به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تنبیه بدنی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «تنبیه بدنی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی تنبیه بدنی در مقالات مجلات علمی
  • سعید مولوی وردنجانی*

    مطابق ظاهر برخی آیات؛ در فرض نافرمانی همسر، شوهر سه حق پیش روی خود دارد؛ نصیحت، جداکردن محل خواب و ضرب. مطالعات کتابخانه ای نیز نشان می دهد؛ از یک سوی، مفسرین و فقیهان امامیه و عامه حقوق مزبور را ترتیبی و با همان مراتب سه گانه نهی از منکر دانسته اند. و از سوی دیگر، برخی فقهاء معاصر برخورد فیزیکی (سومین مرتبه نهی از منکر) را در مناطقی که حکومت اسلامی برپاست، به طور مطلق و حتی اگر خسارتی برای نهی شونده در پی نداشته باشد یا بیم آن نرود، از اختیارات دولت محسوب کرده اند. و مشهور فقیهان نیز این مرحله را در آنجایی که بیم ضرر برای نهی شونده می رود، با اذن امام (علیه السلام) یا نایب ایشان، مجاز دانسته اند. ولی با این وجود مطابق فقره سوم آیه (ضرب) باز به شوهر اجازه تنبیه بدنی همسر خود را با تعیین حدود و ثغوری داده اند. به نظر نگارنده، چنین اجازه ای به تعارض بین تحلیل و فتوای بالا منتهی می شود و تنها گزینه برای رهایی از آن هم تغییر در مخاطب ضرب و واگذاری آن به دولت به معنای حکومت اسلامی و یا قاضی دادگاه صالح است.

    کلید واژگان: شوهر, تنبیه بدنی, مرتبه سوم نهی از منکر, دولت
  • سید محمدرضا قاسمیان*، مصطفی رجائی پور

    تنبیه یکی از روش‌های تربیتی است که در موقعیت‌های خاصی می‌تواند یک روش بازدارنده و گاه اصلاحی باشد و از این جهت در گروه روش‌های ایجابی قرار می‌گیرد، که انجام دادن آن، اثر تربیتی دارد. از سوی دیگر اعمال این روش در صورتی موثر است که در شرایط خاص و با رعایت جوانب گوناگون به کار گرفته شود. در غیر این صورت اثرهای تخریبی آن به مراتب بیشتر از پیامدهای مثبت آن خواهد بود که این امر، آن را در گروه روش‌های سلبی و آسیب زا قرار می‌دهد. در مورد جواز یا عدم جواز تنبیه بدنی، محدوده‌ی آن، دیدگاه‌های قرآن و روایات و فقهای امامیه و تحلیل آن ها بحث و تحقیق شده است. به کارگیری این روش، مستلزم رعایت اصول و قواعدی است که اگر مورد غفلت قرار گیرد، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

    کلید واژگان: آیات, تربیت دینی, تنبیه بدنی, تنبیه کودک, روایات, فقه
    Seyyed Mohammad Reza GhasemianGraduated*, Mostafa Rajaipour

    Punishment is one of the educational and nurturing methods that could be a deterrent, in certain situations, and sometimes leads to modification of child’s behavior. Therefore, it is placed in the category of positive treatments, and conducting it may have the significant effects on educational and nurturing success. On the other hand, the application of this method is effective if it is used in specific circumstances and in accordance with different aspects. Otherwise, the destructive effects of it will be much more than its positive effects, that leads the punishment on the category of the negative and harmful ways of educating and nurturing the children. The permissibility or impermissibility of corporal (physical) punishment and the range of it, the perspective of the Quran, Hadith, Narrations, and Shiite jurists and also their analysis and research have been discussed. Applying this method requires observance of the principles and rules that if neglected, there will be serious and irreparable damage.

    Keywords: hild punishment, Corporal punishment, Religious education, (Quranic)Verses, Narrations, Jurisprudence
  • احمد نجمی پور، ناهید مشائی*، سید محمود طباطبایی
    سبک تعامل همسران در خانواده از مسایل مهمی است که در اسلام بدان بسیار پرداخته شده است. از آنجاکه در سبک زندگی اسلامی، مردان مسئولیت قوامیت و سکانداری حرکت خانواده به سوی کمال را بر عهده دارند، چنین پرسش می شود که آیا برای آنان، استفاده از روش تنبیه بدنی برای همسر، مجاز شمرده شده است یا نه؟ بخصوص که تبلیغات برای اسلام هراسی، با بزرگ نمایی مسئله خشونت در خانواده از سوی مردان، همراه شده و گروهی سعی کرده اند که با تکیه بر یک فهم خاص آیه ای از قرآن (نساء: 34) رفتار نادرست و ناعادلانه در مورد زن و تنبیه بدنی وی توسط همسر را جایز شمارند. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته است، برآن است تا با گردآوری و نقد دیدگاه های گوناگون مفسران در مفاد آیه با بررسی معناشناختی واژه ی ضرب و توجه به انصراف شارع از معنای مشهور به تبیین جدیدی در این زمینه دست یابد؛ لذا با توجه به دانش معناشناسی و سیره معصومین، قراین متعددی، برای انصراف شارع از معنای مشهور «ضرب» و توجه مخاطب به معانی دیگر آن ارایه شده که نشانگر تطور دلالت لفظ ضرب است. قرآن تنبیه قصاص بدنی را به ضرب هیچ عن قصاص وان تجویز ننموده و فقط در سه مورد (قصاص، جهاد، حدود و تعزیرات) با رعایت شرایط جایز می داند.
    کلید واژگان: تنبیه بدنی, ضرب, آیه 34 سوره نساء, معناشناسی, چندمعنایی
    Ahmad Najmipour, Nahid Mashaee *, Seyyed Mahmood Tabatabaei
    The style of "spousal' interaction in the family is one of key issues discussed in Islam. Since in the Islamic lifestyle, men are in charge of managing and steering the family towards perfection, the question arises as to whether it is permissible for man to resort to corporal punishment as a means of disciplining his wife. In particular, Islamophobia propaganda has been accompanied by an exaggeration of domestic violence by men, with some attempting to justify abuse and unfair treatment of and corporal punishment of a woman by her husband based on a particular interpretation of a Qur'anic verse (Nisa: 34). Using a descriptive-analytical method, this paper, this paper aims to present a new interpretation of this verse by reviewing and criticizing diverse stances of exegetes on the content of the verse through a semantic analysis of the word “Zaraba” (striking), particularly the lawmakers’ disregard for the known meaning of this term.   Therefore, drawing on the knowledge of semantics and the tradition of the Infallibles, copious evidences are presented for the lawmaker’s inattention to the famous meaning of " “striking" and the reader’s focus on its other meanings, which indicates the semantic evolution of the word ‘striking”. The Qur'an, prohibiting corporal punishment in any ways, only sanctions it in three cases (legal retribution, jihad, hudud and ta'zir) under certain conditions.
    Keywords: corporal punishment, striking, verse 34 of Surah Al-Nisa ', semantics, Polysemy
  • معصومه قنبرپور، طاهره شریفی

    سکون و آرامش همسران در کنار یکدیگر یکی از اهداف مهم تشکیل خانواده است. یکی از موانع رسیدن به این هدف خشونت علیه زنان در خانواده و از بین رفتن آرامش خانواده است. خشونت علیه زنان اشکال متعددی دارد که از جمله ی آن‌ها می توان به خشونت جسمی، لفظی، روانی، اقتصادی و حقوقی اشاره نمود. هدف از انجام این تحقیق تبیین راه های پیشگیری و مقابله با خشونت علیه زنان با تکیه بر آیات و روایات برای تحکیم روابط خانوادگی است. این تحقیق با روش تحلیلی_توصیفی انجام گرفته است.
    از بررسی متون دینی چنین به دست می آید که دین اسلام با احترام به حقوق خانواده و ارکان اصلی آن، مرد را از هرگونه سخت‌گیری بی جهت و آزار و اذیت جسمی و روانی نسبت به زنان منع کرده است. از توصیه‌های قرآن برای دوری از خشونت لفظی می‌توان به صحبت کردن نیکو با همسر، سلام کردن هنگام ورود به منزل، دوست داشتن همسر، خواندن همسر با نام مناسب و... نام برد. همچنین از راهکارهای مقابله با خشونت روانی می‌توان به عدم سختگیری به زنان، حسن معاشرت و تامین هزینه‌های زندگی اشاره نمود. یکی دیگر از اشکال خشونت، خشونت مالی است که شامل نپرداختن حق نفقه و سختگیری در هزینه کردن برای زن است که در قرآن کریم و در روایات سفارش های زیادی به پرداخت نفقه زن شده است و بر اساس آن شوهر مکلف است بعد از آغاز زندگی نفقه زن را پرداخت نماید.

    کلید واژگان: خشونت, همسر آزاری, خانواده, تنبیه بدنی, خشونت علیه زن
    Masoumeh Ghanbar-pour, Tahereh Sharifi

    The calmness and tranquility spouses together is an important goal of getting married. An obstacle for achieving this goal is violence against women in the family and the lack of family calmness. Violence against women takes many forms, including corporal, verbal, psychological, economic and legal. Using descriptive-analytical method this research is to explain ways to prevent and eliminate violence against women according to the Qur’an and hadiths to strengthen family relationship. According to religious texts Islam forbids men from any unjustified harassment and corporal and psychological hurt of women, through respecting the rights of the family and its main pillars. The advice of the Qur’an to avoid verbal violence include talking kindly to the spouse, greeting to the family by the arrival at home, loving the spouse, calling the spouse by a good name, etc. Strategies for combating psychological violence include not being harsh on women, good socializing, and earning living expenses. Another form of violence is financial which includes nonpayment of alimony rights and strict spending for women. In the Qur’an and hadiths, there is a notable attention to paying alimony to the woman, according to which man must pay it when he starts living with his wife.

    Keywords: Violence, Spouse Abuse, Family, Corporal Punishment, Violence against Women
  • ام البنین کریمی*، مهدی مهریزی
    آیه قوامیت؛ (نساء/ 34)، از جمله آیات چالشی در حوزه زنان به شمار می رود که مفسران در مورد آن، اختلاف نظر د ارند. محورهای اختلافی آیه قوامیت در تحقیق حاضر، عبارت اند از؛ ماهیت و گستره قوامیت و مفهوم فضل، نشوز و تنبیه بدنی زن که در تفاسیر المیزان، مخزن العرفان، الفرقان، تسنیم به صورت تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار داده و وجوه افتراق و اشتراک آن ها را پیش رو نهاده است. یافته ها نشاگر آن است که تفاسیری مانند المیزان، مخزن العرفان و الفرقان، گستره شمول قوامیت را به امور اجتماعی تعمیم داده و قایل به اطلاق قوامیت نوع مردان بر نوع زنان هستند ولی برخی همانند تسنیم آن را منحصر در احکام روابط خانوادگی زن و شوهر می دانند. در مورد مفهوم "فضل" نیز که مفسران آن را «فزونی» معنا کرده اند، تفسیر تسنیم آن را ناظر به امور اجرایی می داند ولی الفرقان  تاکید می کند که افضلیت، برتری و مسوولیت بیشتر نسبت به تکالیف فزون تر است. در مورد معنای نشوز، نیز غالب مفسران آن را سرپیچی نسبت به وظایف همسری معنا نموده اند ولی الفرقان علاوه بر آن، نوامیس پنج گانه (عقیده، عقل، جان، عرض و مال) را نیز در محدوده وظایف همسری ذکر می کند؛ بدان رو که وی نشوز را سرپیچی از آن دانسته که موجب ترس مردان بر سازمان زندگی زناشویی باشد و این خوف، در کل نوامیس پنج گانه است. همچنین تفاسیر پیش گفته، "ضرب" را در آیه به معنای زدن گرفته اند که تنبه آور بوده و به قصد اصلاح صورت می گیرد، به گونه ای که موجب دیه نگردد ولی مخزن العرفان حکم تادیب زن ناشزه را ارشادی می داند نه مولوی، در صورتی که الفرقان و تسنیم، آن را از مراتب نهی از منکر می دانند که واجب است.
    کلید واژگان: قوامیت, فضل, نشوز, تنبیه بدنی, المیزان, تسنیم, مخزن العرفان, الفرقان
    Omolbanin Karimi *, Mahdi Mehrizi
    Verse 34 of Surah An-Nisa 'is one of the most challenging topics in the field of women, which the commentators have sometimes commented on, sometimes in line with each other.The present study examines the differences in the verse of consistency, which are the nature and scope of consistency, the concept of grace, inviolability and corporal punishment of women in the interpretations of Al-Mizan,Makhzan Al-Irfan , Al-Furqan, Tasnim in a comparative manner .In this way, the differences and commonalities of the selected interpretations have been identified, which pave the way for solving the challenges in the verses.Among the special approaches in the verse of consistency, we can mention the scope of consistency that interpretations such as Al-Mizan, Al-Irfan and Al-Farqan reservoirs have been generalized to social affairs and believe in the application of men's consistency to women's type and some such as Tasnim have limited it. In the rulings, the couple knows.
    Keywords: consistency, Excellence, corporal punishment, interpretations
  • علی کریمیان*
    در مصادر حدیثی درباره تربیت دینی کودکان روایات زیادی وجود دارد که در میان آنها مراقبت بر نماز فرزندان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در این بین، احادیثی به چشم می خورد که به سبب وجود واژه ضرب، در نگاه اول، از آنها فهمیده می شود که معصومان والدین را به زدن کودک در صورت سرپیچی از خواندن نماز ترغیب کرده اند. این نوشتار در پی اثبات آن است که با توجه به شواهد لغوی، حدیثی، سیره اهل بیت و یافته های روان شناختی، این برداشت نادرست بوده و واژه «ضرب» در این احادیث به معنای ملتزم کردن کودک بر خواندن نماز به منظور تمرین و آماده سازی برای دوران بلوغ است.
    کلید واژگان: حدیث, نماز, تنبیه بدنی, کودک, روانشناسی
  • رضا باقی زاده پلامی
    از جمله اموری که در نظام خانواده اتفاق می افتد، نافرمانی و سرکشی زن نسبت به شوهر است که در اصطلاح قرآن به آن نشوز می گویند. انگیزه های مختلفی از قبیل تحت فشار قرار دادن شوهر برای ارضای خواسته های تجمل گرایانه، امتیازات اقتصادی، میل به معاشرت با دیگران و... می تواند سبب نشوز زن شود. در قرآن برای جلوگیری از نشوز زن از تنبیه بدنی سخن به میان آمده است. حال یکی از سوال های اساسی این است که تنبیه بدنی چگونه با کرامت انسانی زن سازگاری دارد و چگونه خداوند به آن دستور داده است. در این مقاله با توجه به آیه 34 سوره نساء از دیدگاه مفسران فریقین به نقد و بررسی این مسئله می پردازیم. روش تحقیق در این نوشتار از جهت نگرش مسئله محور، و از جهت راهبرد توصیفی و تحلیلی است . برآیند تحقیق حاکی از آن است که طبق دیدگاه مفسران فریقین در صورتی که زن حقوق شوهر را نادیده بگیرد، قرآن برای باز پس گیری این حق، شوهر را ابتدا ملزم به پند و اندرز دهی می کند و در صورت بی ثمر بودن این روش، دوری از بستر را توصیه می کند . تنبیه بدنی آن هم با شرایطی خاص زمانی مجاز شمرده می شود که دوری از بستر پاسخ ندهد. بنابراین، حکم تنبیه بدنی تنها یک تجویز ضروری برای مقاطعی کاملا خاص (نشوز زن) است. این حکم نه تنها در موارد دیگر غیر مجاز و نادرست محسوب می شود، بلکه، در روایات زیادی مطلقا ممنوع شمرده شده است. در نتیجه، تنبیه بدنی در موارد خاص هیچ منافاتی با کرامت انسانی زن ندارد.
    کلید واژگان: قرآن, تفاسیر, نشوز, زن, تنبیه بدنی, کرامت انسانی, فریقین
    One of the things which may happen in the family is disobedience of wife towards her husband, which is called "Nashoz" in Quranic terms. A wife can be disobedient (nashezeh) toward her husband due to different motivations such as suppressing the husband to satisfy her luxury needs, economic advantages, willing to associate with others, etc. The Holy Quran mentions physical punishment to avoid one's wife's disobedience. Now two basic questions are how physical punishment is consistent with woman's human dignity, and why God commands it? The present article reviews and criticizes the issue from the view of Sunni and Shia commentators, with regard to the verse 34 of Chapter Al-Nisa. It is a problem-based research which uses a descriptive-analytical method. The research findings indicate that Sunni and Shia commentators interpret the Quranic verse as ordering the husband to advise his wife, and then avoid going to bed with her if the advice is useless. Finally, he can punish his wife under certain conditions if two pervious ways are fruitless in order to regain his rights in case she violates them. Therefore, the Quranic order of physical punishment for wife is a necessary prescription for absolutely especial conditions, that is, when the wife is disobedient. It is not only considered improper and forbidden in other cases, but also absolutely forbidden in many traditions. Thence, physical punishment never contradicts with woman's human dignity in certain cases.
    Keywords: Quran, commentaries, disobedience, woman, physical punishment, human dignity, Sunni, Shia
  • محمدرسول آهنگران
    با مسلم بودن اصل عدم جواز تنبیه بدنی اطفال، این عمل به حکم دلایل شرعی در سه صورت جایز است که عبارت اند از: 1. ولی نسبت به فرزند، 2. ولی نسبت به یتیمی که تحت سرپرستی اوست، 3. معلم نسبت به شاگرد. و در هر مورد، محدودیت هایی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها، رعایت هدف تادیب و تربیت و پرهیز از انگیزه های نفسانی، مانند غضب است که در صورت انجام این عمل با هدفی غیر از تادیب و تربیت، تنبیه کننده مرتکب عمل حرام شده و قابل مجازات تعزیری است.
    علاوه بر این محدودیت، محدودیت سنی هم مطرح است و آن، این که کودک در سنی باشد که این عمل بر روی او اثر تربیتی داشته باشد و اگر در سنینی باشد که قدرت تشخیص او کامل نشده، تنبیه بدنی با هدف تربیتی صورت نمی گیرد و از این رو، حرام خواهد بود و اما نسبت به معلم نیز این محدودیت مطرح است که حداکثر تنبیه بدنی مجاز از سوی او به مقدار سه ضربه است و بیشتر از آن، جایز نیست. با توجه به این که تنبیه بدنی مجاز، فقط با هدف تادیب و تربیت است، این مساله شکل، نحوه و دفعات را نیز با محدویت مواجه کرده؛ چنان که در این خصوص رعایت شرایط ویژه هم الزامی است.
    کلید واژگان: زدن کودک, تادیب, تنبیه بدنی, تعزیر, حد
    Mohammad Rasool Ahangaran
    Having accepted that corporeal punishment of children is a wrong act, we find three cases in religious instructions which allow it to be done: 1- parent to his/her child,2 - step parent to his/her adopted child, 3- teacher to his/her student. In every case there are some limits and conditions. Of the most important ones are: It must be done for disciplinary reasons and it should not be done on personnal emotions such as anger and etc.In addition to the above mentioned conditions and limits there is one more limit and that is age limit.
    Keywords: Child Beating, Discipline, Corporeal Punishment, Penance
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال