جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اسلامی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مجله علوم سیاسی، پیاپی 66 (بهار 1403)، صص 54 -73
الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی، یکی از آرمان های متفکران مسلمان بوده است تا عدالت بسط دهد. انقلاب اسلامی را می توان نمود این الگو در عصر امروز دانست که در تلاش برای زنده کردن ارزش های اسلامی در قالب یک حکومت برآمد. در این گستره، البته حاکمیت خوب که از طرف سازمان ملل مطرح شد یکی از نزدیک ترین نظریات به الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی بوده است فارغ از آنکه در حاکمیت خوب، ارزش های اسلامی جائی ندارند و اساس آن ارزش های غربی است. از این جهت، ضرورت این پژوهش در این است که تا ضمن رفع نیازهای اساسی جامعه، عدالت و امنیت و پایداری را مورد مداقه قرار دهد و حاکمیت مطلوب اسلامی معنا پیدا کند و جایگاه مردم و عدالت در آن بیش از پیش درونی شود. هدف، ارائه ی الگویی مبنی بر مدل مطلوب حاکمیت اسلامی است. سوال این است که الگوی مطلوب حاکمیت، بر اساس ارزش های اسلامی در بسط عدالت و جایگاه مردم پس از انقلاب اسلامی تا چه اندازه پیاده شده است؟ اگرچه انقلاب اسلامی با شعار عدالت رخ نمایاند اما به نظر می رسد که در روند طی شده خود در این خصوص، به تک گویی بیمار شده است که باید آن را در درمان کند و به منتقدان و معترضان که از مردم هستند رخصت ابراز نظرات در وجوه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بدهد
کلید واژگان: اسلامی, حاکمیت, عدالت, انقلاب اسلامیThe desirable model of governance based on Islamic values has been one of the ideals of Muslim thinkers to promote justice. The Islamic Revolution can be seen as a manifestation of this model in today's era, which emerged in the form of a government in an effort to revive Islamic values. In this scope, of course, the good governance proposed by the United Nations has been one of the closest ideas to the ideal model of governance based on Islamic values, regardless of the fact that Islamic values have no place in good governance and the basis of that is Western values. From this point of view, the necessity of this research is that in order to meet the basic needs of the society, it highlights justice, security and stability, and the desired Islamic governance gains meaning and the place of people and justice in it becomes more internalized. The goal is to present a model based on the ideal model of Islamic governance. The question is, to what extent has the desired model of governance, based on Islamic values, been implemented in the development of justice and the status of the people after the Islamic Revolution? Although the Islamic revolution appeared with the slogan of justice, it seems that in the course of its progress in this regard, it has become ill with monotony, which must be treated and critics and protesters who are people are allowed to express their opinions on the issues. economic, political and cultural
Keywords: Islamic, Sovereignty, Justice, Islamic Revolution -
فرهنگ و هویت بخشی جدایی ناپذیر از حیات هر انسان و جامعه و متمایزکننده آنها از انسان ها و جوامع دیگر و از سویی دیگر، ارتباط دهنده انسان ها و جوامع با یکدیگر می باشند. تعریف هر انسان یا جامعه خارج از فرهنگ و هویت امکان پذیر نیست. می توان گفت اگر انسان و یا جامعه ای خارج از چارچوب های فرهنگی و هویتی خود رفتاری داشته باشد به آن خودبیگانگی فرهنگی می گویند. به عبارت دیگر، فرهنگ و هویت بخش در هم تنیده "خود و وجود" هر انسان یا جامعه است که در وضعیت "از خودبیگانگی" انسان و جامعه از حقیقت اصلی خود دور شده است. ایجاد چنین وضعیتی در فضای واقعی(غیرمجازی) آهسته و کند صورت می گیرد، اما در فضای مجازی بدلیل دسترسی آسان افراد و جوامع به انبوه هویت ها و فرهنگ های معارض، شدت تحولات هویتی و فرهنگی بسیار سریع تر شده است. در عصر حاضر به دلیل گسترش فضای مجازی برای همه نسل ها پدیده " از خود بیگانگی هویتی و فرهنگی" به سرعت در حال رشد و گسترش می باشد. این مقاله برآنست که با طرح مباحث نظری در حوزه ی " فضای مجازی"، "ازخودبیگانگی" و "هویت و فرهنگ" با محور قرار دادن سرعت تاثیر گذاری فضای مجازی به " آسیب ها و تهدیدهای " این فضا بر فرهنگ و هویت در سطح خرد "نسل جوان جامعه ایرانی" و در سطح کلان " جامعه ایرانی _ اسلامی" با رویکرد نظری و آسیب شناسانه بپردازد.
کلید واژگان: فضای مجازی, فرهنگ و هویت, ازخودبیگانگی, جامعه ایرانی, اسلامیCulture and identity are an integral part of the life of every human being and society and distinguish them from other human beings and societies and on the other hand, connect human beings and societies with each other. It is not possible to define any human being or society outside of culture and identity. It can be said that if a person or a society behaves outside of its cultural and identity frameworks, it is called cultural alienation. In other words, culture and identity are intertwined with the "self and existence" of every human being or society, which in the state of "alienation" of human beings and society is far from its original truth. Creating such a situation in real (non-virtual) space is slow and slow, but in cyberspace, due to the easy access of individuals and communities to the masses of opposing identities and cultures, the intensity of identity and cultural changes has become much faster. In the present era, due to the expansion of cyberspace for all generations, the phenomenon of "identity and cultural alienation" is growing rapidly. This article intends to raise theoretical issues in the field of "cyberspace", "alienation" and "identity and culture" by focusing on the speed of impact of cyberspace on the "harms and threats" of this space on culture and identity at the micro level. "The young generation of Iranian society" and at the macro level of "Iranian-Islamic society" with a theoretical and pathological approach.
Keywords: Revolutions, Iran, France, Russia, leadership Role, Popular Participation, Ideology -
این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اصلی که «با چارچوب قرار دادن آموزه های سان تزو و کلازویتس، پهپاد چه نقشی در استراتژی کشورها (ازجمله نظامی جمهوری اسلامی ایران) ایفا می نماید؟» این فرضیه را ارایه می دهد که «مطابق با آموزه های استراتژیک سان تزو، پهپاد ابزاری است که چهار کارکرد استراتژیک دارد: الف)می تواند به تنهایی یا به واسطه تشدید اثربخشی دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی نقاط ضعف دشمن را مورد حمله قرار دهد؛ ب)هم به تنهایی و هم به واسطه تشدید اثربخشی دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی به تحقق هدف «شکستن مقاومت دشمن بدون جنگ» مساعدت شایانی می نماید؛ ج)موجب شناخت دقیق دشمن و کسب اطلاعات حساس از او می شود؛ و د) از آن جا که کل جنگ بر پایه فریب قرار دارد، می تواند با انجام جنگ الکترونیک فریب دشمن را محقق نماید و یا در فریب سامانه های راداری و پدافندی دشمن نقش مهمی ایفا نماید؛ هم چنین مطابق با آموزه های استراتژیک کلازویتس، پهپاد ابزاری است که سه کارکرد استراتژیک دارد: الف) می تواند به تنهایی یا به واسطه تشدید اثربخشی دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی نقاط ثقل و قوت دشمن را مورد حمله قرار دهد؛ ب)هم به تنهایی و هم به واسطه تشدید اثربخشی دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی نقشی اساسی در تحقق هدف «تخریب نیروهای مسلح دشمن» ایفا می نماید؛ و ج) به واسطه کارکرد عالی، تحمیل اراده و خواست سیاسی خودی به دشمن را تسهیل می نماید». مضاف بر پاسخ به سوال اصلی، در این پژوهش نگاه مقامات و استراتژی های نظامی ایالات متحده به پهپادهای ایرانی مورد واکاوی قرار می گیرد.
کلید واژگان: پهپاد, جمهوری, اسلامی, ایرانthis study seeks to answer the main question: "What role does the UAV play in the strategy of countries (including the military of the Islamic Republic of Iran) by framing the teachings of Sun Tzo and Clausewitz?" It hypothesizes that "according to Sun Tzo's strategic teachings, the drone is a tool that has four strategic functions: a) It can alone or by intensification the effectiveness of other weapons and military equipment the enemy's weaknesses To attack; (B) Contribute, both alone and through the intensification of the effectiveness of other weapons and military equipment, to the achievement of the goal of "breaking the enemy’s resistance without fighting"; C) causes accurate knowledge of the enemy and obtaining sensitive information from him; And d) since the whole war is based on deception, it can achieve the deception of the enemy by conducting electronic warfare or play an important role in the deception of the enemy's radar and defense systems; Also, according to Clausewitz's strategic teachings, the UAV is a tool that has three strategic functions: a) it can attack the enemy's strengths and strengths alone or by intensifying the effectiveness of other weapons and military equipment; (B) plays a key role in achieving the goal of "destruction of the enemy’s forces", both alone and by increasing the effectiveness of other weapons and military equipment; And (c) facilitates the imposition of its own political will on the enemy through its excellent function.
Keywords: UAV, Islamic, Republic, Iran -
فصلنامه روابط خارجی، پیاپی 54 (تابستان 1401)، صص 227 -261
به دنبال لشگرکشی ایالات متحده به افغانستان در 7 اکتبر2001 و تهاجم به عراق در 20 مارس 2003 و حذف طالبان و صدام، جمهوری اسلامی ایران با اتکا به مولفه هایی نظیر 1) ارتقای روزافزون توان مندی های نظامی (بالاخص در بخش موشک و پهپاد)، 2)طراحی یک برنامه منطقه ای جهت حمایت از متحدان (محور مقاومت) و 3) پیگیری برنامه صلح آمیز هسته ای، خود را در قامت یک قدرت منطقه ای مطرح ساخت. هم زمان اسراییل تضعیف مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داد. بنابراین این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اصلی که «اسراییل در بازه زمانی 2012 تا 2022 از موازنه-سازی در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک رفتار سیاست خارجی چه اهدافی را دنبال نموده است؟»، این فرضیه را ارایه می دهد که «اسراییل به واسطه موازنه سازی که یک استراتژی یا رفتار دولتی است، می کوشد در راستای: 1) افزایش توان-مندی های خود؛ و 2) تضعیف توان مندی های جمهوری اسلامی ایران به منظور الف) هم سطح (برابر) شدن با توان مندی های جمهوری اسلامی ایران و/یا ب)کسب طیف بهتری از نتایج گام بردارد». در این راستا هفت شیوه موازنه سازی اسراییل در برابر جمهوری اسلامی ایران شامل تشکیل ایتلاف منطقه ای (پیمان ابراهیم)، تلاش در راستای تشکیل ایتلاف دفاع هوایی منطقه-ای، دیپلماسی درهم تنیده، موازنه سازی نیابتی، استراتژی ایجاد شکاف [یا گوه ای]، ممانعت سرزمینی و اقدام پنهان مورد بررسی قرار می گیرد. هدف این پژوهش استخراج یک الگوی منسجم به منظور تحلیل رفتار سیاست خارجی اسراییل در بازه زمانی 2012 تا 2022 می باشد. از این رو، در این پژوهش مفهوم موازنه سازی به منظور تحلیل رفتار سیاست خارجی اسراییل انتخاب گردیده است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. داده های مربوطه از منابع وب محور (اینترنتی) و کتاب-خانه ای استخراج و گردآوری گردیده است.
کلید واژگان: جمهوری, اسلامی, ایران, اسرائیل, موازنهFollowing the US invasion of Afghanistan on October 7, 2001 and the invasion of Iraq on March 20, 2003 and the elimination of the Taliban and Saddam, the Islamic Republic of Iran, relying on components such as 1) increasing military capabilities, (especially in the missiles and drones sector), 2) designing a regional program to support allies (axis of resistance) and 3) pursuing a peaceful nuclear program, presented itself as a regional power. At the same time, Israel put the weakening of the power components of the Islamic Republic of Iran on its agenda. Therefore, the main question is "What goals has Israel pursued in the period of 2012 to 2022 from balancing towards the Islamic Republic of Iran as a foreign policy behavior?", it presents the hypothesis that "Israel Through balancing, which is a government strategy or behavior, it tries to: 1) increase its capabilities; and 2) Weakening the capabilities of the Islamic Republic of Iran in order to a) to match or offset with the capabilities of the Islamic Republic of Iran and/or b) take steps to obtain a better range of results. The aim of this research is to extract a coherent model in order to analyze the behavior of Israel's foreign policy in the period of 2012 to 2022. Therefore, in this research, the concept of balancing has been chosen in order to analyze Israel's foreign policy behavior. This research is descriptive-analytical. Relevant data has been collected from internet and library sources.
Keywords: Iran, Israel, Balancing, Capability, Balance, of, Power -
آموزش از ارکان مهم فرهنگ و تمدن است و نهادهای آموزشی نقشی حساس و تعیین کننده در تمدن سازی برعهده دارد. هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به مبانی، مولفه ها و شاخص های مدرسه تمدنساز اسلامی است. این پژوهش، کیفی و روش آن نظریه برخاسته از داده ها و طرح نوخاسته گلیزر است. مشارکت کنندگان تحقیق شامل دوازده نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه در زمینه علوم تربیتی و نه عضو هییت علمی در زمینه تمدن اسلامی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون دپوی و گیلتین استفاده شده است. درباره مولفه های مدرسه تمدن ساز اسلامی، پنج مقوله اصلی برنامه درسی، رهبری بینشمند، جو سازمانی مدرسه، عوامل فرهنگی و منابع انسانی بر پنج مبنای خداشناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی و یازده مولفه خدامحوری، عدالت، جهان شمولی، عاقبت اندیشی، کرامت انسانی، علم، خردورزی، آزاداندیشی، اخلاق، تساهل و مدارا و مجاهدت حاصل شد. در زمینه سیاست ها و اقدامات 73 کد باز و نوزده مقوله شناسایی شدند. درنهایت الگویی به منظور تحقق مدرسه تمدن ساز اسلامی طراحی و تدوین شده است.کلید واژگان: تمدنسازی, اسلامی, مدرسه, الگوEducation is one of the imperative pillars of culture and civilization, and educational institutions have a complex and decisive role in civilization. The purpose of this study is to obtain the principles, components and indicators of the school of Islamic civilization. This research is qualitative, and its method is derived from Glyzer's data theory and emerging design. Participants in the study included twelve faculty members in the field of educational sciences and nine faculty members in the field of Islamic civilization who were selected by purposive sampling. The Depot and Gillette content analytical method is used to analyze the data. About the components of the school of Islamic civilization, the leader recommends five main categories of the curriculum: Organizational atmosphere of the school, cultural factors and human resources on five bases (theology, ontology, epistemology, anthropology and axiology) and eleven components of God-centeredness, justice, universality, consequentialism, human dignity, science, reason, freedom of thought, morality, tolerance and struggle were achieved. In the field of policies and actions, seventy-three open source and nineteen categories were identified. Finally, a model has been designed and developed in order to realize the school of Islamic civilization.Keywords: Civilization, Islamic, School, model
-
چالش دولت سازی اسلامی کارامد در گام دوم انقلاب اسلامی میباشد. پرسش اصلی: چالش دولتسازی کارگذاری کارامد در گام دوم انقلاب اسلامی چه میباشد؟ پرسش های فرعی: چرا؟ چیست؟ چگونه؟
پیش فرض:
دولتسازی کارگذاری کارامد در گام دوم انقلاب اسلامی، برترین چالش، الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت، راهبرد و تمدنسازی نوین اسلامی، چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی ایران میباشد.
فرضیه:
«چالش دولتسازی کارگذاری کارامد در گام دوم انقلاب اسلامی؛ نقش راهبردی، کارویژه کارگذاری با کارکردهای سیاستگذاری و سیاستمداری دولت است».
توضیح فرضیه:
کارگذاری دولت و دولت کارگذاری مدل متعادل و میانه دو مدل متعارض یکی و در یک سویه دولت کارپردازی حداقلی سرمایه سالاری لیبرالیستی و سیاست عدم دخالت و در سویه دیگر متعارض دولتسالاری کارگزینی حداکثری سوسیالیستی است.
نتیجهچالش دولتسازی کارگذاری کارامد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در گام دوم انقلاب اسلامی، مدل دولت معمار الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت بخش عمومی و بخش خصوصی میباشد.
روش شناسی:
تحلیل متن و محتوایی اهم آثار و آراء قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم است.
کلید واژگان: چالش, دولت سازی, اسلامی, کارامد, گام دومThe challenge of building an efficient Islamic state is in the second step of the Islamic Revolution.
The main question:
What is the challenge of building efficient employment in the second step of the Islamic Revolution? Sub-questions: Why? What is? How?
Default:
efficient government building in the second step of the Islamic Revolution, the top challenge, Iranian Islamic modeling of progress, strategy and modern Islamic civilization, is the vision of the second step of the Islamic Revolution of Iran.
Hypothesis:
"The Challenge of State-Building Efficient Employment in the Second Step of the Islamic Revolution; "The strategic role is a special task with the policy-making and policy-making functions of the government." Explanation of Hypothesis: Government and State Employment The implementation of the balanced and middle model of the two conflicting models is one and on the one hand the government is the minimum operation of liberal capitalism and the policy of non-interference and on the other hand the conflicting state is the maximum socialist employment.
ConclusionThe challenge of state-building is to implement economically, politically and culturally efficient in the second step of the Islamic Revolution, the model of the Iranian architect of Islamic modeling is the development of the public and private sectors.
MethodologyText and content analysis of the most important works and opinions of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the document of the Iranian Islamic model of progress and the statement is the second step.
Keywords: challenge, state-building, Islamic, efficient, Second Step -
درسال 1990 در گزارش برنامه عمران ملل متحد شاخص مرکب توسعه انسانی موسوم به HDI توسط کارشناسان آن سازمان مطرح شد، این شاخص از ترکیب شاخص های امید به زندگی، نرخ باسوادی و درآمد سرانه به دست می آید. بررسی شاخص های توسعه انسانی جزء ملزومات برنامه ریزی و تصمیم گیری برای هر کشوری به حساب می آید. در پژوهش حاضر سعی می شود تا با بررسی شاخص های اقتصادی توسعه انسانی کشورهای اسلامی خاورمیانه میزان محرومیت و توسعه آن ها را مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از طبقه بندی به نمایش تفاوت ها و تشابهات کشورها پرداخته شود. داده های خام با جهان، کشورهای کمتر توسعه یافته و درحال توسعه مقایسه و بررسی شده اند. از نتایج تحقیق پیداست کشورهایی مانند سوریه، فلسطین، یمن و لبنان از نظر شاخص های یاد شده و درجه توسعه یافتگی دارای وضعیت ضعیف تری هستند. از دلایل این عقب ماندگی و جابه جایی رتبه ها می توان به جنگ های داخلی و خارجی، تهدیدات امنیت انسانی، سیاست های خارجی و منطقه ای، اختلافات ایدیولوژیکی و مرزی و همچنین شرایط جغرافیایی اشاره کرد.کلید واژگان: توسعه انسانی, شاخص اقتصادی, خاورمیانه, اسلامیIn 1990, in a report by the United Nations Development Program (UNDP), a composite Human Development Index (HDI) was introduced by experts from that organization, a combination of life expectancy, literacy rate and per capita income. Examining human development indicators is one of the planning and decision requirements for any country. In the present study, we try to evaluate the degree of deprivation and their development by examining the economic indicators of human development in the Islamic countries of the Middle East, and after classifying, the differences and similarities of the countries are shown. Raw data have been compared with the world, less developed and developing countries. The results of the research show that countries such as Syria, Palestine, Yemen and Lebanon are in a weaker position in terms of these indicators and the degree of development. Reasons for this backwardness and shift in rank include civil and foreign wars, threats to human security, foreign and regional policies, ideological and border differences, as well as geographical conditions.Keywords: Human Development, Economic Index, Middle East, Islamic
-
فرضیه:
مطالعه قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری عربی مص(2014 میلادی)،حاکی ازآن است که ساختارهای اساسی این دوکشوربسیار مهم واستراتژیک خاورمیانه مشابه هم می باشد.سوال:اماسوالی که مطرح می شوداین است که درساختارهای اساسی قوانین اساسی ایران ومصر چه تشابهات وتفاوت هایی وجوددارندوعلت آن کدام است؟
روشپژوهش حاضربه صورت کتابخانه ای، وبابررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری عربی مصر،کتاب ها ومقالات مربوط به حقوق اساسی وحقوق اساسی تطبیقی انجام شده است.
نتیجهدرقانون اساسی هردوکشورمبنای مشروعیت نظام خودرابراساس اسلام و اتکاء برآرای مردم (حاکمیت مردم) استوار نموده اند.افزون بر این وجود تشابهاتی در رژیم سیاسی-حقوقی دوکشورمانند نظام جمهوری،یکپارچگی کشور وبسیط بودن به لحاظ تقسیمات کشوری،داشتن قوه مجریه نیمه ریاستی نیمه پارلمانی، مبنای دموکراتیک درساختار نظام و حاکمیت روح اسلام بر قانونگذاری ومسایلی از این دست،جلب توجه می نماید.مواردی این چنین موجب شده،این همانی های بسیاری درجایگاه قدرت ومحدوده ی اختیارات نهادهای سیاسی دو کشور ایجاد شود که ازنحوه ی انتصاب و انتخاب، شرح وظایف ومسیولیت های آنها قابل استنباط است.به نظرمیرسد،علت اصلی این شباهت ها در ساختار-های اساسی کشور مصر و ایران، میتواندریشه درشرایط، اوضاع واحوال مشابهدوکشوردرزمان تدوین قوانین اساسی آنها داشته باشد.ازاین رومیتوان گفت، قانون اساسی مصر به طور غیرمستقیم از قانون اساسی ایران الگوپذیرفته است.این بدان معنااست که،قانون اساسی ایران مطابق میل وآرمان مدونانش، توفیق نسبی ازجهت الگودهی به کشورهای منطقه خود داشته باشد.
کلید واژگان: ساختارهای اساسی, جمهوری اسلامی ایران, جمهوری عربی مصر, اسلامی, نیمه ریاستی- نیمه پارلمانیSupposition:
The study of the constitutions of the Islamic Republic of Iran and the Arab Republic of Egypt (2014) shows that the basic structures of these two countries in Middle East are very important and they are strategically similar.Question:What are the similarities and differences in the basic structures of the Iran’s constitution and Egypt’s constitution, and what is the reason for that.
MethodThis study has been conducted in the form of library research, and by reviewing the constitution of the Islamic Republic of Iran and the Arab Republic of Egypt, books and articles related to constitution law and comparative constitutional law.
ConclusionBoth of the countries have relied their system’s legitimacy on Islam democracy. Moreover similarities between Legal and political system of both countries including, Republic system, country integrity, simplicity of national divisions, having semi-parliamentary executive power, democratic basis of system structure, and ruling Islamic Sprit on legislation and issues of this type, attract attention in this regard. Such issues create more similarities in power position and authorities of political bodies of the two countries which can be inferred from their responsibilities, job description, and appointment and selection system.
Keywords: basic structure, Islamic Republic of Iran, Arabic Republic of Iran, Islamic, Semi-parlimentry -
این مقاله بارویکرد نظریه های گیدنز و چنی در حوزه سبک زندگی و با روش نشانه شناسی، در تلاش برای پاسخ به این پرسش است که آگهی های تبلیغاتی مجلات خانوادگی در دوران دفاع مقدس چه سبک زندگی را بازنمایی می کردند ؟ در این راستا هویت فردی، هویت اجتماعی، کالاپرستی و نظایر آن به عنوان مولفه های نظری سبک زندگی، در مجلات خانوادگی دوره دفاع مقدس به مثابه عناصر میدان پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته و تحلیل و تفسیر شده اند. جامعه آماری این پژوهش، نشریات خانوادگی دوران دفاع مقدس است و نمونه آماری آن دو نشریه پر مخاطب زن روز و اطلاعات بانوان می باشد. واحد مشاهده در پژوهش حاضر تصاویر دو مجله خانوادگی زن روز و اطلاعات بانوان دوران دفاع مقدس می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که حجم اندک آگهی های تبلیغاتی در دوران دفاع مقدس به بافتار سیاسی جامعه آن زمان مربوط است که مصرف گرایی را تشویق نمی کرد. بطور کلی، آگهی های تبلیغاتی مجلات خانوادگی در دوران دفاع مقدس بیشتر روش زندگی بومی و نیز آموزهای اسلامی/ انقلابی را بازنمایی می کردند. بر این اساس می توان ادعا کرد که دستآورد پژوهشی و جامعه شناختی این مقاله تبیین رابطه جامعه و تولیدات فرهنگی است.کلید واژگان: سبک زندگی بومی- جهانشمول, روش زندگی, هویت انقلابی, اسلامی, مصرف گرایی, آگهی تبلیغاتAbstractStudying life-style in advertisements of family magazines through historical approach, this investigation tries to explain whether advertisements represent local or universal life-styles in the period of Defae Moghadas.? Theoretically the study is based on Giddens and Chennies’ theories about life-style, and exploits concepts like individual identity, social identity and commodity fetishism in family magazines after Islamic Revolution of 1979 in the Iran-Iraq war period. The research field of this study is the family magazines, Zane-E- Rooz and Ettelaat-E-Banovan. The results show The findings show that a small number of advertising images during the Defae Moghadas period prohibit the use of any consumerism based on based on the political-cultural context. of advertising images during the Defae Moghadas period prohibit the use of any consumerism based on the political-cultural context. In general, images of advertisements during Defae Moghadas period represent the local life method which rooted in Islamic-revolutionary doctrines and valuesKeywords: local- universal life style, Family Magazines, Methods of life, Islamic-Revotionaly Identity, consumption
-
نظام آموزشی هیچ کشوری جز به دست توانمند معلمان علاقمند آن کشور سامان نمی یابد؛ در این میان هراندازه سطح دانش، توانایی، مهارت، صلاحیت های حرفه ای و تخصصی و از همه مهم تر تعلق سازمانی و اختیار تصمیم گیری آنان بیشتر و بالاتر باشد؛ آن نظام، موفق تر، پویاتر و موثرتر خواهد بود در این میان شعار محوری دانشگاه فرهنگیان، «دانشگاه تربیت محور» است که ریشه در آموزه های دینی دارد و ناظر به نگاه دینی و قرآنی است. با استناد به آیه شریفه «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه» (قرآن کریم، سوره مبارکه جمعه، آیه2)، در نظام آموزشی قرآنی و اسلامی، همیشه تزکیه بر تعلیم مقدم ذکر شده است و این نشانگر ضرورت توجه ویژه تر به تربیت و پرورش است. مدرسان دانشگاه فرهنگیان، در کنار نقشی که در «تربیت معلمان آینده» دارند؛ نقش مهمی در «بهسازی نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت» دارند. در پژوهش حاضر که از نظر نوع هدف، «کاربردی» می باشد؛ از روش تحقیق «توصیفی- پیمایشی» با راهبرد «آمیخته (کیفی- کمی)» استفاده شده است. طرح های تحقیق توصیفی موجب شکل گیری و ایجاد تصویری از یک پدیده ویژه می گردند. مطالعات توصیفی عمدتا در برگیرنده نمونه های آماری نسبتا زیادی هستند. این مطالعات توصیفی از یک موقعیت یا تعریفی از یک مجموعه نگرش ها، طرز تلقی ها و رفتارهای می باشند که در یک مقطع زمانی خاص و یک موقعیت مکانی مورد مشاهده و شنجش قرار می گیرند. دستیابی به آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش همه جانبه در کلیه ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است.کلید واژگان: نظام, توسعه, اسلامی, جمهوری اسلامیThe educational system of any country is not organized except by the capable hands of the interested teachers of that country; Meanwhile, no matter how much the level of knowledge, ability, skill, professional and specialized qualifications, and most importantly, their organizational affiliation and decision-making authority is higher and higher; That system will be more successful, more dynamic and more effective. In the meantime, the main motto of Farhangian University is "Education-centered University" which is rooted in religious teachings and observes the religious and Quranic view. Referring to the honorable verse "And Yazkihim wa Ya'lamhim al-Katab wal-Hikmah" (Holy Quran, Surah Juma, verse 2), in the Quranic and Islamic educational system, cultivation is always mentioned over previous education, and this indicates the need for more special attention to education. Is. Farhangian University lecturers, along with their role in "training future teachers"; They play an important role in "improving human resources in the education system". In the current research, which is "applied" in terms of the type of goal; "Descriptive-survey" research method with "mixed (qualitative-quantitative)" strategy has been used. Descriptive research projects lead to the formation and creation of an image of a special phenomenon. Descriptive studies mainly include relatively large statistical samples. These studies are a description of a situation or a definition of a set of attitudes, perceptions and behaviors that are observed and analyzed at a specific point in time and a location. Achieving the lofty ideals of the holy system of the Islamic Republic of Iran requiresKeywords: System, Development, Islamic, Islamic Republic
-
مجله علوم سیاسی، پیاپی 51 (تابستان 1399)، صص 155 -172این مقاله، به تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران، در گسترش اسلام خواهی در دنیای عرب و چالش های گسترش اسلام سیاسی الهام گرفته از انقلاب اسلامی، که دنیای عرب با آن مواجه شده است؛ می پردازد. وقوع انقلاب اسلامی در ایران، بر تحولات سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی تاثیرگذار بوده است، به طوری که سبب احیای نیروی عظیم اسلامی برای بازسازی اجتماعی و ترسیم هندسه سیاسی جوامع عربی، بر طبق ارزش های ضد سلطه اسلامی شده است. اما گسترش اسلام سیاسی الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران، با چالش هایی نیز در دنیای عرب روبرو بوده است که در این مقاله، در سطح درونی دولت های عربی به آن پرداخته شده است. این چالش ها را می توان به سه دسته چالش ژیوپلیتیکی، جریان های وابسته افراط گرا و چالش سکولاریسم تقسیم کرد. بنابراین، تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران در دنیای عرب، فراتر از سایه اسلام افراطی، یک انقلاب و دگرگونی وسیع اجتماعی - ایدیولوژیکی در حال وقوع است که بر پایه ارزش های اسلامی، متن و محتوای ارزشی، سیاسی و اجتماعی جوامع عربی را در چارچوب حکومت ها و ساختارهای مردم سالارانه باز تعریف کرده؛ به گونه ای که این بازتعریف، شکل گیری فرمانروایی متعالی در متن ارزش های اسلامی را در این جوامع ناگزیر ساخته است، گرچه این امر با چالش های افراط گرایی و دستورکارهای نظام های سیاسی محافظه کار دنیای عربی نیز مواجه است. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری داده های آن مبتنی بر روش کتابخانه ای است.کلید واژگان: انقلاب اسلامی, کشورهای عربی, اسلام گرایی, ارزش های سیاسی, اجتماعی, اسلامیThis article examines the impact of the Islamic Revolution of Iran on the spread of Islamism in the Arab world and examines the challenges facing the spread of political Islam inspired by the Islamic Revolution in the Arab world, the Islamic Revolution in Iran, and its establishment. The Islamic Republic, as a system of Islamic values, has influenced the political and social developments of the Arab countries, reviving the great force of Islam for social reconstruction and drawing the political geometry of Arab societies according to anti-Islamic values. However, the spread of political Islam inspired by the Islamic Revolution of Iran has faced challenges in the Arab world. These challenges have been explored in this article at the internal level of the Arab states and are divided into three geopolitical challenges: extremist affiliated currents and secularism. is divided. Under the influence of the Islamic Revolution of Iran in the Arab world, beyond the shadow of Islamic extremism, there is a revolution and a wide ideological social transformation that redefines the text and value of political and social values of Arab societies within the framework of democratic governments and structures. And it has inevitably redefined and shaped the transcendent rule in the context of Islamic values in these societies, although this faces the challenges of extremism and the agendas of conservative Arab political systems.Keywords: Islamic Revolution, Arab Countries, Islamism, Islamic socio, political values
-
تمدن ها همواره در مسیر حرکت یا اعتلای خود، با آسیب ها و چالش هایی مواجه می شوند و در رویارویی با دیگر فرهنگ ها و تمدن ها، می باید تلاش کنند از ایده ها، دستاوردها و هویت فرهنگی خود حفاظت نمایند و از بروز ضربه به هندسه فرهنگی یا ساختار هویتی شان جلوگیری و از آسیب ها یا ناکارآمدی های ناشی از این تعارض بر ساختار و پیکره تمدن و آرایه های آن پیش گیری کنند. شناخت موانع، آسیب ها و چالش های مسیر حرکت تمدن نوین اسلامی، بسیار حیاتی و عامل مهم ماندگاری آن است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی موانع، آسیب ها و چالش های پیش روی تمدن نوین اسلامی و در نهایت ارائه رویکردهایی برای حفاظت از آن در هزاره جدید است. روش مورد استفاده در این پژوهش، از نوع آینده نگاری نهادی است؛ به این معنا که در گردآوری داده های اطلاعاتی، از روش اجماع خبرگی و در راستای تبیین آن ها، از روش نگاشت نهادی استفاده شده است و نتیجه آن بهره مندی از رویکردی است که بتواند حرکت تمدنی را در محورهای مختلف حفاظت کند. در ابتدا، با استفاده از مصاحبه ها، مفاهیم مرتبط با آسیب ها، چالش ها و موانع تمدن نوین اسلامی بر اساس نظریه برخاسته از داده ها، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استخراج شد؛ سپس مدل مفهومی پژوهش از این میان طراحی گردید. در نهایت، یافته های پژوهش نشان دادند یک تمدن بالنده و موفق می تواند در مرحله زمینه سازی، ساخت، حرکت و ماندگاری، خود را در تاریخ حفاظت کند و آرایه های آن را در مصاف با تمدن های معارض مصون و فعال نگه دارد.کلید واژگان: رویکرد, حفاظت, تمدن, ظهور, اسلامی, نگاشت نهادیCivilizations have always been on their natural route to evolution along with injuries and challenges. In confrontation with other cultures and civilizations, they should attempt to protect their ideas, achievements and cultural identity; prevent the impact on the cultural geometry or structure of their identity and the damage or inefficiencies resulting from this conflict on the structure of civilization and their arrays. Recognizing the obstacles, injuries and challenges of the course of the movement of modern Islamic civilization is very vital and a major factor in its survival. The purpose of this study is to investigate obstacles, injuries and challenges facing modern Islamic civilization, and ultimately provide solutions to protect it in the new millennium. The method used in this research is that of institutional futures studies, i.e. to collect the information and the data, the method of consensus of experts, and to clarify it, the institutional writing is exploited in such a way that the conclusion is the approach which could protect the civilizational movement in various areas. Initially, using the interviews, concepts related to the injuries, challenges and barriers of modern Islamic civilization were extracted based on the theory of data in three stages of coding, axial coding and selective coding. Following, the conceptual model of the research was meanwhile designed. Ultimately, the findings indicated that a burgeoning successful civilization could historically protect its structure, movement and survival in the phases of preparation, and immunize its arrays in the face of opposing civilizations.Keywords: qualitative approach, Islamic civilization, new millennium
-
هنر ایرانی اسلامی به عنوان یکی از ارزشمندترین عوامل فرهنگی برای دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون محسوب می شود؛ ولی آیا هنر کشور در حال حاضر در خدمت اهداف انقلاب قرار دارد، یا بی تفاوت و نیز در تقابل با آن عمل می کند؟ اگرچه پس از انقلاب، آثار ارزشمندی در حوزه های گوناگون فرهنگی و هنری تولید شده است؛ ولی آیا همه آثار پدیدآمده در این بازه زمانی از شاخصه های جوهری اسلامی و ایرانی بودن برخوردارند؟ برای یافتنی پرسش، نخست، باید مرز میان اثر ایرانی اسلامی با اثر ایرانی غیراسلامی و در برخی موارد ضداسلامی یا ضدایرانی مشخص گردد تا دست کم در سطح سیاستگذاری های کلان، شفاف سازی صورت پذیرد. این پژوهش می کوشد با الهام از معارف اسلامی و مبتنی بر نظر اندیشمندان اسلامی معاصر و صاحب نظران متعهد حوزه هنر، شاخص های کلان برای تعیین حدود و معیارهای تشخیص ایرانی اسلامی بودن آثار هنری فرهنگی اعم از آثار نمایشی و رسانه ای، هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی با رویکرد اصلاح و تکمیل استخراج و ارائه گردد که در نتیجه ویژگی های سه عامل «هنرمند»، «پیام» و «شکل»، به عنوان علل ثلاثه پدیدآیی اثر هنری، به عنوان شاخص های اصلی و کلان در ارزیابی و تعیین ایرانی اسلامی بودن آثار هنری شناسایی و بررسی شده است.کلید واژگان: ماهیت فرهنگ و هنر, هنر اسلامی, هنر دینی, هنر انقلاب اسلامی, شاخص های هنر ایرانی, اسلامیSoft Power, Volume:7 Issue: 16, 2017, PP 132 -151Iranian Islamic art is considered as one of the most valuable cultural factors to reach the goals of the Islamic republic of Iran in different fields, but the question is whether this art is serving the goals of the Islamic revolution or is apathetic or even against those goals? Although after Islamic revolution so many valuable artworks in different artistic and cultural field are produced, there are still doubts about passing the desired Iranian and Islamic indicators in this period. Therefore, a boundary should be defined among the Iranian-Islamic and Iranian-non Islamic and sometimes Anti-Islamic work in order to be able to clarify the work in at least macro policy making. What is the correct method to categorize and differentiation between the artistic and cultural Islamic-Iranian work and other work? This study tries to extract and define some major indicators to determine the boundaries and standards for assessing the Islamic-Iranian artworks such as media and dramatic works, visual arts and traditional arts. Its method is inspired by the Islamic teachings and is based on the ideas of the current Islamic scholars and experts in the field of art and its approach is the correction and improvement of the indicators. In conclusion, the features of three factors artist, message and configuration (which are the three main factors of creation of an artwork) are defined and studied as the main and major indicators in assessing the Islamic-Iranian arts.Keywords: the nature of art, culture, Islamic art, religious art, Islamic revolution art, Indicators of Islamic-Iranian art
-
گذشته درخشان و تمدن ساز جهان اسلام و عقب افتادگی کنونی آن مسئله ای است که ذهن خیلی از اندیشمندان مسلمان را به خود مشغول داشته است. هر یک از اندیشمندان مسلمان نیز به طور معمول متناسب با یافته ها و بافته های فکری و فلسفی خود بدان پرداخته اند. محمد عابد جابری در راستای جستن راهکاری برای برون رفت از فضای فکری مسدود عربی-اسلامی به تحلیل «سنت» و «گذشته» آن روی آورده و با نگرشی تاریخی و ساختارمند و در چارچوب عقلانیت انتقادی، سه نظام فکری بیانی، عرفانی و برهانی را در ساختار آن تشخیص داده است. روش شناسی تاریخ گرایانه و ساختارگرایانه به فکر وی سمت و سویی داده است که ضمن ساختارشکنی در تحلیل فضای فکری عربی- اسلامی، ساختارهایی را نیز بر آن تحمیل می کند. این مقاله، پس از بررسی روش و تفکر جابری، نشان می دهد که تاریخ گرایی و ساختارگرایی موجود در تفکر او، موجب شده است که نگرش وی برای رسیدن به مطلوب خود، ایدئولوژیک باشد؛ ایدئولوژی ای که از علم گرایی مدرن، تاریخ گرایی و ساختارگرایی نگرش جابری نشات می گیرد.کلید واژگان: ایدئولوژی و اپیستمولوژی, تاریخ گرایی, ساختارگرایی, عقل برهانی, عقل بیانی, عقل عرفانی, فرهنگ عربی, اسلامیThe shiny and civilization-building past of Islam and it present backwardness is a problem that has preoccupied many mind of Islamic thinkers. Every of this thinkers usually has remunerate that problem accordance with his/her intellectual and philosophical thoughts and discoveries. Muhammad Abid Jaberi in course of finding solution to go out from Arab-Islamic blocked thinking area, has resort to analyze Arab-Islamic "tradition" and it "past", and with historical and structural view, in frame of critical rationality, has recognize three explication, illumination and demonstrative episteme. Historicity and structural methodology has inclined his thoughts to deconstruct Arab-Islamic thinking area, and has impose structure to it. This article, after review of Jaberi thought has conclude that existing historicity and structuralism in his thought be resulted from to reach to ideal form, is ideological; an ideology that resulting from modern scientific, historicity and structuralism in Jaberi view.Keywords: Historicity, Structuralism, explication, Illumination, demonstrative reason, Ideology
-
هدف اصلی در این نوشتار، بررسی تطبیقی مبانی حکومت در دو الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و لیبرال دموکراسی در قالب نقاط اشتراک و افتراق آنهاست. بنابراین روش پژوهش، روش مقایسه ای است. مراد از مبانی حکومت، در واقع مبانی تصوری و تصدیقی آن می باشد. با توجه به اسلامی بودن الگو، بخشی از این مبانی به صورت نقلی و با استناد به منابع و متون اسلامی خواهد بود. در عین حال صبغه ی فلسفی و علمی بحث اقتضا می کند که بخشی از مبانی نیز با روش های عقلی و تجربی بررسی گردد. با توجه به فرضیه پژوهش، نتایج تحقیق حاکی از این است که مبانی تصوری و تصدیقی حکومت در این دو الگو، جز در پاره ای از موارد شکلی، متفاوت و متباین است. بدین معنی که دو الگوی مورد بحث، به لحاظ تصوری، تلقی و تعریف متفاوتی از ماهیت حکومت داشته و به لحاظ تصدیقی نیز، در زمینه های هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، روش شناختی و جامعه شناختی، با هم تفاوت های اساسی دارند.کلید واژگان: الگو, اسلامی, ایرانی, لیبرال دموکراسی, پیشرفت, مبانی, حکومت
-
در این مقاله، چهار اصل مسجدمحوری، محله محوری، درون گرایی و طبیعت گرایی با استفاده از تکنیک دلفی به عنوان اصول محوری شناسایی و به کار گرفته شده است. هدف ارزیابی شهرهای جدید بر مبنای اصول شهرسازی ایرانی اسلامی است. از این رو، شهر جدید هشتگرد از پررونق ترین شهرهای جدید ایران، با 22819 هزار نفر جمعیت که در نزدیکی شهر تهران و کرج قرار دارد، به عنوان نمونه، بررسی شد. نوع تحقیق کاربردی و روش پژوهش توصیفی تحلیلی است؛ تجزیه و تحلیل و سنجش شاخصه ها، به روش آماری مقایسه میانگین ها (آزمون T تک نمونه ای) انجام شد. براساس نتایج به دست آمده، آزمون T تک نمونه ای میانگین 41/226 را برای شهر جدید هشتگرد نشان می دهد. اختلاف این میانگین با امتیاز حد متوسط 59/43 واحد بوده که با توجه به سطح معنی داری کمتر از 05/0 می توان این اختلاف را معنادار دانسته و چنین نتیجه گیری کرد که چهار اصل مسجدمحوری، محله محوری، درون گرایی و طبیعت گرایی در طراحی و برنامه ریزی شهری، شهر جدید هشتگرد مورد توجه جدی قرار نگرفته، با هویت ایرانی اسلامی فاصله دارد.
کلید واژگان: شهرسازی ایرانی, اسلامی, مسجدمحوری, درون گرایی, محله محوری, طبیعت گرایی, شهر جدید هشتگرد, الگوی اسلامی ایرانی پیشرفتNew towns are deemed to be the settlements where all stages of design, formation, and construction are accomplished following a certain schedule; in view of that, if all the Islamic principles and values are judiciously applied during those stages, an archetype of an Iranian Islamic city can be realized; in order to manifest the Islamic values in the city construction, the identification and exploration of the values that can and should demonstrate and assure the Iranian Islamic identity in an Islamic complex are absolutely required; Although numerous effective principles and values are at work, this study singled out three indicators Using Delphi as the fundamental principles as follows: Mosque- based, Introspection, Neighborhood-based and Naturalism. The reason commissioned us to set forth this study is to Evaluation new town base on Iranian Islamic urbanism indicators. With the aim of that, Hashtgerd New Town located near Tehran and Karaj and regarded as one of the most popular city among new towns with a population of around 22819, was explored as the case of this study. This is an applied research and a descriptive-analytical approach was utilized. For data collection, methods of library and field research were adopted. For data analysis, Frequency, Mean, and Standard Deviation were estimated and a One-sample T-test was conducted via SPSS software. The results revealed that the index of Mosque- based, Introspection, Neighborhood-based and naturalism in line with the unique criteria of Iranian Islamic urban construction has been overlooked by the urban designers and constructors of Hashtgerd New Town.
Keywords: Iranian Islamic indicators, Mosque-based, Introspection, Neighborhood-based, Naturalism, Hashtgerd New Town, Islamic-Iranian Model of Progress -
شواهد موجود بهخوبی نشان میدهد وضعیت جدیدی در راه است و نوعی تغییر بنیادین در حال اتفاق افتادن است. پرسش اصلی نوشتار این است که: نقش انقلاب اسلامی ایران در تحول و مهندسی جهانی قدرت چیست؟ مقاله حاضر با استفاده از روش آیندهپژوهی به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر هندسه جدید جهانی قدرت و آینده پیشروی آن پرداخته است. یافته های پژوهش نشان میدهد درحالیکه جهان در کشمکش منازعات ناشی از ساختار دوقطبی به سر میبرد، پدیده انقلاب اسلامی ایران ظهور کرد و با ارائه گفتمانی جدید، نهتنها در عرصه داخلی اثرگذار بود، بلکه سبب ایجاد دگرگونی هایی در نوع نگرشها، ساختارها و شکلگیری جریانهای فکری در سطح بینالملل شد. البته این حد از عمقبخشی مطلوب نیست؛ چراکه اگر ایران میخواهد طبق سند چشمانداز بیست ساله قدرت اول منطقه از نظر علمی، فناوری و اقتصادی باشد، نیاز است این عمقبخشی بسیار وسیعتر و از همه مهمتر، بادوامتر شود. رسیدن به آینده مطلوب در نظم جدید جهانی، منوط به این است که چه میزان در راستای تقویت اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری و نیز چشمانداز بیست ساله بکوشیم.کلید واژگان: انقلاب اسلامی, هندسه جدید قدرت, آینده پژوهی, چشم انداز و تمدن ایرانی, اسلامیThe evidences clearly show that a new situation is underway and a kind of basic upheaval is about to occur. The main question of this article is that what is the role of the Islamic Revolution of Iran in the evolution and global geometry of power? Using the futures studies method the article has analyzed the impacts of the Islamic Revolution on the new global geometry of power and its forthcoming futures. The research findings show that although the world was suffering from the conflicts caused by the bipolar structure, the Islamic Republic phenomenon arose and by presenting a new discourse, not only affected the domestic sphere, but also caused changes in the nature of the attitudes and structures and led to the formation of new intellectual currents at the international level. However, this level of deepening is not favorable, because if, according to the 20-year outlook, Iran wants to become the leading power of the region in terms of science, technology and economy, the deepening needs to become wider and especially more enduring. Reaching the favorable future in the new global order depends on the extent to which we would attempt to strengthen the economy, culture, science and technology and also to realize the 20-year outlook.Keywords: The Islamic Revolution, The New Geometry of Power, Futures Studies, Outlook, Iranian, Islamic Civilization
-
انقلاب اسلامی ایران را می توان الگوی تجلی و تحقق قدرت نرم اسلام در عصر حاضر محسوب نمود. این انقلاب از رهگذر اندیشه و آرمان عدالت خواهانه برخاسته از نگرش اصیل اسلامی و بینش والای بنیان گذار آن حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) درصدد برآمد با روش های مسالمت جویانه به نتیجه دلخواه و مطلوب خود یعنی بیداری اسلامی دست یابد.
به همین دلیل دشمنان انقلاب اسلامی در تلاش اند با بهره گیری از شیوه ها و ابزار گوناگون از جمله ابزار رسانه و تهاجم فرهنگی به طور مداوم و به انحای مختلف به مقابله فرهنگی با این نهضت الهی بپردازند. رهبر بیدار و فرزانه مان حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در فرازی از فرمایشات گهربارشان فرموده اند، اولویت آن چیزی است که به آن می گویند نبرد نرم؛ یعنی نبرد به وسیله ابزارهای فرهنگی، به وسیله نفوذ، به وسیله دروغ، به وسیله شایعه پراکنی، با ابزارهای پیشرفته ای که امروز وجود دارد. ابزارهای ارتباطی که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود . در این تحقیق با در نظر گرفتن شیوهای نبرد نرم دشمن به بررسی راهبردها و شیوه های نرم رسانه ای و فرهنگی دشمن علیه انقلاب اسلامی پرداخته می شود. به منظور دستیابی به نتایج، روش این تحقیق تفسیری مبتنی بر رویکرد تحلیلی متن و تجزیه و تحلیل اطلاعات زمینه ای است که با توجه به ماهیت و نوع موضوع مورد مطالعه، گردآوری اطلاعات از روش های گوناگون و به طورکلی بر مبنای روش کتابخانه ای و اینترنتی صورت پذیرفته و تجزیه و تحلیل یافته ها نیز عمدتا با شیوه تحلیل کیفی انجام پذیرفته است. یافته های تحقیق آن است که اگر مسئولین کشور به راهبردها و شیوه های رسانه ای و فرهنگی دشمن در نبرد نرم علیه انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) توجه نمایند و در جهت مقابله با آنها به تقویت قدرت نرم فرهنگی رسانه ای انقلاب اسلامی بپردازند، سبب خنثی شدن توطئه های دشمنان به ویژه تبلیغات فرهنگی و رسانه ای آنها در این زمینه خواهد شد.کلید واژگان: راهبرد, رسانه, نبرد, انقلاب, اسلامی, دشمن, فرهنگIran's Islamic Revolution can be an expression pattern and the realization of its soft power, nowadays. This revolution are derived from authentic Islamic perspective through the ideas and ideal justice and by great Islamic insight of originator, Imam Khomeini, try to achieve the desired result which is Islamic awakening with peaceful methods.
For this sake, the enemies of Islamic revolution seeking to have cultural collation with this divine movement by using from various procedures and methods such as media tools and cultural invasion in different ways. Our wise Leader Imam Khamenei has stated in an eloquent passage: the priority is called soft war; that means battle exists by following the advanced modern tools via cultural things, penetration, lies and rumors. Communication tools which didnt exist for about 10 years or 30 years ago. In this study by considering the ways of enemy's soft war, we review the strategies, practices of media and cultural enemys programs against the Islamic revolution. This researchs methodology, in order to access to the results, is an analysis based on text approach and background information analysis which is according to nature and type of study, data collection is done based on library and internet method, also data analyzing is done mainly with qualitative analysis methods, too. The researchs findings are as follows: if authorities focus on enemiess media and cultural strategies in the soft war against the Islamic Revolution from the Imam Khameneis perspective, and in order to deal with cultural soft power to strengthen the media's Islamic revolution, so it will neutralize the plots of enemies, especially in field of cultural and media advertisements.Keywords: strategy, media, war, revolution, Islamic, enemy, culture -
شهر در گفتمان انقلاب اسلامی، هنوز جایگاه نظری و عملی خویش را برای تصویرپردازی آرمان شهر، نیافته است. آینده مدیریت و برنامه ریزی شهری بر مبنای شکل دهی جدید برنامه ریزی از طریق فرهنگ جامعه اسلامی ایرانی قابل ترسیم می باشد. از مطالعه و تحلیل سه حوزه نظریه برنامه ریزی، نظریه فرهنگ و آینده پژوهی امکان تدوین رویکردها و روش های نوین مدیریت و برنامه ریزی شهری مهیا می گردد. حال با توجه به مساله فوق سوال این است که آینده برنامه ریزی در نظام توسعه شهری بر پایه گفتمان انقلاب اسلامی چه سناریوهایی می تواند داشته باشد؟ با توجه به مطالعات و بررسی های انجام گرفته، عوامل و روندهای موثر مورد بررسی قرار گرفته است. پس از شناخت روندهای و پیشران های در زمینه موضوع پژوهش، جایگاه پیشران هایی با عدم قطعیت بالا که در عین حال با اهمیت ترین آن ها نیز هستند، با استفاده از نظر خبرگان مشخص گردید و عدم قطعیت های «جریان اقتصادی- اجتماعی یا جریان سیاسی»، «تغییر در نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری (مدیریت یکپارچه شهری یا مدیریت بخشی)» و «تغییر در سبک زندگی و امید به آینده (نگرش مادی- نگرش ارزشی)» به عنوان با اهمیت ترین عدم قطعیت ها شناخته شدند. همچنین با توجه به ارتباط معنادار این سه عدم قطعیت فضای سه بعدی شکل گرفته است. با در نظر گرفتن ترکیب مناسب برای فضای مطرح شده فضای سناریوی ها در آینده پیش رو تبیین شده است.کلید واژگان: سناریو نویسی, گفتمان انقلاب اسلامی, برنامه ریزی, شهر ایرانی, اسلامیCity in the discourse of the Islamic Revolution, still have not been found their theoretical and practical position for imaging utopia. Future of management and urban planning based on the new shaping planning can be drawn through Iranian Islamic culture of the society. From the study and analysis of the three areas of planning theory, theory of culture and future studies enables the formulation of new approaches and methods of management and urban planning. With regards to the above issue the question is the future of planning in the system of urban development, what scenarios could have on the discourse of Islamic Revolution? According to studies and Investigations effective trends and factors have been investigated. After recognizing trends and drivers of the subject of research, the driver's position with high uncertainty which also they are the most important determined by expert's opinions. And uncertainties "of the current socio-economic or political stream", "change in the system of planning of urban management (urban integrated management or management of part)" and "change in lifestyle and hope for the future (material approach - value approach)" were identified as the most important uncertainties.
Also, due to the significant relationship between these three uncertainties has formed three-dimensional space. With regard to the composition of space has been proposed scenarios is explained the future upcoming.Keywords: scenario, the discourse of the Islamic Revolution, planning, Islamic Iranian city -
نظریات متعددی در باب چیستی هویت ملی و عناصر موثر در شکل گیری و تحول آن از سوی نظریه پردازان ارائه شده است. بااین حال، تمامی این نظریات و دیدگاه ها در این مسئله که هویت ملی نوعی «متمایزسازی آگاهانه خود از دیگران» است، اشتراک دارند. در این نوشتار تلاش شده است با بهره گیری از نظریه و رویکرد جامعه گرایی و بر اساس منظومه فکری و معرفتی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، به پرسش های سه گانه زیر در باب هویت ملی ایرانیان پاسخ داده شود: اولا، هویت ملی دارای چه ابعادی می باشد؟ ثانیا، این ابعاد چه مولفه هایی را در برمی گیرند؟ ثالثا، عوامل تهدید کننده مولفه های مذکور چه می باشند و چگونه می توان با بهره گیری از ظرفیت های هویت ملی با این تهدیدات مقابله کرد؟ از نگاه این پژوهش، رویکرد جامعه گرایی به دلیل ویژگی هایی که دارد، از قابلیت خوبی برای تبیین موضوع این پژوهش برخوردار است.کلید واژگان: هویت ملی, هویت ایرانی, اسلامی, امام خمینی+, مقام معظم رهبریVarious theories have been proposed by the theorists about whatness of national identity and the effective elements in its formation and development. Nevertheless, all of these theories and viewpoints have an issue in common in that national identity is a type of conscious self-differentiation from others. Enjoying the theory and approach of socialism and also based on the thought and epistemic system of Imam Khomeini and the Supreme Leader, the study seeks to answer three questions about Iranian national identity: firstly, what are the dimensions of national identity? Secondly, what factors are involved within these dimensions? Thirdly, what are the threatening factors of the mentioned components and how is it possible to confront with these threats by getting advantages of national identity? The perspective of this study implies that because of its features, the socialism approach possesses a good capability to explain the subject of this study.Keywords: National Identity, Iranian, Islamic Identity, Imam Khomeini, the Supreme Leader
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.