به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « intercultural communication » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « intercultural communication » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • هادی خانیکی، ابراهیم ترکی هرچگانی*

    در این مقاله تلاش داریم تا به تحلیل و ارزیابی نقش گفت وگو در ارتباطات میان ‎فرهنگی و پیامدهای آن بر صورت بندی هویت بپردازیم. با نشان‎دادن وضعیت کنونی جهانی و درهم آمیختگی بیش از پیش فرهنگ ها، نژادها، گروه های قومی و... ، به این موضوع پرداخته ایم که هرگونه ارتباطات بین فرهنگی مبتنی بر پذیرش و فهم دیگری و تفاوت، به ضرورت نیازمند گفت وگو با دیگری است. از سوی دیگر رویکردهای چندفرهنگ گرایی و همچنین بین فرهنگ گرایی به عنوان  دو دیدگاه اصلی در زمینه جهانی شدن امروز و اختلاط بیش از پیش فرهنگ ها مورد توجه قرار گرفته است. در خلال این امر و با استفاده از دیدگاه های دو نظریه پرداز اصلی این حوزه، "بوبر" و "باختین"، نشان داده ایم که گفت وگو ذات و ماهیت هرگونه ارتباط بین انسان ها، فرهنگ ها و گروه های مختلف است و چنین وضعیتی نیازمند فهم عمیق تر از دیگری و جایگاه آن در شکل گیری هویت و چیستی خویشتن خواهد بود. همچنین نشان می ‎ دهیم که هویت ها، همواره امری رابطه ای بوده و در نسبت ما با دیگری است. نسبت با دیگری تنها در گفت وگویی است که از حالت خصمانه به پذیرش تفاوت منجر می شود. اما آنچه اهمیت دارد مفصل بندی چنین گفت وگویی در زمینه ای جهانی است که تضادها ممکن است جایگزین تفاوت ها شود. بنابراین در کنار مفصل بندی گفت وگو، باید بتوان پیکربندی نوینی از جایگاه "من" و در عین حال "دیگری" ارائه کرد که به ‎واسطه آن گفت وگو امکان پذیر شود. این مقاله اشکال مختلف چنین مفصل بندی را ارزیابی کرده و تلاش دارد تا بر ساخت هویت بر مبنای چنین وضعیتی را تبیین کند.

    کلید واژگان: گفت وگو, ارتباطات میان فرهنگی, چندفرهنگ گرایی, هویت}
    Hadi Khaniki, Ebrahim Torki Harchegani *

    In this article, we try to analyze and evaluate the role of dialogue in intercultural communication and its consequences on identity formation. By showing the current global situation and the intermingling of cultures, races, ethnic groups, etc. we have addressed the issue that any intercultural communication based on the acceptance and understanding of others and differences, necessarily requires a conversation with another. On the other hand, the approaches of multiculturalism and interculturalism as two main perspectives in today's globalization and the mixing of cultures have been taken into consideration.In the meantime by using the views of the two main theorists of this field, Buber and Bakhtin, we have shown that dialogue is the essence and nature of any communication between people, cultures and different groups, and such a situation requires  a deeper understanding of the other and its place in the formation of one's own identity and essence. We also show that identities are always a relational thing and are in our relationship with others. The relationship with the other is only in dialogue, which leads to the acceptance of difference from a hostile state. But what is important is the articulation of such a dialogue in a global context where contradictions may replace differences. Therefore, in addition to detailing the conversation, it should be possible to present a new configuration of my position and at the same time of another, through which the conversation becomes possible. This article evaluates the different forms of such articulation and tries to explain the construction of identity based on such a situation.

    Keywords: Dialogue, Intercultural Communication, Multiculturalism, Identity}
  • امیررضا عباس زاده باویلی *، حسن بشیر، سید مجید امامی

    سرود «سلام فرمانده»، پدیده ای بود که به فاصله کمتر از یک سال از انتشار آن در ایران، توانست به حداقل 35 نسخه به زبان ها و گویش های مختلف بازتولید شود و زنجیره ای از ارتباطات میان فرهنگی را شکل دهد که در مجموع بتوان به آن به عنوان یک پدیده فرهنگی ارتباطی نگریست. این سرود در جمهوری آذربایجان نیز به زبان ترکی بازتولید شد. مسیله این پژوهش، بررسی تحلیل گفتمان مقایسه ای نسخه فارسی و ترکی با رویکرد ارتباطات میان فرهنگی است. روش مورد استفاده تحلیل گفتمان به روش عملیاتی پدام است. چارچوب نظری نیز مبتنی بر نظریه مذاکره بر سر هویت است. بر اساس یافته های این مطالعه، به طورکلی این سرود در خارج از مرزهای ایران، به خصوص برای اقلیت های شیعیان در قفقاز، نمودی از مقاومت فرهنگی شیعیان در برابر فرهنگ جهانی شده غربی، درک و بازتولید می شود. گروه های مختلف برای حفظ و انتقال هویت گروهی مذهبی خود به نوجوانان و کودکان، به بازخوانی و بازتولید این اثر روی آوردند. گفتمان حاکم بر نسخه ترکی آذربایجانی حول سه دال اساسی «معرفی امام زمان(عج) به نوجوانان»، «انتظار فعالانه ظهور امام زمان(عج)» و «ساخت آینده آذربایجان، متناسب با هویت مذهبی» تشکیل یافته است. در مقایسه نسخه ترکی با نسخه فارسی، دو دال اساسی «معرفی امام زمان (عج) به نوجوانان» و «انتظار فعالانه ظهور امام زمان (عج)»، که گفتمان نسخه فارسی نیز حول آن شکل یافته بود، تکرار شدند. همچنین در نسخه ترکی آذربایجانی به دو مفهوم «وجود زمینه های تشکیل حکومت اسلامی در آذربایجان» و «احساس تعلق به جبهه مقاومت» اشاره شده که در نسخه فارسی وجود نداشتند و برای اولین بار در این نسخه مطرح شده است.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, سرود «سلام فرمانده», جمهوری آذربایجان, ارتباطات میان فرهنگی}
    A. Abbaszadeh *, H. Bashir, S.M. Emami

    The hymn "Salam Farmandeh" was a phenomenon that was reproduced in at least 35 copies in different languages and dialects less than a year after its first launch in Iran. From the perspective of an intercultural communication that can be seen as a cultural phenomenon, this anthem was also reproduced in the language of the Republic of Azerbaijan. The aim of this research is to investigate the comparative discourse analysis of Persian and Turkish versions with an intercultural communication approach. The data analysis is based on two methods of semiotics and discourse. The theoretical framework of the research is based on the theories of diffusion and, identity negotiation.  The findings show that this hymn, in general, is understood and reproduced outside the borders of Iran, especially for Shia minorities in the Caucasus, as a manifestation of a cultural resistance against the globalized western culture. The discourse governing the Turkish version is formed around three basic aspects: "Introducing Imam Zaman (AS) to the youth", "Actively waiting for his reappearance “and "Building the future of Azerbaijan, according to its religious identity". In comparing the Turkish version with the Persian one, the two basic meanings of "introducing Imam Zaman to teenagers" and "actively waiting for the appearance of Imam Zaman" were repeated, around which the discourse of the Persian version was also formed.

    Keywords: discourse analysis, Hymn, Salām Farmāndeh, Azerbaijan, intercultural communication}
  • ابوالحسن حسین زاده *

    حضور دانشجویان خارجی در ایران یکی از مهمترین بسترهایی است که می توان در آن به عمق و ابعاد ارتباطات میان فرهنگی پی برد. ارتباط میان فرهنگی شامل ارتباطات میان شخصی، میان متنی، میان ذهنی و تعاملی است که به درک مشترک و پیوند میان کنشگران از حوزه های مختلف فرهنگی منجر می شود. هدف مقاله حاضر نشان دادن برهمکنش ابعاد مختلف ارتباط میان فرهنگی دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه المصطفی شعبه خراسان رضوی است. ارتباطات میان فرهنگی در بعد میان شخصی با تاکید بر معاشرت و دوستی، در بعد میان متنی با تاکید بر آشنایی با زبان و ادبیات، آداب و رسوم و مفاخر فرهنگی، در بعد میان ذهنی با تاکید بر تصورات قبل و بعد از حضور در دانشگاه، در بعد تعاملی بر مبادله و تعامل اقتصادی، و در بعد سیاسی، با تاکید بر اختلاف و کدورت در روابط میان اشخاص از حوزه های فرهنگی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر به صورت پیمایشی بر روی یک نمونه طبقه ای نامتناسب متشکل از 180 نفر از دانشجویان خارجی کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و افریقا که در دانشگاه المصطفی واحد مشهد شاغل به تحصیل هستند انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد میان ابعاد چهارگانه ارتباط میان فرهنگی مذکور برهمکنش معناداری وجود دارد. همچنین، میزان ارتباطات میان فرهنگی دانشجویان در حد متوسط و یا کمتر از حد متوسط است. آشنایی دانشجویان با زبان و ادبیات و فرهنگ و داشتن تصور مثبت از یکدیگر باعث ایجاد درک و فهم مشترک شده که خود باعث تقویت و تسهیل ارتباط میان فرهنگی آنهاست. و در نهایت، عدم اعتماد، تفکرقالبی و قوم مداری، و فقدان زبان مشترک مانع شکل گیری ارتباطات پایدار و موثر میان فرهنگی دانشجویان است.

    کلید واژگان: ارتباطات میان فرهنگی, دانشجویان خارجی, دانشگاه المصطفی, ارتباطات تعاملی}
    A. Hoseinzadeh *

    The presence of foreign students in Iran is one of the most important platforms where one can understand the depth and dimensions of intercultural communication. Such a communication includes interpersonal, intertextual, intersubjective and interactive ones leading to common understanding and connection between actors from different cultural fields. The purpose of this article is to show the different dimensions of intercultural communication among foreign students at Al-Mustafa University in Mashhad. Here intercultural communication has been examined with an emphasis on socializing and friendship in the interpersonal dimension; on familiarity with language and literature, customs and cultural heritage in the inter-textual dimension; on the perceptions before and after attending the university in the inter-mental dimension;  on exchange and economic interaction and in the political dimension, with emphasis on the differences and animosity in the relationships between people with different cultural backgrounds. This research was conducted based on a disproportionate stratified sample consisting of 180 foreign students from India, Pakistan, Afghanistan, Azerbaijan and African countries. The results show that, firstly, there is a meaningful interaction between the four dimensions of intercultural communication; Secondly, the amount of intercultural communication among students is average or below average. Thirdly, acquaintance of students with language, literature, and culture and having a positive perception of each other create common understanding, which in turn strengthens and facilitates their intercultural communication. Fourthly, distrust, stereotyped and ethnocentric thinking, and the lack of a common language hinder the formation of stable and effective intercultural communication.

    Keywords: intercultural communication, foreign students, Al-Mustafa University, interaction}
  • احمد فرزانه*

    گسترش جذب دانشجویان غیرایرانی طی سال های اخیر، به افزایش تعاملات خارجی ایرانیان منجر شده است. تحقیق در باب تجربیات و ادراک دانشجویان غیرایرانی می تواند به خودآگاهی بیشتر ایرانیان منجر شود. به عنوان گامی ابتدایی، مقاله ی حاضر بر آن است تا تجربه و ادراک برخی از دانشجویان غیرایرانی محصل در ایران از ایران را گزارش کند. روش تحقیق حاضر، روش مردم نگاری است و تکنیک مصاحبه در گردآوری و تکنیک کدگذاری های مرحله ای در تحلیل داده ها مورد استفاده بوده است. داده ها، عمدتا حاصل مصاحبه با 29 دانشجوی غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد در تابستان 1395 است. نتیجه استخراج پیام های موجود در مصاحبه ها و تخصیص مفاهیم اولیه به آن ها، حدود 200 مفهوم اولیه و 7 مقوله ی عمده است. با الهام از گورویچ مقولات عمده ، اکولوژی و مورفولوژی، پوشش و ظاهر، تعامل، هنجارهای اجتماعی، اخلاقیات و ارزش های اجتماعی و «کمبودها»، تعیین شدند. دانشجویان مشاهداتی داشتند و استنباط هایی انجام دادند و هرچه موضوعی بیشتر مشاهده شدنی بود یا استنباطش ساده تر و در دسترس تر بود بیشتر گزارش شد.

    کلید واژگان: ارتباطات میان فرهنگی, ادراک, تجربه, دانشجویان غیرایرانی, دانشگاه فردوسی}
    Ahmad Farzaneh *

    The expansion of the recruitment of non-Iranian students in recent years has led to an increase in foreign interactions with Iranians. Research on the experiences and perceptions of non-Iranian students can lead to more self-awareness of Iranians. As a preliminary step, this article aims to report the experience and perception of some non-Iranian students studying in Iran. The method of current research is ethnography and the interview technique was used in data collection and the step-by-step coding technique was used in data analysis. The data is mainly the result of interviews with 28 non-Iranian students of Ferdowsi University of Mashhad in the summer of 2015. The result of extracting the messages in the interviews and assigning basic concepts to them is about 200 basic concepts and 7 major categories. Inspired by Gurvitch, major categories, ecology and morphology, clothing and appearance, interaction, social norms, morals and social values, and "deficiencies" were determined. Students made observations and made inferences, and the more observable a topic was, or the simpler and more accessible the inference was, the more it was reported.

    Keywords: Intercultural Communication, Perception, Experience, non-Iranian students, Ferdowsi University}
  • سید محمدعلی غمامی*، علی اصغر اسلامی تنها

    اندیشه «میان فرهنگی» پاسخی به بحران «خودمحوری» در جهان معاصر است که در قالب «غرب گرایی»، «نژادپرستی» و «تکفیر» پدیدار شده است. سوال اصلی این پژوهش آن است که تفکر اسلامی چه مسیری را در مواجهه با «دیگری» پیشنهاد می کند که به دیگرستیزی یا دیگرپرستی نمی انجامد. در این مقاله، الگوی قرآنی ارتباطات میان فرهنگی با طرح سوالات پنج گانه (چرایی، کیستی، کجایی، چیستی و چگونگی)، با روش «قرآن به قرآن» و در خلال رویکردی تطبیقی، «استنطاق» شده است. برای مطالعه تطبیقی، اندیشه های میان فرهنگی اندیشمندانی همچون مید و گادیکانست در حوزه معرفتی انگلیسی؛ اشتروس و کاربو در حوزه معرفتی فرانسوی؛ و اندیشه های هابرماس و ویمر در حوزه معرفتی آلمانی تحت عنوان «تطابق»، «تعاون» و «تحاور» (همسازی، همکاری، هم گویی) بررسی شده است. در مقابل، الگوی مفهومی ارتباطات میان فرهنگی در قرآن با بررسی آیات مرتبط با مضمون «تفاوت» و «اختلاف» در میان انسان ها و با محوریت آیه 13 سوره حجرات بیان شده است. ساختار این آیه رابطه «تفاوت» و «تقوا» را با سازوکار «تعارف» به معنای «هم شناسی» و «تبادل معروف» تبیین می کند. دکترین ارتباطات میان فرهنگی در اسلام تعارف را جایگزین تفاخر، تحقیر و تکفیر می کند و این تعارف بر آیات 17و 18 زمر بر «استماع» و گشودگی در برابر دیگری در عین «اجتناب» از طاغوت استوار است. در ادامه، مولفه ها و فرایند این الگوی قدسی تحت عنوان «هم شناسی فرهنگی» مورد تحلیل قرار گرفته و تمایز آن با سه الگوی دیگر روشن شده است.

    کلید واژگان: تعارف, تفاوت, اختلاف, خود و دیگری, ارتباطات میان فرهنگی}
    Seyyed MohammadAli Ghamami *, AliAsghar Islami Tanha

    intercultural thinking is a response to egocentrism in contemporary world that appeared as west orienting, racism and Takfir. The main question of these studies is how self and other communicate to self-knowledge alternates anti-other. We are seeking qur’anic intercultural communication model through comparative study by responding five question: why, who, where, what and how. After analyzing anthropological thoughts of three Geo-Epistemological fields, intercultural communication opinions of thinkers such as Mead and Gudykanst in Anglo-American field, Strauss and Carbaugh in French field and Herder and Wimmer in Germanic field explained in the form of three intercultural communication models: accommodation, cooperation and polylog. Qur’anic model, in return, explained by The thirteenth verse of Surah of hojorat. This verse relate virtue to cultural differences through taarof (knowing each other’s) to alternates contempt by respect. This model can name Ta’arof taht means acquaintance each other’s. at the end these four models compared and evaluated.

    Keywords: Ta'arof, differences, intercultural communication, Self, Other}
  • بهروز روستاخیز*
    تصور مواجهه با دیگری، اغلب تصوری غریب است. ما هر اندازه هم که کنجکاو و مایل به کشف جهان های دیگر بوده و از تمنای چنین کشفی بر سر ذوق باشیم، اما نمی توانیم بر تمامی اضطراب ها، تردیدها و گاه حتی ترس های خویش فایق آییم. این ترس ها در سطحی کلان، البته ممکن است به زودی ما را در لاک دفاعی یا حتی حالت تهاجمی قرار دهد و هیچ کم نیستند شواهدی در درازای تاریخ که موید چنین حالت هایی است. با این همه، با فرض ناگزیر ارتباطات میان فرهنگی در روزگار کنونی، می توان این ارتباطات را چونان جریانی از تعدیل شخصیت و هویت های انسانی-اجتماعی به شمار آورده و از این رو، بر گسترش آن در یک چارچوب فراگیر پای فشرد. بنابراین، مقاله حاضر مبتنی بر چنین نگاهی و بر اساس نوعی روش شناسی تفسیری، به دنبال فهم چگونگی این امر بوده است. در این راستا، با بهره گیری از فیلم سینمایی «هفت سال در تبت» که بر پایه داستانی واقعی ساخته شده است، نشان داده ایم که ارتباطات میان فرهنگی جدای از امکان شکوفایی هویت های چندوجهی، زمینه تعدیل خود شخص در نسبت با خودش و نیز، تعدیل نگاه او به دیگران را فراهم می سازد. این امر مراتب گوناگونی داشته و در صورت های مختلفی تجلی می یابد که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: ارتباطات میان فرهنگی, خود و دیگری, هویت های تک وجهی, هویت های چندوجهی, هفت سال در تبت}
    Behrouz Roustakhiz *
    The imagination of encountering others is often a strange one. As much as we are curious and eager to explore and discover other worlds, and as much as we rejoice over the desire for this discovery, we cannot overcome all our anxieties, doubts, and sometimes even fears. These fears may put us in a defensive or offensive position on a macro level, and there are great pieces of evidence for these positions throughout history. However, assuming that intercultural communications are inevitable today, these communications can be considered as a process of modifying individual and social personality and identity; thus, it can be expanded to an inclusive framework. Therefore, this article is based on such a view. This article has sought to understand how this is done, using a kind of interpretive methodology. In this regard, using the film "Seven Years in Tibet," which is based on a real story, we have shown that intercultural communication, apart from the possibility of the development of multiple identities, also allows the person to modify one's view of oneself and others. This issue, of course, has different levels and appears in different forms, which will be discussed in this article.
    Keywords: Intercultural Communication, Self, Other, Singular Identities, Multiple identities, Seven Years in Tibet}
  • حسن یوسف زاده*

    مهم ترین ویژگی عصر حاضر پررنگ شدن ارتباطات میان فرهنگی در کنار ارتباطات درون فرهنگی و فرافرهنگی است. رشد و گسترش روزافزون فناوی های ارتباطی زمینه های فشردگی ارتباطات و رقیق شدن مرزهای جغرافیایی را فراهم ساخته و مردمان اقصی نقاط جهان را به گونه ای به هم نزدیک ساخته که ارتباط با افراد متعلق به فرهنگ های مختلف گریز ناپذیر گشته است. همین امر، مسایل فراوانی را به دنبال خود آورده است؛ از جمله این که آیا ارتباط با افرادی که از نظر فرهنگی ممکن است تفاوت های جدی با ما (مسلمانان) داشته باشند، نیازمند رعایت چارچوب های هنجاری خاص است؟ پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مساله مذکور و با روش توصیفی تحلیلی، اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی را بررسی کرده و به این نتیجه نایل شده است که رعایت دست کم 5 اصل شامل: دعوت، عدالت، حفظ استقلال و عزتمندی، تمسک به مشترکات و تقیه مداراتی در ارتباطات میان فرهنگی توصیه می شود.

    کلید واژگان: خامنه ای, ارتباطات میان فرهنگی, دعوت, تقیه مداراتی, اسلام, مشترکات, استقلال}
  • محمد سلطانیه*

    جهانی شدن یک فرایند طبیعی است که در جهت تحول همه‏جانبه علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و صنعتی پدید آمده است. جهانی شدن به عنوان یک فرصت، می‏تواند بهترین زمینه را برای معرفی و اشاعه فرهنگ اسلام ایجاد کند؛ البته مشروط به بهره‏مندی از همه ظرفیت‏های آن که مهم‏ترین آنها، رشد آگاهی مردم و تبیین و نشر تعالیم اسلام توسط پیروان اسلام اصیل و ناب محمدی است. هدف مقاله پیش رو، شناخت و ارایه ظرفیت‏هایی است که دین اسلام در عرصه ارتباطات بین فرهنگی برای جهانی شدن داراست. چون شناخت این مولفه ‏ها نیاز به فهم عمیق جهان بینی اسلامی دارد و با توجه به سطح تاثیرگذاری ان مساله که حاکمیت‏های جهان را مورد مخاطره قرار خواهد داد، نیاز است تا این مولفه ها را بر اساس اندیشه های یک حاکم فقیه اسلام شناس به دست بیاوریم. امام خمینی (ره) با توجه به برپایی یک حکومت اسلامی فعال در عرصه اجتماعی، بهترین شخصیت برای بازشناسی این مولفه هاست. در مجموع یافته های این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به این مساله پرداخته است، تاکید دارد که جهانی شدن اسلام به عنوان یک فرهنگ جامع، عقلانی و فطری بر اساس ادله عقلی، قرآنی و روایی، به صورت قطعی و قابل اثبات است. اسلام، یک نظام جامع و جهان‏ شمول است که بر اساس اصول و ارزش‏های اصیل عقلانی و معنوی می‏تواند زمینه ‏های مقبولیت جهانی را ایجاد و پویایی خود را تضمین کند.

    کلید واژگان: ظرفیت, جهانی شدن, فرهنگ, اسلام, ارتباطات بین فرهنگی}
    Mohammad Soltanieh *

    Globalization is a natural process that has emerged in the direction of all-round scientific, cultural, social, political, economic and industrial development. Globalization as an opportunity can provide the best opportunity to introduce and spread Islamic culture; Of course, subject to benefiting from all its capacities, the most important of which is the growth of people's awareness and the explanation and dissemination of the teachings of Islam by the followers of the original and pure Muhammadan Islam.The purpose of this article is to identify and present the capacities that Islam has in the field of intercultural communication for globalization. Because understanding these components requires a deep understanding of the Islamic worldview, and given the level of effectiveness of the issue that will endanger the world's governments, it is necessary to base these components on the ideas of a ruling Islamic jurist. Let's get it.Imam Khomeini with regard to the establishment of an active Islamic government in the social arena, the best figure to recognize these components.In general, the findings of this article, which deals with this issue through a descriptive-analytical method, emphasize that the globalization of Islam as a comprehensive, rational and natural culture based on rational, Qur'anic and narrative arguments is conclusive and provable.Islam is a comprehensive and universal system that can create the grounds for universal acceptance and guarantee its dynamism based on the original rational and spiritual principles and values.

    Keywords: Capacity, Globalization, Culture, Islam, Intercultural Communication}
  • محسن الویری، سید محمدعلی غمامی، حسین رضایی شریف آبادی*
    تبلیغ اسلام در هر منطقه ای باید بر اساس فرآیند فرهنگی و بر محور ارتباطات موثر در نظر گرفته شود، منطقه آمریکای لاتین از مناطق مستعد در پذیرش و تبلیغ اسلام است، باتوجه به تفاوتهایی که در زبان ، دین و فرهنگ و آداب ورسوم بومیان منطقه با مبلغان دینی وجود دارد  اهمیت تبلیغ براساس ارتباطات میان فرهنگی مطرح است. این پژوهش در صدد کشف موارد موثر از نوع ارتباطات میان فرهنگی بر محور الگوی قرآنی تعارف (هم شناسی فرهنگی) برای رسیدن به معنای مشترک از اسلام و مسلمانان در نگاه بومیان است تا زمینه تبلیغی مناسب و موثر بر محور توحید و فطرت انسانی فراهم آید. به منظور غنای محتوا و شناخت کافی از منطقه، بخشهایی را به بررسی تاریخ حضور مسلمانان و چگونگی نفوذ و گسترش ادیان بزرگ در منطقه  ، بویژه ارایه گزارشی از تجربه زیستی مبلغین مسیحی بعنوان دین پذیرفته شده که با بهره بردن از شیوه تبلیغی موثر براساس ارتباطات میان فرهنگی توانستند در طول 500 سال مسیحیت را در تمام آمریکای لاتین گسترش بدهند؛ پرداخته شده است. یافته های پژوهش با استفاده از روش پدیدارشناسانه براساس تجربه زیستی و مصاحبه های عمیق نگارنده و همچنین از مشاهدات مشارکتی مبلغین فعال در آمریکای لاتین بعنوان تکنیک کمکی ، جمع آوری شده است که می توان به این نتیجه دست یافت ؛ که از میان موارد ارتباطات میان فرهنگی ، سه محور معنویت، استعمارستیزی و نقش خانواده و مادر به عنوان موارد موثری هستند که موجب نوعی ارتباط همدلانه و مشترک بین بومیان آمریکای لاتین با مبلغان برای تبلیغ اسلام در عصر حاضر می باشند.
    کلید واژگان: تبلیغ اسلام, آمریکای لاتین, بومیان, الگوی قرآنی تعارف, ارتباطات میان فرهنگی}
    Mohsen Alviri, Seyyed Mohammadali Ghamami, Hossein Rezaei Sharif Abadi *
    The propagation of Islam in any region must be considered on the basis of a cultural process and on the basis of effective communication. The Latin American region is one of the most prone to accepting and propagating Islam. Due to the differences in the language, religion and culture, and customs of the natives of the region with religious missionaries the importance of advertising is based on intercultural communication. This study seeks to discover the effective cases of intercultural communication based on the Quranic model of compliments (cultural homogeneity) to achieve a common meaning of Islam and Muslims in the eyes of the natives to provide a suitable and effective propaganda field on the axis of monotheism and human nature .In order to enrich the content and sufficient knowledge of the region, sections to study the history of the presence of Muslims and how the influence and spread of major religions in the region, especially a report on the biological experience of Christian missionaries accepted as a religion. By using an effective advertising method. Based on intercultural communication, they were able to spread Christianity throughout Latin America over 500 years; it has been reviewed. Research findings using phenomenological methods based on biological experience and in-depth interviews with the author, it is also collected from the participatory observations of missionaries active in Latin America as an auxiliary technique. That this result can be achieved; Among the cases of intercultural communication, the three axes of spirituality, anti-colonialism and the role of family and mother are as effective cases, that lead to a kind of empathetic and shared relationship between Native Americans and missionaries to propagate Islam in the present age.
    Keywords: Propaganda of Islam, Latin America, Indigenous people, Quranic pattern of compliments, Intercultural Communication}
  • زرین زردار*، سپیده پالیزدار
    حوزه ارتباطات سلامت، یکی از حوزه های در حال رشد است که مفاهیم سلامت را به ارتباطات پیوند می ‏دهد. یکی از بخش های مهم این حوزه، رابطه پزشک و بیمار است. موضوع اصلی این مقاله، بررسی رابطه پزشک و بیمار در بستر ارتباطات فرهنگی است. با توجه به الگوهای ارتباطی مختلف که در رابطه پزشک و بیمار حاکم اند، پیش بینی می شود الگوی ارتباطی حاکم در نظام درمانی، الگوی پدرسالارانه یا والدینی باشد. در این تحقیق که به روش مصاحبه کیفی انجام شده و داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا تحلیل شده اند، برای رسیدن به هدف تحقیق، با 15 بیمار که دارای قومیت ها و گویش های متفاوت بودند و همچنین 10 پزشک و اینترن و رزیدنت که در سال 1398 تجربه کار را در بیمارستان های دولتی شهر تهران داشتند، مصاحبه انجام شد و نتایج آن در سه مرحله کدگذاری و تحلیل شدند. در هر دو گروه، 3 دسته کد فراگیر شامل اختلالات ارتباطی اطلاعاتی، اقتدار پزشک و اختلال در ارتباطات میان فرهنگی به دست آمد. با توجه به تحلیل و بررسی یافته های تحقیق، این نتیجه حاصل شد که اختلال ارتباطی در رابطه پزشک و بیمار به طورعام وجود دارد و مسئله تفاوت فرهنگی، تنها یکی از عوامل تشدیدکننده اختلال ارتباطی میان پزشک و بیمار و در حاشیه این ارتباط است. همچنین این نتیجه حاصل شد که نظام درمانی درحال حاضر درزمینه مهارت های ارتباطی، ضعف های زیادی دارد و الگوی ارتباطی پدرسالارانه بر آن حاکم است و خلا آموزش دانشگاهی مهارت های ارتباطی به جامعه پزشکی و همچنین جامعه بیماران، مهم‏ترین عامل این ضعف است. با توجه به تحلیل مصاحبه های پزشکان، می توانیم پیش بینی کنیم با ورود نسل جدید و جوان به جامعه پزشکی، الگوی ارتباطی پدرسالارانه، به الگوهای مشارکتی و هدایتی تغییر شکل دهند و شاهد خلاهای ارتباطی کمتری در محیط درمان باشیم.
    کلید واژگان: ارتباطات میان فرهنگی, ارتباط پزشک و بیمار, توانش زبانی, توانش فرهنگی}
    Zarrin Zardar *, Sepideh Palizdar
    The main topic of this article is to examine the relationship between physician and patient in the context of cultural communication. According to the different communication models that govern the relationship between physician and patient, it is predicted that the dominant communication model in the treatment system will be patriarchal or parental model. The method of this research is qualitative and the data are analyzed using Maxqda software. To achieve the purpose of the study, 15 patients with different ethnicities and dialects, as well as 10 physicians, interns and residents who had experience working in public hospitals in Tehran in 1398 were interviewed. Then the interview results were coded and analyzed in three stages. In both groups, 3 categories of comprehensive code including communication-information disorders, physician authority, and inter-cultural communication disorders were obtained,. According to the analysis of the research findings, it was concluded that communication disorder in the relationship between physician and patient in general and the issue of cultural difference is only one of the aggravating factors of communication disorder between physician and patient and is on the margins of this relationship. It was also concluded that the treatment system currently has many weaknesses in the field of communication skills and is dominated by the patriarchal communication model. The lack of academic communication skills in the medical community as well as the patient community is the most important factor in this weakness.
    Keywords: Cultural competence, intercultural communication, Physician-Patient communication Linguistic competence}
  • محمدصادق نصراللهی، محسن جوهری*، محمدعلی فائضی، محمد قائمی راد

    در دانش فرهنگ و ارتباطات، یکی از پدیده های مهم جهت کنکاش، مطالعه تفاوت ها و تمایزهای فرهنگی است. این پدیده تا بدان جا اهمیت دارد که سبب شکل دهی به حوزه ای مطالعاتی به نام «ارتباطات میان فرهنگی» شده است. در همین راستا، چند رویکرد هنجاری جدی در غرب تحت عنوان «چندفرهنگ گرایی» یا «پلورالیسم فرهنگی» پدید آمده است. مسئله اصلی این پژوهش کشف موضع قرآن کریم به عنوان منبع الهام بخش الهی نسبت به پدیده «تفاوت های فرهنگی» است. درواقع، غرض از این مطالعه، استخراج الگوی تفاوت های فرهنگی از منظر قرآن کریم با تاکید بر تفسیر المیزان است. در این جهت تلاش شده است که با ترکیب دو روش تفسیر موضوعی (در بخش جمع آوری) و نظریه پردازی داده بنیاد (در بخش تحلیل) ضمن مطالعه کامل قرآن کریم و استخراج آیات مرتبط با مسئله و تدبر در آیات، الگوی قرآنی تفاوت های فرهنگی ترسیم شود. مقوله محوری این الگو پدیده تفاوت های فرهنگی است که شامل مصادیق تفاوت زبان، تفاوت در مناسک و تفاوت در شرایع است و ضروری بودن و تکاملی بودن ازجمله ویژگی های آن به شمار می رود. شرایط علی، زمینه، شرایط میانجی، راهبردهای کنش و کنش متقابل و پیامدها سایر مقولاتی است که در الگوی نهایی به آن ها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تکثر فرهنگی, تفاوت های فرهنگی, پلورالیسم فرهنگی, چند فرهنگی, ارتباطات میان فرهنگی}
    Mohsen Johari *, MohammadAli Faezi, Mohammad Qa’Emi Rad

    In culture and communication science, one of the major topics of discussion is cultural differences. The importance of this is such that it has led to the formation of a field of knowledge called “intercultural communication”. In this trend, some serious normative approaches have appeared in the west called “multiculturalism” or “cultural pluralism”. The main problem in this research is to discover the Quranic View as the main source of divine inspiration about “social differences”. Our main reference is Tafsir-al- Mizan of Allameh Tabatabaee. It has been attempted to combine the two methods of topic-based interpretation (in collecting data) and data-based theorization (in the field of analysis), and by having a complete review of the Quran and extracting related verses and meditating on them, depict the Quranic model of cultural differences. The basic portion of this model is cultural differences consisting of linguistic, ritual and religious practices, with necessity and progressiveness as their main features. Other portions of the model are: causal conditions, ground, mediatory conditions, action and reciprocal action, and consequences.

    Keywords: Cultural Pluralism, Cultural Differences, Multiculturalism, Intercultural Communication}
  • زهرا سرائیان*، سید علی رحمان زاده، نوروز هاشم زهی

    آینده همه کشورها به سبب نقش رسانه ها وشبکه های اجتماعی مجازی در تمامی ابعاد، در گرو به کارگیری هوشمندانه و صحیح این شبکه هاست. امروزه ضریب نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی در تمامی لایه ها و با توجه به علاقه بانوان، که نیمی از جمعیت کشور ایران را تشکیل می دهند، اهمیت بررسی نحوه استفاده از  شبکه های اجتماعی مجازی، سبب تهیه پژوهش حاضر گردید. این پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، به روش نمونه گیری گلوله برفی هدفمند انجام و با کدگذاری به روش گراندد  به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشانگر این بود که، با توجه به اینکه این شبکه ها در تمامی ابعاد زندگی خانواده ها رسوخ نموده، نمی توان ضریب نفوذ آن را با ایجاد محدودیت کم نمود، بلکه باید با فرهنگ سازی و تبدیل تهدیدها به فرصت ها و تولید محتوای مفید  بومی سازنده، در جهت ارتقاء سطح علمی و فرهنگی و مذهبی بانوان که مربی نسل های ما هستند گام های موثری برداشت. از طرفی نکته مهم و قابل توجه اینکه نتایج نشان داد، علیرغم دید منفی اکثر پژوهشگران نسبت به آثارشبکه های اجتماعی مجازی، در اکثر موارد، ابعاد مثبت و سازنده این شبکه ها، بیش از آثار منفی آن در تمامی ابعاد خصوصی و حرفه ای و...زندگی بانوان  بوده است و توانسته اند در این قلمرو مجازی که کاربران ایده ها و هنرها و علوم مختلف خود را در همه زمینه ها به اشتراک می گذارد، سطح دانش و اطلاعات خود را ارتقاء دهند.

    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی, شبکه های اجتماعی مجازی, ارتباطات بین فرهنگی, زنان مطلقه, تفسیر معنایی}
    Zahra Saraiean*, Seyed Ali Rahmanzadeh, Norouz Hashemzehi

    The future of all countries relies on the correct use of these networks. Nowadays, the influence of internet and social networks on all layers of the society is evidence and thereby the main purpose of this research is to study the use of these networks by women who are the half of the population of our country. The role of women in culture development of the society and upbringing of generation is obvious. Therefore, this study discusses about the destruction and construction roles of these networks on women. In this study, the data collection is based on semi-structured interviews and snowball sampling. In addition, the data analysis relies on grounded theory. The results highlights the influence of social networks on all the aspects of a family, which cannot be reduced by filtering. However, this influence can be exploited as an opportunity instead of a threat by produce useful contents that can improve the scientific, cultural and religious knowledge level of women who are the main educators of our generations. In addition, this study shows that, despite the negative vision of most researchers to the social networks effects, in most cases, both married and divorced women believe that the positive and constructive dimensions of these networks are more important than their negative effects. Finally, the idea of filtering or limiting the cyberspace does not help to eliminate the potential disadvantage of this world, in contrary, it only erases the question rather than solve it.

    Keywords: virtual Social Network, Intercultural Communication, Social network}
  • محمدرضا بذرافشان*، حسن بشیر
    ارتباطات میان شیعه و اهل سنت به دلیل اختلافاتی که دو گروه در زمینه های مختلف ازجمله فرهنگی با یکدیگر دارند، در حوزه ارتباطات میان فرهنگی قابل بررسی است. «نظریه مدیریت اضطراب/عدم قطعیت در ارتباط موثر» یکی از نظریات نوین ارتباطات میان فرهنگی به شمار می رود که هدف آن مدیریت اضطراب و عدم قطعیت در تعامل ما با غریبه (دیگری) و نگه داشتن آن در سطح مطلوب - جایی میان آستانه حداکثر و حداقل- به منظور برقراری یک «ارتباط موثر» با «دیگری» است. در این پژوهش تلاش شده با کنکاش در منابع کتب روایی شیعه و با استفاده از روش تحلیل مضمون سیره گفتاری و رفتاری و توصیه های معصومین علیهم السلام در تعامل با اهل سنت در چارچوب نظریه مدیریت اضطراب/عدم قطعیت در ارتباط موثر مورد مطالعه قرار گیرد و راهکارهایی برای افزایش همگرایی شیعه و اهل سنت و کاهش اختلاف میان ایشان استخراج شود. درنتیجه تحلیل روایات گردآوری شده، 38 مضمون اولیه، 16 مضمون سازمان دهنده و پنج مضمون فراگیر شناسایی شدند. مضامین فراگیر شناسایی شده که به عنوان محورهای اصلی مدیریت اضطراب/عدم قطعیت در ارتباطات میان فرهنگی با اهل سنت به شمارمی روند، عبارتنداز: «همدلی با اهل سنت»، «عفت کلام و پرهیز از بدزبانی و توهین به مقدسات»، «حسن معاشرت با اهل سنت»، «همراهی با اهل سنت و شرکت در اجتماعات مسلمانان» و «پرهیز از خودبرتربینی و برایت جویی از اهل سنت».
    کلید واژگان: مدیریت اضطراب, عدم قطعیت, ارتباطات میان فرهنگی, اهل سنت, شیعیان, ایران}
    Mohammadreza Bazrafshan *, Hassan Bashir
    Communications between the Shia and Sunni Muslims can be studied in the field of intercultural communication due to the differences between these two groups in various fields, including culture. The theory of Anxiety/Uncertainty Management (AUM) in effective communication is one of the new theories of intercultural communication aims at managing the anxiety and uncertainty in our interaction with a stranger (other) and keeping it at a desirable level - somewhere between the maximum and minimum threshold – so that a kind of effective communication with ‘other’ can be established. Through investigating the Shiite narration sources and using the thematic analysis method in the framework of Anxiety/Uncertainty Management (AUM) theory of effective communication, this study has tried to examine the speech and conduct of the infallibles (Peace Be Upon Them) in their interactions with Sunnis in order to achieve a paradigm for the enhancement of the convergence and rapprochement between Shiites and Sunnis and reduction of the differences. As a result of the analysis of the collected narrations, 38 initial themes, 16 organizing themes, and five inclusive themes were identified. The identified inclusive themes, accordingly considered as the main pivots of anxiety management / uncertainty in intercultural communication with Sunnis, are: empathy with Sunnis, modesty of speech and avoiding any derogatory language and any insult towards their holy things, good companionship with them, attending their religious ceremonies, and avoiding any arrogance towards the Sunnis and avoiding acquitting them.
    Keywords: Anxiety, Uncertainty Management, intercultural communication, Sunni, Shia, Iran}
  • محمدرضا بذرافشان*

    امانویل لویناس که از او به عنوان فیلسوف اخلاق نیز نام برده شده، فیلسوفی است که دغدغه اصلی اش توجه به پدیده ای به نام «دیگری» است. دیگری ای که او خود را در قبال آن مسیول می داند. مقاله حاضر تلاش دارد به بررسی مسئله دیگری و غیریت در اندیشه لویناس و موردکاوی آن در ارتباطات میان فرهنگی شیعه با اهل سنت در ایران بپردازد. در این مجال، پژوهشگر شیعیان ایران را به مثابه «خود» و پیروان مذهب اهل سنت ایران را در مقام «دیگری» در نظر گرفته است و تلاش کرده با تکیه بر اندیشه غیریت و توجه به دیگری در آراء امانویل لویناس، به بررسی و تحلیل وضعیت کنونی ارتباط با اهل سنت در ایران و بررسی اجمالی راه کارها جهت بهبود این ارتباط با هدف تقویت هم گرایی و حفظ انسجام ملی و وحدت اسلامی در ایران، بپردازد. از این روی پژوهشگر با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی مسایل فرهنگی-ارتباطی میان شیعیان و اهل سنت ایران پرداخته و پس از تحلیل آن بر اساس اندیشه لویناس، محورهایی را جهت بهبود ارتباطات میان فرهنگی شیعه و اهل سنت در ایران استخراج کرده که عبارت اند از: «افزایش ارتباطات میان شیعه و اهل سنت»، «افزایش شناخت طرفین از یکدیگر»، «لزوم توجه به حقوق اقلیت های مذهبی» و «رعایت احترام و پرهیز از توهین به مقدسات طرفین». به نظر می رسد محورهای مذکور در سیاست گذاری برای مسایل اهل سنت از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره باید موردتوجه سیاست گذاران و تصمیم سازان کلان جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

    کلید واژگان: امانوئل لویناس, غیریت, دیگری, ارتباطات میان فرهنگی, شیعه, اهل سنت}
    Mohammadreza Bazrafshan*

    Emanuel Levinas, a philosopher of ethics, is highly concerned with the concept of otherness and feels highly responsible for "the other". This article tries to deal with this concept in the thought of Levinas and concentrate on the specific role it could serve in Shi'a and Sunni intercultural communication in Iran. Here, the Iranian Shi'as are considered as "the self" and Sunnis as "the other", and based on Levinas's theory we have sought ways to ameliorate the communication between the two sects for the sake of establishing more national and religious solidarity. The method adopted is documentary and library research with descriptive-analytical approach examining the existing cultural and communicative problems among Iranian Shi'as and Sunnis, and offering ways to solve them. The solutions can be listed as follows: improving mutual relation between Shi'as and Sunnis, improving their mutual knowledge, the necessity of paying more attention to minority groups' rights, respecting other groups' sacred beliefs and avoiding offense. It seems that these are to be included in the Islamic Republic of Iran's policies vis-a-vis Sunni groups.

    Keywords: Emanuel Levinas, Otherness, The Other, Intercultural Communication, Shi'as, Sunnis}
  • مسعود کوثری، مهدی منتظر قائم، غلامرضا سلگی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و اتخاذ استراتژی های مدیریت تعارض توسط مدیران فرهنگی در سازمان های فرهنگی کشور به طور اعم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به طور اخص بوده است. روش پژوهش با توجه به  ماهیت تحقیق، توصیفی همبستگی و با رویکرد پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 160 نفر مدیران و کارشناسان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، نمونه آماری برابر 113 نفر و با سطح خطای 5 درصد تعیین گردید. برای سنجش روایی سنجه ها، پیش آزمونی به تعداد 20 نفر به روش گلوله برفی انجام شد که ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجه هوش فرهنگی (873/0) و برای سنجه اتخاذ استراتژی های مدیریت تعارض معادل (912/0) محاسبه گردید. برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزار 22Spss و با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های همبستگی اسپیرمن و آزمون کولموگراف- اسمیرنوف)، تحلیل یافته ها انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی مدیران و اتخاذ استراتژی های مدیریت تعارض همبستگی معنی دار وجود دارد. معنی داری محاسبه شده بین متغیرهای هوش فرهنگی و استراتژی راه حل گرایی (612/0 =r)، و جهت همبستگی مثبت بود و حاکی از آن است که هراندازه هوش فرهنگی فراشناختی مدیران بالاتر باشد کاربرد استراتژی راه حل گرایی از سوی آنان بیشتر خواهد بود؛ و در مقابل، بین هوش فرهنگی و استراتژی عدم مقابله با ضریب همبستگی (076/0 - =r) و استراتژی کنترل (143/0- =r) و جهت همبستگی با این دو متغیر منفی و معکوس است و حاکی از آن است که هراندازه هوش فرهنگی مدیران بالاتر باشد، کاربرد دو استراتژی عدم مقابله و کنترل توسط آنان برای مدیریت تعارض پایین تر است و بالعکس.

    کلید واژگان: ارتباطات, ارتباطات بین‌فرهنگی, هوش فرهنگی, استراتژی‌های مدیریت تعارض}
    Masood Kosari, Mehdi Montazer Qaem, Gholam Reza Solgi *

    The aim of this study was to investigate the relationship between cultural intelligence and conflict management strategies by cultural managers in cultural organizations in cluding Islamic Culture and Communication Organization in particular. The research method is descriptive correlation and survey approach. The statistical population of the study consisted of 160 managers and cultural experts of Islamic Culture and Communication Organization who were selected by using cochran sample size determination formula, the sample was 113 persons and the error level was 5%. To measure the validity of the measures, 20 subjects were snowbulleted and Cronbach's alpha coefficient was calculated for cultural intelligence (0.873) and for measurement of conflict management strategies (0.912). Data were analyzed by SPSS 22 software using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Spearman correlation tests and Kolmogoraf-Smirnov test). The findings showed that there was a significant correlation between managers' cultural intelligence and adopting conflict management strategies. The calculated significant relationship between cultural intelligence and solution-oriented strategy (r=0.612) variables and positive correlation direction indicates that the higher the cultural and metacognitive intelligence of managers, the more they use solution-oriented strategy a[1]nd in contrast, between cultural intelligence and non-coping strategy The correlation (r=-0.076) and control strategy (r=-0.143) and the direction of correlation with these two variables are negative and inverse and indicate that the higher the cultural intelligence of managers, the lower the application of two strategies of non-confrontation and control by them to manage conflict and vice versa.

    Keywords: Communication, Intercultural Communication, Cultural Intelligence, Conflict Management Strategies}
  • حامد سجادی*، محسن بدره

    تفاوت های فرهنگی همواره امری معناساز در زیست اجتماعی بشر بوده است و شناخت همه جانبه از این مسئله جایگاه موثری در تبیین و پیش بینی تعاملات و ارتباطات میان فرهنگ ها و نیز درون آن ها فراهم می آورد. نظریه ابعاد فرهنگ ملی (dimensions of national culture) خرت هوفستده [i] (Geert Hofstede) با محوریت کتاب سازمان ها و فرهنگ ها؛ نرم افزار ذهن از نظریات پیش گام و اثرگذار در عرصه مطالعه تفاوت های میان فرهنگی طی بیش از سه دهه اخیر بوده است. درمجموع، زمینه سازی عرصه ای جدید در مطالعات میان رشته ای فرهنگ و بهره گیری از طیف های دوگانه محدود از نکات مثبت نظریه هوفستده به شمار می رود و ازسوی دیگر، تاریخ محوری، کم توجهی به تغییرات و تنوع اجتماعی، و بهره نبردن از پشتوانه نظری منسجم، و مغالطه اکولوژیک نقدهایی است که بر این کتاب وارد است.

    کلید واژگان: ابعاد فرهنگ ملی, خرت هوفستده, ارتباطات میان فرهنگی}
    Hamed Sajadi *, Mohsen Badreh

    Cultural differences have always been regarded as significant in human social life. A comprehensive understanding of these differences plays an influential role in explaining and predicting interactions and communications between cultures and within them. Geert Hofstede’s theory of Dimensions of national Culture which is completely introduced in his prominent book titled Cultures and Organizations: Software of the Mind has been developing in the last three decades as a pioneer and influential theory for study of intercultural differences. In short, preparing a new realm in the field of interdisciplinary studies of culture and using limited dichotomies in recognizing national culture dimensions are among this theory’s privileges while historicity, underestimating social dynamics and diversity, the failure to utilize a consistent and strong theoretical foundation, and ecological fallacy are regarded as its main limitations.

    Keywords: Dimensions of national Culture, Geert Hofstede, Intercultural Communication}
  • ابراهیم فیاض، زینب نادی*

    در سال های اخیر اسلام هراسی و جریان سازی علیه مسلمانان مسائل و مشکلات عدیده ای را نه تنها برای شهروندان مسلمان در مناطق مختلف جهان به وجود اورده بلکه به یک معضل و چالش عمده و اساسی برای کل دنیا تبدیل شده. تاریخ اجتماعات بشری حاکی از این است که فقدان تعامل اجتماعی، زمینه ساز سوءتفاهم، سوءظن و تضاد اجتماعی بین جوامع انسانی بوده است ، متفکران، زمینه صلح پایدار را منوط به تعامل میان فرهنگی می دانند که نقش مهمی در کاهش خشونت، ترویج دوستی، مدارای اجتماعی و بردباری اجتماعی دارد. به این ترتیب در مقاله حاضر به نقش و تاثیر ارتباطات میان فرهنگی در کاهش اسلام هراسی در دنیا پرداخته ایم ،روش پژوهش حاضر با توجه به موضوع و مسئله از نوع اسنادی -تحلیلی است .یافته های حاصل از تحلیل جامعه شناختی پژوهش حاضر نشان می دهد ،ارتباطات میان فرهنگی می تواند سهم عمده ای در کاهش میزان اسلام هراسی در دنیای حال حاضر داشته باشد، مکانیسم های موثر در حوزه ارتباطات میان فرهنگی عاملی در جهت تقویت روح جمعی، ایجاد زمینه برای احساسات و تجربه دینی مشترک، بازیابی و خلق نمادهای مقدس مشترک، گفتگو میان مسلمانان و غربی ها، تسهیل اطلاع‏یابی از ادیان گوناگون است ، که در نهایت نقش موثری در کاهش اسلام هراسی و اسلام ستیزی در دنیا خواهد داشت.

    کلید واژگان: اسلام هراسی, ارتباط میان فرهنگی, پدیدار شناختی, نظام معنایی, زیست جهانی, فطرت}
    Ebrahim Fayaz, Zeinab Nadi *

    1108/5000 In recent years, Islamophobia and clashes against Muslims have created many problems and problems not only for Muslim citizens in different parts of the world, but also a major challenge for the whole world. The history of human societies suggests that the lack of social interaction has been the cause of misunderstanding, suspicion and social conflict between human societies. The thinkers consider the context of sustainable peace to be intercultural, which plays an important role in reducing violence, promoting friendship, social tolerance and Social tolerance. In this article, the present paper addresses the role and influence of intercultural communication in reducing Islamophobia in the world. The present research method is based on the subject-matter of the documentary-analytic type. The results of the sociological analysis of the present study show that communication Interculturalism can play a major role in reducing the extent of Islamophobia in the present world, effective mechanisms in the field of intercultural communication to enhance the collective spirit, create a background for shared emotions and religious experience, retrieve and create common sacred symbols, dialogue between Muslims and the West, facilitating information from various religions This is the ultimate role in reducing fear of Islam and Islamophobia in the world will be.

    Keywords: Sociological analysis, Intercultural Communication, the challenge of Islamophobia, the mechanisms of intercultural communication}
  • زهره زندیه، هادی خانیکی*
    پژوهش حاضر درصدد طراحی الگوی کارکردهای متنوع شبکه های اجتماعی مجازی در ارتباطات میان فرهنگی قومی بوده است. از این منظر، پس از واکاوی سوابق نظری و تجربی، از روش کیفی و مصاحبه عمیق بهره گرفته شده است. داده های پژوهش با استفاده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از دانشجویان اقوام مختلف دانشگاه های تهران که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری انتخاب شده بودند؛ به اشباع نظری رسیده است. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و مدل مفهومی اندازه گیری شبکه ای برساخته شد. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی کارکردهای شبکه های اجتماعی مجازی در ارتباطات میان فرهنگی قومی، متنوع و از سه مقوله فراگیر تاثیرات بین فرهنگی قومی (شامل مضامین سازمان
    یافته
    همدلی فرهنگی، پایداری احساسی، ابتکار اجتماعی، انعطاف پذیری و گشایش ذهنی)، هویت قومی (شامل عنصر شناختی، عنصر احساسی و عنصر ارزشی) و قوم محوری (شامل تعصب قومی، تهدید و کشمکش برون قومی و نیز همبستگی درون گروهی) بوده است.
    کلید واژگان: ارتباطات میان فرهنگی, تاثیرات بین فرهنگی, قومیت, هویت قومی, قوم محوری, شبکه های اجتماعی مجازی}
    Zohreh Zandieh, Hadi Khaniki *
    The purpose of the study is to Design a Pattern for Various functions of virtual social networks in ethnic intercultural communication. For this purpose, after reviewing theoretical and empirical backgrounds, the paper was conducted using qualitative method and deep interview. The research data were reached theoretical saturation using deep interview with 20 students from different ethnic groups among universities of Tehran who have been selected by purposeful sampling. The data were analyzed using the Thematic analysis method and then a conceptual model of network measurement was developed. The findings showed that the pattern of virtual social networking functions in ethnic intercultural communication is diverse and consists of three broad categories: Ethnic intercultural effects (including organized themes: cultural sympathy, emotional stability, social initiative, flexibility and mental openness), ethnic identity (including cognitive element, emotional element and value element), and ethnocentrism (including ethnic intolerance, extraneous threats and conflicts, and also intra-group correlations).
    Keywords: Intercultural Communication, Intercultural Impact, Ethnicity, ethnic identity, Ethnocentrism, virtual social networks}
  • علی احمدی*

    امکان و ظرفیت های پیاده روی عظیم اربعین به مثابه یک آیین و منسک معنوی را می توان از زوایای مختلف مورد مداقه قرار داد. در سال های اخیر به دلیل حضور گسترده زائران اربعین در عراق و آثار و پیامدهای جهانی آن به مثابه یک پدیده آیینی عظیم، توجه اندیشمندان حوزه های جامعه شناسی دین، علوم ارتباطات، مطالعات فرهنگی، مطالعات تاریخی و تمدنی به این موضوع جلب شده و با رویکردهای اجتماعی، ارتباطی، فرهنگی و تمدنی به ظرفیت های آن پرداخته اند. در این راستا، به دلیل تماس فرهنگی زائران کشورهای مختلف جهان اسلام و از فرق مختلف و برخی ادیان در این آیین مشترک معنوی، مسئله ارتباطات میان فرهنگی یکی از مسائل برجسته به شمار می آید. لذا این سوال مطرح می شود که چه راهبردها و سازوکارهایی برای تقویت همگرایی و تسهیل ارتباطات میان فرهنگی زائران ایرانی و عراقی وجود دارد؟ در این راستا نقش گروه ها و نهادهای فرهنگی و سیاست گذاری نسبت به تحقق این امر مهم شایان توجه است. این مقاله با تمرکز بر ارتباطات میان فرهنگی در پی تبیین سیاست های مهم و اثرگذار در افزایش همگرایی میان فرهنگی میان ملت ها در راهپیمایی اربعین می باشد. با استفاده از نظریه تطابق میان فرهنگی سازوکارهایی مانند گفتگوی همدلانه، پذیرایی از میهمانان سایر کشورها، ارتباطات غیرکلامی و نظایر آن بر تقویت ارتباطات میان فرهنگی ملت های حاضر در اربعین در قالب های همگرایی، فرهنگ پذیری، تنظیم و اتحاد می افزاید و بر کیفیت ارتباطات آنها مطلوبیت می بخشد و لذا حضور سالانه میلیون ها زائر با تمایزات هویتی در امر مشترک آیینی و مذهبی، بیانگر بسط تمدنی از طریق مناسبات انسانی و ارتباطات میان فرهنگی در راهپیمایی اربعین حسینی (علیه السلام) خواهد بود.

    کلید واژگان: راهپیمایی اربعین, همگرایی, ارتباطات میان فرهنگی, جغرافیای فرهنگی, جهان اسلام}
    Ali Ahmadi *

    The potentials of Arbaeen March as a religious ritual can be considered from different angles. In recent years, due to a massive participation of pilgrims in Arbaeen March in Iraq and its universal effects and consequences, the attention of scholars in fields like sociology of religion, communication sciences, cultural studies, historical and civilization studies has been directed to the potentials of the event and these scholars have dealt with the issue form their own specialized viewpoints. Meanwhile, due to the coming together of people of different origins, nationalities and faiths in this ceremony, the issue of intercultural communication has been brought under focus. The question that arises here is what strategies and measures must be adopted to facilitate convergence and intercultural communication among Iranian and Iraqi pilgrims. To this end, the role of cultural groups and institutions is of prime importance. The aim of this article is to explain the effective policies that can boost the intercultural convergence among nations in Arbaeen March. By using the theory of intercultural adjustment, measures such as compatible dialogs, entertaining guests from other countries, non-verbal communication and alike can strengthen the intercultural relation among nations and improve its quality. The annual congregation of millions of pilgrims that constitute a variety of identities under the banner of a ritual and religious event demonstrates a civilization expansion through human interactions and intercultural communication in Arbaeen March which commemorates Imam Hussein (pbuh)'s tragic martyrdom.

    Keywords: Arbaeen March, Convergence, Intercultural Communication, Cultural Geography, Islamic World}
  • سعید رضا عاملی، منصوره حجاری
    انگاره های ذهنی موجود میان گروه های اجتماعی، تاثیر مستقیمی بر شکل گیری تعاملات میان آن ها دارد. مردم اغلب دیگران را به عنوان اعضای یک گروه اجتماعی درک می کنند و براساس انگاره هایی که در ذهنشان از دیگری وجود دارد، تعاملات خود را شکل می دهند. مطالعه و شناسایی انگاره ها می تواند در برقراری یا عدم برقراری ارتباط درست، تاثیرگذار باشد. این مقاله به مطالعه انگاره های ذهنی شخصی اعضای انجمن اسلامی و انگاره های ذهنی خویشتن اعضای بسیج دانشجویی می پردازد. به این منظور سعی شده است از نظریه «انگاره های ذهنی» استفاده شود. براساس این نظریه، انگاره ذهنی، مجموعه ای از تجربه های گذشته هستند که در گروه های دانشی مرتبط دسته بندی شده اند و برای راهنمایی رفتارهای ما در موقعیت های آشنا به کار می روند. با توجه به تعریف های نیشیدا (1999) و ترنر (1987) ، انگاره های ذهنی شخصی و خویشتن، دو نوع از انگاره های ذهنی هستند. رویکرد روشی پژوهش حاضر، رویکرد کیفی است و درمجموع با 46 نفر از اعضای فعال تشکل ها، مصاحبه نیمه ساخت یافته انجام شده است. تحلیل داده ها به صورت تحلیل مضمون انجام شده است؛ انگاره های شخصی اعضای انجمن اسلامی که شامل سه مضمون مطلق گرایی، سنت گرایی، و نسبی گرایی اخلاقی هستند در مقابل انگاره های خویشتن اعضای بسیج که شامل انگاره های خویشتن از منظر دیگری و از منظر خود هستند، مطالعه و بررسی شده و در ادامه انگاره های متضاد و مشابه بین این دو تشکل دانشجویی، شناسایی شده اند.
    کلید واژگان: ارتباطات بین فرهنگی, انگاره های ذهنی, تشکل های دانشجویی, انگاره های شخصی, انگاره های خویشتن}
    Saied Reza Ameli, M. Hajjari
    The schemata existing among social groups have a direct impact on the formation of interactions in different societies. People often perceive others as members of a social group and form their own relationships and interactions based on ideas that they have from one another. The study and identification of ideas can be effective in establishing or not establishing communication. This article studies the schemata between members of the Islamic Association and Basij members. Because of this, we tried to use Nishida’s theory of schemata. Based on this theory, schemata is a set of past experiences that are categorized in relevant knowledge groups and used to guide our behavior in familiar situations. According to the definitions of Nishida (1999) and Turner (1987), personal and self-schemata are two of the types of schemata's. The method approach in this study is a qualitative approach. At the end, a Semi-structured interview was conducted between 46 active members of these Groups. Data analysis has been carried out in the form of thematic analysis. Personal schemata of the members of the Islamic Association are identified and categorized against the self-schemata of the members of the Basij in the form of themes and sub-themes. In the following, opposite and similar schemata between the two Student groups have been identified.
    Keywords: intercultural communication, schema, student organizations, personal schemata, self-schemata}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال