به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « structuralism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «structuralism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی شیرخانی، ماشاالله حیدرپور، سیف الدین درویش زاده *

    سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از جمله سیاست های مهم دولت ها محسوب می شود. به آن جهت که با زندگی و رفاه مردم سروکار دارد. اصلی ترین کارویژه سیاست گذاری توسعه اقتصادی عبور از چالش ها و بحران های توسعه محسوب می شود. هریک از نهادهای سیاست گذار ایران در دوران های مختلف تاریخی، نقش موثری در ارتقا و بهینه سازی روند سیاست ها به انجام رسانده اند. اصلی ترین چالش سیاست گذاری توسعه اقتصادی را می توان براساس مسائل حل نشده و تکرار شونده در برنامه های اقتصادی ایران مشاهده کرد. اقتصاد توسعه در شرایطی از اثربخشی برخوردار است که چالش های آن شناسایی و ترمیم شود. سیاست گذاری اقتصادی ماهیت هنجاری- اکتشافی و مبتنی بر برنامه ریزی دارد. هریک از مولفه های یاد شده چگونگی فهم ساختاری در وقوع پدیده ها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر را امکانپذیر می سازد. بنابراین فهم و شناسایی این آسیب های ساختاری زمینه ساز روند سیاست گذاری درست و صحیح در عرصه و حوزه اقتصادی می باشد. سوال اصلی مقاله، طبقه بندی و اولویت بندی آسیب شناسی سیاست های  اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مراحل تدوین و اجرای سیاست ها چگونه است؟ یافته ها نشان می دهد که سیاست گذاری اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران برمبنای رویکرد مدل تک مرحله ای واکنشی مبتنی بر خط مشی دستوری تصاعدی ، فقدان راهبرد همه جانبه و بی توجهی به چشم انداز سازمانی از منظر آموزه های سیاست گذاری عمومی می توان ارزیابی نمود.

    کلید واژگان: آسیب شناسی, سیاست گذاری, اقتصادی, جمهوری اسلامی, اولویت بندی}
    Ali Shirkhani, Mashallah Hyderpour, Saifuddin Darvishzadeh *

    According to many Iranian analysts, this country was caught in the abuse of this situation by the Chinese side in its relations with China during the sanctions period. The Chinese also believe that they have stood by the sanctions and their friendship with Iran as much as possible and have paid a lot of costs in front of the international environment and the West. Therefore, the Islamic Republic of Iran and the People's Republic of China, while having very favorable capacities in relation to each other's needs, also have challenges in the political, economic, and cultural fields, and these challenges are the subject of our analysis in this article. . In this research, we have examined the challenges of relations between the Islamic Republic of Iran and the People's Republic of China in the form of a geopolitical theoretical framework, with the approach of cultural geopolitical effects on the foreign policy of the two countries, and with the method of applied research and qualitative analysis, and we have drawn conclusions. We believe that it is necessary for the Islamic Republic of Iran to pay more attention to cultural and civilizational patterns in its diplomacy towards China, as well as through dialogue, holding joint think-tank meetings, strengthening scientific diplomacy and extensive elite relations between thinkers and politicians. And the professors of the two countries will make the mentality of both sides closer and more understandable so that the challenges reviewed in this article will be solved and the relations between the two countries will be smooth and deeper.

    Keywords: Iran, China, Cultural Geopolitics, Cultural Diplomacy, Structuralism}
  • محسن نصر اصفهانی*، فاطمه نصرالهی، پرویز دلیر پور، احمد کاظمی
    دراین مقاله براساس ساختار اجتماعی که ونت در رویکرد سازه انگاری ارائه داده است، به تحلیل چگونگی شکل گیری و گسترش قدرت محور مقاومت اسلامی درمنطقه غرب آسیا پرداخته شده است. براین اساس زیرساخت-های سه گانه معنایی، مادی و منافع در رابطه با منطقه غرب آسیا مورد تحلیل قرار گرفته است تا بتوان نقش عوامل معنایی و هویتی، محیط مادی و نوع تفسیر بازیگران آن و ساختار منافع چهارگانه شامل امنیت هستی شناسی، امنیت مادی، توسعه و شناسایی را در شکل گیری و گسترش محور مقاومت اسلامی با تاکید بر رهبری ج. ا.ا مورد ارزیابی قرار داد. نگارنده با این پیش فرض شروع به تدوین این پژوهش می کند که یک یا چند عامل صرفا مادی یا معنایی نمی توانند به تنهایی در شکل گیری و گسترش محور مقاومت اسلامی موثر باشند. سوال اصلی این پژوهش عبارت است از: از منظر سازه انگاری ساختار اجتماعی منطقه غرب آسیا چگونه در شکل گیری گسترش قدرت محور مقاومت اسلامی نقش داشته است؟ این مقاله به شیوه تحلیلی- توصیفی نگاشته شده است.
    کلید واژگان: محور مقاومت اسلامی, جمهوری اسلامی ایران, ساختار اجتماعی, سازه انگاری, انقلاب اسلامی}
    Mohsen Nasresfahani *, Fatemeh Nasrolahi, Parviz Delirpoor, Ahmad Kazemi
    In this article, based on the social structure presented by Vent in the constructivist approach, the analysis of the formation and expansion of the power axis of the Islamic resistance in the West Asian region has been analyzed. Based on this, the triple infrastructures of semantic, material and interests have been analyzed in relation to the West Asian region in order to understand the role of semantic and identity factors, the material environment and the type of interpretation of its actors and the structure of quadruple interests including ontological security, security Material, development and identification in the formation and expansion of the axis of Islamic resistance with emphasis on the leadership of c. AA evaluated. The author starts compiling this research with the premise that one or more material or semantic factors alone cannot be effective in the formation and expansion of the axis of Islamic resistance. The main question of this research is: From the perspective of structuralism, how did the social structure of the West Asian region play a role in the formation of the expansion of the power axis of the Islamic resistance? This article is written in an analytical-descriptive way.
    Keywords: Axis of Islamic resistance, Islamic Republic of Iran, social structure, Structuralism, Islamic Revolution}
  • عباس اسکندری*، موسی نجفی

    این مقاله در صدد است با بررسی برخی از آثار محمد عابدالجابری، اندیشمند معاصر مراکشی، به روش شناسی او در تدوین منظومه نظری موسوم به تکوین عقل عربی بپردازد. این اعتقاد که روش چیزی از پیشساخته و معین و در بردارنده دیدگاهی پیشین، ثابت و فرسخت نیست؛ بعنوان هسته اصلی روش شناسی جابری و اقتباس های مختلف روشی او از اندیشمندان و مکاتب مختلف و گاه متعارض غربی نشان داده می شود. او روش را ابزاری بدون هدف می شمارد که به نسبت موضوع، وجه تاریخی آن، حیات اجتماعی و... امکان انعطاف، انطباق یا تغییر دارد. روش جابری در پژوهش میراث عربی- اسلامی آمیزه ای از روش ساختاری، تحلیل تاریخی و تفکیک بین عناصر ایدیولوژیک و معرفتی است.تحلیل تاریخی وجه مهمی از روش جابری است که تنها پس از مواجهه بی واسطه با متن آغاز می گردد. همچنین بررسی مواردی چون کلیت سازی و تعمیم آن، توجه و بکارگیری رویکرد روان تحلیلگری، وجه هرمنوتیک تفسیرهای تاریخی، و روش بومی سازی مفاهیم. به عنوان یکی از مهمترین نتایج در این مقاله به این امر تاکید می گردد که روش شناسی او بخصوص بکارگیری ساختارگرایی ضمن اینکه امکانات تحقیق تاریخی را در تحقیقات جابری گسترده کرده، ولی همزمان موجب ایستایی و حتی تحمیل ساختارهای انتزاعی و غیر واقعی به متن تاریخی شده است.

    کلید واژگان: محمد عابدالجابری, روش شناسی, ساختارگرایی, تحلیل تاریخی, عقل عربی}
    Abbas Eskandari *, Musa Najafi

    This article seeks to examine some of the works of Mohamed Abed al-Jaberi, a contemporary Moroccan thinker, on his methodology in formulating a system of theory called the development of the Arab intellect.The belief that the method is changeable and does not involve the presupposition of specific and rigid content; It is shown as the core of Abed Al-Jabri's methodology.Structuralism is Jaberi's most important theoretical approach in the field of method, which dominates throughout his work.At this stage, the text with cultural, political, economic and social contexts, historical margins, time of its creation, production environment, environmental culture, factors affecting its production, interpretations, influences, possibilities that it has taken or created and characters around it The issues are being reconsidered.Algebraic uses of Western schools such as generalization, application of psychoanalytic approach, hermeneutic aspect of historical interpretations and localization of concepts are considered.In methodology, Jabri makes a new and unique practical claim by separating the ideological elements of Islamic heritage from the epistemological elements. Thus, bias prevention solutions are another area of study in this article.The application of structuralism, while expanding the possibilities of historical research, has also caused stagnation and even the imposition of abstract and unrealistic structures on the historical text.The separation of Ibn Rushd's Maghribi philosophy from Ibn Sina's Eastern philosophy is his most important theoretical background in his critique of Islamic civilization. Which also shows the most important ideological aspect of algebraic research.Keywords: Mohammad Abed al-Jaberi, Methodology, Structuralism, Historical Analysis, Arabic Reason

    Keywords: Mohammad Abed Al-Jaberi, methodology, Structuralism, Historical Analysis, Arabic Reason}
  • اکبر ذوالفقاری*
    آنومی سیاسی به معنای بی ثباتی، بی تعادلی، بی هنجاری؛ بی قاعدگی، بی مقرراتی، ابهام سیاسی، و آشفتگی در نظم سیاسی است. هدف اصلی پژوهش، مطالعه ریشه های آنومی سیاسی در جوامع درحال توسعه است. روش پژوهش از نوع تاریخی-اسنادی است که محقق با مراجعه با مقالات، کتب، پژوهش ها و آثار علمی چاپی در پایگاه-ها و همچنین با رجوع به گذشته تاریخی پدیده(آنومی سیاسی) در پی پاسخ به هدف تحقیق است. مدل نظری پژوهش، پارادایم ساختارگرایی - کارکردگرایی (دورکیم، مرتن، پارسنونز و گیدنز) است. نتایج نشان می دهد نظریه ساختارگرایی-کارکردگرایی؛ ریشه های آنومی سیاسی به ساختار اجتماعی و کارکرد اجزای سیستم در گذار از جامعه سنتی به مدرن نسبت می دهد. تغییراتی سریع؛ ناگهانی و شتابان سبب ساز؛ آنومی سیاسی است. از این منظر، عدم تعادل نظام سیاسی، کاهش اقتدار نظام فرهنگی(نماد و منزلت جمعی)، کژکارکردی نظام، بی هویتی، بیگانگی، احساس انزجار و بحران عاطفی انسان های مدرن، و نابودی سنت های اجتماعی از ریشه های آنومی سیاسی است. کانون تمایز متفکران آنومی سیاسی در واحد تحلیل است، به گونه ای که، دورکیم و مرتن نگاهی خرد-میانه به آنومی سیاسی دارند، اما پارسونز و گیدنز با نگاهی میانه-کلان، به این مسیله می پردازند. کانون مشترک این متفکران پیرامون آنومی سیاسی، به جریان نوسازی (چندگانه) بر می گردد.
    کلید واژگان: آنومی سیاسی, بی ثباتی سیاسی, بی نظمی سیاسی, کارکردگرایی, ساختار گرایی}
    Akbar Zolfaghari *
    The main goal of the research is to study the roots of political anomie in developing societies. The research method is of the historical-document type, where the researcher looks for the answer to the research goal by referring to articles, books, and researches. The theoretical model of the research is the structuralism-functionalism paradigm (Durkheim, Merton, Parsons and Giddens). The results show, based on the structuralism-functionalism theory; the roots of political anomie are attributed to the social structure and the function of system components in the transition from traditional to modern society. Rapid, sudden and hasty changes are the cause of political anomie. From this point of view, the imbalance of the political system, the reduction of the authority of the cultural system (symbol and collective dignity), the malfunctioning of the system, the lack of identity, alienation, the feeling of disgust and the emotional crisis of modern people, and the destruction of social traditions are the roots of political anomie. The center of distinction of political anomie thinkers is in the unit of analysis, in such a way that: Durkheim and Merton have a micro-intermediate view on the political anomie; however; Parsons and Giddens approach this issue with a medium-macro view..
    Keywords: Political Anomie, Functionalism, Structuralism, Political instability, Political Disorder}
  • حامد واعظ، حسن خداوردی*، گارینه کشیشیان سیرکی، محمدرضا دهشیری
    منطقه غرب آسیا، یکی از پرتنش ترین و در عین حال مهم ترین مناطق جهان است و یکی از تنش های آن میان اعراب و رژیم اسراییل بوده است، اما از سال 2015، روند عادی سازی روابط میان سعودی و این رژیم، تلاش دارد، این تنش را به همکاری تبدیل نماید. ایران که رژیم اسراییل و برخی کشورهای عربی را دشمن خود می داند، در راستای افزایش نفوذ و امنیت خود در این منطقه، محور مقاومت را پدید آورده است، اما به نظر می رسد عادی سازی روابط موجب تهدید محور مقاومت شده، امری که بررسی آن هدف این مقاله است و بنابراین پرسش اصلی مقاله این است که عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم اسراییل چه تهدیداتی علیه محور مقاومت ایجاد کرده است که لاجرم بر امنیت ملی جمهوری اسلامی اثر می گذارد؟ روش تحقیق مقاله برای پاسخ به این پرسش، روش تحلیلی- توصیفی است. اهمیت این بررسی در آن است که هر نوع تهدیدی علیله محور مقاومت که در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی گسترش یافته و موجب نفوذ آن شده، بر این امنیت ملی آن اثرگذار خواهد بود. نتیجه کلی مقاله نشان می دهد عادی سازی روابط موجب این تهدیدات برای محور مقاومت در این ابعاد شده است: حمایت از نیروهای داخلی، جدایی طلب و خواستار سقوط جمهوری اسلامی در ایران و حمایت از نیروهای منطقه ای و بین المللی ضد محور مقاومت در کل این محور یعنی در ایران، سوریه، لبنان، یمن، عراق و... .
    کلید واژگان: غرب آسیا, عادی سازی روابط, امنیت, سازه انگاری, محور مقاومت, تهدید}
    Hamed Vaez, Hasan Khodaverdi *, Garineh Keshishyan Siraki, Mohammadreza Dehshiri
    Western Asia is a crucial and conflict-ridden region in the world. A major conflict has been between Arabs and the Israeli regime, but Saudi Arabia- Israel relations have been normalizing since 2015. Iran, a state that holds Israel and some Arab countries as enemies, founded the “Axis of Resistance” to expand its influence and security in the region. However, the normalization of relations seems to have jeopardized the Axis of Resistance, which this study aimed to analyze. Accordingly, the study's main question was as follows: What threats does the normalization of Saudi-Israeli relations pose against the Axis of Resistance, affecting the Islamic Republic of Iran’s national security? The significance of this descriptive-analytical study was in the fact that any developing threats against the Axis of Resistance expanding around the Islamic Republic can impact Iran’s national security. The results revealed that normalization of relations has led to threats against the Axis of Resistance, including supporting domestic, separatist, and opposition forces of the Islamic Republic in Iran and supporting regional and international anti-Axis of Resistance forces throughout the axis members, i.e., Iran, Syria, Lebanon, Yemen, and Iraq.
    Keywords: West Asia, Normalization of Relations, Security, Structuralism, Axis of Resistance, threat}
  • صادق سالاروند*، فرهاد درویشی سه تلانی

    تحولات عربی از تونس آغاز شد و به واسطه اشتراک های تاریخی، دینی، فرهنگی و جغرافیایی به سرعت به دیگر کشورهای عربی نیز سرایت کرد. این تحولات به قدری جدی بود که در برخی از کشورها از جمله مصر، تونس، لیبی و یمن با سقوط دیکتاتورها، هییت حاکمه آن ها با تغییرات اساسی روبه رو شد و در کشورهایی همچون سوریه و تا حدودی یمن بحران، ابعاد بین المللی یافته و همچنان ادامه دارد. در بروز این تحولات عوامل مختلفی هم زمان دخیل بوده اند، اما آنچه تاکنون از دید صاحب نظران مغفول مانده، نقش سازه های هویتی و هویت گرایی در بحران های این منطقه است. هدف ما در این مقاله بررسی تاثیر مولفه های هویتی شیعیان، کردها و بنیادگرایان در شکل گیری و نتایج متفاوت تحولات اخیر خاورمیانه عربی است. در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که در چارچوب نظریه سازه انگاری، هویت و هویت گرایی گروهای قومی و مذهبی جوامع عربی چه تاثیری در شکل گیری و روند تحولات اخیر این جوامع داشته است؟ از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کردیم و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نبود سه شاخص هنجار، ارزش و هویت مشترک در ساختار اجتماعی این جوامع و به تبع آن ناتوانایی در خلق هویت ملی و تلاقی آن با هویت گرایی شیعیان، کردها و بنیادگرایان نه تنها از عوامل زیربنایی این تحولات هستند، بلکه نتایجی همچون استمرار بحران، جنگ داخلی، ورود بازیگران فراملی، جنگ نیابتی و خشونت زیاد را به دنبال داشته است.

    کلید واژگان: بنیاد گرایی, خاورمیانه عربی, سازه انگاری, شیعیان, کردها, هویت گرایی}
    Sadegh Salarvand *, Farhad Darvishi Se Talani

    In Syria and Yemen, the apparent power of ethnic and religious groups has led to civil war, rooted in the identity issues of these societies. Under the consensus cultural variable is the component of identity, which is one of the main factors and the foundation of the so-called Arab Spring developments. The majority of Arab societies suffer from the lack of national identity due to the plurality of ethnic and religious groups, which puts some groups in a superior political position and pushes others to the margins. Identity is at the top of the Arab developments, and other factors are placed below it. Even the difference in the process of developments in these societies is due to the identity issue. The aim of this research is to investigate the role of identity in the formation, results, and trends of recent developments in the Arab Middle East using constructivism in a descriptive and analytical way. The article's main question is, "What effect has the identity and identitarianism of ethnic and religious groups of Arab societies had on the formation and process of recent developments of these societies?" The findings indicate that the social structure of most Arab societies is very plural. Muslim groups in Arab countries are not cohesive, and there are many religious sects that fuel the religious divide of these societies. The biggest gap is between Shia and Sunni. The difference in the fundamentals of the belief principles of the various Sunni sects has led to their identity split. The Brotherhood, Salafism, and radical fundamentalism are the most effective identity discourses of the Sunni sect, which, along with the Shiites, try to spread their intellectual values and norms in Arab societies. The most prominent ethnic divide is related to the Kurdish ethnicity, which in countries such as Syria and Iraq pursue a different identity from the Arab ethnic groups due to their cultural values. Due to the lack of common norms in Arab societies, a common identity has not been formed in these countries, and we are facing a plurality of identities that are rooted in contradictions and conflicts. This is why during the Arab developments, three groups of fundamentalists, Shiites, and Kurds have become highly active in the analysis of identity action, and it is not possible to solve the crises of these societies without considering their demands.
    When the political units do not pay attention to the intellectual, perceptive, normative, and identity components of the citizens, it is natural that conflicts between the government and the society will be created. This is what has been objectified in the Arab societies of the Middle East. The Arab totalitarian governments, by creating a fence around themselves, have actually limited the political and economic structure to their families and those around them and do not care about other peoples.
    Therefore, what was formed in the Arab Middle East in 2011 cannot be unrelated to the ethnic-religious intellectual and normative patterns of this region. Even the trends and differences in the developments of Arab societies are not unrelated to the plural identity of these societies. The more cohesive the country is in terms of social structure, the faster the social movement ends, and we do not witness civil war or the presence of other countries in the course of the developments of these societies. A clear example of that is Egypt and Tunisia, where the overthrow of the governments resulted in relative peace in a short period of time. The lack of active ethnic-religious identities and their relatively coherent social structure caused the shortness of the transition period, low violence, and non-intervention of other countries in the course of the developments of these societies. However, identity pluralism in some societies such as Syria, Yemen, and to some extent Libya pushed the developments in another direction. In these societies, the depth of the identity difference is such that none of the parties backed down from their position, and the protests progressed towards civil war and widespread crisis. The identity and ideological war stemming from dry religious interpretations led to widespread violence in societies such as Syria, Iraq, and Yemen. The presence of active identity groups in the developments of these societies followed the reaction of transnational actors in the field of supporting identity groups close to them, which ultimately results in the prolongation of the crisis and proxy wars.

    Keywords: Arab Middle East, Structuralism, identity, Kurds, Shiites, Fundamentalism}
  • غلامرضا خواجه سروی، لیلا رحمتی پور*

    پرواضح است مطالعه و بررسی مسایل و ماهیت روابط بین الملل و سیاست خارجی کشورها همواره مورد توجه صاحب نظران و متفکران حوزه علوم سیاسی و سیاست بین الملل بوده است. از این روی متفکرین و اندیشمندان این عرصه از منظر نظریه های مختلفی سعی در فهم سیاست خارجی کشورها داشته اند. درک و فهم سیاست خارجی ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. این موضوع بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 اهمیتی دوچندان یافت. چراکه تغییراتی بنیادین و بازتعریفی کلان در عرصه های هویت ملی و بین المللی به دنبال داشت. این تغییرات هویتی کلان و گسترده ملی و بین المللی که تحت زعامت رهبر انقلاب اسلامی ایران؛ امام خمینی (ره) صورت گرفت، بیش از هر چیز متاثر از مبانی فکری و فقه سیاسی ایشان بود و با توجه به این که بخش اعظمی از روابط بین المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با آرمان های اسلامی و مفاهیم مکتبی آمیخته شده است، فهم مبانی فقه سیاسی امام خمینی (ره) به منزله رهبر و ایدیولوگ این حکومت، که مبانی نظری و اصول خاصی را برای سیاست خارجی آن ارایه می نمایند، بسیار ضروری می نماید. لذا نظر به اهمیت موضوع، نگارنده بر آن شد تا به این پرسش اصلی پاسخ دهد که در چارچوب نظریات سازه انگاری، مبانی فقه سیاسی امام خمینی (ره) در تدوین روابط بین المللی و سیاست خارجی ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه بدین شکل صورت بندی می گردد که در چارچوب نظریات سازه انگاری، فقه سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان یک عامل بسیار مهم و کلیدی در تدوین مبانی هویتی و بازتعریف روابط بین المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش داشته است. این پژوهش قصد دارد با استفاده از روشی کیفی-تفسیری موضوع مذکور را مورد مداقه و بررسی قرار دهد. همچنین روش مورد استفاده در گردآوری اطلاعات نیز با روش کتابخانه ای و اینترنتی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: سازه انگاری, فقه سیاسی, روابط بین الملل, سیاست خارجی, امام خمینی (ره)}
    Gholamreza Khajesarvi, Leyla Rahmatipor*

    It is clear that the study and examination of issues and the nature of international relations and foreign policy of countries has always been of interest to experts and thinkers in the field of political science and international politics. For this reason, the thinkers of this field have tried to understand the foreign policy of countries from the perspective of different theories. The understanding of Iran's foreign policy has not been excluded from this issue. This matter became doubly important especially after the victory of the Iranian Islamic Revolution in 1357. Because it was followed by fundamental changes and a major redefinition in the fields of national and international identity. These large-scale and extensive national and international identity changes under the leadership of the leader of the Islamic Revolution of Iran; Imam Khomeini  was more than anything influenced by his intellectual foundations and political jurisprudence and considering that a large part of the international relations and foreign policy of the Islamic Republic of Iran is mixed with Islamic ideals and school concepts. It is very necessary to understand the fundamentals of Imam Khomeini's political jurisprudence as the leader and ideologist of this government, who provide the theoretical foundations and specific principles for its foreign policy. Therefore, due to the importance of the topic, the author decided to answer this main question, what is the position of Imam Khomeini's  political jurisprudence in the formulation of international relations and foreign policy of Iran in the framework of constructivist theories? In response to this question, the hypothesis is formulated in this way that in the framework of constructivist theories, the political jurisprudence of Imam Khomeini  is a very important and key factor in formulating the foundations of identity and redefining international relations and politics. The foreigner of the Islamic Republic of Iran has played a role. This research intends to investigate and investigate the mentioned issue using a qualitative-interpretive method. Also, the method used in collecting information is done by library and internet method.

    Keywords: Structuralism, Political Jurisprudence, International Relations, Foreign Policy, Imam Khomeini}
  • Yousef Fassihi, Amir Soorizadeh, Hamidreza Nazerian

    One of the most important issues in the field of international relations today is the position of the concept of modern diplomacy in foreign policy, which unfortunately has not been much effort by researchers in this field. New diplomacy as a promoter of national interests and security people's thought. Through various means of communication such as personal communication, radio media libraries, publications and distribute books, publications, emotional images, radio, exhibitions and learn the language of definition Today, modern diplomacy involves a two-way dialogue and no longer fits into monologue patterns such as propaganda, and goes beyond the need for two-way dialogue to achieve national goals. Therefore, the most important purpose of this article is to examine the impact of modern diplomacy on the foreign policy of countries according to constructivist theory. Descriptive research method - Analytica been and Method Total Information gathering From Type Library and Internet.

    Keywords: Public Diplomacy, Modern Diplomacy, Foreign Policy, Structuralism}
  • احسان جعفری فر*، هادی ذکاء دادگستر
    بعد از فروپاشی شوروی جهان تک قطبی با هژمونیآمریکا با ظهور قدرت های نوظهور ازجمله چین موجب تقویت ایده تحول نظام بین المللی از تک قطبی به چندقطبی شده است. مسیله این پژوهش این است که علی رغم ادعای چین بر مسالمت آمیز بودن خیزش اقتصادی این کشور ولی محافل و سیاستمداران آمریکایی را اقناع نمی کند. از همین رو این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و با اسناد کتابخانه ای گردآوری شده به دنبال پاسخ به این پرسش برآمده است که دیدگاه ها و سیاست های آمریکا در قبال خیزش اقتصادی چین چیست؟ یافته پژوهش نشان می دهد که خیزش اقتصادی چین همراه با سیاست های اقتصادمحو بوده است.این سیاست ها شامل عضویت و ایجاد سازمان های بین المللی، طرح های بین المللی همچون احیای جاده ابریشم، سرمایه گذاری و وام دهی است. بر طبق تحلیل ها در چارچوب نظریه سازه انگاری باید گفت که ازنظر آمریکا خیزش مسالمت آمیز موجب رفع اتهام تهدید جدی این کشور به عنوان یک کشور تجدید نظر طلب نمی شود. دلیل نگرانی آمریکا عمدتا از موقعیت هژمونیک آن در سیاست جهانی و ناسازگاری ایدیولوژیک چین با نظام ارزشی غرب ناشی می شود. برمبنای همین دیدگاه آمریکا اقناع شده است که باید در راستای مهار چین اقدامات عملی ازجمله آغاز جنگ تجاری، سد نفوذ اقتصادی و استفاده از اهرم های فشارهای غیراقتصادی را در پیش بگیرد.
    کلید واژگان: چین, ایالات متحده آمریکا, جنگ اقتصادی, شرق آسیا, سازه انگاری}
    Ehsan Jafari Far *, Hadi Zoka Dadgostar
    After the collapse of the Soviet Union, the unipolar world with the hegemony of America, with the emergence of emerging powers, including China, has strengthened the idea of ​​transforming the international system from unipolar to multipolar. The problem of this research is that despite China's claim that the country's economic rise is peaceful, it does not convince the circles and American politicians. Therefore, this research, which is descriptive-analytical and collected with library documents, seeks to answer the question, what are the views and policies of the United States regarding China's economic rise? The findings of the research show that China's economic rise has been accompanied by economic policies. These policies include the membership and establishment of international organizations, international projects such as the revival of the Silk Road, investment and lending. According to the analyzes in the framework of the constructivist theory, it should be said that in the eyes of the United States, a peaceful uprising does not remove the accusation of a serious threat to this country as a revisionist country. Based on this point of view, the United States has been convinced that it should take practical measures in order to contain China
    Keywords: China, United States of America, Economic War, East Asia, Structuralism}
  • توحید محمدزاده

    دولت یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی در طول سال‌های 1392 تا 1400 بر سر کار بود. دولت روحانی بر اساس وعده‌های داده‌شده در انتخابات و همچنین شرایط بین‌المللی موجود وعده ارتباط با غرب، رفع تحریم‌های بین‌المللی، آشتی با جهان، بهبود اوضاع اقتصادی و چرخش هم‌زمان سانتریفیوژ و اقتصاد کشور را داده بود. با توجه به اینکه روحانی، چاره حل مشکلات اقتصادی و عمل به وعده‌های انتخاباتی را در تعامل با غرب می‌دانست، شروع به گره زدن تمام مشکلات کشور به موضوع مذاکره و گفت‌وگو کرد. تلاش‌های دولت در نهایت، به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 در تیر 1394 (برجام) منجر شد. این توافق سازوکار خاصی را برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران، از جمله: تغییر کاربری نیروگاه آب سنگین اراک، جمع‌آوری اغلب سانتریفیوژها از سایت‌های ‌نطنز و فردو و کاهش غنی‌سازی اورانیوم از سطح 20 درصد به 5/3 درصد دنبال می‌کرد. اما این مقدار دولت‌های غربی را راضی نمی‌کرد و آنها در صدد محدود ساختن برنامه‌های منطقه‌ای و موشکی ایران نیز بودند. با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، برای توصیف عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت حسن روحانی از نظریه سازه‌انگاری استفاده شده است.

    کلید واژگان: سیاست خارجی, حسن روحانی, سازه انگار ی, برجا, مذاکره}
    Tohid Mohammadzadeh

    The 11th and 12th governments of the Islamic Republic of Iran were headed by Hojjat-ul-Islam Hassan Rouhani during the years 2013 to 2021. Based on the promises made in the elections as well as the existing international conditions, the Rouhani government had promised to connect with the West, remove international sanctions, reconcile with the world, and improve the economic situation and the movement of the centrifuge and the country's economy at the same time. Due to the fact that Rouhani knew the solution to the economic problems and fulfilling the election promises in interaction with the West, he started to tie all the country's problems to the issue of negotiation. The government's efforts finally led to the JCPOA between Iran and the 1+5 group in July 2014. This agreement led to a specific mechanism to limit Iran's nuclear programs, including changing the use of the Arak heavy water power plant, collecting most of the centrifuges from the Natanz and Fardo sites, and reducing uranium enrichment from 20% to 3.5%, but this issue didn’t satisfied Western governments and they sought to limit Iran's regional and missile programs. According to the nature of the Islamic Revolution and the principles of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran, the theory of constructivism has been used to describe the performance of the foreign policy in Hassan Rouhani's government.

    Keywords: foreign policy, Hassan Rouhani, structuralism, JCPOA, negotiation}
  • فاطمه میرزایی*، احمد بخشایشی

    فرآیند تصمیم سازی در الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی یکی از مسایل مهم حوزه سیاست خارجی ایران به شمار آمده و این سوال را به ذهن متبادر نموده که فرآیند تصمیم سازی در الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی از منظر ساختارکارگزار برمبنای چه رویکرد، و عناصری قابل تبیین می باشد؟ در پاسخ ،تحلیل های متضادی برمبنای دو رویکرد ساختارو کارگزار صورت پذیرفته که هر کدام از این رویکردها برمبنای چشم انداز خاص خود به تحلیل این مسئله پرداخته که به دلیل نگاه تک بعدی بر این رویکردها، پاسخ کاملی را در بر نداشته . از منظر آینده پژوهی اگر چشم انداز الحاق ایران به این نهاد را تابع صرف اراده ساختار و تبعیت مطلق کارگزار ایرانی ترسیم نمود، الحاق ایران به این نهاد، پیامدهای فشار و ایجاد محدودیت برای ایران را در پی خواهد داشت .در مقابل عدم الحاق ایران به این نهاد از منظر رویکرد کارگزار بی تردید انفعال و انزوای اقتصادی ایران را تشدید خواهد کرد .اما تصمیم سازی الحاق به این نهاد در چارچوب تعامل ساختار کارگزار، حصول توافق مطلوب تامین منافع متقابل وساختار و کارگزار را به دنبال خواهد داشتمسئله مهم در سیاست خارجی ایران برمبنای رویکرد تعامل ساختار کارگزار مورد مطالعه قرار گیرد. فرض بر این نوشتار این است که فرآیند تصمیمسازی در الحاق ایران به گروه ویژه در چارچوب رویکرد تعامل ساختار و کارگزار از منظر سازه انگاری برمبنای تاثیرگذاری ساختار بی نالمللی و کارگزاری دولت ایران مبتنی بر مولفه های مادی و معنایی قابل ارزیابی می باشد .

    کلید واژگان: ساختار - کارگزار, ساختار محوری, سازه انگاری, گروه ویژه اقدام مالی, کارگزار محوری}
    Fateme Mirzaei *, Ahmad Bakhshayeshi

    The decision-making process in Iran's accession to the Financial Action Task Force is one of the most important issues in Iran's foreign policy and raises the question of what approach the decision-making process in Iran's accession to the Financial Action Task Force from the perspective of the brokerage structure. Can the elements be explained? In response, contradictory analyzes have been performed based on two approaches of structure and agent. Each of these approaches has analyzed this issue based on its own perspective, which due to a one-dimensional view of these approaches, has not provided a complete answer. From the perspective of futurology, if the prospect of Iran's accession to this institution is subject to the mere will of the structure and absolute adherence of the Iranian agent, Iran's accession to this institution will have consequences and pressure for Iran. In contrast, Iran's non-accession to From the perspective of the broker's approach, this institution will undoubtedly intensify Iran's economic passivity and isolation. However, the decision to join this institution in the framework of the interaction of the broker structure will lead to a favorable agreement for mutual benefits and the structure and broker.An important issue in Iran's foreign policy should be studied based on the approach of broker structure interaction. The premise of this paper is that the decision-making process in Iran's accession to the Special Group can be evaluated in the framework of the structure-agent interaction approach from a constructivist perspective based on the effectiveness of the international structure

    Keywords: Structure - Broker, Axis Structure, Structuralism, Financial Action Task Force, Broker Axis}
  • سید جلال دهقانی فیروزآبادی، هرمز جعفری*

    کشورها به عنوان مهم ترین بازیگران عرصه روابط بین الملل، کشورها به عنوان بازیگرانی عاقل و خردمند، نظام بین الملل به عنوان تعیین کننده رفتار کشورها و داده های سیاست بین الملل، نظام بین الملل به عنوان سیستمی فاقد اقتدار مرکزی و در نهایت قایل شدن هویت مستقل برای نهادهای بین المللی، پنج مفروضه اصلی نظریه نهادگرایی نولیبرال است که مورد نقد دیگر نظریه‌پردازان مکاتب نظری روابط بین الملل قرار گرفته است. پرسشی که در این زمینه مطرح می شود این است که با توجه به میزان تاثیرگذاری و قدرت تبیین یک نظریه، واکنش متفکران و مکاتب فکری مختلف در علم روابط بین الملل به مفروض های هستی شناسانه نظریه نهادگرایی نیولیبرال چگونه بوده است؟ چنین به نظر می‌رسد که تمرکز نظریه های جریان اصلی روابط بین الملل بر نقد جنبه های کارکردی مفروض های هستی شناختی نظریه نهادگرایی نیو لیبرال و تمرکز نظریه های اجتماعی بر نقد هر دو بعد هستی شناختی و کارکردی مفروض های آن قرار دارد.

    کلید واژگان: نظریه های روابط بین الملل, نهادگرایی نولیبرال, ساختارگرایی, آنارشی و نهادهای بین المللی}
    Sayed Jalal Dehghani Firozabadi, Hormoz Jafari *

    States as the main player in international relations, States as rational players, International System as the determinant of states behaviors, international system as an anarchic system, and considering independent nature for international institutions are the international institutionalism’ hypotheses that have been under critics by other IR Theory’s scholars. Given the explaining ability of the theory, how various schools of IR have appraised the ontological premises of Neo-Liberal Institutionalism? It seems that the mainstream theories of IR have criticized the functional part of the ontological premises of Neo-Liberal Institutionalism, while social theories have a criticism regarding its both functional and ontological angles.

    Keywords: IR Theories, Institutionalism, Structuralism, Anarchy, International Institutions}
  • محمدباقر خدادادی*، محمد ناصحی، سید مرتضی عریضی

    روابط عربستان سعودی و قطر در سال های اخیر، از همکاری و تعامل به تقابل و تخاصم تغییر جهت داده است. پس از تحولات جهان عرب در سال 2011 اختلافاتی جدی روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داد و سرانجام در سال 2017 به قطع روابط آن ها منجر شد و علی رغم برقراری مجدد روابط بعد از نشست العلا در ژانویه 2021، دو طرف نتوانسته اند روابط خود را عادی سازی کنند. دشمنی دوحه و ریاض در سطوح همسایگی و منطقه ای بر اساس گزاره های نظری «سازه انگاری» قابل تحلیل است، چراکه برداشت متفاوت این دو بازیگر از هویت اسلامی و عربی و ساخت اجتماعی قبیلگی به عنوان عنصری کلیدی در قوام بخشی به همگرایی یا واگرایی این دو عمل کرده است. بر این مبنا، پرسش اصلی مقاله حاضر این بوده که «چگونه تصور و برداشت عربستان سعودی و قطر از مسایل و موضوعات ملی و منطقه ای به تغییر الگوی سیاسی روابط در دو بازه زمانی (2017-2011) و (2021-2017) منجر شده است؟» و در این ارتباط، این فرضیه به آزمون گذاشته شده که برداشت متفاوت عربستان سعودی و قطر از اسلام سیاسی، نقش منطقه ای و رقابت های بین خاندانی، آن ها را دچار چالش و تنش در حوزه مسایل هویتی، سرزمینی و منطقه ای با یکدیگر کرده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات لازم به روش کتابخانه ای یا از منابع اینترنتی گردآوری شده است.

    کلید واژگان: عربستان سعودی, قطر, سازه انگاری, هویت عربی, اسلام سیاسی}
    MohammadBaqer Khodadadi *, Mohammad Nasehi, Seyed Morteza Oreizi

    In recent years, relations between Saudi Arabia and Qatar have shifted from cooperation and interaction to confrontation. The Disputes that seriously affected their relations after the evolution in the Arab world in 2011 until their severance in 2017. Despite the resumption of relations after the Al-Ula meeting in January 2021, the two sides have not been able to normalize their relations. The hostility between Doha and Riyadh at the neighborhood and regional levels can be analyzed based on structural theories propositions. Because the two actors' different perceptions of Islamic and Arabic identity and tribal social construction have acted as a key element in the consolidation or divergence of the two. Accordingly, the main question of the present article is "how the perception of Saudi Arabia and Qatar on national and regional issues has led to a change in the political pattern of relations in the two time periods (2017-2011) and (2021-2017)? In this regard, the hypothesis is that, the different perceptions of Saudi Arabia and Qatar of political Islam, their role in the regions and inter-family rivalries, have led them to challenge each other in the field of identity, territorial and regional issues. The present research is of descriptive-analytical type and the required information has been collected by library and internet methods.

    Keywords: Saudi Arabia, Qatar, Structuralism, Arabic Identity, Political Islam}
  • ابراهیم قاسم پور، علی اکبر امینی*، مرتضی منشادی
    پژوهش حاضر با تکیه بر اندیشه نواندیشان دینی همچون سید جمال به عنوان تیوریسین احیاءگری دینی در جهان اسلام از جمله ایران و مصر، علامه نایینی نواندیش اصلاح گر ایرانی و شیخ محمد عبده نواندیش اصلاح گر مصری درپی پاسخ به این پرسش است که جریان نواندیشی دینی چه دستاوردهای سیاسی- اجتماعی در ایران و مصر داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که نواندیشی دینی در ایران قرن نوزدهم دستاوردهایی همچون گسترش عقل گرایی، ایجاد ساختار سیاسی نوین همچون ایجاد مجلس، قانون و عدالت خانه داشته و در مصر نیز دستاوردهایی همچون گسترش عقل گرایی، شروع دوره اصلاحات، ورود امواج مدرنیسم و مظاهر آن همچون چاپ روزنامه، مدارس جدید، تغییر نگرش به حقوق زنان، ناسیونالیسم و سکولاریسم به همراه داشته است.
    کلید واژگان: نواندیشی دینی, ساختارگرایی, نهادهای مدرن, سکولاریسم}
    Ebrahim Qasempoor, Aliakbar Amini *, Morteza Manshadi
    The present study, relying on the ideas of some religious intellectuals such as Seyyed Jamāl as a theorist of religious intellectualism in the Islamic world including Iran and Egypt, 'Allāma Nā'ini as an Iranian reformist intellectual, and Sheykh Mohammad 'Abdah as an Egyptian reformist, aims to answer what were the political-social achievements of religious intellectual movement in Iran and Egypt. The method of study was descriptive analysis and the results showed that religious intellectualism in the 19th century Iran has had some achievements in Iran like propagating rationalism, and creating modern structures such as parliament, law, and court. It also has brought about some outcomes in Egypt, like propagating rationalism, starting reformism, modernism movement and its manifestations such as newspapers and new schools, changing the attitude to women's rights, nationalism, and secularism.
    Keywords: Religious Intellectualism, Structuralism, modern institutions, secularism}
  • رضا انصاری بارده*، حسین محمدی سیرت

    مفهوم منافع ملی یکی از کلیدی ترین مفاهیم در طراحی سیاست خارجی کشورهاست. در منظر سازه‌ انگارانه منافع‌ ملی متاثر از هنجارها، آرمان‌ها و هویت‌ ملی است و بر خلاف رویکرد ریالیسم سنتی، برکنده از نظام ارزشی بازیگران سیاسی نیست. این پژوهش در چارچوب سازه‌ انگاری و با توجه به جایگاه رهبری در سیاستگذاری کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به بررسی نسبت هویت ملی و منافع ملی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای می ‌پردازد. روش انجام این پژوهش تحلیل محتوایی بیانات آیت الله خامنه ای در خصوص نسبت هویت ملی و منافع ملی است. آیت الله خامنه ای هویت ملت ایران را متشکل از هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت ایرانی می دانند. در این پژوهش بر اساس نسبت سنجی هویت های پیش گفته، هویت های سه گانه را در سه بعد منافع فرهنگی، منافع سیاسی و منافع اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل گردید که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران که برآمده از هویت ملی ملت ایران است و در هر سه سطح نسبتی حقیقی با سه سطح منافع دارد و در منظومه فکری آیت الله خامنه ای منافع ملی برآمده از لایه‌های ایرانی، اسلامی و انقلابی است. در اندیشه آیت الله خامنه ای هویت های سه گانه ملی رسیدن به استقلال فرهنگی، افزایش توان بازدارندگی سیاسی، امنیتی و افزایش ثروت ملی را تامین می‌ کند.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, ایران, سازه انگاری, منافع ملی, هویت ملی}
    Reza Ansari bardeh *, Hossein Mohammadisirat

    The concept of national interests is one of the key concepts in designing the foreign policy of countries. In the constructivist perspective, national interests are influenced by norms, ideals, and national identity and, unlike the traditional realist approach, do not break with the value system of political actors. This study examines the relationship between national identity and national interests in Ayatollah Khamenei's intellectual system in the framework of constructivism and considering the position of leadership in the macro policy of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. The method of this research is to analyze the content of Ayatollah Khamenei's statements regarding the relationship between national identity and national interests. Ayatollah Khamenei considers the identity of the Iranian nation to consist of Islamic identity, revolutionary identity and Iranian identity. In this study, based on the comparison of the aforementioned identities, the three identities were examined in three dimensions: cultural interests, political interests and economic interests, and it was concluded that the national interests of the Islamic Republic of Iran derive from the national identity of the Iranian nation. And in all three levels, it has a real relationship with three levels of interests, and in Ayatollah Khamenei's intellectual system, national interests come from the Iranian, Islamic and revolutionary layers. In Ayatollah Khamenei's view, the three national identities provide cultural independence, increased political deterrence, security, and increased national wealth.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Iran, Structuralism, National Interests, National Identity}
  • محمدرضا حاتمی*
    با آغاز بحران یمن که در پی حمله عربستان سعودی در سال 2015 به این کشور آغاز گردید، ایتلاف های مختلفی در سطح منطقه غرب آسیا و فراتر از آن شکل گرفت. ماهیت بسیاری از این ایتلاف ها واضح و مبرهن است. آنچه در میان طیف وسیعی از ایتلاف های مذکور هماره محل بحث و ابهام بوده، ایتلاف جمهوری اسلامی ایران و جنبش انصارالله یمن در عرصه سیاست خارجی بحران یمن است. درواقع عواملی که موجب شکل گیری این ایتلاف در سطح بین المللی میان دو بازیگر مذکور گردیده، مسئله پژوهش حاضر است. ازاین روی پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و بر مبنای نظریه سازه انگاری به گردآوری منابع کتابخانه ای پرداخته تا بتواند به این سوال اصلی پژوهش پاسخ دهد که «چه عواملی موجب همگرایی ایران و جنبش انصارالله در یمن شده است؟». اهمیت این پژوهش نیز از این حیث است که می تواند مهر بطلانی بزند بر ادعای بسیاری از کشورهای معاند ازجمله عربستان سعودی مبنی بر نظامی بنیاد بودن همگرایی و همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جنبش انصارالله یمن. بااین وجود فرضیه پژوهش حاضر ازاین قرار است که هویت انقلابیگری و اسلام گرایی مشترک میان جنبش انصارالله یمن و جمهوری اسلامی ایران به اندازه ای برای دو بازیگر مذکور مهم است که هویت ایرانیگری ایران و عربیت انصارالله را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در عرصه سیاست خارجی همگرا کرده است، به گونه ای که تلاش های عربستان سعودی جهت ایجاد شکاف عرب و عجم میان آنان کارساز نبوده است.
    کلید واژگان: انصارالله, ایران, سازه انگاری, سیاست خارجی, یمن}
    Mohamadreza Hatami *
    With the onset of the Yemeni crisis, which began following the Saudi invasion of the country in 2015, various coalitions were formed in the West Asian region and beyond. The nature of many of these coalitions is clear. What has always been controversial among a wide range of these coalitions is the Coalition of the Islamic Republic of Iran and the Yemeni Ansarullah movement in the field of foreign policy in the Yemeni crisis. In fact, the factors that led to the formation of this alliance at the international level between the two actors are the subject of the present study. Therefore, the present study has collected library resources in a descriptive-analytical method based on structural theory in order to answer the main research question: "What factors have led to the convergence of Iran and the Ansarullah movement in Yemen?". The importance of this research is also in the fact that it can refute the claims of many dissident countries, including Saudi Arabia, that the convergence and cooperation of the Islamic Republic of Iran and the Yemeni Ansarullah movement is military. However, the hypothesis of the present study is that the common revolutionary and Islamist identity between the Yemeni Ansarullah movement and the Islamic Republic of Iran is equally important for the two actors, which has influenced the Iranian-Iranian and Ansarullah Arab identities and converged them in foreign policy. In a way, Saudi Arabia's efforts to create a rift between Arabs and non-Arabs have not worked.
    Keywords: Ansarullah, Iran, Structuralism, Foreign Policy, Yemen}
  • فاطمه شکردست*، محمدعلی حسینی

    بی‌شک بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انعکاس منظومه فکری بزرگ‌ترین انقلاب قرن بوده و تحلیل و تبیین آن نیازمند رویکردهای گوناگونی است. استفاده از ایده‌های زبان‌شناسی ساختارگرا، به‌ویژه تقابل‌های دوگانه به منظور تحلیل ساختار شکل‌گیری معنا می‌تواند یکی از این رویکردها باشد؛ از جمله برجسته‌ترین این نظریه‌ها، نظریه ساختارگرایی است که در پی پیدایش دانش زبان‌شناسی نوین پدید آمد و به علوم دیگر به ویژه علوم اجتماعی راه یافت. در ساختارگرایی اصول ژرف ساختار تقابل‌های دوگانه بسیار حایز اهمیت است. کشف تقابل‌های دوگانه یک متن، یکی از خوانش‌ها و استراتژی‌های عمومی تفسیر متن و یکی از اصلی‌ترین روش‌های راه‌یابی به متن و معناست که با هدف تحلیل و تبیین عوامل ساختاری موثر بر گفتمان صورت می‌پذیرد زیرا واحدهای متن بر مبنای روابط متقابلی که با یکدیگر دارند، هویت می‌یابند. از این منظر، باید بن‌مایه‌های معنایی متن را در تقابل با یکدیگر تعیین‌کرد تا ایده‌های کلی که موجب تولید معنا در متن شده‌اند، مشخص شوند. بنابراین بررسی تقابل‌های دوگانه صرفا یک رویکرد ادبی نیست بلکه می‌کوشد تا در تفسیر و تبیین مفاهیم خوانندگان متن را یاری دهد. در فرایند خوانش و تحلیل متن تقابل‌های دو‌گانه اساسی استخراج و در یک چارچوب گنجانده شده و معنای متن از طریق چنین نظام ساختاری کشف و رمز‌گشایی می‌شود. هدف از این پژوهش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از منظر تقابل‌های دوگانه با روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است هر چند در مقدمه به خاستگاه و سیر تطور این نظریه پرداخته‌شده. یافتن این تقابل ها علاوه بر کمک به دریافت منظور اصلی گوینده، خواننده را با تفسیری متفاوت از گفتمان حاکم بر بیانیه آشنا می‌کند؛ که در نتیجه علاوه بر دست یافتن به معنای برخی مفاهیم به واسطه قطب مقابلشان، با استخراج شبکه هم طراز مثبت و منفی تلاش شده زنجیره‌های معنایی و ساختار حاکم بر آن در بیانیه تحلیلی شود .

    کلید واژگان: بیانیه گام دوم, زبان شناسی, ساختارگرایی, تقابل دوگانه}
    fateme shekardast *, Mohamad Ahi Hoseini

    Undoubtedly, the statement of the second step of the Islamic Revolution is a reflection of the intellectual system of the greatest revolution of the century, and its analysis and explanation requires various approaches. The use of structuralist linguistic ideas, especially binary oppositions, to analyze the structure of meaning formation can be one of these approaches; Explain that the explanation and analysis of texts in order to approach complex interpretations of language and thought has always been of interest to thinkers and researchers. In structuralism, the deep principles of the structure of binary oppositions are very important (Selden, 1996: p. 14). Discovering the binary oppositions of a text is one of the general readings and strategies of text interpretation and one of the main methods of navigating the text and meaning with the aim of analyzing and explaining the structural factors affecting discourse because text units are based on their interrelationships with identity. The purpose of this study is to explain the statement of the second step of the Islamic Revolution from the perspective of binary oppositions with descriptive-analytical and comparative methods. Although in the introduction the origin and evolution of this theory is discussed, but in this article we try to explore the binary oppositions of ideas. The axis of the revolution in the second step statement should be done with the aim of explanation and interpretation. Finding these contrasts, in addition to helping to understand the speaker's main purpose, acquaints the reader with a different interpretation of the discourse governing the statement. As a result, in addition to obtaining the meaning of some concepts due to their opposite poles, by extracting the network, the positive and negative alignment of the semantic chains and the governing structure in the statement are analyzed.

    Keywords: Second Step Statement, Linguistics, Structuralism, binary oppositions}
  • حامد حاجتی*
    تجاوز نظامی عراق علیه ایران که از آن به عنوان جنگ تحمیلی یاد می شود، در 31 شهریور1359 ه.ش آغاز و به مدت هشت سال به درازا کشید. این جنگ منافع دولت های مختلفی را تحت تاثیر خود قرار داد. دولت های عربی که در پیرامون کانون این نزاع قرار داشتند با تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بر این کانون، در آغاز و پایان آن دخیل بودند. این تحقیق با واشکافی رفتار خارجی دولت های عربی در طی جنگ تحمیلی، به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که « رفتار خارجی دولت های عربی چه تاثیری در آغاز و پایان جنگ تحمیلی داشت؟» یافته ها نشان می دهند رفتار خارجی اکثر دولت های عربی در آغاز و پایان جنگ تحمیلی با تاثیرپذیری از تحولات میدانی جنگ، ناسیونالیسم عربی و سیاست های غرب و شرق همواره به صورت مستقیم و غیرمستقیم در راستای همراهی با حزب  بعث عراق بود که این امر بیشتر ناشی از مولفه هویتی می باشد؛ لذا این امر سبب ترغیب به جنگ، تداوم جنگ و تحمیل خسارات فراوان مالی و جانی برای ایران گردید.  تبیین عملکرد و مواضع دولت های عربی در طی جنگ تحمیلی از مهم ترین اهداف این پژوهش می باشد. مواد خام این مقاله با استفاده از متون تخصصی مرتبط با این پژوهش گردآوری و با روش توصیفی و تحلیلی موردبحث و کنکاش قرارگرفته است.
    کلید واژگان: رفتار خارجی, دولت های عربی, جنگ تحمیلی, انقلاب اسلامی, سازه انگاری}
    Hamed Hajati *
    Iraq's military aggression against Iran, known as the imposed war, began on September 22, 1980 and lasted for eight years. This war affected the interests of different governments. The Arab states that were at the center of this conflict, were involved in the beginning and the end of this conflict by influencing and being influenced. By studying the Foreign behavior of the Arab states during the imposed war, this article seeks to answer the main question, "What effects did the Foreign behavior of the Arab states have on the beginning and the end of the imposed war? " Findings show that the Foreign behavior of most Arab states at the beginning and the end of the imposed war, was influenced by the changes of around, by Arab nationalism and by the policies of the West and the East countries, were always directly and indirectly in line with the Ba'ath party in Iraq which is at the most aspect because of its identity elements. Therefore, this matter encouraged the war to begin, continue and impose the great financial and human losses for Iran.     Explaining the performance and positions of Arab states during the imposed war is one of the most important objectives of this study. The raw materials of this article have been collected using specialized texts related to this research and have been discussed by descriptive and analytical methods
    Keywords: Foreign Behavior, Arab States, Imposed War, Islamic Revolution, Structuralism}
  • Ebrahim Anoosheh

    The culture and identity have occupied the second place in international theories and foreign policy analysis. At first, the structuralism approach as a social theory and subsequently in international relations and foreign policy, has attempted to analyze noncorporeal factors such as culture, the norms, identity, and values on foreign policy. Since culture, identity, norms, and values were an integral part of Iran's Revolution, it has also influenced Iran's foreign policy as a result of these issues. In this research, I attempted to study the elements that form the identity of Islamic republic of Iran’s system, such as being Iranian, Islamic and global, and then, we analyzed the effect of Iran’s political system in foreign policy. Thus, the author’s goal is to analyze Iran’s foreign policy by using a descriptive analytical method in terms of structuralism. The author believes that structuralism may have a better way of describing the behavior of Iran’s foreign policy and national interests.

    Keywords: Structuralism, Identity, Foreign policy, Iran, Islamic Republic}
  • مهدی شیرازیان، گارینه کشیشیان*
    جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی کشورهایی مهم در منطقه پر آشوب خاورمیانه هستند. زمینه های تقابل و تعارض در روابط دو کشور به دهه های گذشته باز می گردد. اما طی تحولات بعد از انقلاب اسلامی و خصوصا دهه ی اخیر الگوی تعارض مبتنی بر هویت بر روابط دو کشور حاکم شده است. کانون های حساس بحران در روابط دو کشور در هویت متعارض وهابی-سلفی - عربی محافظه کار عربستان از یکسو و هویت انقلابی- شیعی ایران از سوی دیگر نهفته است. هویت به ساختار منافع و امنیت دو کشور در ارتباط با یکدیگر سمت و سو بخشیده است. در روابط ایران و عربستان سعودی در کنار سایر عوامل ذهنی همچون فرهنگ، ایدیولوژی و عوامل عینی همانند حوزه رقابت های ژیوپلیتیک، انرژی و... هویت از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این میان نقش ساختار نظام بین الملل و سیاست های قدرت های بزرگ در تشدید تعارضات هویتی میان دو کشور نیز برجسته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ ماهیت کیفی و از لحاظ روش توصیفی است. شیوه گردآوری اطلاعات بر اساس روش کتابخانه ای بوده و این تحقیق با چارچوب نظری سازه انگاری نشان می دهد که فقدان هویت مشترک به عنوان کانون حساس بحران در روابط دو کشور قرار دارد و تعارض هویتی است که سایر منابع تنش و ناسازواری میان دو کشور را تشدید و تداوم می بخشد.
    کلید واژگان: ایران, عربستان, هویت, شیعه, وهابیت, سازه انگاری}
    Mehdi Shirazian, Garineh Keshishyan Siraki *
    The Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia are important countries in the turbulent Middle East region. The fields of conflict and conflict in the two countries' relations go back to the past decades. But in the aftermath of the Islamic Revolution, and especially in the last decade, the pattern of identity-based conflict has been ruled by the two countries. The critical centers of crisis in the two countries' relations lie in the conservative Wahhabi-Salafi-Arab conservative identity on the one hand and Iran's revolutionary-Shiite identity on the other. Identity has shaped the interests and security structure of the two countries in relation to each other. In Iranian-Saudi relations, along with other subjective factors such as culture, ideology, and objective factors such as geopolitical competition, energy, and identity, it is important. The role of the structure of the international system and the policies of the great powers in intensifying the identity conflicts between the two countries are also prominent. The research method in this study is qualitative in nature and in terms of fundamental and descriptive methods. This study, with the theoretical framework of constructivism, shows that the lack of a shared identity as a critical focus of the crisis lies in the two countries' relations and is an identity conflict that exacerbates and perpetuates other sources of tension and inequality between the two countries.
    Keywords: Iran, Saudi Arabia, Identity, Shia, Wahhabism, Structuralism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال