به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Postmodern Novel » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Postmodern Novel » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه عباسی هفشجانی، لیلا قاسمی حاجی آبادی*، طاهره چالدره

    ما بعد الروایه او السردیه الکبری او المیتاقص احد ابرز انماط کتابه القصص قی ما بعد الحداثه. هذه الطریقه، استخدم من اجل اجتیاح مرحله الروایه الطبیعیه و المعتاد علیها إلی الروایه الإبداعیه و غیر المعیاریه. فی هذه الطریقه ما بعد الحداثه التی طرحت علی ید الکتاب بالعقود الاخیره من القرن العشرین لنفخ روح جدید فی الروایه، تستخدم عناصر داخلیه مختلفه و متعدده من اهمها و ابرزها الإتصال القصیر الذی یعنی إیجاد علاقه ذات ثلاثه اضلع و مثلثیه بین الکاتب/المتلقی، الکاتب/ القصه و الکاتب/ الشخصیه. نظرا للاستخدامات الواسعه لاسالیب ما بعد الحداثه فی الإنتاجات القصصیه لربیع جابر، یهدف هذا المقال لدراسه هذا الاسلوب فی روایه الفراشه الزرقاء لهذا الکاتب لیبین کیف یستخدم الکتاب العرب المعاصرین هذه الطریقه بشکل فنی و حدیث نظرا للمقتضیات الاسلوبیه و التیارات الادبیه العصریه فی العالم. هذا المقال بالترکیز علی الطریقه الوصفیه- التحلیلیه یقوم بدراسه مصادیق هکذا طریقه فی روایه الفراشه الزرقاء لیبین ویحلل نسبه وطریقه تطبیقها لإثبات استفاده الکاتب من هذه الطریقه. النتیجه تبین ان ربیع جابر فی الروایه المذکوره استخدم هذا الاسلوب من اجل الإبداع، الحیویه و خلق روایه حدیثه و کذلک إلقاء المضامین الهامه و العصریه و کسر التابوهات القدیمه للروایه الکلاسیکیه والتصرفات الرائجی فی ذلک و دمج الحدود ما بین الخیال و الواقع.

    کلید واژگان: روایه ما بعد الحداثه, مابعد الروایه, الإتصال القصیر, ربیع جابر, الفراشه الزرقاء}
    Fatemeh Abbasi Hafeshjani, Leila Ghasemi Hajiabadi *, tahere chaldare

    Para-narrative is one of the most obvious styles of post-modern story writing. As its title suggests, it has been used to transition from a normal narrative to an innovative and unconventional one. In this postmodern method, which was proposed by writers from the last decades of the 20th century to breathe a new spirit into the novel, various and numerous contemporary components are used, the most important and prominent of which is "short connection", which means creating a triangular and triangular connection between the author. The audience is the author of the story and the author of the character. This article discusses the wide use of postmodern techniques in Rabi Jaber's fictional works and analyzes this technique in the author's novel "Al Farasha Zarqa" to show how contemporary Arab novelists, according to the stylistic requirements and literary currents of the world, use this method technically and Industrialists are employed. The result shows that Rabi Jaber has used this method in the mentioned novel for innovation, dynamism and creation of a new and new narrative, as well as introducing important and modern themes and breaking the old taboos of the classic novel and blurring the border between fantasy and reality. It should be noted that the method used in this research is descriptive-analytical.

    Keywords: postmodern novel, para-narrative, short circuit, Rabi Jaber, Al Farashe Zarqa}
  • مسلم خزلی*، پیمان صالحی

    نقد ادبی نوین با توسعه نظریه های علمی جدید، ساختاری منظم تر یافته است. نظریه آشوب از نظریه های علمی پرکاربرد در علوم تجربی و انسانی به ویژه ادبیات است و حوادث غیرخطی و پیچیده را مطالعه می کند. از آنجا که داستان های پسامدرن جهانی آشفته و پر از احتمالات را توصیف می کنند، نظریه آشوب می تواند روش نقدی مناسبی برای تحلیل ساختار روایی داستان های پسامدرن باشد. حرب الکلب الثانیه اثر ابراهیم نصرالله رمانی پسامدرن و برنده بوکر جایزه جهانی رمان عربی در سال 2018 و موضوع آن مسائل فرامنطقه ای و جهانی است که مولفه های نظریه آشوب در آن وجود دارد، لذا پژوهش حاضر می کوشد مطابق نظریه علمی آشوب و در قالب مطالعات بینا رشته ای ساختار روایی این داستان و ارتباط آن با جهان بیرون را نقد کند . یافته های پژوهش نشان می دهند که رمان حرب الکلب الثانیه تصویری از نظامی آشوبی است که حوادث آن غیرخطی و پیشی بینی ناپذیرند که عناصر آن به شرایط اولیه خود حساسیت دارند و اثر بال پروانه به خود می گیرند و با خاصیت خودمانایی با کل سازگار می شوند. ابراهیم نصرالله با خلق شخصیت های پیچیده، حوادث غیرعادی و عجیب، شکست ها و پرش های زمانی متعدد، ابهام و فرجام چندگانه، جهانی تکه تکه می آفریند که با وجود اجزای ناهمگون و نامنظم دارای نظمی پنهانی است.

    کلید واژگان: نظریه آشوب, رمان پسامدرن, ابراهیم نصرالله, رمان حرب الکلب الثانیه}
    Moslem Khezeli *, Payman Salehi

    Introduction and goal:

    Chaos theory is one of the new scientific theories born of the developments of the modern era, which examines complex systems and has a direct relationship with mathematical studies and believes in the existence of order in chaos. After the development of studies on the theory of chaos, the field of application of this theory expanded and entered the human sciences as well. Literature was one of the fields that was influenced by this theory, and literary and critical studies influenced by this theory came to the conclusion that literary works are not free of chaos and disorder. Novel is one of the literary genres that is the best example for the application of chaos theory due to its dynamic and unstable system. Due to their different, innovative and complex narrative structure compared to classic and modern novels, postmodern novels are considered the most obvious literary texts that reflect a kind of order in chaos in their inner world. Some features of postmodern novels such as "accident, chaos, uncertainty, stereotyping, ambiguity and complexity" (Hasan, 2018: 106; Nowzari, 2011: 110) distinguish them from other novels. In these novels, the method of narration is non-linear and probability prevails over certainty.Arab storytellers also turned to the postmodern narrative style and wrote countless works according to postmodern principles. Ibrahim Nasrallah is one of the most prominent postmodern story writers of Arabic literature who has used the postmodern narrative style in many of his works, and his novel “Harb al-Kalb al-Thanya” also has the most important postmodern components. With the non-linear narration of the events of this story and the multiple use of time failures, Nasrallah transforms the world inside his story into a world of a thousand of pieces, which, despite being multiplicity, chaos and disorder, has a certain order and coherence. The characters of this story are different parts of a whole unit whose actions affect each other's lifestyle and destiny. With the help of a special narrative method, Nasrallah wants to create a post-modern atmosphere in his story, to depict the wide-ranging developments of the new age in a metaphorical form and with the language of a novel, and to express the impact of human actions on the environment and the environment on humans, and also the perspective of the modern world. Based on the theory of chaos and its four characteristics, this article tries to analyze the formation of the world in the story of “Harb al-Kalb al-Thanya” and its relationship with the external and real world and the political, social, economic, cultural and environmental transformations in the new and ultra-developed world, and also the goals of the author to analyze the creation of such a postmodern story. This research tries to provide proper answers to these questions:1- How does the application of chaos theory in the novel “Harb al-Kalb al-Thanya” highlight the postmodern components of this novel?
    2- How does Nasrallah explain the rule of order in disorder in the novel “Harb al-Kalb al-Thanya”?

    Methodology

    The present study tries to analyze the narrative style of the novel “Harb al-Kalb al-Thanya” with a descriptive and analytical method, relying on the foundations of the scientific theory of chaos. It analyzes the reflection of the four characteristics of the chaos theory, i.e. the butterfly wing effect, strange attractions, self-immortal and dynamic adaptation in this novel and expresses their role in strengthening post-modern dimension.

    Findings

    Nasrallah creates a fragmented and postmodern world in the story of “Harb al-Kalb al-Thanya” and metaphorically refers to the extensive changes in the real world of the new age. The events of this chaotic world move in different and multidirectional channels, and countless and uncertain environmental, human and non-human causes, political issues and long-term social and economic plans of countries are repeated in a coherent framework and in the form of strange attractions in different forms and in time and space. They take on the effect of butterfly wing under the influence of sensitivity to their initial conditions, and lead to a big event called the second dog war.

    Discussion and results

    With the help of various time jumps, Nasrallah causes the death of time in the structure of this novel, and the characters and events of this novel show irregular and unexpected behaviors in a non-linear and unpredictable manner, for which no causal relationship and no outcome can be imagined, and this leads to the ambiguity and complexity of the novel and causes the audience to construct the world of this story and consider it as a symbol of the outside world and its characters and events as a creation of the author's mind and find it full of possibilities and without any certainty. By arranging disparate elements side by side extensively, Nasrallah draws a chaotic world whose actors and characters, despite their different nature and independent identity, have a desire to converge and identify with the whole and move in the direction of its goals. This convergence makes the components of this system adapt themselves to any climatic, social and political changes and the laws issued by the Castle System and achieve dynamic and recurring adaptation. From these irregularities, an ultimate and hidden order will emerge and the chaotic world of the story will continue to exist.

    Keywords: Chaos Theory, Postmodern Novel, Ebrahim Nasrallah, Harb Al-Kalb Al-Thania Novel}
  • Ramtin Ebrahimi, Alireza Farahbakhsh *

    The present article aims to analyze Richard Brautigan’s Dreaming of Babylon: A Private Eye Novel 1942 (1977) in the light of the genre of Metaphysical Detective Story. As a postmodern genre, Metaphysical Detective Story alters the customary features of traditional detective stories in order to go beyond simple murder mysteries and become a literary phenomenon which examines the questions of being. The central questions of the article are: what makes Richard Brautigan’s Dreaming of Babylon a metaphysical detective story? What are the functions and implications of metaphysical elements in the novel? To answer these questions, first the characteristic features of metaphysical detective stories are introduced and then they are contextualized in the novel. Focusing on such concepts as ‘parodic detective,’ ‘dreams,’ and ‘circular narrative,’ the present research examines how the novel subverts the standard tropes of hard-boiled detective stories and becomes a philosophical novel which portrays a bleak world and a failed hero. The article shows that as a postmodern novel, Brautigan’s Dreaming of Babylon deals with life in the postmodern era and explores the questions of being and knowing in the contemporary world instead of becoming another whodunit mystery.

    Keywords: Richard Brautigan, postmodern novel, metaphysical detective story, detective fiction}
  • امید جهان بخت لیلی*، شهرام دلشاد، مجتبی الیاسی
    إن السرد البولیفونی هو نسق سردی حدیث قد اهتم به بعض الرواییین منذ فتره ما بعد الحداثه فی اواخر السبعینیات إلی العقود الراهنه. فی هذا النهج یستخدم الروایی عده رواه للتعبیر عن القصه وما فیها من قیم فنیه وجمالیات ویتجنب استخدام راو واحد. تحظی دراسه هذا النهج باهمیه بالغه لاجل التعرف علی الروایات المصممه علی غرار الاسالیب الملایمه لعصر الدیمقراطیه والحضاره؛ وهی التی تم استخدامها تزامنا مع تطور المجتمعات وتحولها الاجتماعی والسیاسی لنقل وظایف فعاله للقاری. قد قام یوسف القعید (1944)، الروایی المصری المرموق بتوظیف هذه الطریقه فی عدد من روایاته تلبیه لحاجاته الإبداعیه. یهدف هذا المقال مستخدما المنهج الوصفی- التحلیلی إلی دراسه وظایف السرد البولیفونی فی روایه "الحرب فی بر مصر" لیوسف القعید. توصلت الدراسه إلی انه تم استخدام هذا الاسلوب فی الروایه للحث علی ثلاث وظایف اساسیه، وهی الصراع الدرامی والموضوعی، والشمولیه والإفصاح، وخلق المساواه وإقامه حوار متکافی بین الشخصیات الرواییه، واختار القعید هذا النهج السردی فی حبکه القصه نظرا للإشکالیه العالقه فی المجتمع المصری التقلیدی معتزما رفض الاستبدادیه فی عرض الروی بحیث تکون جمیع الشخصیات حاضره بالتساوی فی مضمار السرد، ومن ناحیه اخری لیتمکن القاری من الوعی والوقوف علی ازمه الدیمقراطیه فی المجتمع العربی بشکل ملحوظ وواقعی.
    کلید واژگان: السرد البولیفونی, روایه ما بعد الحداثه, یوسف القعید, الحرب فی بر مصر}
    Omid Jahanbakht Layli *, Shahram Delshad, Mojtaba Elyasi
    Polyphonic narrative is a new type of narrative used by some postmodernist literary historians in the late 1970s to the last decade. In this type of literature, the author uses several narrators for narration and avoids the use of a single narrator.Yusuf Al-Qa'id(1944), a prominent Egyptian novelist, has used this method in some of his novels to demonstrate his approach to innovation. The purpose of this article is to examine the functions of polyphonic narration in the novel "War on the Land of Egypt ". It is important to examine this approach in order to identify novels that are modeled on practices appropriate to the age of democracy and civilization; The methods that have been used in conjunction with the development of societies as well as their social and political transformation to convey effective functions to the Arabic reader. The findings indicate that this narrative method is used in the novel to induce three basic functions, namely,dramatic and thematic struggle, explanation and communityization of events and subjects, creating equality, and establishing equal dialogue among fictional characters.I Yusuf al-Qa'id has chosen this narrative style for his narrative plot and through it he intends to reject with this new kind of monotheism and tyranny in the narration and presentation of ideas so that all the characters are equally Be present in the arena of narration, and on the other hand, the reader should be aware of the crisis of democracy and equality in the Arab society in a tangible and realistic way.
    Keywords: Narration, the polyphonic narration, Postmodern novel, Yusef al-Qaid, the war in mainland Egypt}
  • علی پیرانی شال، عبدالله حسینی، علی اسودی، فاطمه عابدینی*

    روایت، اصلی ترین عنصردر یک اثر داستانی و روایی است که با توجه به گونه و رویکردی که از آن برخوردار است، اشکال و حالت های متنوعی می گیرد. از جمله اشکال و شیوه های مهم روایت در رمان پسامدرن، روایت اپیزودی است که رمان نویس در این شیوه به جای حکایت حادثه در یک شکل کلان، به روایت سوژه و موضوع موردنظر در قالب خرده روایت ها می پردازد و از تقسیم بندی روایت به ارکان سنتی چون مقدمه، میانه و پایان بندی خودداری می کند. نویسنده در روش پسامدرنی بامحوریت به کارگیری شخصیت های مختلف و با بهره گیری از شیوه ی تداخل سطوح روایی و همبستگی مفهومی و معنایی، روایتی فنی و جذاب را خلق می کند. رمان «برید اللیل» نوشته ی هدی برکات، واپسین اثر این رمان نویس مطرح لبنانی است که باتوجه به عنوان، ساختار، سبک و دیگر ویژگی های خود، اثری منحصربه فرد به شمار می آید که توانست جایزه بوکر ادبی را در سال 2019 میلادی از آن خود کند. این رمان با استفاده از سبکی نامه نگارانه، از اپیزودها و پرده های مستقل و مجزا، اما مرتبط از جهت معنایی و مفهوم تشکیل شده که نویسنده با اتکاء بر قالب نامه نگاری و با بهره گیری از شیوه ی تداخل سطوح روایی، شکل اپیزودی را در روایت رمان به کار می گیرد. این پژوهش با شناخت نوع و شیوه ی روایت پردازی در این رمان پسامدرن هدی برکات، به بررسی مولفه های روایت اپیزودی به عنوان یکی از ابزارهای رمان جدید پرداخته تا از این طریق، نحوه ی کاربرد این تکنیک و شیوه ی تحلیل و کارکردهای آن را مورد بررسی قرار دهد. این جستار به روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده و نتیجه ی آن نشان می دهد که رمان مورد بحث، از چندین خرده روایت تشکیل شده که هرکدام از شخصیت های اصلی را در بر می گیرد، همچنین غربت و آوارگی به عنوان بن مایه ای کلی و جامع، منجر به برقراری ارتباط میان این خرده روایت ها شده است.

    کلید واژگان: رمان پسامدرن, روایت اپیزودی, هدی برکات, برید اللیل}
    Ali Pirani Shawl, Abdullah Hosseini, Ali Asoudi, Fatemeh Abedini *
    Introduction

    Narrative is the main element in a work of fiction. It takes various forms according its type and approach. One of the important forms of narration in the postmodern novel is the use of episodes in which the novelist, instead of narrating the incident in a macro form, narrates the subject in the form of sub-narratives. It avoids dividing the narrative into traditional elements such as introduction, middle and conclusion. In the postmodern method, the author creates a technical and attractive narrative by focusing on the use of different characters, interactions among narrative levels and conceptual and semantic correlations.In fact, an important function of the novel in recent times has been the use of a new method of narration that is different from traditional and past methods. In this period, the narrative has walked away from its famous and conventional form and is based on contradictions, confusion and disruption of logical rules and natural order among the elements of the story. Therefore, in the postmodern period of the novel, it is not enough to know about a genre or a method to study the narrative; rather, different types and methods of narration should be examined separately. This is because today's fiction, unlike the works of the past that followed certain forms and shapes, is not designed in specific formats and structures; there are general features for narration in the postmodern novel. This form of narrative, which leads to the creation of polyphony, is an important goal of the modern novel, and episodic narrative is a tool to achieve it. An author can create different sounds and narratives by using these two techniques simultaneously.The latest trend in the literature, known as "postmodernism," influenced the Arabic novel. Hoda Barakat is a writer who was influenced by this method in her works, especially in the novel "Barid Al-Layl". She was born in Beirut in 1952 and taught journalism there. Now, she lives in Paris. So far, six novels, two plays, a collection of stories and a self-portrait have been published by this author, and her latest work, entitled "Barid Al-Layl", has attracted the attention of literary circles and won the most important award for Arabic novel. Hoda Barakat's novel "Barid Al-Layl" is the latest work by this prominent Lebanese novelist, which, considering its structure, style and other characteristics, is a unique work that won the Booker Prize for Literature. Using a lettering style, the novel is composed of independent and separate episodes and scenes, but they are related in terms of meaning and concept.Following the various deconstructions and aberrations that have occurred in the postmodern narrative, Barakat turned to new methods, including episodic narrative. In this narrative method, the author avoids using a familiar and traditional macro-structure, and the narrative is divided into sections and subsections. Instead of telling a long and connected story, the novelist uses several micro-incidents or presents the same incident in the form of sub-narratives. An important tool for this technique is the letter-writing style, which was why Hoda Barakat adopted the style of episodic narration in the novel "Barid Al-Layl".Research

    method

    By recognizing the type and method of narration in the postmodern novel by Hoda Barakat, this study has examined the components of episodic narration as a tool for this technique. This article is written in a descriptive-analytical manner, and examines the style in the novel using new theories about the postmodern novel.

    Conclusion

    Hoda Barakat's novel "Barid Al-Layl" makes use of the episodic technique and divided the novel into smaller sections. The author has avoided the grand narrative and avoids heroism and the presentation of extraordinary characters. In order to give his work a novel-like form and to show its difference from the short story, he sticks to semantic attachments and the overlap of narrative levels. In fact, in his episodes, the author has used fragmentary narratives that are connected by certain factors. Hoda Barakat has used five to seven sub-narratives in the novel "Barid Al-Layl". The novel is narrated in episodes and sections, each of which has its own independence. The author has avoided the traditional sequences in the plot. With sub-narratives, he has tried to give objectivity to the depth of the displaced tragedy and to approach reality. This is because showing several characters and several events appropriate to this case enhances the credibility of the events. In spite of such multiplicity and sub-narratives in the theme of homelessness and displacement, Barakat has established unity among the sub-narratives and, through the interference of the narrative levels, has created a temporal connection in spite of a narrative break. Using the episode "At the airport" and the final section "Death of the postman", he has highlighted this connection.

    Keywords: Postmodern novel, Episodic narrative, Hoda Barakat, Brid Al-Layl}
  • شهرام دلشاد*
    الروایه العربیه الجدیده استعارت من الفنون الاخری عده من التقنیات، منها تقنیه الکولاج التی سیتم استخدامها فی الروایه بصعوبه، للافتراقات البنیویه التی توجد بین الاسلوب الروایی و هذا الفن التشکیلی. وقد تم توظیف هذه التقنیه فی الروایه العربیه حتی ادی إلی بناء السردیه الجدیده. ففی السرد الکولاجی یقوم الروایی عبر سیطره الوصف بالتقلیل من حده الحدث وهیمنته، او اخفاء الشخصیه او حذفها رامیا إلی جعل المکان بطلا لروایته او وسیله لانعکاس هواجسه وانفعالاته؛ ما یودی إلی جعل الروایه تتشکل من الصور المتشظیه البصریه، وتنتهی إلی تکوین السرد الکولاجی الخلاب والمتقطع الذی یفوح بالرایحه التمثیلیه الجدیده التی تنخرط فی التجریب الروایی بعیده عن جذور الروایه التقلیدیه. هذه الدراسه تتوخی دراسه هذه التقنیه السردیه فی روایه "إسکندریتی" لإدوار الخراط، ومعرفه النسق والاسلوب الساید فی الروایه العربیه الجدیده عامه. وقد توصلت الدراسه إلی ان الخراط، خلق روایه إبداعیه یهیمن علیها الوصف بدل السرد، والوصف فیها من نوع الاوصاف الکولاجیه المتنوعه المتشظیه والبطل فیها المکان بدل ان یکون شخصیه من الشخصیات الإنسانیه. کما ادی اختیار هذا الاسلوب السردی فی الروایه إلی هیمنه الذات ومشاعرها الإنسانیه والغناییه وتحطیم الزمن وعدم توظیفه.
    کلید واژگان: الکولاج, إدوار الخراط, إسکندریتی, الروایه الجدیده, السرد, الوصف}
    Shahram Delshad *
    The collage technique, which is difficult to use in the novel due to the structural differences between the visual arts and the novel, was considered in the postmodern novel. Is a technical collage created by French artists following the modern trends of the second half of the twentieth century, after the end of the First and Second World Wars? When were legal and human concepts and justice weakened? This technique was also used in the postmodern Arabic novel and caused the description and reduction of the dominance of the event and the character in the novel to the extent that the element of place became a dynamic and basic element in the narrative. In such a case, the novel was formed from scattered visual images, which leads to the creation of a collage-like and fragmented narrative, and offers a new form of drawing and modernist narrative. Given the formation of such a style, this study seeks to investigate this narrative technique in the Alexandrian novel by Adwar al-Kharat, a powerful and late Egyptian writer. The result shows that Atrat Kharat has created a modernist novel in which the element of description has been used more than the element of narrative. Those diverse and contradictory collage descriptions in such a way that the protagonist is a spatial subject and not a human figure. This style has led to the domination of the personal and emotional aspect in the novel and broke the element of time and not using linear time.
    Keywords: Collage, Period of Turning, Alexandria, Postmodern Novel, Narration, Description}
  • فاطمه فولادی، فردوس آقاگل زاده*، ارسلان گلفام

    برخی نظریه های زبان شناسی، ازجمله انگاره زبان شناختی ادبی سیمپسون، مدعی اند که ظرفیت لازم جهت توصیف و تبیین انواع روایت ها را دارند. پژوهش حاضر به روشی توصیفی تحلیلی، شیوه روایت پردازی رمان شبممکننوشته محمدحسن شهسواری را براساس انگاره مذکور بررسی کرده تا ویژگی های ساختار روایی این اثر پسامدرن مشخص گردد و همچنین ظرفیت مدل تحلیل روایت سیمپسون در توصیف و تحلیل رمان های پسامدرن سنجیده شود. پس از استخراج ابزارهای زبانی مورد نیاز، مانند جملات غیرفارسی، گویش های فردی، فرایندهای معنایی، شیوه های ارایه گفتار و تفکر شخصیت ها، واژه های نشان دهنده وجهیت، تاخرها، تقدم ها و روابط بینامتنی، و بررسی آن ها مشخص شد که این اثر براساس پنج واحد از مدل تحلیل روایت سیمپسون قابل بررسی است: جملات غیرفارسی و گویش های فردی شخصیت ها بیانگر سطح اجتماعی و فرهنگی آن هاست؛ فرایندهای مادی بیش از دیگر فرایندها در این رمان به کار رفته است؛ این اثر به صورت اول شخص و از دیدگاه شخصیت راویان شرکت کننده در این داستان روایت شده است؛ در این متن روایی، تفکر مستقیم آزاد بیش از دیگر گونه های ارایه گفتار و تفکر خودنمایی می کند؛ وجه غالب سایه روشن وجهیت منفی است و انواع روابط بینامتنی در حوزه های مختلفی همچون مکان، شخصیت ها و آثار ادبی، هنری و فلسفی در آن به چشم می خورد. اما ساختار متنی این رمان از طریق انگاره مورد نظر سیمپسون قابل تحلیل نیست.

    کلید واژگان: شب ممکن, رمان پسامدرن, سیمپسون, روایت شناسی}
    Fatemeh Fouladi, Ferdows Aghagolzadeh *, Arsalan Golfam

    Some linguistic theories claim that they have the capacity of describing and explaining all kinds of narratives, one of which is Simpson's linguistic-literary model. This essay, in a descriptive-analytic method, studies narratorial mode of The Possible Night by Mohammad Hassan Shahsavari according to the model mentioned, in order to show characteristics of the narrative structure of this postmodern novel and also evaluate the efficiency of Simpson's narrative analysis model in studying postmodern novels. Extracting essential textual instruments like languages and intra-lingual variations, different types of process, modes of speech and thought presentation, words signifying modality, analepses, prolepses and intertextual relations and analyzing them, it showed that this novel is analyzable according to five units of Simpson’s model. Languages and idiolects of characters represent their social and cultural levels, material process has been used more than other processes, this story is narrated in the first-person and from the viewpoint of participating character-narrators, free direct thought is found more than other types of speech and thought presentation, dominating modality is negative and this story involves intertextual relations in different fields such as places, characters and literary, artistic and philosophical works. However, textual structure of this novel is not analyzable through Simpson's model.

    Keywords: The Possible Night, postmodern novel, Simpson, Narratology}
  • شیرزاد طایفی*، محمدحسین رمضانی فوکلائی
    بر خلاف مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی که مطابق آن، صرفا می توان به مقایسه دو متن نوشتاری با لحاظ شرایطی پرداخت، در رهیافت آمریکایی، تطبیق متون ادبی با هنرهای مختلف از جمله سینما امکان پذیر است که منجر به درک بهتری از ادبیات می شود. از آن جا که رمان و فیلم مشترکات زیادی دارند، از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند و دو ژانر قیاس پذیر محسوب می شوند. این مشترکات، زمینه مناسبی برای بحث درباره فیلم سینمایی از منظر نظریه و نقد ادبی جدید فراهم می کند و امکان می دهد مفاهیم و اصطلاحاتی را که به طور معمول ابزاری برای بحث درباره رمان می دانیم، برای کاوشی نقادانه درباره ساختار و صناعات و مضامین فیلم به کار ببریم. از سویی دیگر، در سال های اخیر اصطلاح «پسامدرنیسم» در بحث های نقادانه درباره رمان در کشور ما رواج یافته و بسیاری از داستان نویسان جدید نیز شیفتگی وافری به داستان نویسی به سبک پسامدرن از خود نشان می دهند؛ لذا در این پژوهش، ابتدا با بررسی نظرات برخی از مهم ترین اندیشمندان ادبیات پسامدرن، نوزده تکنیک مورد استفاده در رمان های پسامدرن استخراج شده و با روش تحلیل کیفی به کارگیری آن ها در فیلم «ستاره است»، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی، گویای قرابت ادبیات و سینما (به عنوان یک متن تصویری) و قابلیت مقایسه این دو متن نوشتاری و تصویری است؛ چنان که بسیاری از تکنیک هایی که در نگارش رمان های پسامدرن به کار گرفته می شوند، با بسامد بالایی در فیلم مورد بررسی نیز استفاده شده است.
    کلید واژگان: مکتب پسامدرن, رمان پسامدرن, سینمای ایران, سینمای پسامدرن, متن نوشتاری, متن تصویری}
    Shirzad Tayefi *, Mohammad Hossein Ramezani Fookulaee
    Contrary to the French school of comparative literature that assumes only texts having certain conditions can be compared, in the American approach it is possible to compare literary texts with other forms of art such as cinema so this possibility can contribute to a better understanding of literature. Since novels and films have a lot of shared characteristics, they are similar in many aspects and are in fact regarded as two comparable genres. This commonality can pave the ground for reviewing films from the perspective of modern theories on literary criticism so that concepts and jargons commonly used as a means to discuss novels, can also be applied for the critical analysis of films’ structures and themes. On the other hand, we witness a tendency to “postmodernism” in the current critical discussions about novels in our country such that many novelists today show great interest to postmodernist style in writing. Reviewing some of the most important theories on postmodern literature, this study aims to extract 19 techniques used in postmodern novels and then to explore their application in the film “Being a Star” through qualitative analysis. The results of the study showed commonality between literature and cinema (as a visual text) as many techniques used in postmodern novels are also applied in the above film with high frequency.
    Keywords: postmodernism, Postmodern novel, Cinema of Iran, Postmodern cinema, text, visual text}
  • بهاره رفاهی، سمیرا بامشکی*، محمودرضا قربان صباغ

    شخصیت چندگانه شخصیتی است ازهم گسیخته، که از کنارهم قرارگرفتن چند شخصیت فرعی تشکیل شده و یک شخصیت واحد را ساخته است. در این پژوهش، چگونگی بروز شخصیت چندگانه، ویژگی ها و هدف از بروز آن در رمان مدرن سرخی تو از من و رمان پسامدرن آزاده خانم و نویسنده اش مورد مطالعه قرار گرفته است. برای نیل بدین مقصود شخصیت های اصلی این دو رمان که عنوان شخصیت چندگانه را می توان بر آن ها اطلاق کرد، مورد توجه قرار گرفته و شخصیت های فرعی که مکمل شخصیت اصلی بوده اند تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده بیانگر این است که شخصیت چندگانه در رمان مدرن مذکور معطوف به ذهن است و پاره های مختلف شخصیت، ذهنی هستند. شخصیت چندگانه در رمان پسامدرن مذکور معطوف به مسائل هستی شناسی و تداخل واقعیت و خیال است و پاره های مختلف شخصیت مربوط به سایر متون هستند و از طریق رابطه بینامتنی با یکدیگر پیوند می خورند. شخصیت چندگانه علاوه براینکه حائز سایر ویژگی های شخصیت در رمان های مدرن و پسامدرن است، در تقویت عنصرغالب معرفت شناسی، در رمان مدرن مذکور، و عنصرغالب هستی شناسی، در رمان پسامدرن مذکور، موثر است. همچنین شخصیت چندگانه می تواند نوع جدیدی از شیوه های شخصیت پردازی به شمار رود و به عنوان یک ویژگی، در کنار سایر ویژگی های رمان مدرن و پسامدرن قرار بگیرد.

    کلید واژگان: شخصیت چندگانه, رمان مدرن, رمان پسامدرن, آزاده خانم و نویسنده اش, سرخی تو از من}
    Samira Bameshki*
    Introduction

    Multiple character is a disintegrated character made up of bits and pieces of other minor characters to form a unified fictional personage. The present study focuses on the emergence of such a character, its characteristic features and its function in the modernist novel Let Your Ruddiness Be Mine (sorkhy-e to az man) and postmodernist novel Azade and her Writer (Azade khanoom va nevisandehash). This techniques in characterization is a popular one in modernist and postmodernist works. However, there is one main difference: while in the modernist novel the aim is to reveal the disintegrated nature of the character’s mind, in postmodernist novel it tries to probe into the ontological nature of the character. The focus in modernist novel is on the mind of the character using interior monologue and stream of consciousness techniques. In other words, each minor character in the novel tends to represent one of the mental features of the protagonist. In postmodernist novel, however, reality and fiction intermingle: fictional and real characters are treated in the same way.     

    Review of Literature

    The main concern in the present research is examining the notion of multiple character in the two novels namely the modernist Let Your Ruddiness Be Mine and the postmodernist Azade and her Writer.  Previous studies on these novels do not refer to multiple character. In addition, our search before the study did not show any reference to the same concept. Hence this study seems to be unprecedented in this respect. It should be noted that the technique of introducing multiple character is mainly found in modernist and postmodernist novels and can be considered as playing an important role in epistemological frameworks of these novels. Azade and her Writer (1995), a postmodernist novel by Reza Baraheni, has been the subject of many critical analysis.   
    Among the works written on the subject, one can refer to the following: “What is postmodernist novel? Examining narratological features in Azade and her Writer”, “Reversing the

    roles

    Postmodernist Creativity in Azade and her Writer” both by Hossein Payandeh. The same writer has also written a critique on both Azade and her Writer and Let Your Ruddiness Be Mine in his book Unveiling the Novel. Tadayyoni and Sadeghi have also discussed Azade and her Writer in “The Emergence of the Last Literary School in Iran with an Emphasis on Azade and her Writer” and “Functions of Silence in Reading Persian Literary Texts” respectively.   
    Other related works include: “Examining Postmodernist Elements in Azade and her Writer”, by Pirooz, Moghaddasi and Fotovat; “Examining Postmodernist style in Iranian Novels” by Rhimbeigi, Barati, and Nasr-e Esfahani; “Documentary Features and Blurring the Borderline between Reality and Fiction in Postmodernist Narratives with an Empahsis on Azade and her Writer” by Yaghoobijanbehsaraee and Mohammadi; “Society as Reflected in Secrets of my Land and Azade and her Writer before and after the Revolution” by Azadarmaki and Zamanisabzi; “Myth and Demythification in Azade and her Writer” by Shahpar-rad in French; “Having the Future World Ring” by Gooran; “Of a Different Kind” by Hajizadeh as well as Sangi’s “Contextual Analysis of Persian Metanarrative” in her Ph.D. dissertation. Farzad Karimi devotes one whole chapter to Azade and her Writer in his book Postmodernist Fiction in Iran.       
    The second novel studied in the present research is Let Your Ruddiness Be Mine by Sepideh Shamloo published in 2006. Our search for related studies yielded two hits: “Feminine Writing Features in Let Your Ruddiness Be Mine” by Ghasemzadeh and Aliakbari and “Identity Analysis in Let Your Ruddiness Be Mine” by Oskouee.
    The abovementioned works have shed light on the dark points of the novels especially Oskouee’s article which has fully addressed the psychological aspects of one of the novels. The article by Yaghoobi Janbeh Saraee and Mohammadi has also proved to be of great help in studying the blurred borderline between fiction and reality.
     

    Method

    The study deals with the concept of multiple character and the way minor characters have contributed to the formation of the protagonist. The results show that the fragmented parts of the multiple character are mental figments. In postmodernist fiction, the multiple character mingle reality and fiction and divers personality features are borrowed from other texts and are intertextually linked to one another.   

    Results


    Possessing other character features in modernist and postmodernist novels, the multiple character contributes to epistemological and ontological features of modernist and postmodernist novels respectively. Multiple character can be viewed as an innovative way used for characterization among other modernist and postmodernist features. 

    Conclusion

    Based on the present study, introducing multiple character into Persian modernist and postmodernist novels can enhance the stylistic features of the work. The multiple character in Let Your Ruddiness Be Mine is imaginary in nature resulting from disintegration of the identity. The mental problem can happen in reality although it is not a common one. However, in the mentioned novel it turns out to be a reality and contributes to the dominant epistemological aspect of the work. In Azade and her Writer the multiple character is intertextual in nature. The borderline between reality and fiction is blurred and the real world of the novel has been treated the same as the fictional worlds of other texts. The multiple character here contributes to the dominant ontological aspect of the novel.

    Keywords: Modern Novel, Postmodern Novel, Multiple Character, Let Your Ruddiness be Mine (sorkhi-ye to az man), Azade, her Writer (Azade khanoom va nevisandehash)}
  • کیان پیشکار

    حوزه بررسی ادبیات تطبیقی یکی از بزرگترین و گسترده ترین زمینه های مطالعاتی در حوزه ادبیات جهانی میباشد که میتواند روزنه های بسیاری را برای شناخت ملل، ادبیات، فرهنگها، سنت ها و تفکرات به روی مشتاقان ادبیات باز نماید. در بین نویسنده های بزرگ ایران و انگلیس کمتر کسی است که اسم عباس معروفی و خانم ویرجینیا وولف را نشنیده باشد و با آثار ارزشمندآنها که بی تردید بر ادیبات کشورشان و جهان تاثیر گذاشته اند آشنا نباشند. رمانهای سمفونی مردگان (1380)عباس معروفی(1336) و به سوی فانوس دریایی (1327)ویرجینیا وولف (1941-1882)آثار ارزشمند و بزرگ ادبیات فارسی و انگلیسی می باشند که دارای مشخصات و ویژگی های منحصر بفرد خود می باشند که بررسی تطبیقی نحوه روایت انها که براساس روایتگری مدرن، قالب و ساختار جریان سیال ذهن ارایه شده می تواندضمن تسهیل درک ادبی آنها، ارایه کننده روزنه ای جدید دربررسی و مطالعه عملی ادبیات تطبیقی مدرن و پست مدرن باشد.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیق, مدرنیسم, فمینیسم, ادبیات جهان, سبک شناسی, تشویش تاثیر پذیری, رمان پست مدرنیسم}
    Kian Pishkar

    The field and area of studying the comparative literature is one of the widest studying in global literary studying which can open so many windows to the readers for knowing and understanding of nations, literature, traditions, customs, and thoughts. Among the great literary writers so many readers know the Iranian writer Abbas Maroufy and English outstanding novel writer Virginia Woolf which their masterpieces have great influence on their national and global literature. A. Maroufy’s Dead’s Symphony and V. Woolf's To the Lighthouse are great masterpieces of Persian and English literature that they have unique features that their comparative studies based on Narratology ,symbolism and stream of consciousness will show some new ways and methods for comparative studies of modern and postmodern literature.

    Keywords: Comparative literature, Modernism, Feminism, Global Literature, Stylistic, Anxiety of Influence, postmodern novel}
  • مهدی خادمی کولایی*، غلامحسین ملازاده
    تحولات شتابنده و روز افزون، تغییر مداوم نگرش ها و پیدایش نظریه های متنوع ادبی در این زمانه دائما نوشونده، ادبیات داستانی را نیز تحت تاثیر قرار داد و سبب شد تا داستان نویسان نیز- ناخودآگاه و گاه با ادراکی برآمده از خودآگاهی نوین- با کنار نهادن قواعد پیش بنیاد، روایت هایشان را با وضعیت جهان جدید همسو کنند.
    از آنجا که کاربست شیوه روایی مرگ مولف در رمان «هیس» از محمدرضا کاتب، در مقایسه با سایر شاخصه های محوری آثار پسامدرن، برجستگی چشم پوشی ناپذیری دارد و همین امر سبب شده تا این اثر ظرفیت های لازم و مناسبی برای این نوع از خوانش خاص فرامدرنی داشته باشد. نویسندگان این جستار برآنند تا استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی نشان دهند که نویسنده در کنار به کارگیری سایر فنون فرانوگرایانه، از این شگرد به صورت ویژه، همراه با تنوع و فراوانی چشمگیری بهره جسته و از این نظر موفق به عرضه اثری شاخص به جامعه ادبی شده است.
    کاتب، شاخصه مرگ مولف را عمدا با شکل های گوناگون آن در جای جای این رمان به کارگرفته و در کنار آزادی عمل اشخاص داستان، فضاهای مناسب را نیز برای ورود خوانندگان به متن داستان فراهم کرده تا جمهوریت صداها در اثر او طنین رساتری داشته باشد.
    کلید واژگان: رمان پست مدرن, مولفه های وجودشناسانه, مرگ مولف, رولان بارت و هیس}
    Mahdi Khademi Koulayi*, Gholam, Hussein Molla Zade
    Increasing evolutions, constant change in attitudes and emergence of various literary theories in this constant renewing world has affected story literature too and caused story writers – sometimes unaware and sometimes with awareness coming from a new self-consciousness - to make their stories compatible with the condition of new world, by missing out fixed principle. Since applying the narrative method of “Death of Author” in Hiss Novel by Muhammad Reza Kateb is unforgettable in comparison with other main features of Post-modern work, this made the work to have necessary and appropriate capacities for this type of special postmodern reading. Authors of this article, using library and descriptive-analytic method, attempt to show that Hiss author, along with other postmodern techniques, uses this technique particularly with brilliant varieties and differences, and by so doing he could have introduced a masterpiece into the literary community.Kateb uses Death of Author intentionally in various forms and in different parts of this novel; he also produced suitable spaces for readers to enter into the story text along with freedom of action for story characters so that republicity of voices are clearer in his work.
    Keywords: Postmodern Novel, Existential Components, Death of Author, Roland Barthes, Hiss}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال