به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nomads » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «nomads» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سجاد بهمنی*، علی عربی، علی بوداقی
    گسترش ویروس کووید-19، زندگی بشر در کره ی خاکی را به میزان متفاوتی متاثر کرده است. برخی از اثرات این ویروس در حوزه ی فرهنگ روزمره و عمومی قابل رویت است. یکی از عرصه های متاثر از این پاندمی، سبک عزاداری است. تغییرات فرهنگی در سبک عزاداری به سبب ماهیت تدریجی خود چندان به چشم نمی آیند مگر اینکه نگاهی فرایندی به آن ها داشته باشیم. در زاگرس میانی و جنوبی که محل اسکان دو ایل بختیاری و بهمیی است؛ تغییرات سبک زندگی به ویژه در برگزاری مراسم سوگواری و سایر کنش های جمعی طی ماه های اخیر به وضوح به چشم می آیند. در میان افراد ایلات مذکور و در شهرستان های ایذه، باغملک و رامهرمز متاثر از گسترش ویروس، یک عقب نشینی احتیاط آمیز و در راستای حفظ بقا در برگزاری مناسک و آیین های جمعی به چشم می آید. هدف این مقاله مطالعه ی مردم نگارانه ی تغییرات رخ داده در این منطقه از منظر ذکر شده است. داده های مطالعه از کار میدانی در ماه های اخیر در مناطق روستایی و شهری ایذه، رامهرمز و باغملک گرد آوری شده است. مشاهدات روزانه، گوش دادن به روایت های مرتبط و حضور یا مشاهده ی مشارکتی در زندگی روزانه و موقعیت های مرتبط با تشییع و سوگ، کمک کرده اند تا یادداشت های میدانی تولید شوند. بر این اساس تم ها و کدهای تحلیلی شکل گرفتند. نتایج نشان داد که گسترش ویروس، با عقب نشینی از برخی آیین های سوگ، این مراسم را از نظر طول دوره ی برگزاری و جمعیت حاضر در مراسم کوتاه تر کرده و بر پیوندهای خویشاوندی به سبب قطع زنجیره ی همدلی اثر منفی گذاشته است.
    کلید واژگان: تغییر سبک عزاداری, پاندمی کووید 19, زاگرس جنوبی, ایلات و عشایر بهمئی و بختیاری}
    Sajad Bahmani *, Ali Arabi, Ali Boudaghi
    The spread of the Covid 19 virus has affected human life on Earth to varying degrees. Some of the effects of this virus can be seen in the field of everyday and public culture. One of the areas affected by this pandemic is the mourning style. Cultural changes in mourning style due to their gradual nature are not very noticeable unless we take a process look at them. In the present study, the method of multi-sited ethnography was used. The term ethnography broadly refers to qualitative research projects that provide detailed and in-depth descriptions of everyday life. This method is the art of describing human groups, institutions, interpersonal behaviors and beliefs. In the central and southern Zagros, which is home to the Bakhtiari and Bahmaei tribes, lifestyle changes, especially in mourning ceremonies and other collective actions, have become evident in recent months. Among the people of the mentioned tribes and in the cities of Izeh, Baghmalek and Ramhormoz, affected by the spread of the virus, there is a cautious retreat in order to maintain survival in holding public rituals and ceremonies. The purpose of this article is to study the ethnographic changes that have taken place in this region from a mentioned perspective. Study data have been collected from field work in recent months in rural and urban areas of Izeh, Ramhormoz and Baghmalek. Daily observations, listening to related narratives, and attending or participating in daily life and mourning-related situations have helped to produce field notes. Based on this, analytical themes and codes were formed. The results showed that the spread of the virus, with the withdrawal of some mourning rituals, has shortened the ceremony in terms of duration.
    Keywords: Changing the style of mourning, Pandemi Kovid 19, South Zagros, Bahmaei, Bakhtiari tribes, nomads}
  • محبوبه بابایی، جلال الدین رفیع فر*، حسین میرزایی

    حق ارث زنان یکی از مهمترین حقوقی است که در برخی جوامع نادیده گرفته شده است. در اکثر جوامع عشایری، با وجود همراهی زنان با مردان در امور زندگی، زنان از حق ارث محروم هستند. برای پاسخ به چرایی وجود این مسیله، پژوهش حاضر در بین طایفه سیل در شهرستان دلفان استان لرستان با رویکرد کیفی و مصاحبه های عمیق و روش تحلیل مضمون انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش، طی صد سال اخیر، حق ارث در بین زنان عشایر سیل تغییر محسوسی نداشته است و در مورد موضوع پرداخت ارث به زنان، طایفه سیل به قوانین رسمی و اصول شرعی توجه نمی شود، و صرفا بر اصول عرفی برگرفته از نظام ایلی تاکید دارند. نظام ایلی مشروعیت بخشی ها و توجیه کننده هایی در راستای واگذاری حق ارث به مردان طایفه و نیز عدم مطالبه و پرداخت ارث به زنان را ایجاد کرده است. با این حال نظام ایلی در طایفه سیل برای زنان ایل همواره روزنه های امید و حق ریشه را در طایفه باقی گذاشته و با انتقال و ثبت رسمی ارث به مردان مقابله کرده است. در مجموع، عوامل اقتصادی در بین عشایر، ساختار اجتماعی محکمی را ایجاد کرده اند. با اینکه امروزه، آن عوامل اقتصادی بی اهمیت شده اند، اما ساختار اجتماعی از چنان استحکامی برخوردار است که اجازه نمی دهد زنان حق ارث را مطالبه و دریافت کنند.

    کلید واژگان: حق ارث, زنان, عشایر, ایران, لرستان, دلفان, طایفه سیل}
    Mahboobe Babaie Mohammadi, Jalaledin Rafifar *, Hossein Mirzaie

    Women's inheritance right is one of the major rights that has been neglected by some societies. In most nomadic communities, women are deprived of the right of inheritance, even though they accompany men in all aspects of life. Answering to why this is so, this study has been conducted among the Seyaal tribe in Delfan district, Lorestan province with a qualitative approach and thematic analysis method and in-depth interview. The findings showed that in the recent hundred years, women’s right to inheritance in the Seyaal tribe has not changed significantly and in paying inheritance to women, they disregard the Sharii principles and formal laws and rely solely on the customary principles derived from the tribal system. There are legitimacy and justifications to transfer the inheritance right to men in the tribal system and not to pay it to women. However, this system in the Seyaal tribe has always left windows of hope and root rights for the women and has resisted against transferring the inheritance to men and its formally registering. In sum, economic factors have created a strong social structure among the nomads. Although those factors have nowadays become insignificant, the social structure is so strong that does not allow women to claim and receive their right to inheritance.

    Keywords: right to inheritance, Women, nomads, Iran, Lorestan, Delfan, Seyaal tribe}
  • سید محمد میرتقیان رودسری*، سعید صالحی

    طرح های اسکان و گذار از نظام های عشایری به نظام های نوین، به عنوان یکی از روش های رسیدن به توسعه، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. ولی دیدگاه نظری، بازیگران و بازی گردان ها و روش عملیاتی مشخص و واحدی برای آن تعریف نشده است و در هر فضای عشایری با یک روش، درک و اجرا می شود. مبتنی بر این مسیله، هدف پژوهش حاضر استخراج و الگوسازی رویه و فرایند وضع موجود طرح های اسکان هدایتی و شناسایی آسیب های موجود در این رویه است. با توجه به وجود طیف گسترده ای از عشایر و نیز اجرای اولین طرح اسکان هدایتی در استان فارس، طرح های اسکان هدایتی عشایر کوچنده استان فارس مورد بررسی قرار گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل اسناد و مدارک (48 پرونده اسکان هدایتی) و خبرگان حوزه اسکان عشایری (7 نفر) بود. داده ها به صورت آرشیوی و میدانی جمع آوری و از طریق تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که در رویه موجود، برای گفتمان سازی و اجرای طرح اسکان هدایتی 12 مرحله وجود دارد که در قالب 4 مقوله «تصمیم سازی، تصمیم گیری، زمینه سازی و عملیاتی سازی» انتزاع شدند. به علاوه با کنکاش در هر مرحله، آسیب های آن شناسایی و گزارش گردید. با توجه به هدف پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای رویه های موجود اسکان هدایتی بررسی شده، نظریه مورد توافق اسکان در بین صاحب نظران، رویه منسجم سازمانی، سیاست های پس از اسکان و توجه به بهبود شاخص های برخورداری و شاخص های توسعه انسانی و نیز بررسی مسیله دوران گذار از کوچ نشینی به اسکان به لحاظ مدت و متولی، وجود ندارد. مبتنی بر این نتیجه، بازنگری در مبنای نظری و تعریف اسکان، تعیین نوع و نحوه نقش آفرینی بازی گردانان اسکان، مواجهه میان رشته ای با اسکان و اتخاذ برنامه ریزی مشارکتی و جامعه بنیاد در سیاست گذاری و اجرای سیاست پیشنهاد گردید.

    کلید واژگان: عشایر کوچنده, ساماندهی عشایر, اسکان هدایتی (برنامه ریزی شده), فرایندیابی اسکان, آسیب شناسی اسکان}
    Seyyed Mohammad Mirtaghian Rudsari *, Saeid Salehi

    Settlement and transition plans from nomadic systems to modern systems have become an inevitable necessity as one of the ways to achieve development. However, the theoretical point of view, actors and acting coach and Specific unique operational method are not defined for it and it is understood and implemented in the same way in every nomadic space. Based on this issue, the aim of the current research is to extract and model the procedure and process of the current status of guided settlement plans and to identify the damages in this procedure. Considering the existence of a wide range of nomads and the implementation of the first guided settlement plan in Fars province, these were investigated. The population and the statistical sample of the research included documents (cases of 48 guided settlement) and experts in the field of nomadic settlement (7 people). Data were collected archaically and field study then analyzed through content analysis of documents and interviews. The findings showed that in the existing procedure, there are 12 steps for the discussion and implementation of the guided settlement plan, which were abstracted in the form of 4 categories of "decision-making, decision-taking, contextualization and operationalization". In addition, by examining each step, its damages were identified and reported. According to the purpose of the research, it can be concluded that for the existing guided accommodation procedures, do not exist the agreed theory of accommodation in the eyes of experts, coherent organizational procedure, post-settlement policies and paying attention to improving indicators of human welfare and development and also examining the issue of the transition period from migration to settlement in terms of duration and guardian. Based on this result, it was proposed to review the theoretical basis and definition of settlement, determine the type and manner of role-playing of settlement actors and acting coach, interdisciplinary encounter with settlement and adopt participatory planning and community foundation in policy making and policy implementation.

    Keywords: nomads, organizing the nomads, guided (planned) settlement, settlement process identification, settlement pathology}
  • منصور نصیری طیبی، میلاد یزدان پناه*
    بدون شک هر جامعه، بسته به سبک زندگی، مهارت های ارتباطی و تکنولوژیکی، آموزش های خاص خود را نیز دارد. در جوامع عشایری و کوچنده، افراد به مرور زمان از طریق تجربه و مشارکت در امور، مهارت های لازم را برای بقا یاد می گیرند، اما سوادآموزی و فراگیری آن نیازمند نهادها و آموزشگاه های خاصی است که در جوامع ایلی ایران به شکل مدرن آن مرسوم نبود، بلکه در قالب مکتب خانه ها بوده است. پس از شکل گیری مدارس مدرن، ابتدا تدریس در مدارس عشایری نیز بر اساس اصول سایر مدارس دولتی بود که این رویه تا زمان جنگ جهانی دوم ادامه داشت و پس از آن نیز با برنامه اصل چهار با مساعدت های آمریکا، آموزش عشایری با عنوان تعلیمات عشایر ادامه یافت تا اینکه تشکیلات رسمی تعلیمات عشایری در سال 1348 با عنوان اداره کل آموزش عشایر دایر گردید. از این رو مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی تاریخی بر پایه منابع اسنادی، کتابخانه ای و تاریخ شفاهی با تمرکز بر ایل قشقایی درصدد پاسخ به این پرسش است که پیش از آموزش رسمی عشایری در ایران، سوادآموزی در ایل قشقایی چگونه بود؟ با توجه به این پرسش، فرضیه مقاله مبتنی بر این ایده است که توجه به سوادآموزی پیوسته در دوره های مختلف وجود داشته و مکاتب سیار دایر بوده و به مدرسه سازی نیز توجه ویژه ای شده است.
    کلید واژگان: قشقایی, ایلات و عشایر, سواد آموزی, آموزش عشایری, اصل چهار}
    Mansour Nasiri Tayyebi, Milad Yazdanpanah *
    With no doubt, each society adopts its own programs for teaching depending on the lifestyle and communicative and technological skills. In traditional nomadic and immigrant societies, people acquire the survival skills through experience and participation in affairs. However, education and knowledge acquisition for this group of people entail specialized institutes and schools, which has appeared into obsolete kuttabs or maktabs in Iran's tribal communities. After the modern schooling, teaching in nomadic areas was first based on the teaching rules governing the other public schools until the World War II. Following the Point Four Program, assisted by the USA, nomadic teaching was incessantly followed under the title of nomadic education and proceeded until the establishment of the Department of Education for Tribes (DET) in 1969, serving as the first official organization of nomadic education. Taking these into account, the present qualitative study aims to spotlight the Qashqai tribe using the historical method and a library-based document analysis technique. The purpose is to visualize the trend of evolution of the teaching policy before the official nomadic education in Iran. In doing so, the study assumes that teaching has been continuously regarded in different periods by mobile kuttabs or maktabs, and school
    Keywords: Qashqai, tribes, nomads, Knowledge acquisition, nomadic education, Point Four Program}
  • یونس اکبری، محمد ترکاشوند مرادآبادی*
    پژوهش حاضر درصدد کشف ساختار عادت واره اقتصادی در میدان عشایری است، تا بدین وسیله نگاهی واقعبینانه به نحوه عمل عشایر در عرصه تصمیم گیری اقتصادی بیندازد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ساختار گرایی برساختگرا است و برای گردآوری داده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق بهره گرفته شده است و حجم نمونه نیز شامل 19 مشارکت کننده بوده که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که نوع عادت واره ای که عاملان اجتماعی درون میدان عشایری دارند بسیار مقتصدانه است. عاملان اجتماعی این میدان، به ویژه اعضای بزرگسال، هزینه مصرفی اندک و هزینه تجملی ندارند و بسیار پرتلاش و اقتصادی هستند. پرورش گوسفند برای عاملان اجتماعی این میدان امری صرفا صرفا اقتصادی نیست، بلکه هدف و معنای زندگی است. با این حال میدان فعالیت آنها سبب شده آن ها مدام در حال تلاش و کوشش بوده و با صرف کمترین هزینه بیشترین بهره اقتصادی را نصیب خود کنند. این عاملان نسبت به شغل و دام های خود چنان وابستگی عاطفی ای دارند که توان تصور زندگی به شیوه ای دیگر برایشان ممکن نیست. آن ها به دنبال سود اقتصادی نیستند ولی عادت واره آن ها سبب شده که نتیجه کار و اعمال آن ها منجر به کسب سود و سرمایه گذاری اقتصادی شود و از اتلاف سرمایه اقتصادی اجتناب ورزند. اعضای جوان میدان، همراه با تداوم شیوه کسب سود و درآمد اقتصادی، تغییراتی اندکی در نوع نگاه به سود و فعالیت اقتصادی دارند.
    کلید واژگان: اقتصاد, عادت واره, تغییر, تداوم, عشایر}
    Younes Akbari, Mohammad Torkashvand Moradabadi *
    The present study seeks to discover the habitual economic structure in the nomadic field of gilan-e-gharb city in order to take a realistic look at how nomads operate in the field of economic issues. The research method used in this research is structuralist structuralism and semi-structured and in-depth interviews have been used to collect data. The sample size includes 19 participants who have been selected using purposive sampling. The interviews were analyzed using the directional content analysis method. Research findings show that the habitual type of social agent within the nomadic field is very economical. The social agents in this field, Especially adult members, have low consumption costs and are very hardworking and economical. Herdig for the social agents is not only purely economic, but also the purpose and meaning of life. However, their field of activity has caused them to be constantly trying and earning the most economic benefit at the lowest consumption costs.. These agents are so emotionally attached that they have an emotional attachment to their herds that makes it impossible for them to imagine life in any other way. They do not seek economic goal, but their habit has resulted in the result of their work and actions leading to economic gain and investment and avoiding the loss of economic capital. The young members of the field, along with the continuation of the way of earning economic income, have slight changes in the way of looking at profit and economic activity.
    Keywords: economy, Field, Nomads, Continuity, Change}
  • خداکرم مظاهری، حمزه قبادی زاده*
    یکی از مسایل مهم مطرح در باستان شناسی، تشخیص و تبیین مرزبندی های فرهنگی بر اساس توزیع مواد فرهنگی است. در این پژوهش با بهره گیری از نتایج مطالعات میدانی محوطه موره کن در دره هلیلان، مطالعات کتابخانه ای و شیوه توصیفی-تحلیلی به تبیین مرزبندی های فرهنگی درون منطقه ای حوزه زاگرس مرکزی در دوره مفرغ میانه پرداخته شد. نتایج تحقیق حاکی از این است که محوطه موره کن استقرارگاه کوچ نشینی شاخصی است که در حوزه چراگاه های زمستانی شکل گرفته است و حاوی نهشت های فرهنگی مهمی از دوره مفرغ می باشد. در دوره مفرغ میانه تفاوت های مهمی در سبک سفال رایج در زیستگاه های دره هلیلان نسبت به سبک سفال در محوطه های کوچ نشینی دامنه های جنوبی دره هلیلان دیده می شود. زیستگاه های دره هلیلان با گروه دره های بخش شمالی حوزه توزیع سنت سفال منقوش یکرنگ گودین III کشش و همگرایی داشته و به نظر می رسد حاشیه جنوبی دره هلیلان، چراگاه زمستانی گله داران متحرک مناطق پیشکوه بوده است. دره های حوزه زاگرس مرکزی در دوره مفرغ میانه را می توان به دو گروه منطقه بندی کرد: گروه اول، دره های در امتداد محور شرقی - غربی و در راستای مسیر ارتباطی جاده خراسان بزرگ را در بر می گیرد. به نظر می رسد جاده خراسان بزرگ و تماس هایی که به واسطه آن شکل گرفته، نقش اصلی را در پیوندهای درون منطقه ای این حوزه داشته است. گروه دوم، دره های در امتداد محور شمالی - جنوبی نواحی پیشکوه شرقی و پیشکوه غربی به علاوه دره نهاوند در شرق کوه گرین را شامل می شود. احتمال زندگی کوچ نشینی نقش مهمی در برقراری پیوندهای درون منطقه ای در این قسمت از زاگرس مرکزی داشته است.
    کلید واژگان: زاگرس مرکزی, دره هلیلان, موره کن, دوره مفرغ میانه, گروه بندی های درون منطقه ای}
    Khodakaram Mazaheri, Hamzeh Ghobadi Zadeh, *
    One of the important issues in archeology is to identify and explain the cultural boundaries of past eras based on the distribution of cultural materials. In this research, using the results of field studies in the Mureh Kan site in the Holailan Valley, as well as library studies, the intra-regional cultural boundaries of the Central Zagros basin in the Middle Bronze Age are explained in a descriptive-analytical manner. The results of the research indicate that the Mureh Kan site is a landmark nomadic settlement associated with nomadic settlements that involve substantial cultural deposits, especially from the Bronze Age. Archaeological data indicate significant variations in the style of pottery traditions in the settlements of the Holailan Valley compared to the pottery style of the mobile sites on the southern Foothills of it, in the Middle Bronze Age. The settlements have been tension and converged with the valleys in the northern part, and the southern edge of the Holailan Valley has been the winter pasture of the nomads of the Pish Kuh region. The valleys of Central Zagros in the Middle Bronze Age can be categorized into two groups: The first group involves the valleys along the relative eastern-western and the well-known transportation route of Great Khorasan Road. It seems that the Great Khorasan Road and the contacts formed through it have performed a significant role in intra-regional links in this area. The second group comprises the valleys along with the north-south orientation eastern Pish Kuh and western Pish-i Kuh in addition to the Nahavand valley in the east of the Garin Mountain. The nomadism and the continuous movement of nomads between winter and summer pastures have significantly affected inter-regional connections in this area.
    Keywords: : Mureh Kan, Holailan Valley, Middle Bronze age, Nomads, Intra-Regional Groupings}
  • جواد مرشدلو*

    در این مقاله، شهرنشینی در شمال قفقاز به مثابه یک مولفه مهم حیات اجتماعی در پیوند با موقعیت جغرافیایی و یک عامل ساختاری بومی یعنی «کوچ نشینی» بررسی شده است. کانون تمرکز آن، شهر تاریخی دربند و مقطع تاریخی مطالعه، دوره اسلامی با تمرکز بر سده های یازدهم/ هفدهم و دوازدهم/ هجدهم است. مسئله محوری پژوهش ناظر بر واکاوی علل و عواملی است که مانع از تکوین یک شهرنشینی پررونق، پایدار و واجد هم بستگی اجتماعی در این مکان شد. مدعای پژوهش آن است که موقعیت راهبردی دربند در مرز ایران و دشت قبچاق، زمینه ای برای اعمال اقتدار دولت در قالب سیاست های مرزبانی و تکوین یک جامعه شهری در مقیاس محدود فراهم می کرد. هم زمان، دسترسی دربند به دریای خزر و تجارت چشمگیر آن، زمینه ساز شکل گیری یک شهرنشینی محدود اما پایدار در این مکان شد. باوجوداین، تجمع و گونه گونی کم مانند نیروهای کوچ نشین در داغستان و ظرفیتی که در این ناحیه برای اعمال نفوذ دولت های رقیب و ایجاد ناامنی وجود داشت، مانع از توسعه این شهرنشینی بود. تبیین رابطه موقعیت جغرافیایی، سیاست های مرزبانی و سهم نیروهای تمرکزگریز در فرسایش حیات شهری هدف اصلی این تحقیق است که با رویکرد جامعه شناسی تاریخی و رهیافت تببین علی به آن پرداخته می شود. نتیجه پژوهش نشان می دهد که بین موقعیت مرزی دربند و شکل گیری و تحول حیات شهری آن در گذار تاریخ می توان رابطه معناداری را تشخیص داد. در این زمینه، عامل تجارت چونان پویه ای ایجابی و نیروهای کوچ نشین همچون عاملی فرساینده سهم تعیین کننده ای داشته اند.

    کلید واژگان: دربند, داغستان, شهرنشینی, قفقاز, کوچ نشینی}
    Javad Morshedloo*

    This study deals with the problem of urban life in north Caucasus as a significant component of the region's' social history. Concentrated on Darband (Derbent) as an archaic and long-lasted town, and applying a causal explanative approach, it investigates the relationship between the geographical situation of this town, the contribution of nomadic people and Caspian marine trade in developments of the social life of this ancient town. The main focus is on 17th and 18th century, however, it sheds some light on previous times as well. The main question which this study aims to provide an answer is that what causes and obstacles deprived the region of a glorifying, lasting and well-developed urban life. Its seems that the peripheral situation of Darband in the northern corner of Persian empires, while provided it with a kind of urban life within the politics of frontier management and constructing fortifications, caused a frustrating condition which hindered its urban development. The main cause of this frustration was the presence of a multitude of nomadic peoples who were living in north Caucasian steppes and mountainous areas in the nearby. This nomadic people, a large number of whom were living in Daghestan, were ready to be employed by the rival powers and in most periods invaded the town. Yet, the fact that Darband throughout its long history enjoyed an excellent geographical situation in north-western corner of the Caspian see, made it possible to hold its limited urban life.

    Keywords: Caucasus, Daghestan, Darband, Nomads, urban life}
  • یونس اکبری*

    این تحقیق با استفاده از رویکرد بوردیو، تغییرات ارزشی پیرامون کار و فعالیت زنان و ارزش فرزندان در میدان روستایی و عشایری شهرستان گیلانغرب مورد کاوش قرار داده است. این مطالعه با روش کیفی انجام شده و حجم نمونه آن 38 نفر بوده که به وسیله نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. روش تحلیل مصاحبه ها نیز تحلیل محتوای کیفی بوده است که براین اساس، 4 مقوله اصلی حاصل شد. مقوله تغییر نسلی ارزشی زنان از تولیدی/اقتصادی به عاطفی/مصرفی در دو میدان روستایی و عشایری مشابه بود و دو مقوله دیگر شامل ارزش عاطفی و مصرفی فرزند در میدان روستایی و ارزش اقتصادی و تولیدی فرزند در میدان عشایری بودند. نتایج بیانگر آن است که زنان و دختران نسل جوان در میدان روستایی و عشایری نسبت به نسل گذشته در حال ازدست دادن ارزش اقتصادی و تولیدی و دارا شدن ارزش عاطفی و مصرفی هستند. کاهش تعداد فرزندان خانواده مقوله ای است که در هر دو میدان می توان شاهد آن بود. در میدان عشایری، کودکان عامل تولید و نیروی اقتصادی محسوب می شوند و در کنار والدین شان برای تامین زندگی آینده خود در تلاش هستند؛ ولی در میدان روستایی کودکان ارزش عاطفی به خود گرفته و از ارزش اقتصادی و تولید تهی گشته اند.

    کلید واژگان: خانواده, زنان, کودکان, روستا, عشایر}
    Younes Akbari *

    This study aimed to investigate the value changes related to women's work and activity and the value of children in rural and nomadic field in Gilangharb city emplying Bourdieu approach. This study was conducted using a qualitative approach with a sample size of 38 participants. The sampling method was purposive and qualitative content analysis was used to analyse the interviews. Qualitative content analysis of the interviews revealed 4 main categories that the category of generational change in women's values from productive / economic to emotional / consumer in both rural and nomadic fields was similar.. The other two categories compised of   the emotional and consumption value of children in the rural areas and the economic and productive value of the children in the nomadic field. Accordingly, the results show that in rural and nomadic areas, young women and girls are losing economic and productive value and achieving emotional and consumption value compared to the previous generation. Decreasing the number of children in the family was evident in both fields. In the nomadic field, children considered as the agent of production and economic power, and they work with their parents to secure their future, while in the rural field, children have acquired emotional value and have lost their economic and productive value.

    Keywords: Family, Women, children, Village, Nomads}
  • محمد افروغ*
    در دست بافته های عشایری، علی رغم این که جنبه کاربردی و خود مصرفی بودن، هدف بود لیک جنبه زیباشناختی و تلطیف نمودن آن با انواع نقش و نگاره های بومی که حاصل زایش باورهای شخصی و جمعی است، برجسته تر می نماید و گویی دست-بافته بهانه و عرصه ای بوده برای رخ نمودن ذوق آزمایی، بازنمایی خیال و احساس. جل اسب نمودی از دست بافته های عشایری و به طور خاص قشقایی است که فضایی را جهت طراحی، نقش اندازی و هم نشین کردن رنگ های بومی و طبیعی توسط بافنده فرآهم آورده است. در این مقاله، ضمن پرداختن مختصر به توصیف و معرفی دست بافته های قشقایی، انواع پوشش ها و تزیینات مربوط به اسب، جل های عشایری و به طورخاص جل های قشقایی از منظر فن بافت و ساختار و هم چنین ابعاد زیباشناختی آن، معرفی، توصیف و تحلیل قرارمی گیرد و برای این فرآیند، تعداد 24 جل به عنوان نمونه انتخاب مورد مطالعه قرارگرفت. یافته های حاصل از تحقیق پیش رو بر آن است که ساختار جل های همه مناطق ایران فارغ از برخی استثناع ها، از یک شکل و فرم کلی تبعیت می کند.
    کلید واژگان: عشایر, قشقایی, دست بافته, جل اسب}
    Mohammad Afrough *
    In the nomadic weaves, although the functional aspect was intended, its aesthetic aspect with a variety of native motifs, resulting from the birth of personal and collective beliefs, it is more prominent and as if the woven were a space for arousal, representation of imagination and emotion. the horse's face is a representation of the nomadic weaving, and in particular the Qashqai, which provides a space for design and motif creation and companion native and natural colors are provided by the weaver. in this article, while briefly describing and introducing Qashqai woven fabrics, various types of horse coverings and ornaments, nomadic gullies, and in particular gashqai gullies in terms of weaving technique, structure and aesthetic dimensions, introducing, describing, and analyzing, 24 cover of horse were selected as the sample for this process. the results of the present study indicate that the cover of horse structure of all regions of Iran, regardless of some exceptions, follows a general form. while most of them are related to carpet weaving techniques woven has been with the carpet weaving technique ghalibori (Turkmennaghsh) or Gol Barjaste this
    Keywords: Nomads, qashqai, braided, cover of horse}
  • ابتهاج سلیمی، حسن زندیه*، منوچهر صمدی وند، معصومه قره داغی
    برکناری رضاشاه از قدرت، تکان سختی به ساختار سیاسی کشور وارد آورد و مرحله تازه ای از فعالیت پارلمان، احزاب، گروه ها، جریان های داخلی، اقشار و طبقات اجتماعی در عرصه سیاسی و اجتماعی آغاز گردید. انتخابات مجلس شورای ملی و مشارکت مردم در انتخاب وکلای موردنظر خویش در تهران و دیگر نقاط کشور هم از این تحولات و تکانه، بی نصیب نماند و هر یک از مراجع مذکور، بدون منع قانونی در آن دخالت کردند و انتخابات برای مدتی از کنترل دولت خارج شد. شرکت مردم در انتخابات نسبتا آزاد دوره چهاردهم مجلس، اولین تجربه ملت ایران بعد از سقوط دیکتاتوری پهلوی اول بود و استقبال زیادی از آن صورت گرفت. کرمانشاه به عنوان منطقه ای مهم و استراتژیک واقع در غرب ایران، ازجمله این موارد بود که احزاب، نیروها و شخصیت های مختلف با رهایی از دشواری های سیاسی دوره پهلوی اول، به تکاپو افتادند و در انتخابات سهیم شدند که بررسی آن، مسئله مقاله حاضر است. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی و با تکیه بر متون اسنادی و کتابخانه ای، با واکاوی روند رای گیری، در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که علل و عوامل تاثیرگذار در جریان برگزاری انتخابات مجلس چهاردهم شورای ملی در حوزه انتخابیه کرمانشاه چه بوده است؟ یافته ها نشان می دهد که برخلاف دوره سلطنت رضاشاه، انتخابات دوره چهاردهم به انحصار هیچ یک از نیروهای سیاسی و اجتماعی درنیامد و نامزدهای این دوره وابسته با گروه های ذی نفوذ متعدد و متضادی بودند. در اولین انتخابات دوره پهلوی دوم، نظر به ایجاد خلا قدرت و ضعف دربار و عوامل بازدارنده رژیم، میزان مشارکت افزایش یافته و مراکز قدرت به ویژه ایلات و عشایر و ماموران سیاسی خارجی برای نیل به اهداف خویش، در جریان انتخابات مجلس به فعالیت ها و کنشگری پرداختند، لذا این مرحله از انتخابات تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی قرار داشت، در نتیجه نمایندگان جدیدی به مجلس راه پیدا کردند.
    کلید واژگان: انتخابات مجلس, کرمانشاه, دهه 1320, ایلات و عشایر, متفقین}
    Ebtehaj Salimi, Hassan Zandiyeh *, Manochehr Samadivand, Masomeh Garedagi
    The dismissal of Reza Shah from political power changed the country’s political structure dramatically and began in the political and social spheres a new phase of parliamentary activities, parties, movements, and social classes. These changes affected the National Consultative Assembly election and people’s participation in electing their representatives in Tehran and elsewhere in the country, so that each of these newly-formed parties and movements interfered in it without any legal prohibition, and the election went out of government’s control for some time. The participation of people in the relatively free elections of the fourteenth parliament was the first experience of the Iranian nation after the fall of the first Pahlavi’s dictatorship, and it was widely welcomed. This paper surveys different parties, groups, and personalities that, freed from the difficult political conditions of the first Pahlavi, participated in the elections in Kermanshah as an important and strategic region located in western Iran. This study is based on a descriptive-analytical method and relying on documentary and library manuscripts, with analyzing the voting process, tries to find out what the influential factors in the 14th National Consultative Assembly election in Kermanshah were. The results show that unlike Reza Shah’s era, the 14th election was not monopolized by any of the political and social forces, and the candidates were affiliated with various and opposing influential groups. In the first election of the second Pahlavi era, in order to weaken the Pahlavi court, participation increased and the centers of power especially tribes and nomads and foreign political agents conducted activities during the parliamentary elections to achieve their political goals. Therefore, this period of the election was influenced by domestic and foreign agents. So new candidates entered the parliament.
    Keywords: Parliamentary Elections, Kermanshah, 1940s, Tribes, Nomads, Allies}
  • امیررضا امراللهی جلال آبادی*، محمدرحیم فروزه، حسین بارانی، حسن یگانه

    دانش بومی دانشی است که از حوزه جغرافیایی خاصی سرچشمه گرفته است. این دانش به طور طبیعی تولید شده و شامل مجموعه ای از بهترین، سودمندترین و سازگارترین شیوه های بهره برداری و زندگی در محیط خاص خود است. اتنواکولوژی یکی از شاخه های این دانش و شیوه ای از بررسی ارتباط انسان ها با محیط پیرامون آن هاست که بر نقش شناخت و معرفت انسان را در تعامل منظم و قاعده مند وی با طبیعت تاکید می کند. این پژوهش با هدف بررسی دانش بومی بهره برداران منطقه گوغر درباره مبانی تقسیم بندی و نام گذاری عرصه های مرتعی، خاک ها و همچنین تقویم محلی انجام شده است. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل مصاحبه آزاد، مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده مشارکتی بوده است. مصاحبه ها با استفاده از روش گلوله برفی از خبرگان محلی منطقه صورت گرفت. درنهایت از اطلاعات کسب شده از مصاحبه ها، فیش برداری و استخراج مفاهیم کلیدی از دانش بومی آن ها انجام شد. یافته های حاصل نشان می دهد که مردم محلی، محیط اطراف خود و اجزا و عناصر آن را کاملا می شناسند؛ تا آنجا که قادرند عرصه های مرتعی را با توجه به عوامل مختلفی از قبیل اقلیم، آفتاب گیر و سایه گیربودن، عوارض و ناهمواری ها، جنس زمین، ارتفاع و دما، پوشش گیاهی، رطوبت، کاربری و غالب بودن یک عامل محیطی به طبقات مختلف تقسیم کرده و خاک ها را براساس جنس، رنگ و عمق از یکدیگر تفکیک کنند. همچنین آن ها در ارتباط با زمان نیز تقسیم بندی هایی درنظر دارند که هم یک سال و هم یک شبانه روز را شامل می شود و کارهای خود را مطابق با آن پیش می برند؛ بنابراین دانش جوامع محلی از محیط اطرف خود بسیار وسیع تر است و جنبه های مختلفی را در برمی گیرد.

    کلید واژگان: تقویم محلی, عشایر, کرمان, گوغر, مشاهده مشارکتی}
    Amirreza Amrollahi Jalalabadi *, Mohammadrahim Foruzeh, Hossein Barani, Hassan Yeganeh

    Indigenous knowledge is knowledge that originates from a specific geographical area and is naturally produced and includes a collection of the best, most useful and adaptable ways of exploiting and living in its own environment. Ethnoecology, as one of the branches of this knowledge, is a method of examining the relationship between human beings and their environment that emphasizes the role of human cognition and knowledge in his regular and regular interaction with nature. The aim of this study was to investigate the indigenous knowledge of the farmers of Goghar region in the field of basics of division and naming of rangelands, soils as well as the local calendar. Data collection tools in this study included free interview, semi-structured interview and participatory observation. Interviews were conducted using snowball methods from local experts in the area. Finally, from the information obtained from the interviews, notes were extracted and key concepts were extracted from their native knowledge. The findings show that local people are fully aware of their surroundings and its components and elements; As they are able to divide rangelands into 9 categories according to various factors such as climate, sun and shade, features and unevenness, soil type, altitude and temperature, vegetation, humidity, land use and dominance of an environmental factor and separate soils based on material, color and depth. They also consider divisions in relation to time, which include both a year and a day, and carry out their work accordingly. Thus, it is clear that the knowledge of local communities from their surroundings is very wide and includes various aspects.

    Keywords: nomads, Local calendar, participatory observation, Gughar, Kerman}
  • محمد افروغ*
    جل اسب، یکی از مهم ترین و ضروری ترین دست بافته های عشایر قشقایی است که از زمان حضور اسب در جامعه ایلی، همواره مورد توجه و استفاده بوده است. در این بافته، بافنده علاوه بر سعی در ارایه جلی با دوام و کیفیت بالا، اهتمامی ویژه به بعد زیباشناختی (نقش و رنگ) آن داشته است. از این رهگذر، هم نشینی دو عنصر تجسمی نقش و رنگ در جل های قشقایی، آن را به یک اثر هنری بومی و عشایری (کاربرد جل ها به واسطه تغییر شیوه زندگی، منسوخ شده است)، تبدیل نموده است که امروزه زینت بخش مجموعه ها و موزه های مشهور جهان است. این مقاله بر آن است تا جل های نقش طاووسی را از منظر زیباشناختی بررسی، تحلیل و معرفی نماید. از این رو، تعداد سی جل از منابع مختلف جمع آوری و مورد مطالعه قرار گرفت. یافته های پژوهش چنین است: نقوش در نمونه های انتخابی به چهار طبقه جانوری (حیوانات و پرندگان)، انسانی، گیاهی و اشکال هندسی تقسیم می شود که از این میان نقوش جانوری و به طور خاص نقش پرنده طاووس در برگه های متنوع، بیش ترین حضور را هم به صورت تک نگاره و هم به صورت تکرار در قالب نوارهای افقی، در زمینه جل ها دارند. هم چنین تعداد رنگ های به کار رفته در این بافته ها بین 8 الی 12 رنگ است که عبارت است از قرمز، آبی، سرمه ای، سبز، زرد، نارنجی، عنابی، سیاه، سفید، خرمایی، قهوه ای باز و سیر. هم چنین فن بافت جل ها، سوزنی و قالی بری (ترکمن نقش) است. این پژوهش از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع تحلیلی توصیفی  است. شیوه گردآوری داده ها نیز توامان به صورت کتابخانه ای و میدانی، جستجو در موزه ها و مجموعه های معتبر، بوده است.
    کلید واژگان: عشایر, قشقایی, دست بافته, جل اسب, نقش, رنگ}
    Mohammad Afrough *
    Nomadic woven is an expression of the visual art of the tribes and tribes in which, weaver While considering the purpose and application of the weave, particular attention is paid to the aesthetic dimension (motif and color) as well as the ritual and symbolic aspects of the textural process. in the meantime, blanket or cover of horse are one of the different types of nomadic woven fabrics that provide a space for motif-playing. and artistic creation is a work of art by a weaver. qashqai weavers are one of the most beloved tribal and tribal artists of iran in the past, using imagination, their taste was able to create similar gems to valuable artworks in the field of tribal art. while it is a showcase of peacock art, these are examples today although limited, they are housed in world-renowned private museums and collections. in this article, the motif of peacock in aesthetic perspective will be introduced, analyzed and described. the results show that the qashqai of cover of horse Are woven often with weaving Souzani of techniques and Ghalibori(Torkaman naghsh). Also the peacock of motif in a variety ofGhalibori(Torkaman naghsh). Also the peacock of motif in a variety oAlso ariety
    Keywords: nomads, Qashqai, Handwoven, Horse costume, motif, Color}
  • محمد افروغ *

    از گذار درک و شناخت فعالیت های انسان در زیست بومش می توان به شناخت پدیده های بومی رسید. از این رهگذر مصداق ها و نمونه های مادی فرهنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مصداق ها بازتاب دهنده اندیشه ها، آمال و تخیلات از طریق عینیت بخشی است و پندارهای غیرمادی را به شیوه های مادی و در قالب آثاری عمدتا از جنس هنر به ظهور می رساند. بر این پایه، دست بافته های ایلی و عشایری ایران و به طورخاص گلیم بافته ها محملی برای بازتاب باورها، زیست بوم و عناصر آن، ذهنیات، احساسات و تمنیات درونی بافندگان است. آن ها در هر ایل و منطقه ای خاص، بر مبنای باورها و روحیات شخصی، فرهنگ و هم چنین محیط زندگی را در کنار هم قرار داده و به عنوان بخشی از هویت ایلی و جمعی در دست بافته خویش با سبک مختص به خود، بازآفرینی می کند. تعامل و همراهی و پیوستگی میان فرهنگ و زیست بوم در عشایر بسیار چشم گیر است. این مقاله بر آن است تا به بازشناسی دست بافته های عشایری ایران با تکیه بر گلیم چهار منطقه از منظر مولفه های فن-شناختی (ریسندگی، رنگرزی، فنون بافت)، زیباشناختی (طرح و نقش، رنگ بندی)، مواد اولیه، ساختار فرهنگی و اجتماعی، منابع انسانی تولید (هنرمندان بافنده) را مورد مطالعه و بررسی قراردهد. جامعه نمونه و انتخابی در این تحقیق، چهار ایل بختیاری، قشقایی، شاهسون و کرمانج است. نحوه انتخاب نمونه ها به واسطه برجستگی ایل های یاد شده در تنوع و پرکاری و نقش پردازی گلیم ها و هم چنین اشتراکات در برخی نقوش می باشد. پژوهش حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع آوری داده ها به روش کتاب خانه ای و میدانی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: ایل و عشایر, گلیم, دست بافته, نقش و رنگ, بوم شناسی فرهنگی, فن بافت}
    Mohammad Afrough*

    By understanding human activities in his ecosystem, we can recognize material cultures. It is important to see how thoughts, aspirations and imaginations emerge as cultural materials which are considered as products of crafts and artistic skills. So, nomadic and tribal handwoven products of Iran, especially killims, reflect beliefs, emotions, desires and also ecosystems of people who weave them. There is a wonderful interaction and connection between culture and ecosystem of nomads. The aim of this paper is recognition of nomadic handwoven objects in four main regions of Iran based on technical components (spinning, dyeing, weave techniques) aesthetics (design, coloring), materials, the cultural and social structures, and human resource of production (weaver artists). The case studies of the research are the killims of Bakhtiari, Qashqaei, Shahsavan and Kormanj tribes. The reason of choosing these killims is their significance in nomadic handwoven objects (due to their diversity, motifs and laborious nature) and also their common motifs. The paper is written based on a fundamental research which was conducted by a descriptive-analytical methodology; data collection was done both in field and by reviewing documents.

    Keywords: nomads, Handwoven, killim, Cultural Ecology, motif, color, weaving technique}
  • یونس اکبری*، حسین میرزایی، ابوعلی ودادهیر

    زندگی اجتماعی دارای میدان های مختلفی است که هر یک از این میدانها منافع خاص خود را دارند که عاملان اجتماعی گماشته شده در آنها در حال مبارزه برای دست یابی به منافع این میدانها هستند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی نسبت منفعت درون میدانی با کردار اقتصادی در میدان های روستایی و عشایری شهرستان گیلانغرب است. روش تحقیق این پژوهش از نوع روش تحقیق کیفی بوده و از مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده ها و از تحلیل محتوای برای تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شده است. مشارکت کنندگان در این تحقیق 38 نفر بودند که با استفاده از نمونه گیری نظری از میدان های روستایی و عشایری انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد که منفعت میدان روستایی آسایش است و با تیپ ایده آل کردار اقتصادی همسویی مناسبی ندارد و دنبال کنندگان این منفعت توفیق چندانی در دستیابی به سرمایه اقتصادی ندارند. در مقابل منفعت میدان عشایر که پرورش گوسفند است با تیپ ایده آل کردار اقتصادی همسویی بالایی دارد. دستیابی به منفعت میدانی برای عاملان اجتماعی این میدان، مستلزم کرداری مقتصدانه است که این رویه نهایتا به انباشت سرمایه اقتصادی نیز منجر می شود.

    کلید واژگان: منفعت, میدان, عشایر, روستا, کردار اقتصادی}
    Yones Akbari *, Hossein Mirzaei, Aboali Vedadhir

    Social life has different fields in which each of these fields has its own interests that the social agents assigned to them are struggling to gain the interest of these fields. But do the interests of different fields of social life coincide with pure economic practices, that it was a yeast of economic development of western culture? The present study seeks to investigate relationship between the in-field interest with economic practice in rural and nomadic fields of gilan-e-gharb. n this research, a participatory observation and semi-structured interview were used. Findings show that the interest of rural field is welfare and it has not good coincide With ideal type of economic practice And the followers of this interest have little success in acquiring economic capital. On the contrary, the interest of nomadic fields that is sheep rising Has a high coincide with ideal type of economic practice economic practice. Achieve to interest’s field for social agent of this field Requires economic agency Which will ultimately lead to capital accumulation.

    Keywords: Interest, field, nomads, Village, Economic practice}
  • محبوبه پاک نیا*، مهدیس صادقی پویا
    این مقاله در پی بازنمایی شاخص زبانی جنسیت در بلندترین رمان فارسی، یعنی کلیدر، است. عنصر جنسیت در این رمان که زندگی عشایر شمال شرق کشور را به تصویر کشیده است به وضوح دیده می شود. نویسنده برای زن کوچ نشین، جایگاهی استثنائی قائل شده است؛ زنی که در زندگی عشایری، نقش اساسی ای بازی می کند، اما تحت تاثیر کلیشه های جنسیتی، فرودست به شمار می آید. در این مقاله که برگرفته از یک کار پژوهشی است، شاخص زبانی جنسیت به روش نقد ادبی زنانه نگر بازنمایی شده است. پرسش اصلی مقاله این است که برخورد رمان کلیدر با موضوع زن چگونه است؟ یافته اصلی مقاله حاضر این است که رمان کلیدر در رویارویی با زنان، رفتار دوگانه ای دارد؛ ازیک سو سرشار است از الفاظ، ضرب المثل ها، و موضع گیری های شخصیت های داستان در ضمن گفت و گوها که زنان و جنس زن را گاه به کنایه و گاهی به صریح ترین وجه تحقیر می کند، و از سوی دیگر، از بسیاری از قهرمانان زن خود شخصیت های نیرومند و موثری می پردازد؛ به گونه ای که خواننده تحت تاثیر نقش فعال و شخصیت های کارآمد آن ها قرار می گیرد. این امر تاحدودی ناشی از فضای عشایری داستان است که در آن زنان به ناگزیر در زندگی، به ویژه در اقتصاد خانوار، نقش مهمی دارند. روش انجام پژوهش، تحلیل متن به روش نقد ادبی است که از دغدغه های زنانه نگری الهام گرفته است.
    کلید واژگان: ادبیات, جنسیت, زبان, عشایر, نقد ادبی فمینیستی}
    M. Paknia *, M. Sadeghi Pouya
    This article is to represent the linguistic indicators of gender in, Kalidar, the longest Persian novel. In this work of art, which is not so far from an anthropological report, women have an important and complicated place. Despite of a fundamental role they play in different aspects of daily life, Kalidar women are humiliated under literary gender clichés. The novel is full of proverbs and ironies which have been commonplace in vulgar Persian language for ridiculing and despising femininity. Our main question is: what is the place of women in Kalider from the point of view of a moderate feminism? And our hypothesis is that there is a paradoxical position for women in this novel. On one hand, they are represented as a source of life for men and for all of the family and thereby for the whole community, in some extent, because of the very particular life style of nomadic people, and on the other hand, they have a sense of insult and contempt, due to the general treatment whit women in almost every pre modern community. It means that those clichés have not been deducted from a low role of women in real life, but are constructed by a sexist culture.
    Keywords: Literature, Gender, Language, Nomads, feminist litrary criticism}
  • مسلم صالحی، سید تیمور حسینی، حسین الهی نژاد*
    سالانه به خاطر مشکلاتی از قبیل ازبین رفتن ایل راه ها وعدم پیش بینی سایر زیرساخت ها به منظور عبورومرور عشایر کوچنده، شاهد تلفات مالی و جانی برای این قشر از جامعه و سایر هم وطنان در این راستا می باشیم و هزینه های سنگینی در زمینه های مختلف به جامعه تحمیل می گردد. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیر کوچ عشایر و عوامل مرتبط با آن بر روند تصادفات جاده ای در شهرستان اقلید می باشد. در این پژوهش تلاش می شود تا ضمن شناختن عوامل موثر در تصادفات با کوچ عشایر و عوامل مرتبط با آن و تعیین میزان اثربخشی عوامل، راه حل های علمی و تجربی در جلوگیری از تکرار این گونه تصادفات ارائه گردد. لذا با بررسی نظریات علمی، 10 سوال مطرح شد که به روش پیمایشی و با طراحی پرسش نامه و توزیع آن بین کارشناسان تصادف و جامعه عشایری، اعتبار روایی و پایایی آن ها از طریق استخراج تئوری ها و تحلیل عوامل به دست آمد. آمار نشان داده است که کوچ عشایر و عوامل مرتبط با آن بر روند تصادفات تاثیر دارد. همه سوالات ارائه شده موردقبول گروه های پژوهش قرار گرفت و تایید شد که از میان 10 عامل شناسایی شده در جلوگیری از تصادفات با عشایر کوچنده، احداث زیرگذر در تقاطع ایل راه های عشایری، جلوگیری از عبور احشام در شب، رعایت سرعت مجاز و توجه راننده به جلو در شب در مناطق عشایرنشین، ایجاد محدودیت سرعت به وسیله علایم هشداردهنده تابلوی پیام متغیر در مناطق عشایری، استفاده از جلیقه شب رنگی توسط هدایت کنندگان احشام، احیا و نگهداری ایل راه های عشایری از اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار است.
    کلید واژگان: تصادف, ایلات و عشایر, کوچ, شهرستان اقلید}
    Moslem Salehi, Seyyed Teymoor Hoseyni, Hoseyn Elahi Nezhad *
    Annually, because of some problems such as destroying the tribal roads and lack of predictability of other infrastructures to pass the migratory nomads, so many financial and physical losses are occurred for these people of our community and other compatriots in this regard. so heavy charges in the various fields are imposed to the community. The present study was performed to evaluate the effect of Nomads migration and its related factors on the process of the road accidents in Eghlid city. In this study , it was attempted to present some experimental and scientific solutions to prevent these kinds of accidents as well as recognition of the effective factors in the accidents with the migration of nomads , its related factors and also determination of the efficiency . So with reviewing  scientific opinions , 10 questions were considered that their reliability and validity were obtained by the extraction of theories and data analysis with regard to  the survey method , the design of questionnaires and distribute them  between the accident experts and the nomad population. The statistical findings indicated that the migration of nomads and its associated factors woulde  affect on the process of accidents. All presented questions were accepted by the study groups and confirmed which among them , 10 recognized factors to prevent accidents with the migratory nomads are as follow:  to construct the underpass in the intersection of the tribal roads , prevent from passing the livestock at night, obseraving allowable speed, focus of driver to the front at night in the tribal areas , make speed constraints by the  warning signs and message boards in the tribal areas, apply the reflective vests by the leaders of livestock. The revival and maintenance of the tribal roads has more important that the other factors.
    Keywords: Accidents, Tribes, nomads, migration, Eghlid city}
  • حجت ورمزیاری *، مصطفی مرادی
    مقدمه
    مدیریت و مواجهه با خطرات فعالیت اقتصادی، تضمین درآمد بازنشستگی و تحقق امنیت شغلی افراد یکی از مهم ترین ملزومات جذب نیروی کار توانمند در بخش کشاورزی و فعالیتهای روستایی است. هرچند بیش از یک دهه از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به عنوان صندوق تخصصی این اقشار می گذرد، ولی تنها درصد اندکی از هدف مدنظر در تبصره 2 ماده 3 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور، مصوب سال 1383 محقق شده است و هنوز بخش قابل توجهی از جمعیت هدف از خدمات آن بی بهره اند. طبق این تبصره دولت مکلف شد حداکثر ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ این قانون، امکان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اقشار مختلف جامعه ازجمله کشاورزان، روستائیان، عشایر را فراهم نماید. به نظر می رسد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر در جلب مشارکت حداکثری جامعه هدف با چالشهایی مواجه بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر، موانع فراروی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در شهرستان کرمانشاه را مورد واکاوی قرار داده و درنهایت راهکارهایی ارائه کرده است.
    روش
    پژوهش کیفی حاضر با بهره گیری از نظریه زمینه ای، به واکاوی موانع توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در شهرستان کرمانشاه پرداخته است. افراد موردمطالعه، با استفاده از نمونه گیری نظری و هدفمند، از میان کارگزاران صندوق مذکور و روستائیان و عشایر شهرستان کرمانشاه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمهساختاریافته بهره گرفته شد. روایی و پایایی داده ها، توسط روش سه وجهی سازی و بازخورد مشارکت کننده مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها
    41 کد باز اولیه، 12 کد باز ثانویه، 5 مقوله محوری تحت عنوان «موانع ساختاری»، «موانع اجرایی»، «موانع اقتصادی»، «موانع اجتماعی-فرهنگی» و «موانع انگیزشی» و یک مقوله هسته به عنوان موانع اساسی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در شهرستان کرمانشاه مطرح هستند.
    بحث: یافته ها حاکی از آن است که موانع ساختاری به عنوان مانع کلیدی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در شهرستان کرمانشاه مطرح است. این مشکل، برگرفته از مفاهیمی شامل ضعف ضوابط، سازمان دهی نامناسب نیروی کار روستایی و عشایری و پوشش ناکافی خدمات است
    کلید واژگان: بیمه اجتماعی, روستائیان, عشایر, موانع ساختاری}
    Hijjat Varmazyari *, Mostafa Moradi
    Introduction
    Managing and dealing with the risks of the economic activity, income security in retirement period and job security are one of the most important requirements for absorbing labor force in agricultural and rural activities. Although the social insurance fund has been established for more than a decade for farmers, villagers and nomads, only a few percent of considered goal mentioned is achieved in noteClause 2, aArticle 3, ofin the structure of the comprehensive welfare and social security law rule that has wasbeen confirmed in 1383 has been achieved., and Aalso, a remarkable part of the people couldn’t use these services. Based on this nNote, the government was obliged within two years from the date of notification of this law to cover fFarmers, villagers, and nomads under insurance. It seems that the social insurance fund for farmers, villagers, and nomads has faced many challenges in attracting maximum participation. In this regard, the current qualitative study has analyzed the obstacles challengingfacing the development of social insurance in Kermanshah and finally provided some solutions for them.
    Method
    Current qualitative research, studies the obstacles facing the development of social insurance among farmers, villagers, and nomads in Kermanshah city using by Grounded theory in Kermanshah city. The studied population was chosen among fund brokers and rural people by theoretical and purposive sampling in Kermanshah city. In order to collect data, semi-structured interviews were used. Validity and reliability of data were approved by using triangulation and participants’ feedback.
    Findings: Findings showed that the main obstacles in developing social insurance were organized in 5 categories. These categories are: “structural constraints”, “administrative barriers”, “economic constraints”, “socio-cultural barriers” and “motivational barriers”.
    Discussion
    The results indicated that structural barriers were recognized as the main obstacle to the development of social insurance among farmers, villagers, and nomads. This problem was obtained from concepts such as criterion weaknesses, poor organization of the rural labor force and inadequate coverage of rural and nomadic services.
    Keywords: nomads, sSocial insurance, structural barriers, vVillagers, nNomads, sStructural barriers}
  • محمد رحیم فروزه *، غلامعلی حشمتی، حسین بارانی
    بهره برداران مرتع، اعم از جامعه عشایری و روستایی در ایران، از سالیان بسیار دور اندوخته های ارزشمندی در زمینه دانش بومی مدیریت مرتع دارند که پتانسیل های فرهنگی و سرمایه های اجتماعی و فرهنگی این جامعه کهن به شمار می روند. لذا در این تحقیق به بررسی مبانی تقسیم بندی و نامگذاری اجزای محیط در مرتع دیلگان به عنوان عاملی مهم در نظام های طبقه بندی عرصه های مرتعی از منظر دانش بومی پرداخته شد. گرد آوری اطلاعات از طریق مصاحبه در محل زندگی عشایر و مشاهده مشارکتی بر اساس روش پیمایشی صورت پذیرفت. از اطلاعات کسب شده از شیوه های متفاوت مصاحبه، فیش برداری شده و استخراج مفاهیم کلیدی از دانش روایی بومیان صورت گرفت. نتایج این بررسی گویای آن است که عشایر دارای مشاهداتی زیرکانه و دقیق در مورد نظام های طبقه بندی شده اند که کاملا با شرایط محلی مطابقت دارد. چنانکه ایشان برای هریک از اجزای طبیعت پیرامون خود طبقه بندی های مجزایی قائل بودند. بر این اساس ایشان عرصه مرتع را بر مبنای شکل ناهمواری، دما، پوشش گیاهی، خاک، منابع آب، کاربری اراضی و راه های دسترسی تقسیم بندی نموده و برای هر یک نام و تعریف مجزایی قائلند. این اجزا به گونه ای نامگذاری و تعریف گردیده است که برای اکثر قریب به اتفاق مردم بومی دارای مفاهیمی کاربردی و شناخته شده است چنانکه هرچند که این مفاهیم به عنوان منابع مکتوب درجایی ثبت نگردیده، لیکن اشتراک های فرهنگ زیست محیطی آنچنان در نامگذاری هریک از اجزای زیست بوم لحاظ گردیده که برای اکثر مردمان ساکن در عرصه مورد مطالعه ذکر نام های اجزای طبیعت مفاهیمی مشترک را به ذهن متبادر می سازد.
    کلید واژگان: مدیریت مرتع, عشایر, دانش بومی, نظام تقسیم بندی بوم سازگان, فرهنگ زیست محیطی}
    Mohammad Rahim froozeh *, Gholamali Heshmati, Hossein Barani
    Stock holders, including tribal and rural societies in Iran, have had valuable savings in the field of indigenous knowledge in range management for many years that is cultural and social potential of this ancient community. This research was done on principles of classification and nominalization of environmental components as an important factor in the rangeland classification system from the perspective of indigenous knowledge. Data collection was done through interviews in nomads' residence and participatory observation through survey research. Key concepts were then extracted from natives' narrative knowledge. The results indicate that nomads have subtle and detailed observations about the classification system that is completely corresponded with local conditions. As they have separate classifications for each surrounding environmental components. Accordingly, they classify rangeland based on topographic features, temperature, vegetation, soil, water resources, land use and access road for every part of which they have separate definition. These parts are named and defined in such a way that for a majority of locals are known as practical concepts. While there is no publication for this kind of categorization system, the environmental culture causes nomads living in that area to make use of this system.
    Keywords: Range management, Nomads, Indigenous knowledge, Ecosystem classification system, Cultural environment}
  • فهیمه علی میرزایی، بهاره بهمنش *، امین محمدی استادکلایه، محمدرضا شهرکی
    دستیابی به تجربیات و اطلاعات نهفته و غیر مستند یکی از راهکارهای ارزشمند بازیابی سنت هایی می باشد که به صورت غیرمکتوب و در خطر نابودی هستند. هدف از این تحقیق، شناسایی گیاهان دارویی مورد استفاده بهره برداران عشایری و جمع آوری اطلاعات عشایر مرتع چهل کمان در مورد اندام های دارویی و نحوه استفاده از آن ها و همچنین، بیماری های قابل درمان با این گیاهان و در واقع مطالعه اتنوبوتانی و اتنوفارماکولوژی گیاهان دارویی مورد استفاده عشایر منطقه بود. ثبت باور ها و اطلاعات بومی عشایر به صورت گفتگو به هر دو شیوه مصاحبه در محل زندگی عشایر و مصاحبه مشارکتی در محل رویشگاه گیاهان انجام شد. مصاحبه شوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدند. هم زمان با مصاحبه مشارکتی، از طریق پیمایش های صحرایی، نمونه های هرباریومی از گیاهان مرتع چهل کمان برداشت و براساس منابع معتبر گیا هشناسی شناسایی شدند. برای هر گیاه دارویی، نام علمی، خانواده، نام محلی، اندام مورد استفاده، خاصیت درمانی رایج و همچنین، شیوه تهیه و مصرف داروی گیاهی تدوین شد. شاخص های فراوانی نسبی و ارزش استفاده برای هر یک از گیاهان دارویی محاسبه شدند. در منطقه مورد مطالعه 51 گونه دارویی متعلق به 26 تیره گیاهی شناسایی شد که پرجمعیت ترین خانواده های گیاهی مربوط به Asteraceae و Lamiaceae با 7 و 6 گونه بوده است. یافته ها نشان داد بیشترین فراوانی از گیاهان دارویی با 94/52 درصد برای درمان بیمارهای گوارشی کاربرد دارند. بالاترین میزان ارزش استفاده متعلق به گونه های آویشن و زیره سیاه برابر با 66/0 بود. با توجه به بالا بودن اهمیت گیاهان دارویی مرتع چهل کمان، نتایج این تحقیق و پژوهش های علمی آن، می تواند زمینه های مناسبی را برای توسعه دانش فیتوشیمی و تولید داروهای گیاهی فراهم آورد.
    کلید واژگان: گیاهان دارویی, عشایر, مصاحبه مشارکتی, روش گلوله برفی, مرتع چهل-کمان}
    Fahimeh Alimirzaei, Amin Mohammadi Kalayeh, MohammadReza Shahraki, Bahareh Behmanesh *
    Achievement to experiences and informed and non-documentary information is one of the valuable ways for recovering the traditions which are unconsciously threatened with destruction. The object of this research was identification the medicinal plants using by nomads and collecting their information about Medicinal organs and how they are used, as well as diseases that can be treated with these plants, and in fact the study of ethnobotany and the ethno-pharmacology of medicinal plants using by nomads in the Chehel-Kaman rangeland. Registration of Beliefs and Indigenous Data of the Nomads was conducted by interview in both places of residence in the nomads and participatory interviews at the habitat of the plants. The interviewees were selected by snowball method. At the same time, through participatory interviews and field surveys, plant species were collected to identify based on valid sources of Botany. For each medicinal plant species, the scientific name, family, local name, medicinal organ, current therapeutic properties, as well as the method of preparation and use of herbal medicine were developed. Relative Frequency (RF (and Use Value (UV) for each medicinal plant were calculated. In the study area, 51 medicinal species belonging to 26 family were identified. The most populous plant families were Asteraceae and Lamiaceae with 7 and 6 species. The findings showed that the highest frequency of medicinal plants was used for treatment of gastrointestinal diseases (52.94%). The highest UV was belonged to Thymus transcaspicus and Bunium persicum equal to 0.66.
    Keywords: Medicinal plants, Nomads, Participatory interview, snowball method, the rangeland of Chehel-Kaman}
  • کشواد سیاهپور
    در ایران باستان، آتش از عناصر اصلی حیات بشر محسوب می شد که همواره مورد ستایش و احترام بود. در ایران پس از اسلام، به تبع تغییر تدریجی در دین، احترام و تقدس آتش رو به نقصان نهاد. به رغم این، در برخی مناطق ایران، از جمله جنوب کشور، قداست و حرمت آتش در خانه های عموم، حراست و صیانت شد. افروختن آتش در روز و شب، آیین ها و آداب خاص آن، سوگند به آتش و اجاق آن و نام گذاری فرزندان به اسم آذر، آتش، آتشین و آتشو از نمودهای این احترام و تقدس بود. به علاوه، در نظام اجتماعی عشایر و ساخت سنتی بعضی اقوام، نام تش (= آتش) مبین واحدی از این نظام بود. یافته های این مقاله بیانگر آن است که آتش و قداست آن در تمام امور زندگی عشایر و اقوام جنوب جاری و ساری بود[m1] ه و شوون متعدد و مختلفی از مسایل اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی قوم را شامل می شده است.
    کلید واژگان: فرهنگ عامه, آیین های محلی, عشایر و اقوام جنوب ایران, قداست آتش, آتش خانه}
    Keshvad Siahpour
    In ancient era of Iran, “Fire” was regarded as one of the main elements of mankind life which had high value and was always revered. After accepting of Islam by Iranians, revering fire as a scared matter was flawed after gradual changing in Zoroastrian religion. In spite of this fact, in some regions of Iran (especially in southern Iran) reverence and sanctity of fire was maintained. Blazing of fire in day and night had its respective ritual. By falling down, all of people should burned their heath and anyone could not convey fire from their home to the other. By the others reprimandedanyone who did not burn its hearth and they called him as extinguished hearth so-called“OjaqKur”. Ashes also was useful, sanctity and respectable. Spilling of water in burned fire wasscolded and forbidden. Occasionally when someone spurred water inadvertently or deliberately in fire, women by avowing or citing name of God tried to drive away disasters. However, the enterprise showed which has occurred apernicious and abnormal treatment.Oath to hearth was a prevalent and valuable action. Naming of children by titles of “ Azar” , “Atash”, “Atashin” and “Atashu” was prevalent among some tribes. In social system of nomads and traditional structure some of tribes, title of “Tash” regarded as an introducer of them. Finding of the essay shows hearth and its sanctity had a currency in all ceremonies of nomads which included many aspects of socio-economic, cultural and religious matters.
    Keywords: Hearth, Nomads, South of Iran, Religion, ritual, Fire sanctity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال