به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « unity » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «unity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید هاشم منیری*، سید حسین اطهری

    با پیروزی انقلاب اسلامی و درهم تنیدگی روحانیت و امر سیاسی برآمده از آن، کارویژه های سیاسی از درون کارویژه های مذهبی سرچشمه گرفته است. بررسی مقوله واحد دین و سیاست و تاسیس نظام اسلامی یکی از اهداف اولیه این پژوهش است که تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه رابطه ‎ای عینی و ذهنی بین امر سیاسی و روحانیت در تاسیس انقلاب اسلامی پدیدار شده و روحانیت از چه کارکردهایی برخوردار بوده است. در پاسخ به این پرسش فرضیه بر این استوار است که حفظ و تقویت وحدت و همبستگی ملی اسلامی ازجمله مهم ترین کارکردهای نهادی موثر است که نقش روحانیت را در تکوین نظام اسلامی برجسته می سازد. یافته های پژوهش که به روش تحلیلی و مبتنی بر چارچوب نظری کارکردگرایی است نشان می دهد که حراست، حمایت و مصلحت سیاسی در جهت تاسیس نظام اسلامی، حوزه های نهادی را در زمینه های اجتماعی و سیاسی تقویت می کند.

    کلید واژگان: روحانیت, نظام اسلامی, وحدت, هدایت, تاسیس نظام}
    Seyyed Hashem Moniri*, Seyyed Hossein Athari

    With the victory of the Islamic revolution and the clergy`s occupation in the political affairs arising from it, the political functions have originated from the religious functions. Investigating the single category of religion and politics and the establishment of the Islamic system is one of the primary goals of this research, which tries to answer the question of what kind of objective and subjective relationship between politics and the clergy has emerged in the establishment of the Islamic Revolution, and what functions the clergy has. In response to this question, the hypothesis is based on the fact that maintaining and strengthening national-Islamic unity and solidarity is one of the most important effective institutional functions that highlights the role of the clergy in the development of the Islamic system. The findings of the research, which is analytical and based on the theoretical framework of functionalism, show that protection, support and political expediency in the direction of the establishment of the Islamic system, strengthen the institutional areas in the social and political fields.

    Keywords: Clergy, Islamic System, Unity, Guidance, System Establishment}
  • رجب اکبر زاده*، مهدی محمدزاده بنی طرفی، سید امیر سخاوتیان

    انقلاب اسلامی در مسیر تثبیت خود، از آغازین روزهای پیدایش، با چالش های بسیاری روبرو گشت که یکی از مهمترین آنان هشت سال دفاع مقدس است. تهاجم رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی با حمایت قدرتهای بزرگ جهانی صورت پذیرفت. در مقابل رزمندگان اسلام نیز با رشادت و ابتکار عمل، توانستند این دوران سخت را با سربلندی پشت سر بگذارند. رشادت، اخلاص و ابتکار عمل رزمندگان اسلام توانست که سبب استحکام انقلاب اسلامی و راهگشای مسایل پیش روی او گردد. لذا هشت سال دفاع مقدس تاثیر مثبت بر انقلاب اسلامی داشته است که شناخت مولفه ها و شاخص های این تاثیر می توان ما را در شناخت الگوی دفاع مقدس در حل مسایل جدید پیش روی انقلاب اسلامی یاری رساند. از این رو؛ شناخت مولفه ها و شاخص های حاصل از هشت سال دفاع مقدس، یک امر ضروری و مسیله مرکزی این پژوهش است. نوشتار حاضر اطلاعات و داده ها را به صورت کتابخانه ای جمع آوری و به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی می نماید. البته الگوی حاصل از مولفه ها و شاخص ها را به پژوهش آینده می سپارد.

    کلید واژگان: دفاع مقدس, انقلاب اسلامی, وحدت, رشادت, تثبیت انقلاب اسلامی}
    Rajab Akbarzadeh *, Mahdi Mohammadzadeh Bani Tarafi, Seyed Amir Sekhavatian

    In the path of establishing itself, the Islamic Revolution faced many challenges from the beginning of its days, one of the most important of which is the eight years of holy defense. The invasion of Iraq's Baathist regime into Islamic Iran was carried out with the support of major world powers. On the other hand, the fighters of Islam, with their courage and initiative, were able to overcome this difficult time with pride. The bravery, sincerity and initiative of the warriors of Islam was able to strengthen the Islamic revolution and open the way for the issues before it. Therefore, eight years of holy defense has had a positive effect on the Islamic revolution, and knowing the components and indicators of this effect can help us in understanding the pattern of holy defense in solving the new problems facing the Islamic revolution. therefore; Knowing the components and indicators resulting from the eight years of holy defense is a necessary matter and the central issue of this research. This article collects information and data in a library form and examines it in a descriptive-analytical form. Of course, he leaves the resulting pattern of components and indicators to future research.

    Keywords: holy defense, Islamic Revolution, unity, bravery, stabilization of Islamic revolution}
  • مدلسازی ساختاری تفسیری شاخص های سواد انقلابی از منظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری
    مصطفی حیدری هراتمه*
    نظام هستی به عنوان مظهر و تجلی اراده و مشیت الهی، مشمول قوانین و سنت هایی است که نه تغییرپذیرند و نه جایگزین بردار. یکی از این سنت ها تجلی حق و پیروزی آن بر باطل است که در واژه انقلاب نمود پیدا می کند. بنابراین انقلابی گری و انقلابی بودن و ماندن، به عنوان کلید حیات، پایداری و بقا هر انقلابی است که در پرتو، داشتن معرفت و شناخت عالمانه وآگاهانه از واژه انقلاب تحت عنوان « سواد انقلابی » تحقق پیدا می کند. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی و شناخت مولفه های سواد انقلابی و مفهوم سازی آن پرداخته است. در این راستا با بررسی ادبیات و مطالعات موجود و منویات امامین انقلاب، 11 مولفه از 23 مولفه به عنوان مولفه های نهایی سواد انقلابی شناسایی گردید که با استفاده از تحلیلی نوین تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری، جهت تعیین روابط میان مجموعه مولفه ها استفاده گردید. بعد از تعیین ماتریس و ترسم خطوط مرزی، مولفه ها بر اساس میزان نفوذ و وابستگی مشخص و دسته بندی شدند. مولفه وحدت به عنوان مولفه پیوندی تعیین شد که دارای نیروی نفوذ و هم چنین نیروی وابستگی قدرتمندی می باشد. این مولفه در حقیقت جزء مولفه هایی هستند که بی ثباتند، به این معنا که انجام هرگونه اقدامی در مورد این مولفه ها علاوه بر اینکه مستقیما بر سایر مولفه ها اثر می گذارد، در قالب بازخورد از سایر مولفه ها بر خود مولفه نیز اثرگذار باشد. در پرتوی چنین نتیجه ایی می توان تصریح نمود واژه انقلابی به معنای فرد پایه، تک محوری و خودسر بودن نیست بلکه در لوای نگاه و بینش عالمانه جمعی اجتماعی است که معنای وحدت از آن استنباط و استخراج می گردد. پس با ادله علمی، استدلال می شود که نفطه کانونی سواد انقلابی، مولفه وحدت است که کلید تحقق، تشکیل، حیات، تداوم و بقای هر انقلابی بوده و خواهد بود.
    کلید واژگان: کلید واژه ها : سواد انقلابی, وحدت, قدرت نفوذ, قدرت وابستگی, مدلسازی ساختاری تفسیری}
    Interpretive Structural Modeling of Revolutionary literacy Indicators From the Perspective of Imam khomeini and Supreme Leader of Iran
    Mostafa Heidari Haratemeh *
    The system of existence, as the manifestation of God's will and providence, is subject to laws and traditions that are neither changeable nor replaceable. One of these traditions is the manifestation of truth and its victory over falsehood, which is expressed in the word revolution. Therefore, being revolutionary and staying revolutionary is the key to the life, stability and survival of any revolution, which is realized in the light of having scientific and conscious knowledge of the word revolution under the title of "revolutionary literacy". Therefore, the present study investigates and recognizes the components of revolutionary literacy and its conceptualization. In this regard, by reviewing the existing literature and studies and the menus of the Imams of the Revolution, 11 components out of 23 components were identified as the final components of revolutionary literacy, which were used to determine the relationships between the set of components by using a new analysis called interpretive structural modeling. After determining the matrix and drawing the boundary lines, the components were identified and categorized based on the level and driving of force and dependent. The unity component was determined as a link component that has influence power and also a strong driving dependent. I In the light of such a result, it can be stated that the word revolutionary does not mean a basic individual, single-mindedness and self-willedness, but it is based on the scholarly view and vision of the social collective, from which the meaning of unity is inferred and extracted. So, with scientific evidence, it is argued that the focal point of revolutionary literacy is a component of unity, which has been and will be the key to the realization, formation, life continuity and survival of any revolution.
    Keywords: Revolutionary Literacy, Unity, Driving Force, Dependent Force, Interpretive Structural Modeling}
  • محمدجواد توکلی خانیکی*

    وحدت از آموزه های قرآنی است که تحقق برخی از وعده های الهی منوط به شکل یافتن آن در جامعه اسلامی عنوان گردیده است. با این که قرآن کریم به وحدت فرمان داده و از تفرقه بازداشته است، ولی در عمل این حقیقت محقق نشده و تفرقه و عدم اتحاد در میان امت اسلامی از آغاز تا کنون وجود داشته است.این مقاله با هدف بررسی کارکرد وحدت آرمانی در تکامل انقلاب اسلامی به روش توصیفی تحلیلی سامان یافته و با تطبیق عملکرد اهل بیت علیهم السلام با فرامین قرآن، تعریف جدیدی از نحوه ی پیاده سازی وحدت در امت اسلامی ارایه داده است. نتیجه این که: الف) برای حصول وحدت به سه رکن اجتماع، منشور مورد اتفاق و رهبر و محور وحدت نیاز است. که نسبت به جامعه مخاطب آن به اشکال مختلف و لایه های متعددی قابل تقسیم است. و نیز بنا به زمان و شرایط ممکن است حتی نوع خاصی از آن در حال اضطرار مختلف باشد، اما گمان می رود آن چه متناظر با حصول وعده های الهی در قرآن است، نوع خاصی از وحدت ایمانی است که به آن وحدت آرمانی اطلاق گردید. رهبری در اتحاد ایمانی، و پیشبر اهداف اصلی آن نقش بی بدیلی ایفا می کند. ب) وحدت آرمانی دستوری الهی که اجرای آن رضایت او را به دنبال دارد و منجر به حصول توفیقات گوناگون موثر در ارتقاء جامعه و باعث کیفیت بخشی به کارکرهای انقلاب اسلامی می شود.سپس با استمرارآن موجبات استمرار نظام اسلامی فراهم می شود که در سایه آن دشمنان و بدخواهان شناسایی و نقشه ها شوم آنان نقش برآب می شود.

    کلید واژگان: وحدت, ولایت, وحدت ایمانی, امت اسلامی, استمرار نظام اسلامی}
    Mohamad Javad Tavakoli Khaniki *

    Unity is one of the Qur'anic teachings that the fulfillment of some divine promises is conditional on its formation in Islamic society. Although the Holy Qur'an has commanded unity and prevented division, in practice this fact has not been realized and there has been division and disunity among the Muslim Ummah from the beginning until now. This article aims to examine the function of ideal unity in the evolution of the Islamic Revolution. It has been organized in a descriptive-analytical method and by adapting the performance of the Ahl al-Bayt (as) to the commands of the Qur'an, it has provided a new definition of how to implement unity in the Islamic Ummah. The result is that: a) In order to achieve unity, the three pillars of society, the common charter and the leader and axis of unity are needed. In relation to the target community, it can be divided into different forms and several layers. Also, depending on the time and circumstances, even a certain type of it may be in different urgencies, but it is thought that what corresponds to the fulfillment of divine promises in the Qur'an is a special type of unity of faith, which was referred to as ideal unity. Leadership plays an irreplaceable role in the unity of faith, and in advancing its main goals.B) The ideal unity of the divine order, the implementation of which follows his satisfaction and leads to various successes effective in promoting society and improving the quality of the work of the Islamic Revolution. Malicious people are identified and their sinister plans are thwarted.

    Keywords: Unity, guardianship, Unity of faith, Islamic Ummah, Continuation of the Islamic system}
  • مهدی برهان*

    در این نوشتار درصدد هستیم با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین و مقایسه روش جریان تشیع انگلیسی و جریان تقریب در مواجهه با مذاهب اسلامی بپردازیم. جریان تشیع انگلیسی بر این باور است که وحدت، در سایه تقریب حاصل نمی شود، بلکه در سایه تبیین مسایل اختلافی حاصل می شود؛ زیرا با بیان مسایل اختلافی آگاهی مردم بیشتر می شود و جانب حقیقت را انتخاب می کنند و اجتماع به وحدت رویه و مصلحت می رسد. در مقام نقد این روش می توان گفت که مقصود از تقریب و وحدت مذاهب اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست، بلکه مقصود عدم درگیری و تنازع است. گذشته از این، روش تقریب هیچ گاه مخالف تبیین مسایل اختلافی نیست. مهم ترین راهبرد در تقریب از دیدگاه مقام معظم رهبری عبارت اند از: رعایت احترام متقابل نسبت به ارزش ها و نمادهای مقدس یکدیگر؛ تکیه بر اصول مشترک به جای تکیه بر فروع مفترق و شناخت دشمنان اسلام و مقابله با توطیه آن ها.

    کلید واژگان: روش شناسی, جریان تشیع انگلیسی, وحدت, اتحاد و تقریب}

    In this article, we try to explain and compare the method of the English Shi'ism current with that of the taqrib current in the face of Islamic denominations with a descriptive-analytical method. The English Shi'ism current believes that unity is not achieved in the shadow of taqrib approximation, it would occur in the shadow of the clarification of conflicting issues; Because by expressing controversial issues, people's awareness increases and they choose the side of truth, and the society reaches unity of action and expediency. As a criticism of this method, it can be said that the purpose of the approximation and unity of Islamic denominations is not the unification of Islamic beliefs and denominations, but rather the absence of conflicts and conflicts. Apart from this, the approximation method is never against the explanation of controversial issues. The most important strategy in approximation from the Supreme Leader's point of view are: mutual respect for each other's sacred values ​​and symbols; relying on common principles instead of relying on different branches and knowing the enemies of Islam and confronting their conspiracy.

    Keywords: Methodology, English Shi'ism, Unity, Taqrib}
  • علی حائری مجد*
    شیخ محمدحسین کاشف الغطاء، از مصلحان سده اخیر جهان اسلام و از جمله فقیهان تاثیرگذار و برجسته در تحولات سیاسی اجتماعی در دنیای اسلام و به خصوص کشور عراق به شمار می رود. وی با افکار و اندیشه های فقهی سیاسی خود، نقش بسزایی در بیداری امت اسلامی ایفا کرد. در این پژوهش سعی شده است به روش توصیفی تحلیلی اجمالی از نظرات فقهی و افکار و اندیشه های سیاسی اجتماعی این عالم شیعی بررسی شود. ایشان، افزون بر تدریس و نگارش آثار مفید و مرجعیت دینی شیعیان، به فعالیت های گسترده ای در مناطق گوناگون جهان اسلام (با توجه به تحرکات دولت های استعماری در عراق و نیز اقدامات صهیونیست ها برای مهاجرت و اشغال کشور فلسطین و تشکیل دولت اسراییل) دست زد و با حضور در مجامع و سرزمین های اسلامی، همگام با افشاگری علیه دشمنان اسلام تا آخرین روزهای عمر، تلاش مضاعفی برای اتحاد کلمه میان مسلمانان و تقریب بین مذاهب اسلامی انجام داد. موضوعاتی از جمله: بازگشت به هویت اسلامی و عظمت صدر اسلام، راهبرد وحدت مسلمانان و ولایت فقیه از جمله مهم ترین افکار این عالم مجاهد است.
    کلید واژگان: دین, سیاست, اندیشه سیاسی اسلام, محمدحسین کاشف الغطاء, وحدت, تقریب}
    Ali Haeri Majd *
    Sheikh Mohammad Hussein Kashifa al-Ghatta 'is one of the reformers of the last century in the Islamic world, and one of the most influential and prominent jurists in the socio-political developments in the Islamic world, especially in Iraq. With his jurisprudential-political thoughts and ideas, he played a significant role in the awakening of the Islamic Ummah. In this research, which has been done by descriptive-analytical method, after a brief expression of jurisprudential views, thoughts and socio-political thoughts of this Shiite world have been studied. In addition to teaching, writing useful works and Shiite religious authority, he carried out extensive activities in various parts of the Islamic world due to the movements of the colonial governments in Iraq and the Zionists's efforts to emigrate and occupy Palestine and form the state of Israel. In Islamic societies and lands, along with exposing the enemies of Islam, Topics such as: returning to the Islamic identity and the greatness of the beginning of Islam, the strategy of unity of Muslims and Velayat-e-Faqih are among the most important thoughts of this Mujahid world.
    Keywords: religion, Politics, political thought of Islam, Mohammad Hussein Kashifa al-Ghatta ', Unity, approximation}
  • الهه خانی آرانی*
    در سال های گذشته، تعارض گرایی بین شیعه و سنی و تفرقه و تکفیر، به یکی از اصلی ترین مشکلات جهان اسلام تبدیل شده است؛ اما جریان های تفرقه افکن و تکفیری، اختصاص به جامعه اهل سنت نداشته است؛ بلکه جریان های مشابه در بین شیعیان نیز وجود دارند که با انگیزه ها و دلایل گوناگون، بر طبل تعارض و تنازع با اهل سنت می کوبند و بستری مناسب برای اختلاف، تفرقه و تکفیر بین مسلمانان به وجود می آورند. گروهی که از آن ها در رسانه های داخلی و ادبیات مقامات جمهوری اسلامی ایران، با عنوان «تشیع انگلیسی» و «شیعه اسراییلی» یاد می گردد. پرسش اصلی پژوهش کنونی این است که شاخصه های فکری و معرفتی جریان وحدت ستیز منتسب به اهل تشیع چیست؟ این جریان چه رویکردهای عملی دارد و پیامدهای عملکرد و رویکردهای آن ها چیست؟ فرضیه پژوهش با تکیه بر روش اسنادی آن است که جریان شیعه وحدت ستیز با شاخصه های خاصی چون تبری جویی، وحدت ستیزی و برجسته سازی اختلافات مذهبی به ترویج لعن، تفسیق و توهین نسبت به مقدسات اهل سنت شناخته می شود. این جریان با محور قرار دادن تبری، به عنوان یکی از فروعات دین و اعتقادات تشیع، آن را مقابل وحدت تفسیر نموده است و به تفرقه در میان مسلمین دامن می زند.
    کلید واژگان: شیعه, وحدت, وحدت ستیزی, شیعه برائتی, شیعه انگلیسی}
    Elahe Khani Arani *
    In recent years, conflict between Shia and Sunni, division and excommunication has become one of the main problems of the Islamic world. But the divisive and takfiri currents are not exclusive to the Sunni society, but there are similar currents among the Shiites as well, which, for various motives and reasons, beat the drum of conflict and conflict with the Sunnis, and a suitable platform for differences is division. And they create takfir among Muslims. A group that is referred to as "English Shia" and "Israeli Shia" in the domestic media and the literature of the authorities of the Islamic Republic of Iran. The main question of the current research is, what are the intellectual and epistemological characteristics of the anti-unity trend attributed to the Shiites? What practical approaches does this stream have and what are the consequences of their performance and approaches? The hypothesis of the present research based on the documentary method is that the anti-unification Shia trend is characterized by certain characteristics such as ax-seeking, anti-unification,
    Keywords: Shiite, Unity, anti-unity, Shiite innocence, English Shiite}
  • محمدرضا غلامی شکارسرایی*

    مقاله حاضر به تحلیل گفتمان همبستگی ملی در دوران دفاع مقدس می پردازد؛ برای تحقق این هدف، ویژگی های گفتمان همبستگی ملی در دوران دفاع مقدس مشخص شده است؛ در این تحقیق ضمن مرور مبانی نظری مربوط به همبستگی ملی به عنوان یکی از مهم ترین استلزامات دستیابی به امنیت ملی پایدار و ناسیونالیسم و نقد آن، با طرح یک سری پیش فرض هایی به تدوین چارچوب مفهومی تحقیق حاضر پرداخته شد. یافته ها نشان می دهند جنگ تحمیلی موجب شد که رقابت برای کسب قدرت سیاسی در بین نخبگان سیاسی به میزان زیادی تحت تاثیر فضای دفاع مقدس و حفظ کشور از تهاجم بیگانگان کنار گذاشته شوند و همبستگی ملی بین اقشار و گروه های مختلف قومی و زبانی تقویت گردد؛ همچنین این امر خود ماخوذ از یک فضای گفتمانی بود؛ این گفتمان در برابر گفتمان رقیب ناسیونالیسم ایرانی شکل گرفت و موجبات ایجاد همبستگی ملی در دوران دفاع مقدس را فراهم ساخت. امام خمینی (ره) اصلی ترین عامل ایجاد همبستگی ملی و اصل مولف این گفتمان در دوران دفاع مقدس بوده است. یافته ها نشان می دهند وحدت، دال مرکزی گفتمان حاکم بر همبستگی ملی در دوره دفاع مقدس بوده است.

    کلید واژگان: همبستگی ملی, تحلیل گفتمان, دوران دفاع مقدس, وحدت}
    MohammadReza Gholami Shekarsaraee *

    The present article analyzes the discourse of national solidarity in the era of Holy defense. To doing this, the characteristics of the national solidarity discourse in the era of Holy defense have been identified. In this study, reviewing the theoretical foundations of national solidarity as one of the most important requirements of achieving sustainable national security, and nationalism and its critique, a series of assumptions were written to formulate the conceptual framework of the present study. Findings show that the imposed war caused the competition for political power among the political elites to be largely eliminated by the atmosphere of Holy defense and protection of the country from foreign invasion and national solidarity between different ethnic groups be strengthened. It was also derived from a discursive atmosphere. This discourse was formed against the rival discourse of Iranian nationalism and provided the basis for national solidarity during the holy defense. Also, Imam Khomeini was the main factor in creating national solidarity during the holy defense. Accordingly, the master signifier of the discourse governing national solidarity in the era of Holy defense has been unity.

    Keywords: National Solidarity, Discourse Analysis, Holy defense era, unity}
  • داود کریمی مرید، محمدعلی راغبی*، محمد نوذری فردوسیه

    با الگوپذیری از بزرگان دین مبین اسلام، بنیانگذاران و فعالان حوزه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی به منظور جلوگیری از تفرقه و نفاق بین مسلمانان و به خاطر همزیستی دینی و هویت جمعی در نظام نوین جهانی و ضرورت و لزوم وحدت در جامعه اسلامی، تلاشی صورت گرفت تا یکی از مباحث مطرح و مورد توجه فقه، با عنوان "مبانی فقهی احکام تفرقه افکنی در میان امت اسلامی" موضوع مقاله قرار گیرد و احکام و قواعد فقهی این مبحث را مورد بررسی قرار بدهد ؛ با مراجعه به جامعه شناسی دینی و طبق شواهد تاریخی، تفرقه و اختلاف باعث از هم پاشیدن جوامع و ملت ها می شود.در دانش فقه، مساله ی مهم جلوگیری از تفرقه و سوق پیدا کردن به سوی تقریب و وحدت مذاهب مختلف مورد توجه قرار گرفته تا جایی که طبق آن فقهای عظام تمام سعی خود را بر این مهم نهادند که با مبانی فقهی استنباط شده، حکم حرمت را برای ایجاد تفرقه و اختلاف و حکم وجوب را برای وحدتگرایی و تقریب بین مذاهب صادر کنند و با این مهم گام بزرگی در جهت خلق وحدت و جلوگیری از تفرقه و دوگانگی بردارند و در نتیجه بر همگرایی و انسجام مسلمین در جامعه اسلامی تاثیر بسیار فوق العاده ای بگذارند. این مقاله با روش کتابخانه ای، توصیفی، تحلیل نظری و تطبیق محتوا سامان گرفته است.واژگان کلیدی: مبانی، فقه، احکام، تفرقه افکنی، جامعه اسلامی، وحدت، تقریب.

    کلید واژگان: مبانی, فقه, احکام, تفرقه افکنی, جامعه اسلامی, وحدت, تقریب}
    Daawoud Karimi Morid, Mohammad Ali Raghebi *, Mohammad Nozari Ferdosiieh

    Review :Following the example of the great men of Islam, the founders and activists of the field of unity and rapprochement of Islamic religions, an effort was made to prevent division and hypocrisy among Muslims and for religious coexistence and collective identity in the new world system and the necessity of unity in Islamic society. To be one of the topics discussed and considered in jurisprudence, entitled "Jurisprudential principles of the rules of divisiveness among the Islamic Ummah" and to examine the rules and rules of jurisprudence on this issue; By referring to religious sociology and according to historical evidence, divisions and differences cause the disintegration of societies and nations.In the knowledge of jurisprudence, the important issue of preventing division and leading to the rapprochement and unity of different religions has been considered to the extent that the great jurists have made every effort to ensure that the ruling of sanctity is inferred from the principles of jurisprudence. To create divisions, differences and obligatory rulings for unity and rapprochement between religions, and with this, to take a big step towards creating unity and preventing divisions and dualities, and as a result, have a tremendous impact on the convergence and cohesion of Muslims in Islamic society. . This article is organized by library method, descriptive, theoretical analysis and content matching.Keywords: principles, jurisprudence, rules, divisiveness, Islamic society, unity, approximation.

    Keywords: principles, Jurisprudence, rules, divisiveness, Islamic society, Unity, approximation}
  • علی نجیبیان، محمدهادی صادقی*، فضل الله فروغی، شهرام ابراهیمی
    ورود مفهوم فلسفی «جبر» به عرصه ی حقوق کیفری به واسطه تحولات ناشی از مکتب تحققی در کنار «اختیار» سبب شد تا به موازات «مجازات» به عنوان سنتی ترین نوع ضمانت اجرای جزایی، «تدابیر دفاع اجتماعی»و«اقدامات تامینی» نیز به عنوان یکی از تاسیسات نوین حقوق کیفری به واژگان این حوزه حقوق وارد شود. این چالش که با چاشنی عقاید سیاسی همراه بود، اختلافی را در گزینش نوع پاسخ جزایی ایجاد کرد که بعدها از آن با نام «وحدت نظام جزایی»و«دوگانگی نظام جزایی» یاد می شود. در فضای تقنینی، در قانون مجازات اسلامی 1392، قانونگذار از یک سو با نسخ قانون اقدامات تامینی و تربیتی 1339 و اختصاص این تدابیر به جرایم کودکان و نوجوانان و مجانین و از سوی دیگر بسط و توسعه مجازات های تکمیلی که گاهی ماهیت اقدامات تامینی دارند، از رویه ی قانون مجازات 2005 فرانسه تبعیت نموده است. این اقدام شایبه ایجاد نظام واحد جزایی و سیاست جنایی مرتبط با آن را ایجاد کرده است؛ بدان معنا که قانونگذار با محدود نمودن دایره ی اقدامات تامینی با هدف کنترل مجرمین، آن ها را تحت نظام مجازات ها قرار داده است. در نظام تعزیرات نیز که موجب جواز واکنش در قبال استعداد جنایی است، موضوع متفاوت است.
    کلید واژگان: وحدت, دوگانگی, جنایی, تقنینی. نظام}
    Ali Najibian, Mohamad Hadi Sadeghi *, Fazolah Froghi, Shahram Ebrahimi
    The introduction of the philosophical concept of "algebra" into the field of criminal law due to the changes resulting from the school of research along with "authority" led to "punishment" as the most traditional type of guarantee of criminal execution, "social defense measures" and "measures". "Security" should also be included in the vocabulary of this field of law as one of the new facilities of criminal law. This challenge, which was accompanied by a spark of political opinion, created a difference in the choice of the type of criminal response, which is later referred to as the "unity of the penal system" and the "duality of the penal system." In the legislative sphere, in the Islamic Penal Code of 1392, the legislator, on the one hand, by repealing the Law on Security and Educational Measures of 1339 and allocating these measures to the crimes of children, adolescents and the free, and on the other hand, expanding additional punishments that sometimes have the nature of security measures. Has complied with the procedure of the French Penal Code 2005. This action has created the scandal of creating a unified penal system and related criminal policy; This means that the legislature has placed criminals under a system of punishment by limiting the scope of security measures to control them. The issue is different in the penitentiary system, which allows the reaction against criminal talent. Depending on the act, the degree of severity, the heinousness and the manner in which it was committed,
    Keywords: Unity, duality, criminal, legislative. System}
  • مهدی محمدزاده بنی طرفی*

    وحدت اسلامی از نوع مطلوب و ثمر بخش آن، یعنی اهتمام برای رسیدن به نوعی یگانگی در منافع و اهداف و تقریب در باور های دینی، از سوی کسانی که مشترکات بسیاری در باورهای اسلامی دارند، یکی از مهمترین آن ها اندیشه مهدویت است؛ درحقیقت اندیشه مهدوی بعنوان یک قدرت نرم؛فرایندی را رقم میزند که در آن بشریت از طریق رفتار مطابق با گرایش هر فرقه اسلامی و در قالب ابزاری غیر خشونت آمیز روی افکار مردم (نخبگان و عامه مردم) تاثیر گذاشته و موجب آثار، حرکات و رفتار مشترک که همان وحدت جهان اسلام باشد، در راستای تغییر ذهنیت و رفتار جامعه هدف، قدم بر میدارد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری از طریق مطالعه اسناد و مدارک کتابخانه ای است که به بررسی مبانی شناخت و تقویت مولفه های وحدت بخش مذاهب اسلامی در پرتو اندیشه مهدویت، در متون گرانسنگ دینی، می پردازد. یافته ها حاکی از آن است که این اندیشه نوعی از اندیشه ها و نگرش های معطوف به آینده و در حقیقت، رویکردی آینده نگرانه است. ارکان وحدت بخش اندیشه مهدویت شامل امامت و ولایت است و جهانی بودن، عدالت، امنیت و رشد و توسعه ویژگی های جامعه مهدوی است که در تحقق وحدت جهان اسلام بمثابه یک قدرت نرم اثر می کند، این اندیشه نقطه مشترک فرق اسلامی و عامل انسجام ادیان است چرا که اندیشه انتظار و چشم به راهی و طلب آمدن منجی آسمانی و الهی، محور مشترک و وحدت بخش همه ادیان است

    کلید واژگان: وحدت, جهان اسلام, مهدویت, دین, تفرقه, قدرت نرم}
    Mahdi Mohamadzadeh *

    Islamic unity of its desirable and fruitful type, that is, efforts to achieve a kind of unity in interests and goals and convergence in religious beliefs, by those who have many commonalities in Islamic beliefs, one of the most important of which is the thought of Mahdism; In fact, Mahdavi's thought as a soft power establishes a process in which humanity influences people's thoughts (elite and common people) through behavior in accordance with the tendency of each Islamic sect and in the form of a non-violent tool and causes works, movements and behavior. The common one, which is the unity of the Islamic world, takes a step towards changing the mentality and behavior of the target society. The research method in this research is descriptive-analytical and the method of collection is through the study of library documents and documents, which examines the basics of recognizing and strengthening the unifying components of Islamic religions in the light of Mahdavitism, in precious religious texts. The findings indicate that this thought is a kind of future-oriented thoughts and attitudes, and in fact, a futuristic approach. The unifying pillars of Mahdavi thought include imamate and guardianship, and universality, justice, security, and growth and development are the characteristics of Mahdavi society, which works in the realization of the unity of the Islamic world as a soft power.

    Keywords: Unity, Islamic world, Mahdism, religion, division, Soft power}
  • امیر نیاکوئی*، ویدا حاجی

    بررسی سیاست خارجی ایران در قبال بحران سوریه موضوع پراهمیتی است که در رابطه با آن رویکردهای مختلفی وجود دارد. در این پژوهش با توجه به نقش حمایتی پررنگ ایران در تداوم حکومت سوریه به این پرسشها پرداخته می شود که سیاست خارجی ایران در قبال بحران سوریه را در قالب چه نظریه ای بهتر می توان تبیین کرد؟ این سیاست تا چه میزان موفقیت آمیز بوده و چه پیامدهایی را به همراه داشته است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سوریه عمدتا وجه امنیتی داشته و معطوف به مقابله با تهدیدات، و حفظ نفوذ منطقه ای بوده لذا تبیین آن از منظر رهیافت واقع گرایی و به طور خاص نظریه موازنه تهدید مناسب تر است. این سیاست در مهار تهدیدات امنیتی مستقیم به ویژه قدرت گیری گروه های تکفیری در حوزه منطقه ای غرب ایران و همچنین حفظ نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی، موفقیت آمیز بوده با این حال برخی کاستی ها و پیامدها را نیز به همراه داشته که می توان به گسترش شکافهای مذهبی در منطقه و همچنین افول قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و گروه های همسو در جهان عرب اشاره کرد. از طرف دیگر، نگاه محدود امنیتی نظامی به حوزه سوریه و ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران، و همچنین کنشهای سایر بازیگران تاثیرگذار در سوریه مانند روسیه برای گسترش حوزه نفوذ  نیز بر منافع ایران در این منطقه تاثیرات منفی داشته است. در این پژوهش از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده و روش جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: بحران سوریه, واقع گرایی, امنیت, موازنه, اتحاد}
    Amir Niakoee*, Vida Haji

    Examining Iran's foreign policy towards the Syrian crisis is a very important issue that has different approaches. In this research, taking into account Iran's strong supporting role in the continuation of the Syrian government, the following questions are addressed: What theory can best explain Iran's foreign policy regarding the Syrian crisis? To what extent has this policy been successful and what consequences has it brought? The findings of the research indicate that the foreign policy of the Islamic Republic of Iran in Syria mainly has a security aspect and is aimed at confronting threats and maintaining regional influence, so its explanation is from the perspective of realism approach and specifically the threat balance theory. It is more suitable. This policy has been successful in curbing direct security threats, especially the strengthening of Takfiri groups in the western region of Iran, as well as maintaining the regional influence of the Islamic Republic, however, it has also brought some shortcomings and consequences. We can mention the widening of religious divisions in the region as well as the decline of the soft power of the Islamic Republic of Iran and aligned groups in the Arab world. On the other hand, the limited view of military security on the Syrian area and the weakness of Iran's economic diplomacy, as well as the actions of other influential actors in Syria, such as Russia, to expand the sphere of influence have also had negative effects on Iran's interests in this region. In this research, a descriptive analytical method was used and the data collection method is library.

    Keywords: Syrian crisis, realism, security, balance, unity}
  • زاهد غفاری هشجین، حسن محمدمیرزائی*

    چیستی و چگونگی رابطه میان علم و دین از چالش های مهم حوزه علم و معرفت در جهان اسلام و بالاخص کشورمان محسوب می گردد. بر اساس طبقه بندی معروفی که مورد وفاق بسیاری از اندیشمندان این حوزه است این رابطه در چهار دسته تعارض، تمایز، تعامل و وحدت قابل تقسیم بندی می باشد. این پژوهش به دنبال آن است که با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و با اتخاذ رویکرد توصیفی- تحلیلی به این سوال پاسخ دهد که ذیل روابط چهارگانه علم و دین چه نقدهایی به آراء برخی اندیشمندان مسلمان وارد است؟ بر این اساس ذیل رابطه تعارض مباحث احمد کسروی و مهدی بازرگان، ذیل رابطه تمایز دیدگاه های عبدالکریم سروش و مصطفی ملیکان، تحت عنوان رابطه تعامل نظرات حسین العطاس و علی پایا و در نهایت ذیل رابطه وحدت آرا حسین نصر مورد نقد و بررسی اجمالی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از این است که ذیل روابط تعارض، تمایز، تعامل و وحدت می توان دیدگاه های برخی منتقدین را مورد نقد جدی قرار داد و در نتیجه ارتباط منطقی و حداکثری میان علم و دین و تولید علم دینی نه تنها ممکن مطلوب است.

    کلید واژگان: علم و دین, تعارض, تمایز, تعامل, وحدت}
    Zahed Ghaffari Hashjin, Hassan Mohammad Mirzaei *

    What and how the relationship between science and religion is one of the most important challenges in the field of science and knowledge in the Islamic world and especially in our country. According to the famous classification that is agreed upon by many thinkers in this field, this relationship can be divided into four categories: conflict, differentiation, interaction and unity. This research seeks to answer the question by using the library study method and by adopting a descriptive-analytical approach, what are the criticisms of some Muslim thinkers under the four relations between science and religion? Based on this, under the relationship of the conflict between Ahmad Kasravi and Mehdi Bazargan, under the relationship between the differences between the views of Abdul Karim Soroush and Mustafa Melikan, under the title of the interaction between the opinions of Hossein Al-Attas and Ali Paya, and finally under the relationship of the unity of Hossein Nasr's opinions, a brief review is carried out. has taken. The results obtained from this research indicate that under the relations of conflict, differentiation, interaction and unity, the views of some critics can be seriously criticized, and as a result, there is a logical and maximum connection between science and religion and the production of religious science. Only possible is desirable.

    Keywords: science, religion, conflict, distinction, interaction, unity}
  • منصور عنبرمو*، سید محمدمهدی میرجلیلی

    با ظهور جریان های تندروی اسلامی، مسئله ی تقریب مذاهب اسلامی به یکی از دغدغه های مهم اندیشمندان مسلمان تبدیل شده و ضرورت تقریب و برقراری دیالوگ درون مذهبی را دوچندان نموده است.از منظر تاریخی و نهادی، دو کشور ایران و مصر از پیشگامان نهادمند تقریب در میان کشورهای اسلامی هستند که از اوایل دهه 1320 شمسی، فعالیت های خود را در قالب های گوناگونی بر مبنای تقریب آرای علمای مذهبی فریقین توسعه بخشیدند. فضای سیاسی و فرهنگی روشنفکرانه دو کشور و وجود نوعی حس راهبری برای جهان اسلام در مصر و ایران - که از بزرگترین تولید کنندگان فکر در حوزه اسلامی بوده اند- عامل بسیار مهمی در نظرپردازی و عمل گرایی در این زمینه بود.سوال اصلی این پژوهش این است که مدلول های برجسته در شبکه نهادی تقریب مذاهب در جهان اسلام و ایران معاصر از منظر نهادی و سیاست گذاری به چه صورتی قابل تبیین است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که پس از تحولات منتهی به سکولاریسم در مصر،ایران به یگانه محور تقریب زا در میان کشورهای اسلامی بدل گردید تا پس از انقلاب اسلامی سال با تاکید بر مفاهیمی همچون مساله فلسطین، حج و شکل‏ گیری امت‏ واحده مخاطبان داخلی و فراملی را با تاکید بر قرابت های دینی در جغرافیای اسلام و مسلمانان به همزیستی مذهبی رهنمون نماید. بیانیه گام دوم انقلاب، بدیع ترین نمود راهبرد تقریب زایی نهادی است که آیت الله خامنه ای تاکید بر مضامین فرا قومی، فرا مذهبی وفرا ملیتی، قرایت نهادگرای خود  تحت عنوان «تقریب همه جانبه» را با بهره گیری از تجربیات تاریخی پیشین مطرح نموده است.

    کلید واژگان: تقریب مذاهب بیانیه گام دوم رهیافت نهادی آیت الله خامنه ای, وحدت, انقلاب اسلامی}
    Mansour Anbarmoo *, Sayyid Muhammad Mahdi Mir Jalili

    The proximity of Islamic schools with the emergence of Islamic extremist currents has become a significant concern for Muslim thinkers. It has doubled the need for approximation and intra-religious dialogue. From a historical and institutional view, Iran and Egypt are the institutional pioneers of approximation among Islamic countries. Since the early 1942s, they have developed their activities in various formats based on the views approximation of the two sects’ religious scholars. The two countries' intellectual, political, and cultural atmosphere and a sense of leadership for the Islamic world in Egypt and Iran have been the largest producers of thought in the Islamic field. It was a significant factor in theory-making and pragmatism in this field. The main question is ‘How can the prominent meanings in the institutional network of schools proximity in the Islamic world and contemporary Iran be explained from an institutional and policy-making perspective?’. The results indicated that after the developments leading to secularism in Egypt, Iran became the only pillar of approximation among Islamic countries. After the Islamic Revolution of 1979, by emphasising the issue of Palestine, Hajj and the formation of a single nation, to guide domestic and transnational audiences by highlighting religious affinities in the geography of Islam and Muslims guide to religious coexistence. The second phase statement of the revolution is the most innovative manifestation of the institutional approximation strategy that Ayatollah Khamenei, emphasising trans-ethnic, trans-religious and transnational themes, has presented his institutionalist reading as a "Comprehensive Approximation" using previous historical experiences.

    Keywords: Schools (sects) Proximity, Second Phase Statement, Institutionalist Approach, Ayatollah Khamenei, Unity, Islamic Revolution}
  • عبدالله مرادی*، نصرالله کلانتری

    وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی به شکلی پررنگ مطرح گردیده و بر مبانی هویت ایرانی-اسلامی استوار و همچنین در ساختار کارکردی حقوقی جمهوری اسلامی گنجانده شده است. بر این اساس با توجه به پویایی سیاسی و فرهنگی جامعه ایرانی تبیین الگوی نظری وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی بسیار ضروری به نظر می رسد. چه اینکه به نظر می رسد تبیین مولفه های وحدت ملی و الزامات سیاسی مرتبط با آن در سپهر عمومی و سیاسی جامعه نیز با دشواری های همراه بوده که عمدتا ناشی از تقلیل گرایی در مقوله وحدت ملی و ارایه تعاریف مضیق از این مفهوم علیرغم تکثر قومی، فرهنگی و مذهبی بوده است. بر همین اساس پرسش اصلی این مقاله آن است که؛ «چارچوب مفهومی وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی شامل چه مولفه هایی است و بر این اساس گفتمان های سیاسی دولت های پس از انقلاب چه رویکردی به مقوله وحدت ملی داشته اند؟» جهت پاسخ به پرسش از جمع آوری داده های کتابخانه ای و اتخاذ روش توصیفی-تبیینی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. فرضیه اصلی پژوهش اینگونه صورت بندی می گردد که؛ «چارچوب مفهومی وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی در قالب؛ ریشه های هویتی (شبکه سه گانه هویت ایرانی، هنجارهای ملی و سرمایه اجتماعی)، منابع وحدت (آموزه های دینی، حکمرانی مطلوب دینی، قانون اساسی و حقوق شهروندی) و در تقابل با دگرهای معرفتی (باستان-گرایی و غرب گرایی) نهادینه و مبتنی بر سه مولفه؛ نفی الگوی یکسان سازی فرهنگی، اصل همگرایی فرهنگی عدالت محور و مفهوم محوری بازگشت به خویشتن صورت بندی شده است. ارتقاء وحدت ملی در دولتهای محتلف جمهوری اسلامی مبتنی بر گفتمان های سیاسی خاص هرکدام دنبال شده است.

    کلید واژگان: هویت ملی, وحدت, تکثر, انقلاب اسلامی, گفتمان سیاسی}
    Abdolah Moradi *, Nasrolah Kalantari

    National unity has been highlighted in the discourse of the Islamic Revolution, as well as the functional and legal structure of the Islamic Republic. However, considering the political and cultural dynamics of the Iranian society, it seems very necessary to explain the theoretical model of national unity in the discourse of the Islamic Revolution. On the other hand, it seems that explaining the components of national unity and related political requirements in general and political sphere of society has been associated with difficulties, mainly due to reductionism in the category of national unity and providing narrow definitions of this concept despite ethnic pluralism. , Has been cultural and religious. Accordingly, the main question of this article is that; What are the theoretical components of national unity in the discourse of the Islamic Revolution, and based on this, what is the approach of the political discourses of the governments to the issue of national unity? To answer the question, library data collection and descriptive-explanatory methods have been used to analyze the data. The main research hypothesis is presented as follows; "The roots of identity national unity in the discourse of the Islamic Revolution are based on the three networks of Iranian identity and patriotic norms, which are institutionalized within the framework of the principles of good Islamic governance and constitutional and civil rights. This theoretical model has three components; "Denial of the pattern of cultural unification is the principle of justice-oriented cultural convergence and the central concept of returning to oneself."

    Keywords: National Identity, unity, pluralism, Islamic Revolution, political discourse}
  • امیرمحسن عرفان*

    جستاری که در پی می آید تلاشی در بازنمود چالش ها و موانع مهندسی فرهنگی در عرصه انسجام و وحدت در جهان اسلام است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای کاربردی و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که «تعارضات ایدیولوژیک فرهنگی»، و «چندفرهنگی گرایی در جهان اسلام»، «شکاف بین تغییرها و تدبیرهای فرهنگی»، «حاکمیت ساختار قومی و قبیله ای» «فقدان درک مشترک فرهنگی از وحدت و انسجام»، «حاکمیت نگرش امنیتی به مطالبات قومی و مذهبی» از جمله موارد مهم در چالش های فراروی جمهوری اسلامی در مهندسی فرهنگی وحدت و انسجام در جهان اسلام است. این پژوهه «امکان پذیری رویارویی با چالش ها» را یکی از مهم ترین برون دادهای بازنمایی این چالش ها می داند.

    کلید واژگان: وحدت, انسجام, مهندسی فرهنگی, جمهوری اسلامی, چالش}
    Amirmohsen Erfan*

    The following paper is an attempt to represent the challenges and obstacles of cultural engineering in the field of cohesion and unity in the Islamic world. This article, organized by descriptive-analytical method, and in terms of achievement or result is a research of development-applied type and in terms of research purpose is exploratory type and in terms of type of data used is a qualified one. The results of analyzing and combining the collected data show that "cultural ideological conflicts", "multiculturalism in the Islamic world", "gap between cultural changes and tactics", "sovereignty of ethnic and tribal structure", "lack of common cultural understanding of unity and cohesion", "the rule of security attitude to ethnic and religious demands" may be regarded as the important issues in the challenges facing the Islamic Republic in the cultural engineering of unity and cohesion in the Islamic world. This study considers the "feasibility of facing challenges" as one of the most important outputs of representing these challenges.

    Keywords: Unity, Cohesion, Cultural Engineering, Islamic Republic, Challenge}
  • عبدالمطلب عبدالله*

    زیارت مفهومی برای جابجایی انسان با تعیین مقصدی مقدس است و زیارت پیاده اربعین یکی از اشکال نوظهور سفر زیارتی در ایران است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در پیاده روی اربعین بیشتر از هر عنصر دیگری بر مقوله های فرهنگی- اعتقادی تاکید شده است چرا که اربعین و حماسه عاشورا ظرفیت های زیادی برای بازخوانی و تفسیر دارد و طیف های مختلف جامعه هر یک به نحوی با این مقوله ارتباط برقرار می کنند. پیاده روی اربعین پدیده ای چندبعدی شامل تجربه زیارت، اقتصاد، سیاست، هویت، محیط زیست و مسایل اجتماعی است و یک اجتماع دینی برای رسیدن به حرکتی مقدس است که بدعتی در آن وجود ندارد. مقاله حاضر با اتکا به رویکرد کیفی و با تحلیل مصاحبه هایی که با دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده درصدد واکاوی ادراک و تفسیر این زایران از تجربه زیسته خود از این سفر است. پس از تحلیل داده های کیفی، سه مضمون اصلی شناسایی شد. این زایران «وحدت آفرینی و ایجاد همبستگی و همدلی» را مهمترین فرصت پیاده روی اربعین دانسته اند و همچنین «نبود بهداشت» و «نبود امکانات سفر» را مهمترین مشخصه ضعف این سفر زیارتی می دانند. از منظر این گروه از دانشگاهیان «فرهنگ سازی» و «ارایه خدمات بهداشتی» می تواند به بهتر برگزار شدن مراسم پیاده روی اربعین کمک کند.

    کلید واژگان: عاشورا, پیاده روی اربعین, دانشگاه علامه طباطبایی, تجربه زیستی, وحدت آفرینی, همبستگی و همدلی}
    Abdolmotaleb Abdollah *

    Pilgrimage is a concept for the movement of human beings by determining a sacred destination, and the Arbaeen pilgrimage is one of the emerging forms of pilgrimage in Iran that has been considered in recent years. The Arbaeen Walk emphasizes the cultural-doctrinal issues more than any other element, because the Arbaeen and the Ashura epic have great potential for re-reading and interpretation, and the different spectrums of society each somehow relate to this category. The Arbaeen Walk is a multidimensional phenomenon involving the experience of pilgrimage, economics, politics, identity, the environment, and social issues, and is a religious community to achieve a sacred movement in which there is no innovation. Relying on the qualitative approach and analyzing the interviews with students, professors and staff of Allameh Tabatabai University, the present article seeks to analyze the perception and interpretation of these pilgrims from their lived experience of this trip. After analyzing the qualitative data, three main themes were identified. These pilgrims consider "unity-building and solidarity and empathy" as the most important opportunities for the Arbaeen walk, and also consider "lack of health" and "lack of travel facilities" as the most important characteristics of the weakness of this pilgrimage. From the perspective of this group of academics, "culture building" and "providing health services" can help to better hold the Arbaeen Walk.

    Keywords: Ashura, Arbaeen walk, Allameh Tabatabai University, Biological Experience, Unity, Solidarity, Empathy}
  • حسین نادری*، عباسعلی رهبر
    اهل سنت در جمهوری اسلامی یکی از گروه های فرهنگی فعال در عرصه ی اجتماع هستند. گروه های فرهنگی ظرفیت های متعددی دارند که درصورت تعامل مناسب با آن ها می توان از آن ظرفیت ها استفاده کرد و درصورتی که تعامل با آن ها در چهارچوب مناسبی صورت نگیرد می تواند منجربه واگرایی آن ها شود. شناخت سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی قدم اول در طراحی راهبردهای مناسب جهت تعامل با آن هاست. تحقیق حاضر درپی کشف و تبیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی از نگاه آیت الله خامنه ای به عنوان ولی فقیه جمهوری اسلامی در تعامل با آن هاست. تحقیق حاضر با روش داده بنیاد بر روی بیانات و پیام ها و برخی از رفتارهای سیاسی آیت الله خامنه ای انجام شده است تا نظام فکری ایشان در تعامل با اهل سنت استخراج شود. درمجموع می توان گفت محور اصلی اندیشه ی ایشان وحدت است که ابعاد مختلفی را شامل می شود.
    کلید واژگان: اهل سنت, تنوع فرهنگی, وحدت, آیت الله خامنه ای, تعامل}
    Hossein Naderi *, Abbasali Rahbar
    Sunnis in the Islamic Republic are one of the cultural groups which have influences in social relations. Cultural groups have many different capabilities, if we have good interactions whit them, we can benefit these capabilities, but if the interactions with them was not based on principles, it results in divergence. So, if we want to design appropriate strategies the first step is Understanding the general policies of the Islamic Republic in related with them.
    In the present study, we seek to discover and explain the general policies of the Islamic Republic from the perspective of Ayatollah Khamenei as the Supreme Leader of the Islamic Republic in interaction with Sunnis. This study has been done with the grounded theory method and the data has been collected from his lectures, messages, commands and his political behaviors a bout Sunnis.
    In general, it can be said that the main axis of his thought is unity, which includes various dimensions.
    Keywords: Sunnis, Multi-Cultural, Unity, Ayatollah Khamenei, Interaction}
  • سید ضیاءالدین علیانسب، اکرم سرووند*
    پژوهش حاضر درصدد بررسی مستندات قرآنی بیداری جامعه بشری بر مبنای وحدت فطری انسان هاست. (مسیله) مقاله پیشرو با روش تحلیلی و توصیفی و منابع کتابخانه ای و با استناد به آیات و روایات (روش)، درصدد تبیین و بررسی این مطلب است که توجه کردن به اخوت و برادری طبیعی میان انسان ها موجب بیداری بشر و وحدت فطری در سطح گسترده و بین المللی را نتیجه می بخشد. (فرضیه) قرآن کریم وحدت انسان ها را با نسبت دادن به پدر و مادری واحد، امت واحده بودن، بر وحدت انسان ها در سطح بشریت تاکید دارد. در قرآن کریم واژه برادر به طور مطلق بر نسبت برادری مومن و مشرک و مومنان باهم به کاررفته است، طوری که رسول و نبی الهی، قوم معاند و مشرک را، برادر خود خطاب می کند. تاکید قرآن کریم بر این مسیله، برادری و نسبت اخوت میان انسان ها، انس و الفت و اتحاد فطری و طبیعی آن ها را قوی تر می کند و این نوع وحدت امری غیرقابل سلب و جهان شمول است. توجه دولت های مختلف جهان به این مسیله، موجب تعامل و ارتباط آمیخته با امنیت، زمینه رشد و پیشرفت جوامع بشری را فراهم می کند و این اتحاد بستری برای تجلی توحید و باورهای مذهبی مشترک خواهد شد. (یافته ها)
    کلید واژگان: قرآن کریم, بیداری جامعه بشری, وحدت, اخوت, وحدت فطری}
    Sayyed Ziaoddin Olyanasab, Akram Sarvvand *
    The present study seeks to examine the Qur'anic documentation of the awakening of human society based on the innate unity of human beings.(Problem) the leading article tries to explain and study this matter by using the library filing method and quoting verses and narrations,(Method)paying attention to natural brotherhood and brotherhood among human beings results in the awakening of humanity and innate unity on a large international scale.(Hypothesis) The Qur'an emphasizes the unity of human beings by attributing them to a single parent, being a single nation, on the unity of human beings at the level of humanity. In the Holy Quran, the word brother is used absolutely in relation to the brotherhood of the believer and the polytheist and the believers together, in such a way that the Messenger of God calls the disobedient and polytheistic people his brother. The attention and emphasis of the Holy Qur'an on this issue strengthens the brotherhood and relationship of brotherhood between human beings, their innate love and natural unity and this kind of unity is inalienable and universal. The attention of different governments of the world to issue, interaction and communication combined with security, provides the ground for the growth and development of human societies and this unity will be a platform for the manifestation of monotheism and common religious beliefs.(Findings)
    Keywords: The Holy Quran, Awakening of human society, Unity, Brotherhood, Natural unity}
  • اعظم پرنده مطلق، عباس پورهاشمی*، شیرین شیرازیان، علی زارع
    از جمله مولفه‏های نگران کننده نظام‏های حاکمیتی با هر ایدیولوژی متفاوت، حفاظت محیط‏زیست از گذر اجرای حقوق بین‏الملل محیط‏زیست است. این رویکرد می‏تواند در چگونگی و حفاظت از کره زمین و مخاطرات احتمالی پیش‏روی آن، موثر واقع شود. در این پرتو، اصل بر آن است که حقوق بین ‏الملل محیط‏زیست در نظام حقوقی ایران اجرا ‏شود. این مهم در مولفه فراقانونی و از رهگذر اساسی ‏سازی حقوق بین‏الملل محیط‏زیست که در اصول 77 و 125 قانون اساسی و قانونی از نگاه ماده 9 قانون مدنی که عهود و اسناد بین ‏المللی را در حکم قانون می‏پندارد؛ هویدا می‏باشد. بدین‏سان، از یک سو، فرصت‏های حقوقی- قانونی به ‏عنوان بستری ضروری برای اجرای حقوق بین‏ الملل محیط‏زیست مهیا و فراهم می‏باشد. نوشتار پیش رو که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده، درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که اجرای حقوق بین ‏الملل محیط‏زیست در نظام حقوقی ایران، با چه فرصت‏ها و تهدیدهایی مواجه است؟ پژوهش حاضر در نهایت به این نتیجه رسیده است که گرچه ماده 9 قانون مدنی راه حلی کلی برای اجرای معاهدات بین‏المللی ارایه داده ولی علاوه بر تفسیر بردار بودن آن، نسبت به سایر منابع حقوق بین‏الملل ساکت و صامت است.
    کلید واژگان: اجرای حقوق بین الملل, حقوق بین الملل محیط زیست, حقوق تطبیقی, دوگانگی و یگانگی, ماده 9 قانون مدنی}
    Azamtehran Parandeh Motlagh, Abbas Poorhashemi *, Shirin Shirazian, Ali Zare
    One of the preoccupations in the components of governance systems with any different ideology is protecting the environment by implementing international environmental law. This article's main issue is to analyze the implementation of international environmental law in the Iranian legal system. The importance of the issue is increasingly recognized in the extra-legal component and through the fundamentalization of international environmental law. This principle is reflected in Articles 77 and 125 of the Constitution and Article 9 of the Civil Code, which considers international treaties as "national laws". Thus, on the one hand, legal opportunities are provided as a necessary basis for implementing international environmental law. However, the question here is, what are the obstacles or challenges for implementing environmental law in the Iranian legal system? This article attempts to analyze the legal and practical gaps related to implementing international environmental law in Iran and presenting  suggestions to solving those issues.
    Keywords: Article 9 of the Iranian Civil Code, Comparative Law, Duality, unity, Implementation of International Law, International Environmental Law}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال