به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « decline » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «decline» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا داودی*، ناصر جمالزاده
    مقدمه

    در تاریخ ایران، یکی از حکومت هایی که به دلیل ماهیت شیعی و  وجود ارتباط وثیق بین دین و سیاست در اداره جامعه ذیل قلمرو آن، می تواند واجد شباهت هایی با نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، حکومت صفویه است، که نقش مهمی در ساخت تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران ایفا کرده است. رسالت پژوهش حاضر بررسی علل زوال و انحطاط حکومت صفویه و بررسی راهکارهایی است که می توانست به مثابه نسخه برون رفت از این انحطاط برای صفویان ایفای نقش نماید. در راستای این مهم، پس از کنکاش تاریخی، «رساله طب الممالک» نوشته «قطب الدین نیریزی»، به عنوان مرجع متنی پژوهشگران جهت تحلیل و نیل به هدف پژوهش برگزیده شده است. این گزینش باتوجه به جایگاه دینی «قطب الدین نیریزی» و هم عصری او با دوران سلطنت شاه سلطان حسین صفوی (که فروپاشی صفویان در دوره او رخ داده است)، واجد اهمیت بسزایی است و می تواند احوالات سیاسی- اجتماعی آن دوران را تا حد قابل توجهی بازنمایی کند و نسخه های نیریزی برای حکومت صفویه در جهت استحکام بخشی به پایه های سیاسی- اجتماعی ایران صفوی و خروج از وضعیت ضعف را تبیین نماید. از این رو  مقاله درصدد است ضمن بررسی متن رساله طب الممالک اثر قطب الدین نیریزی که در دوران افول حکومت صفویه نگاشته شده به این سوال پاسخ دهد که: «از دید قطب الدین نیریزی به عنوان یکی از علمای شیعه آن دوره علت انحطاط حکومت صفویان چیست و چه راهکارهایی برای برون رفت از آن پیشنهاد می دهد؟»

    روش

    باتوجه به متن محور بودن پژوهش حاضر نگارندگان از روش تحلیل مضمون که بیش از هر چیز برای منابع مکتوب کاربرد دارد استفاده خواهند کرد. ازاین رو مطالب مرتبط با موضوع استخراج، دسته بندی و کدگذاری شد. با تکیه بر گام های روشی بیان شده، در راستای کشف مضامین موجود متن رساله طب الممالک تقطیع و مضامین موجود در هر بخش استخراج و فرآیند کدگذاری توسط پژوهشگر انجام شده است. از این رو با استفاده از نرم افزار مکس کیودا مقوله های مرتبط با عوامل انحطاط و راهکارهای جلوگیری از آن با استفاده از نمادهای Fa  و So  نشانه گذاری شده و عملیات کد گذاری صورت گرفته است.

    یافته ها

    در نهایت مضامین مستخرج ذیل دو عنوان کلی علل افول و راهکارهای برون رفت از بحران جای گرفتند. با این اقدام عوامل موثر در هر یک از این دو حوزه از دیدگاه قطب الدین نیریزی شناسایی و جایگاه عوامل مختلف در اندیشه او شناسایی شد. از نظرگاه نویسنده این رساله، علما به عنوان یکی از گروه های مهم اجتماعی، اگر بی اراده، دنیاطلب، سخن بین، پیرو سلطان و بی عمل باشند، زمینه انحطاط جامعه فراهم می شود. نیریزی، در کنار «عامل محیطی»، که قحطی فراگیر و طمع بیگانگان را در بر می گیرد، از «آزمایش ها و سنت های الهی» نیز به عنوان یکی از عوامل انحطاط جوامع یاد می کند که عذاب الهی، آزمایش الهی و تغییر نعمت ها در زمره آن است.

    نتیجه گیری

    باتوجه به  یافته های به دست آمده  می توان نتیجه گرفت این عالم دینی عوامل انحطاط را ذیل پنج دسته: عوامل مرتبط با عموم مردم، عوامل مرتبط با علما، عوامل مرتبط با حاکمیت، عوامل محیطی و همچنین سنن الهی؛ و راهکارهای مقابله با آن را نیز ذیل چهار دسته: راهکارهای مرتبط با عموم مردم، راهکارهای مرتبط با علما، راهکارهای مرتبط با حاکمیت و در نهایت راهکارهای فرامادی یا همان امدادهای الهی دسته بندی کرد.

    کلید واژگان: صفویه, قطب الدین نیریزی, طب الممالک, سقوط حکومت, انحطاط}
    Mohammadreza Davoodi *, Naser Jamalzadeh
    Introduction

    Characterized by its Shiite background and the interdependence of religion and politics in governance, the Safavid government bear some significant similarities to the Islamic Republic of Iran and played an important role in shaping Iran's political and social history. The aim of the present research is to examine the causes of the decline and fall of the Safavid government and to investigate the strategies that could have served as a solution to this decline for the Safavids To this end, after a historical investigation, Resaale-ye Teb-ol Mamaalek (the Treatise on State Medicine) written by Qutb al-Din Nayrizi has been chosen as the textual reference to analyze and achieve the research goal. This selection is of great importance due to Qutb al-Din Nayrizi's religious status and his contemporaneity with the reign of Shah Sultan Hussein Safavid (during whose period the fall of the Safavids occurred), and it can significantly reflect the political and social conditions of that era and elucidate Nayrizi's prescriptions for strengthening the political and social foundations of Safavid Iran and overcoming the state of weakness.

    Method

    Due to the text-oriented nature of the current research, the authors will use the thematic analysis, which is more applicable to written sources. Accordingly, the materials related to the topic were extracted, categorized and coded. Relying on the stated methodological steps, in order to discover the existing topics of the text of  Resaale-ye Teb-ol Mamaalek (the Treatise on State Medicine), the extraction and coding process of the topics in each section has been done by the researchers. Therefore, using MaxQDA software, categories related to the factors of decline and the strategies to prevent it were marked with the symbols Fa and So, and the coding process was carried out.

    Findings

    In the end, the extracted themes were categorized under two main headings: causes of decline and strategies for overcoming the crisis. Through this process, the influential factors in each of these two headings were identified from Qutb al-Din Nayrizi's perspective, and the position of various factors in his thought was recognized. According to the author of this treatise, if the scholars, as one of the important social groups, are weak-willed, worldly, hypocritical, followers of the Sultan, and inactive, the groundwork for societal decline is laid. Nayrizi also mentions "environmental factors," including widespread famine and foreign territorial expansionism, and "divine trials and traditions" as causes of societal decline. 

    Conclusion

    According to the findings, it can be concluded that this religious thinker classified the factors of degeneration into the following five categories: factors related to the  public, factors related to scholars, factors related to governance, environmental factors, and also divine traditions; he also classified the solutions to deal with it under four categories: solutions related to the  public, solutions related to the scholars, solutions related to governance, and finally, transcendental solutions or divine aid.

    Keywords: The Safavid Dynasty, Qutb Al-Din Nayrizi, Teb-Ol Mamaalek, Decline, Fall Of Government}
  • الهام کدخدایی*

    افول آمریکا مبحثی است که مورد توجه مجامع علمی سیاسی ایران قرار گرفته است، با این وجود کمتر به ابعاد داخلی آن از جمله اختلاف نظر محافظه کاران و لیبرال ها بر سر این مفهوم پرداخته شده است. این تفاوت نگاه در دو عرصه تعریف چیستی هویت آمریکایی و جایگاه بین المللی آمریکا تبلور یافته است. وجود نگاه های متفاوت باعث شده توافقی برای متوقف کردن سراشیبی افول وجود نداشته باشد و هویت مشترک تضعیف شود. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی سخنان افراد شاخص دو حزب اصلی آمریکا با تمرکز بر دوره ظهور ترامپ پرداخته تا تم های مرتبط با افول را شناسایی نماید. نظریه هویت اجتماعی و به طور خاص مفهوم هویت مشترک درون گروهی، برای تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج این تحلیل موید وجود اختلاف عمیق در تعریف چیستی آمریکا و در عین حال، اتفاق نظر در مواردی مانند استثناگرایی آمریکایی است.

    کلید واژگان: ایالات متحده آمریکا, افول, هویت مشترک, تحلیل گفتمان انتقادی, نظریه هویت اجتماعی}
    Elham Kadkhodaee*

    The decline of America is a topic that has been the focus of Iran's scientific and political communities, however, less attention has been paid to its internal aspects, including the difference of opinion between conservatives and liberals in the field. This difference of view has been crystallized in the two areas of defining American identity and America's international position. The existence of different views has caused a lack of agreement to stop the decline and the common identity is weakened. Using the method of critical discourse analysis, this article examines the speeches of prominent people of the two main American parties, focusing on the period of Trump's rise, in order to identify themes related to decline. The theory of social identity and specifically the concept of common identity within the group has been used to analyze the data. The results of this analysis confirm the existence of a deep difference in the definition of what America is, and at the same time, there is a consensus in matters such as American exceptionalism.

    Keywords: United States of America, Decline, Common Identity, Critical Discourse Analysis, Social Identity Theory}
  • محمدرضا بیگدلی، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، کیهان برزگر، غلامعلی چگنی زاده

    افول نظم بین المللی لیبرال یکی از موضوع های مطالعاتی مهم روابط بین الملل طی سال های اخیر است.برهمین اساس پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مهم ترین ادله افول نظم بین المللی لیبرال کدامند؟ پژوهش از منظر تحلیلی رهیافت های نظری لیبرالیسم به انجام رسیده و چنین نتیجه گرفته است که: تضعیف ارکان سه گانه نظم لیبرال (نظام سیاسی لیبرال دموکراسی، تجارت آزاد جهانی و نهادهای بین المللی) دلالت بر افول نظم بین المللی لیبرال دارند. ضمنا بر اساس شواهد تاریخی در این بین سیاست های آمریکا نقش مهمی در تسریع روند افول ارکان نظم لیبرال داشته است.

    کلید واژگان: آمریکا, تجارت جهانی, صلح دموکراتیک, لیبرالیسم, نظریه وابستگی متقابل, نظم بین المللی لیبرال, نهادگرایی نولیبرال}
    MohammadReza Bigdeli, Seyed Jalal Dehganei Firouzabadi, Kayhan Barzegar, Gholamali Chegnizadeh

    The Historical roots of liberal international order goes back to after the Second World War. Nowadays, it is faced with the problem of decline. While this issue is a multi-layered debate in terms of content, it is also a controversial and controversial issue among thinkers and theoreticians in the field of international relations. Based on this, the current research seeks to answer the main question, why is the international liberal order declining? This research using the theoretical approaches of liberalism in international relations, including the theories of democratic peace,  economic interdependence as well as neoliberal institutionalism as a theoretical research framework is based on the hypothesis that the weakening and degeneration of the triple pillars of the liberal order, including liberal democracy, global free trade, and various international institutions and regimes, have caused the decline of the liberal international order. So that the weakening of the three pillars of the liberal international order has caused the foundation based on political and economic liberalism of this order to be destroyed from within, and as a result, the unique components of the liberal international order will face a serious challenge. Based on historical evidence, this argument can be made. In the meantime, the United States of America has played an important role in the decline of the pillars and components of the liberal order over many years and decades, contrary to some common inferences and stereotypes.

    Keywords: Democratic peace, Liberal international order, Liberal democracy, Neoliberal institutionalism, United States of America, Decline, International institutions, Economic interdependence, Global free trade}
  • مهدی خبازیان، بهزاد قاسمی*

    پژوهش حاضر به تحلیل تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی بر آسیب‏پذیری رژیم صهیونیستی پرداخته است (هدف). با توجه به اهمیت تاثیر گفتمانی انقلاب اسلامی بر تضعیف رژیم صهیونیستی و وجود چالش‏های درونی رژیم، این مسیله همچنان قابلیت بحث و بررسی دارد (مسیله). سوال پژوهش این است که، انقلاب اسلامی چه تاثیری بر تضعیف و آسیب‏پذیری رژیم صهیونیستی داشته است و عوامل درونی آن چگونه در آینده رژیم نقش‏آفرینی می‏کند؟ (سوال) گفتمان انقلابی سبب مشروعیت‏زدایی از رژیم شده و مشکلات درونی رژیم صهیونیستی نیز سبب ضعف آن خواهد شد(فرضیه). گفتمان انقلاب اسلامی منجر به نفوذ و توسعه منطقه‏ای و افزایش بازدارندگی محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی شده که حاصل آن فشار بر رژیم در حوزه‏های مختلف سیاسی، نظامی و اجتماعی است. همچنین چالش‏های درونی رژیم در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و از هم گسیختگی توازن جمعیتی و عدم انسجام که از موانع جدی بقای آن خواهد بود را افزایش خواهد داد (یافته). مقاله با روش توصیفی - تحلیلیپژوهش حاضر به تحلیل تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی بر آسیب‏پذیری رژیم صهیونیستی پرداخته است (هدف). با توجه به اهمیت تاثیر گفتمانی انقلاب اسلامی بر تضعیف رژیم صهیونیستی و وجود چالش‏های درونی رژیم، این مسیله همچنان قابلیت بحث و بررسی دارد (مسیله). سوال پژوهش این است که، انقلاب اسلامی چه تاثیری بر تضعیف و آسیب‏پذیری رژیم صهیونیستی داشته است و عوامل درونی آن چگونه در آینده رژیم نقش‏آفرینی می‏کند؟ (سوال) گفتمان انقلابی سبب مشروعیت‏زدایی از رژیم شده و مشکلات درونی رژیم صهیونیستی نیز سبب ضعف آن خواهد شد

    کلید واژگان: انقلاب, مقاومت, افول, یهود, صهیونیستی}
    Mahdi Khabazian, Behzad Ghasemi *

    The present study analyzes the impact of the Islamic Revolution discourse on the vulnerability of the Zionist regime (Objective). Given the importance of the discourse impact of the Islamic Revolution on the weakening of the Zionist regime and the existence of internal challenges of the regime, this issue can still be discussed (issue). The research question is, what effect has the Islamic Revolution had on the weakness and vulnerability of the Zionist regime, and how will its internal factors play a role in the future of the regime? (Question) The revolutionary discourse will cause the legitimation of the regime and the internal problems of the Zionist regime will also weaken it (hypothesis). The discourse of the Islamic Revolution has led to regional influence and development and increased deterrence on the part of the resistance against the Zionist regime, which has resulted in pressure on the regime in various political, military and social spheres. It will also increase the regime's internal challenges at various political, social, and cultural levels, and the disruption of demographic balance and incoherence, which will be serious obstacles to its survival (Yafteh). The article is done by descriptive-analytical method (research method) and its results show; The Islamic Revolution has changed the political, cultural and social principles and values ​​of society and has had an impact on the region.

    Keywords: Islamic, Decline, Jews, Zionism}
  • غلامحسین خدری*، امیر خرم

    ارتباط معنادار میان نظام های تمامیت خواه و مفاهیم اخلاقی از جمله همدلی به عنوان شکلی از مسیولیت های اجتماعی و جلوه ای از اخلاق فردی آحاد جامعه از منظر آرنت دغدغه این تحقیق است. چگونه در نظام های تمامیت خواه، اخلاق فردی در جامعه مضمحل و با چه شیوه هایی حس مسیولیت های اجتماعی از جمله همدلی در میان آحاد مردم نابود می گردند . از منظر آرنت شیوه این نظام های سیاسی چنین است که با ابزارهای ویژه مانند تبلیغات گسترده ، ارعاب و ترویج ایدیولوژهای خاص ، جامعه را به سمت جامعه ای توده ای تبدیل می کنند. بدین طریق که جامعه به توده ای صرفا متشکل از جمعی انسان ها مبدل می گردند و سرانجام در این حکومت ها ، مفاهیم اخلاقی همچون همدلی معنا و مفهوم خود را نیز از دست خواهند داد . مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی می کوشد تا نزد آرنت به عنوان یک نظریه پرداز تاثیر گذار در فلسفه سیاسی معاصر به ارزیابی و سنجش گری میان ارزش های والای انسانی به ویژه همدلی با ساختار نظام های تمامیت خواه، پرداخته و اضمحلال مفاهیم اخلاقی همانند همدلی را نشانه رود. به چالش کشانیدن مفهوم همدلی در فلسفه اخلاق و سیاست نزد وی امر بدیع این خامه است.

    کلید واژگان: آرنت, نظام تمامیت خواه, همدلی, مفاهیم اخلاقی, زوال}
    Gholamhossein Khedri *, Amir Khorram

    The present research aims at investigating the significant relationship between totalitarian systems and moral concepts including Sympathy as a form of social responsibilities and a manifestation of personal ethics amongst the members of the society with an emphasis on Arendt's views, the well-known German-American philosopher and historiographer. She believes that Nazism and Stalinism are two instances of such ruling systems in the 20th century relying on a set of specific theoretical foundations featuring some unique characteristics that completely distinguish them from other totalitarian, democratic, etc. systems in terms of practicing politics and addressing moral concepts.How does personal ethics decline in a society in totalitarian systems? Which methods are used to undermine social responsibility amongst people? Arendt observes that to achieve these goals, such political systems at first convert the society into a mass society through the special tools they own such as extensive promotion of their ideas, intimidation, and spread of some particular ideologies. In fact, they are similar to the people marooned in the wilderness. Finally, the people enslaved by the totalitarian ruling systems find some ethical concepts such as Sympathy completely meaningless.

    Keywords: Hannah Arendt, Totalitarian, System, Sympathy, moral concepts, Decline}
  • علیرضا مجیدی، احسان شاکری*، محمد یوسفی جویباری
    هدف پژوهش بررسی تاثیر دادگری به عنوان یکی از مولفه های حیات اجتماعی و یکی از آرمان های ازلی و ابدی بشری در بقای دولت ها می باشد. و به آرای حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای اندیشه ایرانی و نیز جان راولز به عنوان یکی از مهم ترین اندیشمندان غربی درباب عدالت ، پرداخته می شود.در این مقاله از روش تحلیل متن بهره برده شده است و نسخه های معتبر شاهنامه و کتاب نظریه عدالت جان راولز بررسی شده است. همچنین تفاوت روشی و جایگاه شاهنامه فردوسی به عنوان کتابی شاعرانه و کتاب راولز به عنوان کتابی علمی و فلسفی در نظر گرفته شده است. همچنین برای بررسی کاربردی موضوع به اهمیت عدالت در ایران پس از انقلاب مشروطه پرداخته شده و نشان داده می شود که عدالت در بقای دولت ها تاثیر تعیین کننده ای دارد و می تواند به عنوان یک مولفه مهم در عرصه سیاسی جامعه نقش ایفا نماید.یافته ها نشان میدهدکه زوال پدیده ای سیاسی است که دارای زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و خارجی و یا ترکیبی از همه آن هاست و می تواند قابل جلوگیری، تخفیف و یا گاه پیش رونده باشد و اساس یک کشور را تهدید کند. در این بین دادگری یا بیدادگری یکی از مهم ترین عناصر در زوال یا پایداری دولت هاست. از این نتیجه گیری می توان در برنامه ریزی های کلان کشوری، ارتقا عدالت توزیعی و انواع دیگر عدالت بر مبنای تحلیل کاربردی نهایی بهره برد.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, فردوسی, شاهنامه, جان راولز, نظریه عدالت, زوال, تاریخ ملی}
    Alireza Majidi, Ehsan Shakeri *, Mohammad Yousefi Joibari
    The purpose of this study is to investigate the impact of justice as one of the components of social life and one of the eternal and eternal human ideals in the survival of governments. The views of Hakim Abolghasem Ferdowsi as one of the most important symbols of Iranian thought and John Rawls as one of the most important Western thinkers on justice are discussed. And John Rawls' book The Theory of Justice is reviewed. Also, the difference in method and position of Ferdowsi Shahnameh is considered as a poetic book and Rawls's book is considered as a scientific and philosophical book. Also, for the practical study of the issue, the importance of justice in Iran after the Constitutional Revolution is discussed and it is shown that justice has a decisive effect on the survival of governments and can play an important role in the political arena of society. It shows that decline is a political phenomenon that has economic, cultural, social and foreign contexts or a combination of all of them and can be prevented, mitigated or sometimes progressive and threaten the foundation of a country. In the meantime, justice or tyranny is one of the most important elements in the decline or stability of governments. This conclusion can be used in national macro-planning, promotion of distributive justice and other types of justice based on final applied analysis.
    Keywords: Political Thought, Ferdowsi, Shahnameh, John Rawls, Theory of Justice, Decline, National history}
  • هادی مراد پیری*، داود رمضانی تکلیمی
    افول در آمریکا از زمانی آغاز شد که این کشور با برهم زدن موازنه قدرت در جهان و از بین بردن نظام دوقطبی به دنبال تامین منافع ملی آمریکا در نظام تکقطبی برآمد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سیوال است که آیا در هژمونی آمریکایی افول روی داده و اینکه این افول چه ویژگی هایی دارد تا به درستی مورد شناسایی قرار گیرد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سیوالات است که اولا معنا و ماهیت دقیق افول هژمونی آمریکا چیست و این افول چرا و چگونه اتفاق افتاده است؟ و ثانیا نظام جهانی در پرتو افول هژمونی آمریکا به چه وضعیتی دچار خواهد شد؟ فرضیه اصلی این پژوهش این است که افول آمریکا از زمان فروپاشی شوروی آغاز گردید و نظام جهانی به سرعت در سراشیبی تغییر وضعیت از نظام تکقطبی به یک جهان چندقطبی قرار گرفت. اگرچه مبنای این پژوهش، تاکید بر نظریات فوکویاما و هانتینگتون میباشد، اما از نظریات دیگر اندیشمندان غربی نیز در راستای دستیابی به پاسخ سیوال این مقاله استفاده شده است.
    کلید واژگان: افول, هژمونی, ایالات متحده آمریکا, فوکویاما, _ هانتینگتون}
    Hadimorad Piri *, Davood Ramezani Taklimi
    The decline in the United States began when the United States sought to secure US national interests in a unipolar system and to eliminate the bipolar system by upsetting the balance of power in the world. This study seeks to answer this question if there has been a decline in American hegemony and what are the characteristics of this decline?Using descriptive-analytical method, this study seeks to answer these questions: first, what is the exact meaning and nature of the decline of American hegemony and why and how did this decline occur? Secondly, how would it be be the situation of the world system during the decline of American hegemony? The main hypothesis of this study is that the decline of United States began after the collapse of the Soviet Union and the world system quickly descended from a unipolar to a multipolar world. Although this research is based on the theories of Fukuyama and Huntington, but the theories of other Western thinkers have also been used to answer the questions of this article.
    Keywords: Decline, Hegemony, United States, Fukuyama, _ Huntington}
  • ساره اردشیرلاریجانی، هادی ابراهیمی کیاپی

    شهید مرتضی مطهری به عنوان یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار در تیوری‌پردازی مبانی انقلاب اسلامی است. ایشان به عنوان ایدیولوگ انقلاب ، جزو محدود افرادی است که به بررسی تداوم و انحطاط انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر آینده ی امت اسلام پرداخته است، به گونه ای که در تحلیل نهایی از رهگذر تداوم انقلاب ، کوشید ، به تبیین مبانی اسلامی و ایرانی در احیای تمدن اسلامی نیز بپردازد. وی جزء اندیشمندانی بود که همواره دغدغه ی اسلام و ایران داشت و نسبت عوامل تداوم و یا انحطاط آن حساسیت و نگرانی بسیار زیادی داشت. پرسشی که این پژوهش به روش توصیفی و کیفی درصدد پاسخگویی به آن است این است که از دیدگاه علامه مطهری ، آینده و یا به تعبیری سرنوشت انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر آینده ی امت اسلام دارد؟فرضیه ی ما در این پژوهش آن است که : از دیدگاه شهید مطهری بین انحطاط و یا تداوم انقلاب اسلامی با انحطاط یا تداوم امت اسلامی ارتباط معناداری وجود دارد به گونه ای که انحطاط یا تداوم انقلاب با آینده امت اسلام پیوند خورده است.

    کلید واژگان: امت اسلام, علامه مطهری, انقلاب اسلامی ایران, تداوم, انحطاط}
    Sarah Ardshir Larijani, Hadi Ebrahimikiapei

    Martyr Motahari is one of the most influential figures in theorizing the foundations of the Islamic Revolution. As an ideologue of the revolution, he is one of the limited number of people who have investigated the continuation and decline of the Iranian Islamic Revolution and its impact on the future of the Islamic nation, in such a way that in the final analysis of the path of the continuation of the revolution, he tried to explain the Islamic and Iranian foundations. to revive the Islamic civilization. He was one of the thinkers who was always concerned about Islam and Iran and was very sensitive and worried about the factors of its continuity or decline. The question that this research tries to answer in a descriptive and qualitative way is that, from Allameh Motahari's point of view, what effect does the future or, in other words, the fate of the Islamic Revolution of Iran have on the future of the Islamic Ummah? Our hypothesis in this research is that: From the point of view of Martyr Motahari, there is a significant connection between the decline or continuation of the Islamic Revolution and the decline or continuation of the Islamic Ummah in such a way that the decline or continuation of the Revolution is linked to the future of the Islamic Ummah.

    Keywords: Ummah of Islam, Allameh Motahhari, Islamic Revolution of Iran, Continuity, Decline}
  • سید محسن میرحسینی، امیررضا امامی*، فاطمه زارع

    بعد از جنگ سرد و فروپاشی شوروی، ایالات متحده به دلیل برتری در قدرت، به یک قدرت بلامنازع (هژمون) تبدیل شد. در قرن بیست و یکم، با توجه به تحولات جهانی، نظم بین الملل و تغییر سیاست بین الملل جایگاه هژمونی ایالات متحده آمریکا را با چالش های جدیدی مواجه نمودند. در این راستا، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا در دهه دوم قرن حاضر، ایالات متحده همچنان جایگاه و قدرت هژمون خود را حفظ نموده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که ایالات متحده دیگر در جایگاه هژمون قرار ندارد. در ارتباط با قدرت این کشور در حوزه قدرت سخت، همچنان جایگاه برتر را در بخش قدرت نظامی حفظ نموده، اما در بخش قدرت اقتصادی و در مقایسه با رشد اقتصادی چین، مشخص می شود که جایگاه اقتصاد ایالات متحده نسبت به قبل متزلزل شده و دیگر به عنوان تنها قدرت برتر در این زمینه محسوب نمی گردد. در حوزه قدرت نرم و در بخش فرهنگ نیز، زوال نسبی در آموزش دیده می شود و در بخش ارزش ها و مشروعیت، به دلیل سیاست خارجی ایالات متحده مبتنی بر «اول آمریکا» و اقدامات یک جانبه گرایی، زوال نسبی در نظم هژمونی لیبرال مبتنی بر دموکراسی و تضمین امنیتی ایالات متحده، حوزه قدرت نرم ایالات متحده با افول نسبی مواجه شده است. در نتیجه می توان اظهار داشت که ایالات متحده در توانمندی هایش دچار افول نسبی شده است. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات به صورت داده های مختلف، از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و مجازی است.

    کلید واژگان: قدرت, هژمون, افول, نظم هژمونی, ایالات متحده}
    Seyyed Mohsen Mir Hosseini, AmirReza Emami *, Fatemeh Zare

    After the Cold War and the collapse of the Soviet Union, the United States enhanced an undisputed power (hegemon) because of its superiority in power. In the 21st century, the global hegemonic position of the United States of America has confronted modern challenges due to global developments, international order, and changing international politics. In this regard, the critical question of the present study is whether, in the second decade of the present century, Has the United States maintained its position and power of hegemony? Findings showed the United States is no longer a hegemon. In terms of its power in the field of hard power, it still maintains a it’s leading position in the field of armed power, but in the field of economic power and comparing the economic growth of China, it is clear that the position of the US economy is more insecure than before. It is no longer considered the only superior power in this field. In the field of soft power and the sector of culture, there is a relative decline in education, and in the sector of values and legitimacy, because of US foreign policy based on "America First" and unilateral actions, the relative decline in a liberal hegemonic order based on democracy. And US security assurance, the US soft power sphere is relatively declining. As a result, it can be stated that the United States has seen a relative decline in its capabilities. The present study is descriptive/analytical research .

    Keywords: power, Global Hegemony, Decline, Hegemonic Order, United States}
  • روح الامین سعیدی*
    مسئله افول قدرت و جایگاه ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل و چرایی و چگونگی آن مدت هاست که در میان اساتید و تحلیل گران روابط بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با این حال همچنان ابهامات و سو ءبرداشت هایی در این زمینه وجود دارد، تا جایی که برخی افول آمریکا را با «فروپاشی» یا «تجزیه» آن یکسان تلقی می کنند. چنین اشتباهی ناشی از عدم درک صحیح گذارهای قدرت در روابط بین الملل و استفاده نکردن از یک نظریه تبیین گر مناسب است. ازجمله نظریه هایی که می تواند در فهم افول آمریکا و گذار قدرت در نظام بین الملل کنونی راهگشا باشد، نظریه «چرخه های بلند» جرج مدلسکی است. مقاله حاضر با استفاده از روش تطبیق نظریه با مورد، نظریه چرخه های بلند را برای تحلیل مورد افول آمریکا برگزیده و مبتنی بر آن به این سوال سه وجهی پاسخ می گوید که افول آمریکا چیست، چرا و چگونه رخ می دهد. در مقام پاسخگویی، فرضیه مقاله بدین شرح است که از میان چهار مرحله که نظریه برای ظهور و افول قدرت های جهانی برمی شمرد، آمریکا در حال حاضر در مرحله سوم، تمرکززدایی ناشی از ظهور رقبای جدید، قرار دارد. با این حال نگارنده معتقد است به دلیل تحولات دهه های اخیر نظام بین الملل ممکن است در مرحله چهارم الزاما شاهد بروز جنگ تمام عیار جهانی نباشیم و انتقال قدرت به هژمون جدید بدون وقوع جنگ جهانی سوم حاصل گردد.
    کلید واژگان: افول, چرخه های بلند, هژمونی, انتقال قدرت, جنگ جهانی}
    Rouholamin Saeedi *
    The issue of the reasons for the decline of the United States' power and position in the international system has long been debated among professors and analysts of international relations. However, there are still ambiguities and misconceptions in this regard, to the extent that some equate America's decline with its collapse or disintegration. Such a mistake stems from a lack of understanding of power transitions in international relations and the failure to use a proper explanatory theory. One of the theories that can help understand  to decline of the United States and the transition of power in the current international system is George Modelsky's theory of 'long cycles.' Using the case theory approach, the present paper chooses long-cycle theory to analyze the decline of the United States and, based on it, answers the three-dimensional question of what the decline of the United States is, why, and how it occurs. In response, the paper hypothesizes that of the four stages that the theory of the rise and fall of world powers enumerates, the United States is currently in the third stage of decentralization due to the emergence of new competitors. However, the author believes that due to the developments of the international system in recent decades, we may not necessarily see a full-scale world war in the fourth stage and the transfer of power to the new hegemon will be achieved without the outbreak of the third world war.
    Keywords: Decline, Long Cycles, hegemony, power transition, World War}
  • محمدامین حضرتی رازلیقی*، مهدی جاودانی مقدم

    هژمونی، مهم ترین کلیدواژه معرف قدرت آمریکا در نظام بین الملل از زمان پایان جنگ سرد تاکنون بوده است. در این میان، افول گرایان به عنوان منتقدین تداوم قدرت هژمونیک آمریکا در سیاست جهانی، با تاکید بر مسایلی نظیر تضعیف مولفه ها و شاخص های مقوم هژمونی آمریکا، منطق افول و صعود قدرت های بزرگ و دیگر مشکلات بنیادین اقتصادی و اجتماعی داخلی این کشور معتقدند که آمریکا هم اکنون دوره سرازیری ابرقدرتی در جهان را طی می کند و باید از دوره پساهژمون سخن گفت. از سوی دیگر، طرفداران بازسازی، با تکیه بر اختلاف فاحش قدرت اقتصادی، نظامی و فناورانه آمریکا با سایر قدرت های بزرگ، توانمندی ویژه آمریکا در احیای قدرت خویش و تجربه چرخه های افول و بازسازی در تاریخ هژمونی آمریکا، شرایط کنونی را صرفا نشانگر دوره گذار و تداوم عصر آمریکایی در نظام بین الملل می دانند. این مقاله می کوشد با تمرکز بر این سوال که تضعیف شاخص های قدرت سخت افزاری و نرم افزاری آمریکا، چه چشم اندازی را از افول یا تجدید حیات مولفه های قدرت این کشور نشان می دهد، به بررسی استدلال های دو دیدگاه مذکور بپردازد. فرضیه این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی موردبررسی قرار گرفته، نشان می دهد برخلاف تجربه چرخه های افول و بازسازی در تاریخ هژمونی آمریکا در نظام بین الملل و دیدگاه اندیشمندانی نظیر هانتینگتون، آمریکا فاقد توان بازسازی هژمونی خود بوده و وارد افول غیرقابل بازگشت شده است.

    کلید واژگان: افول, بازسازی, هژمون, ایالات متحده آمریکا}
    MohammadAmin Hazrati Razlighi *, Mehdi Javdani Moghaddam

    Hegemony has been the most important concept to American power in the international system since the end of the Cold War. Pro-decline approach who criticize continuity hegemonic power of the United States in world politics, are emphasizing on issues such as the weakening of US hegemonic components, the logic of the rise and fall of great powers, and other fundamental domestic economic and social problems. They believe that the world is now going through a period of superpower decline and we must speak of a post-hegemonic era. On the other hand, the proponents of reconstruction approach, relying on the stark difference between US economic, military and technological power with other major powers, US special capacity to restore its power and experiencing diverse cycles of decline and reconstruction in the history of US hegemony, believe the current situation reveals the continuity of the American age in the international system. The article attempts to examine the arguments of decline and reconstruction approaches and perspective of American era, focusing on the question of what is the influence of weakening US hard and soft power on the prospect of decline or revival of the components of US power. The hypothesis of this research, which has been tested descriptively-analytically, shows that despite the experience of cycles of decline and reconstruction in the history of American hegemony in the international system and the views of thinkers such as Huntington, the United States has no ability to rebuild its hegemony and has entered an irreversible decline.

    Keywords: Decline, Reconstruction, Hegemon, United States of America}
  • محمد باقری *، سید علی میرموسوی

    در میان تاملاتی که درباره عقب‌‌‌ماندگی ایران نسبت به غرب صورت پذیرفته، نظریه انحطاط سید جواد طباطبایی، به اذعان موافقان و مخالفان، دارای جایگاهی درخور توجه است و به همین دلیل نقدهای فراوانی را نیز متوجه خود ساخته است؛ اما تا به حال از منظر علم «منطق» به منظومه فکری طباطبایی توجهی نشده است. پرسش پژوهش حاضر بر محور سازواری منطقی نظریه انحطاط شکل گرفته است. برای یافتن پاسخ، مبادی تصوری و مبانی تصدیقی نظریه انحطاط تفکیک شده، و بررسی می شود که آیا نتیجه تلفیق این دو سازوار است یا خیر؟ یافته های پژوهش حاکی از وجود ناسازواری منطقی نظریه انحطاط سید جواد طباطبایی است.

    کلید واژگان: مبادی تصوری, مبانی تصدیقی, زوال اندیشه, انحطاط}
    Mohammad Baqeri, Seyyed Ali Mirmousavi

    Among the reflections that have been made about Iran's backwardness towards the West, Javad Tabatabai's theory of Decline, according to proponents and opponents, has a remarkable place, for this reason it has attracted many criticisms; But so far, from the point of view of the science of "logic", no attention has been paid to Tabatabai's system of thought. The question of the present study is based on the logical adaptation of the theory of Decline. To find the answer, the imaginary foundations and the affirmative foundations of the theory of Decline are separated, and it is examined whether the result of the combination of the two is consistent or not. The research findings indicate the existence of a logical inconsistency of Seyed Javad Tabatabai's theory of Decline.

    Keywords: Imaginary Principles, Affirmative Principles, Decline of Thought, Decline}
  • سید محمدرضا محمودپناهی*

    با توجه به اینکه جامعه و نظام سیاسی ایران دارای ماهیت دینی است و در مسیر پیشرفت قرار دارد، فهم نقش دین در تمدن سازی حایز اهمیت فراوان است . درباره رابطه دین و تمدن سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه روشنفکری، که دین را عامل ارتجاعی و مانع مدنیت و پیشرفت معرفی می کند؛ دیدگاه پساسکولار که با نگاهی ابزاری دین را به صورت مشروط و به عنوان بخشی از سنت های هر جامعه، دارای اثری مفید برای جامعه مدرن می داند؛ و دیدگاه سوم، نگاه اسلام سیاسی است که دین را حیات بخش، تسهیل کننده و عامل ترقی، توسعه و تمدن می داند و وضعیت انحطاط و زوال جوامع اسلامی را ناشی از زاویه گرفتن مسلمین از آموزه های اسلام و بی تحرکی و خودباختگی امت اسلامی در برابر غرب می داند . بر اساس نتایج این پژوهش که با روش کتابخانه ای  اسنادی و رویکرد تحلیلی    توصیفی انجام شده است، دیدگاه آیت الله مطهری به عنوان یکی از فلاسفه معاصر و از رهبران انقلاب اسلامی با نظریه آخر مطابقت دارد، از نظر وی زیرساخت های تحول به سمت تمدن نوین اسلامی، با تاسیس و توسعه نظام مردم سالاری دینی، بازسازی فکر دینی بر اساس مقتضیات زمان و استحاله غرب در هاضمه معرفتی و انسانی اسلام فراهم می آید.

    کلید واژگان: انحطاط, فلسفه الهی اسلام, مطهری, تمدن نوین اسلامی, مردم سالاری دینی, احیای فکر دینی}
    Sayyed MohammadReza Mahmood Panahi *

    Given that Iran's society and political system have a religious nature and are on the path of progress, understanding religion's role in civilization is significant. There are three views on the relationship between religion and culture: the philosophical view, which introduces religion as an obstacle to civilization and progress; The post-secular view, which, with an instrumental perspective, considers religion conditionally and as part of the traditions of any society, has a beneficial effect on modern society; And the third view is the view of political Islam, which considers religion as life-giving, facilitating and a factor of progress, development, and civilization, thinks the decline of Islamic societies as a result of Muslims' departure from the teachings of Islam and the feeling of weakness and humiliation of the Islamic Ummah in the face of the West. Based on this research results, which have been done by the library-documentary method and analytical-descriptive approaches, Ayatollah Motahhari, as one of the greatest revolutionary movement philosophers and leaders, agrees with the last theory. According to him, the infrastructures for the transformation towards a new Islamic civilization are provided by the establishment and development of religious democracy, the reconstruction of religious thought according to the time requirements, and Western material teachings' transformation into the comprehensive epistemological foundations of Islam.

    Keywords: decline, Divine Philosophy of Islam, Motahhari, New Islamic Civilization, religious democracy, Revival of Religious Thought}
  • شهره پیرانی*، سید عبدالله رضوی

    به همان اندازه که برآمدن و ظهور قدرت ها در عرصه جهانی امری طبیعی است، افول و فرود آن ها نیز امری طبیعی است. عوامل متعددی بسته به نوع قدرت برتری در این صعود و افول نقش دارند؛ جنگ، اقتصاد، هزینه های ناشی از ابرقدرت بودن، سیاست های جهانی، افول ایدیولوژی ها و مواردی از این دست از مهمترین دلایل این افول هستند. ایالات متحده آمریکا که دوران صعود در عرصه جهانی را از قرن نوزدهم آغاز کرده بود، پس از پایان جنگ سرد و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان یک قدرت هژمون در عرصه بین الملل شناخته شد. با این وجود از همان زمان نشانه هایی مبنی بر افول این قدرت نیز قابل مشاهده بود. مطالعات نشان داده که ایالات متحده از نظر شاخص های سیاسی همانند دمکراسی، حقوق بشر، قدرت نرم (آموزش، تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان خارجی،کمک به کشورهای کمتر برخوردار و...)، قدرت نظامی(بودجه نظامی و هزینه های نظامی قدرت های رقیب) ، قدرت اقتصادی و سایر شاخص های برتری هژمونیک، فاصله اش با سایر رقبای جهانی در حال کاهش است. مقاله حاضر درصدد است عوامل سیاسی- اقتصادی این کشور که منجر به افول اقتصادی را بررسی نموده. سوال اصلی ما این است که عوامل موثر سیاسی- اقتصادی افول هژمون آمریکا کدامند؟ روش این مقاله کیفی از نوع توصیفی تحلیلی است که از منابع اسنادی و کتابخانه ای برای پاسخ به سوال اصلی بهره می برد.

    کلید واژگان: افول, امریکا, بدهی, نابرابری, لیبرالیسم}
    Shohreh Pirani *, Seyyed Abdollah Razavi

    Just as it is natural for powers to rise and fall on the world stage, so it is natural for them to decline and fall. There are several factors involved in this rise and fall, depending on the strength of the advantage; War, economics, the costs of being a superpower, global politics, the decline of ideologies, and the like are among the most important reasons for this decline. The United States, which began its rise on the world stage in the 19th century, became an international hegemonic power after the end of the Cold War and the collapse of the Soviet Union. However, from that time on, there were signs of a decline in this power. Studies have shown that the United States in terms of political indicators such as democracy, human rights, soft power (education, graduate education and the number of foreign students, assistance to less privileged countries, etc.), military power (military budget and military spending of rival powers) , Economic power and other indicators of hegemonic superiority, its distance from other global competitors is narrowing. The present article seeks to examine the political-economic factors of this country that lead to economic decline. Our main question is what are the effective political-economic factors of the decline of American hegemony? The method of this article is qualitative of descriptive-analytical type that uses documentary and library sources to answer the main question.

    Keywords: Decline, America, Debt, inequality, Liberalism}
  • محمد جمشیدی*، زکیه یزدان شناس
    با وجود آن که آمریکا در سال های بعد از جنگ جهانی دوم همواره در منطقه آسیا-پاسیفیک حضور پررنگ داشته و به عنوان قدرت برتر، حافظ امنیت در این منطقه بوده است، در اواخر سال 2011 با اتخاذ استراتژی چرخش به آسیا رسما اعلام کرد که قصد دارد منطقه آسیا-پاسیفیک را به اولویت سیاست خارجی خود تبدیل کند و توجه بیشتری به آن معطوف کند. اولویت بخشی به منطقه آسیا-پاسیفیک در سیاست خارجی در دولت بعدی یعنی دولت ترامپ هم ادامه یافت. عده ای هدف استراتژی چرخش را مهار خیزش چین تعبیر کرده و هشدار می دهند که تقویت این رویکرد می تواند خطر رویارویی دو قدرت بزرگ چین و آمریکا را تشدید کند. عده ای دیگر با بررسی عملکرد ایالات متحده این استراتژی را تنها موضعی اعلامی می نامند که هیچ گاه در عمل محقق نشده است. سوالی که نوشتار حاضر در صدد پاسخ دهی به آن است این است که چه دلایل بنیادینی منطقه آسیا-پاسیفیک را به اولویت امنیتی آمریکا تبدیل کرده است؟ پاسخ به این سوال در گرو بررسی روند تحولات قدرت نسبی آمریکا در سیستم بین الملل است. به همین منظور با استفاده از بنیان های نظریه چرخه قدرت ، قدرت نسبی ایالات متحده به همراه سایر قدرت های بزرگ نظام بین الملل بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که هم زمانی افول فزاینده قدرت نسبی آمریکا و رشد فزاینده قدرت نسبی چین و نزدیک شدن نسبتا هم زمان این دو کشور به نقاط عطف روی چرخه های قدرت خود، علت اصلی اولویت یافتن منطقه آسیا- پاسیفیک در سیاست خارجی آمریکا است و مطرح شدن استراتژی چرخش به آسیا نیز تلاشی برای بازگرداندن تعادل به سیستم و از میان بردن شکاف های نقش-قدرت به وجود آمده است.
    کلید واژگان: چرخش به آسیا, استراتژی, چین, سیاست خارجی آمریکا, آسیا, چرخه قدرت, افول}
    Mohammad Jamshidi *, Zakyeh Yazdanshenas
    Despite the fact that the US has been always present in the Pacific and has guaranteed peace and security as the regional hegemon since the end of the WWII, in late 2011 it formally announced the Pivot to Asia strategy and declared that thAsia- Pacific has turned to its number 1 priority in foreign policy and national security. This attitude toward Asia has been kept in Trump administration too. Despite the fact that the US has been always present in the Pacific and has guaranteed peace and security as the regional hegemon since the end of the WWII, in late 2011 it formally announced the Pivot to Asia strategy and declared that thAsia- Pacific has turned to its number 1 priority in foreign policy and national security. This attitude toward Asia has been kept in Trump administration too. The question that raises to mind is that what made policy makers to consider Asia-Pacific region as the first priority in national security among other regions? In order to answer to this question, we have monitored the process of US relative power changes in the international system. We have drawn the power cycle of the US and other major powers of the international system including China in order to evaluate their power changes. The question that raises to mind is that what made policy makers to consider Asia-Pacific region as the first priority in national security among other regions? In order to answer to this question, we have monitored the process of US relative power changes in the international system. We have drawn the power cycle of the US and other major powers of the international system including China in order to evaluate their power changes. The findings show that the accelerating decline of US relative power simultaneous with the accelerating rise of China’s relative power is the main reason that has turned Asia-Pacific into the first priority of the US foreign policy and Pivot to Asia is an attempt to bring back equilibrium into the system and narrow the power-role gaps.
    Keywords: Pivot to Asia, Strategy, China, US Foreign Policy, Power Cycle, Decline}
  • رضا فضل العلی

    جریان های افراطی در جهان به اشکال مختلف خود را نشان می دهند. زمانی این عمل بنام بیداری اسلامی، بهار عربی و گاهی به شکل فردی، گروهی به نمایش درمی آید. گذار جامعه سنتی به جامعه مدرن، زمینه را برای بروز بحران هایی به وجود می آورد و غربیان اسلام گرایی را در گفتمان نوگرایی مطرح کرده اند. با شکل گیری دولت های مدرن است که، بعد اجتماعی و نقش مردم در حکومت های اسلامی بسیار پررنگ تر شد، درگیری و تنش اجتناب ناپذیر می شود. گاهی عوامل خارجی و داخلی از قبیل اقتصادی و شکاف نامتعارف بین مردم و اقتدار گرایی و شکنندگی دولت ها، مشارکت مردم را در امور و گرایشات قومی و قبیله ای و ضعف فرهنگی به حاشیه می راند. و درنتیجه افراطی گری شکل می گیرد و پایداری می کند. این یک پدیده ضد ارزش برعلیه ارزش های موجود است. عکس العملی به فشارها کمبودها و به حاشیه کشیده شدن ها است. استعمار خارجی و غرب با مطرح کردن «خود» و «دیگری» می خواهد حقیقت را پنهان کند. بررسی عوامل و زمینه های بروز بحران می تواند نشان دهد که «چرا شکل اقدام جمعی گروه های بنیادگرا و اسلامی در یک جامعه و در طول زمان به یک صورت نبوده است.» در اینجاست که باید عمل فردی و جمعی گرو ه های اسلامی میانه روی افراطی را از هم جدا بررسی کرد.

    کلید واژگان: بیداری اسلامی, بهار عربی, هویت, بحران, ادوار, سقوط, رستاخیز}
    Reza Fazlolali

    Extremist currents take different forms all around the world. The transition from the traditional society to modernity paves the way for the rise of crises. Many foreign and domestic factors including deep economic discrepancy among the people, authoritarianism, fragility of states, lack of legitimacy and of people’s participation in their affairs, ethnic and tribal tendencies, cultural impoverishment and marginalization of a group of people and most importantly the identity crisis give rise to lasting extremism. This is a struggle against the existing values, a response to the deficiencies and marginalization. In this article, the author studies why the collective action of fundamentalist and Islamist groups in the society has taken different shapes over time. Some scholars trace them in history, economy and society, whereas the individual action and collective action of the extremist Islamist groups
    should be examined separately.

    Keywords: Islamic Awakening, Arab Spring, Identity, Crisis, Decline, Resurrection}
  • امیر روشن*، محسن شفیعی سیف آبادی
    از زمان رویارویی ایرانیان با غرب و پی بردن به انحطاط خود، مسئله «کیستی ما» دغدغه اصلی روشن فکران ایرانی شد. پس از این، سوال هایی از قبیل اینکه ما «که هستیم؟» و «چگونه باید باشیم؟» مطرح شد. برای پاسخ به سوال های یادشده، شریعتی در مقام اندیشمندی ایرانی با دغدغه های اسلامی، سعی در تدوین راه حلی برای رهایی از انحطاط و سوق یافتن به سمت پیشرفت دارد. به زعم وی، سرمایه داری، امپریالیسم و مذاهب انحرافی و ذهن گرایی، عوامل اصلی انحطاط ایران و جهان اسلام است و تنها با بازگشت به خویشتن و شکل گیری یک رنسانس و نوزایی اسلامی است که می توان به پیشرفت و کمال رسید. در همین راستا هدف اصلی در این مقاله، تحلیلی از مقوله رنسانس اسلامی و رهایی از انحطاط در آرای شریعتی است.
    کلید واژگان: شریعتی, انحطاط, رهایی, بازگشت به خویشتن, رنسانس اسلامی}
    Amir Roshan*, Mohsen Shafiee Seif-Abadi
    Since the Iranian confrontation with the West and realizing their decline¡ “Who we are” were of Iranian intellectuals’ main concerns. After this¡ the questions such as «who we are? And “how we should be” were raised. To answer these questions¡ Shariati as an Iranian intellectuals with Islamic obsessions¡ tried to formulate solution for emancipation of decline and going toward progress. According to him¡ capitalism¡ imperialism and religious diversion and subjectivism¡ were considered as the main causes of decline of Iran and the Muslim world and only via returning to the self and the formation of Renaissance and an especially Islamic renaissance that the advancement and perfection can be achieved. Therefore¡ the main aim in this paper is the analysis of the concept of Islamic Renaissance and the emancipation of the decline in votes of Ali Shariati’s views.
    Keywords: Shariati, decline, emancipation, returning to himself, the Islamic Renaissance.}
  • قدیر نصری*، مهدی روزخوش
    مقاله حاضر با اذعان به این امر که نظریه انحطاط تاریخی ایران از نظر تفحص در مبادی فکری و تاریخ اندیشه ایران زمین اهمیت به سزایی دارد، درصدد سنجش این نظریه از نظر انسجام درونی و قابلیت توضیح دهندگی تحولات تاریخی است. به عبارت دیگر با فرض اعتبار گزاره انحطاط به مثابه مفهوم توضیح دهنده وضعیت ایرانیان در دو سده اخیر (که التزام به مبانی معرفتی تجدد و اصل پیشرفت و نگاه به تاریخ و تاریخ اندیشه در ایران از سکوی تجدد اروپایی را به عنوان پیش فرض بنیادی پیش می کشد) به تامل و نقد رویکرد و ره آورد نظریه انحطاط می پردازد. روش پژوهشی این مقاله، تفسیر متن است که بر خودبنیادی ذاتی متن به عنوان شرط لازم فهم آن تاکید دارد. نتیجه گیری مقاله آن است که اگرچه رهیافت طباطبایی در نظریه انحطاط (به جهت تامل عمیق در تاریخ تفکر حوزه تمدنی ایران) بصیرت بخش است و بانی آن توانسته تاریخ اندیشه و به ویژه اندیشه سیاسی در ایران را در چارچوب یک طرح پژوهشی جامع به دقت مورد بررسی قرار دهد، با این حال، این نظریه فاقد انسجام درونی است و برخلاف مدعای واضع آن، در مواردی به تبیین های جامعه شناسانه راه می برد. این نظریه با ارائه روایتی کلان نگر از تاریخ، مشکلات امروزین جامعه ایران را به یورش مغولان در هشتصد سال قبل و زوال نظری فلسفه و اندیشه سیاسی متعاقب آن نسبت می دهد. نظریه انحطاط ایران ضمن کم التفاتی به مبنای نظری دین بنیاد حوزه تمدن ایرانی، فلسفه سیاسی را به عنوان عامل زیربنایی و تعیین کننده سایر عرصه های حیات اجتماعی می داند و راه رهایی را در تعابیر مناقشه برانگیزی چون «تاسیس تجدد فلسفی از مجرای نقادی سنت» جستجو می کند. نتیجه گیری مقاله این است که روایت طباطبایی به لحاظ اتکا و ابتنای بر متن های کلاسیک، ارزش آکادمیک والایی دارد، اما از نظر ارائه راه عملی و ممکن، سخت ناتوان و مبهم به نظر می رسد. پیشنهاد مقاله این است که هر نوع تبیین نظریه انحطاط در مورد تاریخ ایران بیش از هر چیز باید فراز و فرودهای تفکر دینی را مدنظر قرار دهد.
    کلید واژگان: انحطاط, اندیشه سیاسی, فلسفه, اندیشه ایران شهری, تجدد فلسفی, نوزایش, شرایط امتناع}
    Ghadir Nasri*, Mehdi Rouzkhosh
    This article confirms that historical Iranian decline theory (HIDT), on the basis of deliberation on the intellectual origins and history of thought in Iran, is of much importance. But we want to examine the internal competency of decline theory, its approach and conclusions. Our method in this article is hermeneutic based on the interpretation of the critical concept of the theory. We have tried to discover and understand the meaning and applications of the text written by Javad Tabatabee which forms the basic tenets of this theory. This article concludes that Tabatabaee`s approach in the theory of Iranian decline, from the viewpoint of an in-depth study of intellectual history of Iran, is of great importance but it lacks internal cohesion and contrary to the main concern of its founder, this theory resorts to sociological explanations. Also, the theory of Iranian decline is a holistic narration of the history of Iran and Tabatabaee has attributed the contemporary dilemmas of Iran to Mongols’ attacks on Iran 800 years ago. The theory of Iranian decline doesn’t pay serious and enough attention to the basic role of religion in Iranian civilization, especially after the enterance of Islam to Iran. In addition, Tabatabaee believes that political philosophy is the most important approach to understanding Iranian social affairs and other approaches seem to be very superficial. Advancing decline theory as a way for rolling back historical decline should be based on explaining philosophical modernity through the critique of tradition.Tabtabaee has not described the role and situation of thoughts in ancient Iran, as well as the status of Islamic thinking and Greek philosophy in Iranian modernity. After all, we conclude that Tabatabaee is an excellent researcher for carrying out in-depth deliberation on classic texts but the political application of his theory has proved to be very ambiguous.
    Keywords: decline, political thought, Iran, Shahr, philosophical modernity, political philosophy}
  • سید حسین اطهری، موسی الرضا حسینی گاج
    اندیشه زوال و انحطاط نظام های سیاسی از قدیمی ترین اندیشه های بشری و نیز متفکران علم و فلسفه سیاست بوده است و هریک ازاندیشمندان از زاویه ای خاص به این مساله نگریسته اند. ابن خلدون و ماکیاولی که در یک زمان و با فاصله کمی از یکدیگر، درمرزهای مجاور هم می زیسته اند، به اندیشه در باب انحطاط و فروپاشی سیستم های سیاسی و حکومتی پرداخته اند. هر دو اندیشمند، واقع گرا و فیلسوف با روشی تحلیلی و تعلیلی و با استفاده از تجربه عملی در سیاست و غور در تاریخ به مسائل و وقایع سیاسی و اجتماعی عصر خود اندیشیده اند. آنان با پذیرفتن اندیشه دوری بودن تاریخ درصدد توجیه و تفسیر علل وقایع و جریان های تاریخی برآمده اند. ابن خلدون در این دور گرایی به جبر تاریخی کشانده شده و شرایط را تحمیلی می داند و راهی برای خروج از بحران را میسر نمی داند؛ بر عکس، ماکیاول علیرغم اعتقاد به تکرار تاریخ، برای برون رفت از بحران راه حل نشان می دهد و سعی در ارایه طریقی برای جلوگیری از انقلاب و حاکمیت بخت است. به عبارتی، گذشته را چراغی فرا راه آینده می داند. از نظر ابن خلدون عامل اساسی ایجاد حکومت و قدرت، عصبیت است که با ایجاد رابطه بین الاذهانی بین قبیله ها نیرو و توان سیاسی را افزایش می دهد و از نظر ماکیاولی نقش محوری را ویرتو (توانایی و فضیلت) بر عهده دارد که با برخورد با فورتونا (بخت) و غلبه بر آن دولت و قدرت را بوجود می آورد. نکته مهم در اندیشه هر دو متفکر توجه بیش از حد آن ها بر مذهب به عنوان ابزار سیاست و عامل موثر بر سیاست است. اندیشه درباب علل انحطاط و زوال در جهان اسلام با ابن خلدون شروع شد و با او نیز پایان یافت، ولی در غرب راه ماکیاول ادامه پیدا کرد و این روش تفکر هنوز ادامه دارد. هدف این مقاله بررسی و فهم دلایل انحطاط و فروپاشی نظام های سیاسی از طریق مطالعه آرا و افکار ابن خلدون و ماکیاولی به روش ترکیبی؛ یعنی مقایسه ای و تعلیلی- تحلیلی خواهد بود.
    کلید واژگان: انحطاط, زوال, ابن خلدون, ویرتو (فضیلت وتوانایی), فورتونا (بخت و تصادف), عمران, عصبیت, ماکیاول}
    Seyyed Hossein Athari, Sayyed Musa Al-Reza Hosseini Gaj
    The thought of fall and collapse of political systems has been one of the most ancient human thoughts and also the intellectual scientists as well as political philosophers. In fact، each of these scholars has viewed this issue from a particular perspective. Ibn Khaldun and Machiavelli who lived contemporarily and in contiguous borders، investigated the thought regarding the fall and collapse of political and governmental systems. Both of these two intellectuals were realistic and using analytical and causal methods and also using practical experience in politics as well as immersing in the history thought in political and social issues and events of their age. Accepting the thought of historic recurrence، they are to justify and interpret the reasons of historical events and upheavals. Ibn Khaldun is led to historical determinism and considered conditions as procrustean; he does not consider any path to exit crises. On the other hand، Machiavelli، in spite of belief in historic recurrence، proposes some solution for exiting crises and tries to present a path for preventing revolution and the rule of fortune. In other words، he knows the past a light on the path of the future. Therefore، Ibn Khaldun believes that the main factor of establishing a government and power is Asabiyya which by creating an intersubjective relation between tribes، increases the political power and force. From Machiavelli''s perspective، the central role is played by virtus (virtue) which by fighting with furtuna (fortune) and dominating it، states and governments are established. The important issue in the thoughts of these two thinkers is that they both overemphasize religion as a political tool and a factor effective on politics. Thought regarding the reasons of the decline and fall in the world of Islam was started by Ibn Khaldun and ended by him too; however، in the western world، Machiavelli''s path continued. The purpose of the preset study is to investigate and interpret the reasons of the decline and collapse of political systems through studying ideas and thoughts of Ibn Khaldun and Machiavelli in a mixed-method، i. e. comparative and causal-analytical method.
    Keywords: decline, collapse, Ibn Khaldun, virtus (virtue), fortuna (fortune), construction, Asabiyya, Machiavelli}
  • قدیر نصری، مهدی روزخوش
    این مقاله به بررسی دیدگاه های چهار فیلسوف معاصر ایرانی درباره منشا و منوال انحطاط اندیشه سیاسی در ایران متاخر می پردازد. هر کدام از این متفکران نماینده یک نحله فکری محسوب می شوند: رضا داوری به عنوان یک متفکر «هویت اندیش»، انحطاط را بر مبنای «بحران عالمگیر غربزدگی» تبیین می کند. در مقابل،سید جواد طباطبایی در مقام یک متفکر متجدد بر مبنای «هبوط فلسفه و شرایط امتناع اندیشه» و به خصوص اندیشه سیاسی به طرح نظریه انحطاط می پردازد. عبدالکریم سروش در جایگاه یک متفکر نواندیش دینی انحطاط مسلمین و نه مورد خاص ایران را موضوع تامل خود قرار می دهد و آرامش دوستدار در نقطه مقابل سروش با نقد رادیکال و نیچه ای بر نهاد دین، «سیطره تاریخی تفکر دینی» بر حیات اجتماعی ایرانیان را عامل انحطاط می داند. بنظر می رسد در میان این نظریه پردازان، طباطبایی روایت جامعتری را از نظریه انحطاط عرضه می کند و آن را محور اصلی پروژه تحقیقاتی خود قرار می دهد. اما وجه مشترک همه این متفکران بی اعتنایی به ساحت پراکسیس یعنی صورت بندی اجتماعی ایده و توقف تئوری در عالم ذهن و سطح انتزاع است، بطوریکه بعضی از آرای مزبور، توان توضیح حداقل پیشامدها و روندها را ندارند. آنچه در پی می آید کاوش و ارزیابی منطق و ساز و کار نظریه های چهارگانه است. همه این متن در پی پاسخ بدین مساله است که کانون تراکم یا موتور محرکه امتناع اندیشه در چه حوزه ای است. به عبارت دیگر شرایط ایجاد و امتداد سرشت اندیشه چیست که در ایران متاخر، مفقود شده است. روش پژوهش این مقاله، تفسیر متن و نیز سنجش روایی تفسیر از طریق گفتگوی عمیق با صاحبان تخصص در اندیشه سیاسی – من جمله بعضی از همین چهار متفکر – است.
    کلید واژگان: انحطاط, عقب ماندگی, فلسفه, تجدد, غرب, سنت, دین خویی}
    Ghadir Nasri, Mahdi Roozkhosh
    This paper studies the viewpoints of four contemporary Iranian philosophers on the origin and trend of the decline of political thought in the recent Iran. Each thinker is considered as a representative of a school: Reza Davari, as an “Identity-based” thinker, formulates the decline based on the “Worldwide Westernization Crisis”, while Seyed Javad Tabatabei as a modern thinker theorizes the decline theory based on “The Fall of Philosophy and Conditions of Thought Refuse” especially the refuse of political thought. Abdolkarim Soroush as a modern religious thinker studies the decline of Muslims in general and not Iran in particular, while by a radical Nietzschean criticism on the body of religion, Aramesh doust-dar, contrary to Soroush, believes the “historical dominance of religious thought” on the social life of Iranians is the cause of decline. Apparently, Tabatabaei amongst these theorists gives a more comprehensive version of decline theory and makes it the focus of his research project. However, what is common in these thinkers is their ignorance of the realm of praxis that is the social formulation of idea and cessation of theory in the mind and level of abstraction, in a way that some of the said opinions fail to explain at least the events and trends. This article seeks to explain and evaluate the logic and mechanism of these four theories by answering the following question: In what area lies the core density or the driving force for thought refuse. In other words, what are the conditions to establish and extend the nature of thought that is lost in the contemporary Iran? The research method in this paper is the interpretation of the text as well as evaluation of the interpretation validity through deep dialogue with political thinkers including some of the said four thinkers.
    Keywords: decline, backwardness, philosophy, modernity, west, tradition, religious temperament}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال