به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "رادیو" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «رادیو» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهراالسادات سیدزاده، حسن خجسته باقرزاده، هوشنگ جاوید

    از جمله مباحثی که در برنامه سازی رادیو، معمولا به آن توجه کم تری شده، اهمیت موسیقی در بهبود شرایط کمی و کیفی کار است. این پژوهش، در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان با تکیه بر موسیقی کار کردی، از ظرفیت رسانه ای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگ کار و فعالیت بهره برد؟ این پژوهش، بر پایه آرای آلن پی مریام است که در نظریه خود، به بررسی تاثیر موسیقی بر کار پرداخته است. در این راستا، نگاهی اجمالی به قابلیت های موسیقی قومی در بهبود فعالیت اجتماعی شده و سپس، جایگاه موسیقی در برنامه های رادیویی بیان شده است. در ادامه، انواع موسیقی کار کردی، در استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام، تبیین و ظرفیت های موسیقی کار این نواحی برای ترویج فرهنگ کار و فعالیت، در برنامه های رادیویی ارزیابی می شود. روش این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و مطالعه اسنادی است. به همین منظور، با صاحب نظران حوزه موسیقی قومی استان های کردنشین و تهیه کنندگان رادیو مصاحبه صورت گرفته است. براساس نتایج، به نظر می رسد باوجود اینکه موسیقی کردی و کار در مناطق کردنشین، کارکردی اجتماعی دارد، پیوند مناسبی میان موسیقی کار مناطق کردنشین و برنامه های رادیویی به وجود نیامده و از ظرفیت موسیقی کار، تنها به صورت محدود، در شبکه های رادیویی استان ها استفاده شده است. برای تقویت این پیوند، علاوه بر تبیین سیاست گذاری های مربوطه در سطح کلان، نیاز به تهیه کنندگانی آشنا به موسیقی- به ویژه موسیقی قومی کردی- است تا با همکاری کارشناسان موسیقی، ترانه های کار سنتی، متناسب با دوران معاصر، بازسازی و در برنامه های رادیویی استفاده شوند.

    کلید واژگان: رادیو, موسیقی قومی, موسیقی کار, موسیقی کردی, نظریه آلن پی مریام
    Zahra Sadat Seyedzadeh, Hasan Khojasteh Bagherzadeh, Hooshang Javid

    One of the topics less attended to in radio programming is the importance of music in improving the quality and quantity conditions of work. The present study seeks to answer the question of how the media capacity of radio can be applied to promote the culture of work and activity by relying on Kurdish work music. This research is based on the views of Alan P. Merriam who, in his theory, has dealt with the influence of music on work. Following that, a brief look is made at the capabilities of folk music in improving social activities and then, the role of music in radio programs is expressed. In the following, different types of Kurdish work music in the provinces of Kurdistan, Kermanshah and Ilam are explained and the capacities of work music in these areas to promote the culture of work and activity are evaluated in radio programs. The methods used in this research are semi-structured interview and documentary study. Based on the results, it seems that although Kurdish and work music possess a social function in Kurdish regions, there has not been created a proper link between the work music of Kurdish regions and radio programs, and the capacity of work music has been used only to a limited extent in the provincial radio stations. In order to strengthen this connection, in addition to explaining the relevant policies at macro-level, producers who are familiar with music, especially Kurdish folk music, are required so that by their collaboration with music experts, traditional work songs appropriate for the present are reconstructed and used in radio programs.

    Keywords: Radio, Folk Music, Work Music, Kurdish Music, Alan P. Merriam's Theory
  • زهره راهدار، سمیه تاجیک اسماعیلی*، ماندانا صنیعی

    پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد.  ابزار اندازه گیری در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ مورد تایید قرار گرفت. در این پژوهش، 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارتند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیه وتحلیل و رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تکنیک AHP استفاده شد. نتایج نشان دادکه: اولویت مسیولیت پذیری و پاسخگویی بر وجدان کاری و انضباط اجتماعی، اولویت خانواده مداری بر اخلاق دین مداری، مهم ترین بایدهای نمونه موردمطالعه در ساخت برنامه های رادیو برای نقش موثر در توسعه فرهنگی بوده است. در صورتی که خوداتکایی بر خانواده مداری، تکثر برنامه های استانی و برون استانی برساخت برنامه به زبان های گوناگون و عرق ملی و وطن پرستی بر عدالت خواهی و حق طلبی، در ساخت برنامه های تلویزیون، اولویت کمتری از نگاه شهروندان مورد مطالعه داشته است.

    کلید واژگان: رسانه, ارتباطات, فرهنگ, توسعه فرهنگی, رادیو, شهروندان تهرانی
    Zohreh Rahdar, Somayeh Tajik Esmaeili *, Mandana Saniee

    The present study was designed and implemented with the aim of investigating and analyzing the role of radio in the cultural development of Tehrani citizens. This research is of mixed type (qualitative-quantitative) and this article focuses on the quantitative part of the research. In the statistical analysis section, the opinions of 384 Tehrani citizens over 18 years of age were used. The measurement tool in the research was a researcher-made questionnaire, whose validity was confirmed using face validity and reliability using Cronbach's alpha coefficient. In this research, 9 indicators were extracted through the qualitative method, which are: attitude, tendency, and character, and cultural consumption, personal security of citizens, product, communication, achievement and human power. AHP technique was used to analyze and rank the identified factors. The results showed: the priority of responsibility and accountability over work conscience and social discipline, the priority of family orientation over religious ethics, were the most important duties of the studied sample in making radio programs for an effective role in cultural development. In the event that self-reliance is based on family orientation, multiplicity of provincial and extra-provincial programs over making programs in different languages, and national pride and patriotism over justice and right-seeking, in making television programs, it has had a lower priority from the eyes of the studied citizens.

    Keywords: Media, Communication, culture, cultural development, radio, Tehrani citizens
  • ویدا همراز*، محمد شهبازی، محمدمهدی لبیبی

    دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریه «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت را در نظر گرفته است تا بازتاب این ارزش ها در نمونه های بدست امده را برسی کند.این پژوهش با تحلیل محتوای کیفی 10 نمونه از آگهی های اجتماعی پخش شده درشبکه رادیویی ایران انجام شده ونتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که در هر آگهی خدمات عمومی که ساخته و ارایه می شود به صورت خودآگاه و ناخوداگاه برای ارایه پیام از این ارزش ها سود می جویند و به شکل های مختلف و مرتبط باهم این ارزش ها انعکاس می یابند. اما با توجه به رویکرد سازمان وهر شبکه این ارزشهای اجتماعی در سلسله مراتبی از اهمیت قرار می گیرند مثلا اگر رویکرد سازمان توجه و اهمیت به مسیله سلامت و یا محیط زیست باشد، تهیه کنندگان و برنامه سازان نیز تلاش می کنند که این موضوعات را در برنامه ها و آگهی ها منعکس نمایند.

    کلید واژگان: ارزش های اجتماعی, آگهی خدمات عمومی, رادیو
    Vida Hamraz *, Mohammad Shahbazi, MohammadMahdi Labibi

    Among radio programs, public service announcement or PSA are the most important means of conveying free social messages to the audience. This article aims to study the representation of social values in such acacias in Iran, based on Schwartz's "value structure" theory, identifies ten motivational dimensions for values and considers 57 different social values to reflect this value. This research is done by analyzing the qualitative content of 10 samples of social announcement broadcast on the Iranian radio network and the results of the research show that in each announcement, the public services that it creates and provides. These values are consciously and subconsciously used to convey the message and are reflected in different and related forms. However, according to the approach of the organization and each network, these social values are in a hierarchy of importance. For example, if the approach of the organization is to pay attention to health or the environment, producers and programmers also try to have this topics in programs and announcement.

    Keywords: social values, public service announcement, radio
  • اعظم ده صوفیانی، هادی خانیکی*
    مقدمه

    کارتن خوابی در دو دهه اخیر توجه بسیاری از نهادهای دولتی و مدنی و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. نگرانی های جامعه برای مسیله بی خانمانی و نرسیدن به راهکاری برای رفع آن، روی آوردن به انگ را به دنبال داشته است. خشونت های ضد بی خانمان ها، جرم انگاشتن، نامریی بودن و اصطلاحاتی مانند ولگرد و معتاد متجاهر، از جمله انگ هایی است که اثرات آن تا پس از بهبودی نیز همراه افراد بی خانمان است. رسانه ها نیز با بازتاب تصویر این گروه، نقش مهمی در این میان دارند.

    روش

    برای بررسی وضعیت انگ (مولفه ها، مدیریت و انواع انگ) در برنامه های رادیویی مرتبط با کارتن خوابی، شش قسمت از برنامه های «قرار آسمانی»، «مستند اختیاریه»، «گفت وگوی اجتماعی» و «افق روشن» بر اساس تحلیل نشانه شناختی، به عنوان یکی از روش های پرکاربرد در تحقیقات کیفی متون رسانه ای تحلیل شد.

    یافته ها

    در این برنامه ها، اعتیاد و چهره ظاهری نامناسب به عنوان «علامت» و معتاد به عنوان «برچسب» بی خانمانی برجسته می شود. در برنامه های با حضور کارتن خواب ها، عامل فردی و در برنامه های با حضور مطلعان و متخصصان، ترکیبی از عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ساختاری برای «مسیولیت» بی خانمانی مطرح می شود. انگ «خطر» در برنامه های با حضور مطلعان و متخصصان برجسته است و انواع مختلفی از آسیب ها شامل جرم و جنایت و سرقت و گسترش اعتیاد و بیماری و فرزندان بی هویت و تخریب روحیه جامعه به این گروه نسبت داده می شود. مدیریت انگ برای کارتن خواب ها، از طریق «خودافشایی» و «نقاب زدن»، در حالی که برای مطلعان و متخصصان، با دو شیوه «پنهان سازی» و «جابه جایی» است.

    بحث: 

    در برنامه های رادیویی، بیشتر مسیله اعتیاد برجسته می شود و مسایل مرتبط با فقر و شکل سکونت مورد توجه نیست، اما فضایی فراهم می شود که کارتن خواب ها از تجربه های شخصی خود بگویند و سازمان ها نیز خدماتشان را معرفی کنند، همچنین تفاوت ها و شباهت های این گفتگوها به کمرنگ تر شدن انگ ها و شناخت بیشتر افراد از یکدیگر کمک می کند.

    کلید واژگان: انگ, بی خانمانی, رادیو, کارتن خوابی
    Azam Deh Soufiyani, Hadi Khaniki*
    Introduction

     Homelessness is one of the important issues of urban life in the last two decades.. It seems that society's concerns for the problem of homelessness and not finding a solution to solve it have led to turning to stigma: The violence against the homeless, the criminalization of homelessness, the invisibility of the homeless and using terms such as vagabond and drug addict. Media coverage plays an important role in the stigmatization and de-stigmatization of homelessness.

    Method

    To study the status of stigma (components, management and types of stigma) in radio programs related to homelessness, six programs were analyzed based on semiotic analysis, as one of the widely used methods in qualitative research of media texts.

    Findings

    The findings show that addiction and inappropriate appearance are highlighted as a "mark" and addict as a "group labeling" of homelessness. The stigma of "peril" is very prominent in the programs with the presence of informants and experts, and various types of harm, including crime and theft, the spread of addiction, disease, and identity less children, and the destruction of the spirit of society are attributed to this group. Stigma management in programs with the presence of homeless people is through "self-disclosure" and "masking", while stigma management in programs with the presence of informants and professionals is through two methods of "hiding" and "displacement".

    Discussion

    Despite the fact that in radio programs, the issues and problems of homelessness are not raised much, and the problem of addiction is mostly highlighted, and the issues related to poverty and the form of residence are not considered, but a space is provided for the homeless to talk about their personal experiences and for organizations to introduce their services. These conversations help to fade some stigmas and help people get to know each other more.

    Keywords: homelessness, radio, Stigma
  • زهرا غلام نیا*، محمد اخگری

    هدف:

     پژوهش حاضر ارایه الگوی مطلوب تولید پادکست رادیویی را برای ترویج سبک زندگی اسلامی به عنوان هدف مدنظر قرار داده است.

    روش

    این پژوهش با روش اسنادی و مطالعه موردی انجام گرفته است. جامعه آماری آن، پادکست های سبک زندگی در رادیو جوان، پادکست های شخصی ایرانی و پادکست وان استرالیا است که بیست پادکست به عنوان حجم نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته اند.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد که ازنظر محتوا، برنامه های رادیو جوان کمتر با نیازهای جوانان تناسب دارند و برخی از موضوعات سبک زندگی در آن مورد توجه قرار نگرفته و همچنین از منظر قالب نیز پادکست های منتشرشده، کیفیت مطلوبی ندارند؛ اما پادکست وان استرالیا، پادکست های متنوعی را با موضوع سبک زندگی تولید می کند و قالب آن ها از کیفیت مناسبی برخوردار است.

    نتیجه گیری

    توجه به تنوع موضوعی، بهره گیری از ظرفیت داستان پردازی و روایت در تولیدات رسانه ای، فراهم ساختن فرصت تولید تعاملی و استفاده از تولیدات کاربران در برنامه های سبک زندگی و انتشار بر بستر رسانه های اجتماعی ازجمله مولفه های مهم در الگوی مطلوب تولید پادکست سبک زندگی به شمار می روند.

    کلید واژگان: رادیو, برنامه های تعاملی, پادکست, سبک زندگی, سبک زندگی ایرانی اسلامی
    Zahra Gholamniya *, Mohammad Akhgarhi
    Purpose

    The present study aimed to provide a desirable model for producing radio podcasts to promote the Islamic lifestyle.

    Methodology

    The research method used in this study was documentary and case study. The statistical population of the study included lifestyle podcasts on Radio Javan, Iranian personal podcasts, and One Australia podcast, out of which 20 podcasts were purposefully selected as the sample volume and analyzed.

    Findings

    Findings show that, in terms of content, Radio Javan programs have less relevance to the needs of young people, some lifestyle topics have not been addressed, and the quality of published podcasts is not desirable from a format perspective. However, One Australia's podcast produces a variety of lifestyle-related topics with good quality formats.

    Conclusion

    Attention to topic diversity, the use of storytelling and narrative capacities in media productions, providing interactive opportunities, utilizing user-generated content in lifestyle programs and publishing them on social media platforms are among the important components of a desirable model for producing lifestyle podcasts.

    Keywords: Radio, Interactive Programs, Podcasts, Lifestyle, Islamic Iranian Lifestyle
  • ملاحت شعبانی مینااباد*

    عبارات زبانی، دست کم تا حدودی، تلاش هایی مشارکتی هستند که هر یک از افراد مشارکت کننده در گفتگو، هدف یا مجموعه اهدافی را در آنها تشخیص می دهند و یا سمت و سوی مورد توافق در گفتگو را به رسمیت می شناسند. این هدف یا سمت و سو، می تواند از ابتدا ثابت باشد؛ یا اینکه در طول تبادل کلام متحول شود. پاول گرایس (1975)، اصل همکاری را با چهار قاعده کلی آن، به عنوان رهنمود ارتباط ایده آل در معنی شناسی و ارتباط مطرح کرده است . هدف این تحقیق بررسی پیام های اطلاع رسانی مرتبط با بیماری کووید19یا کرونا ویروس نوین 2019 در رادیو، تلویزیون، روزنامه با استفاده از اصول همکاری گرایس (1975) به وسیله ی کاربرد شناسی بود. از جنبه های مهم کاربردشناسی زبان می توان به بررسی معانی ضمنی پاره گفتارها و معانی بافتی اشاره کرد. به همین دلیل این پژوهش با استفاده از اصول چهارگانه همکاری گرایس (1975) به بررسی پیام های اطلاع رسانی مرتبط با بیماری کووید19یا کرونا ویروس نوین 2019پرداخته است. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی انجام شده است. پژوهشگر پس از جمع آوری داده ها از میان پیام های اطلاع رسانی مرتبط با کووید19 یا کرونا ویروس نوین2019 روزنامه ها، رادیو، تلویزیون، با استفاده از چهار اصل همکاری گرایس آن ها را تفکیک کرده و با استفاده از نرم افزار Spss آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که میان پیام های اطلاع رسانی مرتبط با بیماری کووید19 یا کرونا ویروس نوین 2019 تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و اصول همکاری گرایس رابطه معنادار وجود دارد.

    کلید واژگان: اصل همکاری گرایس, رادیو, تلویزیون, روزنامه, بیماری کووید19(کرونا ویروس نوین 2019)
    Malahat Shabani Minnabad *

    Linguistic expressions are, at least in part, collaborative efforts in which each participant in the conversation identifies a goal or set of goals or recognizes the agreed-upon direction in the conversation. This goal, or direction, can be fixed from the beginning; Or change during word exchange. Paul Grace (1975) proposed the principle of cooperation with its four general rules as a guide to the ideal relationship in semantics and communication. The purpose of this study was to investigate the information messages related to Covid 19 or New Coronavirus 2019 in radio, television, and newspapers using the principles of Grace (1975) collaboration through pragmatics. One of the important aspects of language pragmatics is the study of implicit meanings of parts of speech and contextual meanings. For this reason, this study has examined the information messages related to Covid 19 disease or the new 2019 coronavirus using the four principles of Grace (1975) collaboration. This research has been done by analytical-descriptive method. After collecting the data from the information messages related to Covid 19 or the new Coronavirus 2019, the researcher has separated the newspapers, radio and television, using the four principles of Grace cooperation and analyzed them using Spss software. . The findings of this study show that there is a significant relationship between information messages related to Covid 19 or New Coronavirus 2019 radio, newspapers and principles of Grace cooperation.

    Keywords: The principle of cooperation of Grace, Radio, Television, Newspaper, Covid 19 disease (New Corona virus 2019)
  • سید حمیدرضا هدائی*، مهران فولادی نژاد

    پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ استفاده از رادیو در بین مردم اصفهان انجام شد. این تحقیق بصورت توصیفی- پیمایشی (مقطعی) انجام شد. از جامعه آماری شهر اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای - تصادفی تعداد 600 نفر انتخاب شدند که 345 نفر به برنامه های رادیو اصفهان گوش می دادند و عمده بررسی ها و سنجش ها بر اساس این تعداد صورت گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و سوالاتی برای سنجش فرضیه ها که بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. آلفای کرونباخ برای سوالات پرسشنامه ، 941/0 محاسبه شد و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد که نگرش مردم اصفهان نسبت به برنامه های ارشادی تربیتی بامیانگین 59/3، برنامه های اطلاعاتی آموزشی بامیانگین 41/3 و برنامه های سرگرمی تفریحی بامیانگین 37/3، بالاتر از سطح متوسط بوده است. با آزمون فریدمن رتبه بندی مولفه ها به ترتیب ارشادی تربیتی(بامیانگین 93/2)، اطلاعاتی آموزشی(بامیانگین 33/2) و سرگرمی تفریحی(بامیانگین 25/2) می باشد. آزمون فریدمن با خی دوی 507/52 مشخص کرد بین این موارد سه‌گانه اختلاف معنا داری وجود دارد.

    کلید واژگان: نگرش, مخاطب, رسانه, رادیو, آموزش, سرگرمی, فرهنگ

    The purpose of this study was to investigate the culture of using radio among the people of Isfahan. This study was performed in a descriptive-cross-section. Isfahan's statistical population was selected using random sampling of 600 people, 345 people listened to Isfahan Radio programs, and most of the surveys were conducted. To collect information from a researcher -made questionnaire, which includes two parts: demographic information and questions to measure hypotheses based on the Likert scale. Cronbach's alpha for questionnaire questions was 0.941 and the reliability of the questionnaire was confirmed. The comparison test showed that Isfahan people's attitude towards educational guidance programs was 3.59, educational information programs with average 3.41 and recreational entertainment programs with average 3.37 were above average. With the Friedman test, the components are educational guidance(2.93), educational information(2.33) and recreational entertainment(2.25) respectively. Friedman's test and 52/552 showed that there is a significant difference between these three cases.

    Keywords: attitude, audience, media, radio, training, entertaining, culture
  • محمدرضا نصیری انصاری*، عماد قبادی سامانی، سعید احمدی دستجردی

    بر اساس نظام حقوقی در جمهوری اسلامی ایران، از سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی یاد می شود و از این حیث، صداوسیما از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سازوکارهایی برای نظارت بر فعالیت های آن پیش بینی شده است. در پژوهش حاضر سعی شده است با استفاده از منابع کتابخانه ای و در پرتوی نگرشی به رویه عملی مجلس شورای اسلامی، به تشریح ابعاد ابزارهای نظارتی مجلس بر صداوسیما پرداخته شود. باوجود ابزارهای متعدد نظارت مجلس از جمله کمیسیون اصل نود قانون اساسی، تحقیق و تفحص، نظارت حقوقی از طریق قانونگذاری، نظارت مالی دیوان محاسبات، نطق و... به نظر می رسد که با توجه به ماهیت سازوکارهای یاد شده و نیز جایگاه ویژه رسانه ملی مطابق نظریه تفسیری اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی، موثرترین سازوکار نظارتی مجلس شورای اسلامی بر رسانه ملی، حضور دو تن از نمایندگان در شورای نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که در این خصوص نیز نتیجه نظارت این شورا بر صداوسیما، چیزی جز اعلام موارد کشف شده به مقام معظم رهبری نخواهد بود. از این رو، پیشنهادهایی مبنی بر اصلاح ترکیب شورای نظارت، بهبود تارنمای شورای نظارت با هدف پیش بینی امکان طرح شکایت در آن، تقویت شورای نظارت از طریق اصلاح قانون اساسنامه سازمان صداوسیما و ایجاد سازوکار ارجاع تخلفات به قوه قضاییه به همراه تشدید مجازات های مربوط به بی انضباطی مالی ارایه شده است.

    کلید واژگان: رسانه ملی, رادیو, تلویزیون, نظارت, مجلس شورای اسلامی
    MohammadReza Nasiri Ansari *, Emad Ghobadi Samani, Saeid Ahmadi Dastjerdi

    According to the legal order in the Islamic Republic of Iran, the Broadcasting Organization is referred to as the national media, and in this respect, the IRIB has a special position and mechanisms are foreseen to monitor its activities. In this research, an attempt has been made to describe the dimensions of the parliament's monitoring tools on IRIB by using library resources and in the light of the practical procedure of the Islamic Parliament. In spite of the many supervisory tools of the parliament, including the commission of Article 90 of the Constitution, research and investigation, legal supervision through legislation, financial supervision of the Court of Accounts, speeches, etc., it seems that according to the nature of the aforementioned mechanisms and the special position of the national media, according to the interpretation theory Article 175 of the Constitution, the most effective supervisory mechanism of the Islamic Parliament on the national media is the presence of two representatives in the Supervisory Council of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization. In this regard, the result of this council's monitoring of IRIB will be nothing but announcing the discovered cases to the Supreme Leader. And hence the proposals to amend the composition of the Supervisory Council, improve the website of the Supervisory Council with the aim of predicting the possibility of filing a complaint, strengthening the supervisory council by amending the statute of the IRIB organization and creating a mechanism to refer violations to the judiciary, as well as intensifying the punishments related to non-compliance with financial discipline, have been presented.

    Keywords: National Media, Radio, Television, Monitoring, Islamic Parliament
  • بدیع قربانی، سمیه تاجیک اسماعیلی*، سروناز تربتی
    پژوهش پیش رو با هدف بررسی و مطالعه رابطه میان میزان و نوع مصرف رسانه ای (رادیو و تلویزیون) با مهارت های زندگی شهروندان تهرانی، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن پرسش نامه است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران 706/693/8 نفر است. پرسش نامه های پژوهش از طریق google form بین یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمع آوری، وپس ازکنترل های لازم، با استفاده از spss تجزیه وتحلیل داده ها صورت گرفت. یافته ها نشان داد که از میان هشت حوزه مورد بررسی، شهروندان تهرانی در استفاده از رادیو اولویت اول را به حوزه خبر و اطلاع رسانی و اولویت دوم را به حوزه ورزشی و در مورد استفاده از تلویزیون اولویت اول را به فیلم و سریال و اولویت دوم را به حوزه اخبار، میزگردها و گفتگوهای خبری داده اند. یافته ها همچنین نشان داد میان مصرف رسانه های رادیو و تلویزیون با مهارت های 18 گانه زندگی رابطه معنی داری وجود دارد. بدین معنی که میان میزان گوش دادن به رادیو و تماشای تلویزیون در طول شبانه روز و در طول هفته و همچنین میان نوع استفاده از رادیو و تلویزیون با برخی مولفه های مهارت زندگی رابطه معنی داری مشاهده شده است؛ بنابراین، به دست اندرکاران، برنامه سازان و مسیولان رسانه رادیو و تلویزیون پیشنهاد می شود، از این فرصت و ظرفیت برای ایجاد، تقویت و ارتقاء سطح مهارت های زندگی شهروندان، نهایت بهره را ببرند.
    کلید واژگان: مصرف رسانه ای, رادیو, تلویزیون, مهارت های زندگی, شهروندان تهرانی.
    Badee Ghorbani, Somayeh Tajik Esmaeili *, Sarvenaz Torbati
    The present study was designed and conducted to investigate and study the relationship between the amount and type of media consumption (radio and television) with the life skills of Tehran citizens. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and its measuring tool is a questionnaire. The statistical population includes all citizens living in Tehran, which according to the last census in 2016 and according to the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran is 8,693,706 people. Research questionnaires were distributed through a google form among a sample of 396 people, distributed, collected, and after the necessary controls, data were analyzed using SPSS. Findings showed that among the eight areas surveyed, Tehran citizens in the use of radio have given the first priority to the field of news and information and the second priority have given to the field of sports, and in the use of television the first priority have given to the film and series and the second priority has been given to news, roundtables and news conferences. Findings also showed that there is a significant relationship between radio and television media consumption and 18 life skills. This means that there is a significant relationship between the amount of listening to the radio and watching TV during the day and night, as well as between the type of use of radio and television with some components of life skills. Therefore, it is suggested to the staff, program makers and officials of radio and television media to take full advantage of this opportunity and capacity to create, strengthen and improve the level of life skills of citizens.
    Keywords: Media consumption, Radio, Television, life skills, Citizens of Tehran
  • زهره راهدار، سمیه تاجیک اسماعیلی*، ماندانا صنیعی
    پژوهش پیش رو با هدف شناسایی نقش برنامه های رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی اجرا شده است. این پژوهش، بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر مبنای استراتژی از روش کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از نخبگان حوزه رسانه و فرهنگ تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات روش میدانی و با ابزار مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. در این پژوهش 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارت اند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیه وتحلیل و رتبه بندی عوامل شناسایی شده از فن AHP استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل، در ساخت برنامه های رادیویی؛ در بخش نگرش ها اعتماد متقابل، بالاترین اولویت را داشته است. در بخش گرایش ها، بالاترین اولویت اخلاق مداری عرق ملی (وطن پرستی و ملی گرایی) بوده، در بخش منش ها و در ساخت برنامه های رادیویی، مسیولیت پذیری و پاسخ گویی و در بخش مصرف فرهنگی، فرهنگ دیجیتال اولویت داشته است. در بخش فرآورده ها اولویت با تولیدات دیداری و شنیداری بوده و در بخش امنیت شخصی اولویت با عدالت قانونی و در بخش ارتباطات اولویت با تعداد شبکه ها بوده است. در بخش دستاورد، بالابردن سواد رسانه ای بیشترین اولویت را داشته و در بخش ارتقای نیروی انسانی اولویت با آموزش و جذب هنرمندان بوده است.
    کلید واژگان: فرهنگ, توسعه فرهنگی, نگرش, رسانه های جمعی, رادیو
    Zohreh Rahdar, Somayeh Tajik Esmaeili *, Mandana Saniee
    The current research was carried out with the aim of identifying the role of radio programs in the cultural development of Tehrani citizens. This research is of applied and mixed type (qualitative-quantitative) and in the current research, its qualitative part is considered. The statistical population of the research in the qualitative part was made up of 30 elites in the field of media and culture who were selected using targeted sampling. In this research, 9 indicators were extracted through the qualitative method, which are: attitude, tendency, and character, and cultural consumption, personal security of citizens, product, communication, achievement and human power. AHP technique was used to analyze and rank the identified factors. Based on the results, in making radio programs; in the attitudes section, mutual trust has been given the highest priority. In the trends section, the highest priority was the ethics of the national race (patriotism and nationalism), in the morals section, and in making radio programs, responsibility and accountability, and in the cultural consumption section, digital culture was given priority. In the products sector, priority was given to visual and audio products, and in the personal security sector, priority was given to legal justice, and in the communication sector, priority was given to the number of networks. In the achievement section, increasing media literacy has been given the highest priority, and in the human resource improvement section, priority has been given to training and attracting artists.
    Keywords: culture, cultural development, Attitude, mass media, Radio
  • مینو تشکری*، محمد دادگران، اکبر نصراللهی

    رقابت پذیری رسانه در سپهر رسانه ای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجه اول باید در فرایندهای تولید رادیویی تلویزیونی قابل مشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانه ای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابک سازی هستند. پژوهش پیش رو تلاش دارد با استفاده از روش پیمایشی نقش و جایگاه فناوری های نوین ارتباطی را در چابک سازی فرایندهای تولید تلویزیونی در رسانه ملی بررسی نماید. جامعه آماری این مقاله مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان صداوسیما هستند. یافته های پژوهش نشان می دهد: فناوری های نوین ارتباطی، ابزاری کارآمد برای «افزایش سرعت انجام عملیات تولید»، «انعطاف پذیری مدل و سیستم تولید»، «کیفیت بالا و افزایش تولید سفارشی» و «یکپارچگی و پیچیدگی کم فرایندهای تولید در مراحل قبل، حین و پس از تولید» است. این مولفه ها از ضروریات تحقق تعالی رسانه نیز هست که به طور مستقیم بر چابک سازی فرایندهای تولید رادیو تلویزیونی موثرند.

    کلید واژگان: تلویزیون, تولید محتوا, چابک سازی, رادیو, رسانه, فناوری های نوین ارتباطی
    Minoo Tashakori *, Mohammad Dadgran, Akbar Nasrollahi

    Media competitiveness in the national and transnational media sphere is closely related to the speed and agility of the media. The speed and agility should be visible primarily in content production processes. New communication technology is the element to achieve agility by making the media system and the current and future production processes smart. This research tends to recognize the role and position of New Communication Technologies in TV and radio production processes agility in IRIB using survey method. The statistical population of this research is IRIB managers, experts, and personnel. The research findings indicate that new communication technologies are essential tools for ‘ content production operation speed-up, production model and system flexibility, high quality and custom order increase, and integrity and low complexity of content processes, before, during, and after production. These components are also requirements for achieving media excellence that directly impacts the agility of TV and radio production processes.

    Keywords: Media, Radio, Television, New Communication Technologies, Content Production, Agility
  • ابوالفضل حسنیان*، عباس قارونی، فرشاد آذرنیا
    روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانه های غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان می بخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، به دلیل نزدیکی بیشتر به فرم بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانی تر شدن آن می شود. در پژوهش حاضر، به روش نشانه شناسی و با بهره گیری از الگوی سفر قهرمان کریستوفر وگلر، پنج قطعه نمایشی «زندگی... و دیگر هیچ»، «فردای زمین»، «افسانه ایرج»، «آکوا آلتا» و «مرثیه»، تحلیل شده اند. این پژوهش، با دسته بندی رمزگان های موسیقی، افکت، سکوت، تدوین و حالات ادای کلمات در نمایش های مذکور، به بررسی دلالت هر دال صوتی و رابطه همنشینی دال ها پرداخته است. یافته های تحقیق، حاکی از آن است که سامان دادن یک روایت کامل (بر مبنای الگوی روایی وگلر) بدون استفاده از کلام و تنها با روایتگری صوتی، امکان پذیر است. تدوین صدا در نمایش رادیویی می تواند کارکردهای روایی متعددی از جمله: فلش فوروارد، تغییر وضعیت و گذر زمان، داشته باشد. همچنین، موسیقی می تواند کارکردهایی روایی، نظیر: کنترل ریتم روایت، فضاسازی و شخصیت پردازی داشته باشد. از سکوت، می توان برای ایجاد تعلیق، کنترل ریتم ماجرا و پیش آماده سازی در یک نمایش رادیویی بهره برد. حالت هایی که هنگام ادای کلام بروز می کنند نیز، می توانند برای نمایش تحول شخصیت، پیشبرد ماجرا و تغییر زمان به کار روند. همچنین افکت، کارکردهایی روایی، مانند نمایش کنش ها در نمایش رادیویی دارد.
    کلید واژگان: رادیو, نمایش رادیویی, روایتگری صوتی, نشانه شناسی
    Abolfazl Hosnian *, Abbas Gharooni, Farshad Azarnia
    Audio narrating is an element for storytelling in which it brings radio drama into life by using non-verbal sign sounds. The goal of this research is to understand the why & how of audio narrating and its application in radio drama. Audio narrating - due to being closer to expressive forms – enhances the radio drama and makes it more global. In the present research with a semiotic methodology and by using the “Hero’s Journey” archetype suggested by Christopher Vogler, 5 drama pieces namely: “Life…and Nothing More”, “Earth’s Future”, “Iraj Legend”, “Aqua Alta” & “Elegy”, have been analyzed. By categorizing music codes, effects, silence, editing, and the manner of uttering speech in the aforementioned dramas, the research tries to survey each sound image and its interrelation with other signs. The findings of the research recount that organizing a complete story (based on Vogler’s archetype) becomes feasible without using speech and only by audio narrating. Sound editing in radio dramas can have several functions such as flash-forward, change of a situation, and passage of time. Likewise, music can have narrative functions; it can control the rhythm of narration while building up atmosphere and characters. To provoke suspense, control the rhythm of action and prenominating events in a radio drama can be achieved through silence. Modes of uttering speech can also help to evolve characters and push the story forward while conveying the change of time. Sound effects, too, have narrative functions in radio drama.
    Keywords: Radio, Radio Drama, Audio Narrating, Semiotics
  • محمد مجاورشیخان، صدیقه ببران*، علی اصغر کیا

    تنوع رسانه ها و شرایط جهانی شدن، سبب شده اند که ارتباطات میان فرهنگی دامنه گسترده تری پیدا کند. در ایران، رسانه های داخلی و برون مرزی متعددی توسعه پیدا کرده اند که یکی از کارکردهای اصلی آنها توسعه ارتباطات میان فرهنگی است. تحقیق حاضر با هدف رتبه بندی جایگاه رسانه های داخلی (تلویزیون و رادیو) و رسانه های خارجی (برون مرزی) درخصوص اثرگذاری بر توسعه ارتباطات میان فرهنگی انجام شده است. این پژوهش به روش تحلیل سلسله مراتبی فازی اجرا شده است. اطلاعات این تحقیق با استفاده از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق بر اساس مقایسه دو بعدی نمونه های متشکل از 13 متخصص در زمینه مدیریت رسانه (گروه کیفی) و 66 کارشناس در مدیریت رسانه (گروه کمی) در سال 1399 جمع آوری شده است.نتایج این تحقیق نشان داده است که بیشترین تاثیر بر توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران، متعلق به تلویزیون داخلی است. پس از تلویزیون داخلی، رادیو در رتبه بعدی عوامل موثر بر توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران قرار دارد. لازم به ذکر است که رسانه های برون مرزی از منظر کارشناسان، در رتبه بندی مذکور، در جایگاه آخر قرار گرفته اند. براساس این یافته ها، پیشنهاداتی برای مدیران رسانه جهت افزایش اثرگذاری در حوزه ارتباطات میان فرهنگی ارایه شده است.

    کلید واژگان: توسعه ارتباطات میان فرهنگی, رسانه ملی, تلویزیون, رادیو, رسانه های برون مرزی
    Mohammad Mojaversheikhan, Sedigheh Babran *, Ali Asghar Kia

    The diversity of media and the conditions of globalization have paved the way for intercultural communications to become more widespread. In Iran, several national (domestic) and foreign broadcasting media have been developed and one of the major functions of these media is to develop intercultural communications. The present study aims to rank the position of the national broadcasting media, television and radio exclusively, and that of foreign media, satellite channels, in terms of influencing the development of intercultural communications. This research has been carried out through fuzzy hierarchical analysis (FAHP) in 2019. The necessary data were collected by means of a researcher-made questionnaire based on pair wise comparisons from a sample consisting of 13 experts in the field of media management (qualitative section) and 66 media management experts (quantitative section). The findings showed that the domestic TV broadcasting had the greatest influence on the development of intercultural communications in Iran and the domestic radio broadcasting stood after it. It should be noted that the foreign media, according to the experts, stood in the last place. On the basis of these findings, some helpful suggestions were made to the media managers to improve the effectiveness of the domestic broadcasting media in the field of intercultural communications.

    Keywords: development of intercultural communications, national, domestic broadcasting media, foreign broadcasting media
  • علی نوری ممرآبادی*، طیبه براتی، احمد میرزایی

    «تبلیغات»، رایج ترین و پرکاربردترین شیوه معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهم ترین و دردسترس ترین ابزارهای رسانه ای برای تبلیغات بازرگانی به شمار می رفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهی های بازرگانی درشبکه های رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آن ها را با هم مقایسه کنیم. برای این منظور در ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، مطالعه کتابخانه ای و اسنادی، مجموعه مقررات و ضوابط تولید و پخش آگهی ها در سازمان صدا سیما جمع آوری، سپس با استفاده از تکنیک «تحلیل مضمون» الگوی مطلوب پخش استخراج شد. همچنین با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، آگهی های بازرگانی رادیوی مرکز استان هرمزگان (صدای خلیج فارس) با الگوی مطلوب به دست آمده در بخش ابتدایی پژوهش، مطابقت داده شده و این نتیجه بدست آمد که بسیاری از شاخص های محتوایی و ساختاری، در تولید و پخش رادیوصدای خلیج فارس رعایت نمی شود. درپایان، الگویی دو بخشی شامل شاخص های محتوایی و شاخص های ساختاری استخراج شد. شاخص های محتوایی این پژوهش شامل: شاخص های نظارت و ارزیابی اداره کل بازرگانی صدا و سیما و کارشناسان رسانه و تبلیغات است و شاخص های ساختاری؛ دو حوزه تولید و گویندگی را در بر می گیرد.

    کلید واژگان: رادیو, آگهی بازرگانی, شبکه های استانی صدا و سیما, شاخص های ارزیابی, ساختاری, صدای خلیج فارس
    Ali Noori Momrabadi *, Tayebe Barati, Ahmad Mirzaee

    Advertising is the most fashionable and used way to introduce products and services to the market. Radio has long been one of the most important and widely used media tools for advertising. In this research, we are going to make a comparative study on the desirable and existing situation of the commercial advertisements in provincial radio stations by carefully examining them. To achieve our purpose, at first, we did a semi-structured interview together with a library study, then, the documents were tried-out to collect a set of rules and regulations for the production and broadcast of advertisements in the Islamic Republic of Iran Broadcasting. Subsequently, an optimal broadcast pattern was extracted by using thematic analysis method. Thus, by using the content analysis method, the commercial ads on the provincial radio of the Hormozgan capital (Voice of Persian Gulf) were reconciled with the optimal pattern that was obtained in the first phase of the research. Surprisingly, it was found that many of the contents and structural features do not match with principles of Khalij Fars (Persian Gulf) radio. Finally, a model consisting of two parts containing both the content and structural features were extracted. Content features of the research are as follows: features of Supervisory & Assessment Department, Commercial Division of IRIB, and Experts of Media & Advertising. Structural features include: Production & Voice Persons (Actors).

    Keywords: Radio, ad, IRIB Provincial Networks, Structural feature, Persian Gulf Radio
  • حسین رضی*، حبیب رشیدی، علی نوری ممرآبادی
    بعد از طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، برنامه‌های گوناگونی در سازمان صدا‌و‌سیما برای ترویج و نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی تولید و پخش می‌شود. ولی به نظر می‌رسد که شبکه‌های رادیو و تلویزیونی سازمان صدا‌و‌سیما از یک الگوی یکسان و منسجمی به عنوان راهبرد ترویجی اقتصاد مقاومتی پیروی نمی‌کنند و برنامه‌ها بیشتر به معرفی یک کارآفرین موفق و یا به تصویر کشیدن یک شرکت دانش بنیان خلاصه می‌شود. در این پژوهش با استفاده از اسناد و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نظر کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد و رسانه، درصددیم الگوی مناسب و مطلوبی برای تولید و پخش برنامه‌های رادیویی در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی طراحی کنیم. در این پژوهش ابتدا اسناد، سخنرانی‌ها و سایر منابع مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی با روش مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی بررسی شد و یافته‌ها با روش تحلیل مضمون سازمان‌دهی شد سپس با 14 نفر از اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، اساتید حوزه ارتباطات و رسانه، برنامه‌سازان رادیو و سیاست‌گذاران سازمان صدا‌و‌سیما مصاحبه به عمل آمد و داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها کد‌گذاری و مقوله‌بندی شد. در نهایت در این پژوهش به الگویی مفهومی رسیدیم که دارای دو الزام، «اعتماد‌سازی و اعتبار افزایی بین مخاطب و رسانه» و «ایجاد هم نگری بین مخاطب و رسانه» است همچنین شامل چهار فرایند: «آگاه‌سازی و متوجه سازی افکار عمومی به مسائل اقتصادی، آموزش دهی و تربیت­گری، سنجش­گری و ارزیابی پیام و تعامل با محیط پیرامون جهت ترویج مفاهیم اقتصاد مقاومتی» است.
     
    کلید واژگان: الگو, رادیو, اقتصاد مقاومتی, برنامه سازی
    Hossien Razi *, Habib Rashidi, Ali Nory MamarAbadi

    After designing the concept of a resistance economy and imparting it by the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran, various programs are being developed and broadcasted in the IRIB to promote and institutionalize the concepts of resistance economics. But the radio and television channels of the IRIB do not appear to follow an equal and coherent model as a strategy to promote the resistance economy, and programs are more likely to succeed in introducing a successful entrepreneur or to portray a knowledge-based company. we intend to design a suitable model for the production and broadcasting of radio programs in order to promote the resistance economy, by using the documents and policies of the resistance economy and the opinion of experts in the field of economics and media. Documents and other resources related to the field of resistance economy were studied through library and documentary study method and the findings were organized by thematic analysis method. Then, with 14 economists, sociologists, professors in the field of communication and media, Radio program planners and policymakers of the IRIB interviewed and the data from the interviews were coded and categorized. we arrived at a conceptual model that has two requirements: “Confidence-building and credit enhancement between the audience and the media and creating a Collaboration between them.” It also includes four processes: “Communicating and Understanding Public Opinion on Economic Issues, Education and training, measurement and assessment of the message and interaction with the surrounding environment to promote the concepts of resistance economy.”

    Keywords: Pattern, Radio, Resistance Economics, Programming
  • مسعود نیک روش *، فاطمه میناخانی
    رسانه ها همواره برای تثبیت حضور خود و تداوم فعالیتهایشان در سپهر ارتباطات نوین، به عنصری کلیدی به نام مخاطب و همچنین اعتماد او نیازمندند. رادیو نیز به عنوان یک رسانه گرم و اثرگذار، تاکنون حیات خویش را بر همین مبنا از دست نداده و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله سهولت دسترسی و قدرت نفوذ بالا، جایگاهش را در میان رسانه های پرمخاطب دنیای امروز حفظ کرده است. در این بین، بررسی عنصر مخاطب در برنامه های دینی رادیو دارای اهمیتی مضاعف خواهد بود؛ چراکه برنامهسازان این حوزه امکان بهرهمندی از تمامی ظرفیتهای ممکن برای جذب مخاطب را نخواهند داشت و از برخی جهات در مضیقه هستند. لذا در پژوهش پیشرو سعی شد تا ضمن لحاظ این محدودیتها و با استفاده از روش اسنادی و نیز بهرهگیری از داده های پیمایشی موجود، راهبرد موثر نگهداشت مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید در عرصه برنامهسازی دینی مورد مطالعه قرار گیرد تا بدینوسیله گامی نو در راستای رسالت اصلی این فعالیتها که همان ابلاغ پیام دین به مخاطبان است، برداشته شود. تحقیق و مطالعه صورتگرفته این نتیجه را به دنبال داشت که به طورمعمول، مخاطبان در انتخاب برنامه های رادیویی، به نیازهای روحی خود توجه کرده و در پی تامین آن از طریق استماع محتوای رادیویی هستند. بنابراین برنامهسازان دینی رادیو میتوانند با عرضه صحیح و شایسته کارکرد دین که همان ایجاد رضایت و آرامش درونی از طریق ایجاد تغییر در بینش و رفتار مخاطبان است، آنها را به صورت پایدار به این دست از برنامه ها متعهد و علاقهمند سازند و از به کارگیری شیوه های جذب کوتاهمدت نیز همچون استفاده از موسیقی، کمدی و... بینیاز گردند.
    کلید واژگان: رادیو, دین, مخاطب, آرامش, جذب
  • ویدا همراز*، الهام سادات حسینی، معصومه اسمعیل نژاد
    بازی های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه به خوبی نمایش داده می شود. در میان برنامه های رادیویی مسابقه های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید می شوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامه سازان رادیویی شیوه استفاده از بازی های سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری کند. شاید به نظر برسد بیشتر بازی های سنتی، حرکتی و تصویری اند و به شکل مرسوم آن نمی تواند در مسابقه های رادیویی کاربرد داشته باشند؛ همچنین محدودیت زمان و شنیداری بودن مسابقه های رادیویی سبب می شود که دایره انتخاب بازی های سنتی محدود باشد. اما برخی از بازی های سنتی به شکل مرسوم، الگوی مناسبی برای مسابقه های رادیویی هستند ازجمله: بازی توپ و الفبا، نمایش (قصه گویی، نقالی) مشاعره. در برخی از آیتم های اجرا شده در مسابقه های رادیویی فعلی، با الگوبرداری و اقتباس از بازی ها، تنوع در ساختار را شاهد بوده ایم. اما این تحقیق توصیه های جدیدی برای ساخت مسابقات مبتنی بر بازی های محلی دارد. در این تحقیق سعی شده است  با رویکرد کیفی و  مطالعه موردی مسابقات رادیویی مورد بررسی قرار گیرند. تحلیل محتوای نمونه هایی از مسابقات رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با برنامه سازان و تهیه کنندگان مسابقه های رادیویی و تحلیل  محتوای برخی از بازی های سنتی و بومی محلی در حوزه بازی های کلامی، حرکتی، نمایشی الگوی مناسبی برای تبدیل بازی های سنتی به مسابقه رادیویی مطرح می کند. یافته های تحقیق نشان می دهد که اگرچه در نگاه اول بازی های سنتی کلامی با ساختار مسابقات رادیویی هماهنگی بیشتری دارند؛ اما حتی بازی های حرکتی و حسی هم با استفاده از ظرفیت های نمایش های رادیویی و رادیو نما می توانند در طراحی مسابقات جدید استفاده شوند.
    کلید واژگان: رادیو, مسابقه, مسابقات رادیویی, بازی, فرهنگ عامه
    Vida Hamraz *, Elham Sadat Hosseini, Masumeh Esmailnejad
    Traditional games are example of folklore culture where shows engagement and participation among the group as well.Based on this principles, radio games shows, can be modeled and derived from folklore games.Radio game shows, has its own specific figure in time, structure and istory. Accordingly, we need to deconstruct folklore games in term of   utilization in radio game shows.In some of the items used in the radio contest,we have witnessed variation of structures which adapted and shaped from traditional games.Among this shows,021 radio show fromRadio Tehran station and do-be-do game show from Radio javan station,which inspired from traditional drama games for finding and guessing proverbs and Zue for the show start up, are remarkable.Most of the traditional games are visual-motion based, and cannot be used in radio contest in  their current from so their strauctures should be fundamentally modified for radio shows.Some of this tradional verbal games are convention models for radio game shows in their current model such as BLLandALphabet game.Minsterlesy, Crambo and et. This research is trying to axplore the capabilities of traditional games in production of radio  game shows by studying and analyzing  examples of Radio game shows in Voice Of Islamic of Iran radio station and interoduction of  some traditional games and native – folkore analysis in the field of verbal- motion Game shows, and also categorization and analysis of interviews with producers of radio contest
    Keywords: Radio, Competition, Radio Competitions, Games, Folklore Culture
  • سارا شمسایی نیا، معصومه اسمعیل نژاد
    رادیو رسانه ای دیرینه است که توانسته ضمن حفظ خود در سبد مصرف رسانه ای مخاطبان، به تعامل با رسانه های نوین بپردازد. در این مقاله با تمرکز بر نظریه همگرایی رسانه ای و با بهره گیری از روش تحقیق ترکیبی اسنادی و مورد پژوهی، به مطالعه اقدامات صورت گرفته برای همگرایی رادیو و رسانه های نوین در سازمان صداوسیما پرداخته شده که تولید و پخش تعاملی مفهومی اساسی در آن است. در بخش یافته های پژوهش در یک تقسیم بندی کلان کارکردهای رسانه های نوین در دو بخش فرآیند تولید رادیویی و فرآیند پخش- توزیع هدفمند محتوای رادیویی، مورد مطالعه قرار گرفته است. وجه برجسته و مزیت نسبی رسانه های نوین تبدیل مخاطب به کاربر و مشارکت وی در تولید محتواست، آنچه در نتیجه گیری از پژوهش حاضر حائز اهمیت است آنکه در برنامه ریزی همگرایی رادیو و رسانه های نوین در ایران (که همراه با مدل شماتیک ارائه شده است) تاکید بیشتر بر استفاده از رسانه های نوین به عنوان ابزاری برای پخش و توزیع هدفمند صورت گرفته و بر تولید تعاملی محتوا کمتر تاکید شده است.
    کلید واژگان: رادیو, صداوسیما, رسانه های نوین, همگرایی رسانه ای, تولید و پخش تعاملی
    Masumeh Esmailnejad, Sara Shamsaeineia
    Radio is a long-standing media that has been able to interact with new media while retaining itself in the audience's media consumption basket. In this paper, focusing on the theory of media convergence and using the combination of documentary research and case studies, we study the measures taken for the convergence of radio and the new media in the IRIB that interactive production and distribution is core concept in it. In the research findings section, a large division of the functions of new media into two parts of the process of radio production and the process of broadcasting-targeted distribution of radio content has been studied. The prominent aspect and relative advantage of the new media is the transformation of the audience into the user and his participation in the production of content, which is important in the conclusion of the current research that is in the planning of the convergence of radio and modern media in Iran (which is presented with a schematic model) More emphasis has been put on the use of modern media as a means of targeted distribution, and less emphasis on interactive content production.
    Keywords: onvergence of radio, new media, TV, IRIB
  • محمد اسماعیل حق پرست *، فاطمه کریم وند
    ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهه های اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونی های معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است ما در این مقاله در وهله اول با بهره گیری از نظریه بازنمایی و در وهله دوم با استفاده از الگوی تبیینی بوردیو در باب سبک زندگی تلاش میکنیم به بررسی سبک زندگی بازنمایی شده در شبکه های رادیوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بپردازیم. برای نیل به این هدف فوق بعد از نمونه گیری از بین برنامه های تولید شده در شبکه رادیویی تهران در طول سه ماه از سال 97 با استفاده از روش تحلیل محتوا و پس از تعریف مقولات و شاخصها پرسشنامه معکوس تهیه شده و داده ها از طریق شنیدن فایل های استخراج شده مورد نظر جمع آوری شد. برای بررسی برنامه های تولید شده رادیویی موضوعات و دیالوگ های مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده است.
    نتایج حاصل نشان میدهد از میان ابعاد سبک زندگی، نگرش ها بیشترین میزان بازنمایی را در شبکه رادیویی تهران را به خود اختصاص داده است. بعد از این بعد، ابعاد دیگر به ترتیب عبارتند از: مصرف فرهنگی ، اوقات فراغت و اولویت ارزش های اخلاقی. در ادامه یافته های پژوهش با یافته های قبلی ارمکی و شالچی در مقاله بررسی سبک زندگی جوانان کافی شاپ مورد مقایسه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: رادیو, رسانه, نظریه بازنمایی, سبک زندگی, مصرف
    mohammad esmaeil haghparast *, fatemeh karimvand
    Various, different, and sometimes contradictory images have been represented from the Iranian society in different periods since its emergence so far. Like all evolving societies, the Iranian society has experienced changes in recent decades from different social, cultural, and economic aspects. A social variable used for understanding the contemporary changes in Iran is the notion of lifestyle. In this paper, we attempted to investigate the lifestyle represented in the radio channels of the Islamic Republic of Iran Broadcasting first by utilizing the representation theory and then by employing Bourdieu’s explanation scheme in regard to lifestyle. To achieve the above purpose, we developed an inverse questionnaire after sampling from among the programs produced in Tehran’s radio channel during three months in 2018 using the method of content analysis and after defining the categories and indicators, and collected data by listening to the relevant extracted files. To investigate the produced radio programs, we analyzed different topics and dialogues.
    The obtained results demonstrated that among the aspects of lifestyle, attitudes had been represented most on Tehran’s radio channel. The following aspects include cultural consumption, leisure, and priority of ethical values, respectively. Next, the findings of the research were compared to the previous findings by Armaki and Shalchi in their paper on investigation of coffee shop youth lifestyle.
    Keywords: Radio, Media, Representation Theory, Lifestyle, Consumption
  • طاهره جولانی*، محمدرضا پهلوان نژاد، حسن خجسته باقرزاده

    در این پژوهش، کارکرد نشانه شناسی لایه ای به مثابه روش تحلیل متن در پی.اس.ای.های شبکه رادیویی سلامت مورد بررسی قرار می گیرد تا لایه های نشانه ای موجود در این قالب مهم و نو برنامه سازی رادیو و سازوکار و ارتباط لایه ها و رمزگان تشکیل دهنده آنها مشخص شود. در پژوهش پیش رو پنج پی.اس.ای. از مجموع ده پی.اس.ای. پخش شده در نیمه اول سال 91 به روش نمونه گیری هدفمند به پیشنهاد مشاور شبکه که به یک پی.اس.ای. پیش نمونه نزدیک تر بودند، انتخاب شدند و لایه های نشانه ای آنها براساس طرحی از فرزان سجودی و با توجه به رمزگان بکاررفته در آنها مورد بررسی قرار می گیرند؛ سپس لایه های نشانه ای شکل گرفته براساس رمزگان زبانی و غیرزبانی آنها بررسی می شوند. رمزگان و نشانه های زبانی، غیرزبانی و همچنین عناصر پیرازبانی و روش رمزگشایی آنها در متون رادیویی تابعی از لایه های رسانه (شنیداری)، عنوان (شبکه، گروه و...)، پیام (موضوع، مضمون، پیام)، قالب (پی.اس.ای، برنامه تعاملی، مسابقه و جنگ، خبر و...)، نوع برنامه (زنده یا تولیدی)، مدت زمان ارایه (کوتاه یا بلند)، زمان پخش برنامه (صبحگاهی، ظهرگاهی و...) و مخاطب آن متن است. رمزگان غیرزبانی شامل موسیقی و افکت و عناصر پیرازبانی حول محور رمزگان زبانی انتخاب می شوند و رمزگان زبانی خود تابعی از زیرلایه ای به نام پیام است که زیرمجموعه لایه موضوع است. رمزگان زبانی رمزگان گرداننده و لایه پیام، در این قالب برنامه، لایه گرداننده نامیده می شوند. موسیقی به عنوان اصلی ترین نشانه در عوامل غیرزبانی، در قالب آگهی های خدمات عمومی به ندرت نقش تداعی گری دارد و عموما به عنوان موسیقی فاصله و جزء رنگ آمیز صوتی کاربرد دارد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, رادیو, آگهی خدمات عمومی, (پی, اس, ای)
    Tahere Jolani *, Mohammadreza Pahlavannezhad, Hasan Khojasteh Bagherzadeh

    Semiotics is one of the fields that its comprehension is very helpful in the process of producing new structures in the mass media programming; and Public Service Announcement (PSA) is no exception among them. According to farzan sojudi, the so called layer semiotics is the basis for these kinds of researches and here is taken in to account as a discourse analysis approach. The author examines the semiotics of factors and constructive elements of PSA in the radio channel of Health. A channel that in today’s world appears to have a very important tips in health realm. To highlight the subject, the author has used the structure of layer semiotics, but with some detailed conversion in the content and order of layers according to her own radio productions in different formats such as PSA.

    Keywords: Semiotics, Radio, PSA (Public Service Announcement)
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال