به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamic » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میثم سلیمانی*، فاطمه احمدوند

    الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابوالقاسم سحاب به سبک میرزا حسین خان سپهسالار شامل دو قسمت است یکی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از ابتدای دهه چهارم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری، مراکز مختلفی همچون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که شروع شده و تقریبا مبحثی جدید است. دیگری ابوالقاسم سحاب تفرشی که از فرهیختگان اواخر عهد قاجار و عصر پهلوی اول بوده است. وی رویکردی متفاوت با دیگر نویسندگان هم عصر خود دارد.در زمانه سحاب با حمایت حکومت از عقاید ضد اسلامی و نویسندگان از این دسته وی برخورداری از عقاید عمیق اسلامی، شیفته فرهنگ و تمدن اسلامی_ایرانی است و با حفظ دیانت خود الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در پیش می گیرد. سحاب در آثارش مکرر به دین و موطن خود پایبند و موافق پیشرفت ایران اسلامی به مانند کشور های اروپایی بود اما تا جایی که لطمه ای به اسلام و مذهب شیعه وارد نکند و اگر مقابل اسلام و ایران بود مخالفت خود را بیان می کرد. مطالب مذکور در کتبی چون تاریخ خجسته، مدرسه عالی سپهسالار و... بس هویداست. سحاب علاقه شاخصی به الگوی رفتاری میرزا حسین خان سپهسالار که خود چشمه ای از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است را دارد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر اسناد و منابع کتابخانه ای، برآنست تا ضمن بررسی آثار مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابوالقاسم سحاب، اهمیت و کیفیت آن ها را به عنوان پژوهش تاریخی، نقد و اعتبار سنجی نماید مطالب مربوطه را استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: اسلامی, ایرانی, پیشرفت, سحاب, سپهسالار}
    Meysam Soleymani *, Fateme Ahmadvand

    The The Iranian Islamic Model of Progress Abolghasem Sahab in the style of Mirza Hossein Khan Sepahsalar consists of two parts. One is the Iranian Islamic Model of Progress. . Another is Abolghasem Sahab Tafreshi, who was one of the intellectuals of the late Qajar era and the first Pahlavi era. He has a different approach from other writers of his time. In Sahab's time, with the support of the government for anti-Islamic beliefs and writers from this category, he has deep Islamic beliefs, is fascinated by Islamic-Iranian culture and civilization. Takes over. In his works, Sahab repeatedly adhered to his religion and homeland and agreed with the progress of Islamic Iran like European countries, but as long as it did not harm Islam and the Shiite religion, and if he was against Islam and Iran, he expressed his opposition. The mentioned matters are very evident in books such as "Happy History", "Sepahsalar High School" and so on. Sahab has a strong interest in the behavioral model of Mirza Hossein Khan Sepahsalar, which is itself a source of the Iranian Islamic model of progress. The present study, using a descriptive-analytical method and relying on documents and library resources, intends to review the works related to the Iranian Islamic model of Abolghasem Sahab's progress, critique and validate their importance as a historical research. Extract, examine and analyze.

    Keywords: Islamic, Iranian, Progress, Sahab, Sepahsalar}
  • محمد محمودی کیا*

    تلاش برای پیاده سازی الگویی کارآمد از حکمرانی مبتنی بر فرهنگ سیاسی اسلامی ایرانی و ارزش های بومی همواره یکی از دغدغه های اندیشمندان مسلمان بوده است. بر این اساس، کوشش های نظری فراوانی برای نیل به این مقصود انجام پذیرفته است که در قالب نگارش ده ها عنوان مقاله، کتاب، و پژوهش های دانشگاهی انتشار یافته است. بااین وجود، همچنان وجود کژکارکردی های نهادی و ساختاری همچنان پاشنه آشیل تحقق این مهم است. بر این اساس، این مقاله با کاربست روش فراترکیب، به دنبال پاسخ به این پرسش است که الگوی اسلامی ایرانی از حکمرانی خوب بر چه بنیان های مفهومی بنا شده و نظریه تبیین کننده آن بر چه مقولاتی استوار است؟یافته های این پژوهش حاکی از آن است که الگوی اسلامی ایرانی از حکمرانی خوب بر پایه بنیان های مفهومی و مقولات محوری همچون «تضمین سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه»، «نقد نگرش تک ساحتی به انسان در الگوی حکمرانی خوب پارادایم غربی»، «حاکمیت خوانش اسلام فقاهتی روزآمد و خردگرا» و «لزوم تحقق الگوی دینی از مردم سالاری» استوار است؛ همچنین مقوله مرکزی بالاتر قابل انتزاع از مقولات مذکور را می توان در قالب «تحقق الگویی آرمانی مرجع از حکمرانی در پرتوی خوانشی روزآمد، مبتنی بر مقتضایات عصری، و جامع نگر از اسلام فقاهتی» تبیین نماییم.

    کلید واژگان: تحقق, الگوی اسلامی و ایرانی, حکمرانی, مطلوب, فرهنگ سیاسی}
    Mohammad Mahmoodikia *

    Trying to implement an efficient model of governance based on Iranian Islamic political culture and indigenous values has always been one of the concerns of thinkers and planners of the Islamic system. Accordingly, many theoretical efforts have been made to achieve this goal, which has been published in the form of writing dozens of articles, books, and academic research. However, we are not yet witnessing the realization of an efficient local model of good governance, and institutional and structural dysfunctions are still the Achilles' heel of this realization. Accordingly, using the background of research literature and the application of meta-combined method, this article seeks to answer the question of what conceptual foundations the Iranian Islamic model of good governance is based on and what categories its explanatory theory is based on?The findings of this study indicate that the Iranian Islamic model of good governance based on categories such as "ensuring worldly and otherworldly happiness of society", "one-sided view of the good governance model of the Western paradigm to man and weakness and inadequacy in domestic political culture." "The rule of reading modern jurisprudential Islam" and "realization of the model of religious democracy" is firm; Also, the higher central category that can be abstracted from the mentioned categories can be explained in the form of "realization of the ideal reference model of governance in the light of modern reading, based on modern requirements, and comprehensive of jurisprudential Islam

    Keywords: realization, Islamic, Iranian model, Governance, desirable, Political Culture}
  • کرم حبیب پور گتابی*، فاطمه یوسفی ایل ذوله
    پیشینه و اهداف

    مصرف سیگار در بین دانشجویان دختر یک پارادوکس اساسی است؛ از این حیث که طبق انتظار، دانشجویان، به عنوان افرادی فرهیخته و تحصیل کرده، از یک سو از آگاهی و شناخت کافی در مورد مصرف سیگار و پیامدهای آن برخوردارند، اما از سوی دیگر، بنابه دلایل مختلفی که نیاز به مطالعه و تدقیق دارد، به مصرف آن گرایش یافته و استمرار می بخشند.

    روش

    با عنایت به این که هدف اصلی این تحقیق مطالعه ی تجربه ی زیسته دانشجویان دختر از مصرف سیگار و شرایط متنی و ساختاری این تجربه بود، بنابراین پارادایم این تحقیق، تفسیری، روش شناسی آن کیفی و روش آن پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی بود. مشارکت کنندگان در این تحقیق دانشجویان دختر دانشگاه خوارزمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کلیه ی رشته های تحصیلی در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با 13 نفر از آن ها مصاحبه ی عمیق نیمه ساختاریافته با معیار اشباع نظری برای رسیدن به حجم نمونه شد.

    یافته ها

    دانشجویان دختر با مصرف سیگار و استفاده از آن به عنوان امری به هنجار و ابزاری برای تمایز، دیده شدن و مقاومت علیه گفتمان مردانگی و نظام دانایی، سوژه سازی و کردارهای تقسیم کننده ی آن در جامعه، سعی در بازسازی هویت جنسیتی خود داشته و خواهان آن اند «دیگری» برساخته شده از هویتشان توسط دیگران در خلال مناسبات اجتماعی را تغییر داده و هویت جنسیتی جدیدی را بر مبنای ارزش های مدرن حمل بر خود آرمانی خویش برسازند. این هویت جنسیتی زنان مدرن امروزی امری ثابت و لایتغیر نبوده و تحت تاثیر شرایط و زمینه های مختلف، دستخوش فرایند «بازاندیشی» است؛ یعنی دانشجویان دختر امروز در جامعه ی مدرن، انسان بازاندیش اند و به تعریف و بازتعریف خود از طریق مشاهده و بازتاب اطلاعات روانشناختی و اجتماعی درباره ی مسیرهای ممکن زندگی می پردازند، دایما هویت شخصی خود را خلق و تصحیح می‏کنند، و این که که هستند و چگونه این گونه شدند را مدام مرور می نمایند.

    نتیجه گیری

    مصرف سیگار هم حوزه ای برای انقیاد و سلطه ی زنان و هم حوزه ای برای مقاومت در برابر ایدیولوژی ها و گفتمان های مسلط است. سیگار کشیدن دانشجویان، یک کنش خودتعریفی، بازتعریفی و یا یک کنش مقاومت برای آنها با هویت های حاشیه ای و داغ ننگ است که سعی می کنند با مصرف آن، هویت جنسیتی خود را بازتعریف و بازسازی کنند.

    کلید واژگان: هویت اجتماعی, هویت جنسیتی, بازسازی هویت, مردانگی, دیگری}
    Karam Habibpour Gatabi *, Fatemeh Yousefi Ilzoleh
    Background and Objectives

    At first, consumption was considered as a purely economic concept, however "Max Weber" defined consumption as a process including different social and cultural actions, which is not only caused by economic factors, but also expresses the differences between social groups. Later sociologists like " Pierre Bourdieu and Jean Baudrillard specifically addressed the category of cultural consumption. At the theoretical level, cultural consumption means the acceptance and use of various products and symbols of the cultural system, and it determines the type of tendency and taste of consumers. This article examines cultural consumption among students of public universities (under the coverage of Ministry of Science, Research and Technology).

    Methods

    According to Cultural consumption indicators mentioned above a survey was conducted. The statistical population of this survey is 651,524 people, taking into account the dispersion and variance of the statistical population among different universities and following the sampling rules according to the principle of proportion and distribution of study fields, a questionnaire was completed from 1500 people in the studied universities.

    Findings

     The descriptive results of the findings show that a total of 51% have low and very low levels, 22% have high and very high levels, and 27% have moderate (sometimes) cultural consumption in different dimensions. According to the obtained average (2.50 in the range of 1 to 5), it can be said that the amount of cultural consumption by students is on average decreasing. The comparison according to educational levels shows that the highest amount of cultural consumption is among undergraduate (2.57), doctoral (2.53) and then master's students (2.40), respectively. According to the findings of the present research, it can be said that despite spending part of the students' free time on social networks and watching movies and listening to music, attending to religious teachings and rituals (participating in mosque ceremonies, holy shrines, visiting religious places, etc.) among the relative majority of students, it is considered as one of the forms of spending time in terms of cultural consumption

    Conclusion

    The significant suggestion of the current research is to carry out cultural and social policy and planning by related organizations with the aim of diversifying the leisure time of the target group according to the country's educational patterns; Because as long as cultural planning is done according to the priorities, needs and demands of the target community and taking into account cultural policies and Iranian and Islamic values, alienation among students and young people will be reduced and the possibility of entering culture through a discourse gap will be reduced.

    Keywords: cultural consumption, leisure time, Islamic, Iranian values, study, social networks}
  • رضا صفری شالی*
    پیشینه و اهداف

    مصرف در ابتدا به عنوان مفهومی صرفا اقتصادی در نظر گرفته می شد، اما جامعه شناسانی مانند «ماکس وبر» مصرف را فرایندی شامل کردارهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت تعریف کردند که نه فقط ناشی از عوامل اقتصادی، بلکه بیان کننده ی تفاوت هایی میان گروه های اجتماعی است و بعدا جامعه شناسانی مانند «پی یر بوردیو» و «ژان بودریار» بصورت خاص به مقوله مصرف فرهنگی پرداختند. مقاله ی حاضر به بررسی مصرف فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه های دولتی (تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) می پردازد.

    روش

    از دو روش اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه ی آماری این پیمایش 651524 نفر می باشد که با در نظر گرفتن پراکندگی و واریانس جامعه ی آماری در بین دانشگاه های مختلف و رعایت قواعد نمونه گیری برحسب اصل نسبت و توزیع رشته های تحصیلی، از 1500 نفر در دانشگاه های مورد مطالعه، پرسشنامه تکمیل شد.

    یافته ها

     نتایج توصیفی یافته ها نشان می دهد که در مجموع 51 درصد در حد کم و بسیارکم، 22 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد، و 27 درصد در حد متوسط (گاهی اوقات) مصرف فرهنگی در ابعاد مختلف دارند. با توجه به میانگین به دست آمده (50/2 در بازه ی 1 تا 5)، می توان گفت میزان مصرف فرهنگی توسط دانشجویان در حد متوسط رو به پایین است. و مقایسه مصرف فرهنگی برحسب مقاطع تحصیلی نشان می دهد که بیشترین میزان مصرف فرهنگی به ترتیب در بین دانشجویان کارشناسی (2.57)، دکتری (2.53) و سپس کارشناسی ارشد (2.40) می باشد. با توجه یافته های پژوهش حاضر، می توان گفت که علی رغم گذران بخشی از اوقات فراغت دانشجویان در شبکه های اجتماعی و دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی، پرداختن به آموزه ها و مناسک دینی (شرکت در مراسم مساجد، تکایا و هییت ها، زیارت اماکن مذهبی و...) در بین اکثریت نسبی دانشجویان به عنوان یکی از اشکال گذران اوقات زندگی برحسب مصارف فرهنگی محسوب می گردد.

    نتیجه گیری

    هرچه برنامه ریزی فرهنگی با توجه به اولویت ها، نیازمندی ها و مطالبات جامعه هدف و با در نظر گرفتن سیاست های فرهنگی و ارزش های ایرانی و اسلامی صورت گیرد، غیریت سازی در بین دانشجویان و جوانان کاهش یافته و امکان ورود برای فرهنگ دگری از طریق خلا گفتمانی کاهش خواهد یافت. در ضمن با توجه به اینکه برنامه ریزی و اقدامات فرهنگی معمولا دیربازده هستند، نباید نگاه پروژه محور و قایم به فرد، کوتاه مدت، جزیره ای، موازی کاری یا نادیده انگاری به آنها داشت، بلکه باید نگاهی پروسه محور، تکمیلی و انباشتی و با توجه به فرهنگ ملی کشور داشته باشیم. لذا انجام سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی از سوی سازمان های مرتبط با هدف متنوع سازی گذران اوقات فراغت گروه هدف با توجه به الگوهای آموزشی و تربیتی کشور توصیه می شود.

    کلید واژگان: مصرف فرهنگی, گذران اوقات فراغت, ارزش های اسلامی و ایرانی, مطالعه, شبکه های اجتماعی}
    Reza Safari Shali *
    Background and Objectives

    At first, consumption was considered as a purely economic concept, however "Max Weber" defined consumption as a process including different social and cultural actions, which is not only caused by economic factors, but also expresses the differences between social groups. Later sociologists like " Pierre Bourdieu and Jean Baudrillard specifically addressed the category of cultural consumption. At the theoretical level, cultural consumption means the acceptance and use of various products and symbols of the cultural system, and it determines the type of tendency and taste of consumers. This article examines cultural consumption among students of public universities (under the coverage of Ministry of Science, Research and Technology).

    Methods

    According to Cultural consumption indicators mentioned above a survey was conducted. The statistical population of this survey is 651,524 people, taking into account the dispersion and variance of the statistical population among different universities and following the sampling rules according to the principle of proportion and distribution of study fields, a questionnaire was completed from 1500 people in the studied universities.

    Findings

      The descriptive results of the findings show that a total of 51% have low and very low levels, 22% have high and very high levels, and 27% have moderate (sometimes) cultural consumption in different dimensions. According to the obtained average (2.50 in the range of 1 to 5), it can be said that the amount of cultural consumption by students is on average decreasing. The comparison according to educational levels shows that the highest amount of cultural consumption is among undergraduate (2.57), doctoral (2.53) and then master's students (2.40), respectively. According to the findings of the present research, it can be said that despite spending part of the students' free time on social networks and watching movies and listening to music, attending to religious teachings and rituals (participating in mosque ceremonies, holy shrines, visiting religious places, etc.) among the relative majority of students, it is considered as one of the forms of spending time in terms of cultural consumption

    Conclusion

    The significant suggestion of the current research is to carry out cultural and social policy and planning by related organizations with the aim of diversifying the leisure time of the target group according to the country's educational patterns; Because as long as cultural planning is done according to the priorities, needs and demands of the target community and taking into account cultural policies and Iranian and Islamic values, alienation among students and young people will be reduced and the possibility of entering culture through a discourse gap will be reduced.

    Keywords: cultural consumption, leisure time, Islamic, Iranian values, study, social networks}
  • رسول رنجبریان*، زینب دلربائی
    یکی از بهترین روش ها برای حفظ و بهره وری از سرمایه های دانشی، مدیریت دانش است. مدیریت دانش، ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از دارایی های نامریی سازمان است. هدف این مقاله،  نقد و بررسی انتقادی کتاب «مبانی و نظریه مدیریت دانش دین بنیان و کاربردهای آن» اثر حسنعلی نعمتی شمس آباد است. در این مقاله تلاش شد با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با ذکر شواهد و مستندات و بر مبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارایه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی و الگوبرداری در منابع علمی - دانشگاهی با توجه به منابع اسلامی است. از کاستی ها و نقاط قابل بهبودی در کتاب این است که اثررویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی، سعی نموده تا بر غنای مباحث کتاب اضافه نماید.
    کلید واژگان: مدیریت, دانش, علم, فرهنگ, الگو, اسلامی}
    Rasoul Ranjbarian *, Zainab Delrobaei
    One of the best ways to maintain knowledge and efficiency of knowledge capital is knowledge management. Knowledge management is a management tool and the process of creating value from the invisible assets of the organization. The purpose of this article is to critically review the book "Fundamentals and Theory of Religious Knowledge Management and its Applications" by Hassan Ali Nemati Shamsabad. In this article, an attempt was made to critically and unbiasedly critique the book with a descriptive-analytical approach, citing evidence and documents based on the evaluation criteria introduced by the Council for the Review of Humanities Texts and Books. The tool of critique of the worksheet was the critique of the textbooks and academic books of the Council for the Review of Humanities Texts and Books. Criticisms were presented in both form and content. Accordingly, the main strengths of the book are the comprehensiveness of the content, systematic approach, coherent and structured view of the issues, compatibility of the work with Islamic wisdom and modeling in scientific-academic sources according to Islamic sources. One of the shortcomings and points that can be improved in the book is that it has a theoretical rather than practical effect. This article tries to add to the richness of the book's topics by looking critically at the formal and content dimensions of the work and relying on research citations.
    Keywords: management, Knowledge, science, Culture, Model, Islamic}
  • سید عبدالله اصفهانی*

    تعامل با تحولات سریع فرهنگی، اجتماعی و تغییر در الگوها به ویژه در حوزه هنر و از آن جمله قصه پردازی، یکی از چالش های ادیان الهی است. در این راستا دفاع از حریم جاذبیت و جاودانگی اسلام در گرو چگونگی باز تولید دین در گذر از جامعه سنتی به جامعه نوین و اطلاع از ویژگی های "سبک زندگی اسلامی" در است. پرسش پژوهش آن است که هنر " قصه دینی" در " سبک زندگی اسلامی" از چه آسیب هایی رنج می برد و چگونه باید خود را از آلایش های« قصه پردازی نو گرای غربی» برهاند. دستاورد پژوهش که به روش کتابخانه ای، توصیفی و تحلیلی نگارش یافته، به شرح ذیل است: الف : "نگرش سازی" نسبت به آسیب های قصه دینی، به معنای آسیب شناسی از قصه های اسلامی- بومی در راستای استحکام پیام رسانی علمی و تامین اهداف الهی، انسانی، تربیتی « قصه دینی» و اجتناب از آفات « قصه پردازی نو گرای غربی». ب : "راهبرد سازی" در جهت « آسیب زدایی از قصه دینی» و کنکاش از آسیب ها و آفاتی که طی قرون اولیه اسلامی تا حال حاضر، چه در حوزه مفهومی و چه ساختاری، گریبان گیر« قصه دینی» شده است. ج : " راهکارسازی" بمعنای چگونگی فعالیت های اجرایی در ایصال به این هدف و استنباط 22 مورد آسیب قصه دینی و ارایه آن به هنرمندان حوزه ادبیات داستانی اسلامی- بومی و قرآن پژوهان

    کلید واژگان: سبک, زندگی اسلامی, آسیب, قصه دینی}
    Seyed Abdullah Esfahani *

    One of the challenges of divine religions is interacting with rapid cultural and social changes, and changes in patterns, especially in the field of art such as storytelling, is one of them. In this regard, defending the charm and immortality of Islam depends on how religion is reproduced in the movement from traditional to modern society and knowledge of the characteristics of the Islamic way of life. The question of this research is what harms the art of "religious storytelling" in the "Islamic lifestyle" suffers from and how it should be saved from the pollution of "Western modernist storytelling". The result of the research, which has been written by library, descriptive and analytical methods, is as follows: A. "Attitude" towards the harms of religious stories means the pathology of Islamic-indigenous stories in order to better convey scientific messages and fulfill the divine, human and educational goals of "religious stories" without the harms of "Western modernist storytelling". B. "Building a strategy" to "remove the damage from the religious story" and examine the conceptual and structural ills and plagues that have plagued the religious story since the first century of Islam. C. "Creating a strategy" for how to work to achieve the goal and obtain 22 cases of damage to the religious story and present it to the artists of Islamic-indigenous fiction and Quran scholars.

    Keywords: : Islamic, lifestyle, damage, religious story}
  • علیرضا اسدنژاد*، محمدرضا بنیانی، محمدرضا جهانگیرزاده

    مجادله فطری‌نگری-تجربی‌نگری، همواره یکی از مباحثات تاریخی و پردامنه در خصوص ماهیت انسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخص‌های سلامت روان در مشاوره فطرت‌محور با رویکرد اسلامی و مقایسه آن با سه مکتب روان‌تحلیل‌گری، رفتاردرمانی و درمان‌فردمدار، ارایه شده است. این پژوهش، بنیادی بوده و با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که سلامت روان بر مبنای رویکرد فطرت‌محور، مفهومی فرازمانی، فرامکانی، فرافرهنگی و فراموقعیتی است. ارتباط چهارگانه انسان با خود، خدا، خلق و خلقت، پیش‌نیازهای اساسی است که متضمن وصول فرد به این مفهوم است. بر این اساس، انسان سالم کسی است که با چهار عامل اساسی مذکور، ارتباطی «پویا» و «تکامل‌بخش» داشته و آن را تجربه نماید. همچنین این پژوهش نشان داد، در رویکرد فطرت‌محور، تمامی روش‌ها و مدل‌های درمانی در وصول به سلامت شخصیت مراجع، بر اساس «کمال‌طلبی» فطری مراجع طراحی می‌شود و باقی فطریات و تمایلات غریزی، تابع این گرایش خواهند بود.

    کلید واژگان: فطرت, مشاوره, اسلامی, خودشکوفایی, سلامتروان}
    Alireza Asadnejad, Mohammad Reza Bonyani, Mohammad Reza Jahangirzadeh

    The naturalism-empiricism debate has always been one of the most historical and far-reaching debates about human nature. The present study aims to explain the indicators of mental health in nature-based counseling with an Islamic approach and compare it with the three schools of psychoanalysis, behavioral therapy and individual therapy. This research is fundamental and has been done using content analysis method. The results of this study showed that mental health is based on the nature-based approach, a concept of transtemporality, trans-spatial, transcultural and trans-situational. Man’s fourfold relationship with himself, God, creation, is a basic prerequisite that ensures one’s attainment of this concept. Accordingly, a healthy person is one who has a “dynamic” and “evolutionary” relationship with the four basic factors mentioned above and experiences it. This study also showed that in the nature-based approach, all methods and treatment models in achieving the health of the client’s personality are designed based on the instinctual “perfectionism” of the clients and the rest of the instincts and instinctual tendencies are subject to this. Will be the trend.

    Keywords: Nature, counseling, Islamic, self-fulfillment, mental health}
  • حیدر سهرابی، محمد عبدالرحیمی*
    زمینه و هدف

    تخلفات و آسیب های اجتماعی از جمله ناهنجاری های جامعه انسانی هستند. این پژوهش به تعیین، تبیین و اولویت بندی آموزه های قرآنی و روایی بازدارنده از تخلفات و آسیب های اجتماعی پرداخته است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش احصای مولفه های اثرگذار در پیشگیری از تخلفات اجتماعی بر اساس قرآن کریم و روایات اسلامی می باشد.

    روش شناسی

    این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، در زمره تحقیق های توصیفی- تحلیلی و از نظر رویکرد از نوع آمیخته به شمار می رود. همچنین در پژوهش حاضر از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. بنابراین اطلاعات اولیه با مراجعه به اسناد قرآنی گردآوری و مفاهیم مورد نیاز با روش تحلیل محتوا استخراج گردید. با پالایش و طبقه بندی مفاهیم، نمودار هندسی تعامل مولفه ها ترسیم شد، و ماتریس قدرت نفوذ و وابستگی مولفه های تحقیق ارایه گردید.

    یافته ها

    در این پژوهش متغیرهای تقوا و خودکنترلی به ترتیب در ناحیه نفوذی قرار گرفتند، که نشان دهنده بیشترین میزان اثرگذاری متغیرهای یادشده در پیشگیری از تخلفات اجتماعی است. متغیرهای صبر و بردباری، عدالت و احسان، به سبب داشتن رابطه متقابل با دیگر متغیرها در ناحیه پیوندی قرار گرفتند. متغیر نظم و انضباط در ناحیه وابستگی قرار گرفت که نشان دهنده اثرگذاری حداقلی و اثرپذیری حداکثری آن در مدل پژوهش است.

    نتیجه گیری

    بر اساس آموزه های قرآنی و روایی تقوا، خودکنترلی و صلاحیت های درونی مهم ترین مولفه هایی هستند که مانع بروز تخلف در اجتماع شده، و رعایت حقوق افراد را در تعاملات میان فردی تضمین می کنند.

    کلید واژگان: پیشگیری, تخلفات اجتماعی, قرآن کریم, روایات اسلامی}
    Mohammad Abdolrahimi*
    Background and objectives

    Violations and social harms are among the anomalies of human society. This study has determined, explained and prioritized the Quranic teachings and the validity of preventing violations and social harms. Therefore, the main purpose of this study is to enumerate the effective components in preventing social violations based on the Holy Quran and Islamic traditions.

    Methodology

    In terms of its objectives this study is of an applied research and in terms of nature, it is considered as a descriptive-analytical research and in terms of approach it is considered as a mixed method research type. Also in the present study, the method of interpretive structural modeling was used. Therefore, the initial data was collected by referring to Quranic documents and the required concepts were extracted by content analysis method. By refining and classifying the concepts, a geometric diagram of the interaction of the components was drawn, and a matrix of influence power and dependence of the research components was presented.

    Findings

    In this study, the variables of piety and self-control were in the influential zone, respectively, which shows the greatest effectiveness of these variables in preventing social violations. The variables of patience, justice and benevolence were in the linking zone due to their interrelationship with other variables. The variable of discipline was placed in the dependency zone, which indicates its minimum effectiveness and maximum influence in the research model.

    Results

    According to the Qur'anic teachings and the narration of piety, self-control and internal competencies are the most important components that prevent the occurrence of violations in society, and ensure the observance of the rights of individuals in interpersonal interactions.

    Keywords: Prevention, Social Violations, Holy Quran, Islamic, Traditions}
  • سید سعید زاهد زاهدانی

    در بحث نظریه پردازی آسیب های اجتماعی، هدف می تواند حل آسیب ها و یا مدیریت آسیب ها باشد. هدف این پژوهش این است که در نظریه پردازی های علوم اجتماعی موجود، هدف، مدیریت آسیب هاست نه حل آنها. بعکس، در نظریه پردازی اسلامی هدف، حل آسیب های اجتماعی است. معتقدیم که در این راه ضمن حل آسیب ها مدیریت آنان هم اتفاق می افتد. برای بررسی این ادعا و درک کم و کیف آن، اصل را بر اراده فردی و اجتماعی می گذاریم. کسانی که انحراف پیدا می کنند و در اصطلاحات علوم اجتماعی امروز هنجارهای فردی و یا اجتماعی را می شکند این کار را مبتنی بر اراده خویش انجام می دهد. در فرد و در جامعه قایل به سه سطح ارزش ها و اخلاق، علم و معرفت و رفتار هستیم. در هر یک از این سطوح و بین آنان انحراف در فرد، در جامعه و یا در بین فرد و جامعه می تواند راه یابد. اندیشمندان علوم اجتماعی غرب می کوشند که این سه سطح را در فرد، در جامعه و بین فرد و جامعه بر مبنای واحدی هماهنگ کنند، این کار منجر به مدیریت ناهنجاری می شود. در اندیشه اسلامی به علت اصل بودن توحید، نبوت و معاد، اصل بر هماهنگ شدن ناهماهنگی های فردی، اجتماعی و یا بین فرد و جامعه بر اساس اراده الهی است. به این ترتیب، آسیب هم مدیریت و هم حل می شود. در این پژوهش تلاش بر این است که با اتکاء به مفاهیم قرآنی موارد فوق را با استدلال منطقی بحث و نظریه پردازی کنیم.

    کلید واژگان: سکولاریسم, اسلامی, رواننژندی, روانپریشی, ناهنجاریهای اجتماعی}
    Seyyed Saeed Zahed Zahedani

    In discussing the theories of social harms, the purpose can be solving harms or manage the harms. The purpose of the existing social science theories is to manage the harm rather than solve it. On the contrary, the purpose of Islamic theorizing is to solve social harms. We believe that using this method, the harms will be solved and managed together. In order to investigate this claim and understand its quantity and quality, we consider individual and social will as a matter of principle. People who break individual and social norms and deflect themselves, they do it by their own will. We believe three levels of values, ethics, science, knowledge and behavior in individual and society. At each of these levels and between them, deflection can occur in person, in society or between person and society. Western social thinkers are trying to coordinate these three levels in person, in society or between person and society. This resulted in the anomalous management. Due to the principles of monotheism, prophecy and resurrection in Islamic thought, the purpose is to coordinate personal or social inconsistencies or inconsistencies between individual and society based on divine will. As a result, harm is managed and solved simultaneously. The purpose of this study is to theorize and discuss the above components by relying on Quran concepts with rational reasoning.

    Keywords: secularism, Islamic, psychosis, social anomalies}
  • علی خدیوی، سید محمدحسین هاشمیان*

    دانشگاه مدرن، به عنوان نماد گفتمان مدرنیته در حوزه علم و فرهنگ، حامل باورها و ارزش هایی در تضاد با جوامع اسلامی بود. بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلامی شدن و تغییر ارزش های آن به نفع جامعه اسلامی، به یکی از آرمان های انقلاب تبدیل شد. در این راستا ایده ها، پژوهش ها و اقدام های گوناگونی برای اسلامی سازی دانشگاه انجام شد. پژوهش حاضر به دنبال یافتن رهیافتی برای «اسلامی شدن» و بررسی چگونگی حل تضاد سازمان دانشگاه مدرن (فعلی) با جامعه اسلامی است. در این تحقیق، از روش کیفی مطالعه کتابخانه ای، مصاحبه، و روش تحلیل مضمون، برای پاسخ به این پرسش ها استفاده شده است: چگونه دانشگاه مدرن می تواند تضاد خود با جامعه را به صورت بنیادین حل کند؟ الگوهای نهادی چه کمکی به این کار می کنند؟ کدام یک از عناصر سازمان دانشگاه، بیشترین سهم را در اسلامی شدن سازمان دانشگاه بر عهده دارد؟ یافته ها نشان داد که دانشگاه با عناصر ذهنی و عینی جامعه اسلامی در ارتباط است و عنصر محیط، اصلی ترین نقش را در تعریف سازمان دانشگاه اسلامی دارد. همچنین روشن شد که دانشگاه با «نهادی شدن» می تواند تضاد و فاصله خود با جامعه اسلامی را از بین ببرد و قدرت و مهارت سخن گفتن و همدلی با مردم، و مشروعیت و استمرار حیات خود را به دست آورد. بنابراین سازمان دانشگاه اسلامی به مثابه نهاد علم، انعطاف پذیرو انطباق پذیر با جامعه اسلامی است و دارای سه عنصر و رکن نهادی راهبرد، فرهنگ و ساختار سازمانی است که در فرایند نهادی شدن سازمان دانشگاه بیشترین تاثیر و تاثر را دارند.

    کلید واژگان: نهاد علم, جامعه اسلامی, دانشگاه اسلامی, روش تحلیل مضمون, سازمان, محیط, نهادی شدن}
    Ali Khadivi, Seyyed MohammadHossein Hashemian *

    The modern university, as a symbol of the discourse of modernity in the field of science and culture, embodied beliefs and values that were at odds with Islamic societies In this regard, various ideas, researches and actions were taken to Islamize the university. The present study seeks to find an approach to "Islamization" and examine how to resolve the conflict between the modern (current) university organization and the Islamic community. In this study, through qualitative method of library study, interview, and content analysis method, questions are answered: How can a modern university fundamentally resolve its conflict with society? What do institutional models help this? Which of the elements of the university organization has the greatest share in the Islamization of the university organization used. The findings showed that the university is associated with the mental and objective elements of Islamic society. In addition, the element of environment plays the main role in defining the organization of the Islamic University. It also became clear that by "institutionalizing" the university, its conflict with the Islamic community could be removed and the power and skill are gained to speak and empathize with the people, and legitimacy and continuity are gained in life. Therefore, the organization of the Islamic University as an institution of science is flexible and adaptable to the Islamic society and it has three institutional elements and pillars: strategy, culture and organizational structure that have the greatest impact on the process of institutionalization of the university organization.

    Keywords: Institution of science, Islamic university, Islamic, Thematic analysis, organization, environment, Institutionalization}
  • جواد خبازیان قراملکی*، محمدصادق شجاعی

    هدف این پژوهش تحلیل روان‌شناختی ایثار، از منظر منابع اسلامی‌ است.در این پژوهش از روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی استفاده شده و از اصل هم‌معنایی، چند‌معنایی، حوزه واژگانی و تحلیل مولفه‌ای بهره گرفته شد. واحد نمونه، آیات و روایات مرتبط با واژه ایثار بودند. داده ها با به کارگیری اصول پیش پردازش متن، ابتدا مورد تحلیل قرار گرفت و سپس با استفاده از اصل هم‌کنشی در بافت روان‌شناختی صورت‌بندی شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد ایثار به معنای مقدم داشتن دیگری بر خود در چیزی که شخص به آن نیاز دارد، است. مولفه های آن عبارتند از: بی‌منت و بدون آزار بودن، بدون درخواست کمک گیرنده باشد، شخص یاری رساننده خود محتاج آن چیز باشد و کمک رسانی بجا باشد. در رفتارهای ایثارگرانه، افراد تحت تکفل انسان اولویت داشته و در صورت نیاز آنها، ایثار بر دیگران شایسته نیست. می‌توان بین ایثار و نوع دوستی، تمایز قایل شد. در واقع ایثار اخص از نوع دوستی است و چه بسا رفتاری نوع دوستی باشد ولی ایثار شمرده نشود. لازم به ذکر است که ایثار در منابع دینی به سه قسم ایثار در جان، ایثار در مال، ایثار در سوال کردن و  ایثار در دعا کردن تقسیم می‌شود.

    کلید واژگان: ایثار, نوع دوستی, تحلیل روان شناختی, اسلامی}
    Javad khabbazian Gharamaleki, Dr. Mohammad sadeg shojaei

    The purpose of this study is to investigate the psychological analysis of self-sacrifice from the perspective of Islamic sources through qualitative analysis.
     In him, the method of qualitative analysis of the content of religious texts was introduced and the principle of synonymy, polysemy, lexical domain and Component analysis was used.
       Sample unit, verses and narrations were related to self-sacrifice. The data were first analyzed using the principles of text preprocessing and then formulated using the principle of interaction in psychological context. The research findings show that self-sacrifice means having another prioritize oneself in what one needs. Its components are: safe and without harassment, without asking for help, the helper needs it and the help is right.
    In self-sacrificing behaviors, human dependents have priority and if they need it, self-sacrifice is not worthy of others. A distinction can be made between self-sacrifice and altruism. In fact, self-sacrifice is specific to altruism and may be altruistic behavior but not self-sacrifice. It should be noted that self-sacrifice in religious sources is divided into three types: self-sacrifice in life, self-sacrifice in property, self-sacrifice in questioning and self-sacrifice in prayer.

    Keywords: Sacrifice, altruism, psychological analysis, Islamic}
  • آرش حسن پور، وحید قاسمی*، احسان آقابابایی، محمد رضایی، علی ربانی
    پیامد انقلاب اسلامی به مثابه رخدادی سیاسی، موجی از تلاش ها برای دینی سازی و اسلامی کردن زمینه های اجتماعی، فرهنگی و هنری به شمار می آید. یکی از حوزه هایی که در ساخت فرهنگی به طور کل و سراسری متحول شد و ساخت نهادی آن استحاله یافت، نهاد سینماست. در این پژوهش، در چارچوب الگوی برساختی و از منظری گفتمانی، ضمن انتخاب هدفمند 44 فیلم سینمای دینی پس از انقلاب به روش تحلیل گفتمان انواع سوژه دینی و مکانیسم های برساخت این سوژه واکاوی و تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد مکانیسم های برساخت سوژه دینی شامل مکانیسم استعلا، مکش، پالایش و طرد است. در گفتمان سینمای دینی شاهد تکثر سوژگانی نیستیم و سوژه ها فضای محدودی برای عاملیت دارند. در این میان، نیروهای ساختاری پیوسته به عاملیت سوژه ها حمله می کنند. در سینمای دینی، از این حیث شاهد تخاصمی اساسی نیستیم، بلکه نوعی قبض و بسط گفتمانی حادث می شود؛ به این معنا که بنا به اقتضاهای سیاست گذاری و تحولات زمینه ای، برخی تفاسیر دین و برساخت مدل های دینداری مرجح شده و سوژه هایی، که طیف و تنوع آن ها بسیار محدود است، عرصه سخنگویی یافته اند، اما سوژه های برون از چارچوب ایدئولوژیک مسلط قادر به هژمونیک شدن نیستند.
    کلید واژگان: پالایش, سوژه دینی, سینمای دینی, طرد, گفتمان, مکانیسم استعلا, مکش, نوع دینداری}
    Arash Hasanpour, Vahid Ghasemi *, Ehsan Aghababaei, Mohammad Rezaei, Ali Rabbani
    The consequence of the Islamic Revolution as a political event was a wave of efforts to Islamize social, cultural and artistic backgrounds and making them sound religious. One of the areas that has significantly changed in the creation of culture in general and its institutional construction was transformed was the phenomenon of cinema. In this study, with the study of the forty four sample of the works of religious cinema after the revolution with the method of discourse analysis and discursive semantics, it has been tried to answer the following questions: what are the discourses of religious cinema after the revolution and what they have in discourse formulation and context. The results of this study show that, after the Islamic Revolution, cinematic texts have been found in five discourses of the Islamic Revolution, Sacred Defense, escaping urbanization and favoring life in villages, individuality, tolerance, pluralism and return. These discourses have, in turn, arranged their ideal and normal object as the sacredly revolutionary subject, the place of meaning, individualist, tolerant, and responsible truthful believer.Moreover, there are some overlaps regarding common denominators between the discourses of the Islamic Revolution and the Sacred Defense, urbanization and favoring life in village as well as the return. In the discourse of religious cinema, we do not see plurality of subjects and they have a limited space for functionality.
    Keywords: discourse, religious, Cinema, Islamic, Revolutionary}
  • حمیدرضا مقصودی*

    تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به طور پیشینی نیازمند نظریه ای است که به ماهیت آن بپردازد و حدود و ثغور این الگو را روشن سازد. این نظریه محصول نگاه درجه دو به عرصه الگو است و احکام آن می تواند مبنای تدوین الگو قرار گیرد. لذا شیوه تحلیل در نظریه پردازی درمورد الگو، تعمقی فلسفی و نقدی مبناگرایانه است. در کتاب نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت (اصول و عناصر) نویسنده محترم تلاش کرده اند مفاهیمی متعدد درباب پیشرفت اسلامی ایرانی را مطرح کنند و نهایتا اصول و عناصر اساسی این نظریه را برشمرده اند. در این نوشتار در دو قسمت انتقاداتی به این کتاب وارد شده است. اشکالات صوری و شکلی شامل بر طراحی کتاب و شیوه ارجاع دهی و کیفیت منابع استفاده شده و اشکالات محتوایی اعم از اشکالات وارد بر طرح کلی و اندیشه حاکم کتاب و مسایل مطرح شده در یکایک بخش های کتاب است. باتوجه به مسایلی که در کتاب مطرح شده است، کتاب حاضر را نمی توان یک کتاب قوی و قابل استفاده در حوزه نظریه پیشرفت اسلامی ایرانی تلقی کرد و استفاده از آن، چه به عنوان یک کتاب حاوی نظریه ای دقیق و چه به عنوان یک کتاب درسی مشتمل بر نظریات متنوع، محل اشکال جدی است.

    کلید واژگان: نظریه پیشرفت اسلامی ایرانی, پیشرفت, اصول پیشرفت, مبانی پیشرفت, عناصر پیشرفت}
    HamidReza Maghsoodi *

    The development of the Islamic Iranian pattern of progress requires, in advance, theories that address its nature and clarify the limits of this model. This theory is the product of a second view of the pattern, and its rules can form the basis of the pattern. Therefore, the method of analysis in the theory of modeling is a philosophical reflection and a fundamentalist critique. In the book Islamic and Iranian Progress Pattern Theory (Axioms and Elements), the author has tried to present several concepts about Islamic and Iranian progress and finally enumerated the basic principles and elements of this theory. In this article, two parts of this book have been criticized. Firstly, formal and visual flaws including the design of the book and the way it is referenced and the quality of the resources used. Secondly, given the issues raised in the book, the present book cannot be considered as a strong and usable book in the field of Islamic and Iranian progress theory, and its use, whether as a book containing precise theories or as a textbook containing various theories is problematic.

    Keywords: Islamic, Iranian Progress Pattern Theory, Progress, Axioms, Bases, Elements}
  • مریم نجاتیان، رضا جلالیان، علی اصغر بصیری

    موضوع اصلی مورد توجه در این مقاله مروری، نقش جایگاه اخلاق و معنویت در سبک زندگی اسلامی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است، شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی بوده و از روش تجزیه و تحلیل کیفی و اسنادی استفاده شده است. تحقیق حاضر قصد دارد نشان دهد گفتمان معنوی هویت بخش است و می تواند مبنای گفتگو و در نتیجه بهبود سبک زندگی اسلامی شود و همچنین جایگاه اخلاق در سبک زندگی اسلامی را نشان دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد، سبک زندگی معنویت بنیان، حداقل در دو جزء می تواند دخیل باشد: الف: حوزه باور و بینش معنوی که به ایجاد یک گفتمان دینی به عنوان زبان مشترک اعضای خانواده می انجامد ب: سلوک معنوی؛ که موجب تثبیت و بالندگی خلقیات و ملکات روحی در زندگی می شود.همچنین نشان می دهد مهمترین تاثیر پایه های محیطی سبک زندگی اسلامی، اخلاق است و خانواده یکی از مهمترین ارکان پایه های محیط در تحولات اخلاقی است.

    کلید واژگان: اخلاق, معنویت, سبک زندگی, اسلامی}
    maryam nejatian, reza jalaliyan, Aliasghar Basiri

    The main focus of this review article is on the role of morality and spirituality in Islamic lifestyle. The research method is descriptive-analytical, the method of data collection is descriptive using library and documentary studies and the method of qualitative and documentary analysis has been used. The present study seeks to show that spiritual discourse is identity-based and can serve as a basis for dialogue and thus improve the Islamic lifestyle as well as show the place of ethics in the Islamic lifestyle. The findings of the study show that the basic spirituality lifestyle can be involved in at least two components: a) the area of ​​spiritual belief that leads to the creation of a religious discourse as a common language of the family members b) the spiritual conduct that consolidates and enhances the morals and Spiritual property comes into life. It also shows that the most important environmental influence of Islamic lifestyle is ethics, and the family is one of the most important pillars of the environment in moral development.

    Keywords: Ethics, spirituality, lifestyle, Islamic}
  • لیلا طباطبایی یزدی*، مهناز شایسته فر، سارا شریعتی
    تسلط رویکرد سیاست-محور در تاریخ نگاری از اواخر قرن نوزدهم و مقارن با پیدایش رویکردهای تاریخ جدید به چالش کشیده شده است و تاریخ نگاران و فیلسوفان تاریخ در دوره ی جدید در تلاش برای به چالش کشیدن این پارادایم، الگوها و شیوه های تاریخ نگری و تاریخ نگاری بدیلی ارائه کرده اند که با عنوان «تاریخ جدید» شناخته می شود. منابع گوناگون تاریخ هنر و معماری اسلامی در طول قریب به دو سده از پیدایش این حوزه ی مطالعاتی و مشخصا یک سده از ورود این حوزه به آکادمی و در نتیجه تولید گستره ی متنوعی از متون پیرامون میراث هنری تمدن اسلامی، سنت تاریخ نگاری مشخصی را شکل داده اند که نگارندگان آن را «سنت تاریخ نگاری هنر اسلامی» می نامند. حال اگر بر اساس پارادایم تاریخ جدید به نقد این سنت تاریخ نگاری بپردازیم به نتایج قابل توجهی دست خواهیم یافت. هدف از این پژوهش، پرده برداشتن از رویکرد سیاست-محور موجود در سنت تاریخ نگاری هنر اسلامی و نقد پارادایم تاریخ نگاری سنتی مسلط در این سنت است. رویکرد روشی انجام این پژوهش کیفی است. داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای-اسنادی گردآوری شده و برای تحلیل داده ها از تکنیک «تحلیل مضمون» استفاده شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، منابع و متون اصلی تاریخ هنر اسلامی عمدتا منظر روایی سیاسی را برای روایت تاریخ و سرگذشت هنرها در جوامع اسلامی به کار بسته است و در نتیجه ی آن بخش مهمی از میراث هنری تمدن اسلامی به حاشیه رانده شده است.
    کلید واژگان: تاریخ, هنر, اسلامی, سیاسی, جدید}
    Leila Tabatabayi Yazdi *, Mahnaz Shayestefar, Sara Shariati
    The dominance of political approach in historiography was challenged in late 19th century and contemporary to the emergence of the new approaches in historiography. In their attempt to challenge traditional paradigm of historiography, historians presented some new models and approaches in historiography which are called “new history”. Different sources of Islamic art and architecture, after nearly two centuries of the emergence of this field of study and one year of its entrance into the academy which led into the production of many texts on the artistic heritage of Islamic civilization, has formed a specific historiographical tradition called “Islamic art historiographical tradition” by the authors of this paper. Had we criticize this historiographical tradition according to the “new history” paradigm, we would come into significant results. This research seeks to reveal the political approach in Islamic art historiography and criticize its dominant traditional historiographical paradigm. This is a qualitative study. Data are gathered from library and are analyzed with thematic analysis technique. Results show that the main sources and texts of Islamic art history had almost chosen political perspective for their historical narration of the story of art in Islamic countries and thus have marginalized great parts of the artistic heritage of Islamic civilization.
    Keywords: Art, history, Islamic, new, political}
  • فاطمه وجدانی، مرضیه محصص

    تقویت «اعتماد اجتماعی»، برای تقویت هویت جمعی، انسجام و نظم در جامعه، ضروری است و به منزله مولفه ای پویا و درونزاد در کنش عمومی تاثیرگذار است. در این تحقیق، زیرساختها و مبانی شناختی و عاطفی اعتماد کردن(بعنوان یک عمل آگاهانه و ارادی) با رویکردی درون دینی (و با استفاده از مفهوم «حسن ظن») مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، اهداف پژوهش عبارتند از: 1)تبیین شرایط و حدود و ثغور «حسن ظن» بر اساس آیات قرآن و روایات؛ و 2)تبیین عواطف بین فردی مناسب برای اعتماد با توجه به مفهوم «اخوت ایمانی» در قرآن. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بود. بر اساس یافته ها، در دیدگاه اسلامی اعتماد کردن، مولود پیوند مناسب میان سه عنصر: «اندیشه ها»، «عواطف» و «واقعیت» هاست و ضوابط دقیقی دارد(که در مقاله بحث شده است). خوش گمانی مبتنی بر شناخت نسبت به مومنان، در بافت فرهنگی-اجتماعی که در آن راستی و درستکاری بر ناراستی غلبه دارد، به اضافه احساس قدرتمند اخوت ایمانی که نوعی تعلق خاطر و هویت جمعی ایجاد می کند، زمینه اعتماد اجتماعی خردمندانه را فراهم میکند. لذا اجتناب از تردیدهای ناموجه، خوش بینی واقع بینانه و همچنین، خودمدیریتی در مواجهه با بدگمانی ها از سوی فرد اعتماد کننده، و نیز رفتارهای اعتمادساز از سوی اعتماد شونده، و هم چنین، اصلاح فضای اخلاقی جامعه، در راستای تقویت اعتماد عمومی توصیه می شود.

    کلید واژگان: حسن, ظن, اعتماد, اخوت}
    f Vojdani*, Marzieh Mohases

    Promoting the “social trust” is necessary for strengthening the collective identity, coherence and order; and as a dynamic and intrinsic component influences public actions. In this research, cognitive and emotional foundations of trusting (as a conscious and voluntary action)are investigated with a religious perspective. The purposes of this research are: a. to clarify the conditions and limits of "optimism" based on the Qur'an verses and the traditions of Ahl-al-Bayt(AS); and b. the explanation of the interpersonal emotions, appropriate for trust, with regard to the concept of "faith-based brotherhood" in Qur'an. The research method was descriptive-analytical method. Findings showed that in Islam, trusting is a result of proper combination of thoughts, emotions and reality; and has exact criteria. In general, knowledge-based optimism to believers in the cultural-social context in which truth and honesty overcome unrighteousness, in addition to a powerful faith-based brotherhood that creates a sense of belonging and collective identity, can create a wisely social trust. So, avoiding unjustified doubts, realistic optimism, as well as self-management in confrontation with suspicions on one hand, trust-building behaviors from trusted person on the other hand, and modifying the overall ethical atmosphere of the community, is recommended for strengthening public trust.

    Keywords: optimism, trust, Islamic, brotherhood}
  • Reza Aghaabbasi, Fatemeh Amiri, Mohammad Saeedi Kia
    Sociological analysis of the foreign investment process in Iran during the pre and post Islamic Revolution periods has undergone many fluctuations. Foreign investment in Iran was under the influence of political fluctuations, and attempts have been undertaken in each period to create a safe environment for attracting foreign capital by resorting to various compilations. What sets Islam as a privileged and outstanding religion at any given time is that it considers all aspects of life and, principally, has put all parts of human life in the path of true evolution with its original special laws. The basic role of jurisprudence in relation to the economy and the appropriate solutions for regulating economic relations and the formulation of a standard in the economic regulations has been highlighted in the foreign investment affairs, the use of rules, regulations, and principles of the law in the conflict of individual and social interests. After the Islamic Revolution, foreign investment, with emphasis on jurisprudential and Islamic foundations, brought about tremendous changes in the field of Iranian-Islamic urban spaces.
    Keywords: Sociology, Foreign Investment, Iran, Islamic, Historical Developments, Islamic Revolution}
  • محمد تقی پیربابایی*، جواد رحمانی
    با توجه به جایگاه مشارکت در مدیریت شهری توجه به این مفهوم، لازم و ضروری هست. مدیریت شهری ‏در ایران در رابطه متقابل و ارگانیک با برنامه ریزی شهری نیست. متاسفانه در کشور ما اکثر اقدامات مدیریت ‏شهری، از بالا و از بیرون انجام شده که اکنون نیاز به حرکتی از پایین و از درون، برای بومی شدن آن هاست. ‏حال با توجه پتانسیل ها و همچنین چالش های پیش روی مشارکت مردم در ایران و وجود اشخاصی همچون ‏علامه طباطبائی که در این زمینه اظهار نظر جامع و کاملی دارند؛ می توان از وجود چنین افرادی برای بومی ‏سازی مفهوم مشارکت در ایران بهره جست. در این مقاله سعی گردیده است تا مفهوم مشارکت در مدیریت ‏شهری را از نظریات علامه طباطبائی تبیین نمود. به همین منظور ابتدا به تحلیل و بررسی نقش مشارکت در ‏مدیریت شهری پرداخته ایم و در ادامه به تبیین نظریات علامه طباطبائی در مورد مشارکت شهروندان و نقش ‏آنان در حکومت از نظر علامه طاطبائی اشاره کرده ایم. سپس نقش حکومت در جامعه اسلامی را بیان شده ‏است و به این نتیجه رسیده ایم که از دیدگاه علامه طباطبایی نه تنها شهروندان می توانند در مدیریت شهر نقش ‏داشته باشند، بلکه مردم نسبت به مدیریت شهری دارای حق هستند و به گونه ای وظیفه شرعی و الهی مردم و ‏شهروندان است که در مدیریت شهری نقش داشته باشند. به عبارتی دیگر اگر مردم به صورت مستمر در مدیریت ‏شهری نقش نداشته باشند وظیفه دینی و شرعی خود را انجام نداده اند.‏
    کلید واژگان: مشارکت, مدیریت شهری, اسلامی, علامه طباطبائی, ولایت}
    Mohammad Taghi Pirbabaii *, Javad Rahmani
    ue to the participation in the conception of urban management, is necessary .Urban management in Iran is not in the ýinteraction of organic with urban planning.Unfortunately, in our country, most ýof Proceedings of the urban managementþ,þý had down from above and out Which ýnow need to move from the bottom and inside, to get their own native. Now, ýgiven the potential and altho challenges facing public participation in Iran and ýthere are people like that in this Allama Tabatabai who have comprehensive and ýcomplete comment; Can be used to localize the concept of participation in Iran ýby existence Such people. For this purpose, in this article was being tried to ýexplain the concept of participation in urban management bu use the Allameh ýTabatabai's views. For this purpose, first, we analyze the role of partnerships in ýurban management And Then, using a theory by use of credit perceptions views ýof Allameh Tabatabai noted to explain the Allameh Tabatabai views about ýcitizens participation and their role in the government. Then we have described ýthe role of government in society's and reached the conclusion that the views ýTabatabai, In other words, if people are not continuous urban management, ýreligious and legal duty to have done. In fact, the right and duty of the people to ýthe city and its municipal administration enjoining good and forbidding wrong ýis like.ý
    Keywords: participation, Urban management, Islamic, Allameh Tabatabai, Guardianship}
  • مجید کفاشی
    مقاله حاضر حاصل طرح پژوهشی است.هدف این پژوهش شناخت تاثیر اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی بازار بزرگ ایرانی اسلامی بر پایداری شهر جدید اندیشه با استفاده از دیدگاه بوردیو و لئونارد دهل است.
    پژوهش حاضر با طرح این پرسش که چه رابطه ای بین تاثیرات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی بازار بزرگ ایرانی- اسلامی(هنگام ساخت و اتمام ساخت)و پایداری شهر جدید اندیشه وجود دارد؟ نقاط قوت و ضعف پروژه بازار بزرگ ایرانی- اسلامی بر و پایداری شهر جدید اندیشه کدامند؟ به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است.روش تحقیق این پژوهش،پیمایشی و ابزار سنجش،پرسشنامه پنج گزینه ای مبتنی بر مقیاس لیکرت است. بحث اعتبار محتوایی CVR ابزار سنجش 83/0 است و سنجش روایی سازه ای با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و آماره KMO برابر 90/0 بدست آمده که در سطح بالا و نشان از همبستگی گویه های مقیاس است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 524 نفر ساکنین شهر اندیشه و کسبه محل می باشند.شیوه نمونه گیری بر اساس شیوه سیستماتیک انجام شده است.
    یافته های پژوهش نشان می دهد که در هنگام ساخت، متغیر تاثیر اقتصادی با میزان 14/0 و متغیر تاثیر اجتماعی با میزان 18/0و متغیر تاثیر فرهنگی با میزان 21/0،متغیر وابسته پایداری شهر اندیشه را مورد پیش بینی قرار می دهد و در پایان ساخت، متغیر تاثیر اقتصادی با میزان 19/0 و متغیر تاثیر اجتماعی با میزان 15/0و متغیر تاثیر فرهنگی با میزان 31/0،متغیر وابسته پایداری شهر اندیشه را مورد پیش بینی قرار می دهد.بنابراین متغیر فرهنگی بیشترین تاثیر را دارد.
    کلید واژگان: شهر پایدار, بازار بزرگ, ایرانی اسلامی}
    Majid Kaffash
    This paper is the result of research projects.This study aimed to identify the impact of social, economic and cultural sustainability of Islamic Persian Market using Bourdieu's perspective and a Leonard Duhl.
    Survey asking what the relationship between the impact of social, economic and cultural market Persian - Islam (during the construction and completion of construction) and the stability of the new town idea there?Strengths and weaknesses of major market projects in Iran - Islamic Thought and sustainability are the new city?
    Methodology of the survey instrument, a questionnaire based on a Likert scale of five options.Content validity assessment, 83/0, and construct validity using factor analysis and statistical techniques to 90/0 at the top and shows the correlation between the scale items.The subjects in this study were 524 local residents and shopkeepers of ideas are.Sampling method is based on systematic manner. To test the hypotheses and to test the regression model, the fit indices of LISREL software is usedOur findings indicate that during construction, the economic impact of variable rate 14/0 and variable social impact with 18/0 and varying cultural impact of 21/0, the dependent variable to be predicted resilience of Thought. At the end of construction, the economic impact of variable rate 19/0 and variable social impact with a rate of 15/0 and cultural impact of variable rate 0/31, the dependent variable can be predicted resilience of Thought.
    Keywords: sustainable city, Islamic, Persian Market}
  • اسماعیل هادی تبار، فخرالدین اصغری آقمشهدی، یاسر عبدی
    دین اسلام جهانی است و به سرعت در حال گسترش است. حقوق اسلامی، مانند `حقوق مختص به دیگر گروه های مذهبی، امروزه با چالش های گوناگون در درون جامعه و همچنین از خارج آن است. این امر در عصری که تغییرات بی سابقه ای در همه جوامع درشرف وقوع میباشد طبیعی است. قوانین اسلامی مانند هر قانون دیگری نیاز به اصلاح دارد. ضرورت اعمال استانداردهای معاصر در خصوص اصل قانونی بودن، برابری، کرامت و حقوق فردی در امور مربوط به حقوق جزا و ازدواج، طلاق، ارث، ولایت، تعمیر و نگهداری و دیگر مشکلات اجتماعی فوریت دارد. اگر چه، علمای دینی از حدود پانصد سال پیش به طور موثر عملا به اجتهاد خاتمه خاتمه داده اند، اما اصول و قواعد تفسیر به خوبی تثبیت شده و نیاز به تفسیر در زمان معاصرغیر قابل انکار است. در عمل صحابه،نمایندگان و مجتهدین پیشرو در گذشته باوجود عدم وجود نص معتبر بر وضع قوانین بر اساس مصلحت تمایل نشان دادند. مصر اغلب مثالی برای تمایز مکتب اسلام و دنیای غرب است که غالبا قانوگذاریآن بر اساس اصول اسلامی است و در ایران نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل و فصل درگیری بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با توجه به مسائل حقوق و جزایی معاصر در سال های اخیر ایجاد شده است.
    کلید واژگان: مسائل معاصر, حقوق اسلامی و کیفری, مجمع تشخیص مصلحت, اجتهاد}
    Esmaeel Haditabar, Fakhroddin Asqari Aghmashhadi, Yaser Abdi
    The Islamic religion is a global phenomenon and keeps expanding rapidly. Muslim law, like personal laws of other religious groups, is today facing several challenges from within the community as well as from outside. This is but natural in an era of unprecedented changes in societies everywhere. As a matter of fact, Islamic law like any other law is in need of reform. The urgency lies in the application of contemporary standards of principle of legality, equality, dignity and individual rights in matters relating to criminal law and marriage, divorce, inheritance, guardianship, maintenance and other social contemporary problems. Although religious scholars effectively terminated the practice of ijtihad five hundred years ago, the principles of interpretation are well established and hence; the need for contemporary interpretation is compelling. The practice of the Companions, the Successors and the leading Mujtahidun of the past tends to suggest that they enacted laws and took measures in pursuance of maslahah (issues) despite the lack of textual authority to validate them. Egypt is often taken as an example for a distinctively Islam nation and in the Western world it is often assumed that its legislation is based on Islamic principles. In recent years, the Iranian system has established the Exigency Council to resolve conflict between bodies like the Guardian Council and the Islamic Consultative Assembly, with regard to Islamic and criminal law's contemporary issues.
    Keywords: Contemporary Issues, Islamic, Criminal Law, Exigency Council, Ijtihad}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال