به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « symbol » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «symbol» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ساحل عرفان منش*
    در شهر اصفهان در محله های قدیمی خانه هایی وجود دارد که از دوره قاجار تا کنون مراسم خاصی برای ماه محرم در آنها برگزار می گردد. مردم پیش از نماز صبح، از نیمه های شب در صف طویل می ایستند تا نوبت به آنها برسد و وارد منزل بنکدار شوند. در ورودی و درون خانه نقش مایه-هایی ایرانی-اسلامی بر پوش و پرچم دیده می شود، همچنین در مراسم برگزار شده در خانه، علاوه بر حضور پیر در کنار روضه خوان، در انتهای عزاداری تابلوی نقاشی برای لحظه ای به نمایش عموم گذاشته می شود، بنابراین پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که چه ارتباطی میان نقش مایه های موجود در بنا و مراسم اجرا شده و نمایش تابلو وجود دارد؟ هدف از این پژوهش بررسی معنا در مراسم برگزار شده در خانه بنکدار و ارتباط آن با تزیینات موجود و تابلوی نقاشی است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و اطلاعات پژوهش به شیوه میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است. با توجه به آنکه این مراسم، شامل مراحل مختلفی است و لایه های گوناگون دارد، ابتدا متن توصیف و سپس معنای پنهان در مراسم بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان داد که مردم برای دریافت و درکی از مراسم باید با آماده ورود به آن محل یا مکان گردند؛ لذا نقش مایه های موجود، حرکات نوحه خوان در مجلس و نمایش تابلو، پیام و نشانی از عالم ملکوت را بیان می کند که بدون طی مراحل و درک نقش مایه ها، این وصول امکان پذیر نمی شود.
    کلید واژگان: خانه بنکدار, روضه, ماه محرم, معنا, نماد}
    Sahel Erfanmanesh *
    In the historical neighborhoods of Isfahan City, there are houses where special religious ceremonies held during Muharram from the Qajar era until now. People attend long queues before morning prayer. During the ceremony held in this place, a person who recites religious prayers, called Rozeh-Khan next to an old wise man and a painting work are displayed to the public at the end of the ceremonies, for a brief moment. This study answer the following question: what is the relationship between the motifs in the house on the one hand and the religious ceremony performed and the presentation of painting work on the other hand? The research aims to investigate the meaning of the religious ceremony held in the historical Bonakdar house and its connection with the existing decorations and paintings of the building. This research has adopted a descriptive-analytical method in which research data has been gathered by doing a field study based on the library method. The research findings showed the existing motifs and the specific actions of the mourner in the ceremony and during the display of painting work manifest a divine message, which is not achievable without passing through the spiritual stages and understanding these patterns.
    Keywords: Bonakdar house, Exaltation, iconography, Muharram month, symbol}
  • Seyed Javad Miri, Shahin Aryamanesh

    One of the most complex issues in understanding the evolution of human society is religion. However, religion in this sense is not the spiritual dimension of confessional or rhetorical form; rather it is a social phenomenon that has long been considered as one of the fundamental components of human society. Archaeological excavations often lead to the unearthing of movable and immovable objects that bear an obvious symbolic insignia; this is suggestive of the roles of beliefs and convictions in the formation of these objects. For instance, during the Neolithic period in some archeological sites such as Catalhoyuk in Anatolia, Sheikhiabad in Kermanshah and a number of other sites in the Near East, some objects were found that can be considered as symbolic made for specific purposes according to humans’ rituals and beliefs. In the present article, we study the views and theories of anthropologists and sociologists about religions, and the views of archaeologists about symbolism and religion in the contemporary world and in the beginning of the Neolithic period. Employing an interpretive approach, we examine and analyze possible intentions behind construction and functions of these symbolic objects.

    Keywords: Social Phenomenon, Religion, Society, Early Neolithic, Symbol, Ritual, Totem}
  • حسین سنگ برگان*، عادل صادقی
    هدف

    این پژوهش به دنبال واکاوی معانی نماد‏های عاشورایی، با قابلیت نمایشی است، و ترسیم چگونگی بازنمایی نمادهای عاشورایی در فیلم و سریال‏های تلویزیونی، و راه های ارتقاء آنها است.

    روش شناسی پژوهش

    بهره گیری از روش (تحلیل محتوای کیفی) و تکنیک نشانه شناسی جان فیسک .

    یافته‏ ها

    یافته ها نشان می دهدکه، نماد های استفاده شده در فیلم ها و سریال های تلویزیونی با موضوع عاشورا دارای مفاهیم عمیقی هستند که می توان از آنها در راستای تعمیق بخشی و تولید یک معنای دقیق در قالبی نمایشی استفاده کرد.

    نتیجه‏ گیری

    نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که نمادهای عاشورایی دارای ظرفیت‏های بسیار بالایی برای استفاده درآثار نمایشی هستند، اما سازندگان آثار نمایشی به چگونگی بازنمایی این نمادها توجه کافی ندارند و در بیشتر موارد در بازنمایی آنها اشتباه کرده اند. این نحوه بازنمایی گاهی مفاهیم دیگری را در قالب نماد‏های عاشورایی به بیننده منتقل کرده است.

    کلید واژگان: نماد, نشانه, سریال تلویزیونی, مختارنامه, عاشورا, بازنمایی}
    Hossein Sangbargan *, Adel Sadeghi
    Purpose

    The purpose of this study was to explore the meanings of Ashura symbols with dramatic capability, and to map how ashura symbols are represented in movies and TV series, and ways to promote them.

    Methodology

    This study was conducted using qualitative content analysis and Janfisk semiotics technique.

    Findings

    The findings show that the symbols used in Ashura-themed movies and TV series have deep meanings that can be used in order to deepen and produce a precise meaning in a theatrical format.

    Conclusion

    The results of the present study show that Ashura symbols have very high capacities to be used in dramatic works, but the creators of dramatic works do not pay enough attention to how to represent these symbols and in most cases they have made mistakes in their representation. This way of representation has sometimes conveyed other concepts to the viewer in the form of Ashura symbols.

    Keywords: Symbol, Sign, Television Series, Mukhtarnameh, Ashura, Representation}
  • بهروز آقایی*
    این مقاله به تبیین مجموعه ای از مواد فرهنگی در میان دام پروران کوچ رو قشقایی می پردازد که به عنوان نماد، در راستای انتقال مفاهیم و اطلاعات نقش ایفا می کنند. این نماد ها، سنگ چین هایی هستند که در بستر های متفاوت، معنا های متفاوتی به خود می گیرند، اما در ظاهر شبیه به هم ساخته می شوند. امکان وجود چنین هستاری از فرهنگ در جوامع باستانی و شواهد مادی آن در بافت های باستان شناختی سبب شده است تا پژوهش حاضر ویژگی ها و چگونگی استنباط ماهیت و کاربرد چنین داده هایی را تشریح کند. علاوه بر این در راستای تبیین محدودیت های شناخت و بهره گیری از این نوع مواد فرهنگی، به عنوان مقیاس معیار، جهت کاربست در مطالعات باستان مردم شناسی در قالب یک مطالعه موردی به توصیف ساختاری-بافتاری نماد های مذکور می پردازد. در نهایت مقاله حاضر با مرور مفاهیم کلیدی در راستای استنباط معنا از نوع خاصی از مواد فرهنگی که در پژوهش به آن پرداخته شده است، دانشی نظری در زمینه چگونگی بهره گیری از آنها در راهبرد قیاس ایجاد می کند.
    کلید واژگان: نماد, قشقایی, بافت فرهنگی, بافت موقعیت, باستان, مردم شناسی}
    Behrooz Aghaie *
    This article explains a group of cultural materials among Qashqaie nomadic pastoralists that as symbols play role in the transmission of concepts and informations. These symbols are stonecuts that take on different meanings in different contexts, but are made similar in appearance. The possibility of such an existence of culture in ancient societies and its material evidence in archaeological contexts has led the present study to describe its characteristics and how getting perception to the nature and application of such data. In addition, this paper, in order to explain the limitations of recognizing and using this type of cultural material as a standard scale for use in ethno-archaeological studies, describes the structural-contextual of the mentioned symbols in the form of a case study. Finally, the present article, by reviewing the key concepts in order to deduce the meaning of a particular type of material cultural that has been addressed in the research, provides theoretical knowledge on how to use them in the analogy strategy
    Keywords: symbol, Qashqaie, context of culture, context of situation, ethnoarchaeology}
  • حمید تلخابی*
    هدف

    تبیین نمادپردازی در سینمای دفاع مقدس از نظرگاه میرچا الیاده است که در دو فیلم دیده بان و مهاجر مورد بررسی قرار می گیرد.

    روش

    از طریق مطالعات کتابخانه ای و مشاهده فیلم ها، داده های به دست آمده به صورت توصیفی- تطبیقی تبیین می گردد.

    یافته ها

    نماد از منظر میرچا الیاده جلوه قدسی دارد که انسان بر اساس کنشگری خود می تواند از طریق آن، معرفتی حقیقی از ساحات قدسی کسب کند. بر اساس این دیدگاه، یکی از راه های درک نمادپردازی، پژوهش در ادیان و مذاهب با نگاه آیینی و قوم شناختی است. هر عمل عبادی و دینی پاره ای از نمادپردازی را در خود دارد و می خواهد انسان دین ورز را به حقیقتی ورای تجربه سوق دهد. از جمله می توان به عمل و کنشگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که در سینما برای مردم تماشایی و نمود نمادین داشته است.

    نتیجه گیری

    نتایج برآمده از این پژوهش نشان می دهد، هر چقدر کنش شخصیت در زمان و مکان معین، در مرتبه وجودی بالاتری از امور مقدس قرار بگیرد، به همان میزان فضای قدسی ایجاد می شود و اشیاء و امور عادی، ظهور نمادین پیدا می کند. در فیلم های دیده بان و مهاجر، کنش شخصیت ها در رویداد معین و موقعیت بحرانی، فضای قدسی ایجاد می کنند و اشیاء و لوازم صحنه نمود نمادین می یابد.

    کلید واژگان: امور مقدس, کنش شخصیت, نماد, سینمای دفاع مقدس, دیده بان, مهاجر}
    Hamid Talkhabi *
    Aim

    The present paper seeks to explain symbolization in the Sacred Defense Cinema from Mircea Eliade's view, which is discussed in two Movies Didehban (The Scout) Mohajer (The Immigrant).

    Method

    The data have been gathered through library studies and watching the movies, and have been explained descriptively and comparatively.

    Findings

    According to Mircea Eliade, symbol has sacred manifestation, and man can acquire real knowledge of sacred realms through it and based on his own activism. Based on this view, a way to understand symbolization is investigating religions and denominations through ethnological and ritual lens. Each devotional and religious deed includes a part of symbolization and tries to direct religious man towards a truth beyond experience. For example, we can refer to Iranian warriors' activism during Sacred Defense, which has had symbolic representation and was scenic for people.

    Conclusion

    The results show that a sacred atmosphere will be created to the extent that the personality's act is in higher existential stage of sacred thing in certain time and place, and ordinary things and affairs acquire symbolic manifestation. In the movies Didehban and Mohajer, personalities' acts in certain event and critical situation create sacred atmosphere, and stage equipment and thing acquire symbolic representation.

    Keywords: sacred things, personality's act, Symbol, sacred defense Cinema, Didehban, Mohajer}
  • مرجان شهرکی فرخنده*، سید رسول موسوی حاجی

    نماد با ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه روان آدمی در ارتباط است. امروزه با بررسی و تحلیل نمایه های نمادین و اسطوره های به یادگار مانده از گذشتگان پی به تاریخ گذشتگان می بریم. پاره ای از نمادها که توسط فلاسفه و مورخان دینی به زبان قابل فهم امروزی ارایه شده، جهان بینی و برداشت های گذشتگان از عالم بیرون و پیرامونی را روشن می سازد و هرچه بیشتر به گذشته بشر بازگردیم، راز حقایق و محتوای فوق انسانی نمادها را که متعلق به ماورای قلمرو معانی و تجربه های معمولی است، از طریق عبور از ظاهر متن و راه یافتن به حقیقت و باطن آن که به منزله عبور از جهان محسوس و ورود به عالم باطن و حقیقت است، درمی یابیم. منطقه سیستان دارای زیارتگاه های بسیاری است که برای ساکنان آن ارزش و احترام خاصی دارد. فراوانی زیارتگاه ها و نمادهای خاص آن ها از جمله درخت گز، قربانگاه، تنور پخت نان، شاخ گاو و قرارگیری برخی از این بناها بر بلندای کوه خواجه که همواره از تقدس و جایگاه ویژه ای در ادیان مختلف برخوردار بوده، دارای اهمیت است. با توجه به این که تاکنون تحقیق و بررسی ویژه ای در ارتباط با این زیارتگاه ها صورت نگرفته، در این نوشتار سعی شده است به مدد پژوهش های میدانی و مطالعات کتابخانه ای، ریشه این نمادهای زیارتگاهی در زیارتگاه های سیستان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. نتایج حاصل از مطالعات بیانگر این مهم است که نمادهای مذکور متاثر از اعتقادات پیش از اسلامی و باورهای اسطوره ای ساکنان منطقه می باشد.

    کلید واژگان: نماد, باورها, زیارتگاه, کوه خواجه, سیستان}
    Marjan Shahraki Farkhondeh *, Seyed Rasoul Mousavi Haji

    The symbol is associated with the conscious and unconscious mental pronoun. Today, by examining and analyzing the symbolic profiles and myths of the remembrance of the past, we discover the past. Some of the symbols presented by philosophers and religious historians in today's intelligible language that illuminate the worldview and perceptions of the past and the outside world and return to the human past as much as possible and to the mystery of facts and content. The superhuman realizes symbols that are beyond the realm of ordinary meanings and experiences, by passing through the appearance of the text and finding its truth and inner meaning as the crossing of the perceptible world and entering into the inner world of truth and truth. Find out. The Sistan area has many shrines that have special respect and respect for its inhabitants. The abundance of shrines and their special symbols, including the Gaz tree, the altar, the bread-baking oven, the bull horn, and some of these monuments on Mount Khawaja, which has always been a sanctuary and special place in various religions, It is important. Due to the fact that no specific research has been done on these shrines so far, this article attempts to investigate the origins of these shrine symbols through field studies and library studies. To be studied and analyzed in Sistan shrines. The results of the studies indicated that these symbols are influenced by pre-Islamic beliefs and the mythical beliefs of the inhabitants of the region.

    Keywords: Symbol, Shrine, Kuh-e Khwajeh, Sistan}
  • زینب صادقی سهل آباد*

    در این مقاله ضمن بررسی آخرین داستان چخوف با عنوان «عروس خانم»، به بررسی دیدگاه های نویسنده درباره مسئله زن در آخرین مراحل سیر تحول ادبی وی پرداخته شده است. برای درک دیدگاه چخوف در این خصوص، باید به شرایط تاریخی که اثر در آن خلق شده واقف بود. همچنین ضمن بررسی داستان، نمادین بودن نام اثر و نام قهرمان آن، سرنوشت خاص قهرمان و علت پایان باز داستان بررسی شده است. چخوف زمانی این داستان را خلق می کند که روسیه در حال تحولات شدید بود و زمان گشودن درب های جدید به سوی آینده فرا رسیده بود، اما هنوز چشم انداز مشخصی از آینده وجود نداشت، با این حال نویسنده به نیروی جوان و تاثیر آن در سرنوشت کشور امیدوار بود و این مسئله در آخرین اثر او کاملا قابل رویت است. در پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ داده شده است که قهرمان زن ایده آل چخوف کیست. قهرمان زن ایده آل چخوف از سایر نویسندگان روسی متفاوت است. اگر در ابتدای قرن نوزده، زنان دکابریست ها که همراه همسران خود به تبعید رفتند، زنان ایده آل روسیه محسوب می شدند، در اواخر سده نوزده، زنانی که قادر به تعیین سرنوشت خود بودند، زنان ایده آل جامعه روسیه محسوب می شدند.

    کلید واژگان: زن, ایده آل, نماد, سرنوشت, روسیه}
    Zeinab Sadeghi Sahlabad *

    In this article, while examining Chekhov's latest story entitled "The Lady Bride", the author's views on the issue of women in the last stages of her literary development are examined. To understand Chekhov in this regard, one must be aware of the historical context in which the work was created. Also, while examining the story, the symbolism of the name of the work and the name of its hero, the special fate of the hero and the reason for the open end of the story have been examined. Chekhov created the story at a time when Russia was undergoing rapid changes and it was time to open new doors to the future, but there was still no clear vision for the future, yet the author hoped for a young force and its impact on the country's destiny. And this issue is quite visible in his latest work. The present study answers the question of who is Chekhov's ideal female heroine. Chekhov's ideal female protagonist was different from other Russian writers. If at the beginning of the nineteenth century, Decembrist women who went into exile with their husbands were considered the ideal women of Russia, in the late nineteenth century, women who were able to determine their own destiny were the ideal women of society.

    Keywords: woman, Ideal, Symbol, destiny, Russia}
  • معصومه برسم*، یوسف فاریابی

    قالیچه های نذری در واقع نوعی قالیچه های تصویری به ابعاد تقریبی 25در20 سانتیمتر هستند که در طرح ها و رنگ های متنوع، روی مقرب (سکوی وسط قدمگاه) گذاشته و یا گاهی اوقات بر دیواره قدمگاه آویزان می شوند، این قالیچه ها به عنوان عنصر آیینی، تزیینی و با هدف سپاسگزاری از برآورده شدن حاجات در اغلب قدمگاه های جنوب کرمان به ویژه حوزه جیرفت مشاهده می شوند که از نظر شیوه بافت، طرح و رنگ و نشانه های نمادین بکار رفته در آنها وجه اشتراک زیادی نسبت به هم دارند. هدف اصلی این مقاله واکاوی نمادهای گیاهی، جانوری، انسانی و هندسی در ساختار تصویری قالیچه های نذری است. سوال اصلی پژوهش پیش رو این است که؛ ساختار تصویری و ترکیب بندی نقوش قالیچه های نذری چگونه و با توجه به فرهنگ عامه، معناهای نمادین آنها چیست؟ ساختار تصویری و ترکیب بندی قالیچه های نذری از دو قسمت حاشیه و متن تشکیل شده است، متن قالیچه ها از نظر ساختار و فرم به صورت تصویری، نوشتاری یا تلفیقی بافته شده اند. شیوه گردآوری اطلاعات در این پژوهش به شیوه میدانی با بهره گیری از منابع باستان-شناسی، اسناد تاریخی، جمع آوری نمونه های تصویری و مصاحبه شفاهی با روستاییان و عشایر منطقه جیرفت صورت گرفته و روش پژوهش تحلیلی -تطبیقی با رویکرد معناشناسی است. از آنجا که مسئله نذر یک امر قلبی و شخصی است بنابراین اهداف بافندگان به نظر می رسد با توجه به تصاویر پیامبران و درخواست هایی که به صورت طلب حاجت و خوشبختی روی متن قالیچه ها بافته شده کارکرد آیینی و مذهبی ویژه ای داشته و بیانگر آرزوها و اعمال مردم این منطقه نسبت به مسئله نذر است. نذر و اعتقاد به عملکرد آن در باورهای دینی و مذهبی مردم جیرفت از یک سو و ترویج فرهنگ تشیع از سوی دیگر زمینه های اصلی بافت قالیچه های نذری است.

    کلید واژگان: جیرفت, قالیچه های نذری, نماد, ساختار تصویری}
    Massoumeh Barsam *, Yosof Faryabi

    Votive rugs are in fact a kind of small pictorial rugs with an approximate size of 25 x 20 cm that are placed in various designs and colors in the middle of the platform or sometimes hung on the wall of Ghadamgah (Foothold of saints and holy people in past). These rugs are as a decorative and religious element in most of the south Qadamgah of Kerman, especially in Jiroft that share similarities from the point of view of the texture, pattern, and symbolic signs.s, and geometric symbols in the visual structure of the Votive rugs, and main question in this research is, how is the visual structure and composition of the painting of the Votive rugs and what is symbolic meanings based on popular culture? The visual structure and composition of the rug consists of two parts, the margin and the text. The textures of the rugs are wiew in structure, form, image, text or composition. The method of collecting information in this field research is using archaeological resources, historical documents, collecting visual samples and oral interviews with villagers and tribesmen in Jiroft region and the analytical comparative research method is a semantic approach. Since the issue of Votive is a personal and spiritual matter,. the goals of the weavers identified, but based on the images and the name of the prophets, it seems to be requests for prayer and happiness on the text of the weaving rugs that these works have a certain religious and ceremonial function,

    Keywords: Jiroft, Votive rugs, symbol, Image structure}
  • فرزانه فرشیدنیک

    بررسی هنر در بافت اجتماعی آن، پیشینه ای طولانی در مطالعات هنر دارد. یکی از مهم ترین شاخه های پژوهش تاریخی هنر که رویکردی جامعه شناختی به هنر و هنرمندان دارد، بر تحلیل هنر در متن زمینه فرهنگی تاکید می ورزد و اروین پانوفسکی، که از سردمداران این رویکرد است، با تعریف آیکونولوژی، روشی برای تحلیل هنرهای تجسمی در بستر اجتماعی آن ارایه داد. در این شیوه، معنای هر عنصر بصری در رابطه مستقیم با ریشه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و غیره، در سه لایه یا سه سطح معنایی (شامل توصیف پیش آیکونوگرافی، تحلیل آیکونوگرافی و تفسیر آیکونولوژی) مورد خوانش قرارگرفته و از شرح به تحلیل و در نهایت، به تفسیر اثر می رسد. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد آیکونولوژی انجام گرفته، نماد «شمسه هشت»، در بستر اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. شمسه هشت از جمله نمادهایی است که از دوران باستان و پیش از اسلام در هنرهای ایرانی قابل مشاهده است، اما پس از اسلام و به ویژه در دوران تشیع، استفاده از این نماد از گستردگی بیشتری برخوردارگشته است که قابل مقایسه با سایر شمسه ها نیست که در تاریخ هنر ایران مورد استفاده قرارگرفته اند. این فراوانی، در آثار هنری معاصر به ویژه گرافیک کاملا مشهود است. در این پژوهش، دلایل ماندگاری این نماد در بستر اجتماع در طول تاریخ تا دوران معاصر و گستردگی استفاده از آن در گرافیک معاصر در سیر تحول و تطور معناشناختی آن بررسی شده و لایه های معنایی شمسه هشت براساس روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی مورد واکاوی قرارگرفته است.

    کلید واژگان: شمسه هشت, آیکونولوژی, جامعه شناسی هنر, نماد, گرافیک}
    Farzaneh Farshid Nik

    The study of art in its social context has a long history in art studies. One of the most important branches of historical art research, which has a sociological approach to art and artists, emphasizes the art analysis in the cultural context. Ervin Panofsky is one of the pioneers of this approach who provided a way to analyze the visual arts in its historical and social context by defining iconology. In this way, the meaning of each visual element is described in direct relation to cultural, social and religious roots, in three layers or three semantic levels (including pre-iconography, iconography and iconology) and finally, interprets the art works.In this article, which has been done in a descriptive-analytical method with an iconological approach, the symbol of the “Octagonal Star” has been studied in a social and cultural context. The “Octagonal Star” is one of the symbols that can be seen in Iranian arts since ancient times before Islam, repeatedly. After Islam, especially during the Shiite periods, the use of this symbol has become more widespread that is not comparable to other kinds of geometrical stars in the history of Iranian art. This abundance is quite evident in Iranian contemporary art, especially graphics. In this research, the reasons of the popularity of this symbol is studied and analyzed in the context of society throughout history up to the contemporary era based on Ervin Panofsky's iconological method.

    Keywords: Iconology, Octagonal Star, sociology of art, symbol, Graphic}
  • کریم خانمحمدی*، مریم غازی اصفهانی
    در این مقاله پدیده انگشتر به عنوان نماد و نشانه ای از فرهنگ در میدان نقش جهان اصفهان، بررسی نشانه شناختی شده است. همان گونه که در متون اسلامی نیز آمده است، انگشتر دارای کارکردهای مادی و معنوی است و در همه اعصار مورد استقبال مردم بوده و متناسب با باورها و فرهنگ خود از آن بهره برده اند. ازآنجا که نمادها و نشانه ها جایگاهی بی بدیل در حفظ و ترویج فرهنگ دارند، توجه به پدیده انگشتر از بعد فرهنگی دارای ارزش و اولویت بسزایی است. نگارنده، انگشتر را دارای معنا و مفهوم فرهنگی دانسته و با بهره گیری از فنون گوناگون، ازجمله مصاحبه، مشاهده، مشارکت و بررسی اسناد، کارکردهای آشکار و پنهان، دلالت های صریح و ضمنی و همچنین جنبه اسطوره ای آن را بررسی کرده است. این پژوهش نشان می دهد که چگونه یک شیء به ظاهر معمولی بر ارزش ها و باورها دلالت دارد. نگارنده طبق سنت نشانه شناسی از سطوح معنای انگشتر عبور کرده و به جست وجوی معنا و مفهوم این پدیده در اعماق ذهن افراد و توصیف آن معانی پرداخته است. کارکرد آشکار انگشتر تزیینی است، اما انگشتر حاوی کارکردهای پنهان ارتباطی و اقتصادی است. معنای صریح انگشتر «زینت»، «حلقه ازدواج»، «مهر/ خاتم» است، اما معنای عمیق و مضمر آن «هویت اجتماعی» است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, انگشتر, نماد, نقش جهان, اصفهان}
    Karim Khanmohammadi *, Maryam Ghazi Esfahani
    In this paper, the phenomenon of ring symbol and sign of culture in Isfahan’s Naqsh-e-Jahan Square has undergone a semiotic study. Just as the Islamic texts read, the ring has spiritual and material functions and it has been welcomed by people in all ages and they used it in proportion to their culture and beliefs. Since symbols and signs possess a paralleled status in maintaining and promulgating culture, the ring culturally has marked priority and valuation, if attended. The author says the ring has a cultural concept and he has examined explicit and implicit denotations as well as its mythological aspect by using different skills including interview, observation, participation and survey of documents and overt-covert functions. This paper shows that how a usual object denotes values and beliefs. The author moves through the meaning levels of the ring based on tradition of semiotics and has looked for the sense of phenomenon in people’s deep minds and has described the meanings. The public function of the ring is decorative, but it contains the hidden economic and communicative functions. The explicit sense of the ring is “ornamentation”, “engagement ring” and “seal/inlay”, but its implied and deep sense is “social identity”.
    Keywords: Semiotics, Ring, symbol, Naqsh-e-Jahan, Isfahan}
  • جمال طالبی قره قشلاقی*

    یمثل الادب الصوفی لونا من الوان الادب الرفیع یحمل فی طیاته اسمی المعانی وخصایص السمو الروحی. وقد نهل محمود حسن إسماعیل من معین التجربه الصوفیه خاصه فی دیوانه "صوت من الله" الذی یمثل مرحله متمیزه من مراحل التطور الشعری عنده، حیث تحولت قصایده إلی مناجاه یستلطف فیها الذات الظمای بالذات الإلهیه. هذه الدراسه تعرض بمنهجها الوصفی والتحلیلی مکونات الخطاب الصوفی فی شعر محمود حسن إسماعیل وتدرس إشراقاتها ورواها من خلال مجموعته "صوت من الله". واهم النتایج التی توصلت إلیها الدراسه هی ان الشاعر وظف فی دیوان "صوت من الله" بعض افکار الصوفیه منها وحده الوجود، والفناء فی الذات الإلهیه، وانعکست هذه الروی فی بناء قصایدها وتراکیبها، فحولتها إلی قصیده رویا صوفیه حلق الروح فیها فی عوالم جدیده وتخلص الجسد من مادیته. ومن جانب آخر، یشکل حب الذات المطلقه المبدا الاساس فی دیوان "صوت من الله" إذ اعتق روحه من قیود الجسد فرحل إلی اقاصی الوجود وسما به نحو الاتحاد مع الذات الإلهیه والفناء فیه. ومن الناحیه اللغویه، تمیزت اللغه الصوفیه لدی محمود حسن إسماعیل بتوظیف بعض الرموز الصوفیه التی لها دلالات ظاهره وخفیه، منها النای، النور والخمر التی تکثر فی شعره مقارنه بالرموز الاخری، وذلک باسلوب زاد المعنی جمالا وروعه.

    کلید واژگان: الشعر العربی المعاصر, تحلیل الخطاب, التصوف, الرمز, محمود حسن إسماعیل}
    Jamal Talebi Ghareghashlaghi*

    Sufi literature is a kind of transcendent literature that contains sublime meanings as well as high spiritual attributes and characteristics. Mahmoud Hasan Ismail inspired by the Sufi experience, which represents a special stage in the evolution of his poetry has represented transcendental themes in his work Soot Min Allah (The Voice of God), which is the manifestation of his thirsty soul in reaching the absolute divine essence. This study through a descriptive and analytical method represents the components of the Sufi discourse in the poetry of Ismail and examines its brightness and visions through his collection "The Voice of God". The most important finding of the study is that the poet in his mystic speech exceeded the limits of intertwining with the ideas and references of Sufism. This is reflected in the construction of his poems, images and compositions, turning it into a mystical vision where the soul flew in new worlds and rid the body of its material. On the other hand, an absolute self-love is the basic principle in “The Voice of God”, whose spirit is emancipated from the flesh of the flesh, so he goes to the ends of existence and calls it towards union with the divine self and its annihilation. In linguistic terms, the Sufi language of Ismail was characterized by the employment of some mystical symbols that have visible and hidden connotations, including flute, light and wine, which abound in his poetry compared to other symbols, in a manner that has increased the meaning of beauty and splendor.

    Keywords: Contemporary Arabic Poem, Sufi Discourse, Sufism, Symbol, Mahmoud Hasan Ismail}
  • آزاده پشوتنی زاده*
    تفسیر درخت زندگی، در هنر با نگرش های سمبولیک و اسطوره ای همراه است. همانطور که در شناسنامه کتاب: «توضیحاتی درباره ی ساختار/ زمینه های اسطوره ای درخت زندگی به همراه نمونه ها و تصاویر هنری» بدان اشاره رفته است. اما این وجه ی نمادین با رویکردی آیینی و دینی آمیخته شده است. هنرمندانی که به تجسم و تصویر درخت زندگی پرداخته اند، از توصیفات موجود در ادبیات دینی ملل گوناگون بهره برده اند.موضوعیت درخت زندگی و بررسی آن از ابعاد ادیان توحیدی در متون و ادبیات دینی مختلف قابل پیگیریست؛ اما ارتباط کهن الگوی درخت زندگی و تاثیر و تاثرات آن بر اندیشه و آثار هنرمندان ادوار، مناطق و سبک های مختلف هنری، امر قابل توجهیست که این نویسنده توانسته است آن را در یک مجموعه منسجم گردآوری نماید. این نوشتار سعی دارد با گردآوری های کتابخانه ای و اسنادی به روش مطالعه ی تطبیقی آثار هنری و ادبیات دینی ملل مختلف به تحلیل و توصیف مبحث درخت زندگی بپردازد. رویکرد نویسنده، راجر کوک در نمادپردازیهای آیینی درخت زندگی، بازه ی گسترده ای از هنر و هنرمندان را دربر می گیرد که از ناخودآگاه مذهبی هنرمندان مدرنی چون موندریان، پل کله و برانکوزی تا نقش برجسته های باستانی کشورهای مختلف و توصیفات موجود در ادیان الهی و یا غیرتوحیدی نشات گرفته است.
    کلید واژگان: درخت زندگی, اسطوره, راجر کوک, سمبل, هنر}
    Azadeh Pashootanizadeh *
    The interpretation of the Tree of Life is made with the symbolism and mythology. This view is included in the book ID (first page of the book). The symbolic form of the tree of life is similar to the view of religions and rituals. Artists use the Bible texts to illustrate the tree of life. The ancient pattern of the tree of life is associated with religious descriptions in monotheistic religions. The important thing is that the Archetype of the Tree of Life has influenced the thoughts and works of different artists from different times and styles and nations. Roger Cook, the author of this book, has been well versed in collecting a coherent set of artwork related to the ancient pattern of the tree of life and this is a very important and sensible issue.( In fact, the significance of the issue is the effect of an archetype in a common visual culture among all peoples and nations. The archetype of the tree of life, described in the religious literature, has been specially imparted in the minds and works of the arts of various artists from the classical and romantic style to the postmodern. It is interesting to conceive of a metaphysical and mystical idea by artists of nations, styles and times. Here are some questions: 1- What is the relation between the tree in mystical thoughts and the tree in myth? 2- What steps has the tree symbol undergone in transforming from myth to art? This article is composed of library and documentary studies in a comparative study of religious literature and artwork of various nations and thus enters the analysis and description of the tree of life. (Research Methodology)
    Keywords: The Tree of Life, myth, Roger Cook, Symbol, art}
  • حمید آورزمانی *، حمیده صفایی نبات

    احساس ناامنی امری نسبی است و برحسب زیست جهان اجتماعی کنشگران و تجربه زیسته آنها متفاوت است. هدف این پژوهش واکاوی معنا، تجارب زیسته، زمینه ها، علل و پیامدهای احساس ناامنی زنان حاشیه نشین شهری است که بدین منظور با بهره گیری از روش شناسی کیفی، متد نظریه مبنایی، ابزار مصاحبه نیمه ساخت و روش نمونه گیری هدفمند با 33 نفر از زنان شهرک محمد آباد واقع در جنوب شهرستان شهریار مصاحبه به عمل آمد. داده های گرداوری شده پس از مراحل کدگذاری به جهت تفسیر معنا و تعیین شرایط علی، زمینه ها و پیامدهای احساس ناامنی زنان، مقوله بندی و تحلیل شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که 4 نوع احساس ناامنی (جانی، روانی، منزلتی و اخلاقی) در تجربه زیسته زنان حاشیه نشین شهری وجود دارد. همچنین اختلال در شخصیت، اختلال توزیعی، اختلال نمادی به عنوان شرایط علی، عدم خوانایی فضا و شیء وارگی بدن زنانه به عنوان زمینه ها و فرسایش (ارتباطی و اجتماعی) به عنوان پیامد احساس ناامنی زنان حاشیه نشین شهری کشف گردید.

    کلید واژگان: احساس ناامنی زنان, حاشیه نشینی شهری, اختلال توزیعی و نمادی, عدم خوانایی فضا, فرسایش}
    Hamid Avarzamani *, Hamideh Safaee Nabat

    Unsafe is a relative thing in terms of environmental and social world and lived experience of different actors. The aim of this study is to analyze the meaning, the lived experiences, backgrounds, causes and consequences of Unsafe women's slums dwellers is the purpose utilizes the methodology of qualitative, grounded theory method, semi-structured interviews with 33 women and purposive sampling Mohammad Abad Located in the south of the city shahriar settlements were interviewed. The collected data is then encoded to interpret the meaning and determine the causal conditions, context and consequences of Unsafe female, categorize and analyze. The results indicate that the 4 types of insecurity (physical, mental, status and moral) women living in slums experience there. As well as personality disorder, disorder of distribution, disorder symbol as causal conditions Illegibility space and reification of the female body as fields and erosion (social and communicative) was discovered as a result of insecurity of women slum dwellers.

    Keywords: Women's Unsafe, Urban slums, disorder distribution, symbol, Illegibility space, Erosion}
  • Marziyeh Mohammadzadeh
    The tragedy of Imam Husayn martyrdom (the  son of Imam Ali (pbuh), the grandson of The Prophet, 10 Muharram in the year 61 AH (in AHc: October 9, and in AHt: October 10, 680 CE) occurred in Karbala plain, beside Forat river in Iraq. Yazid, the son of Moavie, the second Umayyad Caliphate sent his messengers to pay pledge/kneel and he didn’t accept because of his deviation from Islam religion. The respected personality of Imam Husayn among the Muslims, the depth of the tragedy and telling the details of the event by the survivors namely his sister and son caused grief in important cities including Mecca, Medina and Kuffe and it was developed in all Islamic countries as the respect to this tragedy was prevalent in the Muslim culture namely Shia people. Shia people all over the world mourn the head of the martyrs to keep the sad event for ever and they applied some symbols in their mourning and they are held over the time in the form of special rites during Moharam and Safar. The frequency of the symbols indicates the deep effect of Ashura tragedy in Shia culture. The symbols have different names in different cultures of Islamic countries. The reasons and the method of the application of mourning symbols in various Islamic countries namely the pathology of the symbols in terms of negative effects on the principle of the aim of Imam Husayn are the main objective of the present study.
    Keywords: Ashura, Imam Husayn (pbuh), mourning, Symbol}
  • اکرم نوری*، فاطمه کاتب
    آیین ها و رسوم همواره از عقاید، فرهنگ و تاریخ ریشه می گیرند، مانند آیین های سوگواری که از عقاید کهن بر می خیزند. یکی از سنت های سوگواری در خراسان، پهن کردن قالی بر روی قبر است که هنگام جمع آمدن افراد بر گرد قبر متوفی و در روزهای مناسبتی انجام می شود. قالی نیز به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین هنرهای سنتی ایران، وجه دیگر این آیین است که بر اهمیت آن می افزاید. محور و هدف این پژوهش، مفهوم قالی بر روی قبر در سوگواری های خراسان است و این سوالات مطرح می شوند که معنا و مفهوم این سنت چیست؟ و قالی بر روی قبر چه مفهومی را به ذهن می رساند؟ این پژوهش به روش توصیفی و تاریخی انجام شده که اطلاعات آن از منابع کتابخانه ای، اینترنتی و مصاحبه با افراد سالخورده و آگاه به این سنت، گردآوری شده است. قالی که نمادهای تصویری بسیاری را در خود جای داده است در این آیین، خود به نماد تبدیل می شود. در این پژوهش این یافته و نتیجه حاصل می شود که قالی بر روی قبر در آیین های سوگواری خراسان، نماد خانه جدید و ابدی انسان است. خانه ای که انسان در آن برای آخرین بار با دوستان و آشنایان خود وداع می کند.
    کلید واژگان: : آیین سوگواری, رسوم خراسان, قالی, نماد, قبر}
    Akram Noori *, Fateme Kuteb
    Rites and traditions are rooted in beliefs, culture and history, such as the rituals of the mourning of ancient beliefs. One of the mourning traditions in Khorasan is the spreading of a carpet on the grave, which occurs when people gather around the deceased grave and on the days of the occasion. Carpet as one of the most important and most important traditional arts in Iran is another aspect of this ritual which adds to its importance. The purpose and purpose of this research is the concept of carpet on the grave in the mourns of Khorasan, and these questions are raised about what the meaning of this tradition is. What does the concept of carpet on the grave bring to mind? This research has been carried out in a descriptive and historical manner, which has been gathered from library resources, internet and interviews with elderly people who are aware of this tradition. The carpet that holds many image icons in this ritual turns into an icon. In this research, it is found that carpet on the grave in Khorasan mourning rituals is the symbol of a new and eternal human home. A house where the man farewell to his friends and acquaintances for the last time.
    Keywords: mourning ritual, Khorasan customs, carpet, symbol, tomb}
  • فائزه تقی پور*، سپهر خلجی، آسیه معینی
    این پژوهش، با هدف بررسی مولفه های فرهنگی مجموعه انیمیشن های پربیننده کودکان انجام یافت. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود. جامعه آماری شامل 15 قسمت مجموعه انیمیشن باب اسفنجی، شلوار مکعبی تولید شده توسط کمپانی نیکلودین بود و همه این انیمیشن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین یافته های به دست آمده در پنج گروه اصلی شامل: ارزش ها، هنجارها، ضدهنجارها، نمادها و هویت دسته بندی شد. نتایج نشان داد که این مجموعه کارتونی با ارایه و تبیین ارزش های اجتماعی، دینی و اقتصادی و هنجارهای قانونی در جامعه پذیری مخاطبان نقش داشته، الگوهای رفتاری در برقراری انواع روابط اجتماعی را معرفی کرده و خشونت، بی احترامی به دیگران و رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی را نیز در معرض دید بینندگان قرار می دهد. همچنین در این کارتون از نمادهای غیرکلامی برای انتقال پیام ها بسیار استفاده شده است. این مجموعه انیمیشن از انواع نمادها در جهانی کردن هویت تمدن غربی بهره گرفته به طوری که بیننده در هر جای دنیا که باشد با فرهنگ امریکایی کاملا ارتباط برقرار می کند. مولفه هایی مانند ارزش اجتماعی، خشونت، نمادهای غیرکلامی و هویت تمدن غربی در مجموعه انیمیشن «باب اسفنجی، شلوار مکعبی» بیشتر بکار رفته و به هنجارها در مقایسه با ارزش ها و ضدهنجارها کمتر پرداخته شده است.
    کلید واژگان: ارزش, انیمیشن, نماد, هنجار, هویت}
    Faezeh Taghipour *, Sepehr Khalaji, Asieh Moeini
    This study examined the cultural component of popular children's animations. Comparative method of qualitative content analysis was performed. The animations to be analyzed include 15 episodes of  the an American animated television series "SpongeBob Square Pants" which was produced by Nickelodeon company. The results were classified into five main groups based on the research questions including: 1- values ( social values, religious values and economic values), 2- norms ( legal behavior, loving behavior, respect for others, punished violators respect to the customs , law enforcement and compliance with other conditions), 3-anti-norms (violence, disrespect for others, immoral behavior, illegal behavior, codes of behavior, behavior contrary to the customs, disregard for the feelings of others, lack of accountability and inattention to religious behavior, unlike the others), 4- symbols (verbal and non- verbal symbols) and 5- identity (professional identity, national identity, cultural identity, civilizational identity and ethnic identity). The study concluded that social, religious and economic values and legal norms provided by these series are involved in the socialization of audience and introduction of the established social behavior patterns.
    Keywords: Value, animation, SpongeBob, Symbol, The norm, Identity}
  • سید حسین نبوی، طاهره مرادی نصاری
    خودکشی یکی از مسائل اجتماعی مهمی است که شیوع روزافزون آن در استان ایلام، بحرانی را پدید آورده است. پژوهش حاضر، تنها با هدف مطالعه زمینه فرهنگی خودکشی در جامعه ایلام انجام شده است. برای رسیدن به این هدف از رهیافت جامعه شناسی فرهنگی الگزندر بهره گرفته ایم. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در جامعه ایلام، خودکشی، نمادی برای اعتراض به وضع موجود است و به عنوان شر و امری شوم، رمزدهی شده است. درباره خودکشی نیز دو روایت اصلی وجود دارد: تقدیرگرایانه و رهایی بخش. با تحلیل بازنمایی، رمزدهی و روایت های خودکشی درمی یابیم که این کنش به منظور به رسمیت شناخته شدن انجام می شود. برای کاهش خودکشی، ایجاد تغییرات هوشمندانه در نظام ارزشی، هنجاری، و تفسیری موجود، ضروری است و انجام این کار مستلزم سیاست گذاری فرهنگی است تا در معنایی که خودکشی برای کنشگران دارد، تغییری اساسی ایجاد کند؛ نخست اینکه لازم است که پیوند فرهنگی میان نیاز سائق به رسمیت شناخته شدن، با استفاده ابزاری از کنش خودکشی، گسیخته شود. دوم اینکه هر دو نسل را برای به رسمیت شناختن یکدیگر آماده کند. نسل والدین برای پذیرش نسل جوان آمادگی ندارد. نسل جدید نیز برای نسل گذشته، مشروعیتی قائل نیست؛ بنابراین، روابط بین دو نسل، به روابط قدرت و مقاومت تبدیل شده است. نسل جدید مقاومت می کند و نسل گذشته جز اعمال مقتدرانه ارزش ها، هنجارها، و تفسیرهای خود، چاره دیگری ندارد؛ بنابراین، سیاست گذاری باید در ارزش ها، هنجارها، و تفسیرهای هردو نسل، جرح و تعدیل ایجاد کند.
    کلید واژگان: جامعه شناسی فرهنگی الگزندر, الکساندر, نماد, رمزگان, روایت, به رسمیت شناخته شدن}
    S.H. Nabavi, T. Moradi Nasari
    Suicide is one of the important problems the prevalence of which has brought about a crisis in Ilam province. Numerous studies have been carried out, but have not adequately addressed the cultural causes (meaning). Hence, the main issue in the present research is what is the meaning of suicide among the people of Ilam? To achieve the response, the strong program approach in the cultural sociology of Alexander and Smith was used. The method is of a qualitative kind; it is based on the "strong program". In this research, due to the subject and the conditions, purposive sampling was used. The sample includes all individuals who have had suicide attempts (unsuccessful) in the province during the period from September to December 2014, or relatives of those who have committed suicide. Data collection techniques, included observation and interviews with either people who had committed suicide some of their relatives. The data was supplemented through interviews with hospital personnel, university professors, researchers and informant individuals, referring to articles and publications; news reports and press releases; sites and weblogs; as well as proverbs, poems, etc. The results show that in Ilam society, suicide is a symbol of the objection against the status quo and is codified as evil. There are two main narratives about suicide: fatalism and salvation. Through analyzing the symbols, codes and narratives of suicide, it is understood that suicide is thought to be a way the person is recognized.
    Keywords: Cultural Sociology of J.C. Alexander, Symbol, Code, Narrative, Recognition}
  • فرح امینی لاری*، نسرین عتیقه چی
    آداب و سنن هرمزگان مانند تمامی آیین‏ ها و آداب و رسوم ها، سرشار از نمادها و نشانه ‏هایی است که درک و دریافت آن مستلزم شناخت باورها، عقاید و فرهنگ عامیانه‏ ی بومیان این منطقه و در نتیجه آشنایی با هویت ملی است. رنگ در کنار زیبایی‏ ها و ویژگی‏ های روانی خاص خود، از عناصر بصری مهم و تاثیرگذار در آیین ازدواج بومیان هرمزگان است که در آداب و رسوم و آیین‏ های این منطقه نمود ویژه ای دارد. مطالعات کتابخانه‏ ای و مشاهدات میدانی نشان می‏ دهد؛ در آیین ازدواج بومیان هرمزگان دو رنگ سبز و قرمز پرکاربردترین رنگ‏ها هستند. در پژوهش حاضر به منظور آشنایی با جنبه‏ های نمادین این دو رنگ و معنا و مفهوم آنها در آیین ازدواج، ابتدا اطلاعات لازم در مورد مراحل مختلف آیین‏های مربوط به ازدواج که رنگ سبز و قرمز در آنها نقش بارزی دارد جمع آوری، سپس با استفاده از روش توصیفی تحلیلی وجه نمادین آنها بررسی شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می ‏دهد که کاربرد این دو رنگ در آیین‏ ازدواج هرمزگان علاوه بر جنبه‏ ی زیبایی ، مفاهیمی نمادین دارد و با مضمون آیین مورد نظر مرتبط می باشد.
    کلید واژگان: نماد, رنگ قرمز, رنگ سبز, آیین ازدواج, هرمزگان}
    F. Amini*, N. Atighehchi
    Customs and traditions of Hormozgan, like all other rituals, are full of signs and symbols and understanding them requires a realization of common beliefs, faiths and folk culture of this region and therefore a knowledge of its national identity. Color, in addition to its beauty and specific psychological characteristics, is one of the most important and significant factors in wedding rituals of Hormozgan which is one of the main features of the rituals of this ethnic. Studies and fieldwork have shown that in wedding rituals of Hormozgan two color, green and red,are used the most.
    In this research, in order to study the symbolic aspect of these colors and their meaning in customs and rituals of wedding in Hormozgan, firstly, the information about different customs and rituals in which these colors play a significant role has been collected. Then using analytical descriptive methods, their symbolic aspect has been examined.
    The result of this study indicates that the colors green and red, beside their beauty, have symbolic meanings related to the concept of respective rituals.
    Keywords: symbol, red color, green color, wedding ritual, HormozganAnchor}
  • Hassan Tajik Mohammadieh, Ata Mohammad Radmanesh, Mehrdad Chatraei
    The horse especially those in black or white assume a much enigmatic stance in the Iranian culture and as we know, color plays the role of the decoder to a great number of concepts in legends. The black color represents often mourning and darkness. In Europe, the black color is viwed negatively. A person wearing black, or a black snake both are deemed as icons which represent dark and hopelessness. The dead are celebrated in black atmosphere within the church. Black, as opposed to white, was normally regarded as Ahriman and the forces related to him such as falsification, wickedness and evil throughout the ancient Iranian legends. From the very beginning of the "Legend of Creation", Ahura Mazda is in the bright Upper-World whereas Ahriman resides in the dark Lower-World. Nonetheless, in the same culture, black enjoys aspects of positive connotation such as in the black horses of the Kings in the Shahnameh which would signify their power. The color of the horse is often proportionate to the character of its rider in so far as the horses of heroes such as Kay Khosrow and Siyavosh are black ones too. Conversely, white in most cultures particularly in the Iranian one, is included within the colors which enjoy positive connotation notwithstanding a few exceptions. Among them, white horses and black ones have variant and significant stances and roles in the Persian Literature and Culture. The present article aims at a comparative study of the "black' and "white" horses in the Shahnameh of Ferdowsi.
    Keywords: Horse, Symbol, Color, White, Black}
  • رضا احمدی، محمدحسین سرایی، یعقوب مرادی
    در سال های اخیر که شهرهای جهان در بازار پرزرق وبرق جهانی باهم رقابت می کنند مسئله تصویرسازی شهری اهمیت زیادی یافته است. هدف این تحقیق بررسی تصور شهروندان از شهر دزفول با تاکید بر عوامل نشانه ای و اجتماعی حاکم بر این شهر می باشد. روش تحقیق و گردآوری مطالب پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری موردبررسی، مردم شهر دزفول می باشند. برای این منظور از روش نمونه گیری تصادفی با حجم 384 نفر استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ساختار نمادین این شهر شدیدا تحت تاثیر سه گروه از نشانه های شهری تاریخی، مذهبی و دفاع مقدس می باشد. هر یک از نشانه های فوق گفتمان خاصی را نمایندگی می کنند. مدیریت شهری سعی در معرفی دزفول به عنوان شهری تاریخی، مقاوم و جنگ زده دارد؛ اما مردم این شهر را تاریخی و مذهبی تصور می کنند. در این رابطه دو گروه قابل شناسایی می باشند. گروه اول کسانی هستند که در متن شهر قرار داشته، دزفول را شهری تاریخی می دانند و از آن اصالت و هویت طلب می کنند. گروه دوم که اغلب در حاشیه ماندگان شهر هستند، دزفول را شهری مذهبی تصور می کنند. درواقع کسانی که احساس تعلق چندانی به تاریخ به عنوان پشتوانه هویتی گروه اول ندارند، برای اینکه پشتوانه هویتی مستقلی برای خود بسازند و دست به غیر سازی با آنان بزنند، مذهب را به عنوان پشتوانه هویتی خود در زندگی شهری برگزیده اند.
    کلید واژگان: نماد, نشانه, نشانه شناسی شهری, تصویرسازی شهری, شهر دزفول}
    Reza Ahmadi, Mohammad Hosein Saraei, Yaghoub Moradi
    In recent years that world wide citien Ar in compefition in world glorious market, urban imaging has been of utmost important. The purpose of this study is to investigate the citizen,s image of Dezful city with the emphasis on the semiotic and social factors in this city the metodhology of the research is documentary, navigator,explanutary and analytical. The statistical society was the people living in Dezful.Therefore, quota sampling with the population of 384 has been used. The results show that Dezful the symbolic structure of this city is severly influeneced by there groups of civil semiotic of historical, Religious and imposed war, each of which is the representative of pecwliar. Civil management tries to introduce Dezful as a historical, resistant,war suffered,but people consider this city as being historical and religious. In this respect two opposing gtoups can be indentified. The first group are those people who live in downtown and knows Dezful as a historical city and rely on it for their identity. The second group which are in suburb area consider Dezful as a religious city,in fact the later are not interested to accept history as supporting identity for the former group identity they have chosen religion as their supporting identityin city life in ortder to make independent identity for themselves and to insolate themselves from the former.
    Keywords: Symbol, Sign, Urban Semiotics, Discourse, Urban Discourse, Dezful}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال