به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « malaysia » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «malaysia» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسن شیخ الاسلامی، سجاد عطازاده*
    یکی از مسایل بسیار مهم در سال های اخیر، تلاش رژیم صهیونیستی برای برقراری رابطه با کشورهای مسلمان بوده است؛ به طوری که از اوت 2022 شاهد عادی سازی روابط امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان، به عنوان چهار کشور مسلمان، با رژیم صهیونیستی در قالب توافق نامه های ابراهیم بوده ایم. در این میان گمانه زنی هایی درباره پیوستن اندونزی و مالزی، به عنوان دو کشور مسلمان و مهم منطقه آسیای جنوب شرقی به این روند عادی سازی وجود دارد و گفته می شود در صورت این پیوستن و با توجه به اهمیت و ویژگی های این دو کشور، شاهد آغاز موج جدیدی از روند عادی سازی روابط بین کشورهای مسلمان و اسراییل خواهیم بود. در این مقاله با استفاده از روش امکان سنجی و استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانه ای در پی پاسخ به این پرسش هستیم که امکان پیوستن اندونزی و مالزی به قراردادهای ابراهیم چقدر است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح می شود که با توجه به دلایل مختلف، به ویژه احساسات شدید ضداسراییلی مردم این دو کشور، پیوستن اندونزی و مالزی به پیمان ابراهیم و عادی سازی روابط با اسراییل محتمل نیست. یافته های پژوهش ضمن تایید فرضیه نشان می دهد که پیوستن این دو کشور به توافق نامه های ابراهیم محتمل نیست، اما مسیر پیوستن اندونزی هموارتر از مالزی است. البته در این میان باید به عواملی مانند تاثیر بازیگران ثالث، به ویژه ایالات متحده و عربستان سعودی هم توجه کرد.
    کلید واژگان: آسیای جنوب شرقی, اندونزی, توافق نامه های ابراهیم, رژیم صهیونیستی, مالزی}
    Mohammad Hassan Sheikholeslami, Sajjad Atazade, *
    This article investigates the feasibility of Malaysia and Indonesia, as two Muslim countries in Southeast Asia, joining the Abraham Accords. Indonesia, the most populous Muslim country, is also one of the emerging economies of the world and expected to become one of the five largest economic powers in the future. Malaysia, a Muslim country with a flourishing economy, industry, and academic circles, is also among the most important Muslim countries in the world. Their location in Southeast Asia, hosting 240 million Muslims, and lying at the forefront of the geopolitical battle between the United States of America and China, adds to their importance.
    On September 15, 2020, President Donald Trump, along with Benjamin Netanyahu, the prime minister of Israel, and the foreign ministers of the United Arab Emirates and Bahrain, unveiled the Abraham Accords. Bahrain and the UAE became the first countries in the Persian Gulf to recognize Israel. Since then, Sudan and Morocco have also normalized their relations with Israel, and the United Arab Emirates has signed a trade agreement with Israel.
    From August to December 2020, Israel normalized its relations with the four countries of the UAE, Bahrain, Sudan, and Morocco. It is said that the Abraham Accords could potentially expand to include up to ten countries.
    Using the descriptive-analytical method and library sources, this article seeks to determine the feasibility of Malaysia and Indonesia normalizing relations with Israel and joining the Abraham Accords. Forging a relationship with Indonesia, the most populous Muslim country, has always been of paramount importance for Israel. Before the start of the so-called Abraham peace process, there was an idea among some that establishing relations with Indonesia could be a turning point in Israel's relations with Muslim countries. If other Muslim countries witnessed the normalization of Israel's relations with the largest and most populous Muslim country, it would be possible for Jakarta to become a model for them to follow. However, it has not been possible for Israel to establish relations with Indonesia, and Jakarta is one of the 28 countries that have not officially recognized Israel. In addition, according to a BBC survey conducted in 2017, only 9% of the people in Indonesia have a positive view of the foreign policy of Israel. Even in the Pew Institute survey in 2007, Indonesia ranked first in terms of solidarity with Palestine and opposition to Israel after five Middle Eastern countries.
    Regarding Malaysia, the anti-Israel sentiment among Malaysians is also high. According to a survey conducted by the Anti-Defamation League, 61% of the country's population have anti-Semitic sentiments. According to a survey conducted by the Pew Institute, only 11% of Malaysians support Israel in the conflict between Israel and Palestine, and 82% are pro-Palestine.
    When analyzing the feasibility of normalizing relations between Malaysia and Indonesia, several factors must be considered. One of the influencing factors is the United States of America. Both Malaysia and Indonesia are not among the so-called revisionist governments in the international order, and they may join the Abraham Accords if they are encouraged, insisted or forced by the United States. This is especially true for Indonesia, as we have seen the efforts of the Trump and Biden administrations to have Indonesia join the Jirga of Abraham Pact member states.
    Another important point that can affect the normalization of relations between Malaysia and Indonesia with Israel is Saudi Arabia's joining the Abraham Accords. Indonesia and Malaysia have warm relations with Saudi Arabia, which is the second Middle East partner of Malaysia, and relations between Indonesia and Saudi Arabia are also warm. According to the 2021 survey by Australia's Lowy Institute, Mohammed bin Salman, the crown prince of Saudi Arabia, is the most popular foreign leader in Indonesia. Therefore, it can be argued that Saudi Arabia's joining the process of normalizing relations between Muslim countries and Israel can also influence Indonesia and Malaysia and encourage them to do so.
    In conclusion, while the hypothesis of this research was based on the proposition that Indonesia and Malaysia joining the Abraham Accords and normalizing relations with Israel is not likely, the findings of the research confirm this hypothesis. Due to various reasons, especially the strong anti-Israel sentiments of the people of these two countries, Jakarta and Kuala Lumpur's joining the Abraham Accords is not likely, at least in the current time frame. However, factors such as the role-playing of the United States may make the atmosphere for the normalization of Indonesia's relations with Israel more favorable than that of Malaysia.
    Keywords: Abraham Accords, Indonesia, Israel, Malaysia, Southeast Asia}
  • رضا آقایی مزرجی*، مهدی فیضی

     دسترسی به توسعه نیازمند درپیش گرفتن سیاست های داخلی هماهنگ با اقتصاد یکپارچه جهانی است. نوشتار حاضر با بهره گیری از رهیافت نظری دولت توسعه گرای لفت ویچ، به نقش محیط بین الملل و سیاست خارجی در توسعه اقتصادی مالزی پرداخته و درصدد پاسخ گویی به این پرسش برآمده که محیط بین المللی و سیاست خارجی، در فرآیند توسعه ی مالزی در دوره ی زمانی 1980 تا 2010 از کدام ویژگی ها برخوردار بوده است. نگارندگان، چنین فرض گرفته اند که در فرآیند توسعه ی اقتصادی مالزی، حضور ویژگی های کمک کننده به توسعه ی اقتصادی در محیط نظام بین المللی (محیط بین المللی مناسب) و کنش گری مسالمت جویانه در سیاست خارجی (سیاست خارجی توسعه گرا)، نقش بنیادین در کامروایی مالزی در دسترسی به توسعه داشته است. روش پژوهش به کاررفته در نوشتار، مقایسه ای (چندمتغیره / دوره بندی زمانی) و شیوه گردآوری داده‏ها، کتابخانه‏ای است. یافته های نوشتار نشان می دهد که در عصر جهانی شدن، دسترسی به توسعه از راهرو سیاست خارجی مسالمت آمیز و بهره گیری همراهانه از نظام بین المللی امکان پذیر است.

    کلید واژگان: مالزی, توسعه اقتصادی, سیاست خارجی, محیط بین المللی, سیاست خارجی توسعه گرا}
    Reza Aghaee Mezerji *, Mehdi Feizi

    Susceptibility to development requires domestic policy-making which would be consistent with the integrated global economy. By drawing on the Leftwich’s Developmental State theory as a theoretical approach, this study aims to assess the role of international environment as well as the foreign policy of Malaysia in the process of Malaysia’s economic development. This paper will respond to a question: What are the features of Malaysia’s international environment and, its foreign policy as well in its process of economic development. This research presumes that some contributing features and factors to economic development such as favorable international environment and also peaceful foreign policy activism (developmental foreign policy) were instrumental in Malaysia’s prosperity in its way to economic development. The research method used in this paper is the comparative (multivariate time series) method. Data gathering method is based on library sources. The main findings of this study indicate that susceptibility to development is possible through peaceful foreign policy as well as cooperative utilization of the international system in the era of globalization.

    Keywords: Malaysia, Economic Development, Foreign policy, international environment, Developmental Foreign Policy}
  • محمود بهارلو*، مجید عباسی، گارینه کشیشیان سیرکی، علی آدمی
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای دولت و برنامه های توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران و مالزی است. شناخت ارکان قدرت و دولت و شاخصه های آن در جمهوری اسلامی ایران و مالزی، شناخت شباهت ها و تفاوت های عوامل پیشرفت و توسعه در ایران و مالزی، شناخت الگوی توسعه مالزی دوره ماهاتیر محمد و جمهوری اسلامی ایران و ارایه راهبردهای مناسب جهت توسعه و پیشرفت بیشتر در جمهوری اسلامی ایران از جمله دیگر اهداف این پژوهش می باشد. روش پژوهش، تحلیلی- مقایسه ای بوده و نتایج نشان داد جمهوری اسلامی ایران در دوران هاشمی رفسنجانی (1368 تا 1376) با اجرای اولین برنامه 5 ساله توسعه و با تاکید بر سیاست باز اقتصادی، بیشتر توسعه اقتصادی کشور با توجه اندک به مسایل اجتماعی- فرهنگی را مدنظر داشت و سید محمد خاتمی (1376-1384) ضمن گسترش روابط با کشورهای خارجی، بیشتر توسعه سیاسی و تقویت نهادهای مدنی را در داخل مورد توجه قرار داد. در هر دو دوره، برنامه به صورت دقیق اجرایی نشد و بخش هایی از آن متناسب با گفتمان دولت ها اجرا گردید. اما مالزی در دوره زمامداری ماهاتیر محمد اولا با الگو قرار دادن ژاپن و کره جنوبی و با تکیه بر سیاست نگرش به شرق، ثانیا ایجاد یک قدرت بوروکراتیک مشروع و دولت کاملا رشد یافته که معیار سنجش و اعتبار و شایستگی آن در متخصصان و دانشمندان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن بود، ثالثا با برنامه ریزی دقیق و تعهد به اجرای برنامه و رابعا توسعه روابط با کشورهای همسایه و قدرت های بزرگ مانند آمریکا با هدف جذب سرمایه های خارجی، موفق شد تا رشد و توسعه اقتصادی خود را به بهترین وجه ممکن دنبال کند.
    کلید واژگان: توسعه اقتصادی, سیاست خارجی توسعه گرا, مالزی, جمهوری اسلامی ایران}
    Mahmood Baharloo *, Majid Abbasi, Garineh Keshishyan Siraki, Ali Adami
    The purpose of this study is to compare the government and economic development programs in the Islamic Republic of Iran and Malaysia. Understanding the pillars of power and government and its characteristics in the Islamic Republic of Iran and Malaysia, recognizing the similarities and differences between the factors of progress and development in Iran and Malaysia, understanding the Malaysian development model of Mahathir Mohammad and the Islamic Republic of Iran and providing appropriate strategies for further development and progress in the Republic Islamic Iran are of the other objectives of this research.The research method was analytical-comparative and the results showed that the Islamic Republic of Iran during Hashemi Rafsanjani (1989-1997) with the implementation of the first 5-year development plan and with the emphasis on open economic policy, mostly considered the economic development of the country, but less attention was paid to socio-cultural issues; and Seyyed Mohammad Khatami (2005-2007) while expanding relations with foreign countries, focused more on political development and strengthening of civil institutions inside the country. In both periods, the program was not implemented precisely and parts of it were implemented in accordance with the discourse of governments.But Malaysia during the reign of Mahathir Mohamad succeeded in pursuing its economic growth and development in the best possible way due to: first, following Japan and South Korea models and relying on the policy of having an attitude to the East, and second, creating a legitimate bureaucratic power and a fully developed government, which is measured by the credibility of political experts and scholars. Third, with precise planning and commitment to the program, and fourth, developing relations with neighboring countries and major powers such as the United States to attract foreign investment.
    Keywords: Economic Development, Developmental Foreign Policy, Malaysia, Islamic Republic of Iran}
  • Mahmoud Baharloo, Majid Abbasi *, Garineh Keshishyan Siraki, Ali Adami

    The Middle East region, especially the oil-rich Iran, is regarded as one of Malaysia’s important economic and trading partners. Economic and political changes at the global and regional level have simultaneously shifted Malaysia’s interests in the region. At the same time, there has also been rising interest from countries in the region to expand their economic relationships with Malaysia. Given that the determination of the elite and the government, mobilizing resources and facilities and providing a safe and peaceful environment is needed to achieve development, the political structure and the government play a significant role in this regard, because the political structure of the government has a significant effect on attracting both foreign and domestic funds or the flight of financial and human capital, prioritizing development and various economic, political and military dimensions, etc. The comparative study of government and economic development programs in the Islamic Republic of Iran and Malaysia is the most important innovation in the present research, which has so far been less studied as a comparative study. This study was carried out aimed to conduct a comparative study of the common and different aspects in the political structure and government and their role in the economic development of Iran and Malaysia, which discussions have been written using historical adaptive methods and reference to library resources.

    Keywords: development, Political structure, Government, Malaysia, Islamic Republic of Iran}
  • بهاره سازمند*

    با پایان یافتن جنگ سرد، منطقه گرایی نو به عنوان فرآیندی مهم در عرصه بین المللی رو به گسترش بوده است و کشورها تلاش می کنند سیاست های منطقه گرایانه خود را به صورت دوجانبه و در قالب موافقتنامه های مشترک و یا چندجانبه و نهادینه شده در قالب تشکیل سازمان ها و نهادهای منطقه ای و یا به صورت موافقتنامه های چندجانبه به منظور تحقق اهداف خود توسعه دهند. بی شک، جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بررسی سیاست های آن در چند سال اخیر نمایان گر توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به گسترش روابط با کشورهای مختلف قاره آسیا در زیرمناطق مختلف از جمله شرق و جنوب شرق آسیا، جنوب آسیا، غرب آسیا و آسیای مرکزی است. هدفاصلی از انجام این پژوهش، بررسی ابعاد، وجوه، نوع و ویژگی دیپلماسی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی جنوب شرق آسیا در قالب نگاه به شرق است. استدلال اصلی نویسنده این است که سیاست نگاه به شرق و گسترش روابط علمی و فناوری با کشورهای جنوب شرق آسیا از اهمیت راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار نبوده است.

    کلید واژگان: نگاه به شرق, جمهوری اسلامی ایران, جنوب شرق آسیا, دیپلماسی علم و فناوری}
    Bahareh Sazmand *
    Introduction

    In today's world, education is the fourth dimension of foreign policy. Educational cooperation is a kind of investment for the future of diplomatic relations among nations. Since the most political elites are selected from academia, the expansion of international scholarships and the admission of international students are two ways of introduction of their cultures and communities to the future political leaders and the senior executives around the world. Academic relations can also develop political and economic relations between the governments. It is argued that from an economic point of view, science and technology diplomacy can save countries’ national economies, because, first, it accelerates countries’ scientific development; second, it creates a wealth of economic experience and connections, and third, it expands trade, industry, science, and national gross income as an economic resource. From a cultural point of view, the most important function of science and technology diplomacy is to spread and export the values, principles, norms, and meanings of the national culture of countries to the international arena. One of the pillars of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran since the ninth government onward has been to expand the relations with Asian countries in the form of Look East Policy. This article tries to analyze and evaluate a part of Look East Policy, namely science and technology diplomacy of the Islamic Republic of Iran toward the countries of the Southeast Asia region, especially the Islamic countries of this region. On this basis, we first address the issue of what is science and technology diplomacy and what are its components, features, and dimensions. Secondly, what are the goals and manifestations of this type of diplomacy? Third, what is the place of science and technology diplomacy in the Look East Policy of the Islamic Republic of Iran, and finally, how is Iran's science and technology diplomacy evaluated in relation to the Islamic countries of Southeast Asia, namely Malaysia and Indonesia?

    Discussion and Result

    If we want to study the science and technology diplomacy of the Islamic Republic of Iran toward the Islamic countries of Southeast Asia, namely Indonesia, Malaysia and Brunei, this study has to be done based on documented data. Unfortunately, there was no data on the country of Brunei in the research process, and therefore, this country was removed from the list of countries which were surveyed. There were also scattered data on scientific and technological cooperation of Iran on the one hand and Malaysia and Indonesia on the other hand, based on which the data of this topic has been adjusted. However, the science and technology diplomacy of the Islamic Republic of Iran toward the Islamic countries of Southeast Asia is significant in some indicators, including joint scientific productions with researchers from Malaysia, the establishment of a Persian language department at Putra University Malaysia and the conclusion of memorandums and academic agreements, but in some respects it still needs further strengthening. It seems that before addressing other indicators of the science and technology diplomacy of the Islamic Republic of Iran toward the Islamic countries of Southeast Asia, the issue of reviewing the Look East Policy should be on the agenda of the country's policymakers. Accordingly, the Look East Policy should move away from the initial reactionary and reflective status and become a strategic and long-term plan of Iran's foreign policy. The Islamic Republic of Iran can easily expand its cooperation with the mentioned countries in various fields, including science and technology, by belonging to the civilization of the Orient and having some cultural and religious commonalities and historical relations with the inhabitants of the Southeast Asian countries. Therefore, it must take a strategic and long-term approach to the great society of the East and devise a suitable strategy to make optimal use of the maximum capacity of Asian countries and promote its national interests.

    Conclusion

    In this regard, due to some cultural and religious commonalities, and historical relations with the countries of Southeast Asia, it is possible to come up with proposals focusing on different dimensions of diplomacy, which can be viewed as strategies for expanding science and technology diplomacy under the Look East Policy:• Holding joint scientific conferences and meetings in various areas;
    • Identifying the scientific capabilities of the Islamic countries of the region and trying to strengthen relations in those fields;
    • Compilation of a science and technology diplomacy document and determining the position of Islamic countries in the Southeast Asian region;
    • Making efforts at further expansion of the exchange of professors and students between the Islamic Republic of Iran and the Islamic countries of the region;
    • Promoting cooperation of national scientific and technological institutions with their counterparts in the Islamic countries of the region;
    • Establishig Persian language departments in Malaysian and Indonesian universities;
    • Using the capacity of regional institutions and organizations to expand scientific and technological relations;
    • Holding training courses for Iranian ambassadors and diplomats in the countries of the region to get acquainted with science and technology diplomacy as well as the scientific developments in the country of mission.

    Keywords: Look East policy, Islamic Republic of Iran, Southeast Asia, Malaysia, Indonesia, Science, Technology Diplomacy}
  • رحیم عینی *، رضا دلاوری
    هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی عملکرد اقتصادی دولت ماهاتیر محمد در مالزی و سیدمحمد خاتمی در جمهوری اسلامی ایران براساس نظریه «آدریان لفت ویچ» مبنی بر نقش ساختار سیاسی و دولت در رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. روش این پژوهش، مطالعه کتابخانه ای و از نوع توصیفی - تحلیلی است. با توجه به نقاط مشترک در اندیشه سید محمد خاتمی و ماهاتیر محمد پیرامون توسعه اقتصادی، در این پژوهش دلایل عملکرد ضعیف تر محمد خاتمی نسبت به همتای خود در مالزی بررسی شد. یافته ها حاکی از آن است که با وجود دیدگاه های اقتصادی مشابه خاتمی و ماهاتیر محمد، به دلیل عدم اقتدار و قدرت رئیس جمهور در تعیین سیاست های اقتصادی کشور ایران، خاتمی نتوانست برنامه های اقتصادی خود را به طور کامل اجرا کند. در حالی که ساختار سیاسی و تبعیت سایر نهادهای سیاسی مالزی از ماهاتیر محمد باعث شد تا او، مالزی را به سمت توسعه اقتصادی با به کارگیری برنامه های اقتصادی خود سوق دهد. بنابراین، توسعه اقتصادی ایران، مستلزم اجماع ملی و حمایت از سیاست های اقتصادی تعیین شده می باشد. در مجموع باید گفت، توسعه اقتصادی نیازمند محیطی آرام و کم تنش، انسجام درونی نخبگان جامعه، تکثرگرایی سیاسی و مذهبی، ثبات سیاسی، و فرهنگ تلاش جمعی است.
    کلید واژگان: ایران, نظریه آدریان لفت ویچ, توسعه اقتصادی, توسعه یافتگی, ساختار سیاسی, مالزی, ماهاتیرمحمد, محمد خاتمی}
    Rahim eini *, reza delavari
    The purpose of this study is to compare the economic performance of Mahathir Bin Mohammad’s government in Malaysia and Seyyed Mohammad Khatami’s in the Islamic Republic of Iran based on “Adrian Leftwich's” theory of the role of political structure and government in the economic growth and development of countries. The present study’s research method is library research and descriptive analytical research. Considering the common points in the thoughts of Seyyed Mohammad Khatami and Mahathir Bin Mohammad on economic development, this study examines the reasons behind the weaker performance of Seyyed Mohammad Khatami compared with his counterpart in Malaysia. The findings suggest that, despite Khatami's and Mahatir Bin Mohammad's similar economic views, Khatami was unable to fully implement his economic plans due to the lack of authority and power of the president in determining the economic policies of Iran. While the political structure and compliance of other Malaysian political institutions from Mahathir Bin Mohammad led him to move Malaysia towards economic development using his economic plans. Therefore, Iran's economic development requires a national consensus and support for established economic policies. In sum, economic development requires a calm and low-tension environment, the internal solidarity among the elite of the community, political and religious pluralism, political stability, and a culture of collective efforts.
    Keywords: Adrian Leftwic theory, Development, Economic Development, Iran, Malaysia, Mohammad Khatami Mahathir Bin Mohammad, Political Structure}
  • صغری صالحی *، حاکم قاسمی
    مجاری غیردولتی مردم‎نهاد و شیوه های فرهنگی یکی از راه های ارتباط با ملت‎ها و دستیابی به اهداف فرهنگی و منافع ملی است. سازمان‎های فرهنگی غیردولتی زنان مالزی یکی از این مجاری غیررسمی است. در مالزی سازمان های غیردولتی بسیاری برای حمایت از پیشرفت زنان، بنیان خانواده و به وجود آوردن فرصت های شغلی و فرهنگی فعالیت می کنند. تاسیس این مراکز، رشد مثبت فرهنگی و غنای توسعه ملی در حوزه فرهنگ مالزی را به ویژه در حوزه زنان به دنبال داشته است. بنابراین شناسایی سازمان های فرهنگی مالزی به لحاظ بافت فرهنگی قوی و محل حضور ادیان و آیین های مختلف، زمینه و فرصتی برای همکاری و ترویج ارزش‎های فرهنگی است. هدف این نوشتار، بررسی سازمان‎های غیررسمی زنان مالزی و شناسایی فرصت‎هایی است که برای ترویج ارزش‎های فرهنگی ایران در مالزی وجود دارد. از این‎رو، تلاش می‎کند به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‎توان با استفاده از این فرصت‎ها به ترویج ارزش‎های فرهنگی جمهوری اسلامی پرداخت؟
    براساس نظریه سازه‎انگاری، ترویج ارزش‎های فرهنگی مشترک، سبب شکل‎دهی و تقویت هویت مشترک و به تبع آن کنش‎های همسو می‎شود. بنابراین، دسته‎بندی نهادهای غیررسمی زنان مالزی و ترویج ارزش‎های متناسب با محور فعالیت‎های آنها، تمرکز بر ارزش‎ها و باورهای مشترک، و برنامه‎ریزی بر مبنای فعالیت‎های عمده و اصلی این نهادها (مانند دفاع از حقوق زنان، استبدادستیزی، تامین آزادی های قانونی، عدالت اجتماعی) ، استفاده از ویژگی های بنیادین این نهادهای غیررسمی (مانند ساختار مردمی، دسترسی آسان و نداشتن قید و بندهای معمول سازمان‎های دولتی) نقش موثری در ایجاد و تقویت نگرش‎های مشترک نسبت به مسایل و ارزش‎های فرهنگی و اجتماعی دارد. نگرش‎های مشابه نیز عملکردهای هماهنگ و در نتیجه ترویج ارزش‎های فرهنگی را به همراه دارد. این نوشتار به روش تحلیلی- توصیفی، با معرفی برخی از سازمان های غیردولتی زنان در مالزی و بیان فعالیت های آنها، می کوشد زمینه ها و فرصت های موجود در عرصه فعالیت این سازمان ها را برای ترویج ازرش های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بررسی و معرفی نماید.
    کلید واژگان: سازمان های غیررسمی و مردم‎نهاد, مالزی, جامعه زنان, همکاری فرهنگی, ارزش های فرهنگی و جمهوری اسلامی ایران}
    Soghra Salaei *
    Paths of NGOs and cultural ways are one of the communicative ways with the nations and access to cultural purpose as well as national interests. Cultural nongovernment organizations of women in Muslim countries are one of this unofficial paths which it can be used for promotion of cultural values.
    In Malaysia, there are many of NGOs which act for Protection of women's promotions, family foundation and creating of cultural and professional opportunities. As a result of establishment this center, cultural positive development and national development richness has arisen in Malaysia culture area and especially in women's field. Therefore, cultural organizations recognition of Malaysia is important because of Strong cultural context and religious place and different rituals for Iran utilization of this opportunities.
    Classification of Malaysian women's NGOs and promotion of fit values with their activities axis, focus on values and common beliefs, introducing positive dimensions and reforming attitudes to this unofficial organizations, Planning for the main activities of these institutions and use of fundamental features that of can be beneficial to more convergence with Malaysian women and finally promoting cultural values.
    This paper with analytical-descriptive method by introducing some of women NGOs in Malaysia and explanation of their activities want to introduce available fields and opportunities in activity field of this organizations for promoting cultural values of Iran Islamic Republic.
    Keywords: cultural organizations, Malaysia, cultural values, Islamic Republic of Iran}
  • سمانه بایرامی، نعمت الله موسی پور *
    سیاست(سیاست گذاری) علمی کشورها چارچوب اصلی فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی کشورها را مشخص می کند. سیاست گذاری علمی در ارتباط مستقیم با سرنوشت مردم، گروه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. در این مقاله تلاش شده که سیاست علمی مالزی و ترکیه مورد تحلیل مقایسه ای قرار گیرد. پژوهش بر اساس روش توصیفی _تحلیلی و داده های لازم از طریق مطالعه اسنادی و کتابخانه و نیز سایت های رسمی سیاست گذاری علمی کشورهای مزبور استخراج شده است. مقایسه این دو واحد سیاسی با توجه به دو مولفه «ساختار و نهادهای موثر در سیاست گذاری علمی » و «میزان بودجه تخصیص یافته» صورت می گیرد. کشورهای مالزی و ترکیه به عنوان دو کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی، با اعطای استقلال نسبی به مراکز علمی و افزایش ارتباطات بین المللی دانشگاه ها در مسیر توسعه علمی حرکت کردند. این کشورها با مشارکت بخش خصوصی، بودجه پژوهشی را افزایش دادند. در مالزی به طور مشخص توسعه علمی، نقش سکوی پرش را برای دستیابی به توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشت. مقایسه این دو واحد سیاسی با توجه به مولفه های مذکور، می تواند چشم انداز مناسبی از سیاست علمی در این کشورها و مقایسه آن باسیاست گذاری علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی در داخل کشور فراهم سازد تا از این رهگذر بتوان گامی در جهت توسعه سیاست گذاری علمی در کشور برداشت.
    کلید واژگان: سیاست علمی, علوم انسانی, ساختار نهادی, سیاست گذاری, ترکیه, مالزی}
    Nematolah Mosapour *
    Scientific policy of the countries defines the main framework of scientific, research and educational activities of each country. Scientific policy is directly related to the fate of the people, and political, economic and social groups. This paper attempts to make a comparative analysis of the Malaysian and Turkish scientific policies. The research is based on descriptive-analytical method and the required data were collected through documentary and library studies as well as official scientific policy sites of these countries. The comparison of these two political states takes place according to the two components of the "structure and institutions that are effective in scientific policy making" and "the amount of allocated funds". These countries, Malaysia and Turkey, as the two members of the Organization of Islamic Cooperation (OIC), moved towards the scientific development by granting relative independence to scientific centers and increasing the international connections of universities. These countries increased research budgets with participation of private sector. In Malaysia, in particular, scientific development played the role of jump platform for achieving economic, social and political development. Comparing these two political states with respect to these components can provide an appropriate perspective of scientific policy in these countries in comparison with scientific policy in our country, especially in the field of human sciences in the country, so that we can step towards the development of politics in scientific research.
    Keywords: scientific policy, humanities, institutional structure, policy making, Turkey, Malaysia}
  • رضا شیرزادی *
    کشور مالزی به عنوان یکی از توسعه یافته ترین کشورهای مسلمان واقع در شرق آسیا، در کمتر از چهار دهه از کشوری فقیر و کم درآمد به کشوری توسعه یافته با درآمد چشمگیر تبدیل شده، و فرآیند صنعتی شدن و فعال شدن به عنوان یک اقتصاد مولد را طی کرده، و در حال تعمیق آن است. این کشور با توجه به تحولات جهانی، در حال حاضر در بسیاری از زمینه های تولید و خلاقیت، فعال است. بی تردید دوره نخست وزیری مهاتیر محمد (2003-1981) یکی از دوره های اصلی خیزش توسعه ای این کشور محسوب می شود. او نخبه و اندیشمندی توسعه گرا است. ویژگی نخبگان توسعه گرا، عزم راسخ برای پیشبرد توسعه، پایبندی به رشد و تحول اقتصادی، و توانایی آنان برای پیشبرد اهداف خویش است. بررسی دیدگاه های ماهاتیر محمد بیانگر زوایای اندیشه ای یکی از رهبران توسعه گرا در جهان اسلام است. مقاله حاضر درصدد بررسی عمده ترین دیدگاه های مهاتیر محمد به عنوان یک اندیشمند توسعه گرا است این که رگه های اصلی توسعه گرایی را در اندیشه او استخراج و برجسته کند.
    کلید واژگان: مهاتیر محمد, مالزی, توسعه گرایی, نخبگان توسعه گرا, اندیشه توسعه گرا}
    Reza Shirzadi *
    Malaysia, as one of the most developed Muslim countries in East Asia, has become a developed country with a dramatic income growth in less than four decades. It has gone through the process of industrialization and activation as a productive economy and the process of industrialization and activation as it produces a productive economy and is still deepening it. Due to global developments, the country is currently active in many fields of production and creativity. It is unlikely that Mahatyr Mohammad’s era (1981-2003) is one of the main periods of the development of this country. He is an elite and thinker of development. The characteristic of the developmental elites is the firm determination to advance development, adhere to economic growth and development, and their ability to advance their goals. Reviewing the viewpoints of Mahatyr Mohammad represents the angle of thought of one of the most progressive leaders in the Muslims world. The present article seeks to study the main views of Mahatyr Mohammad as a developing thinker in order to extract and highlight the main veins of developmentalism in his thought.
    Keywords: Mahatyr Mohammad, Malaysia, Developmentism, Developmental elites, Developmental thought}
  • هدی غفاری*، فاطمه افشاری
    نظام حقوقی مالزی، الگو گرفته از حقوق انگلستان است؛ اما این کشور پس از استقلال، سیستم فدرالیسم و به تبع آن، نظام عدم تمرکز سیاسی را برای حکومت خود برگزید. اما مسئله مهم این است که آیا نظام عدم تمرکز سیاسی به طور کامل و مناسب در این کشور محقق شده است و با چه آسیب هایی مواجه است؟ دولت های ایالتی و محلی که نماد عدم تمرکز در کشورها هستند در قانون اساسی مالزی با وظایف و حدود صلاحیت های مشخص تعیین شده اند؛ اما در عمل دولت فدرال در فعالیت های دولت های ایالتی دخالت دارد. وجود مسئولیت های محدود همراه با نظارت شدید دولت فدرال و مداخله در تعیین سیاست های الزام آور واحد برای تمامی دولت های محلی، منابع مالی محدود، انتصاب مقامات محلی توسط دولت فدرال و... امکان فعالیت مستقل را از دولت های محلی سلب نموده است. این امر نشان می دهد که فدرالیسم به عنوان سیستم حاکم بر یک دولت، لزوما به سمت عدم تمرکز رهنمون نمی شود. در تحقیق پیش رو با مطالعه کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته ایم.
    کلید واژگان: مالزی, انگلستان, عدم تمرکز, دولت فدرال, دولت ایالات, دولت محلی}
    Hoda Ghafari *, Fatemeh Afshari
    Purpose
    Administrative decentralization seeks to redistribute authority, responsibility and financial resources to provide public services among different levels of the government. It is the transfer of responsibility for the planning, financing and management of certain public functions from the central government and its agencies to field units of government agencies, subordinate units or levels of government, semi-autonomous public authorities or corporations, or area-wide, regional or functional authorities. When governments devolve functions, they transfer authority for decision-making, finances, and management to quasi-autonomous units of local government with corporate status. According to Article 3 of the Constitution of Malaysia, Islam is the country's official religion; therefore, studying the legal system of this country, which has a Muslim background, is essentially important to our country. In addition, given the importance of decentralization in Iran, it is of considerable importance to study the challenges of the decentralization system, even when they are formed in a federal system. The Malaysian legal system, modeled based on the English law, has, after independence of the former country, chosen federalism, and, consequently, the political decentralization system for their government. However, the important issue refers to whether the system of political decentralization has been achieved completely and properly in this country and what are its damages? Decentralization can be a way of improving access to services, tailoring government actions to private needs, and increasing the opportunities for state-society interactions.
    Design/Methodology/Approach: This paper is formed and based on the critical paradigm with the descriptive method, and has been conducted in two sections. The first section of the study investigated the levels of government, and, in the second part, the relationship between federal, state and local governments will be discussed.
    Findings: Malaysia is one of the three Asian countries and the only southeastern Asian country which has chosen a federal government. The important matter is whether the mentioned federal system results in decentralization? The Malaysian government includes three layers: the federal government, the government of provinces and local government. The provincial and local governments, as the symbol of decentralization in such countries, are determined in Malaysia’s Constitution with their duties, discretions and limitations. Actually, however, the federal government interferes in provincial activities. 91 percent of financial resources are controlled by the federal government. The independent activities of local governments are hindered by factors such as limited responsibilities, federal and provincial governments’ interference in local government affairs, the role of the national association and housing ministry parallel to the local government regarding law and policy-making, existence of unique obligatory policies for all local governments, limited financial resources, and the appointment of local authorities by the federal government. Consequently, the above explanations imply that federalism, as a governmental system, will not necessarily result in decentralization.
    Originality/Value: Given the large number of studies on the issue of decentralization in the Iranian legal system, this paper, with the aim of observing the originality principle, intends to conduct a comparative study on the legal systems of Malaysia and the United Kingdom.
    Keywords: Decentralization, England, federal government, local government, Malaysia}
  • علی اکبر ضیایی*

    در حال حاضر، انواع قرایت های مختلف و گاه متضاد از اسلام در این سرزمین وجود دارد و مسلمانان بومی، همواره به دنبال تقویت مبانی هویت خود، به مثابه اکثریت و یا اقلیت مسلمان در جنوب شرق آسیا با تمسک به یکی از این جریان های فکری بوده اند. مردم کشورهای مالزی و اندونزی، بیش از دیگر ملل جنوب شرق آسیا به بحث و مناقشه درباره هریک از این تفکرات اسلامی می پردازند، اما وضعیت در تایلند و فیلیپین به گونه دیگری است، یعنی مردم این دو کشور اغلب با جریان سازی های دینی-نژادی روبه رو هستند و به اسلام، تنها از منظر خویشاوندی، نژادی، قومی، زبانی و در نهایت فرهنگی می نگرند و مسایل تیوریک شریعت، مسایل مهم و روز آنان تلقی نمی شود. پس از دوره سوهارتو (1998م) و نیز حادثه یازده سپتامبر 2001، افراط گرایان جهادی در منطقه شرق آسیا رسوخ پیدا کردند. فشارهای اقتصادی و مقابله با مدرنیسم مادی گرا و همین طور جریان جهانی شدن و طبیعت مصرف گرایی کاپیتالیسم، دخالت های غربی ها در کشورهای اسلامی و اعمال فشار و زور بر مسلمانان فلسطین، تجاوز آمریکا به افغانستان و دخالت نابه جا در منطقه بالکان، همگی دست به دست هم دادند و سبب شدند تا بسیاری از مسلمانان این منطقه به سمت اسلام رادیکالی و قرایت افراط گرایانه از دین روی آورند. تفکرات سلفی با حمایت عربستان سعودی از یک سو و نگرش های روشنفکران ملی گرا و لیبرال از سوی دیگر، هر دو در کنار هم پیش می رفتند و گاه نیز بر سر منافع مشترک میان آن ها نزاع و درگیری شکل می گرفت.

    کلید واژگان: مالزی, جماعت اسلامی, مجاهدین مالزی, وهابیت, افراط گرایی, اشعریسم}
    AliAkbar ZiyaI *

    Presently, there are all different and sometimes opposite interpretations of Islam in South East Asia. Muslims of this region have been continuously seeking to strengthen their identity as the Muslim majority and/or minority by resorting to one of these intellectual trends. The people of Malaysia and Indonesia have disputed over each of these Islamic reflections more than other nations in this region. However, the situation is different in Thailand and the Philippines, as their people are facing religious-racial trends which regard Islam only in kinship, racial, ethnic, lingual and cultural perspective and religious theoretical issues are not considered as their important and daily matters. After Suharto (1998) and September 11 events (2001), Jihadi extremists penetrated East Asian regions. Because of economic pressure and confrontation with materialist modernism, globalization, capitalist consumerism, western intervention in Islamic countries, repression of Palestinian Muslims, US invasion of Afghanistan and improper intervention in the Balkans, many Muslims in this region inclined toward radical Islam and extremist interpretation of religion. Salafi reflections supported by Saudi Arabia from one side and the attitudes of nationalist and liberal intellectuals from other side advanced side by side; and sometimes they confronted each other for mutual interests.

    Keywords: Malaysia, Jamaat-e-Islami, Mujahedin Malaysia, Wahhabism, Extremism, Ash’arism}
  • محسن خلیلی، رضا دانشمندی
    هویت یابی وستفالیایی در روابط بین الملل، بستر تاریخی شکل گیری فرایند دولت/ ملت سازی بوده است. تقسیم بندی سیاسی جهان بر اساس «دولت/ ملت»، نشان دهنده پیدایش و کمال فرایند عرفی سازی عرصه سیاست است. سرنوشت فرایند عرفی سازی عرصهی سیاست در کشورهای جهان اسلام، از اهمیت برخوردار است، بنابراین می بایست میزان اسلامیت (نقش اسلام و دین و مذهب) را در روند دولت/ ملت سازی نزد دولت های مسلمان روشن کرد. نگارندگان با گزینش مدل مالزی تلاش می کنند که نشان دهند مصالح هویت سازانه در روند دولت/ ملت سازی در کشور مالزی چگونه بوده است، بنابراین با بهره گیری از روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی، نگارندگان کوشش کرده اند به برخی از خصلت های فرایند دولت/ ملت سازی اشاره کنند. پس از بررسی تحلیلی مدل مالزیایی توسعه ، به نظرمی رسد روند دولت/ ملت سازی مالزی، در میان کشورهای جهان اسلام، به دلیل وجود عناصر گوناگون قومی و مذهبی، بدون اقتدارگرایی بوروکراتیک ممکن نبوده است.
    کلید واژگان: مالزی, دولت, ملت سازی, هویت ملی}
    Mohsen Khalili, Reza Dansehmandi
    The Westphalian identification in international relations was the historical context of formation of the process of state/nation-building. The classification of the world countries on the basis of nation-state model underlines the emergence and evolution of the process of secularization of political arena. The fate of the process of secularization in the political landscape of the Islamic countries is of great significance. Hence, it is necessary to shed light on the degree of Islamism (role of Islam, religion and religious sects) in the process of state/nation-building among Muslim states. Attempts have been made in the present paper to explain the ingredients of the process of state/nation-building inMalaysiathrough descriptive-analytical method. The findings of the present paper indicate that the process of state/nation-building inMalaysia, due to certain ethnic and religious factors, was not possible without an authoritarian bureaucratic system.
    Keywords: malaysia, state, nation building, national identity}
  • حسین رفیع، میثم بلباسی*

    توسعه یکی از مفاهیم خیلی مهم برای همه کشورها، به ویژه برای کشورهای درحال توسعه و جهان سوم است. کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا، از جمله کشورهایی هستند که توانسته اند تحت عنوان دولت های توسعه گرا، با اتخاذ سیاست های مناسب سیاسی- اقتصادی به توسعه مطلوب و بالایی برسند. کشور مالزی نیز به ویژه از زمان نخست وزیری ماهاتیر محمد توانست به توسعه بالایی دست یابد و تبدیل به مالزی نوین شود و این توسعه همچنان ادامه دارد. سوال پژوهش حاضر این است که چه عوامل و سیاست هایی باعث توسعه سریع کشور مالزی به ویژه از دهه 1980 به بعد شده است؟ یافته های پژوهش حاضر حاکی از این است که کشور مالزی با ایجاد دولت های توسعه گرا و اتخاذ سیاست هایی چون صنعتی شدن، خصوصی سازی، توسعه صادرات، ثبات اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی، تاثیرپذیری از الگوی توسعه ژاپن، اقتصاد مبتنی بر دانش، توسعه تکنولوژی ملی، مدیریت و تصمیم گیری های دولت، بالا بردن بهره وری اقتصاد، برنامه ریزی اقتصادی، توسعه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات و... به توسعه سریع اقتصادی دست یافته و توانسته به سطح توسعه همه جانبه و بالایی برسد و به الگویی برای دیگر کشورهای درحال توسعه جهان سوم تبدیل شود. به نظر می رسد دولت مالزی مهم ترین نقش و جایگاه را در توسعه سیاسی- اقتصادی این کشور دارا بوده است، لذا مالزی نوین، به ویژه مالزی دوران نخست وزیری ماهاتیر محمد، نمونه خوبی از عملکرد مثبت دولت های توسعه گرا را به نمایش گذاشته است. برای پاسخ گویی به پرسش این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است.
    پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و توسعه ای و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. یعنی محقق علاوه بر تصویرسازی آنچه هست، به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مساله می پردازد. فنون و تکنیک های جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، با استفاده از روش ترکیبی می باشد؛ یعنی از منابع کتابخانه ای، اسناد و مدارک، نشریات، مجلات و مقالات معتبر تخصصی استفاده می شود.

    کلید واژگان: توسعه, مالزی, ماهاتیر محمد, دولت توسعه گرا, صنعتی شدن, صادرات}
    Hossein Rafie, Meisam Belbasi

    Development is one of the most important concepts for countries, especially for developing countries in the Third World. Southeast Asian countries are among the countries that, as development-oriented states, could achieve an optimal and high development by adopting appropriate political-economic policies. Malaysia, especially from the time of the Prime Minister Mahatyr Muhammad, was able to achieve a high development and become modern Malaysia and this development is still ongoing. The research question is that what factors and policies led to the rapid development in Malaysia, particularly from the 1980s onwards? The findings of this study suggest that the Malaysian government achieved rapid economic development and could reach to a high level of all-round development and has become a model for other  developing countries in the Third World by establishing a development-oriented state and adopting the policies such as industrialization, privatization, export development, economic stability, foreign investment, being influenced by the Japanese development model, knowledge-based economy, national technology development, management and governmental decision-making, enhancing economic efficiency, economic planning, national development of communications and information technology and so on. It seems that the Malaysian government has played the most important role in Political-Economic development of  the country. The modern Malaysia, especially the Malaysia at  Prime Minister Mahatyr. M time, is a good example of a development-oriented state affirmative action. To answer this research question, descriptive - analytic study is utilized.

    Keywords: Development, Malaysia, Mahatyr.M, development-oriented state, export, industrialization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال