به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « epistemology » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «epistemology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آناهیتا پورمند*، مسعود روحانی، علی اکبر باقری خلیلی
    در چشم انداز معرفت شناختی سهراب سپهری، دیدگاه شهودی در تعامل با هنر، نقشی بنیادی در توسعه گستره شناخت و کشف حقیقت و زوایای هستی دارد. این شاعر هنرمند با گذار از تنگناهای ناگزیر و تحمیلی واقعیت متعارف و نگاه معمول، امور و پدیده های هستی را باری دیگر با نگاهی ژرف و هنرمندانه بازآفرینی کرده است. او برای توصیف و تفسیر امور ناشناخته و ناشناختنی، انتقال محتوای ادراکی و تجربیات زیستی، عواطف شاعرانه و دیگر مشاهدات خود در جهت گسترش مرزهای شناخت و کشف حقیقت از قابلیت ها و ظرفیت های هنر استفاده کرده است. منظور از بازآفرینی هنری، این است که هنرمند در تحولی ناب از درک و شیوه نگرش، با گذار از شناخت نمادین که فقط رویه ها و وجه محدودی از موضوع شناخت را به دست می دهد، به شناختی شهودی نایل گردد و واقعیات اصیل را با حذف مفاهیم قراردادی و از میان برداشتن واسطه ها، از نو بیافریند. سپهری با رویکردها و شیوه های مختلفی از جمله: 1-تجسم بخشی و تجربی نمودن احوال، یافته ها و محتوای ادراکی؛ 2-تغییر در پیوندگاه و افق دید؛ 3-استفاده از مفاهیم و اصطلاحات علوم مختلف؛ 4-اندیشه و دیدگاه فلسفی، از شناخت نمادین عبور کرده و با تفسیر هنری زیست جهانش به توسعه مرزهای معرفت و شناخت همت گماشته است.
    کلید واژگان: سهراب سپهری, بازآفرینی هنری, شناخت شهودی, معرفت شناسی, شعر}
    Anahita Pourmand *, Masoud Ruhani, ALIAKBAR BAGHERIKHALILI
    In the epistemological perspective of Sohrab Sepehri, the intuitive view in interaction with art plays a fundamental role in developing the scope of knowledge and discovering the truth and angles of existence. This artist-poet has once again recreated the affairs and phenomena of existence with a deep and artistic look by passing from the inevitable and imposed constraints of the conventional reality and the usual view. He has used the capabilities and capacities of art to describe and interpret the unknown and unknowable things, convey the perceptual content and life experiences, poetic emotions and other observations in order to expand the boundaries of knowledge and discover the truth. The meaning of artistic re-creation is that the artist, in a pure transformation of understanding and attitude, by transitioning from symbolic knowledge that only shows the procedures and a limited aspect of the subject of knowledge, achieves intuitive knowledge and removes the original facts. Recreate contractual concepts and remove intermediaries. Sepehri with different approaches and methods, including: 1- visualization and experimentalization of situations, findings and perceptual content; 2- Change in the junction and horizon of vision; 3- Using the concepts and terms of different sciences; 4- Philosophical thought and perspective has gone beyond symbolic knowledge and with the artistic interpretation of his life-world, he has devoted himself to the development of the boundaries of knowledge and understanding
    Keywords: Sohrab Sepehri, Artistic Reproduction, Intuitive Knowledge, Epistemology, Poetry}
  • محمدحسین حسینی فولادی، مسعود رستمی*

    کشف حقایق تاریخی همواره امری ضروری و مورد توجه بشر بوده است. به دلیل عدم دسترسی انسان به گذشته، تنها راه بازسازی آن از طریق زبان و روایت است، که این مسئله نشانگر اهمیت روایت در برداشت ما از حقایق تاریخی است. در کنار منابع اولیه تاریخی که دسترسی به آنها برای فهم دقیق تر تاریخ ضروری است، کاوش نگاه معرفت شناسانه نویسنده تاریخی در کنار درک ماهیت و چارچوب روایت های تاریخی نیز اهمیت شایانی در این زمینه دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر به دنبال کشف ارتباط میان نگاه معرفت شناسانه گور ویدال به تاریخ در رمان تاریخی لینکلن است تا نشان دهد که چگونه این نگاه در میزان دقت بازتاب وقایع تاریخی نقش مستقیم دارد. هم چنین، این جستار تلاش می کند تا از اهمیت تاثیر تکنیک های روایی، به خصوص قرار دادن شخصیت های مختلف تاریخی به عنوان کانون زاویه دید روایت، در شکل دادن به یک اثر تاریخی به عنوان الگویی از بازتاب گذشته پرده بردارد. این مطالعه نشان می دهد که اصل روایت و روایت گری در تولید معنای تاریخی دخیل است، و گذشته به عنوان امری دست نیافتنی که ساختاری محدود به زمان دارد، تنها توسط روایت قابل بازنمایی است. هر روایت به عنوان یک بازنمایی تاریخی نیز، تنها یک برداشت از یک گذشته فرضی یا واقعی است و لزوما انتقال دهنده تمامی حقیقت های تاریخی مربوط به آن گذشته نیست.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, تاریخ, لینکلن, روایت, ویدال}
    Mohamadhossein Hosseini Fouladi, Masoud Rostami *

    Historical inquiry has always been a fundamental human pursuit, driven by the need to understand the past and its impact on the present. Central to this pursuit is the use of language and narrative, which serves as a means of reconstructing historical events that would otherwise be lost to the mists of time. While primary historical sources are crucial for a precise understanding of historical events, examining the epistemological perspective of the historical author and comprehending the nature and structure of a historical narrative are also crucial for an accurate portrayal of history. This study aims to explore the relationship between Gore Vidal’s epistemological view of history in the historical novel Lincoln and its impact on the accuracy of reflecting historical facts. Additionally, this research investigates the significance of narrative techniques, particularly the use of different historical figures as focalizers in the narrative, in constructing a historical work as a model of the past. The study demonstrates that narrative plays a significant role in producing historical meaning, and each historical narrative serves as an interpretation of a given past that may not necessarily convey all the historical truths related to that past.

    Keywords: Epistemology, History, Lincoln, Narrative, Vidal}
  • شادی ابراهیم خانی، محمدحسین بیات*، اسماعیل تاجبخش، بتول واعظ
    زمینه و هدف

    دیدگاه های مرتبط با عالم خیال بر مبنای دو رویکرد هستی شناسی (وجودشناسی) و معرفت شناسی استوار شده اند. رویکرد هستی شناسی، عالم خیال را یکی از مراتب وجود دانسته که حد فاصل میان عالم عقول و عالم ماده است؛ در مقابل، رویکرد معرفت شناسی، خیال را بعنوان قوه ای از قوای ادراکات آدمی در نظر میگیرد که محدود به خیال متصل است. از جمله عارفانی که به این موضوع پرداخته اند، مولانا است که در مثنوی بصورت غیرمستقیم اشاراتی به این عالم کرده است، اما برخلاف بزرگانی همچون ملاصدرا، شیخ اشراق و ابن عربی، فصل مستقلی با نام عالم خیال در آثار او دیده نمیشود. به همین دلیل برخی گمان میکنند در مثنوی، موضوع عالم خیال بعنوان مرتبه ای از وجود مطرح نشده و منظور از خیال در مثنوی صرفا همان خیال متصل، خیال اندیشی و تصورات ذهنی است. اغلب پژوهشهایی که در باب خیال در مثنوی بحث کرده اند، خیال را تنها در ساحتی معرفت شناسی بررسی کرده اند و آن را یکی از قوای ادراکی انسان تلقی کرده اند که بیشتر جنبه منفی دارد و مانع رسیدن به معرفت است. هدف اصلی این پژوهش بر این موضوع استوار است که عالم خیال در مثنوی، ماهیتی هستی شناسی، معرفت شناسی یا هر دو ساحت را دربرمیگیرد.

    روش مطالعه

    در این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی ساحت هستی شناسی عالم خیال بعنوان یکی از مراتب هستی و وجود در اندیشه مولوی با تکیه بر دفتر اول مثنوی اثبات شده است.

    یافته ها

    در نظر مولانا خیال نه تنها قوه ای از قوای باطنی انسان است، بلکه بعنوان مرتبه ای از مراتب وجود پذیرفته شده و در بسیاری از ابیات مثنوی بصورت مفهومی بدان پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    مولوی راه های رسیدن به عالم خیال را مواردی چون تبدیل صفات ظاهری به باطنی، خواب و رویا، الهام، موت طبیعی و موت ارادی میداند.

    کلید واژگان: عالم خیال, خیال متصل, خیال منفصل, هستی شناسی, معرفت شناسی, مولوی, مثنوی}
    Sh. Ebrahimkhani, M.H. Bayat*, E. Tajbakhsh, B. Waez
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The viewpoints related to the imaginary world are based on two approaches: ontology and epistemology. The ontological approach considers the world of imagination as one of the levels of existence, which is the boundary between the world of minds and the world of matter; On the other hand, the epistemological approach considers imagination as one of the powers of human perception, which is limited to imagination. Among the mystics who have addressed this issue is Rumi, who has made indirect references to this world in his Masnavi, but unlike great scholars such as Mulla Sadra, Sheikh Ashraq, and Ibn Arabi, there is no independent chapter called the world of imagination in his works. For this reason, some think that in the Masnavi, the subject of the imaginary world is not raised as a level of existence, and the meaning of the imaginary world in the Masnavi is simply the connected imagination, imagination and mental imagination. Most of the researches that have discussed about imagination in Masnavi have examined imagination only in the field of epistemology and have considered it as one of the perceptive powers of humans, which mostly has a negative aspect and hinders the achievement of knowledge. The main goal of this research is based on the fact that the imaginary world in the Masnavi includes ontology, epistemology or both fields.

    METHODOLOGY

    In this research, with a descriptive-analytical method, the ontology of the imaginary world as one of the levels of being and being in Molavi's thought has been proven by relying on the first book of the Masnavi.

    FINDINGS

    In Rumi's opinion, imagination is not only one of the inner powers of man, but it is also accepted as a level of existence and has been conceptually discussed in many Masnavi verses.

    CONCLUSION

    Molavi considers the ways to reach the world of fantasy to be things such as the transformation of external attributes into internal ones, sleep and dreams, inspiration, natural death and voluntary death.

    Keywords: World of Imagination, Contiguous Imagination, Discontinuous Imagination, Ontology, Epistemology, Molavi Rumi, Masnavi}
  • مهدیه رحیمی نژاد*، ایوب مرادی، مصطفی گرجی، علی (پدرام) میرزایی

    وجود تکنیک‌های روایی و نکات فنی در متن، به‌ویژه متنی که برای مخاطبان کم‌سن نگاشته شده است، ضرورت نقد و بررسی متون را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. در این ‌میان بررسی راوی اعتمادناپذیر در رمان نوجوان اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا نویسنده قصد دارد با ایجاد تناقض و عدم قطعیت و تعلیق در متن با استفاده از راوی نامعتبر، خواننده‌ی نوجوان را از مخاطب پذیرای متن به منتقد آگاه تبدیل کند. این پژوهش با استفاده از شیوه‌ی توصیفی‌تحلیلی، به بررسی علل و شواهد اعتمادناپذیری راوی و تاثیرگذاری آن بر وجه معرفت‌شناسانه در رمان نوجوان وقتی مژی گم شد از حمیدرضا شاه‌آبادی می‌پردازد تا بدین ‌وسیله با گره‌گشایی از تعلیقات و تناقضات موجود در متن، گامی در راستای افزایش توانایی خوانش انتقادی خوانندگان نوجوان بردارد. حاصل پژوهش نشان می‌دهد که از یک سو عواملی همچون کودک‌بودن، درگیری شخصی راوی در داستان و فاصله‌ی نگرشی راوی با شخصیت‌های داستان با نشانه‌های محتوایی مانند گزارش ناکافی دادن، تناقض میان واقعیت‌های داستانی و دیدگاه راوی و اعتراف‌های راوی به دروغ‌گویی خویش باعث کاهش اعتماد مخاطب در قبال راوی می‌شود و از سوی دیگر، این داستان که بیشتر به شناخت و کشف علل و عوامل حوادث داستان می‌پردازد، در بعد معرفت‌شناسانه برجسته‌تر است و راوی ‌اعتمادناپذیر با تناقضاتی که در متن ایجاد می‌کند، وسیله‌ای است که این شناخت و معرفت را به‌ چالش‌ می‌کشد و آن را امری نسبی قلمداد می‌کند.

    کلید واژگان: حمیدرضا شاه آبادی, راوی اعتمادناپذیر, مخاطب نوجوان, معرفت شناسی, وقتی مژی گم شد}
    Mahdiyeh Rahiminejad *, Ayoob Moradi, Mostafa Gorji, Ali(Pedram) Mirzaie

    The existence of validity techniques and technical considerations in the text, especially the text written for the adolescent audience, reveals the necessity of critique and review of literature more than ever. In the meantime, the investigation of the unreliable narrator becomes more important in a teenage novel. Because the author intends to turn the adolescent from an audience to a well-informed critic by creating contradictions, uncertainties and suspension of text using invalid narrator. This study, using descriptiveanalytical method, investigates the causes and evidence that narrator was unreliable and effects of it on the epistemological aspect of the adolescent novel When mozhi lost by Hamidreza Shahabadi and using the existing contradictions and contradictions in the text to take a step forward to increase the critical reading abilities in adolescent readers. The result shows that from one hand, factors such as being children, the narrator's personal conflict with story characters, with content signs, such as the insufficient reporting, the contradiction between the story realities and the narrator's point of view and the narrator's confessions to lying leads to a reduction in the audience's trust towards the narrator. On the other hand, the story, which is more of the recognition and discovery of causes and factors of the story of the story, stands out in the epistemological dimension. And the unreliable narrator, with the contradictions who creates in the text, is a mean that challenges that cognition and knowledge and considers it relative.

    Keywords: : Hamidreza Shahabadi, When mozhi lost, unreliable narrator, Epistemology, adolescent audience}
  • فرهاد محمدی*

    بیان مسئله: 

    داستان «پادشاه و وزیر یهودی» در مثنوی معنوی  در خوانش نخست، بیانگر روشی در سیاست صاحب‏ منصبان برای تفرقه ‏افکنی میان پیروان یک دین و آیین است. این داستان از دیدگاه معرفت‏ شناختی و اندیشگانی نیز تصورات غلط و اشتباه ‏های انسان را در استدلال به نمایش گذاشته است. مولانا در این داستان با نمایش طرح و نقشه وزیر برای نابودی دین مسیحیت، عملا نشان داده است که چگونه استدلال نادرست و نیز قضاوت و عمل مبتنی بر آن استدلال باعث فاجعه می‏شود.

    روش

    در این جستار چگونگی استدلال و توجیه وزیر و پادشاه یهودی برای کار آنها به صورت توصیفی  تحلیلی نقد و بررسی می‏شود تا نقص‏ها و ایرادهای ساختار اندیشه آنان پدیدار شود.

    یافته ها و نتایج

    دستاورد پژوهش بر این موضوع دلالت دارد که اشتباه پادشاه و وزیر یهودی منشا شناختی دارد و به تصورات نادرست آنها برمی‏گردد. آن‏ دو با ذهنیت بنیادگرایانه دوقطبی، به موضوع (دین مسیحیت) اندیشیده‏اند و برپایه همین ذهنیت به ارزشگذاری، قضاوت و سرانجام صدور حکم اقدام کرده‏اند.

    کلید واژگان: شناخت‏شناسی, استدلال, بنیادگرایی, مولانا, پادشاه و وزیر یهودی}
    Farhad Mohammadi *

    The story of the ‘Jewish King and Minister’ in Masnavi Ma'navi, in the first reading, shows a way in the policy that the landlords divide the followers of a religion. From epistemological and intellectual perspectives, it has also shown the misconceptions and mistakes of human beings in reasoning. In this story, Mowlana, by showing the plan of the minister to destroy the religion of Christianity, has practically shown how wrong reasoning, as well as judging and acting on that argument, causes disaster. The results show that the mistake of the Jewish king and the minister has a cognitive origin and it goes back to their misconceptions. They have thought about the subject (= Christianity) with a bipolar fundamentalist mentality and based on this mentality, they have evaluated, judged, and finally issued a verdict.

    Keywords: epistemology, Reasoning, Fundamentalism, Mowlana, the Jewish King, the Minister}
  • عبدالله حسینی*

    طه حسین، یکی از چهره های ادبی قرن بیستم در مصر است که با خلق آثار متعدد ی درگستره ی تاریخ و ادبیات، نقش موٴثری در پیشبرد فرهنگ مکتوب جهان معاصر عرب برجای نهاده است؛ به گونه ای که توانسته همان نقشی را در سنت فلسفی عرب ایفا کند که دکارت در سنت فلسفی غرب بنیانگذار آن بوده است. هدف این پژوهش، تحلیل روش تاریخ پژوهی طه حسین با تٲکید بر مقدمه ی کتاب «فی الٲدب الجاهلی» است. نویسنده می کوشد ضمن برشمردن مبانی نظری طه حسین، نشان دهد که روش او بر اساس  سنت تفهمی ماکس وبر تا چه اندازه برای تدوین و تحلیل وقایع و رخدادهای گذشته کارآمد است. نتیجه ی حاصل از این تحقیق بیانگر این موضوع می باشد که تاریخ پژوهی علاوه بر مقوله ای معرفتی، از کنشی تاریخی نیز برخوردار است؛ بنابراین نه تنها ارزش گریز نیست و نمی تواند تهی از پیش فرض ها، مبانی فلسفی و به طور کلی فرهنگ پژوهشگر تاریخ باشد، بلکه چنین رویکردی در تاریخ نگاری مطلوب هم نیست.

    کلید واژگان: سنت تفهمی, معرفت شناسی, روش شناسی, طه حسین, فی الادب الجاهلی}
    Abdoallah Hosseini *
    Introduction

    Taha Hussein is an Egyptian literary figure of the twentieth century who has played an effective role in promoting the written culture of the contemporary Arab world by creating numerous works in the field of history and literature. He has been able to play the same role in the Arab philosophical tradition as founded by Descartes in the Western philosophical tradition. The purpose of this study is to analyze the method of Taha Hussein's historiography by emphasizing the introduction chapter of the book Fi Al-Adab Al-Jahili. It also seeks to enumerate the theoretical foundations of Taha Hussein's methodology and evaluate it epistemologically. In addition, it attempts to weigh its epistemology in terms of importance, validity and contemporaneity of the Verstehen tradition according to the theoretical foundations of the Max Weber method. The study criticizes the efficiencies and inefficiencies of this epistemology too.

    Methodology

    This study describes Taha Hossein’s approach for the historiography of ignorant poetry and criticizes its efficiencies and inefficiencies with a comparative descriptive method and a conceptual analysis approach.

    Results

    Contrary to Taha Hussein's approach, the historian does not avoid the value system in all the stages of a research process to apply the components of the value system, nor can the natural sciences in the postmodern reading, despite claiming objectivity, be free from value biases. This is because theories are not only the product of reflection and thinking on an object but also the result of genius, profound reflection and, in general, the interaction of the subject and the object.Neither the dogmatism of objectivists and Taha Hussein nor the relativism of subjectivists and postmodernists alone leads the historian to the destination, because both approaches believe in methodological exclusivism in history and historiography. But the third approach, which made history a continuous dialogue between the historian and the event, and the acquisition of knowledge as the result of the interaction of the mind and the object are more effective.
    Truth-based propositions that convey extra-mental facts are not limited to the field of experimental science. Therefore, they cannot be included in the limited field of experimental science with a hasty and incorrect generalization and the possible fallacy of "whole-to-part definition"; they can be redefined under the propositions of mathematics, logic, philosophy, history, and so on.

    Discussion

    Verstehen is a school of thought in which the agent of the mind, the presuppositions, the philosophical foundations of ontology, anthropology, and values ​​play major roles, whether or not the historian is aware of such data when historiographing. The purpose of this method is not only to reconstruct an event but also to reach the thought behind it, and it is obvious that the realization of this work will be possible only by rethinking this thought in the mind of the historian. Verstehen is the way in which we understand the inner meanings of phenomena along with a kind of sense of empathy and spiritual closeness to the social and historical actor. There is no doubt that this approach is very different from what is common in the natural experimental sciences because observation and experimentation can be effective by providing general rules to recognize inanimate objects. If a sociologist or a historian does not understand social and historical behavior and its hidden meanings, no other analysis or explanation can be very effective.
    Objectivity, which is an important topic in historical epistemology, means that historical events must have features and components acceptable to all historians so as to pass what happened on to others, regardless of their values ​​and beliefs and assumptions in general.
    The most important discussion that Max Weber has dealt with in the field of historical research is the study of the position of the historian's value system and his beliefs and its impact on the historiographical process. When a researcher enters the research process, his values ​​inevitably fall in the field of research and any understanding or perception achieved between human beings, consciously or unconsciously, is influenced by the theoretical philosophical foundations as well as the value system of the researcher. Weber considers value neutrality to be necessary only at the stage of possible collection or gathering. He distinguishes between the gathering authority, which is concerned with the choice of a subject for research, and the arbitral authority, which makes the distinction.
    Taha Hussein, who was concerned with the gap between tradition and modernity, sought to transform the educational system of his time by innovating a method of literary historiography. He also tried to establish Egyptian modernity by reviving traditional literature.While criticizing the traditional method, he emphasized the objectivity and methodization of research and writing the history of literature. In order to confront the two traditional and modern paradigms, he intended to create a homogeneous combination in historiography and to choose a middle method that was a combination of the Azhari tradition and modern methodology. To this end, he criticized the method of literary historiography and the old and new approaches to teaching at his time, which lacked critical accuracy. He preferred Descartes's skeptical method and his philosophical reflections, but he turns to the foundations of his method. In general, the theoretical components of Taha Hussein's literary historiography can be itemized as follows:
    a) Doubtfulness of a method as a basic rule for believing historical propositions
    b) The complete emptiness of the researcher's mind of any presuppositions, patriotic tendencies, and religious beliefs as well as being generally devoid of any credibility and value propositions
    c) Making a distinction between the intellect and the heart and freeing the intellect from the bondage of all the three inner realms of man, namely emotions, feelings and excitements.
    d) Lack of adherence to anything but theoretical and practical commitment to the correct scientific method of research.

    Conclusion

    The result of this research indicates that, in addition to being an epistemological category, historiography has a historical function. Therefore, it is not devaluated and cannot be devoid of the presuppositions, philosophical foundations and the culture of the researcher of history in general, nor is such an approach desirable in historiography.

    Keywords: Taha Hussein, Max Weber, Verstehen, Epistemology, Methodology}
  • Saleh Arizavi *
    Despite the voluminous body of research investigating linguistic, disciplinary, and cultural variations in citation practices in research articles, these practices have not been examined in light of the interplay between disciplinary conventions and research methodological underpinnings in the field of linguistics. Adopting a multi-faceted design, this study analyzed 180 research article introductions from two close-knit disciplines (Theoretical Linguistics and Applied Linguistics) to look into the contextualized citation functions and authorial evaluative stance toward citations. The corpus was purposively selected to sample three research methodologies. Comparisons were carried out at disciplinary, research methodological, and combinatory levels. The findings of the study show clear variations in the citation functions and evaluative stances taken toward citations. These variations are thought to be the result of the disciplinary conventions which authors must abide by as well as the paradigmatic underpinnings of the research methodologies which the articles are built upon, though the latter have greater impacts. As a partial contribution to the field of second language writing, a practical taxonomy is also proposed to account for the contextualized citation functions in the two disciplines. The study concludes with some pedagogical implications
    Keywords: Citation practices, Disciplinary conventions, epistemology, Research methodologies}
  • کاظم اصغری، سمیه خادمی

    سیدمحمد مکی در بحرالمعانی، توجه قابل تاملی به مباحث معرفت‌شناسی داشته است. هدف این پژوهش، تبیین آراء معرفت‌شناسی سیدمحمد مکی و بررسی تاثیرپذیری او از تمهیدات عین القضات است. نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه به منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سید محمد مکی، در مباحث معرفتی، نه تنها در محتوا، بلکه در الفاظ و عبارات، متاثر از اندیشه‌های عین القضات همدانی بوده است. هر دو عارف، میان علم ظاهری و علم باطنی، تمیز قایل شده‌اند و علم باطنی را همان معرفت الهی دانسته‌اند که عارفان به واسطه درجه ایمان و یقینی که دارند، از آن برخوردار می‌شوند. انسان می‌تواند از طریق شناخت خویش و شناخت محمد (ص)، به معرفت الهی، دست یابد. البته معرفت به ذات الهی ممکن نیست و تنها می‌توان نسبت به اسماء و صفات و افعال الهی، به معرفت رسید. آنان از وجود ضرورت حجاب سخن گفته‌اند و بر این باور هستند که این حجب به صورت کامل برطرف نمی‌شود. همچنین معارف الهی به دلایلی از جمله محتوا، محدودیت‌های بشریت و شریعت، عدم درک مخاطب و مسیله رازداری، بیان‌ناپذیر هستند. این مباحث در نامه‌های سیدمحمد، به تفصیل بیشتری نسبت به تمهیدات آمده است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, سیدمحمد مکی حسینی, بحرالمعانی, عین القضات همدانی, تمهیدات}
    Kazem Asghary, Somayyeh Khādemi

    Mohammad Nassir-a-din Makki Hosseini in his book Bahr al-Maani (The Sea of Meanings) pays considerable attention to epistemological issues. The purpose of the present article is to explain his the epistemological views and to examine the influence of Ayn al-Quzat Hamadani's Tamhīdāt on his ideas. This study has been done by using descriptive-analytical method and based on library resources. The findings show that Mohammad Makki not only in content, but also in words and phrases, has been influenced by the epistemological views of Ayn al-Quzat. Both mystics have distinguished between inward knowledge and outward knowledge, and have considered outward knowledge as the divine knowledge that mystics receive it due to their degree of unshakable faith in God. According to both of them, man can attain divine knowledge through self-knowledge and the knowing of the prophet Muhammad; but knowing the divine essence is not possible and one can only know about divine names, attributes and acts. They speak of the existence of an obstacle (hejab) in knowing God and believe that this obstacle will not be completely removed; and for some reasons such as content, human limitations and religious limitations, the inability of the audience to understand the concepts and the issue of confidentiality, the divine teachings are inexpressible. These topics are covered in more detail in Bahr al-Maani than in Tamhīdāt.

    Keywords: Epistemology, Mohammad Nassir-a-din Makki Hosseini, Bahr al-Maani, Ayn al-Quzat Hamadani, Tamhīdāt}
  • معصومه رحمانی، مرضیه باقرکاظمی*، علیرضا عامری

    عقاید معرفت شناختی زبان آموزان، به عنوان ادراک آنها از ماهیت دانش و دانستن زبان دوم، از جمله عوامل تعیین کننده مسیر و بازده زبان آموزیست. با این وجود، پژوهش پیرامون ماهیت ابعاد و تکامل این عقاید محدود است. این مطالعه کیفی با دو هدف (الف) تشریح ابعاد عقاید معرفت شناختی مختص زبان آموزی و (ب) تبیین روند تکاملی مرتبط با هر یک از ابعاد اصلی آن انجام شد. پس از اجرای راهبرد نمونه گیری "تنوع حداکثری" از میان دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی، داده های بدست آمده در 30 مصاحبه نیمه ساختارمند بر اساس رویکرد "تحلیل الگو-محور محتوای کیفی" مورد بررسی قرار گرفت. عقیده-گویه های مربوط به ماهیت دانش و دانستن زبان دوم شرکت کنندگان در قالب 17 مضمون مرتبط با 4 بعد اصلی معرفت شناسی (سادگی دانش زبان دوم (4)، ثبات دانش زبان دوم(4)، منبع دانش زبان دوم(5)، و توجیه دانش زبان دوم(4)) معین گردیده، و پایایی کدگذاری نیز نشان داده شد. در مرحله دوم مطالعه، 3 گروه 6 نفره دیگر از دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس راهبرد نمونه گیری "نماینده تام" بر اساس تجارب و پیش زمینه زبان آموزی انتخاب، و در 3 مصاحبه گروهی پیرامون 17 مضمون استخراجی شرکت کردند. داده های بدست آمده به منظور بررسی تفاوت عقاید 3 گروه مذکور و امکان ترسیم روند تکاملی آنها مورد بررسی قرار گرقت. نتایج حاکی از تفاوت های مشهودی بود، که با الگوی تکاملی 4 نقطه ای بکستر مگولدا (1992) شامل دانایی مطلق، موقت، مستقل، و بافتارمند همخوانی داشت.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, ثبات دانش زبان دوم, سادگی دانش, منبع دانش, توجیه دانش}
    Masoomeh Rahmani, Marzieh Bagherkazemi *, Alireza Ameri

    Language Learners’ epistemological beliefs (LLEBs), as their conceptions about the nature of L2 knowledge and L2 knowing, are among the determinants of the route and the outcome of language learning; however, research into their dimensional and developmental nature is at the premium. This qualitative study was designed to (a) unravel the dimensions of LLEBs, and (b) delineate data-driven dimension-specific developmental patterns. Following “maximum variation” sampling, data obtained in 30 one-to-one semi-structured oral interviews were subjected to directed qualitative content analysis to detect utterances related to L2 knowledge and knowing conceptions. Seventeen themes each reflecting beliefs about one of epistemological beliefs’ core dimensions (i.e., knowledge certainty: N=4; simplicity: N=4; source: N=5; and justification: N=4) were extracted, and inter-coder agreement ensured. In the second phase, data obtained in three separate focus-group interviews from another 18-member sample selected via “critical case sampling” were analyzed to sketch differential dimension-related beliefs, if any, and sketch possible developmental paths. The results showed clear distinctions across the three sub-samples in terms of all the 17 LLEBs’ themes extracted in phase 1, roughly reflecting Baxter Magolda’s (1992) four-point epistemological development continuum from “absolute knowing” through “transitional knowing” and “independent knowing” to “contextual knowing.” The findings indicate the dimensionality and developmental nature of LLEBs, and the alignment of LLEBs with research on domain-general epistemology.

    Keywords: epistemology, L2 knowledge certainty, justification, simplicity, source}
  • ایوب مرادی*

    از زمانی که برایان مک هیل در تفکیک رمان مدرن از رمان پسامدرن بر عنصر غالب معرفت شناسانه و هستی شناسانه تاکید ورزید، به موضوع عنصر غالب در بیشتر پژوهش های مربوط به آثار پسامدرن توجه شد. مک هیل معتقد بود که در رمان های مدرن عنصر غالب مسایل معرفت شناسانه است، درحالی که رمان های پست مدرن به موضوعات هستی شناسانه اهمیت بیشتری می دهند. معرفت شناسی بخشی از دانش فلسفی است که طی سه قرن اخیر اهمیت ویژه ای یافته و موضوع آن بررسی مسئله شناخت و ویژگی های آن است. مک هیل اعتقاد داشت که رمان های مدرن هم در محتوا و هم در ساختار به پرسش هایی می پردازند که حول مسئله شناخت می چرخند. پرسش هایی نظیر اینکه شناخت چگونه حاصل می شود؟ محدوده آگاهی کجاست؟ معرفت چه ساختاری دارد؟ و مواردی از این قبیل. رمان گفت وگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ ها شرح وقایع یک روز از زندگی نوجوانی به نام «رهی» است که مهمان خانواده ای می شود که فرزند خود را ازدست داده اند. نویسنده در این اثر هم در محتوا و هم در ساختار موضوع شناخت را دست مایه روایتگری قرار داده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی عنصر غالب معرفت شناسانه در این رمان پرداخته است. نتایج نشان می دهد که خانیان در این اثر با استفاده از رویکردهایی همچون چیستی و کارکرد نشانه های زبانی در امر آگاهی، مسئله نیت مندی و موضوع پویش در آگاهی به بررسی ویژگی ها، شرایط و گستره شناخت پرداخته است.

    کلید واژگان: عنصر غالب, معرفت شناسی, رمان نوجوان, روایت مدرن, حیث التفات, پویش آگاهی}
    Ayoob Moradi*

    Ever since Brian McHale emphasized the modern epistemological and ontological element in the separation of the modern novel from the postmodern novel, the subject of the dominant element has been considered in most postmodern research. McHale believed that in modern novels the dominant element is epistemological issues. Postmodern novels, on the other hand, pay more attention to ontological issues. Epistemology is a part of philosophical knowledge that has gained special importance during the last three centuries and its subject is the study of the issue of cognition and its characteristics. McHale believed that modern novels address questions in both content and structure that revolve around the issue of cognition. Questions such as how is cognition achieved? Where is the scope of awareness? What is the structure of knowledge? The novel "The Great Magician's Conversation with the Queen of the Colorful Islands" tells the story of a day in the life of a teenager named Rahi who becomes a guest of a family that has lost its child. In this work, the author has made the subject of cognition the subject of narration both in content and structure. The present study has used a descriptive-analytical method to study the dominant epistemological element in this novel. The results show that in this work, Khanian has examined the characteristics, conditions and scope of cognition by using approaches such as the function of linguistic signs in the matter of consciousness, the issue of intentionality and the subject of dynamics in consciousness.

    Keywords: Dominant element, epistemology, adolescent novel, modern narrative, intentionality, dynamism in consciousness}
  • اصغر شهبازی*
    افسانه های عامه یکی از گونه های ادب داستانی عامه اند. در همین راستا، افسانه دختر جولاه، یکی از افسانه های مردم چهارمحال وبختیاری به زبان فارسی گفتاری رایج در روستای گیشنگان است که با این روایت تاکنون ثبت و تحلیل نشده است. نگارنده در این مقاله با معرفی و گزارش کامل افسانه، آن را از منظر عناصر داستان و افسانه کاویده و در نهایت آن را بر اساس الگوی ریخت شناسی قصه ها (الگوی پراپ) بررسی کرده است. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی (تحلیل محتوا) و روش گردآوری داده ها از نوع میدانی است و به طور خلاصه مشخص شده که این روایت از افسانه دختر جولاه، روایتی متفاوت با روایت های ذیل تیپ g879 است که مارزلف بررسی کرده است. این افسانه، از منظر عناصر داستان، قوی است؛ کنش ها همانند اغلب افسانه ها، بیرونی، متنوع و گوناگون اند؛ زاویه دید، سوم شخص مفرد؛ و راوی، دانای کل است. شخصیت ها متنوع اند، اما اغلب بی نام و نشان؛ مقدمه چینی، گره افکنی، اوج، گره گشایی و فرود، در نهایت اختصار تنظیم شده اند. زمینه خرق عادت در آن قوی است. تصادف و تقدیر به خوبی نمایان است و یکی از مضامین اصلی آن، تقدیرباوری است. تقابل های دوگانه در قالب شاه و فقیر، بدجنس و نیک اندیش، دروغگو و راستگو ترسیم شده اند. حوادث در عین فشردگی، همانند بسیاری از افسانه ها، استقلال دارند و تشابه بن مایه ها در این افسانه در قالب وجود سیمرغ، دیو، خواب دیو، تبدیل شدن به سنگ، ناپدید شدن، داروی شگفت انگیز و... رخ می نماید. این افسانه بر اساس الگوی پراپ هم بررسی و مشخص شده که اغلب خویشکاری ها را دارد.
    کلید واژگان: ادب عامه, افسانه, افسانه دختر جولاه, روایت, عناصر داستان, ریخت شناسی}
    Asghar Shahbazi *
    Folk tales are one of the types of folk fiction that have a good background and richness. In this regard, the legend of the July girl, one of the general myths of Chaharmahal and Bakhtiari in Persian, is spoken in the dialect of Gishngani, and with these details it has not been recorded so far and consequently has not been analyzed. Accordingly, in this article, the author reviews the history of the research, the complete report of the myth and introduces it from various angles, examines it from the perspective of the elements of the story and the main elements of popular myths and finally based on the morphological pattern of stories It is measured. In this study, it is found that the myth of the girl of Julah is strong in terms of the elements of the story; Actions, like most myths, are external, varied, and varied; The angle of view is the third person singular, and the narrator is the omniscient; The characters are varied, but often anonymous; The introduction, knotting, culmination, untying, and descent are, in short, well-arranged. From the perspective of the elements of the myth, in this myth, the context of breaking the habit is strong. Accident and destiny are well visible in several places, and one of the main themes of this legend is destiny.
    Keywords: General Fiction, The Legend of the July Girl, Elements of Story, Elements of Myth, Epistemology}
  • یاسمین بوخلخال

    پراکندگی فرهنگی در نتیجه آسیب‌های جمعی، مسئله بازنمایی را به عنوان وسیله‌ای برای شناسایی در تعارض تداعی می‌کند. در دوره انقلاب فکری، زبان در هسته اصلی مسئله قرار دارد، زیرا گفتار، نفی سکوت و خاموشی است. مسیله، روش مناسب برای بیان و بازیابی گذشته، فرهنگ و هویت شخص در محدوده مذاکرات سازندگان تاریخی یا بازسازندگان قرار می‌گیرد. در حالی که برخی از آنها، از جمله نوگی وثونگ نوشتن به زبان‌های ملی و قومی را به خاطر مردم خود پیشنهاد می‌کند، برخی دیگر مانند چینوا آچهبه نوشتن به زبان سلطه‌گر را برای نمایش و اثبات فرهنگ افراد تحت سلطه از طریق ایجاد یک گفتمان بین‌المللی ترجیح می‌دهد. با این حال، دیدگاه اخیر همچنین خواستار زبان جدیدی است که با استفاده از خودسازی زبان، بدون پس‌زمینه منفی باشد. سرود سلیمان اثر تونی موریسون برای نشان دادن اهمیت خودسازی زبان، قابل مطالعه است. موریسون نوعی فرار را فرض می‌کند، فراری معنوی که در زبان گنجانده شده است. میلک‌من، قهرمان داستان، هویتی دارد که از نظر فضایی تقسیم شده است، همانطور که هومی‌باوا به آن برچسب می‌زند. در حالی که هویت او باید با واقعیت اجتماعی‌اش مطابقت داشته باشد، میلک‌من در تاثیرات بعدی هویت فرهنگی گیر کرده است. در نتیجه، برای اینکه واقعیت تکه تکه شده خود را کنار هم بگذارد، باید به سرچشمه خود پرواز کند. در طول سفر، او از طریق یک ترانه رمزگذاری شده به نام سرود سلیمان در مورد گذشته یاد می‌کند. اگرچه اشعار بیشتر به زبان انگلیسی است ولی همراه با لهجه‌های آفریقایی سروده شده است، پس ترانه بی‌معنی به نظر می‌رسد در حالی که دارای مفاهیم فرهنگی است. بنابراین، زبان در چارچوب خاصی استفاده می‌شود که آن را قادر می‌سازد با مدلول کنار بیاید.

    کلید واژگان: بازنمایی, خودسازی زبان, بازسازی فرهنگی, هویت, معرفت شناسی}
    Yassmine Boukhalkhal

    Cultural fragmentation as a result of collective trauma evokes the question of representation as a means of identification during conflict. In the period of intellectual revolution, language lies at the core of the problem since speaking is the negation of silence and silencing. The question of the appropriate way to express and reclaim one’s past, culture, and identity falls within the scope of historical constructors/ re-constructors’ negotiations. While some of them, including Ngũgĩ wa Thiongʼo, suggest writing in national and ethnic languages for the sake of their people, others like Chinua Achebe prefer writing in the dominator’s language to display and prove the culture of the dominated through creating an international discourse. However, the latter standpoint calls also for a New Language that is guilt-free using language appropriation. Toni Morrison’s Song of Solomon is worth pointing at work to illustrate the significance of language appropriation. Morrison assumes a kind of escape, a spiritual one, embedded in language. Milkman, the protagonist, has an identity that is split spatially as Homi Bhabha labels that. While his identity must just match his social reality, Milkman is stuck in the after effects of cultural identification. As a result, in order to piece together his fragmented reality, he must fly back to his origins. During his journey, he learns about the past through an encoded song, Song of Solomon. Although the lyrics are mostly written in English in addition to some African dialects, the song sounds like nonsense while it bears cultural connotations. Thus, language is used within a specific context that makes it able to cope with the signified.

    Keywords: Representation, Language Appropriation, Cultural Reconstruction, Identity, Epistemology}
  • Nasrin Jenabagha, Shaban Najafi Karimi *, Amir Marzban

    Delving into the sources of foreign language writing problems is usually neglected. This necessitates more scrutiny of finding out where these problems originate from. To this end, the present study sought to follow a two-fold aim finding the roots of the Iranian EFL learners’ writing problems, and discovering how these roots are interconnected with each other and come up with a corresponding model. In the qualitative part of the study, a phenomenological research tradition was adopted and 20 EFL learners were selected through purposive sampling. In the quantitative part, through convenience sampling 120 language learners from an English language school in Gorgan, Iran, were selected to be the participants of the study. A semi-structured interview and a researcher-developed questionnaire were used as the instruments for data collection. The results obtained from the analysis of data revealed that writing problems originate from various sources, mainly linguistic, personal, epistemological and ecological, and enjoy a model in which epistemological, linguistic and ecological sources have direct effects and personal source has indirect effect on writing problems. Recognition of epistemological and ecological sources as a novel finding can make teachers revisit their view of these less-approached issues.

    Keywords: Writing Problems, Epistemology, Ecology, EFL writing}
  • فریده پورگیو*، احسان بقایی

    آنچه که در 11 سپتامبر 2001 رخ داد؛   نه تنها دگرگونی های سیاسی را در پی داشت که بسیاری از سردمداران دنیا را از سریر قدرت بزیر کشید، و فزونتر؛ سبب جنگ و کشتار مردم بیگناه بسیاری شد و تاریخ دنیای مدرن را به پیشا و پسای 11 سپتامبر تقسیم کرد. رمان ، نمایشنامه، داستان کوتاه و آثار غیر داستانی بسیاری دراین زمینه نوشته شده است. نابرابری های نژادی، سیاسی و فرهنگی  در برخی از این آثار، تحت تاثیر اثرات تروماتیک این حادثه بروز کرده است. شخصیت های مندنی پور طیفی از شرق و غربند، در صورتیکه شخصیت های مک یوین درحقیقت همگی سفید پوست و بریتانیایی اند. در این مقاله  با استفاده از انگاره ترومای فرهنگی الکساندر مجموعه داستان آبی ماورای بحار اثر مندنی پور و شنبه اثر ایان مک یوین بررسی شده تا چگونگی ارایه این دو نویسنده در باره حادثه و ترومای  شخصیت ها بررسی شود و  بنگریم که واکنش شخصیت ها در پی تروما چگونه است.

    کلید واژگان: رمان پسا سپتامبر2001, ترومای فرهنگی, آبی ماورای بحار, شنبه, الکساندر}
    Farideh Pourgiv *, Ehsan Baghaei

    This paper studies the landscapes in Ian McEwan’s Solar and examines the narrator’s epistemological lens in his description of the landscapes. The research draws upon David Harvey’s definition of built environment, which contributes to the generation of a more practical definition of landscape, and argues that the narrator and the focalizer’s realistic descriptions of the landscapes have their origin in their scientistic mindset and firm reductionist belief in (neo)liberalism. With regard to such descriptions, the paper focuses on how, since the late twentieth century, the earth, as the cradle of nature and location of countries with definite political borders, is transformed into a landscape of a (blue) planet without any political or spatial borders on it. Using Harvey’s Marxist critiques of capitalism and neoliberalism, this study also analyzes the narrator and focalizer’s belief in science as a savior and the single avenue towards understanding the world. It is concluded that the ecological stance in the story is grounded in the very epistemology from which the man-made climate change arises.

    Keywords: epistemology, Harvey, McEwan, Landscape, (Neo)Liberalism, Scientistic Realism}
  • سید محمد مرندی*، زهره رامین، محمدباقر شعبان پور

    این مقاله به بررسی توصیف های چشم انداز در رمان خورشیدی اثر ین مکیون می پردازد و دیدگاه معرفت شناختی راوی داستان را، با توجه به این توصیف ها بررسی می کند. نوشتار استدلال می کند که توصیف چشم اندازها در سبک ریالیستی این اثر، ریشه در اندیشه علم گرایانه و باور قاطع و تقلیل گرایانه راوی و شخصیت محوری داستان به سنت و آموزه های نیو لیبرالیستی دارد. مقاله، با عنایت به اشارات و توصیف های داستان، این مسئله را مورد کنکاش قرار می دهد که چگونه و با چه سازوکارهایی زمین به عنوان پهنه ای که از یک طرف طبیعت و از طرفی دیگر کشورها و مرزهای سیاسی شان را در خود جای داده بود، از اواخر سده بیستم تبدیل به یک چشم انداز و سیاره ای کروی و بدون مرز شده است. همچنین، این نوشته، با اتکا به اندیشه های هاروی باورمندی افراطی شخصیت اصلی رمان و راوی داستان به ساحت علم و منجی پنداشتن آن را به بوته ی نقد می کشد و می کوشد تا ثابت کند؛ نگرش علی الظاهر زیست بوم گرایانه شخصیت اصلی داستان ریشه در سنتی دارد که خود مسبب معضلات محیط زیستی دنیا است.

    کلید واژگان: چشم انداز, رئالیسم علم گرایانه, (نئو)لیبرالیسم, معرفت شناسی, مکیون, هاروی}
    Seyed Mohammad Marandi *, Zohre Ramin, MohammadBagher Shabanpour

    This paper studies the landscapes in Ian McEwan’s Solar and examines the narrator’s epistemological lens in his description of the landscapes. The research draws upon David Harvey’s definition of built environment, which contributes to the generation of a more practical definition of landscape, and argues that the narrator and the focalizer’s realistic descriptions of the landscapes have their origin in their scientistic mindset and firm reductionist belief in (neo)liberalism. With regard to such descriptions, the paper focuses on how, since the late twentieth century, the earth, as the cradle of nature and location of countries with definite political borders, is transformed into a landscape of a (blue) planet without any political or spatial borders on it. Using Harvey’s Marxist critiques of capitalism and neoliberalism, this study also analyzes the narrator and focalizer’s belief in science as a savior and the single avenue towards understanding the world. It is concluded that the ecological stance in the story is grounded in the very epistemology from which the man-made climate change arises.

    Keywords: epistemology, Harvey, McEwan, Landscape, (Neo)Liberalism, Scientistic Realism}
  • جعفر ابراهیمی*، عباسعلی رستمی نسب، مراد یاری دهنوی، مسعود اخلاقی

    انسان از ابتدای وجود خود، همواره موجودی کنجکاو، پرسشگر و به دنبال اهدافی بوده که او را به مقصد متعالی خویش برساند، اما اینکه مقصد چیست، کجاست و کیست خود مسئله ای مهم است و  انسان را در زندگی کنجکاوتر و هدفمندتر می سازد.  مولوی بر این باور است که ساختار باورهای انسان متاثر از ویژگی های اخلاقی او شکل می گیرد و آلودگی های اخلاقی، معرفت بشر را به انحراف می کشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی دلالت های تربیت اخلاقی از منظر معرفت شناسی مولانا است. این پژوهش به شیوه تحقیق بنیادی صورت پذیرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه مولانا روش ها، مراحل و اصول تربیت اخلاقی ساختار ویژه خود را دارد به طوری که روش ها عبارت است از تلقین به نفس، تحمیل به نفس، همنشینی با خوبان و نیز تزکیه و دوری از تقلید. مراحل مورد نظر وی در بردارنده توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا است و اصول شامل کمال، تزکیه، مشورت، دوری از غرض ورزی، پرهیز از تعمیم غیر مستدل و تفاوت های فردی در انسان است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, دلالت های تربیت اخلاقی, مولانا}
    AbbasAli Rostami Nasab, Morad Yari Dehnavi, Masoud Akhlaghi

    From its very beginnings, man has always been a curious and inquisitive creature looking for goals to reach him, but what a destination is, where it is, and who it is has been an important issue that makes people more curious and purposeful. He believes that the structure of human beliefs is shaped by his moral characteristics and that the moral contaminants of human knowledge are distorted. The purpose of this research is to investigate the implications of ethical education from the point of view of Rumichr('39')s epistemology.The present research is a fundamental research and data acquisition tool.The findings of the research show that the methods, steps and principles of moral education from the point of view of Rumi are as follows: self-hypnosis, self-imbibition, blessing, cultivation, and avoidance of imitation. The stages describe repentance, patience, patience, faith, submission and submission, poverty and mortality, and principles including perfection, cultivation, counseling, avoidance of obedience, avoidance of unconsidered generalization and individual differences in human beings.

    Keywords: Epistemology, Implications of Moral Education, Rumi}
  • صدیقه افکوسی پاقلعه، سید هاشم گلستانی*، سید حسین واعظی

    معرفت شناسی عرفانی، معرفتی ذوقی و شهودی است که با قلب سر و کار دارد و حس و عقل را در آن راهی نیست. از دیدگاه عرفا این شناخت از طریق حواس ظاهری و یا فرایندهای استدلالی حاصل نمی شود بلکه معرفتی حاصل از کشف و شهود است که در اثر آن می توان به باطن جهان هستی پی برد. هدف پژوهش حاضر بررسی معرفت شناسی عرفانی از منظر شیخ شهاب الدین عمر سهروردی، از عرفای بنام قرن هفتم هجری، است که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. از منظر سهروردی از اقسام معرفت که شامل معرفت حسی، عقلی، فطری و قلبی است، محل معرفت، قلب است و با معرفت قلبی می توان به شناخت حقیقی دست یافت. وی نیز مانند سایر عرفا، ضمن تایید حس و عقل در کسب معرفت، این دو را برای دستیابی به معرفت حضرت حق، کافی نمی داند و اصالت را به معرفت قلبی می دهد. در سیر طریق معرفت که به صورت تدریجی طی می شود، انسان از مراحل مختلفی می گذرد و تا مرحله ای را پشت سر نگذارد به مرحله بعد وارد نمی شود.

    کلید واژگان: سهروردی, شهود, عرفان, معرفت شناسی}
    Sedigheh Afkusi Paqaleh, Seyed Hashem Golestani, Seyed Hasan Vaezi

    Mystical epistemology is in intuitive knowledge that deals with the heart and there is no sense and intellect in it. From the point of view of mystics, this cognition is not obtained through the external senses or argumentative processes, but it is a knowledge resulting from discovery and intuition, as a result of which the inner universe can be understood. The aim of the present study is to examine mystical epistemology from the perspective of Sheikh Shahabuddin Omar Sahrurdi, a mystic of the seventh century AH, which has been conducted by descriptive-analytical method. According to Sahrurdi, one of the types of knowledge, which includes sensory, intellectual, innate and heart knowledge, the place of knowledge is the heart, and with the heart knowledge, true cognition can be achieved. Like other mystics, while confirming the sense and intellect in acquiring knowledge, he does not consider these two to be sufficient to achieve the knowledge of God and gives originality to the knowledge of heart. In the path of knowledge, which is gradual, man goes through different stages and does not enter the next stage until he passes a stage.

    Keywords: Sahrurdi, Intuition, Mysticism, Epistemology}
  • علی مرتضی زندی*، ابراهیم رحیمی زنگنه، خلیل بیگ زاده
    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی دوگانه انگاری (دوآلیست) را از دیدگاه دکارت و مولوی با تمرکز بردوگانه نفس و بدن، از منظر هستی شناسی و معرفت شناسی و تعامل آن دو بررسی و مقایسه می کند. دکارت در هستی به دو جوهر نفس (جوهر اندیشنده) و بدن (جوهر ممتد یا مادی) و در راس آن ها به خداوند معتقد است و آن ها را متمایز و جدا از یکدیگر می داند. به اعتقاد او دو جوهر نفس و بدن، نه تنها به لحاظ مفهوم و در عالم ذهن (معرفت شناسی) از هم متمایزند، بلکه در عالم خارج هم (هستی شناسی) متمایزند. همچنین روش نظریه پردازی آن ها با هم مقایسه می شود. هدف از این پژوهش، این است که بتوانیم این فرضیه را موجه کنیم که مولوی در معرفت شناسی، دوآلیست و در هستی شناسی، وحدت گراست؛ ولی دکارت در معرفت شناسی و هستی شناسی، دوآلیست است. همچنین دکارت باتوجه به روش مختارش در نظریه پردازی که فیلسوفانه است و باید انسجام درونی، وضوح و تمایز داشته باشد، نتوانست تبیین قانع کننده ای از تعامل نفس و بدن و اتحاد جوهری آن ها که از مشکلات تاریخی نظریه دوگانه انگاری است، ارایه دهد. ولی درنهایت، فکرنکردن در این باره را بهتر از فکرکردن دانست؛ اما مولوی باتوجه به روش مختارش که مومنانه، دیندارانه و بیان تجربیات درونی و عرفانی خود است و هدفش رسیدن به حیرت است نه وضوح، هیچ مشکلی در تبیین دیدگاه هایش پیش نمی آید. مولانا و دکارت بر شهود عقلانی تکیه دارند و ادراک حسی را قابل اعتماد نمی دانند.
    کلید واژگان: هستی شناسی, معرفت شناسی, نفس, بدن, دکارت, مولوی, دوگانه انگاری}
    Ali Morteza Zandi *, Ebrahim Rahimi Zangeneh, Khalil Baygzade
    This article investigates and compares the views of Descartes and Rumi regarding the duality of the soul and the body and their interaction from the perspective of ontology and epistemology. The purpose of this study is to demonstrate that Rumi is a dualist from an epistemological point of view and a monist from an ontological one, whereas Descartes is both epistemologically and ontologically a dualist. Descartes believes in the existence of two substances, namely the soul (the essence of the thinker) and the body (the material essence); and above them he believes in God. In his opinion, the soul and body are not only conceptually distinct in the mind (epistemology), but also in the external world (ontology). In his method of philosophical theorization, which should possess internal consistency, clarity, and distinctiveness, Descartes fails to provide a convincing justification on the interaction between the soul and the body and their substantial union — which is the historic problem of dualism. In contrast, Rumi’s method — which is faithful, religious and an expression of his inner and mystical experiences and whose goal is to achieve wonder, not clarity — has no problem in the explication of his opinions.
    Keywords: Ontology, Epistemology, soul, body, Descartes, Rumi, dualism}
  • محیا رفیعی *

    معرفت شناسی به عنوان شاخه ای از فلسفه، در مورد شناخت هستی و خالق آن بحث می کند. این علم یکی از مطرح ترین مباحث شناخت است که از دوره باستان نیز به شکلی عام و غیر مستقل مطرح بوده است. دیوید هیوم از جمله تجربه گرایانی است که در زمینه شناخت، آرائی دارد. او بر اساس حس تجربی، نظریه خود را استوار کرده و تنها، ادراک حواس ظاهری را مبنای شناخت قرار می دهد ؛ ضمن این که این حواس را برای شناخت کافی نمی شمارد. از نظر وی روابط علی، معلول وهم و خیال انسان است و نمی توان با توجه به این روابط به شناخت نائل شد. مولوی نیز یکی از متفکرین مسلمان است که در کتاب مثنوی خود، مطالب فلسفی مهمی راجع به شناخت و راه های آن مطرح کرده است. در این پژوهش نظریات این دو صاحب نظر در باب شناخت مطرح گردیده و با هم مقایسه شده است . نتیجه تحقیق این است که مولوی و هیوم هر دو از حس ظاهر شروع به شناخت نموده اند اما هیوم به خاطر عدم ارزش گذاری به ماوراء طبیعت، در حس باقی مانده و این در حالی است که، مولوی به دلیل قائل بودن به عقول متفاوت و مرتب طولی عقل، شناخت را از راه عقل کلی و کشف و شهود امکان پذیر می داند.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, شناخت, مولوی, دیوید هیوم}
    Mahya Rafiee *
    1.Introduction

    Epistemology is a branch of philosophy that is defined as the theory of what knowledge is and the ways it is acquired. In epistemology, we seek to answer questions that discuss the reality and how to achieve it. Epistemology has not been independently discussed since ancient times and among the Greek philosophers, but one of the most central issues of epistemology that is worth knowing has been  considered. There are a number of intellectual backgrounds in this period which can be called as: empiricists, skeptics, and neo-Platonists. In the Middle Ages, groups of realists, conceptualists, nominists, and in the new era, rationalists and empiricists have had opinions in this field.

    2.Method

    This study is carried out by descriptive-analytical way using library resources. In this way, David Hume and Molavie's philosophical theories on how to know and knowledge of God are explained and compared.

    3.Discussion

    Literally, knowledge has the meaning of consciousness, cognition and perception and is anti-ignorance (Moein, 2003: V. 2: 1652). In Arabic, the word "knowledge" is used when the evident is distinct from otherwise (Ragheb Esfahani, 1412 AH: 560-580).
    In Molānā works there are references to all kinds of knowledge, including sensory, rational, and intuitive, and he has used various terms, especially in relation to rational knowledge, which, while not paying attention to their meanings, may sometimes make his statements contradictory. Sensory knowledge is necessary for understanding many things or for acquiring a set of issues; but the real science which man seeks pass through the stage of sense in view of Molavi. That is to say, because of its limitation, it cannot comprehend but a fraction of the reality of the appearance, and the sense of the appearance only understands the face among what is in the universe and does not perceive anything from abstractions and meanings. One cannot gain true knowledge unless gets out of this prison.
    Thus the unseen world is apparently absent from the view of sense, but the rational reason makes it conceivable to the mind, including the existence of the angels and the resurrection day. Man needs to be prepared to enter the universe beyond sense. This preparation is a kind of second birth. Molavi compares a man in the ward of the universe to a child who is confined in the womb of mother and does not understand the universe that is supernatural.
    Molavie has also emphasized in the Fih-e Mā Fih on the inherence of the foundation of morality and the distinction between good and evil (see Molavie: 77: 9-77).
    Western thinkers, first and foremost, pay attention to the outer senses; David Hume places his philosophy on the foundation of the senses and presents his theory based on it. The epistemic arguments in his view are also based on this.
    David Hume saw sensory experience as the primary source of reliable knowledge of the facts. With his philosophical skill and vigilance, he pushed the school of sensuality to the end of empiricism limits (Zibaklam, 1378: 126), thereby eliminating the inherent goodness and depravity of human actions, and the human view determines the good and the bad.
    Hume, like other empiricists emphasizes on the precedence of senses over other sources of knowledge and cognition, believing that man knows neither himself nor anything else, and that all human beings are perceptions that are replaced with unimaginable speed. (Hume, 1825: vol. 1: 321)

    4.Conclusion

    The world of creation and the creator of existence have long been discussed through philosophy, and there have been arguments for and against the nature of reason, sense, cause and effect, each of which is based on philosophical worldview and school. David Hume is a late philosopher whose worldview is based on experience. For this reason, he accepts the senses and what is perceived by the external senses, and doubts other than that. According to Hume, we cannot call the two events as the cause and effect because of their sequence, but what has come to our view may be incorrect and in the future these relationships may not exist and another cause may replaces the current cause. Thus he somehow doubts in the supernatural problems and cannot have an understanding of the universe based on what he sees; it is such that he denies them or declares that he cannot know them.
    Molavie, too, believes in all kinds of intellects and knows only the general intellect that is the origin of creatures as complete, and that the intellect with which man evaluates worldly matters does not deserve recognition. For Molavie, humans are like the blind in the dark house who want to know the elephant but cannot see the whole and partially understand it, but if they are conscious and possess the candle of reason, their differences in how and what it is will end. In fact, Molavie believes in knowledge through discovery and intuition, but he knows the sense as its passage. He begins with a menial sense and, after a little understanding, reaches for discovery and intuition.
    The similarity of the two thinkers can be attributed to the inability of the intellect in the knowledge of the universe, but the difference is that Molavie does not give much attention to the outward senses and accepts the intellect at its highest level. The other difference should be seen in the theological view of Molavie, which Hume does not believe in the supernatural, the discovery, or the intuition. In other words, Molavie and Hume have both begun from the sense in the beginning of knowledge, but Hume remains in that sense, and Molavie has passed on and attained intuition.

    Keywords: Epistemology, Mowlavie, David Hume}
  • یاسر بخشیان*، علی الله بدشتی، عباس ایزد پناه
    فلسفه دین از علوم جدید در حوزه معرفت‏شناسی است. مبحث زبان دین به عنوان یکی از شاخه های مهم این علم از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. یکی از فیلسوفان دین در قرن اخیر جان هیک است. وی با مبنا قرار دادن نظریه «بازی زبانی» ویگتنشتاین و وضع تعبیر کلی «تجربه آنگونه» و تسری آن به تمامی حوزه های رفتاری و تجارب دینی به پلورالیسم دینی قائل شده است. در واقع، هیک حد و مرز زبان و اندیشه را که متخذ از ویگتنشتاین و کانت بود، اساس فلسفه دین خود قرار داد. نتائج مهم بدست آمده از روش و مبانی جان هیک و تسری آن به تمامی حوزه ها، تحقیق و پژوهش پیرامون آن را ضروری می‏سازد. از اینرو، نگاشته حاضر برای نخستین بار با روش کتابخانه‏ای به بررسی و نقد مبانی روش فلسفه دین جان هیک و نقش زبان‏شناسی در معرفت های حاصل شده پرداخته است. دستاورد این تتبع، وجود سطحی‏نگری در زبان‏شناسی  و عدم باور داشتن به تعین معنا در علوم غیر تجربی است.
    کلید واژگان: روش‏ شناسی, زبان‏شناسی, فلسفه دین, جان هیک}
    Yaser Bakhshiyan *, Ali Allah Bedashti, Abas Izadpanah
    Philosophy of religion is a new area of study in the field of epistemology. The topic of the language of religion, as one of the important branches of this science, is of particular importance. One of the current prominent philosophers of religion is John Hick. He extends Wiganstein’s “linguistic game” theory and the general interpretation of the “experience of the kind” to all areas of behavior and religious experiences to arrive at religious pluralism. In fact, Hick based his philosophy of religion on the language and thought boundaries of Wigtenstein and Kant. The important results obtained from John Hick’s method and principles and its extension to all domains makes research on it indispensable. Therefore, the present research study sought to explore and criticize the principles of John Hick’s philosophy of religion and the role of linguistics in the knowledge obtained. The key findings of the study are the existence of a superficial look in linguistics and the lack of belief in the definition of meaning in non-experimental sciences.
    Keywords: epistemology, Linguistics, philosophy of religion, John Hick}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال