به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وهابیت » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وهابیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید عباسی، نصرالله عسکری *

    هویت یکی از عواملی است که همواره در روابط ایران و عربستان سعودی تاثیرگذار بوده است. ولیکن پیروزی انقلاب اسلامی این عامل را برجسته تر نمود. بویژه اینکه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی با تاکید بر عامل تشیع است. هویتی که در تعارض با هویت اسلامی-عربی سعودی ها با تاکید بر وهابیت قرار دارد. افزون بر این هویت سیاسی سعودی ها در نزدیکی و اتحاد با غرب تعریف شده ولیکن هویت ایرانی با اتحاد جهان اسلام و در تعارض با غرب معرفی می شود. لذا این سوال اصلی به ذهن متبادر می شود که هویت های سیاسی -اجتماعی متفاوت چه پیامدهایی بر روابط ایران و عربستان سعودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که هویت های سیاسی-اجتماعی متفاوت تحت تاثیر ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران با محوریت آموزه های مذهب شیعه در مقابله با نظام سلطه و تلاش برای فرهنگ مقاومت و عربستان سعودی با محوریت تفکر وهابیت در همکاری با نظام سلطه و در تقابل با فرهنگ مقاومت اسلامی موجب اتخاذ سیاست های تقابل گرایانه دو طرف در روابط دوجانبه، بحران های منطقه ای و رقابت های بین المللی شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات نیز اسنادی-کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, جامعه شناسی سیاسی, هویت, سازه انگاری, شیعه, وهابیت}
    Majid Abbasi, Nasrollah Askary *

    Identity is one of the factors that has always been influential in the relations between Iran and Saudi Arabia. But the victory of the Islamic revolution made this factor more prominent. Especially, the Islamic revolution of Iran is based on the Islamic-Iranian identity with an emphasis on the Shiite factor. An identity that is in conflict with the Islamic-Arabic identity of the Saudis with an emphasis on Wahhabism. In addition, the political identity of the Saudis is defined in closeness and unity with the West, but the Iranian identity is introduced with the unity of the Islamic world and in conflict with the West. Therefore, the question is raised, what are the consequences of the different political-social identities on the relations between Iran and Saudi Arabia after the victory of the Islamic Revolution? The findings of the research indicate that different political and social identities are influenced by the ideology of the Islamic Revolution of Iran, centered on the Shiite religion in confronting the domination system and striving for a culture of resistance, and Saudi Arabia, centered on Wahhabi thinking, in cooperation with the domination system and in opposition to The culture of Islamic resistance has led to the adoption of confrontational policies by both sides in bilateral relations, regional crises and international competitions. The research method of this article is descriptive-analytical and the data collection tool is library-documentary.

    Keywords: Islamic revolution, political sociology, identity, constructivism, Shia, Wahhabism}
  • مهدی ستاری، محمدحسین صائنی*، حسین مرادی، فرهاد ادریسی

    یکی از پدیده هایی که در طول تاریخ اسلام، به چشم می خورد، پدیده تکفیر است. از خوارج در قرن اول هجری تا کسانی چون ابن تیمیه و بعدها محمد بن عبدالوهاب تا جریان هایی چون القاعده و داعش تحت عنوان گروه های سلفی و تکفیری، علی رغم این که در برهه های مختلف ظهور داشتند، ولی به نظر می رسد که اشتراکات و شباهت هایی میان عقاید و عملکردشان می توان یافت. این اشتراکات، در این مقاله، موضوع بحث است و هدف این است تا به روش کتابخانه ای و استفاده از گزارشات و مستندات تاریخی و کلامی، شباهت ها و اشتراکات موجود میان این جریان ها بررسی و استخراج شود. آن چه که از مقایسه این دو گروه و بررسی منابع و مستندات به دست می آید، این است که این دو، در باورهایی چون ظاهرگرایی، نفی تاویل، تقیه، توسل و شرک دانستن آن ها و تکفیر دیگر مسلمانان باهم شباهت و اتفاق نظر دارند که ناشی از جمود و تحجر و کج فهمی است و ریشه اش به جهل و فهم ناقص دین و چه بسا برخی ملکات رذیله نفسانی بر می گردد.

    کلید واژگان: تکفیر, خوارج, سلفیه, داعش, وهابیت}
    Mehdi Sattari, Mohammadhossein Saieni *, Hossein Moradi, Farhad Edrisi

    One of the phenomena that can be seen throughout the history of Islam is the phenomenon of Takfir(Excommunication). From the Khawarij in the first century A.H to people like Ibn Taymiyyah and later Muhammad Ibn Abd al Wahhab to movements like Al-Qaeda and ISIS under the title of Salafi and Takfiri groups, despite the fact that they appeared at different times, it seems that commonalities and similarities between their beliefs and actions can be Found. These commonalities are the subject of discussion in this article and the goal is to examine and extract the similarities and commonalities between these movements using a library findings including a review of existing historical and verbal reports and documents. What is obtained from the comparison of these two groups and the examination of sources and documents is that these two are similar and agree in beliefs such as formalism, rejection of esoteric interpretation(ta'wil), taqiyyah(Precautionary Dissimulation), recourse and calling them polytheism and excommunication of other Muslims, which is caused by rigidity, petrification and misunderstanding and its roots go back to ignorance and incomplete understanding of religion and perhaps some satanic soul faculties.

    Keywords: takfir, khawarij, Salafism, ISIS, Wahhabism}
  • سعید سرخی خوزانی*، علی عابدی رنانی، علی کربلایی پازوکی

    از عوامل شایسته تحقیق درباره یک مذهب اسلامی، روابط آن مذهب و پیروان آن با پیروان سایر مذاهب اسلامی است. این روابط در مبانی اعتقادی آنها ریشه دارد. بر این اساس، سیاست خارجی راهبردی دولت های اسلامی نیز در کنار سایر عوامل از آموزه های دینی آنها اثر می گیرد. یکی از این مذاهب اسلامی عمده در جنوب شرق آسیا، مذهب ماتریدیه است که تاثیر به سزایی در عملکرد سیاسی و اعتقادی طالبان در افغانستان داشته است. این مذهب در قرن نوزدهم با الهام از اندیشه های کلامی علمای ماتریدی از جمله شاه ولی الله دهلوی با اهداف ضد استعماری و با تکیه بر جهاد در مقابل کفار در هندوستان شکل گرفت. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای به تحلیل و مقایسه مبانی اعتقادی گروه طالبان و وهابیت پرداخته می شود و این نتیجه حاصل شد که این دو گروه در برخی موضوعات کلامی مهم مثل توحید، زیارت، توسل، شفاعت و تفکیر شیعیان با یکدیگر اختلاف دارند. طالبان بر اساس این مبانی کلامی خود، پذیرش بیشتری نسبت به شیعیان دارند. در نتیجه، ارتباط ج.ا. ایران با طالبان و گروه های وهابیت بر اساس مبانی اعتقادی آنها باید متفاوت باشد.

    کلید واژگان: دیوبندیه, ماتریدیه, طالبان, وهابیت, تکفیر}
    Saeed Sorkhi Khozani *, Ali Abedi Renani, Ali Karbalaie Pazouki

    Introduction :

     Each Islamic denomination follows its respective beliefs to forge connections with other Islamic denominations and even non-Islamic religions. Religion plays a pivotal role in shaping their comprehension of Self, Other, and the approach towards communicating with others, ranging from acceptance to excommunication. In other words, religious beliefs constitute a foundation that governs the relations between different religions. A precise and nuanced understanding of diverse Islamic denominations is essential for avoiding the one-size-fits-all perspective that may see the diverse groups in the same way.  Such an understanding paves the way for recognizing historical, religious, and social distinctions, facilitating more informed and effective approaches to interact with different religious groups.The teachings of the Quran and the prophetic tradition prohibit sectarian conflicts, underscoring the unity and convergence among followers of different Islamic denominations. The empathy and convergence seem to be crucial, especially considering the constant efforts by the Western world to sow discord and division within Islamic countries. For example, the establishment of ISIS in the Middle East involved the Muslim nations, with the ultimate aim of ensuring security for Israel. Recently, the resurgence of the Taliban in Afghanistan has made it essential to reassess their foundational beliefs, laying the groundwork for fostering more symbiotic relations with them.The Deoband school of thought is considered one of the influential Islamic denominations in the recent developments of the region. Deobandis adhere to the Hanafi school of Islamic jurisprudence (fiqh) and Maturidism as a school of Islamic theology. TheDeobandi movement emerged with the purpose of opposing the British East India Company. Due to their concerted efforts, Deobandis rapidly spread across the Indian subcontinent, later establishing a significant base in Pakistan and Afghanistan and founding religious schools and educational centers there. The Taliban group is one the movements developed out of the adherence to the religious beliefs of the Deoband school of thought. Against this backdrop, the present research aimed to examine three key issues: the fundamental religious beliefs of the Taliban, the distinction between the Taliban and Salafism, and suggestions for Iran’s strategic foreign policy towards these groups with an eye to their religious beliefs.

    Literature Review:

    Authored by Khalil Ahmad al-Saharanpuri, the book Al-Muhannad 'ala al-Mufannad [The Sword on the Disproved] not only provides responses to the inquiries posed by Wahhabi scholars but also elaborates on the beliefs of the scholars from Darul Uloom Deoband. The book unveils the conspiracies of adversaries and elucidates the true teachings of the venerable figures of Maturidism. The collection of essays titled Maghalat Al-Kawtheri [Kawtheri’s Essays] includes miscellaneous essays written by Muhammad Zahid al-Kawthari. The collection contains some essays that oppose the Wahhabi thought. While dismissing Wahhabism, al-Kawthari delves into the core beliefs of the Deobandi school of thought. In the article titled “Taliban and Deobandism” (2018), Mohammad Bagher Hassani examined the relationship between the Taliban and the Deobandi school. The author compared some Deobandi concepts with Wahhabism and other Sunni sects, highlighting their shared aspects as well as distinctions. Hassani’s descriptive–analytical research also focused on Islamic groups, such as the Taliban, which are recognized for their adherence to the theological doctrines of Maturidism.In addition to comparative studies, there are also reference works on the theological beliefs of Maturidism and Wahhabism. A notable work is Kitab al-Tawhid [Book of Monotheism] by Abu Mansur al-maturidi, considered the canonical source for followers of the maturidi school of theology. Abu Mansur al-Maturidi refers to imitation in belief and faith as a wrong approach, focusing on the logical and narrative-based examination of the theological foundations of Maturidism. The book Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah [The Path of Sunnah of the Prophet] was written by ibn Taymiyyah, a prominent Hanbali scholar considered as a founder and iconic figure of Salafism. The book deals with religious beliefs as well as several jurisprudential opinions and fatwas of Ibn Taymiyyah, including his unconventional views on refraining from visiting graves, and resorting to blessings and supplications. In addition, the article titled “Investigation of the Factors Affecting the Change in Iran’s Political–Defense Approach Towards the Taliban” (Parizad & Shahrestani, 2022) examined Iran’s foreign policy strategies concerning the Taliban group, highlighting the role of environmental factors and global structures.

    Materials and Methods

    The present study used the library method to collected and analyze the data.

    Results and Discussion

    According to the research results, the Taliban originated from Maturidi theology and Deobandi religious centers in Pakistan, and Salafism has its roots in the Wahhabi theology. Despite common origins, there are fundamental differences between the Taliban and salafism, manifesting in salient theological and religious issues such as monotheism in worship, intercession, and the stance towards the shia. Notably, the Taliban, in contrast to Salafism, exhibits a broader, universalist approach to acceptance of and interactions with other groups, particularly the Shia. According to the religious teachings, unity and convergence are not merely tactical considerations but fundamental principles of the Islamic faith. Therefore, the foreign policy strategy of Islamic states should be aligned with religious teachings. The Islamic Republic of Iran, as an Islamic state, seems to have anchored its foreign policy on this principle. Considering geopolitical borders and ideological considerations, Iran has established positive relations with the Taliban group, showing tolerance in border conflicts and water disputes. Iran’s foreign policy towards the Taliban is characterized by Iran’s concern about the formation of Salafi and Wahhabi groups in Afghanistan. Therefore, given the doctrinal differences between these groups, Iran views the relations with the Taliban as appropriate to prevent the establishment of Salafi groups in its eastern neighbor. Moreover, Iran’s foreign policy can pursue cooperation and relations with the Taliban against a common adversary, namely the United States.

    Conclusion

    A comprehensive understanding of Islamic intellectual and religious schools is crucial to reach an accurate interpretation of the foundations of Islam. Knowledge about different schools of thought can offer a better understanding of religious teachings, facilitating a more accurate interpretation of religious doctrines and beliefs. Moreover, as indicated by the findings, such an understanding can aid in devising foreign policy strategies in dealing with diverse religious groups.

    Keywords: Theological foundations, Taliban, Salafism, Iran, Strategic Foreign Policy}
  • مجید امیری*، آریابرزن محمدی قلعه تکی

    با ورود اخوان المسلمین مصر به عربستان سعودی در دهه 60 و 70 میلادی به تدریج جنبشی تحت عنوان «الصحوه الاسلامیه» شکل گرفت. بنیان های نظری صحوه آمیزه ای از اسلام سیاسی اخوان المسلمین و اندیشه های وهابی بود. صحوه در طول دهه های 70 و 80 توانست اعضای خود را افزایش دهد. اما بررسی فعالیت های آن از زمان شکل گیری تا دهه 90 نشان می دهد که اقدامات صحویون به حوزه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی محدود بوده و هیچ گاه با کنشی جمعی و سازمان یافته رژیم سعودی را به چالش نکشیده اند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چه شرایط و عواملی در مسیر تکوین صحوه تا هنگام ورود عرصه سیاست و به چالش کشیدن مشروعیت دینی سیاسی پادشاهی سعودی توسط آن دخیل بوده است؟ استدلال اصلی این پژوهش این است که نمی توان شکل گیری صحوه را تنها به حضور نیروهای آمریکایی در زمان جنگ خلیج محدود کرد؛ بلکه مجموعه ای از عوامل و در نهایت جنگ خلیج فارس به عنوان مهم ترین عامل برای صحوه امکان آن را فراهم آورد تا با بسیج نیروهای خود به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود. در این راستا تلاش شده با بهره گیری از هفت متغیر به بررسی مجموعه پیچیده عوامل موثر در تکوین صحوه بپردازیم. از زاویه جامعه شناسی سیاسی، در واقع مجموعه این عوامل باعث شد که حوزه های مجزای دینی و سیاسی و از طرف دیگر دو گروه متفاوت اجتماعی یعنی علما و روشنفکران صحوی، با ایجاد یک ائتلاف شکننده نیروهای اجتماعی را در برابر رژیم سعودی بسیج کنند و خواسته های خود را از طریق چند عریضه به گوش ملک فهد برسانند.

    کلید واژگان: الصحوه الاسلامیه, اخوان المسلمین, وهابیت, ائتلاف شکننده, جنبش اجتماعی}
    Majid Amiri *, Ariabarzan Mohammadighalehtaki

    A movement known as "Al-Sahwa Al-Islamiyya" progressively emerged in Saudi Arabia with the entry of Muslim brothers in the 1960s and 1970s. Sahwa's theoretical foundations combined Wahabi views with the political Islam of Muslim brothers. It was able to broaden its membership in the 1970s and 1980s. Nevertheless, an examination of its activities from the time of its founding until the 1990s shows that it never formed a collective action to challenge the Saudi regime—rather, its activities were restricted to the cultural, social, and educational spheres. This essay aims to provide an answer to the issue of what conditions or elements contributed to its development until it emerged in the political arena and began to undermine the Saudi Kingdom's religious and political legitimacy. The core argument of this study is that Sahwa's emergence cannot be attributed solely to US forces' presence during the Gulf War; rather, several factors, including the war itself as the most important one, allowed Sahwa to mobilize its forces and eventually transform into a social movement. Thus, using seven variables, an examination of the intricate complex of internal and external elements contributing to Sahwa's growth was conducted. From the standpoint of political sociology, in fact, a complex of these factors caused the distinct religious and political spheres as well as two different social groups, namely Sahwi ulema and intelligentsia, through forming a fragile coalition, to mobilize social forces against the Saudi regime and express their demands through several petitions to inform Malek Fahd.

    Keywords: Al-Sahwah Al-Islamiyya, Muslim brotherhood, Wahhabism, Fragile Coalition, social movement}
  • ابوذر عمرانی*، امین کوشکی
    اندیشه تکفیر به جریان سلفی گری و بازگشت به اندیشه و رویه سلف صالح ارجاع داده می شود و دارای ویژگی هایی مانند ظاهرگرایی، افراط و خشونت است. مواردی مانند ارجاع به سلف صالح و تقدس واژه هایی مانند خلافت، جهاد و شهادت و مسایلی مانند جهل و ناآگاهی در کنار حمایت کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا از عربستان سعودی از مهم ترین دلایل گسترش اندیشه تکفیر در جهان اسلام بوده است. پژوهش حاضر ضمن توجه به مباحث مطروحه قصد دارد نقش عربستان سعودی در گسترش اندیشه تکفیر را بررسی کند. در این راستا پرسش این است که عربستان سعودی چه نقشی در گسترش اندیشه تکفیر در جهان اسلام در دوره معاصر داشته است؟ با توجه به اینکه رویکرد سلفی گری و تکفیر از صدر اسلام تاکنون توسط اشخاص و گروه های مختلفی مانند احمد بن حنبل، ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب مورد حمایت و تبلیغ واقع شده و این رویکرد در قالب وهابیت، مذهب رسمی عربستان سعودی را شکل داده است، فرضیه این است که گسترش اندیشه تکفیر به معنای گسترش ایدیولوژی رسمی عربستان سعودی و به همین جهت مورد حمایت و تبلیغ این کشور است. یافته های پژوهش نشان می دهد که عربستان سعودی با رویکردهای آموزشی، تبلیغاتی رسانه ای و حمایت مالی از اندیشه تکفیر و جریان های تکفیری حمایت گسترده ای به عمل آورده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به نقش عربستان سعودی در گسترش اندیشه تکفیر پرداخته است.
    کلید واژگان: اندیشه تکفیر, سلف صالح, سلفی گری, وهابیت, عربستان سعودی}
    Aboozar Omrani *, Amin Koushki
    In contemporary period, various currents such al-Qaeda and ISIS have been able to attract many followers by using the ideology of Salafism and Takfir. Issues such referring to the Salafe Saleh and the sanctity of words such caliphate, jihad, martyrdom and support of countries like USA are the most important reasons for the spread of Takfir. the purpose of this study is to investigate the role of Saudi Arabia in spreading the idea of takfir. the question is what role has Saudi Arabia played in the spread of the idea of Takfir in the Islamic world? Considering that the approach of Salafism and Takfir has been supported and propagated by various individuals and groups, and this approach in the form of Wahhabism has formed the official religion of Saudi Arabia, the hypothesis is that the spread of Takfir means the spread of the official ideology of Saudi Arabia and is therefore supported and propagated by this country. The present study has used the constructivist approach and descriptive-analytical method to the role of Saudi Arabia in spreading the idea of Takfir.
    Keywords: Takfir Thought, Salafe Saleh, Salafism, Wahhabism, Saudi Arabia}
  • ابراهیم برزگر، غلامرضا مهنی زاده فلاحیه*

    ضرورت کشف رابطه بین وهابیت با تجزیه طلبی در میان برخی از مردم عرب خوزستان پس از جنگ تحمیلی با توجه به اهمیت موضوع و متفاوت بودن شرایط قومی و مذهبی حاکم بر خوزستان به محققان انگیزه کافی داد تا با روش تحلیل تفهمی وبر برای فهم همدلانه تحولات پدیده و شرایط موصوف با رهیافت تفسیری و استراتژی کیفی و استفاده از نظریه زمینه ای براساس مدل پارادایمی اشتراوس-کوربین شامل شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، استراتژی ها و پیامدها، خلا نظری موجود را با گردآوری هدفمند داده ها از طریق انجام مصاحبه عمیق با 34 نفر از افراد تغییر مذهب یافته و وهابی شده و دارای تفکرات تبلیغی و سلفی و 6 نفر از خبرگان مطلع و صاحب نظر برطرف سازد.وضعیت متفاوت تغییر هویت قومی و مذهبی مردم عرب خوزستان مشخص نمود که تغییر مذهب برخی از افراد عرب خوزستان در دوگانه «وهابی - شیعه» و نه «سنی - شیعه» و کاملا متفاوت با الگوهای رایج در تکفیری شدن اهل سنت مطرح است که در چهار لایه و در یک بازه زمانی 6 ماهه تا 3 ساله صورت می گیرد که محققان با ترسیم یک هرم در چهار سطح از آن به «هویت چندلایه ای خودنمایانگر» تعبیر نموده است. هویت برساخت شده در این لایه ها با حرکت از قاعده به سمت راس هرم پیچیده تر و عمیق تر شده و شامل چهار مرحله «مردد نسبت به تشیع»، «وهابی شده»، «تبلیغی- تکفیری» و «سلفی - جهادی» است.

    کلید واژگان: هویت قومی, هویت مذهبی, خوزستان, وهابیت, هویت چندلایه ای خودنمایانگر}
    Ebrahim Barzegar, Gholamreza Mahnizadefalahyeh *

    The need to discover the relationship between Wahhabism and separatism among some Arab people of Khuzestan after the imposed war, considering the importance of the issue and the different ethnic and religious conditions governing Khuzestan, gave enough motivation to the researchers to use Weber's understanding analysis method to empathetically understand the developments of the phenomenon and The described conditions with an interpretive approach and qualitative strategy and the use of contextual theory based on the Strauss-Corbin paradigm model including causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences, fill the existing theoretical gap by purposefully collecting data through in-depth interviews with 34 people from People who have changed their religion and become Wahhabis and have Tablighi and Salafist thoughts and 6 knowledgeable and opinionated experts.The different state of changing the ethnic and religious identity of the Khuzestan Arab people indicated that the change of religion of some Khuzestan Arabs is in the "Wahhabi-Shia" dual and not "Sunni-Shia" and is completely different from the common patterns of takfiri among the Sunnis, which is in four layer and takes place in a period of 6 months to 3 years, which the researchers interpreted as "self-representing multilayered identity" by drawing a pyramid on four levels. The identity built in these layers becomes more complicated and deeper by moving from the base to the top of the pyramid and includes four stages: "Hesitant towards Shi'ism", "Wahhabi", "Tablighi-Takfiri" and "Salafi-Jihadist".

    Keywords: Ethnic Identity, Religious identity, Khuzestan, Wahhabism, self-representing multi-layered identity}
  • سید رضا تقوی نژاد*

    وقوع انقلاب اسلامی در ایران معادلات سیاسی امنیتی خاورمیانه را به طورکلی تغییر داد. یکی از مهم ترین این تغییرات تقابل ایران و عربستان به عنوان دو کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه بود که قبل از آن، روابط به نسبت دوستانه و هماهنگی در سطح منطقه داشتند. در پاسخ به چرایی این تقابل، پژوهشگران دلایل زیادی را مانند رقابت ایدیولوژیک، رقابت هژمونیک، نقش قدرت های مداخله گر و... مطرح کرده اند. در این پژوهش تلاش شده است تاثیر ایدیولوژی مذهبی (رقابت ایدیولوژیک) در روابط تنش آلود بین ایران و عربستان سعودی به صورت ریشه ای و بنیادی بررسی شود  و روابط ایران و عربستان در قالب ایدیولوژی شیعه در مقابل ایدیولوژی وهابی بعد از انقلاب اسلامی و سپس در رقابت دو کشور سوریه و یمن مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس یافته های این مقاله ایدیولوژی مذهبی یکی از مهم ترین عوامل تنش زا بین دو کشور بوده که به شکل قابل توجهی در تحولات دهه اخیر در یمن و سوریه مشهود بوده است.

    کلید واژگان: ایدئولوژی مذهبی, شیعه, وهابیت, ایران, عربستان سعودی}
    Seyed Reza Taghavi Nejad *

    The outbreak of the Islamic Revolution in Iran in 1978 changed the political and security equations of the Middle East in general. One of the most important changes was the confrontation between Iran and Saudi Arabia as two powerful and influential countries in the region, which had previously had relatively friendly relations and coordination at the regional level. In this study, an attempt is made to investigate the impact of religious ideology (ideological rivalry) on the tense relations between Iran and Saudi Arabia; In the following, the relations between Iran and Saudi Arabia in the form of Shiite ideology versus Salafi-Wahhabi ideology after the Islamic Revolution and then in the rivalry between the two countries in Syria and Yemen are examined. According to the findings of this article, religious ideology was one of the most important factors of tension between the two countries, which has been significantly evident in the developments of the last decade in Yemen and Syria.

    Keywords: Religious Ideology, Shia, Wahhabism, Iran, Saudi Arabia}
  • جلال درخشه*، محمدامین حضرتی رازلیقی

    جنبش اسلامی داغستان از بازیگران موثر در تحولات اجتماعی این منطقه می باشد که با تاثیرپذیری از محیط دینی-فرهنگی چچن، از دو جریان سنتی و سلفی تشکیل شده است. غلبه گرایشات طریقتی و صوفیانه در میان اسلام گرایان داغستان، سبب گردیده است نهضت اسلامی این منطقه از قرن هجدهم به رغم مبارزه مسلحانه با استعمار بیرونی، رویکرد مسامحه آمیز و تساهل گرایانه در داخل پیش گیرد ولی از دهه هشتاد میلادی و به طور خاص با فروپاشی شوروی شاهد ترویج آموزه های سلفی با حمایت قدرت های فرامنطقه ای بوده است. با عنایت به اهمیت و جایگاه احزاب و جماعات اسلام گرا در تحولات معاصر شمال قفقاز، پرسش اصلی مقاله جاری آن است که جنبش اسلامی داغستان چه ماهیتی در میان جنبش های اسلامی معاصر دارد؟ نگارندگان با اتخاذ رویکرد توصیفی-تحلیلی و گردآوری داده های کتابخانه ای درصدد پاسخگویی به پرسش مذکور بوده اند. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که با توجه به گرایش اکثریت جامعه داغستان به طریقت های صوفی و آگاهی فزاینده نسبت به تهدیدات عقاید سلفی در منطقه، رویکرد سنت گرایی طی دهه های آتی همچنان بر جنبش اسلام گرایی این منطقه حاکم خواهد بود و فعالیت های اجتماعی و دینی و نه کنش های سیاسی رسمی و ساختارمند، کانون تمرکز جماعات اسلامی این منطقه را تشکیل می دهد.

    کلید واژگان: اسلام گرایی, داغستان, طریقت های صوفی, وهابیت}
    Jalal Dorakhsheh*, Mohammad Amin Hazrati Razlighi

    The Islamic movement of Dagestan is one of the affecting players in the social developments of this region, which is influenced by the religious-cultural environment of Chechnya, and consists of two broad schools, traditional and Salafi. Despite the armed struggle against foreign colonial powers, the predominance of Tariqati and Sufi tendencies among Dagestani Islamists has caused the Islamic movement to take a tolerant attitude internally since the 18th century, but since the 1980s, especially with the collapse of the Soviet :union:, Salafi teachings and ethics have been promoted by the support of extra-regional powers. Considering the significance and position of Islamist parties and groups in the contemporary developments of the North Caucasus, the main question of the current article is what is the nature of the Islamic movement of Dagestan among contemporary Islamic movements? The authors have tried to answer the question by adopting a descriptive-analytical approach and collecting library data. The findings of the research reveal that the tendency of the majority of Dagestan's society towards Sufi schools and the growing awareness of the threats of Salafist beliefs in the region, traditionalism will continue to dominate the Islamic movement of the region in the upcoming decades. Therefore, the Islamic groups of Dagestan seek to concentrate on social and religious activities instead of formal-structured political engagement.

    Keywords: Islamism, Dagestan, Sufi tariqas, Wahhabism}
  • سید محمدرضا موسوی فرد*، حمیدرضا نوروزیان، عارفه کردی نسب، نفیسه طوسی، آیدا قاسم زاده

    با نگاهی به فلسفه حقوق یکی از کارکردهای اصلی حقوق تنظیم روابط اجتماعی در هر سطحی است که باید افراد خود را با قوانین و مقررات موضوعه هماهنگ سازند. فلذا کسانی که، به هر نحوی این قواعد بنیادین حقوقی را نقض کنند باید در هر سطحی پاسخگو باشند. علی ایحال در کنار این مسیله به مسیولیت دوبعدی می رسیم که یک بعد آن جنبه مسیولیت مدنی بعضی از اشخاص حقوقی (همانند دولت ها است) در وهله دوم؛ برخی مواقع لاجرم باید به ضمانت های اجرایی کیفری برای اشخاص حقیقی (درگیر در موضوع) دست یازیم؛ چرا یکی از اصول بنیادین حوزه حقوق کیفری اعم از حوزه داخلی یا بین المللی ضرورت پاسخگویی در برابر اعمال و رفتار است. در این پژوهش با توجه به شرح ارایه شده با رویکردی توصیفی-تحلیلی در پی یافتن پاسخی قانع کننده برای این سوال هستیم که برخی تعاملات شکل گرفته برخلاف قواعد و نظم و صلح بین المللی که به صورت جدی آن را به مخاطره می اندازد، نباید جهان امروز به سطحی رسیده باشد که چنین افرادی اعم از حقیقی و حقوقی را با توجه به نوع مسیولیت تفکیکی مورد اشاره در مقابل اعمال شان فارغ از مسایل سیاسی با شناسایی مسیولیت های حقوقی مورد بازخواست قرار دهد؟

    کلید واژگان: تروریسم, وهابیت, سیاست خارجی, مسئولیت دولت ها, رهبران سیاسی}
    Sayyed Mohammadreza Mousavifard *, Hamidreza Norozian, Arefeh Kordi Nasab, Nafiseh Tosi, Ayda Ghasem Zadeh

    Looking at the philosophy of law, one of the main functions of law is to regulate social relations at every level, which individuals must harmonize with the laws and regulations of the subject. Therefore, those who violate these basic legal rules in any way must be held accountable at every level. In addition to this issue, we come to two-dimensional responsibility, that one dimension of which is the aspect of civil liability of some legal entities (such as governments) in the second place; Sometimes we have to obtain criminal enforcement guarantees for individuals (involved in the case); Why one of the basic principles of criminal law, whether domestic or international, is the need to be accountable for actions and behavior. In this research, according to the description presented with a descriptive-analytical approach, we are looking for a convincing answer to the question that some interactions formed contrary to the rules and order and international peace, which seriously endangers it, should not have reached a level in the world today that reached a level where it can hold such individuals, both real and legal, accountable for their actions, regardless of political issues, by identifying legal responsibilities be questioned?

    Keywords: terrorism, Wahhabism, Foreign Policy, the Responsibility of Governments, Political Leaders}
  • حسن مجیدی*، مهدی طاهری
    هدف

    اسلام گرایی در عربستان که مبتنی بر قرایت وهابی از اسلام است، طیف حداکثری را در جامعه سعودی تشکیل می دهد. باوجود این که طیف های حداقلی؛ مانند شیعیان و سایر فرق سنی در عربستان وجود دارند، اما به خاطر حاکمیت خاندان پادشاهی و وهابیت در حوزه های سیاسی و اجتماعی جامعه، عملا چنین جریاناتی در جامعه اجازه ظهور و بروز سیاست های هویتی خویش را ندارند. از همین رو، سیاست های هویتی اسلام گرایی در عربستان بر اساس خوانش و قرایت اسلام وهابی و جریانات ذیل آن؛ مانند وهابیت رسمی، صحوی ها و جهادی ها می باشد؛ پرسش اصلی مقاله این است که شاخص های سیاست های هویتی اسلام گرا در عربستان سعودی کدامند؟

    روش

    روش این پژوهش، تحلیل اسنادی است و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مصاحبه می باشد.

    یافته ها

    اسلام گرایی به قرایت وهابی، یکی از پایه های اصلی هویتی عربستان سعودی بهشمار می رود و خاندان پادشاهی نیز مشروعیت خود را از آن می گیرد. در این عرصه به طور انحصاری همه چیز در دستان وهابیت قرار دارد و  از پدیده تکثر و پلورالیسم مذهبی در عربستان سعودی جلوگیری شده است. شاخص های سیاست های هویتی اسلام گرایی، از دل جریاناتی همچون وهابیت رسمی، صحوی ها و جهادی ها بیرون می آید.

    نتیجه گیری

    پس از بررسی زمینه ها، مولفه ها، اهداف، چالش ها و موانع جریانات اسلام گرایی، شاخص های سیاست های هویتی اسلام گرا مشخص شدند که عبارتند از: مشروعیت دادن به اقدامات و تصمیمات حکومت سعودی، مخالفت و ضدیت با فرهنگ و مضامین غربی، تکفیر و جهاد با مشرکان، اقدامات تبعیضآمیز علیه شیعیان و محروم کردن آنها از حقوق اولیه زندگی، قوانین سختگیرانه علیه زنان و بی هویت شدن آنها، مخالفت و ضدیت با لیبرال ها و سکولارها، نظام آموزشی و حقوقی مبتنی بر آموزه های وهابیت، مخالفت با دموکراسی و نفی مشارکت سیاسی مردم، گسترش و تبلیغ وهابیت، تاکید بر سنت گرایی و مخالفت با مدرنیته.

    کلید واژگان: سیاست های هویتی, اسلامگرا, وهابیت, عربستان}
    Hassan Majidi *, Mahdi Taheri
    Objective

    Islamism in Saudi Arabia, which is based on the Wahhabi reading of Islam, forms the maximum spectrum in Saudi society. Despite the minimal spectra, like the Shiites and other Sunni sects, there are in Saudi Arabia, but due to the rule of the royal family and Wahhabism in the political and social spheres of society, in practice, such currents in society are not allowed to emerge and manifest their identity policies. Hence, the Islamist identity policies in Saudi Arabia are based on the reading of Wahhabi Islam and its currents, like official Wahhabism, Sahihs and jihadists. The main question of the article is what are the characteristics of Islamist identity policies in Saudi Arabia?

    Method

    The method of this research is documentary analysis and data collection is in the form of library and interview.

    Results

    Islamism in Wahhabi reading is one of the main foundations of Saudi Arabia's identity and the royal family derives its legitimacy from it. In this area, everything is exclusively in the hands of Wahhabism, and the phenomenon of religious pluralism and pluralism in Saudi Arabia has been prevented. The hallmarks of Islamist identity policies stem from currents such as official Wahhabism, Sahihs, and jihadists.

    Conclusion

    After examining the backgrounds, components, goals, challenges and obstacles of Islamist currents, the characteristics of Islamist identity policies were identified, which are: legitimizing the actions and decisions of the Saudi government, opposing Western culture and themes, takfir and jihad against polytheists, discriminatory measures against Shiites and depriving them of basic rights to life, strict laws against women and their anonymity, opposition and opposition to liberals and secularists, educational system and legal system based on the teachings of Wahhabism, opposition to democracy and denial people's political participation, the spread of Wahhabism, the emphasis on traditionalism and opposition to modernity.

    Keywords: Identity policies, Islamism, Saudi Arabia, Wahhabism}
  • پویا کاتوزیان، علی صالحی فارسانی*، حسین ابولفضلی

    با تغییر حکومت در ایران و ایجاد گفتمان هایی مانند استقرار حکومت اسلامی جهانی، صدور انقلاب، ام القرا جهان اسلام و متعاقبا دعوت مسلمانان برای پیوستن به شیعه گفتمان های دین، ​​رقیب و جایگزین شکل گرفت. اولین نمونه وهابیت در عربستان بود. کشوری که با دیدگاه خود در تثبیت حالت کنونی، با انقلاب اسلامی مخالف انقلاب اسلامی بود که می خواست وضع موجود را تغییر دهد. عربستان سعودی سعی کرد با به روزرسانی دین خود، سلفی گری، رقیب فکری حکومت ایران برتری خود را در دنیای اسلام تثبیت کند. اما نمونه سلفی داعش علیه این اسلام سیاسی به پا خیزیده و دولت نیمه کاره خود را در عراق و سوریه به نمایش می گذارد. این مقاله با روش مقایسه ای و با مطالعه کتابخانه ای، به مقایسه جوانب مختلف سیاسی در نظام های سیاسی شیعه و دولت اسلامی در طول سالیان 2011-2016 می پردازد.

    کلید واژگان: تشیع, وهابیت, داعش, اخلاق سیاسی, خلافت}
    Pooya Katuziyan, Ali Salehi Farsani *, Hosein Abolfazli

    With the victory of the Islamic Revolution in Iran and the spread of discourses such as the establishment of a world Islamic government, the export of the revolution, the Umm al-Qura of the Islamic world, and subsequently the invitation of Muslims to join the Shiites, rival, alternative and alternative discourses were formed. The first example was Wahhabism in Saudi Arabia. A country that, with its traditional position in maintaining the status quo, was opposed to the Islamic Revolution by the Islamic Revolution, which wanted to change the status quo. Saudi Arabia sought to secure its leadership in the Islamic world by updating its religion, Wahhabism, as the ideological rival of the Islamic Revolution. But ISIL's rival and Wahhabi model has risen up against this political Islam and is showing its part-time government in Iraq and Syria. This article compares the political beliefs, political ethics and political behavior in the political systems of Shiites and ISIL during the years 2011-2016.

    Keywords: Shiism, Wahhabism, ISIS, political ethics, Caliphate}
  • حسن سامع نصایح، اسماعیل شفیعی سروستانی*، نفیسه واعظ

    پاکستان پس از استقلال به عنوان یک کشور اسلامی تلاش کرد تا از تفکر اسلامی به عنوان یک عامل هویت بخش استفاده کند. موضوع مهمی که می تواند بر روابط ایران و پاکستان تاثیر داشته باشد، بنیادگرایی در پاکستان است. این مقاله می‎کوشد تاثیر بنیادگرایی اسلامی در پاکستان را بر روابط این کشور با ایران در فاصله زمانی 1991 تا 2020، براساس نظریه سازه انگاری بررسی کند. سوال اصلی این است که بنیادگرایی اسلامی چه تاثیری بر روابط دو کشور داشته است؟ فرضیه ای که در این تحقیق اثبات خواهد شد، عبارت از این است که فعالیت های احزاب و جریانات سیاسی بنیادگرا به دلیل تباین بین اصول حاکم بر بنیادگرایی سنی پاکستانی و روح مذهبی حاکم بر اندیشه شیعی در ایران و تحریک قدرت های مداخله گر به عامل قدرتمند واگرایی در روابط دو کشور تبدیل شده است. در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است.

    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, پاکستان, گروه های بنیادگرا, وهابیت, سازه انگاری}
    Hassan Same Nasayeh, Esmaeil Shafiee Sarvestani *, Nafiseh Vaez

    After independence as an Islamic country, Pakistan sought to use Islamic th o u g ht as an identifying factor. An important issue that can affect Iran-Pakistan relations is fundamentalism in Pakistan. Based on structural theory, this article tries to examine the impact of Islamic fundamentalism in Pakistan on the re l a t i o n s between this country and Iran between 1991 and 2020. The main question is what effect has Islamic fundamentalism had on the relations between the two countries? The hypothesis that will be proven in this study is that the activities of fundamentalist political parties and currents are due to the co n t r a st between the principles of Pakistani Sunni fundamentalism and the religious spirit of Shiite thought in Iran and the incitement of interventionist powers have b e c o me a powerful factor of divergence in Relations between the two countries have changed. In the present study, a descriptive-analytical method has been used.

    Keywords: Islamic Republic of Iran, Pakistan, Fundamentalist Groups, Wahhabism, Constructivism}
  • مجید منهاجی*

    موضوع جریان‌سلفی‌وهابی یکی از پیچیده‌ترین موضوعات‌فکری در عرصه‌پژوهش است، که در سایه پیوند باحکومت آل‌سعود، گسترش فزاینده‌ای در جهان ازجمله شمال‌آفریقا پیدا کرد. وهابیت در الجزایر پیشینه‌ای متمایزتر نسبت به‌کشورهای‌همجوار همچون تونس و مغرب دارد و بیش از یک قرن پیش از آن‌کشورها وارد الجزایر شده‌است.جریان‌سلفی‌وهابی درالجزایر همواره و در طول‌دهه‌های‌مختلف با فراز و نشیب‌های‌مختلفی روبروست.وهابیت درالجزایر به‌دلایل‌مختلف ازجمله اقدامات عبدالحمیدبن‌بادیس، پیش از دیگر کشورهای همجوار خود، ترویج و گسترش یافت.جریان‌های‌سیاسی‌اسلام گرا پیوسته از نفوذ سیاسی–اجتماعی بالایی درجامعه‌الجزایر برخوردار بوده‌اند و عملکرد این‌جریان‌ها به‌ویژه پس از استقلال‌الجزایر(1962م)، فراز و نشیب‌های زیادی داشته-است. مهم‌ترین عامل‌ایجاد و توسعه فزاینده جریان‌وهابی‌سلفی درالجزایر را باید درحمایت‌های بی‌شمار مادی و لجستیکی عربستان‌سعودی به‌ویژه پس ازسال1973م.به‌دلیل افزایش درآمدهای‌نفتی دانست. ازسوی‌دیگر سیاست‌های‌سرکوب‌گرایانه دوره بومدین و اتخاذرویکردهای سختگیرانه وی، موجب رشدزیرزمینی آنها را فراهم آورد. پرسش‌های اصلی این‌مقاله عبارتنداز:دلایل پیدایش وهابیت در الجزایر چیست؟پیامدهای اقدامات وهابیت در الجزایر به‌ویژه در بین سال‌های1962 تا1990م. چیست؟ ازیافته‌های این‌پژوهش می‌توان‌گفت حضور وهابیت در الجزایر پیامدهای متعددی در برداشته است؛ ازجمله پیدایش القاعده مغرب اسلامی به‌وسیله دروکدل. همچنین بحران1990 تا2005 الجزایر ریشه در اقدامات و بسترسازی‌های جریان‌های سلفی درالجزایر دارد. عمده فعالیت‌های‌جریان‌های‌سلفی در دوره شاذلی است؛ زیرا در دوره تقریبا طولانی‌مدت بومدین، همه فعالیت‌های‌جریان-های‌سلفی سرکوب و کنترل می‌شد. این مقاله بارویکردی‌توصیفی-تحلیلی، به‌بررسی و نقد بسترها و پیامدهای حضور وهابیت در الجزایر بین از سال1962 تا1990م، می‌پردازد.

    کلید واژگان: الجزایر, وهابیت, سلفیه, جریان های اسلام گرا, عبدالحمید بن بادیس, شاذلی بن جدید}
    Majid Menhaji*

    The subject of the Wahhabi Salafi current is one of the most complex intellectual topics in the field of research, which,due to its connection with the government of Al-Saud, has become increasingly widespread in the world, including North Africa. Wahhabism in Algeria has a more distinct history than neighboring countries such as Tunisia and the Maghreb, and entered Algeria more than a century ago.The Wahhabi Salafi movement in Algeria has always faced various ups and downs over the decades. The study of political Islam in general and its internal attitudes in particular is constantly a controversial topic.Among these views, the issue of the Wahhabi Salafi movement is one of the most complex intellectual issues in the field of research,which, thanks to its connection with the Al-Saud government, has become increasingly widespread in the world, including North Africa. Wahhabism in Algeria was promoted before other neighboring countries for various reasons,including the actions of Abdelhamid Ben Badis. The main activities of Salafi currents in the Shazli period are the new Ben; Because during the almost long period of Boumediene, all the activities of the Salafi currents were suppressed and controlled.This descriptive-analytical article analyzes the content and critiques the contexts and consequences of the presence of Wahhabism in Algeria after independence from1962 to 1990; The main question is: what are the conditions and reasons for the emergence of Wahhabism and the perspective of Wahhabism in Algeria?

    Keywords: Algeria, Wahhabism, Abdelhamid Ben Badis, Salafism, Chadli Bendjedid}
  • حسن احمدیان*

    هدف از این مقاله بررسی و تبیین رابطه ی نظام سیاسی و نهاد دینی در عربستان سعودی است. این بررسی به فهم جامع تر و دقیق تر کنش سیاسی و اجتماعی رهبری سعودی در دو سطح داخلی و خارجی کمک می-کند. نویسنده از مجرای بررسیسیر قدرت و نفوذ علمای دین درعربستان در سطوح رسمی و اجتماعی، رویکرد نظام سیاسی در قبال آن نهاد، خواسته های نسل جوان، زنان، اقلیت ها و نیز مطالبات و فشارهای بین المللی برای پیشبرد اصلاحات رامورد واکاوی قرار می دهد. در این مقاله جویای پاسخگویی به این پرسش هستیم که رابطه ی نظام سیاسی و نهاد دینی در عربستان سعودی در یک چشم انداز تاریخی، چگونه و چرا متحول شد و در دوره ملک سلمان چگونه قابل ارزیابی است. فرضیه مقاله آن است که رابطه نظام سیاسی و نهاد دینی در عربستان در طول یک سده گذشته، به دلیل کاهش تدریجی استقلال نهاد دینی و نیز تمایل نظام سیاسی به بسط سلطه خود بر آن، به نحوی متحول شد که «دولت وهابی» ناشی از اتحاد آل-سعود و آل شیخ به مرور جای خود را به «دولتی شبه وهابی» داد که از وهابیت در برابر رقبا و مخالفان استفاده ابزاری (مشروعیت بخش) می کند. به عبارتی، این رابطه به تدریج به سود نظام سیاسی چربیده و نهاد دینی به تابعی از نهاد سیاسی تبدیل شده است. این فرایند در دوره ملک سلمان تحکیم شد به نحوی که تبعیت نهاد دینی از نظام سیاسی تشدید و نهاد دینی را در برابر نظام سیاسی به انفعال بی سابقه ای کشانده است.

    کلید واژگان: عربستان سعودی, وهابیت, آل شیخ, دین و دولت, دولت وهابی}
    Hassan Ahmadian *

    This article is aimed at examining the relationship between Saudi Arabia’s political system and its religious establishment. Such a study can help better understand Saudi political and social policies in both domestic and foreign arenas. Through the study of the power and influence of religious scholars in Saudi Arabia at the official and social levels, I discuss the approach with which the political system acts towards demands of youth, women, minorities, as well as international demands and pressures for the advancement of reforms. The question I seek to answer in this article is how and why the relationship between Saudi Arabia’s political system and the religious establishment has changed over time. The hypothesis is that the relationship between the two has dramatically shifted over the past century due to the gradual decline in the religious establishment’ independent character as well as the political system’s desire to control it, giving way to the replacement of the traditional “Wahhabi state” with a "quasi-Wahhabi state" that uses Wahhabism as a tool (legitimizer) against its rivals and opponents. In other words, this relationship has gradually benefited the political system, and the religious establishment has become a dependent institute of the political power. This process was consolidated during the reign of King Salman in a way that intensified the religious establishment’s adherence to the political system and making it passive like never before.

    Keywords: Saudi Arabia, Wahhabism, Al-Sheikh, the state, the church, Wahhabi state}
  • علیرضا داودی *

    هدف این پژوهش، آسیب‏ شناسی تغییر مذهب در استان خوزستان است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با راهبرد استقرایی است. جامعه آماری، اساتید دانشگاه و حوزه، خبرگان فرهنگی در استان خوزستان و افراد در معرض تغییر هویت فرهنگی هستند که با استفاده از روش نمونه‏ گیری تعمدی و قضاوتی، تعداد 25 نفر از اعضای جامعه آماری به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده‏ ها، مصاحبه آزاد (عمیق) است. متون پیاده‏ شده حاصل از مصاحبه ‏ها، با استفاده از نرم ‏افزار Maxqda2018 تحلیل شد. تعداد 9 مقوله‏ اصلی و 39 مقوله‏ فرعی مورد شناسایی قرار گرفتند. یافته‏ ها نشان می‏دهد که عوامل زمینه‏ ای، ساختاری ومداخله‏ ای مهم‏ترین علل بروز و شیوع این پدیده نوظهور در استان هستند. امکان بهره ‏برداری و سوءاستفاده‏ جریان‏های ضدانقلاب تجزیه ‏طلب، تکفیری و تروریستی از گرایش ‏یافتگان به وهابیت در خوزستان، مهم‏ترین آسیب‏ های این جریان خواهد خواهد بود. آسیب‏ های احتمالی آینده تغییر مذهب در خوزستان، تغییر فاز از گروه‏های سنی بالا به جذب و یارگیری از جوانان و نوجوانان؛ از جنسیت مذکر به جنس مونث؛ و از روش پنهانی به روش آشکار معرفی شده است.

    کلید واژگان: خوزستان, تشیع, تغییر مذهب, وهابیت, تروریسم, آسیب‏شناسی}
    Alireza Dawodi *

    The purpose of this study is the pathology of conversion in Khuzestan province. The research method is qualitative analysis with inductive strategy. University and Howzeh professors, cultural experts in Khuzestan province and individuals are subject to cultural identity change are Statistical population. Using intentional and judgmental sampling method, 25 members of the statistical population were selected as the sample size of the study. Data collection is free (in-depth) interview. Excerpts from interviews were analyzed using MAXQDA2018 software. Finally, 9 main categories and 39 sub-categories were identified from the analysis of the findings. The most important causes of the occurrence and prevalence of this emerging phenomenon are the underlying factors (Such as unemployment, poverty, poor transmission of religious teachings, rural-urban migration, marginal growth), Structural factors (such as weakness and inefficiency of cultural management models and quality of performance of influential institutions) and intervening factors (such as the role and influence of dissidents including foreigners and opposing currents in creating and fueling this phenomenon). The possibility of exploiting and abusing of the people who are inclined to Wahhabism in Khuzestan by separatist, takfiri and terrorist counter-revolutionary currents (like ISIL) In persecuting and subversive acts, will be one of the most important threats.

    Keywords: Khuzestan, Shia, Conversion, Pathology, MAXQDA, Wahhabism, threat}
  • محمدعلی میرعلی بیداخویدی*، امان الله شفائی
    هدف

    این نوشتار در نظر دارد نقش کشور جمهوری ترکیه با ایدیولوژی سکولار و کشور پادشاهی عربستان سعودی با ایدیولوژی وهابیت را در تولید و تشدید افراط گرایی تکفیری در آسیای مرکزی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال های پس از 1991 بررسی و تبیین نماید.

    روش

    روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی و مطالعه موضوع به صورت تطبیقی در چارچوب نظریه «مجموعه امنیتی» باری بوزان است. اطلاعات لازم با استفاده از شیوه کتابخانه ای و با مراجعه به کتاب ها، مقالات، و نشریات داخلی و خارجی گرد آوری شده است.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد که قطبش(قطب گرایی) رقابتی ترکیه و عربستان سعودی به انحای مختلفی خود را در آسیای مرکزی نشان داده است. ترک ها در چارچوب پان ترکیسم، گولنیسم را ترویج کرده اند و سعودی ها در چارچوب دیپلماسی عمومی ایدیولوژی وهابیت را در منطقه گسترش داده اند.

    نتیجه گیری

    آسیای مرکزی به عنوان یک مجموعه امنیتی پس از فروپاشی شوروی در معرض رقابت قدرت های بزرگ و منطقه ای قرار گرفته است و این قدرت ها به انحای مختلفی در امنیتی شدن منطقه موثر بوده اند. ترکیه و عربستان سعودی به عنوان دو قطب مهم جهان اسلام گسل های بنیادگرایی در این منطقه را تحریک نموده و تامین منافعشان را در دامن زدن به افراط گرایی دیده اند. رقابت ایدیولوژیک دو کشور تفاوت هایی را در نقش، سطح، هدف، راهبرد و ثمره ایجاد نموده است. ترک ها و سعودی ها هرچند متفاوت عمل کرده اند، اما نتیجه کار ایشان در تشدید افراط گرایی تکفیری در آسیای مرکزی مشابهت داشته است.

    کلید واژگان: ترکیه, عربستان سعودی, افراط گرایی تکفیری, آسیای مرکزی, وهابیت, گولنیسم}
    Mohamadali Mirali *, Amanollah Shafaee
    Objective

    This article intends to examine the role of the Republic of Turkey with secular ideology and the Kingdom of Saudi Arabia with Wahhabi ideology in the production and intensification of Takfiri extremism in Central Asia after the collapse of the Soviet Union in the post-1991.

    Method

    The research method of the present article is descriptive-analytical and the study of the subject is comparative in the framework of the theory of "security complex" of Bari Bouzan. The necessary information has been collected using the library method and by referring to books, articles, and domestic and foreign publications.

    Results

    The findings show that the competitive polarity of Turkey and Saudi Arabia has manifested itself in different ways in Central Asia. The Turks have promoted Gulenism within the framework of Pan-Turkism, and the Saudis have spread Wahhabi ideology in the region within the framework of public diplomacy.

    Conclusion

    Central Asia, as a security complex after the collapse of the Soviet Union, has been exposed to the competition of major regional powers, and these powers have been effective in various ways in securing the region. Turkey and Saudi Arabia, as two major poles of the Islamic world, have provoked the fault lines of fundamentalism in this region and have seen their interests in fueling extremism. The ideological competition between the two countries has made a difference in role, level, purpose, strategy and fruit. Although the Turks and Saudis have acted differently, their work has been similar in intensifying Takfiri extremism in Central Asia.

    Keywords: Turkey, Saudi Arabia, Takfiri Extremism, Central Asia, Wahhabism, Gulenism}
  • مهدی شیرازیان، گارینه کشیشیان*
    جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی کشورهایی مهم در منطقه پر آشوب خاورمیانه هستند. زمینه های تقابل و تعارض در روابط دو کشور به دهه های گذشته باز می گردد. اما طی تحولات بعد از انقلاب اسلامی و خصوصا دهه ی اخیر الگوی تعارض مبتنی بر هویت بر روابط دو کشور حاکم شده است. کانون های حساس بحران در روابط دو کشور در هویت متعارض وهابی-سلفی - عربی محافظه کار عربستان از یکسو و هویت انقلابی- شیعی ایران از سوی دیگر نهفته است. هویت به ساختار منافع و امنیت دو کشور در ارتباط با یکدیگر سمت و سو بخشیده است. در روابط ایران و عربستان سعودی در کنار سایر عوامل ذهنی همچون فرهنگ، ایدیولوژی و عوامل عینی همانند حوزه رقابت های ژیوپلیتیک، انرژی و... هویت از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این میان نقش ساختار نظام بین الملل و سیاست های قدرت های بزرگ در تشدید تعارضات هویتی میان دو کشور نیز برجسته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ ماهیت کیفی و از لحاظ روش توصیفی است. شیوه گردآوری اطلاعات بر اساس روش کتابخانه ای بوده و این تحقیق با چارچوب نظری سازه انگاری نشان می دهد که فقدان هویت مشترک به عنوان کانون حساس بحران در روابط دو کشور قرار دارد و تعارض هویتی است که سایر منابع تنش و ناسازواری میان دو کشور را تشدید و تداوم می بخشد.
    کلید واژگان: ایران, عربستان, هویت, شیعه, وهابیت, سازه انگاری}
    Mehdi Shirazian, Garineh Keshishyan Siraki *
    The Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia are important countries in the turbulent Middle East region. The fields of conflict and conflict in the two countries' relations go back to the past decades. But in the aftermath of the Islamic Revolution, and especially in the last decade, the pattern of identity-based conflict has been ruled by the two countries. The critical centers of crisis in the two countries' relations lie in the conservative Wahhabi-Salafi-Arab conservative identity on the one hand and Iran's revolutionary-Shiite identity on the other. Identity has shaped the interests and security structure of the two countries in relation to each other. In Iranian-Saudi relations, along with other subjective factors such as culture, ideology, and objective factors such as geopolitical competition, energy, and identity, it is important. The role of the structure of the international system and the policies of the great powers in intensifying the identity conflicts between the two countries are also prominent. The research method in this study is qualitative in nature and in terms of fundamental and descriptive methods. This study, with the theoretical framework of constructivism, shows that the lack of a shared identity as a critical focus of the crisis lies in the two countries' relations and is an identity conflict that exacerbates and perpetuates other sources of tension and inequality between the two countries.
    Keywords: Iran, Saudi Arabia, Identity, Shia, Wahhabism, Structuralism}
  • خلیل الله سردار نیا*، حسین محسنی

    وهابیت به عنوان یک ستون مهم هویتی و دینی در حفظ مشروعیت سیاسی حکومت سعودی عمل کرده است. از اواخر دهه های 1980 و 1990 اپوزیسیون یا جریان اسلام گرای معارض و منتقد در واکنش به یک سری نارضایتی ها و عوامل داخلی و خارجی شکل گرفت و سبب تردید در بنیان های مذهبی مشروعیت سیاسی حکومت سعودی شد. با وقوع بهار عربی و پس از تدوین و اجرای اولیه سند 2030، از یکسو، شکاف اسلام گرایان منتقد با حکومت سعودی تشدید شد و از سوی دیگر، شکاف های اولیه در اتحاد بین حکومت و علمای وهابی به وجود آمد. در این پژوهش تلاش شده است با روش تبیینی و تحلیلی به دو پرسش اساسی پاسخ داده شود: 1. مهم ترین چالش های سیاسی حکومت سعودی از ناحیه جریان های اسلام گرای منتقد یا اپوزیسیون اسلام گرا (الصحوه الاسلامیه، اخوان المسلمین و جهادی ها) از دهه 1990 به این سو به ویژه پس از وقوع بهار عربی چه بوده ؟ 2. پیامد سیاسی سند 2030 برای بنیان های مذهبی مشروعیت سیاسی حکومت سعودی چه خواهد بود؟ فرضیه تحقیق که در واقع نتایج و یافته های آن را تایید می کند آن است که نوسازی و مدرن سازی در عرصه های گوناگون به ویژه آموزشی سبب شکل گیری گروه های معارض اسلامی و تحول خواه شد که در واکنش به حمایت حکومت از ائتلاف تحت رهبری آمریکا در جنگ خلیج فارس در 1991، انسداد سیاسی و نارضایتی های سیاسی و اجتماعی به سمت موضع انتقادی نسبت به حکومت رفتند که پس از وقوع بهار عربی تشدید شد. اما طرح اصلاحات بلندپروازانه و ساختار شکنانه تهاجمی نسبت به نهاد دینی مندرج در سند 2030 به ویژه درخصوص آزادی های اجتماعی و حقوق زنان و کم توجهی بن سلمان به مخالفت علما، سبب شکل گیری چالش و شکاف های اولیه بین علمای وهابی یا شورای عالی علمای وهابی و حکومت سعودی شده است که احتمالا در آینده افزایش خاهد یافت.

    کلید واژگان: حکومت سعودی, چالش های مشروعیتی, نوسلفی ها, وهابیت, بهار عربی, سند 2030}
    Kh S *_Hosein Mohseni

    Wahhabism has been acted as an identical and religious key factor to maintain the political and legitimacy of the Saudi's government. On the later of 1980-1990s, in response to a number of dissatisfaction as well as internal and external factors, the Islamist opposition movement have been arisen which finally, led to the skepticism in the religious foundations of the Saudi’s political legitimacy. With the occurrence of Arab Spring as well as the implementation of (initial draft of) 2030 Plan, critical Islamist divisions to the Saudi government were intensified as well as alliance between the government and the Wahhabi scholars were faced the initial divisions. The present study attempts to answer the two following questions through using explanatory and analytical methods 1.What have been the most significant political challenges of Saudi government with the Islamist critics such as Islamist awakening movement (ASSAHVEH), Ikhvan and Jihadists since 1990s, especially in the Arab spring era? 2. What will be the political consequence of the 2030 Plan for the political legitimacy of Saudi Arabia government? The hypothesis confirms the research findings. The findings indicate that modernization in various fields, especially education, leads to the rise of the critic and reformist Islamist groups. These groups were emerged in the response to the government supports for the US-led coalition in the 1991 Gulf War, political obstruction as well as socio- political dissatisfactions took a critical stance on the government which this situation was gradually exacerbated by the Arab Spring. However, the aggressive ambitious and destructive reform plan against the religious institution stipulated in the 2030 Plan (Document), especially concerning social freedoms and women's rights, as well as scholars were neglected by Ben Salman led to the major challenges between the Wahhabi scholars or Wahhabi Supreme Council and the Saudi government which are likely exacerbated in the future.

    Keywords: Saudi Government, Legitimacy Challenges, Neo- Salafists, Vahhabism, Arab Spring, 2030 Document}
  • مسعودرضا اسکندری

    قضیه‌ کردی به‌عنوان قومی که فاقد دولت هستند پتانسیل لازم را برای به چالش کشیدن امنیت منطقه دارد. تشکیل دولت فدرال عراق و نقش کردها در آن و تشکیل حکومت نیمه‌ مستقل کردی در شمال این کشور، مهمترین دستاورد کردهای عراق است و این مسیله، امنیت ملی کشورهای دارنده اقلیت کرد را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین دلایل اصلی عدم تشکیل دولت مستقل کردی در عراق عبارت است از مقتضیات ژیوپلیتیکی سرزمین‌های کردی، اختلافات داخلی در بین جریان‌ها و گروه‌های قومی کرد، ضعف توان اقتصادی-نظامی و همکاری‌های پیدا و پنهان دول ذینفع در مسیله‌ کردی که منجر می‌شود دولت‌های درگیر از این نقاط ضعف در جهت حفظ یکپارچگی خود و تخفیف این قضیه در سطح فرو ملی استفاده کنند. این نوشتار با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی سعی دارد که از منظر رهیافت سازه انگاری و با تکیه‌بر عناصر مادی و معنایی بر بررسی ابعاد موضوع بپردازد. سوالی که در این پژوهش فراروی محقق قرارگرفته این است که استقلال‌خواهی اقلیم کردستان عراق چه تهدیدها و فرصت‌هایی را برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پی دارد؟ با توجه به سوال مطرح‌شده، فرض نگارنده در این پژوهش این است که افزایش و گسترش مطالبات قومی در ارتباط با مسیله کردی در عراق همخوانی زیادی با مختصات امنیتی منطقه و واحدهای مسلط سیاسی آن ندارد و با امنیت ملی دولت‌های درگیر خصوصا ایران در تضاد است. تمایلات استقلال‌طلبانه اقلیم کردستان عراق بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های گوناگون، تاثیرات جدی داشته و فرصت‌ها و تهدیدهایی را فراروی ایران قرار می‌دهد.

    کلید واژگان: وهابیت, اخوان المسلمین, افراط گرایی, داعش}
    Masuod Reza Eskandari

    In the history of Islam, extremist ideologies such as Wahhabism, under the influence of violence and extremism, have consistently labeled others as heretics and pagans. They have consistently been trying to expand their realms through waging war, bloodshed and plundering. The contemporary extremist groups share great similarities with Wahhabism in terms of ideology and demonstration of violent behaviors. Today, The ISIS and Al-Qaeda which operate under such ideologies are primarily run by Egyptian and Saudi nationals and as such these individuals have Muslim Brotherhood-Wahhabi convictions. Relying on Wahhabism with roots in Ibn Taymiyyah and Muslim Brotherhood, their followers have drawn upon extremist ideas of Sayyid Qutb and have joined hands to make a bitter concoction from Islam. Contemporary researchers generally refer to contemporary extremist groups as Wahhabi-Takfiri, Salafi or extremist (radical) Wahhabi. Employing historical and available resources as well as utilizing historical and comparative methodologies, this research attempts to recognize Salafi-Wahhabi theoretical and practical similarities among the contemporary extremist groups.

    Keywords: Wahhabism, Muslim Brotherhood, Extremism, ISIS, Al-Qaeda}
  • یونس فروزان، عبدالرضا عالیشاهی*
    پس از وقوع جریانات منتهی به بیداری اسلامی در کشورهای غرب آسیا (خاورمیانه) و شمال آفریقا، فصل جدیدی از روابط میان قدرت های منطقه ای به ویژه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی آغاز شد. هرچند روابط دو کشور، پیشتر نیز مبتنی بر نوعی عدم اعتماد و رقابت های نزدیک سیاسی، ژئوپلیتیکی و ایدئولوژیکی بوده است، اما مسئله مهم دراین میان، تطور بافت قدرت و سیاست در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) به ویژه از سال های 2012 میلادی به بعد بوده است که به نوعی مسائل منطقه ای را با چالش های عمده امنیتی و سیاسی مواجه نمود و روابط دو کشور را بیش ازپیش به سمت وسوی تشدید واگرایی ها سوق داد. در این مقاله، تلاش نویسندگان، ارائه پاسخی متقن به این سوال است که مهم ترین دلایلی که منتهی به تشدید واپس گرایی در روابط خارجی میان ایران و عربستان شد، چیست؟ و درادامه چه سناریوهای محتملی را می توان برای ادامه روابط دو کشور درنظر گرفت؟ یافته های مقاله که با بهره گیری از نظریه برساخت گرایی سیاسی و استفاده از منابع مکتوب و مجازی و نیز روش های تلفیقی جامعه شناسی تاریخی و آینده پژوهی است، بر این مسئله صحه می گذارد که عمده دلایل واپس گرایی در روابط دو کشور را می توان ذیل عوامل نرم و سخت قرار داد. عوامل سخت شامل توسعه قرادادهای سنگین نظامی و تسلیحاتی و میلیتاریزه کردن غرب آسیا (خاورمیانه)، تلاش برای گسترش تروریسم در جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، نقش آفرینی اثرگذار ریاض در بحران سوریه، مواضع عمل گرایانه سعودی ها در بحران عراق، تجاوز نظامی سعودی ها علیه یمن و جنبش انصارالله و مواضع ریاض درقبال مسئله فلسطین و سرکوب شیعیان عربستان است. عوامل نرم نیز شامل بسط روابط امنیتی با رژیم صهیونیستی، مواضع خصمانه سعودی ها درقبال مذاکرات هسته ای ایران (برجام) و ایجاد شکاف در جبهه مقاومت شیعیان با تمرکز بر عراق است.
    کلید واژگان: واپس گرایی, جمهوری اسلامی ایران, عربستان سعودی, تشیع, وهابیت, برساخت گرایی سیاسی}
    Younes Forouzan, Abdolreza Alishahi *
    Following the outbreak of the Islamic awakening in West Asia (the Middle East) and North Africa, a new approach was established in the relationship between regional powers, especially between the Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia. Although the relationship between the two countries had previously been based on a kind of mistrust and close political, geopolitical and ideological rivalries, the important characteristics of this era was the change of power and politics in the West Asian region, especially since 2012. From 2012, the region countered major regional security and political challenges, placing the two countries far away from each other.  This research is an attempt to answer the question of what causes made two countries go back to previous mistrust in their relationship. Furthermore, what are the possible scenarios for the continuation of the two countries relationship? The findings, based on the theory of political constructivism and derived from written and virtual sources as well as the combined methods of historical and futuristic sociology, indicated that the major causes of backward movement in the relationship between the two countries can be categorized as soft and hard factors. The hard components include the development of heavy military and weaponry contracts and the militarization of West Asia (the Middle East), the attempt to develop terrorism in the political geography of the Islamic Republic of Iran, the effective role of Riyadh in the Syrian crisis, Saudi’s pragmatic positions in the Iraqi crisis, the military aggression against Yemen and Ansarollah movement, and Riyadh's standpoint on the Palestinian issue and the repression of the Saudi Shiites. Soft components include the expansion of security coalitions with the Zionist regime, Saudi’s hostile position towards Iran's nuclear dealing (JCPOA), and splitting the Shiite resistance front focusing on Iraq.
    Keywords: retrograde, the Islamic Republic of Iran, Saudi Arabia, Shiism, Wahhabism, political constructivism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال