به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مرگ اندیشی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « مرگ اندیشی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • افسانه شیرشاهی*

    اندیشیدن درباره مرگ و سخن گفتن از آن، از بن مایه های رایج در ادبیات هر قوم است. عمل ناممکن آفریدن از هیچ مانند حضور زندگی در مرگ تضادی است که منشا ایجاد اثر هنری است. در این میان، رمان «شطرنج با ماشین قیامت»، به عنوان یکی از برجسته ترین رمان های دفاع مقدس درباره مرگ دارای دو نگرش متفاوت از سوی شخصیت های منفی چون مهندس و شخصیت بسیجی چون راوی است که هریک از دریچه ای متفاوت به آن گریسته است.به همین جهت، نگارنده به هدف شناساندن انواع روایت مرگ و تفاوت آن با شهادت و نیز پاسخ به اینکه احمدزاده چگونه توانسته است از دو زاویه مادی گرا و معنوی گرا مرگ و شهادت را در رمان خویش تبیین نماید؛ به شیوه هایی روایی پرداخت مرگ اندیشانه و شهادت در این رمان توجه کرد. مطابق این جستار، فرهنگ ناشی از مفهوم شهادت، همواره در پردازش شخصیت های موسی و پرویز و فرمانده تجلی یافته است که مبتنی بر فرهنگ استقامت و پایداری و ایثار و فداکاری تا سر حد لقاء است. طرح داستان به خواننده می فهماند که علاوه بر قوی کردن اعتقادات قلبی باید در عمل نیز رفتاری انسانی و مطابق با ارزش های دفاع مقدس داشته باشد و همیشه آماده هر نوع شهادت طلبی ها و ایثاری برای تحقق اهداف دینش باشد

    کلید واژگان: حبیب احمدزاده, شطرنج با ماشین قیامت, مرگ اندیشی, شهادت, ایثار}
    Afsaneh Shirshahi *

    Contemplating death and discussing it are common themes in the literature of every nation. The impossible act of creating something from nothing, akin to the presence of life in death, is the contradiction that serves as the essence of creating a work of art. In the novel "Chess with Doomsday Machine," one of the most prominent works of the holy defense literature, there are two contrasting attitudes portrayed by the negative characters, such as the engineer, and the Basiji character, who serves as the narrator. Each of them views the events through a different lens. For this reason, the author aims to introduce the types of death narration and differentiate them from martyrdom. Additionally, the author seeks to explore how Ahmadzadeh was able to elucidate death and martyrdom in his novel from both materialist and spiritualist perspectives. He paid attention to the narrative ways of addressing profound themes of death and martyrdom in this novel. According to this essay, the culture stemming from the concept of martyrdom has consistently been reflected in the portrayal of the characters Musa, Parviz, and Commander. This culture is founded on the values of endurance, steadfastness, and self-sacrifice to the utmost limit. The plot of the story conveys the message that besides reinforcing one's heartfelt beliefs, one should also exhibit humane behavior in line with the values of holy defense. One should always be prepared for any form of martyrdom and sacrifice to uphold the principles of their religion.

    Keywords: Habib Ahmadzadeh, Chess With The Doomsday Machine, Thinking About Death, Martyrdom, Seeking Martyrdom, Sacrifice}
  • سمیرا غفاری، سید علی قاسم زاده*
    فلسفه مرگ از بزرگترین چالش های فکری تاریخ بشریت است و تلاش آدمی برای کشف راز و رمز آن از همان بدو خلقت آغاز شده است. بن مایه های اسطوره ای گواه این دغدغه و خارخار اندیشگانی است. از این رو، آگاهی از ماهیت مرگ و به تعبیری مرگ اندیشی به عنوان عنصری مضمونی همواره در بستر آثار خلاق هنری و ادبی بازتابی گسترده دارد؛ گرچه این بازاندیشی شناختی می تواند دو روی منفی و مثبت داشته باشد؛ وجهی که برساحت زندگی انسان سایه وحشت می افکند و گاه او را به پوچی و انتحار می کشاند و وجهی که به سوی معرفتی روح افزا و رشددهنده فضایل اخلاقی سوق می دهد. نظر به این وجه متضاد «مرگ اندیشی و مرگ آگاهی» این جستار به شیوه توصیفی - تحلیلی با تمرکز بر دو مجموعه داستان؛ «یوزپلنگانی که با من دویده اند» از بیژن نجدی و «استخوان های خوک و دست های جذامی» مصطفی مستور، تلاش کرده است نقبی به نگرش انسان ایرانی معاصر - که در بستر و جو مدرنیته و اندیشه های اگزیستانسیالیستی زیسته - بزند. از نتایج تحقیق برمی آید که نجدی با در انداختن صداهای مختلف از رهگذر شخصیت های داستانی خویش با دیدی اگزیستانسیالیستی به «مرگ» نگریسته و کوشیده از منظر زبان استعاری به لایه های باطنی مرگ در تجارب زیستی جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته را بازنمایی کند؛ اما مستور با نگرشی فلسفی تر و گاه با چاشنی معرفت دینی و عرفانی به مساله مرگ ورود می کند تا برای مخاطبان ریشه های اضطراب درونی و روحی برخی طیف های اجتماعی را بازگو کند.
    کلید واژگان: مرگ آگاهی, مرگ اندیشی, مکتب اگزیستانسیالیسم, بیژن نجدی, مصطفی مستور}
    Samira Ghaffari, Seyed Ali Ghasemzade *
    Philosophy of death, one of the biggest enigmas in human history, has always puzzled human beings ever since they were created. The basis of mythology, evolution of human life in the form of immortal cycles of collective unconsciousness irrespective of time and place, is suggestive of this concern. Hence, awareness of the nature of death is reflected extensively as a thematic element in artistic and literary works. However, such cognitive re-thinking can have both negative and positive aspects. One aspect is its terrorizing effect on human life and how it drives life toward vanity and futility while another aspect is its potential for fostering the growth of wisdom, insights and moral values. Considering these contradictory aspects regarding humans’ preoccupation with death, in the present study researchers attempt to explore the attitudes of contemporary Iranians, living in a modern context, by using a descriptive-analytical method and focusing on two stories of The Leopards who have Run with Me by Najdi and Pig Bone and Leper's Hands by Mastoor. Findings suggest that Najdi has had an existentialist view on death which is depicted through his use of different voices/ characters in the story. He has also tried to represent the hidden layers of death in the lived experiences of society in its transformation from a traditional background to a modern one by utilizing a metaphoric language. Mastoor, however, looks at death with a more philosophic view and tries to reflect his concern through depicting the inner and spiritual anxiety of his characters.
    Keywords: Awareness Of Death, Cognitive Rethinking Of Death, Existentialism, Bijan Najdi, Mostafa Mastoor}
  • پریسا صالحی *

    مرگ را می توان مهم ترین موضوع مشترک میان انسان ها در تمام زمان ها، مکان ها و تنها رقیب زندگی دانست. بیان ماهیت مرگ، نوعی نمایش نگرش افراد مختلف، به ماهیت زندگی است. هیچ یک از شاعران از این دغدغه برکنار نبوده اند .لذا پرداختن به تفکرات ادبا و شعرا، در این باره، در شناخت بهتر و آشنایی با دیدگاه فکری و معرفتی این شاعران موثر خواهد بود. برای رسیدن به این هدف باید به تحلیل متون و اشعار این شاعران پرداخت. یکی از روش های تحلیل متون، تحلیل گفتمان انتقادی است. که در آن به کشف نگرش نویسنده و شاعر در لابه لای اثرش می پردازند. از آنجا که ادبیات و اجتماع رابطه ای دوسویه با هم دارند و تاثیرپذیری شعر معاصر از جامعه و تاثیر ادبیات معاصر در شکل گیری بسیاری از تحولات اجتماعی - سیاسی امری اثبات شده است، در این پژوهش برآنیم تا تاثیر جامعه را در مرگ اندیشی شاعر و بازتاب آن در آثارش بررسی کنیم. از میان شاعران معاصر، قیصر امین پور مسائل اجتماعی و سیاسی مهم هر دوره را به صورت صریح و با لحن متناسب در شعرش بیان کرده است و همین موضوع ما را وارد قلمرو تحلیل گفتمان آثارش می کند. به ترتیب در این پژوهش با به کارگیری سطح تبیین در تحلیل گفتمان انتقادی در پی اثبات فراز و نشیب های مرگ اندیشی شاعر در دوره های مختلف شعری اش هستیم. به نظر می رسد نگرش او به مرگ که نگاه به زندگی را هم در خود دارد، در دوره های مختلف زندگی اش تغییر کرده است.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, قیصر امین پور, مرگ اندیشی, ادبیات معاصر}
    Parisa Salehi *

    Death can be considered the most important common issue among humans in all times, places and the only rival of life. Expressing the nature of death is a kind of representation of different people's attitude towards the nature of life. None of the poets have removed this concern. Therefore, addressing the thoughts of writers and poets, in this regard, will be effective in better understanding and getting to know the intellectual and epistemological views of these poets. To achieve this goal, one should analyze the texts and poems of these poets. One of the methods of text analysis is critical discourse analysis. in which they discover the author's and poet's attitude towards his works.
    Since literature and society have a two-way relationship and the influence of contemporary poetry on society and the influence of contemporary literature in the formation of many socio-political developments has been proven. In this research, we aim to examine the influence of society on the poet's thought about death and its reflection in his works. Among the contemporary poets, Aminpour has expressed the important social and political issues of each period in his poetry explicitly and with appropriate tone, and this issue brings us into the realm of discourse analysis of his works. Accordingly, in this essay, by applying the level of explanation in the analysis of critical discourse, we seek to prove the ups and downs of the poet's death thoughts in his different poetic periods. It seems that his attitude towards death, which includes the outlook on life, has changed in different periods of his life.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Qaiser Aminpour, Death Thought, Contemporary Literature}
  • امیرحسین زنجانبر*

    طرحواره های کاربردشناختی یکی از مباحث زبان شناسی شناختی است و به کارگیری این رویکرد برای مطالعه مرگ اندیشی در ادبیات کودک، به مثابه پلی میان علوم ادبیات، زبان شناسی شناختی، و فلسفه برای کودکان است. طرحواره های کاربردشناختی، وابسته به بافت موقعیتی و کاربردی فراخوانده می شوند. واژه ای واحد می تواند تحت طرحواره های کاربردشناختی گوناگون، موجد مفاهیم متفاوتی باشد. هدف پژوهش حاضر رده بندی بازنمایی های مرگ تعلیقی بر اساس طرحواره های کاربردشناختی است. در ادبیات کودک عموما مردن به عنوان پدیده ای بازگشت پذیر بازنمایی می شود؛ ازهمین رو، این موتیف به عنوان موضوع پژوهش اختیار شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر داستان های واجد درون مایه مرگ بازگشت پذیر (مرگ تعلیقی) در گروه سنی «الف»، «ب» » و «ج» است. هر یک از این داستان ها به مثابه کارگفتی عینی برای فراخوانی و تشکیل طرحواره مرگ است. پژوهش پیش رو در پی پاسخ گویی به چگونگی کارکرد بافت موقعیتی داستان در تشکیل و فراخوانی طرحواره مرگ تعلیقی است. این پژوهش پنج طرحواره کاربردشناختی را به عنوان پایه مفهومی مرگ تعلیقی معرفی می کند: رستاخیز با نیرومحرکه بیرونی، رستاخیز با نیرومحرکه درونی، پیکرگردانی با مبدل بیرونی، پیکرگردانی با مبدل درونی و مسخ پنداری. ازآنجا که مفاهیمی مانند «مردن» ماهیتا انتزاعی، فلسفی و برانگیزنده عواطف منفی هستند؛ شیوه انتقال این مفاهیم به کودک همواره مورد مناقشه بوده است. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی نشان می دهد داستان های کودک با به کارگیری انواع طرحواره های مرگ بازگشت پذیر، ترس آوری بازنمایی «مرگ» را تعدیل می نمایند.

    کلید واژگان: داستان کودک, زبان شناسی شناختی, طرحواره, مرگ اندیشی, نوزایی}
    Amirhossein Zanjanbar *

    Cognitive pragmatic schemas are one of the topics in cognitive linguistics, and applying this approach to the study of death in children's literature serves as a bridge between the fields of literature, cognitive linguistics, and philosophy for children. A single word can have different meanings under various cognitive pragmatic schemas. Cognitive pragmatic schemas are dependent on situational and functional contexts. This research aims to categorize the representations of suspended death based on cognitive pragmatic schemas. In children's literature, death is often portrayed as a reversible phenomenon; therefore, this motif has been chosen as the research subject. The statistical sample of the current research is the stories for age groups "A," "B," and "C," works that featured the assumption of its reversibility in their content. Each of these stories is like an practs to call and form the scheme of death. The current research aims to answer how situational speech acts in children's stories modify the frightening representation of death in forming and invocating the schema of suspended death. This article introduces five situational speech acts for the schema of suspended death: resurrection with external stimulus, resurrection with internal stimulus, transformation with external catalyst, transformation with internal catalyst, and delusion. Since concepts like "death" are abstract, philosophical, and emotionally provocative in nature, the way these concepts are conveyed to children has always been a subject of debate. This research, employs a descriptive-analytical method, demonstrates that children's stories modify the frightening representation of "death" by using various cognitive schemas of reversible death.

    Keywords: Children', S Story, Cognitive Linguistics, Schema, Thanatology, Rebirth}
  • سیاوش رستمیان سبزه خانی، حجت الله غ منیری*، محمدصادق تفضلی

    جستار پیش رو با عنوان: بازتاب مرگ و مرگ اندیشی در ادبیات داستانی معاصر، به دنبال آن است تا با روش تحلیلی- توصیفی موضوع مرگ و چگونگی انعکاس آن را در پنج اثر برجسته داستانی معاصر (تا پیش از انقلاب اسلامی) بررسی و از این طریق دیدگاه نویسندگان این آثار را درباره مرگ و جهان پس از آن به خواننده ارایه نماید. پنج داستان انتخاب شده در این مقاله عبارت اند از: دارالمجانین اثر محمدعلی جمال زاده، بوف کور اثر صادق هدایت، عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی، روز اول قبر اثر صادق چوبک و کلیدر اثر محمود  دولت آبادی. در بررسی و واکاوی آثار یادشده که در چهارچوب مولفه های: روان شناختی، فلسفی و فرهنگی- تاریخی انجام پذیرفت، آنچه به دست آمد عبارت است از: «مرگ» و «پایان زندگی» یکی از مهم ترین دغدغه های اهل قلم در این عهد و عصر بوده، در نوشته های آنان عمدتا بازیابی منفی داشته است. البته، این بازتاب بیش تر برخاسته از دو مولفه فرهنگی و اجتماعی است تا مولفه های دیگر. در تفاوت بین این آثار نیز باید گفت: مفهوم «مرگ» در رمان کلیدر با «شهادت» گره خورده و برخلاف چهار رمان دیگر رنگی آرمانی و ارزشی به خود گرفته است.

    کلید واژگان: مرگ اندیشی, داستان معاصر, مولفه روان شناختی, مولفه فلسفی, مولفه فرهنگی اجتماعی}
    Siavash Rostamiansabzehkhani, Hojatolah Gh .Moniri *, MohammadSadegh Tafazoli

    This article is an attempt to study the question of death and how it is truly reflected in five prominent works of contemporary fiction published before the Islamic Revolution, including " The Madhouse" by Mohammad Ali Jamalzadeh, " The Blind Owl " by Sadegh Hedayat, "The Mourners of  Bayal" by GholamHosseinSaedi, " The First Night of the Grave " by SadeghChoubak ,and "Kelidar" by Mahmoud Dowlatabadi. Using the analytical-descriptive method, this study provides the readers with the perspectives of the mentioned writers toward the death and the world after it. These works have been studied based of four concepts including psychological, philosophical and cultural-historical, and it showed that showed that "death" and "end of life" was one of the most important concerns of the writers in this era and even had a mainly negative reflection on their works. This reflection is much more originated in cultural and social concepts than others. Taking different point of view into consideration, it should be said that the concept of "death" in Kelider has the same meaning as "martyrdom", and unlike other works.

    Keywords: Thinking about death, contemporary story, Psychological component, Philosophical component, Socio-cultural component}
  • فهیمه مشایخ کندسکلا، بتول فخراسلام *، مهدی نوروز، اکبر شعبانی
    زمینه و هدف

    مرگ تجربه ای است که در حیطه دیگر تجربیات انسانی نمیگنجد. به همین دلیل انسانها دربرابر آن واکنشهای متفاوت و گاه متضادی نشان داده و داوریهای گوناگونی درباره آن نموده اند. شعر فارسی در همه گونه های خود، راوی احساسات و اندیشه هایی بوده- است که شاعران فارسی در مواجهه با مرگ و زندگی داشته و دارند. در این پژوهش دیدگاه، برداشت و مواجهه 9 تن از شاعران معاصر (شهریار، فریدون توللی، احمد شاملو، سیاوش کسرایی، نصرت رحمانی، نادر نادرپور، محمدرضا شفیعی کدکنی، حسین منزوی و قیصر امین‌پور) درمورد مرگ مورد واکاوی قرار میگیرد.

    روش مطالعه

    این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و براساس داده یابی کتابخانه ای صورت گرفته است.

    یافته ها

    یافته های تحقیق نشان میدهد مولفه های مرگ‌اندیشی در اشعار این شاعران عبارتند از: مرگ‌هراسی و مرگ‌گریزی، مرگ‌ستایی و مرگ‌طلبی، برداشت عاشقانه از مرگ، مرثیه سرایی، حسرت بر ناپایداری زندگی و گذر عمر، آرزوی جاودانگی، و استفاده نمادین از مرگ برای انتقادهای اجتماعی و سیاسی.

    نتیجه گیری

    بیشترین شواهد و نمونه های شعری در میان این هفت دسته، متعلق به دسته مرگ‌ستایی و مرگ‌طلبی است. دلایل عمده مرگ‌ستایی در این اشعار رهایی از تعلقات دنیوی، امر شهادت، تسلیم در برابر مرگ، رهایی از اندوه و مشکلات زندگی، و بیهوده انگاشتن زندگی است. همچنین بیشترین پیوند میان عشق و مرگ در آثار شهریار، نصرت رحمانی، نادرپور و منزوی وجود دارد که در این میان منزوی سرآمد است. در اشعار این شاعران هر کجا که مرگ چهره ای مثبت داشته و مورد ستایش قرار گرفته است، با مفهوم مقدس شهادت پیوند خورده است و یا اینکه دلایلی معنوی و مذهبی مانند ترک تعلقات دنیوی در کار بوده است. بخشی از چهره مثبت مرگ نیز در نگاه این شاعران بویژه توللی و رحمانی، به ‌دلیل بیهوده و فاقد ارزش انگاشتن زندگی و راهی برای رهایی از انبوه مشکلات روزگار است. همچنین علت اصلی ارایه چهره منفی از مرگ، هراس از آن و حسرت بر ناپایداری زندگی است.

    کلید واژگان: مرگ, زندگی, شعر معاصر, شهادت, مرگ اندیشی}
    Fahimeh Mashayekh Kandeskola, Batool Fakhreslam*, Mehdi Norouz, Akbar Shabani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Death is an experience that does not fall into the realm of human experience. For this reason, humans have reacted differently and sometimes contradictory to it and have made different judgments about it. Persian poetry in all its forms has been the narrator of feelings and thoughts that Persian poets have had and still have in the face of life and death. In this research, the views, perceptions and encounters of 9 contemporary poets (Shahriyar, Fereydoun Tolli, Shamloo, Siavash Kasraei, Nosrat Rahmani, Nader Naderpour, Shafiei Kadkani, Hossein Manzavi, and Qaisar Aminpour) on death are analyzed.

    METHODOLOGY

    This research has been done by descriptive-analytical method and based on library data retrieval.

    FINDINGS

    The research findings show that the components of mortality in the poems of these poets are mortality and aversion to death, mortality and mortality, romantic perception of death, mourning, longing for the instability of life and the passage of life, desire for immortality, and political symbolic use of death.

    CONCLUSION

    The most evidence and examples of poetry among these seven categories belong to the category of mortality and mortality. The main reasons for mortality in these poems are liberation from worldly attachments, martyrdom, submission to death, liberation from the sorrows and problems of life, and the futility of life. Also, there is the most connection between love and death in the works of Shahriyar, NosratRahmani, Naderpour and Manzavi, among which Manzavi is prominent. In the poems of these poets, wherever death has a positive face and is praised, it is associated with the sacred concept of martyrdom, or that there are spiritual and religious reasons such as abandoning worldly belongings. Part of the positive face of death in the eyes of these poets, especially Tully and Rahmani, is because of the futility and lack of value in life and a way to get rid of the many problems of the time. Also, the main reason for presenting a negative image of death is fear of it and regret for the instability of life.

    Keywords: Death, life, contemporary poetry, martyrdom, death of thought}
  • شیما ابراهیمی، زهرا جهانی

    باتوجه به اهمیت فرهنگ در آموزش زبان فارسی می توان از زباهنگ ها برای این مسئله ی مهم بهره برد. زباهنگ (زبان و فرهنگ) ساختارها و عباراتی از زبان است که نشان دهنده ی فرهنگ هر قوم است. از آنجا که فرهنگ هر ملتی در ادبیات آن بازتاب دارد، به نظر می رسد متون ادبی به ویژه شاهنامه ی فردوسی منبع مناسبی برای آموزش باشد. در پژوهش حاضر با هدف نشان دادن چگونگی آموزش فرهنگ برپایه ی الگوی مفهومی تحلیل زباهنگ که به نظر می رسد چارچوبی جامع و مناسب برای شناسایی الگوهای فرهنگی و انتقال آن به دیگر جوامع است، یکی از زباهنگ های پربسامد زبان فارسی، یعنی زباهنگ مرگ اندیشی واکاوی شد. بدین منظور 130 قطعه ی زبانی مربوط به این زباهنگ از مجموعه ی امثال و حکم انتخاب و از منظر  الگوی SPEAKING  بررسی شد. در گام بعد، نوع هیجان و بسامد تجربه ی افراد نسبت به این زباهنگ براساس الگوی هیجامد (هیجان+بسامد) ارزیابی و فرهنگ مستتر در این زباهنگ مورد مداقه قرار گرفت. نتایج نشان داد این زباهنگ در شاهنامه بسامد بالایی دارد و افراد افزون بر تجربه های شنیداری، دیداری و لمسی خود آن را با اهدافی مانند ترغیب به نیکوکاری، پرهیز از دنیاگرایی و اظهار بر اجتناب ناپذیر بودن مرگ استفاده می کنند. الگوهای فرهنگی حاکم بر زباهنگ مرگ اندیشی نشان دهنده ی فرهنگ جمع گرا، سخت گیر، جهت گیری های کوتاه مدت و ابهام گریز جامعه ی ایرانی است. در ادامه، نگارندگان به منظور آموزش این الگوهای فرهنگی متنی را که حاوی زباهنگ هدف بوده و براساس الگوی SPEAKING تنظیم شده است، انتخاب کرده و باتوجه به الگوی هیجامد که به حواس و هیجانات در آموزش توجه دارد، آن را تدریس کرده اند.

    کلید واژگان: آموزش فرهنگ, الگوی مفهومی تحلیل زباهنگ, هیجامد, شاهنامه, مرگ اندیشی}
    Shima Ebrahimi, Zahra Jahani

    In view of the fact that culture is of importance in teaching Persian, the application of cultulings sounds relevant. Cultuling are words and phrases reflecting the culture of people; notably Shahnameh, appears to be good sources for education. Intending to reflect on a method for teaching culture in light of “cultuling analysis model", that is a comprehensive model for pinpointing cultural models and patterns, this study examined the cultuling of mortal thoughts in the Shahnameh. In doing so, 130 pieces of utterances concerning mortal thoughts were taken from Dehkhodā’s Proverbs and Mottos, which originally belonged to the Shahnameh. They were analyzed from the perspective of the SPEAKING model the type of emotion and frequency of people’s experience with this cultuling was evaluated based on the emotioncy model and the embedded culture in this cultuling was scrutinized. The results show that this cultuling holds a high frequency in the Shahnameh. Together with their auditory, visual and kinesthetic ways of experiencing mortal thoughts, people tended to use this culturing for encouraging charity, dealing with the inevitability of death, acknowledging the fear of death, avoiding worldly desires and acknowledging the universality of death. The cultuling of mortal thoughts mirrors an Iranian culture featuring collectivism, restraint, short term orientations and uncertainty avoidance. To teach these cultural values and patterns, the researchers chose a text, which contained the cultulings in questions and was designed according to the SPEAKING model. The text was then taught in light of emotioncy; a model underlying the of emotions in learning and teaching.

    Keywords: teaching culture, cultuling analysis model, emotioncy, Shahnameh, mortal thoughts}
  • خیرالنسا محمدپور

    ادبیات انتقادی و اعتراضی منعکس کننده جهت گیری ها و دغدغه های معترضان علیه حاکمیت هاست. این اندیشه ها که خودآگاه و یا ناخودآگاه در آثار شاعران مجال ظهور می یابد؛ زمینه مشترکی را در ادبیات ملل مختلف فراهم کرده است. اشعار سیاوش کسرایی و بدر شاکر السیاب (شاعر عراقی) به دلیل مواجه شدن با ناکامی های سیاسی مشابه از این جهت قابل بررسی است. یافته های پژوهش پیش رو حاکی از آن است که ناامیدی، دلتنگی و سرخوردگی سیاسی از بن مایه های اصلی اشعار هر دو شاعر است. هر دو با پناه بردن به حسرت و تنهایی، ابراز عشق به وطن، استفاده از اسطوره ها، گله از زمانه و مردم زمانه و ابراز انزجار از خاینان برای بیان دلتنگی های سیاسی خود بهره برده اند. هر دو به دنبال بهشت گمشده ای جهت رهایی از فضای سیاسی موجود هستند. احساس شکست، فریب خوردن، سرگشتگی و حتی پشیمانی در اشعار کسرایی بارزتر است. امید و ناامیدی در اشعار کسرایی پابه پای هم پیش می روند ولی در اشعار سیاب با دو مرحله زندگی اش در ارتباط اند. تنهایی و مرگ اندیشی در اشعار هر دو شاعر وجود دارد.

    کلید واژگان: افکار سیاسی, تنهایی, مرگ اندیشی, بهشت گمشده}
    Kheironnesa Mohammad Poor

    Critical and objective literature reflects the orientations and concerns of protesters against the regimes or governments. These ideas that appear in the works of poets consciously or unconsciously provide a common ground in the literature of different nations. Poetries by Siavash Kasrai and Badr Shakir al-Sayyab (Iraqi poet) can be examined in this regard due to facing similar political failures. The findings of the present study indicate that despair, nostalgia and political frustration are the main themes of both poets’ poetries. Both have resorted to regret and loneliness, expressing love for the homeland, using myths, complaining about the times and the people of the time, and stating disgust with traitors to express their political nostalgia. Both are looking for a lost paradise to get rid of the existing political atmosphere. Feelings of failure, deception, confusion and even remorse are more pronounced in Kasrai's poems. Hope and despair go hand in hand in Kasrai's poems, but in Sayyab's poetries they are related to two stages of his life. loneliness and morbidity can be seen in both poets’ poetries.

    Keywords: political thinking, morbidity, Lost Paradise}
  • زهره ملاکی*، سید علی افشین، فریده سادات حسینی

    اندیشیدن درباره ی مرگ و سخن گفتن از آن یکی از بن مایه های رایج در ادبیات و جریان اندیشه های هر ملت است. به دلیل ناشناخته بودن این پدیده، هریک از اندیشمندان بسته به فرهنگ و درک مخاطبانشان به تعبیر های متفاوتی از مرگ و مرگ اندیشی روی می آورند و معانی متفاوت و متناقضی از آن به دست می دهند که این مساله در گذشته ی ادبی ایران به اشکال گوناگون نشان داده شده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با مقایسه مرگ اندیشی از دیدگاه عمر خیام رباعی سرای دانشمند قرن پنجم هجری و دیدگاه پژوهشگران جدید غرب مانند زیمباردو تفاوتها و شباهت های آنها را نشان دهد. این پژوهش از نوع تحلیل مقایسه ای است که با استفاده از منابع کتابخانه ای با استناد به منابع پژوهشی مکتوب انجام گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که تفکر مرگ اندیشی در دو دیدگاه چه معنایی دارد؟ یافته های حاصل پژوهش نشان می دهدکه عمر خیام بیشتر نگاهی بدبینانه و مادی به مرگ و مقوله های مرگ دارد و از مفاهیمی چون خوشباشی، دم غنیمت شمری، پوچی مرگ  استفاده می کند در حالی که آینده متعالی دارای یک دید خوش بینانه نسبت به مرگ است و از مفاهیمی مانند خودکشی، سازندگی و توجه مثبت استفاده می کند.

    کلید واژگان: مرگ اندیشی, آینده متعالی, خیام, زیمباردو, بوید}
    Zohre Malaki *, Seyed Ali Afshin, Farideh Sadathoseini
    Introduction

     Some similarities are observed between two or more ideas which seem to be chronologically and geographically unrelated to each other. These similarities might rise from the identical roots between different nations. Qualities like life and death, good and evil, justice, cruelty, love, sacrifice, patricide, filicide and etc. are transnational and universal and appear more and less similarly in different nations’ literature. The reason behind these similarities might be found in their oral literature, mythology, myths or subconscious of the nations. The more universal one nations’ thoughts, the more important they become. Among these thoughts, thinking about death has been considered of high importance in Muslim and western intellectuals. Khayyam is the representative of Iranian old theoretical thoughts in whose philosophical quatrains has asked questions about death and its stress and incomprehensible features by using different similes and metaphors. In order to overcome these difficulties he proposed some solutions which violated the religious convictions. This is when he lived in a society whose foundations were based on strong religious beliefs. However, the idea of the transcendent future is related to the modern world which thinks about death in a non-religious way and suggests some solutions as well. Since there was no comprehensive research on the topic, the main objective of this paper is to compare and contrast the visions of Khayyam and western ideologists who think of death as the transcendent future. Thus the research questions are:What are the transcendent future and thinking about death in Khayyam’s point of view?How do these two views consider overcoming the stress of death?How do these two views consider immortality, heaven and hell?What is the effect of thinking about death on seizing the day?

    Research Methodology

     This paper is a comparative analysis and uses library resources and written texts. Therefore, Zimbardo’s transcendent future theory and Khayyam’s quatrains were analyzed to compare and contrast.

    Discussion

     Khayyam’s thinking about death arises from his personal thoughts and has a materialistic and nihilistic look on death. (Nowruzi, Davoodkhani, 2000,110; Nafisi,2006:23),  While the transcendent future vision believes in the life after death .(Ortuño,., Paixão. & Janeiro, 2013;11). Khayyam’s belief in body and soul and metempsychosis is in line with the transcendent future (Khatat,. Shouhani,2006:59). Nonetheless, the theory of transcendent future is the result of different research and religious beliefs which attempts to present a concept which is acceptable to all religions without considering any specific culture. The other bold concept in the transcendent future view is believing in the life after death as a transcendent feature  (Boyd& Zimbardo 1996:38), whereas Khayyam does not think of death as a transcendent concept which probably is their most obvious difference. However, according to the differences between the meanings of the words, it is not easy to claim that they had similar view of a transcendent concept.For the stress of death, it needs to be said that since the time is short, both views propose confronting mechanism; for Khayyam they are: having fun, seizing the day and vinosity in order to enjoy more (Rahmdel,2006:139) . In the transcendent future view, these mechanisms are positive attention to suicide, building and positive attention (Boyd, & Zimbardo,2005:191). Positive attention is almost similar to being happy and seizing the day in Khayyam’s view. Since the life after death is meaningless to Khayyam, being happy and enjoying life is to reduce the stress of death up to the point a human being is alive. However, in the view of the transcendent future which believe in the life after death, the focus is on building and creating over time. They believe in this sentence that “I go but my generation continues.”  And it reduces the worries (Urien,2007:369).Heaven and hell exist in both views. For Khayyam these exist within the human being and they are the center (Ebrahimi Dinani,2011:257). Followers of the transcendent future also believe in the heaven and hell as they will be after death (Van Beek, Karieyz, 2015:82). The concept of immortality also exists in both views. Immortality for Khayyam is worldly; it is to convert into other elements (Kohandani, 2005:80). For the followers of transcendent future, there are five forms of immortality which people will face based on their culture and religion (Hood, Mooris,1983:354).Both views give high importance to seizing the day and living in the moment; however, since the findings were gathered from older people (Scheibe,Carstensen,2010:137), it cannot be said the youngsters who believe in the transcendent future also think the same of seizing the opportunities.

    Conclusion

    Through analyzing and comparing Khayyam’s views which were done only based on his quatrains and the idea of the transcendent future which is a rather modern psychological theory, it can be said that both believe in death. For transcendent future followers, which is a more scientific view on death, dying is not the end and there is life after it while Khayyam think of death as the end of life. In order to escape from the worries of death, he suggest to be happy, drink and live in the moment while transcendent future theorist think of suicide as a solution which can please human beings and help them overcome the stress and fears of death.Also, while Khayyam sees Heaven and Hell within himself, the vision of a transcendent future believer, unlike him, is believed to be an outer land based on people's future view of them. The concept of immortality is also expressed differently in each perspective; while Khayyam suggests the belief in worldly immortality and the return to the material cycle, the perspective of the transcendent future suggests different forms of symbolic immortality that each individual may tend to one. But perhaps the most similar in the two perspectives is the issue of seizing opportunity. Both visions insist on enjoying the life in the moment; the issue is called hedonism for the transcendent future view.

    Keywords: thinking about death, transcendent future, Khayyam, Zimbardo, Boyd}
  • زهرا سعادتی نیا*، راضیه فولادی سپهر

    عبث گرایی (ابسوردیته) از جمله جریان های تاثیرگذار بر داستان نویسی معاصر فارسی است. این جریان، با مولفه هایی چون یاس و نومیدی، احساس پوچی و بیهودگی، مرگ و بی هویتی، بخشی از داستان معاصر فارسی را تحت تاثیر خود قرار داده است. رگه هایی از این نوع تفکر، در آثار برخی داستان نویسان معاصر مشهود است. از جمله این نویسندگان می توان به صادق هدایت، بهرام صادقی و صادق چوبک اشاره کرد که تفکرات عبث گرایانه در بخش عمده ای از آثار آنان بازتاب یافته است. غلامحسین ساعدی نیز یکی از نویسندگانی است که آثار او به روشنی فضای حاکم بر جامعه و نیز داستان نویسی فارسی در دهه چهل را نمایان می سازد. ارزیابی آثار او، تبیین کننده نمودهای جریان عبث گرایی بر فضای داستان معاصر است. پژوهش حاضر، به بررسی مولفه های عبث گرایی در آثار ساعدی می پردازد. به این منظور، مجموعه داستان های واهمه های بی نام و نشان، شب نشینی باشکوه، عزاداران بیل و ترس و لرز، بررسی و تحلیل شده است. برخی از مولفه های عبث گرایی در آثار او حضوری پررنگ دارند و در هر مجموعه ای، با درجات مختلف، قابل مشاهده اند.آن چه در تمامی این آثار به چشم می خورد، عبارت است از ترس و هراس مبهم، گرفتاری ها و مشکلات روانی، ناامیدی و مرگ اندیشی.

    کلید واژگان: عبث گرایی, داستان معاصر, ساعدی, بیهودگی, مرگ اندیشی}
    Zahra Saadatynia *, Raziyeh Fuladi Sepehr

    Absurdism is one of the most effective movements in the contemporary Persian fiction.This process has affected parts of contemporary Persian story with elements such as despair and depression, feeling emptiness and futility, death and the lack of identity. The veins of this kind of thinking are evident in the works of some contemporary story writers, such as, Sadegh Hedayat, Bahram Sadeghi and Sadegh Choubak who noted that their major works reflect the Absurd thoughts.Gholamhossein Sa'edi is also one of the writers whose works reveal clearly the prevailing atmosphere of society as well as Persian writing in the forties. The evaluation of his works explains the manifestations of the current of futility in the contemporary stories.The present study examines the components of Absurdity in Sa'edi's works.For this purpose, the series of stories:”vahemehaye bi nam o neshan,shabneshinie bashokooh, azadaran e bayal and tars o larz” were analyzed and analyzed. Some of the components of Absurdism in his works are prominent and they can be found in any collection in the various degrees. All of these works include the void fears, entangles and psychological problems, hopelessness and death-thinking.

    Keywords: Absurdism, Contemporary Fiction, Sa'edi, futility, death-thinking}
  • علی محمد محمودی*، اسحاق طغیانی
    ادبیات یکی از تجلی گاه های مهم و اصیل تفکر و احساس انسان درباره مرگ است. قدیمی ترین حماسه جهان، «گیل گمش» و آثار ادبی و فلسفی دوران جدید، این نگرش را همواره متجلی ساخته اند. شعر فارسی نیز از این اندیشه ها و عواطف جدا نیست. رویکرد شاعران قدیم و معاصر به مقوله مرگ متفاوت است. شاعران قدیم، مرگ را بیشتر با نگاهی مذهبی، تعلیمی و عرفانی در می آمیختند؛ حال اینکه شعر «مرگ اندیش» و «مرگ نگر» یا «مرگ زده» معاصر نگاهی عاطفی و احساسی از خود نشان می دهد. بیشترین رویکرد به مرگ در شعر معاصر و به تبع آن غزل، «مرگ-هراسی»، «مرگ خواهی» و اندکی «مرگ اندوهی» است. در شعر معاصر، تابع مضمون های برخاسته از شعر غنایی و گاه متاثر از مکتب ادبی رمانتیسم، مسایلی چون «پوچی»، «غم و اندوه» و اندکی «مرگ آگاهی» بیشتر به چشم می-خورد. غزل های نو و سنتی معاصر نیز از مقوله مرگ و مرگ انتظاری نومیدانه سرشار است؛ در این مقاله گونه های مرگ نگری غزل سرایان معاصر استخراج و بررسی شده است. در مجموع غزل معاصر نگرش های متنوعی را در زمینه مرگ دارد که بیشترین صبغه آن مرگ هراسی و مرگ اندوهی در دوره اوج شعر نیمایی و سپس به تدریج مرگ اشتیاقی و مرگ آگاهی در دوره غزل دفاع مقدس و پس از آن نمایان شده است.
    کلید واژگان: غزل معاصر, مرگ اندیشی, نهضت رمانتیسم, مرگ مشتاقی}
    Eshagh Toghyani
    It is not exorbitant that is one claims that as far as a mortal human being is present, death revisiting is with him. One of the important representations of thinking of death is in poetry and novels. From Epic of Gilgamesh to philosophical and literary works of the contemporary age, this attitude has been represented in one way or another. Persian poetry is also considered this approach. The type of the approach of ancient and contemporary poets to the concept of death is different. Ancient Persian poets combined death with a philosophical and mystical attitude, while the death revisiting contemporary poetry is a different issue. The most approaches to death in the contemporary poetry and consequently contemporary Ghazal are "fearing death", "demanding death", "praising death" and a bit, "revisiting death"; some of the poems are like slogans. Contemporary poetry depends the themes originating from lyrical poetry and Romanticism and sometimes are like the ideas of philosophers and considers issue such as nihilism and sadness and a little, "death awareness" is considered. While in the ancient poetry, the valuable issue of death depends a view originating from the sense of life. Ghazals of Freydoun Tavalloli, Hussein Monzavi, Manochehr Neistani, Fazel nazari and Mohammad Said Mirzaei are filled with the issue of death and death demanding
    Keywords: Contemporary Persian Poetry, Ghazals, death revisitin, Romantism, death sonneteers}
  • مریم شیبانیان*، الهام نیک روش
    بهرام صادقی و ژان ماری گوستاو لوکلزیو هر دو از نویسندگان سنت شکن و نوآور معاصر هستند که، همانند هر یک از بزرگان علم و ادب، بر نویسندگان پس از خود نیز تاثیرگذار بوده اند. با توجه به اینکه این دو نویسنده از پیشگامان عصر داستان نویسی پسامدرن به شمار می روند و در یک برهه زمانی دو رمان مشهور خود، ملکوت (1350) و صورت جلسه (1963) را به نگارش درآورده اند، این سوال مطرح می شود که تا چه اندازه مولفه های نوشتار پسامدرن در این دو اثر همسویند. شایان ذکر است، شرایط اجتماعی و تاریخی زمان نگارش این دو رمان به فرضیه شباهت آنها قوت می بخشد: صورت جلسه پس از جنگ الجزایر و ملکوت پس از کودتای 28 مرداد نگاشته شده است. مطالعه نزدیکی نوشتار پسامدرن در این دو رمان از این جهت جالب توجه است که مفهوم پسامدرن در فرهنگ ها و جوامع گوناگون یکسان نیست. در این مقاله، با تکیه بر شاخص ترین مولفه های پست مدرن مشترک در این دو اثر به مطالعه درونمایه مرگ اندیشی، دوگانگی و تناقض و در نهایت، بعد معماگونه روایت می-پردازیم
    کلید واژگان: نوشتار پسا مدرن, ملکوت, صورت جلسه, دوگانگی, مرگ اندیشی, بعد معماگونه}
    Maryam Sheibanian *, Elham Nikravesh
    Bahram Sadeghi and Jean-Marie Gustave Le Clézio are both innovative contemporary writers. Considering that these two writers are pioneers of the postmodern period of fiction in their countries, and that during this time, they wrote their two famous novels, Malakut (1350) and Interrogation (1963), this question is to be seen : to what extent postmodern writing components are similar in their mentioned works? It is worth noting that the social and historical conditions for the writing of these two novels strengthen their similarity assumption: Interrogation was written after Algerian war and Malakut was created after the coup d’état of August twenty eight. Examining the affinities between these two novels could be also interesting because the postmodern concept is not the same in different cultures and societies. In this paper, based on the most common elements of postmodern writing in these two works, we study the theme of death thought, duality and contradiction, and finally, the enigmatic aspect of the narration.
    Keywords: Postmodern writing, Malakut, interrogation, death thought, duality, enigmatic writing}
  • سید مصطفی موسوی اعظم*، محمود حیدری
    فلسفه و ادبیات از روزگاران دور ارتباطی بسیار نزدیک داشته اند و همواره مکتب های فلسفی بر ادبیات جهان تاثیرگذار بوده است که از جمله آنها می توان به اگزیستانسیالیسم اشاره داشت. از سوی دیگر، ادبیات به مثابه یک روش، بر فلسفه اگزیستانسیالیسم تاثیرگذار بوده و برخی فیلسوفان در قالب های گوناگون ادبی مانند رمان، شعر، نمایشنامه و... مفاهیم فلسفی را وارد حوزه ادبی کردند. اگزیستانسیالیسم، به دغدغه های مشترک وجود خاص آدمی می پردازد. دغدغه هایی چون رنج آدمی، معنای زندگی، جاودانگی، امید، عشق، ایمان، نومیدی، بیهودگی جهان، آزادی، مرگ و دیگر مباحث وجودی انسان. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی نمودهای اگزیستانسیالیستی رمان "الشحاذ" را نمایان می سازد. مهم ترین مولفه هایی که در این پژوهش به عنوان مدار اصلی بازکاوی اندیشه های اگزیستانسیالیستی مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: مرگ اندیشی، معنای زندگی، عقل ستیزی، آزادی و سرگردانی، دلهره و اضطراب، و نگاه حسرت آلود به گذشته (تنهایی اگزیستانسیال). نتیجه ی پژوهش حاکی از آن است که علاوه بر نمودهای محتوایی، عنوان رمان نیز (گدا) بیانگر نوعی استیصال آدمی است و شاهدی بر اگزیستانسیالیستی بودن رمان است. با نشان دادن سویه های اگزیستانسیالیستی رمان و تحلیل آن به مدد آراء فیلسوفان این مکتب فلسفی، نمایان می شود که این اثر نجیب محفوظ در زمره  آثار ادبیات اگزیستانسیالیستی قرار دارد به نحوی که درک عمیق و صحیح رمان، در گروی تحلیل و موشکافی پیش فرض های اگزیستانسیالیستی نجیب محفوظ است.
    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, مرگ اندیشی, معنای زندگی, نجیب محفوظ, الشحاذ}
    Seyyed Mostafa Moosavi Azam *, Mahmood Heidari
    Philosophy and literature have always had a close connection, and each has a great impact on the other. Existentialism is one of the philosophical schools that are closely related to the literature. Similarly, literature as an approach has affected existentialism. Some figures such as Jean-Paul Sartre, Simon de Beauvoir, Albert Camus, Dostoevsky, and Gabriel Marcel have introduced philosophical concepts through various literary forms. Existentialism addresses the common concerns of human existence, such as human suffering, the meaning of life, immortality, hope, love, faith, disappointment, futility of the world, liberation, death, and other human existential issues.
     Through a descriptive-analytical method, the present study aims at the existentialist manifestations of the novel Al-Shahaz. The most important components that have been considered in this research as the main axis of revising existentialist thoughts are mortality, the meaning of life, liberation, wandering, dread, anxiety, and a luscious look at the past. The result of the research suggests that the profound and proper understanding of the novel Al-Shahaz is based on the analysis of existentialist presuppositions. The title of the novel (i.e. beggar) is a manifestation of human destitution, which provides evidence for this claim. The existentialist strains of the novel postulate it in the category of existentialist works of the literature.
    Keywords: Najib Mahfouz, Al-Shahaz, Existentialism, Death thinking, Meaning of life}
  • مریم محمدزاده *

    بدبینی به هستی و مناسبات آن، همواره در طول تاریخ بشر مطرح بوده است؛ لیکن رویکرد به آن به صورت یک مکتب فکری رسمی و با نام نهیلیسم از ثمرات مدرنیسم می باشد که به موازات ادامه حیات در آثار فیلسوفان و متفکران در اشعار شعرای زبان فارسی و عربی بازتاب یافته است. از آنجا که یکی از بهترین روش های تبیین یک مساله، مقایسه آن با نمونه ای هم شان و هم جنس است، نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، عناصر و مولفه های مشترک نهیلیسم را در آثار صادق هدایت و زکریا تامر به عنوان دو نویسنده پیشتاز در داستان نویسی مدرن ایران و سوریه که به پوچ انگاری گرایش یافته اند مورد کاوش قرار داده، تا برخی از آسیب های مترتب بر این مکتب فکری مشخص شود و عوامل روی آوردن این دو نویسنده به اندیشه های نهیلیستی مورد بررسی قرار گیرد. یافته ها نشان می دهد که علیرغم تعلق هدایت و تامر به دو فرهنگ و دو جامعه متفاوت، پوچ انگاری، یاس، بدبینی نسبت به فرد و جامعه، مرگ اندیشی و درون گرایی، بر افکار هر دو مستولی است و آشنایی با آثار متفکران غرب، استبداد و خفقان داخلی از عوامل مشترک و موثر در سوق دادن هر دو نویسنده به نهیلیسم بوده است.

    کلید واژگان: نهیلیسم, صادق هدایت, زکریا تامر, مرگ اندیشی}
    maryam mohammadzadeh*

    Pessimism towards the world and its structures has always been a topical issue during human history. But the approaches to probe it have led to a formal school of thought called nihilism and this has been one of the outputs of modernism reflected in poems composed by Persian and Arab poets along with the works of the philosophers and scholars in the field. Since one of the best approaches to identify an issue is to compare it with a parallel and same level sample, the present study has tried to probe the issue using a descriptive-analytic method to discuss about the elements and constituents of nihilism in the works of Sadegh Hedayat and Zakaria Tamer as two pioneering writers in modern story writing in Iran and Syria who tended towards nihilism to recognize some of the problems repeated in this school of thought and to investigate about the factors that led these two authors towards nihilist thoughts. Findings showed that although Hedayat and Tamer belonged to two different cultures and societies, nihilism, disappointment, pessimism towards the individuals and the society, thinking of death and introverted thoughts have dominated thoughts of both authors and being informed about the thoughts of western scholars, local dominance and tyranny have been among the common and effective factors that caused both authors to tend towards nihilism.

    Keywords: nihilism, Sadegh Hedayat, Zakaria Tamer, thinking of death}
  • عبدالاحد غیبی*، فائزه حضرتی

    الیاس ابوشبکه شاعر معاصر لبنانی و شارل بودلر شاعر معاصر فرانسوی، از جمله شاعران سرشناس رمانتیست هستند که مضامین مکتب رمانتیسم را به زیبایی کم نظیری در سروده های شان هویدا ساخته اند. شعر این دو شاعر، دربردارنده مضامین رمانتیکی مشترک فراوانی است که در این میان، حزن و اندوه و نیز مرگ اندیشی، بسامد و جایگاه درخوری را به خود اختصاص داده است، چراکه هر دو شاعر به سبب شرایط و مشکلات مشابه زندگی، نسبت به زندگی بدبین بوده و نگرشی همراه با حقد و کینه نسبت به آن داشتند، به طوری که می توان سراسر زندگی این دو شاعر رمانتیست را تمنای مرگ در میان انبوه مشکلات دانست. «افاعی الفردوس» نام اثری است که الیاس ابوشبکه در سرایش آن، به شدت تحت تاثیر «گل های رنج» شارل بودلر بوده است چنانکه گویی برخی از مفاهیم موجود در اشعار ابوشبکه، ترجمه اشعار بودلر می باشد. مقاله حاضر بر آن است با مقایسه اشعار این دو شاعر معاصر لبنان و فرانسه و تبیین مفاهیم مشترک در شعر آنان، تاثیرپذیری ابوشبکه از بودلر را به اثبات رساند.

    کلید واژگان: رمانتیسم, مرگ اندیشی, الیاس ابوشبکه, شارل بودلر}
    Abdol Ahad Qeibi*, Faezeh Hazrati

    Elias Abu Shabaki – Lebanese poet – and Charles Pierre Baudelaire – French poet – are famous romanticism poets who manifest concepts of romanticism school uniquely in their works. Two poets' poetries are full of common romantic concepts in which sadness and grief are more frequent and own special state; while both poets were pessimistic because of their lives and societies' situations. «افاعی الفردوس» is a work in which Elias Abu Shabaki was completely affected by "The Flowers of Evil" by Charles Pierre Baudelaire in a way that some concepts in Abu Shabaki's poem are translations of Baudelaire's. The present article intends to compare abovementioned poets' from Lebanon and France poetries to express common concepts and prove Baudelaire's effect on Abu Shabaki's poems.

    Keywords: romanticism, Elias Abu Shabaki, Charles Pierre Baudelaire}
  • غلامرضا پیروز*، سارا زارع جیرهنده
    رمانتیسیسم، در تعریف، اصول، گرایش، دسته بندی و مضمون، تقابل پذیر و تضادگراست. از مضامینی که در مواجهه با تضادگرایی رمانتیسیسم دچار تقابل و دوگانگی می شود، مرگ و مرگ اندیشی است. این مضمون در شعر رمانتیک فارسی در دو شکل سیاه و سپید ظاهر شده است. نمونه اعلای مرگ اندیشی سیاه را در شعر نصرت رحمانی می توان دید و در مقابل او، سهراب سپهری، سپیداندیش ترین شاعر رمانتیک در این حوزه است. بر این اساس اشعار آنها به شیوه تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت و آشکار گردید که دو شاعر علاوه بر آن که در مضمون مرگ دو خط فکری متضاد با یکدیگر دارند، این تضاد در درون شعرشان نیز بروز و ظهور دارد بدین معنی که رحمانی در عین سیاه اندیشی گاه سپیداندیش و سپهری در عین سپید اندیشی، گاه سیاه اندیش است. تضاد فکری، عامل نزدیکی دو شاعر به یکدیگر نیز بود. رحمانی در مواجهه با شکست آرمان های اجتماعی ناشی از کودتای 28مرداد1332، متاثر شدن از شعر اروپا، توجه به آثار صادق هدایت، پذیرش سیاه اندیشی به عنوان یک هنر و بهره گیری از رئالیست در بطن رمانتیسم را برگزیده است. اما سهراب سپهری به سبب گرایش به عرفان ذن و خراسان، با نگاهی مثبت و سفید به مقوله مرگ می پردازد. رحمانی در چهار دفتر آخر(میعاد در لجن، حریق باد، پیاله دور دگر زد، بیوه سیاه) گاه تصاویری مثبت از مرگ اندیشی ارائه می کند. تصاویر منفی و خاکستری مرگ اندیشی سپهری، مربوط به آغاز شاعری و سروده های دو دفتر اول او با نام های "مرگ رنگ" و "زندگی خواب ها"ست. سپهری در این اشعار تحت تاثیر سبک غالب رایج در دوره خویش بوده است.
    کلید واژگان: تضادگرایی, مرگ اندیشی, رمانتیسیسم, نصرت رحمانی, سهراب سپهری}
    Gholamreza Pirouz *, Sara Zare Jirhandeh
    The theme of "death and dying" in contemporary poetry has manifested itself through different signs of black and white. From among the themes which become dual and contrasting while facing with the conflicting romanticism is death and thinking to it. This theme has been as black and white in Persian romantic poetry. The highest sample of black death can be seen in the poetry of Nosrat Rahmani and the white death in the poetry of Sohrab Sepehri, the most optimistic poet. Therefore, using content analysis, their poetry has been examined and revealed that the two poets, in addition to having two contrasting viewpoints to the subject of death, this conflict is apparent within their poetry; i.e. Rahmani, in spite of being pessimist, is sometimes optimist and Sepehri, in spite of being optimist, is sometimes pessimist. Their intellectual conflict was the contributing factor of their similarity. Rahmani, through creating scary and gothic image and using frightening and black words and selecting the name of the poem based on the theme of death, and also using some techniques such as expression, emmory, report and description about suicise, corpse, grave, talking to the death and believing himself a dead, adds to this theme. The most important factors of such an approach include the failure of social ideals stemming from the 28 Mordad 1332 (Solar Calendar) coup d ' état, being affected by the European poetry, paying attention to the works of Sadeq Hedayat, admission of pessimism as an art and using realism in romanticism period. Sohrab Sepehri, due to his tendency to mysticism of Zen and Khorasan, sees death through having positive and white views. Through creating positive images and his mystic ideas, Sepehri shows his ideas by statements. In his last four books (Miad Dar Lajan, Hariq Bad, Pialeh Dor-e Degar Zad, and Boveh Siah), Rahmani sometimes depicts a positive image of death. The negative and grey image of death by Sepehri relates to the beginning of his poetry and his first two collections called Marq-e-Rang and Zendegi Khabha. In his poetry, Sepehri has been affected by the dominant style which was common in his era.
    Keywords: Conflict, Death, Nosrat Rahmani, Sohrab Sepehri, Romanticism}
  • منیر زیبایی *

    «نوستالژی» به عنوان یکی از مباحث مطرح در روان شناسی، در حوزه ادبیات نیز از موضوعات مهم شعر معاصر عربی و فارسی به شمار می آید. از جمله شاعران معاصری که حسرت گذشته های خوش ازدسترفته و یادکرد آن ها در اشعارشان بسامد فراوانی داشته نازک الملائکه و مهدی اخوان ثالث است. موقعیت و شرایط زندگی و جامعه، اندیشه و عاطفه قوی و آشنایی با بسیاری از شاعران و بزرگان منجر به برانگیخته شدن حس نوستالژیکی قوی در این دو شاعر شده است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی نمودهای نوستالژی در دیوان دو شاعر به روش تحلیلی توصیفی، به بررسی و تبیین رویکردهای نوستالژیک در شعر نازک الملائکه و مهدی اخوان ثالث بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که حسرت دوران کودکی، گذشته تاریخی و اسطوره ای، غم غربت، مرگ و دوری از آرمانشهر در شعر دو شاعر از بسامد بیش تری نسبت به دیگر مفاهیم نوستالژیک برخوردارند.

    کلید واژگان: غم غربت, دوری, حسرت, وطن, آرمانشهر, مرگ اندیشی, شعر معاصر عربی و فارسی}
    Monir Zibaei

    "Nostalgia" is known as one of the alive subjects in psychology as well as in the field of literature and as Arabic and Persian contemporary poets' topics. Sigh, yearning and thinking about old good days could be seen frequently in Nazik al-Malaika and Mehdi Akhavan Saless's poetries. Positions, life and society situations, thoughts and emotions and being familiar with many other poets caused strong nostalgia sense excitation. This article intends to study nostalgia manifestation in abovementioned poets' works in analytical – descriptive method. The results show that yearning on childhood, historical and mythical past, homesickness, death and being far away from utopia are of the most frequency in their poetries.

    Keywords: homesickness, yearning, hometown, Death, Arabic, Persian contemporary poetry}
  • عظیم جباره ناصرو، رقیه (پریچهر) کوهنورد*
    مرگ پدیده ای ناشناخته است که همواره ذهن و اندیشه ی بشر را به خود مشغول کرده است. شاعران و اندیشمندان هر ملتی نیز دیدگاه های متفاوتی درباره ی مرگ و هستی دارند که آنها را در قالب های مختلف هنر و ادبیات مطرح می کنند. محمدرضا شفیعی کدکنی، متولد 1318، شاعر و پژوهشگر برجسته ی معاصر است که در اشعار خود توجه ویژه ای به مقوله های مرگ و زندگی دارد. نگارندگان در این جستار کوشیده اند با رویکردی تحلیلی، اندیشه و احساس این شاعر درباره ی مرگ را واکاوی کرده و مباحثی مانند مرگ اندیشی، هراس از مرگ، تصویر زندگی و شهادت را در اشعار وی بررسی کنند. یافته های پژوهش نشان می دهد که در اشعار شفیعی کدکنی، چهارگونه رویکرد به مرگ دیده می شود: اول؛ مرگ گریزی و مرگ ستیزی که بیش تر مربوط به دوران آغاز شاعری اوست. دوم، مرگ در قالب شهادت و پاسداری از آرمان ها، سوم؛ مرگ ستایی عارفانه و صوفیانه که در اندیشه ی مولوی و عرفای اسلامی دیده می شود و چهارم؛ مرگ وجودی که متاثر از دغدغه های فلسفی شاعر است و نمودهای فراوانی در دفتر «هزاره ی دوم آهوی کوهی» دارد. از میان گونه های مرگ اندیشی نیز، مرگ ستایی عرفانی بیش ترین بسامد و شهادت، کم ترین بسامدها را دارند.
    کلید واژگان: زندگی, شفیعی کدکنی, مرگ, مرگ اندیشی}
    Azim Jabbareh Nasero, Roghaye Koohnavard *
    Death is unknown phenomenon that is always occupied human mind and thought. Poets and thinkers of every nation are also different views on death and existence that they explain them in forms of art and literature. Mohammad Reza Shafiei Kadkani, born in 1939, is contemporary prominent the poet and researcher who have special attention to items of life and death. The authors of this paper have tried to investigate the analysis method of the poet's thoughts and feelings about the death and topics such as, pondering over death, fear of death (necro-phobia), life image and testimony in his poems is checked. The results show that Shafiei Kadkani poems there are four approaches to death: First; Escaping death and Death-conquering that is more related to his poetry beginning. Second; death in form of testimony and protecting the ideals, third; Mystical and Sufism death-praying that is showed in Molavi and Islamic mystics and forth; the Death affected on poet's philosophical concerns and have many image in office “Hezare Dovome Ahooye Koohi”. Among the species pondering over death also the mystical death-praying have the most frequency and testimony have the least frequency.
    Keywords: life, Shafiei Kadkani, death, pondering over death}
  • بهرام دهقان، سمیه شریعتی زاده
    با نگاهی گذرا به تاریخ گذشته به نحوه زندگی برخی از شخصیت های بزرگ و نام آشنایی برمی خوریم که نوع زیستن آن ها متفاوت بوده است؛ و این تفاوت ریشه در افکار آن ها داشته است. از جمله این موارد دو شخصیت ابوالعلاء معری و صادق هدایت هستند؛ ایشان دارای اسلوبی ابتکاری و منحصر به فرد در فلسفه بدبینانه، سبک زندگی پوچ گرایانه و اخلاق ریاضت طلبانه است و شاید بتوان نابینایی اش را آغازی بر زندگی پر پیچ و خم و افکار پیچیده او دانست و صادق هدایت که نویسنده ای نهیلیستی است، یاس و دلهره فلسفی ایشان را شاید بتوان گفت ناشی از رفاه است، رفاهی که خودش در پدیدآمدن آن هیچ سهمی ندارد. بنابراین پژوهش پیش رو بر آن است که برخی از موارد فوق را شناسایی و زمینه هایی که منجر به یاس و ناامیدی و... شده است را مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: مرگ اندیشی, روح افسرده, تنهایی, گیاهخواری, نیست انگاری}
    Bahram Dehghan, Somayyeh Shariati Zadeh
    By a short look at the history of the past we would face the living method of some great and familiar characters whose lives types were completely different; this difference root was in their way of thinking. Two samples were Sadegh Hedayat and Abul ʿAla Al-Maʿarri. Maʿarri has innovative and unique method in pessimism philosophy and nihilism and his blindness is an open to his complicated life and thoughts; Hedayat who was a nihilist author, his philosophical hopelessness and suspense may be known because of his comfort and welfare; the comfort which he had no role in achieving it. Thus the present paper intends to recognize some the issues and the fields which makes them hopeless and desperate.
    Keywords: depressed spirit, loneliness, vegetarianism, nihilism}
  • مصطفی خرسندی شیرغان *، محمد بهنام فر، بتول مهدوی

    این جستار به تحلیل و بررسی تاملات مرگ اندیشانه در متون مهم منثور صوفیانه تا قرن پنجم هجری می پردازد. پژوهش حاضر نشان می دهد که مرگ‎اندیشی در متون عرفانی قرن پنجم هجری در مقایسه با متون عرفانی سده های پیش از آن بسامد بیشتری دارد. این نکته می تواند نشان دهنده عمق و اصالت تجربه‎های صوفیان و عارفان و اراده معطوف به مرگ در وجود آنان باشد. سویه دیگر این بررسی نشان می دهد که در آثار صوفیان اهل قبض که متصف به مقام خوف بودند، مرگ‎هراسی نمود بیشتری دارد، ولی در آثار صوفیان اهل بسط و سکر، پدیده مرگ‎دوستی بیشتر تجلی یافته است.

    کلید واژگان: عرفان, صوفیان, مرگ اندیشی, مرگ‎هراسی, مرگ‎دوستی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال