories, Place In The Contemporary Short Story}
  • محمدحسن حبیبی، سیاوش حق جو *، فرزاد بالو، مسعود روحانی
    زمینه و هدف

    بهره مندی از «زبان طنز» و «اندیشه اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم» دو ویژگی سبکی داستانهای بهرام صادقی است. این پژوهش به سبک شناسی این داستانها از طریق جستجوی رابطه ای معنادار میان این دو ویژگی سبکی میپردازد و میکوشد به کمک تئوریهای طنز نشان دهد که حضور این نوع زبان در داستانهای وی معنادار است و با اندیشه غالب در آن آثار هماهنگ است. آنچه موجبات چنین جستجو و کوششی را فراهم میکند بسآمد و فراوانی نمودهای طنز و مولفه های اگزیستانسیالیستی در آثار این نویسنده است.

    روش مطالعه

    روش این پژوهش تحلیلی و توصیفی و بر مبنای مطالعه کتابخانه ای در سه حوزه مطالعاتی تئوریهای طنز، اگزیستانسیالیسم، و آثار نویسنده، و جستجوی حلقه های ارتباطی میان آنهاست.

    یافته ها

    در میان سه تئوری کلاسیک موجود درباره عاملیت و مبنای طنز، یعنی نظریه های برتری، تسکین، و ناسازگاری، تئوری اخیر همسو با سبک زبانی و فکری آثار این نویسنده است و رابطه ای منطقی میان زبان و اندیشه محوری آن آثار برقرار میکند.

    نتیجه گیری

    تئوری ناسازگاری، به این سبب که عامل خنده را افشای تهی بودگی رویدادها از الگوی مفهومی شناخته شده شان میداند، هماهنگی بسیار زیادی با افشاگری مشابهی در اندیشه اگزیستانسیالیسم دارد. از این رو، حضور عنصر غالب طنز در سبک داستان نویسی بهرام صادقی اندیشه اصالت وجودی حاکم بر اغلب آثار نویسنده را توضیح میدهد.

    کلید واژگان: داستان, داستان کوتاه, فلسفه طنز, تئوری طنز ناسازگاری, اگزیستانسیالیسم, بهرام صادقی}
    M.Hassan Habibi, S. Haghjo*, F. Baloo, M. Ruhani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The use of humorous language and the thought of Existentialism are two stylistic features of Bahram Sadeghi's stories. This research deals with the stylistics of these stories by searching for a meaningful relationship between these two stylistic features and tries to show with the help of humor theories that the presence of this type of language in his stories is meaningful and is in harmony with the dominant thought in those works. What causes such a search and effort is the abundance of humor and existentialist elements in the works of this author.

    METHODOLOGY

    The method of this research is analytical and descriptive and based on a library study in three fields of study: theories of humor, existentialism, and author's works, and searching for links between them.

    FINDINGS

    Among the three existing classical theories about agency and basis of humor, that is, theories of superiority, relief, and incongruity, the latter theory is aligned with the linguistic and intellectual style of the author's works and establishes a logical relationship between the language and the central idea of those works.

    CONCLUSION

    The incongruity theory of humor, because it considers the factor of laughter to be the disclosure of the emptiness of events from their known conceptual pattern, has a lot of harmony with a similar disclosure in Existentialism. Therefore, the presence of the dominant element of humor in Bahram Sadeghi's story-writing style explains the existentialist thought governing most of the author's works.

    Keywords: Story, Short Story, Philosophy Ofhumor, Incongruity Theory Ofhumor, Existentialism, Bahramsadeghi}
  • جعفر هواسی

    مولوی در آثار خود به انحای گوناگون حکایات و ابیاتی را برای دست یابی به نتایج جدید به عنوان تمثیل آورده است . از نظر او ظاهرحکایات اهمیت چندانی نداردبلکه آن چه برای او مهم است نتایج و برداشت هایش از حکایات است . بیشتر صور خیالی که در اشعار مولوی به کار رفته از نوع تمثیل است . به هر قصه و داستان تمثیلی مولوی می توان از دیدگاهی ویژه و متفاوت نظر انداخت و به اندازه ی درک و بینایی خویش منظره ای شگرف و شگفت دید .اشعار مولانا سخنانی معمولی در حوزه ی ادبیات نیست بلکه حکایات و تمثیل هایی حکمی و عالمانه است که اصول اخلاقی و تنوع آرا و تجارب خویش را در ضمن حکایات آورده است . رویکرد مولوی در حکایات تمثیلی معمولا مبتنی بر آموزه های عرفانی در جهت تبیین و تفسیر عالمانه موضوعات است . نویسنده کوشیده است تبحر و استادی ملای روم را در قصه ها و تمثیلات مورد بحث قرار دهد تا درجه ی تصرف و ابتکار مولانا را در طرح قصص و ایراد تمثیلات روشن و نمایان سازد . روش گردآوری مقاله ، کتابخانه ای و استفاده از منابع گوناگون و بر شیوه ی تحلیلی و توصیفی است .

    کلید واژگان: تمثیل, قصه, داستان, مولوی}
    Jafar Havasi

    his point of view, the appearance of the stories is not very important, but what is important the results and his impressions of the stories. Most of the imaginary images used in Molvi's poems are allegories. Each of Molavi's stories and allegories can be looked at from a special and different point of view, and one can see a wonderful and amazing sight as much as one's understanding and vision. Molavi's poems are not ordinary words in the field of literature, but rather authoritative and scholarly anecdotes and parables. He has brought the moral principles and diversity of opinions and experiences in the anecd Abstract In his works, Maulavi has used anecdotes and verses as parables to achieve new results. From otes. Maulavi's approach in allegorical stories is usually based on mystical teachings in order to explain and scientifically interpret the subjects. The author has tried to discuss the expertise and mastery of Rumi Mullah in stories and allegories in order to make clear and visible the degree of possession and initiative of Rumi in the design of stories and allegories. The method of compiling the article is library and using various sources and .analytical and descriptive method

    Keywords: Allegory, Tale, Story, Molavi}
  • هه لاله امینی، رضا صادقی شهپر *

    بسیاری از نویسندگان در داستان های خود به محیط بومی و جغرافیایی خاصی، توجه ویژه ای داشته اند و تحولات اجتماعی آن منطقه را منعکس کرده اند. ابراهیم یونسی هم در داستان هایش زبان حال مردم کردستان بوده، تحولات و نابسامانی های این منطقه را نمایانده است. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است، نگارندگان کوشیده اند اوضاع اجتماعی کردستان را از خلال رمان های شاخص ابراهیم یونسی نشان دهند. یونسی در رمان هایش از مسائل اجتماعی و سیاسی عصر پهلوی اول و دوم سخن گفته و کوشیده است از فقر و تنگ دستی مردم مرزنشین به ویژه روستاییان، بیکاری، فقر فرهنگی، فقر بهداشت و نبود امکانات رفاهی، دیدگاه غیر انسانی و تحقیرآمیز جامعه سنتی نسبت به زنان، فساد ماموران دولت و چپاول مردم، خفقان سیاسی و اجتماعی، بی اعتمادی مردم به حکومت مرکزی، ریاکاری شیوخ محلی، یاس و سرخوردگی فعالان سیاسی از فعالیت های حزبی و... پرده بردارد. واژگان کلیدی: ابراهیم یونسی، داستان، اجتماع، کردستان.واژگان کلیدی: ابراهیم یونسی، داستان، اجتماع، کردستان.

    کلید واژگان: ابراهیم یونسی, کردستان, اجتماع, داستان}
    Halalah Amini, Reza Sadeghi Shahpar *

    AbstractMany of authors have paid special attention to specific geographical environments in their narratives and reflected social and political developments in that region. Ebrahim Younisi (1926 _ 2011) born in "Baneh" Kurdistan, in his stories has indicated to the developments and disarraies in that region. In this research that is accomplished with descriptive-analytical method, the authors are trying to investigate social situation in Kurdish Areas in Ebrahim Younisi’s featured narratives. Younisi in his novels has spoken of social issues in Pahlavi | & || era and tried to disclose indigence of people that live at the borders especially villagers, unemployment, cultural poverty, lack of sanitary and welfare facilities, point of view of traditional society towards women and overriding many of their rights, corruption of administrative officers, injustice of the system of Lords and serfs, the political and social repression, people's distrust of the government, hypocrisy of local Sheikhs, despair...Key words: Ebrahim Younisi, Story, Society, Kurdistan.

    Keywords: Story, Ebrahim Younisi, Kurdistan, Society}
  • رضا محمددوست، رضا اشرف زاده *، محمود مهدوی دامغانی
    زمینه و هدف

    بررسی آثار شاعران و نویسندگان ادبی و عرفانی این سرزمین نشان میدهد که داستان سرایی که روند استفاده از واقعیت و روایت، برای برقراری ارتباط با مخاطبان است به شکل بسیار ظریفی مورد استفاده قرار گرفته است. شیخ عطار و مولانا دو شاعری هستند که در تبیین نکته های عرفانی و ارسال پیامهای خود به کرات از داستانسرایی و توسل به تمثیل سود جسته اند. اما علیرغم تفاوت در دوره زمانی این دو شاعر، نقاط اشتراک و افتراق قابل توجهی در داستانها و حکایتهای مشترک آنها ملاحظه میشود که میطلبد تا از نظر ادبی مورد کنکاش قرار گیرد.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که داده های آن از دو مثنوی عطار (مصیبت نامه، الهی نامه) با مثنوی مولانا، طی بیست داستان مشترک از این شاعران، به روش اسنادی و کتابخانه ای و با فیش برداری جمع آوری شده است.

    یافته ها

    در این مطالعه تاثیر پذیری مولانا از عطار کاملا آشکار گردید و این نتیجه حاصل گشت که، علیرغم مشابهتهایی از لحاظ، شخصیت داستان، زمان ، مکان اتفاق افتادن و سبک ارایه داستانها، تفاوتهایی نیز از نطر سبک ادبی و شیوه ارایه آنها وجود دارد و از منظرریخت شناسی حکایتهای مولوی و بررسی کنشهای داستانی وی نشان دهنده نظم و ترتیب منطقیتری است که بر حکایات وی حاکم است. لذا از نظر نوآوری، ذهن مولوی در خلق عبارات و مفاهیم جذابتر میباشد.

    نتیجه گیری

    مبحث داستان سرایی و توسل به تمثیل در ادبیات فارسی و بالاخص اشعار عطار و مولانا از اهمیت ویژ ه ای برخوردار بوده است که برای انتقال اندیشه ها و تذکر به مخاطبان خویش این نوع قالب هنری را برگزیده اند. هر چند عطار در تعیین خط فکری و مشی عرفانی و تعلیم آموزه های آن بر مولانا تاثیری شگرف دارد، ولی مولوی در هنر پرورش داستان و نتیجه گیری از آن جایگاهی رفیعتری داشته و علیرغم مشابهت هایی از منظر ساختار و محتوای داستانهای مشترک، تفاوتهای بارزی با داستانهای عطار دارد.  

    کلید واژگان: سبکهای داستانی, عطار, مولانا, وجوه اشتراک, وجوه افتراق, داستان}
    Reza Mohammaddoost, Reza Ashrafzadeh*, Mahmood Mahdavi Damghani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The examination of the works of poets and literary and mystical writers of this land shows that storytelling, which is the process of using reality and narrative, to communicate with the audience, is used in a very subtle way. Sheikh Attar and Maulana are two poets who have benefited from storytelling and allegory in explaining mystical points and sending their messages many times. But despite the difference in the time period of these two poets, there are significant points of commonality and difference in their common stories and anecdotes, which require to be explored from a literary point of view.

    METHODOLOGY

    The research method in this research is descriptive-analytical, the data of which is collected from two Masnavas of Attar (Palehannameh, Elahinamah) with Masnavas of Rumi, during twenty common stories of these poets, by documentary and library method and by taking a survey.

    FINDINGS

    In this study, the influence of Rumi on Attar was completely revealed and it was concluded that, despite similarities in terms of story characters, time, place of occurrence and the style of presenting the stories, there are also differences in terms of the literary style and the way of presenting them. And from the point of view of the morphology of Molavi"s stories and the analysis of his fictional actions, it shows a more logical order that governs his stories. Therefore, in terms of innovation, Molavi"s mind is more attractive in creating expressions and concepts.

    CONCLUSION

    The subject of storytelling and allegory in Persian literature, especially the poems of Attar and Rumi have been of special importance, who have chosen this type of artistic format to convey ideas and remind their audience. Although Attar has a great influence on Rumi in defining his line of thought and mystical approach and teaching its teachings, Maulavi has a higher position in the art of developing stories and drawing conclusions from them, and despite the similarities in terms of the structure and content of the common stories, there are significant differences with Attar"s stories.

    Keywords: Story Styles, Attar, Rumi, Features Of Commonality, Features Of Difference, Story}
  • وحیده جداری*، علی رمضانی، رضا آقایاری زاهد

    از طریق تحلیل جامعه شناسی اثر ادبی، با تاکید بر یک رابطه دیالکتیکی میان صورت و محتوا، جهان بینی نویسنده را می توان با تاریخ ربط داد. از نویسندگان برجسته معاصر که داستان هایش را با تکیه بر وقایع جامعه نوشته است، رضا براهنی (1314 1401) است که می توان آثارش را با رویکرد جامعه شناسی ادبیات در ارتباط با تاریخ معاصر بررسی کرد. موضوع چهار داستان وی «آواز کشتگان»، «بعد از عروسی چه گذشت»، «رازهای سرزمین من» و «چاه به چاه» توصیف شرایط سیاسی ایران قبل از انقلاب اسلامی و حوادث دوره انقلاب است که می توان با جامعه شناسی در ارتباط با تاریخ تحلیل کرد. در این مقاله با مطالعه کتابخانه ای به روش توصیفی تحلیلی، این آثار با هدف بررسی جهان نگری نویسنده و ساختار معنادار محتوا در همسویی با ساختارهای اجتماعی سیاسی جامعه بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد: داستان های براهنی را گزارشی تاریخی از حوادث دوره پهلوی می توان نامید. کلیت تاریخی داستان ها، توصیف جامعه عصر پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در ساخت تاریخی حوادث دهه پنجاه با روایت ملموس دیده می-شود. در محتوا، استبداد رژیم، فساد حاکمیت، ساواک، زندان و مبارزات مردمی موضوع محوری است. براهنی در قالب شخصیت های خیالی که فاعل جمعی گروه های روشنفکری عصر پهلوی هستند، با توصیف هایی که مشابه واقعی در تاریخ معاصر دارند، اعتراض ها و مبارزات گروه های روشنفکری و مردم را علیه رژیم پهلوی از زاویه دید یک فاعل جمعی روشنفکر تحصیل کرده دانشگاهی روایت کرده است که در مقابل قشر ساواک و اشراف متعلق به رژیم ایستادگی می-کنند.

    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, براهنی, داستان, تاریخ معاصر}
    Vahideh Jedari *, Ali Ramazani, Reaz Aghayarizahed

    With the sociological analysis of the literary work, by emphasizing a dialectical relationship between form and content, the author's worldview can be connected with history. In this way, in the alignment of historical sociology, historical events and happenings, cultural characteristics and important issues of society are determined in the study of works. ". Reza Baraheni (1401-1314) is one of the prominent contemporary writers who wrote his stories based on the events of the society, whose works can be analyzed with the approach of sociology of literature in relation to contemporary history. The subject of his four stories "Song of the Dead", "What Happened After the Wedding", "Secrets of My Land" and "Well to Well" is a reflection of the political conditions of Iran before the Islamic Revolution and the events during the revolution It can be analyzed with sociology in relation to history. In this article, By reading a library in a descriptive and analytical way, these works have been examined with the aim of examining the worldview of the author and the meaningful structure of the content in alignment with the social and political structures of the society with Historical sociology. The results of the research show: , Baraheni 's stories are a historical report of the events of the Pahlavi period. All the stories describe the society from the Pahlavi to the Islamic revolution. It can be seen in the historical structure of the events of the fifties with a detailed narration. In terms of content, the tyranny of the regime, corruption of governance, SAVAK, prisons and popular struggles are central issues. with descriptions that have real parallels in contemporary history ,he narrates the protests and struggles of intellectual groups and people against the Pahlavi regime from the point of view of a university-educated intellectual collective actor.

    Keywords: Sociology, Reza Baraheni, Story, Contemporary History}
  • ریحانه خانزاده، مریم شادمحمدی *، فرشته مومنی
    زمینه و هدف

    تحلیل براساس نقد روانشناختی در بین محققین ادبی بعنوان یک سبک رواج پیدا کرده است. این پژوهش با هدف بررسی داستانی رضا براهنی «روزگار دوزخی آقای ایاز، و رازهای سرزمین من» براساس دیدگاه روانشناسی کارل گوستاو یونگ صورت گرفته است.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر مطالعه ای نظری است و گردآوری داده‏ها با ابزار فیش برداری و مراجعه به منابع کتابخانه ای، به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. تحلیل شواهد و داده ها بصورت کیفی مورد ارزیابی قرار میگیرد.

    یافته ها

    مطالعه آثار براهنی نشان میدهد کهن الگوهای آنیما و آنیموس، سایه، پرسونا (نقاب)، خود و نیز مفاهیم خواب و رویا، ناخودآگاه و اضطراب در آثار براهنی بوضوح قابل مشاهده است. علاوه بر این مهمترین و بیشترین کاربرد براهنی از نظریه های یونگ، «پرسونا» یا همان «نقاب» است که حضور آن را میتوان در تمامی رمانهای موردتحقیق یافت. از دیگر کهن الگوهایی که فراوانی زیادی در آثار براهنی دارد، کهن الگوی «سایه» است. تقریبا در اکثر رمانها، رضا براهنی ناخودآگاه، سایه را به یاری طلبیده و به این روش توانسته شخصیتهای رمانش را بخوبی جلوه دهد. نظریه دیگری که بسامد بالایی در رمانهای براهنی دارد، «مفاهیم کهن» است؛ به این صورت که در داستانها شاهد یک بازگشت به تاریخ و تمدن و یا آداب و رسوم و خرافات هستیم.

    نتیجه گیری

    بررسی و تحلیل رمانهای موردمطالعه، براساس نظریات روانشناسی یونگ در نقد نشان داد شخصیتها و نمادها و کهن الگوهای یافت شده در آنها تا حدودی بصورت خودآگاه ساخته و پرداخته ذهن براهنی است و در بیشتر موارد کاملا عامدانه به آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: داستان, نقد روانشناسی, رضا براهنی, کارل گوستاو یونگ, کهن الگو}
    Reyhaneh Khanzadeh, Maryam Shadmohammadi *, Fereshte Momeni
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Analysis based on psychological criticism has become popular among literary researchers as a style. This research aims to investigate Reza Brahni"s fiction (The Infernal Life of Mr. Ayaz, and The Secrets of My Land) based on the psychological perspective of Carl Gustav Jung.

    METHODOLOGY

    The present study is a theoretical study and data collection was done with the use of data collection tools and reference to library sources in a descriptive-analytical method. Evidence and data analysis is evaluated qualitatively.

    FINDINGS

    The study of Brahni"s works shows that archetypes of anima and animus, shadow, persona (mask), self, as well as the concepts of sleep and dream, unconscious and anxiety are clearly visible in Brahni"s works. In addition, the most important and the most used proof of Jung"s theories is "persona" or "mask" which can be found in all the researched novels. Another archetype that is abundant in Brahni"s works is the archetype of "Shadow". Almost in most of his novels, Reza Brahini unconsciously asked the shadow for help and in this way he was able to show the characters of his novel well. Another theory that has a high frequency in Brahni"s novels is "old concepts"; In this way, we see a return to history and civilization or customs and superstitions in the stories.

    CONCLUSION

    The review and analysis of the studied novels, based on Jung"s psychological theories in criticism, showed that the characters, symbols and archetypes found in them are to some extent consciously created and elaborated by the mind of Brahni, and in most cases, they are completely deliberate.

    Keywords: story, psychological critique, Reza Brahni, Carl Gustav Jung, archetype}
  • میثم احمدی، یوسف کرمی چمه *

    داستان پلیسی (جنایی) جزو گونه های ادبی محبوب در دوران معاصر است. بیش از 180 سال از پیدایش نخستین نمونه های تمام عیار داستان پلیسی (جنایی) در ادبیات جهان میگذرد؛ اما حدود دهه آخر سده سیزدهم شمسی و از طریق ترجمه بود که این گونه ادبی برای نخستین بار وارد ایران شد. در این حیات صد و اندی ساله، داستان پلیسی (جنایی) در ایران شکل ها و دوره های گوناگونی را تجربه کرده است. در این مقاله، با استفاده از منابع کتابخانه ای و به شیوه توصیفی تحلیل کوشش شده است تا میراث داستان پلیسی (جنایی) در ادبیات فارسی طبقه بندی شود. مطابق یافته های پژوهش، عناوینی نظیر ترجمه، پاورقی های پلیسی جنایی، مستندنگاری و حادثه گویی (پلیس های داستان نویس) و نویسندگان حرفه ای و آثار مستقل (داستان نویسان ژانر پلیسی) را برای بررسی سیر داستان پلیسی (جنایی) در ادبیات فارسی می توان درنظرگرفت. شناخت پیشینه و تاریخچه داستان های پلیسی (جنایی) در ادبیات فارسی یاریگر پژوهشگران بعدی در شناخت ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت این داستان هاست.

    کلید واژگان: داستان, داستان پلیسی (جنایی), ادبیات فارسی, ترجمه, پاورقی}
  • زینب بنی اسدی*، محمدرضا صرفی

    اقتباس و بازآفرینی ادبیات داستانی کهن ایران و هماهنگ کردن آن با بیان تصویری و حرکتی انیمیشن در ارتباطی متقابل، موجبات رونق و گسترش این دو گونه ادبی را در سطحی گسترده فراهم می سازد. یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت پویانمایی در ایران، وجود نقاط ضعف در ساختار (فرم و محتوای) این آثار و آشنا نبودن نویسندگان با شیوه های گسترش صحیح و خلاقانه ایده های داستانی و چگونگی استفاده از الگوهای ساختاری در طی فرایند اقتباس و بازآفرینی است. الگوی «گسترش ایده داستانی»، یکی از مهم ترین گونه های رویکرد نظری است که با حفظ وحدت سیستماتیک میان اجزای مختلف فیلمنامه و پیروی از معیارهای عینی تر و دقیق تر با تاکید بر جزییات، فرایندی منطقی و ملموس را در اختیار اقتباسگران قرار می دهد. از آنجا که هدف اصلی این پژوهش، چگونگی پرورش ایده های هوشمندانه و تطبیق محتوای آثار ادبی کهن با الگوی فیلمنامه است، در این مقاله برای نشان دادن نقش مهم و تاثیرگذار عنصر خلاقیت در جریان گسترش ایده داستانی، با رویکردی کاربردی و با استفاده از روش تحلیل تطبیقی، طرح کلی فیلمنامه «ارسلان»، با اقتباس آزاد از داستان «امیرارسلان نامدار» توسط نگارنده نگارش و با مراحل مختلف الگوی «گسترش ایده داستانی» تطبیق داده شد. بر اساس نتایج پژوهش، با الگوبرداری از نحوه پیکره بندی و ساختار فیلمنامه های موفق و مخاطب پسند، می توان فیلمنامه ای قوی، جذاب و پرمخاطب را ارایه داد. تحلیل متن افسانه، شناخت ظرفیت ها و عناصر دراماتیک، اعمال تغییرات مورد نیاز برای تطابق داستان با انیمیشن با بهره گیری از الگوهای ساختاری فیلمنامه نویسی بهترین شیوه برای تبدیل یک داستان به انیمیشن است.

    کلید واژگان: اقتباس, داستان, پویانمایی(انیمیشن), الگوی«گسترش ایده داستانی», امیر ارسلان نامدار}
    Zeinab Baniasadi *, MohammadReza Sarfi

    Adapting and recreating ancient Iranian fiction literature and harmonizing it with the visual and moving expression of animation in a mutual relationship provides the means for the prosperity and expansion of these two literary genres on a wide level. One of the most important cases of failure in animation is the existence of weak points in the structure (form and creator) of these works and the familiarity of the authors with the correct and creative ways of expanding story ideas and how to use the structural patterns of Iran during the process of adaptation and re-creation. The model of "expanding the story idea" is one of the most important theoretical types that provide important and tangible logical processes to the adapters by maintaining the systematic unity between the scripts and following various more objective and detailed characteristics based on information. Since the main goal of this research is how to develop intelligent ideas and adapt the content of ancient literary works to the screenplay model, in this article to show the important and influential role of the element of creativity in the development of the story idea, with a practical approach and using the analysis method. Comparatively, the outline of the "Arslan" screenplay was adapted to the free adaptation of the famous "Amir Arslan" story by the writer and to the different stages of the "story idea expansion" model. Based on the results of the research, by modeling the configuration and structure of successful and audience-friendly screenplays.

    Keywords: Adaptation, story, Animation, model of story idea expansion, Amir Arsalan Namdar}
  • الهام آزاده رنجبر، حسین بیات*، ناصرقلی سارلی، بهادر باقری
    موضوع مقاله حاضر، بررسی و تحلیل عنصر داستانی گفت وگو، در داستان سیاوش است. این داستان با گفت وگوی طوس و گیو که مادر سیاوش را یافته اند، آغاز می شود و با گفت وگوی سیاوش با پیلسم برادر پیران که از او می خواهد پیامش را به پیران رساند، پایان می پذیرد. بنابراین داستان سیاوش اساسا گفت و گو محور است و تمام اطلاعاتی که قرار است داستان در اختیار خواننده بگذارد، از طریق گفت و گو به وی انتقال می یابد، گذشته از این گفت وگو، در پیوند با عنصرهای دیگر داستان، کارکردهای متفاوت خود را آشکار می کند. فردوسی با بهره گیری از آن، شخصیت های داستان را توصیف و معرفی می کند. کنش های داستانی و درگیری ها و کشمکش ها را نشان می دهد، اندیشه های آرمانگرایانه خویش را به گونه ای غیر مستقیم در اختیار مخاطب می گذارد. پدیده های ذهنی را عینی می کند، به مساله روان شناختی پیوند ذهنی و زبان اشاره کرده، در عمل نشان می دهد که در بررسی داستان نمی توان و نباید کارکردهای گفت و گو را از قلم انداخت. داده های این پژوهش از رهگذر مطالعات کتاب خانه ای فراهم آمده و پس از دسته بندی با بهره گیری از روش تحلیلی توصیف شده است. این پژوهش بیش از هر چیز نشان می دهد که فردوسی، در جایگاه داستان سرا، نه تنها عناصر داستان را می شناسد، بلکه بیش از آن از نحوه کارکرد آن ها آگاهی دارد.
    کلید واژگان: فردوسی, داستان, سیاوش, شخصیت, گفت وگو}
    Elham Azadeh Ranjbar, Hossein Bayat *, Naser Qoli Sarli, Bahadur Bagheri
    The subject of the present article is the study and analysis of the narrative element of dialogue in Siavash's story. The story begins with a conversation between Toos and Giv, who has found Siavash's mother, and ends with a conversation between Siavash and Pilsem, the elder brother, who asks him to convey his message to the elders. Therefore, Siavash's story is basically dialogue-based and all the information that the story is supposed to provide to the reader is transmitted to him through dialogue. In addition to this dialogue, in relation to other elements of the story, its different functions reveals. Ferdowsi uses it to describe and introduce the characters of the story. Shows narrative actions and conflicts, indirectly presents its idealistic thoughts to the audience. It objectifies mental phenomena, points tothe psychological problem of mental connection and language, and shows in practice that the functions of dialogue cannot and should not be neglected in the study of the story. The data of this research are provided through library studies and after classification, they are described using analytical method. This research shows more than anything that Ferdowsi, as a storyteller, not only knows the elements of the story, but is also more aware of how they work.
    Keywords: Ferdowsi, Siavash story, Dialogue. Keywords: Ferdowsi, Siavash, story, character, dialogue}
  • آزاده شریفی مقدم*، هانیه شیروانی

    پژوهش حاضر به ‏منظور بررسی ویژگی‏های کلامی شخصیت‏های غیرهم‏سو با جنسیت نویسنده در آثار داستانی صورت گرفت و ‏هدف از انجام آن یافتن تاثیر ناخودآگاه نویسنده بر کلام شخصیت اصلی اثر بود. دو داستان «زن زیادی» و «شب سراب» به‏ عنوان پیکره ‏های مورد بررسی انتخاب شد که در هر دو اثر، جنسیت نویسنده با شخصیت اصلی داستان متفاوت بود. مجموعه ویژگی‏های زبان زنانه رابین تولماچ لیکاف (1975) به ‏عنوان چارچوب نظری به کارگرفته شد که قرابت زمانی بیشتری با بازه زمانی رویداد در دو اثر مورد بررسی داشت. نتایج نشان داد که اگرچه هر دو نویسنده سعی در کاربرد کلام متناسب با جنسیت شخصیت داستانی خود داشته ‏اند؛ اما به‏ نسبت متفاوت ردی از جنسیت خود را در خلال کلام شخصیت داستانی خود به‏ جای گذاشتند. مقایسه دو اثر نشان داد که اگرچه آل‏احمد به‏ نسبت بسیار موفق‏تر عمل کرده و ویژگی ‏های کلامی زن زیادی با جنسیت او همخوانی بسیاری دارد اما همچنان می‏توان نشانی از روایتگری مردانه را در توصیف ‏های زن داستان از برخی فضاها و نیز کلی‏گویی او در رابطه با اموری چون غذا و خوراک دید. از نقاط ضعف شب سراب می‏توان به مواردی چون کاربرد قابل توجه صورت‏ها و الفاظ عاطفی و احساسی همچون عاشقانه‏ ها، استفاده از تردیدنماها، ساختارهای تشدیدی و تکراری و همچنین توجه زیاد به جزییات و ظرایف اشاره نمود. نتایج این پژوهش می‏تواند برای علاقه مندان به حوزه داستان نویسی، نقد ادبیات داستانی و نیز پژوهشگران حوزه زبان جنس مفید بوده و مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: زبان جنس, جنسیت, داستان, شخصیت اصلی داستان, زن زیادی, شب سراب, زبانشناسی اجتماعی}
    Azadeh Sharifi Moghadam *, Haniyeh Shirvani

    The present study investigates the effect of the authors’ gender on the speech features of the characters with different genders. In so doing, two stories were selected in which the genders of the authors were different from those of the main characters. The theoretical framework used in the present study was Lakoff’s (1975) theory of gender language which was more in historical harmony with the two corpuses under study. The verbal characteristics of the main characters of the two stories show that despite the authors' awareness of gender differences in language, they have left traces of their gender in the speech of their characters. A comparison of the two stories shows that Al-Ahmad is more successful in using appropriate language in the speech of the main character. The feminine linguistic features in the speech of his main character are: swearing, prayers and cursing, hesitations and doubts, direct quotations, as well as emotional attributes. On the other hands, the same features in Raheem’s speech is not in accordance with his masculinity. Based on the findings of this research it can be concluded that gender language is inevitable and completely cultural-bound.

    Keywords: «Gender language», «Gender», «Narration», Main character, «Zan-e ziyadi», «Shab-e sarab» «Sociolinguistics»}
  • معین کمالی راد

    تاکید نظریات جدید ادبی بر کاربرد فنون بلاغی و ادبی در سایر متون، این امر را به خاطر میآورد که این اسلوب صرفا مختص به متون ادبی نیست. شباهت هایی که امروزه به قلمرو ادبیات و تاریخ نسبت داده میشود، مرزهای محسوس این دو را دچار خدشه میکند و همگونی و قرابت این دانشها را تصریح مینماید. مورخان برای آنکه اثر خود را به متنی منسجم و خواندنی بدل کنند، از همان عناصری بهره میگیرند که در داستان نویسی کاربرد دارد. لذا چینش، گزینش، حذف و زاویه دید داستان در خدمت اهداف مورخ سامان مییابد. مطابق نتایج یافته شده در این پژوهش، بازگشت به عقب در سیر طبیعی روایت در آغاز جلد ششم به این دلیل منظور گشته تا برای به قدرت رسیدن امیرمسعود غزنوی سابقه ای مطلوب ساخته شود. افزون بر اینکه با منسوب کردن صفات حسنه به مسعود غزنوی، پادشاهی حق طبیعی او قلمداد میشود. بیهقی آغاز مجلد ششم را به گونه ای تنظیم میکند تا مبدا این جلد، که در برگیرنده تاریخ پادشاهی مسعود است، با بررسی صلاحیتهای ذاتی او آغاز گردد، در نتیجه اعمال او در برابر برادرش بدین وسیله مشروعیت یابد.

    کلید واژگان: تاریخ بیهقی, تاریخگرایی نو, داستان, مسعود غزنوی}
    Moein Kamali Rad

    The Emphasis of New Literary Theories on the Use of Rhetorical and Literary Techniques in Other Texts Reminds Us That, This Style is Not Only Specific to Literary Texts. The Similarities That Are Attributed to the Realms of Literature and History Today Damage the Tangible Boundaries of the Two and Specify the Homogeneity and Affinity of These Knowledges. In Order to Turn Their Work Into a Coherent and Readable Text, Historians Use the Same Elements that Are Used in Story Writing. Therefore, the Arrangement, Selection, Deletion and Perspective of the Story are Arranged in the Service of the Historian's Goals. According to the Results Found in this Research, Going Back in the Natural Course of the Narration at the Beginning of the Sixth Volume Was Meant to Create a Favorable Precedent for Amir-Masoud of Ghaznavi to Come to Power. In Addition, by Attributing Good Qualities to Masoud-Ghaznavi, the Kingship is Considered His Natural Right. Beyhaqi Arranges the Beginning of the Sixth Volume in Such a Way That the Origin of This Volume, Which Includes the History of the Kingdom of Masoud, Begins with the Examination of his Inherent Qualifications, Thus Legitimizing His Actions Against His Brother.

    Keywords: Beyhaqi History, New Historicism, Story, Masoud Ghaznavi}
  • ناهید تیرانداز، ابوالقاسم اسماعیل پورمطلق*، عبدالحسین فرزاد
    یکی از بن مایه های کلی همه اسطوره ها، «سفر قهرمان» است. جوزف کمبل بر اساس پیوند نزدیک افسانه ها و قصه های قومی با اسطوره ها؛ الگوی یگانه ای برای این قصه ها پیشنهاد کرده، با عنایت به دیدگاه کهن الگویی یونگ، الگوی سفر قهرمان خود را طراحی و تدوین نمود. این الگو شامل سه مرحله عزیمت، تشرف و بازگشت است که دارای بخشهای متعدد دیگری، مانند: ندای پیک (دعوت)، پذیرش یا رد دعوت، راهنما، گذر از آستانه، آزمون، پاداش و بازگشت است. این پژوهش بر آن است که قصه شهر سنگستان اخوان را بر پایه الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل بررسی و تحلیل کند. بنابراین ابتدا به تبیین نظریه کمبل پرداخته، سپس کردار «شاهزاده» به عنوان نمودی از اسطوره- قهرمان در این شعر را، با مراحل مهم الگوی ذیل تطبیق داده، در پایان به توصیف و تحلیل داده ها می پردازد. نتیجه پژوهش نشان می دهد؛ که اگرچه قهرمان (شاهزاده)، در جست وجوی رستگاری و راه نجات برای جامعه سنگ شده و دردمند خویش (انسان معاصر) است؛ اما چون در سیر گذار از من (اگو)، برای تحقق «خود»، (هسته اصلی زندگی)، شکست می خورد؛ نمی تواند کلید طلسم را باز یابد. از این روی، سفر وی دست آوردی جز شکست و پشیمانی ندارد.
    کلید واژگان: اسطوره, داستان, اخوان, کهن الگو, قصه شهر سنگستان, کمبل}
    Nahid Tirandaz, Abolghasem Esmailpour Motlagh *, Abdolhosein Farzad
    One of the general themes of all myths is the journey of the hero. Joseph Campbell based on the close connection of legends and ethnic tales with myths; He proposed a unique model for these stories, and based on Jung’s archetypal view, he designed and compiled a model of his hero’s journey. This pattern has three stages of departure, arrival and return; these three include other sections such as courier call (invitation), accepting or rejecting the invitation, guidance, crossing the threshold, test, reward and return. This study aims to study and analyze the Story Share Sangestan AkhavanSales based on the travel pattern of the hero Joseph Campbell. Therefore, he first explains Campbell’s theory; then, the prince’s action as a manifestation of the myth- hero in this poem is adapted to the important steps of the following pattern, and at the end, the data are described and analyzed. The result of the research shows that although the hero (prince) is in search of salvation and the way of salvation for his stoned and suffering sthociety (contemporary man); But because it fails to pass from me (the ego) to its realization, (the core of life); cannot find the spell key. Therefore, the ambassador has no achievement but regret and defeat
    Keywords: myth, Story, Akhavan, Archetype, Share Sangestan Story, Campbell}
  • نوشین درخشان*، ابوالفضل غنی زاده

    بر اساس رویکرد واقعیت درمانی و تیوری انتخاب ویلیام گلسر افراد زمانی دست به انتخاب رفتاری می زنند که در ارضای نیازهای خود ناکام می شوند. یعنی رفتار و عمل خاصی را انتخاب می کنند تا شاید بدان وسیله نیازشان را برآورده کنند. وی معتقد است تمامی رفتارها همیشه در آن لحظه که انتخاب می شوند  بهترین انتخاب فرد  برای ارضای یک یا چند نیاز هستند؛ هر چند ممکن است به علت نیافتن روش های موثر دست به انتخاب رفتار ناکارآمد و ناموثر زده باشد. این نیازهای پنج گانه در ژن های انسان تعبیه شده است و فرد برای ارضای این نیازها تصاویری را در ذهن خود جمع می کند.  تفاوت بین مجموعه این تصاویر یعنی دنیای مطلوب با دنیای ادراکی است که فرد را به سمت رفتارهای کلی سوق می دهد که به هنگام کشمکش و تکاپو و به منظور  رسیدن به خواسته ها توسط سیستم خلاق مغز پیشنهاد می شود. مولوی هفتصد سال پیش در داستان «شیر و نخجیران» دفتر اول مثنوی معنوی مناظره ای بین شیر، نخجیران و خرگوش چیده است که رفتارهای آنها به نظر نگارندگان با تیوری انتخاب گلسر همخوانی دارد. در مقاله حاضر برای اثبات این فرضیه، پس از مقدمه، پیشینه نویسی پژوهش و ذکر چارچوب نظری به تحلیل مصداقی رفتارها پرداخته و در پایان نتیجه گیری شده است که رفتارهایی که به تناسب موقعیت مناظره از حیوانات سر می زند با آموزه های تیوری انتخاب گلسر همخوانی داشته است.

    کلید واژگان: واقعیت درمانی, تئوری انتخاب, مسئولیت پذیری, داستان, مثنوی و مولوی}
    Noushin Derakhshan *, Abolfazl Ghanizadeh

    Based on the reality therapy approach and selection theory of William Glaser People choose behaviors when they fail to meet their needs. That is, they choose certain behaviors and actions so that they may be able to meet their needs. He believes that all behaviors are always selected at the moment Are the best choice of person to satisfy one or more needs; However, he may have chosen inefficient and ineffective behavior due to the lack of effective methods. These five needs are embedded in human genes to meet these needs, the person collects images in his mind. The difference between this set of images is the desired world and the perceptual world that leads the person to general behaviors that It is suggested by the creative brain system when struggling and trying to achieve desires Rumi seven hundred years ago in the story of "shir and Nakhjiran" the first book of the spiritual masnavi has arranged a debate between the lion, nakhjiran and the rabbit that Their behavior is consistent with the authors' theory of Glaser theory. In the present article, to prove this hypothesis, after the introduction, the research background and mentioning the theoretical framework are analyzed as examples of behaviors and In the end it is concluded that the behaviors that Consistent with Glasser's theory, according to the animal debate situation

    Keywords: Reality Therapy, Choice Theory, Responsibility, Story, Masnavi, Rumi}
  • محمد فاطمی منش*
    آیین ها بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ و گذشته اقوام مختلف ایرانی به ویژه اهالی سرزمین سیستان به شمار می آیند که با توجه به مذهب، باورها و عقاید قومی و قبیله ای، به شکلی خاص، نمودار گردیده است. درواقع، مردمان سیستان، با توجه به ویژگی های اسطوره شناختی، مردم شناختی، تاریخی و روان شناختی که دارند، دارای آیین هایی هستند که آن ها را نسبت به سایر اقوام دیگر ایرانی متمایز می کند.آیین هایی که با توجه به صبغه کهنی که این مردمان دارند، در داستان های این سرزمین نیز نمایان گردیده و زمینه را برای بررسی و تحلیل های گوناگون ادبی فراهم کرده است. بر همین اساس، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با توجه به امکاناتی که نقد اسطوره ای در اختیار ما قرار می دهد، به بررسی و پژوهش در آیین های موجود در داستان های حوزه فرهنگی سیستان و تحلیل مضامین آن ها بپردازد. بررسی ها نشان می دهد که داستان های سیستانی، حاوی آیین های مختلفی است که از مهم ترین آن ها آیین خون خوردن، اوشیدر، ازدواج با خویشان، جادوگری و سوگواری است که بسیاری از آن ها تحت تاثیر فرهنگ باستانی ایرانی و زرتشتی و همچنین آداب و مناسک اقوام کهنی همچون سکاها در داستان ها ایجاد شده و در میان مردمان ناحیه سیستان رواج یافته است.
    کلید واژگان: آیین, اسطوره, داستان, سیستان, نقد اسطوره شناختی}
    Mohammad Fatemimanesh *
    Rituals are an integral part of the culture and history of the people of Sistan, an Iranian tribe, which has been uniquely expressed through their religious, ethnic, and tribal beliefs. Based on the mythological, anthropological, historical, and psychological characteristics of the Sistani people, their rituals set them apart from other Iranian tribes. Furthermore, these rituals have been depicted in the ancient tales of this region, serving as the foundation for various literary analyses. The purpose of this research is to explore the rituals portrayed in the stories of the people of Sistan and analyze their underlying themes using a descriptive-analytical approach, combined with the critical lens of myth criticism. Extensive studies confirm that Sistani narratives encompass a range of rituals, with notable examples including blood drinking, the myth of Oushidar, incestuous marriages, witchcraft, and mourning ceremonies. Many of these rituals originated from the ancient Iranian and Zoroastrian cultures, as well as the customs and practices of ancient tribes like the Scythians, eventually becoming deeply ingrained within the Sistan region's populace.
    Keywords: rituals, Myth, story, Sistan, Mythological Criticism}
  • زینب ورناصری قندعلی*، خیریه عچرش، احمد جابری نصر

    پیرنگ، ساختمان و طرح اصلی یک داستان است که علاوه بر توالی زمانی قصه، روابط علت و معلولی باید در آن رعایت شود. یعقوب شارونی یکی از نویسندگان برجسته در حوزه ادبیات داستانی کودک است که با کاربرد اصول فنی پیرنگ توانست آثار ارزشمندی را به رشته تحریر در آورد. از جمله آثار وی به نام «سراللحیه البیضاء» است که در این پژوهش به تحلیل و بررسی این اثر از نظر پیرنگ پرداخته ایم تا توانمندی های این نویسنده بزرگ را بیش از پیش اثبات کنیم. از این رو پیرنگ مطرح شده در این داستان می تواند نمونه ای از مهارت نویسنده را آشکار کند. از نتایج این پژوهش درمی یابیم که هر چند پیرنگ ها طبق اصول فنی داستان نویسی بکار برده شدند و توالی زمانی پیرنگ در آن ها رعایت شده است اما روش پیوند دو پیرنگ که در انتهای داستان آمده باعث پیچیدگی داستان و فهم و درک آن را برای کودک کمی دشوار می کند. قابل ذکر است که روش تحقیق در این مقاله به صورت تحلیلی-توصیفی است.

    کلید واژگان: ادبیات, کودک, داستان, پیرنگ, یعقوب شارونی}
    Zeinab Varnaseri Qandali *, Khayriyeh Echresh, Ahmad Jaberinasr

    Pirang is the structure and main design of a story, in which, in addition to the chronological sequence of the story, cause and effect relationships must be observed. Yaqub Sharoni is one of the prominent writers in the field of children's fiction, who was able to write valuable works by using the technical principles of Pirang. One of his works is called "Saral Lahiyyah Al Bayda", which in this research we have analyzed and examined this work from the point of view of Pirang to further prove the capabilities of this great writer.Therefore, the plot mentioned in this story can reveal an example of the author's skill. From the results of this research, we find out that although the stories were used according to the technical principles of story writing and the chronological sequence of stories was respected, but the method of connecting two stories at the end of the story complicates the story and understanding it for the child. It makes it a little difficult. It should be mentioned that the research method in this article is analytical-descriptive.

    Keywords: Literature, children, stories, Pirang, Yacoub Sharoni}
  • شهرام عدالتی شاهی*
    مقاله حاضر به مقایسه مضامین مشترک عاشقانه در اشعار ولاده و ابن زیدون با لیلی و مجنون (نظامی) می پردازد . در این مقاله منظومه لیلی و مجنون سروده ی جاودانه ی حکیم نظامی گنجوی مورد بررسی قرار گرفته و ابیاتی از این منظومه که دارای مضامین عاشقانه بوده اند با اشعار ولاده و ابن زیدون از شاعران هم عصر نظامی به زبان عربی سروده شده مورد قیاس قرار گرفته اند . بی تردید اصل و ریشه این داستان به عرب ها تعلق دارد و سابقه آن به اواخر قرن هفتم میلادی باز می گردد . نام ولاده همیشه مقرون بود با نام ابوالولید احمد بن زیدون ، وزیر و شاعری که عشق و علاقه زیادی از ولاده دید و زیباترین و لطیف ترین قصایدش را برای او سرود . روش پژوهش دراین مکتوب ، استفاده از کتب منبع و از انواع تحقیقات کتابخانه ای (پیمایشی) و توصیفی - تحلیلی است .
    کلید واژگان: داستان, اندلس, ادبیات غنایی, ولاده, ابن زیدون}
    Shahram Edalatishahi *
    The present article compares the common themes of love in the poems of Walada and Ibn Zaydun with Lily and Majnoon (Nezami). In this article, the poem Lily and Majnoon, the immortal poem of Hakim Nezami Ganjavi, has been examined and verses from this poem that had romantic themes have been compared with the poems of Walada and Ibn Zaydun, poets of the same age, written in Arabic. . Undoubtedly, the origin of this story belongs to the Arabs and its history dates back to the late seventh century AD. The name of Walada was always appropriate with the name of Abu al-Walid Ahmad ibn Zaydun, a minister and poet who saw a lot of love and affection for Walada and composed his most beautiful and delicate poems for him. The research method in this letter is the use of source books and a variety of library research (survey) and descriptive-analytical.
    Keywords: The Story, Andalusia, lyrical literature, Walada, Ibn Zaydun}
  • ثریا رحیمی*، خلیل پروینی

    صحنه نقد ادبی ایران و جهان عرب در حوزه بررسی گفتمان های روایی وتحلیل روایت پردازی قرآن کریم، بر هم تای غربی خود روی گشود که بخش اعظم مفاهیم نظری و روش های عملی تحلیل و ساز وکارهای نقد خود را از آن برگرفته بود. بر این اساس، هر پژوهش گری با توجه به گرایش و رویکرد خاص خود و بر اساس روشی که در نقد برگرفته بود، به برسی گفتمان روایی مورد مطالعه پرداخت. جنبه منفی این رویکرد به تحمیل روش نقدی بر متن و کاربست مکانیکی آن باز می گردد که روایت شناسی قرآن کریم را در صحنه نقد داستانی ایرانی-عربی با بحران مواجه ساخت و در برخی موارد قداست گفتمان مورد مطالعه و حقیقت الهی آن را خدشه دار کرد. از این منظر، پژوهش حاضر بر آن شد تا به کنکاش در پژوهش هایی بپردازد که برای بررسی گفتمان قرآنی روش های روایت شناسی نوین را به شیوه ای دگماتیک به کار بسته اند، تا از گذرگاه این کندوکاو به واقعیت موجود این نقد نزدیک شده و پاره ای از کاربست هایی را که پژوهش گران عرب زبان و پارسی گو در این عرصه نگاشته اند، بازنمایی کند. در نهایت، پژوهش حاضر به این نتیجه رسید که روش نقدی در رویکرد برخی پژوهشگران به ابزارهایی هندسی دارای حدود و ابعاد مشخص تبدیل شده که در هنگام کاربست، گریزی از ماندن در چهارچوب آن نیست و همین امر پژوهش گران را به این سمت گسیل داشته که تلاش خود را معطوف به شناخت شرحه های مختلف متن و لایه های تشکیل دهنده گفتمان روایی قرآن کریم معطوف دارند. چالش کاربست روایت شناسی نوین در بررسی گفتمان قرآنی، عمدتا ناشی از دشواری کاربست ساز وکارهای اجرایی این روش و انتقال آن از فضای داستان های بشری به فضایی متفاوت از آن است که همان فضای گفتمان قرآنی است. در همین حال، کاربست روشی ناکارآمد و یا با ماهیتی متفاوت از ماهیت گفتمان ادبی، به تولید نتایجی مبهم می انجامد که از زیبایی گفتمان کاسته و به کارکرد آن آسیب می رساند چرا که نقد در نهایت به انباشتی از آراء منتهی می شود که به سبب عدم همراهی با یک حرکت نقدی پویا درخور اعتنا نیست و این شکاف یکی از مخاطراتی است که پژوهش های علمی در تحلیل و نقد خود با آن مواجه بوده اند.

    کلید واژگان: نقد ادبی, روایت شناسی نوین, داستان, گفتمان قرآن}
    Sorayya Rahimi, Khalil Parvini

    The Iranian-Arab critical scene in the field of studying narrative discourses and analyzing the Quranic narrative opened up to its Western counterpart, from which it derived most of its theoretical concepts, methods of procedural practice, and critical mechanisms. Each researcher dealt with the studied narrative discourse according to his own inclination and orientation, and on the basis of the approach he adopted in the analysis, and the negative side in this approach is represented in projecting the method on the text and employing it mechanically, as this aspect of employing the method raised a crisis in the Iranian and Arab narrative scene in the study of the Quranic narrative. And he touched - at times - the sanctity of the studied discourse and its divine truth. From this standpoint, our research came to investigate the critical models that adopted the procedures of Narratology criticism in their applied practices on the Quranic discourse in a dogmatic manner, to approach the reality of this criticism, and then shed light on some of the applications made by Arab and Iranian researchers in this field. The research concluded in the end that the method in the understanding of some researchers has turned into engineering tools with limits and dimensions that cannot be touched upon application, so he leads them and devotes their efforts to revealing the textual units and segments that make up the Quranic narrative discourse. So, the problem of employing Narratology in the study of the Qur’anic discourse is mainly due to the difficulty of employing its procedural mechanisms and transferring them from the space of human narrations to a space different from it, which is the Qur’anic narration. It produces a set of ambiguous data that makes the discourse lose its aesthetics, and affects the essence of its function, as criticism eventually turns into a crowd of unreliable judgments, due to its failure to keep pace with an effective analytical critical movement, and this gap is one of the risks that studies have suffered from throughout their critical practice.

    Keywords: literary criticism, narratology, story, Quranic discourse}
  • افسانه سعادتی*، حسن یزدان پناه
    یکی از روش های شناخت عمیق متون، بررسی تعامل بین آثار مختلف است؛ زیرا نویسندگان، خواه ناخواه تحت تاثیر آثار یکدیگر هستند. موضوع اصلی این جستار، خوانش بینامتنی دو داستان از مثنوی معنوی و دکامرون بر مبنای نظریه ترامتنیت ژنت است. «آن صوفی که زن خود...» قصه ای از مثنوی است که از نظر بن مایه ها با قصه «هیچ آدابی و...» و یا «وقتی چاره، منحصر به فرد می شود»، از دکامرون شباهت‎هایی دارد: بی وفایی،خیانت، کام جویی و شهوت رانی و حیله زنان و ترس از رسوایی از جمله بن مایه های مشترک این داستان ها و تشکیل دهنده بنیان اصلی آنها است. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی تطبیقی برآن است تا ضمن قیاس این دو اثر کلاسیک، به بیان وجوه اشتراک و افتراق این داستان ها بپردازد. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که بوکاچیو در حکایاتش به طرز قابل‎تاملی، قصه ای از مثنوی را بازآفرینی کرده است. این پژوهش توانسته است از سویی زمینه مساعد را برای بخشی از مطالعات تطبیقی فراهم سازد و از دیگر سو، راهگشای مطالعات در حوزه مولوی پژوهی باشد.
    کلید واژگان: دکامرون, مثنوی معنوی, بینامتنیت, بن مایه, داستان}
    AFSANEH SAADATI *, Hasan Yazdanpanah
    One method of gaining a deep understanding of texts is through examining the interactions between different works. Authors are often influenced by each other's writings, whether intentionally or unintentionally. The focus of the essay is to explore the intertextual reading of two stories: "The Sufi Who Caught His Wife with a Strange Man" from Masnavi Manavi, and the second story from Day Seven of Decameron ("Peronella Hideth a Lover of Hers in a Vat, Upon Her Husband's Unlooked for Return") through the lens of Genet's theory of transtextuality. These two stories share similarities in themes such as unfaithfulness, betrayal, enjoying life, women's cunning, and the fear of scandal. The present research adopts an analytical-comparative approach to compare these two classic works and highlight their commonalities and differences. The research findings suggest that Boccaccio recreated a story from Masnavi Manavi in a remarkable manner within his own tales. The study not only establishes a favorable foundation for comparative analysis but also paves the way for further exploration of Rumi's works.
    Keywords: Decameron, Masnavi Manavi, intertextuality, theme, story}
  • فضل الله خدادادی*

    مساله پژوهش حاضر بر این موضوع استوار است که اگرچه بنیان خاطره- داستان بر خاطره است، اما عناصری چون: تعلیق، اپیزودهای متعدد، شخصیت پردازی و هم بوم پنداری آن را بسیار به داستان نزدیک کرده است. همچنین مطالعه زیرساخت های روایی خاطره و داستان  نشان می دهد که این دو قالب علاوه بر اشتراک عناصری، وجه مشترک دیگری نیز دارند و آن ساختار عمل روایی مبتنی بر شرح رخدادهای گذشته بر اساس فرمول «امروز- اینجا»، روایت «آن روز- آنجا» را نقل کردن، است؛ اما نگارنده در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی فراهم آمده است با ادله علمی ثابت می کند که بین دو قالب داستان و خاطره- داستان تفاوت های روایتی فراوانی وجود دارد. در واقع هدف پژوهش حاضر تبیین تمایزها و مشخص کردن مرز دو قالب داستان و خاطره- داستان با تکیه بر چندی از آثار داستانی و خاطره- داستانی در ادبیات دفاع مقدس است و نگارنده می کوشد  به تبیین مقوله هایی چون عمل روایی، سطوح روایت، جایگاه و نوع راوی و فاصله روایی در این دو گونه بپردازد. از نتایج پژوهش نیز چنین برمی آید که ازنظر عمل روایتی، فاصله روایی، مختصات راوی و سطوح روایتی بین دو قالب داستان و خاطره - داستان تفاوت وجود دارد.

    کلید واژگان: عمل روایت, سطوح روایت, فاصله روایی, داستان, خاطره- داستان. ادبیات دفاع مقدس}
    Fazlollah Khodadadi *
    Introduction

    Memoir is very close to story and sometimes it can be turned into a story by the least attention to the text of the memoir. The most obvious common feature of these two forms, apart from the story elements, is the presence of narration. "Narrative-ness of a narrative text is created under the influence of factors such as: plot coherence, development of the main action, atmosphere creation, characterization, etc.
    Memoir-story is one of the emerging forms in the genre of resistance literature and due to the presence of many cause and effect developments, it is closer to the story than the memoir and has many elements of the story other than imagination. In this research, it is intended to examine the aspects of narrative and structure in the two forms of story and memoir-story, and explain their commonalities and differences.

    Methodology

    The current research is carried on through a descriptive-analytical method and has used library resources. Based on the question of the border between story and memoir-story, the author first collected the theoretical sources of the research and then verified his claims by analyzing the textual examples.

    Discussion

    The problem of the present research is based on the issue that although memoir-story is based on memory, elements such as suspense, multiple episodes, characterization, and landscape have made it very close to the story. Also, the study of the narrative infrastructures of memoir and story shows that these two forms, in addition to sharing elements, have another aspect in common, and that is the structure of the narrative action based on a formulated description of past events: "today-here", narrating "that day-there". Based on scientific evidence, the author proves that there are many narrative differences between the two forms of story and memoir-story. In fact, the purpose of the current research is to explain the distinctions and define the border between the two forms of story and memoir-story by relying on several works of fiction and memoir-story in the literature of Holy Defense, and the author tries to explain categories such as narrative action, narrative levels, place and type, narrator, and narrative distance in these two types. From the results of the research, it appears that there is a difference between the two forms of story and memoir-story in terms of narrative action, narrative distance, narrator's qualities and narrative levels.

    Conclusion

    The first achievement of the current study is that the narrative action in the story consists of four simple-to-advanced narrative models and has three levels: the outside world, the world of the literary work, and the world of the story, with each of these levels including a range of characters, elements and categories. Here in the story, one faces intertwinements that organize the vast narrative network; in the memoir-story, however, one faces the simplest action of a first-class narrative, because the author and the narrator are the same person, and he is reporting to what he has experienced in the past. Another achievement of the current study is that the narrator in the story is different from the memoir-story in terms of type and position. The narrator in the story is not the author; he/she is created by the mind of the author of the story, and is different from the author in terms of sex and class; in the memoir-story, the narrator is the same author who narrates the narrative of that day-there. There are many narrators in the story, but in the memoir-story, the narrator is only a monologist. Another achievement of the current research is that the co-narrator and the memoir-story have a narrative distance, i.e., there is a time gap between the time of the incident and the time of its narration; this distance; however, is variable in story from being close to far infinite. Since the reality and the identity of the narrator is the same as the author in the memoir-story, he lives as long as the author lives.

    Keywords: Narrative action, Narrative levels, Narrative distance, story, Memoir-story, Holy Defense literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال